|
[ Voor 87% gewijzigd door SpeedingWilly op 06-10-2023 08:08 . Reden: Review toegevoegd ]
|
[ Voor 87% gewijzigd door SpeedingWilly op 06-10-2023 08:08 . Reden: Review toegevoegd ]
[ Voor 161% gewijzigd door SpeedingWilly op 03-06-2022 15:47 ]
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Dit mis je ook naast de door jou genoemde punten als je voor de Mini 2 gaat:Marc1510 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:49:
Twijfel eraan om hiernaar te gaan vanaf de Mavic Air 2. Zou in dat geval het volgende kwijt raken:Qua regelgeving ben je dan wel flexibeler en op vakanties is het een stuk kleiner. Of mis ik nu echt iets?
- HDR
- Obstacle Avoidance
- Active Track?
Begin deze week was de Mavic Mini (1) FMC al 369 euro bij de Media Markt. Vergeleken met de Mini 2 FMC toch een verschil van 230 euro! Binnenkort zal het ook wel de laatste voorraad zijn die deze winkels van de Mini 1 hebben. Op het moment is de Mini 1 nog te koop bij DJI, maar verwacht dat deze voor eind dit jaar niet meer leverbaar zal zijn.SirJesse93 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:03:
Wanneer zou de Mavic Mini (1) zijn prijs nog waard zijn? Het lijkt me dat deze even daalt in prijs bij webwinkels als Bol, of heb ik dat fout?
[ Voor 16% gewijzigd door SpeedingWilly op 05-11-2020 10:04 ]
Ik heb daar wel een mening over.A.Temur1982 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:53:
Ik begrijp niet waarom het zo lang duurt voor er een opvolger voor de Mavic 2 uitkomt. De Mavic 1 kwam uit in 2016, de Mavic 2 in 2018 dus ik had eigenlijk gehoopt op een Mavic 3 dit jaar.. maar ja jammer genoeg niet dus..
Voor de rest wel leuk de Mavic Mini 2, vind het helemaal een plus punt dat ze nu occusync 2 hebben ipv dat Enhanched Wifi gebeuren.
[ Voor 21% gewijzigd door SpeedingWilly op 05-11-2020 10:02 ]
Precies, nu nog een dure drone op de markt brengen die over 2 maanden niet meer aan de dan geldende regels voldoet gaat niet gebeuren lijkt me. Beter in 1x goed, en dus wat langer wachten.SpeedingWilly schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:57:toon volledige bericht
[...]
Ik heb daar wel een mening over.N.B. Het ontbreken van een nieuw EU CE C0 label op de Mini 2 is niet zo erg, omdat drones in de 'speelgoedcategorie' tot 250 gram wel mogen doorvliegen in de Open subcategorie A1 na 1 januari 2023. Andere legacy drone die zwaarder zijn gaan vanaf 1 januari naar categorie A3 waardoor je ver weg moet blijven van mensen (geldt b.v. Mavic Air 2 en Mavic 2).
- De Mavic 3 is technologisch veel geavanceerder, moeilijker te maken, kost meer tijd om te ontwikkelen. Ze willen significante verbeteringen toevoegen t.o.v. de Mavic 2. Het zou me niet verbazen als deze drone 'al op de plank klaar ligt' en dat DJI wacht op een goed moment om die te introduceren. Introductie van de Mini 2 vlak voor de feestdagen en net voordat de nieuwe EU regels ingaan is natuurlijk erg slim
- Er is geen serieuze concurrent voor de Mavic 2 Pro, dus de noodzaak is er ook minder
- Ze willen een nieuw EU CE label op de Mavic 3 plakken. Aangezien nog niet alles in kannen en kruiken is met de nieuwe EU regelgeving moeten ze daar op wachten
Ik verwacht dat DJI halverwege 2021 uitkomt met de Mavic 3. Prijskaartje zal wel rond de 2000 euro liggen!
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Als je een App hebt die DNG kan bewerken waarschijnlijk wel.Scirocco schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:35:
Weet iemand of je de raw fotos ook op je telefoon kunt bewerken?
De Mini 2 heeft een nieuwe QuickTransfer functie om direct foto's van de drone naar jouw smartphone te downloaden zonder gebruik van de remote. Of dit alleen jpegs zijn of ook DNG foto's weet ik niet. Maximale transfer rate is 20MB/sec.Scirocco schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:12:
Maar kan je de raw ook direct van de drone naar je telefoon krijgen?
Ik lees ofwel dat het niet kan, ofwel dat raw alleen in een kleiner formaat over te brengen is.
Iemand hier ervaring mee?
[ Voor 73% gewijzigd door SpeedingWilly op 12-11-2020 15:22 ]
Het kan zijn dat de video-encoder - of het stroomverbruik daarvan - de limitatie is. De Mini 2 is een stuk kleiner en heeft dus een kleinere batterij, en misschien deed het te veel af aan de vluchttijd om continue 1080p te encoderen en te streamen.SpeedingWilly schreef op donderdag 5 november 2020 @ 06:51:
...
Wat mij opvalt in de specs: batterij is 14 gram lichter geworden (en de drone zelf dus 14 gram zwaarder). Verder is de OccuSync transmissie snelheid maar 8mbps bij 720p@30fps waar de Mavic Air 2 dit doet met 40mbps en 1080p@30fps. Waarom dit is weet ik niet. De Mini 2 en de Mavic Air 2 hebben namelijk dezelfde transmissiehardware (OccuSync 2).
Zou best kunnen. Ik had dan liever gehad dat ik in de app de keuze had om dit in te stellen: Of meer vliegtijd of betere transmissie van beelden.Balance schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:00:
[...]
Het kan zijn dat de video-encoder - of het stroomverbruik daarvan - de limitatie is. De Mini 2 is een stuk kleiner en heeft dus een kleinere batterij, en misschien deed het te veel af aan de vluchttijd om continue 1080p te encoderen en te streamen.
Hardware-encoders zijn tegenwoordig wel vrij efficient dus dit is ook maar een gok.
[ Voor 14% gewijzigd door SpeedingWilly op 05-11-2020 13:35 ]
Er gaan geruchten over een nieuwe Mavic 3 maar die gaat meer op de Inspire drone lijken.A.Temur1982 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:53:
Ik begrijp niet waarom het zo lang duurt voor er een opvolger voor de Mavic 2 uitkomt. De Mavic 1 kwam uit in 2016, de Mavic 2 in 2018 dus ik had eigenlijk gehoopt op een Mavic 3 dit jaar.. maar ja jammer genoeg niet dus..
Voor de rest wel leuk de Mavic Mini 2, vind het helemaal een plus punt dat ze nu occusync 2 hebben ipv dat Enhanched Wifi gebeuren.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
[ Voor 3% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-11-2020 14:55 ]
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTube[ Voor 37% gewijzigd door matthijst op 05-11-2020 22:31 ]
Dat hangt van het gebied af: per Natura 2000-gebied moet een droneverbod in het beheerplan staan, anders mag er in principe gevlogen worden. Dus; neem het op met de beheerder. Die kan vziw ook ontheffingen geven als er een verbod is (maar dat zal niet snel gebeuren, zeker als je een hobbyist bent).colossos schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:27:
Sorry als beetje off-topic maar ik kan geen actief algemeen drone forum vinden.
Ik ben me sinds kort aan het oriënteren op het aanschaffen van m'n eerste drone. Waarschijnlijk de DJI Mini 2. Naast video in 4K spreekt het nemen van foto's in RAW of DNG me vooral aan. Wat mij wel zorgen baart is waar je wel en niet mag vliegen in Nederland. Het is een wirwar aan regels maar ik heb het denk ik wel duidelijk voor mezelf. Alleen de Natura 2000 gebieden. Mag je daar nu wel of niet vliegen? Of verschilt dat per gebied?
[ Voor 10% gewijzigd door SnoeiKoei op 06-11-2020 09:58 ]
Om @SnoeiKoei aan te vullen. Hij heeft helemaal gelijk. In de praktijk komt het er al snel op neer dat alle natura 2000 gebieden verboden zijn voor (consumenten) drones. Professionals die de weg weten en ontheffing aanvragen mogen meer, maar dat is eigenlijk niet te doen voor de gemiddelde consument. Jammer maar waar!SnoeiKoei schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:55:
[...]
Dat hangt van het gebied af: per Natura 2000-gebied moet een droneverbod in het beheerplan staan, anders mag er in principe gevlogen worden. Dus; neem het op met de beheerder. Die kan vziw ook ontheffingen geven als er een verbod is (maar dat zal niet snel gebeuren, zeker als je een hobbyist bent).
Nou ja, het is iets gecompliceerder dan het broedseizoen alleen: de rest van het jaar fungeren Natura 2000 als rustgebieden voor dieren en gezien ons dichtbevolkte landje hebben de dieren die rust hard nodig. In de trekperiode en winter gaat het bijvoorbeeld om grote aantallen (water)vogels. Bij iedere verstoring vliegen die massaal op en dat kost uiteindelijk veel meer energie dan ze zich kunnen veroorloven. Ik snap volledig dat het jammer is dat de vrijheid van dronevliegen beperkt is maar er zijn veel meer belangen en die tellen (terecht) ook mee in dit soort overwegingen. Ik ben fervent natuurliefhebber en ik heb langs de waddenkust al meerdere keren meegemaakt dat een drone tienduizenden vogels de lucht in joeg, lang voordat ik doorhad dat er een drone vloog. Spectaculair gezicht maar niet goed voor de gezondheid van die vogels.SpeedingWilly schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:03:
[...]
Om @SnoeiKoei aan te vullen. Hij heeft helemaal gelijk. In de praktijk komt het er al snel op neer dat alle natura 2000 gebieden verboden zijn voor (consumenten) drones. Professionals die de weg weten en ontheffing aanvragen mogen meer, maar dat is eigenlijk niet te doen voor de gemiddelde consument. Jammer maar waar!
Natura 2000 gebieden zijn vaak verboden voor drones, vanwege de mogelijke verstoring van vogels die drones kunnen veroorzaken. In het broedseizoen kan dit betekenen dat vogels zo schrikken dat ze het nest verlaten en de jongen dus sterven. Ik vind dat spijkers op laag water zoeken. De gebieden zijn ook vaak het hele jaar verboden gebied, terwijl het broedseizoen maar kort is. Helaas is dat nu zoals het werkt. Hopelijk gaat er in de (nabije) toekomst iets veranderen als de No-Fly-Zones opnieuw bekeken worden. Dat gaat namelijk nog veranderen als onderdeel van de nieuwe Europese droneregels die op 31-12-2020 ingaan.
Mijn reactie op jouw post was uiteraard ook een aanvulling op de vraag van @colossos. Dus je geeft zelf het antwoord al: het mag (heel vaak) niet tenzij je speciaal ontheffing aanvraagt...SnoeiKoei schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:11:
[...]
Nou ja, het is iets gecompliceerder dan het broedseizoen alleen: de rest van het jaar fungeren Natura 2000 als rustgebieden voor dieren en gezien ons dichtbevolkte landje hebben de dieren die rust hard nodig. In de trekperiode en winter gaat het bijvoorbeeld om grote aantallen (water)vogels. Bij iedere verstoring vliegen die massaal op en dat kost uiteindelijk veel meer energie dan ze zich kunnen veroorloven. Ik snap volledig dat het jammer is dat de vrijheid van dronevliegen beperkt is maar er zijn veel meer belangen en die tellen (terecht) ook mee in dit soort overwegingen. Ik ben fervent natuurliefhebber en ik heb langs de waddenkust al meerdere keren meegemaakt dat een drone tienduizenden vogels de lucht in joeg, lang voordat ik doorhad dat er een drone vloog. Spectaculair gezicht maar niet goed voor de gezondheid van die vogels.
[ Voor 3% gewijzigd door SpeedingWilly op 06-11-2020 10:16 ]
Ja, ik stelde dan ook geen vraagSpeedingWilly schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:13:
[...]
Dus je geeft zelf het antwoord al: het mag (heel vaak) niet tenzij je speciaal ontheffing aanvraagt...
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Zeker aan te raden voor nieuwe dronebestuurders! En voor de Mini 2 zeker, omdat het vangnet van Obstacle Avoidance niet op de Mini 2 zit.thunder8 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:56:
Ik ben in de markt voor een Mini 2. Nog wel even een vraag aan de experts hier: Is de Care Refresh als een nieuwe dronebestuurder handig om meteen mee te bestellen? Zover ik het begrijp krijg je maximaal 2x een vervangende unit als je zelf een fout maakt, waarbij de Drone beschadigd raakt, als je voor 1 jaar kiest en 3x als je kiest voor 2 jaar?
[ Voor 91% gewijzigd door SpeedingWilly op 06-11-2020 11:21 ]
Dank, duidelijk. En DJI select membership? Ik was van plan de FMC te kopen, zodat ik ook de extra accu's en propellers heb. Met die membership krijg je 50% korting op de Care Refresh en kost die 25€ meer dan alleen de Care Refresh. Hebben jullie die ook en haal je de voordelen eruit?SpeedingWilly schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:02:
[...]
Zeker aan te raden voor nieuwe dronebestuurders! En voor de Mini 2 zeker, omdat het vangnet van Obstacle Avoidance niet op de Mini 2 zit.
Er zijn een paar voorwaarden die aan Care Refresh hangen. Maar waar het globaal op neerkomt, is dat alle crashes gedekt zijn, zo lang je de drone nog in je bezit hebt. Fly-aways of drones die naar de bodem van de oceaan zijn gezonden zijn dus niet gedekt! Je moet de beschadigde drone dus naar DJI kunnen sturen. En er zijn nog kosten aan verbonden. Kosten zijn €49,- voor de eerste replacement en €59,- voor de tweede replacement. Je krijgt dan een nieuwe drone, of een gerepareerde drone terug (als de schade niet zo groot is en vervanging van een onderdeel mogelijk is).
[ Voor 19% gewijzigd door SpeedingWilly op 06-11-2020 11:20 ]
Nogmaals dank! Laat de Select maar voor wat het is, als het verder niet echt voordeel oplevert. Voorlopig zal er geen andere drone bijkomen, ook gezien de nieuwe regels. Neem wel 2 jaar Care Refresh. Zoals je al zegt, er zitten geen obstacle avoidance sensoren op, dus de kans iets te raken is wel een stukje groter dan een drone met die opties. Bestel ook maar meteen de geheugenkaart mee. Kan wel voor een paar euro ex verzend deze in NL kopen, maar op deze wijze krijg ik alles in 1x thuis.SpeedingWilly schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:16:
Zie mijn aanvulling hierboven voor de kleine lettertjes...![]()
Ik heb er voor gekozen om DJI Select (nu) niet te kopen. Ik heb die al 2x aangeschaft in het verleden en je hebt niet zo veel aan de kortingsbonnen. Die kun je namelijk maar op een beperkt aantal producten toepassen, en de bonnen zijn maar één jaar geldig.
Grofweg kun je die kortingsbonnen alleen op accessoires inwisselen, en dan alleen maar van oudere producten. Een accu van de DJI Mavic 2 bijvoorbeeld levert je 20% voordeel op de prijs van €139,- op.
Je rekensom klopt idd. DJI Select kost €49 euro. Met 50% korting op Care Refresh voor de Mini 2 betaal je dus nog €25 euro meer. Als je 2-jarig Care Refresh op de Mini 2 wilt afsluiten van €79,- heeft het al meer zin. Dan ben je nog maar een paar euro's duurder en dan heb je die kortingsbonnen nog voor toekomstige aankopen.
De voordelen bij duurdere drones zijn groter omdat 50% korting op Care Refresh dan meer korting oplevert.
Als je 2 jaar Care Refresh afsluit voor €79,- dan heeft het dus wel zin, omdat je dan al bijna 40 euro korting krijgt, terwijl DJI Select €49,- kost.
[ Voor 13% gewijzigd door SpeedingWilly op 06-11-2020 11:35 ]
Dat kan blijkbaar niet. Krijg de melding dat ik niet eligible ben voor de aanschaf. Je moet eerst een DJI product hebben blijkbaar. Naja maakt ook niet echt uit, zolang de accessoires van de Mini 2 niet met korting gekocht kunnen worden met de vouchers.SpeedingWilly schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:34:
[...]
Als je 2 jaar Care Refresh afsluit voor €79,- dan heeft het dus wel zin, omdat je dan al bijna 40 euro korting krijgt, terwijl DJI Select €49,- kost.
Let wel op dat je eerst DJI Select aanschaft, en dan de codes ontvangt! Vervolgens kun je die dan inwisselen bij je Mini 2 aankoop en 2 jaar Care Refresh. Vaak kun je als nieuwe klant pas DJI Select aanschaffen na je eerste aankoop! Het kan dus zo zijn dat je DJI Select (nog) niet kunt aanschaffen.
[ Voor 11% gewijzigd door thunder8 op 06-11-2020 11:57 ]
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
[ Voor 86% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-11-2020 14:56 ]
Ik kan je garanderen dat dat geen probleem is. Ik heb genoeg ervaringen met Mavic 2 Pro met OccuSync 2. Ervaring in de stad heb ik echter niet, dat is (nu) nog zwaar verbodenmatthijst schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:44:
Ben vooral benieuwd naar een range test in de stad.
Hoef echt geen kilometer te vliegen maar meter of 500 zonder verlies van signaal zou leuk zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-11-2020 12:00 ]
Let ook op dat je (alle) batterijen in de drone stopt. Die hebben ook (vaak) een update nodig. Toch lullig als je in het veld staat.rimave schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:18:
...
O ja, de Mini 2 had gisterenavond gelijk al een update toen ik wilde activeren.
...
[ Voor 20% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-11-2020 12:22 ]
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTube[ Voor 36% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-11-2020 12:53 ]
Bij Amazon.nl. Was net op tijd. Nu is de levertijd langer.SpeedingWilly schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:20:
[...]
Let ook op dat je (alle) batterijen in de drone stopt. Die hebben ook (vaak) een update nodig. Toch lullig als je in het veld staat.
Bij welke Amazon heb jij de Mini 2 eigenlijk besteld? Amazon.nl en .de konden (gisteren) nog niet leveren iig. En bij Amazon.com kwamen er hele hoge verzendkosten bij.
Top! Weet je zeker dat je de Mini 2 hebt, en niet de Mavic Mini (1)? Ik kan op Amazon.nl de Mini 2 niet vinden namelijk?rimave schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:16:
[...]
Bij Amazon.nl. Was net op tijd. Nu is de levertijd langer.
De batterij heeft geen update nodig.
Echt niet! Sowieso is het natuurlijk niet duidelijk of het om de Mini 2 gaat. Maar het kan ook niet als ik er van uit ga dat de berichtgeving klopt.colossos schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:53:
Oeps. Iemand te enthousiast met z'n Mini 2 bezig geweest
[ Voor 10% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-11-2020 16:01 ]
Zekers. Ik heb hem hier nu voor me staan.SpeedingWilly schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:19:
[...]
Top! Weet je zeker dat je de Mini 2 hebt, en niet de Mavic Mini (1)? Ik kan op Amazon.nl de Mini 2 niet vinden namelijk?
Op internet heb ik gezien dat de batterij wel een update nodig heeft namelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door rimave op 07-11-2020 17:38 ]
Die zoekfunctie van Amazon! Als je zoekt op DJI Mini 2 dan vind je geen Mini 2rimave schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:36:
[...]
Zekers. Ik heb hem hier nu voor me staan.![]()
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Ik ga morgen vliegen met de Mini 2. Ben benieuwd of ik verschil merk m.b.t. OccuSync 2 met mijn Mavic 2 Pro.Ben net weer terug van een middagje filmen. O, wat heerlijk dat ocusync! Alleen boompjes blijft ie lastig vinden. Ik wilde tussen een paar bomen op zo’n 10 meter gaan en dan langzaam weer omhoog. Toen had ik even geen beeld meer. Dat heeft toch te maken met de oppervlakte van de Mini 2. Doordat hij klein is zit er qua verhouding een kleinere antenne in dan bij de Mavic Pro of Air 2. Maar goed. Ik klaag niet. Bij de Mini 1 was het vreselijk hoe vaak het signaal weg viel.
Mijn Mini 2 heeft aircraft firmware 01.01.000. En er is geen nieuwere update volgens de App.rimave schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:18:
...
O ja, de Mini 2 had gisterenavond gelijk al een update toen ik wilde activeren.
[ Voor 85% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-11-2020 20:21 ]
Bekijk op YouTube[ Voor 64% gewijzigd door rimave op 07-11-2020 23:01 ]
De Assistent 2.0 software vindt mijn Mini 2 niet eens. Meerdere kabels geprobeerd, zonder succes.SpeedingWilly schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:09:
[...]
Mijn Mini 2 heeft aircraft firmware 01.01.000. En er is geen nieuwere update volgens de App.
Het vreemde is dat als ik met Assistant 2 op de computer de drone verbindt, ik niet in het update menu kan komen. Ik kan alleen data van de drone af halen. Blijkbaar kun je daarvoor (nu) de Assistant niet meer voor gebruiken.
Draadloos update via de App gaat wel.
@rimave Als jij jouw Mini met de nieuwe Assistant 2 (versie 2.1.0) verbindt, kun jij dan ook alleen in het data upload menu komen (Log Export)? Met andere drones kan ik met de Assistant ook de firmware updaten.
[ Voor 6% gewijzigd door rimave op 07-11-2020 23:02 ]
Je moet wel eerst de nieuwe assistant 2.1.0 versie downloaden. Die is gereleased samen met de Mini 2.rimave schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:20:
[...]
De Assistent 2.0 software vindt mijn Mini 2 niet eens. Meerdere kabels geprobeerd, zonder succes.
[ Voor 36% gewijzigd door SpeedingWilly op 08-11-2020 11:13 ]
Ja! DJI geeft helaas nooit korting op nieuwe producten. Dit geldt ook voor de kortingscoupons die je met DJI Select krijgt.colossos schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:13:
Ik heb me aangemeld voor de nieuwsbrief en zo 5% korting gekregen op een aankoop in de DJI store. Nu kan je elk item kopen behalve de Mini 2. Weet iemand de reden hiervan?
[ Voor 74% gewijzigd door SpeedingWilly op 09-11-2020 21:09 ]
Bekijk op YouTubeThe only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Top! Erg mooie beelden! De één zegt het met woorden, de ander met beelden. Thanks voor de eerste Mini 2 beelden!rimave schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:41:
@SpeedingWilly Mooie review!
Ik ben nog even weer op pad geweest. Deze keer naar de Eemshaven (waar het een keer niet hard waaide):
[YouTube: Eemshaven - November 8th, 2020]
[ Voor 9% gewijzigd door SpeedingWilly op 08-11-2020 21:12 ]
Alle DJI drones werken op dezelfde manier. In de drone zit een No-Fly-Zone database, die regelmatig ge-updatet wordt. Deze No-Fly-Zones zijn niet hetzelfde als de No-Fly-Zones die de overheid heeft vastgesteld (check https://www.godrone.nl).HarmDD schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:11:
...
Maar kan ik bij de Mini 2 de 'No Fly' zone uitschakelen voor bijvoorbeeld lage drones vlieg bewegen?
ik weet wel dat bij de Mavic Mini (1) de drone niet moet updaten, dan was er niks aan de hand.
En kon gewoon overal vliegen.
Maar hoe zit het met de Mavic Mini 2?
...
[ Voor 17% gewijzigd door SpeedingWilly op 09-11-2020 07:12 ]
Uiteraard zijn de regels van de overheid (GoDrone) geldig. Wat DJI heeft ingebouwd is alleen de echt gevaarlijke gebieden rondom vliegvelden e.d.colossos schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:44:
@SpeedingWilly je zegt dat DJI grofweg 3km rondom vliegvelden aanhoudt als NFZ. Maar als ik op GoDrone kijk is de NFZ rondom bijvoorbeeld Schiphol (waar ik in de buurt woon) groter dan 3km, straal van zo'n 10km. Welke houden jullie als regel aan dan?
Je kan je vraag ook verder trekken naar binnen Europa. Vanaf 1.1.2021 zijn de regels binnen heel Europa gelijk, dus kan je ook op vakantie je drone gebruiken, met in achtneming van de NFZ. Je zal dan alleen wel moeten zoeken naar de juiste app voor dat bepaalde land, want de GoDrone app is alleen gericht op NL wat ik zo zag.colossos schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:44:
@SpeedingWilly je zegt dat DJI grofweg 3km rondom vliegvelden aanhoudt als NFZ. Maar als ik op GoDrone kijk is de NFZ rondom bijvoorbeeld Schiphol (waar ik in de buurt woon) groter dan 3km, straal van zo'n 10km. Welke houden jullie als regel aan dan?
Sorry voor de vagen. Ik probeer voor mezelf de aankoop van een drone te verantwoorden
[ Voor 4% gewijzigd door thunder8 op 09-11-2020 13:35 ]
Je zit er 1 dag naast. Regelgeving gaat op 31 december in! Dat is vanwege de Brexit, zodat UK ook mee kan doen.thunder8 schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:29:
[...]
...
Je kan je vraag ook verder trekken naar binnen Europa. Vanaf 1.1.2021 zijn de regels binnen heel Europa gelijk, dus kan je ook op vakantie je drone gebruiken, met in achtneming van de NFZ.
...
...
Nog even een vraag aan de mensen met drones. Gebruiken jullie landing pads om je drone van op te laten stijgen en landen?
Ok ja, 31-12-2020.SpeedingWilly schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:42:
[...]
Je zit er 1 dag naast. Regelgeving gaat op 31 december in! Dat is vanwege de Brexit, zodat UK ook mee kan doen.
Soms wel, soms niet. Bij opstijgen op zand is een landingspad handig. Maar landen in de hand doe ik ook regelmatig.
De precieze details weet ik niet, maar volgens mij welthunder8 schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:46:
[...]
Mocht je vanaf dan ook in de avond/nacht vliegen? Meen dat ik in de regelwijzigingen dat ergens meegekregen had? Dan kan je dus vuurwerkfilmpjes maken, indien er geen landelijk verbod komt en je veilig blijft vliegen.![]()
Ga wel een landingspad bestellen bij ome Ali, die kosten de wereld niet.
80cm met 4 blauwe leds in de winkelwagen. 11-11 bestel ik hem wel, nog wat extra korting.SpeedingWilly schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:49:
[...]
De precieze details weet ik niet, maar volgens mij wel.
Koop niet een te klein landingspad. Ook al is de mini heel klein, ik zou minimaal een pad van een dikke halve meter diameter pakken. Is beter te zien vanuit de lucht en je hoeft niet zo precies te mikken.
Dat is handig als je in de nacht gaat vliegen!thunder8 schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:53:
[...]
80cm met 4 blauwe leds in de winkelwagen. 11-11 bestel ik hem wel, nog wat extra korting.![]()
Avond/Nacht vliegen is ook een groot voordeel tov de huidige regels. Zal er nog eens verder in duiken of die regel er nog steeds inzit.
Bij de Mini 1 kon je z'n beschermdoosje mooi gebruiken om vanaf op te stijgen. Dat gaat bij de 2 niet meer.SpeedingWilly schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:42:
[...]
Je zit er 1 dag naast. Regelgeving gaat op 31 december in! Dat is vanwege de Brexit, zodat UK ook mee kan doen.
Soms wel, soms niet. Bij opstijgen op zand is een landingspad handig. Maar landen in de hand doe ik ook regelmatig.
Vuurwerk filmen met de drone is altijd leuk. Deze heb ik tijdens de jaarwisseling gemaakt:thunder8 schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:46:
[...]
Ok ja, 31-12-2020.Mocht je vanaf dan ook in de avond/nacht vliegen? Meen dat ik in de regelwijzigingen dat ergens meegekregen had? Dan kan je dus vuurwerkfilmpjes maken, indien er geen landelijk verbod komt en je veilig blijft vliegen.
![]()
Ga wel een landingspad bestellen bij ome Ali, die kosten de wereld niet.
Bekijk op YouTubeThe only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Ik vrees dat het niet zal mogen, omdat Nederland blijkbaar een uitzondering heeft gemaakt op een EU-regel. Dat mogen de lidstaten doen.thunder8 schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:58:
...
Echter:
https://www.knvvl.nl/drones/nieuws/nieuws-eu-regelgeving
Hier staat dat het nog steeds niet mag.
Zou niet handig zijn, want hierdoor is het dus weer niet eenduidig binnen de EU. Als ik 3km verder reis, mag ik wel in de nacht vliegen in Duitsland en hier dan weer niet. En dat terwijl de meeste sites dus melden dat het wel mag, mits je maar een groen knipperlicht erop hebt. SPACE53 heeft ook al getest met verlichting op een drone voor nachtvliegen.SpeedingWilly schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:01:
[...]
Ik vrees dat het niet zal mogen, omdat Nederland blijkbaar een uitzondering heeft gemaakt op een EU-regel. Dat mogen de lidstaten doen.
Knvvl is wel een betrouwbare bron namelijk.
[ Voor 10% gewijzigd door thunder8 op 09-11-2020 15:13 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Thaiden op 09-11-2020 17:01 ]
Ik denk inderdaad dat de beeldkwaliteit van de Mini 2 zeker te vergelijken is met de Mavic Air of zelfs nog ietsje beter. Ik heb zelf nooit een Mavic Air gehad overigens. De Mavic Air is alweer drie jaren oud. De sensor grootte is hetzelfde, maar het is te verwachten dat de sensor wel een nieuwer type is en ook de beeldverwerkingsalgorithmes zullen wel iets verbeterd zijn. Sensor grootte en bitrate zijn echter leidend, en die zijn hetzelfde bij beide dronesThaiden schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:00:
Kan iemand mij toevallig vertellen of de beeldkwaliteit te vergelijken is met de Mavic AIR 1?
...
Volgens de technische specificaties lijkt het allemaal behoorlijk veel op elkaar (mini 2 t.o,v, air 1) 1 2/3' CMOS sensor, 12MP camera, 3840x2160 resolutie met beide 100 mbps. Dus je zou verwachten dat beeldkwaliteit eigenlijk hetzelfde (misschien beter?) zou zijn. Kan iemand hier toevallig iets over vertellen?
...
[ Voor 4% gewijzigd door SpeedingWilly op 09-11-2020 18:17 ]
Thanks!colossos schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:29:
Ik ben eruit. Voor mij even geen drone. Ik heb er veel over gelezen de laatste tijd maar ik denk dat de huidige regelgeving in Nederland voor mij te weinig ruimte biedt om 'casual' te vliegen. Daarentegen woon ik in een grote NFZ dus kan ik niet even op de fiets stappen om in de buurt wat opnames te maken. Ik zal altijd in de auto moeten stappen. Wellicht wijzigen de regels in de toekomst ten gunste van de 'casual droner'. Het lijkt me namelijk wel heel leuk om te doen.
Iedereen bedankt voor de hulp, special shout out to @SpeedingWilly !
Ik snap het ook wel. Ik woon zelf in Enschede en ondanks dat we een mega grasveld bij onze apartementen hebben, mag ik daar niet vliegen vanwege de NFZ die ongeveer heel Enschede bestrijkt. Buiten dat, hangt er hier in Enschede ook nog eens een Drone detector die drones in een straal van 30km kan detecteren, voornamelijk DJI drones. Dit werkt op basis van het radioverkeer tussen drone en controller.SpeedingWilly schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:08:
[...]
Thanks!
Ik vind het jammer dat er door de regelgeving weer iemand 'koudwatervrees' heeft gekregen. Maar het is wel begrijpelijk.
Een RAW foto is gewoon alle ongecomprimeerde informatie die van een sensor af komt. Natuurlijk heeft de Mini 2 sensor b.v. een veel kleiner dynamisch bereik dan de veel grotere sensor van de Mavic 2 Pro. Dus in nabewerking kun je veel minder ver gaan met RAW foto's van de Mini 2, maar het voordeel t.o.v. jpg foto's is er zeker wel.Luc45 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:11:
Mooie foto!
Ik meen ergens gehoord te hebben dat DJI niet zo veel informatie bij een RAW bestand toevoegt, hierdoor zou het voordeel minimaal zijn.
Zou het bewerkte effect ook te behalen zijn door de bewerkingen op de jpg foto toe te passen?
[ Voor 17% gewijzigd door SpeedingWilly op 11-11-2020 08:51 ]
[ Voor 63% gewijzigd door SpeedingWilly op 11-11-2020 12:05 ]
Zeker met de laatste regel blijven er eigenlijk alleen nog maar weilanden overu behoudt een minimumafstand tot voorbijgangers 30 meter
of meer met 1:1-regel (bijvoorbeeld 40 meter hoog, met 40 meter
afstand). Dit geldt ook voor andere eigendommen en dieren;
• ook vliegt u minstens op een afstand van 150 meter van woon-,
handels-, industrie- of recreatiezones;
[ Voor 5% gewijzigd door Luc45 op 11-11-2020 11:07 ]
[ Voor 40% gewijzigd door Scirocco op 11-11-2020 12:17 ]
Zonder in details te tredenScirocco schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:13:
Als je naar de kaart kijkt waar gevlogen mag worden, mag je uberhaupt maar op een postzegel vliegen.
Als ik online naar fotos kijk en fotografen spreek, blijkt vrijwel niemand zich aan de regels te houden. Als je met verstand en respect vliegt is er veel mogelijk maar draag je altijd het risico op een boete.
Wat zijn de ervaringen hier met de regels en het wel of niet naleven? We zijn allemaal niet heiliger dan de paus
PS. een ander voorbeeld: de gemeente waar ik woon repost regelmatig drone shots van een fotograaf die midden in het stadscentrum vliegt, zonder dat hij naar eigen zeggen daar een licentie of toestemming voor heeft.
[ Voor 11% gewijzigd door SpeedingWilly op 11-11-2020 13:19 ]
Drone uit A1 C0 klasse is inderdaad 31 Euro voor het eerste jaar. Daarna elk jaar 21 euro?SpeedingWilly schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:00:toon volledige bericht
De eerste aanbieder van opleidingen heeft de tarieven voor de EU drone-opleiding bekend gemaakt:
https://www.dronewatch.nl...ieven-eu-drone-opleiding/
Dit is NIET nodig als je alleen een drone bezit die lichter is dan 250 gram (zoals de Mini 2)! Voor zwaardere drones is dit wel nodig.
De kosten lopen (voor drones van 250 gram of meer) best wel uit de hand vind ik:De certificaten (A1/A3 en A2) gelden voor 5 jaar.
- Registratie als drone vlieger bij RDW €21,-
- Kosten voor verstrekken dronebewijs (per drone) RDW €10,-
- Cursus Vliegbewijs Basis (categorie A1/A3) €40,-
- Bijbehorende online examen A1/A3 €20,-
- Aanvullende theorieopleiding voor categorie A2 €100,-
- Bijbehorende online examen A2 €40,-
- En elk jaar verlengen registratie €11,-
Dus als je een drone in de categorie A2 bezit, dan zijn de totale kosten dus een kleine €250,-!!!
Dus de totale kosten voor een drone uit de categorie A1 (de DJI Mini 2) zijn €31,-.
Bron DroneWatch.nl
[ Voor 0% gewijzigd door thunder8 op 11-11-2020 14:01 . Reden: fout getal aangepast. ]
Je moet je elk jaar weer registreren als drone vlieger. RDW zegt dat dit is om de database actueel te houden (zo verdwijnen mensen die de hobby vaarwel gezegd hebben automatisch). Ik zeg dat dit weer een RDW melkkoe isthunder8 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:34:
[...]
Drone uit A1 C0 klasse is inderdaad 31 Euro voor het eerste jaar. Daarna elk jaar 11 euro?
Echter als je een A1 drone hebt die meer dan 250gram weegt, worden de kosten toch: 21+10+40+20=91 Euro voor het eerste jaar?
[ Voor 17% gewijzigd door SpeedingWilly op 11-11-2020 14:15 ]
Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)
Jemig, goeie deal! Waarom wordt dit pas nu gemeld?knny schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:11:
Gisteren nog een Mavic Mini 2 FMC voor €519,- kunnen scoren op Amazon.
Het had te maken met MM en Saturn die in Duitsland 11% korting hadden op alles vanwege singles day. Daar was hij heel snel uitverkocht, maar Amazon trok de prijs ook heel eventjes gelijkSnoeiKoei schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:30:
[...]
Jemig, goeie deal! Waarom wordt dit pas nu gemeld?
Graag een Link! Is het wel de Mini 2? De eerste versie heet DJI Mavic Mini en de 2e versie heet DJI Mini 2. Je bent dus niet helemaal duidelijk. Heb je misschien versie 1 per ongeluk besteld?knny schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:11:
Gisteren nog een Mavic Mini 2 FMC voor €519,- kunnen scoren op Amazon. Nog meer mensen gelukt?
Moet nog wel 1,5 week wachten op levering.
Hoe zit het nou met die regels in 2021? Mag ik straks met die drone wel over bebouwing vliegen? Ik kan dat nergens specifiek vinden.
[ Voor 6% gewijzigd door SpeedingWilly op 12-11-2020 11:36 ]
SpeedingWilly schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:34:
[...]
Graag een Link! Is het wel de Mini 2? De eerste versie heet DJI Mavic Mini en de 2e versie heet DJI Mini 2. Je bent dus niet helemaal duidelijk. Heb je misschien versie 1 per ongeluk besteld?
[ Voor 4% gewijzigd door knny op 12-11-2020 11:40 ]
Pepper en Mydealz (DE) installeren op je phone en price alerts instellen op DJISnoeiKoei schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:42:
Bummer, voor die prijs had ik 'm beslist gekocht. Hopelijk wordt het volgende keer hier ook gemeld als er zo'n goeie deal voorbij komt, of moet ik daar een ander topic voor volgen?
Bedankt voor de tipsknny schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:43:
[...]
Pepper en Mydealz (DE) installeren op je phone en price alerts instellen op DJI
Er komt nog Black Friday, en Cyber Monday aan dus wie weet
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq