Separator schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:44:
[...]
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met dat de warmtepomp meer vermogen vraagt.
Als ik inlog op jouw systeem dan valt vooral de enorme hoeveelheid data op
En zie dat je flow continu schommelt rond de 20 l/min. Bij mij start hij ook op 20, om vrijwel direct af te bouwen naar 10. Het vastzetten van de flow (zoals ik je reactie interpreteer) haal ik dan weer niet uit de servicemanual die ik nu zit te lezen.
Misschien moet ik maar weer even opnieuw inlezen in de verschillende topics. Dat heb ik al eens gedaan maar toen was ik met voorbereiding en installatie bezig. Nu dan nog een keer maar met de WAR bril op...
Veel data klopt.
Maarde wp fluisteraar heeft door deze grafieken de juiste settings weten te vinden op afstand :-)
De flow van 20 is nog niet helemaal correct, maar ik heb mijn systeem uitgebreid. Wat lucht enz, dus binnenkort weer ff alles los. dus die klopt nu ff niet.
Zet eerst al je kranen ventielen enz enz helemaal OPEN, ook je vvw verdelers, en daar geen pomp in!!!
Geen thermostaatkranen in je systeem
Wat staat er op jouw pomp, de mijn gaf 900l/uur aan dus 900/60 = 15liter
Jouw kan andere vraag hebben
Mijn flow moet dus op 15 liter komen, er zijn pompen die meet of minder flow vragen.
Die stap blijft belangrijk bij alles wat je hierna doet.
In je menu ga net zolang flow aanpassen dat er 15l staat voor een minuut of 10.
Zet je binnenunit op war only.
Stel je stooklijn in op de rode:
https://vscope.at/heizkur...5&sollWert_2=&atCheck_2=0
Dan ga je alle Tretour meten al dan niet grafieken, of met ir [ zwart tapje ] zodat ze gelijk komen.
Kijk naar mijn retour grafiek bijna allemaal gelijk binnen 2 graden..
Wss zal een radiator of een vvw lichaam een hogere Tretour hebben dan een andere.
Deze knijp je iets, al dan niet met voetventiel of kraan.
Daarna weer je flow op jouw gevraagde pomp zetten.
Dagje wachten
Dan weer tretoeren meten.
De hoogste knijp je weer iets.
En dan kijk je weer naar je flow.
Dit doe je net zolang tot je tretoeren in een range 2 graden zit
Blijf je flow checken, net zo lang aanpassen tot je weer je flow hebt.
Als je bij mijn systeem kijkt is alles rustig alles wat er gebeurd is te verklaren.
/f/image/dfSBl042bkQqQKSe1hAECCwq.png?f=fotoalbum_large)
Bij jouw systeem stuiter het eea.":
Start op kan zijn warmte niet kwijt gaat uit.
Je dt is best hoog, en je flow stuitert ook
Dit alles kost je kwh, maar ook je pomp gaat telkens aan uit, dus kan hij niet mooi op toeren komen.
Dit beeld zie je in Defrost maniai +5 - -5 met hoge rv, op zulke momenten heeft mijn pomp het zwaar omdat hij telkens df heeft.
In deze periodes zou op zijn laagste vermogen moeten draaien en uit gaan als hij de warme niet kwijt kan.
Kun je tr meten, grafiek maken?
Heb je thermostaatknoppen? waar dan ook?
VVw verdeler? foto van alle kanten aub
De reden waarom zo.
Pana wil een punt hebben waarop hij weet dit 15l. Daarna gaat hij er zelf mee spelen, is niet tegen te houden.
Dit geldt ook voor de DT.
Dt op 2 was het zuinigst bij mijn pomp, ik zeg dt2, maar pana doet wat hij wilt.
Mooie is wel erg zuinig.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520