Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Pukson schreef op zondag 30 mei 2021 @ 09:56:
Betreft geen vaccinatie maar denk dat het hier wel past.

https://www.thenationalne...r-emergency-use-1.1232017

Sotrovimab van GlaxoSmithKline is daar goedgekeurd voor gebruik. Ben benieuwd naar de resultaten bij mensen die in het ziekenhuis liggen.
Mooie vondst. De FDA heeft ook een emergency use gegeven: https://www.fda.gov/news-...tibody-treatment-covid-19

Die 85% reductie klopt feitelijk gezien, maar de events zijn te klein voor harde conclusies. Eigenlijk zou je die 85% niet moeten noemen vanwege de hele grote confidence intervals. Desondanks veelbelovend en ik ben benieuwd naar vervolgonderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-09 11:33
RoD schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:02:
[...]

Mooie vondst. De FDA heeft ook een emergency use gegeven: https://www.fda.gov/news-...tibody-treatment-covid-19

Die 85% reductie klopt feitelijk gezien, maar de events zijn te klein voor harde conclusies. Eigenlijk zou je die 85% niet moeten noemen vanwege de hele grote confidence intervals. Desondanks veelbelovend en ik ben benieuwd naar vervolgonderzoek.
Puur voor mijn beeld. Betreft dit een injectie of een pilletje. Kon het niet zo 123 vinden. :)

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Pukson schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:09:
[...]

Puur voor mijn beeld. Betreft dit een injectie of een pilletje. Kon het niet zo 123 vinden. :)
Injectie, intramusculair (dus net als een vaccinatie). Dat werkt eigenlijk zo bij alle monoklonale antilichamen (de mab's), die zijn niet geschikt om in een pilletje te stoppen, aangezien het grote biologische eiwitten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
RoD schreef op zondag 30 mei 2021 @ 11:02:
[...]

Injectie, intramusculair (dus net als een vaccinatie). Dat werkt eigenlijk zo bij alle monoklonale antilichamen (de mab's), die zijn niet geschikt om in een pilletje te stoppen, aangezien het grote biologische eiwitten zijn.
Intraveneus door infuus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Holk schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:35:
[...]

Intraveneus door infuus
Ah OK, dan heb ik dat verkeerd gelezen. Intraveneus is eigenlijk ook logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:08

Rzaan

Altijd zoekende

Ik krijg binnenkort mijn 2de vaccinatie.
Nu begrijp ik (hoop ik...) dat 2 weken na de 2de vaccinatie, de bescherming zijn maximum bereikt.
Maar hoe bouwt deze bescherming zich op na de 1ste vaccinatie?
Gaat dat zeer geleidelijk?
Zorgt de 1ste vaccinatie voor een 'sprint' en wordt het daarna 'wandelen'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Rzaan schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:02:
Nu begrijp ik (hoop ik...) dat 2 weken na de 2de vaccinatie, de bescherming zijn maximum bereikt.
De tweede vaccinatie is een hernieuwde blootstelling aan het antigen, waardoor je immuunsysteem opnieuw in de activatiemodus schiet. Door het geheugen komt dit sneller en krachtiger op gang dan de vorige keer. Het is bekend dat hernieuwde blootstelling voor een beter immunologisch geheugen zorgt, dus in feite gaat het stapsgewijs. Wel is het zo dat de eerste vaccinatie je al grotendeels beschermd, en de tweede vaccinatie eigenlijk de puntjes op de i zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:46
Na de eerste is er in 10-14 dagen ook al bescherming. Maar het % is dan nog wat lager, afhankelijk van welk merk vaccin en de persoon. Zo is bij de testfases gebleken dat jongeren wat meer opbouwen bij de eerste dan ouderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:02

Nox

Noxiuz

Dit zijn de cijfers van de 1e: je ziet na een kleine 2 weken al heel veel minder cases dan bij de placebogroep.

BlackMonkey in "Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins"

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Nox schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:18:
[...]

Dit zijn de cijfers van de 1e: je ziet na een kleine 2 weken al heel veel minder cases dan bij de placebogroep.

BlackMonkey in "Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins"
Vergeet bij die grafiek niet dat de mensen in de Pfizer arm na 14 dagen hun 2de shot kregen volgens het protocol. Desondanks is er na 1 week een duidelijke scheiding te zien die doorloopt tot >weken. De bescherming voor ziekenhuisopname ([s] in de grafiek) is de voornaamste benefit die je hebt met 1 shot, waarbij het lijkt dat een tweede je ook tegen mildere vorm en transmissie naar anderen beschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Nog een vraagje:
Kan de vaccinatie ook invloed hebben op andere processen in of op je lichaam?
Zonder direct in details te treden: kan het bijvoorbeeld zorgen voor een langzamere genezing van een wondje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Rzaan schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:23:
Nog een vraagje:
Kan de vaccinatie ook invloed hebben op andere processen in of op je lichaam?
Zonder direct in details te treden: kan het bijvoorbeeld zorgen voor een langzamere genezing van een wondje?
Als je een vrouw bent van ongeveer 40 en je hebt die zeldzame bijwerking van trombose in combinatie met lage aantal bloedplaatjes; dan is er een kans dat je wondje wat minder snel dicht gaat als het bloedt. Voor de rest zijn het losse processen en zal er geen verschil zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:23
Ik weet niet of dit het goede topic is....maar ik heb een vraag.

Ik ben een gezonde jongen uit 1985.
Via het werk kan ik het Janssen vaccin krijgen.....
Over dit vaccin lees ik verschillende meningen.

In september ga ik pas op vakantie naar het buitenland....in principe zit er geen spoed bij het vaccin.

Wat zouden jullie dan?

Gewoon wachten op de brief en hopen op Pfizer of moderna vaccin? (Of kan het dan ook janssen worden)?

Of gewoon lekker volgende week het janssen vaccin via het werk nemen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Aggressor schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:28:

In september ga ik pas op vakantie naar het buitenland....in principe zit er geen spoed bij het vaccin.

Wat zouden jullie dan?

Gewoon wachten op de brief en hopen op Pfizer of moderna vaccin? (Of kan het dan ook janssen worden)?

Laten we het eens omdraaien, waarom zou je Janssen niet nemen? Het beste vaccin is momenteel het vaccin dat je kan krijgen. Mocht het gaan om die effectiviteitscijfers bedenk je dan dat alle vaccins ongeveer even goed zijn in je uit het ziekenhuis te houden. En daar draait het toch om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:56
Via het werk ? Hebben die vaccins of zo ingekocht ? Of werk je in de zorg ?
Janssen is verder een prima vaccin, dus dat zou ik gewoon nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wat zouden jullie dan?

Nemen.
Dat je een gezonde jongen bent, doet niet zoveel ter zake.
Een vriend van me is was supergezond.
Eind vorig jaar Corona gekregen. Hij heeft nu nog steeds klachten.

Pakken wat je pakken kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 21:56
Zo'n kans moet je niet laten liggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 18:50

Wat zouden jullie dan?

Zou het nemen. Ben zelf ongeveer net zo oud.
- Qua ernstige bijwerkingen (stolsels enzo): is minimale kans en vooral bij vrouwen. Ben jij man of vrouw?
- Fase 3 studie is bij pfizer gedaan zonder varianten, bij janssen met. Dus die % cijfertjes zeggen niet alles.
- Dat % cijfertje haalt pfizer ook pas na prik 2, en die krijg je pas 5 a 6 weken na de 1e prik. Terwijl je nu Janssen kan krijgen, wat maar 1 prik is om het beloofde % effectiviteit te bereiken.

Met beetje geluk mag 1985 op donderdag 3 juni afspraak maken en ben je aan de beurt mid juni.

[ Voor 5% gewijzigd door marteltor op 31-05-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:02

Nox

Noxiuz

Holk schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:52:
[...]

Vergeet bij die grafiek niet dat de mensen in de Pfizer arm na 14 dagen hun 2de shot kregen volgens het protocol. Desondanks is er na 1 week een duidelijke scheiding te zien die doorloopt tot >weken. De bescherming voor ziekenhuisopname ([s] in de grafiek) is de voornaamste benefit die je hebt met 1 shot, waarbij het lijkt dat een tweede je ook tegen mildere vorm en transmissie naar anderen beschermd.
Ik zie nergens iets over een 2e dosis, sterker nog, Blackmonkey noemt specifiek enkel de 1e dosis en dat zie ik ook in de grafiek terug. Het artikel kan ik niet lezen dus als het daarin staat verklaart het wel het e.e.a.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Nox schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:44:
[...]

Ik zie nergens iets over een 2e dosis, sterker nog, Blackmonkey noemt specifiek enkel de 1e dosis en dat zie ik ook in de grafiek terug. Het artikel kan ik niet lezen dus als het daarin staat verklaart het wel het e.e.a.

Dit is de data van de fase 3 studie. In die studie is alleen maar dubbele dosis. En dosis 2 op 14 dagen na de eerste.. Dat er staat ‘na eerste dosis’ betekent niet dat het 1 dosis is geweest, maar puur een manier voor normalisatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 17:58

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Op het gevaar af dat het al gevraagd is: hoe zit het met de bescherming als je corona gehad hebt?

Ik ben eind februari positief getest, en krijg nu dus maar één shot Moderna of Pfizer. Ik heb echter zeeeeeer lichte klachten gehad (lees klein beetje rauwe keel van een paar keer per dag hoesten), dus ofwel mijn afweer was al goed, of ik heb het zo licht gehad dat ik nauwelijks afweer op hoefde te bouwen. Zijn hier getallen over bekend?

Gerelateerde vraag: mijn vrouw heeft tegelijk een positieve test gehad, en die had er toen meer last van. Ook het herstel gaat bij haar heel langzaam; ze heeft nu dagen dat het goed gaat, maar ook dagen dat ze nauwelijks op haar benen kan staan van vermoeidheid. Helpt vaccineren ook tegen restverschijnselen, of worden die vergergerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:40
Holk schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:21:
[...]

Dit is de data van de fase 3 studie. In die studie is alleen maar dubbele dosis. En dosis 2 op 14 dagen na de eerste.. Dat er staat ‘na eerste dosis’ betekent niet dat het 1 dosis is geweest, maar puur een manier voor normalisatie
My bad! Heb jou uitleg even aan mijn post toegevoegd. Nu vind ik dat artikel zelf om eerlijk te zijn ook wat onduidelijk geschreven. Ze benadrukken dit namelijk nergens en focussen vooral op het effect van de eerste dosis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
gwystyl schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:59:
Op het gevaar af dat het al gevraagd is: hoe zit het met de bescherming als je corona gehad hebt?

Ik ben eind februari positief getest, en krijg nu dus maar één shot Moderna of Pfizer. Ik heb echter zeeeeeer lichte klachten gehad (lees klein beetje rauwe keel van een paar keer per dag hoesten), dus ofwel mijn afweer was al goed, of ik heb het zo licht gehad dat ik nauwelijks afweer op hoefde te bouwen. Zijn hier getallen over bekend?

Gerelateerde vraag: mijn vrouw heeft tegelijk een positieve test gehad, en die had er toen meer last van. Ook het herstel gaat bij haar heel langzaam; ze heeft nu dagen dat het goed gaat, maar ook dagen dat ze nauwelijks op haar benen kan staan van vermoeidheid. Helpt vaccineren ook tegen restverschijnselen, of worden die vergergerd?
Gemiddeld genomen zul je de vaccinatie na een doorgemaakte ziekte op gebied van je immuunsysteem als een 'boost' werken. Je lichaam zal een nog sterkere afweer opwekken, maar omdat je ook al de normale weg hebt bewandeld ben je wel gelijk klaar (moeilijk verhaal met antilichamen in je speeksel en in je bloed).

Voor je vrouw idem, maar het lijkt me niet dat de long-COVID daardoor slechter of beter wordt. De ziekteverwekker is weg, maar de schade is gebleven en daar heeft ze waarschijnlijk last van (ben geen arts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 19-09 15:28

Wat zouden jullie dan?

Met het huidige tempo van prikken en dagelijks nieuwe jaartallen erbij vermoed ik dat je deze week aan de beurt bent om een afspraak te maken voor ik vermoed Moderna of Pfizer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marteltor
gwystyl schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:59:

Er zijn wel degelijk signalen dat long COVID klachten soms minder worden na vaccinatie. In zo een 25% van de gevallen, zou blijken uit enkele kleine en (nog) niet gepubliceerde studies. Het werd in ieder geval niet erger vaker beter dan slechter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

marteltor schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:03:
[...]

Er zijn wel degelijk signalen dat long COVID klachten soms minder worden na vaccinatie. In zo een 25% van de gevallen, zou blijken uit enkele kleine en (nog) niet gepubliceerde studies. Het werd in ieder geval niet erger.
Ik zou daar wel eens data van willen zien dan, want logisch is dit niet, zoals @Holk ook al uitlegt hierboven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marteltor
RoD schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:05:
[...]

Ik zou daar wel eens data van willen zien dan, want logisch is dit niet, zoals @Holk ook al uitlegt hierboven.
Kan wel even zoeken.
Maar Gommers noemt het ook in deze podcast:
https://open.spotify.com/...kcM8w&utm_source=whatsapp

Meer info:
https://www.ntvh.nl/coron...met-long-covid-te-helpen/

[ Voor 11% gewijzigd door marteltor op 31-05-2021 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online

Wat zouden jullie dan?

Wat je aangeboden krijgt direct nemen. Hier moet je nooit mee treuzelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Oooh, die is wel dunnetjes hoor. Zeker omdat dit geen placebo groep heeft en op ‘gevoel’ afgaat (vragenlijst, niet echt harde meetbare cijfers) icm lage n.

Op 44 mensen voelden er 5% slechter en 23% beter. Dat zijn 2 mensen slechter en 10 beter (give and take). Op de 22 controle 15% slechter en 15% beter. Dat zijn 3 in elke groep. 1 persoon meer of minder maakt dan procentueel veel uit. Heeft veel meer onderzoek nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

CR2032 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:19:
[...]

Wat je aangeboden krijgt direct nemen. Hier moet je nooit mee treuzelen.*
* Zolang het door de EMA is goedgekeurd ;)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:49
@Holk @RoD @CR2032

Wellicht is dit al gevangen in de eerdere links, ik heb er zelf ook nog niet naar gekeken, maar ik zag een kop in de Independent met soortgelijke strekking.

https://www.independent.c...tudy-latest-b1817874.html

Het is op zijn minst verassend, maar ik ben geen arts en long-covid is een verzamelnaam voor een heleboel vage klachten (vaag als in vaak lastig te duiden qua oorzaak).

nog eentje, maar heeft wel een hoog "hart van Nederland"gehalte als ik het zo skim.

https://www.pbs.org/newsh...-some-long-covid-patients

[ Voor 15% gewijzigd door roffeltjes op 01-06-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Standeman schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:27:
[...]

* Zolang het door de EMA is goedgekeurd ;) **
** Alleen door de EMA goedgekeurde vaccins zijn beschikbaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

roffeltjes schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:07:
@Holk @RoD @CR2032

Wellicht is dit al gevangen in de eerdere links, ik heb er zelf ook nog niet naar gekeken, maar ik zag een kop in de Independent met soortgelijke strekking.

Het is op zijn minst verassend, maar ik ben geen arts en long-covid is een verzamelnaam voor een heleboel vage klachten (vaag als in vaak lastig te duiden qua oorzaak).

nog eentje, maar heeft wel een hoog "hart van Nederland"gehalte als ik het zo skim.

Die verwijzen naar dezelfde informatie waar @Holk al zijn licht over liet schijnen. Dat onderschrijf ik, dit is te klein om er iets over te kunnen zeggen. Hier wil je de confidence intervals bij zien, en ik kan je nu al vertellen dat die tussen "effect" en "geen effect" aan het overlappen zijn :)

Kortom, veel meer data nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
roffeltjes schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:07:
@Holk @RoD @CR2032

Heb ik ook gezien. Er lopen nog zoveel onderzoeken. Zoals de volgende generatie Coronavaccins als een neusspray of een pilletje. Wat ideaal is voor de boosters. Op basis van het Adeno virus zoals bij Janssen en Astrazenica.

Er zijn nu 277 volgende generatie coronavaccins (!) in onderzoek, waaronder neusspray. Ik zie het al helemaal voor mij. Zo bij de drogist en in je mandje! :)

https://www.wsj.com/artic...pill-or-spray-11620034381\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
CR2032 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:59:
[...]

Heb ik ook gezien. Er lopen nog zoveel onderzoeken. Zoals de volgende generatie Coronavaccins als een neusspray of een pilletje. Wat ideaal is voor de boosters. Op basis van het Adeno virus zoals bij Janssen en Astrazenica.

Er zijn nu 277 volgende generatie coronavaccins (!) in onderzoek, waaronder neusspray. Ik zie het al helemaal voor mij. Zo bij de drogist en in je mandje! :)

https://www.wsj.com/artic...pill-or-spray-11620034381\
Dat was in 2001/2002 toen ik m’n stage deed in Weesp ook al 1 van de top-prioriteiten; neusspray versie van het griepvaccin. 20 jaar later zit het nog steeds in een spuit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:07

SomerenV

It's something!

*knip* zoals ook hieronder uitgelegd, dit is ontzettende onzin. Dit is desinformatie. Mocht je echt moeite hebben om dit soort dingen op waarde te schatten, lees dan eens Brontoetsing #hoedan?! door.

[ Voor 95% gewijzigd door ZieMaar! op 02-06-2021 08:00 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

*zucht*. https://byrambridle.com is toch niet zo moeilijk te vinden? Ja, ze hebben zijn naam geregistreerd, wat wel humor is.
Considering that Bridle is developing a competing vaccine using the same spike protein (for which he received $230,000 from the Ford government), I'm not sure he actually believes this claim. Instead, the crux of his argument lies in the continued conflation of the mRNA vaccine, and the spike protein.
Het is echt kwaadaardige onzin van Bridle, en hoort nergens thuis dan op de vuilnishoop. Hij haalt van allerlei dingen door elkaar (mRNA en eiwit, het virale spike-eiwit en de gemodificeerde versie in het vaccin), en kan alleen goedgelovige mensen overtuigen die zoeken naar wat hij zegt, ipv geinteresseerd te zijn in feiten.

Verder leesvoer:

Doe eerst even een kwaliteitscontrole. Makkelijk gedaan: als 1 iemand die geen enkele trackrecord op Covid-19 allerlei gekke uitspraken en controversiele claims maakt, dan is het in 99.999999% van de gevallen kwaadaardig en fout. Dus zorg dan dat je eerst heel goed uitzoekt dat het door echte experts wordt bevestigd.

En zoals ze ook op de website zeggen:
Remember kids, get vaccinated, and always buy your own domain name.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Ter aanvulling; draadje wat gaat over het verzamelen van zaken in eierstokken:

[Twitter: https://twitter.com/j_empyreangoals/status/1399393741576630274?s=21]

En de spoiler; dit heeft weinig met het Spike verhaal te doen

[ Voor 26% gewijzigd door ZieMaar! op 02-06-2021 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
https://www.reuters.com/w...arditis-cases-2021-06-01/

Tja, wat moet je daar nu weer mee... dit gaat PR-technisch natuurlijk weer niet helpen, berichten over hartontstekingen bij een 2e Pfizershot :/ .

[ Voor 10% gewijzigd door Bananenplant op 02-06-2021 12:24 ]

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Bananenplant schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:23:

Tja, wat moet je daar nu weer mee... dit gaat PR-technisch natuurlijk weer niet helpen, berichten over hartontstekingen bij een 2e Pfizershot :/ .
Ik denk dat het artikel het al best aardig genuanceerd neerzet. Er lijkt weinig aan de hand. Meer onderzoek zal uitwijzen of er daadwerkelijk een link is, maar als die er is, dan is het risico heel erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wel een goed genuanceerd artikel idd.
In Israël wel mogelijk iets, maar in de VS nog niet opgevallen:
CDC monitoring systems had not found more cases than would be expected in the population, but the advisory group said in a statement that members felt healthcare providers should be made aware of reports of a “potential adverse event.”
Met in de VS al 160 miljoen dosis Pfizer gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 02-06-2021 12:58 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je moest eens weten hoeveel maagzweren er door aspirine en andere ontstekingsremmers worden veroorzaakt. Of bloedstolsels door anti-conceptie middelen. Uiteindelijk zal iedereen toch een keer moeten leren niet naar de schreeuwlelijken te luisteren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Nu online
gambieter schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:12:
[...]

Je moest eens weten hoeveel maagzweren er door aspirine en andere ontstekingsremmers worden veroorzaakt. Of bloedstolsels door anti-conceptie middelen. Uiteindelijk zal iedereen toch een keer moeten leren niet naar de schreeuwlelijken te luisteren.
Eigenlijk is het een teken dat mensen wat minder nieuws tot zich zouden moeten nemen. Het is bijna altijd negatief en je hebt er in het grote plaatje maar weinig aan :N ...

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bananenplant schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:37:
Eigenlijk is het een teken dat mensen wat minder nieuws tot zich zouden moeten nemen. Het is bijna altijd negatief en je hebt er in het grote plaatje maar weinig aan :N ...
Mensen zijn helaas vooral op zoek naar "nieuws" wat past in wat ze al denken, het "zie je wel?" niveau. En de fake news/disinformation <bleeps> weten dat dat hun doelgroep is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Toen ik nog op het UMCG werkte kreeg ik wel een leuke funfact te horen. Ging over het medicijn waarmee het vaakst toxicologische problemen worden gezien, en waarmee mensen het ziekenhuis binnenkomen. Dat medicijn is.... *tromgeroffel* .. paracetamol.

En over de risico's van paracetamol hoor je dus nooit iemand. Geeft nog maar eens aan dat risicoperceptie mbt medicatie bij het grote publiek behoorlijk afwezig is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:26

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

RoD schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:24:
Toen ik nog op het UMCG werkte kreeg ik wel een leuke funfact te horen. Ging over het medicijn waarmee het vaakst toxicologische problemen worden gezien, en waarmee mensen het ziekenhuis binnenkomen. Dat medicijn is.... *tromgeroffel* .. paracetamol.

En over de risico's van paracetamol hoor je dus nooit iemand. Geeft nog maar eens aan dat risicoperceptie mbt medicatie bij het grote publiek behoorlijk afwezig is.
Ik ben zelf afgestudeerd toxicoloog en kan er alleen maar weemoedig naar kijken wat die hele risicodiscussie betreft. Er zijn niet alleen medicijnen, maar ook voedingsmiddelen die zoveel meer risico met zich meebrengen. Alleen al de hoeveelheid kankerverwekkende stoffen die je gemiddeld binnen krijgt met barbecueën (is zelfs relatief makkelijk meetbaar in de urine) geeft veel en veel hoger risico dan welk COVID vaccin ooit zal geven.

Of, zoals Paracelsus ooit heeft gesteld:
Poison is in everything, and no thing is without poison. The dosage makes it either a poison or a remedy.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:50

codex

Geen OpenAI agent :)

Ik weet van Influenza en eigenlijk alle infecties die onder de hals zitten dat deze een ontsteking aan het hart(zakje) kunnen veroorzaken bij intensieve inspanning. Het is een vrij bekend fenomeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:02

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

Dat verhaal ken ik wel ja, maar gaat bij mijn weten over absolute getallen. Gezien het gebruik van paracetamol is dat niet vreemd.
Doet verder niets af aan je punt hoor. Met de gemiddelde bijsluiter kan je een tussenwoning behangen en daar vreten we hele strips van leeg, maar breng iets een beetje tendentieus in het nieuws en iedereen is ineens 'kritisch'.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Gonadan schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:08:
[...]

Dat verhaal ken ik wel ja, maar gaat bij mijn weten over absolute getallen. Gezien het gebruik van paracetamol is dat niet vreemd.
Doet verder niets af aan je punt hoor. Met de gemiddelde bijsluiter kan je een tussenwoning behangen en daar vreten we hele strips van leeg, maar breng iets een beetje tendentieus in het nieuws en iedereen is ineens 'kritisch'.
Het ging mij dan ook om de absolute aantallen :) Het is in die zin dan ook niet vreemd als je het middel kent en als je ziet hoe gemakkelijk het (in grote hoeveelheden) verkrijgbaar is, maar het ging me om de risicoperceptie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

RoD schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:12:
Het ging mij dan ook om de absolute aantallen :) Het is in die zin dan ook niet vreemd als je het middel kent en als je ziet hoe gemakkelijk het (in grote hoeveelheden) verkrijgbaar is, maar het ging me om de risicoperceptie.
Snap ik, maar de kans is ook een component in risico. En die is natuurlijk wel vrij laag bij paracetamol, dus die moet je ook mee rekenen in de perceptie. Net als dat veel gevallen bij paracetamol door oneigenlijk gebruik komen omdat het zo ongereguleerd is.
Het 'lollige' is dan wel weer dat wij daar nu over nadenken, maar dat is al veel verder dan de mensen waarover je het punt wilt maken. Die komen niet verder dan 'mogelijk bijwerking x dus eng'. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Gonadan schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:28:
[...]

Snap ik, maar de kans is ook een component in risico. En die is natuurlijk wel vrij laag bij paracetamol, dus die moet je ook mee rekenen in de perceptie. Net als dat veel gevallen bij paracetamol door oneigenlijk gebruik komen omdat het zo ongereguleerd is.
Het 'lollige' is dan wel weer dat wij daar nu over nadenken, maar dat is al veel verder dan de mensen waarover je het punt wilt maken. Die komen niet verder dan 'mogelijk bijwerking x dus eng'. ;)
Het punt is dus dat die kans niet zo laag is. Althans, niet als je het vergelijkt met de vaccins. Dat is nou juist mijn punt mbt risicoperceptie. Oneigenlijk gebruik is weer een gevolg van een verkeerde risicoperceptie.

Maargoed, we gaan wat offtopic zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

RoD schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:10:
Het punt is dus dat die kans niet zo laag is. Althans, niet als je het vergelijkt met de vaccins. Dat is nou juist mijn punt mbt risicoperceptie. Oneigenlijk gebruik is weer een gevolg van een verkeerde risicoperceptie.

Maargoed, we gaan wat offtopic zo.
Ja je bracht het onderwerp zelf in hè. :>

Mijn punt ging er meer om dat je wel appels met appels moet vergelijken. Je kunt moeilijk cijfers vergelijken tussen een vaccin wat onder toezicht toegediend wordt en een vrij verkrijgbaar pilletje wat door velen als smarties weggewerkt wordt. Hoewel de risicoperceptie inderdaad mede oorzaak je van oneigenlijk gebruik vertekent het gebruik wel flink het risico van het middel zelf.

Maar nogmaals, ik sta verder volledig achter je conclusie. Wat @deepbass909 afhaalt is in die zin ook zeker waar. In die zin zit het hem misschien meer in risicobereidheid dan de perceptie op zich, of zorgt een stapel psychologische mechanismen dat de perceptie verandert (cognitieve dissonantie kom er maar in).
Als je ziet wat mensen voor risico over hebben voor iets wat ze leuk of lekker vinden dan slaat enige weerstand bij het vaccin nergens op. Maar is dat niet vaker een probleem bij medicijnen en andere middelen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:05

Was deels al een tijdje bekend, voornamelijk mannen.
https://www.pei.de/Shared..._blob=publicationFile&v=5

Ook in Duitsland deels al uitgezocht. Pagina 18 en 19. Inmiddels alweer ruim een maand oud, maar de aantallen waren daar niet schokkend. Overigens wel opvallend vooral jongere mensen, vooral mannen.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:50

codex

Geen OpenAI agent :)

GAIAjohan schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:55:
[...]

Was deels al een tijdje bekend, voornamelijk mannen.
https://www.pei.de/Shared..._blob=publicationFile&v=5

Ook in Duitsland deels al uitgezocht. Pagina 18 en 19. Inmiddels alweer ruim een maand oud, maar de aantallen waren daar niet schokkend. Overigens wel opvallend vooral jongere mensen, vooral mannen.
Ik vraag mij af of dit dan het gevolg is van vaccinatie of een eerdere besmetting en of er een samenhang is met (zware) lichamelijke inspanning.

Je zou verwachten dat hier onderzoek naar wordt gedaan en er adviezen uit voortvloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

*knip* Dit gaat niet over de werking of ontwikkeling van vaccins. Daarnaast gaan we ook geen medisch advies via Tweakers geven en kun je gewoon het beste met je huisarts contact opnemen. Ik verwijder de rest van de reacties dan ook.

[ Voor 96% gewijzigd door ZieMaar! op 03-06-2021 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:47
Ik zou gewoon zsm naar de huisarts gaan.. die kan weer eventueel doorverwijzen naar ziekenhuis om eea te meten..

[ Voor 71% gewijzigd door ZieMaar! op 03-06-2021 16:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:11
deepbass909 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:00:
[...]

Ik ben zelf afgestudeerd toxicoloog en kan er alleen maar weemoedig naar kijken wat die hele risicodiscussie betreft. Er zijn niet alleen medicijnen, maar ook voedingsmiddelen die zoveel meer risico met zich meebrengen. Alleen al de hoeveelheid kankerverwekkende stoffen die je gemiddeld binnen krijgt met barbecueën (is zelfs relatief makkelijk meetbaar in de urine) geeft veel en veel hoger risico dan welk COVID vaccin ooit zal geven.

Of, zoals Paracelsus ooit heeft gesteld:

[...]
Dit heb ik ook al eens gezegd tegen iemand die zich niet wil vaccineren omdat "je weet niet wat voor rotzooi je in je laat spuiten". Heb toen heel serieus eens gevraagd van of die persoon ook altijd alle ingrediënten doorleest van elk eten, drinken en/of tabletten dat men tot zich neemt? En of men dan ook bij elk ding het hele internet gaat aflopen naar testresultaten van dat product, of datgeen wat op de verpakking staat ook echt klopt.

Nee, natuurlijk deed men dat niet, sterker nog het gaat vaak gewoon niet. De vaccins zijn keer op keer getest en gereviewed door tal van instanties, bij het zoveelste pak hagelslag of potje met saus wat je koopt is dat echt niet gebeurd. Nee, wellicht dat per toeval een keer een testje komt van de Consumentenbond naar de lekkerste/gezondste pastasaus, of dat er een onderzoek wordt ingesteld als na maanden/jaren blijkt dat toch wel heel wat mensen buikklachten kregen na het eten van die saus.

Maar nee, een vaccin wat zoveel door de mangel gehaald is het kwaad zelve, al die honderden andere etenswaren en tabletten die je dagdaaglijks tot je neemt zijn allemaal super gezond. En tegelijk nog een sigaretje opsteken en bij het eerstvolgende feestje 5 tot 10 bier achterover gooien en bij elk biertje proosten op je gezondheid ;)

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:24

offtopic:
Het is al bijzonder opmerkelijk dat in Nederland paracetamol bij de supermarkt te koop is. In onbeperkte aantallen. Niemand die je iets vraagt of je van serieus advies kan voorzien. Terwijl het gewoon een middel is waar je dood van kan gaan en serieuze leverbeschadigingen kunt krijgen.

Laatst hoorde ik dat zelfs de morning after pil gewoon verkrijgbaar is bij onze lokale supermarkten....

In andere landen is dit vaak een ander verhaal. In Duitsland bijvoorbeeld kan je hiervoor enkel terecht bij de apotheek.

*edit* en graag weer ontopic verder :)

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 03-06-2021 16:30 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
*knip* dit past hier niet

[ Voor 96% gewijzigd door ZieMaar! op 03-06-2021 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben heel blij dat ik Janssen heb gekregen maar ben wel heel benieuwd hoe zo’n 1-shot vaccin zich houdt tegenover de “Indiase” variant. Ik kan er geen cijfers over vinden. Wat ik wel vind aan info de afgelopen week komt uit de UK, mbt AZ en Pfizer tov deze variant. Uit die getallen zou blijken dat een single shot van deze vaccins niet afdoende beschermt. Maar goed, die cijfers komen volgens mij niet uit een goed opgezette trial.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Apache4u schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:32:
Ik ben heel blij dat ik Janssen heb gekregen maar ben wel heel benieuwd hoe zo’n 1-shot vaccin zich houdt tegenover de “Indiase” variant. Ik kan er geen cijfers over vinden. Wat ik wel vind aan info de afgelopen week komt uit de UK, mbt AZ en Pfizer tov deze variant. Uit die getallen zou blijken dat een single shot van deze vaccins niet afdoende beschermt. Maar goed, die cijfers komen volgens mij niet uit een goed opgezette trial.
Heb je misschien een linkje daarvoor?

Ik heb wel veel informatie langs zien komen over de Indiase variant in de UK maar geen exacte getallen van hoeveel ziekenhuis opnames nog zijn van met die nog maar 1 shot AZ of Pfizer hebben gehad?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:05:
[...]

Heb je misschien een linkje daarvoor?

Ik heb wel veel informatie langs zien komen over de Indiase variant in de UK maar geen exacte getallen van hoeveel ziekenhuis opnames nog zijn van met die nog maar 1 shot AZ of Pfizer hebben gehad?
Het ging mij vooral om ziek worden, niet om ziekenhuisopnames. Dit zijn de artikelen die ik gelezen heb

22 mei:
https://www.theguardian.c...ainst-india-covid-variant

2 juni:
https://www.theguardian.c...ssion-early-data-suggests

Vooral dat eerste artikel wekt de suggestie dat je pas na 2 doses van of AZ of Pfizer goed beschermd bent tegen besmetting met deze variant.
It was also found that both vaccines were 33% effective against symptomatic disease caused by the India variant, three weeks after the first dose. This compared with about 50% effectiveness against the Kent variant.
Ik vraag me dus af hoe het dan met Janssen zit, aangezien daar maar 1 dosis van gegeven wordt.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Apache4u schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:46:
[...]

Het ging mij vooral om ziek worden, niet om ziekenhuisopnames. Dit zijn de artikelen die ik gelezen heb

22 mei:
https://www.theguardian.c...ainst-india-covid-variant

2 juni:
https://www.theguardian.c...ssion-early-data-suggests

Vooral dat eerste artikel wekt de suggestie dat je pas na 2 doses van of AZ of Pfizer goed beschermd bent tegen besmetting met deze variant.

[...]

Ik vraag me dus af hoe het dan met Janssen zit, aangezien daar maar 1 dosis van gegeven wordt.
Janssen heeft ook tijd nodig, maar geen boost. Dus na je prik zul je na een week bescherming opbouwen, maar pas na een week of 8 ben je volledig beschermd. De anderen gebruiken een booster maar omdat ze die 2 weken los hebben gelaten zit je alsnog op die 8 weken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:51

Sorcerer8472

Mens sana?

xzaz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:31:
[...]

Een controlegroep (tussen verschillende onderzoeken!) kan je niet 100% gelijk maken; anders moeten de mensen met variant a beter worden en dan ingespoten worden met variant b zodat iedereen variant b test. Maar goed dat is dus ethisch niet mogelijk en vooral ook geen zuivere test omdat de afweerstoffen tegen a ook kunnen werken tegen b. Ook zijn de omgevingsvariabelen niet allemaal uit te sluiten en te controleren.
Klopt: een controlegroep is niet 100% gelijk. Echter de periode waarin het virus rondwaart zou geen invloed moeten hebben op een goed opgezet onderzoek. Varianten die zich anders gedragen en resistentie hebben, of besmettelijker zijn kunnen dat wel. Waar ik vooral tegen ageer is dat de periode een verschil maakt, want dat is dus niet zo en daar is prima tegen te corrigeren.

Met kiemonderzoek is trouwens ook voor andere factoren te corrigeren. En met andere correcties o.b.v. sociaal-economische klasse voor het meer gelijk trekken van de testgroepen is ook veel te doen. De Vox-video heeft op de meeste punten gelijk maar niet op de periode op zich, dat is alleen indirect een punt ivm varianten, niet vanwege de periode zelf, vandaar ook dat de paraplu-analogie niet klopt.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:23
D.deJong schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:59:
[...]

Met het huidige tempo van prikken en dagelijks nieuwe jaartallen erbij vermoed ik dat je deze week aan de beurt bent om een afspraak te maken voor ik vermoed Moderna of Pfizer.
Bedankt voor jullie advies.
De afspraak op het werk heb ik geannuleerd.(janssen)
Ik wacht wel op de uitnodiging voor moderna of pheizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:10
codex schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:44:
[...]

Ik weet van Influenza en eigenlijk alle infecties die onder de hals zitten dat deze een ontsteking aan het hart(zakje) kunnen veroorzaken bij intensieve inspanning. Het is een vrij bekend fenomeen.
Stel er zou een causaal verband zijn, hoeveel dagen na je vaccinatie zou je het dan rustig aan moeten doen? Ik kan hier eigenlijk niet veel over terugvinden.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Strider schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:14:
[...]

Stel er zou een causaal verband zijn, hoeveel dagen na je vaccinatie zou je het dan rustig aan moeten doen? Ik kan hier eigenlijk niet veel over terugvinden.
Als er daadwerkelijk een causaal verband zou zijn, denk ik niet dat rustig aan doet gaat helpen. Die ontstekingsreactie vormt zich of je nou rustig aan doet of niet.

Maargoed, dit is speculeren omdat het verband er waarschijnlijk niet is, en als het er wel zou zijn, we er nog te weinig van weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Strider schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:14:
[...]
Waarom zou dit relevant zijn voor een vaccinatie?

Voor zover ik het altijd begreep heeft dat alleen een relatie met een echte (griep/virus)infectie.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
Ik weet te weinig over het ontstaan van een ontsteking aan de hartspier, het was meer een vraag aangezien ik zelf intensief sport.

Het ziet er wel naar uit dat ze dit verder gaan onderzoeken: https://www.aappublicatio...ditis-case-reports-060421

Jammer dat je niet kunt terugzien wat de leeftijdsgroep in Israel is geweest, een onderzoek op 7 cases is wel weinig.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
RoD schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:15:
[...]

Als er daadwerkelijk een causaal verband zou zijn, denk ik niet dat rustig aan doet gaat helpen. Die ontstekingsreactie vormt zich of je nou rustig aan doet of niet.
Je draait hem om, het gaat hier niet om het causale verband (Strider zegt het op dat punt ook niet handig). Je wil rustig aan doen omdat een ontstoken hartspier juist bij inspanning gevaarlijk is (griep is berucht).

Daarom snap ik Striders vraag wel, na hoeveel dagen kregen die mannen last? Dan kan je misschien gewoon even die twee-drie weken echt wilde dingen schrappen, immers een ontsteking gaat ook wel weer over.

Ook al is de kans klein is dit er misschien wel ééntje waarbij je zonder issues "err on the side of caution" kan toepassen.

[ Voor 26% gewijzigd door roffeltjes op 07-06-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
YakuzA schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:35:
[...]

Waarom zou dit relevant zijn voor een vaccinatie?

Voor zover ik het altijd begreep heeft dat alleen een relatie met een echte (griep/virus)infectie.
Het gaat niet zozeer om de vaccinatie(of de virus infectie), maar om de ontstoken hartspier die je niet zwaar mag belasten. Of die hartspier ontstoken is door een virus, vaccin of kabouters in je bloed is op dat punt niet zo relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Strider schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:44:
Ik weet te weinig over het ontstaan van een ontsteking aan de hartspier, het was meer een vraag aangezien ik zelf intensief sport.

Het ziet er wel naar uit dat ze dit verder gaan onderzoeken: https://www.aappublicatio...ditis-case-reports-060421

Jammer dat je niet kunt terugzien wat de leeftijdsgroep in Israel is geweest, een onderzoek op 7 cases is wel weinig.
Op zich geeft je artikel wel aan waar je op moet letten. Sowieso is sporten als je niet lekker bent wel een afrader, dus ik denk dat als je naar lichaam luistert er wel uitkomt.

Ik ga me zeker laten vaccineren, maar neem hem als actieve sporter deze wel mee in mijn achterhoofd, even extra voorzichtig kan helemaal geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

roffeltjes schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:41:
[...]

Je draait hem om, het gaat hier niet om het causale verband (Strider zegt het op dat punt ook niet handig). Je wil rustig aan doen omdat een ontstoken hartspier juist bij inspanning gevaarlijk is (griep is berucht).

Daarom snap ik Striders vraag wel, na hoeveel dagen kregen die mannen last? Dan kan je misschien gewoon even die twee-drie weken echt wilde dingen schrappen, immers een ontsteking gaat ook wel weer over.

Ook al is de kans klein is dit er misschien wel ééntje waarbij je zonder issues "err on the side of caution" kan toepassen.
Ik interpreteer hem als volgt: als er een causaal verband is, dan is er een risico op hartontsteking na vaccinatie. De vraag "hoeveel dagen moet je dan rustig aan doen" interpreteer ik als "hoeveel dagen moet je dan rustig aan doen om dat (kleine) risico in te dammen.

Mijn punt is, dat dat niet relevant is ivm de onderliggende (voorgestelde) pathofysiologie. Maar als ik de vraag niet goed begrepen heb, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
RoD schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:59:
[...]

Ik interpreteer hem als volgt: als er een causaal verband is, dan is er een risico op hartontsteking na vaccinatie. De vraag "hoeveel dagen moet je dan rustig aan doen" interpreteer ik als "hoeveel dagen moet je dan rustig aan doen om dat (kleine) risico in te dammen.

Mijn punt is, dat dat niet relevant is ivm de onderliggende (voorgestelde) pathofysiologie. Maar als ik de vraag niet goed begrepen heb, dan hoor ik het graag.
Dit is wat ik bedoelde, ik ga er dan ook maar vanuit dat als je een ontstoken hartspier hebt, je dit ook gelijk kunt voelen en je dan sowieso al maatregelen gaat nemen.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Strider schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:00:
[...]

Dit is wat ik bedoelde, ik ga er dan ook maar vanuit dat als je een ontstoken hartspier hebt, je dit ook gelijk kunt voelen en je dan sowieso al maatregelen gaat nemen.
Qua maatregelen als de sodemieter naar de dokter, mag ik hopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
RoD schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:09:
[...]

Qua maatregelen als de sodemieter naar de dokter, mag ik hopen :P
RUSTIG naar de dokter! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
RoD schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:59:
[...]
Mijn punt is, dat dat niet relevant is ivm de onderliggende (voorgestelde) pathofysiologie.
Eerlijke vraag, waarom niet? Je wil toch weten in welke periode je meer risico loopt? Of praten we hier langs elkaar? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

roffeltjes schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:17:
[...]

Eerlijke vraag, waarom niet? Je wil toch weten in welke periode je meer risico loopt? Of praten we hier langs elkaar? :+
Ik denk het wel, want ik begrijp je niet :P

Wat betreft risico is het in principe wel zo dat je in de eerste dagen, tot aan ~2 weken het grootste risico loopt op rare dingen. Je immuunsysteem gaat dan aan de gang, en als er dan iets mis gaat, dan merk je het in die periode. Zie de episodes met VITIP bij AZ en Janssen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
RoD schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:21:
[...]

Ik denk het wel, want ik begrijp je niet :P

Wat betreft risico is het in principe wel zo dat je in de eerste dagen, tot aan ~2 weken het grootste risico loopt op rare dingen. Je immuunsysteem gaat dan aan de gang, en als er dan iets mis gaat, dan merk je het in die periode. Zie de episodes met VITIP bij AZ en Janssen.
Kun je dan ook stellen dat je de eerste 2 weken geen gekke dingen moet doen, of kun je, mits je jezelf gewoon goed voelt, alles doen zoals voor de vaccinatie? En heeft wat je doet in die 2 weken tijd geen impact op eventuele bijwerkingen?

De GGD site geeft aan dat je bijv. gewoon weer mag sporten, en je beter voor je vaccinatie niet kunt drinken omdat je anders niet weet waar de bijwerkingen vandaan komen. Maw. je mag gewoon direct weer alles doen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Strider schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:47:
[...]

Kun je dan ook stellen dat je de eerste 2 weken geen gekke dingen moet doen, of kun je, mits je jezelf gewoon goed voelt, alles doen zoals voor de vaccinatie? En heeft wat je doet in die 2 weken tijd geen impact op eventuele bijwerkingen?

De GGD site geeft aan dat je bijv. gewoon weer mag sporten, en je beter voor je vaccinatie niet kunt drinken omdat je anders niet weet waar de bijwerkingen vandaan komen. Maw. je mag gewoon direct weer alles doen.
Inderdaad, je kan gewoon direct alles weer doen. Het zal geen enkele invloed hebben op het ontwikkelen van VITIP-achtige symptomen, gegeven wat we weten van de pathofysiologie. Los nog even van het feit dat getroffen worden door de bliksem een hoger risico is dan VITIP.

Wel zou je kunnen zeggen dat je het beter even rustig aan kan doen. Je immuunsysteem wordt aan het werk gezet, en dat kost veel energie. Daarom zijn veel mensen kort na vaccinatie een beetje ziekjes. Maar dat voel je vanzelf aan, niemand gaat een marathon lopen met koorts en vermoeidheid :P

[ Voor 4% gewijzigd door RoD op 07-06-2021 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
RoD schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:55:
[...]
Maar dat voel je vanzelf aan,
Als ik dat artikel lees ga je dit zeker voelen aankomen.
niemand gaat een marathon lopen met koorts en vermoeidheid :P
Dat zou je denken... maar de realiteit is anders (vraag maar aan een EHBO-er bij een willekeurig groot evenement.) :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
Holk schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:41:
[...]

Oooh, die is wel dunnetjes hoor. Zeker omdat dit geen placebo groep heeft en op ‘gevoel’ afgaat (vragenlijst, niet echt harde meetbare cijfers) icm lage n.

Op 44 mensen voelden er 5% slechter en 23% beter. Dat zijn 2 mensen slechter en 10 beter (give and take). Op de 22 controle 15% slechter en 15% beter. Dat zijn 3 in elke groep. 1 persoon meer of minder maakt dan procentueel veel uit. Heeft veel meer onderzoek nodig
https://www.msn.com/en-us...r-AAKKWI4?ocid=uxbndlbing

Meer nieuws hierover...

"A growing number of COVID-19 “long-haulers,” those with lingering long-term symptoms linked to the virus, are reporting sudden improvement after getting a COVID-19 vaccine.

Initial research has found that anywhere from 30% to 40% of these patients describe some symptom relief post-vaccination"

@gwystyl

[ Voor 17% gewijzigd door marteltor op 07-06-2021 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
marteltor schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:58:
[...]

https://www.msn.com/en-us...r-AAKKWI4?ocid=uxbndlbing

Meer nieuws hierover...

"A growing number of COVID-19 “long-haulers,” those with lingering long-term symptoms linked to the virus, are reporting sudden improvement after getting a COVID-19 vaccine.

Initial research has found that anywhere from 30% to 40% of these patients describe some symptom relief post-vaccination"

@gwystyl
Dat is hetzelfde anekdotische bewijs als eerder werd geschetst. Deze verwijst naar een Facebook survey, dat maakt de wetenschap er achter niet heel dikker. Is ook wel de moeilijkheid van dit soort onderzoek; je hebt hele grote groepen nodig met gelijkwaardige klachten en levensstijl/herstelplan. Desondanks zou ik ze daarom zeker meenemen in de vaccinatie en als het netto ook al een beetje helpen is het mooi meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Holk schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:23:
[...]

Dat is hetzelfde anekdotische bewijs als eerder werd geschetst. Deze verwijst naar een Facebook survey, dat maakt de wetenschap er achter niet heel dikker. Is ook wel de moeilijkheid van dit soort onderzoek; je hebt hele grote groepen nodig met gelijkwaardige klachten en levensstijl/herstelplan. Desondanks zou ik ze daarom zeker meenemen in de vaccinatie en als het netto ook al een beetje helpen is het mooi meegenomen
Ja, hier hebben we weinig aan, ondanks dat het op Facebook heb gestaan. Wel zou een goed gecontroleerd onderzoek inderdaad waardevol kunnen zijn. Genoeg long Covid gevallen om iets mee te doen, lijkt me. Het is alleen lastig om het placebo-gecontroleerd te doen want je kan mensen geen vaccin onthouden. Een soort case-control waarbij mensen hun eigen control (pre-vaccinatie) zijn, zou kunnen werken. Maar is niet ideaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:40:
Ik had deze trouwens even gemist, maar Novavax heeft de afgelopen dagen nieuwe cijfers vrijgegeven van hun fase 3-studie. Een mooie claim: Novavax Confirms High Levels of Efficacy Against Original and Variant COVID-19 Strains in United Kingdom and South Africa Trials

[...]

[...]

Vergelijkbaar met de andere vaccins: goede effectiviteit tegen de originele variant (zoals Pfizer/Moderna) en wat minder, maar nog steeds vrij aardig, tegen de Zuid-Afrikaanse variant (net als Janssen). En natuurlijk het belangrijkste: 100% bescherming tegen ziekenhuis/dood.

Mbt de Britse variant:

[...]

Het is dus eigenlijk beter om naar die 86% te kijken, gezien de dominatie van de Britse variant, op dit moment.

Ze hadden al eerder cijfers van deze fase 3-studie gerapporteerd (RoD in "Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins"), maar er is nu meer data, met meer cases. Dus meer statistische zekerheid.

Het enige dat Novavax zegt over een regulatoire indiening is dat ze deze data daarvoor willen gebruiken, maar geen informatie over wanneer dat dan moet gebeuren. De data lijkt er in ieder geval solide genoeg voor.
Hier nog maar eens op terugkomen, aangezien ik het me afvroeg hoe het met Novavax stond. Het is nogal een poosje stil geweest, en Novavax heeft geen nieuwe statements vrijgegeven. Dit artikel stelt dat Novavax in een earnings call heeft aangegeven dat ze pas in het derde kwartaal gaan indienen. Nu begint het derde kwartaal volgende maand, maar als het juli zou zijn geweest hadden ze dat waarschijnlijk wel gezegd. Ik vraag me af waarom het afmaken van de fase 3-studies zo lang duurt.

De fase 3-data zou wel binnen een aantal dagen beschikbaar moeten komen, maar dat is op basis van een niet bij naam genoemde bron. Blijft dus wat schimmig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
RoD schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:34:
[...]

Ja, hier hebben we weinig aan, ondanks dat het op Facebook heb gestaan. Wel zou een goed gecontroleerd onderzoek inderdaad waardevol kunnen zijn. Genoeg long Covid gevallen om iets mee te doen, lijkt me. Het is alleen lastig om het placebo-gecontroleerd te doen want je kan mensen geen vaccin onthouden. Een soort case-control waarbij mensen hun eigen control (pre-vaccinatie) zijn, zou kunnen werken. Maar is niet ideaal natuurlijk.
Ethisch ook geen commissie die daar mee akkoord gaat; standard of care is dat we mensen die COVID-19 hebben doorgemaakt daarna nog 1 prik geven. Enige wat kan is de tijd tussen natuurlijke besmetting en prik een vaste tijd stellen, maar dan mis je wel de >6 maanden groep. Of hopen op de huidige groep “andersdenkenden” die wel besmet zijn geraakt maar geen vaccin willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Waarom zou een vragenlijst over hoe mensen zich voelen niet voldoende zijn? Mocht de prik dan alleen mentaal werken, dan is het doel toch ook bereikt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Controle. Althans, het gebrek aan

Als je 6 maanden last hebt van long-COVID dan zul je na verloop van tijd verbeteringen zien of ze minder heftig ervaren. Als je dan op dag 0 en dag 182 een vragenlijst invult zal daar verbetering in zitten (gemiddeld). Als je er dan bij vraagt of je je beter voelt na een vaccin zal je een bias kunnen hebben om nog sterker richting verbetering te gaan. Daarvoor is die controle; placebo. En die mis je in deze observaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Is dit iets wat groter nieuws zou moeten zijn?

First case of postmortem study in a patient vaccinated against SARS-CoV-2

Andere publicatie van hetzelfde

Het is niet helemaal mijn vakgebied (helemaal niet), maar het zou iets inhouden dat er in veel organen spike eiwitten zijn gevonden waar dit lokaal zou moeten blijven. Als ik het zo goed heb.

[ Voor 10% gewijzigd door RodeStabilo op 09-06-2021 08:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

RodeStabilo schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:20:
Is dit iets wat groter nieuws zou moeten zijn?

First case of postmortem study in a patient vaccinated against SARS-CoV-2

Het is niet helemaal mijn vakgebied (helemaal niet), maar het zou iets inhouden dat er in veel organen spike eiwitten zijn gevonden waar dit lokaal zou moeten blijven. Als ik het zo goed heb.
Het artikel heeft het alleen over dat er spike eiwit antilichamen zijn aangetroffen, niet de spike eiwitten.

Want, zoals al talloze malen is herhaald, het mrna vaccin maakt eenmalig een lading spike eiwitten aan die zich niet kunnen vermenigvuldigen en na een korte tijd weg zijn. Wat blijft is de kennis die je immuun systeem heeft opgedaan.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

^Inderdaad :)

Deze studie beschrijft de immunologische reactie die op gang is gekomen in deze patiënt na de eerste vaccinatie. De korte samenvatting is dat de immuunreactie nog niet perfect was na die eerste dosis, de patiënt toch Covid heeft gekregen, en daaraan is overleden. Niet geheel verbazingwekkend bij een 86-jarige.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
In het AmsterdamUMC Zomercollege worden Özlem Türeci en Uğur Şahin, de oprichters van BioNTech geinterviewd over het afgelopen turbulente jaar, ‘hun’ coronavaccin, de beschikbaarheid van vaccins voor lage-lonenlanden en mogelijkheden om met mRNA-vaccins andere infectieziekten te bestrijden. Donderdag 10 juni vanaf 2030 op deze link.
(dit topic leek me de meest geschikte plek hiervoor)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tano
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 19:30
Zojuist gepost in de Covid kroeg: heeft iemand genoeg kennis om dit artikel op waarde te schatten? https://www.news-medical....ate-immune-responses.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Tano schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:06:
Zojuist gepost in de Covid kroeg: heeft iemand genoeg kennis om dit artikel op waarde te schatten? https://www.news-medical....ate-immune-responses.aspx
Ik heb het bronartikel er even bijgepakt: https://www.medrxiv.org/c...5.03.21256520v1.full-text

Het is nogal een verwarrend artikel met een ratjetoe aan assays. Ik zou eigenlijk niet weten wat hier interessant aan is voor het grote publiek, het lijkt me vooral interessant voor immunologen. De wetenschappelijke waarde moet ook nog maar blijken, ik zou het als hypothesis-generating omschrijven, en vooral interessant voor mensen die de immunologische mechanismes van de werking van het vaccin willen ontrafelen.

Maar misschien dat iemand met meer immunologie-specifieke kennis daar nog wat over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tano
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 19:30
RoD schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:19:
[...]

Ik heb het bronartikel er even bijgepakt: https://www.medrxiv.org/c...5.03.21256520v1.full-text

Het is nogal een verwarrend artikel met een ratjetoe aan assays. Ik zou eigenlijk niet weten wat hier interessant aan is voor het grote publiek, het lijkt me vooral interessant voor immunologen. De wetenschappelijke waarde moet ook nog maar blijken, ik zou het als hypothesis-generating omschrijven, en vooral interessant voor mensen die de immunologische mechanismes van de werking van het vaccin willen ontrafelen.

Maar misschien dat iemand met meer immunologie-specifieke kennis daar nog wat over kan zeggen.
Helder verhaal. Appreciate it, dank je wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 05:59
Poeh ik zit in dilemma, mijn vriendin is 16 weken zwanger, wel of niet vaccineren met Pfizer of Moderna? Wij vinden dit een lastig besluit, ze zit nu in het tweede trimester en de huisarts adviseert, als je wilt vaccineren doe het dan nu en wacht niet op het derde trimester. Maar echte studies zijn er niet. Ja wat moet je dan doen? Stel dat ze over een tijd corona krijgt dan kan het effect natuurlijk best heftig zijn voor haar maar ook voor het kindje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

THxZ0NE schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:03:
Poeh ik zit in dilemma, mijn vriendin is 16 weken zwanger, wel of niet vaccineren met Pfizer of Moderna? Wij vinden dit een lastig besluit, ze zit nu in het tweede trimester en de huisarts adviseert, als je wilt vaccineren doe het dan nu en wacht niet op het derde trimester. Maar echte studies zijn er niet. Ja wat moet je dan doen? Stel dat ze over een tijd corona krijgt dan kan het effect natuurlijk best heftig zijn voor haar maar ook voor het kindje.
Er is wel wat informatie: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2104983

Niet schrikken van al die adverse events, want het is een ongecontroleerde studie. Het lijkt er dus op dat er geen safety findings zijn. De autoriteiten hebben ook al gezegd dat de benefit-risk positief is. Rationele conclusie: doen.

Maar ik snap dat het gevoelsmatig wat anders zal liggen.

Relevante passage uit het artikel:
Although not directly comparable, the proportions of adverse pregnancy and neonatal outcomes (e.g., fetal loss, preterm birth, small size for gestational age, congenital anomalies, and neonatal death) among participants with completed pregnancies from the v-safe pregnancy registry appear to be similar to the published incidences in pregnant populations studied before the Covid-19 pandemic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:15

Rannasha

Does not compute.

THxZ0NE schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:03:
Deze studie uit het New England Journal of Medicine gebaseerd op Amerikaanse gegevens vond geen verhoogde risico's.

edit: Spuit 11...

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Nieuwe bijwerking vastgesteld bij coronavaccin AstraZeneca

Het coronavaccin van AstraZeneca kan in een enkel geval leiden tot lekkages in haarvaten, kleine adertjes. Mensen die daar al eerder last van hebben gehad, mogen dit vaccin dus niet krijgen. Dat heeft de Europese toezichthouder EMA vastgesteld.
In Nederland is één geval van dit leksyndroom bekend. Het ging om iemand die het coronavaccin van Janssen had gekregen. Dit was een man van tussen de 50 en 60 jaar oud en hij is eraan overleden. In Nederland is deze bijwerking niet gemeld bij mensen die het vaccin van AstraZeneca hebben gekregen. Over het coronavaccin van Janssen zegt het EMA niets.
Het EMA doet ook onderzoek naar een andere potentiële bijwerking van de vier coronavaccins die nu beschikbaar zijn. Het gaat om ontstekingen van de hartspier (myocarditis) of het hartzakje (pericarditis). Maar het is nog niet zeker of de coronavaccins daar ook de oorzaak van waren. Dat het na vaccinatie gebeurde, wil niet automatisch zeggen dat het door de vaccinatie gebeurde.
https://www.lc.nl/binnenl...AstraZeneca-26878610.html

[ Voor 18% gewijzigd door Wolly op 11-06-2021 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 15:02
Rondom de myocarditis, heeft gister het CDC ook iets gezegd.
CDC confirms 226 cases of myocarditis after COVID-19 vaccination in people 30 and under
Federal health officials have verified 226 cases of myocarditis or pericarditis in people ages 30 and younger who have received an mRNA COVID-19 vaccine and are investigating about 250 more reports.
A higher-than-usual number of cases of a type of heart inflammation has been reported following Covid-19 vaccination, especially among young men following their second dose of an mRNA vaccine. Normally, fewer than 100 cases would be expected for this age group. Bron
Pagina: 1 ... 23 ... 30 Laatste

Let op:
Heb je vragen over de coronavaccins, lees dan eerst dit:
De 9 meest gestelde vragen over coronamedicijnen & -vaccins
Informatie over de werking van de beschikbare coronavaccins

In dit topic gaat het dus over de (wetenschappelijke) achtergronden van de coronavaccins: hoe werken ze, welke trials lopen er, hoe staat het met de goedkeuring ed.

We verwachten in dit topic dat je je enigszins ingelezen hebt, om zo het niveau hoog te houden. Met name de posts van @Holk en @RoD zijn erg zinvol en informatief.

Voor de uitrol, inclusief beleid en strategie: Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).