Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 118 Laatste
Acties:
  • 695.812 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23-09 12:10
Dylantje2 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:09:
[...]

Van harte met je nieuwe hobby....
Ik denk dat je wp stuitert, dus meer vermogen vraagt.

Ik zou ij de ts eens inloggen op mijn systeem.
Wat valt je op.
Je dt is proef ondervindelijk, pana houd zich er niet aan,
FLOW is wat je wilt weten, waar moet je je pana op zetten
Wat is zijn AL je tretour ?
Grafieken kun je die maken?

Lees aar een wat terug..
Al je andere pompen eruit.
Geen thermostaat kranen
gene bypas.
Enz enz
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met dat de warmtepomp meer vermogen vraagt.

Als ik inlog op jouw systeem dan valt vooral de enorme hoeveelheid data op :Y

En zie dat je flow continu schommelt rond de 20 l/min. Bij mij start hij ook op 20, om vrijwel direct af te bouwen naar 10. Het vastzetten van de flow (zoals ik je reactie interpreteer) haal ik dan weer niet uit de servicemanual die ik nu zit te lezen.

Misschien moet ik maar weer even opnieuw inlezen in de verschillende topics. Dat heb ik al eens gedaan maar toen was ik met voorbereiding en installatie bezig. Nu dan nog een keer maar met de WAR bril op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:35

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik vraag me af wat er nu precies gebeurt met een antivries ventiel.
Als ik het goed begrijp is het een klep die opent als het water en/of de omgeving 3-4 graden is.
Bij een werkende warmtepomp wordt het ding uiteraard veel warmer en blijft ie gesloten.
Hij zit vlak bij de warmtepomp aansluiting dus het water in de wp wordt geloosd.
Echter zit het hele cv leiding systeem er ook op, loopt die inhoud ook weg?.

[ Voor 18% gewijzigd door Speedy-Andre op 31-10-2023 21:38 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-09 22:45
Separator schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:20:
Zaterdag heb ik met champagne en confetti mijn 7J in gebruik genomen 8) Bedankt allemaal voor alle tips tot nu toe! Voor nu alleen de benedenverdieping (vloerverwarming). Als dat de komende week/weken goed gaat, gaat de kraan naar de radiatoren boven ook open.

Nu experimenteren met een WAR stooklijn (vooralsnog zonder thermostaat), maar ik heb daar wat vragen over.

1) Als ik het goed begrijp zijn lange runs wenselijk. Met de huidige stooklijn blijft de woonkamer netjes op 20 graden. Delta T is 5 graden. Verlaag ik dan nu het beste de bovengrens van de stooklijn, de ondergrens of beide?

2) Kan ik ergens vooraf al aan zien bij welke aanvoer/retour temperatuur en buitentemp combi de warmtepomp gaat verwarmen en hoeveel? Of is dat simpelweg de lineaire stooklijn formule toepassen? Ik probeer vooraf te begrijpen wanneer hij welke acties onderneemt maar ik volg het nog niet helemaal.

3) Wat is de functie van de delta T instelling? Enorme noob vraag, maar ik kan nergens een goede uitleg vinden. Ik snap dat dit het verschil in temp tussen aanvoer en retour betreft. Maar en dan? De stooklijn ligt vast, dus wat is dan het effect van het wijzigen van de Delta T? Hogere Delta T is lagere flow? En daardoor hogere temp nodig en dus slechter rendement? En klopt het dat 5 graden het advies is voor de pana qua rendement?

PS: ik besef mij dat ik de stooklijn weer opnieuw moet inregelen wanneer ik de bovenverdieping aankoppel. Maar qua comfort en WAF wil ik niet met de gehele woning tegelijk experimenteren. De CV houdt alles boven nu dus nog lekker aangenaam.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Y-as betreft buitentemp. De paarse flow pieken is 20L/min.
Heb dit een tijd geleden op google gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrkh3szkyeuIlmvEzafLfKuf3TQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WV7C0FGE8BmYG3dfWUSwgzYd.jpg?f=fotoalbum_large

Heb hier ook een DeltaT van 5, Ben zelf ook benieuwd wat een hogere en lagere betekend/doet
Verleng je met een hogere/lagere DeltaT je run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:57

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Speedy-Andre schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:13:
Ik vraag me af wat er nu precies gebeurt met een antivries ventiel.
Als ik het goed begrijp is het een klep die opent als het water en/of de omgeving 3-4 graden is.
Bij een werkende warmtepomp wordt het ding uiteraard veel warmer en blijft ie gesloten.
Hij zit vlak bij de warmtepomp aansluiting dus het water in de wp wordt geloosd.
Echter zit het hele cv leiding systeem er ook op, loopt die inhoud ook weg?.
Wat ik uit 1 van de topics hier begrepen heb is dat hij open gaat en dan niet in 1 klap je hele systeem leeggooit maar zorgt dat het water in beweging blijft. Uiteindelijk zal dus wel alles eruit lopen maar geen idee hoe snel. Hangt er denk ik ook vanaf waar de WP staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Beekforel schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:57:
[...]

Wat ik uit 1 van de topics hier begrepen heb is dat hij open gaat en dan niet in 1 klap je hele systeem leeggooit maar zorgt dat het water in beweging blijft. Uiteindelijk zal dus wel alles eruit lopen maar geen idee hoe snel. Hangt er denk ik ook vanaf waar de WP staat?
Oké, water zet uit bij vorst en door de klep kan het weg, da's 1.
Ten tweede loopt het van beide kanten zachtjes weg en omdat het water stroomt bevriest het niet.
De andere oplossing die ik zag is een (extra) pomp op een accu (of ups) laten draaien waardoor het water blijft stromen maar dan zonder weg te lopen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:57

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Speedy-Andre schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:10:
[...]

Oké, water zet uit bij vorst en door de klep kan het weg, da's 1.
Ten tweede loopt het van beide kanten zachtjes weg en omdat het water stroomt bevriest het niet.
De andere oplossing die ik zag is een (extra) pomp op een accu (of ups) laten draaien waardoor het water blijft stromen maar dan zonder weg te lopen.
Ik ga er vanuit dat ik, als het nodig is, thuis ben en zelf een handeling kan uitvoeren.

Uiteindelijk zal er wel een thuisaccu komen, dan kan ik in elk geval de waterpomp van de Pana laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb een beperkt budget en zie meer in een extra pomp die ik al heb en een ups waar alleen een nieuwe accu in moet.
Er ligt nog een Sonoff met een wissel contact, daarmee kan ik de ups verbinden als de prik wegvalt.
Alleen nog kijken hoe ik dat met de buiten temperatuur doe, dat is natuurlijk een schakel voorwaarde :)
Het is allemaal wel extra verbruik tenzij de ups bijvoorbeeld de domotica deels overeind houdt (Pi).
Leuk om eens over na te denken hoe je dit doet zonder 24/7 extra verbruik ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-09 09:43

ErikKo

Rippie

Wellicht iemand in dit topic die een antwoord heeft op mijn vraag: ErikKo in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

Ook vandaag voor het opstarten zie ik de Z1 Target Water Temperature bepalend, en ik kan niet verklaren hoe deze berekend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:54

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Carboy54 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:22:
[...]

Bij de Amber zitten de prints in de compacte binnenunit en communiceren door middel van 2 UTP Cat 6 kabels.
[Afbeelding]
Wss met rubbers mooier dicht enz
Pana heeft ze eigenlijk gewoon Buiten zitten
Vooral in de grote e ruimte naast de fan

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:16:
[...]

En dan? De prints hebben een conformal coating, die kunnen dat wel hebben.
Mwha wel eens andere verhalen gehoord..
Over vocht en printplaten

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Separator schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:44:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met dat de warmtepomp meer vermogen vraagt.

Als ik inlog op jouw systeem dan valt vooral de enorme hoeveelheid data op :Y

En zie dat je flow continu schommelt rond de 20 l/min. Bij mij start hij ook op 20, om vrijwel direct af te bouwen naar 10. Het vastzetten van de flow (zoals ik je reactie interpreteer) haal ik dan weer niet uit de servicemanual die ik nu zit te lezen.

Misschien moet ik maar weer even opnieuw inlezen in de verschillende topics. Dat heb ik al eens gedaan maar toen was ik met voorbereiding en installatie bezig. Nu dan nog een keer maar met de WAR bril op...
Veel data klopt.
Maarde wp fluisteraar heeft door deze grafieken de juiste settings weten te vinden op afstand :-)

De flow van 20 is nog niet helemaal correct, maar ik heb mijn systeem uitgebreid. Wat lucht enz, dus binnenkort weer ff alles los. dus die klopt nu ff niet.

Zet eerst al je kranen ventielen enz enz helemaal OPEN, ook je vvw verdelers, en daar geen pomp in!!!
Geen thermostaatkranen in je systeem

Wat staat er op jouw pomp, de mijn gaf 900l/uur aan dus 900/60 = 15liter
Jouw kan andere vraag hebben

Mijn flow moet dus op 15 liter komen, er zijn pompen die meet of minder flow vragen.
Die stap blijft belangrijk bij alles wat je hierna doet.
In je menu ga net zolang flow aanpassen dat er 15l staat voor een minuut of 10.

Zet je binnenunit op war only.

Stel je stooklijn in op de rode:
https://vscope.at/heizkur...5&sollWert_2=&atCheck_2=0

Dan ga je alle Tretour meten al dan niet grafieken, of met ir [ zwart tapje ] zodat ze gelijk komen.
Kijk naar mijn retour grafiek bijna allemaal gelijk binnen 2 graden..

Wss zal een radiator of een vvw lichaam een hogere Tretour hebben dan een andere.
Deze knijp je iets, al dan niet met voetventiel of kraan.
Daarna weer je flow op jouw gevraagde pomp zetten.
Dagje wachten
Dan weer tretoeren meten.
De hoogste knijp je weer iets.
En dan kijk je weer naar je flow.

Dit doe je net zolang tot je tretoeren in een range 2 graden zit
Blijf je flow checken, net zo lang aanpassen tot je weer je flow hebt.

Als je bij mijn systeem kijkt is alles rustig alles wat er gebeurd is te verklaren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwIazHtoUjlVlanuTo_al0D6xv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dfSBl042bkQqQKSe1hAECCwq.png?f=fotoalbum_large
Bij jouw systeem stuiter het eea.":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h50C-zZB9z5FHl4BrZ_gplW9pog=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bxUie4RFHBws6DXNo643hJ90.png?f=user_large

Start op kan zijn warmte niet kwijt gaat uit.
Je dt is best hoog, en je flow stuitert ook
Dit alles kost je kwh, maar ook je pomp gaat telkens aan uit, dus kan hij niet mooi op toeren komen.
Dit beeld zie je in Defrost maniai +5 - -5 met hoge rv, op zulke momenten heeft mijn pomp het zwaar omdat hij telkens df heeft.

In deze periodes zou op zijn laagste vermogen moeten draaien en uit gaan als hij de warme niet kwijt kan.

Kun je tr meten, grafiek maken?
Heb je thermostaatknoppen? waar dan ook?
VVw verdeler? foto van alle kanten aub

De reden waarom zo.
Pana wil een punt hebben waarop hij weet dit 15l. Daarna gaat hij er zelf mee spelen, is niet tegen te houden.
Dit geldt ook voor de DT.
Dt op 2 was het zuinigst bij mijn pomp, ik zeg dt2, maar pana doet wat hij wilt.
Mooie is wel erg zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
djpeterl1 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:20:
[...]

Heb dit een tijd geleden op google gevonden:
[Afbeelding]

Heb hier ook een DeltaT van 5, Ben zelf ook benieuwd wat een hogere en lagere betekend/doet
Verleng je met een hogere/lagere DeltaT je run?
laat die ingestelde DT los..
Gebruik de stooklijn generator..
En zet je dt op de stand waarbij hij het minste verbruikt [ mijne dt2 ]
En dan zul zien dat hij zich er toch niet aan houd.
Maar zette ik hem op werd mijn stroomverbruik %%% hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
ErikKo schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:38:
Wellicht iemand in dit topic die een antwoord heeft op mijn vraag: ErikKo in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

Ook vandaag voor het opstarten zie ik de Z1 Target Water Temperature bepalend, en ik kan niet verklaren hoe deze berekend wordt.
Ik wil best met je kijken.
Heb je toegang tot grafana? wat meet je allemaal ?
Maar dat moet er wel eens tuk meer info komen.
Systeem? vvw thermostaat kranen?
War war-thermostaat, direct
Je flow settings enz enz
Alleen plaatje word ik niet wijzer van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-09 09:43

ErikKo

Rippie

Dylantje2 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:36:
Ik wil best met je kijken.
Heb je toegang tot grafana? wat meet je allemaal ?
Bedankt voor het meedenken!
Ik heb een Heishamon die in listen-only mode draait, en alle data doorgeeft aan mijn lokale HomeAssistant installatie. Het liefste gooi ik niet alle data online.
Wat bedoel je met systeem?
Waarom zou vloerverwarming / thermostaatkranen relevant zijn voor de Pana Kabouters?
In mijn post noem ik toch vrij duidelijk dat ik op Direct 32C draai, met ruimte-thermostaat op intern?
Volgens de service manual zijn de flow settings n.v.t op de berekening van de Z1 Target Water Temperature. Denk je dat de flow settings relevant zijn voor de berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
ErikKo schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:26:
[...]

Bedankt voor het meedenken!
Ik heb een Heishamon die in listen-only mode draait, en alle data doorgeeft aan mijn lokale HomeAssistant installatie. Het liefste gooi ik niet alle data online.

[...]

Wat bedoel je met systeem?
Waarom zou vloerverwarming / thermostaatkranen relevant zijn voor de Pana Kabouters?

[...]

In mijn post noem ik toch vrij duidelijk dat ik op Direct 32C draai, met ruimte-thermostaat op intern?

[...]

Volgens de service manual zijn de flow settings n.v.t op de berekening van de Z1 Target Water Temperature. Denk je dat de flow settings relevant zijn voor de berekening?
Zou via een prive pm kunnen

Er zijn vww systeem met thermostaat systemen of extra pompen en dan zijn die zeer zeker relevant.
Hierdoor gaat je flow plotseling omzeep, en kan de wp zijn warmte niet kwijt en daardoor weer uit.

Ik lees dat topic helemaal niet, zag alleen je plaatje. En als je alleen direct 32 draai, zal je pomp dit gedrag kunnen laten zien. En ja hoor die flow settings zijn zeer zeker van toepassing. [ heb je in dat topic daar nog niemand over gehoord? ]
Die setting die je nu draai is 1 van de redenen, hierdoor wordt het een gewoon aan uit systeem. Waar een wp niet echt schik mee heeft.
Draaide dit op een gasketel?

Heb je alleen Z1 of gebruik je ook Z2? E ja flow is heel belangrijk.

Maar fotos van je verdeler?

Wat zijn de diktes van je leidingen?
Alleen vvw?
Of wat radiatoren?

Enz enz enz

Tcap 12. zie ik....DAS een kanon.
Ooit de koevlaas methode gedaan?
Erg benieuwd wat de flow zou moeten zijn volgens pana.
En hierdoor nog veel meer benieuwd naar je systeem/leidingen, oppervalketes bouwjaar van je huis enz

[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 02-11-2023 07:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:50
Nou, mijn pana staat buiten op dak (1e verdieping) pal op het zuiden en je ziet met de storm vandaag dat rendement echt stuk lager is: Met gelijke frequentie (30Hz) duurt het echt veel langer voordat de watertemperatuur omhoog gaat, valt me echt op...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:43
vandermark schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:53:
mijn pana staat buiten op dak (1e verdieping) pal op het zuiden
Warmtewisselaar op het zuiden of uitblaasrichting naar het zuiden, ik neem aan het laatste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1990
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-09 10:01
Dank voor de vele reacties allemaal, geeft genoeg stof tot nadenken. Ik laat de Honeywell voorlopig achterwege. Nu stel ik vast een domme vraag, maar welke instelling is war only? Er staat nu wel een stooklijn in, maar de controller fungeert daarbij als kamerthermostaat. Hoe stel je het in op war only?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:50
ASW1 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:09:
[...]

Warmtewisselaar op het zuiden of uitblaasrichting naar het zuiden, ik neem aan het laatste?
Klopt, uitblazen richting zuiden

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 17:50
W1990 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:00:
Dank voor de vele reacties allemaal, geeft genoeg stof tot nadenken. Ik laat de Honeywell voorlopig achterwege. Nu stel ik vast een domme vraag, maar welke instelling is war only? Er staat nu wel een stooklijn in, maar de controller fungeert daarbij als kamerthermostaat. Hoe stel je het in op war only?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmaT0jsA0-EHN0VC18Y4DXM74U8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/95GemhMe1CcZYeze9dmzY5ZF.jpg?f=fotoalbum_large

Sensor op watertemperatuur

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
vandermark schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:53:
Nou, mijn pana staat buiten op dak (1e verdieping) pal op het zuiden en je ziet met de storm vandaag dat rendement echt stuk lager is: Met gelijke frequentie (30Hz) duurt het echt veel langer voordat de watertemperatuur omhoog gaat, valt me echt op...
Ik denk dat de wind de fan tegenhoud....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:03
Welke automaat passen de meeste mensen nu toe? De handleiding geeft een 30 en 16A aan voor de MDC09 maar 30 lijkt me zwaar overdreven. Heb in huis ook maar 3x25 dus ik ben eens benieuwd. Heb voor beide voedingen een 3x 2,5 getrokken, dit ook maar voor de 3weg klep gedaan

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:46
Maikie18 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:27:
Welke automaat passen de meeste mensen nu toe? De handleiding geeft een 30 en 16A aan voor de MDC09 maar 30 lijkt me zwaar overdreven. Heb in huis ook maar 3x25 dus ik ben eens benieuwd. Heb voor beide voedingen een 3x 2,5 getrokken, dit ook maar voor de 3weg klep gedaan
ik heb de 7kW uitvoering, die moet volgens handleiding met 20A worden beveiligd. Ik heb 'm op 16A zitten en die is er in elk geval nog nooit uitgeklapt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

1x 20 C voor de pomp en 1x 16C voor de backup.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Dylantje2 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:02:
[...]

Ik denk dat de wind de fan tegenhoudT....
@vandermark Wind komt uit het zuiden, dus dit kan heel goed. Vaak genoeg airco's gezien waarvan de ventilatoren draaien wanneer het apparaat uit staat en het (niet eens zo hard) waait.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Carboy54 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:36:
[...]

De oude elektrische vloerverwarming zat op een 20C aparte groep dus die kan ik daar dan mooi voor gebruiken

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
20 en 16 voor een 7kW versie. (heb ook 3x25A)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:27
Carboy54 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:36:
[...]

Waarom een C toepassen?

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter2403
Ik heb hier ook een 9kW met 3x25A hoofdzekering in de meterkast. De warmtepomp zit achter een 16A en 20A automaat. Ik meen dat Panasonic een 25A automaat voorschrijft in de manual, maar ik ben uit gegaan van het maximaal elektrisch vermogen. Volgens diezelfde manual is dat 3,83kW en dan zou een 20A volgens mij ook voldoende zijn.
Edit: nog aanvullend daarop, die manual zegt ook ‘Maximum current for heatpump system’ 17A.

[ Voor 6% gewijzigd door Wouter2403 op 04-11-2023 10:10 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:00
Inderdaad. (@Carboy54 , @Maikie18 ) Dat is een hele gekke gedachtenkronkel waar we maar moeilijk vanaf komen. Een C- (of zelfs D)-karakteristiek pas je toe bij zware elektromotoren met een hoge aanloopstroom.
Een warmtepomp heeft dat niet, want de inverter beperkt die stroom immers.
En voor een verwarmingselement (wat gewoon een weerstand is) is C al helemaal kolder.

Conclusie: Gewoon B toepassen, daarmee beperk je ook de kans dat bij een evt defect je hoofdzekering eruit gaat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Andrehj schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:16:
[...]
de kans dat bij een evt defect je hoofdzekering eruit gaat.
Die zou, als het goed is, een D karakteristiek moeten zijn.
Enne, die moet er juist uit gaan bij een defect! -> nuancering: bij een defect dat zo groot is dat hun max overschreden wordt.

[ Voor 21% gewijzigd door sjimmie op 04-11-2023 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:00
sjimmie schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:17:
Die zou, als het goed is, een D karakteristiek moeten zijn.
Enne, die moet er juist uit gaan bij een defect!
Hier (in Liander gebied) zijn de hoofdautomaten altijd C. Hoe het met de smeltzekeringen zit weet ik niet.
Waarom je wilt dat de hoofdzekering eruit gaat bij een defect is mij overigens een raadsel. Daar zijn normaliter de automaten van de individuele groepen voor.

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 04-11-2023 11:20 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Andrehj schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:19:
[...]

Hier (in Liander gebied) zijn de hoofdautomaten altijd C. Hoe het met de smeltzekeringen zit weet ik niet.
Waarom je wilt dat de hoofdzekering eruit gaat bij een defect is mij overigens een raadsel. Daar zijn normaliter de automaten van de individuele groepen voor.
Als er een storing is die zo groot is dat het max van de hoofdzekering overschreden wordt, dan is het de bedoelding dat die hoofdzekering eruit gaat. Dat is waar het om gaat. Maar oke, zoals jij het bedoelt is dan dat er alleen een storing is die beperkt is tot achter de eigen zekering en dat dan alleen die eruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
sjimmie schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:51:
[...]

Als er een storing is die zo groot is dat het max van de hoofdzekering overschreden wordt, dan is het de bedoelding dat die hoofdzekering eruit gaat. Dat is waar het om gaat. Maar oke, zoals jij het bedoelt is dan dat er alleen een storing is die beperkt is tot achter de eigen zekering en dat dan alleen die eruit gaat.
Welke max heb je het over? Kortsluitstroom? Thermische overbelasting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
bbbrumbrum schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:37:
[...]

Welke max heb je het over? Kortsluitstroom? Thermische overbelasting?
Zullen we de werking, het nut en de grenzen van een hoofdzekering gewoon laten voor wat het is en er vanuit gaan dat die dingen er niet voor niets zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:16:
[...]

Inderdaad. (@Carboy54 , @Maikie18 ) Dat is een hele gekke gedachtenkronkel waar we maar moeilijk vanaf komen. Een C- (of zelfs D)-karakteristiek pas je toe bij zware elektromotoren met een hoge aanloopstroom.
Een warmtepomp heeft dat niet, want de inverter beperkt die stroom immers.
En voor een verwarmingselement (wat gewoon een weerstand is) is C al helemaal kolder.

Conclusie: Gewoon B toepassen, daarmee beperk je ook de kans dat bij een evt defect je hoofdzekering eruit gaat.
Tja dat zijn de adviezen van de Japanners. Zelf draai ik met de 9 Kw Pana al 6 jaar probleemloos met 2x 16B 🥴

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Zou een 7J met beide groepen samen op een 4 mm² kabel (ong. 8m) kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
ASW1 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:12:
Zou een 7J met beide groepen samen op een 4 mm² kabel (ong. 8m) kunnen?
Hoe had je dat precies in gedachten?
Heb je een (3x)35A hoofdaansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:15

Wokschotel

Op 6 wielen

Wouter2403 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:08:
[...]

Ik heb hier ook een 9kW met 3x25A hoofdzekering in de meterkast. De warmtepomp zit achter een 16A en 20A automaat. Ik meen dat Panasonic een 25A automaat voorschrijft in de manual, maar ik ben uit gegaan van het maximaal elektrisch vermogen. Volgens diezelfde manual is dat 3,83kW en dan zou een 20A volgens mij ook voldoende zijn.
Edit: nog aanvullend daarop, die manual zegt ook ‘Maximum current for heatpump system’ 17A.
Zitten die 16A en 20A automaten beide op een andere fase?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Geen idee hoe het zit met de gelijktijdigheid qua vermogens van die twee groepen.
Maar die 25A zal idd wellicht eerder het probleem zijn dan de kabel.
Toch maar eens proberen er nog een kabel bij te trekken, of anders op een PV kabel zetten die nu exclusief voor teruglevering gebruikt wordt, dan gaat het element voortaan salderen. Heb nog geen flauw idee hoeveel dat element er op jaarbasis doorjaagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• allard_070
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:21
Wokschotel schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:35:
[...]

Ja, en slim daarbij is om voor de 20A een fase te gebruiken die over het algemeen het minst belast wordt, of het laagste piek vermogen nodig heeft voor andere gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
Mijn woning is gebouwd door een Belgische firma, ook de meterkast is Belgisch, resultaat, allemaal 20A C karakteristiek groepen, dus heb dat nu ook gewoon aangehouden voor de warmtepomp, 1x 20C was nog een vrije en 1x 16C bijgeplaatst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wouter2403
Wokschotel schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:35:
[...]

Jazeker. Tijdens een legionellarun wil het wel eens voorkomen dat de heater het overneemt en de warmtepomp verder gaat met verwarmen. Beide groepen zijn dan belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-09 17:08
Wouter2403 schreef op zondag 5 november 2023 @ 00:06:
[...]

Jazeker. Tijdens een legionellarun wil het wel eens voorkomen dat de heater het overneemt en de warmtepomp verder gaat met verwarmen. Beide groepen zijn dan belast.
Hoe kan er nou een legionellarun (DHW) en verwarmen (Heat) zijn?

Ik heb de data er even bijgepakt in de tijd dat ik nog de backup heater in gebruik had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESRyXMidom3nQDwJ_4fXAJ-VjGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ib51DHA5LpwS2mdR2Plehprv.jpg?f=fotoalbum_large

Zie hier het gebruik. Zodra de backup heater aanspringt, doet de WP (compressor) niet meer mee. Links is een DHW-run te zien, waarbij op een gegeven moment de backup heater voor het laatste zetje zorgt. Rechts zijn een paar defrosts, waarbij ook de backupheater het van de compressor overneemt.

Ik heb echter geen gegevens van een legionellarun, die heb ik nog nooit over de panasonic laten doen (want aparte warmtepompboiler die dat zelf doet).

Bovenstaande grafiek laat echter wel zien waarom het eigenlijk geen probleem hoeft te zijn om maar 1 B20 groep te gebruiken voor de hele warmtepomp :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:46
padoempats schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:09:
[...]

Hoe kan er nou een legionellarun (DHW) en verwarmen (Heat) zijn?
Het verwarmingselement voor het heetste deel van de legionella run en de compressor dan voor CV verwarming.
Ik heb de data er even bijgepakt in de tijd dat ik nog de backup heater in gebruik had.

[Afbeelding]

Zie hier het gebruik. Zodra de backup heater aanspringt, doet de WP (compressor) niet meer mee. Links is een DHW-run te zien, waarbij op een gegeven moment de backup heater voor het laatste zetje zorgt. Rechts zijn een paar defrosts, waarbij ook de backupheater het van de compressor overneemt.

Ik heb echter geen gegevens van een legionellarun, die heb ik nog nooit over de panasonic laten doen (want aparte warmtepompboiler die dat zelf doet).

Bovenstaande grafiek laat echter wel zien waarom het eigenlijk geen probleem hoeft te zijn om maar 1 B16 groep te gebruiken voor de hele warmtepomp :)

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-09 17:08
Jojan265 schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:13:
[...]

Het verwarmingselement voor het heetste deel van de legionella run en de compressor dan voor CV verwarming.

[...]
Maar het is toch OF dhw (legionella) OF heating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:46
padoempats schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:34:
[...]

Maar het is toch OF dhw (legionella) OF heating
Niet als je verwarmingselement in de boiler zit. Met backup heater wel inderdaad.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
Jojan265 schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:13:
[...]

[...]
Dit dus, ik was ook verbaasd. Maar tegelijkertijd is het best comfortabel. Immers duurt met mijn 1,5kW elementje de 300l opstoken een behoorlijke tijd. Blij dat de warmtepomp wel verder gaat met de vloer verwarmen ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06:41
Vraagje voor de kenners,

Gisteren mijn 5j Monoblock aangesloten op de 2 VVW verdelers, de controller en de 2 voedingen erop.
Verder niets, eerst maar eens draaien :)

ontluchten ging niet helemaal vanzelf zeg maar... uiteindelijke bovenste verdeler even dicht gezet en met de onderste verdeler air purge in het installer menu aangezet. hier liep de pomp met een schijnbaar aan/uit modus, een poosje flow rond de 30l/m dan weer erg laag, paarliter tot 0,1 (lager lijkt de controller niet weer te geven.

bovenste verdeler er ook, bij maar leek een hoop lucht vast te zitten. kreeg op een gegeven moment H20 error. dan kun je reseten, spanning eraf gehad, maar de flow ging niet meer omhoog: bleef op 0,1L/m.

Het interne filter had ik ook nog even open gehaald, maar was helemaal schoon. de Caleffi in de retour had ik ook al even leeg gehaald.

via service manual deze fout opgezocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tir26qJbMVnexqEyVfw6r0aKxl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NqTyBlys24kkogx173Kilc3T.jpg?f=fotoalbum_large
Deze flow gevolgd, en de PCB lijkt OK aangegeven spanningen zijn aanwezig.

Het interne filter had ik ook nog even open gehaald, maar was helemaal schoon. de Caleffi in de retour had ik ook al even leeg gehaald.
Flow zegt pomp vervangen, maar aangezien deze hele WP nagel nieuw is, toch het water er maar weer even uit en de pomp aanvoer leiding er af (de kunststof bochtjes met de 2 clips):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoOzbA1bklSpwi3iCo6xHYbQWKk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JQIVitTsYIX0hO2E6pX8Yjyk.jpg?f=user_large
Nu lijkt mij het licht grijze deel het turbine wiel (omcirkelt) , en dat deze zou moeten kunnen draaien als je voorzichtig met een klein plat schroevendraaiertje zachtjes tegen de schoepjes drukt.

Klopt dit? zo ja, dan zit de pomp vast ben ik bang.

Iemand ervaring met de H20 error?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Maurice1066 schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:22:
Vraagje voor de kenners,

Gisteren mijn 5j Monoblock aangesloten op de 2 VVW verdelers, de controller en de 2 voedingen erop.
Verder niets, eerst maar eens draaien :)

ontluchten ging niet helemaal vanzelf zeg maar... uiteindelijke bovenste verdeler even dicht gezet en met de onderste verdeler air purge in het installer menu aangezet. hier liep de pomp met een schijnbaar aan/uit modus, een poosje flow rond de 30l/m dan weer erg laag, paarliter tot 0,1 (lager lijkt de controller niet weer te geven.

bovenste verdeler er ook, bij maar leek een hoop lucht vast te zitten. kreeg op een gegeven moment H20 error. dan kun je reseten, spanning eraf gehad, maar de flow ging niet meer omhoog: bleef op 0,1L/m.

via service manual deze fout opgezocht:
[Afbeelding]
Deze flow gevolgd, en de PCB lijkt OK aangegeven spanningen zijn aanwezig.

Flow zegt pomp vervangen, maar aangezien deze hele WP nagel nieuw is, toch het water er maar weer even uit en de pomp aanvoer leiding er af (de kunststof bochtjes met de 2 clips):
[Afbeelding]
Nu lijkt mij het licht grijze deel het turbine wiel (omcirkelt) , en dat deze zou moeten kunnen draaien als je voorzichtig met een klein plat schroevendraaiertje zachtjes tegen de schoepjes drukt.

Klopt dit? zo ja, dan zit de pomp vast ben ik bang.

Iemand ervaring met de H20 error?
Pomp vastgelopen door vuil in het systeem. Extra magneetfilter gemonteerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjWPqBY7j1ySt07VuXz19eyUzKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NkxMo9PH4v9ITiPqq2yh6sc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Carboy54 schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:29:
[...]

[Afbeelding]
Gespoeld voordat je hem in bedrijf nam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:38:
[...]

Ik wel maar of @Maurice1066 dat heeft gedaan geen idee. Veel gemaakte fout helaas. Gebeurt regelmatig. Met veel lucht komt er vaak veel vuil vrij.

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 05-11-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
Carboy54 schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:29:
[...]

[Afbeelding]
Zoals aangegeven, zit er een caleffi filter voor, en in het interne filter zat ook niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
Dylantje2 schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:38:
[...]

Er is heel veel gespoeld, boven VVW is nieuw, beneden is afgelopen jaren veel gespoeld ivm verbouwing en af en toe radiator afkoppelen etc...

Nu alleen kunststof in de vloer en nieuw koper tussen de verdelers en WP.

Voordat de flex slangen binnen waren ( WP aansluiting ff afdoppen) zonder WP ook systeem gevuld om te kijken of alles dicht was.

Bij voor het solderen van elk pijpje of bochtje ontbraamd en geschuurd. zo zorgvuldig als maar mogelijk.
Met vullen ook nog vol laten lopen en weer leeg.

Maar het klopt dus dat het aangegeven turbine wieltje vrij moet kunnen draaien?

Is de pomp te openen en weer te sluiten? dan kan ik wellicht e.e.a. proberen. Als @Carboy54 dat OK vindt als leverancier van de 5J ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Maurice1066 op 05-11-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Maurice1066 schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:00:
[...]

Zoals aangegeven, zit er een caleffi filter voor, en in het interne filter zat ook niks.
Desondanks zal er een braam of iets dergelijks tussen het schoepenrad zijn terecht gekomen. Pomp demonteren en schoepenrad oplichten en ? verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
Carboy54 schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:16:
[...]

Desondanks zal er een braam of iets dergelijks tussen het schoepenrad zijn terecht gekomen. Pomp demonteren en schoepenrad oplichten en ? verwijderen.
kun je hem openmaken en weer dicht maken zonder nieuwe pakkingen?
dan ga ik dat maar even doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Maurice1066 schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:19:
[...]

kun je hem openmaken en weer dicht maken zonder nieuwe pakkingen?
dan ga ik dat maar even doen.
Jazeker er zijn hier op het forum diverse ervaringsdeskundigen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Maurice1066 schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:03:
[...]

Er is heel veel gespoeld, boven VVW is nieuw, beneden is afgelopen jaren veel gespoeld ivm verbouwing en af en toe radiator afkoppelen etc...

Nu alleen kunststof in de vloer en nieuw koper tussen de verdelers en WP.

Voordat de flex slangen binnen waren ( WP aansluiting ff afdoppen) zonder WP ook systeem gevuld om te kijken of alles dicht was.

Bij voor het solderen van elk pijpje of bochtje ontbraamd en geschuurd. zo zorgvuldig als maar mogelijk.
Met vullen ook nog vol laten lopen en weer leeg.

Maar het klopt dus dat het aangegeven turbine wieltje vrij moet kunnen draaien?

Is de pomp te openen en weer te sluiten? dan kan ik wellicht e.e.a. proberen. Als @Carboy54 dat OK vindt als leverancier van de 5J ;)
Jij bent de installateur 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Even een praktische vraag, als ik een 1" rvs slang neem dan moet ik nog naar 5/4 verlopen.
Is vlakdichtend daar geschikt voor?
Het lijkt me wel fijn dat ik daar geen tape hoef te gebruiken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6u3tK2cj1sMAye63sq3_lsU-2k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GT4K8HSry4UNCmffyTcg5dJy.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wouter2403 schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:10:
[...]

Dit dus, ik was ook verbaasd. Maar tegelijkertijd is het best comfortabel. Immers duurt met mijn 1,5kW elementje de 300l opstoken een behoorlijke tijd. Blij dat de warmtepomp wel verder gaat met de vloer verwarmen ondertussen.
Bedenk wel dat dat element vrij hoog in t vat zit itt de spiraal die al beneden begint, althans bij het Pana vat. Het water onderin zal dus amper opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Afgelopen weekend mijn WH-MDC09 aangesloten, installatie is zo goed als klaar, miste nog enkele koppelingen om het af te maken. Kom er nu ook achter dat ik 1 kabel te weinig naar de WP heb gelegd, heb nu geen kabel voor het verwarmingselement in de panasonic boiler gelegd, is dat op een andere manier op te lossen of moet ik nog een keer alles open maken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Maikie18 schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:19:
Afgelopen weekend mijn WH-MDC09 aangesloten, installatie is zo goed als klaar, miste nog enkele koppelingen om het af te maken. Kom er nu ook achter dat ik 1 kabel te weinig naar de WP heb gelegd, heb nu geen kabel voor het verwarmingselement in de panasonic boiler gelegd, is dat op een andere manier op te lossen of moet ik nog een keer alles open maken??
Heb je nog wel vrije I/O kabels?
Dan kun je evt een relais bij de boiler 230V laten schakelen. Wat ik sowieso netter vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als er ook geen voeler in het vat zit dan ben je toch de klos :)
Bij een grote afstand zou ik ook liever een schakeldraad nemen als die er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
bbbrumbrum schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:25:
[...]

Heb je nog wel vrije I/O kabels?
Dan kun je evt een relais bij de boiler 230V laten schakelen. Wat ik sowieso netter vind.
Ik heb voor de rest geen vrije kabels meer
Speedy-Andre schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:32:
Als er ook geen voeler in het vat zit dan ben je toch de klos :)
Bij een grote afstand zou ik ook liever een schakeldraad nemen als die er is.
Er zit wel een sensor in het vat en die kabel ligt er al wel

[ Voor 31% gewijzigd door Maikie18 op 05-11-2023 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Maikie18 schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:00:
[...]

Ik heb voor de rest geen vrije kabels meer

[...]

Er zit wel een sensor in het vat en die kabel ligt er al wel
Wat @Speedy-Andre volgens mij bedoeld is dat er soms naar 't elektrisch element in de boiler een signaaldraad moet voor thermische beveiliging. Bij de panasonic boilers is dat niiet nodig, die hebben thermische beveiliging in 't verwarmingselement ingebouwd. Dat is wat anders dan de signaalkabel voor de temperatuursensor. Die kabel voor de temperatuursensor is neem ik aan een 2 aderige kabel? Anders zou je daar ook nog wat mee kunnen doen.

Volgens mij heb je 4 opties:
  1. een 230V kabel trekken tussen WP en boiler;
  2. zoals hier geopperd wordt een signaalkabel gebruiken om daarmee bij de boiler een relais te schakelen;
  3. draadloze oplossing;
  4. interne element in de WP gebruiken voor legionellarun.
Voor optie 2 en 3 heb je dus een 230V aansluiting bij de boiler nodig die 1,5 kW aan moet kunnen.

[ Voor 11% gewijzigd door blb4 op 05-11-2023 20:49 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik denk dat de wp de temperatuur in de boiler wil weten zodat ie kan stoppen als de temperatuur bereikt is.
Nog geen ervaring mee, mijn monoblock is nog onderweg en ik heb een wpb die alles zelf regelt.

Kan iemand nog iets over mijn verloopstuk van 5/4 naar 1" zeggen die op de wp komt?
Er zijn 2 soorten, een die je met teflontape dicht maakt en een met een (geperste) ring zoals afgebeeld.
Die laatste heeft wel een randje nodig op de wp aansluiting waar hij op rust en ik vraag me af of die er is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djpeterl1
Speedy-Andre schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:55:
Ik denk dat de wp de temperatuur in de boiler wil weten zodat ie kan stoppen als de temperatuur bereikt is.
Nog geen ervaring mee, mijn monoblock is nog onderweg en ik heb een wpb die alles zelf regelt.

Kan iemand nog iets over mijn verloopstuk van 5/4 naar 1" zeggen die op de wp komt?
Er zijn 2 soorten, een die je met teflontape dicht maakt en een met een (geperste) ring zoals afgebeeld.
Die laatste heeft wel een randje nodig op de wp aansluiting waar hij op rust en ik vraag me af of die er is.
Beide gaat werken, met pakking is prima. (Niet te strak aandraaien, die fout heb ik wel gemaakt :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

djpeterl1 schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:02:
[...]

Beide gaat werken, met pakking is prima. (Niet te strak aandraaien, die fout heb ik wel gemaakt :X )
Mooi, het scheelt een paar € maar ik heb liever zo min mogelijk tape want die is zo lek als je iets verdraait.
Dat je hem kapot kan pletten snap ik, dan is het randje toch wel smal.

Ik denk dat ik dat expansievat afdop en ergens binnen plaats, why not :)
Wat is de maat van de aansluiting?

[ Voor 12% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-11-2023 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
.
Ja die vlakke flensrand is er, vlakdichtend met pakking is sowieso fijner dan met een dichtmiddel op de draad vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
Daarom gebruik ik loctite 55, kun je zelfs nog verdraaien, echt top spul! Heb hiermee minder lekkers gehad dan met pakkingen

Heb alleen pakkingen gebruikt bij koppelingen als deze:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v76IvFU1-QiRw6zFd-TQIYfXYFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yY47OdILWkRjvHviBxtYtxIy.jpg?f=fotoalbum_largezoals deze:

[ Voor 4% gewijzigd door djpeterl1 op 05-11-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4

Ik heb deze flexibele slangen op de WP aangesloten; aan beide kanten, dus ook aan de kant van de WP zit een afdichtring. Je hebt ze ook met buitendraad aan de andere kant of zonder 90 graden bocht.

[ Voor 18% gewijzigd door blb4 op 05-11-2023 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ja, die vlakke rand zit erop voor een pakking.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blb4 schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:11:
[...]

Ik heb deze flexibele slangen op de WP aangesloten; aan beide kanten, dus ook aan de kant van de WP zit een afdichtring. Je hebt ze ook met buitendraad aan de andere kant of zonder 90 graden bocht.
Ik schrok even van de prijs maar die is bij 2m lengte :)
Bij mij komt hij op 28mm staal waar een schroefbus of neusstuk op komt.
Mijn rvs slang gaat vanaf de wp de woning in waar hij op een stalen leiding komt die langs een muur loopt.
Voordeel is dat ik de stalen leiding niet hoef te buigen en aan het andere eind komt deze met een knel t-stuk 28-22-22 op de cv installatie.
Uponor achtig laat ik voor wat het is, dat maakt het stukken duurder en aangezien ik daar 32-3 voor had gedacht win ik niets wat de binnen diameter betreft (stuk van 5-6m lang).
Waar de leidingen komen zal er een koof komen of een vergrote plint ongeacht welk leidingwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
blb4 schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:47:
[...]

Wat @Speedy-Andre volgens mij bedoeld is dat er soms naar 't elektrisch element in de boiler een signaaldraad moet voor thermische beveiliging. Bij de panasonic boilers is dat niiet nodig, die hebben thermische beveiliging in 't verwarmingselement ingebouwd. Dat is wat anders dan de signaalkabel voor de temperatuursensor. Die kabel voor de temperatuursensor is neem ik aan een 2 aderige kabel? Anders zou je daar ook nog wat mee kunnen doen.

Volgens mij heb je 4 opties:
  1. een 230V kabel trekken tussen WP en boiler;
  2. zoals hier geopperd wordt een signaalkabel gebruiken om daarmee bij de boiler een relais te schakelen;
  3. draadloze oplossing;
  4. interne element in de WP gebruiken voor legionellarun.
Voor optie 2 en 3 heb je dus een 230V aansluiting bij de boiler nodig die 1,5 kW aan moet kunnen.
230V heb ik bij de boiler gewoon beschikbaar.

Heb nog een bijkomende vraag betreffende een aansluiting op de boiler PAW-TA30C1E5-HI, aan de zijkant zit nog een aansluiting met de tekst HW Circ., waar dient deze voor? Ik kan het in de handleiding niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Maikie18 schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:20:
[...]

230V heb ik bij de boiler gewoon beschikbaar.

Heb nog een bijkomende vraag betreffende een aansluiting op de boiler PAW-TA30C1E5-HI, aan de zijkant zit nog een aansluiting met de tekst HW Circ., waar dient deze voor? Ik kan het in de handleiding niet vinden.
In andere landen is 't - in tegenstelling tot NL - vaak gebruikelijk warm water te laten circuleren zodat er direct warm water beschikbaar is. Daar is die HW Circ aansluiting voor (dit is dan volgens mij de retour van 't circulatiecircuit.

Je kan die aansluiting ook gebruiken om met een pomp tussen die aansluiting en de koudwateraansluiting het boilerwater te laten circuleren (tijdens DHW run) om de boiler volledig op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvdo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-12-2024
Al drie jaar lang rond dezelfde tijd begin ik weer te scrollen door dit forum. Wellicht bij meer lezers herkenbaar. In 2019 hier het huis verbouwd, huis uit 1993, geschakeld vrijstaand (garage aan de buren), vloerverwarming beneden en boven in de badkamer. In de slaapkamers momenteel helemaal geen verwarming. Het huis is volledig onderkelderd, waardoor de vloerverwarming dus ook naar beneden straalt. Het dubbelglas van 1993 is bijna overal nog aanwezig, maar huiskamer begane grond is (op 1 raam na) alles vervangen voor tripleglas.
Huiskamer hebben we voorzien van airco, en daar de afgelopen jaren ook mee verwarmd.

Maar wat is vloerverwarming toch veel comfortabeler..

En daar zit ook mijn issue, ik heb geen goede gasverbruik cijfers om daarmee het juiste vermogen te bepalen van de WP. Wat raden jullie me aan te doen?

Als dit niet hier thuis hoort, excuses, dan hoor ik ook graag waar ik met mijn vraag naar toe moet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
hansvdo schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:57:

En daar zit ook mijn issue, ik heb geen goede gasverbruik cijfers om daarmee het juiste vermogen te bepalen van de WP. Wat raden jullie me aan te doen?
Waarom heb je die niet, of bedoel je dat je die niet hebt omdat je bij hebt gestookt met airco?
Als dit al het 3e jaar is dat het begint te jeuken moet je concreet worden, en een stappenplan opstellen.
In jouw geval dus gaan monitoren deze winter wat je verbruikt. Je kunt gas en airco apart monitoren en optellen om op het juiste vermogen uit te komen.
Ook een doel stellen wat is helemaal van het gas af dus je moet ook een oplossing voor warm water gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wat raden jullie me aan te doen?
goed uitzoeken wat je hebt (10cm HoH of hoger), hoeveel m2 heeft VV en wat je op kan snorren van je gasverbruik en eventueel wat je uit de app van de airco kan halen indien mogelijk enzovoort.

met wat je nu hebt gegeven kan men helemaal niks.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Al drie jaar lang rond dezelfde tijd begin ik weer te scrollen door dit forum. Wellicht bij meer lezers herkenbaar. In 2019 hier het huis verbouwd, huis uit 1993, geschakeld vrijstaand (garage aan de buren), vloerverwarming beneden en boven in de badkamer. In de slaapkamers momenteel helemaal geen verwarming. Het huis is volledig onderkelderd, waardoor de vloerverwarming dus ook naar beneden straalt. Het dubbelglas van 1993 is bijna overal nog aanwezig, maar huiskamer begane grond is (op 1 raam na) alles vervangen voor tripleglas.
Huiskamer hebben we voorzien van airco, en daar de afgelopen jaren ook mee verwarmd.

Als dit niet hier thuis hoort, excuses, dan hoor ik ook graag waar ik met mijn vraag naar toe moet. :)
Volledig andere benadering is een warmteverliesberekening (laten) maken van je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Met het airco verbruik heb je een indicatie, zo heb ik recent mijn 7J gekozen en die naast de radiator capaciteit gehouden.

Oorspronkelijk ging ik van mijn gasverbruik uit en daar kwam uit dat het met 2 3,5kW airco's moest lukken.
Echter wilde ik A+++ voor verwarmen en dat was in 2015 niet boven de 3,5kW te vinden dus werd dat het.
Waar ik niet bij stil stond is dat de 3,5kW bij vorst minder is maar hoeveel wist ik niet.
Beneden heb ik eigenlijk 5kW nodig en boven minder, wat ik ook besteld heb (boven 2,5kW maar er werd 3,5kW geleverd).
Hoe ik daar bij kom is dat wanneer de airco het moeilijk heeft een 900W sierhaard erbij voldoende is.
Mijn woning is redelijk geïsoleerd maar vanwege de kosten heb ik nog vrij veel oud dubbelglas (1990) en lege spouwen wat ik goed merk bij tegelijk kou en harde wind.

Een manier van berekenen is bepalen hoeveel warmte afgifte je hebt met de radiatoren en vv, dat kan je opzoeken en bij ouder spul is dat met hoge temperatuur afgifte bepaald.
Daar kwam bij mij 12kW uit maar ik heb niet alle radiatoren 24/7 open dus nam ik de meest gebruikte.

Het sommetje van x gasverbruik maal 2 klopt trouwens goed, 800m3 is nu 1600kWh met 2 airco's samen.
Daarbij hou ik uiteraard bij wanneer ik koel en wat dat verbruikt.

Ergo ik heb de radiator vermogens bij een lage temperatuur afgeleid en ik calculeer verliezen in omdat ik met een wp radiatoren en leidingen verwarm, niet (alleen) de lucht.
Een gedachtenkronkel om de wpb te helpen verwarmen maakt dat ik wat extra capaciteit wil hebben en daarmee zorg ik ook dat de wp niet aldoor op z'n tenen loopt.
Daarbij kost de 7kW marginaal meer als je de subsidie meerekent en de laagste afgifte is gelijk aan die van de 5kW die minder hoge toeren maakt om de 5kW te borgen.

Waarom al dat gedoe, ik wil toch liever elke kamer kunnen verwarmen wat met de airco's niet (snel) lukt en het zou mooi zijn als de airco geen(of wp) minder last heeft van een draaiende wpb die veel lucht verplaatst.
Naar aanleiding van positieve verhalen van anderen met alleen radiatoren en een minder optimale isolatie durf ik het wel aan, hopelijk kan ik het airco verbruik naar de wp verplaatsen en stook ik niet extra.
Later kan ik eventueel radiatoren vervangen of verbeteren als het toch niet naar wens is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
Speedy-Andre schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:05:
[...]
Ik denk dat ik dat expansievat afdop en ergens binnen plaats, why not :)
Wat is de maat van de aansluiting?
Dit heb ik al verteld toen je hier was. Vergeten dus, handig (y) :P

Dat kan met een 3/8 plug (buitendraad). Hij mag niet volledig massief zijn, maar moet wel vlakdichtend zijn.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Skipper-93 schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:29:
[...]

Dit heb ik al verteld toen je hier was. Vergeten dus, handig (y) :P

Dat kan met een 3/8 plug (buitendraad). Hij mag niet volledig massief zijn, maar moet wel vlakdichtend zijn.
Ik wist de maat niet, nu wel :)
Niet vergeten maar verdronken tussen alle andere dingen die er bij komen kijken ;)
Ben druk met een bestellijst, ik zie dat OEG een eigen shop heeft met zowat alles wat ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvdo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-12-2024
Bedankt voor de reacties, dank! Ik zal vanavond eea eens verder onder elkaar zetten.
ASW1 schreef op zondag 5 november 2023 @ 23:11:

Waarom heb je die niet, of bedoel je dat je die niet hebt omdat je bij hebt gestookt met airco?
Als dit al het 3e jaar is dat het begint te jeuken moet je concreet worden, en een stappenplan opstellen.
In jouw geval dus gaan monitoren deze winter wat je verbruikt. Je kunt gas en airco apart monitoren en optellen om op het juiste vermogen uit te komen.
Ook een doel stellen wat is helemaal van het gas af dus je moet ook een oplossing voor warm water gaan zoeken.
Precies, omdat we vooral (eigenlijk alleen maar) gestookt hebben met airco heb ik geen goed beeld van het gasverbruik. We hebben het huis in 2019 gekocht en verbouwd, daarna nooit alleen de vloerverwarming gebruikt.
Ik meet al een jaar lang de Ta en Tr met wat sensoriek onder de ketel, de ketel staat nu ingesteld op 45. De huiskamer is vorige winter met deze instelling goed op temperatuur gekomen.

Omdat we ook warmte verliezen richting de kelder vind ik het lastig vermogen bepalen. De kelder is trouwens een echte woonlaag, geen opslag (thuiswerkruimte/she-shed en mancave), een beetje warmte erin is dus prima.
flippy schreef op zondag 5 november 2023 @ 23:31:

goed uitzoeken wat je hebt (10cm HoH of hoger), hoeveel m2 heeft VV en wat je op kan snorren van je gasverbruik en eventueel wat je uit de app van de airco kan halen indien mogelijk enzovoort.

met wat je nu hebt gegeven kan men helemaal niks.
Deze informatie heb ik wel, ik heb de vloerverwarming zelf gelegd, de meters kan ik dus wel uitrekenen. HoH is 10.

De laatste versie van de Daikin app noteert volgens mij ook energieverbruik van de airco's, dus daar kan ik ook wel wat mee.
Speedy-Andre schreef op maandag 6 november 2023 @ 01:33:
[...]

Met het airco verbruik heb je een indicatie, zo heb ik recent mijn 7J gekozen en die naast de radiator capaciteit gehouden.

Oorspronkelijk ging ik van mijn gasverbruik uit en daar kwam uit dat het met 2 3,5kW airco's moest lukken.
Echter wilde ik A+++ voor verwarmen en dat was in 2015 niet boven de 3,5kW te vinden dus werd dat het.
Waar ik niet bij stil stond is dat de 3,5kW bij vorst minder is maar hoeveel wist ik niet.
Beneden heb ik eigenlijk 5kW nodig en boven minder, wat ik ook besteld heb (boven 2,5kW maar er werd 3,5kW geleverd).
Hoe ik daar bij kom is dat wanneer de airco het moeilijk heeft een 900W sierhaard erbij voldoende is.
Mijn woning is redelijk geïsoleerd maar vanwege de kosten heb ik nog vrij veel oud dubbelglas (1990) en lege spouwen wat ik goed merk bij tegelijk kou en harde wind.

Een manier van berekenen is bepalen hoeveel warmte afgifte je hebt met de radiatoren en vv, dat kan je opzoeken en bij ouder spul is dat met hoge temperatuur afgifte bepaald.
Daar kwam bij mij 12kW uit maar ik heb niet alle radiatoren 24/7 open dus nam ik de meest gebruikte.

[...]
Het vermogen airco wat ik (voor koelen) nodig had was 5kw, na het doorlezen en info opvragen in het Daikin lucht/lucht warmtepompen topic heb ik gekozen voor een 4.2 vanwege de adviezen dat deze zeker zal voldoen. Hij houdt t in de zomer op temperatuur, maar t houdt niet over. Ik wil dit issue liever niet met verwarming.

Qua stappenplan, ik kwam niet verder dan dit:
- Eerst alleen verwarming, ik heb wel de mogelijkheid om buffervat te plaatsen en SWW in de toekomst ook mee te nemen.
- Plaatsen op beugels tegen de gevel boven het garagedak. Garagedak is een houten balklaag en zit ook vast aan het huis van de buren.

Ik heb me eigenlijk nog niet verdiept in de K en L series (en de bijbehorende subsidies), omdat ik al 3 jaar lang de 7 en 9J serie in de gaten houd.

De prijs van de 9J na subsidie-aftrek en de aanwezige installatie-handigheid (bij mij en in de familie) vind ik het proberen wel waard, maar 'gewoon maar aanschaffen' en met een slecht in te regelen installatie zitten is ook niet tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
hansvdo schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:44:
Precies, omdat we vooral (eigenlijk alleen maar) gestookt hebben met airco heb ik geen goed beeld van het gasverbruik. We hebben het huis in 2019 gekocht en verbouwd, daarna nooit alleen de vloerverwarming gebruikt.
Heb je wel gemonitord hoeveel kWh je hebt verstookt door de airco t.b.v. verwarming?
Dat getal deel je door 2 en tel je op bij de kubieke meters gas die je voor de CV hebt gebruikt voor verwarmen
(totaal jaarverbruik minus 12x maandverbruik in de zomer dus voor warm water/koken)
Op dat aantal kuub laat je dan de koevlaas-formule los en je weet hoeveel vermogen je WP moet hebben.
Maar ik denk dat je een eigen topic hiervoor moet beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:03

dof

Inderdaad niet veel gegevens om precies te prognosticeren wat je nodig hebt. Maar even kort door de bocht: 'geschakeld vrijstaande" woning, weinig gebruikte VVW ? , en tot nog toe verwarmd met Airco....(van < 5kW) ?

Waarom dan niet gewoon een Pana 9J ? Een T-Cap (zwaarder) ga je zeker niet nodig hebben en de Pana 7 J en 5 J moduleren net zo ver terug als je 9J. De laatsten zijn ietsje goedkoper maar door de subsidie maakt dat al bijna niet meer uit. Kortom, lijkt me niet zo'n moeilijke keuze.
Succes!

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_1909
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-09 20:47
Even een vraagje over de besturingsfilosofie van de panasonic 7kw R32 monoblock. Sinds afgelopen vrijdag heb ik een emos thermostaat op de CN2 groep aangesloten. De wp setup verwarmt bij mij het huis en een 192liter tapwatervat.

Wanneer deze nu schakelt naar tapwater om te verwarmen zie ik ineens dat de compressor op 74 tot 82Hz draait. De machine loeit echt en ik vraag mij waarom. Ik heb tapwater watercapaciteit op variabel staan en kan nog switchen naar standaard.
Tijdens gewoon de kamer verwarmen draai de wp circa 20 tot 25 hz.

Buitentemperatuur is nu 9 graden.
Tijdens de zomer doet de machine alleen tapwater verwarmen en draait heel vaak maar max. 36hz zoiets.

Kan dit komen door dat de wp met de.thermostaat aangesloten nu denkt van ja ik moet als een gek dat tapwatervat verwarmen. Ps. Ik vind dit niet nodig:p

Groet,

Thijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Thijs_1909 schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:30:
Even een vraagje over de besturingsfilosofie van de panasonic 7kw R32 monoblock. Sinds afgelopen vrijdag heb ik een emos thermostaat op de CN2 groep aangesloten. De wp setup verwarmt bij mij het huis en een 192liter tapwatervat.

Wanneer deze nu schakelt naar tapwater om te verwarmen zie ik ineens dat de compressor op 74 tot 82Hz draait. De machine loeit echt en ik vraag mij waarom. Ik heb tapwater watercapaciteit op variabel staan en kan nog switchen naar standaard.

Tijdens de zomer doet de machine alleen tapwater verwarmen en draait heel vaak maar max. 36hz zoiets.

Kan dit komen door dat de wp met de.thermostaat aangesloten nu denkt van ja ik moet als een gek dat tapwatervat verwarmen. Ps. Ik vind dit niet nodig:p

Groet,

Thijs
Grappig, ik probeer toevallig uit te vinden wanneer DHW nu met max vermogen en wanneer met 35Hz wordt verwarmt. Mijn vermoeden was idd bijv. iets met buitentemperatuur. Vanmiddag was het 11 graden en bleef hij op 35Hz hangen. Wellicht is het kantelpunt 9 of 10 graden... Als het buiten echt koud is, is een snellere DHW run wel fijn ivm minder afkoeling van het huis (in mijn geval iig wel), wellicht is dat ook het idee van Panasonic.

Anyway, als je alsnog een stille run wilt kan je volgens mij gewoon Quiet Mode 3 inschakelen vantevoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wanneer deze nu schakelt naar tapwater om te verwarmen zie ik ineens dat de compressor op 74 tot 82Hz draait. De machine loeit echt en ik vraag mij waarom.
SWW bedrijf gaat altijd vol gas en gaat pas minderen als hij zijn vermogen niet meer kwijtkan in de tank of hij loopt tegen een andere limiet aan zoals buitentemperaturen.

je wilt ook dat SWW zo snel mogelijk gaat zodat hij zo snel mogelijk weer kan verwarmen.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 06-11-2023 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
flippy schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:01:
[...]

SWW bedrijf gaat altijd vol gas en gaat pas minderen als hij zijn vermogen niet meer kwijtkan in de tank of hij loopt tegen een andere limiet aan zoals buitentemperaturen.

je wilt ook dat SWW zo snel mogelijk gaat zodat hij zo snel mogelijk weer kan verwarmen.
Nee, bij mij begint 'ie op 35Hz en blijft daar tot het eind. Alleen 'afgelopen winter heb ik ander gedrag gezien, vandaar mijn vermoeden dat de buitentemperatuur een rol speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
flippy schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:01:
[...]

Net als @Aikon is mijn ervaring ook dat DHW heel rustig verloopt, totaal geen volgas. 't blijft voor mij onduidelijk wat daarvan nu precies de oorzaak is. Maar goed, ben blij dat tie bij mij 't rustig aan doet. Max_Pump_Duty heeft er in elk geval ook wel mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aikon schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:07:
[...]

Nee, bij mij begint 'ie op 35Hz en blijft daar tot het eind. Alleen 'afgelopen winter heb ik ander gedrag gezien, vandaar mijn vermoeden dat de buitentemperatuur een rol speelt.
klopt en dat zeg ik ook. hogere en/of lagere toerentallen worden vrijgegeven bij bepaalde temperaturen met natuurlijk rekening houdend met het vermogen van waar je de unit op hebt gekocht (5, 7 of 9kW) en of hij het vermogen kwijt kan. zet je de pomp op 10L/min met een dT van 3 is het feest snel afgelopen natuurlijk

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 06-11-2023 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 21:22
Hi goedenavond,

Ik heb een PAW-A2W-RTWIRED thermostaat in de woonkamer, en natuurlijk de controller die in de meterkast hangt. Kan iemand me op weg helpen met hoe ik een kleine nachtverlaging kan instellen?

Doel is ervoor te zorgen dat de WP 's morgens de vloer opwarmt i.v.m. comfort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
flippy schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:10:
[...]

klopt en dat zeg ik ook. hogere en/of lagere toerentallen worden vrijgegeven bij bepaalde temperaturen met natuurlijk rekening houdend met het vermogen van waar je de unit op hebt gekocht (5, 7 of 9kW) en of hij het vermogen kwijt kan. zet je de pomp op 10L/min met een dT van 3 is het feest snel afgelopen natuurlijk
Niet om te muggenziften, maar dat zeg je niet. ;) DHW begint niet volgas en mindert ook niet hier. Eén rechte lijn op 35Hz. En dat is met waterpomp op vol vermogen en zat afgiftecapaciteit.

Een DHW delta is er niet, alleen voor Heat, Cool of ja, voor DHW (TOP22) maar die is om te bepalen óf er verwarmt moet worden, niet om de afgifte te regelen. Ik heb ook niet het idee dat de Heat delta stiekem daarvoor gebruikt wordt, want dan zou hij vanmiddag moeten zijn gaan optoeren om die te halen.

Nogmaals, mijn vermoeden is dat boven een bepaalde buitentemperatuur DHW gewoon op 35Hz gaat en daaronder wel vol vermogen. Maar ik ga er op door omdat ik wel benieuwd ben naar wat jij ervaart, en het wil doorgronden. Jij hebt dus ook in de zomer DHW runs - zonder forcefull DHW - op vol vermogen?

Let op, want als je via SetForceDHW schakelt dan wordt niet alleen een DHW run geforceerd, maar ook een forcefull DHW run. Dat is anders dan naar Operation Mode 3 schakelen. Doe je dat toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aikon schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:43:
[...]

Niet om te muggenziften, maar dat zeg je niet. ;) DHW begint niet volgas en mindert ook niet hier. Eén rechte lijn op 35Hz. En dat is met waterpomp op vol vermogen en zat afgiftecapaciteit.
zoals ik al zei loop je dus ergens tegen een limiet aan, hz zegt niet iets over vermogen, afhankelijk van de temperaturen kan je bijvoorbeeld tegen de limiet van de compressor aanlopen wat die kan hebben qua amperes en dat kan al op lage snelheden, daar hoef je niet 85hz voor te doen. kan dus goed zijn dat je je warmteproductie al haalt op 35hz met een compressor die maximaal amperes aan het trekken is door het drukverschil in het systeem.

welke limiet je aantikt is echter niet zo makkelijk zichtbaar, die kabouters zijn niet bijster spraakzaam...

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 06-11-2023 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
flippy schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:11:
[...]

zoals ik al zei loop je dus ergens tegen een limiet aan, hz zegt niet iets over vermogen, afhankelijk van de temperaturen kan je bijvoorbeeld tegen de limiet van de compressor aanlopen wat die kan hebben qua amperes en dat kan al op lage snelheden, daar hoef je niet 85hz voor te doen. kan dus goed zijn dat je je warmteproductie al haalt op 35hz met een compressor die maximaal amperes aan het trekken is door het drukverschil in het systeem.

welke limiet je aantikt is echter niet zo makkelijk zichtbaar, die kabouters zijn niet bijster spraakzaam...
Nogmaals: jij hebt dus ook in de zomer DHW runs - zonder forcefull DHW - op vol vermogen? En je gebruikt niet SetForceDHW om te schakelen?

En amperage is niet de limiet want die begint op 5A en eindt op 6,5A tijdens genoemde run, en zijn anders nog wel hoger ook. Warmteproductie piekt op 5Kw, nog niet eens de helft van wat kan. Fan kan nog harder, waterpomp kan nog harder. Even daarvoor loopt 'ie tijdens Heat ook nog veel harder. Nee, ik geloof niet dat ik tegen een harde/fysieke limiet aanloop, maar tegen een kabouter die de boel beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aikon schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:21:
[...]

Nogmaals: jij hebt dus ook in de zomer DHW runs - zonder forcefull DHW - op vol vermogen? En je gebruikt niet SetForceDHW om te schakelen?

En amperage is niet de limiet want die begint op 5A en eindt op 6,5A tijdens genoemde run, en zijn anders nog wel hoger ook. Warmteproductie piekt op 5Kw, nog niet eens de helft van wat kan. Fan kan nog harder, waterpomp kan nog harder. Even daarvoor loopt 'ie tijdens Heat ook nog veel harder. Nee, ik geloof niet dat ik tegen een harde/fysieke limiet aanloop, maar tegen een kabouter die de boel beperkt.
amperes die de unit trekt is wat anders dan de amperes die de compressor trekt. compressor is begrenst op amperes, niet voltage. voltage staat gelijk aan toerental, max amperes kan je al trekken op hele lage toerentallen en dat levert dus ook minder vermogen op en een schijnbaar rustig lopende machine op. denk 2k rpm trekken in de 5 de zwitserse alpen op, motor lijkt super rustig te lopen maar zit wel aan zijn tax met hoeveel brandstof hij kan inspuiten.

zeg niet dat die limiet het is (dat is er eentje van de tig begrenzer-kabouters die erin zit) maar ik geef alleen maar aan dat het soms iets heel simpels kan zijn wat dit gedrag veroorzaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 06-11-2023 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs_1909
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-09 20:47
Ik heb de dhw capacity setting nu op standaard gezet en dat lijkt tot nu toe te helpen, zie onderstaand uit de handleiding.
De tank was nog niet op temperatuur en na een restart kwam niet boven de 54Hz uit. Ik zou zeggen de compressor draait harder of zachter draaien om de juiste persgastemperatuur en dus water supply temperatuur te maken. De pomp regelt de dT.

Bij 85hz zie ik in de service trending een berekend tankverwarmingsvermogen van circa 11kw. Dit zonder elektrisch element. Mijn 7kw piekt dus echt wel even.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEp1x_oMXV5ARum3TVzOpGs042w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idIZ5uJ5VLwk4yMSBCWKVAEz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie

edit, ik zie dat je het zelf al had gevonden, maar hier nog mijn recap.

Combinatie.
1. Onder een bepaalde buitentemperatuur mag de WP van de ingebouwde Japanse kaboutertjes ineens naar een hogere Hz.
2. Als je SWW onder een bepaalde temperatuur komt (25) dan gaat hij met meer vermogen opwarmen (Powerfull) en doet dat dan gedurende de hele run.

Dus als het buiten koud is en je laat ook nog je boiler ver afkoelen dan is dat garantie voor vol vermogen.

Daaarbij kan nog komen dat hij voorheen vanuit WAR draaiende omschakelde naar SWW en daardoor bij aanvang van SWW niet hoefde te starten (hoge piek) terwijl hij nu door de thermostaat uit stond en dus wel hoger gaat starten voor SWW. Maar dat is in jouw geval niet de reden dat hij de hele run hoog blijft, dat zal in 1., 2. of beide zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door sjimmie op 07-11-2023 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
sjimmie schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:10:
[...]

edit, ik zie dat je het zelf al had gevonden, maar hier nog mijn recap.

Combinatie.
1. Onder een bepaalde buitentemperatuur mag de WP van de ingebouwde Japanse kaboutertjes ineens naar een hogere Hz.
Ja zie je wel. Weet je toevallig ook welke temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Thijs_1909 schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:26:
Bij 85hz zie ik in de service trending een berekend tankverwarmingsvermogen van circa 11kw. Dit zonder elektrisch element. Mijn 7kw piekt dus echt wel even.
De beperking in vermogen tussen de 5/7/9 geldt niet tijdens dhw :)
Pagina: 1 ... 97 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.