Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-04 21:19
Mede-auteur:
  • SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-04 08:05

SpeedingWilly

DJI Mini 2
Ervaringen & discussie

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
DJI - Meet DJI Mini 2

Inleiding
De DJI Mini 2 volgt de Mavic Mini op met 4K-video, RAW-foto's, OcuSync 2-videotransmissie en krachtrigere motoren voor verbeterde windresistentie en hogere snelheden. De Mini 2 is per direct verkrijgbaar voor €459 of €599 in de Fly More Combo, respectievelijk €60 en €100 meer dan de Mavic Mini bij release.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbxZ0rdo30JmHuOvL7fD3zar_LE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KUCXIrfn4xobYQosQUJ1cTPq.jpg?f=user_large

Belangrijkste verbeteringen van de Mini 2 t.o.v. de Mavic Mini (1):
  1. OccuSync 2 (10km range in USA en 6km range in Europa) i.p.v. Wifi (4km range USA en 2km range Europa)
  2. Nieuwe remote (hetzelfde als Mavic Air 2 remote) met erg grote interne batterij, die ook je smartphone kan laden (en dus OccuSync 2 techniek heeft).
  3. De camera is fysiek hetzelfde gebleven, maar er kan nu maximaal in 4K@30fps gefilmd worden met 100mbps bitrate i.p.v. 2.7K@30fps met 40mbps bitrate
  4. Foto’s kunnen nu ook als RAW/DNG opgeslagen worden
  5. Nieuw type batterij: LiPo HV 2S batterij i.p.v. Li-Ion 2S batterij -> LiPo HV is krachtiger en ook lichter dan Li-Ion
  6. Nieuw type propeller die iets stijver is en de drone iets stiller maakt (minder hoge pitch)
  7. Verbeterde motoren
  8. Punt 5 t/m 7 zorgen ervoor dat de windgevoeligheid van de Mini 2 verhoogd is van Level 4 naar Level 5 (wind tot 8,5-10,5m/s is geen probleem voor de Mini 2)
  9. Maximale snelheid in Sport Mode is nu 57.6km/uur i.p.v. 46.8km/uur
  10. De GPS chip in de drone is vernieuwd en heeft nu ook ondersteuning voor het Europese Galileo GPS systeem (Naast GPS en Glonass)!
  11. De drone heeft nu een usb-c plug i.p.v. micro usb plug. Laden van de accu in de drone is nu ook mogelijk!
  12. Nieuwe oplaadhub die ook als batterij bank gebruikt kan worden
  13. Er zit een speciale propellerhouder bij zodat de propellers niet beschadigen/verbuigen tijdens transport
  14. Maximum vliegtijd op één accu is nu 31min i.p.v. 30min (theoretisch)
  15. De Mini 2 heeft QuickTransfer functie waardoor beelden draadloos naar smartphone gestuurd kunnen worden zonder dat remote gebruikt hoeft te worden
  16. De hardcase is vervangen door een tas die ook bij de DJI Mavic Air 2 geleverd wordt
  17. Er zijn een aantal quickshots toegevoegd die de Mavic Mini 1 nog niet had, en ook panoramafoto’s (3 types) en Auto Exposure Bracketing (AEB) zijn nu mogelijk
  18. Bouwkwaliteit van de armen is iets verbeterd, en die armen zijn nu een stuk stijver en het voelt allemaal wat steviger
  19. 2x-4x digitale zoom in 4K/2.7K/FHD mogelijk, meestal lossy
  20. De 2 grills die aan de voorkant van de Mini zitten en misschien insinueren dat er Obstacle Avoidance op zit (wat dus niet zo is), hebben nu een functie: het zijn ventilatiegaten om de elektronica koel te houden
  21. Aan de voorkant zit nu een configureerbaar led licht, zodat de mini ook vanaf de voorkant beter zichtbaar is (in het donker)

De volgende zaken zijn (bijna) hetzelfde gebleven:
  1. Gewicht is nog steeds 249 gram volgens print op de zijkant van de drone. In werkelijkheid is de drone nog wat lichter en weegt 242 gram. Dat is een voordeel. Nu kan er een ND filter gemonteerd worden zonder dat het gewicht gelijk over de 250 gram gaat. Dit is een mooi pluspunt m.b.t. aanstaande EU-regelgeving die op 31 december 2020 gaat gelden
  2. Design van de drone is hetzelfde gebleven
  3. De (meeste) accessoires die voor de Mavic Mini (1) beschikbaar zijn, passen ook op de Mini 2

Zijn er ook minpunten?
  1. De propellerbescherming die werd meegeleverd met de Mavic Mini (1) wordt helaas niet meer meegeleverd bij de Mini 2
  2. De drone is 59 euro duurder geworden dan zijn voorganger en de Fly More Kit is zelfs 100 euro duurder. Voeg Care Refresh toe voor één jaar en dan is de meerprijs zelfs 110 euro
  3. Deze drone heeft nog steeds geen nieuw EU-C0 label. Dat is jammer, maar gelukkig geen groot nadeel. Volgens geruchten blijft deze drone ook in de speelgoedcategorie na de overgangsregeling van 2 jaar voor legacy drones
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KE-ilO3C6zVYTuvRKOk2wFNvemI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N7eNlwKG2jaEkrUFlelpAlyM.jpg?f=user_large

Links

Tweakers.net reviews

Externe reviews
GeschrevenVideo

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
DJI Mini 2 Review: 13 New Things To Know!

Bekijk op YouTube
DJI MINI 2 Unboxing + Sample Footage! Is this just getting ridiculous?

[ Voor 87% gewijzigd door SpeedingWilly op 06-10-2023 08:08 . Reden: Review toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Prima iteratieve update naar mijn mening - zeker OcuSync 2 en RAW foto's zijn erg welkom. 4K is ook erg leuk, hoewel ik liever 2.7K 60fps had gehad.

Zonde van de toch wel flinke prijsstijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn review van de DJI Mini 2 is online!

Poll: Heb jij interesse in de nieuwe DJI Mini 2?
Nee, geen interesse in dit speelgoed!
Nee, te duur!
Nee, ik heb al de Mavic Mini
Nee, ik heb al een andere drone
Ja, dit wordt mijn eerste Mini drone!
Ja, wissel Mini 1 in voor de Mini 2!
Anders...
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=403109&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 161% gewijzigd door SpeedingWilly op 03-06-2022 15:47 ]

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
Cool, ook besteld (fmc).
Heb nu een Spark.
Mooi dat de Mini2 ook panoramafoto's kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:29
Nog geen tijd gehad om alles te checken rondom de Mini2, maar net al wel besteld.
Wat ik zo lees biedt ie toch echt wel meer.
Mn mini1 is zo goed als verkocht en ach, soms moet je ook lief voor jezelf zijn!
Levertijd 2-6 dagen (in DE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc1510
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-04 15:11
Twijfel eraan om hiernaar te gaan vanaf de Mavic Air 2. Zou in dat geval het volgende kwijt raken:
  • HDR
  • Obstacle Avoidance
  • Active Track?
Qua regelgeving ben je dan wel flexibeler en op vakanties is het een stuk kleiner. Of mis ik nu echt iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Marc1510 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:49:
Twijfel eraan om hiernaar te gaan vanaf de Mavic Air 2. Zou in dat geval het volgende kwijt raken:
  • HDR
  • Obstacle Avoidance
  • Active Track?
Qua regelgeving ben je dan wel flexibeler en op vakanties is het een stuk kleiner. Of mis ik nu echt iets?
Dit mis je ook naast de door jou genoemde punten als je voor de Mini 2 gaat:
  • Sensor is kleiner, minder lichtgevoelig, minder instelopties, lagere fotoresolutie en lagere bitrate
  • Minder stabiel in de lucht (bij wind)
  • Bouwkwaliteit is duidelijk minder (gevolg van de noodzakelijke gewichtsbesparing)
  • Live view beelden minder scherp (720p i.p.v. 1080p)
Maar dit krijg je terug:
  • Als je een krap budget hebt bespaar je toch 450 euro t.o.v. de Mavic Air 2 FMC
  • Je hoeft geen opleiding te volgen. Vanaf 31 december 2020 is alleen een registratie benodigd voor deze drone en geen opleiding
  • Je over steden (buiten No Fly Zones) wilt vliegen (vanaf 31-12-2020)
  • Je compactheid erg belangrijk vindt. Scheelt (met de juiste case) weer een stuk met de Mavic Air 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirJesse93
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Wanneer zou de Mavic Mini (1) zijn prijs nog waard zijn? Het lijkt me dat deze even daalt in prijs bij webwinkels als Bol, of heb ik dat fout?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SirJesse93 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:03:
Wanneer zou de Mavic Mini (1) zijn prijs nog waard zijn? Het lijkt me dat deze even daalt in prijs bij webwinkels als Bol, of heb ik dat fout?
Begin deze week was de Mavic Mini (1) FMC al 369 euro bij de Media Markt. Vergeleken met de Mini 2 FMC toch een verschil van 230 euro! Binnenkort zal het ook wel de laatste voorraad zijn die deze winkels van de Mini 1 hebben. Op het moment is de Mini 1 nog te koop bij DJI, maar verwacht dat deze voor eind dit jaar niet meer leverbaar zal zijn.

Of jij dat verschil waard vind moet je zelf bepalen. Voor mij wel. Ik wil nooit meer een drone vliegen die WiFi als verbindingstechnologie heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door SpeedingWilly op 05-11-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Temur1982
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 30-11-2020
Ik begrijp niet waarom het zo lang duurt voor er een opvolger voor de Mavic 2 uitkomt. De Mavic 1 kwam uit in 2016, de Mavic 2 in 2018 dus ik had eigenlijk gehoopt op een Mavic 3 dit jaar.. maar ja jammer genoeg niet dus..

Voor de rest wel leuk de Mavic Mini 2, vind het helemaal een plus punt dat ze nu occusync 2 hebben ipv dat Enhanched Wifi gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
A.Temur1982 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:53:
Ik begrijp niet waarom het zo lang duurt voor er een opvolger voor de Mavic 2 uitkomt. De Mavic 1 kwam uit in 2016, de Mavic 2 in 2018 dus ik had eigenlijk gehoopt op een Mavic 3 dit jaar.. maar ja jammer genoeg niet dus..

Voor de rest wel leuk de Mavic Mini 2, vind het helemaal een plus punt dat ze nu occusync 2 hebben ipv dat Enhanched Wifi gebeuren.
Ik heb daar wel een mening over.
  1. De Mavic 3 is technologisch veel geavanceerder, moeilijker te maken, kost meer tijd om te ontwikkelen. Ze willen significante verbeteringen toevoegen t.o.v. de Mavic 2. Het zou me niet verbazen als deze drone 'al op de plank klaar ligt' en dat DJI wacht op een goed moment om die te introduceren. Introductie van de Mini 2 vlak voor de feestdagen en net voordat de nieuwe EU regels ingaan is natuurlijk erg slim
  2. Er is geen serieuze concurrent voor de Mavic 2 Pro, dus de noodzaak is er ook minder
  3. Ze willen een nieuw EU CE label op de Mavic 3 plakken. Aangezien nog niet alles in kannen en kruiken is met de nieuwe EU regelgeving moeten ze daar op wachten
N.B. Het ontbreken van een nieuw EU CE C0 label op de Mini 2 is niet zo erg, omdat drones in de 'speelgoedcategorie' tot 250 gram wel mogen doorvliegen in de Open subcategorie A1 na 1 januari 2023. Andere legacy drone die zwaarder zijn gaan vanaf 1 januari naar categorie A3 waardoor je ver weg moet blijven van mensen (geldt b.v. Mavic Air 2 en Mavic 2).

Ik verwacht dat DJI halverwege 2021 uitkomt met de Mavic 3. Prijskaartje zal wel rond de 2000 euro liggen!

[ Voor 21% gewijzigd door SpeedingWilly op 05-11-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-04 16:37

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

SpeedingWilly schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:57:
[...]

Ik heb daar wel een mening over.
  1. De Mavic 3 is technologisch veel geavanceerder, moeilijker te maken, kost meer tijd om te ontwikkelen. Ze willen significante verbeteringen toevoegen t.o.v. de Mavic 2. Het zou me niet verbazen als deze drone 'al op de plank klaar ligt' en dat DJI wacht op een goed moment om die te introduceren. Introductie van de Mini 2 vlak voor de feestdagen en net voordat de nieuwe EU regels ingaan is natuurlijk erg slim
  2. Er is geen serieuze concurrent voor de Mavic 2 Pro, dus de noodzaak is er ook minder
  3. Ze willen een nieuw EU CE label op de Mavic 3 plakken. Aangezien nog niet alles in kannen en kruiken is met de nieuwe EU regelgeving moeten ze daar op wachten
N.B. Het ontbreken van een nieuw EU CE C0 label op de Mini 2 is niet zo erg, omdat drones in de 'speelgoedcategorie' tot 250 gram wel mogen doorvliegen in de Open subcategorie A1 na 1 januari 2023. Andere legacy drone die zwaarder zijn gaan vanaf 1 januari naar categorie A3 waardoor je ver weg moet blijven van mensen (geldt b.v. Mavic Air 2 en Mavic 2).

Ik verwacht dat DJI halverwege 2021 uitkomt met de Mavic 3. Prijskaartje zal wel rond de 2000 euro liggen!
toon volledige bericht
Precies, nu nog een dure drone op de markt brengen die over 2 maanden niet meer aan de dan geldende regels voldoet gaat niet gebeuren lijkt me. Beter in 1x goed, en dus wat langer wachten.
Dat gezegd hebbende is de Mini 2 wel erg interessant :o

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Weet iemand of je de raw fotos ook op je telefoon kunt bewerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scirocco schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:35:
Weet iemand of je de raw fotos ook op je telefoon kunt bewerken?
Als je een App hebt die DNG kan bewerken waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Maar kan je de raw ook direct van de drone naar je telefoon krijgen?
Ik lees ofwel dat het niet kan, ofwel dat raw alleen in een kleiner formaat over te brengen is.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scirocco schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:12:
Maar kan je de raw ook direct van de drone naar je telefoon krijgen?
Ik lees ofwel dat het niet kan, ofwel dat raw alleen in een kleiner formaat over te brengen is.

Iemand hier ervaring mee?
De Mini 2 heeft een nieuwe QuickTransfer functie om direct foto's van de drone naar jouw smartphone te downloaden zonder gebruik van de remote. Of dit alleen jpegs zijn of ook DNG foto's weet ik niet. Maximale transfer rate is 20MB/sec.

Hoe dat precies werkt in de praktijk intrigeert mij. In de handleiding staat dat dit via WiFi werkt. Oftewel, wordt de OccySync transmissie dan ingezet als WiFi transmissie naar de telefoon? Je moet daarvoor de QuickTransfer button indrukken die onder het batterijcompartiment zit.

Stukje uit de handleiding:

QuickTransfer
DJI Mini 2 can connect directly to mobile devices via Wi-Fi, enabling users to download photos and
videos from the aircraft to the mobile device through DJI Fly without the need of a remote controller.
Users can enjoy faster and more convenient downloads with a transmission rate of up to 20 MB/s.
Usage

Method 1: mobile device is not connected to the remote controller
  1. Power on the aircraft and wait until the self-diagnostic tests of the aircraft are complete. Press and
  2. hold the QuickTransfer button for two seconds to switch to QuickTransfer mode (if firmware is not
  3. updated to v1.1.0.0, press the aircraft status indicator twice). The front LED will blink blue slowly
  4. before pulsing blue once switching is successful.
  5. Make sure Bluetooth and Wi-Fi is enabled on the mobile device. Launch DJI Fly and a prompt will
  6. automatically appear to connect to the aircraft.
  7. Tap Connect. Once successfully connected, the files on the aircraft can be accessed and
  8. downloaded at a high speed. Note that when connecting the mobile device to the aircraft for the first
  9. time, you need to press the QuickTransfer button to confirm.
Method 2: mobile device is connected to the remote controller
  1. Make sure that the aircraft is connected to the mobile device via the remote controller and the
  2. motors have not started.
  3. Enable Bluetooth and Wi-Fi on the mobile device.
  4. Launch DJI Fly, enter playback, and tap in the upper right corner to access the files on the aircraft
  5. to download at high speed.

[ Voor 73% gewijzigd door SpeedingWilly op 12-11-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
SpeedingWilly schreef op donderdag 5 november 2020 @ 06:51:
...
Wat mij opvalt in de specs: batterij is 14 gram lichter geworden (en de drone zelf dus 14 gram zwaarder). Verder is de OccuSync transmissie snelheid maar 8mbps bij 720p@30fps waar de Mavic Air 2 dit doet met 40mbps en 1080p@30fps. Waarom dit is weet ik niet. De Mini 2 en de Mavic Air 2 hebben namelijk dezelfde transmissiehardware (OccuSync 2).
Het kan zijn dat de video-encoder - of het stroomverbruik daarvan - de limitatie is. De Mini 2 is een stuk kleiner en heeft dus een kleinere batterij, en misschien deed het te veel af aan de vluchttijd om continue 1080p te encoderen en te streamen.

Hardware-encoders zijn tegenwoordig wel vrij efficient dus dit is ook maar een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Balance schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:00:
[...]

Het kan zijn dat de video-encoder - of het stroomverbruik daarvan - de limitatie is. De Mini 2 is een stuk kleiner en heeft dus een kleinere batterij, en misschien deed het te veel af aan de vluchttijd om continue 1080p te encoderen en te streamen.

Hardware-encoders zijn tegenwoordig wel vrij efficient dus dit is ook maar een gok.
Zou best kunnen. Ik had dan liever gehad dat ik in de app de keuze had om dit in te stellen: Of meer vliegtijd of betere transmissie van beelden. :*) Waarschijnlijk heeft DJI hier niet voor gekozen vanwege marketingtechnische redenen of omdat DJI niet wil dat de gebruiker er tijdens het vliegen achterkomt dat de vliegtijd lager is door de gekozen setting.

[ Voor 14% gewijzigd door SpeedingWilly op 05-11-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:17
A.Temur1982 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:53:

Er gaan geruchten over een nieuwe Mavic 3 maar die gaat meer op de Inspire drone lijken.
Dus zo'n H vorm en verre van compact. Dat zijn de geruchten...

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Dat quick transfer zou ook hopelijk beter werken dan nu. Filmpjes transfer ik bewust al niet draadloos, omdat dat veel te lang duurt. Alleen de foto's exporteer ik draadloos naar mijn mobiel.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 17:27

qless

...vraag maar...

Mischien een handige opvolger van mijn Mavic 1, zelfde sensor, veel lichter en vooral veel makkelijker, geen dronebewijs met 40+30 vragen halen. (en in Belgie zijn de kosten daarvan waarschijnlijk weer extreem hoog)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mijn Mini 2 wordt a.s. zaterdag al geleverd. Dit is de 3e DJI drone die ik op de dag van introductie bestel, en dit wordt ‘by far’ de snelste levering! Begin volgende week volgt dus een review :) .

[ Voor 3% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-11-2020 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
Range test in de UK:

Bekijk op YouTube
DJI Mini 2 Range Test 5000m Forced Landing!

[ Voor 37% gewijzigd door matthijst op 05-11-2020 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colossos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-03 13:51
Sorry als beetje off-topic maar ik kan geen actief algemeen drone forum vinden.

Ik ben me sinds kort aan het oriënteren op het aanschaffen van m'n eerste drone. Waarschijnlijk de DJI Mini 2. Naast video in 4K spreekt het nemen van foto's in RAW of DNG me vooral aan. Wat mij wel zorgen baart is waar je wel en niet mag vliegen in Nederland. Het is een wirwar aan regels maar ik heb het denk ik wel duidelijk voor mezelf. Alleen de Natura 2000 gebieden. Mag je daar nu wel of niet vliegen? Of verschilt dat per gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

colossos schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:27:
Sorry als beetje off-topic maar ik kan geen actief algemeen drone forum vinden.

Ik ben me sinds kort aan het oriënteren op het aanschaffen van m'n eerste drone. Waarschijnlijk de DJI Mini 2. Naast video in 4K spreekt het nemen van foto's in RAW of DNG me vooral aan. Wat mij wel zorgen baart is waar je wel en niet mag vliegen in Nederland. Het is een wirwar aan regels maar ik heb het denk ik wel duidelijk voor mezelf. Alleen de Natura 2000 gebieden. Mag je daar nu wel of niet vliegen? Of verschilt dat per gebied?
Dat hangt van het gebied af: per Natura 2000-gebied moet een droneverbod in het beheerplan staan, anders mag er in principe gevlogen worden. Dus; neem het op met de beheerder. Die kan vziw ook ontheffingen geven als er een verbod is (maar dat zal niet snel gebeuren, zeker als je een hobbyist bent).

Edit: in veel gevallen moet je het beheersplan bij de provincie of rijksoverheid opvragen, lees ik op https://www.dronewatch.nl...-wel-en-niet-vraaghetnlr/

[ Voor 10% gewijzigd door SnoeiKoei op 06-11-2020 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SnoeiKoei schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:55:
[...]
Dat hangt van het gebied af: per Natura 2000-gebied moet een droneverbod in het beheerplan staan, anders mag er in principe gevlogen worden. Dus; neem het op met de beheerder. Die kan vziw ook ontheffingen geven als er een verbod is (maar dat zal niet snel gebeuren, zeker als je een hobbyist bent).
Om @SnoeiKoei aan te vullen. Hij heeft helemaal gelijk. In de praktijk komt het er al snel op neer dat alle natura 2000 gebieden verboden zijn voor (consumenten) drones. Professionals die de weg weten en ontheffing aanvragen mogen meer, maar dat is eigenlijk niet te doen voor de gemiddelde consument. Jammer maar waar!

Natura 2000 gebieden zijn vaak verboden voor drones, vanwege de mogelijke verstoring van vogels die drones kunnen veroorzaken. In het broedseizoen kan dit betekenen dat vogels zo schrikken dat ze het nest verlaten en de jongen dus sterven. Ik vind dat spijkers op laag water zoeken. De gebieden zijn ook vaak het hele jaar verboden gebied, terwijl het broedseizoen maar kort is. Helaas is dat nu zoals het werkt. Hopelijk gaat er in de (nabije) toekomst iets veranderen als de No-Fly-Zones opnieuw bekeken worden. Dat gaat namelijk nog veranderen als onderdeel van de nieuwe Europese droneregels die op 31-12-2020 ingaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

SpeedingWilly schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:03:
[...]

Om @SnoeiKoei aan te vullen. Hij heeft helemaal gelijk. In de praktijk komt het er al snel op neer dat alle natura 2000 gebieden verboden zijn voor (consumenten) drones. Professionals die de weg weten en ontheffing aanvragen mogen meer, maar dat is eigenlijk niet te doen voor de gemiddelde consument. Jammer maar waar!

Natura 2000 gebieden zijn vaak verboden voor drones, vanwege de mogelijke verstoring van vogels die drones kunnen veroorzaken. In het broedseizoen kan dit betekenen dat vogels zo schrikken dat ze het nest verlaten en de jongen dus sterven. Ik vind dat spijkers op laag water zoeken. De gebieden zijn ook vaak het hele jaar verboden gebied, terwijl het broedseizoen maar kort is. Helaas is dat nu zoals het werkt. Hopelijk gaat er in de (nabije) toekomst iets veranderen als de No-Fly-Zones opnieuw bekeken worden. Dat gaat namelijk nog veranderen als onderdeel van de nieuwe Europese droneregels die op 31-12-2020 ingaan.
Nou ja, het is iets gecompliceerder dan het broedseizoen alleen: de rest van het jaar fungeren Natura 2000 als rustgebieden voor dieren en gezien ons dichtbevolkte landje hebben de dieren die rust hard nodig. In de trekperiode en winter gaat het bijvoorbeeld om grote aantallen (water)vogels. Bij iedere verstoring vliegen die massaal op en dat kost uiteindelijk veel meer energie dan ze zich kunnen veroorloven. Ik snap volledig dat het jammer is dat de vrijheid van dronevliegen beperkt is maar er zijn veel meer belangen en die tellen (terecht) ook mee in dit soort overwegingen. Ik ben fervent natuurliefhebber en ik heb langs de waddenkust al meerdere keren meegemaakt dat een drone tienduizenden vogels de lucht in joeg, lang voordat ik doorhad dat er een drone vloog. Spectaculair gezicht maar niet goed voor de gezondheid van die vogels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SnoeiKoei schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:11:
[...]

Nou ja, het is iets gecompliceerder dan het broedseizoen alleen: de rest van het jaar fungeren Natura 2000 als rustgebieden voor dieren en gezien ons dichtbevolkte landje hebben de dieren die rust hard nodig. In de trekperiode en winter gaat het bijvoorbeeld om grote aantallen (water)vogels. Bij iedere verstoring vliegen die massaal op en dat kost uiteindelijk veel meer energie dan ze zich kunnen veroorloven. Ik snap volledig dat het jammer is dat de vrijheid van dronevliegen beperkt is maar er zijn veel meer belangen en die tellen (terecht) ook mee in dit soort overwegingen. Ik ben fervent natuurliefhebber en ik heb langs de waddenkust al meerdere keren meegemaakt dat een drone tienduizenden vogels de lucht in joeg, lang voordat ik doorhad dat er een drone vloog. Spectaculair gezicht maar niet goed voor de gezondheid van die vogels.
Mijn reactie op jouw post was uiteraard ook een aanvulling op de vraag van @colossos. Dus je geeft zelf het antwoord al: het mag (heel vaak) niet tenzij je speciaal ontheffing aanvraagt...

[ Voor 3% gewijzigd door SpeedingWilly op 06-11-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

SpeedingWilly schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:13:
[...]

Dus je geeft zelf het antwoord al: het mag (heel vaak) niet tenzij je speciaal ontheffing aanvraagt...
Ja, ik stelde dan ook geen vraag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Ik ben in de markt voor een Mini 2. Nog wel even een vraag aan de experts hier: Is de Care Refresh als een nieuwe dronebestuurder handig om meteen mee te bestellen? Zover ik het begrijp krijg je maximaal 2x een vervangende unit als je zelf een fout maakt, waarbij de Drone beschadigd raakt, als je voor 1 jaar kiest en 3x als je kiest voor 2 jaar?

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!
thunder8 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:56:
Ik ben in de markt voor een Mini 2. Nog wel even een vraag aan de experts hier: Is de Care Refresh als een nieuwe dronebestuurder handig om meteen mee te bestellen? Zover ik het begrijp krijg je maximaal 2x een vervangende unit als je zelf een fout maakt, waarbij de Drone beschadigd raakt, als je voor 1 jaar kiest en 3x als je kiest voor 2 jaar?
Zeker aan te raden voor nieuwe dronebestuurders! En voor de Mini 2 zeker, omdat het vangnet van Obstacle Avoidance niet op de Mini 2 zit.

Er zijn een paar voorwaarden die aan Care Refresh hangen. Maar waar het globaal op neerkomt, is dat alle crashes gedekt zijn, zo lang je de drone nog in je bezit hebt. Fly-aways of drones die naar de bodem van de oceaan zijn gezonden zijn dus niet gedekt! Je moet de beschadigde drone dus naar DJI kunnen sturen. En er zijn nog kosten aan verbonden. Kosten zijn €49,- voor de eerste replacement en €59,- voor de tweede replacement. Je krijgt dan een nieuwe drone, of een gerepareerde drone terug (als de schade niet zo groot is en vervanging van een onderdeel mogelijk is).

Zie hieronder voor de kleine lettertjes... :) Dit zijn de voorwaarden uit de mail die ik ontvangen heb van DJI.

Thank you for purchasing DJI Care Refresh (1-Year Plan). DJI Care Refresh (1-Year Plan) offers up to two replacements within one year if accidental damage occurs to your DJI product. Please note the following information:

1. DJI Care Refresh (1-Year Plan) is only bound to the DJI products you purchased from DJI official or authorized channels. To ensure that you can enjoy the services normally, DJI Care Refresh (1-Year Plan) and the corresponding product must be purchased from the same country or region.
2. A single DJI product can only bind to DJI Care Refresh (1-Year Plan) once. After using the replacement service, the replacement unit will automatically bind to the DJI Care Refresh (1-Year Plan) of the original product. Therefore, please do not purchase DJI Care Refresh (1-Year Plan) for your original product or the replacement unit.
3. If your DJI Care Refresh (1-Year Plan) has not yet expired and there is at least one product replacement left in your service, you can extend the warranty service further by purchasing DJI Care Refresh +, which will extend the replacement service for one more year and prolong your product’s warranty period.
4. The serial number of your DJI product is essential for using the replacement service. Please keep the information to yourself. If your DJI product serial number is lost or stolen, you shall bear the corresponding consequences and responsibilities.

Product Accidental Damage Replacement Service
Product accidental damage replacement service (hereinafter referred to as “replacement service”) is provided by SZ DJI Technology Co., Ltd. or its designated affiliated companies (hereinafter referred to as “DJI”). DJI promises to provide replacement products if damage occurs accidentally under normal use to the aircraft and/or designated gimbal and camera within the period of validity.

I. Clauses

1. Period of Validity: The replacement service is valid for 12 months, starts from ... and ends on ....
2. Replacement Times: The replacement service offers up to 2 replacements within the period of validity. One replacement time is deducted after a replacement is used. The replacement will automatically bind to the DJI Care Refresh (1-Year Plan) service of the original product and uses the warranty period of the original product. You can click here to check the number of available replacements.
Note: Data may not be updated in time due to the server. If you find the number of available replacements information is not consistent with the actual number of remaining replacements, please wait for 1 to 2 working days and then check again. If you have any other questions, please contact DJI Support.
3. Replacement Product: The replacement units are new or equivalent to new in performance and reliability as the same model of your original DJI product.

II. Replacement Process

1. If the damage occurs within the scope of coverage, you can go to DJI Service Center to submit a repair or replacement request.
1) If you choose Online Service, please send your product to the location designated by DJI following the instructions on the website. After DJI determines the damage, you can choose between the replacement service and paid repair service.
2) If you choose Express service, DJI will ship out your replacement immediately upon receiving your damaged product.
Note: The availability of this service might vary by country or region. Please contact DJI Support to check if the service is available in your region.
2. If there is a DJI flagship store Swift Service Center (SSC) in your city, you can record your case and make an appointment on DJI Swift Service Booking page, and then you can go to the designated SSC at the appointed time for the replacement service or paid repair service.
3. Please send back the corresponding parts, following the agreement when applying for the replacement service. If the battery is normally functioning, do not send it back. DJI has the right to ask you to send back the corresponding parts or refuse your replacement request if you do not send back the corresponding parts following the requirements listed above.
4. When using the replacement service, your original product will be reclaimed by DJI and serve as proof of the replacement service. Your original product ownership will belong to DJI, and DJI will not analyze the accident data when replacing your damaged product.

III. Coverage Parts

When applying for the replacement service, please send back the following DJI product parts. DJI will provide the following parts for you:

1) For the Mavic series and the Spark series, the aircraft, gimbal, camera, propellers, and battery can be replaced.
2) For the Osmo series, the camera and battery can be replaced.
3) For the Ronin series, the gimbal and grip can be replaced.
4) For the Phantom series, the aircraft, gimbal, camera, and propellers can be replaced.
5) For the Inspire 2, the aircraft and propellers can be replaced.
6) For the Zenmuse series, the gimbal and camera can be replaced.

The number of replacement parts above (if applicable): product body × 1, gimbal × 1, battery × 1, propellers (pair) × 2.

IV. Service Fee

1. Replacement fee: An additional replacement fee needs to be paid when using the replacement service. For the DJI Product designated by this agreement, the replacement fee is:
EUR 49 for the first replacement
EUR 59 for the second replacement

2. Shipping Fee and Other Fees

1) The two-way shipping fees incurred in the local repair center in the country or region where you apply for the service are covered by DJI. If you want to send back products across countries or regions, you must obtain DJI's consent in advance, and the tariffs, customs clearance, shipping, and other costs incurred will be borne by you. If the above conditions are not met, DJI has the right to refuse to provide the replacement service.
2) Please do not send back parts or products such as the remote controller, the battery in the combo, batteries that are purchased separately, other DJI accessories, or third-party accessories that are not covered by this agreement. You shall pay for the fees generated by sending back the parts mentioned above.

V. Exclusions

The scenarios listed below are not covered by the replacement service:

1) The part is not covered by the replacement service.
2) Damage to a non-DJI product
3) Damage caused by using your DJI product together with a non-DJI product or third-party accessory/software that is not authorized by DJI.
4) Some or all of the DJI product’s parts that are covered by the replacement service are lost.
5) Some or all of the DJI product’s parts that are covered by the replacement service have been stolen, looted, or discarded.
6) Damage to accessories and/or the gimbal caused by unauthorized repair.
7) Damage to the DJI product caused by installation, usage, or operation not in accordance with the user manual’s recommendations.
8) Damage to the DJI product caused by using the product to engage in illegal activities.
9) Direct or indirect loss caused by natural disaster, war, military action, riot, coup, terrorist activities, etc.
10) Technical enhancements or performance improvements for DJI product provided at an extra fee.
11) Indirect loss and/or anticipated profit in any form.
12) Personal injury and/or property loss to the customer or any other people caused by the DJI product.
13) Any litigation, arbitration and/or any other legal fees relating to replacement service.

VI. Termination of Replacement Service

DJI has fully fulfilled the obligations of DJI Care Refresh (1-Year Plan) replacement service, and the replacement service will be terminated under one of the following circumstances:

1) The agreed replacement service validity period has been reached.
2) The replacement times have been used up.
3) The customer voluntarily applies to withdraw from DJI Care Refresh (1-Year Plan) and it has been confirmed by DJI.

DJI has the right to refuse to provide or terminate the replacement service under the following situations:

1) Products are purchased from non-DJI official or authorized channels.
2) DJI Care Refresh (1-Year Plan) and the corresponding product are not purchased from the same country or region.
3) The service is applied for outside of the coverage area.
4) The date when you apply for the replacement is not within the period of validity of your replacement service.
5) The corresponding parts have not been shipped out within 7 natural days after the Online Service Repair is submitted. Or, the corresponding parts have not been shipped out within 3 natural days after the Express Service is submitted.

Return and Transfer of DJI Care Refresh (1-Year Plan)

If your DJI product is returned according to DJI's return policy, you can also apply to return your DJI Care Refresh (1-Year Plan).
If your DJI product has not been returned, or the replacement service under DJI Care Refresh (1-Year Plan) has been used, then you cannot return DJI Care Refresh (1-Year Plan).

DJI Care Refresh (1-Year Plan) cannot be transferred after purchase.

[ Voor 91% gewijzigd door SpeedingWilly op 06-11-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

SpeedingWilly schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:02:
[...]

Zeker aan te raden voor nieuwe dronebestuurders! En voor de Mini 2 zeker, omdat het vangnet van Obstacle Avoidance niet op de Mini 2 zit.

Er zijn een paar voorwaarden die aan Care Refresh hangen. Maar waar het globaal op neerkomt, is dat alle crashes gedekt zijn, zo lang je de drone nog in je bezit hebt. Fly-aways of drones die naar de bodem van de oceaan zijn gezonden zijn dus niet gedekt! Je moet de beschadigde drone dus naar DJI kunnen sturen. En er zijn nog kosten aan verbonden. Kosten zijn €49,- voor de eerste replacement en €59,- voor de tweede replacement. Je krijgt dan een nieuwe drone, of een gerepareerde drone terug (als de schade niet zo groot is en vervanging van een onderdeel mogelijk is).
Dank, duidelijk. En DJI select membership? Ik was van plan de FMC te kopen, zodat ik ook de extra accu's en propellers heb. Met die membership krijg je 50% korting op de Care Refresh en kost die 25€ meer dan alleen de Care Refresh. Hebben jullie die ook en haal je de voordelen eruit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zie mijn aanvulling hierboven voor de kleine lettertjes... :)

Ik heb er voor gekozen om DJI Select (nu) niet te kopen. Ik heb die al 2x aangeschaft in het verleden en je hebt niet zo veel aan de kortingsbonnen. Die kun je namelijk maar op een beperkt aantal producten toepassen, en de bonnen zijn maar één jaar geldig.

Grofweg kun je die kortingsbonnen alleen op accessoires inwisselen, en dan alleen maar van oudere producten. Een accu van de DJI Mavic 2 bijvoorbeeld levert je 20% voordeel op de prijs van €139,- op.

Je rekensom klopt idd. DJI Select kost €49 euro. Met 50% korting op Care Refresh voor de Mini 2 betaal je dus nog €25 euro meer. Als je 2-jarig Care Refresh op de Mini 2 wilt afsluiten van €79,- heeft het al meer zin. Dan ben je nog maar een paar euro's duurder en dan heb je die kortingsbonnen nog voor toekomstige aankopen.

De voordelen bij duurdere drones zijn groter omdat 50% korting op Care Refresh dan meer korting oplevert.

[ Voor 19% gewijzigd door SpeedingWilly op 06-11-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

SpeedingWilly schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:16:
Zie mijn aanvulling hierboven voor de kleine lettertjes... :)

Ik heb er voor gekozen om DJI Select (nu) niet te kopen. Ik heb die al 2x aangeschaft in het verleden en je hebt niet zo veel aan de kortingsbonnen. Die kun je namelijk maar op een beperkt aantal producten toepassen, en de bonnen zijn maar één jaar geldig.

Grofweg kun je die kortingsbonnen alleen op accessoires inwisselen, en dan alleen maar van oudere producten. Een accu van de DJI Mavic 2 bijvoorbeeld levert je 20% voordeel op de prijs van €139,- op.

Je rekensom klopt idd. DJI Select kost €49 euro. Met 50% korting op Care Refresh voor de Mini 2 betaal je dus nog €25 euro meer. Als je 2-jarig Care Refresh op de Mini 2 wilt afsluiten van €79,- heeft het al meer zin. Dan ben je nog maar een paar euro's duurder en dan heb je die kortingsbonnen nog voor toekomstige aankopen.

De voordelen bij duurdere drones zijn groter omdat 50% korting op Care Refresh dan meer korting oplevert.
Nogmaals dank! Laat de Select maar voor wat het is, als het verder niet echt voordeel oplevert. Voorlopig zal er geen andere drone bijkomen, ook gezien de nieuwe regels. Neem wel 2 jaar Care Refresh. Zoals je al zegt, er zitten geen obstacle avoidance sensoren op, dus de kans iets te raken is wel een stukje groter dan een drone met die opties. Bestel ook maar meteen de geheugenkaart mee. Kan wel voor een paar euro ex verzend deze in NL kopen, maar op deze wijze krijg ik alles in 1x thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
thunder8 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:32:
[...]
...Neem wel 2 jaar Care Refresh....
Als je 2 jaar Care Refresh afsluit voor €79,- dan heeft het dus wel zin, omdat je dan al bijna 40 euro korting krijgt, terwijl DJI Select €49,- kost.

Let wel op dat je eerst DJI Select aanschaft, en dan de codes ontvangt! Vervolgens kun je die dan inwisselen bij je Mini 2 aankoop en 2 jaar Care Refresh. Vaak kun je als nieuwe klant pas DJI Select aanschaffen na je eerste aankoop! Het kan dus zo zijn dat je DJI Select (nog) niet kunt aanschaffen.

[ Voor 13% gewijzigd door SpeedingWilly op 06-11-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

SpeedingWilly schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:34:
[...]

Als je 2 jaar Care Refresh afsluit voor €79,- dan heeft het dus wel zin, omdat je dan al bijna 40 euro korting krijgt, terwijl DJI Select €49,- kost.

Let wel op dat je eerst DJI Select aanschaft, en dan de codes ontvangt! Vervolgens kun je die dan inwisselen bij je Mini 2 aankoop en 2 jaar Care Refresh. Vaak kun je als nieuwe klant pas DJI Select aanschaffen na je eerste aankoop! Het kan dus zo zijn dat je DJI Select (nog) niet kunt aanschaffen.
Dat kan blijkbaar niet. Krijg de melding dat ik niet eligible ben voor de aanschaf. Je moet eerst een DJI product hebben blijkbaar. Naja maakt ook niet echt uit, zolang de accessoires van de Mini 2 niet met korting gekocht kunnen worden met de vouchers.

Zie nu pas je edit. Klopt dus, je moet een product hebben voordat je in aanmerking komt.

2de edit: Gekocht. Mini 2 FMC met 2 jaar Care Refresh en de 128GB geheugenkaart. Nu ongeduldig wachten op mijn nieuwe "speeltje". :9~

[ Voor 11% gewijzigd door thunder8 op 06-11-2020 11:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rimave
Oeh, als het goed is staat DHL vanavond op de stoep met een pakketje...
Was ook net op tijd met bestellen bij Amazon. Levertijd staat nu op half November.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijkt erop dat DJI zijn zaakjes nu goed voor elkaar heeft! Vroeger (b.v. bij introductie Mavic 2 Pro) was de levertijd nog weken, nu dus enkele dagen. Donderdag besteld en vandaag (zaterdag) binnen. 2.5 dag vanaf de besteltijd. De webwinkels kunnen nu zo snel nog niet leveren.

De Mini 2 is inmiddels ook aan de pricewatch toegevoegd, dus ik kan snel een review posten 8).

[ Voor 86% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-11-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

De mijne wordt vandaag verstuurd vanuit China. Tenminste kreeg de mail dat ie klaarstaat. Ben benieuwd hoe snel die hier is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Laten we vanaf nu meldingen over drones die onderweg zijn en binnenkomen tot een absoluut minimum beperken. Anders wordt deze thread vervuilt met berichten die nutteloos zijn voor andere lezers :) .

Als je het toch wilt melden, probeer dan ook nuttige info in je post te geven.

@thunder8 @rimave: Voel je niet aangesproken. Is geen verwijt naar jullie.Ik probeer alleen de vloed aan toekomstige berichten te beperken. Aangezien de Mini 2 zo'n mooie drone is verwacht ik namelijk veel bestellingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Ben vooral benieuwd naar een range test in de stad.
Hoef echt geen kilometer te vliegen maar meter of 500 zonder verlies van signaal zou leuk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
matthijst schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:44:
Ben vooral benieuwd naar een range test in de stad.
Hoef echt geen kilometer te vliegen maar meter of 500 zonder verlies van signaal zou leuk zijn.
Ik kan je garanderen dat dat geen probleem is. Ik heb genoeg ervaringen met Mavic 2 Pro met OccuSync 2. Ervaring in de stad heb ik echter niet, dat is (nu) nog zwaar verboden ;) . Wel aan de rand met veel verstoringen.

Mensen staren zich blind op de maximale range die je met een verbindingstechnologie haalt, maar het gaat er idd om of verstoringen veel invloed hebben. Dat is bij WiFi al erg snel, wat resulteert in hakkelend beeld en wegvallen verbinding. Bij OccySync gaat dit heel lang goed zonder verstoringen in beeld of verbinding.

OccuSync gaat je bevallen en verbazen als je alleen nog maar ervaringen hebt met WiFi drones.

[ Voor 21% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-11-2020 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
Met Occusync en een Mavic Pro ben ik ooit 4 km ver gekomen.
Let er wel op dat als je ver weg vliegt met de wind mee, je ook weer terug moet tegen de wind in.
Dat was ik even vergeten boven zee. Kwam nog net op tijd terug met de sportstand voor de accu leeg was.
Die 31 minuten is flightime. Ga je filmen dan houd je minder vliegtijd over.

Ik heb gisteren nog DJI afgesloten en kwam erachter dat je die twee jaar alleen af kunt sluiten als je de drone bij DJI zelf koopt. Ik heb hem bij Amazon vandaan en kon dus de twee jaar aanbieding niet afsluiten.

Maar ik spring zo op de fiets en ga ff een stukje vliegen.
O ja, de Mini 2 had gisterenavond gelijk al een update toen ik wilde activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rimave schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:18:
...
...
Let ook op dat je (alle) batterijen in de drone stopt. Die hebben ook (vaak) een update nodig. Toch lullig als je in het veld staat.

Bij welke Amazon heb jij de Mini 2 eigenlijk besteld? Amazon.nl en .de konden (gisteren) nog niet leveren iig. En bij Amazon.com kwamen er hele hoge verzendkosten bij.

[ Voor 20% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-11-2020 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tip voor mensen die wat aankoopadvies nodig hebben:
  • Misschien twijfel je of je de Mavic Mini (1), die nu vaak met aantrekkelijke kortingen verkocht wordt, moet kopen, of toch voor de nieuwe Mini 2 moet gaan
  • Of twijfel je tussen de DJI Mini 2 of de DJI Mavic Air 2, die eerder dit jaar geïntroduceerd is
Check onderstaande video's eens.

[YouTube: DJI MINI 2 vs MAVIC MINI // SHOULD YOU UPGRADE?]

Bekijk op YouTube
DJI Mini 2 vs Mini vs Mavic Air 2 - Drone Comparison and Breakdown

[ Voor 36% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-11-2020 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
SpeedingWilly schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:20:
[...]

Let ook op dat je (alle) batterijen in de drone stopt. Die hebben ook (vaak) een update nodig. Toch lullig als je in het veld staat.

Bij welke Amazon heb jij de Mini 2 eigenlijk besteld? Amazon.nl en .de konden (gisteren) nog niet leveren iig. En bij Amazon.com kwamen er hele hoge verzendkosten bij.
Bij Amazon.nl. Was net op tijd. Nu is de levertijd langer.
De batterij heeft geen update nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rimave schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:16:
[...]
Bij Amazon.nl. Was net op tijd. Nu is de levertijd langer.
De batterij heeft geen update nodig.
Top! Weet je zeker dat je de Mini 2 hebt, en niet de Mavic Mini (1)? Ik kan op Amazon.nl de Mini 2 niet vinden namelijk?

Op internet heb ik gezien dat de batterij wel een update nodig heeft namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colossos
Oeps. Iemand te enthousiast met z'n Mini 2 bezig geweest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
colossos schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:53:
Oeps. Iemand te enthousiast met z'n Mini 2 bezig geweest :+
Echt niet! Sowieso is het natuurlijk niet duidelijk of het om de Mini 2 gaat. Maar het kan ook niet als ik er van uit ga dat de berichtgeving klopt.

Er staat namelijk dat het op een hoogte van 600 meter is gebeurd. DJI drones kunnen maar maximaal 500 meter hoog vliegen! Tenzij de drone gehackt is, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Het is dus veel waarschijnlijker dat dit geen DJI drone was.

Maar ik snap de grap die je wilde maken }:O . Maar dat gaat iemand voor waar aannemen en die gaat roepen dat een DJI drone tegen een vliegtuig is aangebotst.

[ Voor 10% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-11-2020 16:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rimave
SpeedingWilly schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:19:
[...]

Top! Weet je zeker dat je de Mini 2 hebt, en niet de Mavic Mini (1)? Ik kan op Amazon.nl de Mini 2 niet vinden namelijk?

Op internet heb ik gezien dat de batterij wel een update nodig heeft namelijk.
Zekers. Ik heb hem hier nu voor me staan. ;)
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Ben net weer terug van een middagje filmen. O, wat heerlijk dat ocusync! Alleen boompjes blijft ie lastig vinden. Ik wilde tussen een paar bomen op zo’n 10 meter gaan en dan langzaam weer omhoog. Toen had ik even geen beeld meer. Dat heeft toch te maken met de oppervlakte van de Mini 2. Doordat hij klein is zit er qua verhouding een kleinere antenne in dan bij de Mavic Pro of Air 2. Maar goed. Ik klaag niet. Bij de Mini 1 was het vreselijk hoe vaak het signaal weg viel.

Nu even niet zeuren dat het niet mag, want ik ken de regels. Ik heb even gevlogen in een parkje ongeveer 2 km bij mijn huis vandaan. Ik kon vanuit daar makkelijk terug naar huis vliegen. Daarbij haalt hij de 500 meter hoogte ook met twee vingers in de neus. Alhoewel ook daar de signaalsterkte af en toe oranje wordt (slecht signaal). En dat terwijl de drone recht boven mij vloog. Met dit heldere weer kon ik hem tot een meter of 300 nog prima zien trouwens. ;) Maar goed, dit was even een test. Ik ga hier geen gewoonte van maken. Bovendien zie je nu ook niet veel op 500 meter. Er zit teveel vocht in de lucht. Ik zal nog wel even een filmpje van de opnames maken.

Heb ook twee keer een sirene gehad. Dan is de batterij dus echt critical low. De remote immiteert dan een sirene. Maar die 31 minuten haalt hij wel op 1 accu. Zelfs nu het al wat kouder is. Volgens de app heb ik een tochtje van totaal 7,5 km op 1 accu. Dat is rondjes vliegen en dan 7,5 km vanaf opstijgen tot landen. Niet qua range bij je vandaan. Da’s erg netjes.

De remote. Daar moet ik nog aan wennen. Ik vind hem wat te groot. Ik heb kleine handen en bij het filmen is het lastig om ‘smooth’ opnames te maken. Bijv. achteruit vliegen en tegelijk wegdraaien van het object. Ik doe dat uit de lose pols en gebruik de ingebouwde presets (dronie e.d.) niet. Echter is de montage van de telefoon in de remote echt handig! Ik kan de telefoon nu ook gewoon in z’n hoesje laten zitten.

Tot zover mijn ervaringen. Ik ben erg blij met de upgrade! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door rimave op 07-11-2020 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die zoekfunctie van Amazon! Als je zoekt op DJI Mini 2 dan vind je geen Mini 2 8)7 |:( .
Ben net weer terug van een middagje filmen. O, wat heerlijk dat ocusync! Alleen boompjes blijft ie lastig vinden. Ik wilde tussen een paar bomen op zo’n 10 meter gaan en dan langzaam weer omhoog. Toen had ik even geen beeld meer. Dat heeft toch te maken met de oppervlakte van de Mini 2. Doordat hij klein is zit er qua verhouding een kleinere antenne in dan bij de Mavic Pro of Air 2. Maar goed. Ik klaag niet. Bij de Mini 1 was het vreselijk hoe vaak het signaal weg viel.
Ik ga morgen vliegen met de Mini 2. Ben benieuwd of ik verschil merk m.b.t. OccuSync 2 met mijn Mavic 2 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rimave schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:18:
...
Mijn Mini 2 heeft aircraft firmware 01.01.000. En er is geen nieuwere update volgens de App.

Het vreemde is dat als ik met Assistant 2 op de computer de drone verbindt, ik niet in het update menu kan komen. Ik kan alleen data van de drone af halen. Blijkbaar kun je daarvoor (nu) de Assistant niet meer voor gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8qEz07bB4RmSh-LJoWp10TtJw0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KffgL5mF5WYjJKG7yzpa7ti9.jpg?f=fotoalbum_medium

Draadloos update via de App gaat wel.

@rimave Als jij jouw Mini met de nieuwe Assistant 2 (versie 2.1.0) verbindt, kun jij dan ook alleen in het data upload menu komen (Log Export)? Met andere drones kan ik met de Assistant ook de firmware updaten.

[ Voor 85% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-11-2020 20:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rimave
Filmpje van de maiden vlucht van de DJI Mini 2:

Bekijk op YouTube
Fall 2020 - DJI Mini 2 First Flight

[ Voor 64% gewijzigd door rimave op 07-11-2020 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
SpeedingWilly schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:09:
[...]

Mijn Mini 2 heeft aircraft firmware 01.01.000. En er is geen nieuwere update volgens de App.

Het vreemde is dat als ik met Assistant 2 op de computer de drone verbindt, ik niet in het update menu kan komen. Ik kan alleen data van de drone af halen. Blijkbaar kun je daarvoor (nu) de Assistant niet meer voor gebruiken.

Draadloos update via de App gaat wel.

@rimave Als jij jouw Mini met de nieuwe Assistant 2 (versie 2.1.0) verbindt, kun jij dan ook alleen in het data upload menu komen (Log Export)? Met andere drones kan ik met de Assistant ook de firmware updaten.
De Assistent 2.0 software vindt mijn Mini 2 niet eens. Meerdere kabels geprobeerd, zonder succes.

[ Voor 6% gewijzigd door rimave op 07-11-2020 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rimave schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:20:
[...]
De Assistent 2.0 software vindt mijn Mini 2 niet eens. Meerdere kabels geprobeerd, zonder succes.
Je moet wel eerst de nieuwe assistant 2.1.0 versie downloaden. Die is gereleased samen met de Mini 2.

Bij mij vindt de software de Mini 2 (vierkant vakje met naam drone, net zoals bij andere drones). Als je daar dan op klikt, dan kom je direct bij de log export functie. :?
Bij mijn Mavic 2 kom je standaard in het firmware update menu. Log export is trouwens ook beschikbaar bij de mavic 2.

Koppel je remote maar eens aan de computer. Dan kun je wel de firmware upgraden, althans bij mij. Zie plaatje hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cxct2F5BdGgQDCH_LNO6z8qxI7I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHXAk8xeqlrCGjLVfjghv3WF.jpg?f=fotoalbum_medium

Edit:
Ik heb inmiddels hetzelfde geprobeerd op een andere PC, echter zonder succes. Bij aansluiten drone is alleen de data export functie beschikbaar, en niet de firmware update functie.

Edit 2:
Inmiddels heb ik ook mijn batterijen moeten updaten, omdat DJI een update voor de batterij heeft uitgebracht.

[ Voor 36% gewijzigd door SpeedingWilly op 08-11-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Ik gebruik assistent 2.1.0. De Mini 2 wordt niet gevonden. De remote echter wel en die kan ik updaten.
Ik zag dat in de tijd dat ik de Mini 2 heb ontvangen er inderdaad alweer een update is van de accu.
Die ook maar even geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colossos
Ik heb me aangemeld voor de nieuwsbrief en zo 5% korting gekregen op een aankoop in de DJI store. Nu kan je elk item kopen behalve de Mini 2. Weet iemand de reden hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
colossos schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:13:
Ik heb me aangemeld voor de nieuwsbrief en zo 5% korting gekregen op een aankoop in de DJI store. Nu kan je elk item kopen behalve de Mini 2. Weet iemand de reden hiervan?
Ja! DJI geeft helaas nooit korting op nieuwe producten. Dit geldt ook voor de kortingscoupons die je met DJI Select krijgt.

Helaas :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/4vnmzLND1TJ440iBKt3DXGNd.jpg

Mijn review van de DJI Mini 2 is online!

}:O 8) :*)

[ Voor 74% gewijzigd door SpeedingWilly op 09-11-2020 21:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rimave
@SpeedingWilly Mooie review!

Ik ben nog even weer op pad geweest. Deze keer naar de Eemshaven (waar het een keer niet hard waaide):

Bekijk op YouTube
Eemshaven - November 8th, 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rimave schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:41:
@SpeedingWilly Mooie review!

Ik ben nog even weer op pad geweest. Deze keer naar de Eemshaven (waar het een keer niet hard waaide):

[YouTube: Eemshaven - November 8th, 2020]
Top! Erg mooie beelden! De één zegt het met woorden, de ander met beelden. Thanks voor de eerste Mini 2 beelden!

Tip voor jou: check de App GoDrone eens ;). Iets met helicopters...

[ Voor 9% gewijzigd door SpeedingWilly op 08-11-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmDD
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-06-2022
Hallo, Ik wil misschien een Mavic mini 2 kopen. #My-first-drone

Maar ik woon tussen vliegveld volkel en vliegveld Weeze (duitsland) (+ natuurgebied) in.
dus ..een mega groot 'no fly' gebied. Veel groter dan bij Schiphol
Natuurlijk wil ik niet vliegen in de buurt van een vliegveld.
Maar kan ik bij de Mini 2 de 'No Fly' zone uitschakelen voor bijvoorbeeld lage drones vlieg bewegen?
ik weet wel dat bij de Mavic Mini (1) de drone niet moet updaten, dan was er niks aan de hand.
En kon gewoon overal vliegen.
Maar hoe zit het met de Mavic Mini 2?

Alvast bedankt voor een reactie

Gr Harm

Acties:
  • +3 Henk 'm!
HarmDD schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:11:
...
Maar kan ik bij de Mini 2 de 'No Fly' zone uitschakelen voor bijvoorbeeld lage drones vlieg bewegen?
ik weet wel dat bij de Mavic Mini (1) de drone niet moet updaten, dan was er niks aan de hand.
En kon gewoon overal vliegen.
Maar hoe zit het met de Mavic Mini 2?
...
Alle DJI drones werken op dezelfde manier. In de drone zit een No-Fly-Zone database, die regelmatig ge-updatet wordt. Deze No-Fly-Zones zijn niet hetzelfde als de No-Fly-Zones die de overheid heeft vastgesteld (check https://www.godrone.nl).

Grofweg kun je zeggen dat DJI alleen de 3km rondom vliegvelden aanhoudt en objecten waar absoluut niet boven gevlogen mag worden. Als voorbeeld in jouw gebied: Luchthaven Eindhoven Airport met aanvliegroutes maar b.v. ook het PSV stadion zijn No-Fly-Zones. Check https://www.dji.com/nl/flysafe/geo-map
Als je probeert met een DJI drone in deze zone op te stijgen dan weigert de drone op te stijgen. Als je een zone binnen probeert te vliegen, dan stopt de drone.

Ik zie geen enkele reden om een DJI drone niet van updates te voorzien. De NFZ database is slechts een klein deel van de update. Veel bugs worden opgelost met updates en DJI voegt met updates ook vaak functionaliteit toe. De plekken waar je volgens DJI niet mag vliegen zijn inderdaad plekken waar je ook niet zou moeten willen vliegen :) .

[ Voor 17% gewijzigd door SpeedingWilly op 09-11-2020 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colossos
@SpeedingWilly je zegt dat DJI grofweg 3km rondom vliegvelden aanhoudt als NFZ. Maar als ik op GoDrone kijk is de NFZ rondom bijvoorbeeld Schiphol (waar ik in de buurt woon) groter dan 3km, straal van zo'n 10km. Welke houden jullie als regel aan dan?

Sorry voor de vagen. Ik probeer voor mezelf de aankoop van een drone te verantwoorden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
colossos schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:44:
@SpeedingWilly je zegt dat DJI grofweg 3km rondom vliegvelden aanhoudt als NFZ. Maar als ik op GoDrone kijk is de NFZ rondom bijvoorbeeld Schiphol (waar ik in de buurt woon) groter dan 3km, straal van zo'n 10km. Welke houden jullie als regel aan dan?
Uiteraard zijn de regels van de overheid (GoDrone) geldig. Wat DJI heeft ingebouwd is alleen de echt gevaarlijke gebieden rondom vliegvelden e.d.

Ga er verstandig mee om zou ik zeggen. In de buurt van vliegvelden en helikopterlandingsplekken is een absolute no-go.

Helaas is half Nederland dichtgegooid en ik ben van mening dat er genoeg plekken zijn, waar het verboden is om te vliegen, wel veilig zijn. Ga er verstandig mee om zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

colossos schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:44:

Sorry voor de vagen. Ik probeer voor mezelf de aankoop van een drone te verantwoorden :)
Je kan je vraag ook verder trekken naar binnen Europa. Vanaf 1.1.2021 zijn de regels binnen heel Europa gelijk, dus kan je ook op vakantie je drone gebruiken, met in achtneming van de NFZ. Je zal dan alleen wel moeten zoeken naar de juiste app voor dat bepaalde land, want de GoDrone app is alleen gericht op NL wat ik zo zag.

Op de DJI pagina is Enschede geen probleem, maar op de GoDrone app is er een heel groot deel echt een NFZ. Vanwege het helipad van het ziekenhuis midden in het centrum en natuurlijk vliegbasis Twente. Die laatste is alleen actief voor de laatste vluchten van toestellen die gedemonteerd worden, maar dat maakt het niet minder gevaarlijk natuurlijk. Ik ga in ieder geval de GoDrone mapping aanhouden voor vliegvelden, steden en Natura2000 gebieden.

Nog even een vraag aan de mensen met drones. Gebruiken jullie landing pads om je drone van op te laten stijgen en landen?

[ Voor 4% gewijzigd door thunder8 op 09-11-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thunder8 schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:29:
[...]
...
Je kan je vraag ook verder trekken naar binnen Europa. Vanaf 1.1.2021 zijn de regels binnen heel Europa gelijk, dus kan je ook op vakantie je drone gebruiken, met in achtneming van de NFZ.
...

...

Nog even een vraag aan de mensen met drones. Gebruiken jullie landing pads om je drone van op te laten stijgen en landen?
Je zit er 1 dag naast. Regelgeving gaat op 31 december in! Dat is vanwege de Brexit, zodat UK ook mee kan doen.

Soms wel, soms niet. Bij opstijgen op zand is een landingspad handig. Maar landen in de hand doe ik ook regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

SpeedingWilly schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:42:
[...]

Je zit er 1 dag naast. Regelgeving gaat op 31 december in! Dat is vanwege de Brexit, zodat UK ook mee kan doen.

Soms wel, soms niet. Bij opstijgen op zand is een landingspad handig. Maar landen in de hand doe ik ook regelmatig.
Ok ja, 31-12-2020. :P Mocht je vanaf dan ook in de avond/nacht vliegen? Meen dat ik in de regelwijzigingen dat ergens meegekregen had? Dan kan je dus vuurwerkfilmpjes maken, indien er geen landelijk verbod komt en je veilig blijft vliegen. :)

Ga wel een landingspad bestellen bij ome Ali, die kosten de wereld niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thunder8 schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:46:
[...]
Mocht je vanaf dan ook in de avond/nacht vliegen? Meen dat ik in de regelwijzigingen dat ergens meegekregen had? Dan kan je dus vuurwerkfilmpjes maken, indien er geen landelijk verbod komt en je veilig blijft vliegen. :)

De precieze details weet ik niet, maar volgens mij wel ;).

Koop niet een te klein landingspad. Ook al is de mini heel klein, ik zou minimaal een pad van een dikke halve meter diameter pakken. Is beter te zien vanuit de lucht en je hoeft niet zo precies te mikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

SpeedingWilly schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:49:
[...]

De precieze details weet ik niet, maar volgens mij wel ;).

Koop niet een te klein landingspad. Ook al is de mini heel klein, ik zou minimaal een pad van een dikke halve meter diameter pakken. Is beter te zien vanuit de lucht en je hoeft niet zo precies te mikken.
80cm met 4 blauwe leds in de winkelwagen. 11-11 bestel ik hem wel, nog wat extra korting. ;)

Avond/Nacht vliegen is ook een groot voordeel tov de huidige regels. Zal er nog eens verder in duiken of die regel er nog steeds inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thunder8 schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:53:
[...]
80cm met 4 blauwe leds in de winkelwagen. 11-11 bestel ik hem wel, nog wat extra korting. ;)

Avond/Nacht vliegen is ook een groot voordeel tov de huidige regels. Zal er nog eens verder in duiken of die regel er nog steeds inzit.
Dat is handig als je in de nacht gaat vliegen!

De 3 grootste voordelen van de nieuwe EU regelgeving zijn:
  1. Opsplitsing particulier en zakelijk vliegen verdwijnt (i.i.g. een voordeel voor particuliere vliegers :))
  2. Alle regels in alle EU landen gelijk
  3. Vliegen boven bebouwing is mogelijk (met drones met gewicht lager dan 250 gram, dus met DJI Mini 2)
Er zijn ook nadelen uiteraard:
  1. Kosten: je moet jezelf als drone operator registreren bij de RDW, dit moet jaarlijks! herhaald worden, elke drone >=250 gram moet geregistreerd worden en indien van toepassing moet je een opleiding volgen. De totale kosten kunnen dus best oplopen!
  2. Oude drones (op dit moment dus alle drones die nu op de markt zijn!) mogen nog 2 jaar gebruikt worden. Daarna vallen ze in categorie A3 waardoor je alleen nog mag vliegen ver van mensen weg (150 meter) en ver van bebouwing weg.
Er zijn nog wel wat voor- en nadelen te noemen, maar dit zijn de belangrijkste die in me op kwamen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
SpeedingWilly schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:42:
[...]

Bij de Mini 1 kon je z'n beschermdoosje mooi gebruiken om vanaf op te stijgen. Dat gaat bij de 2 niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
thunder8 schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:46:
[...]

Ok ja, 31-12-2020. :P Mocht je vanaf dan ook in de avond/nacht vliegen? Meen dat ik in de regelwijzigingen dat ergens meegekregen had? Dan kan je dus vuurwerkfilmpjes maken, indien er geen landelijk verbod komt en je veilig blijft vliegen. :)

Vuurwerk filmen met de drone is altijd leuk. Deze heb ik tijdens de jaarwisseling gemaakt:

Bekijk op YouTube
Fireworks New Years Eve 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Wat ik zo kan vinden:

https://eur-lex.europa.eu...=CELEX:32020R0639&from=EN

Punt 8, pagina 2. Dit lijkt mij te zeggen dat het dus mogelijk is om straks nachtvluchten uit te voeren, als er maar een groen knipperende LED geactiveerd is, zodat de drone kan worden herkend als UAV.

https://dronereis.nl/eu-regelgeving-voor-drones

Hier staat ook dat het straks mag.

https://www.skytools.com/eu-drone-regelgeving-uitgelegd/

Hier ook de bevestiging dat nachtvliegen straks mag.

Echter:

https://www.knvvl.nl/drones/nieuws/nieuws-eu-regelgeving

Hier staat dat het nog steeds niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vrees dat het niet zal mogen, omdat Nederland blijkbaar een uitzondering heeft gemaakt op een EU-regel. Dat mogen de lidstaten doen.

Knvvl is wel een betrouwbare bron namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

SpeedingWilly schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:01:
[...]

Ik vrees dat het niet zal mogen, omdat Nederland blijkbaar een uitzondering heeft gemaakt op een EU-regel. Dat mogen de lidstaten doen.

Knvvl is wel een betrouwbare bron namelijk.
Zou niet handig zijn, want hierdoor is het dus weer niet eenduidig binnen de EU. Als ik 3km verder reis, mag ik wel in de nacht vliegen in Duitsland en hier dan weer niet. En dat terwijl de meeste sites dus melden dat het wel mag, mits je maar een groen knipperlicht erop hebt. SPACE53 heeft ook al getest met verlichting op een drone voor nachtvliegen.

https://www.dronebeeld.pro/nachtvlucht-drone-vliegen/

[ Voor 10% gewijzigd door thunder8 op 09-11-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Vandaag ook de Mini 2 binnen gekregen.
Kom van een Spark. Eerste indrukken;
- stukje stiller lijkt het.
- range is super. Geen gekloot meer met wegvallende wifi

Hopelijk komen d'r nog wat van die patches uit (nfz en fcc) al waren die er voor de mini niet dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaiden
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-02 10:06
Kan iemand mij toevallig vertellen of de beeldkwaliteit te vergelijken is met de Mavic AIR 1?

Ik ben namelijk erg benieuwd naar deze drone.

Ik heb enige tijd terug de DJI spark gevlogen, deze drone bleek het kwa beeldkwaliteit eigenlijk net niet te hebben en besloot toen om met de Mavic AIR 1 verder te gaan. Deze beeldkwaliteit was ik erg tevreden over.

Daarna is er een andere hobby bijgekomen en ik vloog ook niet zoveel meer dus heb ik de Mavic AIR 1 verkocht. Nu kriebelt het toch eigenlijk al best wel weer een tijdje en denk ik dat ik de Mini 2 wil gaan aanschaffen. Helemaal omdat de mini 2 nog onder de 250 gram komt en er dus geen extra poespas bij komt.

Volgens de technische specificaties lijkt het allemaal behoorlijk veel op elkaar (mini 2 t.o,v, air 1) 1 2/3' CMOS sensor, 12MP camera, 3840x2160 resolutie met beide 100 mbps. Dus je zou verwachten dat beeldkwaliteit eigenlijk hetzelfde (misschien beter?) zou zijn. Kan iemand hier toevallig iets over vertellen?

Ik wil niet weer in diezelfde situatie terecht komen als destijds met de spark.

[ Voor 5% gewijzigd door Thaiden op 09-11-2020 17:01 ]

YouTube | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thaiden schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:00:
Kan iemand mij toevallig vertellen of de beeldkwaliteit te vergelijken is met de Mavic AIR 1?
...
Volgens de technische specificaties lijkt het allemaal behoorlijk veel op elkaar (mini 2 t.o,v, air 1) 1 2/3' CMOS sensor, 12MP camera, 3840x2160 resolutie met beide 100 mbps. Dus je zou verwachten dat beeldkwaliteit eigenlijk hetzelfde (misschien beter?) zou zijn. Kan iemand hier toevallig iets over vertellen?
...
Ik denk inderdaad dat de beeldkwaliteit van de Mini 2 zeker te vergelijken is met de Mavic Air of zelfs nog ietsje beter. Ik heb zelf nooit een Mavic Air gehad overigens. De Mavic Air is alweer drie jaren oud. De sensor grootte is hetzelfde, maar het is te verwachten dat de sensor wel een nieuwer type is en ook de beeldverwerkingsalgorithmes zullen wel iets verbeterd zijn. Sensor grootte en bitrate zijn echter leidend, en die zijn hetzelfde bij beide drones

Ik denk dus dat je zonder problemen de Mini 2 kunt kopen en dat je niet teleurgesteld zult zijn. :)

[ Voor 4% gewijzigd door SpeedingWilly op 09-11-2020 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colossos
Ik ben eruit. Voor mij even geen drone. Ik heb er veel over gelezen de laatste tijd maar ik denk dat de huidige regelgeving in Nederland voor mij te weinig ruimte biedt om 'casual' te vliegen. Daarentegen woon ik in een grote NFZ dus kan ik niet even op de fiets stappen om in de buurt wat opnames te maken. Ik zal altijd in de auto moeten stappen. Wellicht wijzigen de regels in de toekomst ten gunste van de 'casual droner'. Het lijkt me namelijk wel heel leuk om te doen.

Iedereen bedankt voor de hulp, special shout out to @SpeedingWilly !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
colossos schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:29:
Ik ben eruit. Voor mij even geen drone. Ik heb er veel over gelezen de laatste tijd maar ik denk dat de huidige regelgeving in Nederland voor mij te weinig ruimte biedt om 'casual' te vliegen. Daarentegen woon ik in een grote NFZ dus kan ik niet even op de fiets stappen om in de buurt wat opnames te maken. Ik zal altijd in de auto moeten stappen. Wellicht wijzigen de regels in de toekomst ten gunste van de 'casual droner'. Het lijkt me namelijk wel heel leuk om te doen.

Iedereen bedankt voor de hulp, special shout out to @SpeedingWilly !
Thanks!

Ik vind het jammer dat er door de regelgeving weer iemand 'koudwatervrees' heeft gekregen. Maar het is wel begrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

SpeedingWilly schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:08:
[...]

Thanks!

Ik vind het jammer dat er door de regelgeving weer iemand 'koudwatervrees' heeft gekregen. Maar het is wel begrijpelijk.
Ik snap het ook wel. Ik woon zelf in Enschede en ondanks dat we een mega grasveld bij onze apartementen hebben, mag ik daar niet vliegen vanwege de NFZ die ongeveer heel Enschede bestrijkt. Buiten dat, hangt er hier in Enschede ook nog eens een Drone detector die drones in een straal van 30km kan detecteren, voornamelijk DJI drones. Dit werkt op basis van het radioverkeer tussen drone en controller.

Ondanks dat het voor het oefenen voor mij lastiger is, omdat ik uit de NFZ moet om legaal te kunnen vliegen, heb ik de drone voornamelijk aangeschaft om mijn fotografie een extra dimensie te geven. En dat zal zelden tot nooit in mijn eigen stad zijn.

Als je alleen casual wil vliegen, dan snap ik dat de wirwar aan regels je snel laat beslissen dat het de moeite niet waard is. Dat is voor mij ook tot op heden het grote struikelblok geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
De onderstaande foto geeft een indruk wat je kunt bereiken met een beetje processing van de foto's. De onderstaande foto is genomen in niet-ideale omstandigheden. Het was nog vrij donker. De linker foto toont de niet bewerkte foto. De rechter foto is gemaakt door 3 AEB foto's in RAW te processen. Dit is zeker niet een geweldige foto (het is één van de weinige foto's die ik geschoten heb met de Mini 2). Het laat wel zien wat je nog met RAW processing kunt bereiken, zeker als de omstandigheden niet ideaal zijn. De foto is klikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/4jBdMBL3rLAB0XKPqiKiT7wx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-04 17:22
Mooie foto!

Ik meen ergens gehoord te hebben dat DJI niet zo veel informatie bij een RAW bestand toevoegt, hierdoor zou het voordeel minimaal zijn.
Zou het bewerkte effect ook te behalen zijn door de bewerkingen op de jpg foto toe te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luc45 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:11:
Mooie foto!
Ik meen ergens gehoord te hebben dat DJI niet zo veel informatie bij een RAW bestand toevoegt, hierdoor zou het voordeel minimaal zijn.
Zou het bewerkte effect ook te behalen zijn door de bewerkingen op de jpg foto toe te passen?
Een RAW foto is gewoon alle ongecomprimeerde informatie die van een sensor af komt. Natuurlijk heeft de Mini 2 sensor b.v. een veel kleiner dynamisch bereik dan de veel grotere sensor van de Mavic 2 Pro. Dus in nabewerking kun je veel minder ver gaan met RAW foto's van de Mini 2, maar het voordeel t.o.v. jpg foto's is er zeker wel.

Je kunt de jpg nog wel wat na bewerken, maar je loopt dan vrij snel tegen grenzen op. Lucht wordt snel uitgebleekt en schaduwen zijn moeilijker ‘op te halen’ zonder dat er erg veel ruis zichtbaar wordt.

Het bovenstaande voorbeeld van de 2 foto's is zeker niet het best mogelijke voorbeeld, maar wel het enige materiaal geschoten met de Mini 2 (op dit moment) wat ik nu voorhanden heb.

Ik merk wel een flink verschil met mijn Mavic 2 Pro. Die had veel meer uit deze situatie kunnen halen. Maar dat is logisch en zie ik niet als een nadeel. De 2 drones vallen in een totaal verschillende klasse.

[ Voor 17% gewijzigd door SpeedingWilly op 11-11-2020 08:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De eerste aanbieder van opleidingen heeft de tarieven voor de EU drone-opleiding bekend gemaakt:
https://www.dronewatch.nl...ieven-eu-drone-opleiding/

Dit is NIET nodig als je alleen een drone bezit die lichter is dan 250 gram (zoals de Mini 2 :))! Voor zwaardere drones is dit wel nodig.

De kosten lopen (voor drones van 250 gram of meer) best wel uit de hand vind ik:
  • Registratie als drone vlieger bij RDW €21,-
  • Kosten voor verstrekken dronebewijs (per drone) RDW €10,-
  • Cursus Vliegbewijs Basis (categorie A1/A3) €40,-
  • Bijbehorende online examen A1/A3 €20,-
  • Aanvullende theorieopleiding voor categorie A2 €100,-
  • Bijbehorende online examen A2 €40,-
  • En elk jaar verlengen registratie €11,-
De certificaten (A1/A3 en A2) gelden voor 5 jaar.

Dus als je een drone in de categorie A2 bezit, dan zijn de totale kosten dus een kleine €250,-!!!
Dus de totale kosten voor een drone uit de categorie A1 (de DJI Mini 2) zijn €31,-.

Bron DroneWatch.nl

[ Voor 63% gewijzigd door SpeedingWilly op 11-11-2020 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-04 17:22
Daarnaast is er gisteren ook een brochure gepubliceerd met de nieuwe regels. Hierin zie ik alleen voor de <250g klasse geen uitzonderingen m.b.t. bebouwing e.d, wel mag er kortstondig over onbetrokken personen gevlogen worden.

Er staat het volgende vermeld:
u behoudt een minimumafstand tot voorbijgangers 30 meter
of meer met 1:1-regel (bijvoorbeeld 40 meter hoog, met 40 meter
afstand). Dit geldt ook voor andere eigendommen en dieren;
• ook vliegt u minstens op een afstand van 150 meter van woon-,
handels-, industrie- of recreatiezones
;
Zeker met de laatste regel blijven er eigenlijk alleen nog maar weilanden over :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Luc45 op 11-11-2020 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scirocco
Als je naar de kaart kijkt waar gevlogen mag worden, mag je uberhaupt maar op een postzegel vliegen.
Als ik online naar fotos kijk en fotografen spreek, blijkt vrijwel niemand zich aan de regels te houden. Als je met verstand en respect vliegt is er veel mogelijk maar draag je altijd het risico op een boete.

Wat zijn de ervaringen hier met de regels en het wel of niet naleven? We zijn allemaal niet heiliger dan de paus :9

[ Voor 40% gewijzigd door Scirocco op 11-11-2020 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scirocco schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:13:
Als je naar de kaart kijkt waar gevlogen mag worden, mag je uberhaupt maar op een postzegel vliegen.
Als ik online naar fotos kijk en fotografen spreek, blijkt vrijwel niemand zich aan de regels te houden. Als je met verstand en respect vliegt is er veel mogelijk maar draag je altijd het risico op een boete.

Wat zijn de ervaringen hier met de regels en het wel of niet naleven? We zijn allemaal niet heiliger dan de paus :9

PS. een ander voorbeeld: de gemeente waar ik woon repost regelmatig drone shots van een fotograaf die midden in het stadscentrum vliegt, zonder dat hij naar eigen zeggen daar een licentie of toestemming voor heeft.
Zonder in details te treden :) , ik ben niet roomser dan de paus! Ik hou altijd de volgende regel in acht: "Als de drone nu naar beneden valt, berokken ik dan schade aan derden?" Oftewel, ik probeer om nooit boven huizen, auto's, mensen te vliegen. O-)

Ik ken ook weinig dronepiloten die zich (altijd) aan de regels houden. In de praktik houdt dit in dat je alleen binnen in je eigen huis moet vliegen dan... 8)7. Ik ken ook weinig piloten die ooit een boete gehad hebben (maar misschien gaat dit wel veranderen in de toekomst).

[ Voor 11% gewijzigd door SpeedingWilly op 11-11-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

SpeedingWilly schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:00:
De eerste aanbieder van opleidingen heeft de tarieven voor de EU drone-opleiding bekend gemaakt:
https://www.dronewatch.nl...ieven-eu-drone-opleiding/

Dit is NIET nodig als je alleen een drone bezit die lichter is dan 250 gram (zoals de Mini 2 :))! Voor zwaardere drones is dit wel nodig.

De kosten lopen (voor drones van 250 gram of meer) best wel uit de hand vind ik:
  • Registratie als drone vlieger bij RDW €21,-
  • Kosten voor verstrekken dronebewijs (per drone) RDW €10,-
  • Cursus Vliegbewijs Basis (categorie A1/A3) €40,-
  • Bijbehorende online examen A1/A3 €20,-
  • Aanvullende theorieopleiding voor categorie A2 €100,-
  • Bijbehorende online examen A2 €40,-
  • En elk jaar verlengen registratie €11,-
De certificaten (A1/A3 en A2) gelden voor 5 jaar.

Dus als je een drone in de categorie A2 bezit, dan zijn de totale kosten dus een kleine €250,-!!!
Dus de totale kosten voor een drone uit de categorie A1 (de DJI Mini 2) zijn €31,-.

Bron DroneWatch.nl
toon volledige bericht
Drone uit A1 C0 klasse is inderdaad 31 Euro voor het eerste jaar. Daarna elk jaar 21 euro?
Echter als je een A1 drone hebt die meer dan 250gram weegt, worden de kosten toch: 21+10+40+20=91 Euro voor het eerste jaar?

Even een andere vraag: Gebruikt iemand ook ND filters op de camera en zo ja welke? Zijn de filters voor de 1ste generatie Mini hetzelfde als voor de Mini 2?

Offtopic, mijn Mini2 is 9-11 vertrokken uit het sorteercentrum in Dongguan, maar tot op heden geen updates. Hoop toch niet dat het met een boot meegaat, dan gaat het nog wel even duren voordat ik hem binnen heb... :'(

[ Voor 0% gewijzigd door thunder8 op 11-11-2020 14:01 . Reden: fout getal aangepast. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
thunder8 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:34:
[...]
Drone uit A1 C0 klasse is inderdaad 31 Euro voor het eerste jaar. Daarna elk jaar 11 euro?
Echter als je een A1 drone hebt die meer dan 250gram weegt, worden de kosten toch: 21+10+40+20=91 Euro voor het eerste jaar?
Je moet je elk jaar weer registreren als drone vlieger. RDW zegt dat dit is om de database actueel te houden (zo verdwijnen mensen die de hobby vaarwel gezegd hebben automatisch). Ik zeg dat dit weer een RDW melkkoe is :( :( :( .

Die kosten die jij noemt kloppen voor drones in de A1 categorie (tot 900 gram). Ik had het over drones in de A2 categorie tot 4kg (b.v. de DJI Mavic 2 Pro)

Check de onderstaande tabel (bron: DroneWatch.nl). Er wordt onderscheid gemaakt tussen drone met- en zonder nieuw EU CE label. Op dit moment zijn er nog GEEN drones met dit nieuwe label te koop (in de EU).

Afbeeldingslocatie: https://www.dronewatch.nl/wp-content/uploads/2020/10/Open-categorie-indeling-okt-2020.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door SpeedingWilly op 11-11-2020 14:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:29
Voor mijn Mini2 kom ik er in Duitsland beter af:

Voraussichtlich wird diese Registrierung kostenlos vom LBA (Luftfahrtbundesamt) angeboten und kann online über eine Webseite / ein Tool in wenigen Minuten abgeschlossen werden

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-04 21:40
Gisteren nog een Mavic Mini 2 FMC voor €519,- kunnen scoren op Amazon. Nog meer mensen gelukt? :)
Moet nog wel 1,5 week wachten op levering.

Hoe zit het nou met die regels in 2021? Mag ik straks met die drone wel over bebouwing vliegen? Ik kan dat nergens specifiek vinden.

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

knny schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:11:
Gisteren nog een Mavic Mini 2 FMC voor €519,- kunnen scoren op Amazon.
Jemig, goeie deal! Waarom wordt dit pas nu gemeld? :'(

• knny
SnoeiKoei schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:30:
[...]

Jemig, goeie deal! Waarom wordt dit pas nu gemeld? :'(
Het had te maken met MM en Saturn die in Duitsland 11% korting hadden op alles vanwege singles day. Daar was hij heel snel uitverkocht, maar Amazon trok de prijs ook heel eventjes gelijk _/-\o_
Heel toevallig was ik aan het kijken en kreeg ik een Pepper prijs alert.

knny schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:11:
Gisteren nog een Mavic Mini 2 FMC voor €519,- kunnen scoren op Amazon. Nog meer mensen gelukt? :)
Moet nog wel 1,5 week wachten op levering.

Hoe zit het nou met die regels in 2021? Mag ik straks met die drone wel over bebouwing vliegen? Ik kan dat nergens specifiek vinden.
Graag een Link! Is het wel de Mini 2? De eerste versie heet DJI Mavic Mini en de 2e versie heet DJI Mini 2. Je bent dus niet helemaal duidelijk. Heb je misschien versie 1 per ongeluk besteld?

Edit:
Ik zie het idd (bij Pepper). Wat een goede deal! Veel plezier ermee!

[ Voor 6% gewijzigd door SpeedingWilly op 12-11-2020 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knny
SpeedingWilly schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:34:
[...]

Graag een Link! Is het wel de Mini 2? De eerste versie heet DJI Mavic Mini en de 2e versie heet DJI Mini 2. Je bent dus niet helemaal duidelijk. Heb je misschien versie 1 per ongeluk besteld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mF5JYJLRHWT0OX5ZsUS7_de9cY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHSrsStvmVopUh3YkdrYUr1E.jpg?f=fotoalbum_large

Excuus, ik zie dat het inderdaad geen Mavic meer is maar Mini 2

[ Voor 4% gewijzigd door knny op 12-11-2020 11:40 ]

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Bummer, voor die prijs had ik 'm beslist gekocht. Hopelijk wordt het volgende keer hier ook gemeld als er zo'n goeie deal voorbij komt, of moet ik daar een ander topic voor volgen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• knny
SnoeiKoei schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:42:
Bummer, voor die prijs had ik 'm beslist gekocht. Hopelijk wordt het volgende keer hier ook gemeld als er zo'n goeie deal voorbij komt, of moet ik daar een ander topic voor volgen?
Pepper en Mydealz (DE) installeren op je phone en price alerts instellen op DJI
Er komt nog Black Friday, en Cyber Monday aan dus wie weet :*)

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

knny schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:43:
[...]

Pepper en Mydealz (DE) installeren op je phone en price alerts instellen op DJI
Er komt nog Black Friday, en Cyber Monday aan dus wie weet :*)
Bedankt voor de tips

Pagina: 1 2 ... 45 Laatste

Let op:
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.

Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2