Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 118 Laatste
Acties:
  • 695.800 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 16:11

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
sjimmie schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:10:
@flippy hou je svp een beetje in.
Dat het bij jou en een aantal anderen prima werkt met WAR only is echt geen bewijs dat iedereen dat maar moet gaan proberen. Een huis met wat meer tocht of wat meer zon-instraling komt al niet uit met WAR-only. En jij hebt nog een oude model-H die veel lager kan dan heel veel mensen met een J of hoger. Met een J of hoger zit je gewoon met een hoog minimum vermogen en als je dat niet kwijt kan dan blijft je binnentemperatuur oplopen, en mogelijk gaat de WP dan veel pendelen, dingen die je met de KISS toevoeging van een thermostaat gewoon oplost.

Waarom zou een thermostaat aan de muur, die we al 50 jaar gewend zijn, niet KISS zijn...
Zal ik me dan maar inhouden :-)

Alleen ik heb het idee dat je niet echt goed ingelezen hebt..
Je zegt als de wp zijn warmte niet kwijt. twee dingen stooklijn en je wp slaat af als hij de warmte niet kwijt kan.
Ook als je wp te groot is slaat hij af, en zal hij minder ver terug moduleren, maar daar koos je voor toen je hem kocht...
Je had een tandje lager kopen en je bh had voor de lastige pieken wel wat opgelost...
Zolang je een cv gas systeem icm thermostaat blijft vergelijken met een wp, weet je denk ik niet goed hoe eea werkt.
Alleen al het aan en uit van thermostaat gaat je wp eerder van kapot. hij is net met een opstart run bezig zegt de thermostaat botweg uit. daar heeft elke wp een hekel aan. Dus Kiss of dom?

En tsja tocht gebruiken om wp ellende te verantwoorden, je kunt met hje ramen open een cop 10 halen en je wp rustig laten lopen.... Maar ooit ging het ook om duurzaamheid.:-) met zo min mogelijk verbuik zoveel mogelijk rendement
Paar tocht strips bla die bla die bla enz enz

Het was gewoon ene vraag wie die mooie adviezen heeft gegeven..
En daar blijft het antwoord op uit _/-\o_

En ik blijf bij het standpunt war only rules.
Tot iemand het tegendeel bewijst.. [ deel je grafieken, verbruik en t binnen en buiten en je vermogen
er zijn ok adviezen voor meerdere thermostaten, dat zou alleen goed kunnen werken als je grooot buffervat hebt, die opstookt met war only,, en meerdere secundaire pompen.
Maar als je een beetje tweaker forum lezer bent, weet je dat de verliezen van die systemen mega zijn.
En zeker niet rendabel voor een woonhuis.

Het mooie vind ik.. er zijn er zoveel die advies zoeken, met help hij doet het niet.
Gaan dan advies zoeken in forum, krijg je advies van ervarings deskundige [ geen expert] maar dan hoor je er niets meer van. Want ja mijn systeem is zoals het is, dus zul je blijven tobben als je de adviezen in de wins slaat..:-)

Schade en schande,,,,,ben ik wijzer geworden, heb best wat aangepast, aan mijn systeem...
Was ook eigenwijs, maar heb er veel van geleerd.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-09 22:10
Dylantje2 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:47:
[...]

Je zegt als de wp zijn warmte niet kwijt. twee dingen stooklijn en je wp slaat af als hij de warmte niet kwijt kan.
Ook als je wp te groot is slaat hij af, en zal hij minder ver terug moduleren, maar daar koos je voor toen je hem kocht...
Je had een tandje lager kopen en je bh had voor de lastige pieken wel wat opgelost...
Dit is wel een erg makkelijke reactie.. vooral in het voor/naseizoen heb je vaak maar een beperkte hoeveelheid warmte nodig. De J versies van Panasonic kunnen tot 2,5kW terug moduleren. Dat is ook hier met dit weer ook gewoon teveel. Ik hoor graag van je welke kwalitatief goede warmtepompen terug kunnen moduleren naar zo'n 1,5 kW
Zolang je een cv gas systeem icm thermostaat blijft vergelijken met een wp, weet je denk ik niet goed hoe eea werkt.
Alleen al het aan en uit van thermostaat gaat je wp eerder van kapot. hij is net met een opstart run bezig zegt de thermostaat botweg uit. daar heeft elke wp een hekel aan.
Waarom heeft Panasonic dan de mogelijkheid gegeven om de warmtepomp met een thermostaat te laten werken/schakelen? Zowel via de controller of een externe thermostaat? Hoe zou een WP door een thermostaat ingeschakeld kunnen worden en dan vervolgens in de opstartfase alweer wordenuitgeschakeld? Zelf met een hysterese van 0,2 graden duurt het met de lage temperaturen van een warmtepomp vaak wel half uur / uur voordat je dat aan warmte heb toegevoegd aan je ruimte.
En ik blijf bij het standpunt war only rules.
Zoals hier ook wel eerder genoemd is, WAR is een mooie basis, maar niet zaligmakend. Een huis met veel ramen op de zuidkant zal op een zonnige dag veel minder warmte nodig hebben dan exact hetzelfde huis wat 180 graden is gedraaid (en waarvan de ramen dan op noorden zitten). Of je moet het niet erg vinden dat de temperatuur is je huis op dat moment fors oploopt. Maar dan gebruikt je dus onnodig veel energie.

[ Voor 13% gewijzigd door Appelpie3000 op 25-10-2023 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Reiziger88 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:52:
[...]

[Afbeelding]
Compressor gaat nu uit nu hij TA 28 graden heeft gehaald. Volgens stooklijn moest hij nu op 26 graden, dus als hij 2 graden erboven zit slaat hij dus uit. Nu moet die weer 6 graden naar beneden voordat compressor aan gaat. En dat kan volgens mij gewoon 24 uur duren:O. Rond de 23 graden is het minder comfortabel. Als ik TA van 27 aanhou op 10 graden is het weer te warm:(

Kan je ergens instellen dat hij eerder aan slaat?
30 l/min continue bij slechts 20Hz dat is nogal wat
Je hebt zeker een groot huis :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 14:09
nokiaan958GB schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:26:
[...]

30 l/min continue bij slechts 20Hz dat is nogal wat
Je hebt zeker een groot huis :?
Ja, klopt 250m2. Echter warmtepomp zit nu alleen op 120m2 (Vloerverwarming). Beneden komt pas over een half jaar (verbouwing). Waarom is dat nogal wat? Hij zou normaal gesproken op een hogere Hz draaien? Vraag me wel af hoe dat straks gaat als er 100M2 aan vloerverwarming bij komt. Gaat hij dan nog harder pompen (meer dan 30 l/m):O

[ Voor 13% gewijzigd door Reiziger88 op 25-10-2023 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-09 17:54

dof

Appelpie3000 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:08:
[...]

Dit is wel een erg makkelijke reactie.. vooral in het voor/naseizoen heb je vaak maar een beperkte hoeveelheid warmte nodig. De J versies van Panasonic kunnen tot 2,5kW terug moduleren. Dat is ook hier met dit weer ook gewoon teveel. Ik hoor graag van je welke kwalitatief goede warmtepompen terug kunnen moduleren naar zo'n 1,5 kW
Dat is de warmteopbrengst van een bepaalde COP en dus niet handig om te gebruiken als laagste punt van terugmoduleren want dat kan door allerlei variabelen variëren. Dan is het minimale elektriciteitsverbruik van warmteproductie een veel duidelijkere indicatie.

De Panasonic J types kunnen terug moduleren tot 400 W verbruik (op m'n kWh meter ~500W) en dat is vrij laag want je hebt ook nog te maken met een stuk standaard verbruik door de electronica etc.

De Panasonic H types konden nog iets lager (ik meen iets van 300-350 W) en voor zover mij bekend zijn (waren, want niet meer te koop) dat de verst terug modulerende warmtepompen in de markt.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Laatst online: 18:40
dof schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 00:12:
[...]

Dat is de warmteopbrengst van een bepaalde COP en dus niet handig om te gebruiken als laagste punt van terugmoduleren want dat kan door allerlei variabelen variëren. Dan is het minimale elektriciteitsverbruik van warmteproductie een veel duidelijkere indicatie.

De Panasonic J types kunnen terug moduleren tot 400 W verbruik (op m'n kWh meter ~500W) en dat is vrij laag want je hebt ook nog te maken met een stuk standaard verbruik door de electronica etc.

De Panasonic H types konden nog iets lager (ik meen iets van 300-350 W) en voor zover mij bekend zijn (waren, want niet meer te koop) dat de verst terug modulerende warmtepompen in de markt.
Waarom zou dit zijn aangepast vraag ik me af

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Dylantje2 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:47:
[...]

Ik "draai" hier al 3,5 jaar mee, al ver voordat we hier goed snapten hoe de kaboutertjes in een J werkten. Dus ik heb aardig wat "ingelezen" en ben ook al door heel wat schade en schande wijs geworden. We zijn er hier destijds ook al met meer mensen achter gekomen dat WAR gewoon niet uitkomt bij een J die zijn warmte niet kwijt kan, maar laat ik je dat nog eens uitleggen.

Een J kan niet lager dan grofweg 400W aan de invoerkant en dus met een COP van 4-5 is dat 1600-2000 Watt aan warmteafgifte je huis in. Bij een relevant deel van het stookseizoen heeft ons huis een warmteverlies ruim onder de 1500 Watt. Dus 1600-2000 erin en maar 1500 eruit betekent een oplopende binnentemperatuur. Ofwel je accepteert dat, ofwel je laat de WP ergens stoppen.

Dat heeft niks te maken met "toen ik hem kocht". Elke J heeft hetzelfde minimale vermogen, en dat is aanzienlijk hoger dan van de H modellen, en daar kwamen we hier destijds ook eigenlijk pas achter NADAT een aantal mensen die hadden gekocht. Dus ja, achteraf kijk je een koe in haar ...., maar "daar koos je voor" is wat kort door de bocht genomen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
[...]

Akkoord. Echter is het in relatie tot de energiebehoefte van je woning wat makkelijker vergelijken. Ik denk dat mn punt wel duidelijk was :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appelpie3000
Maikie18 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 07:47:
[...]

Ik vermoed dat het met het koelmiddel te maken heeft. De H had R410a en je J heeft R32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Appelpie3000 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:01:
[...]

Akkoord. Echter is het in relatie tot de energiebehoefte van je woning wat makkelijker vergelijken. Ik denk dat mn punt wel duidelijk was :)
Ja, maar mijn ervaring is dat die 400W verbruik echt heel strak de ondergrens is (loopt de Pana 9J dagen achtereen op) en dan fluctueert de COP c.q. de warmteproductie (bij mij tussen de 2800 en 3200 W bij Ta van ~34C).

Maar goed, elk huis c.q. elke warmte afgiftecapaciteit is weer anders. Boven de +12 C loopt bij mij de warmteafgifte capaciteit wat terug en gaat de WP af en toe uit omdat de Td te klein wordt. Komend jaar ga ik wat meer afgifte realiseren wat in sync loopt met andere verbouwingen in huis.

Wij zijn misschien (tweakers manco ?) teveel geobsedeerd door het laten lopen in lange runs op minimale capaciteit, want een WP kan natuurlijk prima omgaan met af en toe uit en aan.

Heck, mijn gasketel stond jarenlang de godganse tijd te pendelen maar geen metertjes er in dus stoorde ook niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Maikie18 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 07:47:
[...]

H serie zijn andere machines dus geen idee, misschien kan @flippy daar wat van zeggen (want die heeft zo'n model).
Zal ook wel met koelmiddel te maken hebben zoals @ApplePie stelt. Ik weet b.v. ook niet exact hoe ver de nieuwe (R290 = propaan) K serie terug kan moduleren.

[ Voor 3% gewijzigd door dof op 26-10-2023 11:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dof schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

Ja, maar mijn ervaring is dat die 400W verbruik echt heel strak de ondergrens is (loopt de Pana 9J dagen achtereen op) en dan fluctueert de COP c.q. de warmteproductie (bij mij tussen de 2800 en 3200 W bij Ta van ~34C).
Die 400Watt haal je dan uit de data van Panasonic zelf? Die varieert namelijk in stappen van 100W en meet altijd 'positief' (dus naar beneden afgerond). Dus dat het altijd strak 400watt lijkt, is logisch. ik meet het verbruik direct en zie vrijwel nooit 400 watt. 465 watt is hier ongeveer het laagste, en de pomp kan nog redelijk wat verbruiken afhankelijk van het debiet. En dat loopt dan langzaam op tot 550 watt ondanks dat hij op 19/20Hz blijft lopen.

Nu verbruik ik bijv 670 watt (22/23Hz) en dat wordt weergegeven als 600 ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
dof schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:04:
[...]

H serie zijn andere machines dus geen idee, misschien kan @flippy daar wat van zeggen (want die heeft zo'n model).
Zal ook wel met koelmiddel te maken hebben zoals @ApplePie stelt. Ik weet b.v. ook niet exact hoe ver de nieuwe (R290 = propaan) K serie terug kan moduleren.
Het ligt idd aan het koelmiddel, het is niet zozeer dat het is aangepast, het is gewoon een gevolg van het andere koelmiddel en techniek die daarbij hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Aikon schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:34:
[...]

Die 400Watt haal je dan uit de data van Panasonic zelf? Die varieert namelijk in stappen van 100W en meet altijd 'positief' (dus naar beneden afgerond). Dus dat het altijd strak 400watt lijkt, is logisch. ik meet het verbruik direct en zie vrijwel nooit 400 watt. 465 watt is hier ongeveer het laagste, en de pomp kan nog redelijk wat verbruiken afhankelijk van het debiet. En dat loopt dan langzaam op tot 550 watt ondanks dat hij op 19/20Hz blijft lopen.

Nu verbruik ik bijv 670 watt en dat wordt weergegeven als 600 ;)
Ja, metertjes uit heishamon. Heb al vaker gezegd dat op m'n WP kWh meter hogere waardes staan (rond 500W). Ja, 600W is volgende level 😊. Er is ook al vaker gesteld dat die metertjes in consumenten WP machines niet erg nauwkeurig zijn. Is ook geen prio bij fabrikanten, want goede meters en sensoren kosten geld. Voor het beeld wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nou of ze niet nauwkeurig zijn weet ik niet, ze zijn gewoon zo afgesteld dat het rekensommetje van de COP het hoogst uit valt. Verbruik is altijd te laag, en opbrengst altijd te hoog, heel toevallig. En ik draai nu 710 watt, hij geeft nog altijd 600 watt aan, dat is echt een keuze qua afronding en geen onnauwkeurigheid.

Of vebruik v/d pomp etc. wordt niet meegeteld, maar dat zou wel moeten, want dat hoort er natuurlijk gewoon bij.

[ Voor 15% gewijzigd door Aikon op 26-10-2023 11:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

dof schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:04:
[...]

@Maikie18

het heeft grotendeels met het koudemiddel te maken en de compressor. deze hebben andere eigenschappen onderling. de dichheid/compactheid van het kodemiddel is anders en moet de compressor dus voor elke slag van de compressor een ander volume samenpersen tot een andere druk. dat betekent dus ook dat de compressor een ander minimum toerental heeft voor die afslaat net als een kleine brommer 3000 toeren statinair draait en een vrachtwagenmotor maar 400 toeren voor die afslaat.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
Nou ben benieuwd, volgende week ga ik een 9J plaatsen, die mag 160m2 vvw gaan verwarmen

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-09 16:54
Appelpie3000 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:05:
[...]

Ik vermoed dat het met het koelmiddel te maken heeft. De H had R410a en je J heeft R32.
Heeft niets met het koelmiddel te maken; mijn F-serie heeft ook R410 en draait ook minimaal 420W @ 19Hz. Het zal aan de compressor van de H-serie liggen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Ik heb geen verstand van andere wp, mijn ervaring...
In het voor en naseizoen ben ik het met je eens... is een paar dagen per jaar lastig. Maar ook dan slaat de wp [ pana] af als hij zijn warmte niet kwijt kan.
Maar hier kun je ook simpel in je stooklijn wat aan doen.
Maar waarom zit er een shift functie op je wp????
Waarom heeft Panasonic dan de mogelijkheid gegeven om de warmtepomp met een thermostaat te laten werken/schakelen? Zowel via de controller of een externe thermostaat? Hoe zou een WP door een thermostaat ingeschakeld kunnen worden en dan vervolgens in de opstartfase alweer worden uitgeschakeld? Zelf met een hysterese van 0,2 graden duurt het met de lage temperaturen van een warmtepomp vaak wel half uur / uur voordat je dat aan warmte heb toegevoegd aan je ruimte.
De mogelijkheden zijn er omdat het kan, en sommige mensen niet zonder willen durven [ afhankelijk van welke setup keuze je maakt vanuit manual.
Ik kan me systemen met meerdere ruimtes en een groot buffervat voorstellen die opgewarmd wordt door de wp. En waar per zone water uitgehaald en die ruimtes apart schakelen. Keuze te over voor de wp. Maar endabel??

Juist door een thermostaat in de periodes waar je het over hebt, voor en na seizoen, gebeurd dit
Net opgestart zonnetje op de thermostaat en pats uit..
[...]
Zoals hier ook wel eerder genoemd is, WAR is een mooie basis, maar niet zaligmakend. Een huis met veel ramen op de zuidkant zal op een zonnige dag veel minder warmte nodig hebben dan exact hetzelfde huis wat 180 graden is gedraaid (en waarvan de ramen dan op noorden zitten). Of je moet het niet erg vinden dat de temperatuur is je huis op dat moment fors oploopt. Maar dan gebruikt je dus onnodig veel energie.
War rules hoe dan ook. waarom water stoken naar x graden terwijl je het met y afkunt??
Daarna komt de discussie pas war only, of war op thermostaat:-)
Dat is ieder zijn eigen keuze.
Maar hoe dan ook war

En tsja als je het over verschillende systemen gaat hebben, of die met elkaar gaat vergelijken.
Ben ik het met je eens, dat gaat nooit werken.
Maar een systeem hardware matig aanpassen is stap 1, die velen niet aan willen omdat iemand zegt....
Ieder systeem is anders, maar een wp systeem werkt eigenlijk bij iedereen op dezelfde manier.
War of thermostaat war, staat daar los van.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
[...]

180 185 watt wel eens gehaald _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
sjimmie schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:00:
[...]

Ik "draai" hier al 3,5 jaar mee, al ver voordat we hier goed snapten hoe de kaboutertjes in een J werkten. Dus ik heb aardig wat "ingelezen" en ben ook al door heel wat schade en schande wijs geworden. We zijn er hier destijds ook al met meer mensen achter gekomen dat WAR gewoon niet uitkomt bij een J die zijn warmte niet kwijt kan, maar laat ik je dat nog eens uitleggen.

Een J kan niet lager dan grofweg 400W aan de invoerkant en dus met een COP van 4-5 is dat 1600-2000 Watt aan warmteafgifte je huis in. Bij een relevant deel van het stookseizoen heeft ons huis een warmteverlies ruim onder de 1500 Watt. Dus 1600-2000 erin en maar 1500 eruit betekent een oplopende binnentemperatuur. Ofwel je accepteert dat, ofwel je laat de WP ergens stoppen.

Dat heeft niks te maken met "toen ik hem kocht". Elke J heeft hetzelfde minimale vermogen, en dat is aanzienlijk hoger dan van de H modellen, en daar kwamen we hier destijds ook eigenlijk pas achter NADAT een aantal mensen die hadden gekocht. Dus ja, achteraf kijk je een koe in haar ...., maar "daar koos je voor" is wat kort door de bocht genomen.
War only en war thermostaat..... zoals eerder uitgelegd.
War only weet ik dat een j en f minder ver terug gaan.
Je hebt een 9 kon wss ook een 7 met bh erbij heb je 10, een 5 met een bh erbij heb je 8.

Hele oorlogen over gehad, mijn pomp zou echt te klein zijn, Hajeetje[ helaas] [ hij had geen verstand van pompen was een data analist, maar kon rekenen] wist het zeker mijn pomp kon voor 90-95% alles makkelijk af.
Tot nu toe heeft hij gelijk, beter ene iets te licht uitgerekende pomp dan overcapaciteit.. die bh draait echt niet volle toeren, bij mij. En zoals gezegd overtuig me van mijn ongelijk..

Dus voor velen is een keuze een iets zwaardere pomp, begrijpelijk, maar niet altijd slim. Waarom doen het er zoveel dan?

Ik weet wat een minimaal vermogen kan aanrichten qua vermogen die 1600-2000 snap ik. [ ook voor de lastige dagen, staat een 7j versie bij een kennis] Ook op war, en kan heel goed zonder thermostaat, en heeft ook last van minder ver terug moduleren, en een zonnig kant.. Werkt al 3 jaar zonder thermostaat O-) O-)
Maar zoals eerder gezegd pana is 1 van de weinige pompen die uit gaat, zonder thermostaat!!! [ dus op war only slaat hij netjes af ]
Vele pompen doen dit niet, en dan krijg je een algemeen verhaal.. Maar ik heb het over een pana. _/-\o_

Ik kan me voorstellen dat je iets met je stooklijn doet, waardoor hij eerder uit gaat.
Ik kan me voorstellen voor die paar lastige dagen je een shift - doet, waarom zit die erop.

En wat ik zei daar koos je voor, niet iedereen wist dit maar dan nog je stooklijn icm het netjes uitgaan op war en je shift geeft je heel veel opties.
Die als je 1 ruimte stookt, nog steeds beter zijn voor je pomp en verbruik dan een thermostaat.

Zoals eerder gezged, en mss niet bij jou @sjimmie, hij deed het altijd ook goed bij een cv ketel.
Ja, maar de installateur heeft het zo gezegd, gemaakt.
Ik heb een pomp van 11Kw omdat ik die kon krijgen, in een huis van 2015 oid
Een t-cap....9kw, in een huis uit 20///
Ik heb altijd thermostaat kranen gehad.
Die pomp op mijn vloerverwarming verdeler draait al jaren.
Het staat op warmtepomp weetjes zo en zo, mijn systeem lijkt erop
Help hij doe het niet goed, wat nu, en dan hoor je er niets meer van.
PM box vol met, hi mooi systeem heb, kun je me helpen. [ doe eens wat anderen adviseren, ja ga ik doen. En dan in andere topics hetzelfde vragen, wachten op het advies wat ze willen horen]
XX mensen thuis op bezoek gehad, die daarna je in een topic .... Of weer ergens anders halen wat ze horen.
Enz enz enz

Een wp systeem is geen cv ketel systeem, het kan erop werken maar het kan ook veel meer stroom verbruiken:-) En nog niet warm worden.

Lees topic 1 maar eens.
Vol met fouten en adviezen/aanpassingen, maar meestal oplossing gericht..

Een apart topic, waarin mensen 1000x hetzelfde vragen, en zeggen dat ze gelezen hebben..

Het was zo mooi, een groooot topic met algemeen [ ik denk het dat daar de meeste kennis uit heel NL zit], en daarnaast merk afhankelijk topics.
2018-2020 Dat waren nog eens tijden:-)

maar ja het aller mooiste is.
Ieder zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jaari schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:16:
[...]

Heeft niets met het koelmiddel te maken; mijn F-serie heeft ook R410 en draait ook minimaal 420W @ 19Hz. Het zal aan de compressor van de H-serie liggen.
deels de compressor (iets nieuwer) en een betere frequentieregelaar die beter/makkelijker lager kan lopen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dylantje2 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:21:
[...]

180 185 watt wel eens gehaald _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Leg uit. Alleen de waterpomp stond keihard te draaien? ;)

Maar je had serieus de compressor van een J voor lange tijd draaien met zo'n verbruik, dan ben ik wel benieuwd naar de omstandigheden en cop etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Aikon schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:04:
[...]

Leg uit. Alleen de waterpomp stond keihard te draaien? ;)

Maar je had serieus de compressor van een J voor lange tijd draaien met zo'n verbruik, dan ben ik wel benieuwd naar de omstandigheden en cop etc. :)
Mijn H...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ah ok. En dat is dan uitzonderlijk of niet voor een H? Het is alsnog een groot verschil met de 300 watt die genoemd werd, of zijn dat Panasonic watts zoals ik benoemde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Aikon schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:06:
[...]

Ah ok. En dat is dan uitzonderlijk of niet voor een H? Het is alsnog een groot verschil met de 300 watt die genoemd werd, of zijn dat Panasonic watts zoals ik benoemde?
S0 watts.
Zeker uitzonderlijk, maar dat lukt ook alleen als je alles finetuned
Niet altijd, laag zit meestal wel boven de 200, maar H rules tov van de f,j,g ...
S0 meter ga ik altijd van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Reiziger88 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:44:
[...]

Ja, klopt 250m2. Echter warmtepomp zit nu alleen op 120m2 (Vloerverwarming). Beneden komt pas over een half jaar (verbouwing). Waarom is dat nogal wat? Hij zou normaal gesproken op een hogere Hz draaien? Vraag me wel af hoe dat straks gaat als er 100M2 aan vloerverwarming bij komt. Gaat hij dan nog harder pompen (meer dan 30 l/m):O
Als ik bij mezelf kijk dan is mijn 9J begrensd tot 24l/min en zie ik als een run start even op 65hz bij 24l/min draait maar na 2 uur draait hij 25hz bij 12l/min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Voor de liefhebbers..

Zoiets moet je kunnen bereiken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8fUYoeKrwQK_VrmksgEr7f2yXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1pZPwbMwNP1wTDECsKtOXAvn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMDJd4qX4cdYwUS3OlhgcvL2l3A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3kNvftckm8AmouETqpsgppVD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Dylantje2 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:03:
Voor de liefhebbers..

Zoiets moet je kunnen bereiken
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je tweakers enthousiasme is lovenswaardig hoor.
Echter is mijn doel compleet anders en wordt nieteens in jouw grafiekjes getoond.
Namelijk een zo hoog mogelijke WAF door fijne en constante binnentemperatuur. ;)
WAF is leidend, de rest is ondersteunend daarvoor.

EDIT: En die Teams error onderin jouw screenshot is zeker niet wat ik wil bereiken. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door sjimmie op 27-10-2023 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
sjimmie schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:11:
[...]

Je tweakers enthousiasme is lovenswaardig hoor.
Echter is mijn doel compleet anders en wordt nieteens in jouw grafiekjes getoond.
Namelijk een zo hoog mogelijke WAF door fijne en constante binnentemperatuur. ;)
WAF is leidend, de rest is ondersteunend daarvoor.

EDIT: En die Teams error onderin jouw screenshot is zeker niet wat ik wil bereiken. _/-\o_
Dank...
Mijn doel is als je ooit eerste topic heb gelezen, juist DE waf :-) O-) O-)
En hij staat er wel in bij mijn lijstje, 21-22 graden in huis

ach teams is werk, minder belangrijk :-)

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 27-10-2023 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Dylantje2 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:14:
[...]

Dank...
als je ooit eerste topic heb gelezen
dik 3,5 jaar geleden alles daar ook gelezen, ja.
heeft hier zeker bijgedragen aan de WAF.
mijn grafana gaat terug tot okt 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Blijft lol die waf...
De combi was het waf, blij ik een systeem, en dan tweaken toe je een ons weegt:-)

Laatst systeem uitgebreid voor extra ruimte paar dagen draaien aan de knopjes en weer prima systeem:-)

Is jouw grafana ergens te zien ?
Mijn regelmatig omzeep omdat ik met mijn domotica teveel speel..
Nu Domoticz enz in docker weer nieuwe hobby erbij:-)
Ik meet pvo en graaddagen de zijn voor mijn prio 1..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:22

Wokschotel

Op 6 wielen

flippy schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:33:
[...]

de panasonic is al volledig voorbereid om er 2 aan elkaar te knopen. je gebruikt gewoon de bivalent aansluiting ervoor.
in normaal bedrijf laat je eentje SWW doen en de ander CV bedrijf en de CV kan de hulp inschakelen van de SWW unit als die het niet meer trekt via de bivalent aansluiting. verder dus geen gekut met extra tanks, pompen of andere onzin nodig.

enigste wat je fysiek hoeft te doen is op specifeke plekken een paar terugslagkleppen te monteren.

maakt dus ook niks uit hoeveel vermogen elke unit is.... O-)
Even een (domme?) vraag hierover. Bij een bivalente opstelling met 2 monoblocs, waar knoop je ze waterzijdig aan elkaar? Reden voor deze vraag is dat ik ze een eindje (meter of 15) van mijn huis wil neerzetten en dan via een Terrendis grondleiding naar de kelder toe waar ze aangesloten worden op de leidingen in huis. Ik kan ze dan buiten, dus bij de warmtepompen aan elkaar knopen (daar de terugslagklep) maar ik denk dat het beter is om per WP een grondleiding naar binnen te voeren en ze in de kelder aan elkaar te knopen.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Dylantje2 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:31:
Is jouw grafana ergens te zien ?
Mijn regelmatig omzeep omdat ik met mijn domotica teveel speel..
Ja, hier op mijn laptop. (nee niet publiek want mijn gegevens zijn zo uniek dat een ander daar niks aan heeft, bv omdat ik een split unit heb, lekker wel nachtverlaging toepas en dus een diy thermostaat gebruik)
Dylantje2 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:31:
in docker weer nieuwe hobby erbij:-)
Ik draai VMware ESXi op een Raspberry pi, daarin meerdere linuxjes en daarin HA, Grafana, influxdb, mosqitto, pihole en wat ik nog meer leuk vind allemaal in eigen dockers. Eigenlijk sinds 2020 nooit meer dan een paar uur data "verloren".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wokschotel schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:46:
[...]

Even een (domme?) vraag hierover. Bij een bivalente opstelling met 2 monoblocs, waar knoop je ze waterzijdig aan elkaar? Reden voor deze vraag is dat ik ze een eindje (meter of 15) van mijn huis wil neerzetten en dan via een Terrendis grondleiding naar de kelder toe waar ze aangesloten worden op de leidingen in huis. Ik kan ze dan buiten, dus bij de warmtepompen aan elkaar knopen (daar de terugslagklep) maar ik denk dat het beter is om per WP een grondleiding naar binnen te voeren en ze in de kelder aan elkaar te knopen.
Als ze alleen verwarming doen is dat niet nodig, direct bij elkaar aan elkaar knopen met terugslagkleppen op de uitgangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:02
flippy schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:00:
[...]

Als ze alleen verwarming doen is dat niet nodig, direct bij elkaar aan elkaar knopen met terugslagkleppen op de uitgangen.
Maar als je idd 1 als hoofdtaak ssw wil laten doen en de ander verwarming dan is ‘t dus anders, dan moet je zorgen dat minimaal de aanvoer vanaf ssw WP naar boiler gescheiden is van de aanvoer van verwarmings WP naar afgiftesysteem. En liever wil je de afvoer ook gescheiden hebben.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
De compressor slaat af indien de outlet temp >3 minuten >2graden boven Z1Heat is.

Maar is er eigenlijk ook een logica die de compressor direct laat afslaan? Bijv. als outlet bijv. 5 graden boven Z1 komt ofzo?

Wellicht heb ik er overheen gelezen, maar ik zie een run van 1 minuut die ik niet kan verklaren, met genoemde regel zou een run altijd minstens 3 minuten moeten duren lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:43

martijn v o

Certified by Enphase.

geen foutmelding?
1 minuut kan zijn hoge druk beveiliging maar dan krijg je error H64.

[ Voor 67% gewijzigd door martijn v o op 28-10-2023 10:51 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-08 13:05

t21

Ik ben gaan luisteren bij twee 9kW J-serie blokken en mijn blok maakt voor mijn gevoel meer lawaai dan normaal is. Met name op een lage frequentie (20~30hz) vind ik het tikken van de compressor luider maar ook anders overkomen. Nu is het erg lastig vergelijken zonder meetapparatuur maar ik vroeg mij af of dit geluid jullie bekend klinkt? Of waar ik een eventueel "probleem" kan zoeken

https://filetransfer.io/data-package/mn3pSkMm#link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23-09 12:10
@t21 ik heb vandaag mijn J7 in gebruik genomen. Hij maakt een stuk meer geluid dan ik gehoopt en verwacht had. Daarbij stoor ik mij vooral aan de compressor die je boven de fan uit hoort.

Helaas heb ik zelf geen vergelijkingsmateriaal, dus ik weet niet of dit normaal is. Het klinkt in ieder geval wel duidelijk anders dan die van jou. Het audio klinkt in mijn geval wel vriendelijker dan in het echt.

https://filetransfer.io/data-package/JEE1xviz#link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 27-08 15:10
Vandaag mijn monobloc panasonic van 9kw aangesloten maar de panasonic thermostaat gaat niet aan en de warmtepomp dus ook niet. Ik kan wel 230v op de schoeven van de thermostaat meten maar verder niks. Thermostaat stuk? Lijkt mij vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Biron schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:54:
Vandaag mijn monobloc panasonic van 9kw aangesloten maar de panasonic thermostaat gaat niet aan en de warmtepomp dus ook niet. Ik kan wel 230v op de schoeven van de thermostaat meten maar verder niks. Thermostaat stuk? Lijkt mij vreemd.
Thermostaat of de bediening unit, foto van aansluiten?
Rode cirkel onder is de controller van de Panasonic zelf en rode cirkel links is de thermostaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zbg1ZuIZPfiYhAK9QE7QU-hMqg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6rvhmd0rk8Jn0dUjUchHlhmk.jpg?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door klump4u op 29-10-2023 14:05 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Biron schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:54:
lijkt me dat je de boel verkeerd aangelsoten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
klump4u schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:57:
[...]

Thermostaat of de bediening unit, foto van aansluiten?
Rode cirkel onder is de controller van de Panasonic zelf en rode cirkel links is de thermostaat.
[Afbeelding]
hierbij de foto's van mijn aansluitingen. Wat is eigelijk het verschil tussen bediening unit en thermostaat?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhbkkK3p9AR5_3PvmLNyl5fDhUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2wRYoiNxmk7X52ptVAuJGY7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5RNdUOwd2eS-XFNLfEBQTZGuEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30Gu3En9NXkhumaqdt9qDHBd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Biron schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:35:
[...]

hierbij de foto's van mijn aansluitingen. Wat is eigelijk het verschil tussen bediening unit en thermostaat?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aiiii... Die controller is nu ws kapot. Je hebt de "Remote controller" (laagspanning) aangesloten op de thermostaat-aansluiting (230V). Dat is helaas fataal voor de controller :'(

Het is inderdaad iets wat verwarrend... Maar staat wel netjes in de manual hoe het moet. Ik vrees dat je een nieuwe zult moeten bestellen: deze zijn echter zo'n 500 euro...

Edit/PS: Gebruik je nu luidsprekerkabel voor deze toepassing, wetende dat daar 230V op staat?

[ Voor 87% gewijzigd door Cr3ator op 29-10-2023 14:45 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
[...]

hierbij de foto's van mijn aansluitingen. Wat is eigelijk het verschil tussen bediening unit en thermostaat?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oeps. Dit is een duur foutje.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Separator schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:30:
@t21 ik heb vandaag mijn J7 in gebruik genomen. Hij maakt een stuk meer geluid dan ik gehoopt en verwacht had. Daarbij stoor ik mij vooral aan de compressor die je boven de fan uit hoort.

Helaas heb ik zelf geen vergelijkingsmateriaal, dus ik weet niet of dit normaal is. Het klinkt in ieder geval wel duidelijk anders dan die van jou. Het audio klinkt in mijn geval wel vriendelijker dan in het echt.

Controleer even goed of er geen rammelend plaatwerk is. Ik heb al bij meerdere machines wat schuim/foamtape geplaatst om rammeltjes weg te nemen. Maar de compressor is op hoge freqenties ook niet heel stil, dat klopt... Op 3m afstand hoor je het echter nauwelijks nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
Cr3ator schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:39:
[...]

Aiiii... Die controller is nu ws kapot. Je hebt de "Remote controller" (laagspanning) aangesloten op de thermostaat-aansluiting (230V). Dat is helaas fataal voor de controller :'(

Het is inderdaad iets wat verwarrend... Maar staat wel netjes in de manual hoe het moet. Ik vrees dat je een nieuwe zult moeten bestellen: deze zijn echter zo'n 500 euro...

Edit/PS: Gebruik je nu luidsprekerkabel voor deze toepassing, wetende dat daar 230V op staat?
Verschikkelijk... Is dit de juiste? Blijkbaar heb ik niet de juiste en compleet instructies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqeQBimHA8CCierLEYH0fThelgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDwjJRVd8MHum9zOeCxzpiY9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Biron schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:04:
[...]

Verschikkelijk... Is dit de juiste? Blijkbaar heb ik niet de juiste en compleet instructies.
[Afbeelding]
https://www.panasonicproc...es/ii_A2W22_EN_150dpi.pdf

In mijn topic (zie footer) staat ook een schema aansluitingen op de hoofdprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
blb4 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:14:
[...]

https://www.panasonicproc...es/ii_A2W22_EN_150dpi.pdf

In mijn topic (zie footer) staat ook een schema aansluitingen op de hoofdprint.
Dank voor je hulp. Vraag: is de bediening paneel van Warmte Service à EUR 139,95 de juiste?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Biron schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:30:
[...]

Dank voor je hulp. Vraag: is de bediening paneel van Warmte Service à EUR 139,95 de juiste?
Nee, die is voor airco's. Je wilt typenummer ACXA75C15753
Biron schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:04:
[...]
[....]
Balen inderdaad. De instructies staan echter keurig in de documentatie welke er bij zit. Ik weet dat het bij meer mensen is misgegaan, maar dit is echt een gevalletje 'RTFM'.

[ Voor 42% gewijzigd door Cr3ator op 29-10-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 17:19
Deze is van een airco, jij moet degene voor een warmtepomp hebben.
Pas geleden was er nog iemand die hetzelfde had gedaan. Dacht dat een nieuwe controller rond de €400 is

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:31

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

[Afbeelding]
Ondanks het feit dat het goed omschreven staat in het uitvouwblad geleverd bij de Panasonic is dit alweer de 2e deze week. Als je zelf gaat installeren LEES dan eerst de hele installatie manual goed door en cross de belangrijke zaken als geheugensteun. De controller is GEEN thermostaat. Schade is € 395 excl. BTW.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
tonny147 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:47:
Deze is van een airco, jij moet degene voor een warmtepomp hebben.
Pas geleden was er nog iemand die hetzelfde had gedaan. Dacht dat een nieuwe controller rond de €400 is
Is dit de juiste?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQyGraeGAWfphRPSBErZxZmi2Cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CpONG85YvzJOv1mSAa2u0RB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Wederom: Nee. Weer voor een airco. In de installatiemanual van je warmtepomp staat het juiste typenummer. Daarnaast heb ik m ook al genoemd hierboven. Desnoods doe je een potje 'zoek de verschillen', dan zie je dat deze het niet is. Je kan ook @Carboy54 een priveberichtje sturen, hij kan je ook aan een nieuwe helpen.

(Ik begin wel te begrijpen hoe dit mis is gegaan... :X )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 16:23
@Biron probeer voor de zekerheid toch even hem aan te sluiten op de juiste connector. Met een beetje geluk heeft panasonic de controller gebouwd met deze fout in het achterhoofd en zit er dus protectie op de printplaat van de controller voor deze fout (230v ipv laagspannig).
Het kan geen kwaad om te testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Separator
Carboy54 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:04:
[...]
Ondanks het feit dat het goed omschreven staat in het uitvouwblad geleverd bij de Panasonic...
Ben zelf net klaar met de installatie (WH-MDC07J3E5) en ik moet zeggen dat het van mij ook wel wat duidelijker had gekund hoor. Waarmee ik de fouten niet wil verdedigen, want zoiets ga je niet gokken natuurlijk en als je dat wel zou doen dan staat er duidelijk "remote controller" op de printplaat.

De uitvouwbare NL talige installatiehandleiding staat het niet in, terwijl er wel een hoofdstuk in staat over installatie van de afstandsbediening, zie foto. De beide dikkere boekjes staat het ook niet in.

Dan zijn er nog twee Engelstalige uitvouwbare handleidingen. Eentje is gelijk aan de Nederlandse, de andere bevat meer en andere informatie. Die tweede (die er dus niet in NL bij zat) staat het wel in.

PS: het typenummer van de afstandsbediening waar hierboven om gevraagd wordt zie ik ook in geen van de handleidingen terug.

Voor mensen die dit vinden via de zoekfunctie, de foto onderaan is dus waar de afstandsbediening moet worden aangesloten.

NL uitvouwbare installatiehandleiding staat het niet in
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2VNr3gtwODGWXCgNAvtaKnAmFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LzOAwQZUAmJB6U8uu0IBBBDu.png?f=fotoalbum_large

EN uitvouwbare installatiehandleiding wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C62cwZKDkMU3vn7LG08-s_WuyD0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K6w8HgpiDVXOQ9lWSK9V3sVJ.png?f=user_large

De aansluiting op de main PCB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jDC5gUHE3gyAF1ln7x1fA_ZvmY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tVICNpdjVb2UvD0MeU4WIPhO.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t21

t21

Separator schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:30:

Zo klinkt die van mij ook op een hogere frequentie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Separator
@t21 onderstaande is van zojuist met compressor op 20 Hz.

https://filetransfer.io/data-package/FFegkGFh#link

Is dit voor de andere monoblock gebruikers die meelezen een herkenbaar en normaal geluid? Ik heb hier wel eens gelezen dat mensen hem amper konden horen.

Met dit geluid zal ik zelf aan de slag moeten om een isolerende wand te bouwen op de erfgrens. Daar staat de buitenunit 5 meter vandaan, maar dit gaan ze echt horen op de slaapkamer...

Zodra het wat langer droog is en ik tijd heb, zal ik het plaatmateriaal verwijderen op zoek naar resonantie. Maar dit klinkt voor mij 100% als een compressor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biron
thehog schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:11:
@Biron probeer voor de zekerheid toch even hem aan te sluiten op de juiste connector. Met een beetje geluk heeft panasonic de controller gebouwd met deze fout in het achterhoofd en zit er dus protectie op de printplaat van de controller voor deze fout (230v ipv laagspannig).
Heb ik geprobeerd maar doet het niet meer. Duur foutje. Ik dacht dat ik een thermostaat had zoals bij een CV ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t21

t21

Separator schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:20:

Is dit voor de andere monoblock gebruikers die meelezen een herkenbaar en normaal geluid? Ik heb hier wel eens gelezen dat mensen hem amper konden horen.

Met dit geluid zal ik zelf aan de slag moeten om een isolerende wand te bouwen op de erfgrens. Daar staat de buitenunit 5 meter vandaan, maar dit gaan ze echt horen op de slaapkamer...

Zodra het wat langer droog is en ik tijd heb, zal ik het plaatmateriaal verwijderen op zoek naar resonantie. Maar dit klinkt voor mij 100% als een compressor.
Klinkt zoals bij mij maar dan zonder dat blikkige.

De compressor isoleren is ook een optie die hier door een aantal is uitgevoerd. Ik weet alleen niet of dat straffeloos kan (levensduur) en hoeveel succes je daarmee kunt behalen.

Ik ga die van mij deze week ook even openmaken en inspecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

compresor inpakken is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
thehog schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:11:
Kan hij niet werken met de opentherm module???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:27
Separator schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:20:

Die van mij draait met de huidige buitentemperaturen regelmatig op 20Hz maar hoor ik op 5m echt niet meer draaien. Dichterbij hoor ik een vergelijkbaar geluid: https://youtu.be/mTiDZodlh5w?si=weSNVhwUGlNns-ms

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
Biron schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:21:
[...]

Heb ik geprobeerd maar doet het niet meer. Duur foutje. Ik dacht dat ik een thermostaat had zoals bij een CV ketel.
Voor de volledigheid: dit is de controller, die ook als thermostaat kan worden ingezet omdat de controller ook een ingebouwde thermostaat-functie heeft. Echter werkt hij dan als "internal thermostat", nog steeds via de aansluitingen van de controller en bedient dus de warmtepomp als controller-met-interne-thermostaat-functie.

De controller heb je gewoon altijd nodig.

Daarnaast kan je, optioneel, een "external thermostat" aansluiten. Dat is dan dus een aan/uit thermostaat naar eigen smaak en keuze die je dan aansluit op die (230V!) aansluitingen. Daarvoor moet je dan in de controller instellen dat je een External Thermostat gebruikt.

En om het compleet te maken, Panasonic heeft ook een eigen thermostaat gemaakt die je eventueel zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
sjimmie schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:50:
[...]

Voor de volledigheid: dit is de controller, die ook als thermostaat kan worden ingezet omdat de controller ook een ingebouwde thermostaat-functie heeft. Echter werkt hij dan als "internal thermostat", nog steeds via de aansluitingen van de controller en bedient dus de warmtepomp als controller-met-interne-thermostaat-functie.

Daarnaast kan je, optioneel, een "external thermostat" aansluiten. Dat is dan dus een aan/uit thermostaat naar eigen smaak en keuze die je dan aansluit op die (230V!) aansluitingen. Daarvoor moet je dan in de controller instellen dat je een External Thermostat gebruikt.

En om het compleet te maken, Panasonic heeft ook een eigen thermostaat gemaakt die je eventueel zou kunnen gebruiken.
Dank voor deze toevoeging / verduidelijking, misschien is zoiets nog wel iets om in de OP op te nemen :)

Waarom zou je nog een eigen thermostaat toepassen als die al ingebouwd zit? Voor het zicht? De hysterese? Smart functies?

[ Voor 5% gewijzigd door Maikie18 op 30-10-2023 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:11
sjimmie schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:50:
[...]

Heeft iemand al eens een 230V gefrituurde controller onderzocht? Wellicht valt het te repareren, zal vast niet de laatste keer zijn dat dit gebeurt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sjimmie
Tinkerer84 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:20:
[...]

Heeft iemand al eens een 230V gefrituurde controller onderzocht? Wellicht valt het te repareren, zal vast niet de laatste keer zijn dat dit gebeurt.
De mensen die hun controller gefrituurd hebben zullen niet de mensen zijn die het kunnen onderzoeken. :X

EDIT: iemand mag er eentje naar me opsturen, heb wel hobbymatige ervaring (30+ jaar) met bouw en reparatie van elektronica maar ik kan niks beloven.

[ Voor 16% gewijzigd door sjimmie op 30-10-2023 09:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjimmie
Maikie18 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:14:
[...]

Waarom zou je nog een eigen thermostaat toepassen als die al ingebouwd zit? Voor het zicht? De hysterese? Smart functies?
Om meerdere redenen, die per omgeving en per persoon zullen verschillen.
Ten eerste al de keuze of je wel een thermostaat nodig hebt.
Dan de keuze of je de controller in je woonkamer wilt hangen als thermostaat.
Dan de vraag of je gelukkig wordt van de eigenschappen van de interne thermostaat (inderdaad hysterese, maar ook stapgrootte enzo).
Verder kan het zijn dat een eigen thermostaat beter aansluit bij jouw verdere omgeving, zoals (thermostaat-)kranen, domotica, enzovoorts.
Oja, en vergeet de WAF niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21

t21

flippy schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:18:
compresor inpakken is geen probleem.
Oké dat is mooi. Heeft het ook noemenswaardig effect?

Ik heb hier en daar wat foto's voorbij zien komen waarbij de panelen zijn voorzien van isolatie, dacht dat het standaard was maar gezien ik dat niet heb, zal dat wel niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAgB8naTdQOiojE_i_lj8lKFSpU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWU3XJ29Hjy9uMYu3xn3Qkj2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmcgPfHKJXKLUnnPSqQe-j-ZXNg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDFpGwabObqUNGO6wZaeFHfS.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

t21 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:55:
[...]

Ik heb hier en daar wat foto's voorbij zien komen waarbij de panelen zijn voorzien van isolatie, dacht dat het standaard was maar gezien ik dat niet heb, zal dat wel niet.

[Afbeelding][Afbeelding]
Zelfs bij de dure L serie kan dat er nauwelijks af.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

t21 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:55:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Naast isolatie helpt het ook om ontdreuningsmatten te plakken: extra massa in de vorm van een plak zelfklevende bitumen. Daarmee klinken de panelen veel minder blikkerig wat ook weer geluid scheelt. Inderdaad jammer dat dat er standaard niet in zit. Weinig moeite en kosten zou je zeggen...

RJTec leverde de mijne destijds met de optie om 'Schalldammung' toe te passen a 120 euro. Dat was een gevalletje 'beter iets dan niets', maar had het beter zelf kunnen doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Cr3ator op 30-10-2023 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Cr3ator schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:29:
[...]

Naast isolatie helpt het ook om ontdreuningsmatten te plakken: extra massa in de vorm van een plak zelfklevende bitumen. Daarmee klinken de panelen veel minder blikkerig wat ook weer geluid scheelt. Inderdaad jammer dat dat er standaard niet in zit. Weinig moeite en kosten zou je zeggen...

RJTec leverde de mijne destijds met de optie om 'Schalldammung' toe te passen a 120 euro. Dat was een gevalletje 'beter iets dan niets', maar had het beter zelf kunnen doen.
Heeft iemand z'n WP idd behoorlijk goed ingepakt en daar foto's van?
Update: zie wel deze door @flippy gedeelde video en een berichtenreeks hier

[ Voor 15% gewijzigd door blb4 op 30-10-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:08
blb4 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:03:
[...]

Het comrpessorgeluid (de ratel) is een stuk minder als je kritisch luistert. De herrie komt gewoon van de fan in dit geval, en dat wordt uiteraard niet minder.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21

t21

[...]

Daar ben ik ook erg benieuwd naar.

@paQ Dat is precies wat mij op dit moment stoort. De moeite waard dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:08
t21 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:52:
[...]

Daar ben ik ook erg benieuwd naar.

@paQ Dat is precies wat mij op dit moment stoort. De moeite waard dus.
Ik heb de compressor van mijn zwembadwp vorig jaar in de armaflex ingepakt en dat helpt echt wel!
tegen dat trrrrrrrrrrrrrr
wind blijft de wind verder... Dan moet je al een knappere propeller monteren, en waarschijnlijk een ander rooster ervoor.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
[...]

Wellicht staan ze nog ergens op tweakers, maar ik kan ze zelf zo 1-2-3 niet meer vinden.
Ik heb eens een aantal stukken matisse op maat gemaakt zodat dat rondom de compressor paste, inclusief een plat stuk erop (eigenlijk dus zoals het er standaard ook al wel op zit).Daarna nog wat extra stroken gemaakt om de rest van de ruimte rondom de compressor binnen de behuizing vol te maken.
Het deel met de elektronica en ook langs de buitenkant waar de aansluitingen zitten heb ik met glaswol gevuld.
Destijds hier een hele discussie over bitumen met een hoop welles/nietes dus dat heb ik nog maar niet gedaan.

Zoek: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2

[ Voor 5% gewijzigd door sjimmie op 30-10-2023 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

paQ schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:54:
[...]

Ik heb de compressor van mijn zwembadwp vorig jaar in de armaflex ingepakt en dat helpt echt wel!
wind blijft de wind verder... Dan moet je al een knappere propeller monteren, en waarschijnlijk een ander rooster ervoor.
let op dat een ander rooster geen dieren zoals muizen kan doorlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21

t21

paQ schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:54:
[...]

Normaliter zou ik een sluitend doosje bouwen met een materiaal dat flink wat massa heeft. Gezien de beperkte ruimte en alle aansluitingen rondom de compressor wordt dat wel erg lastig. Iets wat je enigszins kan ''proppen'' (zoals Armaflex) is dan wellicht een beter idee. Zo krijg je het nog enigszins sluitend, want dat is denk ik wel belangrijk. Op de binnenkant van de panelen kan ik dan iets met massa plakken om te ontdreunen.

Ik ben nog steeds wel benieuwd of er meer succesverhalen zijn m.b.t. het reduceren van compressor lawaai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
t21 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:25:
[...]

Ik ben nog steeds wel benieuwd of er meer succesverhalen zijn m.b.t. het reduceren van compressor lawaai.
Genoemde matisse maakte best een merkbaar verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:39
sjimmie schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:52:
[...]

Genoemde matisse maakte best een merkbaar verschil.
als ik google op matisse krijg ik een kunstenaar, als ik zoek op metisse zie ik meer isolatie materiaal;)
of zoek ik niet goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:04
Maurice1066 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:38:
[...]

als ik google op matisse krijg ik een kunstenaar, als ik zoek op metisse zie ik meer isolatie materiaal;)
of zoek ik niet goed?
Die doeken zijn nog duurder dan armaflex :+

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
Ja prijzig spul inderdaad! Ik heb nog wat Armaflex liggen dus ga dat eerst maar eens proberen. Als de boel dan toch weer open moet dan plak ik meteen zelfklevend bitumen tegen de platen.

Iemand een tip waar je die bitumen in kleine hoeveelheden kunt afnemen? Bij de Gamma ben je 100 Euro verder voor een rol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 08:12
Separator schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:43:
Ja prijzig spul inderdaad! Ik heb nog wat Armaflex liggen dus ga dat eerst maar eens proberen. Als de boel dan toch weer open moet dan plak ik meteen zelfklevend bitumen tegen de platen.

Iemand een tip waar je die bitumen in kleine hoeveelheden kunt afnemen? Bij de Gamma ben je 100 Euro verder voor een rol...
Warmte service? https://www.warmteservice...x-1-m)-470-K14/p/54355144

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@LinuZZ thanks, en dit is zelfklevend? Ik zie dat er niet bij staan maar misschien is dat algemene kennis.

Ik woon in het midden van het land en in de buurt van de vestiging in Ede, mochten meer mensen een stuk nodig hebben stuur dan even een PB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:29

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Separator schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:10:
@LinuZZ thanks, en dit is zelfklevend? Ik zie dat er niet bij staan maar misschien is dat algemene kennis.

Ik woon in het midden van het land en in de buurt van de vestiging in Ede, mochten meer mensen een stuk nodig hebben stuur dan even een PB.
Anti dreun plaat? :
https://www.nonpaints.com...1BOg2DEAQYASABEgJwXvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Carboy54 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:01:
[...]

Zelfs bij de dure L serie kan dat er nauwelijks af.
Ik vraag me af of het helemaal inpakken wel verstandig is.
Hebben hier al vaker discussie over gehad..
Zoveel elektronica, moet ook beetje warm zitten,
Vocht/condens kan veel ellende veroorzaken op lange termijn. Door het warmte verlies in de pomp komt er warmte in de kast, waardoor er minder vocht binnen komt.

Geloof niet dat het onbewust gedaan is.
Als het beter zou zijn, lijkt het me dat ze het wel zouden doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:42:
[...]

Ik vraag me af of het helemaal inpakken wel verstandig is.
Hebben hier al vaker discussie over gehad..
Zoveel elektronica, moet ook beetje warm zitten,
Vocht/condens kan veel ellende veroorzaken op lange termijn. Door het warmte verlies in de pomp komt er warmte in de kast, waardoor er minder vocht binnen komt.

Geloof niet dat het onbewust gedaan is.
Als het beter zou zijn, lijkt het me dat ze het wel zouden doen...
Maar geen isolatie om de warmtewisselaar gaat wel erg ver. Al was het alleen maar om afkoeling te voorkomen. En genoeg ventilatie gaten in de kast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
Maurice1066 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:38:
[...]

of zoek ik niet goed?
Een doek van Matisse zal werken, metisse is dan wellicht beter en goedkoper.
Ik heb het destijds op MP gekocht (nieuw voor iets van een tientje voor een hele plaat). Momenteel zie ik iemand met 3m2 voor 2 tientjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Carboy54 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:48:
[...]

Maar geen isolatie om de warmtewisselaar gaat wel erg ver. Al was het alleen maar om afkoeling te voorkomen. En genoeg ventilatie gaten in de kast.
mwhaa... ventilatie met een hoge rv buiten geeft toch veel vocht...

Ooit waren we het eens over dat de japanners weinig doen zonder reden.

Als ik zie dat het buiten een rv van 96 is en het dauwpunt ong 15 is....
Is het in de kast op verschillende plekken toch boven het dauwpunt, ik vraag me af, hoe dat gaat als je alles geisoleerd hebt,
Ga dit van de winter toch eens in de gaten houden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Separator
Zaterdag heb ik met champagne en confetti mijn 7J in gebruik genomen 8) Bedankt allemaal voor alle tips tot nu toe! Voor nu alleen de benedenverdieping (vloerverwarming). Als dat de komende week/weken goed gaat, gaat de kraan naar de radiatoren boven ook open.

Nu experimenteren met een WAR stooklijn (vooralsnog zonder thermostaat), maar ik heb daar wat vragen over.

1) Als ik het goed begrijp zijn lange runs wenselijk. Met de huidige stooklijn blijft de woonkamer netjes op 20 graden. Delta T is 5 graden. Verlaag ik dan nu het beste de bovengrens van de stooklijn, de ondergrens of beide?

2) Kan ik ergens vooraf al aan zien bij welke aanvoer/retour temperatuur en buitentemp combi de warmtepomp gaat verwarmen en hoeveel? Of is dat simpelweg de lineaire stooklijn formule toepassen? Ik probeer vooraf te begrijpen wanneer hij welke acties onderneemt maar ik volg het nog niet helemaal.

3) Wat is de functie van de delta T instelling? Enorme noob vraag, maar ik kan nergens een goede uitleg vinden. Ik snap dat dit het verschil in temp tussen aanvoer en retour betreft. Maar en dan? De stooklijn ligt vast, dus wat is dan het effect van het wijzigen van de Delta T? Hogere Delta T is lagere flow? En daardoor hogere temp nodig en dus slechter rendement? En klopt het dat 5 graden het advies is voor de pana qua rendement?

PS: ik besef mij dat ik de stooklijn weer opnieuw moet inregelen wanneer ik de bovenverdieping aankoppel. Maar qua comfort en WAF wil ik niet met de gehele woning tegelijk experimenteren. De CV houdt alles boven nu dus nog lekker aangenaam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQRZhY5fcxFzvuiDr1uOP6BwbUE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vWmPZmbv2qyGHFC6zYAKTfJ6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ez9O3TkapU1_Pl97Q3Q7t7s3Y3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bxUie4RFHBws6DXNo643hJ90.png?f=fotoalbum_large
Y-as betreft buitentemp. De paarse flow pieken is 20L/min.

[ Voor 8% gewijzigd door Separator op 31-10-2023 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:35:
[...]

Is het in de kast op verschillende plekken toch boven het dauwpunt, ik vraag me af, hoe dat gaat als je alles geisoleerd hebt,
Bij mijn 2e merk welke ik lever is het helemaal ingepakt met thermaflex daar komt geen vocht bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6I2tyrT0-3FilAn47dthLevOeLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i35mVh9Lk7ufUz4AviKX2tkk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21

t21

Ik heb gisteren de meegeleverde jas van de compressor eens aangehaald en heb nu al het gevoel dat hij minder lawaai maakt.

Ik ga dus ook zeker proberen na te isoleren met een gesloten schuim (bijv. Armaflex). Eventuele condens wordt dan mijn inziens niet geabsorbeerd en zal vrij snel opdrogen of weglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Carboy54 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:20:
[...]

Bij mijn 2e merk welke ik lever is het helemaal ingepakt met thermaflex daar komt geen vocht bij.

[Afbeelding]
Maar daar zitten de prints in een afgesloten ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Separator schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:20:
Zaterdag heb ik met champagne en confetti mijn 7J in gebruik genomen 8) Bedankt allemaal voor alle tips tot nu toe! Voor nu alleen de benedenverdieping (vloerverwarming). Als dat de komende week/weken goed gaat, gaat de kraan naar de radiatoren boven ook open.

Nu experimenteren met een WAR stooklijn (vooralsnog zonder thermostaat), maar ik heb daar wat vragen over.

1) Als ik het goed begrijp zijn lange runs wenselijk. Met de huidige stooklijn blijft de woonkamer netjes op 20 graden. Delta T is 5 graden. Verlaag ik dan nu het beste de bovengrens van de stooklijn, de ondergrens of beide?

2) Kan ik ergens vooraf al aan zien bij welke aanvoer/retour temperatuur en buitentemp combi de warmtepomp gaat verwarmen en hoeveel? Of is dat simpelweg de lineaire stooklijn formule toepassen? Ik probeer vooraf te begrijpen wanneer hij welke acties onderneemt maar ik volg het nog niet helemaal.

3) Wat is de functie van de delta T instelling? Enorme noob vraag, maar ik kan nergens een goede uitleg vinden. Ik snap dat dit het verschil in temp tussen aanvoer en retour betreft. Maar en dan? De stooklijn ligt vast, dus wat is dan het effect van het wijzigen van de Delta T? Hogere Delta T is lagere flow? En daardoor hogere temp nodig en dus slechter rendement? En klopt het dat 5 graden het advies is voor de pana qua rendement?

PS: ik besef mij dat ik de stooklijn weer opnieuw moet inregelen wanneer ik de bovenverdieping aankoppel. Maar qua comfort en WAF wil ik niet met de gehele woning tegelijk experimenteren. De CV houdt alles boven nu dus nog lekker aangenaam.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Y-as betreft buitentemp. De paarse flow pieken is 20L/min.
Van harte met je nieuwe hobby....
Ik denk dat je wp stuitert, dus meer vermogen vraagt.

Ik zou ij de ts eens inloggen op mijn systeem.
Wat valt je op.
Je dt is proef ondervindelijk, pana houd zich er niet aan,
FLOW is wat je wilt weten, waar moet je je pana op zetten
Wat is zijn AL je tretour ?
Grafieken kun je die maken?

Lees aar een wat terug..
Al je andere pompen eruit.
Geen thermostaat kranen
gene bypas.
Enz enz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:05:
[...]

Maar daar zitten de prints in een afgesloten ruimte?
Bij de Amber zitten de prints in de compacte binnenunit en communiceren door middel van 2 UTP Cat 6 kabels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LCw3cq02TPssKlQ7ckNP9n_5Nk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FkZkMgStQtU5zRI37WNpBD17.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:16

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Carboy54 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:22:
[...]

Bij de Amber zitten de prints in de compacte binnenunit en communiceren door middel van 2 UTP Cat 6 kabels.
[Afbeelding]
Wat doet die Shelly daar dan, iets schakelen wat niet via de besturing kan?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Speedy-Andre schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:26:
[...]

Wat doet die Shelly daar dan, iets schakelen wat niet via de besturing kan?
Dat is een test met een thermostaat die praat met de shelly via IFTTT. Itho adviseert bij voorkeur 1 schakeling per uur. Je kan in de software eventueel nog een vetraging instellen zodat je dat voorkomt met de goedkopere on/off thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dylantje2 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:35:
[...]

En dan? De prints hebben een conformal coating, die kunnen dat wel hebben.
Pagina: 1 ... 96 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.