• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:21

watercoolertje

Untertitel

onsgeluk schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:55:
[...]

Is dit specifiek MSI? Zojuist uitgeprobeerd. Ik had 18mV offset staan. Qua voltage 0,0 verschil, maar met de offset lijk ik wel een hogere CB20 score te draaien (11700 om 11850).
In ieder geval bij mijne en las bij nog iemand, weet niet of dat een MSI board was.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Ik zal er nog wel ff mee spelen om eea uit te sluiten.

Vraagje, waarom gebruikte je LLC op een andere waarde dan standaard? Ik dacht dat dit met name voor het CTR-tooltje van 1Usmus noodzakelijk was. Al heb ik het idee dat de curve optimizer exact hetzelfde doet als CTR voor Ryzen 3000.

iR Profiel

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

onsgeluk schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:13:
Ik zal er nog wel ff mee spelen om eea uit te sluiten.

Vraagje, waarom gebruikte je LLC op een andere waarde dan standaard? Ik dacht dat dit met name voor het CTR-tooltje van 1Usmus noodzakelijk was. Al heb ik het idee dat de curve optimizer exact hetzelfde doet als CTR voor Ryzen 3000.
Omdat ik daarmee de mogelijkheid heb om onder load (en dus bij veel warmte) een lager voltage te krijgen dan ik op normale manieren voor elkaar krijg. Nooit geweten dat ik dat ook in mijn voordeel kon gebruiken.

CTR gebruik ik niet, op mijn 3900x geprobeerd maar werkte bij mij helemaal niet goed dus nooit meer naar gekeken.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• kaas-schaaf
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-06 18:14

kaas-schaaf

Beunhaas

watercoolertje schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:04:
[...]

In ieder geval bij mijne en las bij nog iemand, weet niet of dat een MSI board was.
Dat was ik waarschijnlijk en als je offset aanzet op de msi B550M met beta bios dan gaat PBO/CPB uit en blijf je op 0.95v 3700mhz hangen ongeveer

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

watercoolertje schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:41:
[...]
Omdat ik daarmee de mogelijkheid heb om onder load (en dus bij veel warmte) een lager voltage te krijgen dan ik op normale manieren voor elkaar krijg. Nooit geweten dat ik dat ook in mijn voordeel kon gebruiken.

CTR gebruik ik niet, op mijn 3900x geprobeerd maar werkte bij mij helemaal niet goed dus nooit meer naar gekeken.
Je krijgt een lager voltage door ‘m uit te zetten schrijf je bovenstaand.
Ik bedoelde met mijn vraag waarom je ‘m überhaupt op een andere waarde had staan dan dat die nu staat?

Laagste stand op mijn bord is low, geen idee met welke waarde ‘auto’ correspondeert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9k1vwDgFKTBAr7CGx5Yt7d7Q6EI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9YpGrMZVfCvfvpiVlwwMXOc.jpg?f=fotoalbum_large

iR Profiel

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
onsgeluk schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:51:
[...]

Dank en sodeknetters! Toch RM maar weer geinstalleerd, dat geeft idd wat duiding. Waardes voor wat betreft PPT TDC en EDC worden blijkbaar niet goed weergegeven in HWinfo. Althans bij mij niet. Kijk ik naar de waardes in RM, snap ik dondersgoed waarom ik binnen enkele seconden op strak 90 graden zit.

PPT op zo'n 230W, TDC circa 160A en EDC strak op 215A volgens RM. Back to square one that is...
[Afbeelding]

Edit:
Nu volgt eenieder zijn eigen werkwijze, met her en der wat overeenkomsten. Zou eigenlijk best wel een goed idee zijn als we samen tot een soort handleiding kunnen komen om maximaal rendement uit onze cpu's te persen. Waar begin je mee en welke handelingen volgen? Welke tools gebruik je?
Ik weet uit het Ryzen 3000 topic dat er een aantal tweakers zijn met een enorme berg kennis. Eerste namen die mij te binnen schieten zijn @M-spec, @Paprika en @Cidious. Maar dat zullen er ongetwijfeld meer zijn.

Tenzij er ergens op het net al een dergelijke handleiding te vinden is waarvan ik niet van het bestaan af weet.
Ook bedankt, toch wel een compliment. Maar ik ben alleen nog niet zo thuis in de exacte eigenschappen van Zen3. Om het simpele feit dat ik er nog geen een heb. ;)

Wat tools betreft de standaard RM en Hwinfo en eventueel moederbord software voor on the fly LLC aanpassingen tegen Vdroop bij handmatige allcore OC's. Of in het geval van stock XFR een offset zonder dat de VID veranderd en CPU de offset dus niet kan 'zien' zoals vanuit de bios. Dit gaf met Zen2 het beste resultaat met -50mV op lucht, -375mV met waterkoeling, en maar -6 of 0 offset icm AVX. Voor XFR is Vdroop soms juist wel wenselijk om dezelfde reden; een iets lagere spanning, lagere temp; weer iets hogere boost. Of Zen3 er net zo op reageert weet ik dus niet. De nieuwe boostcurve editor lees ik wel mooie mogelijkheden over en is het misschien geheel overbodig geworden.

Een ding is altijd handy voor eventuele foutieve software uitlezingen over power draw: een energiemeter tussen de voeding en wandcontactdoos. Stock / OC verschillen, en kan je ook zien of een undervolt een goede schaling heeft icm lagere load efficiëntie van een voeding etc. Al is dat meer van belang met weinig cores en 24/7 loads met distributed computing.

In het algemeen: blijft allcore spanning, ookal is de koeling/ΔT bovengemiddeld goed altijd een punt om op te letten bij een handmatige instelling ivm versnelde degradatie. Op standaard XFR hoeft men zich daar eigenlijk niet druk over te maken, ook niet over hoge temps terwijl de CPU nog boven baseclock aan het werk is; iedere CPU krijgt een algoritme mee wat volgens de fabrikant veilig is om te boosten met de beschikbare koeling. Dan is bijvoorbeeld 80/90°C misschien niet wat je wilt zien maar is volgens AMD dus geen probleen onder die bepaalde load. (liever niet met een vaste multiplier op die temps draaien, CPU zal niet meer zelf terugschakelen indien nodig, en is de overtemperatuurbeveiling vaak het enige redmiddel). Ga je de CPU beter koelen dan een opgegeven 105W TDP die minstens nodig is om mee te kunnen werken, dan gooit de CPU er weer meer boost op tot voorop gegeven limieten waardoor de temps misschien niet eens zo ver omlaag gaan als je zou verwachten. PBO ben ik tot op heden nog steeds geen fan van. Weinig voordeel in gezien.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-07 21:48
De curve optimiser is een voltage curve. Dus als je de cpu een vaste offset of een vast voltage geeft dan wordt de curve automatisch niet meer gebruikt. PBO is vziw de beste manier om en single core en multi core zo hoog mogelijk te laten boosten. Als je een multiplier gebruikt dan zal single core ook niet hoger boosten dan die multiplier.

Ik heb wel ergens gelezen dat dat nieuwe Asus darknogwat bord de mogelijkheid heeft om een allcore OC en een single core OC in te stellen en dat het bord aan de hand van de load de beste OC gebruikt. Dat is natuurlijk het beste van 2 werelden.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

AtlAntA schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:29:
De curve optimiser is een voltage curve. Dus als je de cpu een vaste offset of een vast voltage geeft dan wordt de curve automatisch niet meer gebruikt.
Dit klinkt mij logischer in de oren dan dat pbo niet meer werkt bij een offset

Ik ben nu met offsets aan het testen, met 56 en 25mV resp behoud ik mn cb20 scores van 643/11760 en een ietwat lagere temperatuur. Als jouw statement klopt, maakt het geen verschil als ik nu dus de curve optimizer uitzet. Die is immers toch al door de offset disabled.

Back in 5, dat gaan we even testen natuurlijk ;)

Edit: kleine correctie, ik heb dynamische offsets. Ga het evengoed even testen wat er gebeurd met mn scores als ik de CO nu disable.

[ Voor 9% gewijzigd door onsgeluk op 10-12-2020 19:15 ]

iR Profiel

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:52
AtlAntA schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:29:
De curve optimiser is een voltage curve. Dus als je de cpu een vaste offset of een vast voltage geeft dan wordt de curve automatisch niet meer gebruikt. PBO is vziw de beste manier om en single core en multi core zo hoog mogelijk te laten boosten. Als je een multiplier gebruikt dan zal single core ook niet hoger boosten dan die multiplier.

Ik heb wel ergens gelezen dat dat nieuwe Asus darknogwat bord de mogelijkheid heeft om een allcore OC en een single core OC in te stellen en dat het bord aan de hand van de load de beste OC gebruikt. Dat is natuurlijk het beste van 2 werelden.
Wil in het weekend eens gaan testen met PBO2 op de Dark Hero

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Getest, met en zonder de CO geeft bij mij wel een verschil, in CB20 haal ik nu 11415/630. Ik heb m'n offsets nu als volgt staan:
Dynamic Vcore -0.05625V
Dynamic Vcore SOC -0.025V
En dat werkt dus gewoon gecombineerd met curve optimizer.

iR Profiel

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-07 13:55
watercoolertje schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:41:
[...]

Ik kan dit onderschrijven, met mijn 5800x op een x570 Tomahawk krijg ik met de Curve optimizer weinig voorelkaar (geen offset beste cores, -20 op de rest), dit scheelt ongeveer 50Mhz in de allcore boost. Heb wat met LLC levels zitten testen en ten opzichte van AUTO ben ik aan de slag gegaan met Levels 3 t/m 6. Draait nu stabiel op 6, onder full load in CB20 ongeveer 1.31/32v en een multicore boost van 4.75Ghz, single core boost ie naar 5.075 (sommige cores 5.125).

Twitch Kanaal

• JRMBelgium
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-06 21:36
Alvast bedankt allemaal. Ik weet ondertussen waarom ik met PBO niet hoger uitkom dan 180 PPT, 100A TDC en 120A EDC. De VRM kan het gewoon niet aan. Met HWiNFO zag ik dat de VRM MOS sensor een temperatuur tot maar liefst 123°C aangaf, en op dat moment treedt er een throtheling op. Daarom dus dat er zo'n lage all core boost was van slechts 3950Mhz.

Nu probeer ik met zo'n laag mogelijk voltage toch zo'n hoog mogelijke snelheid te krijgen zodat de VRM niet te zwaar belast wordt. Het voorlopige resultaat:
- Max Temp: 69°C
- Speed: 4250Mhz all cores
- V: 1.144
- CPU Package Power: 155 WATT

Blijkbaar was er geen probleem met mijn 3900x en 2700x maar de 5950x is toch iets te zwaar op stocksettings voor mijn moederbord. Het is dan ook maar een X470 waar ik bij launch slechts €150 voor betaald heb.

Met een beetje geluk haal ik 4400Mhz op alle cores. Het zal afhangen van de chipkwaliteit. Voor vandaag heb ik genoeg gestresstest :)

Mijn Twitch & Youtube | SSPECS Discord bot. Toon je rig op Discord!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

@watercoolertje en @WeirCo afgelopen 45 minuten tig reboots gedaan om met de LLC te spelen. Als ik al een verschil behaalde in een benchmark, dan was deze negatief.
M-spec schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:21:
[...]

Ook bedankt, toch wel een compliment. Maar ik ben alleen nog niet zo thuis in de exacte eigenschappen van Zen3. Om het simpele feit dat ik er nog geen een heb. ;)

Wat tools betreft de standaard RM en Hwinfo en eventueel moederbord software voor on the fly LLC aanpassingen tegen Vdroop bij handmatige allcore OC's. Of in het geval van stock XFR een offset zonder dat de VID veranderd en CPU de offset dus niet kan 'zien' zoals vanuit de bios. Dit gaf met Zen2 het beste resultaat met -50mV op lucht, -375mV met waterkoeling, en maar -6 of 0 offset icm AVX. Voor XFR is Vdroop soms juist wel wenselijk om dezelfde reden; een iets lagere spanning, lagere temp; weer iets hogere boost. Of Zen3 er net zo op reageert weet ik dus niet. De nieuwe boostcurve editor lees ik wel mooie mogelijkheden over en is het misschien geheel overbodig geworden.

Een ding is altijd handy voor eventuele foutieve software uitlezingen over power draw: een energiemeter tussen de voeding en wandcontactdoos. Stock / OC verschillen, en kan je ook zien of een undervolt een goede schaling heeft icm lagere load efficiëntie van een voeding etc. Al is dat meer van belang met weinig cores en 24/7 loads met distributed computing.

In het algemeen: blijft allcore spanning, ookal is de koeling/ΔT bovengemiddeld goed altijd een punt om op te letten bij een handmatige instelling ivm versnelde degradatie. Op standaard XFR hoeft men zich daar eigenlijk niet druk over te maken, ook niet over hoge temps terwijl de CPU nog boven baseclock aan het werk is; iedere CPU krijgt een algoritme mee wat volgens de fabrikant veilig is om te boosten met de beschikbare koeling. Dan is bijvoorbeeld 80/90°C misschien niet wat je wilt zien maar is volgens AMD dus geen probleen onder die bepaalde load. (liever niet met een vaste multiplier op die temps draaien, CPU zal niet meer zelf terugschakelen indien nodig, en is de overtemperatuurbeveiling vaak het enige redmiddel). Ga je de CPU beter koelen dan een opgegeven 105W TDP die minstens nodig is om mee te kunnen werken, dan gooit de CPU er weer meer boost op tot voorop gegeven limieten waardoor de temps misschien niet eens zo ver omlaag gaan als je zou verwachten. PBO ben ik tot op heden nog steeds geen fan van. Weinig voordeel in gezien.
Dit heb ik toch echt 3x moeten lezen voordat ik je begreep ;) Maar deze kennis gegoten in een Jip&Janneke tutorial ( @Cidious had hier al een aanzet toe gegeven) zou voor veel tweakers een welkom hulpmiddel zijn. Ik houd Reddit ook in de gaten, maar vind het vaak lastig om daar de waardevolle relevante info uit te filteren.

[ Voor 3% gewijzigd door onsgeluk op 10-12-2020 20:37 ]

iR Profiel

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
onsgeluk schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:36:
@watercoolertje en @WeirCo afgelopen 45 minuten tig reboots gedaan om met de LLC te spelen. Als ik al een verschil behaalde in een benchmark, dan was deze negatief.

[...]

Dit heb ik toch echt 3x moeten lezen voordat ik je begreep ;) Maar deze kennis gegoten in een Jip&Janneke tutorial ( @Cidious had hier al een aanzet toe gegeven) zou voor veel tweakers een welkom hulpmiddel zijn. Ik houd Reddit ook in de gaten, maar vind het vaak lastig om daar de waardevolle relevante info uit te filteren.
Ja sorry, beetje onduidelijk ;) En misschien is een handmatige allcore OC of undervolt helemaal niet zo relevant meer als je met Zen3 de marges in het geheel al beter kan benutten via een curve optimizer. Ik blijf voorlopig nog wel even op Zen2 dus ik kan er zelf niet veel over zeggen. De eerste beta bios voor een X370 moet nog komen en dan is het alsnog de vraag of er meer gaan volgen. De 3800X voldoet voor nu ook nog prima.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
onsgeluk schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:27:
Getest, met en zonder de CO geeft bij mij wel een verschil, in CB20 haal ik nu 11415/630. Ik heb m'n offsets nu als volgt staan:
Dynamic Vcore -0.05625V
Dynamic Vcore SOC -0.025V
En dat werkt dus gewoon gecombineerd met curve optimizer.
Ah bedankt! Ik ga even kijken in het bios naar die instellingen. Als ik het goed begrepen heb begint zen3 eigenlijk al vanaf 70 graden iets minder hard te boosten dus als ik de temps nog wat meer naar beneden zou kunnen krijgen dan zou dat mooi meegenomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:38
Iemand enig idee waarom een pc met een 9900K zo'n 10 tot 13 fps in elke game meer heeft i.c.m. een RTX 3070 ten opzichte van een pc met 5900X + RTX 3070?! Lijkt me vrijwel onmogelijk toch?
De 5900X scoort ~21500 in R23, lijkt me dus gewoon goed draaien.

5900X draait stock met PBO en XMP (3800 CL16, IF 1900).
9900K draait stock met XMP (3200 CL15)

Games getest: Apex Legends, CoD MW. alle NVIDIA settings identiek - game settings identiek.

Tevens getest met een 10900K in de pc van de 5900X en de 5900X is in dat geval +10 FPS wat me dan wel weer logisch lijkt. 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Lekiame op 11-12-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Geen idee, hoewel je een redelijk goede MT score hebt zegt dat niets over de ST performance. Misschien is die van de 9900 wel beter en leunen de geteste spellen juist op ST performance. Wat draai je ST in CB20 (ik heb nog moeite om CB23 scores te plaatsen qua prestaties)

iR Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Heb even wat vergelijkingen gedaan tussen 5800X en 5900X op de Unify hier de resultaten:

Beide processoren zijn tot hun max getweaked voor single core perf met redelijke multicore (boven stock) met de curve optimizer en ik zal met een nieuwe guide komen daarvoor als niemand me voor is.

TLDR:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mjQrHDirNv9YAhZpqWUa5jYWik=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BVOPFKzcidB1hJFoKpPpPI31.png?f=user_large

Conclusie: HOWLY FUCK! Dit zijn compleet andere producten maar toch zo hetzelfde... 40%+ meer efficientie voor 5900X vs 5800X. 5900X is vlijmscherpe katana waar de 5800X een bot mest is... bedeiden kunnen ze door vlees heen snijden haha. Maar de ene gaat er soepeler door dan de ander... (slechte vergelijking.. I know)

5900X is geweldig getuned binnen de pieken in de efficientie curve van het 7nm silicon met deze architectuur.. waar de 5800X doodleuk vol wordt gepompt met voltage en opgezweept wordt.

Hier de screenshots.

Cinebench R20

5800X: 6162 / 647
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZcynlhAM2lJm0fzdKGLZU6xiI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E96UQ13hAOYEGbCSNERfux2Q.png?f=fotoalbum_large

5900X: 8744 / 648
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2dXIO64qSsh6Psc-YpC6ygIVTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/drSWqd0XNdcRU2tHupOEfaAf.png?f=fotoalbum_large

CPU-Z

5800X: 689.7 / 7019.0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2O7QpmmtJWIxbxuGcf6Uhk7wtw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zH7YGuU12GuJWbbNFlMLsRjs.png?f=user_large

5900X: 706.9 / 10000.8
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwFvgtPR5N6V_yPcVLGvprHQM30=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vzRQl9s1jyx2dmwr6I3iZOzF.png?f=user_large

HWINFO

5800X:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zk_P3d8XqebHbgL1OBTZoQhLCOo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LXe0qyTMk9HgzdnfZxFyPtJ1.png?f=fotoalbum_large

5900X:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKEsPs7hTey9NMIA7n0dUouI-vA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dAQusx3eUeGK3d0zY2YvJCDl.png?f=fotoalbum_large

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Echt, ben jaloers op jouw temps... ik scoor hoog, maar zit zo dicht tegen de 90 graden aan tijdens benchen. En dat verschil kan niet worden verklaard door mijn aio tegen jouw clc.

Ik zal later vandaag mijn huidige settings posten, als je er een blik op zou willen werpen zodat ik te weten kom in welke richting ik moet zoeken.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier de 3800X toegevoegd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjgfhrP25lVbS1zsnjBSRA_MCY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gdJ0mioNTPQHUlkj2P0d7epu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
onsgeluk schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:49:
Geen idee, hoewel je een redelijk goede MT score hebt zegt dat niets over de ST performance. Misschien is die van de 9900 wel beter en leunen de geteste spellen juist op ST performance. Wat draai je ST in CB20 (ik heb nog moeite om CB23 scores te plaatsen qua prestaties)
8550 MT
628 ST

Wat het gewoon een beetje vreemd maakt is dat met de 10900K er dus een FPS verschil van 20-25FPS in zit tov een 9900K wat mij echt absoluut onmogelijk lijkt.

[ Voor 16% gewijzigd door Lekiame op 11-12-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaas-schaaf

kaas-schaaf

Beunhaas

Cidious schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:57:
Heb even wat vergelijkingen gedaan tussen 5800X en 5900X op de Unify hier de resultaten:

Beide processoren zijn tot hun max getweaked voor single core perf met redelijke multicore (boven stock) met de curve optimizer en ik zal met een nieuwe guide komen daarvoor als niemand me voor is.

TLDR:
[Afbeelding]

Conclusie: HOWLY FUCK! Dit zijn compleet andere producten maar toch zo hetzelfde... 40%+ meer efficientie voor 5900X vs 5800X. 5900X is vlijmscherpe katana waar de 5800X een bot mest is... bedeiden kunnen ze door vlees heen snijden haha. Maar de ene gaat er soepeler door dan de ander... (slechte vergelijking.. I know)

5900X is geweldig getuned binnen de pieken in de efficientie curve van het 7nm silicon met deze architectuur.. waar de 5800X doodleuk vol wordt gepompt met voltage en opgezweept wordt.
Goede scores!

Gezien jouw scoren vs vermogen heb ik toch het idee dat de B550M van mij iets raars doet. Ik vermoed dat er toch te veel spanning in gaat, helaas dus toch even wachten op nieuwe biossen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

onsgeluk schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:05:
[...]
Het hoeft ook niet logisch te zijn, dit is duidelijk een bug 8)7

Dat het voor jou niet opgaat, mooi zo, want dat is de bedoeling van die offset natuurlijk ook niet een offset zonder variabele voltage is namelijk hetzelfde als een vast voltage opgeven :P

Als ik ook maar iets aanpas aan de vcore via offset/amd offset dan pakt ie PBO niet meer en is de max snelheid 3.4Ghz (bij mijn 5900x 3.7Ghz). Het voltage is dan ongeveer 1V (1.2V bij de 5900x).

LLC stond op AUTO en dat zou dacht ik moeten corresponderen met LLC stand 3 (van 1 t/m 8 waar 1 de meest agressieve is en 8 dus de minst agressieve). Hoe dat bij jou zit weet ik niet, ik heb een bordje van MSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kaas-schaaf schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:20:
[...]

Goede scores!

Gezien jouw scoren vs vermogen heb ik toch het idee dat de B550M van mij iets raars doet. Ik vermoed dat er toch te veel spanning in gaat, helaas dus toch even wachten op nieuwe biossen ...
Processoren zijn tweaked met de curve optimizer. Niet stock dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-07 11:56
Ik kom van een Intel platform af, en ben mijzelf aan het inlezen in het overclocken op AMD Ryzen CPU's.
Net als de meeste andere hier ben ik ook opzoek naar een handleiding, met advies om het overclocken aan te pakken. (Welke parameters relevant zijn, richtlijnen van "veilige" waardes, welke tools het beste zijn om de CPU te monitoren en de stabiliteit te testen.)

Ik heb al het e.a. gelezen over het verhogen van de PPT, TDC en EDC waardes, voor een hogere all core clocksnelheid. En het gebruik van voltage tweaking, om het energieverbruik en de warmte ontwikkeling te reduceren, wat ook voor een hogere boost clock moet zorgen.

Concreet heb ik nu twee vragen:
1. Tijdens het draaien van CineBench R15 in single core mode, zie ik in Ryzen Master dat de max CPU frequentie erg onstabiel is. Deze duikt vaak terug naar ~2,5 Ghz. Met pieken naar maximaal ~4.7 Ghz.

Gezien de specificaties van de 5950X verwacht ik, out-of-the-box, minimaal 4.9Ghz stabiel tijdens een single core belasting.
Hoe krijg ik de CPU frequentie stabiel en hoog (tijdens single core belasting)?

2. Mijn all core boost is gelimiteerd door de TDC en EDC waarde. In Ryzen Master zijn de maximale waardes TDC: 160 en EDC: 190. Hoger dan dat kan ik niet instellen in Ryzen Master. Ook als ik de TDC en EDC in het bios verhoog, dan zie ik daar niks van in Ryzen Master.

Hoe krijg ik de TDC en EDC hoger?

Update: Blijkbaar zijn er twee instellingen in het ASUS bios voor TDC en EDC. 8)7 De instellingen onder PBO overdrive, bij het tabblad AI tweaking werken wel. In tegenstelling tot de instellingen onder AMD PBO, bij het tabblad CPU.

[ Voor 7% gewijzigd door Gijs007 op 11-12-2020 13:14 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberhank
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-02 12:24
Top, daar ben ik wel benieuwd naar; kan ik - als beginnende CPU tweaker - mooi gebruiken om m'n 5950X 's goed te kietelen... ;)

(draait stock trouwens mooi in combinatie met de Gygabyte X570 Aaorus Master, EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 Ultra en G.SKILL F4-3600C16D-32GTZN)

Phanteks Enthoo Luxe | Corsair RM1000x SHIFT 80 PLUS Gold | Gigabyte X570 Aorus Master | AMD Ryzen™ 9 5950X | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | MSI GeForce RTX 4090 Suprim X | G.SKILL F4-3600C16D-32GTZN, Samsung 980 PRO PCle 4.0 NVMe M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaas-schaaf

kaas-schaaf

Beunhaas

watercoolertje schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:45:
[...]

Het hoeft ook niet logisch te zijn, dit is duidelijk een bug 8)7
...
Inderdaad, dit was met alle ryzen processoren namelijk wel het geval, inclusief alle andere wel werkende biossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
Gijs007 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:00:
Ik kom van een Intel platform af, en ben mijzelf aan het inlezen in het overclocken op AMD Ryzen CPU's.
Net als de meeste andere hier ben ik ook opzoek naar een handleiding, met advies om het overclocken aan te pakken. (Welke parameters relevant zijn, richtlijnen van "veilige" waardes, welke tools het beste zijn om de CPU te monitoren en de stabiliteit te testen.)

Ik heb al het e.a. gelezen over het verhogen van de PPT, TDC en EDC waardes, voor een hogere all core clocksnelheid. En het gebruik van voltage tweaking, om het energieverbruik en de warmte ontwikkeling te reduceren, wat ook voor een hogere boost clock moet zorgen.

Concreet heb ik nu twee vragen:
1. Tijdens het draaien van CineBench R15 in single core mode, zie ik in Ryzen Master dat de max CPU frequentie erg onstabiel is. Deze duikt vaak terug naar ~2,5 Ghz. Met pieken naar maximaal ~4.7 Ghz.

Gezien de specificaties van de 5950X verwacht ik, out-of-the-box, minimaal 4.9Ghz stabiel tijdens een single core belasting.
Hoe krijg ik de CPU frequentie stabiel en hoog (tijdens single core belasting)?

2. Mijn all core boost is gelimiteerd door de TDC en EDC waarde. In Ryzen Master zijn de maximale waardes TDC: 160 en EDC: 190. Hoger dan dat kan ik niet instellen in Ryzen Master. Ook als ik de TDC en EDC in het bios verhoog, dan zie ik daar niks van in Ryzen Master.

Hoe krijg ik de TDC en EDC hoger?
1. De belasting wordt constant (bepaald door temp van de desbetreffende cores) heen en weer geplaatst tussen je 2 snelste cores op de 1e CCD. Ryzen master laat het heen en weer gedrag lang niet altijd even vloeiend zien en zo lijkt het soms dat je slechts op 2.5ghz. draait maar dat het niet zo is. Ik zou HWI gebruiken om te monitoren. Deze houdt ook netjes je max frequencies bij zodat je kan zien waar je cpu daadwerkelijk naar boost. Die 4.9ghz waar AMD mee adverteert halen ze in principe allemaal wel maar bij Cinebench haalde ik dat ook pas nadat ik PBO aan had gezet op auto. Laat ik hwi draaien en ik ga gewoon wat 'computeren' dan zie ik binnen een uurtje dat er meerdere cores boven de 5ghz hebben geboost. Dus de load van cinebench leent zich niet altijd om de max boost frequencies te testen. Daarvoor zou je boosttester (https://github.com/jedi95/BoostTester/releases) kunnen gebruiken. Geen idee wat voor workload die heeft maar het is wel een goede manier om te testen wat de absolute max is qua frequentie.

Als je scores gewoon goed zijn dan zou ik me er niet al te druk over maken trouwens.

2. Dat je de limieten van je PBO niet hoger kan zetten zal liggen aan de hardware matige (VRM) limieten op je moederbord schat ik. Wat voor bord heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaas-schaaf

kaas-schaaf

Beunhaas

Cidious schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:50:
[...]

Processoren zijn tweaked met de curve optimizer. Niet stock dus.
Ah ok, mijn fout dan, dan komt het aardig overeen met de mijne op 140w, hoewel ik wel 200 punten lager zit all-core maar dat kan silicon quality zijn. Single core komt iig wel overeen, met CO aan en 140w PPT

[ Voor 3% gewijzigd door kaas-schaaf op 11-12-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaas-schaaf

kaas-schaaf

Beunhaas

AtlAntA schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:16:

..
Die 4.9ghz waar AMD mee adverteert halen ze in principe allemaal wel maar bij Cinebench haalde ik dat ook pas nadat ik PBO aan had gezet op auto. Laat ik hwi draaien en ik ga gewoon wat 'computeren' dan zie ik binnen een uurtje dat er meerdere cores boven de 5ghz hebben geboost. Dus de load van cinebench leent zich niet altijd om de max boost frequencies te testen. Daarvoor zou je boosttester (https://github.com/jedi95/BoostTester/releases) kunnen gebruiken. Geen idee wat voor workload die heeft maar het is wel een goede manier om te testen wat de absolute max is qua frequentie.
...
Boost tester komt bij mij maar tot 4.95, terwijl gisteren tijdens C2077 regelmatig 5.050 aangetikt is (op 1 core na, de slechtste deed maar 5.025). Het lijkt er nu ook op dat mijn cpu na warmdraaien > 5.025 komt waarna hij eerst crashde maar het nu stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
kaas-schaaf schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:19:
[...]

Boost tester komt bij mij maar tot 4.95, terwijl gisteren tijdens C2077 regelmatig 5.050 aangetikt is (op 1 core na, de slechtste deed maar 5.025). Het lijkt er nu ook op dat mijn cpu na warmdraaien > 5.025 komt waarna hij eerst crashde maar het nu stabiel is.
Raar ik kom met boosttester ongeveer 50mhz hoger uit dan bij normale loads. dus van 5.1ghz naar 5025mhz. Blijf het raar vinden dat er nauwelijks universeel voorspelbaar gedrag met dezelfde tools kan worden bepaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaas-schaaf

kaas-schaaf

Beunhaas

AtlAntA schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:25:
[...]

Raar ik kom met boosttester ongeveer 50mhz hoger uit dan bij normale loads. dus van 5.1ghz naar 5025mhz. Blijf het raar vinden dat er nauwelijks universeel voorspelbaar gedrag met dezelfde tools kan worden bepaalt.
Ja ik vond het ook raar, maar de PBO/CBP magie van AMD gooit daar redelijk wat roet in het eten. Voor simpele dingen als matrixmultiplicaties (wat volgens miij boosttester doet) speelt geheugen veel mee als ze niet binnen de cache passen of je cachemisses krijgt. Wie weet is dat het verschil, en iedereen's systeem is anders met mobo/geheugen spaningen etc.

[ Voor 7% gewijzigd door kaas-schaaf op 11-12-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
[...]

1. De belasting wordt constant (bepaald door temp van de desbetreffende cores) heen en weer geplaatst tussen je 2 snelste cores op de 1e CCD. Ryzen master laat het heen en weer gedrag lang niet altijd even vloeiend zien en zo lijkt het soms dat je slechts op 2.5ghz. draait maar dat het niet zo is. Ik zou HWI gebruiken om te monitoren. Deze houdt ook netjes je max frequencies bij zodat je kan zien waar je cpu daadwerkelijk naar boost. Die 4.9ghz waar AMD mee adverteert halen ze in principe allemaal wel maar bij Cinebench haalde ik dat ook pas nadat ik PBO aan had gezet op auto. Laat ik hwi draaien en ik ga gewoon wat 'computeren' dan zie ik binnen een uurtje dat er meerdere cores boven de 5ghz hebben geboost. Dus de load van cinebench leent zich niet altijd om de max boost frequencies te testen. Daarvoor zou je boosttester (https://github.com/jedi95/BoostTester/releases) kunnen gebruiken. Geen idee wat voor workload die heeft maar het is wel een goede manier om te testen wat de absolute max is qua frequentie.

Als je scores gewoon goed zijn dan zou ik me er niet al te druk over maken trouwens.

2. Dat je de limieten van je PBO niet hoger kan zetten zal liggen aan de hardware matige (VRM) limieten op je moederbord schat ik. Wat voor bord heb je?
1. De scores wijken helaas wel af, ik haal 255 punten in single core CB15. Ik zou 274 punten moeten halen, als ik de guru3d review mag geloven.
HWiNFO64 geeft als maximum 4850Mhz.

2. Heb het al op kunnen lossen :)
Blijkbaar zijn er twee instellingen in het ASUS bios voor TDC en EDC. 8)7 De instellingen onder PBO overdrive, bij het tabblad AI tweaking werken wel. In tegenstelling tot de instellingen onder AMD PBO, bij het tabblad Advanced.
AtlAntA schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:25:
[...]

Misschien hebben jullie andere moederborden, met andere BIOS en/of AGESA versies en instellingen?

[ Voor 10% gewijzigd door Gijs007 op 11-12-2020 13:32 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaas-schaaf

kaas-schaaf

Beunhaas

Gijs007 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:30:
[...]

1. De scores wijken helaas wel af, ik haal 255 punten in single core CB15. Ik zou 274 punten moeten halen, als ik de guru3d review mag geloven.

Blijkbaar zijn er twee instellingen in het ASUS bios voor TDC en EDC. 8)7 De instellingen onder PBO overdrive, bij het tabblad AI tweaking werken wel. In tegenstelling tot de instellingen onder AMD PBO, bij het tabblad Advanced.
Klinkt als de MSI beta bios. Wellicht is het een AGESA probleem dat met die AMD Overclock tabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaas-schaaf

kaas-schaaf

Beunhaas

Ah kijk:
Van het msi forum: https://forum-en.msi.com/...update-bug-status.348919/
CPU Frequency Cannot Go Turbo Frequency
Note. This issue should be common issue on all motherboard vendor
This issue happens when using Ryzen 5000 CPU + PBO enable + adjust CPU voltage
Symptom: CPU frequency locks at base frequency and will not boost to turbo
Solution: No ETA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Bedankt voor de tip. Ik betwijfel of het daar in zit. Heb geen MSI moederbord, en het CPU voltage is nog op auto/stock ;)
Maar ik ga het toch eens zonder PBO proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-07 13:55
Gijs007 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:30:
[...]

[...]

Misschien hebben jullie andere moederborden, met andere BIOS en/of AGESA versies en instellingen?
Is met mijn MSI x570 Tomahawk precies zo hoor, op twee plaatsen de verschillende waardes voor PBO, PPT, TDC en EDC geset voordat het daadwerkelijk in Ryzen Master ook aangepast was.

Twitch Kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Nu ga ik bijna geloven dat ik iets fout doe omdat mn cpu met een offset niet terug gaat naar de baseclock 8)7 Maar in ieder geval mooi dat er aandacht voor is en niet onder het tapijt wordt geveegd.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Gijs007 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:42:
Bedankt voor de tip. Ik betwijfel of het daar in zit. Heb geen MSI moederbord, en het CPU voltage is nog op auto/stock ;)
Maar ik ga het toch eens zonder PBO proberen.
Zojuist zonder PBO geprobeerd, maar ook dan krijg ik maar 255 punten in CB15 single core. :'(
Wel zie ik dat de max core speed volgens HWiNFO de 4.9 Ghz aantikt. Terwijl dat in Ryzen Master niet het geval is.

Daarnaast zie ik nog een ander verschil, HWiNFO geeft aan dat alles cores actief zien (draaien minimaal op base clock), terwijl ze in Ryzen Master op sleep staan. Ik weet niet meer welke tool ik nu moet geloven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
[...]

1. De belasting wordt constant (bepaald door temp van de desbetreffende cores) heen en weer geplaatst tussen je 2 snelste cores op de 1e CCD. Ryzen master laat het heen en weer gedrag lang niet altijd even vloeiend zien en zo lijkt het soms dat je slechts op 2.5ghz. draait maar dat het niet zo is. Ik zou HWI gebruiken om te monitoren.
Je hebt gelijk over Ryzen Master. Als ik tijdens het benchmarken de CPU affiniteit handmatig instel, dan geeft deze wel 4.8Ghz aan als "peak speed".

Blijkbaar vind Windows het slim om het Cinebench proces tussen de cores te verplaatsen.
Volgens mij is dat niet bevorderlijk voor de prestaties en het energieverbruik, aangezien de L1 en L2 cache van de core dan telkens opnieuw moet worden gevuld, en de cores telkens wakker moeten worden gemaakt.

Ben benieuwd of dit gedrag nog te tunen is met (custom) power profiles o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
onsgeluk schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:05:
[...]

Ik ben nu met offsets aan het testen, met 56 en 25mV resp behoud ik mn cb20 scores van 643/11760 en een ietwat lagere temperatuur. Als jouw statement klopt, maakt het geen verschil als ik nu dus de curve optimizer uitzet. Die is immers toch al door de offset disabled.

Back in 5, dat gaan we even testen natuurlijk ;)

Edit: kleine correctie, ik heb dynamische offsets. Ga het evengoed even testen wat er gebeurd met mn scores als ik de CO nu disable.
Ik heb ook even met de dynamische offset gespeeld en het doet wat je verwacht. Een lager voltage en dus lagere temperaturen. Maar voor mij dus ook fiks lagere resultaten. Ik zak 1100 punten in r20 als ik de offset op -0.05 zet. Back to auto for me :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

AtlAntA schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:00:
[...]

Ik heb ook even met de dynamische offset gespeeld en het doet wat je verwacht. Eeen lager voltage en dus lagere temperaturen. Maar voor mij dus ook fiks lagere resultaten. Ik zak 1100 punten in r20 als ik de offset op -0.05 zet. Back to auto for me :)
Ik heb daar heel veel trial en error op gedaan. De waardes die ik nu heb, tasten de prestaties niet/nauwelijks aan. Zet ik ‘m scherper, kakt de boel in. Zet ik m losser, win ik eigenlijk niets.

Probeer m eens minder scherp te zetten tot het punt dat je qua prestaties niets inlevert.

Als ik zo de verrichtingen van eenieder in de gaten hou, valt het me op dat we uiteindelijk wel dezelfde scores halen maar dat de weg er naartoe een doolhof is (genaamd moederbord/bios). Wat voor mij goed werkt, kan voor iemand anders totaal andere resultaten opleveren.
Enige vreemde eend in de bijt ;) is @Cidious die gewoon 20 graden lager zit

[ Voor 4% gewijzigd door onsgeluk op 11-12-2020 15:19 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

@Cidious Echte mooie scores, heb ook even gespeeld met de curve optimizer maar krijg er alleen maar hoofdpijn van omdat ik de logica erachter niet snap (niet echt in verdiept)

De hoogste score wat ik met PBO en C.O. heb gehaald is CPU-Z 685 single (1x gezien daarna nooit meer) en 9800 multi , ben echt benieuwd naar jou instellingen.

Single core is de CPU echt monstersnel bij jou

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie resultaten, ben zelf nog altijd aan tweaken met 5900x en gigabyte b550i maar het begint toch frustrerend te worden :/

In benchmarks kan alles goed gaan maar bij normaal gebruik toch ineens random reboot, curve optimizer weer wat verlagen en op de duur is je extra boost alweer weg :O

En nog altijd geen deftig bios zijn al talloze versies geweest, meeste booten gewoon niet boven fabric 1867 de gene die het wel doen geven whea errors, laatste 2 versies geven hogere idle.. Kan ook met agesa patch d te maken hebben ineens is vsoc 1.18 ipv rond de 1 en vddg ook hoger stock

Dan na al die uren tweaken test Valhalla op 4k met cpu stock ram op 2133 vs tweaked met ram 3733c15 exact zelfde fps, is natuurlijk gpu bottleneck _O-

Misschien in cyberpunk wel wat anders als je het verbruik ziet van guru3d:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uhiBgvrf-1fRpzHhz2IQcZQqag=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N6ise4JGoj55Ov4X9hnT60Tl.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door neox387 op 11-12-2020 15:43 ]

Asus B650E-I # AMD Ryzen 9800X3D@5.45Ghz PBO/CO -22/-46 - Noctua C14S 2xA12x25 Kryonaut # 32GB 6200C30 60.3ns # MSI RTX4080 VENTUS 2715@960mv 24Gbps # Samsung 990 Pro 2TB # Corsair SF750 Platinum # CM NR200p 4xA12x15 # LG 65CX 4k120 VRR

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neox387 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:34:
[...]

Mooie resultaten, ben zelf nog altijd aan tweaken met 5900x en gigabyte b550i maar het begint toch frustrerend te worden :/

In benchmarks kan alles goed gaan maar bij normaal gebruik toch ineens random reboot, curve optimizer weer wat verlagen en op de duur is je extra boost alweer weg :O

En nog altijd geen deftig bios zijn al talloze versies geweest, meeste booten gewoon niet boven fabric 1867 de gene die het wel doen geven whea errors, laatste 2 versies geven hogere idle.. Kan ook met agesa patch d te maken hebben ineens is vsoc 1.18 ipv rond de 1 en vddg ook hoger stock

Dan na al die uren tweaken test Valhalla op 4k met cpu stock ram op 2133 vs tweaked met ram 3733c15 exact zelfde fps, is natuurlijk gpu bottleneck _O-

Misschien in cyberpunk wel wat anders als je het verbruik ziet van guru3d:
[Afbeelding]
VDDG gecheckt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Q_7 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:25:
@Cidious Echte mooie scores, heb ook even gespeeld met de curve optimizer maar krijg er alleen maar hoofdpijn van omdat ik de logica erachter niet snap (niet echt in verdiept)

De hoogste score wat ik met PBO en C.O. heb gehaald is CPU-Z 685 single (1x gezien daarna nooit meer) en 9800 multi , ben echt benieuwd naar jou instellingen.

Single core is de CPU echt monstersnel bij jou
Dank. Ik ga morgen een nieuwe tutorial schrijven voor de curve optimizer. Heb net twee vrienden erdoorheen geloodst met gelijksoortige resultaten. heb aardig het idee dat ik het nu onder de knie heb. Kan natuurlijk zo weer veranderen met een volgende bios update haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor hogere fclk heb ik alles geprobeert ja.

Tegen reboot door curve optimizer heb ik niets veranderd aan vddg.

1867 op
Vsoc 1.006
Vddp 900
Vddg beide 950

Ook opmerkelijk hoe je 87xx punten krijgt op 142watt hoogste dat ik hier heb gezien was 86xx iets maar draai op ppt 155watt.

Natuurlijk als het om multi core alleen gaat zou veel beter zijn om een manuele overclock van 4.6-4.7 te doen ipv met heel die curve Optimizer meuk te liggen klote :9

Asus B650E-I # AMD Ryzen 9800X3D@5.45Ghz PBO/CO -22/-46 - Noctua C14S 2xA12x25 Kryonaut # 32GB 6200C30 60.3ns # MSI RTX4080 VENTUS 2715@960mv 24Gbps # Samsung 990 Pro 2TB # Corsair SF750 Platinum # CM NR200p 4xA12x15 # LG 65CX 4k120 VRR

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dit is met 3733?

Te laag.

probeer eens.
VSOC 1.1v
VDDP 0.950v
VDDG CCD 1v
VDDG IOD 1.05v

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cidious schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:56:
dit is met 3733?

Te laag.

probeer eens.
VSOC 1.1v
VDDP 0.950v
VDDG CCD 1v
VDDG IOD 1.05v
Maar zonder curve optimizer is er geen probleem dat is stabiel

Ik zal eens proberen of het met het verhogen ook stabiel blijft op 5050-5100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Kloppen de voltages in HWiNFO eigenlijk wel?
Ik zie op stock al 1.5v:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJLjqOMQpZHj1afl8yO8iLpLMx8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NhO8POblVzrctiFyFLKZ1pWK.png?f=user_large

Dat lijkt mij niet echt veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cidious schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:56:
dit is met 3733?

Te laag.

probeer eens.
VSOC 1.1v
VDDP 0.950v
VDDG CCD 1v
VDDG IOD 1.05v
Heb je cool n quiet en c state voor c6 aanstaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gijs007 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:09:
Kloppen de voltages in HWiNFO eigenlijk wel?
Ik zie op stock al 1.5v:
[Afbeelding]

Dat lijkt mij niet echt veilig?
Is normaal, kijk maar op cinebench Multi gaat ie zakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:19
Vanavond ook een 5950X ingebouwd. Asus Crosshair VIII Hero (wi-fi) met laatste bios (3003). Ging allemaal in één keer goed. Aan het spelen geweest met PBO en negative curve, en met de twee snelste cores op 10 en de rest op 25 aangevuld met een OC van 50MHz draait hij lekker vlot :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqu68DYhSURSjITvfPm7CPvK3Cc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/JhXSJnJ0Osrm9eHEqZVbcuIU.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyHoPOFrpXCR_eSd5sdF0T4xwgc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/XEDnLWpLQqu74Gx82wGnT4cZ.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSZIWm9M6J3HZGXZHDROVk9lcTo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/c2bXokxUPQbMc1ybKcCjmJQx.png?f=fotoalbum_medium

De 5950X verbruikt met CB20 dan wel 240W en piekt naar 83°C. Default is bijna 100W minder en 20°C lager, dat is nogal wat.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-07 19:20
Er zit ook nog veel verschil in CB temperaturen of game temps bvb. mijn CPU word het warmst met Call of duty warzone. bij CB raakt hij 65 graden. in WZ word hij 80....

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrDucky schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 00:25:
Er zit ook nog veel verschil in CB temperaturen of game temps bvb. mijn CPU word het warmst met Call of duty warzone. bij CB raakt hij 65 graden. in WZ word hij 80....
CB advanced threats ergens rond de 14 is warmste op 5900x al sinds, niet 100% dan gaat de vcore omlaag ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Voltages zijn prima. Wat je even kan doen is Snapshot polling aanzetten in HWINFO. Did laat het meest realistische resultaat zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yp3EGhlkqMhNpR_iPQJ9HXbv28I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9FwdFM7s0QCYrs8gn9WwAKz8.png?f=user_large

Bekijk mijn voltages maar met die optie aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O53V3Ue_xxQi86amRiWt0M4bkTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ehwgPkSXbpbL1YUpGZ2yubIk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EL35PbZn7pqSMKZqVjd6iOi3c4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9rCloJ0DNJ3zMtDKvA47euMU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jNFVEV32mhM6FiS68G3182SwQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/InWb1MzGjj0EhKZyKNJV7tOR.png?f=fotoalbum_large

SIDENOTE:
Had beloofd vandaag de tutorial te schrijven en heb een begin gemaakt maar moet eerst een verse reinstall doen op mijn 980 Pro die vandaag binnen kwam en dan heb ik een volle dag werk buitenshuis ertussen. Kleine vertraging. Ben al wel begonnen met schrijven, maar zou het graag goed willen doen deze keer met bijbehorende screenshots en resultaten voor B550+5800X en X570+5900X. Daar gaat een beetje tijd in zitten. En heb nog een paar andere dingen te testen met PBO limieten voor 5900X voordat ik de conclusie kan schrijven. Ben er mee bezig. Klein beetje geduld.

[ Voor 79% gewijzigd door Cidious op 12-12-2020 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberhank
Cidious schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 06:14:
SIDENOTE:
Had beloofd vandaag de tutorial te schrijven en heb een begin gemaakt maar moet eerst een verse reinstall doen op mijn 980 Pro die vandaag binnen kwam en dan heb ik een volle dag werk buitenshuis ertussen. Kleine vertraging. Ben al wel begonnen met schrijven, maar zou het graag goed willen doen deze keer met bijbehorende screenshots en resultaten voor B550+5800X en X570+5900X. Daar gaat een beetje tijd in zitten. En heb nog een paar andere dingen te testen met PBO limieten voor 5900X voordat ik de conclusie kan schrijven. Ben er mee bezig. Klein beetje geduld.
No worries, doe maar rustig aan; systeem loopt zo ook wel. Alhoewel het wel kriebelt om te gaan tweaken... ;)

Phanteks Enthoo Luxe | Corsair RM1000x SHIFT 80 PLUS Gold | Gigabyte X570 Aorus Master | AMD Ryzen™ 9 5950X | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | MSI GeForce RTX 4090 Suprim X | G.SKILL F4-3600C16D-32GTZN, Samsung 980 PRO PCle 4.0 NVMe M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauer078
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-06 11:54
Voltages zijn prima. Wat je even kan doen is Snapshot polling aanzetten in HWINFO. Did laat het meest realistische resultaat zien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

SIDENOTE:
Ik kijk ernaar uit, alvast super bedankt! :)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:34

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

SIDENOTE:
We wachten in spanning af.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Light21M
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:03
als hij undervolt is de spanning al wat minder 😂🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:19
Abbadon schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 00:16:
Vanavond ook een 5950X ingebouwd. Asus Crosshair VIII Hero (wi-fi) met laatste bios (3003). Ging allemaal in één keer goed. Aan het spelen geweest met PBO en negative curve, en met de twee snelste cores op 10 en de rest op 25 aangevuld met een OC van 50MHz draait hij lekker vlot :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De 5950X verbruikt met CB20 dan wel 240W en piekt naar 83°C. Default is bijna 100W minder en 20°C lager, dat is nogal wat.
PBO uitgezeten (op Auto), ook in AMD Overclockmenu alles op Auto gezet. De waarden in de curve optimizer blijft hij dan tóch nog pakken, wat ik niet verwacht had. Ik dacht als de bovenliggende setting naar Auto gaat, worden onderliggende waardes genegeerd. Schijnbaar niet want alle 16 cores boosten nml. naar 5.050MHz.

Multicore is wat lager (CB20 10.400, CPU-Z 12.500) en singlecore juist weer iets hoger (CB20 642, CPU-Z 696) en dat alles binnen 142W max en onder de 70°C. Als dit stabiel blijft vind ik het wel best zo :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Light21M schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:53:
[...]

als hij undervolt is de spanning al wat minder 😂🤪
Geloof me, is er is heel veel spanning. Als ik met zijn guide niet eindelijk boven die 660cpuz komt ben ik in staat om een van jullie 2 te ontvoeren en vast te binden op een stoel tot ik 700 cpuz haal.

7(8)7

Ben bij mijn 20ste bios reflash en alles wat ik werkend heb is C14 3800 met 1900flk.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rColRhXnJt0-Zh1MgH9ie4S5qN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aR422W1vXskdo8hAVDVZV4DU.png?f=fotoalbum_large

Klein beetje verder. Ben nog niet uitgetweaked. Ben wel op het punt van diminishing returns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Normaal gesproken zou XMP toch gewoon moeten werken met Dark Hero 5950x en B-die 16-16-16-36 3600 ?
Zodra ik in mijn bios DOCP/XMP aanzet start PC niet meer (laatste nieuwe Bios versie)

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Cidious schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:45:
[Afbeelding]

Klein beetje verder. Ben nog niet uitgetweaked. Ben wel op het punt van diminishing returns.
Damn lekkere score, LN2 of water ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cyrus The Virus schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:57:
[...]

Damn lekkere score, LN2 of water ?
Just water. Alles beneden 65 graden. 50-52 graden AVX2 haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberhank
Cyrus The Virus schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:53:
Normaal gesproken zou XMP toch gewoon moeten werken met Dark Hero 5950x en B-die 16-16-16-36 3600 ?
Zodra ik in mijn bios DOCP/XMP aanzet start PC niet meer (laatste nieuwe Bios versie)
Dat lijkt me wel; met dezelfde CPU en geheugen op mijn Gigabyte X570 Aorus Master wel in ieder geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
cyberhank schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:50:
[...]

Dat lijkt me wel; met dezelfde CPU en geheugen op mijn Gigabyte X570 Aorus Master wel in ieder geval...
Heb ook al manual geprobeerd maar wil niet werken

Edit blijkbaar als ik timings op auto laat staan pakt hij 15-15-15-36 en dat werkt niet nu alles handmatig gezet en werkt het. Nu PBO2 eens proberen

Heb EDC 200 TDC 255 PPT 395 en per cor -10 maar dan krijg ik lagere resultaten in R20 612 dan als ik het uitzet 622

[ Voor 33% gewijzigd door Cyrus The Virus op 12-12-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkhankhonk
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-07 16:22
Misschien weet iemand hier raad.

Ik heb een nieuw systeem gebouwd met een 5950x erin. Vandaag is deze spontaan herstart (ik denk een BSOD, ik was er zelf niet bij) toen ie stond te idlen, en na het nakijken in de windows logs kwam ik erachter dat het door een WHEA 18 error kwam:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Er is een onherstelbare hardwarefout opgetreden.

Gerapporteerd door onderdeel: Processorcore
Foutbron: Machine Check Exception
Fouttype: Cache Hierarchy Error
Processor-APIC-id: 13

Zie de detailweergave van deze vermelding voor aanvullende informatie.

Ik heb het systeem daarna nog een aantal uur alleen gelaten, maar ik heb het nog niet kunnen reproduceren. Ook benchmarks gaan gewoon goed.

Mijn build:
- AMD Ryzen 5950x
- Cryorig C7Cu
- G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-64GVK
- Asus ROG Strix x570 I
- WD SN850 2TB

Het is een SFF build, dus ik ben me ervan bewust dat de koeling niet optimaal is. Om die reden ben ik ook bang dat ik misschien een slechte uitvoering van de CPU te pakken heb, omdat ik wil gaan undervolten zodra de feature met PBO2 terugkomt (om zo de temps wat minder slecht te krijgen).

Het moederbord is geflashd met firmware version 2802, AGESA V2 PI 1.1.0.0 Patch B.

In de bios heb ik de thermal throttling op 75 graden C gezet, en het DOCP profiel op 3600 MT/s (het geheugen ondersteunt dat out-of-the-box).

Ik kan drie mogelijke verklaringen bedenken:
- Een WHEA 18 error kan gewoon heel soms optreden (geen flauw idee of dat klopt)
- Ik heb een slechte sample van een 5950x te pakken :'(
- Omdat ik de thermal throttling lager heb gezet, haalt de CPU nooit de hoogste snelheden. Ik weet niet wat voor effect dat heeft op de IF, maar ik kan me voorstellen dat die dan ook moeite heeft om de eigenlijk-toch-wel-OC'ed snelheid van 1800 MHz te halen.

Wat is volgens jullie het meest waarschijnlijk? Zou er nog wat anders aan de hand kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
henkhankhonk schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:13:
Misschien weet iemand hier raad.

Ik heb een nieuw systeem gebouwd met een 5950x erin. Vandaag is deze spontaan herstart (ik denk een BSOD, ik was er zelf niet bij) toen ie stond te idlen, en na het nakijken in de windows logs kwam ik erachter dat het door een WHEA 18 error kwam:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Er is een onherstelbare hardwarefout opgetreden.

Gerapporteerd door onderdeel: Processorcore
Foutbron: Machine Check Exception
Fouttype: Cache Hierarchy Error
Processor-APIC-id: 13

Zie de detailweergave van deze vermelding voor aanvullende informatie.

Ik heb het systeem daarna nog een aantal uur alleen gelaten, maar ik heb het nog niet kunnen reproduceren. Ook benchmarks gaan gewoon goed.

Mijn build:
- AMD Ryzen 5950x
- Cryorig C7Cu
- G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-64GVK
- Asus ROG Strix x570 I
- WD SN850 2TB

Het is een SFF build, dus ik ben me ervan bewust dat de koeling niet optimaal is. Om die reden ben ik ook bang dat ik misschien een slechte uitvoering van de CPU te pakken heb, omdat ik wil gaan undervolten zodra de feature met PBO2 terugkomt (om zo de temps wat minder slecht te krijgen).

Het moederbord is geflashd met firmware version 2802, AGESA V2 PI 1.1.0.0 Patch B.

In de bios heb ik de thermal throttling op 75 graden C gezet, en het DOCP profiel op 3600 MT/s (het geheugen ondersteunt dat out-of-the-box).

Ik kan drie mogelijke verklaringen bedenken:
- Een WHEA 18 error kan gewoon heel soms optreden (geen flauw idee of dat klopt)
- Ik heb een slechte sample van een 5950x te pakken :'(
- Omdat ik de thermal throttling lager heb gezet, haalt de CPU nooit de hoogste snelheden. Ik weet niet wat voor effect dat heeft op de IF, maar ik kan me voorstellen dat die dan ook moeite heeft om de eigenlijk-toch-wel-OC'ed snelheid van 1800 MHz te halen.

Wat is volgens jullie het meest waarschijnlijk? Zou er nog wat anders aan de hand kunnen zijn?
Update je bios en doe load optimale defaults. Moet ik ook doen of ik krijg deze errors ook. Als voorbeeld kan ik bpo uitzetten en dan staat die toch aan en crasht de boel met dezelfde errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkhankhonk
Bschnitz schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:17:
[...]

Update je bios en doe load optimale defaults. Moet ik ook doen of ik krijg deze errors ook. Als voorbeeld kan ik bpo uitzetten en dan staat die toch aan en crasht de boel met dezelfde errors.
Thnx, ga ik morgen proberen! Ik laat hem vannacht nog aanstaan, om te kijken of ik het probleem zo kan reproduceren. Dan weet ik met meer zekerheid dat de bios-update het verholpen kan hebben.

Wanneer kreeg jij de errors dan? Ook tijdens dat je systeem (voor langere tijd) idle was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

henkhankhonk schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:31:
[...]

Thnx, ga ik morgen proberen! Ik laat hem vannacht nog aanstaan, om te kijken of ik het probleem zo kan reproduceren. Dan weet ik met meer zekerheid dat de bios-update het verholpen kan hebben.

Wanneer kreeg jij de errors dan? Ook tijdens dat je systeem (voor langere tijd) idle was?
Hier ook een 5950x op een x570 mobo. Laatste bios heeft de whea errors verholpen.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
henkhankhonk schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:31:
[...]

Gewoon echt geen reden te verzinnen. Soms kreeg ik ze ook na een bios update tot ik defaults had gedaan. Op een of andere manier blijven toch dingen achter ofzo. Zelfs docp settings VS Manual die exact hetzelfde zijn kunnen verschillen...

Ik heb nu profielen op mijn USB opgeslagen om steeds terug te laden na defaults, anders is het niet betrouwbaar.

Vaak krijg ik ze als ik met bpo heb lopen kloten en deze weer naar auto heb gezet of uit. Dan krijg ik betere benchmarks maar alles crasht soms of ik krijg die errors die jij ook hebt.

Asus e-gaming BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian-AMD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-02-2024

Julian-AMD

RTX 3080Ti | 3900X

Weet iemand of onderstaande goede single core scores zijn? Heb het idee dat die nog een beetje laag zijn.

Curve optimizer -15 PBO 280 250 250 Scalar x5 offset -0.1240 resulteert in 1.36v max temperatuur 60 graden load.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIVwTW-bYyTeqm-aNKrb_hjAzu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ag5f1C3AdPRifLGIc4X7refy.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.3dmark.com/spy/21686019 - RX 6900XT 21K+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian-AMD

Julian-AMD

RTX 3080Ti | 3900X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Quay2690VLGyJ36REw4p5KDi2BE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3R8bSsdcdeO4vh1kxrZNEYdb.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt hiero wel goed.. :)

Twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Julian-AMD schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:15:
Weet iemand of onderstaande goede single core scores zijn? Heb het idee dat die nog een beetje laag zijn.

Curve optimizer -15 PBO 280 250 250 Scalar x5 offset -0.1240 resulteert in 1.36v max temperatuur 60 graden load.

[Afbeelding]
zet die offset eens af en test single opnieuw
volgens mij ga je hier lagere boost creëren op ~1-6 threats :9

en nogmaals cinebench ST en MT is niet het warmste maar dat zit er tussen in:
neox387 in "AMD Ryzen (ZEN3) platform Ervaringen & OC topic"

[ Voor 11% gewijzigd door neox387 op 13-12-2020 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkhankhonk
Julian-AMD schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:15:

[Afbeelding]
Net even Cinebench R20 gerund, komt onderstaande uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyQ6xDqq3pMJFv9WwtceYrpf4b4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zm1K0CJLLo0T4wpXxwegq6zM.png?f=user_large

En op userbench geeft ie dit: https://www.userbenchmark.com/UserRun/36802386

Ik heb mijn ryzen 5950 aardig beperkt, ik heb een ondermatige koeling geinstalleerd en de CPU gelimiteerd op 75 graden. Alsnog zegt userbench dat ie op ongeveer 100% zit, dus dat geloof ik niet helemaal. Zou dus kunnen dat jouw scores alsnog laag zijn, ondanks dat userbench wat anders zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henkhankhonk schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:13:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb mijn ryzen 5950 aardig beperkt, ik heb een ondermatige koeling geinstalleerd en de CPU gelimiteerd op 75 graden. Alsnog zegt userbench dat ie op ongeveer 100% zit, dus dat geloof ik niet helemaal. Zou dus kunnen dat jouw scores alsnog laag zijn, ondanks dat userbench wat anders zegt.
dat is nog lager dan een 5900x 8)7 ben je dan van plan beter cooling te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkhankhonk
neox387 schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:15:
[...]

dat is nog lager dan een 5900x 8)7 ben je dan van plan beter cooling te doen ?
Heheh :P Ik heb alles in een Velka 7 gepropt, dus met deze koeling moet ik het doen.. Ik hoop nog wat winst te behalen door te undervolten zodra die adaptive undervolting met PBO2 uitkomt voor mijn mobo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

henkhankhonk schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:18:
[...]

Heheh :P Ik heb alles in een Velka 7 gepropt, dus met deze koeling moet ik het doen.. Ik hoop nog wat winst te behalen door te undervolten zodra die adaptive undervolting met PBO2 uitkomt voor mijn mobo :)
Oprechte interesse, waarom de cpu zo beperken? Ik heb het niet uitgerekend, maar je multicore score lijkt zeker 25% lager te liggen dan wat mogelijk is met een 5950.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henkhankhonk schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:18:
[...]

Ik denk toch dat je veel beter af bent met een manuele clock dan of die eco mode donno, pbo is nuttig voor zowel hoge boost op minder threats te halen en een redelijke multi

en op moment die curve optimizer tenzij pbo2 ineens anders zou zijn undervolt niet echt maar verschuift de curve zodat er beter boost op hoge is voltage aka nog meer warmte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Klopt het dat de Ryzen power plans in de chipset driver zijn verdwenen in de 5000 series?

[ Voor 13% gewijzigd door Lekiame op 13-12-2020 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@henkhankhonk

Ivm met je whea error ik zou zowiezo bios updaten patch B is toch al iets oud, we zitten nu aan D

weet niet of het in patch d zit of laatste gigabyte bios maar de voltage voor vsoc en vddg zijn hier omhoog gegaan dan zou misschien ook nog kunnen dat ze voor 3600 te laag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lekiame schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:30:
Klopt het dat de Ryzen power plans zijn verdwenen in de 5000 series?
Ja bedoeling is gewoon balanced te draaien en dan is er nog een slider, enkel met best energy saving gaat men vcore naar idle 0.9xx anders blijft die hangen op 1.4x wat meh is :?

Ik ben nog aan het experimenter met 1usmus plan of dit toch niet nog beter werkt hierbij gaat vcore wel omlaag zoals balanced met best energy saving :9 https://www.guru3d.com/fi...-ryzen-3000-download.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkhankhonk
onsgeluk schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:22:
[...]

Oprechte interesse, waarom de cpu zo beperken? Ik heb het niet uitgerekend, maar je multicore score lijkt zeker 25% lager te liggen dan wat mogelijk is met een 5950.
Mijn plan was om een zo krachtig mogelijke portable build te maken. Ik wil de CPU gaan undervolten om de hitte wat te verminderen. Op dit moment heb ik de thermal throttling temperatuur op 75 graden gezet, omdat ik me stoor aan de fan :P Ook zit de CPU zit redelijk vaak aan de max temp, en ik vond het een onprettig gevoel als ie continu aan de 90 graden zat.
Ook zit ik nog niet op de nieuwste bios, dus mogelijk dat dat nog iets verbetert aan de scores.

Maar je hebt gelijk, 25% lager is behoorlijk wat, en ik hoopte ook dat het verschil minder zou zijn :/
neox387 schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:22:
[...]

Ik denk toch dat je veel beter af bent met een manuele clock dan of die eco mode donno, pbo is nuttig voor zowel hoge boost op minder threats te halen en een redelijke multi

en op moment die curve optimizer tenzij pbo2 ineens anders zou zijn undervolt niet echt maar verschuift de curve zodat er beter boost op hoge is voltage aka nog meer warmte
Ah, dan heb ik de berichten over de dynamic undervolting verkeerd begrepen.. Dan toch maar gewoon een negatieve offset invoeren zodra ze die weer enablen. Thnx voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nogal wat crashes gehad laatste tijd, vroeger was 3733 uren stabiel op stress test nu blijkt de infinite fabric het niet meer leuk te vinden...

Terug naar 3600/1800 dan maar maakt toch niets uit voor 4k gaming :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
henkhankhonk schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:13:
[...]

[Afbeelding]

Ik had een post geschreven waarin ik een oordeel gaf over het zo knijpen van de 5950X maar lees verder terug dat jouw chip misschien kaduuk is?

Probeer de CPU lekker ongelimiteerd te laten maar werk met de Curve optimizer. -10 voor je 4 snelste cores en -15 voor de rest. zonder andere limieten en lekker zn ding laten doen als dat stabiel is kan je zelfs -20 voor de overige cores proberen en -25 zonder de frequency override te gebruiken. Dit moet de temperatuur aanzienlijk verlagen maar nite de single core prestaties castreren.

[ Voor 27% gewijzigd door Cidious op 13-12-2020 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Cidious schreef op zondag 13 december 2020 @ 06:55:
[...]

Ik had een post geschreven waarin ik een oordeel gaf over het zo knijpen van de 5950X maar lees verder terug dat jouw chip misschien kaduuk is?

Probeer de CPU lekker ongelimiteerd te laten maar werk met de Curve optimizer. -10 voor je 4 snelste cores en -15 voor de rest. zonder andere limieten en lekker zn ding laten doen als dat stabiel is kan je zelfs -20 voor de overige cores proberen en -25 zonder de frequency override te gebruiken. Dit moet de temperatuur aanzienlijk verlagen maar nite de single core prestaties castreren.
Ben echt benieuwd naar je guide, mij lukt het nog steeds niet om de single beter te krijgen.

Alles wat lukt is de multi, 13k CPUz maar single blijft hangen op 660.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bschnitz schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:17:
[...]

Ben echt benieuwd naar je guide, mij lukt het nog steeds niet om de single beter te krijgen.

Alles wat lukt is de multi, 13k CPUz maar single blijft hangen op 660.
Ik denk dat cpu z single niet goed werkt?
Ik zie dat die altijd core 1 vol belast en een andere core half.

En de vol belaste core is gewoon core 1 ipv de beste 'preffered' cores..

Terwijl cinebench single het wel juist doet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian-AMD

Julian-AMD

RTX 3080Ti | 3900X

Als iemand settings heeft, waarmee hij/zij hun 5950x de hoogste singlecore prestaties heeft bereiken zou kunnen doorsturen? Graag zo compleet mogelijk.

Ter referentie gebruik ik een X570 Aorus Master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Julian-AMD schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:01:
Als iemand settings heeft, waarmee hij/zij hun 5950x de hoogste singlecore prestaties heeft bereiken zou kunnen doorsturen? Graag zo compleet mogelijk.

Ik denk dat je toch echt op @Cidious moet wachten. Hoewel hij geen 5950 heeft (en dus op papier de beste bin), heb ik nog niet eerder iemand boven de 650 in cb20 zien scoren met een systeem dat is ingericht op 24/7.

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
onsgeluk schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:10:
[...]

Ik denk dat je toch echt op @Cidious moet wachten. Hoewel hij geen 5950 heeft (en dus op papier de beste bin), heb ik nog niet eerder iemand boven de 650 in cb20 zien scoren met een systeem dat is ingericht op 24/7.
Nog met een oude bios 651 op 5050
neox387 in "AMD Ryzen (ZEN3) platform Ervaringen & OC topic"
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
neox387 schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:00:
[...]

Ik denk dat cpu z single niet goed werkt?
Ik zie dat die altijd core 1 vol belast en een andere core half.

En de vol belaste core is gewoon core 1 ipv de beste 'preffered' cores..

Terwijl cinebench single het wel juist doet :?
Er zijn genoeg mensen met ruim 700 punten in cpuz single. Het moet gewoon kunnen dus, maar ik zie iets over het hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian-AMD

Julian-AMD

RTX 3080Ti | 3900X

Bschnitz schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:27:
[...]

Er zijn genoeg mensen met ruim 700 punten in cpuz single. Het moet gewoon kunnen dus, maar ik zie iets over het hoofd....
Dit dus.. inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja maar ik ondervind dus dat hij niet 1vd2 beste cores gebruikt in cpu z en wel in cinebench.

En proberen forceren met affinity werkt ook niet wat wel gaat met cinebench.

Overige programmas gebruiken echter wel de preffered cores, dus f* cpu z o<:)

[ Voor 48% gewijzigd door neox387 op 13-12-2020 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byron010
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-06 16:25

Byron010

Black Mirror Society.

Als ik zo de scores van iedereen zie lijkt het dat mijn 5900X niet zo heel blij is.

CB20
Stock: 8142 (72 graden)
PBO: 8350 ongeveer (84 graden)

Ter verdere info:
PBO via Mobo, PBO2/Curve optimizer nog niet beschikbaar volgens mij?
MSI B550 Gaming Edge Wifi
32GB 3600 CL16
Arctic Liquid Freezer 240mm

AMD 5900X | MSI B550 GAMING EDGI WIFI | G.Skill Ripjaws 32GB (2x16) 3600Mhz CL16 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Byron010 schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:03:
Als ik zo de scores van iedereen zie lijkt het dat mijn 5900X niet zo heel blij is.

CB20
Stock: 8142 (72 graden)
PBO: 8350 ongeveer (84 graden)

Ter verdere info:
PBO via Mobo, PBO2/Curve optimizer nog niet beschikbaar volgens mij?
MSI B550 Gaming Edge Wifi
32GB 3600 CL16
Arctic Liquid Freezer 240mm
Interessant, puur stock tijdje geleden had ik ook zoiets van een 8200-8300 moet je wel realtime testen.

ambient 20 graden
CB multi 70 graden

Had verwacht dat de LF 240 toch wel graad of 5 zou schelen.. Tenzij je daar met hoge ambient zit of koelpasta who knows

Heb een noctua c14s met kryonaut paste en goede airflow.

Dus kwa score is dat niet verkeerd zonder curve Optimizer je kan nog spelen met Pbo scaler en de limieten maar dat gaat natuurlijk allemaal warmer worden die 84 voor dat klein beetje meer is wel teveel

Edit: of is dit geen liquid freezer 2 maar 1 als dat al bestaat?

[ Voor 4% gewijzigd door neox387 op 13-12-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberhank
Julian-AMD schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:01:

Zelfde setup hier; ook erg benieuwd... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet alle silicon is hetzelfde dus iets klakkeloos over nemen kan anders werken per cpu.

Als je single core omhoog wilt zet je Pbo +mhz en curve optimizer -5 per keer bv op je 2 beste cores van ccd0 te zien in ryzen master /hwinfo zoveel tot er geen verschil meer is of je crasht

Endan om meer dan enkel single threat omhoog te krijgen ga je andere cores ook moeten negatief beginnen geven, testen testen testen

Maar goed Cidious zal wel met een leuke guide komen oOo

Zoiets als Tm5 met anta777 config is goede test om te zien of je ram en infinity fabric stabiel is

[ Voor 15% gewijzigd door neox387 op 13-12-2020 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkhankhonk
neox387 schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:30:
@henkhankhonk

Ivm met je whea error ik zou zowiezo bios updaten patch B is toch al iets oud, we zitten nu aan D

weet niet of het in patch d zit of laatste gigabyte bios maar de voltage voor vsoc en vddg zijn hier omhoog gegaan dan zou misschien ook nog kunnen dat ze voor 3600 te laag zijn.
Net een BIOS update gedaan (van Version 2802 naar Version 3001 op mijn ROG Strix x570 i), zelfde settings teruggezet, mijn CB R20 score is ietsjes gestegen (multi: 8262 -> 8868 en single 573 -> 602)

Daarnaast voor de BIOS update nog twee keer de WHEA error gehad. Wat me zorgen baart is dat het telkens dezelfde APIC ID is (13). Dat is de core identifier, toch? Kan dat dan toch betekenen dat die core zwakker/stuk is?

Ik ga m'n pc de komende tijd in elk geval continu laten draaien, kijken of er nog een error boven komt drijven...

EDIT: zojuist (na de bios update) ook weer een WHEA 18 error gekregen, dit keer met APIC-ID 12 (een andere dus)..... Ik baal hier erg van :'( Ik ga het XMP profiel uitzetten (ondanks dat ik denk dat 3600MT/s helemaal niet zo wild is) en de max temp weer op default.. eens kijken wat er gebeurt

[ Voor 13% gewijzigd door henkhankhonk op 13-12-2020 22:30 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 40 Laatste