Cidious schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:15:
Conclusie: zoals ik hierboven al aangaf de 5800X3D heeft 1 groot probleem en dat is de 12-core 5900X die voor €389 verkocht wordt, waar de 5800X3D €459 moet kosten hier in Nederland (Ik heb hem voor omgerekend €420 hier in China gekocht bij de officiele retailer). Bij hogere resoluties en hogere settings ga je het verschil gewoon NIET merken, zelfs niet met een 6900XT met max OC (+15% power limiet). En wie koopt er een 5800X3D en een high end rig om op 1080p te gamen? De reviews zijn dan ook veelal een beetje vreemd te noemen op 1080p getest en dan schreeuwen van de daken dat het DE BESTE gaming processor is. Sommige leden hier hadden die mening dan ook blindelings gekopieerd. Een 5900X, 5800X of zelfs een 5600(X) zal op hogere resoluties een zelfde soort ervaring leveren.
Ik kan nog een paar rondjes op 1440p testen en dan zal misschien F1 22 nog iets verder uitlopen maar ik verwacht geen schokkende verschillen. Ik weiger op 1080p te testen omdat dit gewoon niet een praktische usecase is die ik ooit zal gebruiken ik hoop dan ook dat reviewers hier spoedig van af stappen omdat het hiet eerlijk en realistisch vergelijken is.
Dat allemaal gezegd te hebben. De resultaten zijn exact zoals ik verwacht had voor games en ik ga er vanuit dat met een RDNA3 kaart ik misschien er iets meer baat bij zal hebben met gaming. De grote verassingen waren elders te vinden in de enorm goede efficientie en performance voor reguliere taken. 105W max load is aanzienlijke lager dan de 185W die mijn 5900X nu bij max load trekt en zelfs lager dan dat van de 5800X welke 145W trekt bij exact dezelfde multicore performance.
Blije koop!
Ik ga nu bezig met verder fine-tunen en BCLK overklokken. Ook ga ik 2000 FCLK nog weer een keer een kans geven. Ik houd jullie op de hoogte.
Gefeliciteerd met je aankoop!
Er is een groep die veel baat heeft bij de 5800X3D, maar dat zijn vooral e-sporters die op 1080p met zeer hoge fps spelen. Ik denk dat het net zo'n niche groep is als mensen die op hoge/ultra instellingen spelen met 3440x1440 resolutie. Maar ik heb een vermoeden dat de grote cache ook in GPU bound situaties wel zal helpen om de dippen te verminderen. Daarvoor zou je de P1% in de gaten moeten houden (en a.d.h.v. meerdere metingen uitmiddelen)
Ik heb zelf een 5600G afgelopen week op de kop getikt en volgens mij is dat toch een redelijk ondergewaardeerde processor. De L3 cache is een stuk kleiner met maar 16MB, maar dat merk je eigenlijk alleen op 1080p en 1440p. Of dat boeit hangt ook helemaal vanaf waar je de FPS lat legt.
Voor mij zijn verschillen boven 100FPS niet meer interessant.
Toch is het volgens tweakers daarom een slechte gaming processor

.
Maar net zoals jij gemerkt heb, maakt het op 3440x1440 op hoge instellingen niet uit (met de huidige halo videokaarten dan).
Waar de 5600G in uitblinkt testen reviewers vaak niet. Namelijk het verbruik onder gaming.
In een CPU bound situatie is het verbruik letterlijk de helft! van mijn 5800X (41W vs. 85W) en in GPU bound situatie bijna de helft (ik kan even niet bij de metingen, maar zo uit het hoofd ca. 65% van de 5800X).
Op 3400X1440 en hoge instellingen is het verschil in FPS nagenoeg verwaarloosbaar. Het valt dan bijna in de foutmarge met 1%,
De 5600G is wel een vreemde eend eigenlijk, want de cores blijken vrij onzuinig te zijn (verbrassen net zoveel als de 5800X), maar worden niet tot in het extreme geboost. Daar staat tegenover dat de SoC met 2.8W echt héél zuinig is en de rest van de cpu (zonder cores) slechts 4.2W verbruikt (FLCK staat op 3800MHz met 1:1).
Mijn 5800X met B0 stepping, heeft een soc+rest verbruik van 21W in totaal, dus permanent 15W extra.
Ik moest even in mijn ogen wrijven toen ik
34W op de vermogensmeter zag staan met de highend PC in rust

Dat is dan met pomp, fan controller en usb geluidskaart dat nog ca. 7W snoept aan lichtnet zijde.
Ik vind het jammer dat ze de focus zo op 1080P leggen, want ook al presteert de 5600G in sommige gevallen 25% minder dan een 5600X, is dit prestatie 'nadeel' ook te beschouwen als een hardware matige FPS limiter voor de videokaart. Dan hoeft deze ook niet geboost te worden tot in het rode gebied en heb je netto een zuinig gaming systeem.