Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 118 Laatste
Acties:
  • 695.790 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-09 09:43

ErikKo

Rippie

Met het koude weer wat kunnen spelen met de quiet mode.

In de ochtend een SWW run gedraaid. Hierbij zie ik geen verschil met quiet mode aan/uit.

In de middag de thermostaat verhoogd, waardoor de warmtepomp aanging.
Op dit moment stond de quiet mode op het hoogste (level 3).
Tegen 15u 's middags de quiet mode uitgezet.
Je ziet de compressor omhoog vliegen van 29Hz naar 41Hz, en de fan speed van 200/250 naar 450/500 (2 fans want T-CAP ;)).
Even later moduleert hij terug omdat de target water temperatuur bereikt is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/669dxaodwj0zszTKEUOXvObkxSs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wmRhPdTyVVzjm2KvhZknDeTo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ErikKo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:48:
Met het koude weer wat kunnen spelen met de quiet mode.

In de ochtend een SWW run gedraaid. Hierbij zie ik geen verschil met quiet mode aan/uit.

In de middag de thermostaat verhoogd, waardoor de warmtepomp aanging.
Op dit moment stond de quiet mode op het hoogste (level 3).
Tegen 15u 's middags de quiet mode uitgezet.
Je ziet de compressor omhoog vliegen van 29Hz naar 41Hz, en de fan speed van 200/250 naar 450/500 (2 fans want T-CAP ;)).
Even later moduleert hij terug omdat de target water temperatuur bereikt is.

[Afbeelding]
QuietMode mag dan wat inefficienter zijn an sich, je kan er bijv. wel mooie lange(re) runs op lage compressorsnelheid mee voor elkaar krijgen, wat in de praktijk wel degelijk zuiniger is. Het is niet zo zwart wit als je doet voorkomen. Sowieso is tijdens een DHW run het verschil niet zo groot, tenzij je op de limieten werkt van de warmtepomp. Idd lijkt het alsof QM altijd op 35Hz limiteert, maar hij gaat wel degelijk hoger indien nodig. Als is de drempel daarvoor wat hoger.

Ik gebruik QM precies zoals in jouw voorbeeld, als m'n huis ongeveer op temperatuur is, waarom dan hoger gaan dan die 35Hz, meer warmte produceren, alleen maar om eerder weer uit te slaan. Die lagere fan speed scheelt herrie, verbruik en slijtage bij wijze van spreke, en als het écht nodig is gaat die fan ook simpelweg harder draaien.
ErikKo schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:46:
Misschien start hij altijd op volle toeren en moduleert hij pas later terug?
Andersom juist, hij begint met 35Hz en moduleert omhoog indien nodig.

Ik heb een WH-MDC07J3E5 btw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
stevenP schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:00:
Ik heb een vraag mbt tot de nieuwe L-series all-in-one.

Thuis draai ik een 5J + wpb 150L en dit werkt perfect voor ons. Ben nu aan het meekijken voor een ander en die heeft zeker wel een 7J nodig, misschien toch 9kw voor de zekerheid en sww.
Voor sww hoef je geen 9 te halen, de 5/7/9 produceren tijdens dhw allemaal hetzelfde max vermogen. Zie Heronimo in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Na alle inspanningen van de afgelopen maanden richting Panasonic zijn voor het eerst in bijna 2 jaar de 5,7 en 9 J uit voorraad leverbaar. Het wonder is geschied. In 2024 wordt de opvolger van de J serie verwacht met R290. De prijzen hiervan zullen behoorlijk naar boven worden aangepast net als de huidige L&K serie.

Carboy54 in "Panasonic problemen met leveringen in Europa"

[ Voor 23% gewijzigd door Carboy54 op 16-10-2023 18:15 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 06:44
@Carboy54
Ik snap dat inflatie wel wat op de prijs doet maar normaal gesproken economy of scale ook. We zijn in NL vast niet de enigen die versneld overschakelen op warmtepompen. Heb jij zicht op de achterliggende redenen voor de prijsverhoging? Betaalt men het er toch wel voor dus puur winstmaximalisatie? Of technisch ook een goede reden?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jengelage93
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-12-2023
Goedemorgen,

Ik lees al een tijdje mee en heb sinds dit weekend ook een Panasonic WH-MDC05J3E5 draaien.
De installatie is vrij simpel en direct, de WP is rechtstreeks aangesloten op de verdeler die momenteel alleen nog de begane grond van vloerverwarming voorziet (+- 40m2).
De WP staat zo'n 12 meter van het huis af.
SWW komt van een warmtepompboiler.

Echter maakt de (denk ik?) compressor van de warmtepomp te veel geluid naar mijn mening.
Het mooie is dat mijn broer de zelfde warmtepomp heeft staan en ik dus een mooie indicatie heb van hoe het ook kan.

Wat denken jullie wat dit kan zijn en kan het kwaad om hem nu aan te zetten?
Het is immers al best fris geworden.

Wat informatie:
- De aanvoer/retour worden goed gehaald en hiermee is gespeeld qua instellingen
- De WP is aangesloten op een 32mm kunststof leiding op een kunststof verdeler
- Het geluid is hetzelfde als bij zowel 20Hz als 30Hz
- Silent mode veranderd niks
- Op de controller staan geen foutmeldingen
- Er komt ook redelijk veel condenswater uit, gister overdag bij 11 graden drupte er elke seconde wel 2 druppels water uit de onderkant (weet niet of dat normaal is)
- Verdeler is gevuld op 2 bar druk en is compleet ontlucht (zowel bij de wp als bij de verdeler)
- Inmiddels staat de druk op 1,7 bar.

Dit is van mijn WP, hij draait hier op 20/21Hz:
https://streamable.com/l6k946

Dit is van de WP van mijn broer (30Hz):
https://streamable.com/zzu8xf

Uiteraard heb ik al met de verkoper en Panasonic contact gehad.
Panasonic geeft aan dat ik eerst bij de verkoper aan moet kloppen, hier is nu ook het wachten op.

Ik probeer een idee op te kunnen doen van wat het issue wellicht kan zijn zodat ik specifieker kan zijn richting de verkoper en de communicatie weer wat soepeler/sneller kan verlopen.

Alvast bedankt! :)

[ Voor 18% gewijzigd door Jengelage93 op 17-10-2023 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:47
Eerste indruk was "holy, je hoeft geen band op te pompen!", Ik herken me meer in het geluidsbeeld van je broer inderdaad.

Al eens gekeken in de machine? Allicht resonantie. Staat hij goed waterpas? Wat me ook te binnenschiet is een lek of niet goed gevuld systeem qua gas. Kan je helaas niet zelf controleren..

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jengelage93
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-12-2023
stevenP schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:45:
[...]

Eerste indruk was "holy, je hoeft geen band op te pompen!", Ik herken me meer in het geluidsbeeld van je broer inderdaad.

Al eens gekeken in de machine? Allicht resonantie. Staat hij goed waterpas? Wat me ook te binnenschiet is een lek of niet goed gevuld systeem qua gas. Kan je helaas niet zelf controleren..
Nou zoiets zat ik ook aan te denken haha!
Ik heb al even in de machine geprobeerd te kijken en het geluid lijkt wel echt bij de compressor vandaan te komen.
De machine staat goed waterpas op rubberen bigblocks.

Als het het gas zou zijn zou ik verwachten dat de temperaturen niet of niet goed gehaald zouden worden, of zit ik hier mis te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Jengelage93 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

Nou zoiets zat ik ook aan te denken haha!
Ik heb al even in de machine geprobeerd te kijken en het geluid lijkt wel echt bij de compressor vandaan te komen.
De machine staat goed waterpas op rubberen bigblocks.

Als het het gas zou zijn zou ik verwachten dat de temperaturen niet of niet goed gehaald zouden worden, of zit ik hier mis te denken?
Toch zou het wel kunnen.
Ik heb een split, dus met (20 meter) leiding tussen buitenunit (compressor) en binnenunit (warmtewisselaar) en hier hebben de installateur en de distributeur zich suf gezocht vanwege teveel geluid uit de buitenunit. Uiteindelijk bleek er een iets te scherpe bocht in de leidingen te zitten waardoor de compressor het zwaar had, maar nog wel gewoon leek te werken.
In jouw geval zit er geen 20m leiding tussen, maar kan er toch iets zijn waardoor de compressor het zwaar heeft.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

wheli schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:03:
@Carboy54
Ik snap dat inflatie wel wat op de prijs doet maar normaal gesproken economy of scale ook. We zijn in NL vast niet de enigen die versneld overschakelen op warmtepompen. Heb jij zicht op de achterliggende redenen voor de prijsverhoging? Betaalt men het er toch wel voor dus puur winstmaximalisatie? Of technisch ook een goede reden?
Inmiddels is de J serie in de markt zeer scherp geprijsd en het gat met de L serie groot. De nieuwe warmtepompen zullen net als de L in Europa worden geproduceerd.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:41
Carboy54 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:42:
[...]

Inmiddels is de J serie in de markt zeer scherp geprijsd en het gat met de L serie groot. De nieuwe warmtepompen zullen net als de L in Europa worden geproduceerd.
Wat is momenteel een goede prijs voor de 9kW. In NL heb ik er 1 gevonden voor 4474 en dat is inclusief CZ-TAW1

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:50
Maikie18 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 06:47:
[...]

Wat is momenteel een goede prijs voor de 9kW. In NL heb ik er 1 gevonden voor 4474 en dat is inclusief CZ-TAW1
Ik heb de mijne laats voor 3900 gekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:16:
[...]

Ik heb de mijne laats voor 3900 gekocht.
Zal de vraag maar stellen die iedereen denkt: waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Maikie18 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 06:47:
[...]

Leuke prijs lijkt mij. Een NLer of een Euer?
En die internetbox zou ik niet erbij kopen
Heishamon rules icm een domotica

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
Dylantje2 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:30:
[...]

NL en voor die prijs zit hij erbij, weet niet of ik kan vragen of ze hem ook zonder leveren, is een poging waard.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Maikie18 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:08:
[...]

NL en voor die prijs zit hij erbij, weet niet of ik kan vragen of ze hem ook zonder leveren, is een poging waard.
Voor een dergelijke prijs in NL gekocht is dat bijna altijd grijze import zonder ondersteuning bij calamiteiten door Panasonic NL. Door Panasonic geleverde 9 Kw zonder wifi module kost bij mij € 4350 incl. transport en NL ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbv
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 23:08
Aikon schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:32:
[...]

Voor sww hoef je geen 9 te halen, de 5/7/9 produceren tijdens dhw allemaal hetzelfde max vermogen. Zie Heronimo in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
Ik twijfel nog tussen een 5kW en 7kW unit, voor verwarming zou 5kW voldoende zijn maar om het SWW wat sneller op te warmen lijkt 7kW wat meer marge te geven. Behalve de aangehaalde post uit november 2022, zijn er misschien nog andere bronnen die onderbouwen dat de vermogens van de 5J, 7J en 9J tijdens SWW runs maximaal en onderling gelijk zijn? Er zit toch wat verschil tussen de units in gewicht en geadviseerde buisdiameters (al is dat laatste met een hogere deltaT bij SWW allicht geen probleem).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rickbv schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:09:
[...]

Ik twijfel nog tussen een 5kW en 7kW unit, voor verwarming zou 5kW voldoende zijn maar om het SWW wat sneller op te warmen lijkt 7kW wat meer marge te geven. Behalve de aangehaalde post uit november 2022, zijn er misschien nog andere bronnen die onderbouwen dat de vermogens van de 5J, 7J en 9J tijdens SWW runs maximaal en onderling gelijk zijn? Er zit toch wat verschil tussen de units in gewicht en geadviseerde buisdiameters (al is dat laatste met een hogere deltaT bij SWW allicht geen probleem).
Op de PCB en software na zo goed als hetzelfde. Ook het minimum vermogen. Bij twijfel kies je een 7 Kw. Voor de boiler van Panasonic met 1.8 m2 spiraal maakt het niet uit. Voor een 9 Kw kan je eventueel de Hi versie kiezen met 2.8 m2 spiraal. Buisdiameter 26 mm inwendig advies.

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 18-10-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Dylantje2 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:30:
[...]

Onderstaande kreeg ik door van de leverancier.

Als u na de installatie support nodig hebt dan moet de Smart Cloud interface zijn geïnstalleerd en dan moet u de
serviceafdeling toegang geven tot de Servicecloud!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:50
Carboy54 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:08:
[...]

Voor een dergelijke prijs in NL gekocht is dat bijna altijd grijze import zonder ondersteuning bij calamiteiten door Panasonic NL. Door Panasonic geleverde 9 Kw zonder wifi module kost bij mij € 4350 incl. transport en NL ondersteuning.
De mijne is voor 3900 gewoon gekocht bij een groene webwinkel in nederland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlyingAttack-NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-02-2024
stevenP schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:00:
Ik heb een vraag mbt tot de nieuwe L-series all-in-one.

Thuis draai ik een 5J + wpb 150L en dit werkt perfect voor ons. Ben nu aan het meekijken voor een ander en die heeft zeker wel een 7J nodig, misschien toch 9kw voor de zekerheid en sww.

Ik denk dat daar een opstelling met sww-vat logischer is dan met wpb in verband met geluid buiten, maar ik zie dat het vat van de nieuwe L-series altijd "maar" 180L is. Wel zie ik dat dit op 65graden kan draaien.
Heeft iemand deze al geinstalleerd / draaien en kan die bevestigen of draaien van 65gr op dit vat enige problemen oplevert? 180L lijkt me te weinig voor het gebruik daar, spiegelend aan onze 150L met z'n tweetjes.

Maar als ik reken aan 180L/65C
180L op 65C is 147% warmte energie tov 150L/55graden. Dus een wpb op 55graden zou grofweg 220L zijn in equivalent, of maak ik nu een rare rekenfout? Op 50graden zou het zelfs bijna 250L als equivalent hebben, dan klinkt het ineens niet zo gek..
Ik heb een 9kW L all in one geïnstalleerd, huishouden met 4 personen. Ingesteld op 55 graden, wekelijkse legionella run op 65 graden. Haalt 65 graden makkelijk met alleen de compressor. De WP warmt het vat zo snel op (half uur - drie kwartier) dat de beperkte capaciteit van 180L geen enkel probleem is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerhack
  • Laatst online: 14-01 10:00
FlyingAttack-NL schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:00:
[...]

Ik heb een 9kW L all in one geïnstalleerd, huishouden met 4 personen. Ingesteld op 55 graden, wekelijkse legionella run op 65 graden. Haalt 65 graden makkelijk met alleen de compressor. De WP warmt het vat zo snel op (half uur - drie kwartier) dat de beperkte capaciteit van 180L geen enkel probleem is
65 graden met de compressor?
Bij mij schakelt hij toch echt af bij 60 graden.

Wat haalt iedereen voor cop op sww bij deze buitenteperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:09
4 maanden geleden is bij ons vloerverwarming gelegd in 5 cm zandcement. Nu heb ik vandaag de pana pas aangesloten(ivm drukke verbouwing).
Ik vroeg mijzelf echter wel af; moet ik nu een droogstook protocol draaien, gezien de vloer 4 maanden geleden gestort is?

Pana draait nu rustig op 23 graden met een dt van 2. Ik was van plan dit aankomende weken per week te gaan verhogen naar 25-26-27 graden. Of is dit niet nodig?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

RemySoeters schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:00:
4 maanden geleden is bij ons vloerverwarming gelegd in 5 cm zandcement. Nu heb ik vandaag de pana pas aangesloten(ivm drukke verbouwing).
Ik vroeg mijzelf echter wel af; moet ik nu een droogstook protocol draaien, gezien de vloer 4 maanden geleden gestort is?

Pana draait nu rustig op 23 graden met een dt van 2. Ik was van plan dit aankomende weken per week te gaan verhogen naar 25-26-27 graden. Of is dit niet nodig?:)
nee, heeft totaal geen nut.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingAttack-NL
flowerhack schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:29:
[...]

Afgelopen sterilisatierun Ta tot 73 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
FlyingAttack-NL schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:36:
[...]

Afgelopen sterilisatierun Ta tot 73 graden
Niet op de compressor dus.

En waarom zóoo hoog? Had je dan niet beter een groter vat kunnen plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

flowerhack schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:29:
[...]

L serie met R290 die doet dat op zijn sloffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingAttack-NL
bbbrumbrum schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:40:
[...]

Niet op de compressor dus.

En waarom zóoo hoog? Had je dan niet beter een groter vat kunnen plaatsen?
Zeker wel op de compressor. Legionella run op 65 graden zodat zeker weten het hele vat boven de 60 graden uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
FlyingAttack-NL schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:28:
[...]

Zeker wel op de compressor. Legionella run op 65 graden zodat zeker weten het hele vat boven de 60 graden uitkomt.
Hoe is de COP boven de 60 graden? Heb je toevallig een grafiekje? Wel mooi hoor dat je zo hoog kunt, 'alles' beter dan de heater inschakelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerhack
  • Laatst online: 14-01 10:00
FlyingAttack-NL schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:28:
[...]

Met een J serie monoblock?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark1972V
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-05-2024
Vandaag op zich succesvol mijn Aquarea installatie afgerond en systeem opgestart. Het werkt keurig, blij mee!

Het enige wat nog niet goed werkt zijn de drieweg zone kleppen voor zone 1 en 2. Ik merk dat de Aquarea elke ca 11 seconden een 'Open' puls 230v geeft van ongeveer een seconde. Ik gebruik regelkleppen die constant 230v willen hebben en waarbij ik op een stuurleiding 230v kan aanbieden als ik hem wil openen.

Door wat er nu gebeurd gaat die klep elke keer terug in de ruststand en na 11 seconden krijgt hij 1 seconde de tijd om klein stukje open te gaan.... en gaat dan weer dicht.

Is iemand bekend met dit gedrag? Ik had verwacht dat er gewoon constant 230v komt te staan op de 'Open' dan wel 'Close' aansluiting op het PCB afhankelijk of de Aquarea de klep wil openen of sluiten...?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:35
@Mark1972V, gefeliciteerd! Ik kan je helaas niet helpen met dat zoneklep-probleem, ik gebruik maar 1 zone.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1972V
Het lijkt dat ik daar een kleine vergissing heb gemaakt door een zoneklep te plaatsen in plaats van een regelventiel. Da's toch iets anders. Neemt niet weg dat ik benieuwd blijf hoe die regelklep gaat reageren als hij elke 11 seconden een puls krijgt.

Het schijnt dat de ESBE ARA 161 wordt aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-09 11:39
Excuses voor het niet meer reageren. Ineens waren er andere prioriteiten en ineens was het voorjaar. Nu stookseizoen weer begonnen.
Dylantje2 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:14:
[...]

Spannend systeem...
Wat doet die pomp?
En je buffervat is dus een systeem vergrotende?
Meet je iets qua ta en tr?

Waterzijdig? iets gedaan?

Ik denk dat je een stuiterende wp hebt.
Schema weergave van je systeem met evt leidingdiameters? plaatsen van je verdelers. enz enz

En je diameters van je wp naar je verdelers ben ik erg benieuwd naar
Die pomp is de secundaire pomp, zit dus na het buffervat.
Buffervat is inderdaad systeem vergrotend. Parallel aangesloten (zonder optionele print of buffer sensor)
Ik meet vanalles (heishamon)

Ik denk dus dat het probleem bij de buffer zit. Lijkt wel of er teveel vermenging (o.a. door verschil in flow van primaire en secundaire pomp). Hierdoor is het water dat de vloer in gaat kouder dan dat de wp in de buffer stopt. Retour is ook weer stukje kouder waardoor eigenlijk nooit de target temp gehaald wordt.

Nu krijg ik het nog wel warm gestookt maar ben bang dat het straks in de winter weer niet wil lukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AshT4zJ7rd-nGhG8gSeKP8rawBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZewLXNnWjmNxN2qE7eJyGPF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-09 22:40

dof

Shizzle schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:07:
Excuses voor het niet meer reageren. Ineens waren er andere prioriteiten en ineens was het voorjaar. Nu stookseizoen weer begonnen.

[...]

Buffervat is inderdaad systeem vergrotend. Parallel aangesloten (zonder optionele print of buffer sensor)

Ik denk dus dat het probleem bij de buffer zit. Lijkt wel of er teveel vermenging (o.a. door verschil in flow van primaire en secundaire pomp). Hierdoor is het water dat de vloer in gaat kouder dan dat de wp in de buffer stopt. Retour is ook weer stukje kouder waardoor eigenlijk nooit de target temp gehaald wordt.

Nu krijg ik het nog wel warm gestookt maar ben bang dat het straks in de winter weer niet wil lukken.

[Afbeelding]
Je hebt een best groot systeem (16 strings op 3 VVW verdelers en nog wat varia) en een flinke WP. Ik snap dus niet waarom je een parallel buffervat hebt, ook al helemaal als je daar zelf verdenkingen bij hebt. Het maakt het systeem ook ingewikkelder (en duurder) met extra buffer en pomp.

Je zou -tenminste om te testen- het buffervat kunnen omzeilen door de WP rechtstreeks aan te sluiten op de drie VVW verdelers (dus buffervat en pomp eruit). Je systeemvolume is meer dan voldoende daarvoor, ook voor een T-Cap, en ook bij defrosts e.d. ga je niks merken van het ontbreken van een buffervat.

En je systeem is veel doorzichtiger, en je kunt dan zien of het goed en normaal werkt. Het enige is misschien dat de T-Cap (te) groot is voor je systeem en niet efficient terug kan moduleren. Maar dat zie je dan wel en daar zijn trucs voor om dat aan te pakken, weten volgens mij @Dylantje2 en @Motorfret ('k heb zelf 9kW J pana).

Nog een ander dingetje zijn de leidingen, 1 vvw aangesloten met 28mm staal (dus 25mm binnendiameter) en de andere vvw verdelers met 26 mm (!) Uponor kunststof. Dat laatste heeft een veel kleinere binnendiameter dan 25mm dus dat geeft ook een behoorlijke onbalans. Zou ik vervangen door 32 mm kunststof of 28 mm metaal (staal of koper) dan zal de water stromingsverdeling ook beter zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door dof op 23-10-2023 12:23 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
dof schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:17:
[...]

Je hebt een best groot systeem (16 strings op 3 VVW verdelers en nog wat varia) en een flinke WP. Ik snap dus niet waarom je een parallel buffervat hebt, ook al helemaal als je daar zelf verdenkingen bij hebt. Het maakt het systeem ook ingewikkelder (en duurder) met extra buffer en pomp.

Je zou -tenminste om te testen- het buffervat kunnen omzeilen door de WP rechtstreeks aan te sluiten op de drie VVW verdelers (dus buffervat en pomp eruit). Je systeemvolume is meer dan voldoende daarvoor, ook voor een T-Cap, en ook bij defrosts e.d. ga je niks merken van het ontbreken van een buffervat.

En je systeem is veel doorzichtiger, en je kunt dan zien of het goed en normaal werkt. Het enige is misschien dat de T-Cap (te) groot is voor je systeem en niet efficient terug kan moduleren. Maar dat zie je dan wel en daar zijn trucs voor om dat aan te pakken, weten volgens mij @Dylantje2 en @Motorfret ('k heb zelf 9kW J pana).

Nog een ander dingetje zijn de leidingen, 1 vvw aangesloten met 28mm staal (dus 25mm binnendiameter) en de andere vvw verdelers met 26 mm (!) Uponor kunststof. Dat laatste heeft een veel kleinere binnendiameter dan 25mm dus dat geeft ook een behoorlijke onbalans. Zou ik vervangen door 32 mm kunststof of 28 mm metaal (staal of koper) dan zal de water stromingsverdeling ook beter zijn.
Ik heb een vermoeden dat dit 32mm kunststof is met 26 binnendiameter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle
Maikie18 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:51:
[...]

Ik heb een vermoeden dat dit 32mm kunststof is met 26 binnendiameter
Helaas, sterker nog, ik heb nog even gecheckt en het is Uponor 25mm.
Dat is op een eerder moment tijdens de verbouwing erin gelegd en daar moet ik het mee doen.
Ik had daar beter een grotere diameter in kunnen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle
dof schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:17:
[...]

Ik heb de installatie niet zelf ontworpen en destijds had ik er lang niet zoveel over gelezen als nu.
De installateur(en Panasonic) zeggen dat het zo moet met die buffer. Ik heb de installateur vrij hoog zitten maar ik denk dus zelf ook dat die buffer eruit kan. Of eigenlijk in de retour en aanvoer direct naar de vloeren.

Helaas kan ik die 25 mm Uponor niet vervangen, die ligt o.a. in de vloer gestort tijdens de verbouwing.
Wat ik wel heb gedaan is een deel van de groepen geknepen (vooral slaapkamer en ruimte die niet zoveel warmte nodig hebben) zodat er meer flow naar de 8 groeps verdeler gaat die het verste weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Shizzle schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

Ik heb de installatie niet zelf ontworpen en destijds had ik er lang niet zoveel over gelezen als nu.
De installateur(en Panasonic) zeggen dat het zo moet met die buffer. Ik heb de installateur vrij hoog zitten maar ik denk dus zelf ook dat die buffer eruit kan. Of eigenlijk in de retour en aanvoer direct naar de vloeren.
Tja, wil je het oplossen of de installateur tot vriend houden (die gaat het vast niet alleen om z'n aanzien bij jou :) ).

En het omleiden langs de buffer en pomp zou een tijdelijke ingreep kunnen zijn die je zelf misschien kunt doen, of een (andere :+ ) loodgieter/installateur.
Helaas kan ik die 25 mm Uponor niet vervangen, die ligt o.a. in de vloer gestort tijdens de verbouwing.
Wat ik wel heb gedaan is een deel van de groepen geknepen (vooral slaapkamer en ruimte die niet zoveel warmte nodig hebben) zodat er meer flow naar de 8 groeps verdeler gaat die het verste weg zit.
Tja, met de ene VVW verdeler met 25 mm binnendiameter op 1 mtr afstand en de andere met 20 mm binnendiameter op 4 mtr respectievelijk 20 mtr afstand kun je wel bedenken wat er met een waterflow gebeurt.

Ik zou eerst even proberen met de VVW verdeler (die van 1 mtr en 25 mm binnendiameter) gewoon dicht te zetten. Dan even kijken hoe het verwarmd.

Maar verder lijkt me dat je die buffer, doe het dan tenminste als test, ertussenuit moet halen.

Als ik even naar je beginbericht teruglees.... Als je de buffer er tussenuit hebt dan even de Pana instellen op de meest basic stand : Ta regeling. En dan testen met Ta tussen 30 en 35 C zoiets, dan hoort de Tr daar (net huidige Tb) 3 tot 5 C onder te zitten, lijkt me. Althans dat zal de Pana uit zichzelf proberen te doen.

Als alles werkt kun je de WAR weer aanzetten. Maar je moet eerst de fout door onderzoek en elimineren van variabelen oplossen en dan moet je dus zo simpel mogelijk instellen (geen thermostaat, geen WAR, etc)..

[ Voor 14% gewijzigd door dof op 23-10-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Shizzle schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:13:
[...]

Helaas, sterker nog, ik heb nog even gecheckt en het is Uponor 25mm.
Dat is op een eerder moment tijdens de verbouwing erin gelegd en daar moet ik het mee doen.
Ik had daar beter een grotere diameter in kunnen leggen.
Dat is dan dus 20 mm binnendiameter volgens specs. Is wel wat krap en wat zonde voor een T-Cap lijkt me. Dat is dan lastig te veranderen begrijp ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shizzle
Even voor de duidelijkheid, de installateur waar ik contact mee heb is degene die het hier heeft geinstalleerd, maar als onderaanemer van de verkopende partij waar ik de boel gekocht heb.

Met die verkopende partij kom ik geen stap verder dus ben ik alleen nog in gesprek met de installateur.
Die denkt graag mee en wil me graag helpen. (voor aanpassingen betaal ik dan gewoon)

Dus als ik een aanpassing wil om (tijdelijk) de buffer eruit te halen dan zal hij dat vast willen doen.
Dat wordt dan de eerste stap denk ik.

Hij had zelf ook een voorstel gedaan (ook in overleg met Panasonic) om de buffer te laten zitten omdat dat zo hoort volgens hen, en dan middels optionele printplaat, twee zones te gaan maken. Dat wil zeggen, twee secondaire pompen en twee thermostaten etc. Dan zou ik dus die 8 groeps verdeler als aparte zone krijgen zodat we die langer kunnen stoken. Dit gaat volgens hem zeker werken maar eerlijk gezegd vind ik die investering nu te groot en blijft volgens mij het probleem met de buffer en de te lage temperatuur naar de vloer bestaan. Daarnaast lijkt me de buffer van 100 liter te klein om door de WP op een bepaalde temp te houden zolang er geen vraag is in de zones. Ook heb ik ergens gelezen dat de WP niet of slecht moduleert in die opstelling.

De optie om de buffer uit de aanvoer te halen is iig goedkoper. En dan zoals je zegt testen met simpele settings en kijken wat er gebeurt.

Verder heb ik nog eens goed gekeken en ik denk dat we ook nog wel wat knietje en overgangen kunnen verwijderen en daardoor ook max flow te krijgen door de klein bemeten leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Shizzle schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:07:

[...]

[Afbeelding]
Ik denk dat je secundaire pomp het probleem is.
twee pompen in 1 systeem is meestal ruk.
Daarnaast zal die buffer niet nodig zijn geweest, maar dat lijkt mij minder erg dan twee pompen.
Thermostaat kranen?
Andere bypass dingen erin zitten?

zEn tsja flow heb je ws veel te weinig door te dunnen diameter.
Flow heb ej nodig icm volume.
Je buffervat is daar een plus voor, maar meeste leiding diameters zullen als een flessenhals werken
En dat icm een T cap..
Ik denk dat je installateur eea verkeerd heeft bedacht.
Wat is max haalbare flow?

Ik zou starten met de pomp er tussen uit.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle
Er zitten geen thermostaatkranen of bypasses.

Als alle 16 groepen open staan dan haalt de secundaire pomp 2,1 m3/uur (35 ltr per min)
Er zijn een aantal groepen die ik flink knijp of dicht zet om het daar minder warm te maken zoals in slaapkamer of in een soort bijkeuken/gang.
Hierdoor zakt de secundaire pomp naar 1,6 m3/uur (26,6ltr/min)

Op de flowmeters heb ik altijd nog 1,5-2 ltr/min per groep.
Verder moet ik ook even melden dat dit alles ook heeft gewerkt met een gasgestookte CV ketel. Toen had wel elke verdeler een eigen pomp maar de CV ketel stuurde in ieder geval voldoende water naar de verdelers blijkbaar.

Ik kan zoals gezegd wel op een aantal plekken bottlenecks weghalen door bochten te maken in plaats van knie koppelingen.

De primaire pomp draait trouwens meestal op 34 ltr/min (2m3/uur) over de buffertank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle
Het probleem is eigenlijk dat de WP bijna nooit zijn target outlet temp haalt.
Hij regelt op een deltaT van 5 graden en de retour stijgt dus blijkbaar niet genoeg om de aanvoer te verhogen.

Ik denk dus zelf dat dit komt doordat de aanvoer in de buffertank al gemengd wordt en dus met lagere temperatuur de vloer ingepompt wordt door de secundaire pomp.

Misschien heeft iemand een vergelijkbare situatie of bijvoorbeeld ook een aanpassing gedaan door buffer serieel ipv parallel te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Shizzle schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:11:

Hij had zelf ook een voorstel gedaan (ook in overleg met Panasonic) om de buffer te laten zitten omdat dat zo hoort volgens hen, en dan middels optionele printplaat, twee zones te gaan maken. Dat wil zeggen, twee secondaire pompen en twee thermostaten etc. Dan zou ik dus die 8 groeps verdeler als aparte zone krijgen zodat we die langer kunnen stoken. Dit gaat volgens hem zeker werken maar eerlijk gezegd vind ik die investering nu te groot en blijft volgens mij het probleem met de buffer en de te lage temperatuur naar de vloer bestaan. Daarnaast lijkt me de buffer van 100 liter te klein om door de WP op een bepaalde temp te houden zolang er geen vraag is in de zones. Ook heb ik ergens gelezen dat de WP niet of slecht moduleert in die opstelling.
Met zoiets wordt het er alleen maar ingewikkelder van, ik zou terug naar simpel gaan.
De optie om de buffer uit de aanvoer te halen is iig goedkoper. En dan zoals je zegt testen met simpele settings en kijken wat er gebeurt.

Verder heb ik nog eens goed gekeken en ik denk dat we ook nog wel wat knietje en overgangen kunnen verwijderen en daardoor ook max flow te krijgen door de klein bemeten leidingen.
Knietjes weghalen is ook verstandig, flow moet zo weinig mogelijk belemmerd worden. De geperste leidingen die ik op je foto's zag zien er wel goed uit, maar dat was zeker het spul rond de buffer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Shizzle schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:07:

Als alle 16 groepen open staan dan haalt de secundaire pomp 2,1 m3/uur (35 ltr per min)
Er zijn een aantal groepen die ik flink knijp of dicht zet om het daar minder warm te maken zoals in slaapkamer of in een soort bijkeuken/gang.

Verder moet ik ook even melden dat dit alles ook heeft gewerkt met een gasgestookte CV ketel. Toen had wel elke verdeler een eigen pomp maar de CV ketel stuurde in ieder geval voldoende water naar de verdelers blijkbaar.

Ik kan zoals gezegd wel op een aantal plekken bottlenecks weghalen door bochten te maken in plaats van knie koppelingen.

De primaire pomp draait trouwens meestal op 34 ltr/min (2m3/uur) over de buffertank.
Oeps, die erbij getekende pomp was me niet eens opgevallen in je tekening. Dus als je de buffer by-passed zou ik ook zeker die pomp weghalen. De T-Cap pomp moet echt sterk genoeg zijn voor je hele systeem en met @Dylantje2 eens dat twee pompen in je systeem vragen om moeilijkheden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47
Je zou (als test) de buffer eens kunnen dicht zetten (kraan er tussen of even Afdoppen). De 2e pomp trek je gewoon de stekker uit. (daar kan het water makkelijk langs)
Kun je het iig redelijk goedkoop en makkelijk proberen

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
Mark1972V schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:50:
Het lijkt dat ik daar een kleine vergissing heb gemaakt door een zoneklep te plaatsen in plaats van een regelventiel. Da's toch iets anders. Neemt niet weg dat ik benieuwd blijf hoe die regelklep gaat reageren als hij elke 11 seconden een puls krijgt.

Het schijnt dat de ESBE ARA 161 wordt aangeraden.
Ik heb hier hetzelfde. Maar deze klep was er (toen) geloof ik nog niet. ik wilde ook beide, dus een midstand klep ertussen geplaatst, die als hij beide aangeeft, ook beide bediend (dus 3 standen)
Ik heb hier uit mijn hoofd 2 solid state relais' ertussen gezet. Deze zijn verbonden met 230V.
Deze worden aangestuurd met de aansluiting die ook de extra circulatiepomp van iedere zone aanstuurt (alleen heb ik geen circulatiepomp).

Dit werkt prima, behalve bij sturing op watertemp (dat ik toch niet gebruik vanwege doorschieten) aangezien dan de waterpompen altijd (moeten) lopen.
Ik gebruik dus 2 thermostaten, die schakelen het geheel uit als te warm en stoppen dus ook de waterpomp aansturing en sturen daarmee de zone menging.

kan me niet helemaal meer heugen hoe ik het heb gedaan, maar staat volgens mij nog ergens op tweakers ;)

Anders moet ik wat lades weghalen en achter de bijkeukenkast kruipen (mijn beschrijving van de werking hangt in een doorzicht hoes bij de klep >:) , wie weet wie er nog eens aan moet werken)

Werkt tot noch toe al enkele jaren prima maar wel een beetje een diy oplossing :+

Maar zou nu zelf eerder voor de klep die je zelf aangeeft kiezen, mooi ding. 8)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1972V
Ik heb net zelf een Aquarea installatie in bedrijf gesteld, met een buffervat van 300 liter. En die werkt echt geweldig, meer dan tevreden over. Uit je tekening lijkt het alsof je het water uit de WP door het buffervat heen laat lopen. Dat is slecht voor je rendement en het kan de problemen veroorzaken zoals je beschrijft.

Met de ervaring die ik heb opgedaan met dat buffervat zou ik je adviseren om het ding aan te sluiten met 1 aanvoer en 1 retour leiding. Dus de aanvoer en retour van je WP gaan gewoon naar je pomploze verdelers, het enige wat je doet is het buffervat ook als een soort van verdeler aansluiten. Dan wordt het echt een -buffer- vat, als soort van overloop.

Ik ga er verder even vanuit dat je vloerverwarming verdelers wel zonekleppen hebben die open en dicht gaan. Dat betekent dat je flow erg laag kan worden. Dat maakt dat je een buffervat nodig hebt. Ik merk bij mijn installatie dat de Aquarea in dat soort situaties keurig door gaat tot het buffervat op 40 graden is en stopt dan.

Groet,
Mark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1972V
Shizzle schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:11:
Dat is inderdaad precies mijn installatie: 2e print er bij met 2 zones en 2 pompen. De WP moduleert zeker wel, mits je de flow niet altijd door je buffervat laat lopen maar in principe er langs, totdat de WP zijn flow er langs niet meer volledig kwijt kan, dan gaat het er doorheen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mark1972V op 24-10-2023 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Shizzle schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:07:

Alles is veel te complex..
Je haalt de flow niet.
Wat staat er op je pomp ? wat vraagt hij aan flow?
Twee pompen zal eerst stap zijn, je buffervat is zinloos denki maar geeft geen problemen, kost je allen wat extra verlies en dus geld. maar levert geen problemen op.

Pomp eruit, dikker transport leidingen!! minder knieene.
De pana instellen op de flow die op de pomp staat.
Dan gaan meten aan je temperaturen, liefst grafieken zoals in de ts staan
flow meters enz alles open, daarna Tretouren tweaken [ en ja je kunt dan ook ruimtes apart regelen., kan later komen]

Anders zul je aan tobben blijven..
Hij kan eea aan flow en warmte gewoon niet kwijt.[ dus sleutelen]

En de Tcap schijnt al een bijzonder systeem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:06
Ik heb nu bijna 3 jaar de Pana 5J in bedrijf, enkel CV, nieuwbouwwoning dus 99% kunststof leidingen. Zeer tevreden, doet het prima en aansturing via Heishamon & HomeAssistant is vrij briljant.

Enige onderhoud wat ik nu doe:
  • Elk voor- en najaar de buitenkant schoonmaken, stof uit lamellen halen etc
  • Na stookseizoen en na koelseizoen het magneetfilter verwijderen en goed schoonmaken. De praktijk is dat er eigenlijk weinig metaalresten aan zitten, ook logisch met de kunststfoleidingen (Enkel bij CV ketel nog één meter stalen leidingen).
  • Ik check dan ook de waterdruk en zonodig vul ik wat bij.
Is er nu nog iets dat jullie aanraden qua onderhoud door een proffesional?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
vandermark schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:40:
Is er nu nog iets dat jullie aanraden qua onderhoud door een proffesional?
Ik kan me voorstellen dat het bij een monoblock iets minder relevant lijkt dan bij een (mijn) split, maar controle op de dichtheid/lekkage van de koudeleidingen? Helaas heb ik meegemaakt dat er ergens een kleine lekkage was, die ik zelf visueel had ontdekt maar die dus wel door een pro opgelost moest worden.
Controle zowel visueel als op basis van de (heishamon) parameters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Nee, meer is niet nodig.

Bij splits gewoon zelf de fittingen goed in de gaten houden of er geen olievlekken komen. Zodra je die ziet moet je er iemand bijhalen.

Voor de consumentenmachines hoeft er niet iemand bij te komen elke jaar, das zonde van het geld.

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 24-10-2023 10:32 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJB
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-09 22:33

SJB

Na het schoonmaken van het filter van mijn WP 5H blijft de controller hangen op 'initializing'. Door de stroom er weer af/op te zetten, start de WP / controller weer op en is alles weer normaal. Maar een dag later is de verbinding weer weg en staat de controller weer op 'initializing'.
Enige wat ik dus heb gedaan is stroom er af, filter schoonmaken en de druk in het circuit wat verhoogd (was erg laag) en stroom er weer op.

Wat ik heb geprobeerd:
- De Panasonic netwerk adapter (cz-taw1) resetten / opnieuw toevoegen. Soms lukt het dan weer om verbinding te maken.
- De WP gereset naar factory settings via de remote control.

Helaas heeft dit het probleem niet opgelost.
Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik ben ook klaar voor de winter! Nadat we in juli de sleutels kregen van ons nieuwe huis (1980 vrijstaand, 185m2 in het woonhuis) heb ik snel een 9J besteld en een HeishaMon erbij.

Voorbereidingen waren nogal wat: ik begon met het graven voor de opstelblokken en concludeerde al snel dat de plek die ik gekozen heb voor de Pana precies de plek is waar álle nutsvoorzieningen het huis binnen komen. Daartoe maar besloten een bruggetje te bouwen van blokken en daar bovenop een drietal betonlateien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2cONM-s0S_Hj1DwuWCKEMauves=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UdeQX6qpI46kFHQW2KxcHgph.jpg?f=user_large

Zo kan er gewoon gegraven worden mocht dat nodig zijn (kuch 3x25A verzwaring met nieuwe kabelinvoer door Liander) zonder dat de WP van z'n plek af hoeft.

Ik heb de WP op rubber opstelblokken gezet, met daaronder nog van die rubber speeltuintegels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GE_BFt22cI5gZf76IfH5mnI6XqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nLklWHaIE4WMIeqBwE78IaGc.jpg?f=fotoalbum_large
(ter illustratie, in de praktijk zit er nog worteldoek tussen)

Vervolgens gaten geboord naar binnen en de Pana op z'n plek geworsteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYrUQsaZFqz9O0qOMQpxOQGW5Gg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Frxfl6fh7k89Oyp0w9CY2AE1.jpg?f=user_large

De reden waarom ik hem graag hier wilde hebben staan is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjjymcSxboxUQ6COwG2W-AqWBYU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HER7F3HgyWafxX4zcpJtYYVM.jpg?f=user_large

Precies achter de muur zit de vloerverwarmingsverdeler.

Ik heb gebruik gemaakt van Wavin 32mm meerlaagsbuis en koppelingen, heb familie die voor Wavin werkt dus dat kwam redelijk gunstig uit de prijs. Heb wel zelf een perstang gescoord op een webshop van ene Bezos. De draadfittingen dichtgemaakt met loctite 55. Mijn oude verdeler omgebouwd door de pomp er tussenuit te halen en daar de aanvoer op te realiseren. Uitgaand van de verdeler is nu 28mm. Heb er voor de zekerheid nog een filter tussen geplaatst, al is het niet echt nodig. De vloerverwarming voorziet op dit moment ~80m2 over 9 groepen.

De maximale flow die ik eruit heb weten te halen is zo'n 35L/m, maar ik heb hem nu afgesteld op ~25L/m (statisch). Ik stook op WAR met een ruimte thermostaat die 'm met de temperaturen van deze weken over het algemeen voor een groot deel van de dag uitschakelt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mty7AQL2BrDgLYv6wjTeD942RDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qCSRuSXvFzoEgsggVJfaMdus.png?f=fotoalbum_large

Vooralsnog erg tevreden! Ik heb een 9J gekozen omdat het plan is om de bovenverdieping (nog een keer ~85m2) ook te voorzien van vloerverwarming, en ik ook DHW met het ding wil gaan doen. Dat zal echter nog even op zich laten wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1990
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-09 10:01
Beste Tweakers,

Eerder dit jaar een post gewijd aan de uitschakelende aardlekschakelaar, dit probleem lijkt nu verholpen. Na contact met de leverancier en Panasonic, de 'main' printplaat vervangen en sindsdien is de aardlek geen enkele keer meer uitgeschakeld.

Nu kan ik wat meer gaan finetunen en dan kom ik op het volgende:

Ik zou graag de Panasonic willen sturen met een simpele aan/uit thermostaat. Nu heb ik er bijvoorbeeld een Honeywell round (aantal schakelingen per uur: 3) aan te hangen.
Deze schakelt met behulp van een relais de contacten op CN2. Zie foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14H0EUywY3paOVKCrQyFWR40HPY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7g61kZaMn7YVBRzqjcOQmv6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oGruQ-Q9B-7Q_4pTRHhJVKAjdQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfDkOw8ckpNm5vtATu9Kqvf0.jpg?f=fotoalbum_tile

Via de controller ingesteld op ruimtethermostaat -> extern, maar dit geeft nog geen lekkere resultaten. Waar de controller zorgt voor redelijke constante runs, zorgt de Honeywell voor stuitergedrag en gaat de wp aan/uit/aan/uit. Zie grafieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmoGvomfQ2m2-2VSaVuMsf3xyLM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqGkyZiuTC3F67KnnmNYzie9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQ3pWTe3NpIzkPCXcTUkVm5xVqs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1pvztWG6k69doN3pxj8n3VuH.jpg?f=fotoalbum_tile

Wie heeft hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle
Mark1972V schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 00:19:
[...]

Dat is inderdaad precies mijn installatie: 2e print er bij met 2 zones en 2 pompen. De WP moduleert zeker wel, mits je de flow niet altijd door je buffervat laat lopen maar in principe er langs, totdat de WP zijn flow er langs niet meer volledig kwijt kan, dan gaat het er doorheen.
Ok, dus dit is weer net iets anders dan het buffervat in de retour.
Klopt het dan dat jou installatie er ongeveer zo uitziet (even afgezien van tweede zone)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqrJQj8oGVv_pjJ8MQ_M32A5DE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/77MPkvF1qtvxL1ffBHHobeL2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1972V
Shizzle schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:09:
[...]

Ok, dus dit is weer net iets anders dan het buffervat in de retour.
Klopt het dan dat jou installatie er ongeveer zo uitziet (even afgezien van tweede zone)
Correct!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1972V
W1990 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:02:

Ik vermoed dat je geen buffervat hebt. Zou je die hebben , dan verwarmt de Aquarea dat buffervat en kan het ook gebeuren dat de WP niet aan springt als de thermostaat om warmte vraagt. Dan wordt die uit het vat geleverd. Zo krijg je meer rust in de installatie. Alternatief wat je nog overwegen is aantal schakelingen in de Evohome terugbrengen naar max 1x per uur, maar afhankelijk van de isolatie van je huis kan je dat wel comfort schelen, de temperatuur in de kamer gaat dan meer op en neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegit
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-09 22:43
HomegrownBGP schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:53:
Ik ben ook klaar voor de winter! Nadat we in juli de sleutels kregen van ons nieuwe huis (1980 vrijstaand, 185m2 in het woonhuis) heb ik snel een 9J besteld en een HeishaMon erbij.

Voorbereidingen waren nogal wat: ik begon met het graven voor de opstelblokken en concludeerde al snel dat de plek die ik gekozen heb voor de Pana precies de plek is waar álle nutsvoorzieningen het huis binnen komen. Daartoe maar besloten een bruggetje te bouwen van blokken en daar bovenop een drietal betonlateien:
[Afbeelding]

Zo kan er gewoon gegraven worden mocht dat nodig zijn (kuch 3x25A verzwaring met nieuwe kabelinvoer door Liander) zonder dat de WP van z'n plek af hoeft.

Ik heb de WP op rubber opstelblokken gezet, met daaronder nog van die rubber speeltuintegels:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb gebruik gemaakt van Wavin 32mm meerlaagsbuis en koppelingen, heb familie die voor Wavin werkt dus dat kwam redelijk gunstig uit de prijs. Heb wel zelf een perstang gescoord op een webshop van ene Bezos. De draadfittingen dichtgemaakt met loctite 55. Mijn oude verdeler omgebouwd door de pomp er tussenuit te halen en daar de aanvoer op te realiseren. Uitgaand van de verdeler is nu 28mm. Heb er voor de zekerheid nog een filter tussen geplaatst, al is het niet echt nodig. De vloerverwarming voorziet op dit moment ~80m2 over 9 groepen.

De maximale flow die ik eruit heb weten te halen is zo'n 35L/m, maar ik heb hem nu afgesteld op ~25L/m (statisch). Ik stook op WAR met een ruimte thermostaat die 'm met de temperaturen van deze weken over het algemeen voor een groot deel van de dag uitschakelt:

[Afbeelding]

Vooralsnog erg tevreden! Ik heb een 9J gekozen omdat het plan is om de bovenverdieping (nog een keer ~85m2) ook te voorzien van vloerverwarming, en ik ook DHW met het ding wil gaan doen. Dat zal echter nog even op zich laten wachten!
Ziet goed uit

sinds een maand gebruik ik ook de pana maar 7J. Mijn installatie is vergelijkbaar met jou. Voor nu heb ik een vast Ta25 en static debiet van 24l/m. Bij mij gaat hij redelijk snel naar een lage frequentie maar hij blijft stuitert altijd tussen 19 en 20 iedere seconde. Het lijk bij jou dat hij langer op 19hz blijft? merk je dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Beste Tweakers,

Eerder dit jaar een post gewijd aan de uitschakelende aardlekschakelaar, dit probleem lijkt nu verholpen. Na contact met de leverancier en Panasonic, de 'main' printplaat vervangen en sindsdien is de aardlek geen enkele keer meer uitgeschakeld.

Ik zou graag de Panasonic willen sturen met een simpele aan/uit thermostaat. Nu heb ik er bijvoorbeeld een Honeywell round (aantal schakelingen per uur: 3) aan te hangen.

[Afbeelding][Afbeelding]

Via de controller ingesteld op ruimtethermostaat -> extern, maar dit geeft nog geen lekkere resultaten. Waar de controller zorgt voor redelijke constante runs, zorgt de Honeywell voor stuitergedrag en gaat de wp aan/uit/aan/uit. Zie grafieken:
[Afbeelding][Afbeelding]

Oplossing is de Panasonic thermostaat met verstelbare hysterese en pid regeling. Een round is ongeschikt. Je wil niet meer dan 1-2 schakelingen per uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Mark1972V schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:24:
[...]

Ik vermoed dat je geen buffervat hebt. Zou je die hebben , dan verwarmt de Aquarea dat buffervat en kan het ook gebeuren dat de WP niet aan springt als de thermostaat om warmte vraagt. Dan wordt die uit het vat geleverd. Zo krijg je meer rust in de installatie. Alternatief wat je nog overwegen is aantal schakelingen in de Evohome terugbrengen naar max 1x per uur, maar afhankelijk van de isolatie van je huis kan je dat wel comfort schelen, de temperatuur in de kamer gaat dan meer op en neer.
Dat werkt alleen maar bij een hele grote en dus inefficiënte buffer van +500 liter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Mark1972V schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:24:
[...]

dat is een bijzonder inefficientie manier van stoken als dat niet absoluut nodig is. buffervat moet altijd voorkomen worden en alleen ingezet worden als laatste redmiddel omdat andere opties economisch niet uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:56

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Beste Tweakers,

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik gebruik de Tado thermostaat bekabeld aangesloten, en via de helpdesk hebben ze de software aangepast.
Minimaal uit 15 minuten en minimaal aan 45 minuten, dit geeft al een flinke verbetering.
W.P. heeft vandaag 3 runs gemaakt tot nu toe. is aan het wachten op run 4. Het voordeel van een themostaat is dat je de periode dat de warmtepomp niet verwarmt je alleen het standby stroomverlies hebt ( circulatiepomp staat dan uit ).

[ Voor 4% gewijzigd door Leudal op 24-10-2023 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
Elegit schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:38:
[...]

Ziet goed uit

sinds een maand gebruik ik ook de pana maar 7J. Mijn installatie is vergelijkbaar met jou. Voor nu heb ik een vast Ta25 en static debiet van 24l/m. Bij mij gaat hij redelijk snel naar een lage frequentie maar hij blijft stuitert altijd tussen 19 en 20 iedere seconde. Het lijk bij jou dat hij langer op 19hz blijft? merk je dat
Dat valt bij mij ook tegen. Als je verder uitzoomt ziet het er allemaal aardig eenduidig uit maar toch fluctueert het bijna altijd 1-2 Hz:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iVf7NoEheDp-OeTL8_iD3d2hjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BH029biuX5zz82P5HGnCkxxe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

HomegrownBGP schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:43:
[...]

Dat valt bij mij ook tegen. Als je verder uitzoomt ziet het er allemaal aardig eenduidig uit maar toch fluctueert het bijna altijd 1-2 Hz:

[Afbeelding]
Dit is eerder meet-ruis dan dat je naar een ander setpoint kijkt. Het werkelijke werkpunt is misschien 19.5Hz. De eerste stap boven 19/20 is 21/22 Hz. Ik heb nog nooit gezien dat er 20/21Hz gemeten werd. Dan is het vooral afhankelijk van hoe snel je sampled hoeveel je het ziet ruisen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
Cr3ator schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:54:
[...]

Dit is eerder meet-ruis dan dat je naar een ander setpoint kijkt. Het werkelijke werkpunt is misschien 19.5Hz. De eerste stap boven 19/20 is 21/22 Hz. Ik heb nog nooit gezien dat er 20/21Hz gemeten werd. Dan is het vooral afhankelijk van hoe snel je sampled hoeveel je het ziet ruisen.
Fair. Ik heb de sampling van de HeishaMon nog niet aangepast vanaf standaard, daar staat hij op iedere 5 seconden. Ik had er ook nog niet echt iets achter gezocht om eerlijk te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:35
Beste Tweakers,

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Er zijn diverse oplossingen mogelijk van simpel naar meer complex:
1) koop een thermostaat geschik voor WP (wat betekend dat je 't aantal schakelmomenten per uur drastisch kan reduceren naar b.v. eens per 2 uur oid)
2) zet een tijdrelais tussen je thermostaat en de WP die bij een uit/aan schakeling van de thermostaat x uur aan blijft;
3) Gebruik de thermostaataansluiting op de printplaat niet maar ga e.e.a. oplossing met heishamon en wat automatisering.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
HomegrownBGP schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:53:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nice...
Ik zie wel een "stuiterende" wp...
Waar vraagt de wp qua flow om? [ wat staat er op de wp?
En waarom de ruimte thermostaat? ik denk dat die hem laat stuiteren.
Zou alleen eens op war gaan stoken.en je hebt zoveel kranen dat je de ruimte die te heet worden een beetje kan knijpen
Maar dan wel telkens je flow checken.
Ik kan me voorstellen dat hij veel lager in het verbruik loopt met een betere stooklijn en daardoor minder aan uit gaat, dus beter voor alles
En dat is wat je eiegenlijk wilt met een wp. weinig start stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Leudal schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:35:
[...]

Ik gebruik de Tado thermostaat bekabeld aangesloten, en via de helpdesk hebben ze de software aangepast.
Minimaal uit 15 minuten en minimaal aan 45 minuten, dit geeft al een flinke verbetering.
W.P. heeft vandaag 3 runs gemaakt tot nu toe. is aan het wachten op run 4. Het voordeel van een themostaat is dat je de periode dat de warmtepomp niet verwarmt je alleen het standby stroomverlies hebt ( circulatiepomp staat dan uit ).
Ik vraag me toch af wie jullie allemaal adviseert om dat ding met aan en uit te schakelen.
je een wp die het best loopt op war.
Stop daar tijd in en je wilt meer anders, en al in topic aangetoont, het minste verbruik.
En belangrijker dat stuiteren voorkomen.

Kijk eens naar mijn grafieken ook in ts:
http://87.209.240.75:3000...moticz?orgId=1&refresh=1m
Piet
Piet

Hoe kan het dat hij bijna niet meer uitgaat en zover terug toert..

WAR only rules. en sommige gevallen war met thermostaat.
Al die vaten enz, waar halen jullie die kennis vandaan.
Het lijkt op mijn systeem is het dus net .
1 thermostaat kraan in je systeem kan je flow nekken.
Dus een wp systeem is geen cv systeem op gas.
FLOW hebben en houden en bottlenecks eruit halen.
KISS principe, en als dat niet werkt pas alternatieven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
HomegrownBGP schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:43:
[...]

[Afbeelding]
Waarom vast op 25 liter? Wie heeft dat advies gegeven? En waarom?

En die 1-2 hertz is bij mij ook al ff zo, ik denk dat dit perfect lopen is.
Ipv stuiteren .

Mijn 5H loopt op 17-18 hz _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Beste Tweakers,

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Sorrie zie nu je grafieken pas..
Vind je ect dat hij in beide stabiel loopt?
Ik vind van niet, in beide gevallen.... 8)7
Dus ik zou eerst zorgen zonder thermostaat dat hij echt stabiel loopt, en dan pas eens naar een aan/uit gaan kijken. Maar zoals gezegd waarom zou je dat willen

Je wp is 1 van de weinige die vanzelf uitgaat als hij de warmte niet kwijt kan. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1972V
flippy schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:59:
[...]

dat is een bijzonder inefficientie manier van stoken als dat niet absoluut nodig is. buffervat moet altijd voorkomen worden en alleen ingezet worden als laatste redmiddel omdat andere opties economisch niet uitkomen.
Hoi Flippy, we hoeven het natuurlijk niet met elkaar eens te zijn :? . Maar je reactie is misschien wel wat erg kort door de bocht, je kent bv mijn situatie niet. Alleen al het gegeven dat ik een omvangrijk huis heb waarbij de segmenten van vloerverwarming met Evohome regelkleppen wordt geopend en gesloten maakt dat als je geen buffervat zou gebruiken, dan krijg je met regelmaat dat de WP zijn warmte niet kwijt kan en in de fout schiet. Dat was ook mijn ervaring met de vorige WP. En ik merk dat dit grote huis nu veel sneller warm is, aangenamer binnen klimaat omdat vanuit de buffer heel snel water beschikbaar is.

Vandaag heeft de WP bij mij 10.1kwH gebruikt, dat is pak 'm beet 5 euro aan stroom. Terwijl in vorige situatie (met rottige hybridge constructie HP Coolcube) de WP de hele dag door draaide (900 watt per uur) en op vergelijkbare dagen ca 15 m3 gas. Warmte verlies berekening is tussen de 15 en 20kw.

Dus ja... het werkt vooralsnog echt super, en met buffervat. :) En ik ben zooo blij dat die Cool Cube er uit is _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Mark1972V op 24-10-2023 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Mark1972V schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:48:
[...]

Hoi Flippy, we hoeven het natuurlijk niet met elkaar eens te zijn. Maar je reactie is misschien wel wat erg kort door de bocht, je kent bv mijn situatie niet. Alleen al het gegeven dat ik een omvangrijk huis heb waarbij de segmenten van vloerverwarming met Evohome regelkleppen wordt geopend en gesloten maakt dat als je geen buffervat zou gebruiken, dan krijg je met regelmaat dat de WP zijn warmte niet kwijt kan en in de fout schiet. Dat was ook mijn ervaring met de vorige WP. En ik merk dat dit grote huis nu veel sneller warm is, aangenamer binnen klimaat omdat vanuit de buffer heel snel water beschikbaar is.

Vandaag heeft de WP bij mij 10.1kwH gebruikt, dat is pak 'm beet 5 euro aan stroom. Terwijl in vorige situatie (met rottige hybridge constructie HP Coolcube) de WP de hele dag door draaide (900 watt per uur) en op vergelijkbare dagen ca 15 m3 gas. Dus ja... het werkt vooralsnog echt super, en met buffervat.
dat is nogal tegenstrijdig wat je zegt, juist een groot huis maakt het vele malen makkelijker om zonder buffer te draaien.
bij grote panden kan er eigenlijk altijd een rits groepen openstaan om minstens je pendelvermogen kwijt te kunnen en de rest met je naregeling doet. 100% naregeling is eigenlijk altijd ongewenst in woonhuizen, dat is meer voor bedrijfspanden van vele duizenden vierkante meters.

hoeveel graden zit er tussen je uitgaande warmtepomptemperatuur en de inkomende temperatuur van je verdelers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Mark1972V schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:48:
[...]

Hoi Flippy, we hoeven het natuurlijk niet met elkaar eens te zijn :? . Maar je reactie is misschien wel wat erg kort door de bocht, je kent bv mijn situatie niet. Alleen al het gegeven dat ik een omvangrijk huis heb waarbij de segmenten van vloerverwarming met Evohome regelkleppen wordt geopend en gesloten maakt dat als je geen buffervat zou gebruiken, dan krijg je met regelmaat dat de WP zijn warmte niet kwijt kan en in de fout schiet. Dat was ook mijn ervaring met de vorige WP. En ik merk dat dit grote huis nu veel sneller warm is, aangenamer binnen klimaat omdat vanuit de buffer heel snel water beschikbaar is.

Vandaag heeft de WP bij mij 10.1kwH gebruikt, dat is pak 'm beet 5 euro aan stroom. Terwijl in vorige situatie (met rottige hybridge constructie HP Coolcube) de WP de hele dag door draaide (900 watt per uur) en op vergelijkbare dagen ca 15 m3 gas. Warmte verlies berekening is tussen de 15 en 20kw.

Dus ja... het werkt vooralsnog echt super, en met buffervat. :) En ik ben zooo blij dat die Cool Cube er uit is _/-\o_
Maar dat zegt niets over dat hij nu goed loopt en je systeem mss toch wel ruk is.

En ik denk dat je met regekleppen sws een raar systeem hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Laatst online: 26-08 18:12
Zou iemand mij kunnen vertellen waarom de WP nou niet aanspringt?
Er zit 6 graden verschil in watertemperatuur en het setpoint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pwlwW2NDL-ARDv78SR0mkU0uGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yOc7CAKuopcUcPPwAeiRZbwW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSf42OOQGq6k74Gu0KsqmoxVGYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3TINDX9vqp0IGxlWygBBJOQm.png?f=fotoalbum_large

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Ruimteverwarming staat uit? Staat de controller niet op alleen SWW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
wheli schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:04:
Ruimteverwarming staat uit? Staat de controller niet op alleen SWW?
Neen (en tevens ook Ja, hij geeft aan dat het uit staat. Maar dit is puur dat hij niet aan het verwarmen is) en Neen

[ Voor 21% gewijzigd door Nickkie55 op 25-10-2023 11:08 ]

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:02

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Buitentemperatuur voor verwarming aan: staat op 0 graden. Zet die maar eens veel hoger.

als ik het goed zeg is dat de temperatuur waarop de warmtepomp in bedrijf komt als de temperatuur lager is dan de ingestelde waarde,

Let maar niet op mij, dit was een verkeerd advies :o

[ Voor 57% gewijzigd door bartvl op 25-10-2023 11:46 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Staat je stooklijn ook niet verkeerd om of ben ik nou gek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:02

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

wheli schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:16:
Goeie! Nou moet ik zeggen dat ik het plaatje dat erbij staat ook niet intuïtief vindt voor het invullen.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
wheli schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:16:
Nee je bent niet gek, dit zijn de standaard instellingen van de Pana. Maar ik stook op vaste temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
bartvl schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:14:
Buitentemperatuur voor verwarming aan: staat op 0 graden. Zet die maar eens veel hoger.

als ik het goed zeg is dat de temperatuur waarop de warmtepomp in bedrijf komt als de temperatuur lager is dan de ingestelde waarde,
Is dit niet voor de backupheater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:51

hnq

Nickkie55 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:26:
[...]

Is dit niet voor de backupheater?
Ja

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

bartvl schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:14:

Japanse vertaling. Deze setting is voor de backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
@xcode35 kwam met een oplossing. In de grafiek zie ik dat de retourtemp 21,5 is. Dit is dus 5,5 graad verschil met het setpoint. Deze moet blijkbaar 6 graad zijn.

@Heronimo kwam op het geweldige idee om te spelen met de calibrate van de aanvoer en retour sensoren. Want momenteel koelt het huis te ver af. Door het hoger instellen van het setpoint wordt het veel te warm vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegit
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-09 22:43
Dylantje2 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:00:
[...]

Waarom vast op 25 liter? Wie heeft dat advies gegeven? En waarom?

En die 1-2 hertz is bij mij ook al ff zo, ik denk dat dit perfect lopen is.
Ipv stuiteren .

Mijn 5H loopt op 17-18 hz _/-\o_
Mag ik vragen wat jij beter vindt? Ik doe hetzelfde vast op 24l/m. Met Mitsubishi kan je alleen een vast debiet instellen. Dacht dat hij zal rustiger lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@flippy hou je svp een beetje in.
Dat het bij jou en een aantal anderen prima werkt met WAR only is echt geen bewijs dat iedereen dat maar moet gaan proberen. Een huis met wat meer tocht of wat meer zon-instraling komt al niet uit met WAR-only. En jij hebt nog een oude model-H die veel lager kan dan heel veel mensen met een J of hoger. Met een J of hoger zit je gewoon met een hoog minimum vermogen en als je dat niet kwijt kan dan blijft je binnentemperatuur oplopen, en mogelijk gaat de WP dan veel pendelen, dingen die je met de KISS toevoeging van een thermostaat gewoon oplost.

Waarom zou een thermostaat aan de muur, die we al 50 jaar gewend zijn, niet KISS zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

pardon?

dat is totaal niet wat ik heb gezegd. en dit heeft niks te maken met welke generatie je hebt of war stoken.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 25-10-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
flippy schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:13:
[...]

pardon?

dat is totaal niet wat ik heb gezegd. en dit heeft niks te maken met welke generatie je hebt of war stoken.
Wil je dat ik precies quote wat je zei of lees je het zelf even terug? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

sjimmie schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:20:
[...]

Wil je dat ik precies quote wat je zei of lees je het zelf even terug? ;)
Quote me maar dan. Want jij hebt het over iets heel anders dan de discussie hierboven volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
En waarom de ruimte thermostaat?
Zou alleen eens op war gaan stoken.en je hebt zoveel kranen dat je de ruimte die te heet worden een beetje kan knijpen

Ik vraag me toch af wie jullie allemaal adviseert om dat ding met aan en uit te schakelen.
je een wp die het best loopt op war.

WAR only rules. en sommige gevallen war met thermostaat.

KISS principe, en als dat niet werkt pas alternatieven..

Mijn 5H loopt op 17-18 hz

[ Voor 3% gewijzigd door sjimmie op 25-10-2023 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

denk toch dat een tripje naar de specsavers nodig gaat zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@sjimmie volgens mij spreek je de verkeerde aan en moet je @Dylantje2 hebben. Een normale quote (via de knop bij de reactie) had dat meteen duidelijk gemaakt: Dylantje2 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
@flippy dat had jij al in de gaten dus als je dat gewoon zegt in plaats van bijdehand te doen dan scheelt dat heel wat ruis.

[ Voor 29% gewijzigd door Proton_ op 25-10-2023 15:02 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Proton_ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:59:
@sjimmie volgens mij spreek je de verkeerde aan en moet je @Dylantje2 hebben. Een normale quote (via de knop bij de reactie) had dat meteen duidelijk gemaakt.
@flippy dat had jij al in de gaten dus als je dat gewoon zegt in plaats van bijdehand te doen dan scheelt dat heel wat ruis.
Ah ja de quote van elkaars quotes liepen op dat stuk zo door elkaar dat ik de ene en de andere persoon door elkaar gooide. Dank voor de toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_obtOgBoiccGxEB3XF79WjkdyQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iyYsBiH71Dfn7NiWZ7eXVhtR.png?f=fotoalbum_large

Lijkt alsof alles goed afgesteld staat, hele lange run op minimale vermogen:)

Duurt soms wel 24 uur voordat compressor aan gaat bij 12 graden buitentemp. TA zakt dan echt heel langzaam. En dan is de vloer toch minder aangenaam. Het is nu 10 graden zonder zon en dan gaat het wel lekker met zo een lange run zoals hierboven:)

[ Voor 22% gewijzigd door Reiziger88 op 25-10-2023 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
Reiziger88 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:18:
[Afbeelding]

Lijkt alsof alles goed afgesteld staat, hele lange run op minimale vermogen:)

Duurt soms wel 24 uur voordat compressor aan gaat bij 12 graden buitentemp. TA zakt dan echt heel langzaam. En dan is de vloer toch minder aangenaam. Het is nu 10 graden zonder zon en dan gaat het wel lekker met zo een lange run zoals hierboven:)
Ik zie veel lijntjes maar zonder legenda zegt het me niet zoveel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:09
Maikie18 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:56:
[...]

Ik zie veel lijntjes maar zonder legenda zegt het me niet zoveel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdJC-IflaAwC7IrTXIsNow2eNrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfXuyNmRyedHIfFTaBH5FV11.jpg?f=fotoalbum_large
Compressor gaat nu uit nu hij TA 28 graden heeft gehaald. Volgens stooklijn moest hij nu op 26 graden, dus als hij 2 graden erboven zit slaat hij dus uit. Nu moet die weer 6 graden naar beneden voordat compressor aan gaat. En dat kan volgens mij gewoon 24 uur duren:O. Rond de 23 graden is het minder comfortabel. Als ik TA van 27 aanhou op 10 graden is het weer te warm:(

Kan je ergens instellen dat hij eerder aan slaat?

[ Voor 23% gewijzigd door Reiziger88 op 25-10-2023 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Elegit schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:21:
[...]

Mag ik vragen wat jij beter vindt? Ik doe hetzelfde vast op 24l/m. Met Mitsubishi kan je alleen een vast debiet instellen. Dacht dat hij zal rustiger lopen.
Geen verstand van mitsu....
Ik zou niet weten wat je verder mij wilt weten..

Pagina: 1 ... 95 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.