Dat lijkt niet op de bug die ik ondervindt. In hoeverre het een bug is überhaupt. Na wat meer testen zie ik dat de EDC limiet alleen wordt overschreden in multi core benchmarks die op 100% cpu draaien. In CPU heavy games als BF5 zie ik een EDC van +- 120. Wat niet in de buurt komt van de stock 142. Dus in principe kan ik de PBO limits weer op stock zetten zonder dat dit invloed heeft gezien alles waardes ruim onder stock waardes blijven.CMT schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:02:
[...]
Officieel staat de 'EDC bug' bekend als een truukje om de EDC limiet te omzeilen: https://www.reddit.com/r/...sa_edc_1_boost_bug_break/
Wanneer er een hele lage waarde daarvoor ingesteld wordt, negeert FIT in sommige gevallen de stoombeperking opgelegd door EDC.
Sommige mensen kregen daardoor een Zen processor die idiot hoog wilde boosten.
Maar dat is ook erg gevaarlijk, want teveel stroom = rip cpu.
Omdat EDC bij jou schijnbaar ook niet goed werkt, zat ik daar aan te denken.
Heb je al verschillende Windows energieprofielen uitgeprobeerd om te kijken of dat iets uitmaakt?
Anders zou je eventueel moeten kijken naar de bios.
Ik heb ook Agesa 1.2.0.2 op mijn MSI B550 Tomahawk en die versie wil, bij een Bios aanpassing, wel eens de PBO instellingen 'vergeten'.
Ik heb de koelpasta MX-4 vervangen door Kyronaut extreme. Dat zal ook wel een paar graden schelen vermoedelijk. En ik heb ook mijn case vervangen dus helemaal eerlijk vergelijken is het niet bij mij (coolermaster HAF-X naar een Meshify 2 XL).CMT schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:02:
Phoe dat is een flink verschil in temperatuurIk had eerlijk gezegd gerekend op 6-8 °C verschil, gezien mijn waterkoelervaring met mijn vorige 3800X.
Je hoort in ieder geval niet tegen te worden gehouden door de EDC limiet, zeker niet met een CB23 belasting.
Ik gebruik voor het uitlezen van de spanning, stroom etc de SVI2 waarden uit HWinfo.
Dat is de telemetrie gerapporteerd door de processor zelf en naar mijn ervaring behoorlijk nauwkeurig.
Ik kan alle waardes (PBO limits etc) in het BIOS handmatig aanpassen.CMT schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:02:
Ik weet niet hoe de Bios structuur bij de Gigabyte Aorus Pro X570 is, maar met Agesa 1.2.0.2. moet ik in het 'speciale' overklok menu van AMD duiken om die waarde aan te passen.
Voorheen kon ik de PPT gewoon in het MSI menu aanpassen, maar dat werkt niet meer op de een of andere manier.
Goed punt. Voor ultimieme stabiliteit is dat het beste. Maar voorheen crashte mijn intel ook altijd bij die lange stress tests terwijl bij normaal gebruik geen enkele issues waren. 100% stabiel is het dan niet maar prime95 load is dan ook geen realistische load. Tenzij je natuurlijk dergelijke load wel nodig hebt. Blender was inderdaad een uurtje.CMT schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:02:
Ach ieder heeft zo zijn eigen ideeën daarover, daar valt niet over te twisten ^^.
Ik ben zelf nogal rigoureus als het op stabiliteit aankomt, maar de PC draait dan ook als een zonnetje zonder vage klachten.
Zelf maak ik niet zo'n onderscheid tussen single vs multicore.
Voor mij zijn het gewoon verschillende belastings scenario's en ik test niet alleen met een zware last singlecore & multicore, maar ook met een zeer lichte last om zo de frequentie stabiliteit te testen.
Daarnaast ook de L1/L2/L3 cache en geheugen intensieve situaties.
Kortom het hele pakket.
Mijn ervaring is dat normale programma's niet genoeg zijn om de fouten eruit te halen.
Dan krijg je een situatie zoals je omschrijft dat het testen goed gaat, maar dat er alsnog problemen ontstaan met games.
Hoelang is de Blender test trouwens?
Als dat een uurtje is dan is het totaal wel erg weinig imho.
Ik test minstens 10 uur per situatie om de incidentele fouten eruit te halen.
Als je idle een crash krijgt, kan het zijn dat de klok te ver hoog omhoog schiet bij het wakker worden of dat de benodigde spanning te laag is.
Dit noem ik nou frequentiestabiliteit.
Wat ook erg belangrijk is, is om de geheugencontroller goed te testen.
Iedereen klokt het doodleuk over en verwacht dat het out of the box goed werkt, daar kunnen ook fouten door ontstaan. QVL en DCOP profielen zijn geen garantie voor een goede werking.
Geheugen heb ik op standaard XMP profiel gezet. Zelfde specs als mn vorige PC daar heb ik nooit problemen mee gehad. Dat lijkt nu verder ook geen issue.
Ik heb nog even een test gedaan met een offset op all core maar dan kom ik niet verder dan -12. Daarnaast is een extra boost op 50mhz ook niet stabiel. Als ik alle cores apart instel via CO dan haal ik betere waardes. Plus ik kan tot dusver een 100+ mhz boost toepassen zodat single core op 4950 uitkomt.
Het enige wat ik niet begrijp is wat mijn setup tegenhoudt om een hogere allcore boost clock te geven. Hij blijft continue steken op 4.6. Terwijl de temp max 75 graden is. Enige manier om dat hoger te krijgen is door de EDC te verhogen. Maar dat heeft alleen effect bij 100% multi core load.
Wellicht heeft het te maken met mijn vcore. Deze blijft steken op 1.33 -.135. Dat lijkt mij vrij hoog. Maar met PBO2 krijg ik het niet lager dan dit ongeacht de settings. Als ik per core test zie ik wel dat de vcore flink verschilt. Sommige cores zitten ook onder de 1.3. Ik vroeg mij voornamelijk af of die 1.33-1.35 wel veilig is. Hoewel dit nooit 24/7 zo draait en hooguit een paar uurtjes met minder load. Dus dat kan haast geen probleem zijn.
Mijn cinebench R23 scores zijn 15780MC en 1639 SC
Als ik dat een beetje vergelijk met anderen zit ik aardig goed qua performance.