Zal ik me dan maar inhouden :-)sjimmie schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:10:
@flippy hou je svp een beetje in.
Dat het bij jou en een aantal anderen prima werkt met WAR only is echt geen bewijs dat iedereen dat maar moet gaan proberen. Een huis met wat meer tocht of wat meer zon-instraling komt al niet uit met WAR-only. En jij hebt nog een oude model-H die veel lager kan dan heel veel mensen met een J of hoger. Met een J of hoger zit je gewoon met een hoog minimum vermogen en als je dat niet kwijt kan dan blijft je binnentemperatuur oplopen, en mogelijk gaat de WP dan veel pendelen, dingen die je met de KISS toevoeging van een thermostaat gewoon oplost.
Waarom zou een thermostaat aan de muur, die we al 50 jaar gewend zijn, niet KISS zijn...
Alleen ik heb het idee dat je niet echt goed ingelezen hebt..
Je zegt als de wp zijn warmte niet kwijt. twee dingen stooklijn en je wp slaat af als hij de warmte niet kwijt kan.
Ook als je wp te groot is slaat hij af, en zal hij minder ver terug moduleren, maar daar koos je voor toen je hem kocht...
Je had een tandje lager kopen en je bh had voor de lastige pieken wel wat opgelost...
Zolang je een cv gas systeem icm thermostaat blijft vergelijken met een wp, weet je denk ik niet goed hoe eea werkt.
Alleen al het aan en uit van thermostaat gaat je wp eerder van kapot. hij is net met een opstart run bezig zegt de thermostaat botweg uit. daar heeft elke wp een hekel aan. Dus Kiss of dom?
En tsja tocht gebruiken om wp ellende te verantwoorden, je kunt met hje ramen open een cop 10 halen en je wp rustig laten lopen.... Maar ooit ging het ook om duurzaamheid.:-) met zo min mogelijk verbuik zoveel mogelijk rendement
Paar tocht strips bla die bla die bla enz enz
Het was gewoon ene vraag wie die mooie adviezen heeft gegeven..
En daar blijft het antwoord op uit
En ik blijf bij het standpunt war only rules.
Tot iemand het tegendeel bewijst.. [ deel je grafieken, verbruik en t binnen en buiten en je vermogen
er zijn ok adviezen voor meerdere thermostaten, dat zou alleen goed kunnen werken als je grooot buffervat hebt, die opstookt met war only,, en meerdere secundaire pompen.
Maar als je een beetje tweaker forum lezer bent, weet je dat de verliezen van die systemen mega zijn.
En zeker niet rendabel voor een woonhuis.
Het mooie vind ik.. er zijn er zoveel die advies zoeken, met help hij doet het niet.
Gaan dan advies zoeken in forum, krijg je advies van ervarings deskundige [ geen expert] maar dan hoor je er niets meer van. Want ja mijn systeem is zoals het is, dus zul je blijven tobben als je de adviezen in de wins slaat..:-)
Schade en schande,,,,,ben ik wijzer geworden, heb best wat aangepast, aan mijn systeem...
Was ook eigenwijs, maar heb er veel van geleerd.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520