M-spec schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:26:
[...]
Ook 4.0 was in te schakelen in AMD CBS op de Crosshair VI X370

maar is er (bewust) weer uit gehaald in latere bios'en. Dan zou ik een oudere bios terug moeten zetten maar het brengt nog geen merkbaar voordeel op het moment. In mijn ogen ook (nog) niet waard om voor 4.0 een nieuw moederbord aan te schaffen.
Dat iets in te schakelen was betekent niet dat het ook functioneerde naar behoren. De oudere borden hadden niet de trace lay-out die dit garandeerde te ondersteunen. En ja dit is een ding. Ik heb 3.0 pcie extensions kaartjes voor m.2 drives. Waar sommige zonder problemen 4.0 doen en anderen gewoon niet.
B550 en X570 staat voor meer dan alleen chipset upgrade. Het staat voor een platform level. Bijna elk X570 en B550 bord garandeert een bepaalde VRM kwaliteit en bord traces kwaliteit (met een paar domme uitzonderingen daar gelaten).
Begrijp me niet verkeerd. Ik verdedig AMD heus niet vanuit fanboy perspectief. AMD is een commerciële instelling en vanuit capitalistische idealen zullen zij altijd beslissingen voor meer winst maken. Dit begrijp ik haarscherp.
Maar jouw mening date AMD Zen 3 voor X370 zou kunnen en moeten ondersteunen ben ik het niet mee eens. Waar trekt een bedrijf de streep?
Dat jouw X370 een goed bord rondom de X370 Is betekent niet dat ze dat allemaal waren (denk VRM etc). De progressie vanaf het punt waar enorm veel borden rondom B350/X370 nog van shit kwaliteit waren VRM wise etc omdat Ryzen net om de hoek kwam kijken en fabrikanten huiverig waren om volle development kosten in te zetten op AMD destijds lijk je ook compleet te negeren.
En Intel? Hoe doen zij dit? Biedt Intel een beter alternatief?
We praten regelmatig in dit topic over dat Intel over het algemeen stabieler is. Dat is ook eenvoudiger met hun 1 CPU gen / 1 Chipset strategie. Enorm consument onvriendelijk voor upgraden maar stabiliteit gewaardborgd. AMD was de underdog en kon dit soort onpopularie beslissingen niet verantwoorden maar met minder resources en de beslissing om veel langer te ondersteunen lopen wij wel telkens tegen vreemde quirks aan en vreemde instabiliteits problemen. Ik heb persoonlijk liever 2 platform generaties ondersteund en goede stabiliteit en compatibiliteid dan AM4 voor allen en een zootje. Balans.
Al dat ik lees is dat je zuur bent dat jouw bord geen Zen 3 ondersteund. En ja dat spijt me wel omdat het een heel goed bord is. Maar er is zoals ik hierboven omschreef een lijst van redenen voor die ik persoonlijk ondersteun.
- Resource allocation
- Oudere borden vaak mindere kwaliteit
- Officiële pcie 4.0 ondersteuning
- Doet de competitie het beter?
- Gegarandeerde product ervaring voor Zen 3
- Hardware specs compatibility voor de hele lijn
Het is een enorm mooi goed dat AMD AM4 zo lang van upgrade opties heeft voorzien dat heeft geen ander merk zo gedaan. Maar je zal ergens de streep moeten trekken voor bovenliggende redenen. Het lijkt er meer op dat jij persoonlijk helemaal het onderste uit de kan wil schrapen. Ik vraag nogmaals. Waar trekt een bedrijf rederlijkerwijs de streep? Ik vind B450/X470 + B550/X570 heel reëel gezien de beweeg redenen hiervoor. Reëel voor bedrijf en consument.
Ik schrijf dit echt met alle liefde voor jou @
M-spec haha. Ben het gewoon niet met je eens vanuit het grotere plaatje. Dat gezegd, als ik in jouw schoenen zou staan met een mooi bord als de Crosshair VI dat het inderdaad echt allemaal zou kunnen zou ik persoonlijk ook zuur zijn. Maar vanuit een meer technisch en realistisch perspectief kan ik het niet met je eens worden hierin.
[
Voor 16% gewijzigd door
Cidious op 06-03-2021 04:17
]