Toon posts:

Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins

Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:46

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

daanb14 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:50:
Een artikel als dit van de NOS is toch een beetje onnodige stemmingsmakerij of niet? Zoals hierboven al stond komen er iedere dag een bak aan meldingen bij het Lareb binnen. Dat zegt nog helemaal niks over causaliteit. Het is pas nieuws als er een verband onderzocht zou gaan worden of er een verband bewezen is. Dit is gewoon een artikel maken om niks wat mij betreft.
Waarom is dat stemmingmakerij?

Blijkbaar is het iets dat op social media erg gepushed wordt, en daar reageren ze op vanuit Lareb/nos?

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 22:57
Dat iedereen bijwerkingen kan melden en ook actief gevraagd is dit te doen is erg waardevol. Dat er dan mensen met de ruwe resultaten aan de haal gaan is niet zo belangrijk: waarover wellicht wel beter gecommuniceerd kan worden is of en wat er verder onderzocht is en wordt.

Wat ik vooral opmerkelijk vind is dat veel mensen maar lastig kunnen accepteren dat medische wetenschap nog steeds leunt op trial and error en educated guesses. Men weet gewoon niet alles, dus krijg je best vaak een ‘zou kunnen, mits niets ergers, geen zorgen over maken’. Uitgaande van alles is verklaarbaar en oplosbaar voelt dat niet zo prettig wellicht?

Weg uit m'n comfortzone, ik bouw aan USG21.com

• daanb14
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23:19
YakuzA schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 23:44:
[...]

Waarom is dat stemmingmakerij?

Blijkbaar is het iets dat op social media erg gepushed wordt, en daar reageren ze op vanuit Lareb/nos?
Ik ben gewoon bang dat mensen alleen de titel/eerste alinea gaan lezen en op basis daarvan hun conclusie gaan trekken. Daar hebben helaas veel mensen wel een handje van tegenwoordig. De rest van het artikel legt inderdaad wel gewoon duidelijk uit wat de situatie inhoudt. Het zou alleen fijn zijn als de titel en eerste alinea dat ook meteen zouden doen.

[Voor 21% gewijzigd door daanb14 op 04-08-2021 08:05]

The problem with outsourcing is that a problem that affects 90% of your business, affects only 0.02% of theirs, thus they don't feel the same sense of urgence.

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 00:53
Mijn vriendin twijfelt enorm of het wel veilig is om zich te vaccineren; ik ben wel gevaccineerd. We hebben hier open gesprekken over waarbij we over de zorgen praten en elkaar geen mening opdringen.

Liever een zelfbewuste keuze (of afwijzing) vh vaccin op basis van feiten dan op basis van onderbuikgevoel. Ik vroeg haar of ze informatie wilde die haar gerust kon stellen bij haar twijfels. Is er specifieke info over langetermijnbijwerkingen en vaccinveiligheid die jullie zelf specifiek geholpen heeft?

• YakuzA

YakuzA

Jorgen schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:10:
Mijn vriendin twijfelt enorm of het wel veilig is om zich te vaccineren; ik ben wel gevaccineerd. We hebben hier open gesprekken over waarbij we over de zorgen praten en elkaar geen mening opdringen.

Liever een zelfbewuste keuze (of afwijzing) vh vaccin op basis van feiten dan op basis van onderbuikgevoel. Ik vroeg haar of ze informatie wilde die haar gerust kon stellen bij haar twijfels. Is er specifieke info over langetermijnbijwerkingen en vaccinveiligheid die jullie zelf specifiek geholpen heeft?
Er zijn wereldwijd al meer dan 4 miljard prikken gezet zonder grootschalige incidenten, en met de mensen die in de trials hebben meegedaan en dus al meer dan 1 jaar geleden gevaccineerd zijn, zijn ook geen rare dingen geconstateerd.

Verder zijn de bijwerkingen van covid oplopen vele malen groter dan de vrijwel schadeloze bijwerking van de vaccins.

[Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 04-08-2021 16:17]

PSN

• Jorgen
YakuzA schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:15:
[...]

Er zijn wereldwijd al meer dan 4 miljard prikken gezet zonder grootschalige incidenten, en met de mensen die in de trials hebben meegedaan en dus al meer dan 1 jaar geleden gevaccineerd zijn, zijn ook geen rare dingen geconstateerd.

Verder zijn de bijwerkingen van covid oplopen vele malen groter dan de vrijwel schadeloze bijwerking van de vaccins.
Ja zoiets van deze strekking gaf ik ook aan. Ik vond zelf dit stuk over vaccinontwikkeling erg verhelderend toen ik zelfde nog twijfels had: https://twitter.com/P_Bru.../1329843846088454146?s=19

Zoek eigenijk naar iets dat de cijfers en prognoses ook zo duidelijk verwoord

• Holk
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 29-11 16:47
Jorgen schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:36:
[...]

Ja zoiets van deze strekking gaf ik ook aan. Ik vond zelf dit stuk over vaccinontwikkeling erg verhelderend toen ik zelfde nog twijfels had: https://twitter.com/P_Bru.../1329843846088454146?s=19

Zoek eigenijk naar iets dat de cijfers en prognoses ook zo duidelijk verwoord
Dit is alvast een mooie om mee te beginnen:

En er was er laatst nog 1, zal even zoeken

Edit; deze

[Voor 19% gewijzigd door Holk op 04-08-2021 16:54]

• Jorgen
@Holk deze is duidelijk maar laat ook wat interpretatie over. 'Serious effects vs dying'

• Holk
Jorgen schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:54:
@Holk deze is duidelijk maar laat ook wat interpretatie over. 'Serious effects vs dying'
Zie Edit ;)

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 29-11 17:09

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Data van lange termijn bijwerkingen zijn er niet. Inmiddels zijn er wel een aantal incidenten in het vaccinatie ervaringen topic waar je niet heel vrolijk van wordt. Ook blkbx had laatst een ontluisterende aflevering over #vaccinatieschade.

Nu valt het uitvergroten van #vaccinatieschade door de "wappies" voor mij in dezelfde categorie als het uit vergroten van COVID schade door de MSM. Beide zijn verwerpelijk en schetsen geen juiste weergave van de realiteit.

Iedereen moet lekker doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Laat je vriendin lekker in haar waarde, zij moet de keuze maken waar zij zich goed bij voelt. Haast is er niet, als ze volgend jaar alsnog de prik wilt halen dan kan dat gewoon.

Het is immers nog steeds vrijwillig :)

[Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 04-08-2021 17:02]

10.000WP | All-Electric | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp

• Jorgen
@revolution-nl blackbox zijn gekende antivaxxers en conspiracyaanhangers. Die ga je toch niet serieus noemen in dit topic? 🤨

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jorgen schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:08:
@revolution-nl blackbox zijn gekende antivaxxers en conspiracyaangangers. Die ga je toch niet serieus noemen in dit topic? 🤨
Jammer dat je dit element eruit haalt en niet in haakt op de essentie van mijn post. De aflevering was overigens zeer schrijnend, het was zeker niet fake maar wel een zeldzaam geval, net zoals een jonger iemand met een agressieve long-covid die op de IC ligt. Beide geven de risico's niet goed genoeg weer om een afweging te maken. Het gaat allemaal om context en het grotere geheel.

Ja is er een kans op vaccinatieschade, ja er is een kans op long covid, doe wat goed voelt en laat de ander in zijn waarde d:)b

/edit: Een onderbuikgevoel hoeft overigens heel niet per definitie fout te zijn ;)

Albert Einstein zei dat een onderbuikgevoel ontstaat doordat je onbewust bepaalde informatie oppikt. Op basis van eerdere ervaringen, leer je een inschatting te maken over de uitkomsten van beslissingen.

[Voor 30% gewijzigd door revolution-nl op 04-08-2021 17:19]

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
revolution-nl schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:59:
[...]

Data van lange termijn bijwerkingen zijn er niet. Inmiddels zijn er wel een aantal incidenten in het vaccinatie ervaringen topic waar je niet heel vrolijk van wordt. Ook blkbx had laatst een ontluisterende aflevering over #vaccinatieschade.

Nu valt het uitvergroten van #vaccinatieschade door de "wappies" voor mij in dezelfde categorie als het uit vergroten van COVID schade door de MSM. Beide zijn verwerpelijk en schetsen geen juiste weergave van de realiteit.

Iedereen moet lekker doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Laat je vriendin lekker in haar waarde, zij moet de keuze maken waar zij zich goed bij voelt. Haast is er niet, als ze volgend jaar alsnog de prik wilt halen dan kan dat gewoon.

Het is immers nog steeds vrijwillig :)
Ik stel voor dat we dit topic vrij houden van simplistische filmpjes en termen als "MSM". Als je denkt een claim te kunnen maken over vaccins, zoals over lange-termijnbijwerkingen, dan graag op basis van wetenschappelijke argumenten, data of rapportages.

• Jorgen
revolution-nl schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:14:
[...]

Jammer dat je dit element eruit haalt en niet in haakt op de essentie van mijn post. De aflevering was overigens zeer schrijnend, het was zeker niet fake maar wel een zeldzaam geval, net zoals een jonger iemand met een agressieve long-covid die op de IC ligt. Beide geven de risico's niet goed genoeg weer om een afweging te maken. Het gaat allemaal om context en het grotere geheel.

Ja is er een kans op vaccinatieschade, ja er is een kans op long covid, doe wat goed voelt en laat de ander in zijn waarde d:)b

/edit: Een onderbuikgevoel hoeft overigens heel niet per definitie fout te zijn ;)

Albert Einstein zei dat een onderbuikgevoel ontstaat doordat je onbewust bepaalde informatie oppikt. Op basis van eerdere ervaringen, leer je een inschatting te maken over de uitkomsten van beslissingen.
Ik snap de essentie wel dat er altijd wat gebeuren kan en dat er extremen zijn en mensen die niks merken. Maar door bb te noemen krijgt je post al snel een bijsmaak. Wellicht totaal niet je bedoeling hoor, maar ik kan hen en alles wat ze zeggen totaal niet serieus nemen.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@revolution-nl hoeveel niet-psychosomatische ernstige gevallen zijn er op de reeds 4,25miljard gezette vaccins? Tuurlijk kan er wat mis gaan, maar die kans is gewoon enorm klein.

Kleiner dan de kans dat je iets rottigs oploopt van covid. En als er al iets speelt, merk je dat op korte termijn. Niet nog een maand of wat later.

@Jorgen vervelende situatie. Maakt de sfeer er waarschijnlijk niet beter op?

Waar baseert ze haar angst voor het vaccin op?

[Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 04-08-2021 17:36]

• user109731
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Heeft ze al covid gehad? Uiteindelijk is de kans zeer groot dat ze het ooit oploopt, vooral als we de maatregelen gaan loslaten. De keuze is dan niet tussen wel of niet vaccineren, maar tussen "vaccineren" of "covid in je lichaam zonder vaccinatie". Het klinkt als een open deur, maar er zo over denken heeft mij wel geholpen. Natuurlijk kunnen gevaccineerden alsnog besmet worden, maar die zijn er wel beter tegen gewapend en zien een veel milder verloop.

• Jorgen
MikeyMan schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:35:
@revolution-nl hoeveel niet-psychosomatische ernstige gevallen zijn er op de reeds 4,25miljard gezette vaccins? Tuurlijk kan er wat mis gaan, maar die kans is gewoon enorm klein.

Kleiner dan de kans dat je iets rottigs oploopt van covid. En als er al iets speelt, merk je dat op korte termijn. Niet nog een maand of wat later.

@Jorgen vervelende situatie. Maakt de sfeer er waarschijnlijk niet beter op?

Waar baseert ze haar angst voor het vaccin op?
Haar ex probeert haar tot vaccinatie te dwingen. Daarom ben ik me nog meer bewust van de open dialoog. Ze gaat gewoon naar de dokter en is serieus in het opvolgen van alle regels. Dus daarom geen zorgen gelukkig

Maar je merkt wel dat het een punt is waarover ze zich zorgen maakt en ze zich absoluut niet gedwongen wil voelen.

Voor zover ik haar begrijp is ze vooral bezorgd om de langetermijnbijwerkingen en of dat bijv rottige ziektes en dergelijke gaat veroorzaken. Complotten filtert ze weg, maar 'de gewone bezorgde geluiden' maken haar onzeker.

Tegen/twijfel:
Hoeveel prikken moeten we nog?
Wat is het verdienmodel vd fabrikanten?
Heeft vaccineren wel zin als je alsnog ziek wordt?
Ik voel me nu ook goed

Vs

Voor/twijfel:
Ben bang om ziek te worden
De kinderen of ouders niet ziek maken
Niet meer bang hoeven zijn

Denk dat het hier ongeveer op neer komt. Op zich hele normale vragen en afwegingen

• Jorgen
user109731 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:48:
[...]

Heeft ze al covid gehad? Uiteindelijk is de kans zeer groot dat ze het ooit oploopt, vooral als we de maatregelen gaan loslaten. De keuze is dan niet tussen wel of niet vaccineren, maar tussen "vaccineren" of "covid in je lichaam zonder vaccinatie". Het klinkt als een open deur, maar er zo over denken heeft mij wel geholpen. Natuurlijk kunnen gevaccineerden alsnog besmet worden, maar die zijn er wel beter tegen gewapend en zien een veel milder verloop.
Nee nog niet. Ze heeft wel contact gehad met iemand met covid en daarom binnenkort een test

Dat is wel een duidelijk beeld ja. Covid met vax of covid zonder vax. Met mijn bronchitis ben ik blijft ik volledig gevaccineerd ben in elk geval

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jorgen schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:52:
[...]

Haar ex probeert haar tot vaccinatie te dwingen. Daarom ben ik me nog meer bewust van de open dialoog. Ze gaat gewoon naar de dokter en is serieus in het opvolgen van alle regels. Dus daarom geen zorgen gelukkig

Maar je merkt wel dat het een punt is waarover ze zich zorgen maakt en ze zich absoluut niet gedwongen wil voelen.

Voor zover ik haar begrijp is ze vooral bezorgd om de langetermijnbijwerkingen en of dat bijv rottige ziektes en dergelijke gaat veroorzaken. Complotten filtert ze weg, maar 'de gewone bezorgde geluiden' maken haar onzeker.

Tegen/twijfel:
Ik voel me nu ook goed

Vs

Voor/twijfel:
Ben bang om ziek te worden
De kinderen of ouders niet ziek maken
Niet meer bang hoeven zijn

Denk dat het hier ongeveer op neer komt. Op zich hele normale vragen en afwegingen
Dat zijn IDD hele normale vragen. Met volgens mij ook normale antwoorden :)

Voorlopig zou ik rekening houden met elk jaar een booster. Als de hele wereld een beetje beter gevaccineerd raakt kunnen we dat denk ik los laten.

Heeft niet direct invloed op de werking natuurlijk.
Maar je ziet het wel een beetje gebeuren: you pay peanuts, you get monkeys. AZ is goedkoop, maar komt op geen enkele manier de beloftes na. Pfizer heeft het goed voor elkaar en verdient tussen de 15 en 20 euro per prik. (Ok, goed, omzet is geen winst).

Ik voel me nu ook goed

Wat is ziek? Twee dagen op de bank is iets anders dan twee weken op de IC. En alle gradaties daar tussenin.

• Jorgen
MikeyMan schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:05:
[...]

Dat zijn IDD hele normale vragen. Met volgens mij ook normale antwoorden :)

Voorlopig zou ik rekening houden met elk jaar een booster. Als de hele wereld een beetje beter gevaccineerd raakt kunnen we dat denk ik los laten.

Heeft niet direct invloed op de werking natuurlijk.
Maar je ziet het wel een beetje gebeuren: you pay peanuts, you get monkeys. AZ is goedkoop, maar komt op geen enkele manier de beloftes na. Pfizer heeft het goed voor elkaar en verdient tussen de 15 en 20 euro per prik. (Ok, goed, omzet is geen winst).

Ik voel me nu ook goed

Wat is ziek? Twee dagen op de bank is iets anders dan twee weken op de IC. En alle gradaties daar tussenin.
Ja precies. En eigenlijk dit allemaal wel besproken. Denk dat ik haar maar even gewoon met haar eigen gedachten en afwegingen laat zijn

• maratropa
  • Niet online
In relatie tot bovenstaande, wat zijn de argumenten voor een jonge zwangere vrouw die op zich niet tegen de vaccinatie is, maar geen vaccinatie neemt omdat de risico's voor het kind op langere termijn niet bekend zijn. Idd, die zijn niet bekend, maar volgens mij kun je wel zeggen op basis van wat we weten van vaccins dat effecten voor het kind, vooral op lange termijn, zo onwaarschijnlijk zijn dat het aan 0 grenst, itt tot de bekende risico's voor zwangere vrouwen van covid. Maar dat werkt dus niet, dat is niet genoeg voor ze... (ik ken er meerdere..)

specs

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 20:49

-tom-562

Oliesjeik

maratropa schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:27:
In relatie tot bovenstaande, wat zijn de argumenten voor een jonge zwangere vrouw die op zich niet tegen de vaccinatie is, maar geen vaccinatie neemt omdat de risico's voor het kind op langere termijn niet bekend zijn. Idd, die zijn niet bekend, maar volgens mij kun je wel zeggen op basis van wat we weten van vaccins dat effecten voor het kind, vooral op lange termijn, zo onwaarschijnlijk zijn dat het aan 0 grenst, itt tot de bekende risico's voor zwangere vrouwen van covid. Maar dat werkt dus niet, dat is niet genoeg voor ze... (ik ken er meerdere..)
Herkenbaar (mijn vriendin, niet zwanger maar binnenkort hopelijk wel). Ik heb haar al een paar artikelen laten lezen en laten weten hoe ik er over denk (ik ben wel gevaccineerd). Voorlopig wilt ze nog niet.
Helemaal prima en haar keuze, want haar lichaam. Ik ga er dus ook totaal geen strijd over maken of het er dagelijks over hebben.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• RoD
  • Niet online

RoD

Er zijn veel zwangeren al ingeënt en er is ook al onderzoek naar gedaan, waarbij er nog geen safety signalen zijn gerapporteerd. Zie oa dit onderzoek van Pfizer dat eerder dit jaar is begonnen: https://www.pfizer.com/ne...l-clinical-trial-evaluate

Het RIVM heeft ook een samenvatting: https://www.rijksoverheid...schap-en-coronavaccinatie
Het RIVM adviseert alle zwangere vrouwen om zich te laten vaccineren met een mRNA-vaccin op het moment dat zij een oproep krijgen. mRNA-vaccins zijn de vaccins van BioNTech/Pfizer en Moderna. In de Verenigde Staten kregen inmiddels meer dan 90.000 zwangere vrouwen een mRNA-vaccin en daarbij zijn geen ernstige bijwerkingen gemeld.
Relevant bij de afweging (want uiteindelijk komt het altijd weer neer op benefit-risk, ik blijf het zeggen) is dat zwangeren een hoger risico lopen bij Covid: https://www.cdc.gov/coron...19/what-cdc-is-doing.html
Based on what is known at this time, pregnant and recently pregnant women are at an increased risk for severe illness from COVID-19 compared to nonpregnant women. Additionally, pregnant women with COVID-19 are at increased risk for preterm birth and might have an increased risk of other adverse pregnancy outcomes.
In het kort, het onderzoek loopt nog, maar voorlopig ziet het er gewoon goed uit, en worden problemen met vaccinaties bij zwangeren niet verwacht (er zijn geen aanwijzingen voor en het ligt uberhaubt niet in de lijn der verwachting), en ervoor kiezen om NIET te vaccineren, is ook niet "gratis".

De benefit-risk lijkt dus behoorlijk positief.

• Patriot
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 23:39

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Mja die langetermijndiscussie is sowieso lastig om te voeren, merk ik. Het is al heel snel dat je een soort poor man's pascal's wager tegenover je hebt van mensen die zelf niet eens weten wat dat is. Dat maakt het ontzettend lastig, want juist voor dat soort mensen zijn die argumenten zeer logisch en navolgbaar. Als je dan de valkuilen gaat uit staan leggen dan hebben ze al snel het idee dat je ze om de tuin probeert te leiden door ze met moeilijke woorden te bestoken (als je het relatief snel probeert) of omdat je zoveel praat (als je het probeert te versimpelen, maar daardoor veel meer woorden kwijt bent).

de Tweakers-cookiewall is illegaal

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mijn vrouw is zwanger en heeft ze gewoon genomen. Kijk voor de gein eens wat ze doen als je vrouw met kind ernstig ziek op de IC terecht komt. Die krijgt een sloot medicijnen die helemaal niet getest zijn, kind wordt veel te vroeg gehaald, en dan kun je enige binding op je buik schrijven.

• YakuzA

YakuzA

In de UK zijn ze juist een campagne begonnen om zwangere vrouwen te bewegen om te vaccineren met Pfizer, aangezien zwangeren volgens hun een extra groot risico lopen als ze covid oplopen.

PSN

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:30:
[...]

In de UK zijn ze juist een campagne begonnen om zwangere vrouwen te bewegen om te vaccineren met Pfizer, aangezien zwangeren volgens hun een extra groot risico lopen als ze covid oplopen.
7x meer dan leeftijdsgenoten begreep ik.

• maratropa
  • Niet online
dank RoD, patriot, tom, mikeyman, yakuza;

@MikeyMan , @RoD , @YakuzA ;

Ik ken de actuele adviezen idd, thnx.

Punt is ook dat het risico van Covid als klein gezien wordt. Oa hier wat cijfers als ik snel even google. ( Ik snap trouwens niet hoe ze aan 4% op de ic komen, ja voor maart-augustus, maar als ik 69 moeders op variant van ic deel op 9148 totaal zwangeren met covid dan kom ik op 0,75%..? Dat scheelt nauwelijks iets van niet zwangeren? (0,6% uit zelfde artikel)) Daarbij valt ze ook nog eens niet in de risico catagorie; buitenlands, hoog BMI of onderliggende kwalen. Dus stel de kans is voor haar 0,5%

Maarja bijna 0,5 procent kans op ic als je krona hebt en zwanger bent, dat is best hoog afgezet tegen dagelijkse risico's.
Alleen omdat het niet bekende effect van de MRNA vaccins op het kind over een paar jaar als spannend ervaren wordt, wordt dit covid risico geaccepteerd..

Het zou fijn zijn als er op dit punt wat meer ingegegaan zou worden, waarom het zeer onwaarschijnlijk is dat ook een MRNA vaccin op langere termijn voor het kind geen negatief effect gaat hebben.

Stomme is dat ze wel de kinkhoest vaccinatie neemt :)

specs

• BlackMonkey
  • Laatst online: 02:54
Jorgen schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:52:
[...]

Haar ex probeert haar tot vaccinatie te dwingen. Daarom ben ik me nog meer bewust van de open dialoog.
Zit hier ook niet een beetje het probleem? Dat is het beeld wat ik ook krijg als ik naar het corona in Nederland topic kijk. Het lijkt vaak niet te gaan om het vaccin zelf en de wetenschap erachter, de meesten lijken dat nu wel gewoon te accepteren. In principe moet je de afweging volledig op jezelf gericht maken, wat biedt het jou persoonlijk voor voordelen en wegen die op tegen de direct voor jou relevante nadelen. Zo is er bijvoorbeeld in de toekomst een kans dat je een booster nodig gaat hebben, maar dat zou geen reden moeten zijn om nu helemaal geen vaccin te nemen. Die biedt nu gewoon een flinke bescherming tegen ernstig ziek worden. Het vaccin kost je niks (voor een land als Nederland is het economisch gezien zelfs goedkoper om te vaccineren dan een lockdown) dus kosten kan je ook al wegstrepen. Dat ze zich nu goed voelt is top! Een vaccin heeft alleen zin als je nog niet ziek bent, een vaccin nemen nadat je ziek bent heeft geen zin.

Probeer is te achterhalen waar haar echte pijnpunt zit. in dit topic zijn tal van pagina's volgeschreven over de ontwikkeling en werking van de vaccins. Mocht haar twijfel daar zitten beantwoord iedereen die hier met liefde. Zit het probleem bij een pushende ex, dan gaat het vraagstuk niet echt over de vaccins en word het lastig. Overigens, respect voor je insteek!
revolution-nl schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:59:
Haast is er niet, als ze volgend jaar alsnog de prik wilt halen dan kan dat gewoon.
Tenzij je in de tussentijd besmet raakt met alle mogelijke gevolgen van dien (die kans is groter dan bij vaccins). Zoals deze case: https://www.washingtonpos...eedy-covid-death-vaccine/ (niet bedoeld als angst campagne)

• Holk
Valt me op dat de tegenstanders van vaccins vaak met verouderde data komen mbt IFR etc en roepen dat het minder dan 1% kans is op ziekenhuis opname (wat met deze delta variant echt achterhaalde cijfers zijn) maar vervolgens wel ter stond actuele data of zelfs toekomstige data willen mbt vaccins..

Mbt verdienmodel; alles kost geld. Alles. Van je water uit de kraan tot de nieuwe auto. Heb je een nieuwe auto nodig? Nee, maar je koopt hem wel. Maar ga je dan ook de winst marges bekijken en het vingertje opsteken? Farmaceuten maken dingen en maken dingen mogelijk; dat kost geld. Soit. Sterker nog; we betalen zelf helemaal niets want de overheid betaald (en nee, je betaald niet meer belasting nu ;))

Acties:
  • +17Henk 'm!
  • Pinned

• RoD
  • Niet online

RoD

maratropa schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:54:

Het zou fijn zijn als er op dit punt wat meer ingegegaan zou worden, waarom het zeer onwaarschijnlijk is dat ook een MRNA vaccin op langere termijn voor het kind geen negatief effect gaat hebben.

Stomme is dat ze wel de kinkhoest vaccinatie neemt :)
We weten heel goed wat het vaccin in het lichaam doet. Wat gebeurt er op het moment dat het wordt ingespoten? Hoe wordt het door het lichaam "verwerkt", hoe wordt het afgebroken, en eventueel uitgescheiden? etc. Dat wordt allemaal in de trials onderzocht en nauwgezet gevolgd, uiteengezet, gerapporteerd en beoordeeld.

Effectief weten we dat het vaccin na 2 weken uit je lichaam is verdwenen. Eventuele bijwerkingen (ook de ernstige) houden verband met de immuunreactie die je lichaam opwekt tegen het vaccin. Na 2 weken ben je dus eigenlijk verlost van hetgene dat je ingespoten hebt.

Het is daarom ook extreem onwaarschijnlijk dat er lange-termijneffecten zijn. Daar zouden we dan in ieder geval iets van gezien moeten hebben. Iets in het bloed, iets uit de dierenstudies waarin weefsels zijn onderzocht (ophopingen, bijvoorbeeld), of wat dan ook. Maar daar is niets van gezien. En als er na 2 weken niets meer te zien is, en na proefpersonen een jaar lang nauwgezet gevolgd te hebben, wat is dan nog de kans dat daarna nog iets aan het licht komt? Die kans ligt zo dicht bij 0, dat het verwaarloosbaar is. Uiteraard wordt het wel onderzocht, want je wilt het zeker weten, aangezien we de gehele wereldbevolking willen inenten.

Het is een misvatting dat je proefpersonen per se jaren moet volgen om een goed beeld te krijgen. Dat hangt helemaal af van het medicijn dat je aan het onderzoeken bent, en wat het precies doet.

Daarnaast is wachten niet gratis. Als je je niet laat vaccineren, weet je dat je op een gegeven moment met Covid in aanraking gaat komen. En als je het dan hebt over lange-termijneffecten... zo'n virus is er op gericht om zich in je lichaam te nestelen, je immuunsysteem te ontwijken, en je ziek te maken. En dan hebben we ook nog long Covid.

Dus, als je daadwerkelijk bang bent voor lange-termijngevolgen, neem dan juist het vaccin.

• user109731
  • Niet online
maratropa schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:54:
Ik snap trouwens niet hoe ze aan 4% op de ic komen, ja voor maart-augustus, maar als ik 69 moeders op variant van ic deel op 9148 totaal zwangeren met covid dan kom ik op 0,75%..?
De data:
Tussen maart 2020 en augustus 2020 is bij 376 zwangere vrouwen in Nederland het coronavirus geconstateerd. 62 vrouwen moesten vanwege coronaklachten worden opgenomen in het ziekenhuis. Zes van hen kwamen op de intensive care terecht, negen moesten naar de Obstetrische High Care (intensive care voor zwangeren). Van alle zwangere vrouwen met corona belandde dus 4 procent op de intensive care.
Dus (6 + 9) / 376 = 4% op de IC. Overgens > 16% totaal in het ziekenhuis (62 / 376).

Zie ook onderstaand plaatje uit dit artikel over de risico's van covid tijdens zwangerschap:

• Jorgen
BlackMonkey schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:54:
[...]

Zit hier ook niet een beetje het probleem?
Daar zit sowieso een probleem (vanuit haar ex, die nog veel te druk met haar leven bezig wil zijn) en daarom geef ik wel mijn mening in een gesprek, maar waak ik ervoor dat het geen discussie wordt. Dat is nog een teer punt voor haar.
Dat is het beeld wat ik ook krijg als ik naar het corona in Nederland topic kijk. Het lijkt vaak niet te gaan om het vaccin zelf en de wetenschap erachter, de meesten lijken dat nu wel gewoon te accepteren. In principe moet je de afweging volledig op jezelf gericht maken, wat biedt het jou persoonlijk voor voordelen en wegen die op tegen de direct voor jou relevante nadelen. Zo is er bijvoorbeeld in de toekomst een kans dat je een booster nodig gaat hebben, maar dat zou geen reden moeten zijn om nu helemaal geen vaccin te nemen. Die biedt nu gewoon een flinke bescherming tegen ernstig ziek worden.
Ja ook dat. Afwegen en voor jezelf doen en voor je omgeving. Omdat je dat echt wilt. Of omdat je het niet wil. Ik hoop dat ze uiteindelijk kiest voor ja, maar op basis van haar hele normale vragen hierover kan ik ook snappen als ze het nog een tijdje aankijkt. Ze hinkt op 2 gedachten.
Het vaccin kost je niks (voor een land als Nederland is het economisch gezien zelfs goedkoper om te vaccineren dan een lockdown) dus kosten kan je ook al wegstrepen. Dat ze zich nu goed voelt is top! Een vaccin heeft alleen zin als je nog niet ziek bent, een vaccin nemen nadat je ziek bent heeft geen zin.

Probeer is te achterhalen waar haar echte pijnpunt zit. in dit topic zijn tal van pagina's volgeschreven over de ontwikkeling en werking van de vaccins. Mocht haar twijfel daar zitten beantwoord iedereen die hier met liefde. Zit het probleem bij een pushende ex, dan gaat het vraagstuk niet echt over de vaccins en word het lastig. Overigens, respect voor je insteek!
Ik denk dat ze het vooral eng vindt wat de lange termijn kan doen en of ze op korte termijn niet veel last krijgt. Nu voelt ze zich na een coronacontact ook niet lekker, en dat vindt ze ook geen fijn idee natuurlijk. Ik denk dat ze vaccinaties sowieso spannend vindt, maar ze is wel gewoon pro dokter en pro wetenschap en niet antivax an sich. Daar is ze ook duidelijk over.

En dankjewel. Vaccinatie vind ik een heel belangrijk punt, maar ik vind een fijne relatie ook heel belangrijk. Zolang mensen weigeren of twijfelen omdat ze ofwel medisch gevoelig zijn voor dit soort dingen of nog gewoon normale vragen hebben, dan heb ik ook geen moeite met twijfelen of weigeren. Wappies daar kan ik echter totaal niet tegen.
[...]

Tenzij je in de tussentijd besmet raakt met alle mogelijke gevolgen van dien (die kans is groter dan bij vaccins). Zoals deze case: https://www.washingtonpos...eedy-covid-death-vaccine/ (niet bedoeld als angst campagne)
Die link kan ik helaas niet lezen

• Jorgen
Holk schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:25:
Valt me op dat de tegenstanders van vaccins vaak met verouderde data komen mbt IFR etc en roepen dat het minder dan 1% kans is op ziekenhuis opname (wat met deze delta variant echt achterhaalde cijfers zijn) maar vervolgens wel ter stond actuele data of zelfs toekomstige data willen mbt vaccins..

Mbt verdienmodel; alles kost geld. Alles. Van je water uit de kraan tot de nieuwe auto. Heb je een nieuwe auto nodig? Nee, maar je koopt hem wel. Maar ga je dan ook de winst marges bekijken en het vingertje opsteken? Farmaceuten maken dingen en maken dingen mogelijk; dat kost geld. Soit. Sterker nog; we betalen zelf helemaal niets want de overheid betaald (en nee, je betaald niet meer belasting nu ;))
Dat laatste zou in de toekomst natuurlijk kunnen. Maar dat heb ik haar ook gezegd. Je krijgt het gratis van de overheid. Het kost ons niks. En farmaceuten zijn geen goede doelen. Dus ook zij willen verdienen. Maar ze kunnen het zich niet permitteren om rotzooi te verkopen, want anders worden ze tot op de grond afgebrand. Ook farmaceuten zijn gebaat bij mensen die beter worden.

• Jorgen
RoD schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:01:
[...]

We weten heel goed wat het vaccin in het lichaam doet. Wat gebeurt er op het moment dat het wordt ingespoten? Hoe wordt het door het lichaam "verwerkt", hoe wordt het afgebroken, en eventueel uitgescheiden? etc. Dat wordt allemaal in de trials onderzocht en nauwgezet gevolgd, uiteengezet, gerapporteerd en beoordeeld.

Effectief weten we dat het vaccin na 2 weken uit je lichaam is verdwenen. Eventuele bijwerkingen (ook de ernstige) houden verband met de immuunreactie die je lichaam opwekt tegen het vaccin. Na 2 weken ben je dus eigenlijk verlost van hetgene dat je ingespoten hebt.

Het is daarom ook extreem onwaarschijnlijk dat er lange-termijneffecten zijn. Daar zouden we dan in ieder geval iets van gezien moeten hebben. Iets in het bloed, iets uit de dierenstudies waarin weefsels zijn onderzocht (ophopingen, bijvoorbeeld), of wat dan ook. Maar daar is niets van gezien. En als er na 2 weken niets meer te zien is, en na proefpersonen een jaar lang nauwgezet gevolgd te hebben, wat is dan nog de kans dat daarna nog iets aan het licht komt? Die kans ligt zo dicht bij 0, dat het verwaarloosbaar is. Uiteraard wordt het wel onderzocht, want je wilt het zeker weten, aangezien we de gehele wereldbevolking willen inenten.

Het is een misvatting dat je proefpersonen per se jaren moet volgen om een goed beeld te krijgen. Dat hangt helemaal af van het medicijn dat je aan het onderzoeken bent, en wat het precies doet.

Daarnaast is wachten niet gratis. Als je je niet laat vaccineren, weet je dat je op een gegeven moment met Covid in aanraking gaat komen. En als je het dan hebt over lange-termijneffecten... zo'n virus is er op gericht om zich in je lichaam te nestelen, je immuunsysteem te ontwijken, en je ziek te maken. En dan hebben we ook nog long Covid.

Dus, als je daadwerkelijk bang bent voor lange-termijngevolgen, neem dan juist het vaccin.
Dit zijn allemaal dingen die ongelooflijk logisch zijn en toch lijkt het voor grote groepen mensen moeilijk om te accepteren dat dit veilige technieken zijn. Waarom de twijfelaars dat dan toch niet willen/durven aannemen ben ik nog steeds niet achter.

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Jorgen schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:20:
[...]

Dit zijn allemaal dingen die ongelooflijk logisch zijn en toch lijkt het voor grote groepen mensen moeilijk om te accepteren dat dit veilige technieken zijn. Waarom de twijfelaars dat dan toch niet willen/durven aannemen ben ik nog steeds niet achter.
Daar kunnen verschillende redenen voor zijn, niet iedereen is per se een "wappie". Zo zijn er mensen die zich niet laten vaccineren omdat het vaccin op dieren getest is, en deze groep is tegen het gebruik van proefdieren omdat dit als dierenleed gezien wordt. En dat is maar één voorbeeld.

[Voor 4% gewijzigd door XWB op 04-08-2021 22:25]

It takes two fools to argue.

• Jorgen
XWB schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:24:
[...]

Daar kunnen verschillende redenen voor zijn, niet iedereen is per se een "wappie". Zo zijn er mensen die zich niet laten vaccineren omdat het vaccin op dieren getest is, en deze groep is tegen proefdieren. En dat is maar één voorbeeld.
Nee hoor, dat weet ik ook.
Je hebt mijns inziens 4 soorten weigeraars/twijfelaars

De mensen met onderliggende ziektes en allergische reacties. Die kunnen het soms gewoon niet nemen.
De mensen zoals mijn vriendin die normale vragen stellen en liever het allemaal nog even aankijken.
De mensen die op basis van allerlei vage complotten en pseudewetenschappelijke bs de boel niet willen
De mensen die op basis van religie geloven het niet nodig te hebben

Jouw voorbeeld had ik nog nooit gehoord. Valt voor mij een beetje in de categorie religie/norm-weigeraars

• vj_slof
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22:26
hoelang werd het DES-hormoon voorgeschreven en kwamen ze achter de schadelijke gevolgen van dit middel?

• YakuzA

YakuzA

vj_slof schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:31:
[...]

hoelang werd het DES-hormoon voorgeschreven en kwamen ze achter de schadelijke gevolgen van dit middel?
Een medicijn dat continue ingenomen wordt is alleen niet te vergelijken met een vaccin wat na 2 weken uit je lichaam is verdwenen.

PSN

• RoD
  • Niet online

RoD

vj_slof schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:31:
[...]

Niet echt een zinnige vergelijking. Toen dit verhaal speelde, decennia geleden, hoefden medicijnen nog niet eens op effectiviteit onderzocht te worden. De regelgeving is heel erg veel strenger vandaag de dag. Nog los even van het feit dat je DES als geneesmiddel totaal niet kan vergelijken met de werking van een mRNA-vaccin.

Laten we niet middelen die in de Tweede Wereldoorlog beschikbaar kwamen als voorbeeld gaan nemen.

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jorgen schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:28:
[...]

Je hebt mijns inziens 4 soorten weigeraars/twijfelaars

De mensen met onderliggende ziektes en allergische reacties. Die kunnen het soms gewoon niet nemen.
De mensen zoals mijn vriendin die normale vragen stellen en liever het allemaal nog even aankijken.
De mensen die op basis van allerlei vage complotten en pseudewetenschappelijke bs de boel niet willen
De mensen die op basis van religie geloven het niet nodig te hebben
Nog een categorie: Principiele weigeraars. Weigeraars vanwege dierproeven vallen eronder maar ik ken ook iemand die de vaccins weigert omdat er in de ontwikkeling stamcellen van geaborteerde foetussen gebruikt zouden worden.

De religieuze weigeraars geloven meestal niet dat ze geen vaccins nodig hebben maar alleen dat ze zich niet tegen "Gods wil" mogen verzetten. En als God wil dat je een ernstige ziekte krijgt dan moet je dat maar accepteren.

• Anoniem: 455473
  • Registratie: april 2012
  • Niet online
Ik ken heel veel vegans en ik heb gelukkig nog geen vaccin weigeraar gezien. Ik denk dat het percentage wellicht wel lager zit dan bij omnivoren, juist omdat veganisten ook vaak atheistisch en juist veel waarde hechten aan wetenschap.

• Jorgen
downtime schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 23:26:
[...]

Nog een categorie: Principiele weigeraars. Weigeraars vanwege dierproeven vallen eronder maar ik ken ook iemand die de vaccins weigert omdat er in de ontwikkeling stamcellen van geaborteerde foetussen gebruikt zouden worden.

De religieuze weigeraars geloven meestal niet dat ze geen vaccins nodig hebben maar alleen dat ze zich niet tegen "Gods wil" mogen verzetten. En als God wil dat je een ernstige ziekte krijgt dan moet je dat maar accepteren.
Religie en principes schaarde ik onder 1 noemer. Wat wel bizar is dat ze vanwege foetussen zouden weigeren, aangezien die er geeneens inzitten.

Vwb Gods wil. Als hij bestaat, heeft ie dan niet ook de dokters en medicijnen uitgevonden? ;)

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jorgen schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 23:45:
[...]

Vwb Gods wil. Als hij bestaat, heeft ie dan niet ook de dokters en medicijnen uitgevonden? ;)
Don't ask me. Ik heb het niet bedacht.

• Jorgen
downtime schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 23:46:
[...]

Don't ask me. Ik heb het niet bedacht.
Ik ook niet 😂😋

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

De religieuze redeneringen zijn dan ook zo krom als een hoepel. Deze cartoon noemt dan niet het vaccin, maar het onderliggende idee is hetzelfde:

In het VK en vooral de VS zijn er nu zat voorbeelden van hardroepende religieuze en politiek fundamentalistische antivaxxers die nu dood zijn. Berouw komt na de zonde.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 05:51

FreakNL

Well do ya punk?

RoD schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:01:
[...]

..
Bekend verhaal.

Maar toch heb ik er wel een beetje mijn twijfels bij. Als je 5 jaar lang rookt en daarna stopt kun je 10 jaar later longkanker krijgen. Hoeft niet een direct verband te hebben natuurlijk. Maar bijvoorbeeld Asbestkanker heeft dat wel, dat kan je (jaren later) gewoon krijgen van een weekje op een ongelukkige plek klussen.

Zo zullen de mensen die “bang” zijn ook redeneren.. Je stopt iets in je lijf, wat zijn de langetermijn effecten dan??

Ik ben overigens gewoon gevaccineerd hoor.

• Jorgen
FreakNL schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 06:28:
[...]

Bekend verhaal.

Maar toch heb ik er wel een beetje mijn twijfels bij. Als je 5 jaar lang rookt en daarna stopt kun je 10 jaar later longkanker krijgen. Hoeft niet een direct verband te hebben natuurlijk. Maar bijvoorbeeld Asbestkanker heeft dat wel, dat kan je (jaren later) gewoon krijgen van een weekje op een ongelukkige plek klussen.

Zo zullen de mensen die “bang” zijn ook redeneren.. Je stopt iets in je lijf, wat zijn de langetermijn effecten dan??

Doordat er zoveel voorbeelden te bedenken zijn maken mensen zich onterecht druk. De hele wereld kreeg pokkeninentingen en kijk hoe goed dat ging. Maar dat wordt weer vergeten

• ninjazx9r98
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:38
[...]

Bekend verhaal.

Maar dan wordt het wel een hele lastige discussie als er geen vertrouwen is dat iets daadwerkelijk uit het lichaam verdwijnt. Als ik straks een broodje frikadel naar binnen werk weet ik toch ook niet wat de langetermijn effecten zijn? Dan zou je kunnen zeggen dat we al tig jaren frikadellen eten maar toevallig was het recept gewijzigd en nu nog veel beter enz volgens de verpakking.
In plaats van eten kun je natuurlijk ook iets nemen als een luchtverfrisser in huis/toilet/auto en komt het er imho op neer dat je altijd een stok kunt vinden om de hond te slaan.
Bij asbestkanker zijn de vezels juist niet uit je lichaam verdwenen en na een redelijk aantal jaren, kunnen er zomaar 40 zijn, krijg je ineens problemen en is het foute boel.

Maar goed, je kunt met heel veel argumenten komen maar mensen die daadwerkelijk bang zijn krijg je niet zomaar overtuigd met welk argument dan ook. Als het zo makkelijk was hadden we geen of veel minder mensen met straatvrees/pleinvrees, angst voor paarden/honden/vogels en noem het maar allemaal op.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Bekend verhaal.

Gaan we jarenlang roken vergelijken met 2x 0m3ml vaccin? Zie dit vergelijk wel vaker langs komen vanuit bepaalde hoek, maar die moeten we echt niet doen. Vijf jaar lang roken levert gewoon dagelijks schade op.

• user109731
  • Niet online
Longkanker van roken komt niet opeens uit de lucht vallen. Roken tast je longen aan, ze veranderen zelfs van kleur (donkerder door het teer). Asbest weet ik minder van maar ik vind zo snel wel informatie dat het zichtbaar is op x-rays bijvoorbeeld.

Op dit moment heeft 29.1% van de wereldbevolking tenminste één covid vaccin gehad. Denk aan de vele duizenden bloedtests, MRIs etc die deze mensen collectief hebben ondergaan het afgelopen jaar.

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20:21
Als iemand op irrationele gronden tot een anti-vaccin keuze is gekomen, dan krijg je hem daar niet makkelijk met rationele argumenten vanaf. In alle categorisering die al voorbij is gekomen, kun je deze als aparte onderverdeling meenemen.
Zo’n voorbeeld van een zwangere vrouw vind ik dan wel mooi. Die heeft (als ik wat voorbeelden uit mijn omgeving mag gebruiken) een sterk emotionele drang tot het het beschermen van haar baby. Die druk van haar ex zal ze dan juist als bedreigend ervaren. Maar een verhandeling over de benefit-risk zal haar ook niet snel overtuigen.
Mogelijk is zo’n vrouw echter wel te overtuigen door een eenvoudige aanmoediging van een goede vriendin/moeder/huisarts/verloskundige.
Zo is voor elk van de “groepen” een alternatieve aanpak te bedenken. Het telkens verwijzen naar aantoonbare wetenschap is namelijk lang niet altijd voldoende. Je wilt juist dat familie, pastoor, imam, huisarts en wellicht zelfs verenigingen mensen meenemen. En dan zonder dwang, maar in positieve overtuiging.

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Bekend verhaal.

Dit is nou juist een mooi voorbeeld van hoe je bepaalde interventies niet met elkaar kan vergelijken. Een mRNA-vaccin doet iets in je lichaam en de effecten zijn na 2 weken verdwenen (meetbaar). Roken is chronisch (zoals je zegt, bijvoorbeeld 5 jaar), en zorgt voor blijvende effecten, namelijk schade aan de weefsels, die ook na het stoppen van het roken kan blijven bestaan.

Daarom zijn we bij roken (of medicijnen die een ophopingseffect hebben of door chronische exposure weefsels beschadigen of andere ongewenste effecten hebben) wel bang voor lange-termijneffecten, en bij mRNA-vaccins niet.

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 21:07
Ik zou de keuze aan haar laten en zeker niet pushen, dat gaat onze overheid op den duur zelf wel doen en dat vind ik ook een zorgwekkende ontwikkeling.

Ik moet nog maar zien of je over 2 of 3 maanden zonder vaccinatie nog een restaurant in kan. In Duitsland hebben ze al keiharde maatregelen klaar liggen om een 4e lockdown te voorkomen.

Ben zelf ook gevaccineerd maar begrijp heel goed dat mensen er onzeker over zijn maar ben er zelf van overtuigd dat je alleen korte termijn klachten kunt hebben.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Aan degenen die op mij reageren. Ik ben het ook eens hoor.. Ik geloof ook niet in lange-termijn effecten.. Ik ben niet voor niets (zonder twijfel) gevaccineerd.. Ik speelde meer even advocaat van de duivel :)

Ik heb trouwens 2 vrienden die geen vaccin nemen. 1 op basis van principe-argumenten die ik niet deel ("je moet iets om straks iets te mogen"), daar kan ik echt zeer weinig mee.. We zitten verdorie in een pandemie, dan gelden er (wmb) andere regels.. De andere omdat hij bang is ziek te worden van het vaccin. Een ZZP-er, zijn argument; als ik ziek wordt van COVID heb ik daar een inkomensverzekering voor, als ik ziek wordt van het vaccin niet.. Ik kan dat niet staven en ik vind het sowieso een dom argument want long-covid ligt eerder op de loer dan bijwerkingen van het vaccin.. Het is ook een stukje dwarsheid en oneens zijn met de overheid enzo... Maargoed, ik bijt maar op mijn tong dan, want ook de standaard argumenten (ik ben gewoon fit, etc) kwamen langs..

Een andere vriend (40 jaar) is het toonbeeld van gezondheid; Geen overgewicht, nooit een sigaret aangeraakt, halve marathon loper, geen alcohol, eten bij voorkeur uit eigen moestuin, etc.. Een beetje te straight edge voor mij zelfs... Maar nu wel al 6 maanden aan de gang met long-covid en werkt nu 4 uur per dag, meer kan niet... Het is echt een loterij, ben blij dat ik het vaccin in me heb...

[Voor 74% gewijzigd door FreakNL op 05-08-2021 10:39]

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Jorgen schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:28:
[...]
Mja ik ben van "weigeraar" naar "twijfelaar" gegaan. Jippie.

Vooral angst voor bijwerkingen en effecten op de langere termijn (antibody dependent enhancement als er nieuwe varianten komen die nog verder afwijken). Het helpt wel dat steeds meer mensen gevaccineerd zijn en hoe langer deze groep rondwandelt zonder hele gekke dingen te krijgen, hoe meer vertrouwen ik er in krijg dat het bij mij hopelijk ook mee zal vallen (jullie zijn mijn proefpersonen :P ).

Ik vind het alleen wel erg jammer op welke manier er druk wordt uitgeoefend op ongevaccineerden. Daar word ik soms ook weer dwars van, dat helpt niet. Ik moet ook elke keer mijn best doen om al het politieke geneuzel weg te filteren en puur te kijken naar het risico van corona krijgen vs het vaccin.

Overigens is er ook nog een groep die al corona heeft gehad en het daarom niet nuttig vindt om een vaccin te halen. In mijn kennissenkring gaat het dan ironisch genoeg vaak om zorgpersoneel dat ergens ook boos is omdat ze eerst met onvoldoende beschermingsmiddelen moesten werken en nu dan achteraf ook nog als mindere worden behandeld als het vaccin niet meer willen / nodig hebben (voor een herstelbewijs is het te lang geleden).

Heb persoonlijk geen antistoffen, maar heb vorig jaar wel mijn vrouw met corona verzorgd en naar de teststraat gebracht etc. Heeft dagen in mijn gezicht gehoest. Dus helemaal naïef zal mijn immuunsysteem ook niet zijn.

Maar ik vind het lastig dus. Het voelt principieel ook fout om het uiteindelijk te doen voor een QR code.

Ik heb wel mezelf een soort "ultimatum" gegeven dat ik het deze maand moet gaan beslissen. Want je kan het blijven aankijken, alleen de dag dat je corona krijgt komt ook steeds dichterbij. Gevaccineerden verspreiden het virus immers ook en willen echt niet meer in lockdown. Dus zometeen heeft iedereen het, omdat het als een verkoudheidje straks door het land raast in de herfst.

Dat trekt mij misschien ook nog over de streep. Hoeveel vertrouwen heb ik er in dat ik de volgende keer weer niet ziek word? Misschien heb ik gewoon veel mazzel gehad de eerste keer.

En ik begrijp mezelf ergens ook niet (eerst bang voor virus, daarna bang voor nieuwe technieken bij vaccins en dus ook geen vaccin nemen... ja wat wil je dan?). Ik ben wat dat betreft een vreemde, want de meeste "weigeraars" die ik ken zijn ook niet bang voor het virus.

Ik vind "weigeraar" een naar woord overigens, maar kon even geen andere term bedenken, dus heb jullie terminologie maar overgenomen.

Even a broken clock is right twice a day.

• EvolutionX
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 26-11 22:03
FreakNL schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:34:
Aan degenen die op mij reageren. Ik ben het ook eens hoor.. Ik geloof ook niet in lange-termijn effecten.. Ik ben niet voor niets (zonder twijfel) gevaccineerd.. Ik speelde meer even advocaat van de duivel :)

Ik heb trouwens 2 vrienden die geen vaccin nemen. 1 op basis van principe-argumenten die ik niet deel ("je moet iets om straks iets te mogen"), daar kan ik echt zeer weinig mee.. We zitten verdorie in een pandemie, dan gelden er (wmb) andere regels.. De andere omdat hij bang is ziek te worden van het vaccin. Een ZZP-er, zijn argument; als ik ziek wordt van COVID heb ik daar een inkomensverzekering voor, als ik ziek wordt van het vaccin niet.. Ik kan dat niet staven en ik vind het sowieso een dom argument want long-covid ligt eerder op de loer dan bijwerkingen van het vaccin.. Het is ook een stukje dwarsheid en oneens zijn met de overheid enzo... Maargoed, ik bijt maar op mijn tong dan, want ook de standaard argumenten (ik ben gewoon fit, etc) kwamen langs..

Een andere vriend (40 jaar) is het toonbeeld van gezondheid; Geen overgewicht, nooit een sigaret aangeraakt, halve marathon loper, geen alcohol, eten bij voorkeur uit eigen moestuin, etc.. Een beetje te straight edge voor mij zelfs... Maar nu wel al 6 maanden aan de gang met long-covid en werkt nu 4 uur per dag, meer kan niet... Het is echt een loterij, ben blij dat ik het vaccin in me heb...
"op basis van principe-argumenten die ik niet deel"
Dat zou op zichzelf niets uit moeten maken toch? Iedere redenatie moet tegenwoordig afgewogen worden en in een hokje geplaatst worden. Dat komt de verdraagzaamheid niet bepaald ten goede. mijn dochter van 12 is bijv. erg ziek geweest na de 2e vaccinatie, tot 3x overgeven aan toe icm koorts.

Maar goed, even verder denkend dan nu, wat vinden we straks van mensen die wel 'volledig' gevaccineerd zijn, maar weigeren een booster vaccin te nemen (bijv. omdat ze behoorlijk vervelende bijwerkingen hadden)? Moeten we die Covid certificaten maar weer gaan intrekken? Ik denk niet dat mijn dochter nog staat te trappelen....

• Lethalis
  • Niet online
EvolutionX schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:59:
[...]
Maar goed, even verder denkend dan nu, wat vinden we straks van mensen die wel 'volledig' gevaccineerd zijn, maar weigeren een booster vaccin te nemen (bijv. omdat ze behoorlijk vervelende bijwerkingen hadden)? Moeten we die Covid certificaten maar weer gaan intrekken? Ik denk niet dat mijn dochter nog staat te trappelen....
Dat vind ik ook een goede vraag.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Lethalis schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:54:
[...]

Ik heb wel mezelf een soort "ultimatum" gegeven dat ik het deze maand moet gaan beslissen. Want je kan het blijven aankijken, alleen de dag dat je corona krijgt komt ook steeds dichterbij. Gevaccineerden verspreiden het virus immers ook en willen echt niet meer in lockdown. Dus zometeen heeft iedereen het, omdat het als een verkoudheidje straks door het land raast in de herfst.

Dat trekt mij misschien ook nog over de streep. Hoeveel vertrouwen heb ik er in dat ik de volgende keer weer niet ziek word? Misschien heb ik gewoon veel mazzel gehad de eerste keer.

En ik begrijp mezelf ergens ook niet (eerst bang voor virus, daarna bang voor nieuwe technieken bij vaccins en dus ook geen vaccin nemen... ja wat wil je dan?). Ik ben wat dat betreft een vreemde, want de meeste "weigeraars" die ik ken zijn ook niet bang voor het virus.

Ik vind "weigeraar" een naar woord overigens, maar kon even geen andere term bedenken, dus heb jullie terminologie maar overgenomen.
Waarom jezelf een ultimatum geven van wie moet je dat, van wie voel je druk? Blijf gewoon bij jezelf, als het niet goed voelt moet je het gewoon niet doen. Wanneer het leven onmogelijk wordt of wanneer er corona met variant X toch een bedreiging gaat vormen dan kan je er altijd nog voor kiezen.

Ik val overigens ook in de twijfelaar categorie, ik heb met name moeite met de druk die gelegd wordt en de wijze waarop mensen worden gechanteerd (vrijheid voor een prikkie)

Ik maak geen keuzes onder druk, ik ga niet mee met de meute vanwege een groepsmening of massa-hysterie dat heb ik nooit gedaan en dat ga ik nu ook niet doen.

De kans is best aanwezig dat ik volgend jaar voor de zomervakantie alsnog overstag ga, we hebben dan een herfst winter, een aantal varianten en 1,5 jaar MRNA vaccinatie achter de rug dus is er dan ook meer grond voor een gewogen keuze.

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 21:07
[...]

Dat zou op zichzelf niets uit moeten maken toch? Iedere redenatie moet tegenwoordig afgewogen worden en in een hokje geplaatst worden. Dat komt de verdraagzaamheid niet bepaald ten goede. mijn dochter van 12 is bijv. erg ziek geweest na de 2e vaccinatie, tot 3x overgeven aan toe icm koorts.

Ben zelf nu ook voorzien van 2 prikken, en dus over een kleine 2 weken volledig gevaccineerd.
Maar dan vraag ik me nu wel af hoe lang dit label geldig blijft. Straks kan ik over een half jaar als gezonde veertiger weer een derde prik gaan halen en anders val ik weer terug in het non-vaxxed vak 🤣

We gaan het allemaal wel zien, ik vrees de herfst en winter en een tweedeling in de maatschappij.

• Lethalis
  • Niet online
revolution-nl schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:06:
[...]
Waarom jezelf een ultimatum geven van wie moet je dat, van wie voel je druk?
Ik ga ervan uit dat het virus straks in de herfst door het land zal razen. Veel meer nog dan eerst, omdat we niet weer met z'n allen binnen gaan zitten.

Dus ik denk dat als je nog langer wacht, het helemaal geen zin meer heeft :) Dan heb je of al corona gehad, of het is uitgeraasd.
De kans is best aanwezig dat ik volgend jaar voor de zomervakantie alsnog overstag ga, we hebben dan een herfst winter, een aantal varianten en 1,5 jaar MRNA vaccinatie achter de rug dus is er dan ook meer grond voor een gewogen keuze.
We hebben al een herfst en winter gehad, alleen wel met maatregelen.

Ik verwacht dat dit jaar anders zal zijn. Het zou immers wel heel triest zijn als meer dan 70% gevaccineerd is en we opnieuw in lockdown gaan. Ergens moet je het loslaten dus. En als je dan ongevaccineerd bent, loop je deze herfst en winter een groter risico.

Mijn hoop is dan ook dat ze de gevaccineerden (eigenlijk iedereen) "vrij" laten, want wat er ook gebeurt, ik wil dolgraag dat het na deze herfst en winter uitgeraasd is. Ergens moet het een keer ophouden allemaal. Anders zitten we de komende jaren elk jaar binnen. Weet ff niet meer wie, maar was een prominente expert die het zelfs over 15 jaar had.

Nou dat ga ik sowieso niet trekken en velen met mij denk ik.

In mijn kennissenkring hoor ik van de gevaccineerden ook vooral dat ze er helemaal klaar mee zijn. Prik zit er in en nu moet er weer geleefd worden. Die hou je echt niet meer binnen :) Daar gaat de overheid echt geen grip meer op krijgen.

Voor de rest heb je wel gelijk hoor... als het niet goed voelt, doe het niet. Het is alleen wel zo dat je dan accepteert dat je het virus gaat krijgen. En afhankelijk van jouw leeftijd en gezondheid, valt dat misschien ook wel mee. Je weet het alleen niet.

Kans dat ik er ernstig ziek van word, is vrij klein. Maar niet nul.

Mijn leven zal vanaf nu sowieso anders zijn, want mijn werkgever wil ook gewoon dat ik elke week weer op kantoor zit. Dus mij thuis verstoppen kan ik ook vergeten deze winter, en dat begrijp ik ook :)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Lethalis schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:18:

Voor de rest heb je wel gelijk hoor... als het niet goed voelt, doe het niet. Het is alleen wel zo dat je dan accepteert dat je het virus gaat krijgen. En afhankelijk van jouw leeftijd en gezondheid, valt dat misschien ook wel mee. Je weet het alleen niet.

Kans dat ik er ernstig ziek van word, is vrij klein. Maar niet nul.

Mijn leven zal vanaf nu sowieso anders zijn, want mijn werkgever wil ook gewoon dat ik elke week weer op kantoor zit. Dus mij thuis verstoppen kan ik ook vergeten deze winter, en dat begrijp ik ook :)
Bij iedere keuze die je maakt in het leven zitten bepaalde gevolgen en hierbij accepteert iedereen een bepaald risico. Ik kijk naar het hier en nu. Op dit moment ga ik niet voor de prik maar dat kan volgende week, volgende maand, volgend jaar anders zijn. Jezelf laten vaccineren kan altijd, de vaccinatie ongedaan maken is onmogelijk.

Daarnaast komt Sanofi /GSK Q1 2022 met een traditioneel eiwit vaccine :)

• HollovVpo1nt
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 03:54

HollovVpo1nt

I like gadgets

Het wereldwijde corona beleid vind ik niet bijster slim. Ik zou persoonlijk zeggen zorg ervoor dat je wereldwijd in risicogebieden (hoge bevolkingsdichtheid, mindere hygiëne) vaccineert. Wat heeft het voor nut om het ontwikkelde en welvarende westen voor 90% procent te vaccineren terwijl je Zuid-Amerika en Azië risico's blijft lopen dat varianeten ontwikkelen die mogelijk heel je vaccinatie campagne in het westen te niet doen. Op deze manier is wachten tot een volgende variant waar je vaccins minder of niet goed tegen beschermen.

Ik moet trouwens wel zeggen dat in na mijn vaccinatie even alert, maar minder gespannen ben. Ik had spijt van mijn vaccin, maar merk wel dat het meer rust brengt ofzo. Voorheen was ik super gespannen om naar restaurants, terrasjes en supermarkten te gaan. Want je zal het maar krijgen en dan is het net longcovid. Zo op mijn hoede wil ik ook niet leven. Alert, maar niet bang.

[Voor 26% gewijzigd door HollovVpo1nt op 05-08-2021 11:30]

• Lethalis
  • Niet online
revolution-nl schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:25:
[...]
Daarnaast komt Sanofi /GSK Q1 2022 met een traditioneel eiwit vaccine :)
Dat is mooi en daar zou ik inderdaad eerder voor kiezen :) Ben alleen bang dat het mosterd na de maaltijd zal zijn.
HollovVpo1nt schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:27:
Het wereldwijde corona beleid vind ik niet bijster slim. Ik zou persoonlijk zeggen zorg ervoor dat je wereldwijd in risicogebieden (hoge bevolkingsdichtheid, mindere hygiëne) vaccineert. Wat heeft het voor nut om het ontwikkelde en welvarende westen voor 90% procent te vaccineren terwijl je Zuid-Amerika en Azië risico's blijft lopen dat varianeten ontwikkelen die mogelijk heel je vaccinatie campagne in het westen te niet doen. Op deze manier is wachten tot een volgende variant waar je vaccins minder of niet goed tegen beschermen.
Varianten zullen er altijd blijven komen. The cat is out of the bag.

De vraag is alleen of de huidige vaccins goed genoeg ertegen werken. Een traditioneel eiwit vaccin kan wellicht een bredere immuniteit geven dan alleen op de spike. En je hoopt dat je genoeg T cellen e.d. aanmaakt, waardoor je bij nieuwe varianten misschien nog wel verkouden wordt, maar iig geen longontsteking meer krijgt. Waardoor het uiteindelijk gewoon een endemische verkoudheid wordt, net zoals de andere coronavirussen die we kennen.
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik na mijn vaccinatie even alert, maar minder gespannen ben. Ik had spijt van mijn vaccin, maar merk wel dat het meer rust brengt ofzo. Voorheen was ik super gespannen om naar restaurants, terrasjes en supermarkten te gaan. Want je zal het maar krijgen en dan is het net longcovid. Zo op mijn hoede wil ik ook niet leven. Alert, maar niet bang.
Dat heb ik gelukkig niet. Ook al ben ik ongevaccineerd, ik merk dat ik vrij makkelijk overal naar binnen loop. Ergens - wellicht naïef - ben ik mensen nooit als "gevaar" gaan zien. Zolang ze niet hoesten of zwaar verkouden zijn dan, dan blijf ik wel op afstand :D

Maar zelfs toen mijn vrouw vorig jaar met corona op bed lag, bracht ik haar ontbijt en toen had zij zelf zoiets van "kom jij nu niet veel te dichtbij". En ik moest mezelf dus echt even trainen om op afstand te blijven en eten bij de deur neer te zetten.

Gevoelsmatig doe ik dat dus niet uit mezelf.

Ben met vakantie (nu al de 2e keer) ook gewoon met mensen in een binnen zwembad geweest. En daar rustig met 30 man ofzo gezwommen. Wel waren het dit jaar vooral Nederlanders, terwijl ik vorig jaar nog veel Duitsers tegenkwam.

Dus ondanks dat ik mij behoorlijk druk heb gemaakt om het virus, reageer ik in de praktijk anders. Ik screen mensen even snel, maar als ze niet ziek overkomen heb ik al gauw zoiets van "het zal wel".

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

HollovVpo1nt schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:27:

Ik moet trouwens wel zeggen dat in na mijn vaccinatie even alert, maar minder gespannen ben. Ik had spijt van mijn vaccin, maar merk wel dat het meer rust brengt ofzo. Voorheen was ik super gespannen om naar restaurants, terrasjes en supermarkten te gaan. Want je zal het maar krijgen en dan is het net longcovid. Zo op mijn hoede wil ik ook niet leven. Alert, maar niet bang.
Precies en zo is de afweging voor iedereen anders, ik heb mij alleen de eerste periode wat gespannen gevoeld, daarna nooit meer.

Dit komt ook wel doordat in onze omgeving enorm veel mensen ziek zijn geworden door corona en dat dit allemaal zeer-milde tot milde gevallen waren.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 03:54

HollovVpo1nt

I like gadgets

Lethalis schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:39:
[...]

Dat is mooi en daar zou ik inderdaad eerder voor kiezen :) Ben alleen bang dat het mosterd na de maaltijd zal zijn.

[...]

Dat heb ik gelukkig niet. Ook al ben ik ongevaccineerd, ik merk dat ik vrij makkelijk overal naar binnen loop. Ergens - wellicht naïef - ben ik mensen nooit als "gevaar" gaan zien. Zolang ze niet hoesten of zwaar verkouden zijn dan, dan blijf ik wel op afstand :D

Maar zelfs toen mijn vrouw vorig jaar met corona op bed lag, bracht ik haar ontbijt en toen had zij zelf zoiets van "kom jij nu niet veel te dichtbij". En ik moest mezelf dus echt even trainen om op afstand te blijven en eten bij de deur neer te zetten.

Gevoelsmatig doe ik dat dus niet uit mezelf.

Ben met vakantie (nu al de 2e keer) ook gewoon met mensen in een binnen zwembad geweest. En daar rustig met 30 man ofzo gezwommen. Wel waren het dit jaar vooral Nederlanders, terwijl ik vorig jaar nog veel Duitsers tegenkwam.

Dus ondanks dat ik mij behoorlijk druk heb gemaakt om het virus, reageer ik in de praktijk anders. Ik screen mensen even snel, maar als ze niet ziek overkomen heb ik al gauw zoiets van "het zal wel".
Bij mij heeft het er vooral mee te maken dat ik mijzelf wel vertrouw, maar andere mensen juist nul. Ik schrik er van hoeveel mensen nog met positief test resultaat toch de deur uit gaan, of hoe dichtbij men komt, of dat er nog steeds niet in de elleboog wordt geniest en gehoest etc.

• Jorgen
Lethalis schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:54:
[...]

Mja ik ben van "weigeraar" naar "twijfelaar" gegaan. Jippie.

Vooral angst voor bijwerkingen en effecten op de langere termijn (antibody dependent enhancement als er nieuwe varianten komen die nog verder afwijken). Het helpt wel dat steeds meer mensen gevaccineerd zijn en hoe langer deze groep rondwandelt zonder hele gekke dingen te krijgen, hoe meer vertrouwen ik er in krijg dat het bij mij hopelijk ook mee zal vallen (jullie zijn mijn proefpersonen :P ).

Ik vind het alleen wel erg jammer op welke manier er druk wordt uitgeoefend op ongevaccineerden. Daar word ik soms ook weer dwars van, dat helpt niet. Ik moet ook elke keer mijn best doen om al het politieke geneuzel weg te filteren en puur te kijken naar het risico van corona krijgen vs het vaccin.

Overigens is er ook nog een groep die al corona heeft gehad en het daarom niet nuttig vindt om een vaccin te halen. In mijn kennissenkring gaat het dan ironisch genoeg vaak om zorgpersoneel dat ergens ook boos is omdat ze eerst met onvoldoende beschermingsmiddelen moesten werken en nu dan achteraf ook nog als mindere worden behandeld als het vaccin niet meer willen / nodig hebben (voor een herstelbewijs is het te lang geleden).

Heb persoonlijk geen antistoffen, maar heb vorig jaar wel mijn vrouw met corona verzorgd en naar de teststraat gebracht etc. Heeft dagen in mijn gezicht gehoest. Dus helemaal naïef zal mijn immuunsysteem ook niet zijn.

Maar ik vind het lastig dus. Het voelt principieel ook fout om het uiteindelijk te doen voor een QR code.

Ik snap het helemaal waarom mensen twijfelen maar wat ik minder snap is dat dit vaak niet weggaat na goede argumenten.

Terwijl je je net zo goed kunt afvragen waarom antivaxxers je proberen te overtuigen waarom je het niet zou moeten doen of waarom een graancirkelspecialist, rapper, dansleraar en allerlei kwakzalvers er meer verstand van zouden hebben

De vragen die mijn vriendin stelt had ik ook en daarom begrijp ik haar ook, maar op de een of andere manier blijft haar angst/twijfel. Die angst heeft ze ook bij het virus zelf. Ze houdt zich netjes aan alle regels en tests en moet er niet aan denken ziek te worden en te verspreiden

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt? Ik kan toch andere gedachten hebben over zijn argumenten? Dat wil niet zeggen dat hij onzin praat (hij heeft er echt wel over nagedacht), ik ben het in essentie zelfs met hem eens.

Hij stelt dat we niet IETS (vaccin) MOETEN om daarna IETS (restaurant, bios, evenement, etc) te MOGEN. Als je mij dat 2 jaar geleden gevraagd had was ik ook tegen geweest. Alleen ik wik en weeg en snap eigenlijk wel dat we hiervoor kiezen.

De wereld van nu is niet meer de wereld van 2019. Ik snap de aversie wel, maar ik kan er niet zoveel mee. Tevens kan mijn vriend altijd nog kiezen om te testen voor toegang (dat is het alternatief voor niet-gevaccineerden) maar dat wil hij ook niet (allebei de genoemde vrienden trouwens niet)... Tja, dan weet ik het ook niet meer.. In mijn ogen doen ze alsof Covid niet bestaat en willen ze vooral terug naar 2019.. Maar dan zullen ze toch nog even geduld moeten hebben, denk ik...

[Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 05-08-2021 12:08]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jorgen schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:55:
[...]

Ik snap het helemaal waarom mensen twijfelen maar wat ik minder snap is dat dit vaak niet weggaat na goede argumenten.

Terwijl je je net zo goed kunt afvragen waarom antivaxxers je proberen te overtuigen waarom je het niet zou moeten doen of waarom een graancirkelspecialist, rapper, dansleraar en allerlei kwakzalvers er meer verstand van zouden hebben

De vragen die mijn vriendin stelt had ik ook en daarom begrijp ik haar ook, maar op de een of andere manier blijft haar angst/twijfel. Die angst heeft ze ook bij het virus zelf. Ze houdt zich netjes aan alle regels en tests en moet er niet aan denken ziek te worden en te verspreiden
Snap je dat oprecht niet? (serieuze vraag). Wij zijn geen rationele wezens, naast ratio is er ook nog zoiets als emotie, overtuiging en opgedane ervaringen, op basis daarvan ontstaat gevoel en intuïtie.

De eerdere opgenoemde elementen kunnen zo divers zijn en soms (onderbewust) zoveel raakvlakken hebben met een bepaald onderwerp dat men toch niet voor de rationele keuze gaat maar voor de intuïtie.

Dat is het mooie (en tegelijk het ongrijpbare) van de mens, in de hedendaagse maatschappij wordt ratio echter steeds belangrijker en is er steeds minder ruimte voor de andere aspecten.

• Lethalis
  • Niet online
Jorgen schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:55:
[...]

Het inzicht moet uit mensen zelf komen. Ik merk dit ook bij mezelf. Wat anderen tegen mij zeggen helpt nauwelijks of werkt zelfs averechts, zeker als ze hun geduld met mij verliezen :+

En in mijn geval merk ik langzamerhand dat ik het onvermogen om beslissingen te nemen zelf ook irritant ga vinden. Dus ik ken mensen die heel kritisch op het beleid zijn, heel kritisch op mRNA vaccins, enzovoorts en dat is allemaal prima. Ik begrijp dat allemaal ook en ben het er ook vaak mee eens.

Alleen als ik dan de simpele vraag stel van "wat moeten we nu - in de huidige situatie - eraan gaan doen dan?" en ik krijg dan geen duidelijke antwoorden dan verlies ik ook mijn vertrouwen daarin. Dan gaat er toch ergens een lampje bij mezelf branden van "misschien moet ik toch - iets - gaan ondernemen nu" als ik geen "sitting duck" wil zijn.

En dat komt uit mezelf en is daarom krachtiger dan wat anderen tegen mij zeggen :)

Dus ik begrijp jouw vriendin helemaal. Ik begin alleen ongeduldig te worden en dat haalt mij wellicht over de streep om toch maar een afspraak te gaan maken.

Met het verschil dat ik misschien nog iets fouter bezig ben geweest dan jouw vriendin, want ik heb mij ook nooit laten testen. Ik vind dat onderzoek met de plus size wattenstaaf een stuk enger dan even geprikt te worden iig :$ Gelukkig hebben we tegenwoordig zelftests.

Ik ben wel elke keer braaf thuis gebleven toen ik ziek was. Achteraf heb ik mezelf ermee, want misschien heb ik allang en breed corona gehad, maar ik weet het nu helaas niet (ben 2 keer ruim een week lang ziek geweest, beide keren was er precies op dat moment een piek in besmettingen in mijn gemeente). Heb echter geen antistoffen (mijn vrouw heeft wel antistoffen overigens en is ook positief getest).

En dat "long covid" is soms ook verdacht bij mij. Na de eerste keer dat ik ziek was, ben ik nog een weekje benauwd geweest bij het wandelen met de hond. En na de tweede keer ben ik een periode erg moe geweest en heb lang met een piep in mijn oor rondgelopen (wat je vaker leest na corona).

Maar ja, als je het niet laat onderzoeken dan weet je niks he.

Story of my life. Het is nou eenmaal makkelijker je kop in het zand te steken. Het is in mijn geval al heel wat dat ik de afgelopen jaren braaf naar de tandarts ga en de boel heb laten opknappen. Elke keer sta ik helemaal strak van de spanning, maar ik doe het toch.

Ergens moet ik wellicht mezelf ook op corona gebied overwinnen en eens wat knopen doorhakken.

Anyways... het moet uit haarzelf komen. Eigenlijk moet je ook niet discussiëren erover, maar haar gewoon wat meer voor de trein gooien door haar uit haar veilige bubbel te halen. Dat klinkt beroerder dan het is, maar als zij wel bang voor het virus is dan werkt dat wel. Kortom: geef aan dat jij - nu je gevaccineerd bent - weer dingen wil ondernemen en met haar weer overal naartoe wil.

Zoek een beetje de drukte op etc :D Misschien rent ze daarna naar de vaccinatiestraat :+

Okee, ik ga weer wat nuttigs doen met mijn dag. Maar ik merk dus dat het ook van invloed is op mij... ik heb geen keus, ik moet overal weer naartoe, ook voor mijn werk. Dus "bang zijn voor het virus" is eigenlijk geen optie meer.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Lethalis schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:30:
[...]
..
En dat "long covid" is soms ook verdacht bij mij. Na de eerste keer dat ik ziek was, ben ik nog een weekje benauwd geweest bij het wandelen met de hond. En na de tweede keer ben ik een periode erg moe geweest en heb lang met een piep in mijn oor rondgelopen (wat je vaker leest na corona).
..
Ik ken ook mensen die langer moe geweest zijn. En ik ken ook mensen die na 3 maanden hun smaak pas terugkregen. Of dat ook onder de noemer long-covid valt weet ik niet, maar ik vind dat niet zo ernstig. Maar zoals ik al eerder schreef, long-covid kan ook veel ernstiger zijn. Dat wil je niet oplopen. En het is ook onverklaarbaar waarom de ene wel zo 'gepakt' wordt en de andere niet. Ik ga persoonlijk niet aan die Russische roulette meedoen, maar wat een ander doet heb ik alleen maar te respecteren.

[Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 05-08-2021 12:49]

• YakuzA

YakuzA

FreakNL schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:46:
[...]
Ik ken ook mensen die langer moe geweest zijn. En ik ken ook mensen die na 3 maanden hun smaak pas terugkregen. Of dat ook onder de noemer long-covid valt weet ik niet, maar ik vind dat niet zo ernstig. Maar zoals ik al eerder schreef, long-covid kan ook veel ernstiger zijn. Dat wil je niet oplopen. En het is ook onverklaarbaar waarom de ene wel zo 'gepakt' wordt en de andere niet. Ik ga persoonlijk niet aan die Russische roulette meedoen, maar wat een ander doet heb ik alleen maar te respecteren.
Hier in mijn omgeving een kennis die nu na een 8 maanden nog steeds reuk en smaak vrijwel kwijt is.
Die heeft last van allemaal eet problemen, omdat het toch nergens maar smaakt. Die heeft daar toch wel serieuze issues mee om motivatie te hebben om te eten.

[Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 05-08-2021 12:55]

PSN

• Niet online
https://www.demorgen.be/n...weigeren-vaccin~b774ffa6/

Delta is geen joke. Het is letterlijk levensgevaarlijk om geen vaccin te nemen.

Als het nou alleen maar jezelf zou impacten dan zou ik nog zeggen, prima, Darwin. Echter zijn er veel mensen die niet gevaccineerd kunnen worden of dat het vaccin niet goed werkt vanwege immuun-ziekten. Daarnaast zorg je ervoor dat het virus zich blijft verspreiden en dat het meer kans heeft om te muteren.

*knip* dit is nou niet echt wat we onder een goede bron verstaan..Deze man is vaker langs gekomen, heeft vast soms gelijk, maar het is beter om 'echte' bronnen te gebruiken.

[Voor 18% gewijzigd door ZieMaar! op 05-08-2021 20:02]

• Jorgen
revolution-nl schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:14:
[...]

Snap je dat oprecht niet? (serieuze vraag). Wij zijn geen rationele wezens, naast ratio is er ook nog zoiets als emotie, overtuiging en opgedane ervaringen, op basis daarvan ontstaat gevoel en intuïtie.

De eerdere opgenoemde elementen kunnen zo divers zijn en soms (onderbewust) zoveel raakvlakken hebben met een bepaald onderwerp dat men toch niet voor de rationele keuze gaat maar voor de intuïtie.

Dat is het mooie (en tegelijk het ongrijpbare) van de mens, in de hedendaagse maatschappij wordt ratio echter steeds belangrijker en is er steeds minder ruimte voor de andere aspecten.
Dat begrijp ik wel, maar laat dat gevoel dan op feiten gebaseerd zijn, ipv vaagheden. Dat ze het spannend vindt, begrijp ik helemaal. Dat respecteer ik ook natuurlijk. Maar kennelijk helpen feiten niet om de spanning weg te nemen

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Anoniem: 455473 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:15:
https://www.demorgen.be/n...weigeren-vaccin~b774ffa6/

Delta is geen joke. Het is letterlijk levensgevaarlijk om geen vaccin te nemen.

Als het nou alleen maar jezelf zou impacten dan zou ik nog zeggen, prima, Darwin. Echter zijn er veel mensen die niet gevaccineerd kunnen worden of dat het vaccin niet goed werkt vanwege immuun-ziekten. Daarnaast zorg je ervoor dat het virus zich blijft verspreiden en dat het meer kans heeft om te muteren.

[Twitter]
Wederom mis ik context, hoe representatief is dit vervelende geval, bovenstaande case valt bij mij daarom in de categorie angstporno.

Als we (zeldzame) vaccinatieschade ook op deze manier gaan belichten dan gok ik dat weinig mensen de prik nog zien zitten.
Jorgen schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:16:
[...]

Dat begrijp ik wel, maar laat dat gevoel dan op feiten gebaseerd zijn, ipv vaagheden. Dat ze het spannend vindt, begrijp ik helemaal. Dat respecteer ik ook natuurlijk. Maar kennelijk helpen feiten niet om de spanning weg te nemen
Je zegt dat je het begrijpt om vervolgens met de opmerking "maar laat dat gevoel dan op feiten gebaseerd zijn, ipv vaagheden"" te laten zien dat je er niets van begrijpt.

[Voor 21% gewijzigd door revolution-nl op 05-08-2021 13:22]

• Jorgen
Lethalis schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:30:
[...]

Het inzicht moet uit mensen zelf komen. Ik merk dit ook bij mezelf. Wat anderen tegen mij zeggen helpt nauwelijks of werkt zelfs averechts, zeker als ze hun geduld met mij verliezen :+
Ja dat merk ik ook. Hoe meer druk ze voelt, hoe meer aversie
En in mijn geval merk ik langzamerhand dat ik het onvermogen om beslissingen te nemen zelf ook irritant ga vinden. Dus ik ken mensen die heel kritisch op het beleid zijn, heel kritisch op mRNA vaccins, enzovoorts en dat is allemaal prima. Ik begrijp dat allemaal ook en ben het er ook vaak mee eens.
welke kritiek lees jij dan bijv?
Alleen als ik dan de simpele vraag stel van "wat moeten we nu - in de huidige situatie - eraan gaan doen dan?" en ik krijg dan geen duidelijke antwoorden dan verlies ik ook mijn vertrouwen daarin. Dan gaat er toch ergens een lampje bij mezelf branden van "misschien moet ik toch - iets - gaan ondernemen nu" als ik geen "sitting duck" wil
ja, zoiets zag ik bij haar ook gebeuren. Ze ging toch maar eens vaccinatieopties opzoeken
En dat komt uit mezelf en is daarom krachtiger dan wat anderen tegen mij zeggen :)
Daarom wil ik het ook zeker niet opdringen. Mij mening /gevoel kent ze ook en ik die van haar en het blijft haar keuze
Dus ik begrijp jouw vriendin helemaal. Ik begin alleen ongeduldig te worden en dat haalt mij wellicht over de streep om toch maar een afspraak te gaan maken.

Met het verschil dat ik misschien nog iets fouter bezig ben geweest dan jouw vriendin, want ik heb mij ook nooit laten testen. Ik vind dat onderzoek met de plus size wattenstaaf een stuk enger dan even geprikt te worden iig :$ Gelukkig hebben we tegenwoordig zelftests.

Ik ben wel elke keer braaf thuis gebleven toen ik ziek was. Achteraf heb ik mezelf ermee, want misschien heb ik allang en breed corona gehad, maar ik weet het nu helaas niet (ben 2 keer ruim een week lang ziek geweest, beide keren was er precies op dat moment een piek in besmettingen in mijn gemeente). Heb echter geen antistoffen (mijn vrouw heeft wel antistoffen overigens en is ook positief getest).

Maar ja, als je het niet laat onderzoeken dan weet je niks he.
maar je let in elk geval wel goed op jezelf,muv testen.
Story of my life. Het is nou eenmaal makkelijker je kop in het zand te steken. Het is in mijn geval al heel wat dat ik de afgelopen jaren braaf naar de tandarts ga en de boel heb laten opknappen. Elke keer sta ik helemaal strak van de spanning, maar ik doe het toch.

Ergens moet ik wellicht mezelf ook op corona gebied overwinnen en eens wat knopen doorhakken.

Anyways... het moet uit haarzelf komen. Eigenlijk moet je ook niet discussiëren erover, maar haar gewoon wat meer voor de trein gooien door haar uit haar veilige bubbel te halen. Dat klinkt beroerder dan het is, maar als zij wel bang voor het virus is dan werkt dat wel. Kortom: geef aan dat jij - nu je gevaccineerd bent - weer dingen wil ondernemen en met haar weer overal naartoe wil.

Zoek een beetje de drukte op etc :D Misschien rent ze daarna naar de vaccinatiestraat :+

Okee, ik ga weer wat nuttigs doen met mijn dag. Maar ik merk dus dat het ook van invloed is op mij... ik heb geen keus, ik moet overal weer naartoe, ook voor mijn werk. Dus "bang zijn voor het virus" is eigenlijk geen optie meer.
Dat wil ik ook niet helemaal, of in elk geval niet via een omweg haar keuze sturen. Ik hoop dat ze doorheeft dat deze angst ook kut is en het vaccin veel meer benefits heeft dan bijwerkingen en dat het net als bij de pil een weloverwogen klein risico is

• Lethalis
  • Niet online
Anoniem: 455473 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:15:
Gevaccineerden geven het virus ook gewoon door, omdat het alsnog repliceert in de neus en keel. Dus je doet het momenteel toch vooral voor jezelf om een longontsteking te voorkomen.

Als we in de toekomst andere vormen van vaccinatie krijgen, eventueel een neusspray, dan komen we misschien dichter bij een oplossing die ervoor zorgt dat je het ook niet meer zo snel aan anderen geeft.

In Groot-Brittannië geven ze bijvoorbeeld aan kinderen een soort neusspray tegen Influenza. Dit wordt vooral gedaan zodat ze opa en oma niet meer besmetten.

Een dergelijke oplossing is ook voor corona denkbaar.

• Niet online
revolution-nl schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:20:
[...]

Wederom mis ik context, hoe representatief is dit vervelende geval, bovenstaande case valt bij mij daarom in de categorie angstporno.

Als we (zeldzame) vaccinatieschade ook op deze manier gaan belichten dan gok ik dat weinig mensen de prik nog zien zitten.

[...]

Je zegt dat je het begrijpt om vervolgens met de opmerking "maar laat dat gevoel dan op feiten gebaseerd zijn, ipv vaagheden"" te laten zien dat je er niets van begrijpt.
Het probleem is dat dit soort complicaties van de Delta-variant niet zeldzaam zijn en er nauwelijks SAE's zijn met het vaccin. Ik heb ook gewerkt met klinische studies en ik kan je echt heel duidelijk zeggen dat er een nihil risico zit aan het vaccin.

Op dit moment is ook uit onderzoek gebleken, dat was gister nog op BNR at 0,01% van de mensen in het ziekenhuis belanden. 0,0039% hiervan krijgen ernstige complicaties. In Amerika is bijna iedereen die Covid krijgen en in het ziekenhuis belanden ongevaccineerd, het is heel interessant om naar hun data te kijken want ze lopen voor.

*knip* dit is nou niet echt wat we onder een goede bron verstaan...

@Lethalis De kans als je het vaccine hebt dat je het doorgeeft is veel kleiner, daarnaast laat onderzoek nu ook zien dat je met het vaccine veel minder viral load heeft. Het gaat om reductie, break the chain of transmission, zo kunnen we zero-covid krijgen in de wereld.

[Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 05-08-2021 20:01]

• Jorgen
revolution-nl schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:20:
[...]

Nee, gaat hier om schade door niet vaccineren
[...]

Nee, ik begrijp haar twijfel, angst en vragen wel.
Wat ik niet goed begrijp is waarom harde feiten dan niet helpen. Of zien dat ik ook niet doodga van het vaccin.

• Jorgen
Lethalis schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:33:
[...]

Gevaccineerden geven het virus ook gewoon door, omdat het alsnog repliceert in de neus en keel. Dus je doet het momenteel toch vooral voor jezelf om een longontsteking te voorkomen.
En om veel minder virusdeeltjes aan te maken waardoor jou persoonlijke R veel lager is dan bij ongevaccineerden
Als we in de toekomst andere vormen van vaccinatie krijgen, eventueel een neusspray, dan komen we misschien dichter bij een oplossing die ervoor zorgt dat je het ook niet meer zo snel aan anderen geeft.

In Groot-Brittannië geven ze bijvoorbeeld aan kinderen een soort neusspray tegen Influenza. Dit wordt vooral gedaan zodat ze opa en oma niet meer besmetten.

Een dergelijke oplossing is ook voor corona denkbaar.
Dat is dan toch geen vaccinatie maar symptoombestrijding?

• Lethalis
  • Niet online
Jorgen schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:47:
[...]
Nee, ik begrijp haar twijfel, angst en vragen wel.
Wat ik niet goed begrijp is waarom harde feiten dan niet helpen. Of zien dat ik ook niet doodga van het vaccin.
Omdat het een gevoelskwestie geworden is.

Ik blijf het ook een gigantisch experiment vinden en had veel liever een traditioneel vaccin gekregen (en nee, Janssen schaar ik daar niet onder).

Alleen corona oplopen is ook een experiment, dus de vraag wordt dan uiteindelijk wat je liever hebt.

• Lethalis
  • Niet online
Jorgen schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:48:
[...]
Dat is dan toch geen vaccinatie maar symptoombestrijding?
Waarom zou een neusspray geen vaccinatie zijn?

Je krijgt het op een andere manier binnen, maar het immuunsysteem wordt alsnog aan het werk gezet. Ook nog op een veel natuurlijkere manier dan met een injectie, omdat het eerst op jouw slijmvliezen terechtkomt... net zoals bij een besmetting.

Alleen dat je in het geval van de neusspray een afgezwakt virus krijgt (live attenuated).

• Lethalis
  • Niet online
Jorgen schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:16:
[...]

Het is een illusie dat je angst kunt wegnemen met rationele argumenten. Persoonlijke anekdote: ik ben elke keer extreem gespannen bij de tandarts. Ik ben er nou al 100 keer geweest, van alles laten doen, elke keer overleefd. Maar de angst gaat niet weg. Die zit blijkbaar dieper.

Cognitieve gedragstherapie werkt ook niet of nauwelijks bij mij om die reden.

Ik kan zo vaak tegen mezelf zeggen dat er niks boeiends gaat gebeuren als ik wil en dat onderbouwen, maar het helpt niet om de angst weg te nemen.

De enige reden dat ik tóch ga, is omdat ik gezien heb hoe mijn vader bijna overleden is na een ontsteking aan zijn hartzakje... omdat hij met een ontsteking in zijn gebit rond bleef lopen (ze hebben zijn tanden getrokken in het ziekenhuis destijds).

En dat wil ik absoluut niet. Dus ga ik naar de tandarts.

Okee, ik heb geen mensen aan corona zien creperen in mijn omgeving... that would probably help. Ik ken bijna alleen maar mensen die het thuis uitgeziekt hebben. Op eentje na, maar die mocht na een paar dagen ook weer naar huis.

• Niet online
Het is geen experiment. mRNA bestaat al heel lang we weten heel goed wat het doet vanwege al het onderzoek dat de afgelopen decennia is gedaan.

Vergeet niet dat we al 100 jaar ervaring hebben met vaccinaties.

Het is veilig en betrouwbaar. Maak je geen zorgen, de kans dat je in het ziekenhuis of overlijdt komt door Covid-19 is zoveel groter.

• BlackMonkey
  • Laatst online: 02:54
Jorgen schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:16:
[...]
Daar zit sowieso een probleem (vanuit haar ex, die nog veel te druk met haar leven bezig wil zijn) en daarom geef ik wel mijn mening in een gesprek, maar waak ik ervoor dat het geen discussie wordt. Dat is nog een teer punt voor haar.
Meer dan een extra perspectief bieden en haar vragen beantwoorden kan je ook niet doen. Mensen kunnen dingen nou eenmaal lastig van elkaar los zien. Helaas.
Die link kan ik helaas niet lezen
Gek, als ik op "Browse now" bij free druk is hij bij mij gewoon te lezen. Maar deze bron beschrijft hetzelfde verhaal: https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T

Niet tegen vaccins, wel twijfels dus wil het aankijken. Helaas is er nu voor hem weinig meer te beslissen.

• Jorgen
BlackMonkey schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:39:
[...]

Meer dan een extra perspectief bieden en haar vragen beantwoorden kan je ook niet doen. Mensen kunnen dingen nou eenmaal lastig van elkaar los zien. Helaas.
Dat is wat ik doe. En daar ben ik al heel voorzichtig in.
[...]

Gek, als ik op "Browse now" bij free druk is hij bij mij gewoon te lezen. Maar deze bron beschrijft hetzelfde verhaal: https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T

Niet tegen vaccins, wel twijfels dus wil het aankijken. Helaas is er nu voor hem weinig meer te beslissen.
Stom :X Ik heb het voor 3 abonnementsknoppen aangezien en niet goed gekeken. Dankje!

• Lethalis
  • Niet online
*knip* nee, offtopic inderdaad

[Voor 87% gewijzigd door ZieMaar! op 05-08-2021 18:14]

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:39

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:We zijn inmiddels nogal afgedwaald van het onderwerp: namelijk de ontwikkeling en werking van de Covid vaccins. Volgens mij heeft @Jorgen nu meer dan genoeg input, dus laten we nu wel weer terug gaan naar de essentie van dit topic en de persoonlijke afwegingen niet meer posten.

• Jorgen
@ZieMaar! Je hebt gelijk. Dankjewel dat er ruimte was hiervoor en dankjewel voor de gedeelde informatie iedereen.

• maratropa
  • Niet online
user109731 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:04:
[...]

De data:

[...]

Dus (6 + 9) / 376 = 4% op de IC. Overgens > 16% totaal in het ziekenhuis (62 / 376).

Zie ook onderstaand plaatje uit dit artikel over de risico's van covid tijdens zwangerschap:
[Afbeelding]
thnx, dat totaal in dat grijze blok is natuurlijk over de hele corona periode, dus met zwangere vrouwen die gevaccineerd zijn, duh.. dat drukt het opname getal natuurlijk..

specs

• Apache4u
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Er is een grote studie gepubliceerd uit Zuid-Afrika over 500.000 zorgmedewerkers, gevaccineerd met het Janssen vaccin. Conclusie is dat het vaccin 71% effectief is tegen ziekenhuisopname en 94% tegen overlijden. Verder wordt er nog gemeld dat het tot zeker 8 maanden na toediening effectief is. Er worden geen cijfers genoemd mbt ziek worden/besmet raken. Ik heb het originele onderzoek niet kunnen vinden maar verschillende media-outlets zoals nytimes en bloomberg doen er verslag van.

https://www.bloomberg.com...ainst-death-in-mass-trial

Wat ik niet helemaal begrijp is de conclusie van die media outlets. Namelijk dat dit goed is en dat er geen booster nodig is. Als een vaccin 71% beschermt tegen ziekenhuisopname, dan kun je er toch van uit gaan dat het beschermingspercentage tegen besmetting/ziek worden lager ligt? Als dit onder de 60% ligt, zou een vaccin toch helemaal niet goedgekeurd worden of mis ik iets.
Daarnaast lijkt het er ook op dat dit geen betere bescherming biedt dan na 1 injectie van AZ, Moderna of Pfizer volgens een Canadese studie (non -peer reviewed).
As for more severe illness resulting in hospitalization or death, the Canadian study indicated that one dose of the BioNTech/Pfizer, Moderna and Oxford/AstraZeneca vaccines was 78 percent, 96 percent and 88 percent effective, respectively, against the Delta variant.
Zie:

https://www.politico.eu/a...variant-with-just-1-dose/

En de studie:
https://www.medrxiv.org/c...021.06.28.21259420v2.full

Kortom, ik begrijp de conclusies niet helemaal, dat Janssen een prima vaccin is, en een booster niet nodig. Geldt dat dan ook voor maar 1 prik van de andere 3 vaccins?

Dat betekent, stam + t .

• Nox
  • Laatst online: 05:01

Nox

Noxiuz

@Apache4u in ZA hadden ze andere varianten dan de alfa-variant of de oorspronkelijke variant waar het vaccin op gemaakt is.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• r0bb
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 21:26
Anoniem: 455473 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:42:
Het is geen experiment. mRNA bestaat al heel lang we weten heel goed wat het doet vanwege al het onderzoek dat de afgelopen decennia is gedaan.

Vergeet niet dat we al 100 jaar ervaring hebben met vaccinaties.

Het is veilig en betrouwbaar. Maak je geen zorgen, de kans dat je in het ziekenhuis of overlijdt komt door Covid-19 is zoveel groter.
*knip* graag betere onderbouwing dan dit soort filmpjes die na een Google actie al gedunked worden

[Voor 53% gewijzigd door ZieMaar! op 09-08-2021 21:44]

• TrailBlazer
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:22

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Net weer een gezocht maar is er al iets bekend over de immuniteit van gevaccineerde mensen die daarna nog een milde Delta besmettingen hebben doorgemaakt. Fungeert Delta dan als een natuurlijke booster die er voor zorgt dat we mogelijk ook weer beter beschermd zijn tegen volgende mutaties? In mijn oren klinkt het logisch maar is dat het ook?

Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

• user109731
  • Niet online
TrailBlazer schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 07:57:
Net weer een gezocht maar is er al iets bekend over de immuniteit van gevaccineerde mensen die daarna nog een milde Delta besmettingen hebben doorgemaakt. Fungeert Delta dan als een natuurlijke booster die er voor zorgt dat we mogelijk ook weer beter beschermd zijn tegen volgende mutaties? In mijn oren klinkt het logisch maar is dat het ook?
De NYT heeft een mooi artikel over Delta 'breakthrough' infecties waar ze dit bevestigen:
If you get through a breakthrough infection relatively unscathed, you are likely to walk away with more robust protection against variants. The infection essentially acts as a booster shot, researchers say, strengthening your immune system’s ability to recognize and fight the virus.

Studies have shown that when people who recover from Covid-19 receive even one dose of a vaccine, their antibody levels skyrocket. “I expect similar things would happen when you have a breakthrough infection,” Dr. Iwasaki said.

The vaccines train the immune system to recognize a piece of the original virus, a strategy that may leave us vulnerable to future variants. But every exposure broadens the repertoire of immunity, Dr. Mina said.

Eventually, through booster shots or through repeated infections, our bodies will gain an education in the virus sufficient to counter versions with new mutations, he said, adding, “But we’re not there yet.”

• Holk
TrailBlazer schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 07:57:
Immunologisch is dat wat je wilt; eerst vaccins en daarna een natuurlijke besmetting. De vaccins zorgen dan voor een mild verloop (en zeker geen overlijden) en de natuurlijke route geeft je de mucusidale bescherming.

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20:21
@Holk even een vraag van een leek: wat is mucusidale?
Mucus=slijm mucusidale=van de slijmvliezen?

[Voor 29% gewijzigd door blissard op 16-08-2021 21:20]

• RoD
  • Niet online

RoD

blissard schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:18:
@Holk even een vraag van een leek: wat is mucusidale?
Mucus=slijm mucusidale=van de slijmvliezen?
Klopt, dat gaat over de slijmvliezen :) De slijmvliezen staan in contact met de buitenwereld, dus daar is onze first line of defence tegen indringers van buiten. In de slijmvliezen is de samenstelling van immuuncellen anders, maar ik moet zeggen dat ik er verder ook niet bijster veel verstand van heb. Blijkbaar is het wel belangrijk genoeg dat uitgever Nature er een dedicated journal voor heeft :P

Een van de artikelen is deze: https://www.nature.com/articles/s41385-021-00384-9

Aardig plaatje:

Daar kun je dus in zien dat de route van exposure van een natuurlijke infectie (vs vaccinatie) dus voor een ander soort immunologische reactie zorgt.

De conclusie van dat artikel:
The observation that COVID-19 patients with GI symptoms appear to have a better clinical outcome highlight the importance that the intestinal system might play in shaping systemic immune responses and therefore it will be crucial to understand which factors and diseases such as coeliac disease, irritable bowel syndrome or colon cancer might interfere with the digestive system to modulate anti-viral immunity.
Maargoed, ik weet daar verder weinig van :)

• Holk
Wat @RoD zegt ;)

Je slijmvliezen produceren IgA als eerste barrière. Die wil je graag voor SARS-Cov2 en induceer je niet met vaccins die je in je arm spuit. Doordat COVID-19 begint in je slijmvliezen pakt je lichaam de infectie net te laat aan en kan je een dag of 2 ziekjes zijn na infectie ondanks vaccinatie (en dit is een van de voornaamste reden waarom je als gevaccineerde het virus ook kan doorgeven). Als je die IgA ook op orde hebt dan heb je aan alle kanten de juiste bescherming

• PowerFlower
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:56

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Het ziet er naar uit dat we het komende half jaar allemaal aan een booster kunnen gaan. Dat was al duidelijk uit de cijfers uit Israel en ook in de UAE worden sinds Juli booster shots gegeven. De US volgt waarschijnlijk: https://edition.cnn.com/2...administration/index.html

Heb zelf, in Dubai, in December Sinopharm/Bejing gehad, en kwam vorige maand terug voor een booster. Omdat dat Pfizer was, heb ik nu ook twee shots daarvan. Om de een of andere reden kan ik nergens cijfers vinden over wat dat voor mijn immuunsysteem zal doen ;)
Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee