Ik lees al een tijdje mee met dit topic, en vorige week besloot ik eindelijk een poging te wagen met DRAM Calculator, PBO en CO. AMD is helemaal nieuw voor mij en erg wennen dus mocht je iets raars tegenkomen in mijn verhaal...
Gebruikte hardware:
Asus ROG Crosshair VIII Hero
5900X
Arctic Liquid Freezer II 360
G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZN
Corsair HX1200 V2
En de laatste
bios versie (3402 AGESA V2 PI 1.2.0.1 Patch A)
Ter voorbereiding heb ik geprobeerd me zo goed mogelijk in te lezen. Voor het geheugen heb ik de volgende guides gebruikt:
Tweakers workshop
techpowerup
cwwjr1681
Hardware Unboxed
En voor PBO/CO:
De guide van Cidious in dit topic, superbedankt!
TheGrayingTech
bosmang
Albert Herd
Ik ben begonnen met het geheugen. Met Thaiphoon Burner m'n stickjes uitgelezen:
Met DRAM Calculator de data van Thaiphoon Burner geïmporteerd als XMP profiel:
Om te proberen heb ik de geheugensnelheid verhoogd tot 3800 MHz, en het 'FAST' profiel met de minimale waarden ingevoerd in de bios.
ZenTimings:
En vervolgens de rechter kolommen van de 'Power Supply System' (minimale) waarden ingevoerd in bios:
Aida64 score (trial versie...):
Verschillende stresstests (van een paar uur) gedaan met Memtest86, y-cruncher en Cinebench23. Geen problemen. Afgelopen week ook geen problemen gehad met gamen (iRacing).
Omdat de geheugenklok lijkt te werken en ik erg tevreden ben met 1900 1:1:1 en vrij strakke timings, ben ik dit weekend aan de slag gegaan met PBO en CO. En hier begin ik een beetje vast te lopen.
Om te beginnen vind ik het verwarrend dat er twee PBO's in de Asus bios zitten:
Als ik het goed begrijp is de eerste de 'oude' versie (PBO 1?) en de tweede de nieuwe (PBO 2?) met de nieuwe Curve Optimizer. Welke instellingen kan ik het beste gebruiken voor de eerste? Ik heb nu alles op Auto staan. En verdere aanpassingen doen ik enkel in de tweede. Is dit de juiste manier?
Vervolgens ben ik aan de hand van de verschillende guides wat gaan experimenteren met de instellingen van PBO. Eerst met de limieten. Blijkbaar zijn die van het moederbord PPT 395, TDC 255 en EDC 200. En van de processor PPT 142 EDC 95 EDC 140.
In Ryzen Master heb ik met handmatige limieten gespeeld, en het lijkt erop dat wanneer ik PPT rond de 99-100% load wil hebben ik uitkom op ~210 PPT. En de TDC rond de 135. Van de EDC word ik niet veel wijzer, maar het lijkt erop dat rond de 135 de sweetspot is voor temperatuur/kloksnelheid. Als ik de PPT/TDC/EDC op 'motherboard' laat staan, of de handmatige waarden aanpas naar bijvoorbeeld eerder genoemde 210/135/135 zie ik wel verschillen in temperatuur/kloksnelheden/scores.
Maar waar het voor mij echt onbegrijpelijk wordt is de Curve Optimizer in combinatie met boost. Ik begon met een CO all core van -5, daarna -10, -15, etc. Totdat...
Hoe hoog ik de negatieve offset op zelfs alle cores ook zet (-30), ik heb geen crashes/bluescreens met verschillende stresstests (y-cruncher en Cinebench23 single/multi). En het maakt geen verschil of ik de Curve Optimizer instel voor all cores, negative, 30 of per core overal negative 30.
Ik verwacht hier crashes om vervolgens op zoek te gaan naar de core die crashes veroorzaakt, om vervolgens de negatieve curve aan te passen. En dat net zo lang totdat ik de limieten heb opgezocht. Maar dat lijkt dus niet te gebeuren.
De volgende stap is de boost. Ook hierbij begon ik met kleine stapjes van +25, maar ook hier heb ik geen crashes/bluescreens...
Zelfs als ik de boost override op +200 zet en de Curve Optimizer op -30 all core houd, heb ik geen vastlopers. De scores zijn echt om heel erg vrolijk van te worden:
C23 multi ~22.9k
C23 single ~1630
CPU-Z multi ~10k
CPU-Z single ~685-690
En dat alles met ~4,6ghz all core onder load rond de 81 graden, en single core max ~5ghz in Ryzen Master / 5.150ghz in HWinfo64 en 62 graden.
Ik zou toch al lang crashes moeten hebben met -30 all core en +200 boost???! Ik ben erg bang dat ik iets verkeerd doe... Hebben jullie een idee waar ik mogelijk een fout maak?
Alvast hartelijk dank!
PS: gebruikte instellingen (excuses voor bios foto's ipv screenshots):