Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
ik zit met iets wat ik niet snap van de pana.
wat speelt in mijn gedachten: dit ding kan ook koelen
wat ik merk: tijdens een defrost gooit de pana de backup heater vol aan.
mijn logica: waarom niet even wat warmte uit mijn vloerverwarming trekken voor de defrost, door de compressor om te draaien en effectief mijn vloer te gaan koelen. ik kan me niet voorstellen dat hij dusdanig veel warmte onttrekt op zo'n moment dat ik last ga krijgen van een ijskoude vloer en/of vochtigheid.
wat is jullie ervaring hiermee, en kan het scenario dat ik in mijn logica bedacht heb ingesteld worden?
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
die constatering baseer ik uit:timovd schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:57:
@pc_freak1 Waar baseer je de constatering op? Er wordt al warmte uit de woning/vloer getrokken voor een defrost. Wellicht onder een bepaalde temperatuur dat dit niet gebeurt.
1. een gebrek aan informatie wat de pana nu precies aan het doen is
2. de backup heater die onverwacht veel energie verbruikt, met name bij een defrost.
dat lees ik dan weer uit met de heishamon en s0 meters.
[ Voor 8% gewijzigd door pc_freak1 op 07-11-2023 08:58 ]
De backup heater wordt ook ingeschakeld als de gewenste Ta niet bereikt wordt binnen een bepaalde tijd.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
ja, ik krijg nu defrosts, zo'n 3 per dag.timovd schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:59:
@pc_freak1 Heb je nu al met defrosts te maken? Of is dit van een eerdere situatie?
De backup heater wordt ook ingeschakeld als de gewenste Ta niet bereikt wordt binnen een bepaalde tijd.
wat zou de Ta moeten zijn bij een defrost dan?
mijn vloerverwarming word bij deze buitentemperaturen met 25 graden verwarmd, en dat werkt prima.
Met gewenste Ta bedoel ik het setpoint van water outlet. In jouw geval 25 graden als ik je goed begrijp. Als die snel genoeg gehaald wordt, is dat geen issue dus.
Maar oke, de pana onttrekt inderdaad eerst warmte uit het interne systeem, echter mag dat volgens de regels niet onder een bepaalde temperatuur komen. (ik weet niet precies hoe laag, maar dit wetende kan je er concreet zelf even op zoeken)
Met jouw relatief lage watertemperatuur zit je in ieder geval al snel op die grens.
Zelf heb ik, geheel op eigen risico, de backup-heater gedisabled. Dat dwingt de WP om defrosts puur op eigen water te doen. Daarmee nu 1 winter doorgekomen, echter pas nadat ik 2 eerdere winters alles heb kunnen "monitoren". Wat je absoluut wilt voorkomen is dat de WP daardoor niet door een defrost komt, want dan kan je zelf met een fohn en wat emmers warm water buiten aan de gang.
thanx! gezien mijn systeem uberhaupt onder die 27 graden draait, zal dat wel de oorzaak zijnredbullwaning schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:14:
27 graden op de retour zit je daar onder schakelt de BH in.
dat kan ik doen door de werkschakelaar daarvan gewoon uit te zetten?sjimmie schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:12:
@pc_freak1 Dat je nu al defrosts hebt maakt jou waarschijnlijk meteen "koning" hier.
Maar oke, de pana onttrekt inderdaad eerst warmte uit het interne systeem, echter mag dat volgens de regels niet onder een bepaalde temperatuur komen. (ik weet niet precies hoe laag, maar dit wetende kan je er concreet zelf even op zoeken)
Met jouw relatief lage watertemperatuur zit je in ieder geval al snel op die grens.
Zelf heb ik, geheel op eigen risico, de backup-heater gedisabled. Dat dwingt de WP om defrosts puur op eigen water te doen. Daarmee nu 1 winter doorgekomen, echter pas nadat ik 2 eerdere winters alles heb kunnen "monitoren". Wat je absoluut wilt voorkomen is dat de WP daardoor niet door een defrost komt, want dan kan je zelf met een fohn en wat emmers warm water buiten aan de gang.
of is dat softwarematig?
dan ga ik het gewoon proberen, met risico op moeten klooien met een fohn e.d.

[ Voor 54% gewijzigd door pc_freak1 op 07-11-2023 09:20 ]
Softwarematig, is een setting via de controller. Als je die werkschakelaar uit zet dan denkt de WP dat hij de backupheater nog mag gebruiken en zal hij in een error gaan als die het toch niet blijkt te doen.pc_freak1 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:19:
[...]
dat kan ik doen door de werkschakelaar daarvan gewoon uit te zetten?
of is dat softwarematig?
dan ga ik het gewoon proberen, met risico op moeten klooien met een fohn e.d.
Daar komen we wel achter, het moet rond de 9-11 graden liggen dus dat is al vrij precies.
Das al snel, in Nederland? Hier was het niet kouder dan 8'C vannacht.pc_freak1 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:00:
[...]
ja, ik krijg nu defrosts, zo'n 3 per dag.
wat zou de Ta moeten zijn bij een defrost dan?
mijn vloerverwarming word bij deze buitentemperaturen met 25 graden verwarmd, en dat werkt prima.
Maar je kan ook met:
TOP78 main/Heater_On_Outdoor_Temp Below this temperature the backup heater is allowed to be used by heatpump heating logic(-15 to 20 °C)
spelen. Is denk ik wat veiliger dan helemaal uitzetten. Of bedoel je die @sjimmie
Nee, daarmee stel je alleen in onder welke BUITEN temperatuur de BH gebruikt mag worden. Dat zegt verder niets over de watertemperatuur. Er is een setting, die goed verstopt zit... waarmee je de hele BH uitschakelt. Weet dat die setting keihard is, uit is uit. En hou er rekening mee dat je de WP een config reset geeft op het moment dat je naar het menu gaat waar die setting in zit.Aikon schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:34:
[...]
Daar komen we wel achter, het moet rond de 9-11 graden liggen dus dat is al vrij precies.
[...]
Das al snel, in Nederland? Hier was het niet kouder dan 8'C vannacht.
Maar je kan ook met:
TOP78 main/Heater_On_Outdoor_Temp Below this temperature the backup heater is allowed to be used by heatpump heating logic(-15 to 20 °C)
spelen. Is denk ik wat veiliger dan helemaal uitzetten. Of bedoel je die @sjimmie

Een gewaarschuwd mens...
ik ga vanavond eens in de controller kijken en kijken of ik hem teminste tot het vriespunt ff uit kan houdensjimmie schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:56:
[...]
Nee, daarmee stel je alleen in onder welke BUITEN temperatuur de BH gebruikt mag worden. Dat zegt verder niets over de watertemperatuur. Er is een setting, die goed verstopt zit... waarmee je de hele BH uitschakelt. Weet dat die setting keihard is, uit is uit. En hou er rekening mee dat je de WP een config reset geeft op het moment dat je naar het menu gaat waar die setting in zit.![]()
Een gewaarschuwd mens...
Ja snap ik, maar idd, gewaarschuwd mens... Ik zou dan deze instelling pakken en lekker laag zetten denk ik. Best of both worlds? Maar goed, ik heb liever zsm de backup heater want radiatoren.sjimmie schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:56:
[...]
Nee, daarmee stel je alleen in onder welke BUITEN temperatuur de BH gebruikt mag worden. Dat zegt verder niets over de watertemperatuur. Er is een setting, die goed verstopt zit... waarmee je de hele BH uitschakelt. Weet dat die setting keihard is, uit is uit. En hou er rekening mee dat je de WP een config reset geeft op het moment dat je naar het menu gaat waar die setting in zit.![]()
Een gewaarschuwd mens...
Ik kan me niet voorstellen dat je nu (in Nederland) al last van defrosts hebt. Zie je echt de lamellen van je Pana bevriezen (ijsafzetting er op?) ? Defrost wordt gestart wanneer lamellen bevriezen (bij ong. 4 C want dan is de wisselaar op ~0C) .pc_freak1 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:46:
goedemorgen,
mijn logica: waarom niet even wat warmte uit mijn vloerverwarming trekken voor de defrost, door de compressor om te draaien en effectief mijn vloer te gaan koelen. ik kan me niet voorstellen dat hij dusdanig veel warmte onttrekt op zo'n moment dat ik last ga krijgen van een ijskoude vloer en/of vochtigheid.
wat is jullie ervaring hiermee, en kan het scenario dat ik in mijn logica bedacht heb ingesteld worden?
Een tijdje terug es een keer een analyse gemaakt van wat mijn Pana 9J bij defrost deed. Hij gebruikt inderdaad water uit het systeem. maar het hele gebeuren is zo snel afgerond dat je huis temperatuur daar niks van merkt. Dat je blote voeten ineens iets voelen op de VVW vloer durf ik niet uit te sluiten.
Zie hier
[ Voor 9% gewijzigd door dof op 07-11-2023 12:12 ]
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Is de levertijd inmiddels wat ze beloven, vanaf 5 dagen na de door Rjtec verwerkte betaling?
Dan nog wat over isolatie in huis, ik ga met 2x 28mm staal door de huiskamer langs een plint van de wp naar een verdeelpunt en ik denk dat ik daar een soort koof van maak.
Is het dan handig om te isoleren omdat die 6m lange koof de warmte niet aan de kamer afstaat?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Inderdaad ijs erop.dof schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:57:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat je nu (in Nederland) al last van defrosts hebt. Zie je echt de lamellen van je Pana bevriezen (ijsafzetting er op?) ? Defrost wordt gestart wanneer lamellen bevriezen (bij ong. 4 C want dan is de wisselaar op ~0C) .
Een tijdje terug es een keer een analyse gemaakt van wat mijn Pana 9J bij defrost deed. Hij gebruikt inderdaad water uit het systeem. maar het hele gebeuren is zo snel afgerond dat je huis temperatuur daar niks van merkt. Dat je blote voeten ineens iets voelen op de VVW vloer durf ik niet uit te sluiten.
Zie hier
Het was hier op het platte land vannacht wel maar 4 graden boven 0
Ok, als het 4 C was dan klopt het wel. Is dat platteland wel in Nederland ?pc_freak1 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:41:
[...]
Inderdaad ijs erop.
Hier in 050 heb ik het niet onder 9 C gezien.
Ik zie hier ook de knik op 4 C.redbullwaning schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:20:
DF krijg je wanneer OD pipe temp. Onder de -6 komt en een verschil van 10 graden heeft met buiten temperatuur.
[Afbeelding]
/f/image/3xIea7Daoz4TSlMvYENcSQ2f.png?f=fotoalbum_large)
Bij vele keren defrosts gezien dat het (bij mijn 9J) altijd start (als lucht vochtig genoeg is) wanneer 4 C even aangeraakt wordt.
Bij de sensoren van de Pana is het de EVA (evaporator) Outlet Temp Sensor die dan door 0 zakt en dan start direct de defrost routine.
/f/image/fGj9RfeyPuOhlhfv6L5IIIB4.png?f=fotoalbum_large)
Prima hoor, je bent gewoon koning-defrosts. Verder niks mis mee, hooguit bijzonder.pc_freak1 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:41:
[...]
Inderdaad ijs erop.
Dus de keuze, laten zoals het is of proberen in te grijpen op het proces.
(of buiten zo'n warmtekanon op je WP richten om defrosts te voorkomen
Volgens mij gaat die instelling niet over defrosts, maar wanneer de backup heater gebruikt mag worden als de WP bij normaal gebruik niet binnen de bepaalde tijd de temperatuur haalt, dus echt om mee te verwarmen. Gaat dan ook aan als de WP uit staat en het systeem te koud wordt. Heb ik een keer gehad, halve nacht met COP 1 verwarmd.Aikon schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:01:
[...]
Ja snap ik, maar idd, gewaarschuwd mens... Ik zou dan deze instelling pakken en lekker laag zetten denk ik. Best of both worlds? Maar goed, ik heb liever zsm de backup heater want radiatoren.
Ik denk dat je gelijk hebt. En hij werkt dan samen metKnielen schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:53:
[...]
Volgens mij gaat die instelling niet over defrosts, maar wanneer de backup heater gebruikt mag worden als de WP bij normaal gebruik niet binnen de bepaalde tijd de temperatuur haalt, dus echt om mee te verwarmen. Gaat dan ook aan als de WP uit staat en het systeem te koud wordt. Heb ik een keer gehad, halve nacht met COP 1 verwarmd.
TOP96 main/Heater_Delay_Time Heater delay time (J-series only)
Bij mij staat 'ie op nul graden (geen idee of dat ook de default is), en heb nooit gehad dat de heater aanging tijdens een heat run. TOP96 staat dan ook op een uur, ik meen de max.
Hoe staat die bij jou en heb je vloerverwarming (dan kan het opwarmen langer duren natuurlijk)?
Warmtebehoefte is rond de 7 kW, ik zie dat de 9kW bijna net zo duur is na subsidie en als ik het goed begreep is het minimale vermogen gelijk.
Is er dan wat op tegen om voor de 9 kW uitvoering te kiezen?
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
ik heb de handleiding en dit topic wat meer bestudeerd en kom tot de conclusie.
doordat ik max 25 graden water nodig heb om mijn huis warm te krijgen, word ik eigenlijk genaaid door de pana, want die verwacht 27+ graden water om de defrost te kunnen doen zonder backup heater (terwijl er technisch gezien bij mijn 25 graden nog warmte zat in het systeem zit voor hem om te onttrekken)
nu vraag ik mij af, is er al iemand geslaagd in de zoektocht die parameter van 27 graden aan te passen naar iets lagers?
dat zou mij helpen dat de backup heater niet direct aanschiet omdat mijn water te koud zou zijn.
ik was helemaal happy dat ik met zo lage temperatuur weg kwam, maar eigenlijk keldert de effectieve COP als een baksteen in elkaar als die backup heater steeds aan gaat bij een defrost.
dat kan ik bevestigen, na aanpassing van de genoemde instelling gaat de heater inderdaad niet meer aan als hij smorgens opstart, en de delta tussen setpoint en outlet nog te groot was. dus dat gaat goed. de grootste boosdoener is echter wat ik hierboven beschrijfKnielen schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:53:
[...]
Volgens mij gaat die instelling niet over defrosts, maar wanneer de backup heater gebruikt mag worden als de WP bij normaal gebruik niet binnen de bepaalde tijd de temperatuur haalt, dus echt om mee te verwarmen. Gaat dan ook aan als de WP uit staat en het systeem te koud wordt. Heb ik een keer gehad, halve nacht met COP 1 verwarmd.

je kunt de heater in het "geheime menu" uitschakelen.
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
ik ben dan benieuwd wat het geheime menu is.Motorfret schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:07:
@pc_freak1
je kunt de heater in het "geheime menu" uitschakelen.
overal waar ik het woord heater kon vinden in de voor mij zichtbare menu's heb ik hem uit gezet, of naar -20.
Zoekfunctie: Druk de menuknop (hamburger), pijl naar links en pijl naar beneden voor 5-10 seconden inpc_freak1 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:08:
[...]
ik ben dan benieuwd wat het geheime menu is.
overal waar ik het woord heater kon vinden in de voor mij zichtbare menu's heb ik hem uit gezet, of naar -20.
Daar ben ik ook weer, backup heater dus uitzetten.pc_freak1 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:01:
ben ik weer, met de vraag over mn backup heater
Druk de menuknop (hamburger), pijl naar rechts en pijl naar beneden voor 5 seconden in. Als je dat goed doet kom je in het geheime menu, waar je ondermeer de BH uit kan zetten. Let dus wel, als je dit menu in gaat, zal je heel veel naar default terugzetten.
Nee want dan geeft hij een foutmelding. Dit kan alleen om geen defrosts op de BH te krijgen, niet om verwarmen te voorkomen als je Tr niet snel genoeg gehaald wordt.pc_freak1 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:08:
[...]
ik ben dan benieuwd wat het geheime menu is.
Wat ik gedaan heb is de offset van Ta en Tr 2gr hoger gezet en dan natuurlijk ook de gevraagde Ta en Tr.
Misschien eerst eens vragen wat voor systeem hij eigenlijk heeft? Hoeveel water zit erin? Dan adviseren de posts op het forum te lezen van de ervaren tweakers die na rijp beraad met kennis van hun systeem, hun backup heater hebben uitgezet.sjimmie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:32:
[...]
Daar ben ik ook weer, backup heater dus uitzetten.![]()
Druk de menuknop (hamburger), pijl naar rechts en pijl naar beneden voor 5 seconden in. Als je dat goed doet kom je in het geheime menu, waar je ondermeer de BH uit kan zetten. Let dus wel, als je dit menu in gaat, zal je heel veel naar default terugzetten.
Overigens, een defrost met de BH kost rond de 1kW. Daar mag dan de energie nodig voor het weer opwarmen van het water nog vanaf.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
ik weet niet wat je allemaal wil weten, maar mijn systeem is erg simpel.t.oswald schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:04:
[...]
Misschien eerst eens vragen wat voor systeem hij eigenlijk heeft? Hoeveel water zit erin? Dan adviseren de posts op het forum te lezen van de ervaren tweakers die na rijp beraad met kennis van hun systeem, hun backup heater hebben uitgezet.
Overigens, een defrost met de BH kost rond de 1kW. Daar mag dan de energie nodig voor het weer opwarmen van het water nog vanaf.
1 laagtemperatuurverdeler met 50m2 vloerverwarming op de begane grond, en 6m2 vloerverwarming in de badkamer.
leiding van pana naar verdeler is 8 meter 32mm uponor (dus 16 meter totaal voor aanvoer+retour)
ik heb een pana 5kw monobloc, met heishamon en de node-red flow van edterbak.
de pana staat in de achtertuin, op de grens met de steeg, hij blaast de steeg in, hij heeft daar 2.5 meter blaasruimte tot de muur van de schuur van de buren.
meer info nodig?
mmm tsja.pc_freak1 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:46:
goedemorgen,
Niet meteen negatief bedoeld...
Maar lees je info eens terug.
Wat kun je hiermee?
Geef dan alles bloot, wat je hebt, lees eens wat eterug,
Graag je cv systeem, vvw, met verdeler, met een open of dichte, je flow, je wpomp type, wat heb je aan grafieken, enz enz enz
Mss dan verder te helpen, of net als @Separator en @ErikKo en nog wat anderen, in dit topic, help er wordt gezegd dat:-) , 1 keer en daarna niet weer:-) Mss dat die het ook al opgelost hebben:-)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik denk niet dat je door je pana genaaid wordt.pc_freak1 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:01:
ben ik weer, met de vraag over mn backup heater
ik heb de handleiding en dit topic wat meer bestudeerd en kom tot de conclusie.
doordat ik max 25 graden water nodig heb om mijn huis warm te krijgen, word ik eigenlijk genaaid door de pana, want die verwacht 27+ graden water om de defrost te kunnen doen zonder backup heater (terwijl er technisch gezien bij mijn 25 graden nog warmte zat in het systeem zit voor hem om te onttrekken)
nu vraag ik mij af, is er al iemand geslaagd in de zoektocht die parameter van 27 graden aan te passen naar iets lagers?
dat zou mij helpen dat de backup heater niet direct aanschiet omdat mijn water te koud zou zijn.
ik was helemaal happy dat ik met zo lage temperatuur weg kwam, maar eigenlijk keldert de effectieve COP als een baksteen in elkaar als die backup heater steeds aan gaat bij een defrost.
Eerder door je settings verkeerd te hebben staan.
Als je echt terug gelezen hebt, wil je best helpen..
Kijk naar mijn systeem, zou zou jouw pana ook moeten/kunnen werken. [ ts staat login ]
Je backupheater in deze tijd erbij geeft aan dat hij te hard staat te werken
Geef meer data.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Welke versie h-j- ?pc_freak1 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:28:
[...]
ik weet niet wat je allemaal wil weten, maar mijn systeem is erg simpel.
1 laagtemperatuurverdeler met 50m2 vloerverwarming op de begane grond, en 6m2 vloerverwarming in de badkamer.
leiding van pana naar verdeler is 8 meter 32mm uponor (dus 16 meter totaal voor aanvoer+retour)
ik heb een pana 5kw monobloc, met heishamon en de node-red flow van edterbak.
de pana staat in de achtertuin, op de grens met de steeg, hij blaast de steeg in, hij heeft daar 2.5 meter blaasruimte tot de muur van de schuur van de buren.
meer info nodig?
Stooklijn, war-thermostaat, war only, of direct ?
Welke verdeler, foto van aansluiting?
Wat heb je ingeregeld.
Stop eerst maar eens met die flow!
Grafieken/ domotica?
Dit is geen kwestie van verkeerde setting. Zijn Ta is maar 25 en zoals ik begreep heeft de pana voor een defrost minimaal 27 nodig, dat is de reden dat de BH aan gaat bij een defrost.Dylantje2 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:21:
[...]
Ik denk niet dat je door je pana genaaid wordt.
Eerder door je settings verkeerd te hebben staan.
Als je echt terug gelezen hebt, wil je best helpen..
Kijk naar mijn systeem, zou zou jouw pana ook moeten/kunnen werken. [ ts staat login ]
Je backupheater in deze tijd erbij geeft aan dat hij te hard staat te werkenmet een 1100tje 250 op de autobahn.
Geef meer data.
Maar is het geen optie om Ta op 27 te houden minimaal, 25 is wel erg laag
[ Voor 5% gewijzigd door Maikie18 op 09-11-2023 06:31 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
goed punt, ik lees al een half jaar mee in het topic, en de wp staat nu sinds begin oktober.Dylantje2 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:23:
[...]
Welke versie h-j- ?
Stooklijn, war-thermostaat, war only, of direct ?
Welke verdeler, foto van aansluiting?
Wat heb je ingeregeld.
Stop eerst maar eens met die flow!
Grafieken/ domotica?
daardoor vergeten terug te gaan naar de basics en de TS opnieuw te lezen, incl die van overige pana topics hier op tweakers.

ik zal mijn best doen wat meer info te geven.
type wp: Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC05J3E5 1-fase 5kW
deze open vv verdeler: https://www.technim.nl/verwarming/vloerverwarming/verdelers/vte-kunststof-verdeler/vte-composiet-open-verdeler-7-groepen/
ingeregeld op de controller: niets, ja, na wat praten in dit topic nu de BH uit gezet, maar meer niet.
addons: heishamon pcb met 2x kwh meter
gebruikte thermostaat: de node-red flow, met een esp32+Sensiron SHTC3 temp sensor als kamerthermostaat. (dit omdat voor de WAF de controller uit het zicht moest, en dat kon alleen in de meterkast, dus daar had ik niks aan als kamerthermostaat).
de aansluiting is zo simpel als het kan zijn(denk ik), de uitgang van de pana gaat op de ingang van mijn vv verdeler, en de retour van de vv verdeler gaat weer naar de ingang van de pana. afstand qua leiding is ongeveer 10 meter van de vv verdeler naar de pana. de leiding is 32mm uponor. Buiten zitten er nog 2 vorstbeveiligingventielen tussen, en er is een extra expansievat gemonteerd(want installateur was er heilig van overtuigd dat de pana er geen had, ookal staat in de handleiding van wel
de oppervlakte van de VV is 50m2 op de begane grond, verdeeld over 5 groepen, en 1 groep badkamer van 6m2 (alle groepen staan 100% open)
mijn WAR profiel:

en ja, dat is eigenlijk gebaseerd op helemaal niets, maar het word er alsnog prima behaaglijk mee binnen. hij houd het huis netjes op 19.5 graden. Mijn redenatie achter de hier laag genoemde temperatuur, is, hoe lager de aanvoer temperatuur, hoe efficiënter de WP zou draaien.
ingestelde RTC:

nachtverlaging:

de nachtverlaging is puur bedacht op dan gaat hij sowieso smorgens aan, en dan is de vloer lekker warm. en met wat geluk besparen we wat energie.
energiegrafieken:

daarbij gebruik ik de pana niet voor SWW, daarvoor heb ik een vaillant arostor warmtepompboiler.
Verder heb ik HomeAssistant, daarin zit die temp sensor van de esp32 gekoppeld aan NodeRed.
maar met HomeAssistant doe ik niets qua aansturing, puur de temp sensor en energieverbruik monitoren.
ik geloof helemaal dat er iets aan mijn settings mankeert.
echter heb ik ook niet echt een stappenplannetje gevonden om bij de optimale settings te komen.
daar lijken de filosofieën wat over te verschillen van topic tot topic. of ik lees verkeerd (zou ook zomaar kunnen). en is het vooral trial and error, met ervaring over tijd?
dit is in ieder geval hoe het nu draait, alle tips of opmerkingen over idiote dingen die ik gedaan heb (maar wel graag hoe het beter kan), zijn welkom

Nice...pc_freak1 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:04:
[...]
goed punt, ik lees al een half jaar mee in het topic, en de wp staat nu sinds begin oktober.
daardoor vergeten terug te gaan naar de basics en de TS opnieuw te lezen, incl die van overige pana topics hier op tweakers.![]()
ik zal mijn best doen wat meer info te geven.
type wp: Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC05J3E5 1-fase 5kW
deze open vv verdeler: https://www.technim.nl/verwarming/vloerverwarming/verdelers/vte-kunststof-verdeler/vte-composiet-open-verdeler-7-groepen/
ingeregeld op de controller: niets, ja, na wat praten in dit topic nu de BH uit gezet, maar meer niet.
addons: heishamon pcb met 2x kwh meter
gebruikte thermostaat: de node-red flow, met een esp32+Sensiron SHTC3 temp sensor als kamerthermostaat. (dit omdat voor de WAF de controller uit het zicht moest, en dat kon alleen in de meterkast, dus daar had ik niks aan als kamerthermostaat).
de aansluiting is zo simpel als het kan zijn(denk ik), de uitgang van de pana gaat op de ingang van mijn vv verdeler, en de retour van de vv verdeler gaat weer naar de ingang van de pana. afstand qua leiding is ongeveer 10 meter van de vv verdeler naar de pana. de leiding is 32mm uponor. Buiten zitten er nog 2 vorstbeveiligingventielen tussen, en er is een extra expansievat gemonteerd(want installateur was er heilig van overtuigd dat de pana er geen had, ookal staat in de handleiding van wel).
de oppervlakte van de VV is 50m2 op de begane grond, verdeeld over 5 groepen, en 1 groep badkamer van 6m2 (alle groepen staan 100% open)
mijn WAR profiel: [Afbeelding]
en ja, dat is eigenlijk gebaseerd op helemaal niets, maar het word er alsnog prima behaaglijk mee binnen. hij houd het huis netjes op 19.5 graden. Mijn redenatie achter de hier laag genoemde temperatuur, is, hoe lager de aanvoer temperatuur, hoe efficiënter de WP zou draaien.
ingestelde RTC: [Afbeelding]
nachtverlaging: [Afbeelding]
de nachtverlaging is puur bedacht op dan gaat hij sowieso smorgens aan, en dan is de vloer lekker warm. en met wat geluk besparen we wat energie.
energiegrafieken: [Afbeelding]
daarbij gebruik ik de pana niet voor SWW, daarvoor heb ik een vaillant arostor warmtepompboiler.
Verder heb ik HomeAssistant, daarin zit die temp sensor van de esp32 gekoppeld aan NodeRed.
maar met HomeAssistant doe ik niets qua aansturing, puur de temp sensor en energieverbruik monitoren.
ik geloof helemaal dat er iets aan mijn settings mankeert.
echter heb ik ook niet echt een stappenplannetje gevonden om bij de optimale settings te komen.
daar lijken de filosofieën wat over te verschillen van topic tot topic. of ik lees verkeerd (zou ook zomaar kunnen). en is het vooral trial and error, met ervaring over tijd?
dit is in ieder geval hoe het nu draait, alle tips of opmerkingen over idiote dingen die ik gedaan heb (maar wel graag hoe het beter kan), zijn welkom
Tsja zoveel topics zoveel mensen..
Heb je in ha ook grafieken lopen die je vanuit de heishamon haalt?
Andere dallas sensoren oid in je systeem geknoopt? die grafisch hebt.?
De j ik h dus bijna

Wil je ook die nodered uitzetten? geloof dat die een hoop ellende veroorzaakt.
Je esp thermostaat is alleen visueel? Of doet die ook wat?
Foto's van je leidingwerk? [ verdeler zegt niet alles..
]Foto's van je verdeler
Staan AL je kranen en fow dingetjes open ECHT helemaal open? [ te dure verdeler had veel goedkoper kunnen zijn]
Zitten en thermostaatkranen/flowmeters, bypass of wat dan ook anders in?
Ik denk dat je wp staat te stuiteren..
Ja hoe lager je Ta hoe minder je verbruikt
Wat is je setting [temperatuur] van je backheater aan ?
Wat is je flow? [ kun je die in grafiek weergeven
Kun je een aantal grafieken opzetten zoals in mijn systeem? [ ts om in te loggen ]
Kun je je tr en ta meten? liefst per groep/lichaam. En die allemaal in een grafiek zetten?
Ik wil je verder helpen maar daar dan niet tussendoor dingen doen die je niet afspreekt.[ zie afgelopen jaar meerdere malen, en plots weg...
Benieuwd....
Kijk naar mijn systeem zo kan die van jou ook lopen, ik geen vvw zelfs
ik ga mijn best doen je adviezen op te volgen.Dylantje2 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:44:
[...]
Nice...
Tsja zoveel topics zoveel mensen..Zoveel vakamensen
Heb je in ha ook grafieken lopen die je vanuit de heishamon haalt?
Andere dallas sensoren oid in je systeem geknoopt? die grafisch hebt.?
De j ik h dus bijna![]()
Wil je ook die nodered uitzetten? geloof dat die een hoop ellende veroorzaakt.
Je esp thermostaat is alleen visueel? Of doet die ook wat?
Foto's van je leidingwerk? [ verdeler zegt niet alles..
]Foto's van je verdeler
Staan AL je kranen en fow dingetjes open ECHT helemaal open? [ te dure verdeler had veel goedkoper kunnen zijn]
Zitten en thermostaatkranen/flowmeters, bypass of wat dan ook anders in?
Ik denk dat je wp staat te stuiteren..
Ja hoe lager je Ta hoe minder je verbruikt
Wat is je setting [temperatuur] van je backheater aan ?
Wat is je flow? [ kun je die in grafiek weergeven
Kun je een aantal grafieken opzetten zoals in mijn systeem? [ ts om in te loggen ]
Kun je je tr en ta meten? liefst per groep/lichaam. En die allemaal in een grafiek zetten?
Ik wil je verder helpen maar daar dan niet tussendoor dingen doen die je niet afspreekt.[ zie afgelopen jaar meerdere malen, en plots weg...
Benieuwd....
Kijk naar mijn systeem zo kan die van jou ook lopen, ik geen vvw zelfs
wel zit ik met uitzetten van de NR flow, die is nu praktisch mijn kamerthermostaat, omdat ik voor de WAF de controller maar in de meterkast moest plaatsen, want dat mega ding werd als lelijk bestempeld.
Daar haalt dat ding alleen als hij de thermostaatfunctie moet gaan overnemen van de NR flow nooit een goede temperatuur lezing. Maar daar zul je vast een idee bij hebben, hoe het toch 19.5 graad blijft in huis.
Ik heb de grafiekjes van de heishamon sinds het begin in HA, ik heb alleen nog geen dallas sensoren aangesloten. ik kon niet vinden in de documentatie van de heishamon hoe dat in zijn werk gaat en waar die voor gebruikt werden. ik heb de sensoren wel liggen, maar nog niet aangesloten/geplaatst, wat missende tekening over hoe en waar te plaatsen.
die ESP is puur temperatuursensor, de thermostaatfunctie zit dus in NodeRed.
ik heb even heel cru getekent hoe alles in elkaar zit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/wWVgZaHKWUQ0jaXRqT1ISydh.png?f=user_large)
de verdeler (en ja, alle kranen en flow dingen staan open, nog extra gecheckt):
:strip_exif()/f/image/Bvkpz1YEU0sE5sP84sF1BJGp.jpg?f=fotoalbum_large)
de warmtepomp (foto vanmorgen vroeg gemaakt vlak voor ik weg ging, dus het was nog aardig donker):
:strip_exif()/f/image/Hj3X0PUOf2B8NtIaIrJq24FF.jpg?f=fotoalbum_large)
bij mijn weten is er geen bypass aanwezig in het systeem.
de backup heater heb ik via het "geheime menu" uit gezet, dus die doet nu niet meer me.
flow van de afgelopen paar dagen:

ik ga even kijken hoe ik HA als grafana bron kan gebruiken en zal daar dan iets van knutselen.
Pana 5J draait rustig hier op de kamerthermostaat. Continue op 20gr, geen nachtverlaging.
Ik zie nu dat hij de afgelopen nachten een uur of 6-7 lang gedraaid heeft. Wel netjes op 36/32 ongeveer (delta 5 ingesteld), ook rond de 20-30hz.
Moet ik me "zorgen'' gaan maken over de warmteafgift in huis? Nog geen problemen qua comfort, totaal niet, maar toch even verbaasd dat hij nu al zulke lange runs nodig lijkt te hebben.
Beneden 35m2 vvw met open verdeler (32mm, 5m strak naar de pana), boven radiatoren (al een deel vervangen voor T33 units) met een langere 32mm leiding, maar helaas daarna 20/16mm zonder dat ik daar nog wat aan kan doen.
/f/image/pu0YcY3r6FtR9Tr8VpveLkeb.png?f=fotoalbum_large)
Mijn grafana skills zijn nog wat gammel, maar de data is duidelijk hopelijk
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Met een beetje geluk als de WAR goed staat heb je geen thermostaat nodig. Soms als je veel glas hebt op een zonnige dag schiet die dan wel wat door maar ok voor jouw test niet zo belangrijkpc_freak1 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:19:
[...]
ik ga mijn best doen je adviezen op te volgen.
wel zit ik met uitzetten van de NR flow, die is nu praktisch mijn kamerthermostaat, omdat ik voor de WAF de controller maar in de meterkast moest plaatsen, want dat mega ding werd als lelijk bestempeld.
Daar haalt dat ding alleen als hij de thermostaatfunctie moet gaan overnemen van de NR flow nooit een goede temperatuur lezing. Maar daar zul je vast een idee bij hebben, hoe het toch 19.5 graad blijft in huis.
Ik heb de grafiekjes van de heishamon sinds het begin in HA, ik heb alleen nog geen dallas sensoren aangesloten. ik kon niet vinden in de documentatie van de heishamon hoe dat in zijn werk gaat en waar die voor gebruikt werden. ik heb de sensoren wel liggen, maar nog niet aangesloten/geplaatst, wat missende tekening over hoe en waar te plaatsen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
de warmtepomp (foto vanmorgen vroeg gemaakt vlak voor ik weg ging, dus het was nog aardig donker):
[Afbeelding]
de backup heater heb ik via het "geheime menu" uit gezet, dus die doet nu niet meer me.
[Afbeelding]
ik ga even kijken hoe ik HA als grafana bron kan gebruiken en zal daar dan iets van knutselen.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Node red eruit! helemaal clean systeem van pana met je bedieningsunit [ die ergens anders hangt ]pc_freak1 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:19:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zet je systeem op war only.!
Stel een stooklijn in zoals in TS met de stooklijn generator staat.
Hang een temp sensor in je kamer, en kijk wat de tmep is die je wilt halen.
Je hebt de shift op je unit, daarmee kun je eens per dag bijsturen[ na een dag pas echt zichtbaar ] +1 bij te koud, en ik neem aan dat je snapt wat -1 doet
Zet die backupheater weer aan, dit kan je je pomp kosten.
Zet het erbij springen op -5 oid. Hij heeft dit ding nodig om een DForst goed te laten verlopen, en niet alleen om bij te verwarmen. Eigen risico als hij kaopt gaat, een gewaarschuwd mens....
Dallas kun je op heishamon direct aansluiten en dan leest HA ze misschien wel uit.
onderaan: https://github.com/Egyras/HeishaMon
Ik heb er maar 1 op:
/f/image/Gzsa7frHtLN0azSG3J8x7hjl.png?f=fotoalbum_large)
maar er kunnen er wel 4 op geloof ik.
Maar HA zal ook wel espeasy ondersteunen.
Daar kun je op een esp 12 sensoren aansluiten:
/f/image/SVk5l4S7o6KQY8iC58DQ2dMp.png?f=fotoalbum_large)
Ff werk maken in HA topic/forum..
Wat je eigenlijk wilt aan sensoren in je grafieken.
Verbruik uit je pana vanuit de heishamon
Verbruik van een S0 of een shelly oid
Temp en RV van je woonplaats.
T binnen van een sensor en niet van de unit.
Flow van je pomp. [ heishamon ]
Evt hz en amp [ heishamon ]
DT setting script en heishamon
Ta en Tr bij de pomp. [ kan met heismanon]
DT van deze 2
Ta en Tr van je hoofd aanvoer net voor je verdeler.
Dan van alle groepen een TR maar mooier Ta.
Deze dallas op je tr leidingen plakken, maar vergenoeg van de verdeler af. [ anders invloed van die. ]
Dat alles netje in grafieken onder elkaar. [ zoiets als bij mij ]
Zodat je in oog opslag de hele dag kunt zien.
Wat geeft je pomp aan welke flow hij wilt hebben? bij mij 900 liter.. dus 15liter/minuut.
Jouw pomp? op de achterkant...
En daar moet je telkens je pomp op blijven zetten en controleren.
en dan wat we vergeten zijn.:-)
Als je mee leest en kijkt bij @pc_freak1 kun je hetzelfde instellen.stevenP schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:44:
even een sanity check hier hoor
Pana 5J draait rustig hier op de kamerthermostaat. Continue op 20gr, geen nachtverlaging.
Ik zie nu dat hij de afgelopen nachten een uur of 6-7 lang gedraaid heeft. Wel netjes op 36/32 ongeveer (delta 5 ingesteld), ook rond de 20-30hz.
Moet ik me "zorgen'' gaan maken over de warmteafgift in huis? Nog geen problemen qua comfort, totaal niet, maar toch even verbaasd dat hij nu al zulke lange runs nodig lijkt te hebben.
Beneden 35m2 vvw met open verdeler (32mm, 5m strak naar de pana), boven radiatoren (al een deel vervangen voor T33 units) met een langere 32mm leiding, maar helaas daarna 20/16mm zonder dat ik daar nog wat aan kan doen.
[Afbeelding]
Ook jouw pomp loopt niet helemaal zoals het kan..
Je grafieken zijn niet heel helder.
Maak een gast login op grafana kan iedereen makkelijker meekijken, ook voor @pc_freak1
Heb je wel een metaalfilter??/pc_freak1 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:19:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Anders die ook zsm ertussen knopen.... [ ondanks je leidingen zou ik toch filteren.. ]
Ik zou zeggen dat de runs zelfs nog te kort zijn. Hoe langer hoe beter. Is 36 graden aanvoer nu al nodig? Bij mij is 30 graden aanvoer ruim voldoende.stevenP schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:44:
even een sanity check hier hoor
[Afbeelding]
En vergeet niet dat je altijd kan bijverwarmen (IR paneel, COP 1 kacheltje etc) als het echt super koud is. Dan liever de 5J 99% van de tijd lekker rustig laten draaien dan een 7J die zijn energie niet kwijt kan in de zachtere periodes.
Bijzonder argument tegen een WP met een gelijk minimum vermogen...thehog schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:20:
En vergeet niet dat je altijd kan bijverwarmen (IR paneel, COP 1 kacheltje etc) als het echt super koud is. Dan liever de 5J 99% van de tijd lekker rustig laten draaien dan een 7J die zijn energie niet kwijt kan in de zachtere periodes.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat je beter je WP kan dimensioneren op de zachtere periodes dan perse op de -10 buiten temperatuur.Andrehj schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:22:
[...]
Bijzonder argument tegen een WP met een gelijk minimum vermogen...
Maar als je ipv een 5J ook een 7J of 9J kunt kopen en die een gelijk minimum vermogen hebben. Waarom zou je dat dan niet doen als je dat vermogen bij zware vorst nodig hebt? Een passende WP kopen is niet alleen voor jou, maar ook voor de totale stabiliteit van ons elektriciteitsnet een stuk beter, want het net wordt er echt niet blij van als onder de -5 ineens miljoenen warmtepompen backup-elementen gaan inzetten.thehog schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:38:
Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat je beter je WP kan dimensioneren op de zachtere periodes dan perse op de -10 buiten temperatuur.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja als die een gelijk minimum vermogen hebben uiteraard heb je dan gelijk.:-) Dat is blijkbaar zo als je begrijp. Ik had even niet specifiek de 5J en 7J moeten nemen als voorbeeld.Andrehj schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:40:
[...]
Maar als je ipv een 5J ook een 7J of 9J kunt kopen en die een gelijk minimum vermogen hebben. Waarom zou je dat dan niet doen als je dat vermogen bij zware vorst nodig hebt? Een passende WP kopen is niet alleen voor jou, maar ook voor de totale stabiliteit van ons elektriciteitsnet een stuk beter, want het net wordt er echt niet blij van als onder de -5 ineens miljoenen warmtepompen backup-elementen gaan inzetten.
36 is veel te hoog, daarom stuitert hij.thehog schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:20:
[...]
Ik zou zeggen dat de runs zelfs nog te kort zijn. Hoe langer hoe beter. Is 36 graden aanvoer nu al nodig? Bij mij is 30 graden aanvoer ruim voldoende.
Die strenge dagen zit de BH er voor in.
Bij mij tijdens die week strenge vorst wel wat KWH er door gegaan door de BH, maar hie bleif goan zoals ze hier zeggen
Oplossing was voor mij WAR plus auto shiften. Ta precies 😊Aikon schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:39:
Ta te laag: water is veel te snel warm en compressor slaat af. Ta te hoog: kamer is veel te snel warm en compressor slaat af. Ta precies goed: onmogelijk
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Kijk in TS staat een stooklijn generator.. Ingesteld op een redelijke universele.W1990 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:02:
Waarom stuitert een wp als de Ta te hoog is? Ben zelf ook zoekende naar een geschikte stooklijn, maar merk dat het nog flink lastig is om lange runs te maken op war.
Zou daar eens mee starten
Auto shiften vertel... :-)t.oswald schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:22:
[...]
Oplossing was voor mij WAR plus auto shiften. Ta precies 😊
Oude koek, Tado als temperatuurvoeler via IFTTT gekoppeld aan Aquarea Smart Cloud. Probleemloos voor iedereen die zelf geen scripts kan maken of draaien met de Heisamon.
t.oswald in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
Dat was het...t.oswald schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:09:
[...]
Oude koek, Tado als temperatuurvoeler via IFTTT gekoppeld aan Aquarea Smart Cloud. Probleemloos voor iedereen die zelf geen scripts kan maken of draaien met de Heisamon.
t.oswald in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
Die wilde ik niet ik niet ivm ifttt.
Heb je mss ergens een script, want die zoek ik nog wel eigenlijk
dat wordt met Nodered oid aan de slag dan. het moet daarmee wel te repliceren zijn.Dylantje2 schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:24:
[...]
Dat was het...
Die wilde ik niet ik niet ivm ifttt.
Heb je mss ergens een script, want die zoek ik nog wel eigenlijk
'een script' kan van alles zijn...
Dankzij alle opgedane informatie en na een hoop werk, vanavond voor het eerst mijn 7J monoblock opgestart.
Basisstooklijn ingesteld (op gevoel).
Enkele instellingen gewijzigd op basis van de TS en tips vanuit de verschillende topics
Controller als thermostaat in de woonkamer.
Nu eerst de basis onder de knie krijgen en de werking proberen te doorgronden.
Eerste run loopt. Inmiddels zit ik naast een warmer wordende radiator!
Shoutout to @blb4, zonder zijn zeer nuttige en uitgebreide topic (Panasonic WH-MDC07J3E5 warmtepomp installatie) was ik waarschijnlijk niet zelf begonnen aan de installatie.
@Carboy54 bedankt voor de vlotte levering en de service direct erna!
Binnenkort mag ik @ErikVers verwelkomen voor de inbedrijfstelling.
Gaskraan is sinds 2-11 dichtgedraaid, en (gratis) verwijdering is aangevraagd.
Komende week alleen nog koud- en warmwater op het 200l vat aansluiten, en de tijdelijke elektrische boiler kan er ook uit. Dan draaien we volledig op de 7J.
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik heb echt al heel veel gelezen hier,met een Panasonic lijkt het allemaal te doen zijn als je het zelf doet voor een 6-7k exc subsidie. Als ik dat vergelijk met offertes (daikin bi-bloc) vanaf 15+. Is naar jullie mening de kwaliteit van zelfbouw te vergelijken met een installatie door een installateur?
Ik twijfel zelf nl nogal aan een paar installateurs door een aantal uitspraken die ze doen bv radiatoren….. nope onmogelijk ook al stook je bij -7 maar met 40-45 graden.
Mijn situatie is dat ik voorlopig nog radiatoren heb echter de woning is fors nageisoleerd (spouwmuurisolatie, kruipruimte wokkels en onderkant schuim13 cm, glas is recent dubbel of triple, voordeur en achterdeur en alle ramen boven worden q1 2024 vervangen).
Ik twijfel heel erg of het gaat lukken met de huidige radiatoren, deze gaan op termijn eruit en komt er vloerverwaming (onderverdieping ong 75m2). En of het verstandig is om nu al om te gaan naar een warmtepomp.
Mijn huidige trenline staat op min vermogen van 7,5 zie ik zelde een lange stookrun maar door het lage min vermogen wel snel een hogere temperatuur, vervolgens stopt deze weer om dit te blijven herhalen zeg maar.
Hoeveel uur werk hebben jullie erin zitten? Is zoiets bv in een week aan elkaar te knopen? Ik heb een voormalig cv monteur en electricien in de familie die me kunnen helpen met wat zaken (en die heeft zijn eigen huis ook voorzien van een monoblock).
Is het een probleem als zaken als een magneetfilter, microbel ontluchter en expansievat in de garage komen te hangen, op ongeveer 7-8m van de buitenunit? Als dit kan zou het mijn voorkeur hebben om dit niet in de kruipruimte te moeten plaatsen aangezien dit bv het spoelen van het filter aanzienlijk makkelijk maakt.
Veel mensen zeggen me dat ik gek ben en gewoon een installateur aan het werk moet zetten maar het prijsverschil vind ik fors en ik vind het wel een uitdaging maar wel ook spannend geen garantie enzo?
Sww kan voorlopig nog via de cv verlopen dit kan tzt nog met een warmtepompboiler opgelost worden wat het systeem qua ontwerp wat simpeler maakt volgens mij.
Wie kan me wat zinnige reacties geven op bovenstaande, of heb ik gewoon koud watervrees/angst?
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Ik weet niet op wat voor termijn je denkt maar zet de CV op 40 graden en kijk dan hoeveel uur per dag hij stookt als het goed koud is. Het klinkt alsof het wel moet lukken, als er veel is nageïsoleerd dan hebben de aanwezige radiatoren meestal wel wat overcapaciteit.Fantastic_fox schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:09:
Ik twijfel heel erg of het gaat lukken met de huidige radiatoren, deze gaan op termijn eruit en komt er vloerverwaming (onderverdieping ong 75m2). En of het verstandig is om nu al om te gaan naar een warmtepomp.
Het daadwerkelijke werk dat je met je handen bezig bent valt erg mee, moet zeker in een week kunnen.Hoeveel uur werk hebben jullie erin zitten? Is zoiets bv in een week aan elkaar te knopen? Ik heb een voormalig cv monteur en electricien in de familie die me kunnen helpen met wat zaken (en die heeft zijn eigen huis ook voorzien van een monoblock).
Waar veel tijd in gaat zitten is het uitzoekwerk, de voorbereiding. Afhankelijk van hoe goed je al bent met elektra/loodgieterswerk etc. kan het een hele steile leercurve zijn. En je wilt zeker weten dat wat je bedacht hebt en de spullen die je daarvoor inkoopt gaat werken. Dat vreet tijd.
Begrijp de route die je in gedachten hebt niet helemaal. Een monoblock heeft een intern expansievat dus die heb je al niet nodig. Filter maakt volgens mij niet eens veel uit waar die komt zolang hij maar ergens in de hoofdleiding komt voordat die aftakt.Is het een probleem als zaken als een magneetfilter, microbel ontluchter en expansievat in de garage komen te hangen, op ongeveer 7-8m van de buitenunit? Als dit kan zou het mijn voorkeur hebben om dit niet in de kruipruimte te moeten plaatsen aangezien dit bv het spoelen van het filter aanzienlijk makkelijk maakt.
Garantie op het apparaat heb je wel degelijk.Veel mensen zeggen me dat ik gek ben en gewoon een installateur aan het werk moet zetten maar het prijsverschil vind ik fors en ik vind het wel een uitdaging maar wel ook spannend geen garantie enzo?
Wanneer je zelf precies uitzoekt hoe het geïnstalleerd moet worden kun je ook een elektricien en loodgieter aan het werk zetten en hen precies vertellen wat ze moeten doen als tussenweg.
Ja maakt het wat simpeler ook om te begrijpen hoe het werkt.Sww kan voorlopig nog via de cv verlopen dit kan tzt nog met een warmtepompboiler opgelost worden wat het systeem qua ontwerp wat simpeler maakt volgens mij.
Maar je kunt ook later nog een SWW boilervat toevoegen aan de warmtepomp.
Weet je zeker dat je CV in warmwaterbedrijf kan draaien zonder aan een afgiftesysteem te hangen?
Op een bepaald moment moet je gewoon beslissen dat je erin springt.Wie kan me wat zinnige reacties geven op bovenstaande, of heb ik gewoon koud watervrees/angst?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Het stoken op 40 graden kan ik inderdaad nog een keer proberen echter ik weet niet goed of dit werkt aangezien het minimale vermogen veel te hoog is. Heb jij dit zelf destijds gedaan en zo ja hoe heb je dit gedaan?
het expansie vat is eigenlijk een mogelijke extra mocht het inwendige vat van de panasonic onvoldoende blijken te zijn.
Wat betreft enkel sww op de cv ketel ga ik even navragen, maar gezien ik in de zomer geen verwarming gebruik maar wel sww denk ik dat sit kan maargoed dat ga ik even uitzoeken, goede tip trouwens!
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
En over je radiatoren: met een app als HyTools kan je precies uitrekenen hoeveel afgifte je hebt aan de huidige radiatoren, klusje van max een uur in Excel. Als je het verlies van je huis weet kan je uitrekenen of je het hier mee redt. En een straalkacheltje kan altijd hè (of die geweldige tip van waxinelichtjes onder een bloempot)
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Ja ik heb de CV op 40 gezet.Fantastic_fox schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:09:
@ASW1
Het stoken op 40 graden kan ik inderdaad nog een keer proberen echter ik weet niet goed of dit werkt aangezien het minimale vermogen veel te hoog is. Heb jij dit zelf destijds gedaan en zo ja hoe heb je dit gedaan?
Dan is het uiteraard een pendelfeest waarbij de CV vaak aan en uitgaat, niet iets om 10 jaar lang te doen maar prima om een winter te proberen. Was geen hele koude winter maar op de allerkoudste dagen stond de CV dan ongeveer de helft van de tijd "aan" (kon dat monitoren via m'n nest thermostaat).
Dus was de conclusie dat het wel kon met het bestaande afgiftesyteem. Heb wel de hoofdleidingen vervangen van 22mm staal naar 32mm meerlagenbuis om hogere flow te faciliteren.
Ik moet dan wel ff mijn easycontrol in homeasstant zetten zodat ik de aanvoer en stooktijd kan volgen om een conclusie te vinden.
Ik weet zo even niet hoe ver de trendline teruggezet kan worden en hoe die gaat pendelen. Van de andere kant hoe meer hij gaat pendelen hoe beter een wp geschikt zou zijn aangezien met minder vermogen dit rustiger gaat zijn?
Nog veel te warm nu, bekijk het in de koudste week van het stookseizoen, hoe comfortabel blijft het dan met 40 graden en hoeveel kuub gas jaag je er dan doorheen etc.Fantastic_fox schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:46:
@ASW1 dit weer van deze week is zeker nog net wat te warm om te testen niet? Nachten zijn wel fris maar overdag is het nog redelijk warm of denk je dat dit wel een goed beeld geeft?
Dat je CV dan gaat pendelen moet je voor lief nemen, doel is om uit te vinden of je afgiftesysteem genoeg capaciteit heeft.
Maar stel even bij aanvoer 45 gaat hij pendelen dan betekend het toch dat het met constante temperatuur verwarming bv met 40 graden ook moet kunnen omdat de pendeltijd dan op 40 graden doorgaat met verwarmen of mis ik dan iets?
Stel je stelt je ketel in op een aanvoer van 40, dan stookt hij tot die temperatuur bereikt wordt en zodra de aanvoer warmer dan dat wordt vanwege teveel vermogen gaat de ketel uit. Zodra de aanvoer onder de 40 komt gaat hij weer aan etc. Gemiddeld blijft de aanvoer dan rond de 40.Fantastic_fox schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:59:
@ASW1 ik ga dat alvast ff voorbereiden qua monitoring van de cv ketel. Dan is dat al geregeld,
Maar stel even bij aanvoer 45 gaat hij pendelen dan betekend het toch dat het met constante temperatuur verwarming bv met 40 graden ook moet kunnen omdat de pendeltijd dan op 40 graden doorgaat met verwarmen of mis ik dan iets?
Wat je wilt weten is of je met 40 graden CV water je de tent nog goed warm kunt houden in de koudste week van het jaar, en of dat dan krap is of dat je nog wat marge overhoudt.
ik ben 2 winters terug gaan warmtepompstagelopen met een 2e hands keteltje die je op 40 graden kon instellen. Dat werd idd een pendelfestijn, minimale vermogen van dat keteltje was 4 kW. Moest 'm zelfs iets hoger afstellen (ongeveer 45 graden) want anders sloeg hij al af als de brander net aan was. Die ketel stond dus maar een deel van de tijd aan, met een WP kan je met een lagere temperatuur dezelfde hoeveelheid energie in je huis stoppen omdat de WP een langere tijd aan staat.Fantastic_fox schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:59:
@ASW1 ik ga dat alvast ff voorbereiden qua monitoring van de cv ketel. Dan is dat al geregeld,
Afgelopen winter heb ik hier iets van max 40 graden nodig gehad, tot nu toe dit stookseizoen 33 graden (afgiftesysteem verbeterd).
In de handleiding staat dat de overdrukklep, zie foto, moet worden verbonden aan een afvoerslagn in een vorstvrije omgeving. Alleen de buitenunit, staat buiten, dus daar is het niet vorstvrij.. Hoe lossen anderen dat op?
Er kan uiteraard wel een afvoerslag aan en die kan ook wel naar binnen, maar als het -10 vriest buiten, ben ik bang dat dit toch dicht vriest.
/f/image/okFHtxBtTG302jKp8p747b5v.png?f=fotoalbum_large)
--edit--stukje uit de handleiding ingevoegd. Denken wij zo krom?
/f/image/jKpnZB3nwdjmkRFud5ypc87b.png?f=fotoalbum_large)
--edit-- opgelost.
Het gaat erom dat je dit alleen in een vorstvrije omgeving mag doen. Als het vriest mag je hem dus niet aansluiten, de overstortklep. Dus gewoon zo laten, een knietje of een heel klein stukje slang eraanhangen.
[ Voor 36% gewijzigd door Beninho op 15-11-2023 08:30 ]
panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west
Driewegklep is nooit standaard. Alleen bij een all in zit die standaard ingebouwd.Beninho schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:53:
Ik ben met de installateur begonnen met het plaaten van de L serie 5KW met extern SWW-vat. 't viel ons op dat er in de panasonic geen drie-weg-klep zit en dat je die apart moet bijbestellen. Zat volgens hem wel in de J-serie.
In de handleiding staat dat de overdrukklep, zie foto, moet worden verbonden aan een afvoerslagn in een vorstvrije omgeving. Alleen de buitenunit, staat buiten, dus daar is het niet vorstvrij.. Hoe lossen anderen dat op?
[Afbeelding]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
[ Voor 30% gewijzigd door Beninho op 14-11-2023 15:23 ]
De badkamer gaat wel een uitdaging worden met lage temperaturen daar hangt een t20 900*500 maar daar blijft echt niet van over.
Ik heb straks ff een overzicht gemaakt van de radiatoren met het vermogen bij 75-65-20, 55-50-20, 45-40-20 en 35-30-20 ik denk eerlijk gezegd dat als ik naar de huisige vermogens kijk dat met name de badkamer en toilet een issue gaan worden daar blijft 150-200w over als ik naar 35 ga maargoed dat gaan we zien, eventueel op de badkamer een speedcomfort plaatsen om te zien if dat wel wat gaat doen.
Thnx alvast zover ik ga inregelen en de ema gateway opzetten later deze week
En die is al verstuurd vanmiddag :-)Beninho schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:26:
Ah helder, prachtig apparaat trouwens, de l-serie. Ik heb de 3-weg klep reeds in bestelling staan.. bij jou, zie ik nu ik doorklik op je naam
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Ben benieuwd. Nu eerst een beetje opruimen, morgen ben ik op het werk, donderdag weer thuiswerken.
Signatures zijn voor boomers.
Van harte..Maasluip schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:42:
Mijn WH-MDC07J3E5 is aangesloten![]()
Ben benieuwd. Nu eerst een beetje opruimen, morgen ben ik op het werk, donderdag weer thuiswerken.
En nu instellen :-)
en @stevenPDylantje2 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:12:
[...]
Node red eruit! helemaal clean systeem van pana met je bedieningsunit [ die ergens anders hangt ]
Zet je systeem op war only.!
Stel een stooklijn in zoals in TS met de stooklijn generator staat.
Hang een temp sensor in je kamer, en kijk wat de tmep is die je wilt halen.
Je hebt de shift op je unit, daarmee kun je eens per dag bijsturen[ na een dag pas echt zichtbaar ] +1 bij te koud, en ik neem aan dat je snapt wat -1 doet
Zet die backupheater weer aan, dit kan je je pomp kosten.
Zet het erbij springen op -5 oid. Hij heeft dit ding nodig om een DForst goed te laten verlopen, en niet alleen om bij te verwarmen. Eigen risico als hij kaopt gaat, een gewaarschuwd mens....
Dallas kun je op heishamon direct aansluiten en dan leest HA ze misschien wel uit.
onderaan: https://github.com/Egyras/HeishaMon
Ik heb er maar 1 op:
[Afbeelding]
maar er kunnen er wel 4 op geloof ik.
Maar HA zal ook wel espeasy ondersteunen.
Daar kun je op een esp 12 sensoren aansluiten:
[Afbeelding]
Ff werk maken in HA topic/forum..
Wat je eigenlijk wilt aan sensoren in je grafieken.
Verbruik uit je pana vanuit de heishamon
Verbruik van een S0 of een shelly oid
Temp en RV van je woonplaats.
T binnen van een sensor en niet van de unit.
Flow van je pomp. [ heishamon ]
Evt hz en amp [ heishamon ]
DT setting script en heishamon
Ta en Tr bij de pomp. [ kan met heismanon]
DT van deze 2
Ta en Tr van je hoofd aanvoer net voor je verdeler.
Dan van alle groepen een TR maar mooier Ta.
Deze dallas op je tr leidingen plakken, maar vergenoeg van de verdeler af. [ anders invloed van die. ]
Dat alles netje in grafieken onder elkaar. [ zoiets als bij mij ]
Zodat je in oog opslag de hele dag kunt zien.
Wat geeft je pomp aan welke flow hij wilt hebben? bij mij 900 liter.. dus 15liter/minuut.
Jouw pomp? op de achterkant...
En daar moet je telkens je pomp op blijven zetten en controleren.
en dan wat we vergeten zijn.:-)
Blijft angstvallig stil....

Ik zei dat die ingebouwd zit in een Vaillant binnenunitBeninho schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:53:
Ik ben met de installateur begonnen met het plaaten van de L serie 5KW met extern SWW-vat. 't viel ons op dat er in de panasonic geen drie-weg-klep zit en dat je die apart moet bijbestellen. Zat volgens hem wel in de J-serie.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ik was van het weekend druk met lekkage in huis..Dylantje2 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:42:
[...]
en @stevenP
Blijft angstvallig stil....
Goed, ik ben vanavond weer 's aan het inlezen. Ik heb heb al meerdere esp sensoren en zigbee meters in huis liggen, en heb eerder ook esphome met 2stuks op in/uitvoer van de CV gehad om die beter te monitoren. (Yes, ESPHome is native vanuit HA goed te gebruiken / supported). Ook heb ik een infrarood thermometer dus kan pijpen/koppeling handmatig checken om de radiatoren in te regelen.
Heb jij tips/foto van jouw opstelling? Ik merkte dat de sensoren nog vrij sloom waren als ze tegen een galva-pijp of koppeling getaped of geklemd zaten.
Mijn HA is niet extern bereikbaar dus een guest account op grafana zal - volgens mij - niet veel doen.
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Ik sta op het punt een Panasonic 7kw monoblock te bestellen.
Ik heb 2 vraagjes,
Ik zie jullie allemaal heel druk bezig met instellingen, stooklijnen ed. Als het ding aansluit en de basisinstellingen doorloop, gaat hij dan wel gewoon goed en bruikbaar werken? Laten ga ik me verdiepen in de instellingen maar voor nu wil ik dat ie gewoon redelijk werkt.
En ik ga Januari voor een maand op reis. Ik kan hem een maand hebben draaien voor we weg gaan, is dit slim of kan ik hem beter in de doos laten staan tot we terug zijn? Zou zonde zijn natuurlijk maar wil ook niet dat ie stoptet werken en kapot vriest.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Veel mogelijkheden met een panaMakrolon schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:03:
Goedemorgen,
Ik heb 2 vraagjes,
Ik zie jullie allemaal heel druk bezig met instellingen, stooklijnen ed. Als het ding aansluit en de basisinstellingen doorloop, gaat hij dan wel gewoon goed en bruikbaar werken? Laten ga ik me verdiepen in de instellingen maar voor nu wil ik dat ie gewoon redelijk werkt.
En ik ga Januari voor een maand op reis. Ik kan hem een maand hebben draaien voor we weg gaan, is dit slim of kan ik hem beter in de doos laten staan tot we terug zijn? Zou zonde zijn natuurlijk maar wil ook niet dat ie stoptet werken en kapot vriest.
Ik zou na de de maand pas gaan spelen, of eerder nog na de winter
Hier meelezen geeft wel veel extra inzicht maar wat er voorbij komt aan bijv. HA integraties en aansturing via Nodered is absoluut geen noodzaak om de Panasonic te laten draaien. Hier draait ie nu 14 maanden in een basisopstelling met een vaste temperatuur en met gebruik van de standaard controller, verder niets spannends.Makrolon schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:03:
Goedemorgen,
Ik heb 2 vraagjes,
Welke regeling draai jij? en ook met de buiten/ruimte voelers van panasonic?buzzlightyear schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:02:
[...]
Hier meelezen geeft wel veel extra inzicht maar wat er voorbij komt aan bijv. HA integraties en aansturing via Nodered is absoluut geen noodzaak om de Panasonic te laten draaien. Hier draait ie nu 14 maanden in een basisopstelling met een vaste temperatuur en met gebruik van de standaard controller, verder niets spannends.
Ik wil ook eerst een maandje gaan draaien, beetje wennen, zien wat er gebeurd en dan heishamon aansluiten. Als het dan niet direct werkt omdat ik nog in de leercurve zit, kan ik na elke keer even terug naar de basis die oke was.
Hier soortgelijk sinds een week. Nu op vaste aanvoer temp van 24 gr, draaide de laatste dagen iets van 2 runs voor een uurtje of 3. Zal uiteindelijk war met thermostaat worden ( die hangt er al aan, maar niet ingesteld).buzzlightyear schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:02:
[...]
Hier meelezen geeft wel veel extra inzicht maar wat er voorbij komt aan bijv. HA integraties en aansturing via Nodered is absoluut geen noodzaak om de Panasonic te laten draaien. Hier draait ie nu 14 maanden in een basisopstelling met een vaste temperatuur en met gebruik van de standaard controller, verder niets spannends.
Eerst maar eens zien wat het allemaal doet op de kiss manier
Duidelijk, dan bestel ik hem vast, kan ik voorbereiden, en ga ik hem na de vakantie pas in bedrijf stellen.Dylantje2 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:08:
[...]
Veel mogelijkheden met een pana
Ik zou na de de maand pas gaan spelen, of eerder nog na de winter
Wil op vakantie ook geen zorgen hebben over de warmtepomp natuurlijk.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Das goed om te horen! Zo was ik ook van plan om te beginnen.buzzlightyear schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:02:
[...]
Heb al een pagina of 50 terug gelezen dus raak steeds meer op de hoogte 😁
Ik kan de controller die er bij komt toch als thermostaat gebruiken? Was eigenlijk van plan die gewoon op de plek van de toon te hangen.bbbrumbrum schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:54:
Makkelijkst is om WAR only te beginnen, dan heb je meteen je stooklijn goed, en weet je ook of een thermostaat toegevoegde waarde gaat hebben. Als het comfortabel is zonder, dan hoef je die ook niet toe te voegen later. Alleen daarvoor is al wel een winter nodig wss om dat te beetje bij beetje te optimaliseren.
Of kan ik die controller beter in de kelder hangen en als ik nog een thermostaat wil de toon als aan/uit er aan hangen?
Is dat standaard aan te zetten/
Signatures zijn voor boomers.
ik ga de controller op de plek van de CV thermostaat hangen en heb een Emos draadloze thermostaat erbij genomen. die kan ik overal neerzetten en kijken wat een goede plek is.Makrolon schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:55:
[...]
Ik kan de controller die er bij komt toch als thermostaat gebruiken? Was eigenlijk van plan die gewoon op de plek van de toon te hangen.
Of kan ik die controller beter in de kelder hangen en als ik nog een thermostaat wil de toon als aan/uit er aan hangen?
Controller hangt op 3meter van de houtkachel, niet de beste plek voor een thermostaat
Dit is de meest eenvoudige configuratie. Als je (voor de eerste periode) gewoon een systeem wil hebben waar je op kan vertrouwen dan is dat primaMakrolon schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:55:
[...]
Ik kan de controller die er bij komt toch als thermostaat gebruiken? Was eigenlijk van plan die gewoon op de plek van de toon te hangen.
Dit is de eerste vervolgstap op de weg naar complexere maar mooiere aansturing.Of kan ik die controller beter in de kelder hangen en als ik nog een thermostaat wil de toon als aan/uit er aan hangen?
De controller heb je echt nodig in de opstartfase zoals je die beschrijft. Ik deel het advies om met WAR te starten. Je begint met een stooklijn zoals er hier veel te vinden zijn en je kunt dan op de controller shiften tussen -5 en +5 en daarmee stapje voor stapje uitvinden hoe je stooklijn voor jouw situatie moet bijstellen. Erg vervelend als de controller dan op een lastig bereikbare plaats hangt. De stooklijn kan je ook met de controller instellen en aanpassen zolang je nog geen Heisamon of Service Cloud hebt. Laat die Toon hangen voor later.Makrolon schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:55:
[...]
Leuk tooltje om droog te oefenen met het maken van stooklijnen: https://vscope.at/heizkur...sollWert_2=-1&atCheck_2=7
[ Voor 11% gewijzigd door t.oswald op 15-11-2023 11:08 ]
Op vaste ‘Direct’ temperatuur van 30 graden, heb wel buitenvoeler maar doe daar verder niets mee. De controler heb ik in de woonkamer hangen (voorheen gebruikte ik Evohome maar met controller langere runtime) en de controller gebruik ik ook als thermostaat. Daarnaast werkprogramma voor sterilisatie en dagprogramma’s voor de verwarming.Beninho schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:29:
[...]
Welke regeling draai jij? en ook met de buiten/ruimte voelers van panasonic?
Ik wil ook eerst een maandje gaan draaien, beetje wennen, zien wat er gebeurd en dan heishamon aansluiten. Als het dan niet direct werkt omdat ik nog in de leercurve zit, kan ik na elke keer even terug naar de basis die oke was.
Mwha dat zal je best wat stroom kosten..buzzlightyear schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:02:
[...]
Pana draait makkelijk, maar op vaste t stoken kost aardig wat... had je beter een niet modulerende pomp kunnen kopen, goedkoper geweest
Een reden waarom je gene war hebt?
Dit topic is gesloten.