• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:58

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

ParaWM schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:02:
[...]
Mooi ! Wat voor moederbord en snelheid van je ram, uit interesse?
Zeker :). Moederbord is MSI MEG B550 UNIFY, RAM draait op 3600

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:22
Moet ik de chipset drivers opnieuw installeren als je van een 3700x naar een 5800x gaat?

Ze gebruiken dezelfde driver, maar is herinstallatie nodig?

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-06 13:22
turkeyhakan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:14:
Moet ik de chipset drivers opnieuw installeren als je van een 3700x naar een 5800x gaat?

Ze gebruiken dezelfde driver, maar is herinstallatie nodig?
Dat is zeker een aanrader!

RX 7900XTX, 5800X3D, MSI B450 GAMING PRO CARBON AC, G.skill 16GB 3600cl14 b-die, Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

• turkeyhakan
Waarom precies? :-)

• bjvdven
\

Omdat je chipset drivers per cpu-generatie een andere scheduler of power management profile kunnen gebruiken. Daarom moet je ook altijd een DDU doen als je van GPU wisselt. Liefst zelfs elke keer als je een nieuwe driver installeert.

Het is gewoon een manier om eventuele ellende te voorkomen. Zie het als het vervangen van je bougies als je je toch al je bobines vervangt. Het kan in ieder geval geen kwaad en is in een mum van tijd gepiept.

RX 7900XTX, 5800X3D, MSI B450 GAMING PRO CARBON AC, G.skill 16GB 3600cl14 b-die, Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

• cavanta
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-06 13:38
bjvdven schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:56:
[...]

\

Omdat je chipset drivers per cpu-generatie een andere scheduler of power management profile kunnen gebruiken. Daarom moet je ook altijd een DDU doen als je van GPU wisselt. Liefst zelfs elke keer als je een nieuwe driver installeert.

Het is gewoon een manier om eventuele ellende te voorkomen. Zie het als het vervangen van je bougies als je je toch al je bobines vervangt. Het kan in ieder geval geen kwaad en is in een mum van tijd gepiept.
Eens!
Misschien nog een kleine toevoeging, het beste is om de chipsetdrivers eerst volledig te verwijderen en te herstarten. Daarna de nieuwe chipsetdrivers pas installeren.

• turkeyhakan
bjvdven schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:56:
[...]

\

Ik heb gedaan wat jullie zeiden, maar nu mis ik de energiebeheer opties van AMD...

Edit: https://community.amd.com...n-5000-series/td-p/259920

Bedankt voor de tips! Altijd goed om de drivers dus opnieuw te installeren.

Welk profiel gebruiken jullie?

[Voor 12% gewijzigd door turkeyhakan op 24-11-2021 22:40]

• bjvdven
turkeyhakan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:09:
[...]

Ik heb gedaan wat jullie zeiden, maar nu mis ik de energiebeheer opties van AMD...

Edit: https://community.amd.com...n-5000-series/td-p/259920

Bedankt voor de tips! Altijd goed om de drivers dus opnieuw te installeren.

Welk profiel gebruiken jullie?
Mooi dat het gelukt is. En die laatste vraag is nogal retorisch he ;-) Altijd max performance nemen in een desktop

[Voor 4% gewijzigd door bjvdven op 25-11-2021 09:46]

• keessonnema
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07-05 18:41
Goedemiddag allen,
Ik ben sinds vorige week aan het 'prutsen' met PBO2 (PPT, TDC, EDC) en Curve Optimizer. Ik heb een be quiet! Pure Rock 2 koeler, niet al te groot dus.

Nu heb ik er al voor kunnen zorgen om de temperatuur van 90c+ (throttling) terug te brengen naar 79,5c en zelfs 75c, echter dropt mijn cb r23 score dan ontzettend hard (~14600/14800).

Opzich snap ik het PBO2 gedeelte wel, alleen is dit in combinatie met de curve optimizer nog wat onbekend. Wat zijn jullie settings met deze combinaties? Gebruiken jullie ook een AutoOC? Ik ben nog wat zoekende voor mijn koeler, als ik stabiel een score van 15200 MC kan halen onder de 80c ben ik tevreden.

Mijn baseline is op dit moment:
PPT: 120
TDC: 75
EDC: 110
CO: -10 op m'n twee beste cores en -20 op de rest.

Hierbij haal ik een score van ~15100 en de temperatuur 80c/82c. (dit is natuurlijk al 8/9 graden kouder dan voorheen, maar ik zou hem het liefst onder de 80 krijgen)

• bjvdven

• danoam
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-04 16:42
Wat zijn eigenlijk correcte instellingen als het gaat om CPPC voor single ccx processoren?
Ik kan er niet concreet iets over vinden, wel een aantal topics waar mensen benchmarks laten zien met slechtere scores en dat ze stutters ervaren met CPPC aan. Er word ook gezegd dat CPPC niet nodig is voor 5600X/5800X omdat alle cores en dus ook de snelste cores op eenzelfde ccx zitten.

Ik gebruik Linux waar AMD samen met Valve werkt aan de amd-pstate driver met CPPC ondersteuning, waarschijnlijk voor hun Steam Deck waarin ze een Zen 2 4 core single ccx gebruiken.

• saxx07
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:13
Heeft iemand het al uitgeprobeerd? Zo ja, wat zijn de ervaringen?,

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:03
saxx07 schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:34:
[...]

Heeft iemand het al uitgeprobeerd? Zo ja, wat zijn de ervaringen?,
Jij inmiddels wellicht? Ik heb de diagnostic van Hydra gedaan en gebruik nu de CO waarden die daaruit rollen als basis voor het handmatig tweaken van de Curve Optimiser.

• saxx07
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:13
GoldenLeafBird schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:16:
[...]

Jij inmiddels wellicht? Ik heb de diagnostic van Hydra gedaan en gebruik nu de CO waarden die daaruit rollen als basis voor het handmatig tweaken van de Curve Optimiser.
Nee, ik heb het nog niet geprobeerd. Heb sinds vandaag 2x8gb geheugen erbij gedaan en dacht dat het eigenlijk dan wel gewoon stabiel is maar kreeg vanmiddag tijdens gamen ineens een crash van het spel, dus nu twijfel ik of het geheugen niet helemaal stabiel is of dat het aan het spel(ForzaMotorsport 7) zelf lag. Dus dat ben ik nu aan het uitvogelen. Maar Hydra bevalt wel dus? Ik had wel gelezen dat het diagnostisch gedeelte lang duurt.

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-03 09:47
Komt er nog een serie opvolgers van de huidige serie 5000-cpu's voor socket AM4?
Ik heb nu een 3950X, weet niet of het verstandig is nu de 5950X te kopen, of te wachten op een eventuele opvolger die nog iets sneller voor socket AM4.

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:31
Laatste wat ik heb gelezen is een Zen3+ met 3D cache toch uitgebracht wordt als laatste cpu voor AM4

iRacing Profiel

• GoldenLeafBird
saxx07 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:21:
[...]

Nee, ik heb het nog niet geprobeerd. Heb sinds vandaag 2x8gb geheugen erbij gedaan en dacht dat het eigenlijk dan wel gewoon stabiel is maar kreeg vanmiddag tijdens gamen ineens een crash van het spel, dus nu twijfel ik of het geheugen niet helemaal stabiel is of dat het aan het spel(ForzaMotorsport 7) zelf lag. Dus dat ben ik nu aan het uitvogelen. Maar Hydra bevalt wel dus? Ik had wel gelezen dat het diagnostisch gedeelte lang duurt.
Nouja wat ik zeg, ik heb enkel de diagnostic gedaan, en die duurde inderdaad erg lang. Ook ging die gepaard met meerdere reboots die handmatig inloggen en starten van Hydra vereisten.

Momenteel ben ik bezig met het handmatig tunen van m'n systeem omdat ik ook onder linux draai, en daar geen Hydra of andere tools heb.

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:39
Sinds kort heb ik een nieuw systeem gebouwd met een 5950X. In eerste instantie enorm hoge temperaturen, ik haalde gemakkelijk de 85+ graden.

Na veel Tweaken en vooral zelf uitzoeken in de bios heb ik de volgende temperaturen en kloksnelheden behaald. Ik lijk nog veel lager qua voltages te kunnen gaan, maar ik ben nieuw op het gebied van AMD en overclocken/undervolten, voor nu ben ik al enorm tevreden. Ik ben ontzettend blij met het resultaat, ik zie dit soort resultaten en temperaturen onlinne namelijk alleen maar bij setups met waterkoeling. Als CPU koeler maak ik gebruik van de Noctua NH-D15S.

[Voor 3% gewijzigd door LostInNight op 30-12-2021 13:12]

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:18
Kan je even verduidelijken hoe je dit bekomen bent?

BMW S1000R sold! Hello SPEED RS :)

• LostInNight
kazzzdafke schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:38:
Kan je even verduidelijken hoe je dit bekomen bent?
Ik heb handmatig met PBO aan lopen undervolten. Steeds lager en lager... Met resultaat. Ik gok nog lager te kunnen met voltages, maar ik weet niet of de temperaturen daar nog enorm van zullen zakken.

• cavanta
LostInNight schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:46:
[...]

Ik heb handmatig met PBO aan lopen undervolten. Steeds lager en lager... Met resultaat. Ik gok nog lager te kunnen met voltages, maar ik weet niet of de temperaturen daar nog enorm van zullen zakken.
Mooie score! Als ik die van mij met PBO limits op disabled heb staan kom ik op een multiscore uit van: 24514
Zou je eens wat settings kunnen delen van je undervolt en PBO?
En als ik je max Core VID zie, wat doet je CPU nu op single core aan score?

Ik heb zelf ook een 5950X, ben wel geïnteresseerd om te kijken wat je settings bij mij doen.

• kazzzdafke
LostInNight schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:46:
[...]

Ergens een soort van guide wat je gevolgd hebt?
Heb er nu al een aantal bekeken, en telkens opnieuw is er iets wat ze niet vertellen of te snel overgaan..

LostInNight schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:09:
Sinds kort heb ik een nieuw systeem gebouwd met een 5950X. In eerste instantie enorm hoge temperaturen, ik haalde gemakkelijk de 85+ graden.

Na veel Tweaken en vooral zelf uitzoeken in de bios heb ik de volgende temperaturen en kloksnelheden behaald. Ik lijk nog veel lager qua voltages te kunnen gaan, maar ik ben nieuw op het gebied van AMD en overclocken/undervolten, voor nu ben ik al enorm tevreden. Ik ben ontzettend blij met het resultaat, ik zie dit soort resultaten en temperaturen onlinne namelijk alleen maar bij setups met waterkoeling. Als CPU koeler maak ik gebruik van de Noctua NH-D15S.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er zeer netjes uit. Maar weet je zeker dat dit stabiel is? Je kan de loads per core laten testen met CoreCycler.

Je hebt de grootste kans op instabiliteit bij weinig of geen loads. Dus het kan ook zeker lonen om je PC idle te laten draaien voor 12 uur oid. Als er dan geen spontane reboots of WHEA's verschijnen dan heb je een golden sample lijkt het wel.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-03 09:47
Is het normaal dat een 3950X bij de Prime95 de SMALL FFT test niet alle cores het halen?
En dat op standaar 3,5GHz.
Ik kreeg de in de winkel de tip om de Load Line Calibration hoger te zetten.
Dan houdt ie het wel vol.
MadButcher schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:55:
Is het normaal dat een 3950X bij de Prime95 de SMALL FFT test niet alle cores het halen?
En dat op standaar 3,5GHz.
Ik kreeg de in de winkel de tip om de Load Line Calibration hoger te zetten.
Dan houdt ie het wel vol.
De load die p95 erop zet met small fft is niet 'normaal'. Het is een load gemaakt om je CPU te stressen met als doel om hem te laten crashen. Er is geen enkele workload (afaik) die je CPU op dezelfde manier te stressen.

In mijn optiek kan je het op 2 manieren benaderen. Of je negeert de resultaten van small fft en accepteert dat je systeem buiten die stress test om stabiel is of je tuned alles zodat je de small fft test ook goed doorstaat en daarmee je systeem dus rock solid stabiel is.

Mijn ervaring is trouwens wel dat een syteem die bij loads (alle denkbare stress tests) stabiel is, bij idle best erg onstabiel kan zijn. Dit komt omdat er door een achtergrond proces oid even piek single core performance wordt gevraagd waar je single core voltage niet op berekend is. Dit kan je oplossen door met de LLC te spelen of in de CO je offset te verhogen. Het vervelende is dat zulke instabiliteit erg moeilijk te detecteren is. Soms crasht je systeem na 30 minuten idle en soms na 7 dagen.

• LostInNight
cavanta schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:53:
[...]

Mooie score! Als ik die van mij met PBO limits op disabled heb staan kom ik op een multiscore uit van: 24514
Zou je eens wat settings kunnen delen van je undervolt en PBO?
En als ik je max Core VID zie, wat doet je CPU nu op single core aan score?

Ik heb zelf ook een 5950X, ben wel geïnteresseerd om te kijken wat je settings bij mij doen.
Thanks, ik weet niet of het een goede score is maar ik scoor zo rond de +/- 1600 op single core. Ik kan zeker wat settings delen als je daarin geïnteresseerd bent. Stuur maar een PB.
kazzzdafke schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:07:
[...]

Ergens een soort van guide wat je gevolgd hebt?
Heb er nu al een aantal bekeken, en telkens opnieuw is er iets wat ze niet vertellen of te snel overgaan..
Buiten dit filmpje om, heb ik geen guide gevolgd. Hierdoor kon ik een beginnetje maken met PBO. Als beginner loop ik tegen exact hetzelfde probleem aan. Guides zijn ongelooflijk onduidelijk en gaan erg snel. Niks word uitgelegd en settings heten op sommige moederborden volledig anders waardoor je als beginner niet verder komt. Voornamelijk zelf uitzoeken, testen en Tweaken dus. Wel met in mijn achterhoofd dat ik geen idioot hoge voltages per ongeluk doorvoer.
AtlAntA schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:07:
[...]

Ziet er zeer netjes uit. Maar weet je zeker dat dit stabiel is? Je kan de loads per core laten testen met CoreCycler.

Je hebt de grootste kans op instabiliteit bij weinig of geen loads. Dus het kan ook zeker lonen om je PC idle te laten draaien voor 12 uur oid. Als er dan geen spontane reboots of WHEA's verschijnen dan heb je een golden sample lijkt het wel.
Of het stabiel is zal nog moeten blijken, maar tot nu toe draait dit al zo een 27 uurtjes stabiel met load vanuit Aida64, Cinebench, Prime95, wat idlen en wat games (niet allemaal tegelijk uiteraard). Ik ben volledig nieuw met het stresstesten dus ik zal CoreCycler zeker gaan bekijken! Maar tot nu toe lijkt het systeem erg stabiel en voornamelijk de temperaturen ben ik blij mee, want dat is waarvoor ik het deed! Het verschil is namelijk echt dag en nacht. En ik heb ook wel een beetje het idee dat ik de sillicon lottery gewonnen heb, maar dat zullen we nog zien >:)

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-05 22:29
Sinds een kleine week een nieuwe rig in m'n bezit met een Asus TUF B550 Plus en een 5800X. Ondanks dat er een NH-D15S op zit om de boel te koelen merkte ik sinds gisteren ineens tijdens het gamen dat ik framedrops had.

De dagen hiervoor daar geen last van gehad. Het enige verschil is dat ik deze keer Discord gebruikte om te praten met de persoon waarmee ik Warzone speelde.

Gelijk even HWINFO aangezet op m'n 2e scherm. Daar zag ik dat m'n CPU gewoon rond de 90 graden zat en last had van thermal throttling.

Vandaag was ik gewoon even wat Youtube aan het kijken, terwijl net als alle dagen van de afgelopen week wanneer ik geen game speelde, Nicehash de GPU aan het werk zette.

Ineens een crash, zonder BSOD. Daarna kon ik hem ook een poosje niet opstarten, maar na een minuut of 10 ging dit wel weer. Heb de oorzaak van de crash niet kunnen achterhalen helaas. Veel tests uitgevoerd met Cinebench R20. Daarbij vallen soms beide schermen even uit. Single core haal ik 610 met een temperatuur van 70 graden op de CPU. Multicore schiet hij gelijk uit de startblokken naar de 90 graden en haal ik slechts 5400 tot 5600. Dit terwijl ik op het internet lees dat de score dik over de 6000 moet zijn met een 5800X.

Na wat graven op het internet begonnen met undervolten d.m.v. curve optimzer in PBO2. Ik had gisteren toch al m'n bios geüpdate. Enkel de curve optimzer aangezet en PBO limits op disabled.

Zowel met een all core negative van 20 als 30 getest. De score blijft echter rond de 5500. Maar de temperatuur is stabiel rond de 60 graden, een verschil van dik 30 graden! Ook idle zijn de temperaturen van 50 tot 65 naar 41 graden gezakt.

Welke settings kan ik het beste hanteren? Qua performance en koeling maakt het dus geen verschil of ik 20 of 30 doe. Qua stabiliteit moet nog blijken. Wel baal ik van de 5 tot 10% mindere performance, hoewel dit bij een workload die niet alle cores maximaal belast wellicht wel meevalt.

• LostInNight
Qlimaxxx schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:46:
Sinds een kleine week een nieuwe rig in m'n bezit met een Asus TUF B550 Plus en een 5800X. Ondanks dat er een NH-D15S op zit om de boel te koelen merkte ik sinds gisteren ineens tijdens het gamen dat ik framedrops had.

De dagen hiervoor daar geen last van gehad. Het enige verschil is dat ik deze keer Discord gebruikte om te praten met de persoon waarmee ik Warzone speelde.

Gelijk even HWINFO aangezet op m'n 2e scherm. Daar zag ik dat m'n CPU gewoon rond de 90 graden zat en last had van thermal throttling.

Vandaag was ik gewoon even wat Youtube aan het kijken, terwijl net als alle dagen van de afgelopen week wanneer ik geen game speelde, Nicehash de GPU aan het werk zette.

Ineens een crash, zonder BSOD. Daarna kon ik hem ook een poosje niet opstarten, maar na een minuut of 10 ging dit wel weer. Heb de oorzaak van de crash niet kunnen achterhalen helaas. Veel tests uitgevoerd met Cinebench R20. Daarbij vallen soms beide schermen even uit. Single core haal ik 610 met een temperatuur van 70 graden op de CPU. Multicore schiet hij gelijk uit de startblokken naar de 90 graden en haal ik slechts 5400 tot 5600. Dit terwijl ik op het internet lees dat de score dik over de 6000 moet zijn met een 5800X.

Na wat graven op het internet begonnen met undervolten d.m.v. curve optimzer in PBO2. Ik had gisteren toch al m'n bios geüpdate. Enkel de curve optimzer aangezet en PBO limits op disabled.

Zowel met een all core negative van 20 als 30 getest. De score blijft echter rond de 5500. Maar de temperatuur is stabiel rond de 60 graden, een verschil van dik 30 graden! Ook idle zijn de temperaturen van 50 tot 65 naar 41 graden gezakt.

Welke settings kan ik het beste hanteren? Qua performance en koeling maakt het dus geen verschil of ik 20 of 30 doe. Qua stabiliteit moet nog blijken. Wel baal ik van de 5 tot 10% mindere performance, hoewel dit bij een workload die niet alle cores maximaal belast wellicht wel meevalt.
Ik zou in jou geval wel even na lopen of je koeler 100% goed contact maakt met genoeg koelpasta. Ik heb een 5950X maar die temperaturen die jij opnoemt kreeg ik niet zo snel als jij dat beschrijft. Ik liep ook tegen flinke temperaturen van bijna 90 graden met exact dezelfde koeler, wat ik met undervolten opgelost heb gekregen. Een kleine note, ik heb er wel nog een 2e fan op gemount, scheelt toch wel al gauw 5-8 graden.

• GoldenLeafBird
Qlimaxxx schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:46:

Voordat je gaat undervolten zou ik eerst het contact tussen koeler en CPU checken. Ik heb een 5900x met NH-D15 met 1 fan en die komt als ik alle registers open trek niet boven de +-75 uit.
Hoeveel vermogen trek je bij die temperaturen? Ik heb nu Cinebench R23 multi open staan en met 112W CPU power komt die niet boven de 70 graden.

• LostInNight
AtlAntA schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:07:
[...]

Even een update, wellicht interressant. Ik heb de kaart nog iets meer undervolted en tot nu toe heb ik ook met CoreCycler en heel wat uren idle verder geen één BSOD gehad. Golden sample confirmed? Wie weet...! Thanks voor de tip!

• cavanta
LostInNight schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:06:
[...]

Even een update, wellicht interressant. Ik heb de kaart nog iets meer undervolted en tot nu toe heb ik ook met CoreCycler en heel wat uren idle verder geen één BSOD gehad. Golden sample confirmed? Wie weet...! Thanks voor de tip!
Als je een betere score krijgt misschien wel. Maar als je verder blijft undervolten en je CPU trekt het niet kan het zomaar lijken dat je lager kan. Je kan dit zien door bijvoorbeeld in HWiNFO te kijken naar je core clocks en effective clocks.

Als je core clock hoger rapporteert dan je effective clocks kan het zijn dat je "gefopt" wordt. Ik weet even niet hoe die term ook alweer heet als dat gebeurt. Bij de settings die je mij toestuurde moest ik mijn CPU wat meer power geven, anders trad dat bij mij ook op. Lijkt ondertussen dan wel gewoon stabiel te draaien.

Je kan het ook zien aan je CB score, die zal misschien lager zijn als voorheen. Mocht alles wel goed draaien denk ik dat je een aardig golden sampletje in huis hebt! Ik moest toch best wel wat stroom erbij doen op je settings.

• LostInNight
cavanta schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:44:
[...]

Als je een betere score krijgt misschien wel. Maar als je verder blijft undervolten en je CPU trekt het niet kan het zomaar lijken dat je lager kan. Je kan dit zien door bijvoorbeeld in HWiNFO te kijken naar je core clocks en effective clocks.

Als je core clock hoger rapporteert dan je effective clocks kan het zijn dat je "gefopt" wordt. Ik weet even niet hoe die term ook alweer heet als dat gebeurt. Bij de settings die je mij toestuurde moest ik mijn CPU wat meer power geven, anders trad dat bij mij ook op. Lijkt ondertussen dan wel gewoon stabiel te draaien.

Je kan het ook zien aan je CB score, die zal misschien lager zijn als voorheen. Mocht alles wel goed draaien denk ik dat je een aardig golden sampletje in huis hebt! Ik moest toch best wel wat stroom erbij doen op je settings.
Thanks voor de info! Mijn scores zijn hetzelfde gebleven. Bij jou ook stabiel zo te horen?

• cavanta
LostInNight schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:48:
[...]

Thanks voor de info! Mijn scores zijn hetzelfde gebleven. Bij jou ook stabiel zo te horen?
Dat lijkt wel een beetje op wat ik bedoel, je kan het op zich zo controleren. HWiNFO aanzetten en dan CB op multicore zetten. Dan zie je direct in HWiNFO of je er misschien juist wat voltage bij moet doen.

Bij mij is hij nu compleet stabiel tot nu toe, zou nog wat meer power bij kunnen maar dat is nog nergens voor nodig op dit moment.

• Midnight4u
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-01 17:06
Omtrent: Ervaringen.
Zou ik bij deze vragen hoe jullie ervaringen zijn met AMD processoren aan defecten(RMA) of andere problemen? Wellicht zijn de cijfers vast te vinden, en op te zoeken omtrent uitval Intel én AMD chips, maar dit is 'huize' Tweakers :)

Waarom? Mijn Intel i7-6700 OEM heeft het begeven en een leuk X570 heb ik al in huis. Ook wil ik jullie vragen of merendeels USB problemen verholpen zijn of niet. Mijn maatje irriteert zich daar behoorlijk aan.

Alvast dank! :)
Ps: Ik ben geen overklokker. Al dan niet in de toekomst een mogelijkheid zou kunnen zijn. Maar goed, dan is de kans groter op defecten.

if the corruption has no consequences then there is no end to it

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:02
Kans op defecten is erg klein. Hier cijfers van een bedrijf dat veel computers in elkaar zet en verkoopt: https://www.pugetsystems....21-2279/#Processors(CPUs)

Seymour Cray zei het wel eens: remove heat, and ensure that all signals that are supposed to arrive somewhere at the same time do indeed arrive at the same time.
Met goede koeling kan er eigenlijk niets mis gaan.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:26
Sinds kort ben ik overgestapt op een 5900X op een X470 bord.
Met een NH-U12 koeler.
Temperaturen waren oke.
Toen ontdekte ik de PBO :)
Hiermee ging de all-core van 4.1 naar 4.3-4.4, maar wel tegen een temperatuur van 85C.

Nu de koeler geupgrade naar NH-D15, waaarmee de temperatuur net niet de 80C aanraakt bij een piekbelasting van 178W (volgens HWinfo)
Binnenkort de undervolting uitproberen via de curve optimizer en hoop een 20-25 magnitude te kunnen zetten.
Ik hoopte op iets lagere temperaturen met de NH-D15, maar bij een 200W load blijkt 60 graden boven ambient redelijk normaal te zijn.
Kwa koelpasta gebruik ik Arctic Silver. Ja, versie 1, een tubetje van waarschijnlijk 20-25 jaar oud :)
Misschien moet ik eens nieuwe koelpasta kopen....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 13:23
Hey mensen, ik zit op een 3700X met een Asus X570-E moederbord en een 6900XT. Het idee was om op een 'endgame' 5900X3D of 6000 series AM4 over te stappen, maar nu lijken deze opties niet meer te komen. 5800X3D komt wel maar ik vrees voor hotspots + en prijs boven een 5900X (aanbieding of 2e hands). Ik game voornamelijk dus eigenlijk is het aantal cores een overkill, maar ik wil wel graag járen doen en wi ldaarom wat ruimte houden hierin.

3700X stottert trouwen wel in bepaalde games af en toe. Vraag is of het nut lijkt te hebben naar een 5900X over te stappen of dat dat op 3440x1440 echt compleet nutteloos is?

[Voor 10% gewijzigd door Santee op 28-01-2022 09:46]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:02
GarBaGe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:04:
Met een NH-U12 koeler.
Temperaturen waren oke.
Hiermee ging de all-core van 4.1 naar 4.3-4.4, maar wel tegen een temperatuur van 85C.

Nu de koeler geupgrade naar NH-D15, waaarmee de temperatuur net niet de 80C aanraakt bij een piekbelasting van 178W (volgens HWinfo)
Binnenkort de undervolting uitproberen via de curve optimizer en hoop een 20-25 magnitude te kunnen zetten.
Ik hoopte op iets lagere temperaturen met de NH-D15, maar bij een 200W load blijkt 60 graden boven ambient redelijk normaal te zijn.
Kwa koelpasta gebruik ik Arctic Silver. Ja, versie 1, een tubetje van waarschijnlijk 20-25 jaar oud :)
Als je PBO activeert zal het systeem rücksichtslos de powervoorziening volledig open draaien, met als gevolg de cpu zoveel mogelijk verschalkt binnen de grenzen van de toelaatbare temperaturen. Je zou de kraan wat dicht kunnen draaien door PPT/TDC/EDC naar beneden te schroeven. De prestaties zullen amper minder worden - hooguit een paar meetbare maar onmerkbare procenten - en verbruik en daarmee warmte zal duidelijk afnemen.

Bijvoorbeeld, als ik PBO activeer piekt mijn 5950x tot over 250W. Stel ik het plafond in op 165W dan is de multicore-performance een onmerkbare 4~5% lager, maar het verbruik en daarmee temperatuur en geluid is merkbaar minder.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• cavanta
Santee schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:56:
Hey mensen, ik zit op een 3700X met een Asus X570-E moederbord en een 6900XT. Het idee was om op een 'endgame' 5900X3D of 6000 series AM4 over te stappen, maar nu lijken deze opties niet meer te komen. 5800X3D komt wel maar ik vrees voor hotspots + en prijs boven een 5900X (aanbieding of 2e hands). Ik game voornamelijk dus eigenlijk is het aantal cores een overkill, maar ik wil wel graag járen doen en wi ldaarom wat ruimte houden hierin.

3700X stottert trouwen wel in bepaalde games af en toe.
Maarrr, wat is je vraag? :p

• bjvdven

3700X stottert trouwen wel in bepaalde games af en toe.
Zet eerst je minimum freq van je 6900xt eens op 2400 en je max op 2600. Misschien lost dat het gestotter op.

• GarBaGe
Abbadon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:21:
[...]

Als je PBO activeert zal het systeem rücksichtslos de powervoorziening volledig open draaien, met als gevolg de cpu zoveel mogelijk verschalkt binnen de grenzen van de toelaatbare temperaturen. Je zou de kraan wat dicht kunnen draaien door PPT/TDC/EDC naar beneden te schroeven. De prestaties zullen amper minder worden - hooguit een paar meetbare maar onmerkbare procenten - en verbruik en daarmee warmte zal duidelijk afnemen.

Bijvoorbeeld, als ik PBO activeer piekt mijn 5950x tot over 250W. Stel ik het plafond in op 165W dan is de multicore-performance een onmerkbare 4~5% lager, maar het verbruik en daarmee temperatuur en geluid is merkbaar minder.
Bedankt, hier had ik niet bij stilgestaan.
Op -20 doet ie 4.55 all-core tegen 201W en 83 graden.
Dat is echt teveel.
Wat mij betreft is een all-core van 4.3-4.4 genoeg.
Ff zoeken welke PPT waarde ik dan nodig heb.

• cavanta
GarBaGe schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:52:
[...]

Bedankt, hier had ik niet bij stilgestaan.
Op -20 doet ie 4.55 all-core tegen 201W en 83 graden.
Dat is echt teveel.
Wat mij betreft is een all-core van 4.3-4.4 genoeg.
Ff zoeken welke PPT waarde ik dan nodig heb.
Je kan ook nog de hele CPU een - Offset geven. Dat werkt naar mijn idee/testen beter als offsets op de cores zelf.

• GarBaGe
Ik heb nu (op 5900X):
PPT: 175 W (werkelijk 165-170)
TDC: 115 A (zit op de limiet)
EDC: 175 A (zit op de limiet)

negative 20 all-core
frequentie is nu 4.5 GHz all-core (soms valt ie terug naar 4.475)
temperatuur: 74 graden

Dat is een fractie langzamer dan de 4.55 GHz met 200W op 83 graden
Ik denk dat dit de ideale limiet is voor mijn systeem en mijn 5900X

• bjvdven
Mijn post op r/MSI_Gaming betreffende de nieuwe beta bios met agesa 1.2.0.5
Wat zijn jullie ervaringen? Misschien dat ik mijn PBO limits wat moet tweaken.
Just installed the 1.2.0.5 on the B450 Gaming pro carbon ac and noticed that my 5600x clocks are 100mhz lower than the previous bios. Same PBO settings. Temps gone up a bit.

F6:
  • r23: 11900 points
  • Tdie: 76C
  • PBO: -30 all cores, +200mhz offset
  • avg clock: 4650mhz
F7:
  • r23: 11920 points
  • Tdie: 78C
  • PBO: -30 all cores, +200mhz offset
  • avg clock: 4750mhz
So similar scores with lower clocks and higher temp. I dont know whats going on here.

bjvdven schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:27:

[...]
Tja 2 graden verschil is zo goed als margin of error. De scores al helemaal. Ik zou me er niet al te druk over maken. :)

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:33

ParaWM

Pro Prutser

[...]
Hmm, ik zie hem ook staan voor de X570 Tomahawk inderdaad. Release date 26dec21, maar hij staat er pas een paar dagen want ik kijk regelmatig. Ze hebben 1.2.0.3c (beta) verwijderd, laatste non-beta is nog steeds 1.2.0.3b.

Maar even prutsen van het weekend. Maar niet zo uitgebreid als voorheen, dat kost veel te veel tijd :) Plus, dan hebben de kar-trekkers wat dagen om evt bugs te vinden op Reddit. Zal de ervaringen wel posten tzt O-)

Sinterklaas wil bier !

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Woops: https://www.reddit.com/r/...4od2/agesa_1205_feedback/

Niets dan negatieve feedback. Letterlijk iedereen in die thread is er iets op achteruit gegaan in performance. Misschien toch maar niet flashen :)

Sinterklaas wil bier !

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 13:23
bjvdven schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:12:
[...]

Zet eerst je minimum freq van je 6900xt eens op 2400 en je max op 2600. Misschien lost dat het gestotter op.
Thanks, dat ga ik eens proberen! Ik kan mij al niet voorstellen dat een 3700X op 3440x1440 res. zou moeten uitmaken, zelfs met een 6900XT. :P

• GoldenLeafBird

[...]
Ik heb zojuist de nieuwe BIOS op m'n B550 AORUS ELITE V2 geinstalleerd en mijn Cinebench scores lijken ook lager. Maar met zekerheid durf ik het niet te zeggen want al m'n instellingen (mem oc, co, etc) waren daardoor ook gone with the wind.

• Bonez0r
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-04 19:10
Midnight4u schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:20:

Ook wil ik jullie vragen of merendeels USB problemen verholpen zijn of niet. Mijn maatje irriteert zich daar behoorlijk aan.
Niemand heeft hierop geantwoord, en ik heb dezelfde vraag. Nu sta ik op het punt om een X570 mobo te kopen, sowieso eentje zonder chipset fan. Deze leek me wel wat:

MSI MAG X570S Torpedo MAX

Maar nu las ik in de review over het usb probleem. Volgens sommige bronnen zou dat vorig jaar al opgelost moeten zijn, maar ik zag ook ergens een post van een maand geleden waar iemand nog steeds dat probleem had, zelfs met de nieuwste driver updates. Ik heb geen zin in een bord waarbij muis, toetsenbord of andere randapparatuur vaak uitvalt. Wat is de status hiervan? Is hier een goede oplossing voor zonder allerlei functies uit te schakelen?

There go the goddamn brownies.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GarBaGe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:04:
Met een NH-U12 koeler.
Temperaturen waren oke.

Welk moederbord heb je dan nu ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:29
Bonez0r schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:46:
[...]

Niemand heeft hierop geantwoord, en ik heb dezelfde vraag. Nu sta ik op het punt om een X570 mobo te kopen, sowieso eentje zonder chipset fan. Deze leek me wel wat:

MSI MAG X570S Torpedo MAX

Maar nu las ik in de review over het usb probleem. Volgens sommige bronnen zou dat vorig jaar al opgelost moeten zijn, maar ik zag ook ergens een post van een maand geleden waar iemand nog steeds dat probleem had, zelfs met de nieuwste driver updates. Ik heb geen zin in een bord waarbij muis, toetsenbord of andere randapparatuur vaak uitvalt. Wat is de status hiervan? Is hier een goede oplossing voor zonder allerlei functies uit te schakelen?
Ik heb nog altijd wat last met mijn creative G5 en X570-e (dat hij niet wil herkend worden bij herstarten). Ik heb dat eigenlijk gewoon opgelost door een extra usb kaartje erin te steken (want met de rest geen last). Lost voor mij het probleem van te weinig usb ook weer op.

• GarBaGe
Hackus schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:11:
[...]

Welk moederbord heb je dan nu ?
Ik gebruik een Asus Prime Pro X470.
Ik heb de BIOS al meerdere keren geupdate.
In het begin hielden de BIOS updates om de geheugen snelheid stabiel te krijgen op 3200.
De updates erna gaven de mogelijkheid voor een upgrade naar 5000-series CPU.

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-04 17:22
Mijn ITX setje (NR200P met 280mm rad custom waterkoeling) stond al twee jaar klaar wachtende op één CPU en GPU hopende op wat meer normale prijzen en uiteindelijk maar besloten om er een 5700G in te stoppen, ik ben toch geen gamer dus…, moet zeggen ben aangenaam verrast en ieder geval voor nu een leuke upgrade van de 3770K, maar had er graag een wat meer High end systeem van gemaakt…

• bjvdven
Habana schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:19:
Mijn ITX setje (NR200P met 280mm rad custom waterkoeling) stond al twee jaar klaar wachtende op één CPU en GPU hopende op wat meer normale prijzen en uiteindelijk maar besloten om er een 5700G in te stoppen, ik ben toch geen gamer dus…, moet zeggen ben aangenaam verrast en ieder geval voor nu een leuke upgrade van de 3770K, maar had er graag een wat meer High end systeem van gemaakt…
Dan verkoop je je 5700g en koop je een 5900x...

• Habana
bjvdven schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:41:
[...]

Dan verkoop je je 5700g en koop je een 5900x...
Ja goed idee, en dan stort jij even wat euro’s op mijn rekening voor een knappe grafische kaart erbij?
Haha.. nee ik wacht wel op de volgende generatie als dat ooit interessant word, zoals ik al zei ben geen gamer, en realistische gezien ook geen enkele noodzaak voor wat ik er mee doet..

Voor de prijs van een grafische kaart heb ik nu een 7Kwh LiFeP04 lithium batterij, dat vind ik voor nu een betere investering… :+

• bjvdven
Habana schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:40:
[...]

Ja goed idee, en dan stort jij even wat euro’s op mijn rekening voor een knappe grafische kaart erbij?
Haha.. nee ik wacht wel op de volgende generatie als dat ooit interessant word, zoals ik al zei ben geen gamer, en realistische gezien ook geen enkele noodzaak voor wat ik er mee doet..

Voor de prijs van een grafische kaart heb ik nu een 7Kwh LiFeP04 lithium batterij, dat vind ik voor nu een betere investering… :+
Ah excuus! Zag niet dat je geen gpu hebt. Prijzen lijken wel redelijk te normaliseren de komende tijd dus hopelijk kun je een goeie deal vinden!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
Voor dat casual gamen kun je toch prima de IGP gebruiken van de 5700G, die heeft nog best power

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Habana
@nedernakker Hoi nedernakker (Bauke) dat is een tijd geleden, niet meer zo actief met het overclocken neem ik aan, was altijd leuk om te volgen.. _/-\o_

Precies, daarom ben ik uiteindelijk voor de 5700G gegaan meer dan krachtig genoeg voor mijn gebruik en kan later altijd nog een grafische kaart toevoegen als dat nodig is, gezien deprijzen van tegenwoordig is de lol daar er wel beetje vanaf, en die paar procent die de 5700G inlevert op de 5800X bv. vind ik ook niet zo interessant.

De EK Quantum Velocity en een Alphacool NexXxoS ST30 houden hem ieder geval lekker koel… Temp Idle 27°C , Cinebench R23 54°C

En Ja lekker gek overdreven koeling, maar om NR200P nog langer ongebruikt in de kast te laten staan (2jaar) was eigenlijk nog gekker… ;)

• nedernakker
Joh zie nu je nickname pas. Inderdaad een tijd geleden, oc is inderdaad voorbij.

Alles draait stock tegenwoordig, is gek zat 🤣

Ik heb in mijn main pc ook en 5700g, vind het een super cpu.

Voor onderweg een 5800u in een 14” lenovo, ook gek zat

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 23:35

3700X stottert trouwen wel in bepaalde games af en toe. Vraag is of het nut lijkt te hebben naar een 5900X over te stappen of dat dat op 3440x1440 echt compleet nutteloos is?
Je gaat in ieder geval 10/20FPS gemiddeld omhoog maar een snellere processor hoeft geen garantie te zijn om stutters op te lossen. Soms is het een kwestie van wat aanpassingen in de .ini file van een game. Mijn 3700x had constant stutters in warzone via Google opgelost door in de .ini file wat aan te passen en nu geen stutters meer.

• Habana
@nedernakker Yep time flies, volgens mij heb ik je destijds nog een keer gezien bij Informatique toen ik daar toevallig langs kwam, althans daar staat me iets van bij, je had aldaar een overclock sessie met Old….(ben de naam kwijt) maar kan me vergissen met anderen, volgens mij was Koen Crijns ea. daar toen ook nog bij, het was ieder geval leuk om te zien..

Ik zie nu net dat je nu ook in Leiden woont, je woonde destijds toch elders in de omgeving?

Een laptop erbij zou voor mij ook wel handig zijn voor de zomermaanden als ik op de volkstuin woon, nu gebruik in daar een tablet iets minder handig.

De 5700G draait bij mij ook stock heb enkel die ‘’ Auto-Detect and Install Tool’’ gebruikt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nedernakker
dat klopt ja, je bedoelt Roger: Oldscarface, ik geloof dat hij nog steeds overklokt, ik heb geen idee waar overklokkers tegenwoordig uithangen.

ik heb een aantal keer bij Informatique gestaan toendertijd.. het lijkt zo lang geleden allemaal.

ik woon sinds 2008 al in leiden. nooit geweten dat we dorpsgenoten waren :')

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:56

Gamer

mobile

Ik ben hier nog steeds, maar minder in het overclocken bezig, leeftijd denk ik :p

5950 @ stock settings :)

• nedernakker
je bedoelt we gaan zelf niet meer snel genoeg om het bij te houden? :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Habana
Als Millman zich ook nog even meld kunnen we klaverjassen, ik heb zijn overclock tutorial nog ergens op de schijf staan.. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nedernakker
ik zal hem even bellen

• bjvdven
nedernakker schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:42:
dat klopt ja, je bedoelt Roger: Oldscarface, ik geloof dat hij nog steeds overklokt, ik heb geen idee waar overklokkers tegenwoordig uithangen.

ik heb een aantal keer bij Informatique gestaan toendertijd.. het lijkt zo lang geleden allemaal.

ik woon sinds 2008 al in leiden. nooit geweten dat we dorpsgenoten waren :')
Roger (OldScarface) is een collega van me 8) Heb er onlangs nog een 12900K systeem mee gebouwd en overclocked voor wat simulatie software. Zeer ervaren en aardige gozer! Grappig dat iedereen elkaar kent in de OC scene. :9

• canth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-06 15:55
net mijn Asus Crosshair VI Hero voorzien van een recent Beta BIOS waarmee ik ook Ryzen 5000 chips op dit mobo kan draaien. Heb meteen een 5800x gekocht (299 bij Coolblue, nu helaas op) en ben aan het overklokken geslagen.
Kon eerst de PBO2 settings niet vinden, maar die zitten op dit X370 moederbord gewoon op dezelfde plek als bij meer recente borden.

met een all core OC van 4.7Ghz (1,275 volt) en mijn geheugen op 3600MHz kom ik met Cinebench R23 rond e 16.200 punten terecht terwijl het package ~110 watt gebruikt.
Single core is dan echter wel een beetje minder.
Ben dus met PBO2 aan het prutsen geweest. Kost meer vermogen (~130 watt, ook ingesteld bij PBO2) en heb dan iets mindere multicore performance (~15.800). Single core gaat wel een stukje hoger, mede doordat die nu de 5GHz aanraken.
Ik denk erover om dat hele PBO2 maar uit te zetten. Vind 20 watt extra voor goede single core performance eigenlijk wel een beetje duur. Maar het scheelt bij idle weer zo'n 10 watt in het voordeel van de PBO2 setup (~23 om 33 watt).

Wel blij dat de CH6 nog steeds prima functioneert!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Quagmire84
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-12-2022
Ik ben al een tijdje aan het overwegen om mijn computer te upgraden met een B550 bord en een Ryzen 5900x.

In een best buy guide van begin deze maand (reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2022) werd het Gigabyte B550 AORUS PRO V2 bord nog aangeraden.

Als ik nu ga kijken op de product pagina dan merk ik dat het echter bijna nergens meer verkocht wordt:
pricewatch: Gigabyte B550 AORUS PRO V2

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:25
Zal het uitverkocht zijn? EOL? Geen idee maar kijk maar onder het tabje alternatieven
Daar vind je genoeg borden die vergelijkbare kwaliteit bieden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• acale
Zal het uitverkocht zijn? EOL? Geen idee maar kijk maar onder het tabje alternatieven
Daar vind je genoeg borden die vergelijkbare kwaliteit bieden.

Edit :
Even een vraag
Mijn systeem draait stock maar het viel me vandaag op dat de cpu core voltage svi2 tfn idle schommelt tussen 1.35 en de 1.45v. Dat het schommelt heel erg weet ik dat dit iets typisch is voor ryzen cpu's, maar hoort het zo hoog te zijn terwijl het systeem idle is?
Mijn energie beheer in Windows staat op gebalanceerd trouwens.
Ik heb een Asus x570 prime pro icm een ryzen 5900x

Acties:
  • 0Henk 'm!
acale schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:30:
Daar vind je genoeg borden die vergelijkbare kwaliteit bieden.

Edit :
Even een vraag
Mijn systeem draait stock maar het viel me vandaag op dat de cpu core voltage svi2 tfn idle schommelt tussen 1.35 en de 1.45v. Dat het schommelt heel erg weet ik dat dit iets typisch is voor ryzen cpu's, maar hoort het zo hoog te zijn terwijl het systeem idle is?
Mijn energie beheer in Windows staat op gebalanceerd trouwens.
Ik heb een Asus x570 prime pro icm een ryzen 5900x
Ja hoor geen probleem.

Het gaat om de stroom en voltage samen niet zozeer het voltage alleen. Uiteraard speelt het voltage een rol. Maar als er maar een lichte load van de CPU gevraagd wordt zal de stroom door de CPU lager zijn en maakt het niet zo uit dat het voltage piekt.

Het alogaritme houdt dit allemaal bij. Bij hogere load scenarios zal je dan ook zien dat het voltage omlaag bijgesteld wordt om geen schade te veroorzaken aan de chip.

Nu is hitte ook een onderdeel van de triangel en bij lagere temperaturen zal het alogaritme meer van beiden toelaten en dus hoger boosten.

Kort antwoord. Ja dit is volkomen normaal. Lage loads komen vaak met hoge piek voltages. De pieken zijn enorm rap en reguliere monitor software kan dit niet zo snel bijhouden en laat jou dan een constant hoog voltage zien. Mocht je HWINFO gebruiken, kan de ''Snapshot CPU polling' in de settings aanzetten om een betere representatie te krijgen van de meer gemiddelde voltages.

R9 5800X3D + MEG X570s Unify-X MAX + RX 6900XT + 32GB Crucial 3800cl16

Acties:
  • 0Henk 'm!

• acale
Bedankt voor je antwoord. 'Snapshot CPU polling heb ik inderdaad aanstaan. Maar fijn om te lezen dat dit normaal gedrag is. Ik had hiervoor een ryzen 3600 en daar gaf hwinfo bij cpu core voltage svi2 tfn hooguit 1.00v aan als het systeem idle was. Vandaar dat ik dit voltage hoog vond

Acties:
  • 0Henk 'm!
acale schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:45:
Bedankt voor je antwoord. 'Snapshot CPU polling heb ik inderdaad aanstaan. Maar fijn om te lezen dat dit normaal gedrag is. Ik had hiervoor een ryzen 3600 en daar gaf hwinfo bij cpu core voltage svi2 tfn hooguit 1.00v aan als het systeem idle was. Vandaar dat ik dit voltage hoog vond
Ik denk dat het voornamelijk in het verschil in meten en uitlezen ligt. Minder in hoe het alogaritme werkt. AMD heeft intussen tijd een paar keer de monitor modules bijgewertk en HWINFO ook.

• kazzzdafke
Ik heb maar eens gespeeld (na eerst manueel te proberen) met de auto curve optimizer van Ryzen Master aangezien mijn pc toch wel redelijk warm draaide en daarbij dus geluid produceerde.

Dit is het resultaat:

Temps in de 30C wanneer ik gewoon kantoorwerk bezig ben, zag ik ervoor niet. Altijd ergens in de 50C.

Dus dat is wel een serieuze verbetering.

Ook interessant dat ik tot de max kan undervolten precies, -29 ipv -30C. Maar ik had wel gedacht dat er meerdere cores minder goed zouden moeten undervolten, omdat die hoger standaard geboost zouden worden. Klopt dit?

En kan ik nu dan beginnen tweaken aan de PPT, TDC en EDC settings? Wat zouden hier goeie startwaarden zijn en moet ik dan de Curve Optimizer opnieuw laten runnen met de nieuwe waarden?

EDIT: PBO staat dacht ook nog niet op. Wat moet ik hiermee aanvangen? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-05 10:56
8 legers in Warhammer 3, 100% GPU usages (3440x1440, amd 6900xt). Ryzen 58003dx is echt heel goed.

Geupgraded over een 5600x. V Rising draait ook veel beter, hiervoor slechte frame times en fps drops waardoor het niet lekker aan voelde. De 5800x3d haalt geen 100% GPU usages, maar framerate en times zijn veel beter, meestal 90+.

Mounth and Blade Bannerlord 2 idem, 1000 vs 1000 siege en 100% GPU usages. FarCry 6 100% idem.

New World draait veel beter, maar in towns kun je nog gewoon 40-45 fps verwachten.

Ben best wel blown away door de 5800x3d.

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-06 08:34
evilpin0 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:52:
8 legers in Warhammer 3, 100% GPU usages (3440x1440, amd 6900xt). Ryzen 58003dx is echt heel goed.

[Afbeelding]

Geupgraded over een 5600x. V Rising draait ook veel beter, hiervoor slechte frame times en fps drops waardoor het niet lekker aan voelde. De 5800x3d haalt geen 100% GPU usages, maar framerate en times zijn veel beter, meestal 90+.

Mounth and Blade Bannerlord 2 idem, 1000 vs 1000 siege en 100% GPU usages. FarCry 6 100% idem.

New World draait veel beter, maar in towns kun je nog gewoon 40-45 fps verwachten.

Jaja, stop maar..... Heb het al moeilijk genoeg om mijn 5800x met rust te laten en niet te vervangen voor de 3d....!

Als zen 4 niet beduidend beter is (en ik denk dat die stap niet groot genoeg is, maar we zullen zien) gaat de 3d er alsnog in..

Zou alleen leuk zijn wanneer de prijs nog wat lager wordt, maar aangezien het de snelste am4 cpu voor gaming zal blijven zal het wel hetzelfde worden als vroegah met de Intel extreme versies....

Acties:
  • 0Henk 'm!
meljor schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:25:
[...]

Jaja, stop maar..... Heb het al moeilijk genoeg om mijn 5800x met rust te laten en niet te vervangen voor de 3d....!

Als zen 4 niet beduidend beter is (en ik denk dat die stap niet groot genoeg is, maar we zullen zien) gaat de 3d er alsnog in..

Zou alleen leuk zijn wanneer de prijs nog wat lager wordt, maar aangezien het de snelste am4 cpu voor gaming zal blijven zal het wel hetzelfde worden als vroegah met de Intel extreme versies....
De 5800X3D heeft 1 12-core probleem.. dat is de 5900X die verkocht wordt onder 5800X3D prijs met regelmaat.. 64MB L3 cache.. en behoorlijke hogere clocks. Vind het erg lastig om de 5800X3D aan te raden over de 5900X.. Heb zelf een 5900X en 5800X. Heb er over nagedacht 1 van beiden te vervangen voor een 5800X3D. Gaat misschien de 5800X worden uiteindelijk als prijzen wat omlaag zijn gekomen. Die machine is puur en alleen voor gaming. Maar de 5900X verslint de 5800X3D met encoding, rendering, compression etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:14

OMD

Mand!

Cidious schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:30:
[...]

De 5800X3D heeft 1 12-core probleem.. dat is de 5900X die verkocht wordt onder 5800X3D prijs met regelmaat.. 64MB L3 cache.. en behoorlijke hogere clocks. Vind het erg lastig om de 5800X3D aan te raden over de 5900X.. Heb zelf een 5900X en 5800X. Heb er over nagedacht 1 van beiden te vervangen voor een 5800X3D. Gaat misschien de 5800X worden uiteindelijk als prijzen wat omlaag zijn gekomen. Die machine is puur en alleen voor gaming. Maar de 5900X verslint de 5800X3D met encoding, rendering, compression etc.
Geef je dan niet je eigen antwoord nu :?

Die machine is puur en alleen voor gaming maar je vergelijkt de 5900x met de 3D op het gebied van encoding, rendering, compression etc.

Dat is dan toch totaal niet relevant? De 3D is gewoon sneller dan de 5900x en in sommige games echt een flinke stap (10+% en ligt een beetje aan welke review je leest :+ )

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0Henk 'm!
OMD schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:40:
[...]

Geef je dan niet je eigen antwoord nu :?

Die machine is puur en alleen voor gaming maar je vergelijkt de 5900x met de 3D op het gebied van encoding, rendering, compression etc.

Dat is dan toch totaal niet relevant? De 3D is gewoon sneller dan de 5900x en in sommige games echt een flinke stap (10+% en ligt een beetje aan welke review je leest :+ )
Nee dat is de 3D niet. Het hangt enorm af van welke game je speelt. heb je de reviews goed gelezen? Mixed bag.

de 3D is alleen sneller in een handjevol games en veelal alleen op 1080p. Mocht je die games veel spelen op die resolutie dan is dat een voordeel (Borderlands 3, Far Cry en nog een paar anderen). Maar anders lever je enorm veel presaties in op andere vlakken voor productiviteit.

Mijn all round desktop draait op 3440x1440p. De 5800X3D is op die resolutie amper sneller. Wordt nog erger met 4K. En ik speel dus geen games die door de reviews als voordelig worden aangegeven of mijn resolutie is dusdanig hoog dat mijn 6900XT eerder de bottleneck vormt.

Om te zeggen dat de 5800X3D "gewoon sneller is" is echt een beetje vertekenend en ruikt naar je eigen aankoop te willen vergoeilijken. Begrijp me niet verkeerd. 5800X3D is een mooi product. Te duur, ja. Daarom is de 5900X momenteel zijn probleem. Zakt de prijs nu €50+ dan wordt het een ander verhaal.

Zoals het nu is hangt het enorm af op welke resolutie je speelt, welke games en wat voor GPU je er bij paart. En dan worden de voordelige situaties rap erg minder voor puur gaming. Waar de 5900X gewoon eigenlijk altijd wint op het gebied van productiviteit en andere taken.

Als de prijs nou zakt naar rond de €350 of loop ik nu tegen een mooi aanbod tweedehands aan dan valt dat weer te overwegen om de 5800X te vervangen. Tegenover de 5800X is er weinig te verdedigen. 5800X3D lijkt dan de betere keuze. Aldan wat duurder. Als je goedkoper wil, koop je een 5600X.

[Voor 11% gewijzigd door Cidious op 05-06-2022 15:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:14

OMD

Mand!

Mijn eigen aankoop? Ik heb geen 5800x3D hoor. Ik reageerde alleen op het feit dat je een Gaming machine pur sang toch vergelijkt met productiviteit.

Hoe je het ook went of keert, de 5800x3d is sneller in gaming, hoeveel maakt niet uit. Gaat om een gemiddelde over X aantal games. Ik schreef ook in mijn post dat het eraan ligt welke review je leest maar wellicht had je dat niet gezien want ik heb dat later ge-edit.

4K benches hebben geen zin want je gebruikt geen 4K.

[Voor 6% gewijzigd door OMD op 05-06-2022 15:10]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-06 08:34
Das voor mij ook de extra afweging, ik gebruik bij beide machines boven de 1080p (1440p 144hz en andere 4k 60hz) en dan is de overstap eigenlijk niet te verantwoorden. Maar heb altijd upgrade-jeuk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-05 10:56
Cidious schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:51:
[...]

de 3D is alleen sneller in een handjevol games en veelal alleen op 1080p. Mocht je die games veel spelen op die resolutie dan is dat een voordeel (Borderlands 3, Far Cry en nog een paar anderen). Maar anders lever je enorm veel presaties in op andere vlakken voor productiviteit.
In open wereld, sim en slecht geoptimaliseerde games is de 5800x3d een wereld van verschil.

Productiviteit argument geld voor veel consumenten echt niet Soms gebruik ik mijn PC voor het inladen van 1 GB csv bestanden in Tableau en wat modelering, iets wat mijn laptop niet trekt. Dat gaat net zo goed op een 5600x als een 5800x3d.

Normale consumenten (die ook zijn pc zakelijk gebruikt) heeft echt geen 16 core nodig voor productiviteit, beter nog ik durf te beweren dat een 16 core meer niche is dan een 8 core 3d cache processor.

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • +2Henk 'm!
Het punt blijft dat de uplift veelal erg resolutie afhankelijk is dus dat zou ik als potentiële koper wel zwaar laten meewegen.

Verder eens dat 16 cores voor mainstream productivity gebruik vooral een nice to have is.

Onder de streep helpt het enorm bij cpu selectie als je je eigen workloads goed kent.

[Voor 42% gewijzigd door Help!!!! op 07-06-2022 11:38]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0Henk 'm!
Help!!!! schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:36:
Het punt blijft dat de uplift veelal erg resolutie afhankelijk is dus dat zou ik als potentiële koper wel zwaar laten meewegen.

Verder eens dat 16 cores voor mainstream productivity gebruik vooral een nice to have is.

Onder de streep helpt het enorm bij cpu selectie als je je eigen workloads goed kent.
Dit. Helemaal eens.

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
ik merk dat ik toch nog tegen wat limieten aanloop en ik niet mijn volledige potentie van mijn cpu kan gebruiken ryzen 7 5800x

heb nu een
GA-AB350-Gaming (rev. 1.x)
en ga naar een
X570S UD (rev. 1.0)

dus van een b350 > X570 mobo hopelijk geeft dit iets prestatie winst door de betere vrm's en de PCI gen 4.0 over heel het bord

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bjvdven
muisje1997 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:42:
ik merk dat ik toch nog tegen wat limieten aanloop en ik niet mijn volledige potentie van mijn cpu kan gebruiken ryzen 7 5800x

heb nu een
GA-AB350-Gaming (rev. 1.x)
en ga naar een
X570S UD (rev. 1.0)

dus van een b350 > X570 mobo hopelijk geeft dit iets prestatie winst door de betere vrm's en de PCI gen 4.0 over heel het bord
Wat merk je dan qua limitaties? OC potential?

• muisje1997
bjvdven schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:21:
[...]

Wat merk je dan qua limitaties? OC potential?
dat het meest ja en hij wordt ook vrij warm dankzij de niet zo goede vrm's met die ik nu heb ik 1x m2 en met de nieuwe heb ik 3x m2 en pci gen 4.0 over heel het bord

Acties:
  • 0Henk 'm!

• muisje1997
ik had dus nog steeds stutters in windows 11 blijk het door een bug te komen die alleen opgelost kan worden met een bios update of je moet fTPM uitzetten maar dan krijg je bepaalde updates niet meer

The fTPM key resides in the SPI flash memory that's present on the motherboard (commonly referred to as a BIOS chip). AMD says the fTPM issue involves intermittent latency introduced by fTPM-related memory transactions with the chip, leading to "temporary pauses in system interactivity or responsiveness." The issue impacts AM4 systems that run the Zen+ to Zen 3 architectures.

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:24
evilpin0 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:52:

[Afbeelding]

Mag ik vragen hoeveel graden je cpu word onder full load.
En dan bedoel ik met de stress test van cpu-z..

Vond namelijk de 85 graden celcius na 3 of meer minuten al veel..
Vroeg me daarom af of jou cpu wat koeler draait onder full load.

Heb een corsair 240mm Capellix AIO, maar dat ding trekt het gewoon niet op full load.

Specs zijn:

* AMD RYZEN 7 5800X
* MSI X570S EDGE MAX WIFI
* GSKILL TRIDENT Z RGB 64GB DDR4 3600MHz C16 (4x16) DUAL RANK
@ 3800MhZ 16-19-19-39-89 1T 1.400V
* AMD RX 6700XT 12GB [reference]
* CORSAIR H115i ELITE CAPELLIX
* BE QUIET 650 WATT STRAIGHT POWER 11
* CORSAIR CRYSTAL 680X
* Kingston Renegade 1TB M.2 NVM-E PCIe 4.0 4X [OS]
* SAMSUNG 2TB M.2 NVM-E PCIe 4.0 4X [ GAMES]

[Voor 16% gewijzigd door Robin4 op 30-07-2022 02:24]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• Robin4
GoldenLeafBird schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:54:
[...]

Voordat je gaat undervolten zou ik eerst het contact tussen koeler en CPU checken. Ik heb een 5900x met NH-D15 met 1 fan en die komt als ik alle registers open trek niet boven de +-75 uit.
Hoeveel vermogen trek je bij die temperaturen? Ik heb nu Cinebench R23 multi open staan en met 112W CPU power komt die niet boven de 70 graden.
Kan je eens testen wat je cpu doet bij cpu-z stress test na 5 minuten..

Wil wel eens weten hoeveel watt er onder in het vakje staat en hoe warm hij dan word.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Robin4 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 02:22:
[...]

Mag ik vragen hoeveel graden je cpu word onder full load.
AMD RYZEN 7 5800X
Zoek eens wat oude posts op van mij eind 2020 in dit topic, ik heb toen vrij neurotisch lopen testen met mijn 5800X en heel veel tabelletjes en grafiekjes gepost met allerlei resultaten van temps bij verschillende benchmarks.

De 5800X is best een heethoofd ja. Terugkijkend in mijn excel file vind ik temps van rond de 70-75C stress tesen in CPU-Z, 75-80C tijdens Prime95 (26.6 Small FFT) en 75-80C CineBench R20. Dat bij 142W PPT, wat de max is/was bij std instellingen.

PBO Limits unlocked (hoog dus) trok hij zomaar 162W en 158A, waardoor hij 25-40mhz meer boostte en 3-8C warmer werdt. PBO juist geknepen op 125W PPT boostte 60-85mhz minder en was 6-10C lager juist.

Ik had een Arctic 280mm Liquid Freezer II AiO met Kryonaut pasta, twee extra fans op de AiO (4 in totaal) en een Rev3 mounting kit. Ook daar een post van gemaakt toen, en dat scheelde 5-6C met dezelfde AiO out of the box (dus 2 fans, MX4 pasta en de originele mounting kit). Ik denk dat je kast qua airflow ook niet optimaal is, vooral vanwege de glasplaat voor je intake fans.

Ik heb toenterijd ook hele weekends besteed aan het tunen van de overclock met Curve Optimizer, PPT/TDC/EDC limits etc om elke mhz boost er uit te persen, maar dat heb ik helemaal los gelaten ondertussen. Toevallig gisteren eens getest in 3D Mark wat het scheelt in games met de CPU PBO+tune versus PBO uit (dus 300-400mhz minder boost in multi-core loads) en het was schrikbarend weinig. En met weinig bedoel ik dat Port Royal en FireStrike letterlijk dezelfde scores gaven. Alleen TimeSpy scheelde 1.9% op de CPU Score; de overall score 0.3%. Doe er je voordeel mee; het is de moeite niet. Lekker PBO op Auto.

Als je temps te hoog zijn, gewoon de PPT limit knijpen tot 135, 125W ofzo en de rest op Auto. Ik hoop dat ik je heel wat uurtjes bespaard heb zo :)

Sinterklaas wil bier !

• Robin4
Hoe doe ik dat PPT limit knijpen..

Heb daar totaal geen verstand van.. (dat tweaken van die Ryzen cpu vraagt best wel veel van je als je dit niet kan)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Robin4 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 17:52:
Hoe doe ik dat PPT limit knijpen..

Heb daar totaal geen verstand van.. (dat tweaken van die Ryzen cpu vraagt best wel veel van je als je dit niet kan)
Onder de PBO Advanced / PBO Limits instellingen in je bios. OC > Advanced CPU config > AMD overclocking. Je kunt alleen je PPT Limit (W) instellen (125W bijvoorbeeld) en de rest op Auto laten staan. Zeker niet die andere instellingen van hieronder overnemen. Dan ga ik er van uit dat je nu ook 142W trekt (of meer?) en kunt monitoren wat je verbruik (Watt) en temps doen. Dat moet een directe relatie hebben.

Even van google geplukt als voorbeeldje:

[Voor 9% gewijzigd door ParaWM op 30-07-2022 19:59]

Sinterklaas wil bier !

• Robin4
Mooi ik ga dat zo even uitproberen.

Wat is trouwens TDC limit en EDC limit?

[Voor 38% gewijzigd door Robin4 op 30-07-2022 20:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Robin4 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:59:
Mooi ik ga dat zo even uitproberen.

Wat is trouwens TDC limit en EDC limit?
Zoek even in dit topic met de zoekfunctie op "EDC". Posts uit Nov/Dec 2020. Schat aan info. ZIjn andere limitaties / grenzen die allemaal met boostgedrag te maken hebben. Die twee zijn in Ampere. Invloed is erg beperkt. Voor temperatuur moet je zeker de PPT Limit hebben.

Sinterklaas wil bier !

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:31
Toch lekker hoe ver AMD de ondersteuning van haar platform weet door te trekken, en man wat is dit een verademing. Asus Prime x370-pro van de nieuwste BIOS voorzien, m'n RTX 3060Ti van de nieuwste VBIOS voorzien, ReBAR aan en hup van een 2600x naar een 5600.

De boel voelt zo belachelijk veel smoother aan, en de extra CPU performance is meer dan welkom in games welke genekt werden door m'n 2600x. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• bjvdven
Jup heel herkenbaar. Heb op mijn B450 Gaming pro Carbon AC bordje een 2600, 3600X, 5600X en nu een 5800X3D kunnen installeren. Ik ben voorlopig wel even zoet.

D4NG3R schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:56:
Toch lekker hoe ver AMD de ondersteuning van haar platform weet door te trekken, en man wat is dit een verademing. Asus Prime x370-pro van de nieuwste BIOS voorzien, m'n RTX 3060Ti van de nieuwste VBIOS voorzien, ReBAR aan en hup van een 2600x naar een 5600.

De boel voelt zo belachelijk veel smoother aan, en de extra CPU performance is meer dan welkom in games welke genekt werden door m'n 2600x. :)
Zeker fijn, maar wat mij betreft hebben ze destijds hun AM4 belofte niet waargemaakt. Erg teleurstellend.

Dat ze nu alsnog, na eerst bij hoog en laag beweren dat het allemaal niet kon, alsnog ondersteuning bieden voor Zen 3 bewijst voor mij alleen maar dat dat destijds gelul was.

Maar inderdaad heel fijn dat ze het nu alsnog doen, zeker voor mensen met één vd eerste ryzen iteraties is dat een leuke upgrade.

ps: Wacht nog steeds op het ASUS CH6 bios voor ZEN3 en W11 fix. :'(

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Pagina: 1 ... 35 ... 40 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee