Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeadPhoenix86
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 29-05 22:55
Ik was in een discussie op Reddit wat de Max voltages zijn voor een 5900x zonder degradatie op te lopen. En iemand zei telkens dat 1.2v te hoog is. Ik wil een manual overclock doen. Naar zeg maar 4.6 of 4.7Ghz.
DeadPhoenix86 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:55:
Ik was in een discussie op Reddit wat de Max voltages zijn voor een 5900x zonder degradatie op te lopen. En iemand zei telkens dat 1.2v te hoog is. Ik wil een manual overclock doen. Naar zeg maar 4.6 of 4.7Ghz.
Onzin. Op auto geeft de chip bij single core loads de belaste core soms wel 1.5v. Degradatie zal misschien wel iets sneller gaan waardoor je chip korter zal leven maar dat zal misschien 2 jaar zijn op een totale levensduur van 20 jaar. Een non-issue dus.

Avatar does not reflect reality. *much*

• DeadPhoenix86
AtlAntA schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 08:48:
[...]

Onzin. Op auto geeft de chip bij single core loads de belaste core soms wel 1.5v. Degradatie zal misschien wel iets sneller gaan waardoor je chip korter zal leven maar dat zal misschien 2 jaar zijn op een totale levensduur van 20 jaar. Een non-issue dus.
Wat is dus de maximum voltage wat ik er doorheen kan gooien?
DeadPhoenix86 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:59:
[...]

Wat is dus de maximum voltage wat ik er doorheen kan gooien?
Gewoon op auto laten staan en met de CO aan de gang gaan. Een vast voltage instellen is precies tegen het gehele PBO verhaal in. PBO bepaalt de de voltages aan de hand van load en dergelijke. Een vast voltage stelt dat allemaal buitenspel.

• CMT
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 00:59
De maximale 'veilige' voltage is afhankelijk van de hoeveelheid stroom dat door de cpu gaat en de temperatuur.
Het is niet zo op voorhand te zeggen wat ok is, want 1.2Vcore kan best de max. zijn onder zeer zware multicore belasting met hoge temperatuur.

Het beste is gewoon de processor de eigen boost te laten bepalen. Maar de PBO door het moederbord laten bepalen is ook niet wenselijk. Dan ben je overgeleverd aan het wat daarop geprogrammeerd / vooraf ingesteld is.
Zo kreeg mijn 3800x op een B450 Tomahawk max moederbord, met bepaalde PBO profielen, 1.40-1.42V voor de kiezen met een middelzware multicore belasting.
Dat is echt veels te hoog als je bedenkt dat de standaard PBO er dan ca. 1.32V van maakt in dezelfde situatie.

Mijn advies is om gewoon PBO uit te laten, het kost een hoop extra vermogen en warmte en de winst is maar minimaal tot niets.
Met een undervolt kan je de prestaties meestal wel iets opkrikken doordat de temperatuur de boostlimiet dicteert (in ieder geval was dat bij Zen2 zo).

• DeadPhoenix86
AtlAntA schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:17:
[...]

Gewoon op auto laten staan en met de CO aan de gang gaan. Een vast voltage instellen is precies tegen het gehele PBO verhaal in. PBO bepaalt de de voltages aan de hand van load en dergelijke. Een vast voltage stelt dat allemaal buitenspel.
Ik merk met PBO dat mijn temps veel hoger zijn. HWinfo geeft aan 1.35 tot 1.4v met 100% load. Alle clocks boosten maar tot 4.3 GHz. Stock 4.1 GHz, en met manual 1.2v krijg ik het zonder problemen op 4.5 GHz.

Stock temps 65 tot 70c
PBO temps 75 tot 80c
Manual V-core 60 tot 65c.
DeadPhoenix86 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 14:14:
[...]

Ik merk met PBO dat mijn temps veel hoger zijn. HWinfo geeft aan 1.35 tot 1.4v met 100% load. Alle clocks boosten maar tot 4.3 GHz. Stock 4.1 GHz, en met manual 1.2v krijg ik het zonder problemen op 4.5 GHz.

Stock temps 65 tot 70c
PBO temps 75 tot 80c
Manual V-core 60 tot 65c.
Dat is op multi core. Bij single core zal het minder worden.

• DeadPhoenix86
AtlAntA schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 14:48:
[...]

Dat is op multi core. Bij single core zal het minder worden.
Maar ik wou alleen weten wat de maximum v-core er doorheen kan gooien. Aangezien PBO gewoon te warm draait. 80c onder load vind ik teveel. Stock draait ook best wel warm. Met met manual zijn de temps perfect. Dus ik snap niet hoe dit slecht kan zijn. HWinfo geeft 1.160v met 1.2V in de bios.
DeadPhoenix86 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 15:12:
[...]

Maar ik wou alleen weten wat de maximum v-core er doorheen kan gooien. Aangezien PBO gewoon te warm draait. 80c onder load vind ik teveel. Stock draait ook best wel warm. Met met manual zijn de temps perfect. Dus ik snap niet hoe dit slecht kan zijn. HWinfo geeft 1.160v met 1.2V in de bios.
Sorry voor mijn eerdere wat kortaf geformuleerd antwoord. Als ik dit weekend nog tijd vind zal ik het wel eens proberen uit te leggen. Kort gezegd komt het erop neer dat je settings waarschijnlijk niet stabiel zijn. Oftewel onder load of onder (langdurig) idle. Probeer dat eens te testen met de programma's die hier eerder genoemd zijn. Ook zijn er al meerdere posts geplaatst hier over de voors en tegens van vaste voltages versus pbo en alles daar tussen in. Waar het dan vaak op uitkomt is dat pbo met handmatige (geteste) curve optimizer settings het beste is.

Met die settings kan je alle kanten op. Hoge pbo waardes voor maximale prestaties, stroomgebruik en warmte. Pbo op auto laten en met je curve optimizer aan de gang gaan om de temps naar beneden te helen en als gevolg daarvan de prestaties omhoog te halen. En dat is dan ook wat ik heb gedaan. Mijn 5950x draait op stock pbo waardes en met de CO heb ik de prestaties (10k multi en 640 single met CBr20) omhoog gehaald en de temperaturen (65 graden bij multi loads en rond de 70 bij single) naar beneden gehaald.

Bij bepaalde single core loads wordt de cpu wat warmer simpelweg omdat er dan meer budget is qua pbo waardes en voltages.

• DeadPhoenix86
AtlAntA schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 17:18:
[...]

Sorry voor mijn eerdere wat kortaf geformuleerd antwoord. Als ik dit weekend nog tijd vind zal ik het wel eens proberen uit te leggen. Kort gezegd komt het erop neer dat je settings waarschijnlijk niet stabiel zijn. Oftewel onder load of onder (langdurig) idle. Probeer dat eens te testen met de programma's die hier eerder genoemd zijn. Ook zijn er al meerdere posts geplaatst hier over de voors en tegens van vaste voltages versus pbo en alles daar tussen in. Waar het dan vaak op uitkomt is dat pbo met handmatige (geteste) curve optimizer settings het beste is.

Met die settings kan je alle kanten op. Hoge pbo waardes voor maximale prestaties, stroomgebruik en warmte. Pbo op auto laten en met je curve optimizer aan de gang gaan om de temps naar beneden te helen en als gevolg daarvan de prestaties omhoog te halen. En dat is dan ook wat ik heb gedaan. Mijn 5950x draait op stock pbo waardes en met de CO heb ik de prestaties (10k multi en 640 single met CBr20) omhoog gehaald en de temperaturen (65 graden bij multi loads en rond de 70 bij single) naar beneden gehaald.

Bij bepaalde single core loads wordt de cpu wat warmer simpelweg omdat er dan meer budget is qua pbo waardes en voltages.
Waarom werkt Manual V-core op Intel maar niet op AMD???
Ik had al met de curve gespeeld, maar ik krijg hooguit negative 10, alles daarboven een bluescreen.
Temps blijven hoog. Nog steeds 80c...
Koeler is Corsair H115i RGB Platinum. Had nooit last met mijn oude 8700K. Kon die makkelijk op 5.1 GHz draaien met 1.3v. Temps kwamen niet boven 72c max.

• Wartopia
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 22:47
ParaWM schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:43:
[...]

Dikke koeling dus :) Toch wel tikje warmer dan je zou verwachten misschien, ondanks de 3090. Maar ja, zou een PPT instellen waar je happy mee bent qua temps. 80C lijkt me ook geen issue, maar zou hem niet knijpen tot 69C, misschien 75C ofzo? Dan een klein rondje EDC 150-190 testen wat de beste performance geeft. EDC doet bij mij dus zga niets met de temps. Ik zie data je TDC ook knijpt. Heb ik verder nooit getest.

Zal zo eens wat gaan vliegen in MSFS en op de temp letten :)
88C na 6 uur gamen op lucht met een 5950@5ghz +3090@2ghz. Gaat prima zo.

Gewoon niet die 90C aantikken en alles is no problemo.
DeadPhoenix86 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 17:35:
[...]

Waarom werkt Manual V-core op Intel maar niet op AMD???
Ik had al met de curve gespeeld, maar ik krijg hooguit negative 10, alles daarboven een bluescreen.
Temps blijven hoog. Nog steeds 80c...
Koeler is Corsair H115i RGB Platinum. Had nooit last met mijn oude 8700K. Kon die makkelijk op 5.1 GHz draaien met 1.3v. Temps kwamen niet boven 72c max.
Zoals ik eerder al aanhaalde is dat echt al een paar keer eerder aangehaald in dit topic en zou ik je echt willen aanraden om even wat zoektermen in te vullen. Het is echt niet nodig het wiel opnieuw uit te vinden ;)

[Voor 4% gewijzigd door AtlAntA op 29-05-2021 18:17]

• DeadPhoenix86
AtlAntA schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:16:
[...]

Zoals ik eerder al aanhaalde is dat echt al een paar keer eerder aangehaald in dit topic en zou ik je echt willen aanraden om even wat zoektermen in te vullen. Het is echt niet nodig het wiel opnieuw uit te vinden ;)
Ik ben al een paar dagen bezig geweest met googelen. En nergens een antwoord gevonden hoeveel de max v-core ik kan gebruiken. Ik zie dan ene zeggen 1.2v andere 1.35v. En dan een hoop guides voor PBO. Waar ik al een tijd mee bezig ben geweest. Mijn 5900x wil niet lager als -10. En temps zijn nog steeds te hoog, Vandaar ik een manual v-core aanpassing wil doen zodat mijn temps lager zijn. Hoe moeilijk is het hier antwoord op te geven?
DeadPhoenix86 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:24:
[...]

Ik ben al een paar dagen bezig geweest met googelen. En nergens een antwoord gevonden hoeveel de max v-core ik kan gebruiken. Ik zie dan ene zeggen 1.2v andere 1.35v. En dan een hoop guides voor PBO. Waar ik al een tijd mee bezig ben geweest. Mijn 5900x wil niet lager als -10. En temps zijn nog steeds te hoog, Vandaar ik een manual v-core aanpassing wil doen zodat mijn temps lager zijn. Hoe moeilijk is het hier antwoord op te geven?
Wil je lagere temps zonder aan prestaties in te boeten? CurveOptimizer gebruiken. Zo simpel is het gewoon.
Dat jij 80 graden te warm vind betekent niet dat het ook te warm is. Vergeleken met andere 5900x'en die ik hier langs heb zien komen is dat helemaal niet zo slecht. Tenzij je een custom loop oid hebt draaien dan heb je misschien wat pech gehad met de bin. Idle zal je CPU wat warmer zijn dan je gewend bent maar ook dat is normaal. De CPU probeert nu eenmaal zsm de opgegeven taken uit te voeren. In idle zijn dat achtergrond taken die veelal single threaded zijn en daar zal je cpu wat warmer door worden omdat het meer voltage heeft te verstoken dan met multi core taken. Je vergelijkt Intel met AMD en dat moet je simpelweg niet doen. Het boost gedrag werkt nou eenmaal anders. Je kan gerust 1.1v doen op 4.2ghz. Als je dan tevreden bent met de (realworld) prestaties dan ben je klaar toch?

De reden dat ik je aanspoor om de zoekfunctie te gebruiken is dat je vraagstuk al meerdere malen linksom en rechtsom is besproken. Het lijkt erop dat je alleen maar bevestiging zoekt voor je eigen gedachtengang dan daadwerkelijk een oplossing voor je probleem. ;)

• DeadPhoenix86
AtlAntA schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:38:
[...]

Wil je lagere temps zonder aan prestaties in te boeten? CurveOptimizer gebruiken. Zo simpel is het gewoon.
Dat jij 80 graden te warm vind betekent niet dat het ook te warm is. Vergeleken met andere 5900x'en die ik hier langs heb zien komen is dat helemaal niet zo slecht. Tenzij je een custom loop oid hebt draaien dan heb je misschien wat pech gehad met de bin. Idle zal je CPU wat warmer zijn dan je gewend bent maar ook dat is normaal. De CPU probeert nu eenmaal zsm de opgegeven taken uit te voeren. In idle zijn dat achtergrond taken die veelal single threaded zijn en daar zal je cpu wat warmer door worden omdat het meer voltage heeft te verstoken dan met multi core taken. Je vergelijkt Intel met AMD en dat moet je simpelweg niet doen. Het boost gedrag werkt nou eenmaal anders. Je kan gerust 1.1v doen op 4.2ghz. Als je dan tevreden bent met de (realworld) prestaties dan ben je klaar toch?

De reden dat ik je aanspoor om de zoekfunctie te gebruiken is dat je vraagstuk al meerdere malen linksom en rechtsom is besproken. Het lijkt erop dat je alleen maar bevestiging zoekt voor je eigen gedachtengang dan daadwerkelijk een oplossing voor je probleem. ;)
Ik ga dus geen 125 pagina's lezen om mijn antwoord te zoeken. Ik wil alleen weg weten wat de maximum v-core is voor de 5900x. Dan kan ik aan de slag. PBO werkt tegen. Ik krijg een lagere boost clock dan met een manual aanpassing. HWinfo geeft aan de dat CPU 216 Watt gebruikt met PBO aan. Maar tot 140 watt verbruikt met stock settings. En ongeveer hetzelfde met de manual 4.5 Ghz clock.

Zoals ik al zei. Ben al dagen bezig geweest met de curve settings, en ik zie amper verschil over stock settings.
DeadPhoenix86 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:55:
[...]

Ik ga dus geen 125 pagina's lezen om mijn antwoord te zoeken. Ik wil alleen weg weten wat de maximum v-core is voor de 5900x. Dan kan ik aan de slag. PBO werkt tegen. Ik krijg een lagere boost clock dan met een manual aanpassing. HWinfo geeft aan de dat CPU 216 Watt gebruikt met PBO aan. Maar tot 140 watt verbruikt met stock settings. En ongeveer hetzelfde met de manual 4.5 Ghz clock.

Zoals ik al zei. Ben al dagen bezig geweest met de curve settings, en ik zie amper verschil over stock settings.
Ik zeg ook nergens dat je ze allemaal hoeft te lezen. Je was alleen met een paar zoekopdrachten verder gekomen dan je nu bent gekomen. Ik hoop van harte dat iemand anders je probleem op kan lossen in dit topic. Ik steek er in ieder geval geen moeite meer in. |:(

• DeadPhoenix86
AtlAntA schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:00:
[...]

Ik zeg ook nergens dat je ze allemaal hoeft te lezen. Je was alleen met een paar zoekopdrachten verder gekomen dan je nu bent gekomen. Ik hoop van harte dat iemand anders je probleem op kan lossen in dit topic. Ik steek er in ieder geval geen moeite meer in. |:(
Ik heb het al gevraagd op Reddit, Steam en AMD forums. niemand zover heeft een juiste antwoord gegeven. het eerste waar ze over beginnen is PBO. Ik wil gewoon weten wat de Max voltages zijn. Meer wil ik niet weten. Maar blijkbaar is dat lastig om te beantwoorden voor vele mensen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 23:28

ParaWM

Pro Prutser

DeadPhoenix86 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:07:
[...]

Ik heb het al gevraagd op Reddit, Steam en AMD forums. niemand zover heeft een juiste antwoord gegeven. het eerste waar ze over beginnen is PBO. Ik wil gewoon weten wat de Max voltages zijn. Meer wil ik niet weten. Maar blijkbaar is dat lastig om te beantwoorden voor vele mensen.
Niemand weet dat omdat niemand de cpu zo gebruikt. PBO aan en knijp je PPT tot je happy bent met temps. Klaar.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:22
DeadPhoenix86 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:24:
Er is geen antwoord op die vraag omdat het afhankelijk is van temperatuur.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• star-saber
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20:45
curve aanpassingen zullen je geen lagere temps opleveren. gezien AMD de extra ruimte gebruikt voor meer performance dan. Had zoiets gelezen een keer.

FFXIV on PS4

• DeadPhoenix86
haarbal schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:41:
[...]

Er is geen antwoord op die vraag omdat het afhankelijk is van temperatuur.
Daarom wil ik een poging wagen om met manual voltages de temps laag te houden.
Met mijn huidige 1.2V op 4.5 Ghz draait het lekker koel. Als ik nou op 1.3v 4.6 of 4.7Ghz kan halen terwijl ik mijn temps in check kan houden, dan is dat mooi meegenomen. Met PBO heb ik prestatie verlies en veel hogere temps. Aangezien de CPU zonder limiet draait. Wat dus boven de 200 watt komt. En waar mijn koeler niet echt is voor gemaakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

DeadPhoenix86 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:34:
[...]

Daarom wil ik een poging wagen om met manual voltages de temps laag te houden.
Met mijn huidige 1.2V op 4.5 Ghz draait het lekker koel. Als ik nou op 1.3v 4.6 of 4.7Ghz kan halen terwijl ik mijn temps in check kan houden, dan is dat mooi meegenomen. Met PBO heb ik prestatie verlies en veel hogere temps. Aangezien de CPU zonder limiet draait. Wat dus boven de 200 watt komt. En waar mijn koeler niet echt is voor gemaakt.
PBO aan een PPT watts knijpen tot je happy bent met temps vriend :)9

Sinterklaas wil bier !

• dierkx36
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 01:04
ParaWM schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:54:
[...]

Ja eens hoor. Na heel wat uurtjes spelen met verschillende chips is in principe [PBO Auto en gaan] het devies. De verschillen zijn super klein.

[...]

Das precies mooi (zowel die temp als de foto) :+

[...]

[...]

Dat is iets wat ik niet helemaal snap. Dat de CPU onder gamen zo warm is bij veel mensen. Hierboven twee quotes, maar dit kom je vaak tegen, ook al meerdere keren in dit topic. Veelal temps van 70-80C tijdens gamen. Bij mij is de CPU tijdens gamen meestal ergens rond de 50-60C max. Misschien is er wel wat mis bij mij (CPU niet volledig gebruikt op één of andere manier...) ? Zou me nog voor kunnen stellen dat het aan de resolutie ligt; op 1080P zal de CPU harder moeten werken misschien. Maar het lijkt me dat de meeste mensen met een nieuwe zen3 CPU toch wel 2K, ultrawide of 4K gamen.

Hier een filmpje van mijn systeem met de afterburner zichtbaar. MSFS2020, CP2077 en F1 2020. CPU respectievelijk +/- 50, 56 en 45°C slechts. CPU load ook maar ergens tussen de 20 en 50%. Koeler 280mm AiO en RTX3080. 3440x1440 met alles op ultra. Wat zijn de game CPU temps van andere mensen?

PS: Youtube is de hogere resoluties nog aan het renderen. Zou 3440x1440 moeten zijn straks.

[YouTube: Games_CPU-Temp_5900X: 24may2021]
Beter laat dan nooit, sorry |:(

Vandaag Cyberpunk op de desktop gegooid en vanavond even bezig geweest.
(Ik speel 3440*1440 met raytracing op medium en DLSS op balanced, rest van de settings is voornamelijk high, tussen de 70 en 80 fps)

5900x werd max 76 graden (kan komen omdat ik van de week nog wat met de curve optimizer ben bezig geweest)
Hij gaat alleen per single core wel een aantal keer naar 1,525v, alle cores tegelijk wat ik zo snel kon zien, voor een seconde of 2 á 3.
Daarna zakt hij naar tussen de 1,33v en en 1,45v op alle cores.

MSFS komt hij nou trouwens niet meer boven de 1,476 per core uit met de huidige curve optimizer settings :)

Een pessimist is een goed geïnformeerde realist.

Acties:
  • 0Henk 'm!
dierkx36 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:30:
[...]

Beter laat dan nooit, sorry |:(

Vandaag Cyberpunk op de desktop gegooid en vanavond even bezig geweest.
(Ik speel 3440*1440 met raytracing op medium en DLSS op balanced, rest van de settings is voornamelijk high, tussen de 70 en 80 fps)

5900x werd max 76 graden (kan komen omdat ik van de week nog wat met de curve optimizer ben bezig geweest)
Hij gaat alleen per single core wel een aantal keer naar 1,525v, alle cores tegelijk wat ik zo snel kon zien, voor een seconde of 2 á 3.
Daarna zakt hij naar tussen de 1,33v en en 1,45v op alle cores.

MSFS komt hij nou trouwens niet meer boven de 1,476 per core uit met de huidige curve optimizer settings :)
Is MSFS goed in het gebruik van multicore? Ik ben geen vliegtuig simfan maar het ziet er altijd erg mooi en rustgevend uit en met de 3080ti aan de horizon lijkt me dit dus een goed spel om lekker mee te testen. :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 01:04
AtlAntA schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:01:
[...]

Is MSFS goed in het gebruik van multicore? Ik ben geen vliegtuig simfan maar het ziet er altijd erg mooi en rustgevend uit en met de 3080ti aan de horizon lijkt me dit dus een goed spel om lekker mee te testen. :9
Nee, niet echt.
Het is de bedoeling dat zodra DX12 geïmplementeerd word MSFS echt "volledig" multicore word maar nu leunt het net zoals X-Plane 11 en DCS nog steeds voornamelijk op een single core.

Moet er wel bijzeggen dat MSFS er al beter gebruik van maakt dan X-Plane of DCS welke nog steeds een ramp zijn : daar kan je kwa hardware tegenaan gooien wat je wilt maar het gaat gewoon niet zonder horten en stotten draaien

MSFS is naar mijn persoonlijke subtiele mening geen flightsim maar een spel, maar da's de die-hard die praat O-)

Wat MSFS in vergelijking met andere wel echt mee heeft zijn de grafhics : als je een goede PC hebt en een goede internet verbinding, zet Bing maps aan en het ziet er echt goed uit.

En gebruik VR :Y echt een wereld van verschil.

Met die 5950x die je hebt en een 3080ti zit je echt wel goed, maar nog steeds zal je, als je VR wilt gebruiken, moeten terug schalen.

[Voor 5% gewijzigd door dierkx36 op 30-05-2021 12:27]

Een pessimist is een goed geïnformeerde realist.

Acties:
  • 0Henk 'm!
dierkx36 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:24:
[...]

Nee, niet echt.
Het is de bedoeling dat zodra DX12 geïmplementeerd word MSFS echt "volledig" multicore word maar nu leunt het net zoals X-Plane 11 en DCS nog steeds voornamelijk op een single core.

Moet er wel bijzeggen dat MSFS er al beter gebruik van maakt dan X-Plane of DCS welke nog steeds een ramp zijn : daar kan je kwa hardware tegenaan gooien wat je wilt maar het gaat gewoon niet zonder horten en stotten draaien

MSFS is naar mijn persoonlijke subtiele mening geen flightsim maar een spel, maar da's de die-hard die praat O-)

Wat MSFS in vergelijking met andere wel echt mee heeft zijn de grafhics : als je een goede PC hebt en een goede internet verbinding, zet Bing maps aan en het ziet er echt goed uit.

En gebruik VR :Y echt een wereld van verschil.

Met die 5950x die je hebt en een 3080ti zit je echt wel goed, maar nog steeds zal je, als je VR wilt gebruiken, moeten terug schalen.
VR lijkt me echt fantastisch. Niet alleen voor zoiets als MSFS maar ook voor bepaalde racespellen en misschien zelfs voor wat lightsaber. Moet immers ook wat beweging krijgen. :p Echter ligt dit om budgetaire redenen nog ver in de toekomst. :+

excuus voor off topic ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 19:25
Met de stijgende temperaturen overweeg ik een andere cpu cooler aan te schaffen. In cinebench zijn de temperaturen prima maar zodra ik games als warzone / cyberpunk ga spelen pieken de temperaturen tot 89C, volgens mij throttled hij vanaf 90?

Ik heb nu een Dark Rock Pro 4, welke AIO's worden aangeraden voor ryzen 5000? Ik kan ook lastig vinden welke AIO's je aan kan sturen op water temp ipv CPU temp....

AMD Ryzen 9 5900X, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, MSI B550M Mortar WiFi, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 2x WD Black Caviar 640GB Raid 0, 1x WD 2.5 Inch 1TB, Fractal Design Define Mini C, Corsair TX-750

Acties:
  • 0Henk 'm!

• star-saber
Ik heb een Asus Ryujin 360 op mijn 5950x
Werkt opzich goed. temps tijdens b.v. cyberpunk zijn rond 70c maar dat komt omdat de 3090 ook de boel lekker verwarmt :)

Kan hem aanraden alleen is deze niet goedkoop. En wellicht zijn goedkopere AIO een betere keuze.

FFXIV on PS4

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23:01

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

MrDucky schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:07:
Met de stijgende temperaturen overweeg ik een andere cpu cooler aan te schaffen. In cinebench zijn de temperaturen prima maar zodra ik games als warzone / cyberpunk ga spelen pieken de temperaturen tot 89C, volgens mij throttled hij vanaf 90?

Ik heb nu een Dark Rock Pro 4, welke AIO's worden aangeraden voor ryzen 5000? Ik kan ook lastig vinden welke AIO's je aan kan sturen op water temp ipv CPU temp....
Corsair H110i, NZXT X52/X62/X72. Bepaalde nieuwere AIOs van NZXT schijnen het weer niet te kunnen.

The skyline was beautiful on fire. All twisted metal stretching upwards. Everything washed in a thin orange haze.

• Swizzler24
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:45
MrDucky schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:07:

Heb zelf een fractal celcius icm met een 5900X. Werkt perfect.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• porn*
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:30

porn*

...take on the world!

Heb eindelijk mijn spullen terug van de winkel, m’n mobo bleek kapot, vandaar dus de freezes. Alles terug ingebouwd en draait als n zonnetje. XMP aangezwengeld en ook nog helemaal ok!

Nu n beetje aan t prutsen, nog niet heel veel gedaan, m’n goal is ook eigenlijk niet echt heel hoog te komen. Hoop wel m’n voltages wat te drukken zodat de temps wat lager worden en/of hogere boost natuurlijk als temp beperkend was, heb nu n -5 offset op alle cores om te testen. So far so good!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 23:51

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Potverdrie zeg. Naar een 5800X gegaan vanaf een 3700X omdat ik de single thread performance nodig heb. De 3700X was al geen hoogvlieger, maar kon ten minste nog 1900 Fclock hebben, deze 5800X niet. Wtf. Bronze sample ook...

Tja, tja.. Voor eventjes maar RAM op 3600Mhz en 1800Mhz Fclock. PBO2 naar +200Mhz gezet, offset op beste cores naar -5, middelmatige naar -10, slechte naar -15. Werkt perfect tot dusver. Singlecore gaat tot 4950-5000Mhz, allcore gaat naar 4500-4525Mhz. Is wel redelijk op de limiet van mijn koeling, raak tijdens R20 namelijk 84 graden sustained aan, Scythe Ninja 5 dus een beste massa aan metaal maar met fans die tot 1000 rpm gaan niet echt een hoogvlieger voor extreme OC-gevallen.

Morgen maar kijken of ik toch mijn mem niet op 3800Mhz/1900Mhz kan krijgen. Zou dat toch wel zonde vinden eerlijk gezegd. Volgens mij was er wel een V om ietwat op te krikken, of dat nu het SOC V was? Naar 1.05 of zo.

[Voor 60% gewijzigd door Kuusj op 08-06-2021 01:24]

R7 3700X - RTX3070 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• star-saber
Ik heb afgelopen weekend ook zitten stoeien met 1900 op mijn 5950x
Alles lijkt stabiel. geheugen ook perfect op 3800Mhz. Memtest gedraaid geen foutmeldingen.
maar krijg toch allemaal rare dingen na een tijdje.
Taakbalk die geen rechts klik accepteerd. Games die alle geheugen opslokken?? en ntfs.sys foutmelding wat tot een reboot leidde.
Maar geen Whea meldingen.... Wat is hier aan de hand ?
Geen aanpassingen gedaan aan voltages e.d.

[Voor 0% gewijzigd door star-saber op 08-06-2021 07:20. Reden: tekstuele foutjes]

FFXIV on PS4

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19:55
star-saber schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 07:18:
Ik heb afgelopen weekend ook zitten stoeien met 1900 op mijn 5950x
Alles lijkt stabiel. geheugen ook perfect op 3800Mhz. Memtest gedraaid geen foutmeldingen.
maar krijg toch allemaal rare dingen na een tijdje.
Taakbalk die geen rechts klik accepteerd. Games die alle geheugen opslokken?? en ntfs.sys foutmelding wat tot een reboot leidde.
Maar geen Whea meldingen.... Wat is hier aan de hand ?
Geen aanpassingen gedaan aan voltages e.d.
NTFS errors zonder verdere problemen met MEMtest. Dan zou ik bijna gaan denken aan een SSD / HDD niet helemaal lekker is.
Of zoals ze op een andere plek zeggen op het forum: check je S.M.A.R.T?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• star-saber
Henkje.doc schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 07:31:
[...]

NTFS errors zonder verdere problemen met MEMtest. Dan zou ik bijna gaan denken aan een SSD / HDD niet helemaal lekker is.
Of zoals ze op een andere plek zeggen op het forum: check je S.M.A.R.T?
Schijf heb ik helemaal gecontroleerd. Draait al maanden perfect. Smart geeft geen foutmeldingen net als Samsung Magician. En het was geen NTFS error als in bestand systeem maar de system driver gaf een error. Dat had ik nog nooit gezien.

ik denk dat cpu vermoedelijk de 1900 niet aankan. maar geen idee hoe dat op te lossen.

inmiddels draait het weer als vanouds op 1800 met 3600 mem en geen issues.

FFXIV on PS4

• Kuusj

Kuusj

Tja, en zo krijg je tot 4x toe een WHEA Bluescreen tijdens een meeting via Teams.
Nu PBO maar helemaal uitgezet, en testen maar. Eigenlijk wil ik de CPU retour doen want ik heb bijvoorbeeld morgen wel een heel belangrijke meeting en als hij dan gaat crashen komt dat wel nogal onprofessioneel over..

De performance is mooi, maar als mijn systeem niet 100% stabiel is heb ik er weinig aan.

R7 3700X - RTX3070 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• porn*

porn*

...take on the world!

Kuusj schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:21:
Tja, en zo krijg je tot 4x toe een WHEA Bluescreen tijdens een meeting via Teams.
Nu PBO maar helemaal uitgezet, en testen maar. Eigenlijk wil ik de CPU retour doen want ik heb bijvoorbeeld morgen wel een heel belangrijke meeting en als hij dan gaat crashen komt dat wel nogal onprofessioneel over..

De performance is mooi, maar als mijn systeem niet 100% stabiel is heb ik er weinig aan.
Maar hij is wel stabiel met PBO aan, 1800, oc op 0?

Vraagje: ik zoek me suf naar wat PBO scalar nu exact doet. Ik begrijp dat hogere waarde een hogere boost langer vasthoudt, maar kan nergens een precieze definitie of uitleg vinden. Kan iemand meer dat uitleggen?
Draai nu al n tijdje op default settings, IF en RAM 1:1 op 1800, met alle core scalar op -5. Draait prima en heb zowel met load (prime) also idle geen enkel probleem of vastloper. Begint wel wat warm te worden op de zolder dus onder load begint de temperatuur nu, na langere tijd full load draaien, wel op te lopen (85c).

[Voor 32% gewijzigd door porn* op 09-06-2021 19:13]

• Kuusj

Kuusj

porn* schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:03:
[...]

Maar hij is wel stabiel met PBO aan, 1800, oc op 0?
Ik had eerst nog geprobeerd OC op 100 te zetten en offset op 0 maar toch een BSOD. Nu dus PBO in zijn geheel uitgezet. Tot dusver geen crash maar ja ik vertrouw mijn PC gewoon niet meer op dit moment. Memory staat wel nog op 3600Mhz/1800Mhz Fclock.

• porn*

porn*

...take on the world!

Dus met 1800 RAM/IF ook nog crashes? Wat doet ie als je 0 offset geeft en wel PBO aan??
Kuusj schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:09:
[...]

Ik had eerst nog geprobeerd OC op 100 te zetten en offset op 0 maar toch een BSOD. Nu dus PBO in zijn geheel uitgezet. Tot dusver geen crash maar ja ik vertrouw mijn PC gewoon niet meer op dit moment. Memory staat wel nog op 3600Mhz/1800Mhz Fclock.
Ik heb de disclaimer in het BIOS nog nooit gelezen (;)) maar het zou me niks verbazen dat iets in staat over dat de stabiliteit en dergelijke niet te garanderen is.

Vuistregel is wat mij betreft al jaren (voor zowel Intel als AMD) dat als je stabiliteit wilt je simpelweg niet moet gaan overklokken. Load optimized defaults in het BIOS en klaar is kees.

Dit is voor mij de eerste AMD CPU in dik 15 jaar iirc en moet toch toegeven dat Intel over het algemeen stabieler is gebleken dan AMD. Het schijnt dat zen3 wel weer ietsjes stabieler is dan zen2 maar op het niveau van Intel zittten ze nog niet. Mijn 6700k was rete stabiel met een fikse overklok. Ik kan mijn huidige AMD cpu ook wel fiks overklokken maar rete stabiel is het nog niet te krijgen. :)

• Kuusj

Kuusj

porn* schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 23:04:
Dus met 1800 RAM/IF ook nog crashes? Wat doet ie als je 0 offset geeft en wel PBO aan??
Nee dan niet (voor zover ik heb gemerkt gisteren). Dadelijk een meeting en daarna kan ik weer wat testen.
AtlAntA schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:15:
[...]

Ik heb de disclaimer in het BIOS nog nooit gelezen (;)) maar het zou me niks verbazen dat iets in staat over dat de stabiliteit en dergelijke niet te garanderen is.

Vuistregel is wat mij betreft al jaren (voor zowel Intel als AMD) dat als je stabiliteit wilt je simpelweg niet moet gaan overklokken. Load optimized defaults in het BIOS en klaar is kees.

Dit is voor mij de eerste AMD CPU in dik 15 jaar iirc en moet toch toegeven dat Intel over het algemeen stabieler is gebleken dan AMD. Het schijnt dat zen3 wel weer ietsjes stabieler is dan zen2 maar op het niveau van Intel zittten ze nog niet. Mijn 6700k was rete stabiel met een fikse overklok. Ik kan mijn huidige AMD cpu ook wel fiks overklokken maar rete stabiel is het nog niet te krijgen. :)
Eens, maar dit is wel een beetje belachelijk. Ik lees heel veel over dit probleem, en ook dat mensen de CPU laten omruilen en met een nieuw exemplaar nergens last van hebben. Zelfde met de IF clock die bij een hoop geen 1900 kan halen.

• Rosto
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 16:11
Over stabiliteit gesproken:

Mijn 5600x doet PBO +150Mhz, CO op -16 op mijn slechtste cores, -3 en -7 op mijn 2 beste cores. En dan gaat het stabiel..

Het was wel tunen.. Met CoreCycler meerder runs doen om te kijken of alle cores stabiel blijven. Merkte dat bij lagere CO stabiliteit meteen wegviel.

Heb zodanig getuned dat alles stabiel blijft, temperatuur niet te gek oploopt (70 max, bij 700 RPM op een SE-224-XT met 2x Noctua NF-F12 dus ook lekker stil) en .. toch nog een redelijke OC heb.

Het is een silver model.

Ik hoop dat je een goed exemplaar kan bemachtigen!

Stay young forever!

• porn*

porn*

...take on the world!

Kuusj schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:37:
[...]

Nee dan niet (voor zover ik heb gemerkt gisteren). Dadelijk een meeting en daarna kan ik weer wat testen.

[...]

Eens, maar dit is wel een beetje belachelijk. Ik lees heel veel over dit probleem, en ook dat mensen de CPU laten omruilen en met een nieuw exemplaar nergens last van hebben. Zelfde met de IF clock die bij een hoop geen 1900 kan halen.
Dus vanuit daar ff goed testen en dan verder tweaken 😉

Ik weet niet of dat belachelijk is? Waarom zou je verwachten dat een bus die op 1600 hoort te draaien, met gemak 1900 zou moeten kunnen? Ik vind het al best n prestatie dat AMD zo'n relatief goede "auto oc" mogelijkheid heeft die het out of the box het erg goed doet in de meeste gevallen?

• Reservoir_Dog
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 16:38
Dag mensen,
Ik heb interesse in een 5950X, om te gamen maar vooral voor videobewerking.
Dit systeem moet lang meegaan, dus daarom deze vraag, nu kopen of staat de opvolger al bijna klaar?

Mvg
Rosto schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:18:
Over stabiliteit gesproken:

Mijn 5600x doet PBO +150Mhz, CO op -16 op mijn slechtste cores, -3 en -7 op mijn 2 beste cores. En dan gaat het stabiel..

Het was wel tunen.. Met CoreCycler meerder runs doen om te kijken of alle cores stabiel blijven. Merkte dat bij lagere CO stabiliteit meteen wegviel.

Heb zodanig getuned dat alles stabiel blijft, temperatuur niet te gek oploopt (70 max, bij 700 RPM op een SE-224-XT met 2x Noctua NF-F12 dus ook lekker stil) en .. toch nog een redelijke OC heb.

Het is een silver model.

Ik hoop dat je een goed exemplaar kan bemachtigen!
Als je de PC een nachtje idle laat draaien is ie dan ook stabiel? Idle reboots is iets waar erg moeilijk op te testen is maar toch ook erg vervelend kan zijn.

Mocht je het niet weten dan kan je in de event viewer van windows zien of er een reboot is geweest met (hopelijk) een WHEA error event erbij waaruit je kan afleiden welke core de reboot heeft veroorzaakt.

• CMT
Kuusj schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:37:
[...]

[...]

Het zit je ook niet mee heh. Ik kan nog herinneren dat je in het Zen2 topic ook tegen problemen aanliep.
Recentelijk ben ik erachter gekomen dat er naast de CPU lotterij er ook nog eens een moederbord lotterij is..

Ik wist wel dat het ene exemplaar met het andere exemplaar kan verschilllen in overklok potentiaal.
Maar niet dat er blijkbaar een harde muur is voor de IF waarbij whea's optreden, waarbij het ene bord probleemloos 2100MHz aan kan en het ander bord van exact hetzelfde type niet verder komt dan 1833MHz.

7 maanden geleden was ik van een B450 Tomahawk Max overgestapt op een B550 Tomahawk.
De 3800X CPU liep op de B450 bord volkomen stabiel met een IF van 1900MHz en 2x16GB dual rank werkgeheugen.

Op de B550 Tomahawk heb ik echter niets dan ellende gekregen met vage WHEA's en haperingen in de usb geluidskaart (geluid dat dan af en toe voor 1 seconde wegvalt).
Met de 3800X en hetzelfde werkgeheugen was alles prima bootbaar op 1900MHz en traden er geen geheugenfouten op. Maar toch was het niet stabiel te krijgen.
Eerst dacht ik dat het vanwege de bios was, aangezien het met de Agesa versies soms kan verschillen.
Maar ik heb onderhand 4 varianten geprobeerd, inclusief 1.2.0.2 en geen daarvan heeft een verschilt gemaakt. Ook een legio aan voltage aanpassingen en tuning met de timings heeft niet gebaat.

De enige manier om voor mij het WHEA probleem op te lossen was om de IF te verlagen naar 1600MHz |:(
Ver onder de maat dus, wanneer je bedenkt dat een budget B450 met een 4 lagen PCB probleemloos werkt.

Sinds afgelopen week ben ik eindelijk overgestapt op een 5800X (een beetje onnodig, maar de deal was te mooi om voorbij te laten gaan en dan heb ik weer iets om mee te spelen ^^).
Daarmee was de IF stabiel te krijgen tot 1900MHZ op de B550 Tomahawk.
Alles daarboven is een nachtmerrie en met geen mogelijkheid foutloos te krijgen.

Ik denk dus dat met een 'goed' moederbord exemplaar, deze 5800X probleemloos de 2000MHz kan bereiken. Wanneer ik de customloop problemen weer heb opgelost, ga ik kijken of dat lukt op de oude B450. Ik durf te wedden dat het meer is dan de B550 Tomahawk met een 6 lagen PCB.

• CMT
Een vraagje terzijde trouwens.

Heeft er iemand ervaring met de curve optimizer en de laatste Agesa 1.2.0.2?
Op de B550 Tomahawk probeer ik namelijk uit te zoeken welke bios core bij welke 'CPPC' core hoort zoals gerangschikt in Ryzenmaster.

Ik dacht daar heel makkelijk achter te kunnen komen door omstebeurt een core een flinke negatieve waarde te geven.
Maar ik krijg met de curve optimizer, heel raar gedrag te zien.
Met een gelijke negatieve waarde op alle cores, wordt er een voltage offset zichtbaar zoals verwacht.
Zodra de waarde bij 1 van de cores afwijkt is daar echter totaal niets van te zien?

Stel ik heb 7 cores op -20 staan en 1 core op 0, dan boost de cpu alsof er geen aanpassing is gedaan en krijgen alle cores de volle Vcore (omstebeurt single core belast).

Nu voelt de laatste 7C91vA6 bios van MSI ook wel redelijk beta aan (er zijn o.a. bepaalde instellingen die iedere keer resetten, wanneer je de bios ingaat), maar het kan toch niet zo zijn dat de CO functie kapot is?
Dan hadden ze het nooit uit de beta mogen halen.
CMT schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 03:40:
Een vraagje terzijde trouwens.

Heeft er iemand ervaring met de curve optimizer en de laatste Agesa 1.2.0.2?
Op de B550 Tomahawk probeer ik namelijk uit te zoeken welke bios core bij welke 'CPPC' core hoort zoals gerangschikt in Ryzenmaster.

Ik dacht daar heel makkelijk achter te kunnen komen door omstebeurt een core een flinke negatieve waarde te geven.
Maar ik krijg met de curve optimizer, heel raar gedrag te zien.
Met een gelijke negatieve waarde op alle cores, wordt er een voltage offset zichtbaar zoals verwacht.
Zodra de waarde bij 1 van de cores afwijkt is daar echter totaal niets van te zien?

Stel ik heb 7 cores op -20 staan en 1 core op 0, dan boost de cpu alsof er geen aanpassing is gedaan en krijgen alle cores de volle Vcore (omstebeurt single core belast).

Nu voelt de laatste 7C91vA6 bios van MSI ook wel redelijk beta aan (er zijn o.a. bepaalde instellingen die iedere keer resetten, wanneer je de bios ingaat), maar het kan toch niet zo zijn dat de CO functie kapot is?
Dan hadden ze het nooit uit de beta mogen halen.
Toen de CO net beschikbaar was is dat gedrag mij ook al opgevallen. Het lijkt erop dat het systeem een kleine mini test doet met je settings en als dat faalt hij terug gaat naar default of de vorige settings. Op zich wel logisch want zo voorkom je bootloops en dergelijke. Excessen worden blijkbaar genegeerd.

Heb een paar uur gedacht dat ik een super CPU had die gewoon -30 allcore kon doen en super stabiel bleef. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reservoir_Dog
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 16:38
Reservoir_Dog schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:41:
Dag mensen,
Ik heb interesse in een 5950X, om te gamen maar vooral voor videobewerking.
Dit systeem moet lang meegaan, dus daarom deze vraag, nu kopen of staat de opvolger al bijna klaar?

Mvg
Iemand??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• star-saber
Sja niemand kan echt die vraag beantwoorden. Tis altijd zo wat je nu koopt is morgen veroudered.

FFXIV on PS4

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Battlefield6
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 15-06 10:00
Zodra je iets koopt is het al verouderd voor je het weet, koop gewoon wat je denkt nodig te hebben op dit moment althans zo doe ik het.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• porn*

porn*

...take on the world!

Wat is lang? Ik heb net mijn cpu vervangen en de vorige, een i5, is bijna 8 jaar meegegaan. Zou haast zeggen dat dat met een 9550 ook kan maar blijft altijd een gokje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

CMT schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 03:19:
[...]

Het zit je ook niet mee heh. Ik kan nog herinneren dat je in het Zen2 topic ook tegen problemen aanliep.
Recentelijk ben ik erachter gekomen dat er naast de CPU lotterij er ook nog eens een moederbord lotterij is..

Ik wist wel dat het ene exemplaar met het andere exemplaar kan verschilllen in overklok potentiaal.
Maar niet dat er blijkbaar een harde muur is voor de IF waarbij whea's optreden, waarbij het ene bord probleemloos 2100MHz aan kan en het ander bord van exact hetzelfde type niet verder komt dan 1833MHz.

7 maanden geleden was ik van een B450 Tomahawk Max overgestapt op een B550 Tomahawk.
De 3800X CPU liep op de B450 bord volkomen stabiel met een IF van 1900MHz en 2x16GB dual rank werkgeheugen.

Op de B550 Tomahawk heb ik echter niets dan ellende gekregen met vage WHEA's en haperingen in de usb geluidskaart (geluid dat dan af en toe voor 1 seconde wegvalt).
Met de 3800X en hetzelfde werkgeheugen was alles prima bootbaar op 1900MHz en traden er geen geheugenfouten op. Maar toch was het niet stabiel te krijgen.
Eerst dacht ik dat het vanwege de bios was, aangezien het met de Agesa versies soms kan verschillen.
Maar ik heb onderhand 4 varianten geprobeerd, inclusief 1.2.0.2 en geen daarvan heeft een verschilt gemaakt. Ook een legio aan voltage aanpassingen en tuning met de timings heeft niet gebaat.

De enige manier om voor mij het WHEA probleem op te lossen was om de IF te verlagen naar 1600MHz |:(
Ver onder de maat dus, wanneer je bedenkt dat een budget B450 met een 4 lagen PCB probleemloos werkt.

Sinds afgelopen week ben ik eindelijk overgestapt op een 5800X (een beetje onnodig, maar de deal was te mooi om voorbij te laten gaan en dan heb ik weer iets om mee te spelen ^^).
Daarmee was de IF stabiel te krijgen tot 1900MHZ op de B550 Tomahawk.
Alles daarboven is een nachtmerrie en met geen mogelijkheid foutloos te krijgen.

Ik denk dus dat met een 'goed' moederbord exemplaar, deze 5800X probleemloos de 2000MHz kan bereiken. Wanneer ik de customloop problemen weer heb opgelost, ga ik kijken of dat lukt op de oude B450. Ik durf te wedden dat het meer is dan de B550 Tomahawk met een 6 lagen PCB.
Nee inderdaad, met de 3700X was het ook geen rozengeur en maneschijn.. Die liep uiteindelijk na een soort Asus exclusieve functie in de BIOS wel netjes op 4400Mhz met zeer acceptabele temperaturen. 3800Mhz RAM (Ballistix Elite 4x8GB) op C16-17-16-16 liep ook perfect.

Ik heb nu eindelijk eens tijd om een beetje te prutsen met de 5800X. Het lijkt erop dat ik de PBO limieten in het Asus gedeelte van de BIOS moet verhogen en de rest in het AMD Overclocking menu.. Maar goed. Die limieten dus eens flink omhoog gejast, en de VRM meuk op 130% en Extreme gezet. Die zijn toch (X570 Strix Gaming-E) belachelijk over-bemeten voor een chipje als de 5800X.

Curve optimiser op -10 allcore want met -15 boot hij niet meer naar Windows, en dan de frequentielimiet +100Mhz. Kom dan tijdens CB20 op een allcore clock van 4500Mhz en singlecore 4950Mhz. Singlecore zit dus snor, maar multicore blijft mijn score van 5850 punten wel echt achter op diverse reviewers.. Zal wellicht toch de sillicon lottery zijn of mijn BIOS.

Ik heb uit pure gekkigheid nog een 5800X besteld omdat ik wil weten of het mijn moederbord is wat mij parten speelt of dat ik met een nieuwe chip wat meer geluk ga hebben. Nu eens kijken hoe het met de stabiliteit zit. Misschien dat de VRM's op standje snuif zetten wel voldoende helpt.

Edit: :/ Onder load volledig stabiel, ga ik wat minder intensiefs doen krijg ik een bluescreen. Nu met -5 offset eens proberen.

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Kuusj schreef op zondag 13 juni 2021 @ 23:38:
[...]

Nee inderdaad, met de 3700X was het ook geen rozengeur en maneschijn.. Die liep uiteindelijk na een soort Asus exclusieve functie in de BIOS wel netjes op 4400Mhz met zeer acceptabele temperaturen. 3800Mhz RAM (Ballistix Elite 4x8GB) op C16-17-16-16 liep ook perfect.

Ik heb nu eindelijk eens tijd om een beetje te prutsen met de 5800X. Het lijkt erop dat ik de PBO limieten in het Asus gedeelte van de BIOS moet verhogen en de rest in het AMD Overclocking menu.. Maar goed. Die limieten dus eens flink omhoog gejast, en de VRM meuk op 130% en Extreme gezet. Die zijn toch (X570 Strix Gaming-E) belachelijk over-bemeten voor een chipje als de 5800X.

Curve optimiser op -10 allcore want met -15 boot hij niet meer naar Windows, en dan de frequentielimiet +100Mhz. Kom dan tijdens CB20 op een allcore clock van 4500Mhz en singlecore 4950Mhz. Singlecore zit dus snor, maar multicore blijft mijn score van 5850 punten wel echt achter op diverse reviewers.. Zal wellicht toch de sillicon lottery zijn of mijn BIOS.

Ik heb uit pure gekkigheid nog een 5800X besteld omdat ik wil weten of het mijn moederbord is wat mij parten speelt of dat ik met een nieuwe chip wat meer geluk ga hebben. Nu eens kijken hoe het met de stabiliteit zit. Misschien dat de VRM's op standje snuif zetten wel voldoende helpt.

Edit: :/ Onder load volledig stabiel, ga ik wat minder intensiefs doen krijg ik een bluescreen. Nu met -5 offset eens proberen.
Met +0 freq offset en per core CO ga je naar alle waarschijnlijkheid die multicore wel richting de 4700mhz krijgen. Keuzes...

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

ParaWM schreef op maandag 14 juni 2021 @ 07:21:
[...]

Met +0 freq offset en per core CO ga je naar alle waarschijnlijkheid die multicore wel richting de 4700mhz krijgen. Keuzes...
Ik ben eigenlijk steeds meer genezen van dat hele PBO gebeuren, want nu had ik ondanks PBO en alles al zo veel mogelijk te disabelen weer een bluescreen tijdens een meeting :| Kun je dan weer gaan uitleggen waarom je weg valt.

Ben benieuwd of die nieuwe 5800X het beter gaat doen. Maar een chip die bluescreent heb ik weinig aan.

Edit: eens een strategie bedacht. BIOS gedowngrade naar de pre-Beta. Met een verse BIOS begonnen qua instellingen. Alleen DCOP aan (3600Mhz C16) en toen gekeken wat de coreclocks zijn dmv handmatig affiniteit aanpassen bij CB20. Resultaten:
0: 4750Mhz
1: 4850Mhz (een na beste core)
2: 4675Mhz (slechtste core)
3: 4800Mhz
4: 4725Mhz
5: 4850Mhz (beste core)
6: 4700Mhz
7: 4775Mhz

Daarna afzonderlijk de Asus en AMD PBO optie op enabled gezet. Dat maakte 0 verschil. Toen gekeken naar offset relatief aan de prestaties qua clock. Core 0 bijv. een -10 offset, core 1 een 0 offset, core 2 een -15 offset. Resultaten nu:
0: 4825Mhz
2: 4775Mhz (slechtste core)
3: 4825Mhz
4: 4775Mhz
6: 4800Mhz
7: 4850Mhz

Nu haal ik in CB20 ook een multicore score van 5950 punten, en met realtime prio 6100 punten. Allcore boost is zo rond de 4575-4600Mhz. Dat is dus zoals verwacht. Maar nu dus kijken hoe ik kan verifiëren dat hij me geen bluescreens gaat geven. Wellicht de rotte core 2 eens op -20 zetten. Kijken of die ook 4850 wil doen. Core 4 ook wat meer negatieve offset.

Offset verhoogd. Nu gaan die cores harder. Core 2 naar 4825Mhz en core 4 naar 4850Mhz

[Voor 51% gewijzigd door Kuusj op 14-06-2021 12:15]

• porn*

porn*

...take on the world!

Kuusj schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:20:
[...]

Ik ben eigenlijk steeds meer genezen van dat hele PBO gebeuren, want nu had ik ondanks PBO en alles al zo veel mogelijk te disabelen weer een bluescreen tijdens een meeting :| Kun je dan weer gaan uitleggen waarom je weg valt.

Ben benieuwd of die nieuwe 5800X het beter gaat doen. Maar een chip die bluescreent heb ik weinig aan.

Edit: eens een strategie bedacht. BIOS gedowngrade naar de pre-Beta. Met een verse BIOS begonnen qua instellingen. Alleen DCOP aan (3600Mhz C16) en toen gekeken wat de coreclocks zijn dmv handmatig affiniteit aanpassen bij CB20. Resultaten:

Daarna afzonderlijk de Asus en AMD PBO optie op enabled gezet. Dat maakte 0 verschil. Toen gekeken naar offset relatief aan de prestaties qua clock. Core 0 bijv. een -10 offset, core 1 een 0 offset, core 2 een -15 offset. Resultaten nu:

Nu haal ik in CB20 ook een multicore score van 5950 punten, en met realtime prio 6100 punten. Allcore boost is zo rond de 4575-4600Mhz. Dat is dus zoals verwacht. Maar nu dus kijken hoe ik kan verifiëren dat hij me geen bluescreens gaat geven. Wellicht de rotte core 2 eens op -20 zetten. Kijken of die ook 4850 wil doen. Core 4 ook wat meer negatieve offset.

Offset verhoogd. Nu gaan die cores harder. Core 2 naar 4825Mhz en core 4 naar 4850Mhz
Lekker bezig! Hopelijk kun je het probleem isoleren. Waarom had je die beta BIOS erop staan, had je echt problemen of hoopte je verder te komen met IF clock?

Heb zelf maar weinig tijd helaas om echt te tweaken, heb een hele tijd all core -5 gedraaid om te testen en dat was rock solid, ben nu -10 aan het testen. De temps buiten zitten niet echt mee, hier op de zolder, na een flinke tijd stressen met Prime komt ie toch tegen de 84c aan :) Op zich nog niet super erg met lucht maar wordt hier wel warm zo. Laat die airco maar zsm komen :9

• Kuusj

Kuusj

porn* schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:20:
[...]

Lekker bezig! Hopelijk kun je het probleem isoleren. Waarom had je die beta BIOS erop staan, had je echt problemen of hoopte je verder te komen met IF clock?

Heb zelf maar weinig tijd helaas om echt te tweaken, heb een hele tijd all core -5 gedraaid om te testen en dat was rock solid, ben nu -10 aan het testen. De temps buiten zitten niet echt mee, hier op de zolder, na een flinke tijd stressen met Prime komt ie toch tegen de 84c aan :) Op zich nog niet super erg met lucht maar wordt hier wel warm zo. Laat die airco maar zsm komen :9
Ja hier eens de mobiele airco er vol op gezet want mijn Scythe Ninja 5 red het toch niet helemaal merk ik onder de allcore load met hogere clocksnelheid. Zonder extra koeling haalt hij nu 4600-4625Mhz en met extra koeling strak 4650Mhz. Met extra koeling zit ik rond de 78 graden aan het einde van een CB20 multi run, zonder rond de 85-90 graden.

En de BIOS, ja geen idee eigenlijk eerlijk gezegd. Eigenlijk de verwachting dat een nieuwe beter is. Beschrijvingen van Asus word je ook niet wijzer van dus ja.

Ik ga eens kijken hoe stabiel het is als ik de PC normaal gebruik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Kuusj schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:20:
[...]

Al flinke progressie! Ja, het is best een getune om netjes te krijgen en de winst van volle handmatige tune is niet heel groot. Maar als je bsod's krijgt op Auto dan moet je wel (of terugsturen ja). Heb je al eens (met je nieuwe settings) een rondje met OCCT gedraaid? De CPU test met settings: [large/extreme/variable, AVX2 en dan "Physical&logical cores", Cycle every active core every 15sec, swap disabled] even een 10-15 minuten laten draaien geeft voor mij altijd vrij snel aan welke cores wat minder negatieve offset nodig hebben. Ook in combinatie met het windows logboek om te zien welke APIC een bsod gaf, heb je vrij snel door welke cores moeilijk doen. Heb eigenlijk geen issues meer sinds ik die twee tools gebruik.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CMT
Kuusj schreef op zondag 13 juni 2021 @ 23:38:
[...]

Het klinkt alsof je tegen een frequentie/spanning stabiliteit aanloopt. Sommige chips/cores blijken niet goed gebinned te zijn en krijgen te weinig spanning voor de gegeven frequentie (dat is iets dat hardwarematig is vastgelegd, dus alleen oplosbaar met + waarden van de CO).
Krijg je de BSOD's ook wanneer alles op stock staat en het geheugen op 3200MHz met losse timings?
Zoja, controleer dan ook of er WHEA's optreden en/of het uitzetten van C-states een verschil maakt.

Het is dan vrij zeker een garantiegeval.

Zomaar de limieten opengooien is wel een beetje gevaarlijk met deze chip heb ik gemerkt.
Op de B550 Tomahawk i.c.m. een NH-U12A@1200RPM koeler kom ik met een PPT van 142W al dicht in de buurt van de harde 90°C grens in CB20 muticore.
De chip boost ook als een malle, 4600MHz ish all core :o (temperatuur gelimiteerd)
Met een PPT van 105W blijft het in bedwang en veranderd er niets aan de single/dual core prestaties.

Het is een heel ander beestje vergeleken met de 3800X. Die was niet vooruit te branden ondanks deftige waterkoeling en 140W package powerrr. De muur bleef 4250Hz multicore met CB20.
Ik won er hooguit 50MHz mee, terwijl het op de zuinige stand ca. 105W package verbruikte.

[Voor 4% gewijzigd door CMT op 14-06-2021 22:20]

• CMT
AtlAntA schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:23:
[...]

Toen de CO net beschikbaar was is dat gedrag mij ook al opgevallen. Het lijkt erop dat het systeem een kleine mini test doet met je settings en als dat faalt hij terug gaat naar default of de vorige settings. Op zich wel logisch want zo voorkom je bootloops en dergelijke. Excessen worden blijkbaar genegeerd.

Heb een paar uur gedacht dat ik een super CPU had die gewoon -30 allcore kon doen en super stabiel bleef. ;)
Ik heb blijkbaar ook een foute aanname gemaakt, door te denken dat alle cores dezelfde spanning kregen en alleen in boostfrequentie verschillen voor single core.
Maar het blijkt juist andersom te zijn, de spanning wordt bijgeregeld om de 4850MHz limiet te bereiken.
En per opstartbeurt blijkt het ook nog eens 10mV te kunnen schelen, met óók nog eens onderlinge variatie per core (de rangorde blijft wel gelijk) :P.

Ik heb het daarom anders aangepakt en alles op -20 gezet. Daarbij telkens 1 core veranderd naar -15 & -25.
Dus twee tabellen gemaakt om zodoende een differentiële meting te doen.
Gelukkig is daarmee wel een zeer duidelijk verschil te zien *O*
Voor de dubbele zekerheid is dat vervolgens voor alle cores gedaan om te kijken of de bios CO ook echt ok is.

Het blijkt dat de bios core aanduiding, netjes de Windows affinity aanduiding (APIC?) volgt en dat komt weer overeen met de fysieke rangorde volgens Ryzenmaster (CO1-C08).
M.a.w. voor de B550 Tomahawk en bios 7C91vA6 geldt: Core 0 = C01, Core 1 = C02, Core 2 = C03 etc).
Ik ben er uiteindelijk met veel monnikenwerk ca. 5 uur kwijt aan geraakt, maar het was het waard ^^.
Nu kan ik met een veilig gevoel gaat pielen aan de knoppen.

• Kuusj

Kuusj

ParaWM schreef op maandag 14 juni 2021 @ 20:21:
[...]

Al flinke progressie! Ja, het is best een getune om netjes te krijgen en de winst van volle handmatige tune is niet heel groot. Maar als je bsod's krijgt op Auto dan moet je wel (of terugsturen ja). Heb je al eens (met je nieuwe settings) een rondje met OCCT gedraaid? De CPU test met settings: [large/extreme/variable, AVX2 en dan "Physical&logical cores", Cycle every active core every 15sec, swap disabled] even een 10-15 minuten laten draaien geeft voor mij altijd vrij snel aan welke cores wat minder negatieve offset nodig hebben. Ook in combinatie met het windows logboek om te zien welke APIC een bsod gaf, heb je vrij snel door welke cores moeilijk doen. Heb eigenlijk geen issues meer sinds ik die twee tools gebruik.
Blijft gewoon stabiel. Denk eerlijk gezegd dat die BIOS van Asus gewoon rot is 8)7
OCCT dus een minuut of 20 laten draaien zonder problemen. CB20 laat hem wel 90 graden aantikken gezien de ambient die wat hoog is atm (goddank komt vrijdag iemand om een offerte voor een vaste airco te maken). Net een Teams sessie tussen mijn laptop en PC 20 minuten of zo laten lopen zonder problemen.

Nu nog eens even wat browsen en een game of zo. En dan hoop ik dat ik morgenvroeg niet toch een crash krijg. Memory staat overigens op het DCOP profiel van 3600Mhz C16. Dus niet eens 3200Mhz. Als hij morgen stabiel is tijdens Teams dan ga ik nog eens kijken of ik misschien een 50-100Mhz erbij kan toveren met die max boost setting. En als dat ook stabiel blijkt ga ik aan de slag met het RAM.

Koeling is wel een dingetje maar onder normale loads zoals games of weet ik het zit hij tussen de 70-75 graden wat meer dan prima is. Als ik de max boost onder synthetische load wil testen zet ik de mobiele airco er wel even voor.
CMT schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:24:
[...]

Het klinkt alsof je tegen een frequentie/spanning stabiliteit aanloopt. Sommige chips/cores blijken niet goed gebinned te zijn en krijgen te weinig spanning voor de gegeven frequentie (dat is iets dat hardwarematig is vastgelegd, dus alleen oplosbaar met + waarden van de CO).
Krijg je de BSOD's ook wanneer alles op stock staat en het geheugen op 3200MHz met losse timings?
Zoja, controleer dan ook of er WHEA's optreden en/of het uitzetten van C-states een verschil maakt.

Het is dan vrij zeker een garantiegeval.

Zomaar de limieten opengooien is wel een beetje gevaarlijk met deze chip heb ik gemerkt.
Op de B550 Tomahawk i.c.m. een NH-U12A@1200RPM koeler kom ik met een PPT van 142W al dicht in de buurt van de harde 90°C grens in CB20 muticore.
De chip boost ook als een malle, 4600MHz ish all core :o (temperatuur gelimiteerd)
Met een PPT van 105W blijft het in bedwang en veranderd er niets aan de single/dual core prestaties.

Het is een heel ander beestje vergeleken met de 3800X. Die was niet vooruit te branden ondanks deftige waterkoeling en 140W package powerrr. De muur bleef 4250Hz multicore met CB20.
Ik won er hooguit 50MHz mee, terwijl het op de zuinige stand ca. 105W package verbruikte.
Ik heb gisteren nog lang getest en nu weer een morgen. Ik denk dat de chip gewoon dikke prima is en ik gewoon pech had met de BIOS. Geen crashes meer gehad namelijk. Ik heb de offsets nog eens veranderd, naar nu dit:
0: -10
1: -5 (een na beste core)
2: -25 (slechtste core)
3: -10
4: -15
5: -5 (beste core)
6: -20
7: -15

Ik had eerst -15 op core 0 en -20 op core 4, maar die vonden dat niet zo leuk, vielen uit bij Prime95. Daarna getest en dat is 100% stabiel (of iig na een uur P95 vind ik het wel stabiel genoeg). 150Mhz bij de max boost bijgevoegd en dat lijkt ook stabiel te zijn.

Ik haal nu 636 singecore en 6100 multicore bij CB20. Singlecore boost is 4.975-5Ghz, multicore is 4650Mhz. Dat is best wel heel netjes vind ik. Dat is wel met de mobiele airco erop gericht zodat temperatuur minder een dingetje is. Op zijn eigen boost hij naar 4.9Ghz singlecore en 4625Mhz allcore. Dat is denk ik meer dan prima :)

Dit eens even testen en dan kan ik met het memory aan de slag. Misschien wil hij met deze BIOS namelijk wel gewoon werken op 1900IF.

[Voor 71% gewijzigd door Kuusj op 15-06-2021 12:19]

• porn*

porn*

...take on the world!

Lekker resultaatje hoor, lijkt me dikke prima. Hopelijk kun je je IF nu ook iets hoger knallen. Hoe doe je dat? Ram timings handmatig overnemen van je profiel, clock op 1:1: zetten en dan de mp iets ophogen? Wilde ik ook nog eens gaan proberen, even kijken wat daaruit te halen valt. Heb dat nl nu grotendeels op auto staan en alleen XMP aangezwengeld, dat ging out of the box prima, meteen 3800Mhz.

Ben zelf nog steeds rustig met -15 allcore aan het testen. Doel is voor mij ook geen hogere clocks atm, maar lagere temps zolang het hier op zolder al snel richting de 30c gaat afgelopen dagen.

Gisteren een sessietje Wow classic gehad en de CPU temp is niet hoger dan 51c geweest, met een casetemp van 42 :)

Ander vraagje: ik zie de 5600 eigenlijk nooit lager klokken dan z'n base clock (3,7Ghz). Mijn oude intel draaide soms, als ik puur aan het browsen was, tussen 800-2400Mhz, vrijwel volledige idle dus. Daarbij zakte de vcore echt tot een derde van wat het normaliter was. Zit zoiets ook niet in Zen3? Hier mijn voltages, dit is na een paar uur wat testjes draaien varierend van 1 tot full core belasting (dit is trouwens tijdens een 1-core Prime test):

[Voor 43% gewijzigd door porn* op 15-06-2021 17:43]

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Kuusj schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:35:
[...]
Ik heb gisteren nog lang getest
Dat zijn zeker goede resultaten. Heb aardig wat 5800X resultaten gezien het afgelopen half jaar, en dit is zeker een bovengemiddelde chip dan!
porn* schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:47:
Gisteren een sessietje Wow classic gehad en de CPU temp is niet hoger dan 51c geweest, met een casetemp van 42 :)
Speel zelf nog wel eens op een private server classic (ja, I know... :) ) Maar als dat qua load vergelijkbaar is met de officiële WoW Classic, dan gaat dat natuurlijk nergens over; dat draait op een aardappel nog goed :P . Iets van 6% CPU belasting en 5% GPU belasting hier. Fans van de GPU slaan niet eens aan haha.

Sinterklaas wil bier !

• porn*

porn*

...take on the world!

ParaWM schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:29:
[...]
Speel zelf nog wel eens op een private server classic (ja, I know... :) ) Maar als dat qua load vergelijkbaar is met de officiële WoW Classic, dan gaat dat natuurlijk nergens over; dat draait op een aardappel nog goed :P . Iets van 6% CPU belasting en 5% GPU belasting hier. Fans van de GPU slaan niet eens aan haha.
Haha ik weet het, WoW is eigenlijkgeen goede indicatie voor zoiets. Het is overigens toch een enorme upgrade geweest. Als je voorheen op drukke tijdens (denk worldbuffs) in OG stond met letterlijk 100en mensen om je heen, zakte m'n (normaliter stabiele) 144 fps in naar 35 ofzo. Met deze CPU bleef ie altijd 100%. Heeft ook te maken met coding/optimalisatie en het weinig gebruikmaken van meer dan 1 core maar toch, het draait zooooveel beter :)

• Kuusj

Kuusj

porn* schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:47:
Lekker resultaatje hoor, lijkt me dikke prima. Hopelijk kun je je IF nu ook iets hoger knallen. Hoe doe je dat? Ram timings handmatig overnemen van je profiel, clock op 1:1: zetten en dan de mp iets ophogen? Wilde ik ook nog eens gaan proberen, even kijken wat daaruit te halen valt. Heb dat nl nu grotendeels op auto staan en alleen XMP aangezwengeld, dat ging out of the box prima, meteen 3800Mhz.

Ben zelf nog steeds rustig met -15 allcore aan het testen. Doel is voor mij ook geen hogere clocks atm, maar lagere temps zolang het hier op zolder al snel richting de 30c gaat afgelopen dagen.

Ander vraagje: ik zie de 5600 eigenlijk nooit lager klokken dan z'n base clock (3,7Ghz). Mijn oude intel draaide soms, als ik puur aan het browsen was, tussen 800-2400Mhz, vrijwel volledige idle dus. Daarbij zakte de vcore echt tot een derde van wat het normaliter was. Zit zoiets ook niet in Zen3?
Bij mijn vorige CPU (3700X) heb ik na een tijdje ellende gehad te hebben met Corsair Vengeance LPX 3200Mhz C16 qua overclocken eens gek gedaan en een set Crucial Ballistix Max gekocht. Automatisch de beste bin aan Micron Rev-E dus. Eigenlijk op DCOP gezet (3600Mhz C16), en toen handmatig naar 3800Mhz gezet, handmatig IF naar 1900Mhz, voltage gewoon stock gelaten en dat werkte 100% stabiel.

Daarna begon de 'ellende', ik ben echt héél veel uur bezig geweest met subtimings afstellen.. Het geheugen kan in ieder geval 3800Mhz C14 draaien maar had daar 1.45V voor nodig. Nog steeds niet belachelijk maar ik vond C16 ook wel goed. Subtimings waren dan 16-17-16-16-32-54. TRFC op 554. Vooral TRFC wilde eigenlijk niet lager. Dit is op stock voltage trouwens.

Voor nu staat het dus weer even op DOCP, 3600Mhz C16. Ook al snel zat natuurlijk :)
Clocksnelheden valt mij ook op, hij gaat nooit lager dan zijn baseclock. Wellicht dat hier een bepaalde C-state setting voor is maar ik heb er nog niet naar gekeken.
ParaWM schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:29:
[...]

Dat zijn zeker goede resultaten. Heb aardig wat 5800X resultaten gezien het afgelopen half jaar, en dit is zeker een bovengemiddelde chip dan!

[...]

Ja zo zie je maar, dacht ik eerst dat dit een bout-chip was..

Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True