Ik ben even op zoek geweest naar de precieze regels vanaf 31-12-2020. Er wordt wel veel naar verwezen, maar wat mag nu wel en niet? En heel specifiek voor "onze" drone. Hieronder met wat knip en plakwerk heb ik alle voor ons geldende regels bijeengevat. En zoals ik het nu zie zijn de komende regels erg redelijk en mag er meer dan wat menigeen aanvankelijk zou denken. Hierbij denk ik aan het vligen boven bebouwing e.d.
Volgens het volgende staatje valt de Mini 2 in de Subcategorie A1 dat betekend dat je de handleiding moet hebben doorgenomen, en je je vanaf 31-12-2020 moet registreren.

Drone-registratie en verzekering
Bron
Van alle dronevliegers wordt verwacht dat men zich verzekert voor zaakschade of letsel aan derden. In principe voldoet een gewone aansprakelijkheidsverzekering met dekking voor schade of letsel veroorzaakt door drones. Het kan wel zijn dat verzekeraars alsnog onderscheid maken tussen recreatief en professioneel gebruik van drones. (Zelf heb ik een WA bij Reaal, volgens mijn verzekeraar ben ik onder de 20Kg gewoon verzekerd zolang ik mij aan de wettelijke eisen houd.)
De volgende text heb ik
hier vandaan:
Vliegen boven bebouwing
Opmerkelijk is dat de Europese regelgeving geen beperkingen meer oplegt als het gaat om het vliegen boven bebouwing en wegen. In de open categorie krijgt u weliswaar te maken met een verplichte afstand tot ‘niet-betrokken’ mensen en een verbod op vliegen boven mensenmenigten, maar over vliegen boven (aaneengesloten) bebouwing wordt niets gezegd. Aangenomen dat u kunt voorkomen dat er boven personen wordt gevlogen mag u dus boven bebouwing vliegen (tenzij er middels zonering aanvullende restricties gelden voor het betreffende gebied).
Bij het vliegen boven of nabij bebouwing krijgt u wel te maken met privacy-aspecten. Zo mogen opnamen waarop mensen herkenbaar in beeld komen niet zomaar gepubliceerd worden. Ook de opslag en verwerking van beelden waarop privacygevoelige informatie voor kan komen moet conform de AVG ingeregeld zijn.
Nachtvluchten en maximale afstanden
Een andere opmerkelijk wijziging is dat het ‘s nachts vliegen met drones volgens de EU regelgeving wordt toegestaan en dat de hoogtelimiet waar ROC-light vliegers nu nog mee te maken hebben komt te vervallen: voor iedereen gaat een maximale vlieghoogte van 120 meter gelden (binnen een straal van 50 meter rond objecten die hoger zijn dan 105 meter mag er zelfs hoger worden gevlogen, tot 15 meter boven het hoogste punt).
Een andere wijziging is dat er aan het VLOS-criterium geen maximum afstand van 500 meter is gebonden. Zowel in de open als de specific categorie mag de drone dus net zo ver worden gevlogen als nodig, zolang deze maar met het blote oog zichtbaar is (al dan niet met hulpmiddelen zoals een flitslicht). De maximale horizontale afstand van 100 meter die geldt voor ROC-light vliegers komt te vervallen.
Zonering
In toenemende mate is er onduidelijkheid als het gaat om dronevluchten in Natura 2000-gebieden. Beheerplannen zijn niet eenduidig, het vergunningstraject is niet uniform geregeld en er is veel discussie over de vraag of beheerders van natuurgebieden überhaupt zeggenschap hebben over wat er in het luchtruim gebeurt.
Met de aankomende Europese komt hierover als het goed is meer duidelijkheid dankzij een nieuw systeem van zoneringen. Dronevliegers kunnen in gebieden om redenen van veiligheid, beveiliging, privacy of milieu beperkingen of zelfs een totaalverbod opgelegd krijgen. In de aanloop naar de implementatie van de Europese regelgeving zal de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in overleg gaan met verschillende stakeholders om te bepalen welke zones er in Nederland komen en wat voor restricties er in die zones gaan gelden.
Operaties in het buitenland
Omdat de EU regelgeving geldt voor alle lidstaten, wordt het in principe een stuk eenvoudiger om drone-operaties over de grens uit te voeren (en omgekeerd: buitenlandse dronebedrijven kunnen veel laagdrempeliger in Nederland aan de slag). Voor piloten in de open category geldt dat zij zonder meer kunnen vliegen in het buitenland, zo lang ze zich aan de voor hen geldende eisen houden. Het droneregistratiesysteem wordt om die reden dusdanig opgezet dat de gegevens uitgewisseld kunnen worden met andere lidstaten.
Iets anders wordt de situatie voor dienstverleners die onder de specific categorie vallen. Zij zullen eerst contact moeten zoeken met de luchtvaartautoriteit in het land van bestemming. Die gaan dan na of de scenario’s van de aanvrager compatibel zijn met de lokale situatie. Pas als die via de Nederlandse luchtvaartautoriteit (ILT) toestemming geven mag er gevlogen worden. Er is veel onzekerheid over hoe dit proces zal gaan verlopen en in welk tempo er voldoende standaardscenario’s komen om de meest voorkomende operaties uit te kunnen voeren.