Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-11 22:15
Laten we eerst de rest van de wereld de ons geven op een shot (of 2) voordat we bijna decadent iedereen een voorlopig onbewezen 3de prik geven

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-11 11:08
Nieuws over effectiviteit vaccins:

Brits onderzoek: https://www.bbc.com/news/health-58257863
Amerikaans onderzoek: https://www.telegraaf.nl/...a-zorgen-om-coronavaccins

Eerste onderzoek was ook bij NOS maar dit artikel bevat meer info.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-11 10:09
martwoutnl schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:31:
Nieuws over effectiviteit vaccins:

Brits onderzoek: https://www.bbc.com/news/health-58257863
Amerikaans onderzoek: https://www.telegraaf.nl/...a-zorgen-om-coronavaccins

Eerste onderzoek was ook bij NOS maar dit artikel bevat meer info.
Vraag me wel nog steeds af hoe ze dat berekenen want vaak lees je dat ze het aantal antistoffen meten die nog aanwezig zijn maar je immuunsysteem heeft ook nog zelf geheugen afweercellen die het virus kunnen herkennen en aanvallen en die werken, zegt men, veel langer.

Blijft een klote situatie waar we in zitten en vraag me af of we hier ooit nog een beetje normaal uit kunnen gaan komen.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Infection-enhancing anti-SARS-CoV-2 antibodies recognize both the original Wuhan/D614G strain and Delta variants. A potential risk for mass vaccination?

As the NTD is also targeted by neutralizing antibodies, our data suggest that the balance between neutralizing and facilitating antibodies in vaccinated individuals is in favor of neutralization for the original Wuhan/D614G strain. However, in the case of the Delta variant, neutralizing antibodies have a decreased affinity for the spike protein, whereas facilitating antibodies display a strikingly increased affinity. Thus, ADE may be a concern for people receiving vaccines based on the original Wuhan strain spike sequence (either mRNA or viral vectors).

Kan iemand met meer kennis van de materie dit voor mij duiden? Neemt de kans op ADE nou toe of niet, bij Delta en wellicht nog nieuwere varianten in de toekomst die nog meer afwijken?

Zouden we inmiddels al aangepaste vaccins moeten hebben voor Delta?

[ Voor 8% gewijzigd door Lethalis op 19-08-2021 09:49 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Holk
Lethalis schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:48:
Infection-enhancing anti-SARS-CoV-2 antibodies recognize both the original Wuhan/D614G strain and Delta variants. A potential risk for mass vaccination?

As the NTD is also targeted by neutralizing antibodies, our data suggest that the balance between neutralizing and facilitating antibodies in vaccinated individuals is in favor of neutralization for the original Wuhan/D614G strain. However, in the case of the Delta variant, neutralizing antibodies have a decreased affinity for the spike protein, whereas facilitating antibodies display a strikingly increased affinity. Thus, ADE may be a concern for people receiving vaccines based on the original Wuhan strain spike sequence (either mRNA or viral vectors).

Kan iemand met meer kennis van de materie dit voor mij duiden? Neemt de kans op ADE nou toe of niet, bij Delta en wellicht nog nieuwere varianten in de toekomst die nog meer afwijken?

Zouden we inmiddels al aangepaste vaccins moeten hebben voor Delta?
He, Marc van der Vegt z’n stokpaardje.. ADE bestaat maar niet voor COVID-19. Dit is een modellering studie die de theoretische kant belicht. Maar met 5 miljard spuiten en 0 gerapporteerde ADE gevallen blijft het slechts bij een theorie (zoals in de conclusie van het artikel ook staat)

Vaccins aanpassen voor de Delta? Ten eerste is dat niet nodig als je puur kijkt naar de ziekenhuisopname en ICs bezetting. 95+% is ongevaccineerd tegen 100% Delta, dus lijkt wel prima te werken toch. Ten tweede is het niet mogelijk om snel genoeg in te springen op varianten. Met kerst de Alpha variant, in mei de Delta; zo snel krijg je een vaccin niet aangepast. En zoals in het eerste punt al bleek; ook niet nodig

De nieuwsberichten van vandaag zijn wel tekenend voor de media. “Na drie maanden minder beschermd”.. ja, als je alleen neus en keel swabs neemt en daarmee het hele cellulaire immuunsysteem negeert dan is het minder aan het worden maar met die component is ook al aangetoond dat ze evenveel tegen de delta als de wildtype variant beschermen

[ Voor 23% gewijzigd door Holk op 19-08-2021 11:10 ]

• AngryAngel
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-11 11:14

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Ik vraag me toch af, gezien het beleid eigenlijk is ziekenhuis/IC opnames en niet besmettingen, of die 12 weken interval wel zo zou moeten blijven
na 1 spuit is er heel goede bescherming tegen ernstige covid19 verloop (niet zo goed tegen besmetting maar hoe erg is een verkoudheid ).

https://www.astrazeneca.c...dose-or-a-third-dose.html
Hierin blijkt dat na 45 weken t.o.v. 12 weken 4 keer zo effectief is qua antilichamen niveau's. En dat na 1 jaar met 1 spuit nog steeds vaccin zn werk doet.

langer wachten kun je meer mensen 1 vaccin geven, is effectiever en primair is dat je ernstige verloop van covid wil voorkomen.

Never argue with a fool, he'll take you down to his level and beat you with experience...

• Holk
AngryAngel schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:23:
Ik vraag me toch af, gezien het beleid eigenlijk is ziekenhuis/IC opnames en niet besmettingen, of die 12 weken interval wel zo zou moeten blijven
na 1 spuit is er heel goede bescherming tegen ernstige covid19 verloop (niet zo goed tegen besmetting maar hoe erg is een verkoudheid ).

https://www.astrazeneca.c...dose-or-a-third-dose.html
Hierin blijkt dat na 45 weken t.o.v. 12 weken 4 keer zo effectief is qua antilichamen niveau's. En dat na 1 jaar met 1 spuit nog steeds vaccin zn werk doet.

langer wachten kun je meer mensen 1 vaccin geven, is effectiever en primair is dat je ernstige verloop van covid wil voorkomen.
Voortschrijdend inzicht en mooi voor landen met een lage vaccinatiegraad maar in Nederland bijvoorbeeld geen issue meer. En als je kijkt naar de ziekenhuis opnames zie je daar toch relatief veel enkel-gevaccineerde mensen liggen. 1 prik is wel voldoende voor overleving maar nog niet helemaal lekker voor bescherming tegen ziekenhuisopname. Als je die strategie toepast terwijl je meer open wilt dan is het dweilen met de kraan open

• Lethalis
  • Niet online
Holk schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:37:
[...]
He, Marc van der Vegt z’n stokpaardje.. ADE bestaat maar niet voor COVID-19. Dit is een modellering studie die de theoretische kant belicht. Maar met 5 miljard spuiten en 0 gerapporteerde ADE gevallen blijft het slechts bij een theorie (zoals in de conclusie van het artikel ook staat)
offtopic:
Ik moest even googlen wie Marc van der Vegt is, maar goed. Die ken je waarschijnlijk alleen maar als je op Twitter komt. Zelf heet ik toevallig ook Marc, maar ik heb een hele andere (Duitse) achternaam :)

*knip* graag ontopic blijven. Of jij zelf wel of niet de prik wil is dat niet

[ Voor 53% gewijzigd door ZieMaar! op 19-08-2021 20:29 ]

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Holk schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:32:
[...]

Voortschrijdend inzicht en mooi voor landen met een lage vaccinatiegraad maar in Nederland bijvoorbeeld geen issue meer. En als je kijkt naar de ziekenhuis opnames zie je daar toch relatief veel enkel-gevaccineerde mensen liggen. 1 prik is wel voldoende voor overleving maar nog niet helemaal lekker voor bescherming tegen ziekenhuisopname. Als je die strategie toepast terwijl je meer open wilt dan is het dweilen met de kraan open
Waar haal je die data vandaan met aantal enkel-gevaccineerde in ziekenhuis? ben nieuwsgierig hierna met ook breakdown naar leeftijd

Never argue with a fool, he'll take you down to his level and beat you with experience...

• Ahrnuld
  • Laatst online: 28-11 21:11
*knip* niet offtopic reageren aub

*knip* graag het topic lezen en stoppen met het ongepast inzetten van 'experimenteel' ed.

[ Voor 80% gewijzigd door ZieMaar! op 19-08-2021 20:31 ]

Niets...

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Of je zelf wel of niet de prik wil is hier echt offtopic, dit is een serieus topic met een wetenschappelijke inslag, daar passen die individuele overwegingen niet. Datzelfde geldt ook voor de n=1 ervaringen na de prik(ken), daar is wel een eigen topic voor.

Ik heb 't een beetje opgeruimd dus :).

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
AngryAngel schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

Waar haal je die data vandaan met aantal enkel-gevaccineerde in ziekenhuis? ben nieuwsgierig hierna met ook breakdown naar leeftijd
Een gedegen wetenschappelijk paper heb ik daar voor de Nederlandse situatie nog niet over gezien, maar dit geeft al wel een aardig beeld: https://nos.nl/artikel/23...is-zijn-niet-gevaccineerd

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

RoD schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:39:
[...]

Een gedegen wetenschappelijk paper heb ik daar voor de Nederlandse situatie nog niet over gezien, maar dit geeft al wel een aardig beeld: https://nos.nl/artikel/23...is-zijn-niet-gevaccineerd
Ok je opmerking over enkel gevaccineerde is nergens op gebaseerd aangezien je artikel niet gevaccineerde en enkel gevaccineerde over een kam.scheren

https://www.pmlive.com/ph...1373510?SQ_DESIGN_NAME=2&

Aangezien een enkele dosis volgens onderzoek 75-85% beschermd tegen opname en nog hoger tegen overlijden. Ja een enkele dosis beschermd niet goed tegen besmetting of symptomen. Maar persoonlijk vind ik dit compleet irrelevant..niemand overlijdt aan een loopneus

• RoD
  • Niet online

RoD

AngryAngel schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 23:29:
[...]

Ok je opmerking over enkel gevaccineerde is nergens op gebaseerd aangezien je artikel niet gevaccineerde en enkel gevaccineerde over een kam.scheren
Dat was niet mijn opmerking ;)

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

RoD schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:47:
[...]

Dat was niet mijn opmerking ;)
Inderdaad. Mea culpa.

• Holk
Dat was mijn opmerking.
Fully vaccinated is 14 dagen na de 2de prik. Aan het begin werd melding gemaakt dat er ‘half’ gevaccineerden in ziekenhuis kwamen, vandaar wat ik zei

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-11 22:41
Iets waar ik oprecht wel benieuwd naar ben. Er bestaat een redelijke kans dat een corona vaccin een jaarlijks tafereel wordt, omdat het niet voor altijd beschermd. Kortom, na een periode moeten we ons lichaam opnieuw beschermen.

Echter, we hebben natuurlijk een lichaam met een sterk immuunsysteem. Dit beschermt ons. Dit is al (honderd)duizenden jaren zo. Dat is ook wel iets waard. Nu is de wereld nogal veranderd sinds komst van landbouw en steden. Dus ik snap wel dat de situatie niet 1:1 hetzelfde is.

Nu heeft het gros van de Nederlanders een prik gehaald, ook omdat we in een crisis zitten, waar we allemaal uit willen. Hoe kwetsbaarder en ouder je bent, hoe belangrijker het is.

Stel, de prik wordt straks een jaarlijkse fenomeen. Heeft jaarlijks prikken geen mogelijke nadelige gevolgen? Maken we ons lichaam niet te 'afhankelijk'? En dan met name als je een jong, fit persoon bent.

Ik heb op Google gezocht, maar ik kon niet zo snel wat vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Fuujii op 20-08-2021 16:46 ]

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Volgens mij fop je je lichaam helemaal niet. Waarom noem je dat zo? Voor welke afhankelijkheid ben je bang?

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Fuujii schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:06:
Stel, de prik wordt straks een jaarlijkse fenomeen. Heeft jaarlijks prikken geen mogelijke nadelige gevolgen? Maken we ons lichaam niet te 'afhankelijk'? En dan met name als je een jong, fit persoon bent.
Lijkt me niet. Waar jij bang voor lijkt te zijn is dat je afweersysteem "lui" wordt en afhankelijk van de injecties. Wellicht dat dat zou kunnen gebeuren als de injecties de rol van het afweersysteem over zouden nemen en het virus op zouden ruimen zonder dat het afweersysteem in actie hoeft te komen. Zo werkt een vaccinatie echter niet; door de vaccinatie wordt je afweersysteem blootgesteld aan een stukje van het coronavirus, waardoor het "leert" hoe het virus er uit ziet en het effectiever op kan ruimen als je aan een echt coronavirus blootgesteld wordt. Bij de mRNA vaccins gebeurt dit bijvoorbeeld door je eigen cellen de spike-eiwitten te laten maken die op het coronavirus zitten.

Vergelijk het met je soldaten laten oefenen op een nep-vijand die met losse flodders schiet voordat ze naar het front gaan waar de echte tegenstander met scherp schiet. Daar worden ze beter van, niet slechter. :)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

*knip*
Ik heb op Google gezocht, maar ik kon niet zo snel wat vinden.
Om heel bot te zijn, het is knap om zoveel onzin in zo weinig tekst te stoppen; het verbaast me niet dat je niets op Google daarover zult vinden. Je antropomorfiseert het immuunsysteem alsof het een persoon is die ergens mee om moet gaan, maar dat is het niet. Alleen al de uitdrukking "foppen" schuurt behoorlijk.

Of je jong en fit bent, heeft alleen invloed op onderliggende oorzaken die bij kunnen dragen aan ziekte, maar ook daar is het geen wet van meden en perzen; de kans daarop is groter bij hogere leeftijd maar je kunt daar geen zekerheid van maken. Reboot and try again...

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 20-08-2021 16:46 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-11 17:31
In de heel heel heeeeeel theoretische kant vind ik het nog wel een interessante gedachte hoe het lichaam (en dan waarschijnlijk over meerdere generaties met evolutie) er mee om zou gaan als we dermate ver zijn met vaccineren dat we vrijwel alle virussen via vaccinatie aan ons lichaam voorstellen en zo ons immuunsysteem triggeren.
Begin deze week legden de experts hier het verschil uit tussen de vaccinatie"infectie" en normale infectie met de mucusidale bescherming.

Waar dat nu een belangrijk eerste aanvalssysteem is, zou je (again, heeeeeeeel) theoretisch door vaccinatie daar minder afhankelijk van worden en meer van afweer voorbij het slijmvlies.

Maar ik kan me inderdaad met geen mogelijkheid indenken hoe bizar veel evolutie, vaccinatie en andere factoren daar overheen gaan voordat ons "slijmvliesverdediging" ook maar enigszins zou veranderen daardoor.

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-11 22:41
gambieter schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:24:
[...]

Om heel bot te zijn, het is knap om zoveel onzin in zo weinig tekst te stoppen; het verbaast me niet dat je niets op Google daarover zult vinden. Je antropomorfiseert het immuunsysteem alsof het een persoon is die ergens mee om moet gaan, maar dat is het niet. Alleen al de uitdrukking "foppen" schuurt behoorlijk.

Of je jong en fit bent, heeft alleen invloed op onderliggende oorzaken die bij kunnen dragen aan ziekte, maar ook daar is het geen wet van meden en perzen. Reboot and try again.
Jammer dat je zo reageert, want zo polariseer je alleen maar. Ik stel enkel vragen, dus ik snap niet waarom je op deze toon reageert. Is het zo'n kwalijke zaak dat ik wil weten wat er met mijn lichaam gebeurt? Ik heb niet voor niets tweemaal het vaccin nu genomen: want ik baseer mijn keuze op kennis en feiten (= het vaccin beschermt me). Daarom zou ik ook graag willen weten of elk jaar het vaccin nemen hetzelfde effect heeft als een natuurlijke besmetting. Als de wetenschap daar heel duidelijk in is: fijn, maar daar kan ik dus (nog) weinig over vinden als 'leek'.

Overigens was het woord 'foppen' misschien ietwat onhandig gekozen.
ZieMaar! schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:55:
Volgens mij fop je je lichaam helemaal niet. Waarom noem je dat zo? Voor welke afhankelijkheid ben je bang?
Misschien is foppen geen handige woord keuze. Ik bedoel dat je lichaam op deze manier "went" aan het virus door een kleine virale load te krijgen, zodat je resistentie opbouwt en niet echt (goed) ziek wordt.

Ik ben niet specifiek bang voor afhankelijkheid hoor. Om mijn vraag anders te formuleren: heeft elk jaar een vaccin krijgen precies hetzelfde effect op het lichaam als een (jaarlijkse) natuurlijke besmetting (los van dat je daar zieker van wordt)?
NMH schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:19:
[...]

Lijkt me niet. Waar jij bang voor lijkt te zijn is dat je afweersysteem "lui" wordt en afhankelijk van de injecties. Wellicht dat dat zou kunnen gebeuren als de injecties de rol van het afweersysteem over zouden nemen en het virus op zouden ruimen zonder dat het afweersysteem in actie hoeft te komen. Zo werkt een vaccinatie echter niet; door de vaccinatie wordt je afweersysteem blootgesteld aan een stukje van het coronavirus, waardoor het "leert" hoe het virus er uit ziet en het effectiever op kan ruimen als je aan een echt coronavirus blootgesteld wordt. Bij de mRNA vaccins gebeurt dit bijvoorbeeld door je eigen cellen de spike-eiwitten te laten maken die op het coronavirus zitten.

Vergelijk het met je soldaten laten oefenen op een nep-vijand die met losse flodders schiet voordat ze naar het front gaan waar de echte tegenstander met scherp schiet. Daar worden ze beter van, niet slechter. :)
Dank je wel, hier kan ik iets mee.

• Holk
Coocoocachoo schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:42:
In de heel heel heeeeeel theoretische kant vind ik het nog wel een interessante gedachte hoe het lichaam (en dan waarschijnlijk over meerdere generaties met evolutie) er mee om zou gaan als we dermate ver zijn met vaccineren dat we vrijwel alle virussen via vaccinatie aan ons lichaam voorstellen en zo ons immuunsysteem triggeren.
Begin deze week legden de experts hier het verschil uit tussen de vaccinatie"infectie" en normale infectie met de mucusidale bescherming.

Waar dat nu een belangrijk eerste aanvalssysteem is, zou je (again, heeeeeeeel) theoretisch door vaccinatie daar minder afhankelijk van worden en meer van afweer voorbij het slijmvlies.

Maar ik kan me inderdaad met geen mogelijkheid indenken hoe bizar veel evolutie, vaccinatie en andere factoren daar overheen gaan voordat ons "slijmvliesverdediging" ook maar enigszins zou veranderen daardoor.
Nope. Je afweersysteem heeft bij geboorte een enorm divers repertoire, miljoenen tot miljarden verschillende epitopen kunnen herkent worden als lichaamsvreemd. In de eerste periode van je leven gaat je afweersysteem alles wat lichaamseigen is afstrepen (daar is je thymusklier voor, daar komt ook de naam T-cel vandaan). Maar dan nog hou je er miljoenen voorradig mocht het zover zijn dat dit lichaamsvreemde ding je lijf in komt

Dit virus is in de basis lichaamsvreemd en zal opgeruimd worden, maar de snelheid van infectie en ziektebeeld maakt je immuunsysteem soms te traag en kun je ernstige COVID-19 ziekte ontwikkelen. Wat een vaccin doet is je immuunsysteem extra snelheid geven door de IgM->IgG stap die normaliter een week duurt alvast in te zetten.

Omdat het virus dan nog heel snel is zal je bij infectie na vaccinatie alsnog ziek worden maar veel milder en minder ‘diep’. Na een vaccin/infectie en dan herinfectie zal het nog sneller gaan maar mogelijk nog steeds een beetje ziek. Zo werkt het met die 4 andere Corona virussen ook

• RoD
  • Niet online

RoD

Holk schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:20:
[...]

Nope. Je afweersysteem heeft bij geboorte een enorm divers repertoire, miljoenen tot miljarden verschillende epitopen kunnen herkent worden als lichaamsvreemd. In de eerste periode van je leven gaat je afweersysteem alles wat lichaamseigen is afstrepen (daar is je thymusklier voor, daar komt ook de naam T-cel vandaan). Maar dan nog hou je er miljoenen voorradig mocht het zover zijn dat dit lichaamsvreemde ding je lijf in komt
Inderdaad. Je kan dus zeggen dat je immuunsysteem in principe alles als niet-lichaamseigen beschouwd, maar in de ontwikkeling heeft geleerd dat sommige dingen juist wel lichaamseigen zijn. Het immuunsysteem hoeft dus niet geleerd te worden om niet-lichaamseigen dingen aan te vallen, het is juist andersom. Dat is ook het mooie aan het systeem.

Minder mooi is natuurlijk dat er wel eens wat foutjes optreden en je auto-immuunziektes krijgt.

Verwijderd

Echter, we hebben natuurlijk een lichaam met een sterk immuunsysteem. Dit beschermt ons. Dit is al (honderd)duizenden jaren zo.
Je weet dat al honderduizenden jaren we niet echt ouder dan 30 werden he. :+

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:17
Verwijderd schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 18:47:
[...]

Je weet dat al honderduizenden jaren we niet echt ouder dan 30 werden he. :+
Dat is een fabeltje. Kindsterfte lag hoog waardoor het gemiddelde leeftijd laag was, maar als je de eerste 5 jaar overleefde was de kans best groot dat je ‘gewoon’ oud werd. Oké misschien. Geen 80+ maar wel redelijk ruim boven de 30.

Afbeeldingslocatie: https://ourworldindata.org/uploads/2020/03/Life-expectancy-by-age-in-the-UK-1700-to-2013-1536x1022.png

Bovenstaand is UK, maar is volgens mijn oor Nederland niet heel anders.

Verwijderd

perspectivebass schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:07:
[...]

Dat is een fabeltje. Kindsterfte lag hoog waardoor het gemiddelde leeftijd laag was, maar als je de eerste 5 jaar overleefde was de kans best groot dat je ‘gewoon’ oud werd. Oké misschien. Geen 80+ maar wel redelijk ruim boven de 30.

[Afbeelding]

Bovenstaand is UK, maar is volgens mijn oor Nederland niet heel anders.
Dat is geen fabeltje, als je veel kindersterfte hebt dan wordt je nog steeds niet veel ouder dan 30.

In ieder geval, ons immuunsysteem is helemaal niet zo goed als de anti vaxxers denken l.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De FDA heeft het Pfizer/BioNTech vaccin goedgekeurd voor 16+ (12-15 blijft Emergency Use Authorization):

• martwoutnl
user109731 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:23:
De FDA heeft het Pfizer/BioNTech vaccin goedgekeurd voor 16+ (12-15 blijft Emergency Use Authorization):
[Twitter]
Is die "Emergency Use" vergelijkbaar met toestemming EMA of een soort versnelde toelating en is de toestemming nu wel vergelijkbaar met toestemming EMA?

• user109731
  • Niet online
martwoutnl schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:29:
Is die "Emergency Use" vergelijkbaar met toestemming EMA of een soort versnelde toelating en is de toestemming nu wel vergelijkbaar met toestemming EMA?
Volgens mij heeft de EMA het nog steeds als emergency / conditional goedkeuring. Ik weet niet hoe EMA en FDA hierin verschillen, misschien kan @RoD daar iets over zeggen.

(Voor de VS is dit een belangrijke stap omdat meer partijen nu vaccinatie zullen vereisen, zoals het leger bijvoorbeeld.)

• RoD
  • Niet online

RoD

user109731 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:43:
[...]

Volgens mij heeft de EMA het nog steeds als emergency / conditional goedkeuring. Ik weet niet hoe EMA en FDA hierin verschillen, misschien kan @RoD daar iets over zeggen.

(Voor de VS is dit een belangrijke stap omdat meer partijen nu vaccinatie zullen vereisen, zoals het leger bijvoorbeeld.)
Daar kan ik wel wat over zeggen :) In principe komt het grotendeels op hetzelfde neer, maar beide autoriteiten hebben hun eigen framework wat betreft de approvals. De EU geeft gewoon een geldige MA (marketing authorization) af bij conditional approval. Het enige verschil met een volledige approval is dat er een aantal voorwaarden zijn waar de applicant aan moet voldoen mbt toekomstig onderzoek (bijvoorbeeld long-term safety follow-up, sub-studies in kinderen, of andere populations of interest, aanvullende farmaceutische analyses, toxicologische analyses, etc). Als de applicant er niet aan voldoet, kan de MA ook weer worden ingetrokken.

De FDA geeft zijn EUA af in het geval van een urgente unmet medical need cq. gezondheidscrisis. Dat proces lijkt iets minder ingericht op het conditioneel toepassen van MA, maar eigenlijk komt het wel op hetzelfde neer. Zie ook deze uitleg: https://www.fda.gov/vacci...zation-vaccines-explained
An Emergency Use Authorization (EUA) is a mechanism to facilitate the availability and use of medical countermeasures, including vaccines, during public health emergencies, such as the current COVID-19 pandemic. Under an EUA, FDA may allow the use of unapproved medical products, or unapproved uses of approved medical products in an emergency to diagnose, treat, or prevent serious or life-threatening diseases or conditions when certain statutory criteria have been met, including that there are no adequate, approved, and available alternatives.
De EMA stelt op hun website iets vergelijkbaars:
Medicines for human use are eligible if they are intended for treating, preventing or diagnosing seriously debilitating or life-threatening diseases. This includes orphan medicines.

Its use is also intended for a public health emergency (e.g. a pandemic). For these medicines, less comprehensive pharmaceutical and non-clinical data may also be accepted.
De EMA heeft ook een leuke fact sheet over hun CMA's: https://www.ema.europa.eu...patients-2006-2016_en.pdf

Daarin zie je de CMA's van de periode 2006-2016. Je ziet ook dat er geen MA is ingetrokken wegens safety reasons. Dat lijkt me de belangrijkste parameter om aan te geven of je je CMA's op een goede wijze inzet.

Bottom line: voor je EUA of CMA heb je nog steeds een rigoreus pakket aan studies nodig. Je moet nog steeds tot aan fase 3 komen, maar je zou bijvoorbeeld voldoende kunnen hebben aan een interim-analyse om je indiening te doen. De fase 1 en 2 moeten nog steeds worden uitgevoerd, net als een grootschalig pakket aan pre-klinische onderzoeken, en farmaceutische analyses. Alleen voor het "laatste stukje" kun je terecht met een EUA/CMA. En natuurlijk wordt alles in het kader van benefit-risk beoordeeld.

• martwoutnl
RoD schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:21:
[...]

Daar kan ik wel wat over zeggen :)
Dank voor de uitleg. Voor mij als leek was dit helder genoeg.

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-11 14:00
offtopic:
https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

Hier zeer veel wetenschap waarom de Covid vaccins slecht zouden zijn. Misschien zitten hier wat users met kennis die e.e.a. kunnen debunken, want het baart me zeer veel zorgen.

Dit is dus niet de bedoeling. Zie ook de reacties hieronder. Er wordt basiskennis verwacht, we verwachten brononderzoek en een stelling (oid). Ik laat de reactie nu staan, omdat er (goed) op gereageerd is, maar normaal halen we dit gewoon weg

[ Voor 29% gewijzigd door ZieMaar! op 03-09-2021 16:57 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

brambello schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:37:

Hier zeer veel wetenschap waarom de Covid vaccins slecht zouden zijn. Misschien zitten hier wat users met kennis die e.e.a. kunnen debunken, want het baart me zeer veel zorgen.
Verwacht je nu echt dat mensen energie gaan verspillen aan een Reddit thread waar iemand wat is gaan cherrypicken? Reddit is leuk voor the "Am I the Asshole" en zo, maar niet voor dergelijk aluhoedje rotzooi.

Het staat notabene in de /r/conspiracy/, dat moet je toch wel genoeg zeggen?

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 03-09-2021 13:07 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• RoD
  • Niet online

RoD

brambello schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:37:

We kunnen hier best het een en ander bespreken, maar dan verwachten we wel wat meer moeite dan het neerplempen van een Reddit-draadje. Dit topic staat ook vol met informatie, dus ik zou daar eens beginnen (lees bijvoorbeeld gepinde posts).

Ik heb er even kort naar gekeken en het zijn stuk voor stuk onzinnige argumenten die bedacht zijn om vaccins in diskrediet te brengen. Zie bijvoorbeeld het argument dat de vaccins het risico op auto-immuunziekten verhogen. Klopt als een bus. De nuance is echter dat die kans heel, heel erg klein is, de benefits van het vaccin veel groter zijn, en nota bene het virus zelf die kans op auto-immuunziekten net zo goed verhoogd. De risk is op een zelfde manier onzinnig.

• brambello
gambieter schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:06:
[...]

Verwacht je nu echt dat mensen energie gaan verspillen aan een Reddit thread waar iemand wat is gaan cherrypicken? Reddit is leuk voor the "Am I the Asshole" en zo, maar niet voor dergelijk aluhoedje rotzooi.

Het staat notabene in de /r/conspiracy/, dat moet je toch wel genoeg zeggen?
Er is veel sprake van censuur en het 'verpolitikiseren' van de discussie, waardoor het in de conspiracy hoek komt. Ik geloof ook dat het allemaal cherrypicking is/te debunken valt, maar het injecteren is ook niet iets waar we lichtzinnig over moeten denken.De 'wetenschappers', met en zonder aanhalingstekens, die naar voren kwamen om het vaccin in diskrediet te brengen valt meestal ook heel veel tegenin te brengen. Maar als dit de zogenoemde complete lijst van potentiele gevaren is verdient dit toch nuance en debunking.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:19
brambello schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:39:
[...]

Er is veel sprake van censuur en het 'verpolitikiseren' van de discussie, waardoor het in de conspiracy hoek komt. Ik geloof ook dat het allemaal cherrypicking is/te debunken valt, maar het injecteren is ook niet iets waar we lichtzinnig over moeten denken.De 'wetenschappers', met en zonder aanhalingstekens, die naar voren kwamen om het vaccin in diskrediet te brengen valt meestal ook heel veel tegenin te brengen. Maar als dit de zogenoemde complete lijst van potentiele gevaren is verdient dit toch nuance en debunking.
Waar wil je dan specifiek iets over weten? De reddit-post die je aanhaalt noemt 9 dingen en het is een heel verhaal van meer dan 30.000 tekens. Misschien kan je één van de 9 dingen kiezen waar je je specifiek zorgen over maakt? Zo'n heel verhaal is véél te lang om in een forumpost even op alle mogelijke punten te debunken.
Wat je nu aan het doen bent neigt naar JAQ-en of sealioning.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

brambello schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:39:
Nee, dat is energie verspillen aan idioten en kwaadaardige figuren. Het verdient helemaal niets, alleen vergetelheid. En vergeet niet: 1 idioot kan sneller onzin produceren dan 100 experts kunnen weerleggen.

Het is geen censuur: het is kwaliteitscontrole. Zie ook Brontoetsing #hoedan?!.

• brambello
Tom-Z schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:53:
[...]

Waar wil je dan specifiek iets over weten? De reddit-post die je aanhaalt noemt 9 dingen en het is een heel verhaal van meer dan 30.000 tekens. Misschien kan je één van de 9 dingen kiezen waar je je specifiek zorgen over maakt? Zo'n heel verhaal is véél te lang om in een forumpost even op alle mogelijke punten te debunken.
Wat je nu aan het doen bent neigt naar JAQ-en of sealioning.
Nou nou rustig maar :D
the spike protein appears to be cytotoxic.- hopelijk niet - lijkt al beantwoord

the potential for autoimmune disorders. - hopelijk niet - lijkt al beantwoord

the fact that alternative treatments are available to both prevent and treat covid - denk ik wel, maar hier hoef ik niet over uit te wijden.

they are trying to jab everyone, even people who have recovered from covid and do not need the jab.- hier ben ik persoonlijk wel van overtuigd.

the potential for long term unknown side effects and the potential impact of this on national security. - hier maak ik me wel zorgen over. Ze zeggen allemaal dat dit niet zo is, en dat vaccins dat nooit hebben. Nou hopen dan maar.

En ik zoek meer geruststelling dan een mening over iets waar ik weinig van weet te lopen verkondigen.

[ Voor 12% gewijzigd door brambello op 03-09-2021 14:19 ]

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:15
brambello schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:18:
[...]

Nou nou rustig maar :D
the spike protein appears to be cytotoxic.- hopelijk niet - lijkt al beantwoord

the potential for autoimmune disorders. - hopelijk niet - lijkt al beantwoord

the fact that alternative treatments are available to both prevent and treat covid - denk ik wel, maar hier hoef ik niet over uit te wijden.

they are trying to jab everyone, even people who have recovered from covid and do not need the jab.- hier ben ik persoonlijk wel van overtuigd.

the potential for long term unknown side effects and the potential impact of this on national security. - hier maak ik me wel zorgen over. Ze zeggen allemaal dat dit niet zo is, en dat vaccins dat nooit hebben. Nou hopen dan maar.

En ik zoek meer geruststelling dan een mening over iets waar ik weinig van weet te lopen verkondigen.
Lees nou eerst eens dit topic (de gepinde berichten na), die debunken al die onzin. Beetje moeite mag je er zelf wel insteken.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Afgelopen maanden heb ik meegedaan aan een onderzoek naar de werking van corona vaccins i.c.m. auto-immuunziekte en de daarbijbehorende afweersysteem onderdrukkende medicatie.

Uitslag onderzoek is gisteren onder de deelnemers bekend gemaakt, met voornamelijk heel positieve resultaten. De grootste groep deelnemers heeft nagenoeg evenveel antistoffen aangemaakt in vergelijking met gezonde mensen.

Meer info hier: https://www.volkskrant.nl...to-immuunziekte~b5ac48ac/

Persoonlijk heb ik ook uitslag gekregen, ik barst van de antistoffen 8)

• RoD
  • Niet online

RoD

renegrunn schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 10:03:
Afgelopen maanden heb ik meegedaan aan een onderzoek naar de werking van corona vaccins i.c.m. auto-immuunziekte en de daarbijbehorende afweersysteem onderdrukkende medicatie.

Uitslag onderzoek is gisteren onder de deelnemers bekend gemaakt, met voornamelijk heel positieve resultaten. De grootste groep deelnemers heeft nagenoeg evenveel antistoffen aangemaakt in vergelijking met gezonde mensen.

Meer info hier: https://www.volkskrant.nl...to-immuunziekte~b5ac48ac/

Persoonlijk heb ik ook uitslag gekregen, ik barst van de antistoffen 8)
Mooi onderzoek en mooi resultaat :) Een erg belangrijke vondst. Ben benieuwd naar het paper.

• renegrunn
  • Nu online
RoD schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 10:15:
[...]

Mooi onderzoek en mooi resultaat :) Een erg belangrijke vondst. Ben benieuwd naar het paper.
Meer (algemene) info hier: https://www.target-to-b.nl/

• user109731
  • Niet online
Artikel van Nature over de geschiedenis en ontwikkeling van mRNA vaccins: https://www.nature.com/articles/d41586-021-02483-w

[ Voor 6% gewijzigd door user109731 op 15-09-2021 09:09 ]

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-11 18:11
Als je het volgende leest:
https://nos.nl/nieuwsuur/...et-hier-een-ramp-geworden

Zijn ze in Israël wel erg overtuigd dat de booster voor iedereen nodig is.
Is hier ook al wetenschappelijk bewijs van naar buiten gebracht ?

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 08:52

Dennahz

Life feels like hell should.

Coronavirus: Commissie keurt nieuw contract met Novavax voor mogelijk vaccin tegen COVID-19 goed

Dus binnenkort ook de keuze uit het Novavax vaccin? Dit is nou het eerste vaccin waarvan ik zeg: misschien neem ik hem wel. Gewoon de goede oude techniek. Rustig getest op een behoorlijk aantal mensen.

Niet die overhaaste prikken zoals we nu hebben met alle risico's van dien. Jammer dat er niet meer aandacht voor is. Neem aan dat we deze in Nederland ook gewoon krijgen t.z.t.

Twitter

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dennahz schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:31:
Niet die overhaaste prikken zoals we nu hebben met alle risico's van dien.
Welke risico's zie je hier afgedekt worden die de vermeend overhaaste andere vaccins wel hebben? Nu si het een generiek statement zonder verdere onderbouwing.

• RoD
  • Niet online

RoD

Coronavirus: Commissie keurt nieuw contract met Novavax voor mogelijk vaccin tegen COVID-19 goed

Dus binnenkort ook de keuze uit het Novavax vaccin? Dit is nou het eerste vaccin waarvan ik zeg: misschien neem ik hem wel. Gewoon de goede oude techniek. Rustig getest op een behoorlijk aantal mensen.

Niet die overhaaste prikken zoals we nu hebben met alle risico's van dien. Jammer dat er niet meer aandacht voor is. Neem aan dat we deze in Nederland ook gewoon krijgen t.z.t.
Er is geen enkele reden aan te nemen dat Novavax beter/veiliger gaat zijn dan mRNA-vaccins. Als we van oude techniek = beter moesten uitgaan zaten we nu nog steeds te vaccineren met verzwakte / geinactiveerde virussen te vaccineren met alle gevaren van dien.

Je punt over "overhaaste prikken met alle risico's van dien" is dan ook totaal ongefundeerd. Alle vaccins worden langs precies dezelfde meetlat gelegd en moeten hetzelfde ontwikkelingsproject volgen. Novavax wordt verder ook niet "rustig" getest, en ook niet op een "behoorlijk aantal mensen". Ze gooien er net zoveel haast achter als de andere fabrikanten, alleen heeft Novavax zijn zaakjes minder goed voor elkaar.

Tenslotte staat wat het EC doet los van de EMA. Dus dit zegt niets over de goedkeuring. Het feit dat er na beloftes nog altijd geen volledig pakket ligt geeft ook te denken over wat de oorzaak kan zijn.

En dat er geen aandacht voor is lijkt me logisch. We hebben goedwerkende vaccins met een zeer hoog effectiviteitspercentage. Diversificeren is goed, want dan heb je opties, maar meer ook niet.

Kortom, graag volgende keer met iets minder onderbuik.

• Miki
  • Laatst online: 23:24

Naast de uitstekende reactie van RoD ben ik zelf benieuwd wat voor opleiding je hebt gevolgd en in welk werkveld jij actief bent om dit zo te kunnen beoordelen met deze zware uitspraken :)

• Dennahz

Dennahz

Napo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:50:
[...]

Welke risico's zie je hier afgedekt worden die de vermeend overhaaste andere vaccins wel hebben? Nu si het een generiek statement zonder verdere onderbouwing.
RoD schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:57:
[...]

Er is geen enkele reden aan te nemen dat Novavax beter/veiliger gaat zijn dan mRNA-vaccins. Als we van oude techniek = beter moesten uitgaan zaten we nu nog steeds te vaccineren met verzwakte / geinactiveerde virussen te vaccineren met alle gevaren van dien.

Je punt over "overhaaste prikken met alle risico's van dien" is dan ook totaal ongefundeerd. Alle vaccins worden langs precies dezelfde meetlat gelegd en moeten hetzelfde ontwikkelingsproject volgen. Novavax wordt verder ook niet "rustig" getest, en ook niet op een "behoorlijk aantal mensen". Ze gooien er net zoveel haast achter als de andere fabrikanten, alleen heeft Novavax zijn zaakjes minder goed voor elkaar.

Tenslotte staat wat het EC doet los van de EMA. Dus dit zegt niets over de goedkeuring. Het feit dat er na beloftes nog altijd geen volledig pakket ligt geeft ook te denken over wat de oorzaak kan zijn.

En dat er geen aandacht voor is lijkt me logisch. We hebben goedwerkende vaccins met een zeer hoog effectiviteitspercentage. Diversificeren is goed, want dan heb je opties, maar meer ook niet.

Ze worden langs dezelfde meetlat gelegd, maar in een periode van haast en druk om een vaccin te lanceren mis je wel eens wat. Je ziet dat ze nu nog steeds bezig zijn met onderzoeken naar bijvoorbeeld vruchtbaarheidsproblemen. Het zullen waarschijnlijk excessen zijn, maar toch vind ik het wel frappant dat ze dit achteraf pas aan het onderzoeken zijn.

Normaliter zou je dat moeten checken voor je iets - op deze schaal - op de markt brengt (mening).

En het is wellicht de angst voor het onbekende en de verhalen van mensen die het Pfizer vaccin gehad hebben en rare klachten kregen achteraf. Ken verschillende mensen die er echt goed ziek van geworden zijn, of bijvoorbeeld een maand een vage zwelling hadden waar ze pijnstillers voor moesten nemen. (Zie ook hier).

Nu zal dit misschien ook echt wel voorkomen bij vaccins die gebruik maken van de oude techniek, maar in m'n hoofd zijn die gewoon veiliger om te nemen. Of het in de praktijk ook zo is? De tijd zal het uitwijzen.

Van een console of auto koop je ook niet de eerste versie :)
Miki schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:02:
[...]

Naast de uitstekende reactie van RoD ben ik zelf benieuwd wat voor opleiding je hebt gevolgd en in welk werkveld jij actief bent om dit zo te kunnen beoordelen met deze zware uitspraken :)
Social media viroloog. Zoals de rest van Nederland.

Ben vooral actief als investeerder - en daar heb ik geleerd dat bij veel druk en veel reclame, het meestal niet zo'n goed idee is om erin mee te gaan. En dat is precies wat er gaande is bij die vaccins. Noem het een 'spidey sense'.

Of het terecht is of niet... geen idee. Maar pushen en drammen = gewoon een no-go voor me. Bij welk product dan ook.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennahz op 16-09-2021 12:22 ]

Twitter

• user109731
  • Niet online
Van wat ik zo snel zie was er een phase 3 Novavax trial in de VS/Mexico met 29960 mensen en 15000 in het VK. Pfizer had het over 44000 mensen, dus dat is dezelfde orde van grootte? Bovendien zijn die mensen nu al 10 maanden verder in het proces én er zijn honderden miljoenen anderen mee gevaccineerd.
Dennahz schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:20:
Ik wel, als die auto goede testresultaten heeft en ik anders met grote waarschijnlijkheid een barrel toegewezen krijg dat zeker weten onveilig is :+

[ Voor 27% gewijzigd door user109731 op 16-09-2021 12:38 ]

• renegrunn
  • Nu online
[...]

Euh.. is dat niet precies wat je doet als dit specifieke vaccin wel zou nemen? De anderen hebben inmiddels een behoorlijk track-record opgebouwd. Dus je zult nog een klein jaartje moeten wachten wil je dezelfde cijfers zien denk ik.

• Dennahz

Dennahz

renegrunn schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:25:
[...]

Euh.. is dat niet precies wat je doet als dit specifieke vaccin wel zou nemen? De anderen hebben inmiddels een behoorlijk track-record opgebouwd. Dus je zult nog een klein jaartje moeten wachten wil je dezelfde cijfers zien denk ik.
Yup, eerst weer even wachten op de resultaten natuurlijk. Ik ging er vanuit dat ze ondertussen ook wel geleerd hebben van de fouten van de andere fabrikanten, maar blijkbaar was dat niet echt een correcte gedachte als ik de post van @RoD zo lees.

Het zal mij benieuwen in ieder geval :)

Twitter

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:17
Dennahz schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:34:
[...]

Yup, eerst weer even wachten op de resultaten natuurlijk. Ik ging er vanuit dat ze ondertussen ook wel geleerd hebben van de fouten van de andere fabrikanten, maar blijkbaar was dat niet echt een correcte gedachte als ik de post van @RoD zo lees.

Welke fouten van andere fabrikanten? Behalve leveringsproblemen bij AZ en Janssen zijn er volgens mij door fabrikanten vrij weinig fouten gemaakt welke specifiek worden veroorzaakt door de huidige situatie.

• RoD
  • Niet online

RoD

Ze worden langs dezelfde meetlat gelegd, maar in een periode van haast en druk om een vaccin te lanceren mis je wel eens wat.
Ongefundeerde claim #1. Zo werkt het dus niet.
Je ziet dat ze nu nog steeds bezig zijn met onderzoeken naar bijvoorbeeld vruchtbaarheidsproblemen. Het zullen waarschijnlijk excessen zijn, maar toch vind ik het wel frappant dat ze dit achteraf pas aan het onderzoeken zijn.
Ongefundeerde claim #2. Wederom roep je maar wat, en heb je niet de moeite genomen je in de data te verdiepen. In de EPAR staat wat er aan kennis over reproductive toxicology bekend is en daarnaast zijn er studies met zwangeren uitgevoerd in lijn met de richtlijnen van de autoriteiten en in lijn met de standaardaanpak mbt nieuwe medicatie.
Normaliter zou je dat moeten checken voor je iets - op deze schaal - op de markt brengt (mening).
Je mening doet niet ter zake aangezien je niet uitlegt waarom 1. wat er aan kennis ligt niet toereikend is. 2. wat er in de bestaande benefit-risk assessment + post-marketing surveillance + geleidelijke vrijgave aan zwangere vrouwen op basis van onderzoeksresultaten, mis is. Ofwel: ongefundeerde claim #3.
En het is wellicht de angst voor het onbekende en de verhalen van mensen die het Pfizer vaccin gehad hebben en rare klachten kregen achteraf. Ken verschillende mensen die er echt goed ziek van geworden zijn, of bijvoorbeeld een maand een vage zwelling hadden waar ze pijnstillers voor moesten nemen. (Zie ook hier).
Ziek worden van een vaccin hoort erbij, dat is je immuunsysteem die aan het werk is gegaan. Ik ga niet nog een keer uitleggen hoe je data bij LAREB moet interpreteren, maar in het kort moet je een signaaldetectiesysteem niet gebruiken om conclusies te trekken.
Nu zal dit misschien ook echt wel voorkomen bij vaccins die gebruik maken van de oude techniek, maar in m'n hoofd zijn die gewoon veiliger om te nemen. Of het in de praktijk ook zo is? De tijd zal het uitwijzen.
Zeg dan gewoon dat je op basis van onderbuik reageert, maar ga niet net doen alsof je verstand van zaken hebt. Ik kan me best voorstellen dat sommige zaken onrust opleveren, maar dat komt in dit geval niet tot stand op basis van rationele overwegingen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Dennahz schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:34:
[...]

Nee, ik zou niet weten wat Novavax beter kan doen op basis van ervaringen die we op dit moment hebben. De vaccins zijn niet aangepast sinds de initiële ontwikkeling en het lijkt er niet op dat er fabrikanten zijn die momenteel interesse hebben in een aanpassing. Novavax zal simpelweg zelf de klinische eigenschappen van hun vaccin in kaart moeten brengen, en kunnen daarbij niet leunen op ervaringen van anderen.

• RoD
  • Niet online

RoD

En aangezien het alweer een tijdje geleden is dat we iets van Novavax hebben gehoord, was ik wel benieuwd waar ze nu staan. Helaas niet echt goed nieuws. De indiening bij FDA/EMA lijkt weer vertraagd te zijn, en lijkt nu pas in oktober te gaan gebeuren. Het lijkt daarbij vooral om missende data mbt de productie te gaan, zie: https://www.reuters.com/b...ctober-source-2021-08-20/

Dat kan hem in van alles zitten, maar het gaat dus vooral om het kwaliteitsaspect (CMC) mbt het vaccin en de productie. Dit is overigens wél een voorbeeld van hoe snelle ontwikkeling toch nog tot struikelblokken kunnen leiden. Met een langer klinisch ontwikkeltraject heb je veel meer tijd om je productie op orde te krijgen en aan alle regelgeving te voldoen. Novavax lijkt dus hier een bottleneck te pakken te hebben. Lichtelijk speculatief overigens, omdat ik niet weet wat er precies ten grondslag ligt aan de ontbrekende CMC-data.

Wel interessant is het volgende:
https://ir.novavax.com/20...19-and-Seasonal-Influenza

Ze werken dus aan een vaccin die griep en corona combineert. Dat zou een uitkomst zijn voor een jaarlijkse prik voor risicogroepen, dan vang je meteen beide zaken af. Het is al in vroege fase klinisch onderzoek, maar het gaat dus nog wel even duren voordat het op de markt komt.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
De Russen hebben overigens ook nog steeds niet genoeg data ingeleverd. Hebben ze het gewoon opgegeven?

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-11 17:23
RoD schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:55:
Wel interessant is het volgende:
https://ir.novavax.com/20...19-and-Seasonal-Influenza

Ze werken dus aan een vaccin die griep en corona combineert. Dat zou een uitkomst zijn voor een jaarlijkse prik voor risicogroepen, dan vang je meteen beide zaken af. Het is al in vroege fase klinisch onderzoek, maar het gaat dus nog wel even duren voordat het op de markt komt.
Moderna is hier ook mee bezig:

Super mooie ontwikkeling.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-11 18:11
BlackMonkey schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:47:
[...]

Moderna is hier ook mee bezig:

[Twitter]

Super mooie ontwikkeling.
Booster All The Things <insert Yay smiley> !

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RoD schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:39:
[...]

Nee, ik zou niet weten wat Novavax beter kan doen op basis van ervaringen die we op dit moment hebben. De vaccins zijn niet aangepast sinds de initiële ontwikkeling en het lijkt er niet op dat er fabrikanten zijn die momenteel interesse hebben in een aanpassing. Novavax zal simpelweg zelf de klinische eigenschappen van hun vaccin in kaart moeten brengen, en kunnen daarbij niet leunen op ervaringen van anderen.
Dit verbaast met dan wel weer. Als je top of the bill wilt blijven, zul je m.i. toch moeten inspelen op de mutaties. Of wachten ze op een forsere mutatie voordat er actie wordt ondernomen?

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:06
MikeyMan schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:09:
[...]

Dit verbaast met dan wel weer. Als je top of the bill wilt blijven, zul je m.i. toch moeten inspelen op de mutaties. Of wachten ze op een forsere mutatie voordat er actie wordt ondernomen?
probeer ik ook te snappen.

in januari 2020 was de genetische code van het covid virus bekend. In februari had Pfizer het vaccin al gereed en is men feitelijk met de trials van start gegaan.

vraag 1: is het eiwit dat de originele Covid, variant alpha en variant delta maken identiek?
vraag 2: is het RNA wat in deze vaccins zit nog exact hetzelfde als in februari 2020?

• RoD
  • Niet online

RoD

MikeyMan schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:09:
[...]

Twee dingen die hier denk ik aan ten grondslag liggen:
1. De vaccins werken nog steeds erg goed, zelfs tegen delta is de effectiviteit kneiterhoog. Dat verbeteren is lastig (de EMA mikte aanvankelijk op >50% effectiviteit voor goedkeuring, we zitten vele malen hoger)
2. Je vaccin aanpassen kost tijd, en geld. Vanuit bedrijfsoogpunt doe je dat niet als daar geen hele goede reden voor is. Zie 1.

• RoD
  • Niet online

RoD

maxtrash schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:30:
[...]

probeer ik ook te snappen.

in januari 2020 was de genetische code van het covid virus bekend. In februari had Pfizer het vaccin al gereed en is men feitelijk met de trials van start gegaan.

vraag 1: is het eiwit dat de originele Covid, variant alpha en variant delta maken identiek?
vraag 2: is het RNA wat in deze vaccins zit nog exact hetzelfde als in februari 2020?
1. Nee, er zijn veranderingen in het Spike-eiwit, maar die zijn niet dusdanig dat de epitopen (herkenningspunten voor het immuunsysteem) zo anders zijn dat de antilichamen opgewekt na vaccinatie ze niet meer herkennen.
2. Ja, het RNA-product veranderen = vaccin aanpassen = opnieuw goedkeuring aanvragen.

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:06
RoD schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:47:
[...]

1. Nee, er zijn veranderingen in het Spike-eiwit, maar die zijn niet dusdanig dat de epitopen (herkenningspunten voor het immuunsysteem) zo anders zijn dat de antilichamen opgewekt na vaccinatie ze niet meer herkennen.
2. Ja, het RNA-product veranderen = vaccin aanpassen = opnieuw goedkeuring aanvragen.
dank voor je reactie. Ik had ook al het vermoeden dat het zo zat.

Een van de voordelen van RNA-vaccins is dat ze makkelijk aan te passen zijn (zelfs de eerste variant was er feitelijk al zeer snel). We hebben het geluk dat het kennelijk nog niet per se nodig is, maar waarom is een compleet nieuwe goedkeuring nodig als het vaccin subtiel aangepast wordt? Is dat wellicht wetgeving die ontstaan is toen er nog geen RNA-vaccins bestonden?

• RoD
  • Niet online

RoD

maxtrash schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:20:
[...]

dank voor je reactie. Ik had ook al het vermoeden dat het zo zat.

Een van de voordelen van RNA-vaccins is dat ze makkelijk aan te passen zijn (zelfs de eerste variant was er feitelijk al zeer snel). We hebben het geluk dat het kennelijk nog niet per se nodig is, maar waarom is een compleet nieuwe goedkeuring nodig als het vaccin subtiel aangepast wordt? Is dat wellicht wetgeving die ontstaan is toen er nog geen RNA-vaccins bestonden?
Nee, de wetgeving is hier wel voor ingericht, dat is geen probleem. Voor RNA-vaccins specifiek is er trouwens ook guidance beschikbaar. Het hele ontwikkelingsproces hoeft niet opnieuw te worden gedaan, maar er moet wel klinisch worden bevestigd dat het nieuwe vaccin equivalent is aan het oude vaccin. Dus dat duurt alsnog wel eventjes.

• Lethalis
  • Niet online
[...]

Tijd staat alleen niet aan jouw kant met een delta variant die zich aan verspreiden is.

Ik heb er - weliswaar met mijn beperkte kennis - aan zitten rekenen en zelfs de absolute kans volgens de qcovid risk calculator dat ik iets ernstigs krijg van corona (ziekenhuis of zelfs overlijden) is groter dan dat ik een ernstige bijwerking van het Pfizer vaccin krijg.

Dan kun je op een beter vaccin blijven wachten, maar dan neem je dus in de tussentijd een groter risico. Jij staat nu midden in een bosbrand en wil je niet laten evacueren met een helikopter, omdat het type helikopter je niet aanstaat en je de piloot niet helemaal vertrouwt ;)

Een situatieschets voor een man van 40... (that's me)

Corona:
1 op 943 overlijden (0,106% IFR, leeftijd 40-44)

1 op 58.824 overlijden (absoluut risico, als je slank en gezond bent, qcovid)
1 op 3.559 ziekenhuisopname (absoluut risico, als je slank en gezond bent, qcovid)

Vaccin (Pfizer):
1 op 90.909 allergische reactie (11 per miljoen vaccinaties)
1 op 252.287 myocarditis (34 per 8.577.766 vaccinaties, mannen 40-49)

https://www.acsh.org/news...y-rates-sex-and-age-15163
https://qcovid.org/Calculation
https://www.cdc.gov/vacci.../05-COVID-Wallace-508.pdf

Met als kanttekening dat de meeste allergische reacties bij mensen plaatsvinden die al bekend zijn hiermee en dus eerder allergische reacties hebben gehad (80% als ik het mij goed herinner). Dus eigenlijk is mijn persoonlijke kans op die reactie nog een stuk kleiner.

Tsja, waarom zou je voor de grotere kans op een ziekenhuisopname (of erger) kiezen?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RoD schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:46:
2. Je vaccin aanpassen kost tijd, en geld. Vanuit bedrijfsoogpunt doe je dat niet als daar geen hele goede reden voor is. Zie 1.
En loopt het risico dat het opnieuw gecertificeerd moet worden. En dat is een biggie.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

Sorcerer8472

Mens sana?

*knip* offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door ZieMaar! op 17-09-2021 14:49 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• renegrunn
  • Nu online
In navolging van het onderzoek wat ik eerder deelde, krijg ik eind deze maand al mijn 3e prik (Moderna).

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

Sorcerer8472

Mens sana?

NYTimes schrijft vandaag een artikel.

In onderzoeken lijkt het erop dat Pfizer na 4 maanden van 91% naar 77% efficacy valt. Moderna valt in dezelfde tijd van 93% naar 92%. Dit gaat dan over ziekenhuisopname.
Research published on Friday by the Centers for Disease Control and Prevention found that the efficacy of the Pfizer-BioNTech vaccine against hospitalization fell from 91 percent to 77 percent after a four-month period following the second shot. The Moderna vaccine showed no decline over the same period.
Bron: https://www.nytimes.com/2...erna-pfizer-vaccines.html
En ouder artikeltje hierover: https://www.nytimes.com/2...zer-vaccine-efficacy.html

Het is nog niet helemaal zeker maar nu men ook heeft kunnen corrigeren op meerdere factoren lijkt het er toch op dat er een echt verschil is. Ben heel benieuwd of dit uiteindelijk bijvoorbeeld ook invloed gaat kunnen hebben op bijvoorbeeld hoe lang je vaccinatie geldig blijft.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:44
user109731 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:21:
Van wat ik zo snel zie was er een phase 3 Novavax trial in de VS/Mexico met 29960 mensen en 15000 in het VK. Pfizer had het over 44000 mensen, dus dat is dezelfde orde van grootte? Bovendien zijn die mensen nu al 10 maanden verder in het proces én er zijn honderden miljoenen anderen mee gevaccineerd.

[...]

Ik wel, als die auto goede testresultaten heeft en ik anders met grote waarschijnlijkheid een barrel toegewezen krijg dat zeker weten onveilig is :+
In Zuid Afrika loopt of heeft een trial gelopen.
RoD schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:57:
[...]

Nou, daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. Ik heb de paper van de Engelse trial gelezen en vergeleken met die van Pfizer. Er zaten inderdaad niet heel grote overeenkomsten in.

De basis van dit vaccin is wel degelijk verschillend, waarbij het grootste verschil is dat Novavax geen menselijke cellen nodig heeft om het eiwit aan te maken, dat wordt namelijk buiten het lichaam gemaakt en via het vaccin ingespoten. Het middel wat het immuunsysteem moet activeren wordt reeds gebruikt in andere vaccins. Er is dus vermoedelijk meer historische data bekend over bijwerkingen e.d.
Lethalis schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:03:
[...]

Tijd staat alleen niet aan jouw kant met een delta variant die zich aan verspreiden is.

Ik heb er - weliswaar met mijn beperkte kennis - aan zitten rekenen en zelfs de absolute kans volgens de qcovid risk calculator dat ik iets ernstigs krijg van corona (ziekenhuis of zelfs overlijden) is groter dan dat ik een ernstige bijwerking van het Pfizer vaccin krijg.

Dan kun je op een beter vaccin blijven wachten, maar dan neem je dus in de tussentijd een groter risico. Jij staat nu midden in een bosbrand en wil je niet laten evacueren met een helikopter, omdat het type helikopter je niet aanstaat en je de piloot niet helemaal vertrouwt ;)

Corona:

1 op 3.559 ziekenhuisopname (absoluut risico, als je slank en gezond bent, qcovid)

Vaccin (Pfizer):

Met als kanttekening dat de meeste allergische reacties bij mensen plaatsvinden die al bekend zijn hiermee en dus eerder allergische reacties hebben gehad (80% als ik het mij goed herinner). Dus eigenlijk is mijn persoonlijke kans op die reactie nog een stuk kleiner.

Tsja, waarom zou je voor de grotere kans op een ziekenhuisopname (of erger) kiezen?
Dit is nou relevant en interessant. Punt van discussie is wellicht dat je kan betwisten of men overlijd aan het vaccin, of ten gevolge van een reactie op het vaccin. Ik denk zelf dat laatste. Daarom snap ik de critici niet die roepen dat er mensen overlijden t.g.v. het vaccin. Wil je een goede vergelijking maken zou je een gelijke schaal moeten gebruiken, bijvoorbeeld x per 100.000.

Daarnaast is de registratie van bijwerkingen erg slecht georganiseerd. Ik weet, anekdotisch bewijs is geen bewijs, toch ga ik ze gebruiken. Ik ken namelijk verschillende gevallen waarbij mensen vage klachten ontwikkelden in een periode na vaccinatie, waarbij alles zo'n beetje is uitgeloten, en waarbij de arts zegt dat het een bijwerking kan zijn van het vaccin, met de nadruk op het woord 'kan'. 0,0 onderbouwing natuurlijk, enkel dat andere oorzaken werden uitgesloten.

Tot slot blijken er enorme verschillen tussen EU-lidstaten te zitten in het aantal gemelde bijwerkingen, die totaal niet in verhouding staan tot het aantal vaccinaties. Nederland schijnt koploper te zijn van het melden van bijwerkingen.

• RoD
  • Niet online

RoD

SniperEye schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:34:

Nou, daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. Ik heb de paper van de Engelse trial gelezen en vergeleken met die van Pfizer. Er zaten inderdaad niet heel grote overeenkomsten in.

De basis van dit vaccin is wel degelijk verschillend, waarbij het grootste verschil is dat Novavax geen menselijke cellen nodig heeft om het eiwit aan te maken, dat wordt namelijk buiten het lichaam gemaakt en via het vaccin ingespoten. Het middel wat het immuunsysteem moet activeren wordt reeds gebruikt in andere vaccins. Er is dus vermoedelijk meer historische data bekend over bijwerkingen e.d.
Novavax heeft ook menselijke cellen nodig om een immuunreactie op te wekken, het zijn alleen andere cellen ;) Ook betekent het niet dat de betrokkenheid van menselijke cellen automatisch gelijkstaat aan veiligheid. Ook het feit dat het een bekend mechanism of action is, vertelt ons niet of een nieuw vaccin ook meteen even veilig is. Daarnaast ga je volledig voorbij aan 1. alle preklinische en klinische testen die pre-corona zijn gedaan voor mRNA-vaccins (zoals eerder aangegeven, er is decennia aan onderzoek aan voorafgegaan) 2. de bestaande ervaring met de mRNA-vaccins waaruit blijkt dat het bijzonder veilig en effectief is. Het moet nog maar blijken dat Novavax dat significant beter kan doen.

Er wordt veel te veel waarde gehecht aan het zogenaamde bekende mechanisme van het Novavax-vaccin. Ja, het is een wat meer conventionele methode, maar in de biologie is het allemaal niet zwart-wit. Bovendien is de de mechanism of action van de mRNA-vaccins dus gewoon heel goed in kaart gebracht.

• Italia
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-11-2021
Lethalis schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:03:
[...]

Corona:

Vaccin (Pfizer):

Hoe kom je aan die 1:943 kans op overlijden?

https://www.statista.com/...es-by-age-in-netherlands/

Als ik hier kijk zijn er in totaal in 1,5 jaar tijd 154 mensen overleden van 0-50.

Het is zo jammer dat er onder de 50 geen onderscheid meer wordt gemaakt.

Daarnaast is de fatality rate heel erg gedaald, ziekenhuizen weten beter hoe ze moeten behandelen. Overlevingskans op de IC is heel erg toegenomen.

Wat is nu de werkelijke fatality rate per leeftijd?

Hier lees ik al 0,068% in jouw leeftijdsgroep:
https://link.springer.com...0654-020-00698-1/tables/3

[ Voor 7% gewijzigd door Italia op 26-09-2021 08:11 ]

• Lethalis
  • Niet online
Italia schreef op zondag 26 september 2021 @ 08:04:
[...]

Hoe kom je aan die 1:943 kans op overlijden?

https://www.statista.com/...es-by-age-in-netherlands/

Als ik hier kijk zijn er in totaal in 1,5 jaar tijd 154 mensen overleden van 0-50.

Het is zo jammer dat er onder de 50 geen onderscheid meer wordt gemaakt.

Daarnaast is de fatality rate heel erg gedaald, ziekenhuizen weten beter hoe ze moeten behandelen. Overlevingskans op de IC is heel erg toegenomen.

Wat is nu de werkelijke fatality rate per leeftijd?

Hier lees ik al 0,068% in jouw leeftijdsgroep:
https://link.springer.com...0654-020-00698-1/tables/3
De link staat erbij (met specifiekere leeftijdsgroepen :) ):

Daarnaast heb ik ook de qcovid risk calculator gebruikt, waar een veel lagere kans op sterfte uitkomt (absoluut gezien).

Daar zit dus een gigantisch verschil in: risico op overlijden als je een bevestigde infectie hebt, of kans op overlijden aan corona in een bepaalde periode (tijdens een golf).

Dat gezegd hebbende, vind ik een verschil tussen 0,106% en 0,068% ook niet zo enorm schokkend dat het de beslissing wel / niet vaccineren beïnvloedt, omdat de kans op ernstige bijwerkingen van het vaccin immers nog een heel stuk kleiner is.

Daarnaast heb ik er weinig aan als ze corona beter kunnen behandelen als er straks geen plek voor me is in het ziekenhuis. Daarmee zou het persoonlijke risico ineens hard kunnen stijgen.

Ik heb al meer verhalen gelezen van mensen die te laat zijn geholpen en vervolgens het loodje hebben gelegd of andere complicaties hebben gekregen, terwijl dit misschien voorkomen had kunnen worden.

Doe dan maar die prik ;)

Ben ook bang dat het zorgpersoneel er zometeen echt geen zin meer in heeft. De discussie tussen Gommers en het IC personeel van het Erasmus die laatst in het nieuws was, vond ik vrij schokkend. Die mensen hebben zich kapot gewerkt en vervolgens wordt ze verweten dat ze zich verwend gedragen |:(

https://www.ad.nl/binnenl...-beleid-gommers~a7b20ceb/

Gaat wat worden allemaal.

• RoD
  • Niet online

RoD

Modbreak:Een aantal offtopicberichten zijn verwijderd. Dit topic gaat over de ontwikkeling en werking van de vaccins, niet over salarissen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Clover’s COVID-19 Vaccine Candidate Demonstrates 79% Efficacy Against Delta in Global Phase 2/3 SPECTRA Trial Dominated by Variants of Concern and Interest
Dit is interessant, een vaccin die zijn pivotal trial heeft moeten doen tijdens de delta-fase. De belangrijkste punten:
  • Trial enrolled over 30,000 adult & elderly participants across 4 continents; 100% of SARS-CoV-2 strains observed in efficacy analysis were variants (Delta was predominant strain)
  • Primary and secondary efficacy endpoints were successfully met
  • 100% efficacy against severe COVID-19 & hospitalization and 84% efficacy against moderate-to-severe COVID-19 caused by any strain of SARS-CoV-2 in SPECTRA
  • 79% efficacy against COVID-19 of any severity caused by the globally dominant Delta variant
  • Favorable safety profile; no significant differences in systemic adverse events or severe/serious adverse events compared to placebo
  • First COVID-19 vaccine to demonstrate significantly reduced risk of COVID-19 disease in previously infected individuals
Oftewel, het heeft alle doelstellingen behaald en is in lijn met de andere vaccins.
Strain sequencing data are available for 146 of the 207 COVID-19 cases. 100% of these sequenced strains were variants, and no cases of the original SARS-CoV-2 strain were observed. The three most prevalent strains in the study comprising 73% of all sequenced cases were Delta which was predominant and accounted for 38% (56 cases) of all sequenced strains, Mu (37 cases) and Gamma (13 cases).
Jammer is wel dat ie wat minder effectief is tegen Mu, maar die lijkt toch niet dominant te worden.

Dit is overigens een eiwit-vaccin, ik weet dat hier sommige mensen nogal fan van zijn :P Ze hebben met GSK ook een grote farmaceut die hun ondersteunt.

• Lethalis
  • Niet online
Intravenous injection of COVID-19 mRNA vaccine can induce acute myopericarditis in mouse model

This study provided in-vivo evidence that inadvertent intravenous injection of COVID-19 mRNA-vaccines may induce myopericarditis. Brief withdrawal of syringe plunger to exclude blood aspiration may be one possible way to reduce such risk.

Ik vraag me al een tijdje af waarom ze bij het prikken niet even controleren of ze per ongeluk een ader te pakken hebben. Na de eerste prik had ik bijvoorbeeld best een aardige blauwe plek die ik na de tweede niet had. Vroeg mij toen ook af of dat wel goed gegaan was.

Verder is mij niet helemaal duidelijk uit het onderzoek wat de gevolgen nu precies zijn. Het lijkt er op te wijzen dat er misschien een verband is tussen het optreden van de ontsteking van de hartspier en het per ongeluk inspuiten van het vaccin in een ader.

Maar ik ben (inmiddels als volledig gevaccineerde) natuurlijk vooral benieuwd wat de blijvende schade zou kunnen zijn. Zelfs al heb je geen hele duidelijke klachten kan er wel iets zijn. En dan vraag ik mij - als leek - af in hoeverre dat vanzelf weer herstelt.

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik ben natuurlijk vooral benieuwd hoe die muizen er 4 of zelfs 6 weken na de tweede prik aan toe zijn. Hoeveel is er dan nog van te zien?

Waarschijnlijk waren alle muizen voor die tijd al ontleed :+

Iemand hier met kennis van zaken die zijn of haar licht erover kan laten schijnen?

[ Voor 9% gewijzigd door Lethalis op 28-09-2021 22:59 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Lethalis schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:51:
Intravenous injection of COVID-19 mRNA vaccine can induce acute myopericarditis in mouse model

This study provided in-vivo evidence that inadvertent intravenous injection of COVID-19 mRNA-vaccines may induce myopericarditis. Brief withdrawal of syringe plunger to exclude blood aspiration may be one possible way to reduce such risk.

Ik vraag me al een tijdje af waarom ze bij het prikken niet even controleren of ze per ongeluk een ader te pakken hebben. Na de eerste prik had ik bijvoorbeeld best een aardige blauwe plek die ik na de tweede niet had. Vroeg mij toen ook af of dat wel goed gegaan was.

Verder is mij niet helemaal duidelijk uit het onderzoek wat de gevolgen nu precies zijn. Het lijkt er op te wijzen dat er misschien een verband is tussen het optreden van de ontsteking van de hartspier en het per ongeluk inspuiten van het vaccin in een ader.

Maar ik ben (inmiddels als volledig gevaccineerde) natuurlijk vooral benieuwd wat de blijvende schade zou kunnen zijn. Zelfs al heb je geen hele duidelijke klachten kan er wel iets zijn. En dan vraag ik mij - als leek - af in hoeverre dat vanzelf weer herstelt.

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik ben natuurlijk vooral benieuwd hoe die muizen er 4 of zelfs 6 weken na de tweede prik aan toe zijn. Hoeveel is er dan nog van te zien?

Iemand hier met kennis van zaken die zijn of haar licht erover kan laten schijnen?
Allereerst, dit is een muismodel, dus je moet al heel erg voorzichtig zijn met extrapolaties. Kijkend naar de methode, lijken ze bij de groep waarbij het vaccin in de bloedbaan is gespoten dus daadwerkelijk voor een volledige intraveneuze toediening te zijn gegaan. Dit spoort niet met de daadwerkelijke situatie bij vaccinatie, en zet de resultaten veel sterker aan.

Je moet ook bedenken dat er geen enkele klinische symptomen zijn waargenomen bij de muizen. Alle gevonden verschillen tussen de groepen waren cellulaire veranderingen die zichtbaar werden toen ze het hart in plakjes sneden.

Verder gaat dit over acute ontstekingen. Ofwel, de hypothese is dat het vaccin per abuis in je bloed terecht komt, en je immuunsysteem daardoor gaat overreageren (het is dus een soort sepsis). Als je dit niet binnen afzienbare tijd na vaccinatie merkt, dan is er niets aan de hand.

In principe zou dit nog wel een nuttige vondst zijn die vervolgonderzoek interessant zou maken, ware het niet dat we al weten dat de mRNA-vaccins in mensen myopericarditis kan veroorzaken. We weten daarbij ook al dat het doorgaans mild verloopt en patiënten gewoon herstellen. Kortom, alleen specialisten die het precieze werkingsmechanisme ervan willen ontleden hebben hier iets aan voor vervolgonderzoek, maar dit is voor de meesten van ons niet klinisch relevant.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Lethalis schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:51:

Naast de incidentele vaccinatie spuit ik een paar keer per week medicatie, zowel subcutaan als intramusculair. Bij het raken van een bloedvat kan er een kleine blauwe plek ontstaan. Meestal prik je dwars door het vaatje heen en merk je daar dus pas iets van als je de naald terugtrekt. Ik haal altijd op en er is nog nooit bloed meegekomen, maar heb wel regelmatig een kleine blauwe plek. Een blauwe plek betekent dus niet dat je daadwerkelijk in een ader of een bloedvat hebt gespoten.

• user109731
  • Niet online
Het is voor COVAX ideaal dat deze zo lang houdbaar is zonder koeling:
The vaccine candidate is expected to be stable long term under standard refrigeration conditions and has demonstrated stability at room temperature for at least two months, making it suitable for global distribution.
The tests also showed the vaccine is stable at 40 degrees Celsius for at least one month.

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 12:54
Geen vaccin, maar een nieuw medicijn ter behandeling van COVID-19 (antiviraal antilichaam obv orale toediening)
Er zijn goede resultaten gevonden in fase 3 studies en er wordt gekeken naar een versnelde goedkeuring (emergency use authorization)

https://www.merck.com/new...nts-with-mild-or-moderat/

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• RoD
  • Niet online

RoD

Blackouts schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:23:
Geen vaccin, maar een nieuw medicijn ter behandeling van COVID-19 (antiviraal antilichaam obv orale toediening)
Er zijn goede resultaten gevonden in fase 3 studies en er wordt gekeken naar een versnelde goedkeuring (emergency use authorization)

https://www.merck.com/new...nts-with-mild-or-moderat/
Zeker interessant, maar meer iets voor het wetenschapstopic :)

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
*knip* dit is a) al gepost b) hoort niet in dit topic en c) GeenStijl is nooit een goede bron, graag betere bronnen gebruiken en d) graag niet alleen een artikel dumpen

[ Voor 93% gewijzigd door ZieMaar! op 06-10-2021 07:56 ]

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:54
In IJsland is men tijdelijk gestopt met Moderna te prikken in afwachting op nieuwe data. Aanleiding zijn een verhoogd aantal meldingen van myocarditis en pericarditis vanuit noordelijke landen. Hiermee volgen ze Finland, Denemarken en Zweden op.

Nuance; men gaat wel door met Pfizer, net zoals de overige landen.

Bron (evt te vertalen met Google Chrome): https://www.visir.is/g/20...landi-i-ljosi-nyrra-gagna

[ Voor 5% gewijzigd door MainframeX op 09-10-2021 10:01 ]

Idempotent.

• user109731
  • Niet online
MainframeX schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 09:58:
In IJsland is men tijdelijk gestopt met Moderna te prikken in afwachting op nieuwe data. Aanleiding zijn een verhoogd aantal meldingen van myocarditis en pericarditis vanuit noordelijke landen. Hiermee volgen ze Finland, Denemarken en Zweden op.

Nuance; men gaat wel door met Pfizer, net zoals de overige landen.
Zoals opgemerkt in een ander topic moet je dit volgens mij inderdaad puur relatief zien: Moderna bevat een hogere dosis => iets meer kans op bijwerkingen => voor die groep heeft Pfizer de voorkeur. De kans op myocarditis is en blijft ontzettend klein voor beide vaccins, ook in vergelijking met het virus zelf, maar als je de keuze hebt waarom niet.

Hier een recent artikel over onderzoek naar myocarditis na Pfizer dat het best relativeert.

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:54
user109731 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:34:
[...]

Zoals opgemerkt in een ander topic moet je dit volgens mij inderdaad puur relatief zien: Moderna bevat een hogere dosis => iets meer kans op bijwerkingen => voor die groep heeft Pfizer de voorkeur. De kans op myocarditis is en blijft ontzettend klein voor beide vaccins, ook in vergelijking met het virus zelf, maar als je de keuze hebt waarom niet.

Hier een recent artikel over onderzoek naar myocarditis na Pfizer dat het best relativeert.
Weet ik :) vandaar het nuance regeltje ook ;)

Idempotent.

• tweakmember
Geen linkdrops. Links kunnen ter ondersteuning worden gebruikt maar graag zelf de inhoud verzorgen.

[ Voor 84% gewijzigd door RoD op 11-10-2021 19:29 ]

• user109731
  • Niet online
CureVac is gestopt met ontwikkeling van hun eerste Covid19 mRNA vaccin:
German biotech CureVac is abandoning its first coronavirus vaccine candidate to focus on a more promising second-generation jab it is developing with British pharmaceutical company GlaxoSmithKline.

Company executives told the Financial Times they had withdrawn their application to the European Medicines Agency for regulatory approval of their first vaccine, whose phase-3 trials delivered a disappointing 48 per cent overall efficacy rate.
Ze zijn nu met GSK bezig aan een ander vaccin, tegen meerdere varianten + influenza:
The jab developed with GSK has shown better results in early-phase animal trials, and appears to elicit 10 times more antibodies than the first vaccine.

“Here, time plays a role,” said Haas. “We decided to shift into a more efficacious vaccine and refocus to be faster with the second generation instead of very late with the first generation.”

CureVac and GSK will try to develop a vaccine that can target multiple coronavirus variants at one time and are aiming to produce a joint coronavirus and influenza jab.

With more resources and experts from GSK, CureVac believes phase-3 results will come quicker this time. The trial will compare the vaccine’s immune responses with an approved vaccine, rather than conducting a large trial with a placebo group.

• RoD
  • Niet online

RoD

user109731 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:42:
CureVac is gestopt met ontwikkeling van hun eerste Covid19 mRNA vaccin:

[...]

Ze zijn nu met GSK bezig aan een ander vaccin, tegen meerdere varianten + influenza:

[...]
Begrijpelijk, gezien de effectiviteit, en hoe laat ze zijn met de ontwikkeling, en wat ze nog in de pijplijn hebben. Hoe dan ook zal het eerst wel weer een poosje stil worden rondom CureVac.

• RoD
  • Niet online

RoD

Pfizer, BioNTech report high efficacy of COVID-19 booster shot in study
Pfizer Inc (PFE.N) and German partner BioNTech SE (22UAy.DE) on Thursday said data from a Phase III trial demonstrated high efficacy of a booster dose of their COVID-19 vaccine against the virus, including the Delta variant.

They said a trial of 10,000 participants aged 16 or older showed 95.6% effectiveness against the diseases, during a period when the Delta strain was prevalent.

...

The drugmakers said the median time between the second dose and the booster shot or the placebo in the study was around 11 months, adding that there were only five cases of COVID-19 in the booster group, compared with 109 cases in the group which received the placebo shot.
Dit ziet er goed uit. Dit lijkt dus te gaan over het aantal besmettingen, en niet ziekenhuisopnames. Dan zie je dus dat een boostershot het overgrote deel van de delta-besmettingen kan voorkomen, dus dit zou een goede bijdrage kunnen leveren aan het in toom houden van de circulatie van het virus, zeker nu het aantal besmettingen weer toenemen, en het aantal besmettingen na vaccinatie door de deltavariant zijn toegenomen.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:54

The Legend

*Plop*

Maar om te weten of het zinnig is om een booster-campagne te beginnen, moet je wel eerst weten hoeveel van de besmettingen worden geconstateerd onder gevaccineerden. Als 80% van de gevallen wordt veroorzaakt door ongevaccineerden, dan heeft het geven van een booster weinig zin (en kun je die vaccins beter gebruiken in arme onvrijwillig-ongevaccineerde delen van de wereld.

Ik ben toch malle pietje niet!

• RoD
  • Niet online

RoD

The Legend schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:25:
Maar om te weten of het zinnig is om een booster-campagne te beginnen, moet je wel eerst weten hoeveel van de besmettingen worden geconstateerd onder gevaccineerden. Als 80% van de gevallen wordt veroorzaakt door ongevaccineerden, dan heeft het geven van een booster weinig zin (en kun je die vaccins beter gebruiken in arme onvrijwillig-ongevaccineerde delen van de wereld.
Goed punt, maar dat is natuurlijk een afweging van inzet. Wat we hiermee weten is dat het geven van een booster zinvol is (mits de data representatief is voor het stukje dat Reuters heeft geschreven). Het stimuleren van ongevaccineerden om een prik te halen en het bevoorraden van de armere landen, dat moet in parallel gebeuren, natuurlijk.

Hoe dan ook is deze data zinvol voor de volgende fase van de pandemie, waarbij wel een groot gedeelte van de bevolking gevaccineerd gaat zijn, maar we te maken gaan krijgen met afnemende effectiviteit.

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-11 17:23
The Legend schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:25:
RIVM rapporteert dat gelukkig netjes: https://www.rivm.nl/sites...s_20211019_1238_final.pdf pagina 25. Het schommelt wat en verschilt volgens mij ook per land.

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:44
Nog niet peer reviewed. Misschien voorzichtig zijn met hoop putten uit dit bericht.

• tweakmember
Mijn engels is een beetje crappy maar verteld dit artikel nou dat het covid virus momenteel zo gemuteerd is dat de vaccins van nu minder/geen goede bescherming meer bieden?

https://www.nature.com/articles/s41423-021-00779-5

[ Voor 3% gewijzigd door tweakmember op 27-10-2021 13:29 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

tweakmember schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:28:
Mijn engels is een beetje crappy maar verteld dit artikel nou dat het covid virus momenteel zo gemuteerd is dat de vaccins van nu minder/geen goede bescherming meer bieden?

https://www.nature.com/articles/s41423-021-00779-5
Nee, dat betekent het niet, en het helpt niet als je gelijk allerlei generaliserende worst-case scenario's aan vast plakt. Doe dat nou eens niet. Het is niet "het" covid-virus, het is een variant.

Het artikel zegt dat er een variant is die mutaties heeft in het spike protein die verminderd neutraliserend werken in een in vitro test waarbij er gekeken wordt naar aanhechting aan cellen. Dat is heel ver weg van Covid.

Het is bekend dat er varianten zijn die minder goed herkend worden en mogelijk meer ziekteverwekkend zijn, zo werken mutaties nou eenmaal. Het wordt pas een probleem als dergelijke varianten dominant worden, zoals eerst de alpha variant, en nu de delta variant. Die hebben namelijk het voordeel dat ze veel beter in transmissie zijn dan andere varianten, en dat is allereerst belangrijk. Je moet eerst binnenkomen en verspreiden,.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

https://cov-lineages.org/lineage.html?lineage=A.30

Deze variant is effectief al lang uitgestorven in de tijd die het onderzoek duurde.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed nieuws uit een onderzoek in Canada:

https://www.medrxiv.org/c...101/2021.10.26.21265397v1

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 27-10-2021 17:21 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

https://www.thelancet.com...-6736(21)02249-2/fulltext

Pfizer heeft zijn studie naar het inzetten van de booster in Israël gepubliceerd in The Lancet. Even in het kort de vondsten:
1 158 269 individuals were eligible to be included in the third dose group. Following matching, the third dose and control groups each included 728 321 individuals. Participants had a median age of 52 years (IQR 37–68) and 51% were female. The median follow-up time was 13 days (IQR 6–21) in both groups. Vaccine effectiveness evaluated at least 7 days after receipt of the third dose, compared with receiving only two doses at least 5 months ago, was estimated to be 93% (231 events for two doses vs 29 events for three doses; 95% CI 88–97) for admission to hospital, 92% (157 vs 17 events; 82–97) for severe disease, and 81% (44 vs seven events; 59–97) for COVID-19-related death.
Groot aantal mensen gevolgd, mooi aantal events wat robuuste resultaten geeft. We zien dus een effectiviteit van 93%, ten opzichte van de baseline. Interessant is dat die baseline betekent dat je al twee keer bent gevaccineerd. We weten dat gevaccineerd zijn je kans op ziekenhuisopname/dood aanzienlijk vermindert, maar als je daar nog een booster bij doet, dan is die kleine kans die je nog had, dus nog eens met 93% afgenomen. Dat is toch wel opzienbarend. Kanttekening: deze groep is gemiddeld wat ouder en minimaal vijf maanden geleden voor de tweede maal gevaccineerd. Het gaat dus om een groep waarbij de effectiviteit van de twee vaccinaties waarschijnlijk al wat is afgenomen.

Jammer dat er gebruik gemaakt moest worden van matching, maar gezien het databestand zal dit wel representatief zijn voor de gehele bevolking. En het is ook best op een slimme manier gedaan, als ik het artikel zo lees.
Using data from Clalit Health Services, which provides mandatory health-care coverage for over half of the Israeli population, individuals receiving a third vaccine dose between July 30, 2020, and Sept 23, 2021, were matched (1:1) to demographically and clinically similar controls who did not receive a third dose.
Ook jammer dat er geen data op besmettingen zijn, maar daar lijkt bewust niet naar te zijn gekeken vanwege het risico op bias (mensen die zich voor de derde keer laten vaccineren zijn waarschijnlijk ook meer geneigd zich te laten testen dan mensen die de booster niet halen).
Pagina: 1 ... 27 ... 30 Laatste

Let op:
Heb je vragen over de coronavaccins, lees dan eerst dit:
De 9 meest gestelde vragen over coronamedicijnen & -vaccins
Informatie over de werking van de beschikbare coronavaccins

In dit topic gaat het dus over de (wetenschappelijke) achtergronden van de coronavaccins: hoe werken ze, welke trials lopen er, hoe staat het met de goedkeuring ed.

We verwachten in dit topic dat je je enigszins ingelezen hebt, om zo het niveau hoog te houden. Met name de posts van @Holk en @RoD zijn erg zinvol en informatief.

Voor de uitrol, inclusief beleid en strategie: Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).