Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Bschnitz schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:59:
[...]als ik het goed begrijp zou 30k met de juiste settings en koeling mogelijk moeten zijn.
Omennabij de 30K zou met een degelijke koeler mogelijk moeten zijn.
Een goede koeler is best wel een ding om niet te onderschatten; zeker als je PBO-settings verruimt, komt er een beste hoeveelheid warmte op een heel klein oppervlak vrij. Zelf destijds bewust van een noctua d15 afgestapt naar een aio.

sorry, had m'n vorige post willen wijzigen

[ Voor 4% gewijzigd door onsgeluk op 15-12-2020 21:34 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-07 12:07
onsgeluk schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:25:
Arctic Liquid Freezer II 280
FCLK=UCLK=MEMCLK=1900
dynamic vcore -0.05V
dynamic vcore soc -0.01875V
PBO limits bepaald door mobo
max cpu boost override 200Mhz
Curve optimizer de 4 beste cores op -10, de rest op -25

Let wel, op papier heeft de 5950 de beste cores uit de serie. Als ik echter naar Cidious z'n ST score in CB20(654) kijk, is er ruimte voor verbetering.
Ik zou mijn instellingen dan zeker niet klakkeloos overnemen, hooguit als leidraad gebruiken. Maar beter nog even zijn guide afwachten.
De wijze waarop hij z'n scores haalt roept zeker ook bij mij vraagtekens op aangezien hij dat met veel lagere temps doet die niet 100% verklaard worden door het gebruik van een custom loop.
Dank u, dit is een heel andere OC dan cidious doet, jij gebruikt namelijk ook MB max als basis.

Er moeten sowieso meer dingen in de guide, wat ik erg merk is dat high end lucht vs water met deze cpu een killing verschil is.

De uitgangspunten zijn anders krijg ik het idee, met water kan je beter max MB doen en je naar onder werken. Maar op lucht krijg ik toch steeds meer een gevoel dat je echt niet langs de CPU max mag. Wat me nu opvalt is dat de max boost boven de 64C een stuk lager is dan 68C al.

Er was zelfs verschil tussen -7 good cores met -0 bad cores in single score toen ik de bad cores naar -15 deed. Toen ging op mijn max boost single op eens 50mhz extra per core, puur omdat de rest minder warm wordt vermoed ik.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Nav de eerdere guide van Cidious heb ik ook met de max boost lopen spelen. Bij mij maakte het echter helemaal geen verschil. Geen hogere clocks, temps of volts uit het socket. Althans, niet dat mij is opgevallen.

Ik ben ondanks de redelijke scores toch niet tevreden, want door de dynamic voltages naar beneden bij te stellen, ben ik van exact 90 naar 84 graden gegaan onder load. Als ik dan kijk naar Cidious z'n temps is het mij duidelijk dat ik het gewoon niet goed genoeg snap. Hij zit nml zo'n 20 graden lager. Je kan mij veel vertellen, maar dat is niet het verschil tussen een hele goede aio en een custom loop. Dat zijn instellingen...

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
onsgeluk schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:07:
Nav de eerdere guide van Cidious heb ik ook met de max boost lopen spelen. Bij mij maakte het echter helemaal geen verschil. Geen hogere clocks, temps of volts uit het socket. Althans, niet dat mij is opgevallen.

Ik ben ondanks de redelijke scores toch niet tevreden, want door de dynamic voltages naar beneden bij te stellen, ben ik van exact 90 naar 84 graden gegaan onder load. Als ik dan kijk naar Cidious z'n temps is het mij duidelijk dat ik het gewoon niet goed genoeg snap. Hij zit nml zo'n 20 graden lager. Je kan mij veel vertellen, maar dat is niet het verschil tussen een hele goede aio en een custom loop. Dat zijn instellingen...
Dat is zeker waar, dat verschil is nog te hoog. Ik merk nu dat ik het langzaam begrijp, mijn CB23 single is nu al 1643. Ik ga de goede kant op, dat op een dark rock pro4 load temp 63C. En ik heb nu alles op uit staan, dus zelfs PBO. Ik doe dit puur op de curve settings zoals onze vriend C dit graag ziet.

Een extra van 50mhz is alles, ik merk dat core 1 onder load nu zelfs boost naar 4,984.mhz. dat terwijl die maar tot 4950mhz zou mogen. Dat snap ik dan weer niet.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:04
Ik heb nu een X570 tomahawk met de laatste bios in het systeem en ik vraag
me af met welke bios settings te spelen in combinatie met een ryzen 3700x ?

control alt oeps deleted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
cazzie schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:30:
Dat is zen2, ander topic. Daar vind je alle info, met een zen2 kan je gewoon CTR tool gebruiken dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PBO max ppt is toch echt geen goed idee..

meer dan 150 watt is echt vragen voor te hoge temperaturen, ik zou graag eens de arctic freezer II testen maar zie er tegen op om dit te proberen inbouwen zonder mobo eruit te halen |:(

Bedankt @Bschnitz het klopt dus dat cpu z niet de preffered cores volgt en het gwn op core0 smijt, toch een behoorlijk fout lijkt me sinds dit in vorige ryzens toch ook al inzat.. 8)7

Asus B650E-I # AMD Ryzen 9800X3D@5.45Ghz PBO/CO -22/-46 - Noctua C14S 2xA12x25 Kryonaut # 32GB 6200C30 60.3ns # MSI RTX4080 VENTUS 2715@960mv 24Gbps # Samsung 990 Pro 2TB # Corsair SF750 Platinum # CM NR200p 4xA12x15 # LG 65CX 4k120 VRR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
neox387 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:48:
PBO max ppt is toch echt geen goed idee..

meer dan 150 watt is echt vragen voor te hoge temperaturen, ik zou graag eens de arctic freezer II testen maar zie er tegen op om dit te proberen inbouwen zonder mobo eruit te halen |:(

Bedankt @Bschnitz het klopt dus dat cpu z niet de preffered cores volgt en het gwn op core0 smijt, toch een behoorlijk fout lijkt me sinds dit in vorige ryzens toch ook al inzat.. 8)7
Yea, dat was ook mijn fout. Ik had dit niet verwacht en had gewoon pech dat mijn 0 core gewoon bagger is, zit nu op 673 cpuz single en dat is echt max wat mijn core 0 wilt doen..... Ik test nu met prime de load. 1T en dan met Windows task manager wissel ik de load naar een andere core.

Effe serieus, 1 count heeft al zoveel effect. Niet alleen of die core zelf maar ook het gedrag op alle andere cores, mijn tweede beste core wilde niet eens boven de 4950 komen. Nu dat ik steeds meer cores optimaliseer op CCX1 komt deze zonder de core zelf aan te passen op bijna 5ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

cazzie schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:30:
Por favor

AMD Ryzen (ZEN2) platform Ervaringen & OC topic

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bschnitz schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 23:20:
[...]

Yea, dat was ook mijn fout. Ik had dit niet verwacht en had gewoon pech dat mijn 0 core gewoon bagger is, zit nu op 673 cpuz single en dat is echt max wat mijn core 0 wilt doen..... Ik test nu met prime de load. 1T en dan met Windows task manager wissel ik de load naar een andere core.

Effe serieus, 1 count heeft al zoveel effect. Niet alleen of die core zelf maar ook het gedrag op alle andere cores, mijn tweede beste core wilde niet eens boven de 4950 komen. Nu dat ik steeds meer cores optimaliseer op CCX1 komt deze zonder de core zelf aan te passen op bijna 5ghz.
Je kan ook meer threats doen Bv 3 en wisselen tussen cores als er 1 niet mee wilt limiteerd die ook de mhz voor de andere, uren met bezig geweest om dit allemaal recht te trekken maar het is een rabbit hole 7(8)7 zou veel gemakkelijker zijn als je dit on the fly kon aanpassen zoals Pbo limieten in ryzen master zonder hiervoor elke keer te moeten rebooten

Heeft de 5950x nu ook altijd een mindere ccd1?
Mijn slechtste core erop haalt 4720 en beste 4790 natuurlijk halen dezen dit nooit multi dus maakt niet veel uit :9

[ Voor 7% gewijzigd door neox387 op 16-12-2020 00:40 ]

Asus B650E-I # AMD Ryzen 9800X3D@5.45Ghz PBO/CO -22/-46 - Noctua C14S 2xA12x25 Kryonaut # 32GB 6200C30 60.3ns # MSI RTX4080 VENTUS 2715@960mv 24Gbps # Samsung 990 Pro 2TB # Corsair SF750 Platinum # CM NR200p 4xA12x15 # LG 65CX 4k120 VRR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Bschnitz schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:26:
[...]En ik heb nu alles op uit staan, dus zelfs PBO. Ik doe dit puur op de curve settings zoals onze vriend C dit graag ziet.
Geen idee wat voor mobo jij hebt, maar dit kan volgens mij helemaal niet. In ieder geval niet op mijn bord. Als ik met de curve optimizer wil spelen, moet ik PBO op advanced zetten. Zet ik die op disabled, verdwijnt het curve optimizer menu. Kan je dit nader toelichten?

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onsgeluk schreef op woensdag 16 december 2020 @ 00:05:
[...]

Geen idee wat voor mobo jij hebt, maar dit kan volgens mij helemaal niet. In ieder geval niet op mijn bord. Als ik met de curve optimizer wil spelen, moet ik PBO op advanced zetten. Zet ik die op disabled, verdwijnt het curve optimizer menu. Kan je dit nader toelichten?
Hij zal de limieten bedoelen dus niet op motherboard of manueel iets hoog gaan invullen.
stock is 142 95 140

Op gigabyte is het inderdaad pbo advanced of je geraakt niet aan curve

@Bschnitz je moet natuurlijk wel boost override van min +25 doen op de 5950x om echt effectief op/boven de 5ghz uit te komen denk ik

[ Voor 16% gewijzigd door neox387 op 16-12-2020 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
neox387 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 00:10:
[...]

Hij zal de limieten bedoelen dus niet op motherboard of manueel iets hoog gaan invullen.
stock is 142 95 140

Op gigabyte is het inderdaad pbo advanced of je geraakt niet aan curve

@Bschnitz je moet natuurlijk wel boost override van min +25 doen op de 5950x om echt effectief op/boven de 5ghz uit te komen denk ik
Nope, ik heb 2 menu's op de Asus e-gaming. De ai Tweaker menu is dominant, dus daar heb ik alles op uit staan, ook een of andere fmax ding wat alles kapot maakt. Dan ga ik naar het AMD oc menu en daar zet ik inderdaad de curve aan via hetzelfde menu als jullie.

Ja, ik heb hem op +50mhz max staan, 75 en 100 werken ook maar geven lagere stabiele boost.

Ik ga na het slapen effe posten wat ik gedaan heb, CX1 is bijna af. Ik heb ook zelf logische termen erbij verzonnen die echt iedereen kent.

Single score CB23 bijna 1650.... Volgens mij is dat best goed op lucht heb ik het gevoel haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CB23 is toch wel de grap van het jaar en overbodig.. kan je niet meer vergelijken met cb20 scores, heb wel al ergens custom versies gezien die andere afbeelding renderen om de single core test wat sneller te laten lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Bschnitz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 00:30:
[...]

Nope, ik heb 2 menu's op de Asus e-gaming. De ai Tweaker menu is dominant, dus daar heb ik alles op uit staan, ook een of andere fmax ding wat alles kapot maakt. Dan ga ik naar het AMD oc menu en daar zet ik inderdaad de curve aan via hetzelfde menu als jullie.

Ja, ik heb hem op +50mhz max staan, 75 en 100 werken ook maar geven lagere stabiele boost.

Ik ga na het slapen effe posten wat ik gedaan heb, CX1 is bijna af. Ik heb ook een zelf logische termen erbij verzonnen die echt iedereen kent.

Single score CB23 bijna 1650.... Volgens mij is dat best goed op lucht heb ik het gevoel haha
In het tweaker menu heb ik geen opties om met de limieten te spelen. PBO-limieten zitten bij mij onder CBS en OC menu verstopt.

iR Profiel

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ik zie heel veer verwarring in the posts hierboven en al zou ik elke post persoonlijk willen beantwoorden waar ik misschien een idee heb, helaas heb ik daar de tijd niet voor momenteel met werk en al.

Momenteel ben ik zelf nog aan het pioneren met de curve optimizer en heb ik afgelopen nacht zo'n 5 uur besteed aan tweaken en tunen en het analyseren van elke setting. En hieruit komt duidelijk naar voren dat de bios voor mijn Unify (Agesa 1.1.0.0 C) nog verre van volwassen is. Mijn maat heeft ook dezelfde Unify en bios en een 5950X en we zijn nu al dagen bezig met het analyseren van het process en de effecten van verschillende settings met hele verwarrende uitkomsten. Het is dus ook niet zo gek dat sommigen van jullie ook verward zijn. We praten hier over een onvolwassen Agesas, verschillende biossen, verschillende chips en moederborden. Het is dan ook praktische gezien onmogelijk momenteel om met een one-solution-fits-all op te te komen voor mij. Ik heb dan ook besloten om uitgebreide guide uit te stellen tot ik zelf meer zekerheid heb betreft de instellingen etc. En dit zal na de officiele volgende bios zijn. Daarnaast loopt dit eerlijk toegegeven samen met momenteel erg hoge werk druk en een kast wissel die ik voor de boeg heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJo2V9F5YAKxgK_uUtR5oBo8Ilw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hD1bXaQRsdrwhUz9VAlckfHb.jpg?f=fotoalbum_large

Maar niet getreurd ik wil wel zoveel mogelijk met jullie delen alvast wat ik uit heb kunnen vinden in een apparte post hieronder zodat deze gepind kan worden indien nuttig bevonden door de community.

[ Voor 4% gewijzigd door Cidious op 16-12-2020 08:40 ]

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Voor degenen die niet up to date zijn met hoe PBO2 werkt kijk alsjeblieft deze video even zodat ik dit hier niet allemaal opnieuw hoef uit te leggen:

Kort samen gevat. Elke chip heeft limieten en zolang die limieten niet bereikt worden zal de chip hoger boosten.

En dit in dit boosten moeten we onderscheid maken tussen single core loads en multicore loads.

De curve optimizer laat ons per core de frequentie/voltage curve aanpassen zodat we dichter bij de daadwerkelijke limiet van ons silicium kunnen komen. Voor Intel betekende dit vaak voltage verhogen en dus hogere frequentie en performance maar voor AMD betekent dit momenteel minder hitte en een efficientere processor. Waarom doet AMD dit niet uit de fabriek? omdat het enorm tijdrovend is en niet alle chips van gelijke kwaliteit zijn dus de limieten zullen dus erg ruim afgesteld zijn voor slechte kwaliteit silicium.

Wat betekent dit voor ons? als je dus een middelmatige or goede kwaliteit silicium hebt gekregen zal je hier meer uit kunnen halen dan op de doos staat aangegeven.

Nu wil ik graag even vaart maken en sla ik alle stappen over hoe bij de instellingen te komen etc. Google is je vriend.

Deze guide + tips is gebasseerd op mijn eigen en ervaring van een paar zeer ervaren vrienden, maar in geen geval beweren wij AMD engineers te zijn of Tech Gurus. Hobbyisten met een gezonde dosis nieuwsgierigheid en rationeel denken. Zoals ik al aangaf, ben ik zelf nog enorm aan het pioneren en hoop ik dan ook dat mensen deze info als dusdanig kunnen beschouwen. Er zullen vast betere manieren komen. En ik zal vast dingen over het hoofd hebben gezien. Hier is mijn resultaat voor de 5900X:

Stock:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awl1PIVJ9emL2bht3aLSjKpYMpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uyN4ag7Fvulgpw5WrlkKoIOv.jpg?f=fotoalbum_large

Tuned:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOjfBt83FIya4x0WwOnVPRdpwTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bEXVHaUbJGQfAn0d7LPJ9F0t.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXyRVpq8gcT8vbeEyYa7FnDNirQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rI5cRAKTjZAaOkdgQft9d7y7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZN3Sn6o3mRWYjO5IMQdZHS-qpv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8chXeIXXK8KRfj1krhCyexCq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7JjSsifv_JgDwMQI-d2C-7f7ZI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0lqIYWdyKwqhKAyoY9mAgXcm.png?f=user_large

Met deze max tune zijn mijn temperaturen lichtelijk hoger omdat ik de PBO limieten versoepeld heb. Maar dagelijks draai ik zonder deze PBO limieten en de Single core prestaties blijven exact hetzelfde alleen de multicore gaat iets omlaag.

Wil dit zeggen dat elke chip dit kan op elk moederbord? waarschijnlijk niet. Silicon lottery.

Wat heb je nodig:
Agesa 1.1.0.0 C (of hoger)
Zen 3 chip
HWINFO (laatste versie!)
Cinebench R20 of R23 (you pick your poison)
CPU-Z
OCCT
Goede koeling!!!
Gezond verstand

Laat ALLE tweaking settings op auto (voltage LLC PBO etc etc). Gebruik ALLEEN het AMD Overclocking menu voor deze tweaks.

3 Dingen die je kunt instellen:
Frequency Override
Curve Optimizer
PBO Limits

In deze volgorde!

Nu moeten we eerst onze chip leren kennen. Draai een CB single core en een CPU-Z single core en maak jezelf bekend met HWINFO. Effective clocks is waar we op gaan letten. Ook als je in HWINFO kijkt zal je nummers achter de cores zien staan. Deze nummers geven aan welke cores windows gebruikt in welke volgorde nummer 1/1 en 1/2 zijn de beste cores en deze bevinden zich vaak op dezelfde CCD. Dit zijn de cores die waarschijnlijk worden aangesproken met CB Single, CPU-Z en dagelijkse lichte taken. Verifieer dit door te kijken of deze inderdaad worden gebruikt tijdens een CB SC en CPU-Z run.

Je begint met de Frequency override. Ik begin graag op +100Mhz als begin punt voor beiden mijn 5800X en 5900X. je kan deze instelling op +200Mhz zetten maar dit zal je hoogstwaarschijnlijk met het gemiddelde silicium juist LAGERE clocks geven dan hogere. Waarom is simpel. De processors krijgen een bepaald power budget mee en zelfs met alle PBO limieten unlocked zal dit nog steeds meer kwaad doen dan goed in het bijzonder voor single core.

Power budget. Dit is waar het ALLEMAAL om draait. Het boosting alogaritme zal de frequency terug schroeven als het ook maar in 1 van de limieten loopt. En deze limieten zijn niet altijd even duidelijk zichtbaar (HWINFO etc) Het doel is dan ook om de processor zo min mogelijk voltage te laten gebruik (en dus Amperage en hitte) bij zo hoog mogelijke frequentie.

Nadat je de override frequentie hebt gezet zet je de curve optimizer op per core en alles op Negative. Dan geef je ALLE cores -15 BEHALVE de 2 snelsten. Deze gooi je op -5 om mee te beginnen.

En dan begint het testen. na elke aanpassing zal je de stabiliteit en performance moeten verifieren met CPU-Z en CB SC. Bootin windows. Crasht het? Zet Frequency override terug naar 75 of 50 en probeer weer. CB SC run. Als alles goed is. ga je door. Probeer -10 voor diezelfde 2 cores. weer CB20 SC run. Hogere perf en geen crash? goed. probeer override frequentie te verhogen en blijf in HWINFO checken of de frequentie daadwerkelijk omhoog gaat tijdens het benchen etc. Het kost ENORM veel tijd! Elke CB SC kost 10 minuten.

Uiteindelijk kom je tot een punt waarbij hogere override frequentie je niks meer oplevert en alleen maar lagere frequenties geeft of zelfs crashes. Dan kan je kijken wat je grootste NEGATIVE offset kan zijn voor die cores bij die Override frequentie met de methode hierboven omschreven.

Als je eindelijk de optimale SC settings hebt gevonden ga je door naar MC. Zelfde ritueel maar begin bij je zwakste CCD. -20 voor alle cores op die CCD omdat deze cores waarschijnlijk nooit voor piek SC loads worden gebruikt. Test CB MC. Stabiel? -25 and so on. Niet stabiel? stapje terug.

Dan gaan we terug naar je snelle CCD. Hier zullen 4 snelle cores aanwezig zijn. 2 heb je al afgesteld de rest staat allemaal not op -15 als het goed is. Je kan proberen number 3 en 4 (snelle cores verder te verlagen naar -10 bijvoorbeeld. maar ik heb hier zelf geen goede ervaring mee. de orige 4 cores op die CCD kunnen wel naar -20 misschien. test CB MC weer of het stabiel is.

Als het allemaal stabiel is kan je nog 1 dingen doen en dat is de PBO limieten op Motherboard settings gooien en weer CB MC testen. Dit zal je een leuke boost geven als het goed is. Mits stabiel. gebruik NIET de settings in andere tweaking menus.

Sorrie voor deze ietwat slordige onverzorgde guide. Maar hier is mijn Curve Optimizer resultaat zodat je een idee kan krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwHfUAJzUstcHm6rpwaRLsNfwOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVERgJEiASVaqjKD6ALRrmy4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysb3498vwvpCDWMnGrW2uutFlvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4gL45gikMYTFZXCOb5XswssR.jpg?f=fotoalbum_large

Paar kant tekeningen. +100Mhz haalde daadwerkelijk 25Mhz van mijn single core boost af maar 150 gaf mijn lagere performance. 125Mhz was de sweetspot. -10 geeft mij crashes -5 geeft lagere frequentie voor de +125Mhz single core boost.

Dit is geen ultimate tweak. Ik heb voor verscheidene cores nog niet de limiet gevonden. Ik kan denk ik nog hoger met offset voor mijn zwakke CCD. dest te hoger de offset voor mijn zwakkere CCD des te hoger boost mijn sterke CCD tijdens multicore load. Remember POWER BUDGET. Je haalt ergens iets weg om het ergens anders in te stoppen. En als je het weghaald waar het niet nodig is dan is dat winst. Als je het weghaald waar het nodig is dan is dat verlies.

Beste tip om te begrijpen hoe het werkt. ARGUS OGEN op HWINFO effectieve clocks! Effectieve clocks staand DIRECT in verband met prestaties!

Good luck! En nogmaals mijn nederige excuses voor deze slordige onopgemaakte warrige opzet. Ik kom echt met een gelikte versie na het verschijnen van de officiele volgende Agesa. Maar dit is alles dat ik nu voor de community kan doen deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-07 10:58
Bedankt voor de info Cidious hier kan ik mee beginnen.

Zou het niet handig zijn om per core te testen in single CB hoever je met je negatieve offset kan gaan ? En dan de rest op 0 laten staan en een voor een testen.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Cyrus The Virus schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:44:
Bedankt voor de info Cidious hier kan ik mee beginnen.

Zou het niet handig zijn om per core te testen in single CB hoever je met je negatieve offset kan gaan ? En dan de rest op 0 laten staan en een voor een testen.
Dat wilde ik dus ook doen, maar ik kan CB niet dwingen welke cores hij moet gebruiken. Die pakt gewoon altijd de 2 beste van mij.

Dus nu gebruik ik prime, en hier kan ik wel core voor core mee testen.

In feite OCen wij de cpu niet, dat doet hij zelf mits ik C nu goed begrijp. Wij testen alleen wat hij nodig heeft om maximaal te zijn eigen OC te halen. Hierdoor wordt die minder warm etc. En houd die dus langer zijn max oc vast.

Na wat uurtjes in de avond en ochtend heb ik nu elke core apart getest. Wat mij opvalt is dat het verschil tussen de CXen enorm is, tenminste bij mij. CX 1 Tuned gaan alle cores zo'n beetje tussen de 4800-5000 en CX 2 allemaal rond de 4700 max.

Er is ook verschil in type load, prime max boost van 4850 terwijl dit in CB bijna 5000 is.

Anyway.

CB20 Score na het tunen: 641s en 10116m.

Meer krijg ik er gewoon niet uit atm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byron010
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-06 16:25

Byron010

Black Mirror Society.

Top hiermee kan ik dus wel een begin gaan maken! Ik zag door de bomen het bos niet meer en alle verwarring van andere hielp daar ook niet bij.

Is in dit geval Stock ook zonder PBO bij jou? Gezien mijn 5900X op stock (dus echt niks aangepast behalve XMP aan) niet eens de 8200 aan tikt in CB20. Zelfs als ik PBO op enabled zet via het mobo dan kom ik pas op 8350, maar dan gaat mijn temp ook van 70-72 naar 84.

AMD 5900X | MSI B550 GAMING EDGI WIFI | G.Skill Ripjaws 32GB (2x16) 3600Mhz CL16 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bschnitz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:55:
[...]

Dat wilde ik dus ook doen, maar ik kan CB niet dwingen welke cores hij moet gebruiken. Die pakt gewoon altijd de 2 beste van mij.

In feite OCen wij de cpu niet, dat doet hij zelf mits ik C nu goed begrijp. Wij testen alleen wat hij nodig heeft om maximaal te zijn eigen OC te halen. Hierdoor wordt die minder warm etc. En houd die dus langer zijn max oc vast.

Na wat uurtjes in de avond en ochtend heb ik nu elke core apart getest. Wat mij opvalt is dat het verschil tussen de CXen enorm is, tenminste bij mij. CX 1 Tuned gaan alle cores zo'n beetje tussen de 4800-5000 en CX 2 allemaal rond de 4700 max.

Er is ook verschil in type load, prime max boost van 4850 terwijl dit in CB bijna 5000 is.

Anyway.

Gaat wel in cinebench elke keer de test herstart reset de affiniteit, dus eerst test starten dan affiniteit veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

[...]

Jij hebt toch een 5950? If so, dan zou je mc hoger moeten liggen. Je sc is wel goed.

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Byron010 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:02:
[...]
Is in dit geval Stock ook zonder PBO bij jou?
Copy/paste van Cidious zn post;

Laat ALLE tweaking settings op auto (voltage LLC PBO etc etc). Gebruik ALLEEN het AMD Overclocking menu voor deze tweaks.

[ Voor 33% gewijzigd door onsgeluk op 16-12-2020 11:32 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Anyway.

PBO limits in AMD overclocking menu op Motherboard. En proberen offset voor je slechte ccd negatief te verhogen. -25 bijv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Cidious schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:41:
[...]

PBO limits in AMD overclocking menu op Motherboard. En proberen offset voor je slechte ccd negatief te verhogen. -25 bijv
Vraagje, in je eerdere post van vanochtend gaf je aan pbo limits op auto te zetten, nu op motherboard. Nu weet ik niet hoe dat bij msi zit, maar op mijn gigabyte board is dat zomaar een factor 2 wat er aan energie door mn cpu gepompt wordt. Kan je hier uitsluitsel over geven?

Nevermind, ik vermoed dat je dat oppert als afsluitende stap en niet om mee te beginnen.

[ Voor 8% gewijzigd door onsgeluk op 16-12-2020 11:53 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
onsgeluk schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:29:
[...]

Jij hebt toch een 5950? If so, dan zou je mc hoger moeten liggen. Je sc is wel goed.
5950x, klopt.

Helaas willen mijn cores in multi niet hoger dan 3.9ghz. Terwijl ik weet dat ze easy 4.5ghz kunnen, ik weet nog niet wat hier de oorzaak van kan zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Byron010

Byron010

Black Mirror Society.

onsgeluk schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:30:
[...]

Copy/paste van Cidious zn post;

Begrijpend lezen blijft soms moeilijk, thanks 8)7

AMD 5900X | MSI B550 GAMING EDGI WIFI | G.Skill Ripjaws 32GB (2x16) 3600Mhz CL16 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Bschnitz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:45:
[...]

5950x, klopt.

Helaas willen mijn cores in multi niet hoger dan 3.9ghz. Terwijl ik weet dat ze easy 4.5ghz kunnen, ik weet nog niet wat hier de oorzaak van kan zijn....
Ik gok er dan op dat je de pbo limits nog op amd default waardes hebt staan, dus auto in bios. Zie stukje uit Cidious zn afsluiting

Als het allemaal stabiel is kan je nog 1 dingen doen en dat is de PBO limieten op Motherboard settings gooien en weer CB MC testen. Dit zal je een leuke boost geven als het goed is.

Door ze op ‘motherboard’ te zetten, klap je er wel veel meer doorheen en ga je direct naar de 90 graden toe. Maar met kleine stappen opschroeven tot je qua performance en temps de sweetspot hebt gevonden zou je al veel kunnen winnen.

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
onsgeluk schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:51:
[...]

Ik gok er dan op dat je de pbo limits nog op amd default waardes hebt staan, dus auto in bios. Zie stukje uit Cidious zn afsluiting

Als het allemaal stabiel is kan je nog 1 dingen doen en dat is de PBO limieten op Motherboard settings gooien en weer CB MC testen. Dit zal je een leuke boost geven als het goed is.

Door ze op ‘motherboard’ te zetten, klap je er wel veel meer doorheen en ga je direct naar de 90 graden toe. Maar met kleine stappen opschroeven tot je qua performance en temps de sweetspot hebt gevonden zou je al veel kunnen winnen.
Klopt, dat vermoed ik ook. Zie mijn max in Hinfo en dat is inderdaad bpo max.

Probleem is op lucht kom ik niet veel verder dan dit ben ik bang. Water met deze CPU lijkt wel plicht als je er meer uit wilt halen.

Qua temps heb ik nu het volgende: tdie.

Idle: 40c
Load single: 65
Load multi: 65/70

Ik zie hier weinig ruimte, of zie ik dat wellicht verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onsgeluk schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:51:
[...]

Dit. Zoals ik aangaf draai ik dagelijks met pbo limieten op auto. PBO limieten doen niks voor single core en verhogen enorm de temps en power draw voor relatief weinig extra performance. Ik gooide hem er aan het eind in om niks op de tafel te laten liggen voor maximale scores. Maar heeft niet zoveel nut voor dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Bschnitz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:00:
[...]

Klopt, dat vermoed ik ook. Zie mijn max in Hinfo en dat is inderdaad bpo max.

Probleem is op lucht kom ik niet veel verder dan dit ben ik bang. Water met deze CPU lijkt wel plicht als je er meer uit wilt halen.

Qua temps heb ik nu het volgende: tdie.

Idle: 40c
Load single: 65
Load multi: 65/70

Ik zie hier weinig ruimte, of zie ik dat wellicht verkeerd?
Strikt genomen heb je onder multi-load nog 20C ruimte ;) Dus wat Cidious ook al aangeeft, voor day2day business niet aan denken. Voor de fun of incidentele zware load kan je de grens opzoeken.
Mijn ervaring is echter dat door zelf de grenzen op te zoeken, net zoveel wint als door het helemaal aan je moederbord over te laten. Het kan echter wel zo’n 5C schelen. Ik haal dus MC in CB20 11750 punten. Ongeacht of ik pbo limits op motherboard zet of dat ik m’n eigen grenswaardes instel. Op mobo-limits is dat wel strak 90C terwijl op m’n eigen waardes ik op 84C draai. Niet noemenswaardig, echter heb je het over een enkele CB20 run. Ga je renderen, gamen of weet ik veel wat, dan laat je de boel continu throttlen als je op mobo-waardes draait.
Dus mjn devies zou zijn om desnoods tot 5% prestaties in te leveren, maar wel sustained load kunnen draaien zonder dat je de 90C aantikt. Daar zit je maximaal rendement.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
onsgeluk schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:33:
[...]

Strikt genomen heb je onder multi-load nog 20C ruimte ;) Dus wat Cidious ook al aangeeft, voor day2day business niet aan denken. Voor de fun of incidentele zware load kan je de grens opzoeken.
Mijn ervaring is echter dat door zelf de grenzen op te zoeken, net zoveel wint als door het helemaal aan je moederbord over te laten. Het kan echter wel zo’n 5C schelen. Ik haal dus MC in CB20 11750 punten. Ongeacht of ik pbo limits op motherboard zet of dat ik m’n eigen grenswaardes instel. Op mobo-limits is dat wel strak 90C terwijl op m’n eigen waardes ik op 84C draai. Niet noemenswaardig, echter heb je het over een enkele CB20 run. Ga je renderen, gamen of weet ik veel wat, dan laat je de boel continu throttlen als je op mobo-waardes draait.
Dus mjn devies zou zijn om desnoods tot 5% prestaties in te leveren, maar wel sustained load kunnen draaien zonder dat je de 90C aantikt. Daar zit je maximaal rendement.
Yup, ik zou nog de boel met 10% kunnen verhogen en kijken wat dat doet. Of ik ga voor een 4.5ghz all core. 2x 0.5ghz inleveren voor 14x 0.6ghz erbij.

Je ziet nu in als voorbeeld in de benchmarks van cyberpunk dat multi juist zin heeft en single weer niet.

Wellicht zijn we ook eindelijk op een punt gekomen dat single gewoon einde tijdperk is....

Edit: 10% als max erbij via manuel zorgt direct voor een crash. Je count waardes hangen dus ook samen met je uitgangspunt, je kan later niet wisselen van meer of minder power, je kan dat helemaal opnieuw beginnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Bschnitz op 16-12-2020 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Light21M
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:09
https://valid.x86.fr/f1c4ve

mijn cpu is een multicore beest maar single core blijft zwakjes...

ik moet 0mhz core boost aanduiden anders crasht de cpu bij minste undervolting.

[ Voor 29% gewijzigd door Light21M op 16-12-2020 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bschnitz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:56:
[...]

Yup, ik zou nog de boel met 10% kunnen verhogen en kijken wat dat doet. Of ik ga voor een 4.5ghz all core. 2x 0.5ghz inleveren voor 14x 0.6ghz erbij.

Je ziet nu in als voorbeeld in de benchmarks van cyberpunk dat multi juist zin heeft en single weer niet.

Wellicht zijn we ook eindelijk op een punt gekomen dat single gewoon einde tijdperk is....
Met 4.5ghz all core ga je niet enkel inboeten op single maar op je gehele ccd0 op 8 core zal die misschien beginnen zakken richting 4.5? Dus dat is geen goed idee, en er geen nog genoeg zaken zijn die single heel belangrijk zijn, kijk maar waarom Intel nog altijd beter was in games dat was de hogere boost single niet meer cores.

Als je in een scenario zit waar je soms volle Multi core belangrijk is buiten wat gamen bv rendering etc, daarvoor bestaat ryzen master met profielen dan kan je all core overclock aanzetten wanneer het nodig is.

Maakt natuurlijk ook uit op wat je gamed en je niet gewoon gpu bottleneck zit

[ Voor 3% gewijzigd door neox387 op 16-12-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Light21M schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:12:
https://valid.x86.fr/f1c4ve

mijn cpu is een multicore beest maar single core blijft zwakjes...

ik moet 0mhz core boost aanduiden anders crasht de cpu bij minste undervolting.
Je hebt een darkhero, je kan single profiel maken die automatisch laad.... Zorg ervoor dat je 0 optimaal is en ook je 2 beste cores op CD1 en dan haal je echt wel meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Bschnitz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:56:
[...]

Edit: 10% als max erbij via manuel zorgt direct voor een crash. Je count waardes hangen dus ook samen met je uitgangspunt, je kan later niet wisselen van meer of minder power, je kan dat helemaal opnieuw beginnen.
Gewoon cmos en je laatste waardes ingeven(die je natuurlijk ergens hebt opgeschreven) en verder gaan. Sowieso niet klakkeloos 10% er op gooien maar juist afzonderlijk je waardes verhogen. Beetje edc, dan weer een beetje ppt en vooral je temps in de gaten houden.

Voor wat sc en mc betreft, beide zijn belangrijk. Singlethread loads zullen nooit weggaan en multicore zal niet zozeer meer worden, maar efficiënter gebruik gaan maken van de capaciteit. Dus waar een doorsnee applicatie nu bv max 4 cores benut, zal die gaandeweg steeds beter gaan schalen naarmate er cores ‘vrij’ zijn.
Ik zou dus nooit mc opofferen voor sc en vice versa. Beide moeten gewoon lekker draaien, zeker gezien de aanschafwaarde van een hedendaags systeem.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Light21M
Bschnitz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:14:
[...]

Je hebt een darkhero, je kan single profiel maken die automatisch laad.... Zorg ervoor dat je 0 optimaal is en ook je 2 beste cores op CD1 en dan haal je echt wel meer....
hoe maak je een single profiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Light21M schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:30:
[...]
Niet als lullige rtfm bedoelt, er staat ergens op youtube een mooi filmpje van de wizzary die je met een darkhero kan uithalen. Moeite van het kijken waard.
Ergens hoop ik dat andere fabrikanten eenzelfde optie gaan aanbieden.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Light21M schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:30:
[...]

Ik begrijp niet eens hoe je dat niet weet haha, dit is juist de reden om voor een dark hero te gaan haha. Wij kloten rond en jij kan gewoon 2 profielen op je MB zetten, 1 voor single load en 1 voor multi. Check die video maar dan krijg je wel echt een omg wtf moment xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Light21M
Bschnitz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:40:
[...]

Ik begrijp niet eens hoe je dat niet weet haha, dit is juist de reden om voor een dark hero te gaan haha. Wij kloten rond en jij kan gewoon 2 profielen op je MB zetten, 1 voor single load en 1 voor multi. Check die video maar dan krijg je wel echt een omg wtf moment xD
ok, effe zoeken xD dit haal ik nu zonder profielen op 0 mhz boost
https://valid.x86.fr/8k0wvj

[ Voor 8% gewijzigd door Light21M op 16-12-2020 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Light21M
onsgeluk schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:33:
[...]

Niet als lullige rtfm bedoelt, er staat ergens op youtube een mooi filmpje van de wizzary die je met een darkhero kan uithalen. Moeite van het kijken waard.
Ergens hoop ik dat andere fabrikanten eenzelfde optie gaan aanbieden.
effe vraagje, kun je de link posten? als ik zoek op wizzary dark hero vind ik het niet dadelijk. thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Light21M schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:40:
[...]

ok, effe zoeken xD dit haal ik nu zonder profielen op 0 mhz boost
https://valid.x86.fr/8k0wvj
Check ook effe oc op L2 hij gebruikt ook een dark hero en legt wel effe kort wat uit over de mobo.

https://amp.reddit.com/r/..._dynamic_oc_on_asus_hero/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
onsgeluk schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:26:
[...]

Gewoon cmos en je laatste waardes ingeven(die je natuurlijk ergens hebt opgeschreven) en verder gaan. Sowieso niet klakkeloos 10% er op gooien maar juist afzonderlijk je waardes verhogen. Beetje edc, dan weer een beetje ppt en vooral je temps in de gaten houden.

Voor wat sc en mc betreft, beide zijn belangrijk. Singlethread loads zullen nooit weggaan en multicore zal niet zozeer meer worden, maar efficiënter gebruik gaan maken van de capaciteit. Dus waar een doorsnee applicatie nu bv max 4 cores benut, zal die gaandeweg steeds beter gaan schalen naarmate er cores ‘vrij’ zijn.
Ik zou dus nooit mc opofferen voor sc en vice versa. Beide moeten gewoon lekker draaien, zeker gezien de aanschafwaarde van een hedendaags systeem.
Maar moet dat niet in verhouding zijn met elkaar dan? Ik dacht ik verhoog gewoon alles met 10% en ik krijg 10% meer max power... Maar zo werkt het dus weer niet ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Light21M schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:41:
[...]

effe vraagje, kun je de link posten? als ik zoek op wizzary dark hero vind ik het niet dadelijk. thx
Ben aan t werk, kan ff niet voor je zoeken. Met wizzary bedoelde ik tovenarij, misschien had ik sorcery moeten schrijven. Filmpje dateert van ergens rond de intro/presentatie van de ryzen 5000.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Bschnitz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:48:
[...]

Maar moet dat niet in verhouding zijn met elkaar dan? Ik dacht ik verhoog gewoon alles met 10% en ik krijg 10% meer max power... Maar zo werkt het dus weer niet ....
Noop ;) je zal echt de zwakke schakel systematisch moeten blijven zoeken.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Hmm bij mij gaat het niet lekker na de stappen cidious gevolgt te hebben.

5950x
Asus VIII Dark Hero
Dark Rock Pro 4
GSkill 2*16GB 16-16-16-36 (B-die)
HX850i

Ik heb mijn geheugen handmatig op 3600MHz en 16-16-16-36 1.35V gezet (XMP werk niet goed op dark hero die pakt automatisch 15-15-15-36) en de FCLK op 1800MHz

Daarna de eerste stap eigenlijk gevolgd van de handleiding van cidious

Fmax uit (schijnt veel problemen te geven)(aan werkt ook niet)
Frequency override op 0MHz (100MHz werkt ook niet)
Curve optimizer per core allemaal op -25 (-20 werkt ook niet)
PBO limits op auto

Maar met deze settings kom ik niet eens fatsoenlijk in windows. Als ik PBO uitzet haal ik CB20 +620 score. Of ik doe wat fout of er is iets niet goed, waarschijnlijk dat eerste :+

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byron010

Byron010

Black Mirror Society.

Cyrus The Virus schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:02:

5950x
Asus VIII Dark Hero
Dark Rock Pro 4
HX850i

Ik heb mijn geheugen handmatig op 3600MHz en 16-16-16-36 1.35V gezet (XMP werk niet goed op dark hero die pakt automatisch 15-15-15-36) en de FCLK op 1800MHz
O uitzet haal ik CB20 +620 score. Of ik doe wat fout of er is iets niet goed, waarschijnlijk dat eerste :+
Waarom zou je ze niet op 15-15-15-36 gebruiken? Is toch juist een lagere (betere) timing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Byron010 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:07:
[...]

Waarom zou je ze niet op 15-15-15-36 gebruiken? Is toch juist een lagere (betere) timing
Omdat de spec van het geheugen 16-16-16-36 is plus heb vaker reboots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byron010

Byron010

Black Mirror Society.

Cyrus The Virus schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:11:
[...]

Omdat de spec van het geheugen 16-16-16-36 is plus heb vaker reboots.
De spec van je CPU gebruik je toch ook niet? Anders zou je niet OC'en :P In dit geval heeft XMP jouw geheugen al een OC gegeven.

Reboots als in, random reboots en hij start zelf opnieuw op? dan snap ik dat je het terug zet op factory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Ja opnieuw opstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:38
...
Je gaat te hard van stapel; met alles op -25 of -20 krijgen enkele cores te weinig spanning en gaat de boel crashen. Begin andersom: je beste cores -5, rest -10 en dan die -10 opbouwen naar -15 etc. Daarna proberen die -5's naar -10 te krijgen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

5950x
Asus VIII Dark Hero
Dark Rock Pro 4
HX850i

PBO limits op auto

Maar met deze settings kom ik niet eens fatsoenlijk in windows. Als ik PBO uitzet haal ik CB20 +620 score. Of ik doe wat fout of er is iets niet goed, waarschijnlijk dat eerste :+
Zolang je ram niet 100% probleemloos op xmp wilt draaien, zou ik dat helemaal uitzetten zolang je nog aan het testen bent. Je haalt er een potentieel probleem bij wat je niet achteraf kan identificeren. Eerst je cpu goed krijgen, dan pas kijken wat je uit je geheugen kan halen. Winst uit ram is trouwens niet schrikbarend, het is niet alsof je 20% lager scoort als je xmp uitzet.

Eens met @Abbadon ...kleine stapjes nemen

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Light21M
onsgeluk schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:49:
[...]

Ben aan t werk, kan ff niet voor je zoeken. Met wizzary bedoelde ik tovenarij, misschien had ik sorcery moeten schrijven. Filmpje dateert van ergens rond de intro/presentatie van de ryzen 5000.
bedoel je die van skatterbench? maar die dynamic oc is enkel handig om uw mc score op te krikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Light21M schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:30:
[...]

bedoel je die van skatterbench? maar die dynamic oc is enkel handig om uw mc score op te krikken.
Maar dat is toch ook hetgeen waar je niet happy mee bent?

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Light21M

5950x
Asus VIII Dark Hero
Dark Rock Pro 4
HX850i

PBO limits op auto

Bij mijn 5950x met dark hero atm

LCC op auto
FMAX uit
Frequency override op 0 mhz
Curve optimizer op men 2 beste cores op -10, de rest op -30
PBO limits motherboard.

SC: 676
MC 13418

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Light21M
onsgeluk schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:31:
[...]

Maar dat is toch ook hetgeen waar je niet happy mee bent?
men MC score is meer dan ok, tis de single core die ik omhoog wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Als ik XMP uitzet draait het op 2166MHz heb hem al week stabiel draaien op 3600. Als ik hem op auto zet pakt hij 1064MHz 15-15-15-15-36 is toch gek dat hij lagere timings pakt dan SPD info.

Nou ik had eerst -15 op 14 cores gebruikt en -5 en -10 op de 2 beste (ik begreep hoe lager hoe minder performance) daarom had ik alles op -20 gezet om te testen op het uberhaupt werkte maar blijkbaar doe ik dus toch iets fout. Zal het nog eens op -5 proberen en -15.

Zijn er geen safe settings ? om te kijken of het uberhaupt werkt ?

[ Voor 20% gewijzigd door Cyrus The Virus op 16-12-2020 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Light21M schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:32:
[...]

Bij mijn 5950x met dark hero atm

LCC op auto
FMAX uit
Frequency override op 0 mhz
Curve optimizer op men 2 beste cores op -10, de rest op -30
PBO limits motherboard.

SC: 676
MC 13418
SC in CPU-z neem ik aan. 676 in CB20 is super goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Light21M
Cyrus The Virus schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:35:
[...]

SC in CPU-z neem ik aan. 676 in CB20 is super goed.
676 in cpu-z, niet CB20
het rare is afhankelijk van het moment fluctureren mijn sc scores enorm.

zelfde settings, nu 682 :X en dan na een run opnieuw 670

https://valid.x86.fr/p0a7va

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/5363964

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/5364370

[ Voor 39% gewijzigd door Light21M op 16-12-2020 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:38
Die 13+K score vertelt me dat je PBO actief met redelijk hoge waardes, klopt dat? Probeer die eens te verlagen zodat je minder stroom door je cpu jaagt en het single-core wellicht beter kan clocken, want je zit nu telkens op single core-scores die je ook @stock kunt halen. Voor hoge multi core-scores kun je dan fijn die Dynamic OC-switcher van je Dark Hero gebruiken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Light21M
Abbadon schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:32:
Die 13+K score vertelt me dat je PBO actief met redelijk hoge waardes, klopt dat? Probeer die eens te verlagen zodat je minder stroom door je cpu jaagt en het single-core wellicht beter kan clocken, want je zit nu telkens op single core-scores die je ook @stock kunt halen. Voor hoge multi core-scores kun je dan fijn die Dynamic OC-switcher van je Dark Hero gebruiken.
staan op mobo settings pbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Das dus per definitie op de 90C bij multicore load. Ik zou daar echt mee gaan spelen. De sweetspot zit dan tussen mobo en amd waardes in waarbij je dus niet op 90C draait.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Light21M
onsgeluk schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:47:
[...]

Das dus per definitie op de 90C bij multicore load. Ik zou daar echt mee gaan spelen. De sweetspot zit dan tussen mobo en amd waardes in waarbij je dus niet op 90C draait.
suggesties rond values?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:48

5950x
Asus VIII Dark Hero
Dark Rock Pro 4
HX850i

PBO limits op auto

-20 in de optimiser is ook wel erg laag hoor. Het laagste wat ik kan gaan met mijn 5950x is -17 allcore. En zolang PBO2 nog niet officieel uit is zullen de resultaten per moederbord en bios versie erg verschillen.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
AtlAntA schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:55:
[...]

-20 in de optimiser is ook wel erg laag hoor. Het laagste wat ik kan gaan met mijn 5950x is -17 allcore. En zolang PBO2 nog niet officieel uit is zullen de resultaten per moederbord en bios versie erg verschillen.
Ja het kwartje is gevallen, nu test hij op -15 en 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Cyrus The Virus schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:08:
[...]

Ja het kwartje is gevallen, nu test hij op -15 en 5
@Cidious gebruikt een MSI bord om te testen. Ik heb een Gb x570 master gebruikt en ik kwam erachter dat mijn CPU minder goed presteerde met PBO limieten op auto of op motherboard. Het was net alsof er dan teveel current door de CPU werd gevraagd/gejaagd en dat dat niet echt lekker werkte. Vooralsnog staat mijn PPT op 165w, TDC op 130A en EDC op 120A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
2x -5 rest -15 met +100MHz boost was reboot halverwege CB20 single. PPT 142W TDC 95 EDC 140.

Nu aan het testen met 75MHz, tot nu toe haalt die 4925 maar die crashed ook.
50MHz en 2x-10 14x-15 crashed ook

[ Voor 24% gewijzigd door Cyrus The Virus op 16-12-2020 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz

5950x
Asus VIII Dark Hero
Dark Rock Pro 4
HX850i

PBO limits op auto

Ook jij hebt een darkhero. Je moet met 2 profielen werken voor het beste resultaat!

Iedereen met een dark hero moet anders werken, jullie hoeven niet te ocen en lastig te doen omdat jullie 2 profielen hebben....

Maak profiel 1 voor single core en profiel 2 een all core oc.

Voor single voor jou zal het plus minus dit zijn, dit kan je zelf testen met de Guides.

-15 op alle bad cores en -5 op je beste. 50+ MHz op een 5950x en meer voor de andere CPUs omdat de max boost gewoon lager is.

Voor je multi profiel.

Offset naar +-1.35v dus -1.5 en klaar als je lui bent, anders kan je ook hier een offset curve -5 max op doen. Dan zouden al je cores minimaal 4.5ghz halen. Als je mazzel heb 4.7ghz.

Je MB gebruikt dan op basis van je load het juiste profiel mits je deze instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Light21M
AtlAntA schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:22:
[...]

@Cidious gebruikt een MSI bord om te testen. Ik heb een Gb x570 master gebruikt en ik kwam erachter dat mijn CPU minder goed presteerde met PBO limieten op auto of op motherboard. Het was net alsof er dan teveel current door de CPU werd gevraagd/gejaagd en dat dat niet echt lekker werkte. Vooralsnog staat mijn PPT op 165w, TDC op 130A en EDC op 120A.
net uw waarde erin geklopt en haal nu 680-690 single core lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Bschnitz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:47:
[...]

Ook jij hebt een darkhero. Je moet met 2 profielen werken voor het beste resultaat!

Iedereen met een dark hero moet anders werken, jullie hoeven niet te ocen en lastig te doen omdat jullie 2 profielen hebben....

Maak profiel 1 voor single core en profiel 2 een all core oc.

Voor single voor jou zal het plus minus dit zijn, dit kan je zelf testen met de Guides.

-15 op alle bad cores en -5 op je beste. 50+ MHz op een 5950x en meer voor de andere CPUs omdat de max boost gewoon lager is.

Voor je multi profiel.

Offset naar +-1.35v dus -1.5 en klaar als je lui bent, anders kan je ook hier een offset curve -5 max op doen. Dan zouden al je cores minimaal 4.5ghz halen. Als je mazzel heb 4.7ghz.

Je MB gebruikt dan op basis van je load het juiste profiel mits je deze instelt.
Ja dat is dat profiel waar d8aur het over had toch in dat youtube filmpje.

2x-5 14x-15 50MHz was CB10 626 10786 maar toen hij klaar was alsnog reboot

[ Voor 3% gewijzigd door Cyrus The Virus op 16-12-2020 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Cyrus The Virus schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:50:
[...]

Ja dat is dat profiel waar d8aur het over had toch in dat youtube filmpje
Exact. Je moet alleen nog je power verhogen in je all OC van 4.5-4.7ghz dat zal iets van minimaal 160-180w nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Light21M schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:47:
[...]

net uw waarde erin geklopt en haal nu 680-690 single core lol
Cpuz is geen realistisch benchmark tool, we moeten stoppen om dit als baseline te gebruiken. Core 0 is simpelweg niet altijd de beste core voor single.

CB20\23 gebruiken je beste 2 cores wat wel realistisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Cyrus The Virus schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:50:
[...]

Ja dat is dat profiel waar d8aur het over had toch in dat youtube filmpje.

2x-5 14x-15 50MHz was CB10 626 10786 maar toen hij klaar was alsnog reboot
In je tweede CX heb je ook nog 2 cores die lekker zijn en het niet op -15 zullen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Bschnitz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:01:
[...]

In je tweede CX heb je ook nog 2 cores die lekker zijn en het niet op -15 zullen doen.
Ik heb nu core 0 en 6 op -5 staan (die waren 1/1 en 1/2 in HWInfo) de rest op -15.

Als ik naar ryzen master kijk tijdens CB20 single zie ik dat core 6 het meest gebruikt word dan core 0 en dan core 14 en 9 af en toe de rest staat bijna altijd in sleep mode. 0, 6 en 14 hebben ook de hoogste boost clock volgens HWiNFO. Dan zou ik nummer 14 dus ook een minder lage offset moeten geven.

PPT EDC en TDC zou volgens mij tijdens single CB niet uit moeten maken want volgens mij komt hij nooit aan die limieten als ik naar ryzen master kijk.

En zou je niet CB per core willen doen en dan elke keer een lagere offset van de core die je aan het test bent. Zodat je voor elke core specifiek de laagste offset bepaald ?

[ Voor 54% gewijzigd door Cyrus The Virus op 16-12-2020 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Cyrus The Virus schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:11:
[...]

Ik heb nu core 0 en 6 op -5 staan (die waren 1/1 en 1/2 in HWInfo) de rest op -15.

Als ik naar ryzen master kijk tijdens CB20 single zie ik dat core 6 het meest gebruikt word dan core 0 en dan core 14 en 9 af en toe de rest staat bijna altijd in sleep mode. 0, 6 en 14 hebben ook de hoogste boost clock volgens HWiNFO. Dan zou ik nummer 14 dus ook een minder lage offset moeten geven.

PPT EDC en TDC zou volgens mij tijdens single CB niet uit moeten maken want volgens mij komt hij nooit aan die limieten als ik naar ryzen master kijk.

En zou je niet CB per core willen doen en dan elke keer een lagere offset van de core die je aan het test bent. Zodat je voor elke core specifiek de laagste offset bepaald ?
Juist, helaas bij mij weinig effect gehad. Ik had ze tot de laatste - ingesteld tot crash maar uiteindelijk kwam bij mij alles uit op stabiel 12x-17 en 2x7 op CX1 en 2x -11 CX2.

Dus die laatste 2 zijn nou niet echt de beste cores maar wel van de tweede CX en die willen helaas meer power.

Ik zit nu te spelen met de PBO waardes om tot een max multi te komen op een te doen temp.

Single zal je CPU tijdens benchen niet meer dan 70-80w moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNtEnEl
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-07 16:25
Moet helaas zeggen dat ik weinig succes heb met PBO2 op de Asus x570 strix E-Gaming met een 5900x. Zelfs met een 4.6 en 4.7 all core OC undervolt haal ik hogere single core score dan met PBO2. Ik denk dan ook dat de impelementatie van ASUS dan ook nog niet heel lekker is. Klinkt allemaal erg mooi, maar praktisch krijg ik het niet voor elkaar. Zeker een kleine 6uur test werk in zitten, zonder succes.

[ Voor 3% gewijzigd door SiNtEnEl op 16-12-2020 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Light21M
https://valid.x86.fr/81c792

https://valid.x86.fr/telj9l

https://valid.x86.fr/ue1mr0

so close yet so far

[ Voor 39% gewijzigd door Light21M op 16-12-2020 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
SiNtEnEl schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:10:
Moet helaas zeggen dat ik weinig succes heb met PBO2 op de Asus x570 strix E-Gaming met een 5900x. Zelfs met een 4.6 en 4.7 all core OC undervolt haal ik hogere single core score dan met PBO2. Ik denk dan ook dat de impelementatie van ASUS dan ook nog niet heel lekker is. Klinkt allemaal erg mooi, maar praktisch krijg ik het niet voor elkaar. Zeker een kleine 6uur test werk in zitten, zonder succes.
In welk menu werk je? Ai Tweaker of AMD oc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Je kan doen wat je wilt maat, maar als je pech hebt zoals mij en je core0 niet hoger wilt dan houd het op. Test niet met cpuz je single. Dat kan alleen CB op een juiste manier.

Max boost op mijn core0 is toch echt 4850, en ik heb al 4 uur alleen op die core zitten. Dus cpuz zal nooit hoog komen op single. Terwijl bij CB mijn 2 beste cores lekker wel naar 5ghz boosten.

Zonder offset boost core0 tot 4750 bij mij, met offset van -7 en +50mhz boost kom ik dus 100mhz hoger uit.

Dus aan je score te zien haal jij op zijn minst de 4900+

Welke cijfers in hwi heeft je core0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNtEnEl
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-07 16:25
Bschnitz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:32:
[...]

In welk menu werk je? Ai Tweaker of AMD oc?
AMD. PBO2 implementatie zit nog niet volledig in AI tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Light21M
Bschnitz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:03:
[...]

Je kan doen wat je wilt maat, maar als je pech hebt zoals mij en je core0 niet hoger wilt dan houd het op. Test niet met cpuz je single. Dat kan alleen CB op een juiste manier.

Max boost op mijn core0 is toch echt 4850, en ik heb al 4 uur alleen op die core zitten. Dus cpuz zal nooit hoog komen op single. Terwijl bij CB mijn 2 beste cores lekker wel naar 5ghz boosten.

Zonder offset boost core0 tot 4750 bij mij, met offset van -7 en +50mhz boost kom ik dus 100mhz hoger uit.

Dus aan je score te zien haal jij op zijn minst de 4900+

Welke cijfers in hwi heeft je core0?
welke cijfers wil je zien? de boost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
SiNtEnEl schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:07:
[...]

AMD. PBO2 implementatie zit nog niet volledig in AI tweaker.
Kijk ik heb hetzelfde MB. Bij mij doet dus niks in het AMD OC menu, alleen de curve doet het als ik die aanzet, de rest van de settings doen niks. Mijn Offset en PBO max settings moet ik via het Ai Tweaker menu doen. Heeft me 10 uur gekost tot ik het door had. Bios 3001.

Zet je PBO eens op +100mhz en PBO auto of 180/130/175 voor beter multi core score.fmax off.

Zodra je dat heb gedaan kijk naar je cores via hwi om te kijken welke cores je minder -curve kan geven om minder warmte te maken en een op die manier nog betere boost te krijgen.

Je kan zelf nog met de 180/130/175 spelen.

De 180 is de max watt, deze is als basis iets van 142. Dat is genoeg voor single max maar echt niet voor multi max.

De 130 geen idee, maar als ik die lager heb met 180 krijg ik disco in Windows.

175 is iets wat met de watt te maken heeft, bij mij werkt het redelijk goed om die te matchen. Doe ik dat niet dan worden mijn multi scores lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Light21M schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:19:
[...]

welke cijfers wil je zien? de boost?
Post effe een screen van je hwi waar de cijfers staan van je cores. Dat terwijl je single stress cpuz 1 IPV 32 doet. (Dan kunnen we core onder belasting zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Light21M
Bschnitz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:29:
[...]

Post effe een screen van je hwi waar de cijfers staan van je cores. Dat terwijl je single stress cpuz 1 IPV 32 doet. (Dan kunnen we core onder belasting zien)
ok bezorg ze straks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Light21M schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:32:
[...]

men MC score is meer dan ok, tis de single core die ik omhoog wil.
Aan je cpu-z score te zien heb je deze al aardig opgehaald. Wat doe je ST in CB20? Als je daar boven de 640 zit, ben je er wel. Er valt dan nog wel winst te halen, maar dat is marginaal procentueel gezien.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Ff checken wat de auto waardes zijn en wat je mobo als grens aanhoudt. Ergens in het midden beginnen qua waardes en kijken naar je cb20-score en temps. Aangezien hwinfo niet perfect het boost gedrag kan weergeven, zou ik verdere stappen op prestaties en niet boostfrequentie baseren.

Al zou ik in het geval van een darkhero zeker uitzoeken wat betere performance oplevert. Hetgeen wat wij doen of gewoon een goeie allcore OC. Ik vermoed met goede koeling dat dit best wel eens in het voordeel van een allcore OC kan uitvallen. Perf per watt zal uiteraard wel slechter zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door onsgeluk op 16-12-2020 20:55 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Wat doen jullie met de prioriteit van Cinebench in windows? Als ik het standaard (lager dan normaal) laat staan dan score ik 595 in r20 op single score. Zet ik de prioriteit op realtime dan wordt de score 635.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Ik laat m op lager dan normaal staan, maar bench uitsluitend na een reboot om de vergelijking zuiver te houden.

Wel/niet verse W10 installatie? Dat schijnt wel wat uit te maken.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
onsgeluk schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:19:
Ik laat m op lager dan normaal staan, maar bench uitsluitend na een reboot om de vergelijking zuiver te houden.

Wel/niet verse W10 installatie? Dat schijnt wel wat uit te maken.
ALLES behalve een verse win10 installatie. Deze installatie is zeker 3 jaar oud en er draait een crap ton aan shit op de achtergrond. Ik maak me persoonlijk niet zoveel zorgen om de resultaten hoor. Maar het valt me op dat er mensen hard aan het jagen zijn naar hogere scores en dat die heel misschien wel de impact van windows 10 en apps op de achtergrond vergeten.

Edit: Net even een 'fittemeid' installatie gedaan. Die duurde op mijn 6700k meer dan 2 uur. Nu in 15 minuten gedaan. Daar heb ik plezier van!

[ Voor 9% gewijzigd door AtlAntA op 16-12-2020 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

AtlAntA schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:21:
[...]

ALLES behalve een verse win10 installatie. Deze installatie is zeker 3 jaar oud en er draait een crap ton aan shit op de achtergrond. Ik maak me persoonlijk niet zoveel zorgen om de resultaten hoor. Maar het valt me op dat er mensen hard aan het jagen zijn naar hogere scores en dat die heel misschien wel de impact van windows 10 en apps op de achtergrond vergeten.

Edit: Net even een 'fittemeid' installatie gedaan. Die duurde op mijn 6700k meer dan 2 uur. Nu in 15 minuten gedaan. Daar heb ik plezier van!
Die van mij is ook niet vers, maar ben redelijk maniakaal als t op het zomaar opstarten van apps aankomt ;) Dat scheelt al een berg.
En precies om wat jij aangeeft, rommel op de achtergrond, reboot ik voor een bench. De omstandigheden waaronder ik benchmark probeer ik constant te houden.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Liefst geen achtergrond zooi is eigenlijk altijd beter.. als andere cores actief gaan dan gaat je pure single minder zijn, en realtime prio gaat helpen om meer consistent zelfde score te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Light21M
Bschnitz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:29:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9o-9_i4IU225lgjbsfWOXsXb3g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P2GZQjdRoAPsIDOJeUmu6dUD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Waarom staat je busclock niet gewoon op 100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Light21M
AtlAntA schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:06:
[...]

no idea :-( schommelt telkens beke.

performance boost stond op auto, nu gezet op enabled, blijft nu fixed 100

[ Voor 15% gewijzigd door Light21M op 16-12-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Schuif eens tabel1 op zodat we alles zien, zo weten we niet wat je perf waardes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AtlAntA schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:06:
[...]

Spread spectrum, bij gigabyte bclk op auto geloof ik laat de optie zien om dit op disable te zetten, daarna kan je bus op 100 manueel zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Light21M
neox387 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:20:
[...]

Spread spectrum, bij gigabyte bclk op auto geloof ik laat de optie zien om dit op disable te zetten, daarna kan je bus op 100 manueel zetten
neox387 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:20:
[...]

heb het gevonden idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Light21M
Bschnitz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:16:
[...]

Schuif eens tabel1 op zodat we alles zien, zo weten we niet wat je perf waardes zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5H_sLAXyBrv2t9ieXwmeYRIKQc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ITfj0QgJr2S9eetLFBrY6Nyb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Core 0 en 2 zijn dus je beste cores, je kan zeker de 700 CPUZ single halen als je wilt. Je doet dus iets fout....

Ik gok dat die te warm gaat worden en zijn boost inzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoh
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-10-2023
Zijn core 0 en 2 niet de beste cores ?
Pagina: 1 ... 11 ... 40 Laatste