Ik had de 5800X besteld maar na het volgen van talloze posts mijn conclusie genomen dat als je wilt OC'en de 5800X no-go is en hem aangepast in de order. Dus ik adviseer je dan ook om, in geval je wilt OC'en, niet de 5800X te nemen, of je dan beter voor de 5600X of 5900X gaat laat ik aan jou over, beide lijken op basis van wat ik lees veel beter geschikt voor OC.
Mijn theorie waarom veel mensen meer issues hebben met de 5800X:
De 5950X gebruikt 2 complex cores van telkens 8 cpu's
De 5600X gebruikt 1 complex cores van 6 cpu's
De 5900X gebruikt 2 complex cores van 6 cpu's
De 5800X gebruikt 2 complex cores van 4 cpu's
Dan concludeer ik, men heeft redelijk veel last van slechte die's waarbij de slechte die's naar de 5800X gaan, immers zelfs de 5600X moet minstens op 1 complex cores 6 goed werkende cores hebben maar de 5800X moet er maar 4 hebben op 1 complex core = de slechtste maar toch nog verkoopbare dies gaan naar de 5800X.
Het valt mij ook op dat de 5800X in de praktijk vaak meer stroom gebruikt dan de 5950X en de 5900X terwijl de opgegeven TDP identiek is voor deze 3 ondanks minder cores actief. Enkel de 5600X heeft een lagere TDP omdat daar een volledige complex core is uitgeschakeld.
Dat doet mij vermoeden dat AMD wel een complex core daadwerkelijk kan uitschakelen maar binnen een complex core geen defecte cores echt kan uitzetten, eerder dat ze gewoon niet worden aangesproken, waarbij die in realiteit gewoon aanstaan & stroom vreten maar omdat de 5800X in totaal 8 defecte/instabiele cores heeft die stroom krijgen daardoor warmer gaat lopen. Mogelijks heeft dat ook nog verdere invloed op de stabiliteit van de complex core zelf.
Edit: zoals reeds aangehaald hieronder klopt mijn theorie niet, de 5800X gebruikt slechts 1 complex core. Al maakt dat de 5800X enkel mysterieuzer, immers als deze een volledige complex core uitgeschakeld heeft, waarom verbruikt hij dan gelijkaardig tot zelfs meer dan diegene die 2 complex cores actief hebben? Terwijl de 5600X met 1 complex core beduidend minder verbruikt ook zoals aangegeven in TDP, waar de 5800X dan identiek aan de 5600X zou zijn met slechts 2 meer cores actief op dezelfde complex core?
Uit de 5900X en 5950X is het stroomverbruik meer vergelijkbaar, het is dus niet dat cores uit of aan zetten echt impact heeft op het stroomverbruik? Dat zegt momenteel "does not compute" in mijn bovenkamer, iemand een idee?
Edit 2: bovenkamer heef een nieuwe theorie berekend die wel compute
De 5600X gebruikt 1 complex core met 6 cores actief
De 5900X gebruikt 2 complex cores met 6 cores actief
De 5800X gebruikt 1 complex core met 8 cores actief
De 5950X gebruikt 2 complex cores met 8 cores actief
De 5800X heeft een nadeel, het pompt al zijn stroom in 1 complex core waar 8 cores samen op elkaar gepropt zijn en het moeite heeft om zijn warmte kwijt te geraken uit zijn complex core. De 5950X doet dit ook maar geraakt er mee weg omdat de beste dies gereserveerd zijn voor de 5950X.
De 5600X en 5900X hebben dat probleem veel minder omdat ze maar 6 cores in een complex core hebben, minder hitte hoofden bij elkaar waarbij de thermals beter verlopen.
Dan nog vind ik het stroomverbruik van de 5800X nog steeds opmerkelijk te noemen dus er zitten nog haken en ogen aan.
[
Voor 30% gewijzigd door
sprankel op 28-11-2020 23:09
]