Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:03

ParaWM

Pro Prutser

Sorry voor alle vragen, probeer bij te leren ;)
Maartor schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:41:
Ik blijf settlen op 4.7ghz @ 1.25v en dan heb ik max ong 70 graden C ... cinebench multicore score van 6238

Met deze oc heb ik dan ook n 85W max ipv 130W ofzo als ik pbo of auto oc functio los laat gaan.
Heb dezelfde score met PBO aan. Doe jij dan een handmatige OC ofzo? Hoe kan je zoveel minder watts trekken?
neox387 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:41:
Zoals hierboven heb ik ook eens gedacht betere boost te hebben maar effective clock liet de waarheid ook zien clock stretching.
Bv clock 5050 effectief amper 4800 7(8)7
Dit snap ik niet. Waar zie je 4800 dan, en waarom zou dat eigenlijk 5050 moeten zijn. Eén of het ander toch.
Korvaag schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:53:
Het wordt steeds raarder hier. Ik heb alles met AutoOC weer even uitgezet. Daarbij PBO niet op 'auto' gezet maar op 'Disabled' en nu krijg ik een all-core boost van 4,2Ghz. in Cinebench. .... Nog steeds veel te laag, maar de logica is echt ver te zoeken.
Was je misschien wat koeler dan die 83C? Schiet maar even in de rondte hoor, maar misschien is dat te warm voor de algoritmes. Ik kom niet boven de 77C wat ik ook doe (2-3C lager meestal). Maar heb ook wel een Arctic 280mm met push/pull en Kryonaut sausje.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ParaWM schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:21:
[...]

Dit snap ik niet. Waar zie je 4800 dan, en waarom zou dat eigenlijk 5050 moeten zijn. Eén of het ander toch.
In hwinfo waar je je clocks ziet, staat daaronder ook effective clock wat juister zou zijn dan clock ratio x bus

Asus B650E-I # AMD Ryzen 9800X3D@5.45Ghz PBO/CO -22/-46 - Noctua C14S 2xA12x25 Kryonaut # 32GB 6200C30 60.3ns # MSI RTX4080 VENTUS 2715@960mv 24Gbps # Samsung 990 Pro 2TB # Corsair SF750 Platinum # CM NR200p 4xA12x15 # LG 65CX 4k120 VRR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartor
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 27-05 22:52

[...]

Heb dezelfde score met PBO aan. Doe jij dan een handmatige OC ofzo? Hoe kan je zoveel minder watts trekken?
dit kun je of in bios of in ryzen master doen.
Via ryzen master ga je naar je profielen. Profile 1 bijv .
Rechts boven in klik je op manual
dan kun je of elke core afzonderlijk ocen of op t rode soort crosshair icoontje klikken aan de rechterzijde boven C01 . Deze wordt dan groen en kun je alle cores synchen.
ik het em bijv op 4600 gezet
daar onder is weer een Peak Core Voltage . deze heb ik op 1.15v gezet ...

onderaan op apply klikken en testen of ie stabiel is.

Voila

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Was je misschien wat koeler dan die 83C? Schiet maar even in de rondte hoor, maar misschien is dat te warm voor de algoritmes. Ik kom niet boven de 77C wat ik ook doe (2-3C lager meestal). Maar heb ook wel een Arctic 280mm met push/pull en Kryonaut sausje.
Ik ben ongeveer altijd koeler dan 83 graden afgezien van Prime95 smal FFT met PBO en AutoOC aan. Hier ook de Arctic met kryonaut. Alleen 2 fans push (intake voorin dus koele lucht).

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Ik heb het 'gevonden'. Op dit bord stond de EDC op 130A. Nu ik PBO op disabled heb gezet, zegt Ryzen Master ineens 140A (wat m'n Asrock bord ook had).

Hoe de ****** kan een BIOS de EDC waarde anders reporten als je PBO van auto naar disabled zet. Dit is nu de reden dat ik ietsje hoger boost dan voorheen.

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 21-11-2020 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:23

Jumpiefox

Hoi ?

Zijn er mensen met een 5950x die zo vriendelijk zouden willen zijn om hun Temps + oc te posten en wat voor koeling je gebruikt?

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PBO is nog kapot. PBO lekker uit laten staan! PBO verlaagt alles somehow. Had ik paar posts terug al gepost.

Betreft de rest van jouw nummers lijkt het inderdaad aan de lage kant.

Betreft clock stretching, met mijn 5Ghz tweak haal ik paar honder punten meer op alle game benchmark tests en kan ik daadwerkelijk 4.950Mhz effectief draaien. ipv 47xx op stock settings.

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:53
Korvaag schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:48:
Ik heb het 'gevonden'. Op dit bord stond de EDC op 130A. Nu ik PBO op disabled heb gezet, zegt Ryzen Master ineens 140A (wat m'n Asrock bord ook had).

Hoe de ****** kan een BIOS de EDC waarde anders reporten als je PBO van auto naar disabled zet. Dit is nu de reden dat ik ietsje hoger boost dan voorheen.
PBO uit is AMD waardes voor PPT, TDC en EDC. Stock is dus 140A wat je ook hebt gezien.
PBO aan hoort de waardes te zetten die de mobo maker heeft ingesteld of die je zelf handmatig instelt. Bij mijn X470 Gaming 7 en X570 Tomahawk is dat 400A oid.

EDC is de stroom limiet die je mobo het VRM maximaal laat leveren en heeft vrij weinig van doen wat de CPU daadwerkelijk aan stroom trekt. EDC zal wel altijd iets hoger ingesteld moeten worden dan de daadwerkelijk TDC, wat ws een overhead achtig iets is.

Overigens op mijn beide borden werkt PBO prima. ST kleine winst, MT flinke winst.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Razkin schreef op zondag 22 november 2020 @ 02:58:
[...]

PBO uit is AMD waardes voor PPT, TDC en EDC. Stock is dus 140A wat je ook hebt gezien.
PBO aan hoort de waardes te zetten die de mobo maker heeft ingesteld of die je zelf handmatig instelt. Bij mijn X470 Gaming 7 en X570 Tomahawk is dat 400A oid.

EDC is de stroom limiet die je mobo het VRM maximaal laat leveren en heeft vrij weinig van doen wat de CPU daadwerkelijk aan stroom trekt. EDC zal wel altijd iets hoger ingesteld moeten worden dan de daadwerkelijk TDC, wat ws een overhead achtig iets is.

Overigens op mijn beide borden werkt PBO prima. ST kleine winst, MT flinke winst.
PBO stond niet aan. 130A werd gerapporteerd met default bios settings.

Verder ben ik bekend met wat EDC is. Aanpassingen aan EDC zijn hier ook stuk, maar dat was het op m'n Asrock bord ook al. Je kan invullen wat je wil maar het blijft op 130/140 staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartor
Holy moly. Net ff prime 95 aangezwengeld en temps gelijk richting de 90 los van welke voltage etc ik gebruik haha.
Mn ondervolt is bij 4.5ghz op 1.2 v stabiel maarja...
Ik betwijfel oprecht of prime95 nog wel zon goede stabiliteits check is... t is n wel heel overdreven kunstmatige belading...
Ik ga nog maar ff wat games testen op 4.7ghz @ 1.25v .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
Maartor schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:21:
Holy moly. Net ff prime 95 aangezwengeld en temps gelijk richting de 90 los van welke voltage etc ik gebruik haha.
Mn ondervolt is bij 4.5ghz op 1.2 v stabiel maarja...
Ik betwijfel oprecht of prime95 nog wel zon goede stabiliteits check is... t is n wel heel overdreven kunstmatige belading...
Ik ga nog maar ff wat games testen op 4.7ghz @ 1.25v .
Prime95 is heel agressief met AVX, Intel heeft daar een AVX offset voor waardoor je de core snelheid omlaag kunt zetten als een AVX workload is. AMD doet dit niet maar Prime95 is nogal onrealistisch, temps van 90 graden verwonderen mij niet.

Langs de andere kant, als Prime95 default settings stabiel draait dan ben je héél zeker dat het stabiel is, echter ga je in de praktijk wel je OC naar beneden moeten trekken.

Prime95 op default settings is eigenlijk goed om te testen op stock settings, weet je meteen of je power delivery geen defecten heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seezung
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-08 10:54
ymaenhout schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:21:
[...]

Wat voor settings en ram gebruik je ?
Heb zelf een 5600x met Gskill Flare X 3200 C14 ram.

Maar, zo te leten op internet, kan mij ram stukken sneller. Zet je in het bios gewoon de snelheid op 3800 met dezelfde timings?
Setje dat je hebt is een B-die setje, heb zelfde setje gehad ook, draaide steady op 3600c14. Vaak is het niet zo eenvoudig als timings zelfde laten en mhz omhoog gooien. RAM tunen is een vrij vervelend proces en heb zelf vaak CMOS moeten clearen omdat ik bios niet meer in kwam of wat dan ook :P. Zou aanraden Ryzen DRAM Calculator te gebruiken. Deze video legt het redelijk uit; https://www.youtube.com/w...ab_channel=TechnologyHive

Heb op dit moment zelf deze set;

https://tweakers.net/pric...o-f4-3800c14d-16gtzn.html

www.twitch.tv/seezung77

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Cidious schreef op zondag 22 november 2020 @ 02:30:
PBO is nog kapot. PBO lekker uit laten staan! PBO verlaagt alles somehow. Had ik paar posts terug al gepost.

Betreft de rest van jouw nummers lijkt het inderdaad aan de lage kant.

Betreft clock stretching, met mijn 5Ghz tweak haal ik paar honder punten meer op alle game benchmark tests en kan ik daadwerkelijk 4.950Mhz effectief draaien. ipv 47xx op stock settings.
Ja dat is dus het rare. PBO stond uit. De auto setting (bios default) betekent namelijk 'uit'. Het rare was dus dat ik ineens andere waardes kreeg nadat ik het op hard 'Disabled' had gezet.

Ik heb inmiddels een sheet gevonden waarin een boel 5800X'en staan:
https://docs.google.com/s...gb5vIf5d3PsqDDo/htmlview#

Het grappige is dat ik Single core gewoon prima prestaties heb, maar multicore bijna letterlijk de laagste score heb op 2 mensen na oid.

Ik zal ergens een bizar brakke core hebben verwacht ik die er dan voor zorgt dat de rest ook niet verder boost ofzo. Mijn Single core boosts gaan namelijk probleemloos naar de 4,850 met PBO uit. Ik zal eens kijken welke core de laatste score geeft met single core boost en eens zien of ik die kan uitzetten ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Korvaag Of het silicon echt slecht is kan je testen. Handmatig vcore en mp instellen. 4,5 a 4,6GHz bij 1,3 tot 1,4V is een vrij conservatieve klok die je zou moeten halen. Doet je core wel handmatig die clocks dan is je mobo/bios gewoon ruk of een deel van de cpu zelf al lijkt me dat het meest onwaarschijnlijk.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ourplayground
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 00:19
ourplayground schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:01:
Ik heb dit topic eens even zitten doorbladeren maar ben mijn “probleem” nog niet tegen gekomen.
Ik heb de gigabit b550 aorus pro icm de 5800x. Draait als een zonnetje, echter in ryzen master zie ik wel helemaal 0 cores en kan daarin dus ook geen game mode aanzetten.
Komt dit bekend voor en is dit een oh ja dingetje? Of moet ik wachten op een bios/chipset/ryzen master update?
Om even op mijn "probleem" terug te komen... vandaag een clean install gedaan van windows, alles netjes her geinstalleerd en wat denk je.. nog steeds geen cores in Ryzen Master.
Het wordt nog mooier, een maatje van mij heeft het zelfde mobo maar met de 5600x, die heeft gisteren ook een clean install gedaan en kan nu ook niet meer zijn cores zien... (waar hij dat voor de clean install wel kon..) rara hoe kan dit..?

iRacing Profiel Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Razkin schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:03:
@Korvaag Of het silicon echt slecht is kan je testen. Handmatig vcore en mp instellen. 4,5 a 4,6GHz bij 1,3 tot 1,4V is een vrij conservatieve klok die je zou moeten halen. Doet je core wel handmatig die clocks dan is je mobo/bios gewoon ruk of een deel van de cpu zelf al lijkt me dat het meest onwaarschijnlijk.
Dat heb ik dus gedaan. Ik kom daar bij een BIOS setting van 1.4 volt op 4,5 Ghz. en dat draait prima Cinebench. Deze 1.4 volt setting dropt naar 1.36 onder load dus dat is ongeveer precies het voltage dat de CPU zelf vraagt als ie stock draait. Helaas stopt ie er dan mee op 4,166 a 4,2 Ghz. Rara.

Het zou kunnen zijn dat ik hem ook nog wel op 4,6 Ghz. kan krijgen met handmatig instellen, maar dat was niet m'n doel. Het doel was idd het kijken of ik met het voltage wat de CPU vraagt bij stock settings, zelf hoger kon clocken en dat kan dus makkelijk.

Het suffe is dus: Dit speelt dus op 2 borden:
- Asrock B550 PG Velocita
- MSI B550 Gaming Carbon Wifi

Dan zou je toch zeggen dat het echt de CPU is die hier roet in het eten gooit. Ik ben alleen een beetje out of options voor mijn gevoel, afgezien van nog een 5800X regelen en het daarmee testen, maarja. Das een beetje duur en een beetje moeilijk gezien de voorraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Korvaag Hoe de CPU de klok regelt is helaas niet 1 op 1 met wat je handmatig kan instellen. 1,4V voor 4,5GHz is niet denderend. Twee borden hetzelfde gedrag is ook niet logisch, dus ja ik zou ook zeggen dat je CPU niet in orde is en RMA kan.

Wat doet de CPU met Prime95 small FFT? Gaat de CPU toevallig lager draaien dan de baseclock van 3,8GHz?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Razkin schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:14:
@Korvaag Hoe de CPU de klok regelt is helaas niet 1 op 1 met wat je handmatig kan instellen. 1,4V voor 4,5GHz is niet denderend. Twee borden hetzelfde gedrag is ook niet logisch, dus ja ik zou ook zeggen dat je CPU niet in orde is en RMA kan.

Wat doet de CPU met Prime95 small FFT? Gaat de CPU toevallig lager draaien dan de baseclock van 3,8GHz?
Nee dat niet, dus hij is niet helemaal gaar. Small FFT's doet hier 4,0 Ghz. Nogmaals: het zou best kunnen dat ie met 1.4 volt hoger kan. Ik heb het alleen niet geprobeerd want dat was niet m'n doel. M'n doel was om te kijken of ik met het voltage dat de CPU vraagt de boostsnelheden kan halen die iedereen zo'n beetje lijkt te halen (4,5 Ghz.) en dat is het geval. Daarna ben ik mijn tijd gaan steken in zaken als PBO om te kijken of ik een lijn kon ontdekken in het boostgedrag. Helaas is dat weinig succesvol geweest. Hij pakt max PPT en max EDC bij CB20 en dat lijkt het issue waarom ie niet hoger boost. De vraag is dan echter waarom hij zo'n rare curve heeft. Waarom heeft deze CPU 1,36 volt nodig voor 4,2 Ghz. (of iig: denkt ie dat nodig te hebben).

Omdat haast niemand een Asrock bord heeft had het theoretisch iets van Asrock kunnen zijn, maar dat lijk ik nu ook uitgesloten te hebben met dat andere bord. Verder zie je in de sheet die ik postte dat er genoeg mensen zijn met een MSI B550 bord die wel de boost halen (en hier ook). Voorlopige conclusie van mijn kant: CPU gaar of gewoon heel slecht.

Ik heb al een mail gestuurd naar de shop waar ie gekocht is en als daar niets zinnigs uitkomt gaat ie denk ik inderdaad retour. De vraag is alleen of dat terecht is of dat ik gewoon een CPU heb waarmee ik enorme pech heb. Ik ben daar nog steeds niet helemaal over uit. Wat mag je minimaal verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
4,2GHz is gewoon abnormaal laag en dat zie je ook duidelijk terug in je CB20 scores.

Als je handmatig 4,2GHz@1,36V en 4,5GHz@1,4V instelt wat zijn de PPT waardes?

Ik zou dan verwachten dat je bij 4,5GHz +@1,4V dan ruim de 140W zou moeten overschrijden als het in de cpu zelf zit.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Razkin schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:30:
4,2GHz is gewoon abnormaal laag en dat zie je ook duidelijk terug in je CB20 scores.

Als je handmatig 4,2GHz@1,36V en 4,5GHz@1,4V instelt wat zijn de PPT waardes?

Ik zou dan verwachten dat je bij 4,5GHz +@1,4V dan ruim de 140W zou moeten overschrijden als het in de cpu zelf zit.
Dat is een goede. Zal dat zo eens proberen (ben nu even niet thuis). Ik was wel van plan om dat na te kijken maar ben dat vorige week vergeten.

Ik weet nog wel dat ik met PBO heb geprobeerd deze limieten op te rekken, maar dat de CPU weigerde alsnog boven de limieten te draaien dus dat schoot niet op. Ik wil vandaag ook nog even de EDC-bug setting van 1 gaan proberen om te zien of ie dan ineens verder wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:50
@Korvaag Zitten de pinnen in de 8pin CPU stekker wel goed, eventueel even een andere voeding proberen, meten is weten, al is het maar om dat ieder geval uit te sluiten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denheer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 21:03
Jumpiefox schreef op zondag 22 november 2020 @ 00:18:
Zijn er mensen met een 5950x die zo vriendelijk zouden willen zijn om hun Temps + oc te posten en wat voor koeling je gebruikt?
Met PBO en geheugen op 3400C16 wordt mijn 5950X in CB20 multi max 82c, en met CB20 single max 62c.

In CB20 multi haalt de 5950X 4,4-4,5Ghz en in CB20 single 5.050Ghz.

CB20 multi score is rond de 11500, en CB20 single rond de 630.

Gebruikte koeling is een Corsair Hydro H115i AIO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Habana schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:50:
@Korvaag Zitten de pinnen in de 8pin CPU stekker wel goed, eventueel even een andere voeding proberen, meten is weten, al is het maar om dat ieder geval uit te sluiten..
De voeding ga ik niets mee doen. Stekkers zitten prima. Tis een half jaar oude Seasonic Titanium 650 watt. Daar is niets mis mee. Bij vervanging CPU is daar ook niets aan aangeraakt of vervangen. Bij vervangen moederbord uiteraard wel, maar de kans dat het de voeding is, is kleiner dan 1%.

@Razkin
Nou, even wat getest. Grappig wel. EDC bug gebruiken werkt niet meer. Hij negeert de EDC dan wel, maar boost dan all-core tot 3,6 Ghz. dus dat slaat nergens op :+

Wat ik wel weer heb kunnen reproduceren: BIOS load defaults zet EDC weer op 130A. Wat ik vervolgens ook invul bij EDC: Ryzen master blijft 130A aangeven. PBO met motherboard waardes voor PPT/TDC/EDC geeft ook nog steeds 130A. EDC lijkt dus niet te specificeren.

Ik ben er inmiddels wel achter dat hij door die EDC waarde niet hoger boost. Je ziet namelijk met Ryzen master dat CB R20 begint op 4,4 Ghz. maar zodra hij doorheeft dat hij daarmee 130A pakt, dan klapt ie meteen terug naar de 4,167 Ghz.

Dan over naar de manual OC. CPU op 4,5 Ghz. gezet bij 1.36 volt. Hiervoor eerst weer load bios defaults gedaan. Nu staat EDC ineens weer op 140A. Het is werkelijk zo onlogisch als maar kan, maargoed, dat terzijde.

Cinebench R20 run geeft een PPT van 140 watt en 93% van EDC 140A (dus 130A). CB score wordt dan een nette 5963 en de CPU wordt 78 graden.

Nu we toch bezig zijn, even wat verder proberen uit de losse pols:

Voor de lol heb ik de CPU ook even op 4,6Ghz. gezet bij 1,36 volt. Boot ook probleemloos. Cinebench run kan ook afgemaakt worden. PPT en EDC readouts zijn dan ongewijzigd (waarschijnlijk is het verschil te klein om te zien. PPT gaat soms naar 145 watt). Cinebench resultaat 6098.

Nog 1 testje gedaan om het voltage wat lager te zetten dan 1,36 volt. Gekozen voor 1,33 volt bij de nog ingestelde 4,6 Ghz. Boot wederom probleemloos. PPT 135 watt. EDC nagenoeg ongewijzigd. 93% van 140A. CPU hier onderin de 70 graden.

Laatste voltage experiment. 1,3 volt bij 4,6Ghz. Boot ook probleemloos. CB draait prima. 125 watt PPT. EDC nog steeds 93%, CPU 71 graden. Score 6110.

En dan helemaal als laatste: 4,65 Ghz. bij die 1,3 volt. Dat gaat de mist in. Hier krijg ik een harde reset.

Dus: Deze CPU lijkt niet brak te zijn. Waardes met manual OC zijn gewoon normaal voor zover ik kan inschatten. Sterker nog. 4,6 Ghz. bij 1.3 volt is volgens mij gewoon pri-ma.

Wat dus over de hele linie opvalt is dat ie bij de stock settings meent 100% van de EDC te gebruiken terwijl bij de manual OC hij dat niet eens haalt (93%).

Ik ga weer terug naar mijn oorspronkelijke hypothese en dat is dat de EDC gewoon niet goed wordt gerapporteerd/uitgelezen. Hij vindt onterecht dat hij 100% van de EDC gebruikt en limiteert daarom de boost.

PS: Leve een schone externe SSD met Windows 10. Je kan experimenteren wat je wil. Als je Windows sloopt is er geen probleem :+

[ Voor 68% gewijzigd door Korvaag op 22-11-2020 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
@Korvaag
Ik heb m'n 5800X + X470 Gaming 7 in een Coolermaster N300 kast gedaan en ben ook even aan de gang geweest met stress testen, want het is niet bepaald een moderne kast om iets als een 5800X+1080Ti te huisvesten :)

Mijn 5800X bij stock 140A EDC boost naar 4550(5950).
Als ik handmatig EDC op 130A zet, dan blijft mijn 5800X boosten naar 4500MHz(5887). Op 120A gaat die naar 4450 (5821) en met 110A naar 4400MHz (5764).

Pas bij een EDC van 90A, wordt het 4175MHz(5443). Bij 160A wordt slechts 97% gebruik gehaald en heeft verder geen invloed op score of clocks. PPT loopt op van 92 naar 102W, niet echt schokkend. Het mobo heeft als PBO waardes 700W PPT en 380A TDC, dus dat zal de limite niet zijn geweest.

Bovenstaande met PBO zaken op auto en via Ryzen Master PBO ingeschakeld en ook op die manier EDC aangepast.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@Razkin
Thanks voor het nakijken ! EDC aanpassingen werken hier gewoon niet. Je kan instellen wat je wil, maar het blijft op 130A/140A staan (bij handmatig instellen wordt het ook ineens 140A).

Wat gewoon niet lijkt te kloppen is die EDC readout.
1.36 volt bij 4,6 Ghz. manual = 93% (130A) EDC reported van de 140A
1.36 volt bij 4,167 Ghz. stock boost = 100% (140A) EDC reported van de 140A

Rara politiepet...

Overigens kan ik met Ryzen Master EDC ook niet omhoog zetten. Pijltje naar boven is greyed out.

[ Voor 17% gewijzigd door Korvaag op 22-11-2020 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Korvaag Wat is de EDC waarde? Ik heb wel iets raars gevonden nu, moet het alleen ff dubbel checken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Razkin schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:39:
@Korvaag Wat is de EDC waarde? Ik heb wel iets raars gevonden nu, moet het alleen ff dubbel checken.
Bij default bios hier 130A, zodra ik PBO hard op disabled zet 140A.

Bij boost Cinebench (dus stock boost) is het of 100% van 130A bij een boost van 4,167 Ghz. of 100% van 140A bij een boost van 4,2Ghz.

(wat ook aantoont dat de boost EDC-limited lijkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Korvaag Ik bedoelde TDC...

Kan je EDC ook rechtsreeks in het bios niet hoger instellen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Razkin schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:43:
@Korvaag Ik bedoelde TDC...

Kan je EDC ook rechtsreeks in het bios niet hoger instellen?
Ik kan het wel doen.. maar er gebeurt gewoon niets. Alles hoger in BIOS blijft gewoon 140A in Ryzen Master. Ik heb 160 geprobeerd, 200, 500. Niets werkt. Als je EDC op 1 zet lukt dat wel, maar dan is de boost helemaal stuk.

Back to TDC:
TDC is 95A en tijdens CB rapporteert Ryzen Master 84% van deze 95A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Korvaag

Ik heb even gevarieerd met TDC...

EDC140(stock)
TDC60A
72W 4400MHz 5911
EDC readout 87% van 140A =~121A

TDC380A(stock)
EDC90A
89W 4175MHz 5518
TDC readout 18% van 380A = ~68A.

Het maakt het boost alghoritme er iig niet duidelijker op. Wat doet je systeem als je TDC zelf instelt via Ryzen Master?

[ Voor 5% gewijzigd door Razkin op 22-11-2020 18:56 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Razkin schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:49:
@Korvaag

EDC140(stock)
TDC60A
72W 4400MHz 5911

TDC380A(stock)
EDC90A
89W 4175MHz 5518

Het maakt het boost alghoritme er iig niet duidelijker op. Wat doet je systeem als je TDC zelf instelt via Ryzen Master?
Ook TDC is greyed out, maar lijkt hier niet de beperking omdat die niet op 100% eindigt tijdens het testen. Zowel PPT, EDC als TDC kan ik in Ryzen master niet instellen.

Ik zal PBO eens aanzetten, rebooten en dan kijken of ik het daarna aan kan passen (de kans is 0, maargoed, je probeert eens wat).

Edit:
Lol.. PBO aanzetten in Ryzen Master ging niet eens, dus ik heb het maar in het BIOS op enabled gezet. Direct is m'n reported EDC in Ryzen master weer 130A ipv 140A. TDC kan ik nu wel instellen, maar EDC en PPT nog niet. PPT is ook niet meer nuttig om in te stellen want dat staat nu door PBO enabled al op 500 watt.

TDC even naar 100A gezet voor de lol. Tijd voor een CB run. 100% van EDC weer (130A dus nu). PPT van 27% van de 500 watt = 135 watt. Door de EDC beperking komt ie niet eens aan z'n 142 watt. Bizar.

[ Voor 26% gewijzigd door Korvaag op 22-11-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yyvn
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-11-2022
.

[ Voor 99% gewijzigd door yyvn op 22-11-2020 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Korvaag Met PBO krijg ik m'n CPU ook niet over de 105W, pas bij auto OC inschakelen of handmatige OC ga ik erover heen

Die 130A is dus de bios setting voor het mobo -> pruts mobo of ontzettend slechts bios en naar mijn mening beide.

Heb je dat andere mobo nog?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Razkin schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:04:
@Korvaag Met PBO krijg ik m'n CPU ook niet over de 105W, pas bij auto OC inschakelen of handmatige OC ga ik erover heen

Die 130A is dus de bios setting voor het mobo -> pruts mobo of ontzettend slechts bios en naar mijn mening beide.

Heb je dat andere mobo nog?
Je kan de MSI B550 Pro Carbon toch met de beste wil van de wereld geen slecht bord noemen. Ik denk eerder dat er nog een bug in het BIOS zit. Zeker aangezien je met PBO disabled toch ook gewoon de mobo waarden hoort te krijgen, en dat is nu 140A. Ze je PBO aan dan wordt het 130A, en stel je vervolgens wat in dan wordt het soms weer 140A.

Andere bord heb ik nog ja (Asrock) maar daar was het issue van de boost hetzelfde. Dat was de hele reden van de aanschaf van deze MSI. Ik ga het echter niet weer terug ombouwen. Het gaat me niets opleveren ben ik bang. Zelfde AGESA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@Razkin
Ik heb een programmaatje 'boost tester' gedownload. Zie hier op pagina 6:
https://www.overclockers....optimizer.18906071/page-6

Dit tooltje gooit 1 core load over een enkele core heen en gaat zo door je stapeltje cores. Per core doet ie 5 seconden en dan schakelt ie over. Wat de exacte zwaarte van de load is weet ik niet, maar het gaat hier even om de verhouding tussen de resulaten:

Mijn resultaten:
C01: 4,810 (op 1 na beste core volgens Ryzen Master)
C02: 4,473 Ghz.
C03: 4,806 Ghz.
C04: 4,454 Ghz.
C05: 4,741 Ghz.
C06: 4.812 Ghz. (beste core volgens Ryzen Master)
C07: 4,768Ghz.
C08: 4,808 Ghz.

Core twee en vier zijn zo brak als een aap lijkt het. In hoeverre dat dit probleem kan veroorzaken weet ik weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Korvaag Draai je nu 7C90v151 ?

Mijn X570 Tomahawk draait nog op 7C84v14(zonder beta smart acces), maar ook daar kan ik prima varieren met EDC waardes etc.

Al m'n cores doen 4850MHz bij de load van dat tooltje, maar dat wist ik in principe al met relatief licht games over 4 tot 6 cores.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Razkin schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:29:
@Korvaag Draai je nu 7C90v151 ?

Mijn X570 Tomahawk draait nog op 7C84v14(zonder beta smart acces), maar ook daar kan ik prima varieren met EDC waardes etc.

Al m'n cores doen 4850MHz bij de load van dat tooltje, maar dat wist ik in principe al met relatief licht games over 4 tot 6 cores.
Ik draai v151 ja. Ik zou v14 eens kunnen proberen, maar ik denk niet dat dit ineens wat op gaat lossen. Als jij over alle cores zoveel boost krijgt dan heb jij een duidelijk betere CPU. Is dat met PBO uit trouwens ? Zo te zien aan de boost denk ik wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Korvaag Ja, bios op auto en Ryzen Master op default.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Razkin schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:36:
@Korvaag Ja, bios op auto en Ryzen Master op default.
Dan denk ik dat ik gewoon de conclusie moet trekken dat ik een zeer matige 5800X heb. Met de BIOS-versie die jij net post (die v140) haal ik all-core een boost van 4,150 dus nog wat lager dan het meest recente BIOS. EDC staat wel op 140A nu zonder PBO hard op disabled te zetten.

EDC is nu ook aanpasbaar. Even zien wat ik daarmee nu kan.

Jeps.. EDC wordt direct ook gezet en doet daadwerkelijk iets. Laatste BIOS is dus gewoon bugged. EDC hoger zetten (nu naar 160A gezet) doet helaas niets met de boost. Blijft 4,150. Score 5499.

[ Voor 15% gewijzigd door Korvaag op 22-11-2020 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Razkin schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:49:
@Korvaag

EDC140(stock)
TDC60A
72W 4400MHz 5911
EDC readout 87% van 140A =~121A

TDC380A(stock)
EDC90A
89W 4175MHz 5518

@Korvaag Probeer ook TDC, zoals je hierboven ziet is de uitlezing van een EDC aanpassing raar met een opvallend lage score.

72W en 59xx bij slechts 4400MHz is ook opvallend, normaal moet je dan richting de 4500MHz en 90W om in de 59xx te komen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Razkin schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:54:
[...]

@Korvaag Probeer ook TDC, zoals je hierboven ziet is de uitlezing van een EDC aanpassing raar met een opvallend lage score.

72W en 59xx bij slechts 4400MHz is ook opvallend, normaal moet je dan richting de 4500MHz en 90W om in de 59xx te komen.
TDC nu 240A (max). EDC op 220A (max). PPT op 500. Zelfde boost (4,150). Score blijft 5500. Daadwerkelijk PPT is 27% (135 watt).

Op zich nu ik weet wat de echt slechte cores zijn, zou ik wat kunnen spelen met de Curve en de slechte cores iets meer voltage geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Korvaag Je moet TDC beperken, dat werkt effectiever. Het boost gebeuren doet niets met een overdaad aan ruimte door te beperken zet je het juist actief aan het werk.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Razkin schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:59:
@Korvaag Je moet TDC beperken, dat werkt effectiever. Het boost gebeuren doet niets met een overdaad aan ruimte door te beperken zet je het juist actief aan het werk.
Beperken werkt averrechts. Zo'n 50-100 mhz. minder boost op 65A (ipv 100A). 85A geeft om en nabij dezelfde score.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@Razkin
Wauw. Ik ben even aan het spelen geslagen met de core optimizer en dan per core. De slechte cores heb ik -25 bananen gegeven en de rest gewoon op 0 laten staan (ik blijf het bananen noemen totdat ik weet wat voor eenheid er bij hoort).

All-core boost is ineens 4,285 Ghz. CB-score gaat naar 5700.

Nog steeds niet zo goed als de rest, maar ik denk dat we nu wel zeker kunnen stellen dat de twee slechte cores echt de boost beperken.

Ik kom met dit BIOS trouwens om in de WHEA-errors. Ben niet de enige verder, maar het valt wel op. Geheugen dus tijdelijk maar ff teruggezet naar 3200.

[ Voor 14% gewijzigd door Korvaag op 22-11-2020 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Korvaag WHEA is een ding idd. Ik ben van 4066 erug op 3533MHz op de X570. Was aan het wachten op een non beta SAM bios.

Ik hoop dat de winkel het oppakt, want nog geen 4300MHz is wel erg droevig.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Razkin schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:37:
@Korvaag WHEA is een ding idd. Ik ben van 4066 erug op 3533MHz op de X570. Was aan het wachten op een non beta SAM bios.

Ik hoop dat de winkel het oppakt, want nog geen 4300MHz is wel erg droevig.
Ja ik vraag me alleen wel echt af of ik het voor elkaar ga krijgen. Er zijn nou immers ook matige CPU's en AMD garandeert 3,8 Ghz. base en dat doet ie, en garandeert een boost van 4,7 op lichte loads en dat doet ie ook (mijn beste core gaat gewoon naar 4,85 Ghz.).

Misschien moet ik maar accepteren dat ik pech heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:18:
@Razkin
Ik heb een programmaatje 'boost tester' gedownload. Zie hier op pagina 6:
https://www.overclockers....optimizer.18906071/page-6
Dank, bestaat er nog zoiets om langere tijd een specifieke core testen ? affinity in windows instellen werkt niet

Asus B650E-I # AMD Ryzen 9800X3D@5.45Ghz PBO/CO -22/-46 - Noctua C14S 2xA12x25 Kryonaut # 32GB 6200C30 60.3ns # MSI RTX4080 VENTUS 2715@960mv 24Gbps # Samsung 990 Pro 2TB # Corsair SF750 Platinum # CM NR200p 4xA12x15 # LG 65CX 4k120 VRR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
neox387 schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:45:
[...]

Dank, bestaat er nog zoiets om langere tijd een specifieke core testen ? affinity in windows instellen werkt niet
Geen idee. Misschien dat je de maker van dit tooltje kan mailen voor een versie met variabelen ? Kies core en kies tijd oid ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Korvaag schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:56:
[...]

Geen idee. Misschien dat je de maker van dit tooltje kan mailen voor een versie met variabelen ? Kies core en kies tijd oid ?
ben met curve bezig kan natuurlijk in cinebench langzaam meer threats doen maar dan gaat als maar lager klokken omdat vorige cores ookal bezig zijn natuurlijk dusja hoe stability testen :/

Die boost tester is ook maar indicatie, geeft maar 3watt op een core terwijl cinebench tot 13 watt gaat hier

EDIT: opgelost single core test starten in cinebench endan de affinity instellen op specifieke cpu werkt wel oOo

[ Voor 20% gewijzigd door neox387 op 22-11-2020 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
Korvaag schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:50:
[...]

Ja ik vraag me alleen wel echt af of ik het voor elkaar ga krijgen. Er zijn nou immers ook matige CPU's en AMD garandeert 3,8 Ghz. base en dat doet ie, en garandeert een boost van 4,7 op lichte loads en dat doet ie ook (mijn beste core gaat gewoon naar 4,85 Ghz.).

Misschien moet ik maar accepteren dat ik pech heb.
Ik denk dat het reeel is dat je exemplaar binnen 5% van de gemiddelde benchmark waardes moet kunnen komen, zoals AMD en onafhankelijke reviewers die hebben gedaan.

Met je CB score zit je daar ver onder.

Mijn 2de CCX van m'n 3900X was ook niet super, maar die presteerde zoals de initiele reviews.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Curve optimizer lijkt wel beetje broken ?
core 0 negatief 10000 werkt nog maar veranderd ook gewoon niets lol :?

Edit: heb het dus verkeerd begrepen voltage gaat niet omlaag enkel max boost clock curve omhoog, wel zeer raar fenomeen.

Enige dat telt in Windows zijn die 2 preferred cores, afhankelijk of die laag genoeg bv curve negatief -15 lijkt iets van een +100a125mhz boost te kunnen geven, overige cores kan je zo laag als je wilt zetten bv - 50 gaat ze niet meer verhinderen

Met die testboost hier eerder kan ik met elke core in ccd1 allemaal zogezegd 5150/5135effectief doen op 5900x +200 maar in werkelijke load bv cinebench niet dus dan zit ik rond de 5060 omdat men preferred cores niet laag genoeg kunnen om de curve zo laag te trekken en de overige cores geraken met hun - 50 dan bv max tot 5075

[ Voor 156% gewijzigd door neox387 op 23-11-2020 02:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
@Razkin
Ja, ik heb hem aangemeld als retour.

Ik heb de curve optimizer tot -50 gezet nu op de 2 slechte cores. Dan heb ik en all-core boost van 4,322Ghz. en een score van 5787. Daarmee blijft de CPU ook stabiel op Prim95 blend. Dat op zich is al raar aangezien de meeste mensen met een dusdanige offset (zie Elm0r) zelfs een voltage boost moeten geven. Hier niets. Stabiel met welke test dan ook (denk aan aantallen theads ook in CB en Prime).

Ik kan niet anders concluderen dat de frequency/voltage curve van deze CPU gewoon volledig kapot is op 2 cores. Ik hoop dat de retour geaccepteerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zaterdag mijn 5800x van Coolblue geinstalleerd op m'n nieuwe MSI B550 Tomahawk, Gskill ripjaws 3600-16 en bij de eerste boot kwam ik nog in de bios, maar dat duurde al veel langer dan ik verwachtte. XMP ingesteld en gereboot, maar pc deed daarna helemaal niets meer, rood cpu led bleef branden. CMOS reset en toen kwam ik wel weer in de bios, bios update gedaan naar laatste beta versie en gelukkig bootte de pc daarna goed. Windows geinstalleerd en alles lijkt te werken, systeem is gevoelsmatig veel sneller dan mijn oude i5 6600K.

Cinebench R23 haalt multicore 14912 en singlecore 1568 alles op stock. Zag in die AMD tool een gemiddelde van 4,6 Ghz met een max van 4,8. Maar moet nog een beetje hier nalezen wat ik allemaal kan doen qua oc.

Temps tot 81 graden met een dark rock pro 4. Moet alleen nog een keer de koelpasta vervangen, ging niet zo lekker qua uitsmeren, misschien was een lijntje beter achteraf.

Tot zover happy Quantor!

[ Voor 10% gewijzigd door Quantor op 23-11-2020 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esthar
  • Laatst online: 10-09 20:08
Een beetje gespeeld met de 5900x en Neo :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygoabw59I_mn_HqoeuDtCLWd01w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUI1IIllY07n5hfF5mxpDZsU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Esthar schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:51:
Een beetje gespeeld met de 5900x en Neo :)

[Afbeelding]
is dat stabiel met TM5 extreme@anta777 ?
vsoc 0.981 lijkt me weinig stock is dacht ik 1v dus nogal veel drop maar misschien gaat dat idd wel nog op 1800 :P men record op 3733c15 is 99.6 sec :9~

curve optimizer done 2 pref cores van ccd1 op -17 al de rest op -50 +150mhz
testboost vs cinebench ga het hierop houden, ccd1 6 core load boost gezellig 4875 vs 4700 stock,8core 4680 vs 4500 stock 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoTj93VpbSu9FRcoccdEk78d1go=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5QiKCT8ghkyLVRT5JzVbzLKr.png?f=fotoalbum_large

EDIT: crashte op idle.. beste core naar -15 maar nu is de gehele curve omlaag gegaan nu beter op +125 voor effectief 5060 op ccd1

[ Voor 6% gewijzigd door neox387 op 23-11-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
nieuws: AMD kondigt dynamische undervolt-optie voor Ryzen 5000-processors aan

Goed nieuws. Het zijn geen bananen maar 'counts'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-09 19:34
Ik heb deze functie al op mijn auros master x570 bord. Aan de hand van het artikel dacht ik even dat het gewoon een toggle in het BIOS zou zijn maar het is per core in te stellen. Dat betekent dat het erg veel testen zal zijn om goed te optimaliseren. Ik had gehoopt dat dit gewoon bij het boost algoritme in zou zitten. Is dit iets wat nog moet komen of zal het een handmatig iets blijven?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
AtlAntA schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:27:
[...]

Ik heb deze functie al op mijn auros master x570 bord. Aan de hand van het artikel dacht ik even dat het gewoon een toggle in het BIOS zou zijn maar het is per core in te stellen. Dat betekent dat het erg veel testen zal zijn om goed te optimaliseren. Ik had gehoopt dat dit gewoon bij het boost algoritme in zou zitten. Is dit iets wat nog moet komen of zal het een handmatig iets blijven?
Undervolt is altijd iets handmatigs geweest. Je moet namelijk stabiliteit testen en kijken of je niet gaat clock stretchen. Ik verwacht dan ook niet dat dit automatisch gaat gebeuren, maar ik kan het mis hebben natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Korvaag schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:31:
[...]

Undervolt is altijd iets handmatigs geweest. Je moet namelijk stabiliteit testen en kijken of je niet gaat clock stretchen. Ik verwacht dan ook niet dat dit automatisch gaat gebeuren, maar ik kan het mis hebben natuurlijk :)
Op zich is het handmatig spelen met zulke features ook wel een deel van de lol natuurlijk ;)

Alleen na vandaag ben ik een beetje klaar met Gigabyte. Een paar dagen geleden kwam er een bios uit voor de x570 master met versie nummer 31h. Ik had die via de flashback optie even geïnstalleerd nog voordat mijn 5950x binnen kwam. Nadat de CPU was geinstalleerd lekker aan het spelen geweest met pbo, ryzen master etc. Multi score van net iets boven de 11k en 615 op single. Dat is op een een 'druk' OS met veel achtergrond processen dus niet slecht vond ik zelf. Stress test met aida64 komt net onder de 90 graden uit met een dark rock pro 4. Beetje aan de warme kant maar nog niet slecht.

Vanmiddag even tijd om te gamen. Na nog geen 10 minuten crashed het gehele systeem. Na de reboot check ik even mijn event viewer, en ja hoor helemaal vol met WHEA errors. Dus even terug naar complete stock CPU settings. Meteen weer een crash en WHEA errors. Na een tijdje troubleshooting toch maar eens een kijkje op de site van Gigabyte. En wat blijkt? Versie 31h is van de site verdwenen en versie 31j staat er nu. Geen enkele changelog te vinden die naar 31h verwijst of wat dan ook.

Weer alles opnieuw testen en nu is alles stabiel. CB scores zijn grofweg hetzelfde gebleven en de temps zijn gemiddeld 5-10 graden gezakt. Voltages heb ik niet echt naar gekeken. Foutje van Gigabyte dus dat ze dat BIOS op de download pagina hebben gezet.

Mijn geheugen is 32Gb corsair (CMK32GX4M2Z3600C18) maar de chips komen van een fabrikant waar ik nog nooit van gehoord heb namelijk Nanya Technology. Er is 1 XMP profiel beschikbaar en dat werkt ook goed. Maar zodra ik ook maar wat met de timings doe crashed het systeem ongeacht het voltage. Is dat normaal voor deze fabrikant? Iemand ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@AtlAntA

Elk BIOS zal je opnieuw moeten testen met je OC-settings. AGESA en wat de fabrikanten eromheen knutselen heeft zo'n enorme impact. je kan er niet blindelings vanuit gaan dat het nog werkt. Dat kan aan heel veel dingen liggen:
- Veranderingen in XMP
- Veranderingen in boostgedrag
- Veranderingen in welke cores er gekozen worden voor welke load
- Veranderingen in voltage wat het moederbord verstrekt
- Gedrag van PBO
- ...

Dan zou je zeggen: if it aint broken, dont' fix it.. maar imho gaat dat al een paar jaar niet meer op voor de eerste release biossen. Je ziet dat er in elke AGESA-versie nog zoveel wordt gerepareerd. Bij ZEN2 was het bij AGESA 1.0.0.4 ABBA pas een beetje zinnig stabiel. Alles ervoor had wel ergens problemen.

Betekent dat je inderdaad elke BIOS-versie iig weer een 'intake' moet doen van je setttings. Voor mij persoonlijk betekent dit:
- Memtest86
- Prime95 Small FFT's
- Prime95 max memory en memory controller stress test
- Cinebench om te kijken hoe je scores zijn

En sta er niet van verbaasd bij te kijken als elke AGESA-versie in het begin weer dingen stukmaakt die het juist wel deden in het vorige BIOS.

Voor mijn MSI-bord bijvoorbeeld: laastste beta bios wat Smart Access Memory (SAM) voor de GPU mogelijk maakt is PBO volledig stuk.

Maturity duurt even. Heb ik van allerlei meningen over, maar dat is niet zo relevant. Feit is: in het begin loop je tegen een boel dingen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AtlAntA schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:51:
[...]

Op zich is het handmatig spelen met zulke features ook wel een deel van de lol natuurlijk ;)

Alleen na vandaag ben ik een beetje klaar met Gigabyte. Een paar dagen geleden kwam er een bios uit voor de x570 master met versie nummer 31h. Ik had die via de flashback optie even geïnstalleerd nog voordat mijn 5950x binnen kwam. Nadat de CPU was geinstalleerd lekker aan het spelen geweest met pbo, ryzen master etc. Multi score van net iets boven de 11k en 615 op single. Dat is op een een 'druk' OS met veel achtergrond processen dus niet slecht vond ik zelf. Stress test met aida64 komt net onder de 90 graden uit met een dark rock pro 4. Beetje aan de warme kant maar nog niet slecht.

Vanmiddag even tijd om te gamen. Na nog geen 10 minuten crashed het gehele systeem. Na de reboot check ik even mijn event viewer, en ja hoor helemaal vol met WHEA errors. Dus even terug naar complete stock CPU settings. Meteen weer een crash en WHEA errors. Na een tijdje troubleshooting toch maar eens een kijkje op de site van Gigabyte. En wat blijkt? Versie 31h is van de site verdwenen en versie 31j staat er nu. Geen enkele changelog te vinden die naar 31h verwijst of wat dan ook.

Weer alles opnieuw testen en nu is alles stabiel. CB scores zijn grofweg hetzelfde gebleven en de temps zijn gemiddeld 5-10 graden gezakt. Voltages heb ik niet echt naar gekeken. Foutje van Gigabyte dus dat ze dat BIOS op de download pagina hebben gezet.

Mijn geheugen is 32Gb corsair (CMK32GX4M2Z3600C18) maar de chips komen van een fabrikant waar ik nog nooit van gehoord heb namelijk Nanya Technology. Er is 1 XMP profiel beschikbaar en dat werkt ook goed. Maar zodra ik ook maar wat met de timings doe crashed het systeem ongeacht het voltage. Is dat normaal voor deze fabrikant? Iemand ervaringen hiermee?
het zou mogelijks met 31h kunnen werken al is er ook een beta 31k, of je wacht nog wat af tot er nieuwe AGESA uitkomt dat gaat nog beter zijn.

Als je je ram op 3200 zet ga je geen problemen hebben al is dat aan cl18 wel meh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Korvaag schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:02:
@AtlAntA

Elk BIOS zal je opnieuw moeten testen met je OC-settings. AGESA en wat de fabrikanten eromheen knutselen heeft zo'n enorme impact. je kan er niet blindelings vanuit gaan dat het nog werkt. Dat kan aan heel veel dingen liggen:
- Veranderingen in XMP
- Veranderingen in boostgedrag
- Veranderingen in welke cores er gekozen worden voor welke load
- Veranderingen in voltage wat het moederbord verstrekt
- Gedrag van PBO
- ...

Dan zou je zeggen: if it aint broken, dont' fix it.. maar imho gaat dat al een paar jaar niet meer op voor de eerste release biossen. Je ziet dat er in elke AGESA-versie nog zoveel wordt gerepareerd. Bij ZEN2 was het bij AGESA 1.0.0.4 ABBA pas een beetje zinnig stabiel. Alles ervoor had wel ergens problemen.

Betekent dat je inderdaad elke BIOS-versie iig weer een 'intake' moet doen van je setttings. Voor mij persoonlijk betekent dit:
- Memtest86
- Prime95 Small FFT's
- Prime95 max memory en memory controller stress test
- Cinebench om te kijken hoe je scores zijn

En sta er niet van verbaasd bij te kijken als elke AGESA-versie in het begin weer dingen stukmaakt die het juist wel deden in het vorige BIOS.

Voor mijn MSI-bord bijvoorbeeld: laastste beta bios wat Smart Access Memory (SAM) voor de GPU mogelijk maakt is PBO volledig stuk.

Maturity duurt even. Heb ik van allerlei meningen over, maar dat is niet zo relevant. Feit is: in het begin loop je tegen een boel dingen aan.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord d:)b
Toch blijft het vreemd dat 31h nu van de website is verdwenen. Zelfs met alles op stock en zonder XMP profiel crashte het systeem nog met gamen en kreeg ik veel WHEA errors. Nu met 31j erop is alles stabiel ook met XMP actief.
neox387 schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:02:
[...]

het zou mogelijks met 31h kunnen werken al is er ook een beta 31k, of je wacht nog wat af tot er nieuwe AGESA uitkomt dat gaat nog beter zijn.

Als je je ram op 3200 zet ga je geen problemen hebben al is dat aan cl18 wel meh
Zoals ik hierboven al beschreef is alles stabiel en draait het geheugen nu op 3600mhz met 18-22-22-42. Ik zou het inderdaad wat lager kunnen klokken en dan de timings wat strakker kunnen zetten. Ik had alleen nog nooit van die producent gehoord. Mijn vorige 2 corsair kitjes hadden allemaal Samsung chips en daar kon ik nog best veel uithalen. Tegen beter weten in had ik dat van deze ook gehoopt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Dusss. Ik dacht dat alles stabiel was op +150 met 2000fclk. Had nog nooit gecheckt op whea errors in het logboek. Ongeveer 25.000 haha. Niet dat ik er iets van merk trouwens in games of benches. Maar ik geloof dat dat niet goed is right :) Beetje inlezen maar over soc voltage en vddg begrijp ik? Tips? Alle volts staan op auto. Wel curve optimizer in gebruik.

[ Voor 8% gewijzigd door ParaWM op 23-11-2020 19:38 ]

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ParaWM schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:37:
Dusss. Ik dacht dat alles stabiel was op +150 met 2000fclk. Had nog nooit gecheckt op whea errors in het logboek. Ongeveer 25.000 haha. Niet dat ik er iets van merk trouwens in games of benches. Maar ik geloof dat dat niet goed is right :) Beetje inlezen maar over soc voltage en vddg begrijp ik? Tips? Alle volts staan op auto. Wel curve optimizer in gebruik.
Toen ik whea erorrs had was dat wel degelijk te zien in cinebench multi score die ineens 1000 lager was. Bus interconnect error zeker? Sommige hebben gefixt met hogere vsoc andere weer lager.. Of ligt gwn aan bios ik zit weer met een Wall op 3733

Al opmerkelijk dat het op auto volts post?
Van zover ik gevonden heb kan vanalles tussen:
VDDP min 900 max 1000
VDDG beide min 900 max 1100
Vsoc min 1 max 1.175v
7(8)7

[ Voor 18% gewijzigd door neox387 op 23-11-2020 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

neox387 schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:11:
[...]

Toen ik whea erorrs had was dat wel degelijk te zien in cinebench multi score die ineens 1000 lager was. Bus interconnect error zeker? Sommige hebben gefixt met hogere vsoc andere weer lager.. Of ligt gwn aan bios ik zit weer met een Wall op 3733

Al opmerkelijk dat het op auto volts post?
Van zover ik gevonden heb kan vanalles tussen:
VDDP min 900 max 100
VDDG beide min 900 max 1100
Vsoc min 1 max 1.175v
7(8)7
Dank voor de VDDP en VDDG tips, misschien een volgende stap. Yes; Bus interconnect errors volgens HWinfo. Alles loopt wel op Auto ja. Vandaag in ieder geval ook weer geleerd dat de X570 Tomahawk blijkbaar 1.1v standaard doet.

Even getest binnen de bandbreedte die Dram Calculator aangeeft van 1.05v - 1.125v. Ik kwam er bij toeval achter dat Prime Small FFT en CPU-Z stress tegelijk draaien de WHEA error vrij snel oprampte. Verlagen naar 1.05v of 1.075v halveerde de error count (van 200 in 3 min naar 100 in 3 min). Vrij goed reproduceerbaar. Verhogen naar 1.125v geen effect. Daarna even getest met FCLK en mem op 1900: nog maar 32 errors/3min en op 1800 geen errors meer.

Nou goed, ik laat hem lekker even op 2000 staan zolang ik er geen last van heb, met Soc op 1.075v. Geen last in games of benchmarks tot nog toe. Las dat dit misschien niet ongewoon is (op hogere FCLK) met de nog recente zen3 biossen. In ieder geval weer iets geleerd vandaag, we gaan het zien :)

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
ParaWM schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:09:
[...]

Dank voor de VDDP en VDDG tips, misschien een volgende stap. Yes; Bus interconnect errors volgens HWinfo. Alles loopt wel op Auto ja. Vandaag in ieder geval ook weer geleerd dat de X570 Tomahawk blijkbaar 1.1v standaard doet.

Even getest binnen de bandbreedte die Dram Calculator aangeeft van 1.05v - 1.125v. Ik kwam er bij toeval achter dat Prime Small FFT en CPU-Z stress tegelijk draaien de WHEA error vrij snel oprampte. Verlagen naar 1.05v of 1.075v halveerde de error count (van 200 in 3 min naar 100 in 3 min). Vrij goed reproduceerbaar. Verhogen naar 1.125v geen effect. Daarna even getest met FCLK en mem op 1900: nog maar 32 errors/3min en op 1800 geen errors meer.

Nou goed, ik laat hem lekker even op 2000 staan zolang ik er geen last van heb, met Soc op 1.075v. Geen last in games of benchmarks tot nog toe. Las dat dit misschien niet ongewoon is (op hogere FCLK) met de nog recente zen3 biossen. In ieder geval weer iets geleerd vandaag, we gaan het zien :)
Correct me if im wrong maar als je zoveel WHEA errors krijgt dan moet dat wel je prestaties beinvloeden toch? Heb je al cinebench runs enzo gedaan met je lagere clocks/voltages?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

AtlAntA schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:14:
[...]

Correct me if im wrong maar als je zoveel WHEA errors krijgt dan moet dat wel je prestaties beinvloeden toch? Heb je al cinebench runs enzo gedaan met je lagere clocks/voltages?
Zal morgen nog even hertesten. Maar mijn eerdere posts in dit topic leken erop van niet (toen nog niets bewust van dit verhaal).

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Ik heb ivm een paar WHEA errors het geheugen gewoon tijdelijk op 3200 gezet. Ik geloof het wel even. Terug naar 3600 komt wel weer als er een fix is :)

VDDP hier op 0,950 volt gezet en VDDG's op 1.000 volt. Dat waren met m'n 3600X redelijk ideale waardes voor 3600CL16. VSOC staat daarbij nu ook op 1,000 volt en dat is 'Auto'.

[ Voor 11% gewijzigd door Korvaag op 23-11-2020 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartor
ik heb de ASUS x570 strix e ...... bios 2812 beta ...... nergens een curve optimiser te vinden.
Klopt het dat deze simpelweg nog niet uitgebracht is voor mijn MB ?

onder amd overclocking, pbo etc staat de optie er gewoonweg niet ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 13:15

Ryceck

Constants and Variables

Zo dan, hier een nieuweling welke sinds dit weekend ook een 5800x heeft.
Heb al het eea hier gelezen en een hoop info en kennis opgedaan maar verzuip nog wel een beetje af en toe in de terminologie en afkortingen hier.

Ik ben vooralsnog een klein beetje aan het spelen geweest met de 5800x in basis benchmarks maar wil nu dat ding een beetje tweaken. Issue wat ik vooral zie is de temperatuur van het ding. Stock tikt hij makkelijk de 85-90 graden aan in Cinebench Multicore (r23) met een clock speed van 4500mhz.
Ik heb al even via Ryzen master zitten spelen met vaste voltages en mhz en krijg hem stabiel op 4600mhz met 1.3volt waarmee de temperatuur netjes rond de 78-80 komt te hangen.

Maar nu staat er een vast voltage in terwijl ik juist liever zou zien dat hij zijn boost-proces doorloopt met een variabel percentage. DIt lijkt mij namelijk veel efficienter ten opzichte van harde grenzen plaatsen.

Nu had ik iets gelezen van een offset op mijn cpu core voltage zetten. Als ik dit echter doe in mijn MSI bios (enkel de voltage-offset plaatsen op -0.075 bijvoorbeeld) dan boot windows netjes maar zit mijn CPU vast op 3800mhz en 1.1V en wordt mijn clockspeed en voltage niet meer geboost.
Heb ik hier nu iets gemist qua settings? Had ik bijvoorbeeld PBO ook nog aan moeten zetten ofzo?

En algemener dan nog: welke stappen kan ik nu het beste doorlopen om maximale performance uit mijn CPU te halen met een zo laag mogelijk voltage. Want lager voltage is minder warmte is minder koeling is rustigere pc :)

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Maartor schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:32:
ik heb de ASUS x570 strix e ...... bios 2812 beta ...... nergens een curve optimiser te vinden.
Klopt het dat deze simpelweg nog niet uitgebracht is voor mijn MB ?

onder amd overclocking, pbo etc staat de optie er gewoonweg niet ....
Dat zou goed kunnen. Bepaalde borden/merken hebben het al wel. In het nieuwsbericht is ook te lezen dat het een functie is die in principe pas in AGESA 1.1.8.0 komt. Sommige producenten hebben het echter in 1.1.0.0 al aangezet.

@Ryceck
Als eerst zou ik wat aan je fancurve doen. Deze CPU's worden gewoon 90 graden. Dat is niet erg. Ze pakken elke graad die ze hebben om te boosten.

Als je hem perse koeler wilt hebben dan zijn er wat opties:
- Curve Optimizer voor undervolt (maar dan kan ie ook weer hoger boosten dus dat effect kan beperkt zijn)
- TDP/PPT beperken waardoor de CPU minder mag verbruiken en dus koeler blijft. Hij boost dan wel minder ver
- Betere koeler kopen ;)

Als eerste zou ik de fancurve aanpassen. Minimaal (zeg) 60% fanspeed en bij 90 graden 80% fanspeed (ofzo). Je hebt dan een stuk minder fluctuaties. Dat je geen 100% fanspeed gebruikt is niet erg. De CPU zal alleen iets minder ver boosten.

[ Voor 37% gewijzigd door Korvaag op 24-11-2020 14:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:39

MazeWing

The plot thickens...

Sinds gisteren mijn 5800x (via de Duitse Alternate) ook in goede orde ontvangen in ingebouwd.
In eerste instantie toch een aardig heethoofd, waarbij m'n cpu koeler (Noctua NH-D15) toch aardig wat geluid ging maken om 'm goed te koelen. Normaliter draait ie op zo'n 30-45% (535-770 RPM), nu was er zo'n 60-70% (1000-1200 RPM) nodig met als gevolg een stuk meer herrie.

Inmiddels een zeer makkelijke en doeltreffende oplossing gevonden: PPT verlagen naar 120 (staat standaard op automatisch). Dit valt binnen heel het precision boost overdrive gebeuren en bepaald wat het maximale stroomverbruik dat vanuit het socket naar de cpu gaat.
Omdat de 5800x dit in verhouding met de cores veel hoger heeft, is dit ook de reden waarom die veel warmer wordt dan de andere cpu's.

Door het te verlagen naar 120 is de temperatuur nu zo'n 74-75 graden met een uur cinenebench r20 met een fan profile die tussen de 35-40% zit. Die heeft tot gevolg dat zelfs bij maximale belasting die koeler nauwelijks te horen is. Als ik dit op 35% vastzet dan is de temperatuur 1-2 graden hoger.
Qua performance heb ik nauwelijks in moeten boeten. Waar ik stock 5987 haalde zit ik nu op 5897. Alle cores boosten naar 4441-4466. OP het gebied van single core is er niets veranderd (logisch, want minder vermogen nodig) en haal ik nog steeds 619

Door deze eenvoudige instelling met 1,5% prestatie verlies heeft een flinke verbetering qua temperatuur tot gevolg.
Mogelijk interessant voor de mensen die, net zoals ik, net wat meer waarde hechte aan lager geluid (en een fatsoenlijke temperatuur) dan maximale performance ten koste van alles...
Idle zit ik trouwens rond de 35-36 graden met fanspeed van 25% (compleet onhoorbaar) (Windows gebalanceerd energieschema, zonder aanvullende tweaks, etc.)

[ Voor 4% gewijzigd door MazeWing op 24-11-2020 14:00 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@MazeWing
Goed om te lezen dat jouw Alternate tray 5800X wel goed presteert. Ik ben nog steeds aan het wachten op een reactie op mijn retourmelding van mijn drama-CPU die maar 5500 haalt stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Korvaag schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:18:
@MazeWing
Goed om te lezen dat jouw Alternate tray 5800X wel goed presteert. Ik ben nog steeds aan het wachten op een reactie op mijn retourmelding van mijn drama-CPU die maar 5500 haalt stock.
Ligt het niet aan je moederbord?

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
MazeWing schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:23:
[...]

Ligt het niet aan je moederbord?
Nee. Meerdere borden, meerdere biossen en meerdere OS'en.

[ Voor 4% gewijzigd door Korvaag op 24-11-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

MazeWing schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:40:
...

Inmiddels een zeer makkelijke en doeltreffende oplossing gevonden: PPT verlagen naar 120 (staat standaard op automatisch). Dit valt binnen heel het precision boost overdrive gebeuren en bepaald wat het maximale stroomverbruik dat vanuit het socket naar de cpu gaat.
Omdat de 5800x dit in verhouding met de cores veel hoger heeft, is dit ook de reden waarom die veel warmer wordt dan de andere cpu's.

...
Check dit is zo'n ding waar ik ff naar zocht. Heb hetzelfde gedaan en kom nu op 77 graden uit met mijn NH-U12A. Ben nog niet helemaal tevreden met de herrie. Mijn fans knallen gewoon nog door naar 2000rpm om die 77c vast te houden; niet helemaal wat ik wil bereiken.
Maarja; iig zijn we weg van de 90c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Ryceck schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:28:
[...]

Check dit is zo'n ding waar ik ff naar zocht. Heb hetzelfde gedaan en kom nu op 77 graden uit met mijn NH-U12A. Ben nog niet helemaal tevreden met de herrie. Mijn fans knallen gewoon nog door naar 2000rpm om die 77c vast te houden; niet helemaal wat ik wil bereiken.
Maarja; iig zijn we weg van de 90c.
Je kunt het nog verder verlagen. Ook kun je EDC op 90en TDC op 115 zetten. Dit zal de temperatuur nog iets verlagen, maar wel 3-4% performance degradatie hebben. Dit was namelijk de eerste instelling die ik probeerde en kwam toen uit op 5750-5760 qua score.

Vergeet niet dat de NH-D15 zo’n beetje de beste luchtkoeler is en toch heel wat beter kan koelen dan de jouwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMajorLazer
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-11-2020
Hoe moeilijk is het om zulke settings aan te passen? Ik heb nooit met CPUs gerommeld, dus ik heb er totaal geen verstand van. Volgende week krijg ik mijn 3080 binnen, en wil ik mijn gehele airflow build bouwen. Ik kan de 5800x krijgen, maar ben nogal huiverig ivm gerapporteerde thermal issues. Eveneens overweeg ik een 3900x(t) als deze in de uitverkoop gaat op Black Friday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

MrMajorLazer schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:55:maar ben nogal huiverig ivm gerapporteerde thermal issues.
Sorry, welke gerapporteerde thermal issues? Ik lees alleen wat vragen van mensen die zich af vragen of het normaal is dat de cpu heet wordt nadat ze continu synthetische benches draaien.

Deugdelijke koeler die goed gemonteerd is en je hebt geen thermal issues tenzij je buiten spec gaat draaien.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMajorLazer
onsgeluk schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:59:
[...]

Sorry, welke gerapporteerde thermal issues? Ik lees alleen wat vragen van mensen die zich af vragen of het normaal is dat de cpu heet wordt nadat ze continu synthetische benches draaien.

Deugdelijke koeler die goed gemonteerd is en je hebt geen thermal issues tenzij je buiten spec gaat draaien.
Mijn excuses als ik al het technische gepraat niet goed begrijp. Van wat ik lees wordt de 5800x een stuk heter tov zowel de 5600x als de 5900x. Ook al kan de CPU thermals aan van rond de 90C, rapporteren mensen nog steeds hogere temperaturen. Dit is niet alleen het geval bij benchmarks zoals Cinebench, maar ook bij gaming zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
@MrMajorLazer

Op een paar logische uitzonderingen na van CPU's die gewoon defect zijn, zijn er geen thermal issues. Het is exact hetzelfde verhaal als bij Zen2. Sterker nog, Zen3 is nog meer gemaakt op maximaal heet worden om zo te kunnen boosten zoals je al gevonden hebt.

Dat iets heet wordt maakt het nog geen issue. 'Men' kan er vanalles van vinden dat ze (AMD) de CPU's zo ontwerpen en bouwen, maar als iemand daar problemen mee heeft moeten ze het niet kopen.

Welke koeler je ook hebt, de CPU zal ongeveer altijd 80 graden worden:

Afbeeldingslocatie: https://hothardware.com/Image/Resize/?width=1170&height=1170&imageFile=/contentimages/Article/3039/content/big_thermals-ryzen-5000.jpg

Helaas zit 'het internet' weer vol met mensen die het beter weten dan AMD zelf en niets anders kunnen dan hard schreeuwen. Trek je daar niets van aan.

Het hele boostgedrag van deze CPU is gebaseerd op:
- Heb ik nog ruimte qua vermogen
- Heb ik nog ruimte qua temperatuur

Zo ja --> boosten. Pas bij echt enorme koelers loop je dan tegen een punt aan waarbij de vermogenslimiet eerder in zicht komt dan de termperatuurlimiet. Dan zie je dat je CPU bij maximale boost bv 75 graden wordt. Hij zou qua termperatuur verder kunnen, maar hij rent eerder tegen de vermogensmuur aan.

Betekent wel dat je even moet nadenken over je fancurve. Zoals ik al eerder heb aangegeven heb ik bij mijn AIO nu een curve van minimaal 60% fan en maximaal 80% fan. Weinig fluctuaties. Stil als er geen belasting is, en iets meer herrie bij hoge belasting.

[ Voor 29% gewijzigd door Korvaag op 24-11-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMajorLazer
Dat is goed nieuws. Ik ben ook van plan een case te bouwen die volledig is gericht op airflow (Lian Li Lancool II mesh, Noctua NH-D15, 4x Noctua 144mms fans), maar ik werd nogal huiverig van alle horror verhalen van de 5800x. Naast het huidige tekort, was dat ook een van de redenen waarom ik hoopte op een goede 3900x deal tijdens de aankomende Black Friday. Nu heb ik toch wat meer vertrouwen in de 5800x als aankoop. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
MrMajorLazer schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:18:
Dat is goed nieuws. Ik ben ook van plan een case te bouwen die volledig is gericht op airflow (Lian Li Lancool II mesh, Noctua NH-D15, 4x Noctua 144mms fans), maar ik werd nogal huiverig van alle horror verhalen van de 5800x. Naast het huidige tekort, was dat ook een van de redenen waarom ik hoopte op een goede 3900x deal tijdens de aankomende Black Friday. Nu heb ik toch wat meer vertrouwen in de 5800x als aankoop. .
Tis vrij simpel. Nou is mijn 5800X bizar slecht qua boost, maar hij pakt wel z'n maximale vermogen. Met mijn Arctic Liquid Freezer wordt de CPU bij Cinebench R20 maximaal 72 graden. Nou is dat wel een flinke AIO, maar het geeft aan dat de slide an sich prima klopt. Prime95 small FFT in de 80 graden (maar dat is een vrij surrealistische load).

Heet wordt ie sowieso, daar moet je je op instellen. De mate waarin dat erg is hangt van de verwachting en je fancurve af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMajorLazer
Korvaag schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:20:
[...]

Tis vrij simpel. Nou is mijn 5800X bizar slecht qua boost, maar hij pakt wel z'n maximale vermogen. Met mijn Arctic Liquid Freezer wordt de CPU bij Cinebench R20 maximaal 72 graden. Nou is dat wel een flinke AIO, maar het geeft aan dat de slide an sich prima klopt. Prime95 small FFT in de 80 graden (maar dat is een vrij surrealistische load).

Heet wordt ie sowieso, daar moet je je op instellen. De mate waarin dat erg is hangt van de verwachting en je fancurve af :+
Zijn zulke benchmarks veel zwaarder op je CPU dan een spel zoals bijvoorbeeld Red Dead Redemption 2 of Total War: Three Kingdoms? Ben je over het algemeen tevreden met je aankoop trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
MrMajorLazer schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:23:
[...]

Zijn zulke benchmarks veel zwaarder op je CPU dan een spel zoals bijvoorbeeld Red Dead Redemption 2 of Total War: Three Kingdoms? Ben je over het algemeen tevreden met je aankoop trouwens?
Hoewel het afhangt van de resolutie waarop je speelt, zijn games over het algemeen nooit een all-core maximale load als Cinebench. Denk aan 6 cores die een beetje losjes hun werk kunnen doen en een videokaart die de beperkende factor is. Met games heb ik nog niet uitgebreid getest maar ik zou zeggen 50-60 graden ofzo.

Verder ben ik totaal niet tevreden maar dat ligt aan het feit dat ik een waardeloze CPU heb gehad die niet boost. Hij gaat hier retour, maar er komt zeker weten een andere 5800X voor terug... dus dat zegt denk ik wel genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

MrMajorLazer schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:18:
Gewoon de 5800x kopen! Het probleem zit ook voor een deel in onze "gedachten" dat een temperatuur van 80 graden niet goed is en veel te hoog. Maar zoals @Korvaag zojuist aangeeft is heel Zen 3 gemaakt op het principe van hoge temperaturen en tot de max gaan voor dat laatste beetje performance.

Zelfs als je boven de 90 komt is het nog geen ramp omdat de CPU dan gaat throttlen. Zelfs dat is bewust zo gedaan. In die zin is het net een laptop, waar temperaturen van ver in de 80 en tegen de 90 gewoon de normaalste zaak van de wereld is.

Inmiddels heb ik nog wat testen gedaan en heb ook mijn GPU eens flink op z'n donder gegeven. Na een uurtje Far Cry 5 komt de CPU uit op 77,9 graden (met een fan speed van 35%) en de GPU op 69-70 graden (met de fans op ~1000 RPM). Ook de casefans staan allemaal zeer laag met een toerental van 535-625 RPM indien de temperatuur van de GPU tussen de 60-80 graden zit. het zijn trouwens BeQuiet Silent Wings 3 fans).

Het zit dus allemaal RUIM onder de limieten en geeft een praktisch onhoorbare computer. Zelfs bij 1 van de zwaarste spellen; Witcher 3 zit de GPU maar een graad of 6 hoger en heeft dit geen negatieve gevolgen voor de cpu (die weer wat minder belast wordt in dat spel).

De 5800x wordt dus door onkunde en een verkeerd verwachtingspatroon weggezet als een cpu die veel te warm wordt. Het is makkelijk aan te passen en straks met PBO 2.0 zal dit nog allemaal wat makkelijker gaan.
Wel ben ik van mening dat AMD uit zichzelf wel iets had kunnen doen aan de hoeveelheid power doe de CPU mag krijgen. Het slaat eigenlijk nergens op dat dit zo hoog ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

MazeWing schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:35:
[...]

Je kunt het nog verder verlagen. Ook kun je EDC op 90en TDC op 115 zetten. Dit zal de temperatuur nog iets verlagen, maar wel 3-4% performance degradatie hebben. Dit was namelijk de eerste instelling die ik probeerde en kwam toen uit op 5750-5760 qua score.

Vergeet niet dat de NH-D15 zo’n beetje de beste luchtkoeler is en toch heel wat beter kan koelen dan de jouwe.
Nouja... een NH-U12A is gewoon vergelijkbaar qua prestaties met een NH-D15. Hij zit qua koelvermogen iets onder de NH-D15 (in de range van 1-2 graden) maar is wel gelijk ook een stuk kleiner met zijn 120mm fans.

Buiten dat vind ik het temperatuurverschil wel zodanig groot tussen onze casussen dat ik eens andere dingen ga checken. Koelpasta nog eens controleren en de airflow in de case maar eens onderzoeken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

MrMajorLazer schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:06:
[...]

Mijn excuses als ik al het technische gepraat niet goed begrijp. Van wat ik lees wordt de 5800x een stuk heter tov zowel de 5600x als de 5900x. Ook al kan de CPU thermals aan van rond de 90C, rapporteren mensen nog steeds hogere temperaturen. Dit is niet alleen het geval bij benchmarks zoals Cinebench, maar ook bij gaming zelf.
Geen reden om je te excuseren hoor! Maar wat iemand anders bovenstaand ook al schrijft, er wordt een hoop geroepen wat niet noodzakelijkerwijs ook waar is.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Ryceck schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:41:
[...]

Nouja... een NH-U12A is gewoon vergelijkbaar qua prestaties met een NH-D15. Hij zit qua koelvermogen iets onder de NH-D15 (in de range van 1-2 graden) maar is wel gelijk ook een stuk kleiner met zijn 120mm fans.

Buiten dat vind ik het temperatuurverschil wel zodanig groot tussen onze casussen dat ik eens andere dingen ga checken. Koelpasta nog eens controleren en de airflow in de case maar eens onderzoeken denk ik.
Je hebt gelijk! Ik was even in de veronderstelling dat het echt een ander soort koeler was. Wel denk ik dat het qua geluid een groter verschil is. 140mm fans hoeven minder hard te draaien voor hetzelfde effect.

Ter aanvulling; mijn systeem bestaat verder uit:
- Asus B550 Strix Gaming - F
- 2x8 GB 3200@C16 (verdere timings op auto)
- Phanteks Evolv X
- 3 Silent Wings 3 fans als intake (voorzijde)
- 2 Silent Wings 3 fans als outtake (bovenzijde)
- 1 Silent Wings 3 fan als outtake (achterzijde)
- Noctua NT-H2 koelpasta (als dikke streep door het midden aangebracht)
- Gigabyte 3080 Vision OC (undervolt met de fans standaard op zeer langzame stand)

Alle case fans draaien rond de 300-350 RPM. Indien ik de massieve voorzijde van de behuizing haal, daalt de temperatuur nog een aantal graden. Bij een mesh behuizing zal de airflow dan ook standaard een stuk beter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

AtlAntA schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:14:
[...]

Blijkbaar weinig invloed. Total errors in een 9 minuut durende Single en Multi run. Waar ik eerst trouwens nog dacht te hebben vastgesteld dat mem/fclk speed wel invloed had bij R20, lijkt dat nu volledige onzin. Conclusie is denk ik dat R20 super veel spreiding heeft :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HXZFaGi.jpg

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Spreiding valt wel mee, maar om dit goed te testen moet je een volledig lege/schone Windows hebben zonder achtergrondservices. De test duurt relatief kort en er glipt altijd wel een stuk software / service tussendoor die ff aandacht wil. Afhankelijk van het stukkie software kan dat stiekum best een behoorlijke invloed hebben.

Als je deze test in een loop zou draaien van een uur zal je spreiding veel minder zijn.

Bij single core zie je ook dat de spreiding veel minder is omdat er genoeg cores/threads over zijn om 'de rest' aandacht te geven. Iets wat bij multi-core altijd ten koste van je test gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door Korvaag op 24-11-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMD
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

LMD

Complex Minded

AMD 5800X (Tray vanuit Alternate.de) vandaag geïnstalleerd op mijn ITX bordje: Gigabyte Aorus X570 I PRO WIFI
Dit met BIOS F31j

Er zit volgende geheugen achter: Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2D3600C18

Even vergelijking in Cinebench R20 met zijn voorganger de 3700X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaV65BkwxJz9RcEfbZ3JadeLrx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VJ1w8Sif9Z3WO0BgtflcwbdX.png?f=fotoalbum_large

Even stress test om te kijken wat die deed met CPU-Z

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ke7aaKBgKf2JBhjy3gCMiAMaaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q9CtIMmYnKCPWUfU1Y1auxEu.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij heb ik niks te klagen, heb verder nog geen tweaks of wat dan ook gedaan.

Nothing more to say...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
heb mijn 5800x net geïnstalleerd in een b550 tomahaw met 2x16gb 3600mhz C16 ram wat om een of andere reden nog op 1066mhz loopt wat effectief maar 2132mhz is terwijl het 3600 zou moeten zijn? Is dat simpelweg een xmp profile inladen of moet ik handmatig in de bios memory speed omhoog zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rP10crKGbf7renyUYeC4gEl2Cww=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1X0rl5AMZgxDwbHU3AQMovmU.png?f=user_large

Out of the box zonder enige bios tweak haal ik nu CB20, multi: 6145 en single core: 624.

Lijkt mij niet slecht maar moet volgens mij nog wat zaken zoals pbo aanzetten en het geheugen zien te fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@PainkillA
XMP gaat niet automatisch aan. Moet je zelf doen in het BIOS. Heet meestal gewoon XMP, of in het geval van (iig) Asus DOCP.

Kijk daarna wel even goed of je WHEA errors krijgt in de event viewer. Je zal niet de eerste zijn waarbij XMP nog niet helemaal lekker werkt met Zen3 en de laatste biossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LMD
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

LMD

Complex Minded

@PainkillA
Als het aanstaat kan je dat beter zien op tabblad Memory, want SPD is informatie in de chip en settings van de profielen.

Bij mij staat het aan in BIOS en zie je ook dat XMP snelheid van SPD wordt weergeven bij Memory.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3r6R6YyMxJVm249vZe0ixKJKUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J03Fln6MxqMNOn6yXhgVQKNK.png?f=fotoalbum_large

Nothing more to say...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
PainkillA schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:22:
heb mijn 5800x net geïnstalleerd in een b550 tomahaw met 2x16gb 3600mhz C16 ram wat om een of andere reden nog op 1066mhz loopt wat effectief maar 2132mhz is terwijl het 3600 zou moeten zijn? Is dat simpelweg een xmp profile inladen of moet ik handmatig in de bios memory speed omhoog zetten?

[Afbeelding]

Out of the box zonder enige bios tweak haal ik nu CB20, multi: 6145 en single core: 624.

Lijkt mij niet slecht maar moet volgens mij nog wat zaken zoals pbo aanzetten en het geheugen zien te fixen
Ja in BIOS staan twee grote knoppen XMP, 1 ervan aan zetten, maakt niet uit welke. Heb hetzelfde moederbord en geheugen. Ik haal CB20 multi 6142 (update: single core 632) nu, weet niet waarom, gisteren kwam ik maar rond de 5700.

Ben benieuwd of je met XMP hoger komt. Je ziet trouwens in CPUID, tabblad Memory de snelheid waarop het geheugen draait, niet waar je nu kijkt.

Moet zelf nog een keer de koeling paste opnieuw doen, verwacht dat die niet 100% goed gedaan is.

@LMD was me voor

[ Voor 1% gewijzigd door Quantor op 24-11-2020 23:08 . Reden: update: single core 632 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cinebench score veranderd zogoed als niet met verschil in geheugen. De membench van ryzen calculator laat goed verschil zien als je geheugen tweakt.

Cinebench als realtime draaien en niets op de achtergrond gaat vaker zelfde resultaat geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tja
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-01 10:58

tja

Beste,

ik weet niet zeker of ik helemaal goed zit met mijn vraag maar ik heb een vraag.
ik heb op de korrel een AMD systeem;
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 616,50€ 616,50
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 MASTER€ 346,05€ 346,05
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-64GVK€ 296,-€ 296,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 229,-€ 229,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.487,55

nu twijfel of ik wel best werkende geheugen hem met deze opstelling.
ik twijfel ook of ik mijn oude 1tb samsung 960 NVME voor de bootdisk moet aanhouden en even moet wachten op de 2tb samsung 980pro voor de tweede disk.

later heb ik op de lijst staan een NVIDA 3080 TI als die volgend jaar komt.

systeem gebruik is hoofdzakelijk Adobe photoshop/premiere/aftereffects /blender, wat gaming en random allerdaags kantoor gebruik. 64gb lijkt wat veel maar met in het achterhoofd houdende dat ik ook meerdere VM's draai in hyper-V en labs en 8k timelapse werk bewerk lijkt mij dit goed.

als jullie dit lezen wat is dan jullie gedachte of advies rond het geheugen(merk/type/snelheid).?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Andere domme vraag. Waarom gebruikt iedereen hier Cinebench R20 voor de tests? Ik krijg via de Microsoft Store hier Cinebench R23 automatisch geinstalleerd namelijk.
Kan best ff R20 separaat downloaden maar vroeg me af waarom niemand hier R23 lijkt te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:34
tja schreef op woensdag 25 november 2020 @ 01:49:
Beste,

als jullie dit lezen wat is dan jullie gedachte of advies rond het geheugen(merk/type/snelheid).?

alvast bedankt
Dat geheugen heeft 1.45v nodig om op 3600MT/s te draaien en is volgens G.SKILL alleen gevalideerd voor intel-platformen. Ik zou echt iets anders nemen. Iets dat, indien niet op de qvl van je moederbord staat, in ieder geval wel Ryzen/X570-compatible is volgens G.SKILL.
Heb je overigens bewust gekozen voor tweemaal 32GB?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1 ... 4 ... 40 Laatste