Voor degenen die niet up to date zijn met hoe PBO2 werkt kijk alsjeblieft deze video even zodat ik dit hier niet allemaal opnieuw hoef uit te leggen:
Kort samen gevat. Elke chip heeft limieten en zolang die limieten niet bereikt worden zal de chip hoger boosten.
En dit in dit boosten moeten we onderscheid maken tussen single core loads en multicore loads.
De curve optimizer laat ons per core de frequentie/voltage curve aanpassen zodat we dichter bij de daadwerkelijke limiet van ons silicium kunnen komen. Voor Intel betekende dit vaak voltage verhogen en dus hogere frequentie en performance maar voor AMD betekent dit momenteel minder hitte en een efficientere processor. Waarom doet AMD dit niet uit de fabriek? omdat het enorm tijdrovend is en niet alle chips van gelijke kwaliteit zijn dus de limieten zullen dus erg ruim afgesteld zijn voor slechte kwaliteit silicium.
Wat betekent dit voor ons? als je dus een middelmatige or goede kwaliteit silicium hebt gekregen zal je hier meer uit kunnen halen dan op de doos staat aangegeven.
Nu wil ik graag even vaart maken en sla ik alle stappen over hoe bij de instellingen te komen etc. Google is je vriend.
Deze guide + tips is gebasseerd op mijn eigen en ervaring van een paar zeer ervaren vrienden, maar in geen geval beweren wij AMD engineers te zijn of Tech Gurus. Hobbyisten met een gezonde dosis nieuwsgierigheid en rationeel denken. Zoals ik al aangaf, ben ik zelf nog enorm aan het pioneren en hoop ik dan ook dat mensen deze info als dusdanig kunnen beschouwen. Er zullen vast betere manieren komen. En ik zal vast dingen over het hoofd hebben gezien. Hier is mijn resultaat voor de 5900X:
Stock:
Tuned:
Met deze max tune zijn mijn temperaturen lichtelijk hoger omdat ik de PBO limieten versoepeld heb. Maar dagelijks draai ik zonder deze PBO limieten en de Single core prestaties blijven exact hetzelfde alleen de multicore gaat iets omlaag.
Wil dit zeggen dat elke chip dit kan op elk moederbord? waarschijnlijk niet. Silicon lottery.
Wat heb je nodig:
Agesa 1.1.0.0 C (of hoger)
Zen 3 chip
HWINFO (laatste versie!)
Cinebench R20 of R23 (you pick your poison)
CPU-Z
OCCT
Goede koeling!!!
Gezond verstand
Laat ALLE tweaking settings op auto (voltage LLC PBO etc etc). Gebruik ALLEEN het AMD Overclocking menu voor deze tweaks.
3 Dingen die je kunt instellen:
Frequency Override
Curve Optimizer
PBO Limits
In deze volgorde!
Nu moeten we eerst onze chip leren kennen. Draai een CB single core en een CPU-Z single core en maak jezelf bekend met HWINFO. Effective clocks is waar we op gaan letten. Ook als je in HWINFO kijkt zal je nummers achter de cores zien staan. Deze nummers geven aan welke cores windows gebruikt in welke volgorde nummer 1/1 en 1/2 zijn de beste cores en deze bevinden zich vaak op dezelfde CCD. Dit zijn de cores die waarschijnlijk worden aangesproken met CB Single, CPU-Z en dagelijkse lichte taken. Verifieer dit door te kijken of deze inderdaad worden gebruikt tijdens een CB SC en CPU-Z run.
Je begint met de Frequency override. Ik begin graag op +100Mhz als begin punt voor beiden mijn 5800X en 5900X. je kan deze instelling op +200Mhz zetten maar dit zal je hoogstwaarschijnlijk met het gemiddelde silicium juist LAGERE clocks geven dan hogere. Waarom is simpel. De processors krijgen een bepaald power budget mee en zelfs met alle PBO limieten unlocked zal dit nog steeds meer kwaad doen dan goed in het bijzonder voor single core.
Power budget. Dit is waar het ALLEMAAL om draait. Het boosting alogaritme zal de frequency terug schroeven als het ook maar in 1 van de limieten loopt. En deze limieten zijn niet altijd even duidelijk zichtbaar (HWINFO etc) Het doel is dan ook om de processor zo min mogelijk voltage te laten gebruik (en dus Amperage en hitte) bij zo hoog mogelijke frequentie.
Nadat je de override frequentie hebt gezet zet je de curve optimizer op per core en alles op Negative. Dan geef je ALLE cores -15 BEHALVE de 2 snelsten. Deze gooi je op -5 om mee te beginnen.
En dan begint het testen. na elke aanpassing zal je de stabiliteit en performance moeten verifieren met CPU-Z en CB SC. Bootin windows. Crasht het? Zet Frequency override terug naar 75 of 50 en probeer weer. CB SC run. Als alles goed is. ga je door. Probeer -10 voor diezelfde 2 cores. weer CB20 SC run. Hogere perf en geen crash? goed. probeer override frequentie te verhogen en blijf in HWINFO checken of de frequentie daadwerkelijk omhoog gaat tijdens het benchen etc. Het kost ENORM veel tijd! Elke CB SC kost 10 minuten.
Uiteindelijk kom je tot een punt waarbij hogere override frequentie je niks meer oplevert en alleen maar lagere frequenties geeft of zelfs crashes. Dan kan je kijken wat je grootste NEGATIVE offset kan zijn voor die cores bij die Override frequentie met de methode hierboven omschreven.
Als je eindelijk de optimale SC settings hebt gevonden ga je door naar MC. Zelfde ritueel maar begin bij je zwakste CCD. -20 voor alle cores op die CCD omdat deze cores waarschijnlijk nooit voor piek SC loads worden gebruikt. Test CB MC. Stabiel? -25 and so on. Niet stabiel? stapje terug.
Dan gaan we terug naar je snelle CCD. Hier zullen 4 snelle cores aanwezig zijn. 2 heb je al afgesteld de rest staat allemaal not op -15 als het goed is. Je kan proberen number 3 en 4 (snelle cores verder te verlagen naar -10 bijvoorbeeld. maar ik heb hier zelf geen goede ervaring mee. de orige 4 cores op die CCD kunnen wel naar -20 misschien. test CB MC weer of het stabiel is.
Als het allemaal stabiel is kan je nog 1 dingen doen en dat is de PBO limieten op Motherboard settings gooien en weer CB MC testen. Dit zal je een leuke boost geven als het goed is. Mits stabiel. gebruik NIET de settings in andere tweaking menus.
Sorrie voor deze ietwat slordige onverzorgde guide. Maar hier is mijn Curve Optimizer resultaat zodat je een idee kan krijgen:
Paar kant tekeningen. +100Mhz haalde daadwerkelijk 25Mhz van mijn single core boost af maar 150 gaf mijn lagere performance. 125Mhz was de sweetspot. -10 geeft mij crashes -5 geeft lagere frequentie voor de +125Mhz single core boost.
Dit is geen ultimate tweak. Ik heb voor verscheidene cores nog niet de limiet gevonden. Ik kan denk ik nog hoger met offset voor mijn zwakke CCD. dest te hoger de offset voor mijn zwakkere CCD des te hoger boost mijn sterke CCD tijdens multicore load. Remember POWER BUDGET. Je haalt ergens iets weg om het ergens anders in te stoppen. En als je het weghaald waar het niet nodig is dan is dat winst. Als je het weghaald waar het nodig is dan is dat verlies.
Beste tip om te begrijpen hoe het werkt. ARGUS OGEN op HWINFO effectieve clocks! Effectieve clocks staand DIRECT in verband met prestaties!
Good luck! En nogmaals mijn nederige excuses voor deze slordige onopgemaakte warrige opzet. Ik kom echt met een gelikte versie na het verschijnen van de officiele volgende Agesa. Maar dit is alles dat ik nu voor de community kan doen deze week.