Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het begin van een totale wanorde in Europa m.b.t. de droneregels is begonnen :( . Het is allemaal al niet heel duidelijk en transparant voor de gemiddelde consument en met veel bureaucratie (RDW geneuzel)! Nu voert Duitsland zelfs een verbod in voor het vliegen boven bewoonde bebouwing! Dit mag in Nederland wel met een drone van minder dan 250 gram buiten de No-Fly Zones.

Een groot pluspunt van de EU regelgeving was dat door heel Europa dezelfde regels gelden. Dat verandert nu! :'(

Zie:
https://www.dronewatch.nl...uchten-boven-woningen-in/

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:29
Als het alleen bij Duitsland blijft valt het nog mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SpikeHome schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:48:
Als het alleen bij Duitsland blijft valt het nog mee.
Dit is het begin van het einde. Buiten het feit dat je dus nu voor elk land alle regels weer moet napluizen is het gewoon een uitnodiging voor de lidstaten om zoiets ook in te voeren. De privacy discussie is ook hier een 'hot item'.

Tegenwoordig filmt iedereen alles wat los en vast zit met de smartphone. Zeker bij ongelukken, eerst filmen en dan misschien helpen :( . Iedereen vind dat blijkbaar normaal.

Maar als er dan een drone overvliegt dan staat iedereen op z'n achterste benen! "Oh, ik wordt vanuit de lucht gefilmd". "Verbieden die handel!".

Bekrompen reactie! Veruit het merendeel van de drone vliegers gaat volwassen om met de regelgeving/vrijheden. Over het algemeen beter als de gemiddelde smartphone gebruiker.

Ik vrees helaas dat het er in de toekomst niet beter op wordt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:31

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Nou ja, dat verval van één set regels was al in gang gezet door o.a. het Nederlandse verbod om in het donker te vliegen.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SnoeiKoei schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:11:
Nou ja, dat verval van één set regels was al in gang gezet door o.a. het Nederlandse verbod om in het donker te vliegen.
Klopt helemaal.

Hoe gaat de gemiddelde handhaver en de gemiddelde consument dit allemaal bijhouden? :X :? 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

SpeedingWilly schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:25:
[...]

Klopt helemaal.

Hoe gaat de gemiddelde handhaver en de gemiddelde consument dit allemaal bijhouden? :X :? 8)7 |:(
De gemiddelde consument is 100% verantwoordelijk om dat zelf uit te zoeken, zoals dat ook met de verkeerswet (voorrangsregels en maximum snelheden e.d.) geldt. Maar ik ben het met je eens dat het er niet eenvoudiger op wordt terwijl dat wel de bedoeling was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 19:41
Mijn Mini 2 is een maandje geleden gaan zwemmen 🙈 hoewel het toestel na drogen toch nog vloog heb ik hem ter reparatie gezonden om accidenten te voorkomen want soms gaf hij bij opstart een navigatiefout ☺️

Maar goed, de drone kan dus wel wat verdragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niet meer van toepassing

[ Voor 129% gewijzigd door SpeedingWilly op 31-05-2021 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:14

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Wilde de dagdeal ook net melden. Ik kon heláas niet wachten en heb hem zelf voor de volle prijs 3 weken geleden gekocht 😬, pak deze deal als je hem wilt hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:15
Nickrsd schreef op zondag 30 mei 2021 @ 02:59:
Wilde de dagdeal ook net melden. Ik kon heláas niet wachten en heb hem zelf voor de volle prijs 3 weken geleden gekocht 😬, pak deze deal als je hem wilt hebben
Ik 2 weken geleden bij bol.com. Wil hem bijna inpakken en retour doen en vervolgens opnieuw bestellen. :o
Edit: Na contact met de klantenservice heb ik het prijsverschil als cadeaubon gekregen _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door cliors op 30-05-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:14

Nickrsd

Dat ga ik ook proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:24
EU wet gaat boven Duitsland ‘wet’ , dus als Duitsland iets verbiedt zoals het vliegen met een micro drone (<250gr) boven bebouwing buiten mo-fly zone terwijl in de hele EU is afgesproken dat dat wel mag, plaatsen zij zich buiten de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:24
SpeedingWilly schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:25:
[...]

Klopt helemaal.

Daarvoor hebben we dus gelukkig EU wetgeving. En op basis daarvan een micro drone aangeschaft. Moet niet gekker worden dat wetten niet zouden gelden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:12

Sandyman538

SandstorM [148839]

mv_ak schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:19:
EU wet gaat boven Duitsland ‘wet’ , dus als Duitsland iets verbiedt zoals het vliegen met een micro drone (<250gr) boven bebouwing buiten mo-fly zone terwijl in de hele EU is afgesproken dat dat wel mag, plaatsen zij zich buiten de wet.
Ik wens je nu op voorhand al veel succes met de discussie die je gaat voeren met een Duitse wetshandhaver. Landen kunnen nog steeds zelf afwijkende wetten hanteren (waar je je dan ook aan moet houden). En dan kom je er niet met 'ja maar van de Europese wet mag het wel hoor'.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Heeft iemand ervaringen met de DJI Fly app en waarom ie schokkerig kan zijn? De laatste keren nooit een probleem gehad maar vanmiddag heb ik wel beeld maar een gigantische vertraging in het beeld (dat meevliegen met een ding onmogelijk is) of zwart beeld maar wel een verbinding tussen controller en drone. De drone laat zich in alle gevallen wel gewoon vliegen.

Mijn telefoon is een Huawei P smart 2018. Of kan dit met de laatste update te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Maken jullie de video's altijd via de mobiele app of importeren jullie ze ook in andere programma op de laptop bijvoorbeeld.
De app is handig maar zo lastig werken. Ik ga het eventueel even proberen door m'n telefoon met mijn laptop te verbinden en op groot scherm te werken. Een middagje filmen kan zomaar 30 losse filmpjes opleveren en om die dan op je telefoon uit te zoeken.. :/

[ Voor 16% gewijzigd door cliors op 30-05-2021 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:15

qless

...vraag maar...

Ik haal altijd sd kaartje eruit en lees die uit op de computer, gaat veel sneller. Foto's direct naar Lightroom, videos naar map met bron bestanden.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
qless schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:28:
Ik haal altijd sd kaartje eruit en lees die uit op de computer, gaat veel sneller. Foto's direct naar Lightroom, videos naar map met bron bestanden.
Ja dat lijkt mij inderdaad de enige manier. Vond de app wel handige filters en easy knip en plak mogelijkheden hebben en de soundtracks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Ik edit liever op groot scherm in final cut pro, op mobiel vindt ik niet zo handig/te klein scherm

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Vandaag nog even de mini 2 uitgelaten...boven de snelweg.

(ja dat mag hier)

3 shots, auto's weggehaald in photoshop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhuJmc08ObBsyV9DPuezCYD_vpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJtZzcRdKQ8oCQH3u5PwnGUx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 11:49
qless schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:49:

(ja dat mag hier)

[Afbeelding]
Gave foto, je alleen bent 1 auto vergeten ;)
De onderste rechte weg, die van links in beeld komt staat er nog een in de schaduw van de boom :9

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
BlackWhizz schreef op zondag 30 mei 2021 @ 19:32:
Heeft iemand ervaringen met de DJI Fly app en waarom ie schokkerig kan zijn? De laatste keren nooit een probleem gehad maar vanmiddag heb ik wel beeld maar een gigantische vertraging in het beeld (dat meevliegen met een ding onmogelijk is) of zwart beeld maar wel een verbinding tussen controller en drone. De drone laat zich in alle gevallen wel gewoon vliegen.

Mijn telefoon is een Huawei P smart 2018. Of kan dit met de laatste update te maken hebben?
Was je aan het filmen? Ik heb hier ook last van, maar alleen tijdens het filmen. Volgens mij kan mijn mobiel de videoprocessing/transfer niet tegelijkertijd aan en daardoor hangt de app. App geforceerd afsluiten en opnieuw starten helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
H92! schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:16:
[...]

Was je aan het filmen? Ik heb hier ook last van, maar alleen tijdens het filmen. Volgens mij kan mijn mobiel de videoprocessing/transfer niet tegelijkertijd aan en daardoor hangt de app. App geforceerd afsluiten en opnieuw starten helpt.
Nee, was al op het moment dat je de drone op wil laten. Eigenlijk de eerste poging schokkerige videobeelden, daarna zwart beeld maar een drone die wel reageert op de controller. Ook na herstart van de telefoon btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
qless schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:49:

[Afbeelding]
Waar is hier? in NL mag het niet.

Gave foto! Misschien een leuk idee om het omgekeerde eens te doen. Meerdere foto's maken en in Photoshop de foto vol zetten (niet te vol) met auto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

België, ik mag hier wel over snelwegen, spoorlijnen etc.
Gevangenis Enzo mag niet, maar die staan keurig op de drone kaart

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Bullshit, Duitsland en andere landen hebben ruimte om uitzonderingen te maken. In Nederland mag je zoals eerder gezegd niet 's nachts vliegen terwijl de EU-wetgeving het niet verbiedt. Je bent gewoon in overtreding als je het toch doet en een rechter laat geen spaan heel van je argument dat het van de EU mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
Zul je zien na aanschaf van Drone in anticipatie op de nieuwe EU drone regels is het allemaal weer een zooitje zodra je weer op vakantie kan en er echt weer gebruik van kan maken.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

SpeedingWilly schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:04:
[...]

Waar is hier? in NL mag het niet.

Gave foto! Misschien een leuk idee om het omgekeerde eens te doen. Meerdere foto's maken en in Photoshop de foto vol zetten (niet te vol) met auto's :)
Dat hoeft niet met Photoshop, gewoon in de spits de foto's maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:30

amphora

Websites & Fotografie

Denk het niet. EU wet is de basis. Ieder land mag daar z'n eigen regels aan toevoegen. Zoals Nederland met niet in het donker en niet boven snelwegen.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
amphora schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:33:
[...]

Denk het niet. EU wet is de basis. Ieder land mag daar z'n eigen regels aan toevoegen. Zoals Nederland met niet in het donker en niet boven snelwegen.
Ook niet boven alle 80km+ wegen, spoorlijnen en 'kunstwerken' (dat is echt }:O shit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Wegen (vooral snelwegen) kan ik nog begrijpen, bestuurders kunnen schrikken. Bij een trein snap ik het al niet echt, die kan niet even het andere spoor opzoeken als de machinist zou schrikken...En de kunstwerken kunnen echt wel tegen een dronetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:30

amphora

Websites & Fotografie

qless schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:23:
Wegen (vooral snelwegen) kan ik nog begrijpen, bestuurders kunnen schrikken. Bij een trein snap ik het al niet echt, die kan niet even het andere spoor opzoeken als de machinist zou schrikken...En de kunstwerken kunnen echt wel tegen een dronetje.
Heeft niets met schrikken te maken, maar met risico's. Ik snap het wel. Als een vogel je drone raakt en hij stort stuurloos recht naar beneden op een auto die 120km/uur rijdt... Dat wil je niet. Natuurlijk, risico is klein maar ik begrijp dat ze het willen voorkomen.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennydg
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-01-2024
Ik ben nieuw in de dronewereld, en zoals vele beginners zoekend waar ik wel en niet kan vliegen. Ik heb begrepen (voor België) dat je op de website van Droneguide de verschillende geozones kunt raadplegen.

Het is wel allemaal een beetje vaag vind ik. Want heel West-Vlaanderen is HTA, wilt dat dan zeggen dat je normaal gezien daar niet mag vliegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cliors
Ik heb m'n eerste filmpje gemaakt met de mavic mini 2 in het Lage Bergse Bos te Rotterdam.
Achteraf kwam ik erachter dat ik maar in 1080p had geschoten :+
Ik heb de video bewerkt met PowerDirector. In principe niets aan nabewerking met filters gedaan, wat sowieso niet heel handig te doen is met het programma. Jammer dat DJI niet gewoon een desktop app heeft.
Op de drone zat een ND 16 filter.

Tips/kritiek zeer zeker welkom want in de zomer wil ik geen foutjes maken.

[ Voor 3% gewijzigd door cliors op 31-05-2021 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Altijd bij de mini de instellingen nalopen. Voor gewoon filmen, maar ook voor de quickshots (die gebruiken eigen instellingen)
Valt Lage Bergse Bos niet onder CTR Rotterdam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Lennydg schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:10:
Ik ben nieuw in de dronewereld, en zoals vele beginners zoekend waar ik wel en niet kan vliegen. Ik heb begrepen (voor België) dat je op de website van Droneguide de verschillende geozones kunt raadplegen.

Het is wel allemaal een beetje vaag vind ik. Want heel West-Vlaanderen is HTA, wilt dat dan zeggen dat je normaal gezien daar niet mag vliegen?
Als de zone volledig rood is gekleurd is deze actief, maar er zijn heel veel HTA zones die niet actief zijn, of alleen tijdens daguren. Als de zone geel gekleurd is wordt deze later op de dag actief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cliors
qless schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:14:
Altijd bij de mini de instellingen nalopen. Voor gewoon filmen, maar ook voor de quickshots (die gebruiken eigen instellingen)
Valt Lage Bergse Bos niet onder CTR Rotterdam?
Ik geloof dat ik net buiten het dik rode gebied zat. Tenminste op de kaart die ik bekeek voordat ik ging vliegen. CTR valt het wel in zie ik net. Drone PreFlight geeft volgens mij verboden voor alle klasse's aan. :/
Ik zag op youtube vooraf ook wat drone filmpjes en dacht dat het wel ok zat. Blijkbaar niet.

[ Voor 8% gewijzigd door cliors op 31-05-2021 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSXnoob
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-08 10:11
Ik zal wel blind zijn, maar waar in godsnaam moet ik mijn mini 2 registreren bij rwd? ik zie de pagina met alle info en uitleg maar nergens een register optie. Of zijn er overige landen/opties waar het beter/goedkoper kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cliors schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:04:
Ik heb m'n eerste filmpje gemaakt met de mavic mini 2 in het Lage Bergse Bos te Rotterdam.
Ik heb de video bewerkt met PowerDirector. In principe niets aan nabewerking met filters gedaan, wat sowieso niet heel handig te doen is met het programma. Jammer dat DJI niet gewoon een desktop app heeft.

[YouTube: Lage Bergse Bos]
Je yaw lijkt een beetje schokkerig. Ervaar dit bij mezelf niet. Verder nice filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSEDA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:20
FSXnoob schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:26:
Ik zal wel blind zijn, maar waar in godsnaam moet ik mijn mini 2 registreren bij rwd? ik zie de pagina met alle info en uitleg maar nergens een register optie. Of zijn er overige landen/opties waar het beter/goedkoper kan?
Je moet jezelf registreren bij de RDW en niet je drone, hier is alles te vinden:

https://www.rdw.nl/partic...itantnummer-van-een-drone

Kopje "Zo werkt het aanvragen van uw exploitantnummer" voor de butten naar de aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSXnoob
  • Laatst online: 23-08 10:11
DarkSEDA schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:59:
[...]

Je moet jezelf registreren bij de RDW en niet je drone, hier is alles te vinden:

https://www.rdw.nl/partic...itantnummer-van-een-drone

Kopje "Zo werkt het aanvragen van uw exploitantnummer" voor de butten naar de aanvraag.
Ahh ik zie het nu pas, dacht dat <250gram ook met camera alleen aanvragen vliegbewijs nodig was, dus 10e kosten bij rdw. Dat je de exploitantnummer niet nodig had. Zijn er geen andere landen waar je het gratis kan doen? Ierland optie kan niet meer, Oostenrijk ook niet meer gratis, waarom betalen als andere het wel gratis kunnen terwijl de regel overal het zelfde is motto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Verwijderd schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:31:
[...]

Je yaw lijkt een beetje schokkerig. Ervaar dit bij mezelf niet. Verder nice filmpje
Thx (y)
Ik heb wel 3 accu's leeggetrokken en tussendoor ook weer opgeladen en opnieuw gebruikt voor in ieder geval genoeg materiaal :)

Het schokkerige zag ik toevallig ook bij het bekijken. Ik geloof dat het niet bij elke scene was. Zou zomaar kunnen dat het encoden met power director niet helemaal goed ging. Kan er ook een andere reden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSEDA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:20
FSXnoob schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:22:
[...]

Ahh ik zie het nu pas, dacht dat <250gram ook met camera alleen aanvragen vliegbewijs nodig was, dus 10e kosten bij rdw. Dat je de exploitantnummer niet nodig had. Zijn er geen andere landen waar je het gratis kan doen? Ierland optie kan niet meer, Oostenrijk ook niet meer gratis, waarom betalen als andere het wel gratis kunnen terwijl de regel overal het zelfde is motto.
Vliegbewijs heb je voor een mini 2 niet nodig.

Exploitantnummer moet je in het land aanvragen waar je woonachtig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superiscch
superiscch schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:44:
Mijn Mini 2 is een maandje geleden gaan zwemmen 🙈 hoewel het toestel na drogen toch nog vloog heb ik hem ter reparatie gezonden om accidenten te voorkomen want soms gaf hij bij opstart een navigatiefout ☺️

Maar goed, de drone kan dus wel wat verdragen.
Bericht gekregen van DJI dat ze hem kosteloos gaan repareren 😁 morgen heb ik hem al terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
superiscch schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:26:
[...]

Bericht gekregen van DJI dat ze hem kosteloos gaan repareren 😁 morgen heb ik hem al terug
Nice! DJI is erg coulant hoor ik wel vaker.
Zien ze het als een productfout dat 'ie is gaan zwemmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 12:23
cliors schreef op zondag 30 mei 2021 @ 19:50:
Maken jullie de video's altijd via de mobiele app of importeren jullie ze ook in andere programma op de laptop bijvoorbeeld.
De app is handig maar zo lastig werken. Ik ga het eventueel even proberen door m'n telefoon met mijn laptop te verbinden en op groot scherm te werken. Een middagje filmen kan zomaar 30 losse filmpjes opleveren en om die dan op je telefoon uit te zoeken.. :/
Vooral niet je telefoon gebruiken om je video's vanaf te halen. De video's staan op de sd kaart in je drone 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
Cheesy schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:39:
[...]

Nice! DJI is erg coulant hoor ik wel vaker.
Zien ze het als een productfout dat 'ie is gaan zwemmen?
Geen idee 😀

Ik heb wel niet gezegd dat hij gezwommen heeft 🙈 enkel wat het probleem nadien was 😀 ik dacht wel dat ze het gingen zien of ze hebben het gezien en hebben er niks over gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
Hoi allemaal,

Ben me aan het verdiepen in de DJI Mini 2, en dus daarmee ook in de regelgeving. Daar wist ik echt nog niks van, dus is nogal een eye opener hahaha.

Want klopt het dat op deze map de rode cirkels simpelweg aangeven: verboden te vliegen?
https://map.godrone.nl/#loc=51.9388466,4.4733453,12

Het filmpje van @cliors een paar posts hierboven (mooi gedaan trouwens!) is dan toch eigenlijk dik in dat rode gebied?

Hoop dat ik het fout heb trouwens want anders heb ik weinig aan een drone vrees ik ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
mikkelnl schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:36:
Het filmpje van @cliors een paar posts hierboven (mooi gedaan trouwens!) is dan toch eigenlijk dik in dat rode gebied?
Hoop dat ik het fout heb trouwens want anders heb ik weinig aan een drone vrees ik ;-)
Lage Bergse Bos valt blijkbaar onder No-Drone zone, Controle Zone en stukje Prohibited Area.
Lijkt mij no go en inderdaad Rotterdam en omgeving lijkt totaal niet te kunnen. Snap niet veel van al die benamingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003

Sandyman538

SandstorM [148839]

cliors schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:52:
[...]

Lage Bergse Bos valt blijkbaar onder No-Drone zone, Controle Zone en stukje Prohibited Area.
Lijkt mij no go en inderdaad Rotterdam en omgeving lijkt totaal niet te kunnen. Snap niet veel van al die benamingen.
Een control zone ligt om een door luchtverkeersleiders gecontroleerde luchthaven heen. Daar mag je recreatief sowieso helemaal niet in vliegen. Prohibited heb je vaak om industrie en dergelijke heen. Maar als je de map bekijkt zie je dat rode gebieden je sowieso niet mag vliegen. In de toekomst verwacht ik wel dat dit flexibeler gaat worden met bijvoorbeeld hoogte restricties voor de drone en dat je er dan wel mag vliegen. Maar dat gaat nog wel een paar jaar duren.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Ik heb vandaag weer een beetje gespeeld met de drone en had het probleem dat het beeld bevriest wanneer ik in 4K opneem. Zodra ik de opname stop springt het beeld direct weer naar "live". Op 1080 heb ik dit probleem niet :?

Ik vind het slecht presteren wanneer het begint te schemeren overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Al eens met andere telefoon geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
qless schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:13:
Al eens met andere telefoon geprobeerd?
Nee. Ik heb een Samsung S21 Ultra. Neem aan dat deze het aan moet kunnen gewoon? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:22
cliors schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:04:

[YouTube: Lage Bergse Bos]
Leuk filmpje! Ik ervaar het schokkerige inderdaad ook. Welke camera-instellingen heb je gebruikt om de beelden op te nemen? Mogelijk dat je hier nog mee kunt spelen om _betere_ beelden te krijgen.

Stack Sats

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cliors schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 02:17:
Ik heb vandaag weer een beetje gespeeld met de drone en had het probleem dat het beeld bevriest wanneer ik in 4K opneem. Zodra ik de opname stop springt het beeld direct weer naar "live". Op 1080 heb ik dit probleem niet :?

Ik vind het slecht presteren wanneer het begint te schemeren overigens.
Vaak heeft dit te maken met een te trage SD-kaart. Wat voor SD kaart gebruik je?

Een andere oorzaak kan zijn het onjuist gebruik van de videobewerkingssoftware. Als je b.v. een 30fps bronbestand in een 25fps filmpje monteert, kan dit schokkerig overkomen.

Eerste controle is iig je bronbestand controleren. Is dit bestand wel goed, dan ligt het niet aan je camera instellingen, maar aan de bewerking die je gedaan hebt.

[ Voor 26% gewijzigd door SpeedingWilly op 03-06-2021 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Stovirpi schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:32:
[...]

Leuk filmpje! Ik ervaar het schokkerige inderdaad ook. Welke camera-instellingen heb je gebruikt om de beelden op te nemen? Mogelijk dat je hier nog mee kunt spelen om _betere_ beelden te krijgen.
Zijn de schokken ook in de orignele bestanden te zien?
Zo niet dan is het gewoon een export-kwestie van je videobewerking-software.
Deze fps-instellingen moeten overeenkomen met de fps van de orignelen. Uit m'n hoofd is dat 30fps.

Als de schokken in de originele bestanden te zien is, dan is je sluitertijd te kort. Simpel gezegd zit er dan teveel tijd tussen de verschillende beelden, en dit zie je als schokjes. Je kan dan een ND-filter gebruiken zodat de sluitertijd langer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cheesy schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:38:
[...]

Als de schokken in de originele bestanden te zien is, dan is je sluitertijd te kort. Simpel gezegd zit er dan teveel tijd tussen de verschillende beelden, en dit zie je als schokjes. Je kan dan een ND-filter gebruiken zodat de sluitertijd langer wordt.
Dit klopt niet helemaal. Bij een heel korte sluitertijd (b.v. zonnig weer zonder ND-filter, waarschijnlijk de instelling die gebruikt is), komt dat wat onnatuurlijk over, maar juist niet schokkerig. B.v is de sluitertijd dan 1/2000 sec.

In jouw verhaal is de sluitertijd te lang, niet te kort.

Bij een heel lange sluitertijd (b.v. bij zwaar bewolk/schemering/verkeerd gebruik ND filter) is deze b.v. 1/10 - 1/30 sec. Dit kan schokkerig overkomen, omdat de tijd tussen 2 beelden te lang is. Dit ervaar je als schokkerig.

Ideaal is een sluitertijd van 2x de framerate (180 graden regel). Dus bij 4K@30fps moet je proberen de sluitertijd op 1/60 te krijgen m.b.v. een ND filter. Omdat in de praktijk de lichtomstandigheden ook veranderen tijdens het vliegen (b.v. zon achter wolken, draaien van je drone), is het verstandig om de sluitertijd iets korter te kiezen, zodat de sluitertijd niet onder 1/30 sec gaat zakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cliors
SpeedingWilly schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:36:
[...]

Vaak heeft dit te maken met een te trage SD-kaart. Wat voor SD kaart gebruik je?

Een andere oorzaak kan zijn het onjuist gebruik van de videobewerkingssoftware. Als je b.v. een 30fps bronbestand in een 25fps filmpje monteert, kan dit schokkerig overkomen.

Eerste controle is iig je bronbestand controleren. Is dit bestand wel goed, dan ligt het niet aan je camera instellingen, maar aan de bewerking die je gedaan hebt.
Ik zie idd dat ik van 30 naar 25 heb gemonteerd, al heb ik het idee dat het origineel ook schokt.
Zie hier (tegen het einde)

Ik gebruik een Sandisk Extreme 128gb u3 a2 160mb/s kaart
Stovirpi schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:32:
[...]

Thanks! Ik heb hier op 1080 geschoten en gewoon `auto` instellingen gebruikt. Er zat ook nog een ND 16 filtertje op.

[ Voor 15% gewijzigd door cliors op 03-06-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De kaart zal idd geen probleem zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:22
cliors schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:19:
[...]

Thanks! Ik heb hier op 1080 geschoten en gewoon `auto` instellingen gebruikt. Er zat ook nog een ND 16 filtertje op.
Door het op handmatig in te stellen ga je waarschijnlijk vloeiendere beelden krijgen. Meer is echter niet altijd beter. Filmen op 60FPS geeft een onnatuurlijker gevoel dan 24 of 30FPS. Ga je echter snelle bochten / bewegingen maken dan wil je toch weer een hogere FPS. Zie ook de tips hierboven!

Stack Sats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cliors
https://forum.dji.com/for...eid%26typeid%3D766&page=4

Ik ben niet de enige met een Samsung S21 Ultra en het 4K probleem. De 1.4.0 versie van de DJI app was de laatste compatible versie met mijn toestel. Even deinstalleren dan en niet upgraden.. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
SpeedingWilly schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:54:
[...]

Dit klopt niet helemaal. Bij een heel korte sluitertijd (b.v. zonnig weer zonder ND-filter, waarschijnlijk de instelling die gebruikt is), komt dat wat onnatuurlijk over, maar juist niet schokkerig. B.v is de sluitertijd dan 1/2000 sec.
Wat bedoel je met onnatuurlijk? Ik heb m'n post nogmaals gelezen maar heb niet de indruk dat die onjuist is. Misschien kan je me overtuigen ;)
Bij een heel lange sluitertijd (b.v. bij zwaar bewolk/schemering/verkeerd gebruik ND filter) is deze b.v. 1/10 - 1/30 sec. Dit kan schokkerig overkomen, omdat de tijd tussen 2 beelden te lang is. Dit ervaar je als schokkerig.
Die sluitertijd is toch onmogelijk, omdat dit langer is dan de 1 frame?

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/Time-lapse_exposure_time.svg/500px-Time-lapse_exposure_time.svg.png
Bovenste plaatje ca. 1/250 bij 30 fps = te korte sluitertijd = schokkerig
Middelste plaatje 1/60 bij 30 fps = juistje sluitertijd
Onderste plaatje ca. 1/40 bij 30 fps = lange sluitertijd = meer blur / cinematic

[ Voor 17% gewijzigd door Cheesy op 03-06-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
cliors schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:19:
[...]

Ik zie idd dat ik van 30 naar 25 heb gemonteerd, al heb ik het idee dat het origineel ook schokt.
Zie hier (tegen het einde)
[YouTube: test]

Ik gebruik een Sandisk Extreme 128gb u3 a2 160mb/s kaart

[...]

Lastig te zien, maar zou ook wel eens aan een haperende gimball kunnen liggen. Dat ding loopt natuurlijk constant te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cheesy schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:39:
[...]

Wat bedoel je met onnatuurlijk? Ik heb m'n post nogmaals gelezen maar heb niet de indruk dat die onjuist is. Misschien kan je me overtuigen ;)
[...]

Die sluitertijd is toch onmogelijk, omdat dit langer is dan de 1 frame?
Als je een sluitertijd hebt die heel hoog is (bv 1/2000sec), dan is alles haarscherp, ook bewegende objecten. Dat komt onnatuurlijk over voor het oog.

Daarom is er ook de 180 graden regel, die zegt dat de sluitertijd het dubbele moet zijn van de frame rate. Als je dan laag over een weiland vliegt, is het beeld onder gebeurde, wat voor het menselijk oog natuurlijk overkomt.

Verder is een sluitertijd van minder dan 1/30 sec zeker mogelijk (in manual mode). Je zult dan zien dat het getalletje rood wordt.

Jij had het over een te korte sluitertijd, maar je bedoelt een te lange sluitertijd. :). Als die langer wordt dan 1/30 sec kun je schokken gaan zien.

Die schokkerige beweging waar jij het over hebt is iets anders dan de schokken die in de video zitten volgens mij.

[ Voor 8% gewijzigd door SpeedingWilly op 03-06-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
SpeedingWilly schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:07:
Die schokkerige beweging waar jij het over hebt is iets anders dan de schokken die in de video zitten volgens mij.
Dat denk ik ook. Wellicht gimball, geheugenkaart of processor.
Jij had het over een te korte sluitertijd, maar je bedoelt een te lange sluitertijd. :). Als die langer wordt dan 1/30 sec kun je schokken gaan zien.
Een te korte sluitertijd levert in ieder geval geen vloeiende bewegingen op. Waarschijnlijk doelen we op verschillende schokken inderdaad.

Zou kunnen dat dit digitaal anders is, maar ik maak altijd de vergelijking met analoog.
Analoog kun je een frame natuurlijk nooit langer belichten dan de framerate. Het volgende frame staat immers alweer klaar. De 180 regel is namelijk de helft van 360. In de tijd dat het frame niet belicht werd, kon mooi het volgende frame klaargezet worden. Blijkbaar is die halve waarde voor ons brein prettig.

Ik weet niet wat er digitaal gebeurt als je een sluiter gebruik van 1/15 bij 30fps. In principe zou naar mijn idee de framerate dan gereduceerd worden naar 15 fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cheesy schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:33:
[...]

Dat denk ik ook. Wellicht gimball, geheugenkaart of processor.
[...]
Ik weet niet wat er digitaal gebeurt als je een sluiter gebruik van 1/15 bij 30fps. In principe zou naar mijn idee de framerate dan gereduceerd worden naar 15 fps.
Ja, en dan kun je schokken zien. Maar de schok die in het filmpje te zien was, is incidenteel. Dat kan dus te maken hebben met de videobewerking, of bovengenoemde zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJI brengt de ‘budget Mini SE’ uit in USA:
https://www.dronewatch.nl...del-mini-se-uit-in-de-vs/

Niet interessant, want drone heeft WiFi verbinding. Dit is eigenlijk een Mini 1 met de controller van de Mini 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Inderdaad gewoon een mini 1 met andere controller...maar met de wifi verbinding. Kan natuurlijk leuk zijn als ie goedkoop genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
qless schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:46:
Inderdaad gewoon een mini 1 met andere controller...maar met de wifi verbinding. Kan natuurlijk leuk zijn als ie goedkoop genoeg is.
Ga je spijt van krijgen. Vorige week was de Mini 2 FMC nog voor €479,- te koop. Veel betere koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Ik heb al een mini 2 fmc, alleen al voor raw en occusync

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Fantastisch ding, zo'n mini 2, maar je kunt wel erg dichtbij komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhEyV7t_oKl48HIR6N9Qpqef9EU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96LgGxwyYChMYzL6O09Spc9q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door qless op 04-06-2021 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Voor degenen die de €479-aanbieding pas gemist hebben, hij is nu €499 bij Amazon.
https://www.amazon.nl/dp/B07FSZQK27/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Jingles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 20:12
Even mijn ervaring delen met de Mavic Mini (1).

Na ruim een jaar vliegen met een mini ben ik erg gecharmeerd van de bang for buck van de Mavic Mini.
Ik heb in die jaar tijd een paar keer een kleine crash gemaakt, door achter uit te vliegen. Ik merk vooral als ik lange tijd vliegt dat ik toch wat nonchalanter wordt.Ik kwam er altijd af met een kapotte propeller of de schrik.

Maar mijn laatste crash was tegen een boom, en is de mini in de sloot terecht gekomen. Hij heeft er ruim 45 min in gelegen. Ik was erg blij dat ik hem weer gevonden had, op dat moment had ik hem meteen afgeschreven.
Stom van me! Ik had het weer geflikt, dit keer kwam ik er niet zo makkelijk van af. Batterij er meteen uit gehaald, en toch de drone even afgespoeld onder de kraan en in een bak met rijst gezet. Was blij dat ik de beelden had.

Na 1,5 week, heb ik hem uit de bak met rijst gehaald, met het idee hem maar een leuk plekje te geven aan de muur als decoratie. Maar toch even uit nieuwsgierigheid hem aan gezet. Wonder boven wonder ging hij aan, en de gimbal draaide soepel rond, de welbekende jingle kon hij ook nog maken(klinkt nu wel beetje schor). Tot mij verbazing kreeg ik ook nog beeld, hij deed de pre flight check prima, en gaf toen ready for take off!

Ik viel zowat van mijn stoel, dus gelijk even naar buiten gelopen en op een veilige afstand hem laten opstijgen. Dit ging zonder foutmelding. Toch voor de veiligheid hem maar gelijk aan de grond gezet. Omdat dit allemaal in de achtertuin was. Vanmiddag even in de weiland proberen..

Ik ben enorm verbaast dat hij dit allemaal overleefd heeft. Ik kan me niet voorstellen dat er helemaal geen schade kan zijn.. Dus fingers crossed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Wauw! Dat verwacht je dan echt niet.

Ik blijf gedoe houden met een live feed in DJI fly die gewoon te schokkerig is met te veel vertraging.

Inmiddels DJI fly verwijderd en opnieuw geinstallerd. Drone en controller zijn up to date. Video caching staat uit om de telefoon te ontlasten maar het blijft een probleem. Volgens de telefoon is er nog 1.27 gb RAM vrij en 2 van 32 gb vrij in de opslag van de telefoon. Of de omgeving nou warm/koud of licht/donker is het maakt niets uit.

Ohja, een Huawei P Smart van 2018. Het gekke is dat ik de drone een maandje ofzo niet gebruikt heb, maar daarvoor de boel probleemloos draaide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Mr.Jingles schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:24:
Even mijn ervaring delen met de Mavic Mini (1).
..

Ik viel zowat van mijn stoel, dus gelijk even naar buiten gelopen en op een veilige afstand hem laten opstijgen. Dit ging zonder foutmelding. Toch voor de veiligheid hem maar gelijk aan de grond gezet. Omdat dit allemaal in de achtertuin was. Vanmiddag even in de weiland proberen..

Ik ben enorm verbaast dat hij dit allemaal overleefd heeft. Ik kan me niet voorstellen dat er helemaal geen schade kan zijn.. Dus fingers crossed
Ik zou niet te vroeg juichen, een aantal effecten treed pas later op...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Jingles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 20:12
qless schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:29:
[...]

Ik zou niet te vroeg juichen, een aantal effecten treed pas later op...
Ja, hou er rekening mee. Maar blijft indruk wekkend dat zo verfijnd stukje elektronica na 45 min in de sloot te hebben gelegen. Alsnog weer stabiel blijft hoveren op 1,5 meter hoogte _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:04
Voor een volgende keer (zou het nu niet meer doen) zou je kunnen denken aan isopropyl alcohol. Geleid niet, verdrijft water. Op die manier krijgt corroderen geen kans meer tijdens het rijst-drogingsproces.

Ooit een verwassen GPS tracker zo kunnen redden. En heb nog een blik staan voor allerlei dingetjes.

Zelf net een Mini 2 opgepikt bij de MM. Wilde eigenlijk ff naar de afmeting kijken IRL... Maar ze hadden nog 1 staan en er is blijkbaar een aanbieding voor 499 (stond niet op de website). Dus maar meegenomen.

Nu nog aanmelden, en dan binnenkort maar eens een proefvlucht maken. En ff onderzoeken wat de écht handige apps zijn.

De firmware update waarmee je tijdens RTH nog kan filmen en draaien om mooie beelden te schieten heeft me overtuigd om hem ook maar te halen ipv te wachten op de Mini 3. Al vind ik geen 4k60 toch nog wel slikken aangezien ik dat wel wat gewend ben.

Nog ff Care Refresh afsluiten maar :+ aangezien ik niet de voorzichtigste vlieger zal zijn (oa boven water) en ook nog op zoek naar betaalbare ND filters O-) Die van sunnylife al gevonden, maar welke heb je voor video nodig? ND64 niet wat extreem?

[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 09-06-2021 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Waah schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:30:

Nog ff Care Refresh afsluiten maar :+ aangezien ik niet de voorzichtigste vlieger zal zijn (oa boven water) en ook nog op zoek naar betaalbare ND filters O-) Die van sunnylife al gevonden, maar welke heb je voor video nodig? ND64 niet wat extreem?
Op advies hier ergens in dit topic heb ik deze filters gehaald. (niet PL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel789456123
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-09 15:41
@cliors Welke filters / pack had je genomen? De 6pack met MCUV, CPL, ND4, ND8, ND16, ND32?
Of is enkel de ND filters voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cliors
roel789456123 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:57:
@cliors Welke filters / pack had je genomen? De 6pack met MCUV, CPL, ND4, ND8, ND16, ND32?
Of is enkel de ND filters voldoende?
Ik heb enkel de ND4,8,16,32 genomen. Niet getest uitvoerig nog dus kan er weinig over zeggen, maar het lijkt mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Net ff gevlogen, mooi speelgoed XD

Alleen de videos naar je telefoon sturen vind ik niet zo geweldig. 5MB/s duurt bést lang.
Mensen ervaring met een kleine iphone->microsd? De officiele dongel is wat te groot voor aan een sleutelbos.

Ik ga denk ik voor de CPL sowieso (ivm waterschittering) en een paar ND filters. Met of zonder CL weet ik nog niet zo goed. niet "uitzetten" is ook weer niet altijd handig.

[ Voor 27% gewijzigd door Waah op 10-06-2021 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid86
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 23:37
nvm :D

[ Voor 93% gewijzigd door Droid86 op 11-06-2021 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Droid86 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:01:
Vraagje, Heeft het nog zin om een mavic mini 2 te kopen of kan ik beter wachten op de drie?
SpeedingWilly in "[DJI (Mavic) Mini serie] Ervaringen en discussie"

[ Voor 3% gewijzigd door SpeedingWilly op 11-06-2021 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 19:57
Dat het bereik van de Mini 2 beter is door Ocusync weet ik (hoewel ik met de Mini 1 de 2km wel eens aangetikt heb), maar hoe gaat de Mini 2 met bomen tussen controller en drone? Daar loop ik met mijn Mini 1 toch wel geregeld tegen aan.

Ik zie dat de Mini 2 FMC behoorlijk goedkoper is geworden sinds introductie namelijk :)

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 14-06-2021 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
FastFred schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:24:
Dat het bereik van de Mini 2 beter is door Ocusync weet ik (hoewel ik met de Mini 1 de 2km wel eens aangetikt heb), maar hoe gaat de Mini 2 met bomen tussen controller en drone? Daar loop ik met mijn Mini 1 toch wel geregeld tegen aan.

Ik zie dat de Mini 2 FMC behoorlijk goedkoper is geworden sinds introductie namelijk :)
Ben laatst nog achter een dichte rij bomen langsgevlogen, op zo'n 300 meter afstand. Werkte prima.

Sowieso is bereik van de mini 2 wel top. Vanuit de tuin kan ik gewoon richting het parkje vliegen. Dan zitten er 2 rijen huizen tussen, maar bereik is dikke prima.

Slechts 1x echt bereik kwijt geweest. Dat was boven water, en dan de "hoek om". Toen was die hem wel echt kwijt. Maar toen was ik ook line of sight kwijt dus sowieso niet helemaal goed natuurlijk.

Tot nu toe echt onder de indruk. Mooie beelden, vliegt makkelijk. En RTH werkt goed kwam ik achter.

Enige nadeel is dat er geen hdr video op zit. Midden op de dag, willen schaduwen wel volledig dicht lopen. Wat niet geweldige plaatjes geeft. Maar vaak vanuit een andere hoek kijken werkt het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er is nieuwe firmware voor de DJI Mini 2 (v01.03.0000) die naast wat kleine verbeteringen ook compatibel is met de DJI Smart Controller!

In deze update zit ook een fix voor het batterij probleem. Zorg dat je alle batterijen (uit de FMC) in de drone stopt, wat elke batterij heeft een update nodig.

Update:
Ik heb de update getest en de Mini 2 werkt idd nu ook met de Smart controller. Helaas is wel iedere keer opnieuw linken nodig als je wisselt van controller.

[ Voor 60% gewijzigd door SpeedingWilly op 18-06-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
629 euro voor een afstandsbediening.. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cliors schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:10:
629 euro voor een afstandsbediening.. :F
Als die alleen gebruikt wordt voor de Mini 2 misschien erg duur, maar ik heb meer drones.

Verder is het niet alleen maar een afstandsbediening. Het scherm van jouw smartphone kan er iig niet tippen aan het scherm van de Smart Controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
SpeedingWilly schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:13:
[...]

Als die alleen gebruikt wordt voor de Mini 2 misschien erg duur, maar ik heb meer drones.

Verder is het niet alleen maar een afstandsbediening. Het scherm van jouw smartphone kan er iig niet tippen aan het scherm van de Smart Controller.
Met meerdere drones zou ik het ook nemen inderdaad en bij zonlicht is je telefoon niets waard helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
SpeedingWilly schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:13:
[...]

Wat grappig is. Want moderne smartphones (Samsung S21 ultra/iPhone 12 pro Max) zouden juist heel erg in de buurt komen kwa helderheid begreep ik uit reviews.

Maar goed, die telefoons zijn ook geen 629 euro :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Waah schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:55:
[...]

Wat grappig is. Want moderne smartphones (Samsung S21 ultra/iPhone 12 pro Max) zouden juist heel erg in de buurt komen kwa helderheid begreep ik uit reviews.

Maar goed, die telefoons zijn ook geen 629 euro :+
Nou ik heb een S21 ultra en je ziet niks wanneer de zon op het scherm schijnt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
cliors schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:10:
[...]

Nou ik heb een S21 ultra en je ziet niks wanneer de zon op het scherm schijnt :o
Dan gaat een DJI smart controller je ook niet redden. Uit tests halen beide namelijk 1000 nits op pure-white. En zal de OLED waarschijnlijk nog iets helderdere peak brightness hebben bij niet volledig wit......

Dus wat dat betreft: Er zijn sun-shades/monitor-hoods voor de Smart Controller met een reden :+ Er is maar weinig wat in de volle zon nog goed af te lezen is én ook bewegend beeld laat zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het scherm van de Smart Controller helderder is (en groter!) dan mijn iPhone 11 Pro die ook al erg fel kan zijn. De batterij van de iPhone gaat dan overigens wel erg snel leeg (weer een voordeel van de Smart Controller).

Maar dat terzijde, want we dwalen af…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:58
@SpeedingWilly bedankt voor je gave review :)

Nadat ik 4 jaar geleden al eens een drone wou kopen gisteren toch maar de knoop door gehakt je leeft maar 1x!

Maar die drone map daar snap ik niks van, ik ben zelf woonachtig in Losser en helaas valt mijn huis onder een NFZ dus effe stiekem oefenen achter thuis zit er niet in :(

Mijn vraag moet het exploitanten nummer van de rdw ook in geprogrammeerd worden in de mini 2 zodat de overheid ziet waar je drone is? Of is een sticker voldoende.

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!
deurklinkje schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:59:
@SpeedingWilly bedankt voor je gave review :)

Mijn vraag moet het exploitanten nummer van de rdw ook in geprogrammeerd worden in de mini 2 zodat de overheid ziet waar je drone is? Of is een sticker voldoende.
Een sticker is voldoende 👍.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-09 11:54
Ben overstag gegaan en toch het gespaarde vakantiegeld vorige week uitgegeven aan de Mini 2.
Unboxing was een beetje van: "ooo wat schattig" :D

Na laden en firmware updates en rdw exploitant sticker gelijk even gevlogen. Beetje de UI leren vooral. RTH is wel erg handig. Blijf uit de buurt vogel!. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKREUnCQUatNqR3JYMD_seBmcwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iaLejwHlAtUCXGLKOWhoyw9m.png?f=fotoalbum_large
Erg mooi allemaal. Je ziet beelden van om je huis die je eigenlijk nooit ziet. (ja iik heb nog geen filters of zo)

[ Voor 7% gewijzigd door Xfade op 23-06-2021 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
Straks komt mijn dji mini 2 binnen en het lijkt mij verstandig om gelijk dji care te nemen.

Wat bevelen jullie aan 1 jaar €48,99 of gelijk 2 jaar € 79,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deurklinkje schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:01:
Wat bevelen jullie aan 1 jaar €48,99 of gelijk 2 jaar € 79,-
Eigen keus natuurlijk, maar ik zou 1 jaar nemen (heb ik ook gedaan).

Weinig korting bij 2 jaar. Na een jaar krijg je van dji nog een mail met de optie om te verlengen. Verder ben je na een jaar wel gewend aan de Drone en neemt de kans op ongelukken af. Verder, als je het Drone virus te pakken krijgt koop je misschien de opvolger wel over een jaar 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
SpeedingWilly schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:55:
[...]

Eigen keus natuurlijk, maar ik zou 1 jaar nemen (heb ik ook gedaan).

Weinig korting bij 2 jaar. Na een jaar krijg je van dji nog een mail met de optie om te verlengen. Verder ben je na een jaar wel gewend aan de Drone en neemt de kans op ongelukken af. Verder, als je het Drone virus te pakken krijgt koop je misschien de opvolger wel over een jaar 😉.
Bedankt voor de tips

Net snel voor het eerst gevlogen was wel effe eng vooral het landen.

DJI care moet ik sowieso want zie het al gebeuren haha.

Hopelijk heb ik er straks weer een hobby / verslaving bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:15
Zojuist door de BTW dagen bij MediaMarkt een Mavic Mini Combo gescoord voor €294 (€304 - €10 voor nieuwsbrief):
https://www.mediamarkt.nl...y-more-combo-1644533.html

Mooie prijs lijkt me, daar kun je 'm nauwelijks 2e hands voor halen! :)

[ Voor 10% gewijzigd door iisworks op 24-06-2021 20:13 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 48 Laatste

Let op:
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.

Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2