/f/image/1WTqpSymK7yPPQ1kUU8wySLV.png?f=fotoalbum_large)
Na een mooi aantal uur tweaken tot nu toe het bovenstaande resultaat met m'n 5800x. Is een manual OC (4.775Ghz) met Ryzen Master met een vCore van 1.31 op LLC3. Ben met m'n RAM de subtimings nog aan het scherpstellen. Origineel is 3600C15-15-15-35, draai nu coupled op 3733 C14-14-14-34. Singlecore is stock iets hoger, maar multicore een verbetering van ongeveer 400 punten (5990 stock).
Strix X570-I does not support Flashback, and EZ Flash isn't accessible if it has an older BIOS that can't boot with Zen 3 anyway.parsnep schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:09:
Zaterdag mijn 5950x binnen gekregen, alleen wil deze niet booten op mijn Asus ROG strix x570-i. Debug lampje van CPU blijft oranje branden. Denk te oude bios, kan hem alleen niet vinden of ik die kan updaten zonder oudere CPU te hebben (geen bios flashback voorzover ik zie). Iemand hiermee ervaringen en tips?, mag hem evt. sturen naar Alternate, maar dan ben ik hem een paar dagen kwijt.
1 month ago
Just got done with Asus tech support. They confirmed that I'll have to buy a current ryzen cpu to update the bios to work with ryzen 5000. They said the current bios shipping with the board is version 2407 released on 7/3/2020. I guess I'm gonna have to return it and go with the Gigabyte.
Thats what i thought, thanksLight21M schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:42:
[...]
Strix X570-I does not support Flashback, and EZ Flash isn't accessible if it has an older BIOS that can't boot with Zen 3 anyway.
1 month ago
Just got done with Asus tech support. They confirmed that I'll have to buy a current ryzen cpu to update the bios to work with ryzen 5000. They said the current bios shipping with the board is version 2407 released on 7/3/2020. I guess I'm gonna have to return it and go with the Gigabyte.
Maar stressed met Cinebench R20 is zowel met water- als luchtkoeler 90(of hoger) graden haalbaar (PBO op auto en XMP profiel aan)
Luchtkoeler: Noctua NH-D15 SE-AM4 & Noctua NH-U12S
Waterkoeler: NZXT x62
Dit op een Gigabyte moederbord Aorus X570 met F31j bios.
Nothing more to say...
Ik zat er nog over na tedenken om mijn 5950x onde rmijn x52 te zetten om te kijken of dat koeler zou draaien dan onder mijn dark rock pro 4 maar als ik jouw ervaringen zo lees dan heeft dat weinig nut. Trouwens het x570 master bord van gigabyte heeft net een update gehad naar 31l en ik haal met dezelfde settings een iets hogere single core boost vergeleken met 31j. FYILMD schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:23:
De 5800x is zeker een heethoofd, afgelopen weekend op waterkoeler ook getest, idle is waterkoeler wel in staat de temperatuur lager te houden dan luchtkoeling.
Maar stressed met Cinebench R20 is zowel met water- als luchtkoeler 90(of hoger) graden haalbaar (PBO op auto en XMP profiel aan)
Luchtkoeler: Noctua NH-D15 SE-AM4 & Noctua NH-U12S
Waterkoeler: NZXT x62
Dit op een Gigabyte moederbord Aorus X570 met F31j bios.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Deze is stabiel in cinebench 20/23 , komend e temps in CB niet boven de 74 C met mn Arctic Liquid freezer II 240mm .
net nog getest in r23, scores :
16006 multicore
16001 single core (voor single core gewoon alles stock gehouden met n max Voltage instelling van 1.3315 (ofzo) volts.
Die curve optimiser is leuk... maar ik merkte dat de cpu beide in single core als all core gewoon betere effetice clockspeeds haalt als ik allcore overklok instel met lage volts of (voor singlecore) auto ratio en dan 1.33 v instel.
4.6ghz all core met 1.15v is bij mij ook cinebench stabiel. maar bij voltages onder de 1.33 haalt mn single core niet de zelfde hoogtes.
Aangezien ik niks merk van t verschil ins ingle core en mn gpu nog bottleneckt... draai ik nu de 4.6ghz met 1.15 v .... in gamen blijf ik dan ongeveer rond 62 graden .
[ Voor 19% gewijzigd door Maartor op 30-11-2020 15:40 ]
Ik ben een complete noob in overclocken/underclocken en dergelijke dingen. Kan ik dit gewoon in de Ryzen master app doen? (in het tabje manual)Maartor schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:38:
^ ik heb de temps prima onder controle gekregen met n simpele all core ratio van 4.7ghz en 1.25 V
Deze is stabiel in cinebench 20/23 , komend e temps in CB niet boven de 74 C met mn Arctic Liquid freezer II 240mm .
16006 multicore
16001 single core (voor single core gewoon alles stock gehouden met n max Voltage instelling van 1.3315 (ofzo) volts.
Die curve optimiser is leuk... maar ik merkte dat de cpu beide in single core als all core gewoon betere effetice clockspeeds haalt als ik allcore overklok instel met lage volts of (voor singlecore) auto ratio en dan 1.33 v instel.
4.6ghz all core met 1.15v is bij mij ook cinebench stabiel. maar bij voltages onder de 1.33 haalt mn single core niet de zelfde hoogtes.
Aangezien ik niks merk van t verschil ins ingle core en mn gpu nog bottleneckt... draai ik nu de 4.6ghz met 1.15 v .... in gamen blijf ik dan ongeveer rond 62 graden .
En dat heeft geen negatieve effecten in de long term?Maartor schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:49:
yep.... ryzen master... -> advanced view -> manual mode -> ccx uitklappen -> alles op 4600 -> voltages op 1.25 V en dan maar testen . bijvoorbeeld
Je kan het altijd proberen, maar vooral even stress test met Cinebench R20 gedaan, die lijkt toch de CPU echt warm te kunnen krijgen. Bij andere software blijft de temperatuur wel lager, voordeel van waterkoeler is bij normaal gebruik dat die hem koel houdt met minder herrie, want de fans van de luchtkoeling gingen wel naar 1200-1600 rpm. Voor geluid ben ik aan het overwegen om de overstap te maken naar waterkoeling, maar nog niet overuit welke.AtlAntA schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:37:
[...]
Ik zat er nog over na tedenken om mijn 5950x onde rmijn x52 te zetten om te kijken of dat koeler zou draaien dan onder mijn dark rock pro 4 maar als ik jouw ervaringen zo lees dan heeft dat weinig nut. Trouwens het x570 master bord van gigabyte heeft net een update gehad naar 31l en ik haal met dezelfde settings een iets hogere single core boost vergeleken met 31j. FYI
Als aanvulling water in de koeler was 30-31 graden, ongeacht hoe warm de CPU werd... de overbrenging van warmte is denk ik de grootste uitdaging die in de 5800X zit.
Nothing more to say...
flucteert tussen 55 /65 inBlackNL schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:11:
ik zit nu op het volgende tijdens normaal computer gebruik voor werk.
[Afbeelding]
Dit is tijdens het gamen (bvb: CoD MW, Red Dead Redemption 2), daar gaan de temps soms tot 90°C . Meestal liggen de temps rond 84-89 tijdens het gamen, met pieken tot 90.
Tijdens het surfen / wat youtube / gewoon pc gebruik.. zitten de temps rond 62-65.
Ik heb geen OC gedaan, gwn stock speeds.
Ik heb een Scythe Mugen 5 PCGH-Edition CPU koeler.
Ik had gelezen dat ZEN3 ontworpen is om met deze temps om te kunnen.
Maar ik vraag me toch af of deze temps niet wat te hoog zijn. Wat denken jullie?
Op een 5800x? Zit even te kijken hoe ik dit in Master precies voor elkaar krijg met jouw instellingen. Liefst doe ik dit in het bios, maar testen kan natuurlijk ook via MasterMaartor schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:38:
^ ik heb de temps prima onder controle gekregen met n simpele all core ratio van 4.7ghz en 1.25 V
16006 multicore
Zit ook naar jouw waterkoeler te kijken om die te gaan toepassen en als jouw temps met 240 oplossing zo zitten, kan ik daar eigenlijk prima mee leven
[ Voor 5% gewijzigd door LMD op 30-11-2020 17:18 ]
Nothing more to say...
Vergeleken met de default mode zie ik geen verschil in performance met de RDR2 benchmark. De processor is 10 graden koeler dus is voor mij al een enorme winst.
Bios of master geeft t zelfde resultaatLMD schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:17:
[...]
Op een 5800x? Zit even te kijken hoe ik dit in Master precies voor elkaar krijg met jouw instellingen. Liefst doe ik dit in het bios, maar testen kan natuurlijk ook via Master
Zit ook naar jouw waterkoeler te kijken om die te gaan toepassen en als jouw temps met 240 oplossing zo zitten, kan ik daar eigenlijk prima mee leven
De 280 versie is nog beter.. paste echter nie in mn kast incl mijn ram door clearance
Met nieuwe bios heb ik problemen, krijg WHEA errorsAtlAntA schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:37:
[...]
Ik zat er nog over na tedenken om mijn 5950x onde rmijn x52 te zetten om te kijken of dat koeler zou draaien dan onder mijn dark rock pro 4 maar als ik jouw ervaringen zo lees dan heeft dat weinig nut. Trouwens het x570 master bord van gigabyte heeft net een update gehad naar 31l en ik haal met dezelfde settings een iets hogere single core boost vergeleken met 31j. FYI
Nothing more to say...
Zen3 mag 90 graden worden ja (5600X zelfs 95). Dat gezegd hebbende zit ik nu met wat browsen en een youtubefilmpje op 25-28 graden (5800X). Dit is dan wel met een AIO, maar een Mugen zou echt niet op 62-65 moeten zitten met wat browsen.Ayzuwa schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:45:
Ik heb een 5900X en ik vraag me af of ik geen te hoge temperaturen heb die de levensduur van mijn systeem gaan verminderen.
Dit is tijdens het gamen (bvb: CoD MW, Red Dead Redemption 2), daar gaan de temps soms tot 90°C . Meestal liggen de temps rond 84-89 tijdens het gamen, met pieken tot 90.
Tijdens het surfen / wat youtube / gewoon pc gebruik.. zitten de temps rond 62-65.
Ik heb geen OC gedaan, gwn stock speeds.
Ik heb een Scythe Mugen 5 PCGH-Edition CPU koeler.
Ik had gelezen dat ZEN3 ontworpen is om met deze temps om te kunnen.
Maar ik vraag me toch af of deze temps niet wat te hoog zijn. Wat denken jullie?
Ik zou eens controleren of:
- Je koeler goed zit
- Je kast airflow heeft (zet de buitenkant eens open voor frisse lucht via die kant)
- Wat er allemaal in 's hemelsnaam draait als je idle op 62 graden zit (lees: het dus helemaal niet idle is)
- Je de chipset drivers geinstalleerd hebt
- Een bios reset doen
Het beste is even testen met een 'externe Windows' via WinToUSB ofzo, zodat je zeker weet dat het OS waarmee je test schoon is. Ook hier wel even de chipset drivers installeren.
UNOX: The worst operating system
Ja dat haal ik ook wel met het raam open jaMaartor schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:21:
Tis ook koud momenteel in groningen... raampje open ... zat gisteravond rond de 21 graden tijdens idle
Belast je alle cores ga je over de power limit heen, en draaien alle cores op lagere clocks en voltages en is de piektemperatuur lager
Mechwarrior Online: Flapdrol
Dat hangt maar net van je monitoring tool af. Voor Ryzen Master is dat allang niet meer het geval. Ik quote uit de AMD-documentatie:haarbal schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:48:
Het hangt ook af van de load. Belast je minder cores dan wordt hij warmer. Klink misschien gek, maar komt omdat de temperatuur de maximale temperatuur in 1 van de cores is.
Belast je alle cores ga je over de power limit heen, en draaien alle cores op lagere clocks en voltages en is de piektemperatuur lager
OLD BEHAVIOR: Report the highest temp (“instantaneous temperature”) of any sensor in the whole CPU, no matter how isolated or brief.
Ryzen Master laat de average temperatuur zien en ik dacht dat HWiNFO inmiddels ook deze manier van uitlezen/weergeven aanhield maar dat weet ik niet zeker. Het was in ieder geval de bedoeling dat elke monitoring tool deze manier van monitoring ging invoeren om de enorme fluctuaties in fan speed tegen te gaan (en de schrikreactie van gebruikers omdat de temperaturen zo spiken).NEW BEHAVIOR: Report a short-duration rolling average of all temp sensors in the chip. This model will give you a holistic view of what the processor is doing across cores, cache, bus interfaces, etc.
Edit: oja.. HWiNFO heeft momenteel meerdere sensors. Moest hem ff openen op het weer zeker te weten
[ Voor 7% gewijzigd door Korvaag op 30-11-2020 21:03 ]
Ik heb dit erbij gekocht:TweakerVincent schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:13:
Welk moederbord en Ram kan ik het beste kopen bij een 5950x? Ik wil 64GB ram en ga wss niet overclocken maar wil wel wat mogelijkheden voor de toekomst. Geen hardcore OC dus.
G.SKILL F4-3600C16D-32GTZN (is er ook in 64 GB variant)
Gygabyte X570 Aaorus Master
Phanteks Enthoo Luxe | Corsair RM1000x SHIFT 80 PLUS Gold | Gigabyte X570 Aorus Master | AMD Ryzen™ 9 5950X | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | MSI GeForce RTX 4090 Suprim X | G.SKILL F4-3600C16D-32GTZN, Samsung 980 PRO PCle 4.0 NVMe M.2
Wat ik mij afvraag is of geheugensnelheid veel invloed heeft op de Cinebench r20 score. Vanwege de hier welbekende WHEA errors draai ik mijn geheugen namelijk op 3200 ipv 3600MHz. Kan een van jullie een indicatie geven of ik redelijkerwijs een hogere score kan verwachten wanneer dit geheugen in de toekomst op 3600 kan draaien?
Als ik ditzelfde doe met een curve optimiser staan bijv alle cores op 4.750-4.80 maar is de effectieve clock zon 4.3 ghz en zijn de scores ook redelijk belabberd zelfs vergeleken met stock waar ik dan effective kloks draai van ong 4.5 .....
In ryzen master zie ik dan ook dat bij een all core oc de EDC/PPT/TDC hogere % draaien dan met de curve optimiser....
In de curve optimiser kun je de limieten van ppt edc etc aanpassen, is dit noodzakelijk om de cpu als t ware op volle toeren telaten draaien ? op auto lijkt hij het heel rustig aan te doe met als gevolg belabberde all core effective clocks.....
enig idee wat normale waardes zijn voor die limieten ? wil nog steeds kijken of t me lukt all core n 5.05 ghz werkend te krijgen en begin stap voor stap die curve optimiser te snappen... maarja... dit onderdeel is enigzins waarrig in mijn kennis
[ Voor 16% gewijzigd door Maartor op 01-12-2020 09:26 ]
Dat heb ik wel gedaan. Ik kan het ook door mijn moederbord (x570 master) laten bepalen maar die gooit alles op de max waardoor ik binnen no-time op 90 graden zit en dan begint hij te throttlen. Ik ben er ook achter gekomen dat als ik die limieten erg hoog zet dat mijn scores ook lager zijn. Maar het verhaal vanm effectieve clocks wat jij beschrijft blijft wel.Maartor schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:10:
wat ik heb gemerkt is dat als ik een allcore oc van 4.7 instel met bijv 1.25v ik met cinebench alle cores of 4.7 heb staan, inclusief de effective clocks rock solid op 4.7ghz..... uiteraard et hoge scores
Als ik ditzelfde doe met een curve optimiser staan bijv alle cores op 4.750-4.80 maar is de effectieve clock zon 4.3 ghz en zijn de scores ook redelijk belabberd zelfs vergeleken met stock waar ik dan effective kloks draai van ong 4.5 .....
In ryzen master zie ik dan ook dat bij een all core oc de EDC/PPT/TDC hogere % draaien dan met de curve optimiser....
In de curve optimiser kun je de limieten van ppt edc etc aanpassen, is dit noodzakelijk om de cpu als t ware op volle toeren telaten draaien ? op auto lijkt hij het heel rustig aan te doen.
Mijn settings met mijn 5950x: PPT:150W, TDC:160A, EDC:200A
r20 doet 10600 punten met multicore. Volgens ryzen master loop ik dan tegen mijn PPT en EDC limiet aan. Alle cores boosten naar ongeveer 4.3 ghz en de temperatuur komt niet boven de 70 graden uit.
Voor de volledigheid: curve optmiser staat -15 allcore en de max boost staat op +100.Doe ik de max boost hoger dan gaat mijn single core weer naar beneden.
Uiteraard is t wel spannend om die 5.05ghz kloksnelheid te zien op mn scherm maarja, als er maar iets van 4.3 ghz all core effective klok uit komt en de single core ook nie hoger is dan stock...... wrm zou je dan die curve optimiser gebruiken ? hahaha
strakke plasser momentjes levert t wel op lolz
Mijn persoonlijk ervaring is dat het voor r20 niets uitmaakt wat je geheugensnelheid is. Bij mij waren de scores tussen JEDEC 2133Mhz en XMP 3600Mhz exact gelijk...Xyrr schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 00:00:
Wat ik mij afvraag is of geheugensnelheid veel invloed heeft op de Cinebench r20 score. Vanwege de hier welbekende WHEA errors draai ik mijn geheugen namelijk op 3200 ipv 3600MHz. Kan een van jullie een indicatie geven of ik redelijkerwijs een hogere score kan verwachten wanneer dit geheugen in de toekomst op 3600 kan draaien?
My fun: Track prepared Renault Megane 3 RS @ 306HP
Welke waarde gebruiken jullie voor Zen3 bij de Dram calculator voor de processor?
Zen2AM4/sTRX4 ?
Dank,
edit; verwijder post maar.
[ Voor 7% gewijzigd door Wobin77 op 01-12-2020 14:07 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Light21M op 01-12-2020 16:44 ]
Is dit uberhaupt wel mogelijk?
Edit: Task manager zegt 4,2. Met HWiNFO zie ik dat de max wel 4,9 is. De "effective speed" staat echter wel op 4.2. Wat is het verschil?
:fill(white):strip_exif()/f/image/0cA0zpjgsHyxza8D4siC4J1x.png?f=user_large)
Met ook alle casefans uit wordt hij 86 graden. Lijkt misschien dan toch wel te kloppen.
[ Voor 25% gewijzigd door lukjah op 01-12-2020 19:23 ]
Ik heb een 5900x die eraan komt en vraag me af of ik voor een B550 of X570 moederbordje moet gaan, als ik besluit de Intel de deur uit te doen. Ik heb nooit gezeur met Intel maar zit nog een klein beetje in twijfel of ik de AMD build door moet zetten.
Kinderziektes? Of werkt het bij iedereen die er een heeft helemaal top?
M3P 24'
nee gezien je boostmode maar 4.2 ghz islukjah schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:38:
Ik heb net mijn 5900x geinstalleerd en ik ben verbaast over de lage temperaturen. Zo erg zelfs dat ik hier even kom vragen of mijn sensor wel helemaal juist is. Ik heb zoals net gezegd een 5900x met Corsair h150i elite capellix en conductonaut liquid metal pasta. De temperaturen blijven zo laag dat op Cinebench R23 loop mode de temperaturen op 58-60 graden blijven, met fans uit. Ja, uit. Zero RPM profile in iCue staat geactiveerd en ik zie ook dat de fans daadwerkelijk niet draaien. Volgens iCue is de cooler plate van de h150i zo'n 30-38 graden. De boostmode blijft hangen op ~4,2GHz.
Doe toch maar eens een single core cinebench, effective clock kan wel eens pak lager liggen dan de zogezegde clockspeed met een offsetLight21M schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:26:
ondertussen is mijn voltage van auto naar 1.4 gebracht via offset -0.100 , verlies eig geen nadelen buiten lagere temps! 5950x
Asus B650E-I # AMD Ryzen 9800X3D@5.45Ghz PBO/CO -22/-46 - Noctua C14S 2xA12x25 Kryonaut # 32GB 6200C30 60.3ns # MSI RTX4080 VENTUS 2715@960mv 24Gbps # Samsung 990 Pro 2TB # Corsair SF750 Platinum # CM NR200p 4xA12x15 # LG 65CX 4k120 VRR
All core is niet al te warm, max 1.2v op 5900x aan 4230Mhz zoiets. Probeer maar eens advanced en 6-11 threatslukjah schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:38:
Ik heb net mijn 5900x geinstalleerd en ik ben verbaast over de lage temperaturen. Zo erg zelfs dat ik hier even kom vragen of mijn sensor wel helemaal juist is. Ik heb zoals net gezegd een 5900x met Corsair h150i elite capellix en conductonaut liquid metal pasta. De temperaturen blijven zo laag dat op Cinebench R23 loop mode de temperaturen op 58-60 graden blijven, met fans uit. Ja, uit. Zero RPM profile in iCue staat geactiveerd en ik zie ook dat de fans daadwerkelijk niet draaien. Volgens iCue is de cooler plate van de h150i zo'n 30-38 graden. De boostmode blijft hangen op ~4,2GHz.
Edit: Task manager zegt 4,2. Met HWiNFO zie ik dat de max wel 4,9 is. De "effective speed" staat echter wel op 4.2. Wat is het verschil?
[Afbeelding]
Met ook alle casefans uit wordt hij 86 graden. Lijkt misschien dan toch wel te kloppen.
Asus B650E-I # AMD Ryzen 9800X3D@5.45Ghz PBO/CO -22/-46 - Noctua C14S 2xA12x25 Kryonaut # 32GB 6200C30 60.3ns # MSI RTX4080 VENTUS 2715@960mv 24Gbps # Samsung 990 Pro 2TB # Corsair SF750 Platinum # CM NR200p 4xA12x15 # LG 65CX 4k120 VRR
Snelheid is zeker top latency is toch nog redelijk hoog fclk staat ook op 1900? Voor 1:1:1 anders 5ns pentaly rond de 60 lijkt me toch juister als je rfc etc niet lager krijgt wegens geen bdie?Wobin77 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:31:
Hoi,
ook maar eens even gespeeld met de memory timings. Hieronder de resultaten voor en na.
Ken er niet al teveel van, maar denk dat de winst toch mooi is. Zeker omdat het geen B-die chips zijn...
Dram - Calc:
[Afbeelding]
Voor:
[Afbeelding]
Na:
[Afbeelding]
cpuZ:
[Afbeelding]
fclk stond op 1900. Heb alles terug op 'stock' moeten zetten. XMP profiel 3600...neox387 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:54:
[...]
Snelheid is zeker top latency is toch nog redelijk hoog fclk staat ook op 1900? Voor 1:1:1 anders 5ns pentaly rond de 60 lijkt me toch juister als je rfc etc niet lager krijgt wegens geen bdie?
Voor de een of andere reden bleef nu RDR2 crashen na een 30 seconden. Terug op xmp, en geen problemen meer.
Moet er dieper induiken. 't Is ook zo dat je die timings in de bios op wel 3 verschillende plaatsen kan ingeven. geef je ze op 1 plaats in, dan zijn ze op die andere plaats niet aangepast.
Begrijp het nog niet helemaal. (GBx570 master, bios F31h) Zie nu wel net dat er update is van de bios (F31i)
met "Improve FCLK OC ability"
Die eens flashen en opnieuw proberen...
Nja ram oc is eigenlijk veel testen tussen settings ben zelf nog veel lager gegaan dan dram calculator, heb link al paar keer gedeeld:Wobin77 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:18:
[...]
fclk stond op 1900. Heb alles terug op 'stock' moeten zetten. XMP profiel 3600...
Voor de een of andere reden bleef nu RDR2 crashen na een 30 seconden. Terug op xmp, en geen problemen meer.
Moet er dieper induiken. 't Is ook zo dat je die timings in de bios op wel 3 verschillende plaatsen kan ingeven. geef je ze op 1 plaats in, dan zijn ze op die andere plaats niet aangepast.
Begrijp het nog niet helemaal. (GBx570 master, bios F31h) Zie nu wel net dat er update is van de bios (F31i)
https://github.com/integr...ster/DDR4%20OC%20Guide.md
Ingaven ram timings voor gigabyte enkel op tweaker scherm geen xmp profiel dan advanced memory settings staat eronder en voltage zetten in hwinfo kan je controleren meestal geeft gigabyte 0.03 teveel onder load.
[ Voor 10% gewijzigd door neox387 op 01-12-2020 23:39 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/k61quPvaiivqb8wdyAwaHuNQ.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/w0yC8oK5xxAuhNkfmUjOwISD.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/uq48518zK2kFZ8edKkAitLsd.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/8JLkrfqkLgP82vyhfhFPFDpZ.png?f=user_large)
Met behulp van dit draadje maar wat settings geprobeerd en na een boel reboots ben ik hierbij uitgekomen. Dit voelt wel een beetje als een goede balans tussen singlethread en multithreaded workloads. Ik heb overigens nog altijd het gevoel dat ik echt geen idee heb wat ik aan het doen ben
Hebben jullie dat via BIOS gedaan en zo ja, welke settings hebben jullie daarvoor gebruikt ?
Het lukt me redelijk om een Intel te "fine tunen" maar ben te lang weg bij AMD om hier nog iets van te kunnen maken vandaar de vraag
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
En zowaar, ik boot gewoon zonder problemen naar windows met 4000 coupled en enigsinds losse timings!
Tijd om te tweaken
Ik ondervind met F30, F30i random shutdowns (net alsof stroom uitvalt, en reboot automatisch weer) Ook een X570 Master, gebeurt vaak gewoon random tijdens browsen o.i.d. ben benieuwd of jij dat ook hebt met de nieuwste biossenWobin77 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:18:
[...]
fclk stond op 1900. Heb alles terug op 'stock' moeten zetten. XMP profiel 3600...
in digi vrm bios settings heb ik de LLC levels op 4 (overweeg 5) staan en alle power limieten naar 140% geschroefd, waar mogelijk extreme profile
Asus X570 strix e
Is dit nou wel of niet schadelijk voor langdurig gebruik als ik dit koppel met stel een 1.25 V en all core 4.6/4.7 ghz ?
Je systeem zal dan niet opstarten.MajorLazer schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:04:
Mogelijk een wat domme vraag, maar ik heb nu mijn 5950x ontvangen. Van het weekend zal ik mijn nieuwe build daadwerkelijk maken. Ik heb bij de retailer van de mobo een bios update extra besteld. Ik ga er vanuit dat deze ook is uitgevoerd, maar is er enige risico voor mijn CPU als dit niet zo is?
Welk mobo heb je besteld trouwens? Want er zijn verschillende fabrikanten die een auto flash functie hebben, afhankelijk van je merk hoe die uit te voeren is (vaak het beste zonder CPU en RAM omdat dan je BIOS geforceerd wordt niet verder te gaan in de post cyclus).
Kwam ik zelf maandag dus ook achter met een MSI B550 Mortar WiFi, alles er weer uit kunnen halen

Zeer netjes! Zijn die single core boost cijfers van HWI gehaald met BoosTester.exe of heb je een andere utility gebruikt? Ben trouwens wel jaloers dat je zoveel cores hebt die zo hoog gaan. Ik heb er slechts 2 die boven de 5.1Ghz komen en de rest komt dan weer niet boven de 4925Mhz uit. Zou je misschien wat van je settings kunnen delen? Ik snap ook nog niet veel van PBO en de curve optimiser eerlijk gezegd dus misschien als ik ze naast elkaar leg ik dat ik het wat beter kan gaan begrijpen.Paprika schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:48:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met behulp van dit draadje maar wat settings geprobeerd en na een boel reboots ben ik hierbij uitgekomen. Dit voelt wel een beetje als een goede balans tussen singlethread en multithreaded workloads. Ik heb overigens nog altijd het gevoel dat ik echt geen idee heb wat ik aan het doen ben. De grootste winst zit in wat willekeurige variabelen invoeren bij PBO/Curve Optimizer en continue een voltage offset van -0.15V draaien. Grappig genoeg draaien ze prima over de 5GHz (en veelal dus ook meer dan 5.1GHz) met pieken van een kleine 1.35V. Geen idee waarom ze standaard 1.5V krijgen, want dit scheelt zoveel warmte.
Ik lees hier ook wisselende verhalen over op Reddit. Bij sommige lukt het wel, andere niet. Voor de volgende keer ga ik het in ieder geval meteen zonder CPU en RAM doen, weet ik zeker dat het geen problemen geeft.
Wel leuk dat die optie er is bij MSI, hoewel ik dus nu zag dat mijn Asus mobo uit 2012 het ook heeft
Ik heb zelf de B550 F-Gaming van ASUS! Het moet volgens mij wel een auto flash functie hebben.Postman schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:10:
[...]
Je systeem zal dan niet opstarten.
Welk mobo heb je besteld trouwens? Want er zijn verschillende fabrikanten die een auto flash functie hebben, afhankelijk van je merk hoe die uit te voeren is (vaak het beste zonder CPU en RAM omdat dan je BIOS geforceerd wordt niet verder te gaan in de post cyclus).
Kwam ik zelf maandag dus ook achter met een MSI B550 Mortar WiFi, alles er weer uit kunnen halen
Klopt, en de 5900x wordt sinds BIOS versie 1004 ondersteunt. Huidige stabiele versie is 1202. Je kunt het dus ook zelf nog doen wil je het zeker weten. De handleiding van Asus is vrij duidelijk hier in.MajorLazer schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:00:
[...]
Ik heb zelf de B550 F-Gaming van ASUS! Het moet volgens mij wel een auto flash functie hebben.
Zo niet, stuur me maar een DM.
Ik wil een soortgelijke setup kopen, alleen liever een moederbord met meer usb (wel 3xm2).cyberhank schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:55:
Vanmiddag m', 5950X binnen gekregen en daarmee alles compleet voor m'n nieuwe build, zie: https://gathering.tweaker...message/64967454#64967454Net op tijd voor Cyberpunk 2077...
- AMD Ryzen 5950X
- Be quiet! Dark Rock Pro 4
- Gygabyte X570 Aaorus Master
- EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 Ultra
- Samsung 980 Pro 1TB
- F4-3600C16D-32GTZN
Ik zag gisteren ook ergens soortgelijk geheugen met cas 14. Is dat niet beter? Of zoek ik verkeerd?
Wil het liefste de 2TB versie van de 980 maar die komt pas halverwege jan
Hoi, met de F30h heb ik dat nog niet meegemaakt.Lekiame schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:56:
[...]
Ik ondervind met F30, F30i random shutdowns (net alsof stroom uitvalt, en reboot automatisch weer) Ook een X570 Master, gebeurt vaak gewoon random tijdens browsen o.i.d. ben benieuwd of jij dat ook hebt met de nieuwste biossen
Twijfel nu o0f ik wel de F30i ga flashen?!
Mooie guide! Heb jij die geschreven? Bedankt om het nogmaals te delen.neox387 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:35:
[...]
Nja ram oc is eigenlijk veel testen tussen settings ben zelf nog veel lager gegaan dan dram calculator, heb link al paar keer gedeeld:
https://github.com/integr...ster/DDR4%20OC%20Guide.md
Ingaven ram timings voor gigabyte enkel op tweaker scherm geen xmp profiel dan advanced memory settings staat eronder en voltage zetten in hwinfo kan je controleren meestal geeft gigabyte 0.03 teveel onder load.
[ Voor 41% gewijzigd door Wobin77 op 02-12-2020 20:57 ]
3600CL14 is zeker beter maar die zijn ook pas sinds kort beschikbaar, kans is groot dat als je 2 weken geleden je inkopen hebt gedaan ze helemaal niet of enkel voor astronomische bedragen te vinden warenTweakerVincent schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:35:
[...]
Ik zag gisteren ook ergens soortgelijk geheugen met cas 14. Is dat niet beter? Of zoek ik verkeerd?
Ik heb nu 4000mhz/CL17 sinds zen 3 launch nieuw binnen anders had ik zeker dit gekocht XD - en dan weet ik nog niet eens of het uberhaupt compatible is want het is eigenlijk een intel kit

pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-4000C17D-16GTZRB
[ Voor 20% gewijzigd door Bedenkelijk op 02-12-2020 20:59 ]
Wat ik al heb getest:
- CMOS reset
- 1 ramstick
- alles nalopen op schade of losse stekkers
Maar posten doet hij niet. Ook niet meer met de 5800x. Iemand nog ideeën?
ICM Gigabyte B550i F11i bios
[ Voor 4% gewijzigd door jwtje op 02-12-2020 21:00 ]
Na verwijderen van de Cmos batterij de voeding uitschakelen en de power knop een paar keer lang indrukken - dan pas weet je zeker dat die ontlaad.jwtje schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:59:
Problemen hier, net mijn (goed werkende) 5800x vervangen voor een 5900x en nu post de pc niet meer. Fans blijven volgas draaien.
Wat ik al heb getest:
- CMOS reset
- 1 ramstick
ah vandaar. Ik ben vandaag aardig aan het inlezen maar verbaasde dat veel reviews er niet over schreven. TopBedenkelijk schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:57:
[...]
3600CL14 is zeker beter maar die zijn ook pas sinds kort beschikbaar, kans is groot dat als je 2 weken geleden je inkopen hebt gedaan ze helemaal niet of enkel voor astronomische bedragen te vinden waren
Ik heb nu 4000mhz/CL17 sinds zen 3 launch nieuw binnen anders had ik zeker dit gekocht XD - en dan weet ik nog niet eens of het uberhaupt compatible is want het is eigenlijk een intel kit![]()
Tja, ieder z'n eigen keuzes. Ik heb een beetje rond gelezen op diverse sites en hiervoor gekozen. Deze kwamen er over het algemeen erg goed uit, o.a. Samsung B-dies en zeer goed overclockbaar. Wat nu overall echt beter is en de doorslag geeft en in hoeverre je dat in de praktijk echt merkt: kloksnelheid 4000 is hoger / beter dan 3600, echter latency 17 is hoger / slechter dan 16...Bedenkelijk schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:57:
[...]
3600CL14 is zeker beter maar die zijn ook pas sinds kort beschikbaar, kans is groot dat als je 2 weken geleden je inkopen hebt gedaan ze helemaal niet of enkel voor astronomische bedragen te vinden waren
Ik heb nu 4000mhz/CL17 sinds zen 3 launch nieuw binnen anders had ik zeker dit gekocht XD - en dan weet ik nog niet eens of het uberhaupt compatible is want het is eigenlijk een intel kit![]()
Phanteks Enthoo Luxe | Corsair RM1000x SHIFT 80 PLUS Gold | Gigabyte X570 Aorus Master | AMD Ryzen™ 9 5950X | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | MSI GeForce RTX 4090 Suprim X | G.SKILL F4-3600C16D-32GTZN, Samsung 980 PRO PCle 4.0 NVMe M.2

https://www.techpowerup.c...-overdrive-for-ryzen-5000
Ben ook heel benieuwd naar jullie ervaringen met auto-undervolt als die nieuwe BIOS stable is!
[ Voor 11% gewijzigd door jmk op 02-12-2020 21:17 ]
Yippie kayak, other buckets!
Dan zou dit toch een mooie oplossing zijn (cas 14, 3600)? Geen idee hoe ik erachter kom of het dual rank is?Bedenkelijk schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:57:
[...]
pricewatch: G.Skill Trident Z Neo F4-3600C14D-32GTZN
Wil 5950x
Gygabyte X570 Aaorus Master
Kopen.
Nee zoveel credit kan ik niet nemenWobin77 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:56:
[...]
Mooie guide! Heb jij die geschreven? Bedankt om het nogmaals te delen.
Daarin staat ook link voor rfc tabel ook handig
/f/image/VHxvoIykySH76ZdFzdrbUAO1.png?f=fotoalbum_large)
En link naar deze staat er ook in:
https://www.reddit.com/r/...overclocking_on_ryzen_oc/
Nog een tip voor snel te weten welke kit beter zou zijn ivm overclocken snelheid / cas
3600/14 = 257
4000/16 = 250
Maw de 3600c14 kit zou beter zijn, als is het grofweg 200mhz voor 1cl
Bdie kits zijn ook te vinden op:
https://benzhaomin.github.io/bdiefinder/
Aangezien ik een mini-itx-kast heb, voor een Enermax Liqmax III 120 gegaan.
En wat een verschil! Ik kom nu max op 77 graden uit en ik heb tijdens CB20 een allcore boost van 4.7GHz met PBO gewoon op auto en ook geen curve optimizer-aanpassingen.
CB20-score is 6288. Dik tevreden!
Ik heb ook de B550I Aorus Pro AX. Ik krijg de CMOS alleen gereset als ik een platte schroevendraaier tussen de pinnetjes klem en dan tegelijkertijd vijf seconden lang de powerknop indruk, stroomkabel kan ik dan zelfs laten zitten (de PC gaat dus niet aan als je de pinnetjes short en de powerknop indrukt).jwtje schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:59:
Problemen hier, net mijn (goed werkende) 5800x vervangen voor een 5900x en nu post de pc niet meer. Fans blijven volgas draaien.
Wat ik al heb getest:
- CMOS reset
- 1 ramstick
Is niet de bedoeling dat je pc probeert aan te zetten terwijl je die jumper short lukt zonder ook.Degrader schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:52:
[...]
Ik heb ook de B550I Aorus Pro AX. Ik krijg de CMOS alleen gereset als ik een platte schroevendraaier tussen de pinnetjes klem en dan tegelijkertijd vijf seconden lang de powerknop indruk, stroomkabel kan ik dan zelfs laten zitten (de PC gaat dus niet aan als je de pinnetjes short en de powerknop indrukt).
In de handleiding staat zelfs stroomkabel eruit maar dan werkt het niet

CB R20: 8858/639, 4.55 all core, 4.98 single (50 multiplier), lijkt me best redelijk. Geheugen 3400/14, ga ik later nog wel eens naar kijken. Als ik de PBO boost aan zet boven de 100 crasht bijna alles, ik vermoed dat hij niet hoger dan 5.0 wil, hoewel ik met wat slomere settings de 5.05 aantikte.
Temps zijn < 70 (~65 constant voor max load @ 200W), maar dat is wel te verwachten met custom loop. Gok dat die nog wel wat naar beneden kunnen met wat meer tweaken.
Bij de B550i dus niet, tenminste bij mij. Ik moet ook de power knop ingedrukt houden, anders vindt er geen reset plaats.neox387 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:15:
[...]
Is niet de bedoeling dat je pc probeert aan te zetten terwijl je die jumper short lukt zonder ook.
In de handleiding staat zelfs stroomkabel eruit maar dan werkt het niet, ipv die rotte bios flash knop had het beter cmos reset geweest op io
Knopje met kabel naar de twee pinnen werkt ook primaneox387 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:15:
[...]
In de handleiding staat zelfs stroomkabel eruit maar dan werkt het niet, ipv die rotte bios flash knop had het beter cmos reset geweest op io
CPU ging vlot. De AIO was wat bewerkelijker
Temps zijn onder load prima, bij 100% stress 15 minuten stabiel 60 graden. Valt me niet tegen. Onder idle moet ik nog even wat fan profiles aanpassen, standaard in de BIOS van mijn x570-e pakt het kennelijk 0%. Schippert dan tussen de 55 en 65 graden met een herhaaldelijks opjagen van de fans, nogal irritant.
Maar werd wat laat.
De eerste POST verliep namelijk niet helemaal vlekkeloos. Bleef nodige tijd hangen op een code 02. Had een oude GTX 680 erin gedaan als temp om mee te willen posten, HDMI out. Maar starte gewoon niet op. Geen QLED indicator op wat het probleem was.
Nogmaals de BIOS flash gedraaid, persisteerde. De 680 vervangen met een 1660 Ti, displayport out. Wederom 02 error code. Switch van displayport naar HDMI. Nu werkt het wel. Heerlijk vaag, maar met een google search in ieder geval niet de eerste met dit probleem.
XMP profile voor RAM goed gezet. 64 GB 3600, weer goed voor een ruim aantal jaartjes.
De CPU benches tonen verder zeer mooie cijfers. Zeker van waar ik vandaan kom, een i7-3820 van bijna 10 jaar oud.
Voor gaming is de 1660Ti nu uiteraard nog de bottleneck. Ik wacht nog even de 6900XT reviews af om te zeggen of het full team red wordt of toch een 3080. Raytracing performance wordt hierin voor mij doorslaggevend, dus vermoed een 3080.
Mocht iemand zich trouwens afvragen, hoe groot is een 1660 Ti een bottle neck op een systeem als dit?
Maximale graphics op een 3840x1200 op een 1660Ti, i7-3820 (3.6 Ghz), 16GB DDR3 2133 Mhz versus 1660Ti, 5900x, 64GB DDR 4 3600 Mhz levert in shadow of the tombraider beide 31 fps average in de gedraaide benchmark
American Truck Simulator is de tweede titel die ik opgestart met, tijdens spelen op vergelijkbare route van gemiddeld 33 fps naar 41 fps. Hier wel enig verschil. Maar laat nogmaals toch weer zien dat zonder highend GPU voor gaming een 5900x zinloos is indien je niet met lage graphics settings speelt
Inmiddels alle combinaties geprobeerd om de bios te resetten geen idee of dat ook gelukt is maar er zit nog geen leven in.. Ik heb het idee dat het bord op een of andere manier corrupt is geraakt, als dat een ding isneox387 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:15:
[...]
Is niet de bedoeling dat je pc probeert aan te zetten terwijl je die jumper short lukt zonder ook.

Bios flash zal ik vanavond proberen maar het weinig hoop op iets anders dan een RMA traject
Je hebt ook al langer geprobeert hé bv 20 sec ipv 5jwtje schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:03:
[...]
Inmiddels alle combinaties geprobeerd om de bios te resetten geen idee of dat ook gelukt is maar er zit nog geen leven in.. Ik heb het idee dat het bord op een of andere manier corrupt is geraakt, als dat een ding is![]()
Bios flash zal ik vanavond proberen maar het weinig hoop op iets anders dan een RMA traject
Hij doet het weer. De oplossing was om de eerste start niet via DP te doen maar om HDMI te gebruiken. Nog nooit van gehoord dat dit een probleem kon zijn maar na veel zoeken op internet deze oplossing gevonden en het bleek te werken.jwtje schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:59:
Wat ik al heb getest:
- CMOS reset
- 1 ramstick

Haal de knoopcel er even af in dat geval, houd de knop 30s ingedrukt en haal een op koffie voordat je de cel er terug instopt. Als het dan niet werkt rmaneox387 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:49:
[...]
Je hebt ook al langer geprobeert hé bv 20 sec ipv 5
Hmm. Mijn Vega64+MSI mobo doet dat ook, eerste boot altijd HDMI (heb hdmi+dp er in zitten). Pas na een succesvolle boot gaat hij over op DP first. Goed om te weten dat het dus echt hdmi moet zijn en niet enkel dp.jwtje schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:34:
[...]
Hij doet het weer. De oplossing was om de eerste start niet via DP te doen maar om HDMI te gebruiken. Nog nooit van gehoord dat dit een probleem kon zijn maar na veel zoeken op internet deze oplossing gevonden en het bleek te werken.
Bedoel je alleen de 1e keer bij installatie, of permanent HMI + DP aansluiting noodzakelijk vanwege dit boot-issue ?kaas-schaaf schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:35:
[...]
Hmm. Mijn Vega64+MSI mobo doet dat ook, eerste boot altijd HDMI (heb hdmi+dp er in zitten). Pas na een succesvolle boot gaat hij over op DP first. Goed om te weten dat het dus echt hdmi moet zijn en niet enkel dp.
(ik begin dit weekend met m'n upgrade met Gygabyte Aorus Master en RTX3080)
Als ik een crash heb, memory errors krijg + default load en reboot of als ik een cmos reset doe (en de eerste keer uiteraard). Bij normale shutdown -> boot pakt hij DP gewoon.cyberhank schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:49:
[...]
Bedoel je alleen de 1e keer bij installatie, of permanent HMI + DP aansluiting noodzakelijk vanwege dit boot-issue ?
(ik begin dit weekend met m'n upgrade met Gygabyte Aorus Master en RTX3080)
Ik laat HWInfo gewoon lopen met een dag gebruik en dan kijk ik wat 't resultaat is. Dat zal eigenlijk effectief niet anders zijn dan BoosTester draaien lijkt mij.AtlAntA schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:50:
[...]
Zeer netjes! Zijn die single core boost cijfers van HWI gehaald met BoosTester.exe of heb je een andere utility gebruikt? Ben trouwens wel jaloers dat je zoveel cores hebt die zo hoog gaan. Ik heb er slechts 2 die boven de 5.1Ghz komen en de rest komt dan weer niet boven de 4925Mhz uit. Zou je misschien wat van je settings kunnen delen? Ik snap ook nog niet veel van PBO en de curve optimiser eerlijk gezegd dus misschien als ik ze naast elkaar leg ik dat ik het wat beter kan gaan begrijpen.

Dit is waar ik nu definitief op uit lijk te komen. Dit is volledig stabiel en iedere core 1 voor 1 tot de max optimaliseren vanaf nu is me wel wat veel moeite, want dat worden veel crashes en reboots de komende weken
Ik draai nu PPT 250W, TDC 200A en EDC 195A met PBO op 75MHz. De core waarden zitten tussen de 13 en 26, waarbij de cores van de slechtere CCX allemaal 26 draien. Daar zit dus zeker nog ruimte voor optimalisatie, maar gezien ik ook nog een voltage offset van -0.15V draai zal het allemaal wel al op het randje zitten denk ik zo.
Deze doet op een Asus X570-E
All core:
CCX 0 4,852Ghz 1,29v
CCX 1 4,70Ghz 1,29v
Helaas zit er 1 mindere core op CCX1 die max tot 4,7 boost waardoor de rest ook op 4,7 blijft steken.
Verbruik van de CPU is 220watt onder full load.
CB15 MC score is 4084 punten 3900XT 3598
CB20 MC score is 9439 punten 3900XT 8179
CPU-Z
single 675 3900XT 565
multi 10250 3900XT 9000
[ Voor 7% gewijzigd door Q_7 op 03-12-2020 12:03 ]
AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED
Bedoel je hiermee de settings in de curve optimiser?Paprika schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:13:
[...]
Ik laat HWInfo gewoon lopen met een dag gebruik en dan kijk ik wat 't resultaat is. Dat zal eigenlijk effectief niet anders zijn dan BoosTester draaien lijkt mij.
[Afbeelding]
Dit is waar ik nu definitief op uit lijk te komen. Dit is volledig stabiel en iedere core 1 voor 1 tot de max optimaliseren vanaf nu is me wel wat veel moeite, want dat worden veel crashes en reboots de komende weken.
Ik draai nu PPT 250W, TDC 200A en EDC 195A met PBO op 75MHz. De core waarden zitten tussen de 13 en 26, waarbij de cores van de slechtere CCX allemaal 26 draien. Daar zit dus zeker nog ruimte voor optimalisatie, maar gezien ik ook nog een voltage offset van -0.15V draai zal het allemaal wel al op het randje zitten denk ik zo.

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED
De be quiet Pure Rock Slim. Deze was dus niet in staat om mijn 5800X voldoende koel te houden met Cinebench.safu schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:08:
Heeft iemand ervaringen met de 5800x in combinatie met een dark rock pro 4?
@Degrader welke koeling had je ervoor?
Dat was ik ook aan het proberen gisteren. Helaas werkt dat bij mij niet, als ik de offset modus aan zet gaat de bios rare dingen doen gok ik. Wellicht hebben anderen daar ook last van: al het boost gedrag gaat uit in voltage offset mode en alles blijft op sub 1v 3600-3700mhz hangen. Of is de offst mode bij zen3 anders dan die bij zen1/zen+ en gaat core boost uit in dat geval?Paprika schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:13:
[...]
maar gezien ik ook nog een voltage offset van -0.15V draai zal het allemaal wel al op het randje zitten denk ik zo.
Welke temperaturen haal je daar bij?Q_7 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:21:
Hier een 5900X op all core overclock settings, voltage heb ik iets terug kunnen schroeven naar 1,28v , lager nog niet geprobeerd, verbruik is gezakt naar 205watt
Ik kreeg op het eind dit:
Claim My Reward
Your rewards cannot be assigned at this time, please try again at a later time.
Maar als ik naar my rewards ga zie ik:
Credits used 1
Credits available 0
Congratulations on reserving Far Cry® 6 (Standard PC Edition)! We will update your account and notify you as soon as the content key is available.
Bij Nvidia kreeg ik gewoon meteen de watch dogs legion code.
Yup, same. Komt vast omdat de game nog lang niet uit is.Erico360 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:50:
Iemand die ervaring heeft met het claimen van Far Cry 6?
Claim My Reward
Credits used 1
Credits available 0
Congratulations on reserving Far Cry® 6 (Standard PC Edition)! We will update your account and notify you as soon as the content key is available.
Van 1.304v naar 1.2888 heeft 15watt gescheeld, het zal dus zeker wat uit moeten maken, ben zelf gelijk met 1.3v begonnen, en had soms crashes bij full load @1.325v, dat kwam dus omdat hij over de 220watt schoot.kaas-schaaf schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:23:
Dan waren de 70c die ik haalde rond de 1.3v niet zo raar dus (custom loop). Ik ga vanavond eens kijken wat 1.28/9 gaat doen want dat is wel interessant met die 13c drop die jij had.
Er zit dus eigenlijk meer potentie in, maar het verbruik gooit roet in het eten natuurlijk gaat dat gepaard met hitte , ik verwacht volgend jaar betere exemplaren in de vorm van een 5900XT
Jij hebt ten minste een code gekregen, ik had een "mail ons voor de code" melding....Erico360 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:50:
Iemand die ervaring heeft met het claimen van Far Cry 6?
Claim My Reward
Credits used 1
Credits available 0
5900X
6x 4,85Ghz
6x 4,70Ghz
Voltage 1.296v
CPU wil INF 2000Mhz wel maar dan moeten de geheugen timings erg los, dit is de sweetspot voor mij
Single valt een beetje tegen, maar vind het best zo