Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
CMT schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:02:
[...]

Officieel staat de 'EDC bug' bekend als een truukje om de EDC limiet te omzeilen: https://www.reddit.com/r/...sa_edc_1_boost_bug_break/
Wanneer er een hele lage waarde daarvoor ingesteld wordt, negeert FIT in sommige gevallen de stoombeperking opgelegd door EDC.
Sommige mensen kregen daardoor een Zen processor die idiot hoog wilde boosten.
Maar dat is ook erg gevaarlijk, want teveel stroom = rip cpu.

Omdat EDC bij jou schijnbaar ook niet goed werkt, zat ik daar aan te denken.
Heb je al verschillende Windows energieprofielen uitgeprobeerd om te kijken of dat iets uitmaakt?

Anders zou je eventueel moeten kijken naar de bios.
Ik heb ook Agesa 1.2.0.2 op mijn MSI B550 Tomahawk en die versie wil, bij een Bios aanpassing, wel eens de PBO instellingen 'vergeten'.
Dat lijkt niet op de bug die ik ondervindt. In hoeverre het een bug is überhaupt. Na wat meer testen zie ik dat de EDC limiet alleen wordt overschreden in multi core benchmarks die op 100% cpu draaien. In CPU heavy games als BF5 zie ik een EDC van +- 120. Wat niet in de buurt komt van de stock 142. Dus in principe kan ik de PBO limits weer op stock zetten zonder dat dit invloed heeft gezien alles waardes ruim onder stock waardes blijven.
Phoe dat is een flink verschil in temperatuur :o Ik had eerlijk gezegd gerekend op 6-8 °C verschil, gezien mijn waterkoelervaring met mijn vorige 3800X.
Je hoort in ieder geval niet tegen te worden gehouden door de EDC limiet, zeker niet met een CB23 belasting.
Ik gebruik voor het uitlezen van de spanning, stroom etc de SVI2 waarden uit HWinfo.
Dat is de telemetrie gerapporteerd door de processor zelf en naar mijn ervaring behoorlijk nauwkeurig.
Ik heb de koelpasta MX-4 vervangen door Kyronaut extreme. Dat zal ook wel een paar graden schelen vermoedelijk. En ik heb ook mijn case vervangen dus helemaal eerlijk vergelijken is het niet bij mij (coolermaster HAF-X naar een Meshify 2 XL).
Ik weet niet hoe de Bios structuur bij de Gigabyte Aorus Pro X570 is, maar met Agesa 1.2.0.2. moet ik in het 'speciale' overklok menu van AMD duiken om die waarde aan te passen.
Voorheen kon ik de PPT gewoon in het MSI menu aanpassen, maar dat werkt niet meer op de een of andere manier.
Ik kan alle waardes (PBO limits etc) in het BIOS handmatig aanpassen.
Ach ieder heeft zo zijn eigen ideeën daarover, daar valt niet over te twisten ^^.
Ik ben zelf nogal rigoureus als het op stabiliteit aankomt, maar de PC draait dan ook als een zonnetje zonder vage klachten.

Zelf maak ik niet zo'n onderscheid tussen single vs multicore.
Voor mij zijn het gewoon verschillende belastings scenario's en ik test niet alleen met een zware last singlecore & multicore, maar ook met een zeer lichte last om zo de frequentie stabiliteit te testen.
Daarnaast ook de L1/L2/L3 cache en geheugen intensieve situaties.
Kortom het hele pakket.

Mijn ervaring is dat normale programma's niet genoeg zijn om de fouten eruit te halen.
Dan krijg je een situatie zoals je omschrijft dat het testen goed gaat, maar dat er alsnog problemen ontstaan met games.

Hoelang is de Blender test trouwens?
Als dat een uurtje is dan is het totaal wel erg weinig imho.
Ik test minstens 10 uur per situatie om de incidentele fouten eruit te halen.

Als je idle een crash krijgt, kan het zijn dat de klok te ver hoog omhoog schiet bij het wakker worden of dat de benodigde spanning te laag is.
Dit noem ik nou frequentiestabiliteit ;).

Wat ook erg belangrijk is, is om de geheugencontroller goed te testen.
Iedereen klokt het doodleuk over en verwacht dat het out of the box goed werkt, daar kunnen ook fouten door ontstaan. QVL en DCOP profielen zijn geen garantie voor een goede werking.
Goed punt. Voor ultimieme stabiliteit is dat het beste. Maar voorheen crashte mijn intel ook altijd bij die lange stress tests terwijl bij normaal gebruik geen enkele issues waren. 100% stabiel is het dan niet maar prime95 load is dan ook geen realistische load. Tenzij je natuurlijk dergelijke load wel nodig hebt. Blender was inderdaad een uurtje.

Geheugen heb ik op standaard XMP profiel gezet. Zelfde specs als mn vorige PC daar heb ik nooit problemen mee gehad. Dat lijkt nu verder ook geen issue.

Ik heb nog even een test gedaan met een offset op all core maar dan kom ik niet verder dan -12. Daarnaast is een extra boost op 50mhz ook niet stabiel. Als ik alle cores apart instel via CO dan haal ik betere waardes. Plus ik kan tot dusver een 100+ mhz boost toepassen zodat single core op 4950 uitkomt.

Het enige wat ik niet begrijp is wat mijn setup tegenhoudt om een hogere allcore boost clock te geven. Hij blijft continue steken op 4.6. Terwijl de temp max 75 graden is. Enige manier om dat hoger te krijgen is door de EDC te verhogen. Maar dat heeft alleen effect bij 100% multi core load.

Wellicht heeft het te maken met mijn vcore. Deze blijft steken op 1.33 -.135. Dat lijkt mij vrij hoog. Maar met PBO2 krijg ik het niet lager dan dit ongeacht de settings. Als ik per core test zie ik wel dat de vcore flink verschilt. Sommige cores zitten ook onder de 1.3. Ik vroeg mij voornamelijk af of die 1.33-1.35 wel veilig is. Hoewel dit nooit 24/7 zo draait en hooguit een paar uurtjes met minder load. Dus dat kan haast geen probleem zijn.

Mijn cinebench R23 scores zijn 15780MC en 1639 SC

Als ik dat een beetje vergelijk met anderen zit ik aardig goed qua performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:23

ParaWM

Pro Prutser

biggydeen2 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:47:

Interessant maar PTT is geen limiterende factor voor zover ik kan beoordelen. Tenminste niet vanuit het moederbord gezien. Maar ook vanuit de chip niet gezien hij nooit bij de 100% PPT gebruik in de buurt komt. Bij mij niet in ieder geval. EDC is de limiterende factor op stock settings. Ook al zet je de PTT op 200 dan gebruikt hij wat hij nodig heeft (en dat verbruik blijft onder de stock settings van 142).

Aan de andere kant, als ik de PTT, TDC en EDC verlaag zie ik wel impact op de temperatuur. Maar de performance gaat dan ook omlaag.
Even een link naar twee plaatjes die ik al eerder had gepost.

1) Als je de EDC een beetje losser zet tussen de 150 en 200A, dan pakt hij bij mij altijd zo'n 212W PPT. Dat is ruim boven de stock settings van 142W. Ik heb hem altijd op 225W limiet staan, dus dan tikt hij de PPT limiet nooit aan.
2) Lagere temps is puur PPT / watts (tenzij je EDC onder de stock 140A knijpt, maar dan is de reden nog steeds minder watts verbruik)
3) Optimimum EDC varieerde wel voor me per bios (agesa), temps scheelde niets.

5900X met een AiO Artic 280mm

Misschien heb je er wat aan (y)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/70vOgpB.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yS5JGa5.jpg

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
ParaWM schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 17:30:
[...]

Even een link naar twee plaatjes die ik al eerder had gepost.

1) Als je de EDC een beetje losser zet tussen de 150 en 200A, dan pakt hij bij mij altijd zo'n 212W PPT. Dat is ruim boven de stock settings van 142W. Ik heb hem altijd op 225W limiet staan, dus dan tikt hij de PPT limiet nooit aan.
2) Lagere temps is puur PPT / watts (tenzij je EDC onder de stock 140A knijpt, maar dan is de reden nog steeds minder watts verbruik)
3) Optimimum EDC varieerde wel voor me per bios (agesa), temps scheelde niets.

5900X met een AiO Artic 280mm

Misschien heb je er wat aan (y)
Thanks!

De PTT verandert bij mij niet. Hij blijf altijd op 125w steken (ruim onder de 142 stock). De EDC verandert wel, die trekt max 160a. Dat lijkt wel te helpen bij core boost maar alleen bij 100% all core load.

Ik krijg de temp alleen omlaag als ik inderdaad onder de 125 ptt ga zitten en de EDC naar beneden zet. Maar dan tankt de performance ook direct in. Gezien temp geen probleem is heeft dat niet veel nut bij mij.

Ik wil hem graag wat meer laten verstoken zodat hij wellicht nog iets hoger kan klokken en wat warmer mag worden maar dat wil hij niet. Misschien limiet van de chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

biggydeen2 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 17:39:
[...]

Thanks!

De PTT verandert bij mij niet. Hij blijf altijd op 125w steken (ruim onder de 142 stock). De EDC verandert wel, die trekt max 160a. Dat lijkt wel te helpen bij core boost maar alleen bij 100% all core load.

Ik krijg de temp alleen omlaag als ik inderdaad onder de 125 ptt ga zitten en de EDC naar beneden zet. Maar dan tankt de performance ook direct in. Gezien temp geen probleem is heeft dat niet veel nut bij mij.

Ik wil hem graag wat meer laten verstoken zodat hij wellicht nog iets hoger kan klokken en wat warmer mag worden maar dat wil hij niet. Misschien limiet van de chip.
Heel vaag hoor. Dat hij niet meer dan 125W wil trekken spoort niet. Temp probleem (blijkbaar niet bij jou), moederbord probleem (limiet ergens ofzo) of CPU issue lijkt me.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
ParaWM schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:47:
[...]

Heel vaag hoor. Dat hij niet meer dan 125W wil trekken spoort niet. Temp probleem (blijkbaar niet bij jou), moederbord probleem (limiet ergens ofzo) of CPU issue lijkt me.
Wellicht vcore limiet. Of ergens anders een limiet maar nog geen idee wat dat zou moeten zijn. Alles staat verder stock behalve de curve optimizer + boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:35
biggydeen2 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:38:
[...]

Wellicht vcore limiet. Of ergens anders een limiet maar nog geen idee wat dat zou moeten zijn. Alles staat verder stock behalve de curve optimizer + boost.
Misschien toch eens een *echte* CMOS reset doen en dan opnieuw beginnen?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
AtlAntA schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:09:
[...]

Misschien toch eens een *echte* CMOS reset doen en dan opnieuw beginnen?
Tja, de vraag is waar ik het eigenlijk voor doe. Of ik nu 4.9 GHz single core heb of 5ghz maakt voor de performance vrijwel niks uit. Multicore zelfde verhaal. Dus wat dat betreft vind ik het zo wel prima. Qua scores in benchmarks en temps zit ik aardig goed als ik het een beetje vergelijk met anderen.

Het enige probleem is (indien het al een probleem is), is dat mijn vcore wel vrij hoog zit in multicore. Gaat richting de 1.35v. Aan de andere kant meet hwinfo alleen de hoogste waarde en zitten alle andere cores daar dus onder. Maar goed, dat de cpu daar hooguit een paar uurtjes op draait per week zal ook wel niks uitmaken :)

Ik zie bijvoorbeeld andere mensen wel 140watt (ik zie max 125) trekken en met strakkere CO offsets maar met vergelijkbare of zelfs mindere benchmark scores. Maar die lage voltages ga ik nooit halen met CO. Tenzij ik hem manual ga clocken. Of zoals je zegt alles volledig resetten, oudere bios testen en verder tweaken. Maar dat ga pas doen als ik echte performance tekort kom. Dat zal vast nog even duren hoop ik 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

biggydeen2 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 23:32:
[...]

Tja, de vraag is waar ik het eigenlijk voor doe. Of ik nu 4.9 GHz single core heb of 5ghz maakt voor de performance vrijwel niks uit. Multicore zelfde verhaal. Dus wat dat betreft vind ik het zo wel prima. Qua scores in benchmarks en temps zit ik aardig goed als ik het een beetje vergelijk met anderen.

Het enige probleem is (indien het al een probleem is), is dat mijn vcore wel vrij hoog zit in multicore. Gaat richting de 1.35v. Aan de andere kant meet hwinfo alleen de hoogste waarde en zitten alle andere cores daar dus onder. Maar goed, dat de cpu daar hooguit een paar uurtjes op draait per week zal ook wel niks uitmaken :)

Ik zie bijvoorbeeld andere mensen wel 140watt (ik zie max 125) trekken en met strakkere CO offsets maar met vergelijkbare of zelfs mindere benchmark scores. Maar die lage voltages ga ik nooit halen met CO. Tenzij ik hem manual ga clocken. Of zoals je zegt alles volledig resetten, oudere bios testen en verder tweaken. Maar dat ga pas doen als ik echte performance tekort kom. Dat zal vast nog even duren hoop ik 😁
Wat ik lees is iemand die een beetje er tegenop ziet / geen vol vertrouwen heeft om een reset te doen en te zoeken waar nu die rare limiet vandaan komt :P Natuurlijk, als jij tevreden bent met je scores is het goed zo, en super veel zal het niet schelen. Maar je loopt nu wel met een geknepen CPU. Zeker als je koeling het aan kan, en je hem "los laat" tot 200-225W, kun je in vergelijking met 125W echt wel iets van 15% winst boeken. Daar ga je naast benchmarks ook wel wat van terug zien in games.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
ParaWM schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:07:
[...]

Wat ik lees is iemand die een beetje er tegenop ziet / geen vol vertrouwen heeft om een reset te doen en te zoeken waar nu die rare limiet vandaan komt :P Natuurlijk, als jij tevreden bent met je scores is het goed zo, en super veel zal het niet schelen. Maar je loopt nu wel met een geknepen CPU. Zeker als je koeling het aan kan, en je hem "los laat" tot 200-225W, kun je in vergelijking met 125W echt wel iets van 15% winst boeken. Daar ga je naast benchmarks ook wel wat van terug zien in games.
Vertrouwen heb ik wel. Alleen geen zin om er weer zoveel tijd in te stoppen. Voornaamste is dat je het niet goed kunt testen. Het is bij zen3 niet zo dat het alleen onder load verkeerd gaat. Maar vooral tijdens idle zaken. Dan ben je dagenlang een offset aan het testen om te kijken of het stabiel is. En dan lijkt alles stabiel, valt de hele bende uit tijdens het browsen op internet...🥱Tenminste dat is mijn ervaring. Daar heb ik niet zoveel geduld voor... :P

Zou het echt in die wattages zitten denk je? Ik zie juist over het algemeen dat iedereen de wattages afknijpt voor betere performance/temp/voltage ratio. Maar voor Max performance zal je de wattages wel nodig hebben.

Normaal ga ik echt voor de max performance maar mijn 3080ti zit nu continue op een fps cap van 137(144hz scherm, 1440p). Dus het zal niet zoveel uitmaken qua performance op dit moment.

Maar ik ga er zeker weer even induiken want het kan beter... Voor nu ben ik wel tevreden. Draait nu aantal dagen stabiel. Maar kan nog wat offset aanpassen voor optimale voltages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:03
biggydeen2 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 17:05:
Ik heb de koelpasta MX-4 vervangen door Kyronaut extreme. Dat zal ook wel een paar graden schelen vermoedelijk. En ik heb ook mijn case vervangen dus helemaal eerlijk vergelijken is het niet bij mij (coolermaster HAF-X naar een Meshify 2 XL).
Oh dat is ook extreem duur spul, bedoeld voor overklokken met vloeibaar stikstof vanwege de extreem lage temperatuur. Normale koelpasta wordt dan bros en hard namelijk.
Ik weet niet of je er bij normaal overklokken ook echt profijt van hebt, maar het zal zeker een graad schelen.

De gewone Kryonaut deed het bij mij 1 graad beter dan de oude 30 gram MX-2 tube met 82W core power.
Ik gebruik dat spul alleen niet meer want het smeert voor geen meter en er waren een tijd geleden slechte batches in omloop die koeler/cpu aantasten vanwege een slechte fijnmaling van de zinkoxide.
Het gevolg; krassen en corrosie op het mooie koeloppervlak. Zelfs de 'die' van een GPU werd erdoor bekrast.. Er was geen terughaal actie en dan betaal je ook nog eens een premium :|
Het enige wat ik niet begrijp is wat mijn setup tegenhoudt om een hogere allcore boost clock te geven. Hij blijft continue steken op 4.6. Terwijl de temp max 75 graden is. Enige manier om dat hoger te krijgen is door de EDC te verhogen. Maar dat heeft alleen effect bij 100% multi core load.

Wellicht heeft het te maken met mijn vcore. Deze blijft steken op 1.33 -.135. Dat lijkt mij vrij hoog. Maar met PBO2 krijg ik het niet lager dan dit ongeacht de settings. Als ik per core test zie ik wel dat de vcore flink verschilt. Sommige cores zitten ook onder de 1.3. Ik vroeg mij voornamelijk af of die 1.33-1.35 wel veilig is. Hoewel dit nooit 24/7 zo draait en hooguit een paar uurtjes met minder load. Dus dat kan haast geen probleem zijn.

Mijn cinebench R23 scores zijn 15780MC en 1639 SC

Als ik dat een beetje vergelijk met anderen zit ik aardig goed qua performance.
Met zulke scores zou ik mij geen zorgen maken, het kan goed zijn dat het moederbord de telemetrie niet goed doorgeeft of dat je een oude(re) versie van Ryzenmaster hebt.
De spanning is ook ok, deze is sterk afhankelijk van de temperatuur en belasting.
Wanneer de cores richting 80-85 graden gaan, dan zal je zien dat de Vcore onder de 1.3V zakt.

Ik weet niet of je een gewone stopcontact stroommeter hebt? Dan weet je het gelijk ;).
ParaWM schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:07:
[...]

Het is wel een 5800X heh ;). Ik zou echt niet over de 142W gaan voor een 8-core.
Je wint er haast niets mee en de efficiëntie stort in elkaar.
Naast dat de stroomsterkte gevaarlijk hoog wordt (wanneer je ook de EDC rem eraf gooit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
CMT schreef op maandag 12 juli 2021 @ 23:12:
[...]

Oh dat is ook extreem duur spul, bedoeld voor overklokken met vloeibaar stikstof vanwege de extreem lage temperatuur. Normale koelpasta wordt dan bros en hard namelijk.
Ik weet niet of je er bij normaal overklokken ook echt profijt van hebt, maar het zal zeker een graad schelen.

De gewone Kryonaut deed het bij mij 1 graad beter dan de oude 30 gram MX-2 tube met 82W core power.
Ik gebruik dat spul alleen niet meer want het smeert voor geen meter en er waren een tijd geleden slechte batches in omloop die koeler/cpu aantasten vanwege een slechte fijnmaling van de zinkoxide.
Het gevolg; krassen en corrosie op het mooie koeloppervlak. Zelfs de 'die' van een GPU werd erdoor bekrast.. Er was geen terughaal actie en dan betaal je ook nog eens een premium :|
Relatief gezien wel dure rommel idd :P Dat is mooi kloten ja, ik ben niet van plan om de komende 5 jaar mijn koeler er af te halen dus hopelijk gaat dat spul een beetje lang mee. Ik dacht, ik ga nu een keertje voor een AIO en dan direct de beste (niet stroomgeleide) koelpasta er op dan zit dat in ieder geval goed. Vooral als ik al die verhalen op internet lees dat de 5800x makkelijk 90 graden haalt en tegen thermal throttling aanloopt. Met mijn dark rock pro ging het ook richting de 87.

Tenminste, als Megekko een beetje mee werkt. 1 van de fans op mijn AIO is stuk, werkt maar op halve kracht maximaal. Dus soort van halve RMA maar ik heb aangegeven dat ik voor 1 fan niet de hele boel uit m'n kast ga schroeven. Dus hopelijk kan ik alleen de fan omwisselen voor een nieuwe.

Mijn GPU blijft nu echt super koel. Ik heb aan de onderkant zelf een 92mm extra fan gemonteerd die de intake onderaan de voorkant precies op de 3080ti blaast. Die wordt nu net 62 graden bij full load. Dat was in mijn vorige kast een stuk hoger.
[...]

Met zulke scores zou ik mij geen zorgen maken, het kan goed zijn dat het moederbord de telemetrie niet goed doorgeeft of dat je een oude(re) versie van Ryzenmaster hebt.
De spanning is ook ok, deze is sterk afhankelijk van de temperatuur en belasting.
Wanneer de cores richting 80-85 graden gaan, dan zal je zien dat de Vcore onder de 1.3V zakt.

Ik weet niet of je een gewone stopcontact stroommeter hebt? Dan weet je het gelijk ;).
Daar had ik nog niet eens aan gedacht dat de vcore lager wordt naarmate de temp stijgt. En dat zou goed kunnen want ik heb nog genoteerd dat ik in mijn oude kast 1.3v zag op de vcore bij 81 graden. Stroommeter heb ik wel. Dat zou ik nog eens kunnen checken als ik daar zin aan heb :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@CMT Draai nu een paar dagen met jouw lagere voltages zonder stabiliteits problemen zover. Voorheen was een zo'n lage VDDG instabiel voor mij met mijn chip en bord. I denk dat bios updates veel hebben geholpen.

Dank voor de inspiratie om het allemaal nog eens na te lopen. Was beetje copy paste van bios naar bios en draaien. Afentoe goed om alles even na te lopen.

FCLK 1900Mhz
VSOC: 1.200v -> 1.050v
VDDP: 0.900v -> 0.850v
VDDG CCD: 0.920v -> 0.750v
VDDG IOD: 1.150v -> 0.920v

VSOC LLC 4 (MSI, 1= hoogst, 8= laagst)

Heb verder nog niet lager geprobeert. Wilde eerst kijken of mijn CPU en bord jouw waardes wilde slikken. En geen probleem zover.

Ook dezelfde waardes in de 5800X machine gegooid. (MSI B550M Mortar en zelfde Micron geheugen). Kijken of dat ook stabiel is.

[ Voor 8% gewijzigd door Cidious op 13-07-2021 11:19 ]

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Dat is nogal een verschil zeg! Blij dat het bij jouw ook goed draait.

Ik heb nog getracht de FCLK hoger te krijgen, maar met +33MHz lukt het al niet meer.
De hoogste spanningen zoals 1.2V op de SoC of 1.15V op de VDDG IOD heb ik daarbij niet geprobeerd.
Maar als ik bij de spanningen +50mV of meer moet doen zonder resultaat, dan is meer mij ook niet waard.

MSI is wel weer bezig met een nieuwe beta bios voor de B550 Tomahawk heb ik gezien.
De Agesa 1.2.0.3 is in aantocht en daar schijnen de usb problemen definitief mee opgelost te zijn.
Hopelijk gaat dat gepaard met een stabielere Infinity Fabric 8) .

Mocht dat ook niets uit maken, dan gooi ik de handdoek in de ring en wacht ik wel af tot Zen5 er is met (betaalbare) DDR5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
biggydeen2 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:08:

Relatief gezien wel dure rommel idd :P Dat is mooi kloten ja, ik ben niet van plan om de komende 5 jaar mijn koeler er af te halen dus hopelijk gaat dat spul een beetje lang mee. Ik dacht, ik ga nu een keertje voor een AIO en dan direct de beste (niet stroomgeleide) koelpasta er op dan zit dat in ieder geval goed. Vooral als ik al die verhalen op internet lees dat de 5800x makkelijk 90 graden haalt en tegen thermal throttling aanloopt. Met mijn dark rock pro ging het ook richting de 87.
Oh sorry voor het misverstand! Daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Met extreem lage temperaturen bedoelde ik het overklokken m.b.v. vloeibaar stikstof.
Daar halen ze met gemak -100 °C mee.
Gewone koelpasta, wordt dan 'vast' en verliest zijn warmtegeleiding.
Kryonaut extreme moet onder die omstandigheid nog vloeibaar blijven (er zit meer siliconen in als ik het goed begrijp).

Voor gewone koeling zal het ook volstaan, maar het is de vraag hoe vloeibaar het wordt, bij zegmaar 60-70°C.
Jammer genoeg zijn fabrikanten nogal summier als het gaat om het geven van de samenstelling en eigenschappen. Enkel de viscositeit bij kamertemperatuur wordt soms gegeven.. :F

Wat betreft de slechte batches ging het om de normale Kryonaut.
Ik heb tot nu toe nog geen klachten gelezen over de Kryonaut extreme.

[ Voor 5% gewijzigd door CMT op 13-07-2021 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

[...]
Het is wel een 5800X heh ;). Ik zou echt niet over de 142W gaan voor een 8-core.
Je wint er haast niets mee en de efficiëntie stort in elkaar.
Naast dat de stroomsterkte gevaarlijk hoog wordt (wanneer je ook de EDC rem eraf gooit).
Oops, overheen gelezen dat het een 5800X is.... Eens dan ja, voor wat betreft over de 142W heen.... Alhoewel ik niet zou kunnen leven met een spook limiet van 125W :)
CMT schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:45:

MSI is wel weer bezig met een nieuwe beta bios voor de B550 Tomahawk heb ik gezien.
De Agesa 1.2.0.3 is in aantocht en daar schijnen de usb problemen definitief mee opgelost te zijn.

Mocht dat ook niets uit maken, dan gooi ik de handdoek in de ring en wacht ik wel af tot Zen5 er is met (betaalbare) DDR5.
Voor de B550 Tomahawk is toch al sinds 21/6 - 7C91vA72(Beta version) - - Update to AMD ComboAM4PIV2 1.2.0.3b beschikbaar? Ik heb die er op op mijn X570 Tomahawk, maar helaas geen hogere FCLK kunnen constateren. :-( Ook geen single mhz boven de 1900 zonder WHEA's hier, als vele biossen lang. Wachten op X570S borden en/of Zen3 I guess. Ooit gaan we 2000 draaien _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door ParaWM op 13-07-2021 17:14 ]

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
ParaWM schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:11:
Voor de B550 Tomahawk is toch al sinds 21/6 - 7C91vA72(Beta version) - - Update to AMD ComboAM4PIV2 1.2.0.3b beschikbaar? Ik heb die er op op mijn X570 Tomahawk, maar helaas geen hogere FCLK kunnen constateren. :-( Ook geen single mhz boven de 1900 zonder WHEA's hier, als vele biossen lang. Wachten op X570S borden en/of Zen3 I guess. Ooit gaan we 2000 draaien _/-\o_
Het was een beetje aan mij voorbij gegaan eerlijk gezegd.
Ik had de 5800X op 8 Juni ontvangen en toen was de 7C91vA6 bios met 1.2.0.2 Agesa pas net een paar weken uit beta.

Jammer dat het niet bij jouw geholpen heeft, mijn verwachting was ook niet dat het daarmee wel zou lukken.

Ik ben wel benieuwd wat nou de echte reden is waarom het zo moeilijk blijkt te zijn om de 2000MHz te halen.
Aan de PCB kan het niet echt liggen, want het ram klokt wel fantastisch over met lage voltages.
Intel borden hebben ook geen probleem om > 4000MHz ringbus te draaien.
Er bestaat een vermoeden dat de chipset van invloed is, maar dat lijkt mij zo onwaarschijnlijk.
Valse beloften van AMD? Het zou niet de eerste keer zijn dat ze iets groter maken dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nog getracht de FCLK hoger te krijgen, maar met +33MHz lukt het al niet meer.
De hoogste spanningen zoals 1.2V op de SoC of 1.15V op de VDDG IOD heb ik daarbij niet geprobeerd.
Maar als ik bij de spanningen +50mV of meer moet doen zonder resultaat, dan is meer mij ook niet waard.

Ik draai de final 1.2.0.3b al op de Unify. geen verschil. Wat ik wel opmerk is dat met lagere voltage mijn CB scores ook omlaag gaan. Vooral CCD lijkt hierop van invloed te zijn. Met mijn oude voltages haalde ik stabiel 9150 punten op R20 en met jouw lagere voltages blijf ik hangen rond 8950 punten. Ik moet nog meer testen want momenteel gooit W11 ook roet in het eten. Ik heb het idee dat door diagnostics in de achtergrond benchmarks momenteel heel erg fluctueren op deze Preview Builds.

I'll keep you posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Helaas toch niet stabiel. Bakken met WHEA 19 errors, audio stotters en reboots.

Heb alles weer wat omhoog gegooid.

VSOC 1.100v
VDDP 0.900v
VDDG CCD 0.850v
VDDG IOD 1.050v

5800X system ook niet stabiel bij die lage voltages. Ik zou je WHEA log even nalopen in Event Viewer and of HWINFO

[ Voor 7% gewijzigd door Cidious op 16-07-2021 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
Cidious schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:38:
[...]

Ik draai de final 1.2.0.3b al op de Unify. geen verschil. Wat ik wel opmerk is dat met lagere voltage mijn CB scores ook omlaag gaan. Vooral CCD lijkt hierop van invloed te zijn. Met mijn oude voltages haalde ik stabiel 9150 punten op R20 en met jouw lagere voltages blijf ik hangen rond 8950 punten. Ik moet nog meer testen want momenteel gooit W11 ook roet in het eten. Ik heb het idee dat door diagnostics in de achtergrond benchmarks momenteel heel erg fluctueren op deze Preview Builds.

I'll keep you posted.
Ik heb dat niet eens gecontroleerd :o . Alleen gekeken naar de L1/L2/L3 en het werkgeheugen latencies met AIDA64 of wanneer er WHEA's ontstonden.

Met de CPU benchmark van 3Dmark krijg ik in ieder geval consistente scores.
Cinebench is erg gevoelig voor andere processen heb ik gemerkt, zelfs met prioriteit op realtime zit er wat spreiding in de resultaten.

Maar goed dat je het noemt. Ik denk dat ik even ga kijken of een hogere spanning tot stabielere scores leidt.
Ik vond 0.75V sowieso al erg laag in vergelijking met de andere voltages.
Bij de 3800X moest zowel de Vddg-CCD als de Vddg-IOD hoog zijn.

Helaas zit ik wel tegen een temperatuur limiet dus echt goed kan ik het niet testen.

Mijn systeem is verder wel vrij van WHEA's en ik heb het redelijk zwaar belast met games.
Horizon Zero Dawn blijkt een goede test daarvoor te zijn.

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn voltages redelijk getuned zijn op mijn samples van CPU+moederbord, zodra Vddg IOD met 10mV verlaagt wordt ontstaan er WHEA's.

[ Voor 10% gewijzigd door CMT op 16-07-2021 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-09 08:35
Nieuwe Agesa 1.2.0.3A ookal zegt MSI dat B er in zit..... lijkt bij mij iets slechter te zijn qua latencies.

https://www.msi.com/Mothe...ort/MAG-B550M-MORTAR-WIFI
Zegt AGESA 1.2.0.3B en Aida zegt dit :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nApOjX0FD-VeIQKAuL1-JSiWKtw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OGLHPZnVDJgJcB9AZUwNdvHb.png?f=user_large

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrDucky schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:57:
Nieuwe Agesa 1.2.0.3A ookal zegt MSI dat B er in zit..... lijkt bij mij iets slechter te zijn qua latencies.

https://www.msi.com/Mothe...ort/MAG-B550M-MORTAR-WIFI
Zegt AGESA 1.2.0.3B en Aida zegt dit :P

[Afbeelding]
Ik heb hier een hele discussie over gehad op Reddit. Fanboys verdedigen MSI en zeggen dat het niet uitmaakt. Maar het punt was dat MSI deze bios adverteerde als "wij zijn de eerste, kijk ons altijd snel zijn' en toen was het helemaal niet Patch B. bevestigd door verscheidene mensen die echt inzicht hebben in wat er binnen in gaande is.

MSI is een dieptreurig bedrijf dat goede hardware maakt maar erg lage moralen heeft.

Als de CEO van het dak af springt, dan weet je ongeveer wel hoe het binnen het bedrijf gesteld staat.

[ Voor 5% gewijzigd door Cidious op 27-07-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:30

3DDude

I void warranty's

Beste medetweakers,

Ik heb een AMD Ryzen 5950X, Gigabyte X570 Aurorus Pro moederbord en 128GB ram (3600mhz, c16) g.skill setje (en een kraken X73 waterkoeling).
Gebruik CTR en doe ik diagnostic om is wat te testen, na paar test dingetjes valt mijn hele pc uit.
Testresultaat pleite natuurlijk :(.
De event viewer word ik niet veel wijzer van.
Wat is een goed alternatief voor die CTR tool ?
- Bios van Gigabyte is de laatste (F34).
- CTR 2.1 RC5 heb ik gebruikt.
- Bios settings PBO uitgezet, Load line calibration op medium

Ik wil hem gewoon stabiel en word gek van dat gejojo met de frequentie telkens slaat mijn wc set aan omdat die heel even wat gaat doen en op 5Ghz draait (en blijkbaar warm word) waar die na paar tellen weer zakt :P
ik kijk een fullhd filmpje en hij gaat naar 5ghz, waarom? dat zou met 1 Ghz cpu ook moeten kunnen.. :X

[ Voor 36% gewijzigd door 3DDude op 31-07-2021 23:40 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ok first things first.

1. CTR is praktisch gezien gewoon onzin. Smoke and mirrors. De developer probeert het wiel opnieuw uit te vinden maar het software pakket is ronduit instabiel en ik zou het lekker verwijderen en leren om je processor zelf af te stellen.

2. Je fans op je waterkoeling set spinnen op omdat je bios settings voor die fans verkeerd staan. je kan meerdere sensoren gebruiken om je waterkoeling set aan te sturen mocht je de moederboard headers gebruiken dan de sensor even veranderen van CPU naar System in de bios. Mocht je de NZXT software gebruiken dan zal je dit hier moeten doen. Wat er nu gebeurt is dat jou CPU even opschaalt onder kortstondige belasting en de fans reageren meteen daarop en gaan loeien. Terwijl dit helemaal nog niet hoeft. De water temperatuur zou moeten bepalen wanneer de fans harder gaan draaien.

3. Stop spastisch naar je frequentie te kijken. Je snapt duidelijk niet hoe het werkt. die 5Ghz is velaal piek loads voor simpele handelingen en dat betekent niet dat er ook daadwerkelijk veel stroom door de CPU gaat. Hetzelfde geld voor spanning. Ja de spanning kan tot 1.45v oplopen maar dat betekent niet dat er tegelijkertijd ook stroom gevraagd wordt.

1. CTR uninstalleren
2. Fans opnieuw configureren
3. Niet jouw Intel kennis proberen toe te passen op een compleet ander platform van AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:30

3DDude

I void warranty's

1. al gedaan ben met ryzen master even bezig geweest.
2. Ik kijk nu in de bios en kom dan bij smart fan 5 uit. maar als ik bij de CPU fan iets wil aanpassen kom ik niet op system (ja ik kan in het context menu bovenaan system selecteren, maar dan ga ik dus een andere fan instellen..

ik heb maar die curve aangepast daar met hoeveel % bij welke temperatuur.
3.
Maar ik vind wel raar dat ook als alles aan staat bij het minst of geringste die temperatuur gewoon sprongen van 25 a 30 graden stijgt.
Of dat metertje klopt niet, of het is applicatief, of dat ding is een heethoofd.
bij doe ik niks 40 graden, open ik een webbrowser gaan we naar 70..

Maar bedankt, de fans zijn aangepast dit scheelt al dat ze niet naar 100% gaan (pas bij 90 graden nu).

(en ja ik heb een stresstest gedaan met alles full load - bleef die rond de 65 hangen..)

[ Voor 5% gewijzigd door 3DDude op 01-08-2021 12:16 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cavanta
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 08:45
3DDude schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:15:
1. al gedaan ben met ryzen master even bezig geweest.
2. Ik kijk nu in de bios en kom dan bij smart fan 5 uit. maar als ik bij de CPU fan iets wil aanpassen kom ik niet op system (ja ik kan in het context menu bovenaan system selecteren, maar dan ga ik dus een andere fan instellen..

ik heb maar die curve aangepast daar met hoeveel % bij welke temperatuur.
3.
Maar ik vind wel raar dat ook als alles aan staat bij het minst of geringste die temperatuur gewoon sprongen van 25 a 30 graden stijgt.
Of dat metertje klopt niet, of het is applicatief, of dat ding is een heethoofd.
bij doe ik niks 40 graden, open ik een webbrowser gaan we naar 70..

Maar bedankt, de fans zijn aangepast dit scheelt al dat ze niet naar 100% gaan (pas bij 90 graden nu).

(en ja ik heb een stresstest gedaan met alles full load - bleef die rond de 65 hangen..)
Ik raad je aan om even dit topic wat verder door te nemen. Alles wat je opnoemt is standaard gedrag van deze processors. Waterkoeling kan je overigens het beste afstellen op de temp van het water zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Battlefield6
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07-09-2021
cavanta schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:16:
[...]

Ik raad je aan om even dit topic wat verder door te nemen. Alles wat je opnoemt is standaard gedrag van deze processors. Waterkoeling kan je overigens het beste afstellen op de temp van het water zelf.
En waar stel je dat dan af ik ben die optie nog niet tegengekomen dus ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavanta
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 08:45
Battlefield6 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:48:
[...]

En waar stel je dat dan af ik ben die optie nog niet tegengekomen dus ben benieuwd.
Wat voor moederbord heb je, en wat voor waterkoeling?
Kan veel verschil in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Battlefield6
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07-09-2021
cavanta schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:51:
[...]

Wat voor moederbord heb je, en wat voor waterkoeling?
Kan veel verschil in zitten.
Asus prime x570-pro en een kraken X62

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 23:10

Nox

Noxiuz

Heeft iemand ervaring met 4 geheugenmodules en wat de performance hit is? Ik vernam altijd dat 2 modules sneller/beter is. Nu nog 2 maar heb echt 32GB nodig, tijdens games zit het gewoon vol en ik merk dat het laden echt lang duurt.

Ik heb dit geheugen in mijn PC zitten: pricewatch: Kingston HyperX Predator HX433C16PB3K2/16

Op een Gigabyte Aorus X570 elite: pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE

Nu nog een 3600 maar dat wordt een 5600(x) binnenkort, de prijs is eindelijk een béétje normaal aan het worden vandaar dat ik het ook in dit topic vraag :)

[ Voor 7% gewijzigd door Nox op 04-08-2021 11:04 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 08:43

Skyline GT-R

RB26DETT

Nox schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:04:
Heeft iemand ervaring met 4 geheugenmodules en wat de performance hit is? Ik vernam altijd dat 2 modules sneller/beter is. Nu nog 2 maar heb echt 32GB nodig, tijdens games zit het gewoon vol en ik merk dat het laden echt lang duurt.

Ik heb dit geheugen in mijn PC zitten: pricewatch: Kingston HyperX Predator HX433C16PB3K2/16

Op een Gigabyte Aorus X570 elite: pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE

Nu nog een 3600 maar dat wordt een 5600(x) binnenkort, de prijs is eindelijk een béétje normaal aan het worden vandaar dat ik het ook in dit topic vraag :)
Ik draai momenteel 4x8GB Crucial 3600 latjes. Zonder enig probleem kan ik deze op 1900Mhz draaien. Ik heb geen performance impact gemerkt tussen 2 of 4 latjes.

Tech Jesus heeft er ook wat meer info over: YouTube: AMD Ryzen: 4 vs. 2 Sticks of RAM on R5 5600X for Up to 10% Better Pe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Skyline GT-R schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:52:
[...]

Ik draai momenteel 4x8GB Crucial 3600 latjes. Zonder enig probleem kan ik deze op 1900Mhz draaien. Ik heb geen performance impact gemerkt tussen 2 of 4 latjes.

Tech Jesus heeft er ook wat meer info over: YouTube: AMD Ryzen: 4 vs. 2 Sticks of RAM on R5 5600X for Up to 10% Better Pe...
Oke, thanks for the tip. 2x8 onderweg :9 Binnenkort nog een 5600 of X zien te scoren dan maar :+

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:33
Er is geen performanceafname met 4 modules. De beperking van 4 modules is dat in het geval van dubbelzijdige modules je minder ver kunt klokken. 3200MT/s met 8 ranks (4 keer de dubbele zijde is 8 zijdes ofwel 'ranks') gaat eigenlijk altijd wel goed, 3600MT/s is te doen indien modules/bord/controller meewerken, maar hoger dan dat is veelal niet echt te doen.

Je hebt nu 2 enkelzijdige modules, dan zijn 4 modules juist beter voor performance (i.v.m. meer open pages en dus meer page hits) en je hebt met 4 ranks ook niet de kloksnelheidsbeperkingen die je met 8 ranks hebt :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Abbadon schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:29:
Er is geen performanceafname met 4 modules. De beperking van 4 modules is dat in het geval van dubbelzijdige modules je minder ver kunt klokken. 3200MT/s met 8 ranks (4 keer de dubbele zijde is 8 zijdes ofwel 'ranks') gaat eigenlijk altijd wel goed, 3600MT/s is te doen indien modules/bord/controller meewerken, maar hoger dan dat is veelal niet echt te doen.

Je hebt nu 2 enkelzijdige modules, dan zijn 4 modules juist beter voor performance (i.v.m. meer open pages en dus meer page hits) en je hebt met 4 ranks ook niet de kloksnelheidsbeperkingen die je met 8 ranks hebt :)
Thanks, is 3333 :) 9.6ns true latency, voor wat ik er mee doe, wat casual gamen is het goed genoeg :+

Google/Youtube lezen ook mee. Gisteren in mijn recommended video's een memory bbg voor zen3. Komt inderdaad neer op jouw verhaal, modules van 8GB zijn vrijwel altijd single rank. 16GB modules zijn vrijwel altijd dual rank. Je wilt 4 ranks/zijdes hebben op je bord voor de beste performance.

Waarschijnlijk dacht ik dat er performance loss was ivm het gebruik van slot 2 en 4 wat aanbevolen is bij 2 sticks en zouden slot 1 en 3 dus minder goed werken ofzo :P

[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 05-08-2021 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Abbadon schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:29:

Helemaal correct en compact opgeschreven. Kon deze alleen niet laten :)

Sinterklaas wil bier !

• biggydeen2
Ik heb nu 3200mhz cl14 draaien (FCLK dus op 1600). Heeft het performance wise nog zin om hier 3800mhz (FCLK 1800) van te maken als je op 1440p gamed? Ik kan er verder vrij weinig over vinden. Op 1080p maakt het zeker verschil maar ik betwijfel of dit op 1440p nog enigzins nut heeft. Iemand dit toevallig al eens getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30
biggydeen2 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:00:
Ik heb nu 3200mhz cl14 draaien (FCLK dus op 1600). Heeft het performance wise nog zin om hier 3800mhz (FCLK 1800) van te maken als je op 1440p gamed? Ik kan er verder vrij weinig over vinden. Op 1080p maakt het zeker verschil maar ik betwijfel of dit op 1440p nog enigzins nut heeft. Iemand dit toevallig al eens getest?
Dat is vooral ook afhankelijk van je videokaart. Als je een videokaart hebt die op 1440p nog niet gebottleneckt wordt door je systeem (en dat kan weer per game verschillen), dan kan het nog wat prestatiewinst opleveren. De vraag blijft wel of je daarvan wat merkt in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
Degrader schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 19:31:
[...]

Dat is vooral ook afhankelijk van je videokaart. Als je een videokaart hebt die op 1440p nog niet gebottleneckt wordt door je systeem (en dat kan weer per game verschillen), dan kan het nog wat prestatiewinst opleveren. De vraag blijft wel of je daarvan wat merkt in de praktijk.
Ja klopt hoor, ik was ook niet helemaal duidelijk. Het gaat mijn voornamelijk om de 1% lows. In avg fps scheelt het allemaal niet zoveel maar in 1% lows zijn er wel duidelijke verschillen in voornamelijk CPU bound games. Enige probleem is dat de games die op 1440p cpu bound zijn multiplayer games (Battlefield/Warzone/pub-g/mmo's) zijn die vrijwel nooit gebenchmarked worden omdat elke match verschillend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
biggydeen2 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 10:01:
[...]

Ja klopt hoor, ik was ook niet helemaal duidelijk. Het gaat mijn voornamelijk om de 1% lows. In avg fps scheelt het allemaal niet zoveel maar in 1% lows zijn er wel duidelijke verschillen in voornamelijk CPU bound games. Enige probleem is dat de games die op 1440p cpu bound zijn multiplayer games (Battlefield/Warzone/pub-g/mmo's) zijn die vrijwel nooit gebenchmarked worden omdat elke match verschillend is.
Je gaat zeker her en der zeker winsten zien als je naar 3600C14 (FCLK 1800MHz) of 3800C16 (FCLK 1900MHz) gaat. Het is niet zo dat het de moeite is om bijvoorbeeld 150€ meer aan een geheugenset uit te geven voor die paar procent winst de het geeft.

Imho zijn alle extraatjes, zeker gratis, mooi megenomen maar reken jezelf er niet rijk mee ;) en begin er ook zeker niet aan als stabiliteit je heilig is en je verder weinig trek hebt in uren testen.

[ Voor 6% gewijzigd door ECP0WERS op 15-08-2021 12:42 ]

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
ECP0WERS schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:39:
[...]

Je gaat zeker her en der zeker winsten zien als je naar 3600C14 (FCLK 1800MHz) of 3800C16 (FCLK 1900MHz) gaat. Het is niet zo dat het de moeite is om bijvoorbeeld 150€ meer aan een geheugenset uit te geven voor die paar procent winst de het geeft.

Imho zijn alle extraatjes, zeker gratis, mooi megenomen maar reken jezelf er niet rijk mee ;) en begin er ook zeker niet aan als stabiliteit je heilig is en je verder weinig trek hebt in uren testen.
Klopt alleen het probleem is dat ik niet weet hoeveel winst want er zijn letterlijk nergens benchmarks van te vinden. Het enige wat ik wel kon vinden is iemand die van 3600 naar 3800 ging en daarmee toch een behoorlijke boost zag in 1% lows (20fps+).

Alleen mijn huidige 3200mhz ga ik hooguit op 3600 krijgen waarschijnlijk. Dus ik zit een beetje in dubio wat nu de beste optie is. Alleen ik kan nergens data vinden... Ik moet zelf maar een setje kopen en kijken wat het verschil is denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
biggydeen2 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:18:
[...]

Klopt alleen het probleem is dat ik niet weet hoeveel winst want er zijn letterlijk nergens benchmarks van te vinden. Het enige wat ik wel kon vinden is iemand die van 3600 naar 3800 ging en daarmee toch een behoorlijke boost zag in 1% lows (20fps+).

Alleen mijn huidige 3200mhz ga ik hooguit op 3600 krijgen waarschijnlijk. Dus ik zit een beetje in dubio wat nu de beste optie is. Alleen ik kan nergens data vinden... Ik moet zelf maar een setje kopen en kijken wat het verschil is denk ik...
Weet je zeker dat hij enkel van 3600 naar 3800 is gegaan en niet van single rank 3600 naar dual rank 3800? Zou niet inzien hoe je met dat, relatief kleine verschil, zo'n boost zou halen?

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
ECP0WERS schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:49:
[...]

Weet je zeker dat hij enkel van 3600 naar 3800 is gegaan en niet van single rank 3600 naar dual rank 3800? Zou niet inzien hoe je met dat, relatief kleine verschil, zo'n boost zou halen?
Ik kan de reactie helaas niet meer terugvinden maar weet voor 99,9% zeker dat hij 3600mhz + subtimings noemde vs 3800mhz met iets mindere subtimings.

Hij kon daarmee ook warzone op 1440p stabiel boven de 144fps houden terwijl dat met 3600mhz niet kon. Dat is ook het enige wat in die reactie stond.

Dual rank is daarnaast inderdaad ook nog een optie. Ik heb nu 2x8gb single rank. Eigen wil ik nu naar 3800cl14 dual rank maar ik twijfel nog omdat ik nergens data kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:58
biggydeen2 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:18:
[...]

3200C14 is bijna altijd(?)b-die. Hoge kans op 3733MHz C16 @ 1.45V of strakker @1,5V.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
Razkin schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 16:13:
[...]

3200C14 is bijna altijd(?)b-die. Hoge kans op 3733MHz C16 @ 1.45V of strakker @1,5V.
Is inderdaad b-die dus eens kijken hoe ver ik daarmee kan komen.

• bownbreaker
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:26
Weet iemand hoe ik OCCT moet instellen zodat hij zich op dezelfde manier gedraagt als Corecycler? Dus dat hij de cores afwisselend 6 minuten belast met na 2 minuten een kleine pauze ertussen. Ik vind die settings van OCCT een beetje verwarrend en krijg het niet echt voor elkaar. Moet je bijvoorbeeld physical of physical + virtual core aanvinken en alle cores aanvinken, of alleen core #0 zodat hij bij die core begint?

Heb het idee dat OCCT errors veel sneller vindt dan prime95 en corecycler. Gisteren een error gehad die zich bij OCCT al na 1 minuut liet zien waar ik prime95/corecycler daarvoor 2 uur had moeten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Wat moet ik hier nou geloven?

HW info zegt dat core 3 @ 4791 mhz draait
AMD ryzen master zegt 4321 mhz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cov9ujy__-0pM84kJ8t7aQX5Og=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ugdkB48jiX9e2e0ZQWoegWKN.png?f=fotoalbum_large

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 23:10
Ik zit te zoeken naar een review over de Ryzen 5600U (GPU gedeelte is weer de Vega 7, de 3e of 4e generatie die met een licht verbeterde versie van dezelfde chip uitkomt), waarbij deze wordt vergeleken met zijn Intel tegenhanger de Core i5-1135G7 (GPU gedeelte 80 EUs)

Ik maak me totaal niet druk over de CPU snelheid single/multi-core want het zijn beide vreselijk snelle chips, maar ben vooral benieuwd welke beste is voor light gaming als je echt geen dedicated of Nvidia kaart wil, en niet van een hete laptop houdt.

De Intel heeft volgens mij een TDP van 28W, kan dus warmer worden dan de AMD maar de TDPs zijn onderling eigenlijk totaal onvergelijkbaar.

Helaas kan ik nergens echte reviews vinden. Zijn hier ervaringen?

Lenovo heeft 1 laptop waarbij alleen de chipset/CPU verschillend is:
Lenovo Yoga Slim 7 13ACN5 (AMD 5600U) en Lenovo Yoga Slim 7 Carbon 13ITL5 (i5-1135G7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:02
Ik ben erg tevreden over mijn Ryzen 7 5800X. Voorlopig ruim voldoende met 8C/16TH. Ik ben toch blij dat ik een 8-cores heb gekozen, 6-cores 5600X vond ik niet slecht, maar naar de toekomst toe wellicht beter voorbereid met een 8-cores. Het is ruim 8 maanden sinds nieuwe computer heb, op 18 december 2020. Ik heb mijn processor nog niet overgeklokt en hij is standaard al erg snel met de maximale turbo 4.7GHz.

Mijn geheugen is een van de beste kits en erg duur €274,-. Het gaat om een G.SKILL Trident Z Neo 32GB (2×16) DDR4 3600MHz CL16-16-16-36 en loopt op XMP met RGB. Deels nam ik deze geheugen omdat AMD had gezegd dat de sweetspot op 3733MHz zit en 3600MHz in de buurt zit en ook wegens RGB. Ik had in mijn i7 6700K Skylake Corsair Vengeance LPX 32GB (2×16) DDR4 3200MHz CL16-18-18-36. Ik heb mijn geheugen op XMP lopen.

Ik verwacht dat er nog veel overgeklokt kan worden met o.a. mijn geheugen en processor wellicht de 5GHz, daarnaast heb ik een van de beste luchtkoeling erbij Noctua NH-U14S

https://nl.hardware.info/...ming-xtreme-computer-2020

[ Voor 15% gewijzigd door Van der Berg op 25-08-2021 18:20 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
evilpin0 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:58:
Wat moet ik hier nou geloven?

HW info zegt dat core 3 @ 4791 mhz draait
AMD ryzen master zegt 4321 mhz

[Afbeelding]
HW monitoring programma's tegelijk draaien kunnen zulke dingen veroorzaken. Wil je weten of dat in dit geval ook zo is dan zal je door uitsluiting moeten testen.

Persoonlijk zou ik RM gewoon foetsie doen. IMHO een draak van een programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:16
Dag allemaal,

Even een vraag voor een kennis van mij, hij heeft de volgende config:

5900X CPU + Corsair H115i Capellix
X570 Dark hero moederbord
16GB DDR4 3200CL16
3080Ti AORUS X

Hij wil zo weinig mogelijk hoeven tweaken/aanpassen en gewoon een goede performance hebben met zijn hardware. Hoe kan hij zijn CPU het beste draaien/welke BIOS settings zijn hier het beste voor?
Ik heb hem een 3dmark time spy run laten doen en de CPU score valt hier enorm tegen (12K~ punten terwijl je over het algemeen 14-15K CPU score ziet) alles draait op "auto" (pbo1/pbo2/voltages/xmp). Zijn GPU score ziet er wel goed uit (20500pts). Geheugen van 3200 naar een paartje 3600 had geen effect op de score.

Hij speelt enkel Warzone, de CPU is hier behoorlijk belangrijk. Hier merkt hij ook dat hij bepaalde dips heeft wat veroorzaakt wordt door een wat underperforming CPU. Ondanks dat hij een goede cooling solution heeft ziet hij ook temperatures van 70-80C tijdens gaming (~70c tijdens cinebench en ~75C time spy).

Ik heb zelf een 10900k met 3080ti & 3600c16. Ik zou eerlijk gezegd verwachten dat hij (iets) beter zou performen dan mij zowel in 3dmark (cpu score 13.2K bij mij, GPU score is hetzelfde) als als Warzone (zit hij meestal ook een fps of 5-10 onder mij)

Wie heeft er tips & tricks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:44
Allen,

Ik zit met een heel vervelend issue en hoop op ergens iemand die me toch wil verder helpen.

Gisteren was ik wat spul aan het renderen in Lightroom en PS en ik merkte dat het niet super snel ging (relatief).
Dus even ctrl-alt-del gedaan en.. ik zag ineens dat ik maar 6 cores had en 12 logical processors, wat natuurlijk maar de helft is voor een 5900x.
Dus proberen zoeken en de reflex gehad dit te posten in het tweakers discord, waar ik snel geholpen was. Ik had in Ryzen Master de Gaming Mode actief staan. Blijkbaar schakelt hij dan de helft van de cores uit om single core performance te boosten.
Dus hij staat nu weer op default, met de 12 cores en 24 log processors.

Deze morgen start ik de pc op en.. wanneer hij in windows komt, direct forced shutdown.
Ik start em weer op, en hij boot wel gewoon, maar ik moet ineens inloggen in applicaties zoals Steam/battle.net/...
Discord geeft zelfs aan dat de installatie corrupt is en ik met herinstalleren.

Nu herinner ik me ook weer vaag waarom ik die gaming mode opgezet heb. Mijn pc liep op default setting niet zo stabiel. Met gaming mode geen issue.

Zou het kunnen dat ik ergens 1 slechte CCO heb of core?

Kan er mij iemand helpen de settings eens door te nemen in mijn Ryzen Master en kijken of er wat geoptimaliseerd kan worden/wat er aan de hand is/undervolt??

Het is mijn eerste Ryzen en.. helaas heb ik hier geen pap van gegeten. Ik weet gewoon niet waar te zoeken, waarnaar te zoeken en als ik een guide vind, weet ik niet wat de parameters nu juist doen.

Dus, een kleine schreeuw naar hulp om mijn 5900x stabiel te krijgen.

Mijn build: inventaris: New build 2020

Never ever financial advice...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
kazzzdafke schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:22:
Allen,

Ik zit met een heel vervelend issue en hoop op ergens iemand die me toch wil verder helpen.

Gisteren was ik wat spul aan het renderen in Lightroom en PS en ik merkte dat het niet super snel ging (relatief).
Dus even ctrl-alt-del gedaan en.. ik zag ineens dat ik maar 6 cores had en 12 logical processors, wat natuurlijk maar de helft is voor een 5900x.
Dus proberen zoeken en de reflex gehad dit te posten in het tweakers discord, waar ik snel geholpen was. Ik had in Ryzen Master de Gaming Mode actief staan. Blijkbaar schakelt hij dan de helft van de cores uit om single core performance te boosten.

Deze morgen start ik de pc op en.. wanneer hij in windows komt, direct forced shutdown.
Ik start em weer op, en hij boot wel gewoon, maar ik moet ineens inloggen in applicaties zoals Steam/battle.net/...

Nu herinner ik me ook weer vaag waarom ik die gaming mode opgezet heb. Mijn pc liep op default setting niet zo stabiel. Met gaming mode geen issue.

Kan er mij iemand helpen de settings eens door te nemen in mijn Ryzen Master en kijken of er wat geoptimaliseerd kan worden/wat er aan de hand is/undervolt??

Het is mijn eerste Ryzen en.. helaas heb ik hier geen pap van gegeten. Ik weet gewoon niet waar te zoeken, waarnaar te zoeken en als ik een guide vind, weet ik niet wat de parameters nu juist doen.

Probeer eens een CMOS reset te doen met een power drain cycle ervoor en erna.

• kazzzdafke
Waarom zou ik dat doen? Wat zou dat verbeteren?

Kan ik ergens mijn CPU testen op mogelijks slechte cores?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
kazzzdafke schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:22:
Allen,

Ik denk dat je back to basic moet. Ryzen Master uninstalleren Bios updaten en settings default en opnieuw proberen. Mocht dat nog niet stabiel zijn. Windows opnieuw installeren met de laatste drivers. Vanaf het moment dat het stabiel is stap voor stap settings die je wilt aanpassen, aanpassen en testen op stabiliteit.

Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar zo je verhaal te lezen heb je meerdere settings aangepast maar ben je niet geheel zeker van hoe en wat ze nu exact doen. Kan heel makkelijk daar ergens fout zijn gegaan.

Ook krijg je goed advies van Atlanta hierboven en besluit je dit totaal te negeren en alsnog jouw idee op te volgen.. Ik zou Atlanta zijn advies opvolgen eerst. De bios settings kunnen heel goed corrupt zijn. Helemaal als je met Ryzen Master hebt gewerkt en verscheidene settings hebt aangevinkt waar je nier geheel zeker van bent. Ryzen Master overruled dan de bios settings en dit kan tot conflicten leiden.

Ryzen Master uninstalleren. Bios CMOS reset.

1 brakke CCD kan uiteraard het geval zijn maar voordat je die conclusie kan trekken is er heel veel te doen nog om andere meer waarschijnlijke oorzaken uit te sluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door Cidious op 27-08-2021 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ik sla zijn raad niet in de wind, ik wou gewoon weten waarom ik dat zou doen.
Dat is net het opzet waarom ik hier raad vraag, niet om gewoon te copy/pasten maar om te verstaan waarom ik die stap zou doen.

CMOS reset is geen probleem en makkelijk op mijn moederbord, maar die power drain cycle? Die snap ik niet goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kazzzdafke schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:01:
Ik sla zijn raad niet in de wind, ik wou gewoon weten waarom ik dat zou doen.
Dat is net het opzet waarom ik hier raad vraag, niet om gewoon te copy/pasten maar om te verstaan waarom ik die stap zou doen.

CMOS reset is geen probleem en makkelijk op mijn moederbord, maar die power drain cycle? Die snap ik niet goed..
Soms blijven settings nog steeds plakken na een CMOS. Een power cycle moet dat dan verhelpen.

Atlanta adviseert om bij de basis te beginnen en dus een schone bios.

Is je bios up to date? welke Agesa draai je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Agesa, waar vind ik dat?

Ik zie deze 2, mss dat die kunnen helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_x7lvgUfUEaGrVgOVxfevGDgjaM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uOLvJPb6dO0WCbauoQxjdk7r.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IH4g5KdkrAqfjItFEsO33SoBoAk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6Irg76XhCJKYWf5WjgMgkw1B.png?f=user_large

EDIT: is het voldoende dat ik de CMOS_CLR knop indruk achteraan de I/O plate om een BIOS reset uit te voeren?
Ondertussen al Ryzen Master uninstalled.

EDIT2: CMOS_CLR uitgevoerd en de BIOS stond weer default. Enkel de DOCP settings voor geheugen correct gezet.
Daarna een R32 test laten lopen en ik kom dus standaard uit op 19665 punten uit voor een 5900x wat aan de lage kant is?
HWmonitor laat volgende zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgBZrUfV30OoEMwtsn6lbdsRNWM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BokSbL8PiY4XUTcvaJin3zFo.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wA51HMCFpLI__I5wMHXy4giWVA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kyHYOGKWn5essasukifefl5d.png?f=user_large

Trouwens ook de laatste versie effectief op de Bios gezet: versie 3801.

[ Voor 50% gewijzigd door kazzzdafke op 28-08-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt erop dat je op een hele oude bios draait. SMU 56.33 is volgens mij Zen 3 BETA bios... als ik mij goed herrinner was 56.34 de officiele release en die was ook geplaagd door problemen.

Even laatste bios installeren en HWINFO gebruiken voor monitoren ipv HWMonitor. Ook in HWINFO Snapshot polling aanzetten in de settings voor beter uitleesbare waardes.

We zijn inmiddels al bijna 10 versies verder...

https://www.hardwareluxx....3%9Cbersicht.1228903/#2.7

[ Voor 18% gewijzigd door Cidious op 28-08-2021 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-09 15:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0EZQ2HnxGewwBKriiDlh4PC0QQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BcFGdQyUu3z2GpyKsW9kMBYr.png?f=fotoalbum_large

Net nieuw, kon 't toch niet laten. Dit is niet bedoeld voor 24/7 gebruik puur van wat is haalbaar binnen redelijke voltages.... 1.3v is toch wel te hoog tho...

Dit is met locked 4.825 op de cores, en een locked 1.3v, in de bios.

Ga nu maar weer lekker terug naar mijn PBO en CO (-30) waarmee die op 1.225v 4.750/4.775ghz all core kan doen op 1.225, die extra procent is het mij niet waard.

Was wel leuk om te zien wat ik in huis gehaald heb, volgens mij een prima chip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
kazzzdafke schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:37:
Waarom zou ik dat doen? Wat zou dat verbeteren?

Kan ik ergens mijn CPU testen op mogelijks slechte cores?
Sorry voor de late reply. In principe heeft @Cidious alles al helemaal goed uitgelegd en ook nog eens beter dan ik dat zou kunnen doen. ;)

Vooral Ryzen Master veroorzaakt vaker issues die moeilijker te herstellen zijn. Dit komt omdat veel (maar niet alle) settings die je in ryzen master kan veranderen dubbel te doen zijn in je BIOS maar niet altijd dezelfde benamingen of zelfs eenheden gebruiken. Dit veroorzaakt verwarring. Mijn persoonlijk advies? RM deinstalleren en met een verse up-to-date BIOS beginnen. Je kan met RM niks meer en je moet bijna net zo vaak herstarten.

Als je stabiliteit per core wilt testen dan kan je CoreCycler of OCCT gebruiken. Let wel dat als je alles per core stabiel hebt dat het nog niet betekent dat het als geheel stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ondertussen dus de updates gedaan en zitten we hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGTWvUQ34k6-G3S95sJAPqI3lKU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cz0R6C7wAOPtRBeGJUdExGVb.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzTip79-sr_n92yj8d9eDQL1GLc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ukiXawhKGufjuhaMfyW8j9QS.png?f=user_large

Ik heb ook nog AI suite 3 erop staan, om de simpele reden voor mijn fans te kunnen controleren. Dit werkt prettiger dan in de BIOS en via Corsair kan ik er maar 6 van de 12 aansturen. Echter kan je in die soft ook heel wat aanpassen. Misschien deze ook verwijderen?

De R32 test geeft nu dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0W17NX0tvFKTpjC3iFPA73YFQSA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H0NWQF8wvUFVh6MRkrXNCW6M.png?f=user_large

Dit is nog steeds erg laag in vergelijking met...

Zijn er nog zaken die ik kan doen, bekijken, ...?

Trouwens nog screens van HWINFO64:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0nvaCKw02r--O1F3Bmtb-M5ntg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PoFMstSLdMzztWjmzMdlHukE.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WayEnYVBV1NpKrLwL77J6eD9AV0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7hMhK0pGCjqlfAGfNlmJ8xib.png?f=user_large

[ Voor 56% gewijzigd door kazzzdafke op 29-08-2021 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kazzzdafke schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:41:
Ondertussen dus de updates gedaan en zitten we hier:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb ook nog AI suite 3 erop staan, om de simpele reden voor mijn fans te kunnen controleren. Dit werkt prettiger dan in de BIOS en via Corsair kan ik er maar 6 van de 12 aansturen. Echter kan je in die soft ook heel wat aanpassen. Misschien deze ook verwijderen?

De R32 test geeft nu dit:

[Afbeelding]

Dit is nog steeds erg laag in vergelijking met...

Zijn er nog zaken die ik kan doen, bekijken, ...?

Trouwens nog screens van HWINFO64:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Temps vindt ik vrij hoog. Wat voor koeling gebruik je? Sorry als ik dat gemist heb.

Betreft ASUS AI, ja als je daar ook instellingen hebt veranderd, lekker even uninstalleren, En ook in bios geen dingen als AUTO OC enzo gebruiken. Gewoon lekker stock draaien.

Hier mijn dirty run met PBO+Curve optimizer en full custom loop. Kan maar zo zijn dat die 80 graden voor jou de CPU niet verder laat boosten. Wat is je frequentie tijdens CB?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-aj4wvXSVfgEHiok04AE-K_PBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sdLXWjcc6v2yzBR6yWcgjwKD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
NZXT X73

inventaris: New build 2020

Is dit iets wat mij zou kunnen helpen de temps naar beneden te halen?

YouTube: Ryzen 5000 Undervolting with PBO2 – Absolutely Worth Doing

[ Voor 52% gewijzigd door kazzzdafke op 30-08-2021 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephyr
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-03 13:48
liep recentelijk ook tegen deze Video aan.

ik krijg mijn systeem echter niet 100% stabiel, ondanks dat alles er in eerste instantie best OK uitzag (-10C eraf, klok zelfs richting 4950) ergens werd doorverwezen naar reddit met wat suggesties voor PPT/TDC/EDC.

reddit

ik moet nog verder stoeien, mijn primaire reden was akoestiek wat beter te krijgen (meer Db uit de AiO dan GPU onder load)

XMP lijkt hetzelfde verhaal min of meer. gaat echt dagen goed, dan ineens weer .exe die crasht naar desktop. bios F31 leek me lange termijn stabiel, testen met F35 nu, eerst maar eens een baseline met 100% stabiel, alles stock. (nu een week lang geen issues onder load)

helaas wordt de 5800x standaard al iets warmer vanwege zijn ontwerp.

5800x stock , PBO auto ~4800
Gigabyte X570 Elite F35
GSkill 3800c14q (4x8) tijdelijk stock 2133
BeQuiet Pure Loop 360

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
Mijn eerste Ryzen, maar nooit gedacht of gehoopt dat ik dit zou allemaal moeten uitspitten.
De INTEL's werkten gewoon lekker uit de box.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kazzzdafke schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:27:
Mijn eerste Ryzen, maar nooit gedacht of gehoopt dat ik dit zou allemaal moeten uitspitten.
De INTEL's werkten gewoon lekker uit de box.
Sorry, maar volgens mij als ik jouw info goed heb gelezen heb jij zelf lopen rommelen met de instellingen (AKA Gaming mode etc, en vermoed nog wel meer) en nu zo'n soort commentaar...

Ik draai momenteel 4 Ryzen system op 3 moederbord fabrikanten

5600X + Gigabyte X570 Aorus I Pro Wifi ITX + 32GB 3800 CL18
5800X + ASUS Strix X570-I Gaming ITX + 32GB 3800 CL16
5900X + MSI MEG X570 Unify + 32GB 3800 CL16
3950X + ASUS Pro WS X570-ACE + 128GB 3600 CL18

Ik heb ook nog een MSI MAG B550M Mortar met 3950X zonder functie momenteel. Ik zou zeggen dat dat een ruime selectie aan AMD CPUs en verchillende borden is. En ik kan je vertellen dat ALLEMAAL out of the box prima draaien op AUTO settings met up to date bios en XMP.

Sorry voor mijn kritiek, maar je houding is echt een beetje onrealistisch. Je komt hier binnen met het idee dat je 2e CCX kapot is (wat nog steeds heel goed zo kan zijn, begrijp me niet verkeerd.) maar vervolgens laat je zien dat je bios compleet out-dated is en probeer je welbedoeld solide advies door anderen en mij gegenen een beetje in de wind te slaan om jouw eigen idee verder op te volgen.

Nogmaals mijn advies is om back to basics te gaan. Kan ook maar zo zijn dat je Windows installatie gewoon vervuild is en dat er iets in de achtergrond draait. iCue, moederbord software etc.

Als je echt alles heb opgeschoond en laatste bios, drivers, windows updates etc en het draait dan nog niet lekker, dan zijn er nog andere dingen die je kan proberen. Controlleer ook je koeler mount even en of de fans op je AIO wel hard genoeg draaien. 80c+ is vrij hoog voor een 5900X met een AIO zonder PBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Zelf vind ik het niet handig om met een nieuwe (dure) pc en zeker een nieuw platform, gelijk allerlei overklok activiteiten etc. te ondernemen. Vroeger deed ik dat ook maar ben wijzer geworden... :P

Mijn advies is om je bios te updaten en hooguit even je geheugen op de goede snelheid in te stellen en dan eerst eens een week, twee weken helemaal standaard te draaien.
Tegelijkertijd temps en snelheden e.d. een beetje monitoren en wat standaardbenches draaien. Zo weet je of je pc naar verwachting presteert en leer je het systeem een beetje kennen en heb je een baseline.

Als je dat niet doet en je ziet vreemd gedrag dan is het veel moeilijker vast te stellen of dat komt omdat je verkeerde instellingen gebruikt hebt (en zo mogelijk de cpu gesloopt hebt) of dat de cpu al stuk was. Dat laatste komt overigens maar zeer zelden voor.

Nadat je de baseline hebt kun je dan stapje voor stapje wat oc dingen proberen.

Overigens heeft met de huidige AMD processoren overklokken (behoudens memory) vanuit prestatieoogpunt tegenwoordig imho voor de meeste mensen geen nut. Prestatiewinsten zijn minimaal en het kost enorm veel tijd om het echt stabiel te krijgen.

Uiteraard is dat jammer maar het heeft ook voordelen, je krijgt out of the box gelijk min of meer maximale prestaties.

Het is natuurlijk wel een leuke hobby en helpt je het gedrag vd cpu etc goed te doorgronden.

ps: AMD systemen met het laatste bios draaien al enige jaren prima out of the box.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
Cidious schreef op woensdag 1 september 2021 @ 03:40:
[...]

Sorry, maar volgens mij als ik jouw info goed heb gelezen heb jij zelf lopen rommelen met de instellingen (AKA Gaming mode etc, en vermoed nog wel meer) en nu zo'n soort commentaar...

**knip**
Ik weet niet waar dit vandaan komt, maar er loopt ook een ander topic en ik heb netjes alles default gezet.
Wat achtergrond: toen ik de pc pas geïnstalleerd had, zonder enige vorm van andere applicaties, liep deze ook al zo warm.
Toen heb ik NZXT aangeschreven die me ook lieten weten dat de temps van hun AIO niet ok waren. Ze hebben mij een nieuwe opgestuurd en effectief, toen was de watertemp van mijn AIO veel beter en processor wat koeler (ging makkelijk boven de 90gr).
Maar ik las dus dat de CPU nog altijd heet draaide en daarom ook tips van andere opgevolgd. Aangezien ik toen wel nieuwe BIOS updates etc gedaan heb, en de tip gekregen heb voor GAMING MODE te activeren, heb ik dat ook gedaan. Toen waren de temps effectief beter.

Dus op aanraden van hier en ander topic weer alles default ingesteld. BIOS updates gedaan, RM verwijdert, ... Maar als ik nu zie wat de temps halen, dan stel ik me weer vragen op default: tijdens warzone bv gaat die naar 80 tot zelfs soms 88 graden.

Dus ik luister graag wat ik nog kan doenl: BIOS heeft laatste update en op DOCP na staat die op default.

EDIT: hetgeen waar ik dus wel naar aan het kijken ben, is om een goeie guideline te vinden om te underclocken. De temps zijn het enige wat me echt stoort, dat hij ergens 2 fps minder ingame haalt vind ik helemaal niet zo erg, aangezien de framerates hoog genoeg zijn.
Maar dus door de hoge temps gaat die wss op een moment thermal throttelen waardoor alles vertraagd wordt. Daar zit mijn issue.

EDIT2: mijn AIO draait op hoogste snelheid trouwens, constant, omdat ik em toch niet hoor. Alle andere fans hebben een fanprofiel gekregen, dat vanaf 60gr deze al naar 950 rpm gaat en vanaf 70 naar volle snelheden. Er steken er 12 in dus je zou moeten denken dat dat voldoende moet zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door kazzzdafke op 01-09-2021 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

kazzzdafke schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:48:
[...]

Ik weet niet waar dit vandaan komt, maar er loopt ook een ander topic en ik heb netjes alles default gezet.
Wat achtergrond: toen ik de pc pas geïnstalleerd had, zonder enige vorm van andere applicaties, liep deze ook al zo warm.
Toen heb ik NZXT aangeschreven die me ook lieten weten dat de temps van hun AIO niet ok waren. Ze hebben mij een nieuwe opgestuurd en effectief, toen was de watertemp van mijn AIO veel beter en processor wat koeler (ging makkelijk boven de 90gr).
Maar ik las dus dat de CPU nog altijd heet draaide en daarom ook tips van andere opgevolgd. Aangezien ik toen wel nieuwe BIOS updates etc gedaan heb, en de tip gekregen heb voor GAMING MODE te activeren, heb ik dat ook gedaan. Toen waren de temps effectief beter.

Dus op aanraden van hier en ander topic weer alles default ingesteld. BIOS updates gedaan, RM verwijdert, ... Maar als ik nu zie wat de temps halen, dan stel ik me weer vragen op default: tijdens warzone bv gaat die naar 80 tot zelfs soms 88 graden.

Dus ik luister graag wat ik nog kan doenl: BIOS heeft laatste update en op DOCP na staat die op default.

EDIT: hetgeen waar ik dus wel naar aan het kijken ben, is om een goeie guideline te vinden om te underclocken. De temps zijn het enige wat me echt stoort, dat hij ergens 2 fps minder ingame haalt vind ik helemaal niet zo erg, aangezien de framerates hoog genoeg zijn.
Maar dus door de hoge temps gaat die wss op een moment thermal throttelen waardoor alles vertraagd wordt. Daar zit mijn issue.

EDIT2: mijn AIO draait op hoogste snelheid trouwens, constant, omdat ik em toch niet hoor. Alle andere fans hebben een fanprofiel gekregen, dat vanaf 60gr deze al naar 950 rpm gaat en vanaf 70 naar volle snelheden. Er steken er 12 in dus je zou moeten denken dat dat voldoende moet zijn.
Kijk eens in HWInfo hoeveel watt hij trekt. Bij sommige mobos is Auto (PBO) ongelimiteerd en kan hij zomaar 220watt trekken. Dan nog zou met een AiO en goede kast hij niet boven de 80 a 85C moeten komen (in zware benchmarks). Maar "standaard" is 140watt voor Zen3.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Dit is idle net na reboot, met alle standaard apps in de achtergrond (zoals discord en steam..):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsA0qKq0FixtVv7zMWh_VzSoXWc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dd8QQLexld0jhUNWkhqQtrTe.png?f=user_large

Dit is tijdens/na de R32 bench met PBO DISABLED 19810 punten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/We6I6zN1HMZB_u288DT6ORiF50Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nKY0olfV2DxHMe047x1wpQZU.png?f=user_large

Dit is tijdens/na de R32 bench met PBO AUTO 19932 punten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kg-IHaEk8NJsDv3mphliqbXtELo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iJRmeDwZ65VqgloAkFD9XeBK.png?f=user_large

EDIT; ik wou nog 1 toevoegen, tijdens het spelen van Warzone:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crpgm_61Lro6U6sYpai2kEP0h1Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K09dVgaUGGqMmVq4vBS972Vu.png?f=user_large

En hier zie je direct dat deze naar de 90gr gaat :?

[ Voor 16% gewijzigd door kazzzdafke op 01-09-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Jouw geheugencontroller draait niet op de juiste snelheid maar in 1:2-modus. Dit komt waarschijnlijk doordat jij DDR4-3800 geheugen hebt en het via DOCP ingesteld hebt. Stel geheugensnelheid handmatig in op 3600, dan zal de controller op 1800MHz draaien i.p.v. 950MHz.

Edit: en kun je uittekenen hoe je de fans - en dus airflow - in je kast hebt? 90C is te hoog voor de cpu, maar in je vorige screenshots vallen me ook hoge VRM, chipset en geheugentemperaturen op, zeker omdat je aangeeft een dozijn casefan's te hebben(!)

[ Voor 32% gewijzigd door Abbadon op 01-09-2021 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Dit is een voorbeeld van dezelfde case als mij, met de airflow.
De rad van de AIO staat ook recht zoals op de foto, met een push pull, dus 3 vantilatoren aan de buitenkant en 3 aan de binnenkant.
Onderste 3 intake, bovenste 3 out.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnhA9QsbodLu1Y9KndVvWBHSqhI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f2TZk1ECRdYb2LG5PMto6Qa5.jpg?f=user_large

Even een vraag over het geheugen: ipv DOCP geef ik dan 3600Mhz in? Moet ik verder nog iets ingeven?
En waarom kan ik geen DOCP gebruiken dan? Snap het niet helemaal..

Dit is trouwens mijn case;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLyPKevtOlf4xrsvfarcwSmUxVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0OJ3HX3C51vwXCfedTJLeIA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 113% gewijzigd door kazzzdafke op 01-09-2021 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kazzzdafke schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:06:
De rad van de AIO staat ook recht zoals op de foto, met een push pull, dus 3 vantilatoren aan de buitenkant en 3 aan de binnenkant.

[Afbeelding]

Even een vraag over het geheugen: ipv DOCP geef ik dan 3600Mhz in? Moet ik verder nog iets ingeven?

[Afbeelding]
De Temps zijn inderdaad veel te hoog. Hoe is de temperatuur van je water onder laad scenarios? Als de water termperatuur amper stijgt dan is dit een indicatie dat je koelblok slecht contact maakt. Als deze wel stijgt bij sustained loads dan kan het inderdaad maar zo zijn dat je een brakke CCD hebt als alle settings op default staan en je geen rommel in de achtergrond draaid als Asus software etc.

1 van mijn vrienden had dus werkelijk een kapotte CCD en na een RMA en nieuwe chip was alles opgelost. Het is wel mogelijk, maar we hebben toen ook alles nagelopen voordat de RMA gestart werd om AMD bewijs materiaal aan te leveren.

Betreft DOCP: Ook even infinity clock of de helft van de MCLK zetten. Dus als je 3600 DOCP draait ook even FCLK (Infintiy) in sync gooien op 1800 Mhz mocht dit niet automatisch gebeuren.

[ Voor 5% gewijzigd door Cidious op 01-09-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ok voor ik iets doe, dit draait er nog als enige van programma'tjes voor motherboard, cpu, weet ik veel wat:

AI suite 3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKy0VkFvCgi200e8VBpGXPhjZXI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h0YBbfXHUeSFOQXsG9mhgLUK.png?f=user_large

Kan ik deze uninstallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kazzzdafke schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:20:
Ok voor ik iets doe, dit draait er nog als enige van programma'tjes voor motherboard, cpu, weet ik veel wat:

AI suite 3

[Afbeelding]

Kan ik deze uninstallen?
DIP5 wel uninstalleren. Dit kan heel goed de culprit zijn ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kazzzdafke schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:06:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie nette build trouwens. Veel aandacht aan de details besteed. Kabels enzo.

EDIT: Nog even wat nauwkeuriger naar je HWINFO gekeken. PPT is prima met 142W. Het is dus een gevalletje koeling of slechte heat transfer vanaf chiplets naar IHS (als in: niet goed gesoldeerd). Aangezien beide chiplets heet worden.

Jouw AIO fans draaien max? en pomp ook? En hoe is de water temperatuur onder load?

[ Voor 12% gewijzigd door Cidious op 01-09-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7tl9hq-Lw8XxyrPTuNF679_N8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/schOW9DqENogBJh3RsIAAA9v.jpg?f=fotoalbum_large

Dit staat er nu…

Moet ik dit veranderen naar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1ByUH9y5GTKXnm8PIstDfJXHAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5oPghvqLKGJLc0FJpXGEvcM4.jpg?f=fotoalbum_large

Terwijl ik wel 3800Mhz geheugen heb?

Of moet ik dit doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reOKBY9XCQvc6EolKgitXSGOgDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tN0vyysreWYIBKdOOUhuGjIF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door kazzzdafke op 01-09-2021 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kazzzdafke schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:25:
[Afbeelding]

Dit staat er nu…

Moet ik dit veranderen naar:

[Afbeelding]

Terwijl ik wel 3800Mhz geheugen heb?
als het 3800 geheugen is dan 1900 Mhz IF

Praktisch gezien alleen DOCP aan en dan FCLK op 1900 moet genoeg zijn. Dat is wat ik voor mijn ASUS borden doe die DOCP (XMP) draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Cidious op 01-09-2021 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ok dus zoals op de laatste foto..
ga het instellen, Asus soft is er af, en rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kazzzdafke schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:40:
Ok dus zoals op de laatste foto..
ga het instellen, Asus soft is er af, en rebooten.
Yep en als dat niet helpt. Volgende stap is watertemperatuur van je koeler meten. Cinebench op loop gooien en kijken of deze mooi oploopt of blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Hier na de reboot :(

Geheugen zit wel goed..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cr0gL6jARNQFDgGcGXpWH4cPkfg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yKt1s225awGQ2hMP9qKha0ej.png?f=user_large

Net na het afsluiten van het spel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojqT261fMbIfPrOnaUaZHpNt57o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KPRUZK9jd3hhwHXBfLbnDDg5.png?f=user_large

Wat mij opvalt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8DOLnCt0e2I8b8wht8Q--rbclE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y8vzSquJBC3q1poTRpjfLzy8.png?f=user_large

De ene CCD krijgt een pak warmer dan de andere, maar is dit dan tijdens het gamen omdat die op single core gaat?

Wat is jou/jullie idee hierover?

PS. dit is mijn 2e X73 al, eerste ook RMA gestuurd.. Dus ik denk/hoop niet dat het hieraan ligt?

EDIT; net trouwens de nieuwste chipset drivers kunnen installeren.. dus daar zou het ook niet kunnen aan liggen

[ Voor 75% gewijzigd door kazzzdafke op 01-09-2021 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

kazzzdafke schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:30:
Hier na de reboot :(

Geheugen zit wel goed..

[Afbeelding]

Net na het afsluiten van het spel:

[Afbeelding]

Wat mij opvalt:

[Afbeelding]

De ene CCD krijgt een pak warmer dan de andere, maar is dit dan tijdens het gamen omdat die op single core gaat?

Wat is jou/jullie idee hierover?

PS. dit is mijn 2e X73 al, eerste ook RMA gestuurd.. Dus ik denk/hoop niet dat het hieraan ligt?

EDIT; net trouwens de nieuwste chipset drivers kunnen installeren.. dus daar zou het ook niet kunnen aan liggen
Ook nog maar even goed bij mezelf gekeken om te vergelijken. Ook 5900X, ook AiO voor de CPU. 3080Ti FE en een Lian Li Lancool 2 Mesh Peformance kast met AiO als front intake push/pull. Ook twee fans onder de GPU in en 2 fans boven uit. Heel vergelijkbaar dus.

Je temps zijn echt veel te hoog ja. Jij hebt temps die ik op 212W draai, maar dan bij jou op 142W al. Je zit zo'n 20C te hoog, ook je idle temps zijn al vrij fors. Chipset/VRM ook niet heel koel zoals iemand anders al opmerkte.

142W: Idle 32/31C (Tdie/Avg), Gamen 57C (VRM/Chipset 45/40C), R23 57/56C/22000score/4420mhz boost
212W: Idle 32/31C (Tdie/Avg), Gamen 58C (VRM/Chipset 45/42C), R23 77/76C/23650score/4660mhz boost

Zou Cidious zijn tips aanhouden. Lijkt toch bijna slecht contact ergens, of brakke CPU. Je zou eens kunnen repasten of alle fans even op max gooien om te zien wat je best-case is.

Is inderdaad ook vreemd dat 1 CCD zoveel warmen wordt tijdens gamen. Dat zie ik nooit. Maar misschien Warzone specifiek (heb ik niet). Maar bij COD BOCW is dat niet het geval hier. Speel eens wat andere games of benches (en reset HWinfo tussendoor). Zou normaal gesproken niet moeten gebeuren.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Bij gamen wordt hier een ccd zo'n 8°C warmer dan de ander (max 68°C) maar da's geen verschil van 20 graden zoals bij jou. Ik zou zeker de koeler opnieuw op de cpu plaatsen, contact lijkt niet optimaal te zijn.

En hoeveel toeren maken de casefans? Want het ziet er allemaal goed uit zo volgens mij, zes stuks die lucht de kast in blazen en alles wordt bovenin weer afgezogen door een half dozijn fans. Kijk voor de zekerheid of je de bovenste fans goed hebt gemonteerd, niet dat het push-push is (zal wel niet, maar ik heb mezelf ook wel eens op de domste dingen betrapt 8)7 )

Geheugencontroller draait nu goed, als je geen WHEA-meldingen krijgt (niet elke Ryzen doet gegarandeerd probleemloos 1900MHz) lekker zo laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 16:53

star-saber

Ryzen

Ik draai nu al een aantal maanden geheugen op 1866Mhz, +1900Mhz geeft allerlei vreemde problemen.
Whea meldingen krijg ik evengoed niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Bedankt allemaal om mee te denken… apprecieer ik enorm!

Casefans zitten goed! 100% zeker van.. ik voel ze ook blazen bovenkant. En echt wel op gekeken bij install..

Echter, mijne vorige AIO deed hetzelfde qua temps, daarom onder RMA laten vervangen.. blijkbaar toen ook die gaming mode enabled.. dus..
Zou me straf lijken dat hij er fout op staat, maar kan e..
Ik had de grizzly paste hiervoor gebruikt.

Maar wat me wel zorgen baart eigenlijk is dat algemeen de temps hoger lijken voor jullie?

[ Voor 10% gewijzigd door kazzzdafke op 01-09-2021 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

kazzzdafke schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:33:
Bedankt allemaal om mee te denken… apprecieer ik enorm!

Casefans zitten goed! 100% zeker van.. ik voel ze ook blazen bovenkant. En echt wel op gekeken bij install..

Echter, mijne vorige AIO deed hetzelfde qua temps, daarom onder RMA laten vervangen.. blijkbaar toen ook die gaming mode enabled.. dus..
Zou me straf lijken dat hij er fout op staat, maar kan e..
Ik had de grizzly paste hiervoor gebruikt.

Maar wat me wel zorgen baart eigenlijk is dat algemeen de temps hoger lijken voor jullie?
Ja, er is nog steeds iets mis. Je zit 15-20C te hoog voor 142W auto. Met jouw systeem moet je ook PBO aan en 200W kunnen draaien, dan ga je nu helemaal niet trekken. Moet toch CPU, koeler of bevestiging zijn....

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ok, ik zal dan maar weer eens de AIO eraf halen en CPU bekijken/cleanen/repasten/...

Echter gaat dat weinig aan mijn andere chipset/VRM temps doen?

[ Voor 28% gewijzigd door kazzzdafke op 01-09-2021 23:06 ]

• Abbadon
Dat gaat idd niets aan de vrm- en chipset-temperaturen doen, die zijn volledig afhankelijk van de airflow in je kast, vandaar dat ik vroeg hoeveel toeren de fans maken.

• kazzzdafke
Hierbij de fanspeeds... dat maakt een takke herrie, dus ze staan wel hard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_N0Dnwtkm08X9Rv672JzXYRXDw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ua29al7ZkpAiilvnsHTDBvxX.png?f=user_large

kazzzdafke schreef op donderdag 2 september 2021 @ 00:26:
Hierbij de fanspeeds... dat maakt een takke herrie, dus ze staan wel hard

[Afbeelding]
Heeft de Kraken geen water temp sensor ? Water temp sensor uitmeten bij load. Als deze relatief koel blijft dan is het probleem het contact tussen coldplate en IHS OF de IHS is niet goed gesoldeerd door AMD.

• kazzzdafke
Gisteren even gekeken, die blijft zo rond een 40 graden onder load, zonder load ergens rond de 32-36.

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:33

Snippertje

Light up your life

Wat is jullie CB R20 score als je de computer normaal gebruikt met en 5900x? Dus gewoon een keer draaien met alles open wat je normaal ook hebt. Ik kom zelf op 8200 ongeveer, ben benieuwd naar anderen.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
Snippertje schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:10:
Wat is jullie CB R20 score als je de computer normaal gebruikt met en 5900x? Dus gewoon een keer draaien met alles open wat je normaal ook hebt. Ik kom zelf op 8200 ongeveer, ben benieuwd naar anderen.
Mijn R32’s staan hierboven. Die kan je ook downloaden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
Toch maar support case geopend bij AMD, horen wat ze te zeggen hebben.
Helaas moet ik als eerste stap een foto nemen van de CPU op het mobo + CPU alleen met een handgeschreven papier ernaast met de CASE ID op, vooraleer ze me met iets verder willen helpen.

Zou 2 redenen kunnen zijn volgens mij:
- of ze hebben weet van een slechte batch adhv de serial
- of ze krijgen veel scams binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balarina
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:38
Hey,

Ben geen expert, maar zou graag willen weten of mijn Ryzen 5900x presteert zoals ik mag verwachten.
Ik weet dat ik zelf kan benchmarken met andere users, en dan heb ik toch het idee dat er meer in moet zitten, in de CPU scores dan. Echter geen idee waar ik moet beginnen met optimizen aangezien ik alles naar mijn idee up to date en ok heb ingesteld. Of misschien zijn de verschillen in scores verwaarloosbaar en zit ik wel oke?

5900x
Asus x570-e moederbord met meest recente BIOS
Noctua NH-D15S 82.52 CFM CPU Cooler
Crucial Ballistix 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3600 CL16 RAM met DOCP enabled in BIOS.

Systeem volledig up-to date drivers etc.
Enkel via Ryzen master Auto OC gedaan en 'apply & test' gekozen. In bios niets gedaan, ook geen curve optimizer.

Timespy score:
GPU: 17633
CPU: 11792
https://www.3dmark.com/3dm/65689580

Cinebench R20
CPU: 7609 pts
CPU single core: 592

Cinebench R23
CPU MC: 21267 pts
CPU single core: 1524 pts
CPU was tijdens test heet: 87 graden op full load, maar als ik het goed begrijp zit dit nog wel binnen de limieten en koelde dan ook snel af na de test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-08 02:56

The Wrecker

Networking Rulez

Hi all,

even mijn ervaring met de ryzen processoren. Ik heb een Aorus Master X570 v1.0. met NH-D15 Chroma Black. Corsair voeding (1000W)

3950X
Allereerst even de 3950X ervaring (non Zen3, maar enfin, misschien mooie vergelijking en bevat de nodige info ook):

Mijn 3950X is overleden een week geleden ongeveer.
Ik had 'm undervolted op -0.05 volt (offset). Zowel vcore als soc. PBO, PPT:225, TDC:180 EDC:235 Max temp : 85c LLC: medium op vcore. SCALAR was 1X, AutoOC: 150.
Memory , 'fast' timings, 3600 CL16 of CL14 (memory is 1.35v Cl16, 1.43v voor CL14) op het moment van overlijden (Samsung B-Die). Ik heb ook een tijdje gedraaid op IF 1866, 1.38v CL16. Een hogere IF kon ik niet mee posten.

Ik vermeld ook even waar mijn geheugen op draaide, omdat het voornamelijk de IMC is die waarschijnlijk overleden is. De PC start op (geen post maar, fans etc spinnen up), uiteindelijk het geheugen gewoon compleet niet meer zien en of trainen (code 04), CPU werd wel 'herkent' volgens de leds op het MB. De debug codes bleven bij dat punt hangen (04), en tussen de 2 BIOSSEN switchen. Ik had daarvoor BIOS versie F31, maar die week ook maar F34 erop gezet (laatste).

Het begon met spontane restarts volgens mij (dat speelde al maanden), systeem kon ik mee gamen e.d. , zonder (meestal) al te veel problemen. Vaak was een restart als ik terug kwam en ik de PC even liet draaien, in idle, alles was dan gesloten (o.a. browser). Een week voor het overlijden had het systeem ineens een keiharde reset, en kwam niet meer terug voor die dag. Nadat hij een tijdje van de power af was startte hij de volgende dag weer op. Het weekeind erna, eigenlijk hetzelfde, maar toen was het ook echt 'over'. Benoemenswaardig was, dat ik de rest van de week in een soort eco modus draaide, dus heel erg lage hoeveelheid aan power (ik had niet alle power nodig). Cinebench scores zagen er OK uit (in normale modus). Wellicht dat de ECO setting het systeem nog even op de been hield (hele lage PPT, 40 ofzo en cores uitgeschakeld, draaide basically 'dual core'). Mem test ook uitgevoerd, geen fouten kunnen ontdekken.

Ik haalde met de memory timings en alles in R20 multi tussen 9400 en ~9700 afhankelijk van de temps met die CPU. Toen het goed draaide.

VDDCR SOC waren in de marges naar wat ik weet, in elk geval niet meer dan 1.1 volt. Ryzen doet standaard bij memory overclock die al ophogen (afaik), ik hem hem zelfs iets lager gezet in millivolt 1070. In Ryzen Master kwam dat inderdaad overeen met mijn settings. Ik vermeld het, aangezien dat raakvlak heeft met de SOC volgens mij. Is ook nooit hoger geweest.

Onder idle kon hij weleens 1.5 vcore aantikken af en toe (hmonitor), maar dat is 'normaal' had ik gelezen. Ryzen Master gaf die hoge voltages niet aan. Onder load, maakte ik mij daarom verder niet direct zorgen (vanwege de undervolt). Case is een Fractal design R6, dus redelijk wat ventilatie (5 casefans). idle temp ongeveer 38 - 42 c. Load tikte wel de 85 aan (die ingesteld was).

Het zag er los van de spontane restarts af en toe, 'normaal' uit.

Oorzaak?
Ik verdenk de LLC die op medium stond, maar ik kan dat niet hard maken. Verder het overclocken van de IF (1866), somehow, Dat was na de eerste hard reset ook niet meer stabiel. De auto OC is een 3e, maar geen garantie dat hij daadwerkelijk autoOC-ed, hangt af van de factoren en het interne algoritme. De scores waren een klein tikje beter, maar kwa freq niet te zien. Staat los van de IMC ook lijkt mij.
Of het is gewoon een zwakke IMC en dus gewoon pech... Het was een CPU uit eind 2019, uit de eerste serie zo ongeveer. Of mijn moederbord heeft 'm gesloopt, dat kan ook nog. Redelijk vroeg een 'OC' gegeven, want ja nieuw speeltje toen. Maar LLC was pas later gezet, vandaar mijn vermoeden (als ik iets aan moet wijzen).

CPU is in garantie door de winkel naar AMD verstuurd (in de winkel gestest en defect bevonden, zelfde symptomen). Verteld dat ik PBO aan had staan. Dat zal wel even kunnen duren (mogenlijk 5-6 weken).

5950X

Ik ben daarom gelijk voor een upgrade gegaan, de 5950X was op voorraad. Ik had geen zin om pas weer na 5 - 6 weken op mijn systeem verder te kunnen.

Dus een flink deel van dit topic gelezen over o.a. de Curve Optimiser.
LLC blijf ik nu compleet van af (staat op Auto).
Memory is nog standaard (2133 mhz).
PBO waarden, standaard (142,95,140)
Geen autoOC, Scalar op auto
Undervolt (offset): - 0.075, op -0.09 gaan mijn scores meetbaar omlaag, ik vermoed stretching (wel posting en prime stable lijkt het, maar te korte test om definitief iets over te zeggen).
Ik zie dat de undervolt effect heeft op de idle pieken, een grotere negatieve waarde damt dat iets in (hmonitor).

Curve Optimiser staat nu op negatieve offset 12 all core. Ik kan hiermee prime draaien en Cinebench.
R20 score multi: 10231 en single: 618
R23 score multi: 26319 en single: 1588
Power profiel in Balanced, verder geen taskmanager trucjes ofzo (zoals aangepaste proces prio).
Performance lijkt nu gelimiteerd door de PBO settings.
Hoogste Temperatuur tijdens CB: 77c
Idle: 36/37c

In idle zie ik nu zelden boven de 1.42v (enkele 1.45) met de huidige settings. Dat stelt mij wel geruster. 1.5 v is toch wel 'veel'. Ik gebruik daar CPUID HWMonitor voor (de max kolom), HwInfo had/gaf met uitlezen een raar verschijnsel met mijn fan settings (een tijd geleden alweer). Ryzen Master geeft hele andere waarden weer, die zegt terug te kunnen vallen naar ergens 0.35 v ofzo peak core in idle, average uiteraard nog lager over de rest van de cores.

Ik wil herhaling van de 3950X voorkomen. Al ben ik niet geheel zeker wat nu de oorzaak is. Zijn er meer mensen met een dergelijke ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
balarina schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 12:40:
Hey,

Ben geen expert, maar zou graag willen weten of mijn Ryzen 5900x presteert zoals ik mag verwachten.
Ik weet dat ik zelf kan benchmarken met andere users, en dan heb ik toch het idee dat er meer in moet zitten, in de CPU scores dan. Echter geen idee waar ik moet beginnen met optimizen aangezien ik alles naar mijn idee up to date en ok heb ingesteld. Of misschien zijn de verschillen in scores verwaarloosbaar en zit ik wel oke?

5900x
Asus x570-e moederbord met meest recente BIOS
Noctua NH-D15S 82.52 CFM CPU Cooler
Crucial Ballistix 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3600 CL16 RAM met DOCP enabled in BIOS.

Systeem volledig up-to date drivers etc.
Enkel via Ryzen master Auto OC gedaan en 'apply & test' gekozen. In bios niets gedaan, ook geen curve optimizer.

Timespy score:
GPU: 17633
CPU: 11792
https://www.3dmark.com/3dm/65689580

Cinebench R20
CPU: 7609 pts
CPU single core: 592

Cinebench R23
CPU MC: 21267 pts
CPU single core: 1524 pts
CPU was tijdens test heet: 87 graden op full load, maar als ik het goed begrijp zit dit nog wel binnen de limieten en koelde dan ook snel af na de test.
Lage prestaties zeker op CB20. Ryzen Master AUTO OC uitzetten en weer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Wrecker schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 16:58:
Hi all,

even mijn ervaring met de ryzen processoren. Ik heb een Aorus Master X570 v1.0. met NH-D15 Chroma Black. Corsair voeding (1000W)

3950X
Allereerst even de 3950X ervaring (non Zen3, maar enfin, misschien mooie vergelijking en bevat de nodige info ook):

Mijn 3950X is overleden een week geleden ongeveer.
Ik had 'm undervolted op -0.05 volt (offset). Zowel vcore als soc. PBO, PPT:225, TDC:180 EDC:235 Max temp : 85c LLC: medium op vcore. SCALAR was 1X, AutoOC: 150.
Memory , 'fast' timings, 3600 CL16 of CL14 (memory is 1.35v Cl16, 1.43v voor CL14) op het moment van overlijden (Samsung B-Die). Ik heb ook een tijdje gedraaid op IF 1866, 1.38v CL16. Een hogere IF kon ik niet mee posten.

Ik vermeld ook even waar mijn geheugen op draaide, omdat het voornamelijk de IMC is die waarschijnlijk overleden is. De PC start op (geen post maar, fans etc spinnen up), uiteindelijk het geheugen gewoon compleet niet meer zien en of trainen (code 04), CPU werd wel 'herkent' volgens de leds op het MB. De debug codes bleven bij dat punt hangen (04), en tussen de 2 BIOSSEN switchen. Ik had daarvoor BIOS versie F31, maar die week ook maar F34 erop gezet (laatste).

Het begon met spontane restarts volgens mij (dat speelde al maanden), systeem kon ik mee gamen e.d. , zonder (meestal) al te veel problemen. Vaak was een restart als ik terug kwam en ik de PC even liet draaien, in idle, alles was dan gesloten (o.a. browser). Een week voor het overlijden had het systeem ineens een keiharde reset, en kwam niet meer terug voor die dag. Nadat hij een tijdje van de power af was startte hij de volgende dag weer op. Het weekeind erna, eigenlijk hetzelfde, maar toen was het ook echt 'over'. Benoemenswaardig was, dat ik de rest van de week in een soort eco modus draaide, dus heel erg lage hoeveelheid aan power (ik had niet alle power nodig). Cinebench scores zagen er OK uit (in normale modus). Wellicht dat de ECO setting het systeem nog even op de been hield (hele lage PPT, 40 ofzo en cores uitgeschakeld, draaide basically 'dual core'). Mem test ook uitgevoerd, geen fouten kunnen ontdekken.

Ik haalde met de memory timings en alles in R20 multi tussen 9400 en ~9700 afhankelijk van de temps met die CPU. Toen het goed draaide.

VDDCR SOC waren in de marges naar wat ik weet, in elk geval niet meer dan 1.1 volt. Ryzen doet standaard bij memory overclock die al ophogen (afaik), ik hem hem zelfs iets lager gezet in millivolt 1070. In Ryzen Master kwam dat inderdaad overeen met mijn settings. Ik vermeld het, aangezien dat raakvlak heeft met de SOC volgens mij. Is ook nooit hoger geweest.

Onder idle kon hij weleens 1.5 vcore aantikken af en toe (hmonitor), maar dat is 'normaal' had ik gelezen. Ryzen Master gaf die hoge voltages niet aan. Onder load, maakte ik mij daarom verder niet direct zorgen (vanwege de undervolt). Case is een Fractal design R6, dus redelijk wat ventilatie (5 casefans). idle temp ongeveer 38 - 42 c. Load tikte wel de 85 aan (die ingesteld was).

Het zag er los van de spontane restarts af en toe, 'normaal' uit.

Oorzaak?
Ik verdenk de LLC die op medium stond, maar ik kan dat niet hard maken. Verder het overclocken van de IF (1866), somehow, Dat was na de eerste hard reset ook niet meer stabiel. De auto OC is een 3e, maar geen garantie dat hij daadwerkelijk autoOC-ed, hangt af van de factoren en het interne algoritme. De scores waren een klein tikje beter, maar kwa freq niet te zien. Staat los van de IMC ook lijkt mij.
Of het is gewoon een zwakke IMC en dus gewoon pech... Het was een CPU uit eind 2019, uit de eerste serie zo ongeveer. Of mijn moederbord heeft 'm gesloopt, dat kan ook nog. Redelijk vroeg een 'OC' gegeven, want ja nieuw speeltje toen. Maar LLC was pas later gezet, vandaar mijn vermoeden (als ik iets aan moet wijzen).

CPU is in garantie door de winkel naar AMD verstuurd (in de winkel gestest en defect bevonden, zelfde symptomen). Verteld dat ik PBO aan had staan. Dat zal wel even kunnen duren (mogenlijk 5-6 weken).

5950X

Ik ben daarom gelijk voor een upgrade gegaan, de 5950X was op voorraad. Ik had geen zin om pas weer na 5 - 6 weken op mijn systeem verder te kunnen.

Dus een flink deel van dit topic gelezen over o.a. de Curve Optimiser.
LLC blijf ik nu compleet van af (staat op Auto).
Memory is nog standaard (2133 mhz).
PBO waarden, standaard (142,95,140)
Geen autoOC, Scalar op auto
Undervolt (offset): - 0.075, op -0.09 gaan mijn scores meetbaar omlaag, ik vermoed stretching (wel posting en prime stable lijkt het, maar te korte test om definitief iets over te zeggen).
Ik zie dat de undervolt effect heeft op de idle pieken, een grotere negatieve waarde damt dat iets in (hmonitor).

Curve Optimiser staat nu op negatieve offset 12 all core. Ik kan hiermee prime draaien en Cinebench.
R20 score multi: 10231 en single: 618
R23 score multi: 26319 en single: 1588
Power profiel in Balanced, verder geen taskmanager trucjes ofzo (zoals aangepaste proces prio).
Performance lijkt nu gelimiteerd door de PBO settings.
Hoogste Temperatuur tijdens CB: 77c
Idle: 36/37c

In idle zie ik nu zelden boven de 1.42v (enkele 1.45) met de huidige settings. Dat stelt mij wel geruster. 1.5 v is toch wel 'veel'. Ik gebruik daar CPUID HWMonitor voor (de max kolom), HwInfo had/gaf met uitlezen een raar verschijnsel met mijn fan settings (een tijd geleden alweer). Ryzen Master geeft hele andere waarden weer, die zegt terug te kunnen vallen naar ergens 0.35 v ofzo peak core in idle, average uiteraard nog lager over de rest van de cores.

Ik wil herhaling van de 3950X voorkomen. Al ben ik niet geheel zeker wat nu de oorzaak is. Zijn er meer mensen met een dergelijke ervaring?
Ik heb hier 2x 3950X draaien zonder problemen. 1 heb ikzelfs de IHS van verwijderd en liquid metal ertussen gegooid als experiment.

Ik begrijp persoonlijk niet zo goed waarom een 3950X daily op zulke hoge settings moet draaien? marginale winst en daargelaten wat nu de werkelijke oorzaak van het overleiden is geweest, Het zal niet geholpen hebben. LLC Medium is inderdaad een slecht idee. Dat zijn echt flinke klappen bij dagelijks gebruik als de CPU om vermogen vraagt hoort de vcore iets in te zaken mede voor de gezondheid van de chip.

JIj noemt 1.5v 'toch wel veel', maar dit is puur afhankelijk van de stroom die er bij gepaard gaat. hoog voltage + hoge stroom = meer belasting. Ryzen werkt met piek spanningen van dus maximaal 1.5v bij stock settings deze 1.5v die jij uitleest in HWMonitor (ik zou toch echt HWINFO aanraden en de sensoren die problemen gaven gewoon disablen. Ga er vanuit dat je iCue of ASUS sensoren bedoelde) zijn heel kortstondige piekspanningen van enkele miliseconden of minder. Dit gebeurt ook alleen bij lage load. Bij volle load en dus meer stroomvraag zal het voltage inzakken met het boost alogaritme en vdroop. Dit is geheel normaal en gezond gedrag voor Ryzen.

1.5v = compleet normaal bij lage load in kortstondige pieken. Als je even HWINFO installeerd en in de settings 'Snapshot polling' aanvinkt in de rechter kolom dan zal je een meer realistisch beeld krijgen van je voltages.

Ik ga verder niet speculeren wat de werkelijke oorzaak van je chip's dood is geweest maar als ik de settings hierboven zo lees is dat een vrij deftige dagelijks overklok en jouw chip vond dat schijnbaar niet prettig lange termijn. Een andere chip had er misschien minder last mee gehad. Wie weet. Het heeft in ieder geval niet geholpen met de levensduur.

Om nu jouw tweede vraag te beantwoorden. Ik draai een 5900X, 5800X, 5600X en twee 3950X chips.

Voor de Zen 3 chips draai ik alleen op de 5900X de laagste LLC en voor de andere chips geen LLC. Ook draai ik relatief lage voltages voor de memory controller en het geheugen. 1 3950X draait in eco mode (65W) in mijn home server en de andere draait stock als ik een extra machine voor wat rekenwerk naast de 5900X nodig heb om parallel te kunnen draaien.

Ook heb ik voor Zen 3 de curve optimizer gezet omdat dit de chips gewoon efficienter maakt bij dezelfde voltages en power draw.

Ik zou persoonlijk LLC lekker achterwege laten deze ronde voor dagelijks gebruik. Je kan een paar test runs doen maar LLC medium is hetgeen uit jouw verhaal dat er voor mij ook het meest uitsprong als rode vlag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balarina
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:38
@Cidious

Auto OC uitgezet en reboot.
Cinebench 20

CPU: 7486
CPU Single core: 597

Hmmm...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-08 02:56

The Wrecker

Networking Rulez

balarina schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:26:
@Cidious
Auto OC uitgezet en reboot.
Cinebench 20

CPU: 7486
CPU Single core: 597

Hmmm...
AutoOC zal denk ik niet veel uitmaken inderdaad, je hebt misschien niet genoeg temperatuur headroom. Je scores zijn zo te zien een tikje aan de lage kant dan wat ik ook zou verwachten.

Ik probeer wat tips te geven voor zover ik dat kan :)

Check ook even je taskmanger ofzo of er geen ander proces CPU staat te eten wat je score omlaag brengt, zoals bijvoorbeeld sommige RGB software kan doen. RGB software staat er een beetje om bekend dat die inefficient kunnen zijn.

Wat je kan proberen, is om je temperatuur wat omlaag te gaan brengen. Dus een lager voltage. Betere fancurve, maar ik verwacht eigenlijk al wel dat je fans staan te loeien.

En wellicht toch eens kijken naar je heatsink mount. Genoeg koelpasta (niet te veel, te weinig) en het contact met je IHS tegen de 'coldplate'. Even loshalen en opnieuw proberen. Kijk ook even of je IHS (de CPU) redelijk vlak is. Welke pasta gebruik je? Niet te oud?
Ook de koeling en flow van je kast controleren, wellicht kan de warmte niet (snel genoeg) weg?
Cidious schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 19:59:
[...]

Ik heb hier 2x 3950X draaien zonder problemen. 1 heb ikzelfs de IHS van verwijderd en liquid metal ertussen gegooid als experiment.

Ik begrijp persoonlijk niet zo goed waarom een 3950X daily op zulke hoge settings moet draaien? marginale winst en daargelaten wat nu de werkelijke oorzaak van het overleiden is geweest, Het zal niet geholpen hebben. LLC Medium is inderdaad een slecht idee. Dat zijn echt flinke klappen bij dagelijks gebruik als de CPU om vermogen vraagt hoort de vcore iets in te zaken mede voor de gezondheid van de chip.

JIj noemt 1.5v 'toch wel veel', maar dit is puur afhankelijk van de stroom die er bij gepaard gaat. hoog voltage + hoge stroom = meer belasting. Ryzen werkt met piek spanningen van dus maximaal 1.5v bij stock settings deze 1.5v die jij uitleest in HWMonitor (ik zou toch echt HWINFO aanraden en de sensoren die problemen gaven gewoon disablen. Ga er vanuit dat je iCue of ASUS sensoren bedoelde) zijn heel kortstondige piekspanningen van enkele miliseconden of minder. Dit gebeurt ook alleen bij lage load. Bij volle load en dus meer stroomvraag zal het voltage inzakken met het boost alogaritme en vdroop. Dit is geheel normaal en gezond gedrag voor Ryzen.

1.5v = compleet normaal bij lage load in kortstondige pieken. Als je even HWINFO installeerd en in de settings 'Snapshot polling' aanvinkt in de rechter kolom dan zal je een meer realistisch beeld krijgen van je voltages.

Ik ga verder niet speculeren wat de werkelijke oorzaak van je chip's dood is geweest maar als ik de settings hierboven zo lees is dat een vrij deftige dagelijks overklok en jouw chip vond dat schijnbaar niet prettig lange termijn. Een andere chip had er misschien minder last mee gehad. Wie weet. Het heeft in ieder geval niet geholpen met de levensduur.

Om nu jouw tweede vraag te beantwoorden. Ik draai een 5900X, 5800X, 5600X en twee 3950X chips.

Voor de Zen 3 chips draai ik alleen op de 5900X de laagste LLC en voor de andere chips geen LLC. Ook draai ik relatief lage voltages voor de memory controller en het geheugen. 1 3950X draait in eco mode (65W) in mijn home server en de andere draait stock als ik een extra machine voor wat rekenwerk naast de 5900X nodig heb om parallel te kunnen draaien.

Ook heb ik voor Zen 3 de curve optimizer gezet omdat dit de chips gewoon efficienter maakt bij dezelfde voltages en power draw.

Ik zou persoonlijk LLC lekker achterwege laten deze ronde voor dagelijks gebruik. Je kan een paar test runs doen maar LLC medium is hetgeen uit jouw verhaal dat er voor mij ook het meest uitsprong als rode vlag.
Dank voor de reactie.
Ik deel graag mijn ervaring zodat anderen hier ook lering uit kunnen trekken.

De 1.5v had ik al opgemerkt als zijnde normaal onder een hele lichte tot geen load. Dat triggerde mij niet direct ook als zijnde de oorzaak. Maar ik vermeld het ook voor de volledigheid. Het is opvallend gedrag wat bij deze CPU s hoort. Maar de negatieve offset heeft daar dus ook invloed op heb ik gezien (tenminste in de software tools). Ik voel me er wat happy bij als ik die lager zie ;)

Ik denk dat de IMC, Integrated Memory Controller, de geest heeft gegeven. De cores zijn waarschijnlijk wel gewoon ok. LLC stond ook alleen op vcore niet op de soc. Ik heb wat verhalen gelezen met dezelfde symptomen (mbt de IMC, niet de LLC), leek vergelijkbaar met wat ik had. Het is waarschijnlijk een combinatie pech en de settings die ik had.

LLC was ook mijn plan om die gewoon lekker te laten voor wat het is inderdaad (not gonna risk it en ook niet nodig als de boel stabiel is), de winst daarmee was inderdaad te minimaal. Ik had LLC ingesteld, omdat ik de eerdere genoemde resets daarvoor ook al had meegemaakt. Het maakte het systeem stabieler. Dat is misschien net het verkeerde duwtje in de rug geweest. Inderdaad ook mijn red flag. Hoewel het wel een tijdje daarmee heeft gedraaid.

Ik had de multimeter al wel eens op het bord gehad, maar spikes zie je uiteraard niet. Daar heb je een Oscilloscoop voor nodig (op mijn werk heb ik daar wel toegang toe, maar dat is wat lastig transporteren enzo). Mijn bord van Gigabyte, die heeft na Medium nog: High, Turbo, Extreme, Ultra Extreme, voor medium heb ik: Low, Standard, Normal en de waarde Auto. Selectie staat op Auto, maar echt duidelijk wat dat betekend is het niet echt.

Ik dacht wel dat er hier voorstanders zouden zijn van HWInfo ;) , ik zie die inderdaad vaker. Ik snap ook wel waarom, het is een mooie tool. Ik heb er alleen een slechte ervaring ermee. Ik zou die anders normaal wel weer proberen.

Die software hielp toen mijn fan profielen omver op de een of andere manier. Ik heb die profielen in de BIOS ingesteld. Maar er is volgens mij een chip die HWInfo uitleest tijdens het scannen die dat regelt. Ik heb in de BIOS fan curves ingesteld, die op voltage geregeld zijn en die op PWM werken (ik heb een mix). Ventilatoren (2 stuks) voor extra koeling zijn 3 pins. Ik kon daarna in de BIOS ook geen goede instelling meer doen (fans reageerden vreemd), de software van Gigabyte zelf, die kon de boel weer goed krijgen gelukkig. Ik denk dat de instellingen in de aparte chip weggeschreven worden en dus niet vanuit de BIOS (al dan niet deels).

Maar dat is zoals ik zei al een hele tijd geleden. Wie weet deed ik iets verkeerds en is het ook aangepast of gefixt.
Ik heb geen ICue of Asus RGB software issue daarmee, maar het was wat anders. Ik heb overigens de Gigabyte Fusion software voor RGB aansturing (ook een draak-je overigens, maar het werkt).

Trouwens wel nice dat je liquid metal hebt geprobeerd. Heeft het iets uitgehaald?
Ikzelf begin daar nog even niet aan, iets te veel risico lijkt me.

Ik speel nog wel met de PBO settings en XMP/subtimings op een later moment, eerst even kijken wat hij doet op de defaults zonder andere factoren. Misschien eerst maar eens zien of ik de Curve per core kan afstellen nog.

[ Voor 81% gewijzigd door The Wrecker op 05-09-2021 00:20 . Reden: RGB software opmerking, 2e (grote) edit reactie op Cidious ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Wrecker schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 22:42:
[...]

AutoOC zal denk ik niet veel uitmaken inderdaad, je hebt misschien niet genoeg temperatuur headroom. Je scores zijn zo te zien een tikje aan de lage kant dan wat ik ook zou verwachten.

Ik probeer wat tips te geven voor zover ik dat kan :)

Check ook even je taskmanger ofzo of er geen ander proces CPU staat te eten wat je score omlaag brengt, zoals bijvoorbeeld sommige RGB software kan doen. RGB software staat er een beetje om bekend dat die inefficient kunnen zijn.

Wat je kan proberen, is om je temperatuur wat omlaag te gaan brengen. Dus een lager voltage. Betere fancurve, maar ik verwacht eigenlijk al wel dat je fans staan te loeien.

En wellicht toch eens kijken naar je heatsink mount. Genoeg koelpasta (niet te veel, te weinig) en het contact met je IHS tegen de 'coldplate'. Even loshalen en opnieuw proberen. Kijk ook even of je IHS (de CPU) redelijk vlak is. Welke pasta gebruik je? Niet te oud?
Ook de koeling en flow van je kast controleren, wellicht kan de warmte niet (snel genoeg) weg?

[...]

Dank voor de reactie.
Ik deel graag mijn ervaring zodat anderen hier ook lering uit kunnen trekken.

De 1.5v had ik al opgemerkt als zijnde normaal onder een hele lichte tot geen load. Dat triggerde mij niet direct ook als zijnde de oorzaak. Maar ik vermeld het ook voor de volledigheid. Het is opvallend gedrag wat bij deze CPU s hoort. Maar de negatieve offset heeft daar dus ook invloed op heb ik gezien (tenminste in de software tools). Ik voel me er wat happy bij als ik die lager zie ;)

Ik denk dat de IMC, Integrated Memory Controller, de geest heeft gegeven. De cores zijn waarschijnlijk wel gewoon ok. LLC stond ook alleen op vcore niet op de soc. Ik heb wat verhalen gelezen met dezelfde symptomen (mbt de IMC, niet de LLC), leek vergelijkbaar met wat ik had. Het is waarschijnlijk een combinatie pech en de settings die ik had.

LLC was ook mijn plan om die gewoon lekker te laten voor wat het is inderdaad (not gonna risk it en ook niet nodig als de boel stabiel is), de winst daarmee was inderdaad te minimaal. Ik had LLC ingesteld, omdat ik de eerdere genoemde resets daarvoor ook al had meegemaakt. Het maakte het systeem stabieler. Dat is misschien net het verkeerde duwtje in de rug geweest. Inderdaad ook mijn red flag. Hoewel het wel een tijdje daarmee heeft gedraaid.

Ik had de multimeter al wel eens op het bord gehad, maar spikes zie je uiteraard niet. Daar heb je een Oscilloscoop voor nodig (op mijn werk heb ik daar wel toegang toe, maar dat is wat lastig transporteren enzo). Mijn bord van Gigabyte, die heeft na Medium nog: High, Turbo, Extreme, Ultra Extreme, voor medium heb ik: Low, Standard, Normal en de waarde Auto. Selectie staat op Auto, maar echt duidelijk wat dat betekend is het niet echt.

Ik dacht wel dat er hier voorstanders zouden zijn van HWInfo ;) , ik zie die inderdaad vaker. Ik snap ook wel waarom, het is een mooie tool. Ik heb er alleen een slechte ervaring ermee. Ik zou die anders normaal wel weer proberen.

Die software hielp toen mijn fan profielen omver op de een of andere manier. Ik heb die profielen in de BIOS ingesteld. Maar er is volgens mij een chip die HWInfo uitleest tijdens het scannen die dat regelt. Ik heb in de BIOS fan curves ingesteld, die op voltage geregeld zijn en die op PWM werken (ik heb een mix). Ventilatoren (2 stuks) voor extra koeling zijn 3 pins. Ik kon daarna in de BIOS ook geen goede instelling meer doen (fans reageerden vreemd), de software van Gigabyte zelf, die kon de boel weer goed krijgen gelukkig. Ik denk dat de instellingen in de aparte chip weggeschreven worden en dus niet vanuit de BIOS (al dan niet deels).

Maar dat is zoals ik zei al een hele tijd geleden. Wie weet deed ik iets verkeerds en is het ook aangepast of gefixt.
Ik heb geen ICue of Asus RGB software issue daarmee, maar het was wat anders. Ik heb overigens de Gigabyte Fusion software voor RGB aansturing (ook een draak-je overigens, maar het werkt).

Trouwens wel nice dat je liquid metal hebt geprobeerd. Heeft het iets uitgehaald?
Ikzelf begin daar nog even niet aan, iets te veel risico lijkt me.

Ik speel nog wel met de PBO settings en XMP/subtimings op een later moment, eerst even kijken wat hij doet op de defaults zonder andere factoren. Misschien eerst maar eens zien of ik de Curve per core kan afstellen nog.
Mooie lange uitleg. Ja ik ging er ook van uit dat je aardig bekend bent met Ryzen. Gezien de settings etc.

Betreft de IMC. dit kan uiteraard ook heel goed de oorzaak zijn. Wat mij opviel is dat de 3950X Cherry picked cores heeft maat de IMC is nog steeds een loterij. Dat de jouwe geen 1900 stabiel kon draaien laat zien dat het niet de beste kwaliteit was.

Al mijn 7 Ryzens die ik nu bezit of in het bezit heb gehad (ook 3800X en 3600) deden 1900 IF out of the box met minimale setting tweaks. Veelal gewoon auto.

Als ik het me goed herinner gooide mijn gigabyte borden de voltages voor VDDG en VSOC standaard erg hoog. Dit zat niet lekker bij mij en heb dit ook handmatig verlaagd voor mijn chips.

Betreft liquid metal. Paar graden hier en daar. Niks schokkends. Ik draai de server met de originele IHS gewoon voor piece of mind en stabiliteit. De gemodificeerde chip is meer voor de spelerij. Ik heb beiden niet echt met PBO gebruikt. 3950X is altijd een werkpaard geweest voor mij waar die gewoon efficiënt en stabiel moesten draaien zonder fratsen. Ben zelf dus geen expert met de 3950X in overklokken. Ik zal die extra chip eens de sporen geven.

Hoop dat je nieuwe 5950X het langer volhoudt. Het is mooi spul deze generatie Zen 3

Pagina: 1 ... 33 ... 40 Laatste