|
[Voor 87% gewijzigd door SpeedingWilly op 10-11-2020 10:46. Reden: Review toegevoegd]
|
[Voor 87% gewijzigd door SpeedingWilly op 10-11-2020 10:46. Reden: Review toegevoegd]
[Voor 161% gewijzigd door SpeedingWilly op 03-06-2022 15:47]
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Dit mis je ook naast de door jou genoemde punten als je voor de Mini 2 gaat:Marc1510 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:49:
Twijfel eraan om hiernaar te gaan vanaf de Mavic Air 2. Zou in dat geval het volgende kwijt raken:Qua regelgeving ben je dan wel flexibeler en op vakanties is het een stuk kleiner. Of mis ik nu echt iets?
- HDR
- Obstacle Avoidance
- Active Track?
Begin deze week was de Mavic Mini (1) FMC al 369 euro bij de Media Markt. Vergeleken met de Mini 2 FMC toch een verschil van 230 euro! Binnenkort zal het ook wel de laatste voorraad zijn die deze winkels van de Mini 1 hebben. Op het moment is de Mini 1 nog te koop bij DJI, maar verwacht dat deze voor eind dit jaar niet meer leverbaar zal zijn.SirJesse93 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:03:
Wanneer zou de Mavic Mini (1) zijn prijs nog waard zijn? Het lijkt me dat deze even daalt in prijs bij webwinkels als Bol, of heb ik dat fout?
[Voor 16% gewijzigd door SpeedingWilly op 05-11-2020 10:04]
Ik heb daar wel een mening over.A.Temur1982 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:53:
Ik begrijp niet waarom het zo lang duurt voor er een opvolger voor de Mavic 2 uitkomt. De Mavic 1 kwam uit in 2016, de Mavic 2 in 2018 dus ik had eigenlijk gehoopt op een Mavic 3 dit jaar.. maar ja jammer genoeg niet dus..
Voor de rest wel leuk de Mavic Mini 2, vind het helemaal een plus punt dat ze nu occusync 2 hebben ipv dat Enhanched Wifi gebeuren.
[Voor 21% gewijzigd door SpeedingWilly op 05-11-2020 10:02]
Als je een App hebt die DNG kan bewerken waarschijnlijk wel.Scirocco schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:35:
Weet iemand of je de raw fotos ook op je telefoon kunt bewerken?
De Mini 2 heeft een nieuwe QuickTransfer functie om direct foto's van de drone naar jouw smartphone te downloaden zonder gebruik van de remote. Of dit alleen jpegs zijn of ook DNG foto's weet ik niet. Maximale transfer rate is 20MB/sec.Scirocco schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:12:
Maar kan je de raw ook direct van de drone naar je telefoon krijgen?
Ik lees ofwel dat het niet kan, ofwel dat raw alleen in een kleiner formaat over te brengen is.
Iemand hier ervaring mee?
[Voor 73% gewijzigd door SpeedingWilly op 12-11-2020 15:22]
Het kan zijn dat de video-encoder - of het stroomverbruik daarvan - de limitatie is. De Mini 2 is een stuk kleiner en heeft dus een kleinere batterij, en misschien deed het te veel af aan de vluchttijd om continue 1080p te encoderen en te streamen.SpeedingWilly schreef op donderdag 5 november 2020 @ 06:51:
...
Wat mij opvalt in de specs: batterij is 14 gram lichter geworden (en de drone zelf dus 14 gram zwaarder). Verder is de OccuSync transmissie snelheid maar 8mbps bij 720p@30fps waar de Mavic Air 2 dit doet met 40mbps en 1080p@30fps. Waarom dit is weet ik niet. De Mini 2 en de Mavic Air 2 hebben namelijk dezelfde transmissiehardware (OccuSync 2).
Zou best kunnen. Ik had dan liever gehad dat ik in de app de keuze had om dit in te stellen: Of meer vliegtijd of betere transmissie van beelden.Balance schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:00:
[...]
Het kan zijn dat de video-encoder - of het stroomverbruik daarvan - de limitatie is. De Mini 2 is een stuk kleiner en heeft dus een kleinere batterij, en misschien deed het te veel af aan de vluchttijd om continue 1080p te encoderen en te streamen.
Hardware-encoders zijn tegenwoordig wel vrij efficient dus dit is ook maar een gok.
[Voor 14% gewijzigd door SpeedingWilly op 05-11-2020 13:35]
[Voor 3% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-11-2020 14:55]
Om @SnoeiKoei aan te vullen. Hij heeft helemaal gelijk. In de praktijk komt het er al snel op neer dat alle natura 2000 gebieden verboden zijn voor (consumenten) drones. Professionals die de weg weten en ontheffing aanvragen mogen meer, maar dat is eigenlijk niet te doen voor de gemiddelde consument. Jammer maar waar!SnoeiKoei schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:55:
[...]
Dat hangt van het gebied af: per Natura 2000-gebied moet een droneverbod in het beheerplan staan, anders mag er in principe gevlogen worden. Dus; neem het op met de beheerder. Die kan vziw ook ontheffingen geven als er een verbod is (maar dat zal niet snel gebeuren, zeker als je een hobbyist bent).
Mijn reactie op jouw post was uiteraard ook een aanvulling op de vraag van @colossos. Dus je geeft zelf het antwoord al: het mag (heel vaak) niet tenzij je speciaal ontheffing aanvraagt...SnoeiKoei schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:11:
[...]
Nou ja, het is iets gecompliceerder dan het broedseizoen alleen: de rest van het jaar fungeren Natura 2000 als rustgebieden voor dieren en gezien ons dichtbevolkte landje hebben de dieren die rust hard nodig. In de trekperiode en winter gaat het bijvoorbeeld om grote aantallen (water)vogels. Bij iedere verstoring vliegen die massaal op en dat kost uiteindelijk veel meer energie dan ze zich kunnen veroorloven. Ik snap volledig dat het jammer is dat de vrijheid van dronevliegen beperkt is maar er zijn veel meer belangen en die tellen (terecht) ook mee in dit soort overwegingen. Ik ben fervent natuurliefhebber en ik heb langs de waddenkust al meerdere keren meegemaakt dat een drone tienduizenden vogels de lucht in joeg, lang voordat ik doorhad dat er een drone vloog. Spectaculair gezicht maar niet goed voor de gezondheid van die vogels.
[Voor 3% gewijzigd door SpeedingWilly op 06-11-2020 10:16]
Zeker aan te raden voor nieuwe dronebestuurders! En voor de Mini 2 zeker, omdat het vangnet van Obstacle Avoidance niet op de Mini 2 zit.thunder8 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:56:
Ik ben in de markt voor een Mini 2. Nog wel even een vraag aan de experts hier: Is de Care Refresh als een nieuwe dronebestuurder handig om meteen mee te bestellen? Zover ik het begrijp krijg je maximaal 2x een vervangende unit als je zelf een fout maakt, waarbij de Drone beschadigd raakt, als je voor 1 jaar kiest en 3x als je kiest voor 2 jaar?
[Voor 91% gewijzigd door SpeedingWilly op 06-11-2020 11:21]
[Voor 19% gewijzigd door SpeedingWilly op 06-11-2020 11:20]
Als je 2 jaar Care Refresh afsluit voor €79,- dan heeft het dus wel zin, omdat je dan al bijna 40 euro korting krijgt, terwijl DJI Select €49,- kost.
[Voor 13% gewijzigd door SpeedingWilly op 06-11-2020 11:35]
[Voor 86% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-11-2020 14:56]
Ik kan je garanderen dat dat geen probleem is. Ik heb genoeg ervaringen met Mavic 2 Pro met OccuSync 2. Ervaring in de stad heb ik echter niet, dat is (nu) nog zwaar verbodenmatthijst schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:44:
Ben vooral benieuwd naar een range test in de stad.
Hoef echt geen kilometer te vliegen maar meter of 500 zonder verlies van signaal zou leuk zijn.
[Voor 21% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-11-2020 12:00]
Let ook op dat je (alle) batterijen in de drone stopt. Die hebben ook (vaak) een update nodig. Toch lullig als je in het veld staat.rimave schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:18:
...
O ja, de Mini 2 had gisterenavond gelijk al een update toen ik wilde activeren.
...
[Voor 20% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-11-2020 12:22]
[Voor 36% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-11-2020 12:53]
Top! Weet je zeker dat je de Mini 2 hebt, en niet de Mavic Mini (1)? Ik kan op Amazon.nl de Mini 2 niet vinden namelijk?rimave schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:16:
[...]
Bij Amazon.nl. Was net op tijd. Nu is de levertijd langer.
De batterij heeft geen update nodig.
Echt niet! Sowieso is het natuurlijk niet duidelijk of het om de Mini 2 gaat. Maar het kan ook niet als ik er van uit ga dat de berichtgeving klopt.colossos schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:53:
Oeps. Iemand te enthousiast met z'n Mini 2 bezig geweest
[Voor 10% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-11-2020 16:01]
Die zoekfunctie van Amazon! Als je zoekt op DJI Mini 2 dan vind je geen Mini 2rimave schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:36:
[...]
Zekers. Ik heb hem hier nu voor me staan.![]()
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Ik ga morgen vliegen met de Mini 2. Ben benieuwd of ik verschil merk m.b.t. OccuSync 2 met mijn Mavic 2 Pro.Ben net weer terug van een middagje filmen. O, wat heerlijk dat ocusync! Alleen boompjes blijft ie lastig vinden. Ik wilde tussen een paar bomen op zo’n 10 meter gaan en dan langzaam weer omhoog. Toen had ik even geen beeld meer. Dat heeft toch te maken met de oppervlakte van de Mini 2. Doordat hij klein is zit er qua verhouding een kleinere antenne in dan bij de Mavic Pro of Air 2. Maar goed. Ik klaag niet. Bij de Mini 1 was het vreselijk hoe vaak het signaal weg viel.
Mijn Mini 2 heeft aircraft firmware 01.01.000. En er is geen nieuwere update volgens de App.rimave schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:18:
...
O ja, de Mini 2 had gisterenavond gelijk al een update toen ik wilde activeren.
[Voor 85% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-11-2020 20:21]
Je moet wel eerst de nieuwe assistant 2.1.0 versie downloaden. Die is gereleased samen met de Mini 2.rimave schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:20:
[...]
De Assistent 2.0 software vindt mijn Mini 2 niet eens. Meerdere kabels geprobeerd, zonder succes.
[Voor 36% gewijzigd door SpeedingWilly op 08-11-2020 11:13]
Ja! DJI geeft helaas nooit korting op nieuwe producten. Dit geldt ook voor de kortingscoupons die je met DJI Select krijgt.colossos schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:13:
Ik heb me aangemeld voor de nieuwsbrief en zo 5% korting gekregen op een aankoop in de DJI store. Nu kan je elk item kopen behalve de Mini 2. Weet iemand de reden hiervan?
[Voor 74% gewijzigd door SpeedingWilly op 09-11-2020 21:09]
Top! Erg mooie beelden! De één zegt het met woorden, de ander met beelden. Thanks voor de eerste Mini 2 beelden!rimave schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:41:
@SpeedingWilly Mooie review!
Ik ben nog even weer op pad geweest. Deze keer naar de Eemshaven (waar het een keer niet hard waaide):
[YouTube: Eemshaven - November 8th, 2020]
[Voor 9% gewijzigd door SpeedingWilly op 08-11-2020 21:12]
Alle DJI drones werken op dezelfde manier. In de drone zit een No-Fly-Zone database, die regelmatig ge-updatet wordt. Deze No-Fly-Zones zijn niet hetzelfde als de No-Fly-Zones die de overheid heeft vastgesteld (check https://www.godrone.nl).HarmDD schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:11:
...
Maar kan ik bij de Mini 2 de 'No Fly' zone uitschakelen voor bijvoorbeeld lage drones vlieg bewegen?
ik weet wel dat bij de Mavic Mini (1) de drone niet moet updaten, dan was er niks aan de hand.
En kon gewoon overal vliegen.
Maar hoe zit het met de Mavic Mini 2?
...
[Voor 17% gewijzigd door SpeedingWilly op 09-11-2020 07:12]
Uiteraard zijn de regels van de overheid (GoDrone) geldig. Wat DJI heeft ingebouwd is alleen de echt gevaarlijke gebieden rondom vliegvelden e.d.colossos schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:44:
@SpeedingWilly je zegt dat DJI grofweg 3km rondom vliegvelden aanhoudt als NFZ. Maar als ik op GoDrone kijk is de NFZ rondom bijvoorbeeld Schiphol (waar ik in de buurt woon) groter dan 3km, straal van zo'n 10km. Welke houden jullie als regel aan dan?
Je zit er 1 dag naast. Regelgeving gaat op 31 december in! Dat is vanwege de Brexit, zodat UK ook mee kan doen.thunder8 schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:29:
[...]
...
Je kan je vraag ook verder trekken naar binnen Europa. Vanaf 1.1.2021 zijn de regels binnen heel Europa gelijk, dus kan je ook op vakantie je drone gebruiken, met in achtneming van de NFZ.
...
...
Nog even een vraag aan de mensen met drones. Gebruiken jullie landing pads om je drone van op te laten stijgen en landen?
De precieze details weet ik niet, maar volgens mij welthunder8 schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:46:
[...]
Mocht je vanaf dan ook in de avond/nacht vliegen? Meen dat ik in de regelwijzigingen dat ergens meegekregen had? Dan kan je dus vuurwerkfilmpjes maken, indien er geen landelijk verbod komt en je veilig blijft vliegen.![]()
Ga wel een landingspad bestellen bij ome Ali, die kosten de wereld niet.
Dat is handig als je in de nacht gaat vliegen!thunder8 schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:53:
[...]
80cm met 4 blauwe leds in de winkelwagen. 11-11 bestel ik hem wel, nog wat extra korting.![]()
Avond/Nacht vliegen is ook een groot voordeel tov de huidige regels. Zal er nog eens verder in duiken of die regel er nog steeds inzit.
Ik vrees dat het niet zal mogen, omdat Nederland blijkbaar een uitzondering heeft gemaakt op een EU-regel. Dat mogen de lidstaten doen.thunder8 schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:58:
...
Echter:
https://www.knvvl.nl/drones/nieuws/nieuws-eu-regelgeving
Hier staat dat het nog steeds niet mag.
Ik denk inderdaad dat de beeldkwaliteit van de Mini 2 zeker te vergelijken is met de Mavic Air of zelfs nog ietsje beter. Ik heb zelf nooit een Mavic Air gehad overigens. De Mavic Air is alweer drie jaren oud. De sensor grootte is hetzelfde, maar het is te verwachten dat de sensor wel een nieuwer type is en ook de beeldverwerkingsalgorithmes zullen wel iets verbeterd zijn. Sensor grootte en bitrate zijn echter leidend, en die zijn hetzelfde bij beide dronesThaiden schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:00:
Kan iemand mij toevallig vertellen of de beeldkwaliteit te vergelijken is met de Mavic AIR 1?
...
Volgens de technische specificaties lijkt het allemaal behoorlijk veel op elkaar (mini 2 t.o,v, air 1) 1 2/3' CMOS sensor, 12MP camera, 3840x2160 resolutie met beide 100 mbps. Dus je zou verwachten dat beeldkwaliteit eigenlijk hetzelfde (misschien beter?) zou zijn. Kan iemand hier toevallig iets over vertellen?
...
[Voor 4% gewijzigd door SpeedingWilly op 09-11-2020 18:17]
Thanks!colossos schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:29:
Ik ben eruit. Voor mij even geen drone. Ik heb er veel over gelezen de laatste tijd maar ik denk dat de huidige regelgeving in Nederland voor mij te weinig ruimte biedt om 'casual' te vliegen. Daarentegen woon ik in een grote NFZ dus kan ik niet even op de fiets stappen om in de buurt wat opnames te maken. Ik zal altijd in de auto moeten stappen. Wellicht wijzigen de regels in de toekomst ten gunste van de 'casual droner'. Het lijkt me namelijk wel heel leuk om te doen.
Iedereen bedankt voor de hulp, special shout out to @SpeedingWilly !
Een RAW foto is gewoon alle ongecomprimeerde informatie die van een sensor af komt. Natuurlijk heeft de Mini 2 sensor b.v. een veel kleiner dynamisch bereik dan de veel grotere sensor van de Mavic 2 Pro. Dus in nabewerking kun je veel minder ver gaan met RAW foto's van de Mini 2, maar het voordeel t.o.v. jpg foto's is er zeker wel.Luc45 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:11:
Mooie foto!
Ik meen ergens gehoord te hebben dat DJI niet zo veel informatie bij een RAW bestand toevoegt, hierdoor zou het voordeel minimaal zijn.
Zou het bewerkte effect ook te behalen zijn door de bewerkingen op de jpg foto toe te passen?
[Voor 17% gewijzigd door SpeedingWilly op 11-11-2020 08:51]
[Voor 63% gewijzigd door SpeedingWilly op 11-11-2020 12:05]
Zonder in details te tredenScirocco schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:13:
Als je naar de kaart kijkt waar gevlogen mag worden, mag je uberhaupt maar op een postzegel vliegen.
Als ik online naar fotos kijk en fotografen spreek, blijkt vrijwel niemand zich aan de regels te houden. Als je met verstand en respect vliegt is er veel mogelijk maar draag je altijd het risico op een boete.
Wat zijn de ervaringen hier met de regels en het wel of niet naleven? We zijn allemaal niet heiliger dan de paus
PS. een ander voorbeeld: de gemeente waar ik woon repost regelmatig drone shots van een fotograaf die midden in het stadscentrum vliegt, zonder dat hij naar eigen zeggen daar een licentie of toestemming voor heeft.
[Voor 11% gewijzigd door SpeedingWilly op 11-11-2020 13:19]
Je moet je elk jaar weer registreren als drone vlieger. RDW zegt dat dit is om de database actueel te houden (zo verdwijnen mensen die de hobby vaarwel gezegd hebben automatisch). Ik zeg dat dit weer een RDW melkkoe isthunder8 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:34:
[...]
Drone uit A1 C0 klasse is inderdaad 31 Euro voor het eerste jaar. Daarna elk jaar 11 euro?
Echter als je een A1 drone hebt die meer dan 250gram weegt, worden de kosten toch: 21+10+40+20=91 Euro voor het eerste jaar?
[Voor 17% gewijzigd door SpeedingWilly op 11-11-2020 14:15]
Graag een Link! Is het wel de Mini 2? De eerste versie heet DJI Mavic Mini en de 2e versie heet DJI Mini 2. Je bent dus niet helemaal duidelijk. Heb je misschien versie 1 per ongeluk besteld?knny schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:11:
Gisteren nog een Mavic Mini 2 FMC voor €519,- kunnen scoren op Amazon. Nog meer mensen gelukt?
Moet nog wel 1,5 week wachten op levering.
Hoe zit het nou met die regels in 2021? Mag ik straks met die drone wel over bebouwing vliegen? Ik kan dat nergens specifiek vinden.
[Voor 6% gewijzigd door SpeedingWilly op 12-11-2020 11:36]
De aanbieding is op Pepper voorbijgekomen. Die site houd ik ook in de gaten, maar toch heb ik dat gisteren ook gemist.SnoeiKoei schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:42:
Bummer, voor die prijs had ik 'm beslist gekocht. Hopelijk wordt het volgende keer hier ook gemeld als er zo'n goeie deal voorbij komt, of moet ik daar een ander topic voor volgen?
[Voor 18% gewijzigd door SpeedingWilly op 12-11-2020 11:48]
Dat is niet relevant toch? Kies uit één van de 2 ja antwoorden zou ik zeggenmarcelmg2 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:36:
En 'Ja, en ik heb 'm al!' dan?
[Voor 17% gewijzigd door SpeedingWilly op 12-11-2020 14:40]
Maakt niets uit. De Mini 2 heeft geen nieuw EU CE-C0 label. Dat maakt ook niet zo veel uit voor drones in de speelgoedcategorie t/m 250 gram (zie ook tabel hieronder).Tineb schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:52:
Ik ben van plan om mijn eerste drone te kopen en denk aan de Mini 2.
Maakt het iets uit of ik deze dit jaar nog koop of volgend jaar, met het ook op de wijzigende wetgeving?
Ik heb begrepen dat ik geen attest/examen moet doen voor de Mini 2, maar dat ik deze wel jaarlijks moet registreren? Klopt dit en hoeveel zou dit jaarlijks kosten?
Ohja... Ik woon in België mocht dat belangrijk zijn
[Voor 23% gewijzigd door SpeedingWilly op 12-11-2020 15:33]
Welkom!Koriel schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:03:
Mijn account naam is djiuser_XXXxxXXXX. Is dat nog ergens aan te passen?
Binnen 48 uur na activatie nog mogelijk. je moet volgens mij dan wel een kort filmpje maken waaruit blijft dat de drone nog functioneert. Check de site van DJI voor meer details.SnoeiKoei schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:22:
Kun je Care Refresh los aanschaffen bij DJI zelf ofzo?
[Voor 25% gewijzigd door SpeedingWilly op 13-11-2020 10:39]
Is iets algemeens wat voor DJI drones geldt. Verder is er in dit draadje al over gekletst en in mijn review (die in de startpost staat) ga ik hier ook op in.SnoeiKoei schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:43:
[...]
Is het zinnig om iets over Care Refresh in de startpost op te nemen?
[Voor 13% gewijzigd door SpeedingWilly op 13-11-2020 10:49]
Volgende keer ook in het meest belangrijke draadje posten! Hier dus...
Ook ik heb inmiddels wat opbergmogelijkheden voor de Mini 2 besteld, aangezien ik de tas die bij de FMC zit, niet ga gebruiken.Henkii schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:47:
...
De controller is dus wat groter dan de 1, maar scheelt het heel veel? Zou hij nog steeds in dit tasje passen?:
Link
[Voor 15% gewijzigd door SpeedingWilly op 14-11-2020 08:04]
Tas is van prima kwaliteit, maar wat mij betreft te groot. De Mini 2 en controller kunnen compacter ingepakt worden met andere oplossingen.S0epkip schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 15:00:
Ik lees vaker dat de tas van de mini2 FMC niet heel fijn is en ook te groot. Wat vinden jullie?
Ook las ik dat de batterij-hub wat flimsier is dan bij de 1... Ervaringen?
Hoeft niet perse, maar als je een live google maps kaart wilt hebben tijdens vliegen wel. Je kunt ook van tevoren de kaart in de cache opslaan (via WiFi).Prosperot schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:18:
Mss een domme vraag, maar heeft de telefoon die je op de controller gebruikt ook data nodig? Ik wil een oude mobiel gebruiken zonder simkaart...
Ik gebruik gewoon mijn ogen als ik wil vliegenthunder8 schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:26:
...
Welke wordt door jullie gebruikt, bij voorkeur iOS? Ik had Aura gedownload, maar veel zit achter een abonnement waar ik geen fan van ben.
Daarnaast merkte ik dat de beelden van de Mini2 snel flets worden als de zon doorbreekt. Zijn er al ND en CPL opzetlenzen voor de Mini 2 te koop of passen die van de Mini 1?
Volgens mij is het grootste risico op kwijtraken dat je de Mini 2 in een boom vliegt, en dat de drone dan blijft hangen. Dan ben je m ook kwijt.thunder8 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:21:
[...]
...De enige manier om hem echt kwijt te raken lijkt een landing in water.
Een lange stok gaat niet helpen bij een (hoge boom). Klimmen kan ook lang niet altijd. Bomen zijn ook een groter risico vanwege het ontbreken van Obstacle Avoidance bij de Mini 2. En overal zijn bomen, maar water....thunder8 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:26:
[...]
Dan kan je hem eventueel met een lange stok nog proberen los te maken en hopelijk opvangen. Of als je lenig bent in de boom klimmen.Als die in water verdwijnt, ga je hem niet weer vinden.
[Voor 3% gewijzigd door SpeedingWilly op 17-11-2020 11:09]
Kees_B schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:55:
[...]
Ik kwam onlangs www.haaljedroneuiteenboom.nl tegen
(Dit is geen reclame)
Inderdaad! Dat heb ik ook genoemd als één van de nadelen.S0epkip schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:26:
[...]
Damn de controller is wel echt een beest van een ding, groter dan de drone... Wel echt jammer voor de portabiliteit!
[Voor 9% gewijzigd door SpeedingWilly op 18-11-2020 10:35]
Goede tip! Bedankt voor het delen. Ik wist dit iig niet. Ik heb het zelf ook nog niet getest trouwens. Maar DC Rainmaker is wel een betrouwbare bron, dus ik ga er van uit dat het klopt.Thaiden schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:41:
[...]
When shooting 180 pano’s with the Mini 2 can you shoot it in RAW?
[...]
[Voor 10% gewijzigd door SpeedingWilly op 19-11-2020 18:43]
Heeft niets met de gps ontvanger van de telefoon te maken. Een rood icoontje betekent dat de drone minder dan 8 gelockte satellieten heeft! Dat is erg weinig, en zeker niet goed als dat zo blijft tijdens een vlucht. Zeker de Mini 2 met extra Galileo ontvangst moet in de lucht gemakkelijk meer dan 20 gelockte satellieten hebben.Jackie Moon schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:03:
...
Ik krijg nog steeds een rood knipperend signaal onder te zien: "geen gps, pas op." Ook als hij vliegt blijft die warning knipperen, terwijl de mini prima de gps coordinaten logt (?). De drone vliegt prima, ook RTH. Ligt dat aan mijn telefoon? Slecht gps ontvangst mobiel zijde?
...
Lijkt me wel, dat is een kwestie van uitproberen. Het zou mijn keuze niet zijn om een Mini 1 batterij in de Mini 2 te stoppen. De Mini 2 batterijen zijn beter, hebben een hogere spanning en kunnen meer stroom leveren voor hoger motorvermogen. Veel goedkoper zijn de Mini 1 batterijen ook niet (€45,- i.p.v. €55,-), en de kleur is totaal anders.Henkii schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:23:
@SpeedingWilly
Aangezien de batterijen nog overal out of stock zijn van de DJI mini 2 heb ik gister via wehkamp een batterij van de mini 1 gekocht, aangezien ik genoeg info vond dat ze dan nog prima werken. (Ik weet dattie dan de 249gr passeert😉) maar kan die batterij van de 1, wel laden in de 2? Ik heb de hub namelijk niet.
[Voor 11% gewijzigd door SpeedingWilly op 20-11-2020 10:52]
[Voor 6% gewijzigd door SpeedingWilly op 20-11-2020 18:02]
Thanks! Mijn hoofdboodschap was wel dat deze Mini 2 geen kleine upgrade is van DJI. Dat lijkt misschien zo omdat de Mini 2 als twee druppels water op zijn voorganger lijkt. Maar dat is niet zo! Natuurlijk heeft zo’n kleine drone nadelen, maar het is een geweldig product en erg knap van DJI. De concurrentie heeft niet eens een drone die er bij in de buurt komt.Koriel schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:38:
[...]
Dat komt omdat je ook een onmeunig goede review hebt geschreven.... ;-)
Even een grapje op de late avond:Quickreply
Let op:
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.
De batterij is 75mm x 39mm x 20mm en heeft net als de mini 1 batterij nog een opstaand randje waar de contacten zitten.JK schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:22:
Kan iemand mij de afmetingen van een Mini 2-batterij vertellen?
...
Nee, helaas niet. Dat is alleen bij de duurdere drones zoals de Mavic 2 Pro.Thaiden schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:50:
Misschien een vraag die de DJI veteranen kunnen beantwoorden;
Wordt de fly-more-combo (later) beschikbaar als package?
Ik bedoel dan echt de extra’s (2 batterijen, dock, schoudertas etc.) en niet de mini 2 + fly more package.
[Voor 10% gewijzigd door SpeedingWilly op 21-11-2020 12:00]
Die zijn voor de props. De oude schroeven moet je weggooien. Er zit locktite op de schroeven. Als je die losdraait is de locktite niet meer actief. Schroeven zijn voor éénmalig gebruik. Vandaar dat die schroeven er bij zitten. Die zitten samen met de props in een zakje.JK schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:48:
[...]
Die 18 extra schroeven bij de FMC-kit (en 6 bij de gewone) is toch wel merkwaardig.
Geeft niet heel veel vertrouwen als je het zo leest.
[Voor 6% gewijzigd door SpeedingWilly op 22-11-2020 11:59]
Volgens mij kan dat door kort op de power knop van de remote te drukken. Als dat niet werkt kun je altijd nog het percentage waarbij het piepen begint lager instellen. Dit heeft uiteraard ook nadelen!Prosperot schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:02:
Maiden flight hier gemaakt. De drone is idd erg stil en stabiel.
Kan je dat vreselijke piepje muten, dat aangeeft dat de accu bijna leeg is? Dat gepiep houdt maar niet op....
Bedankt voor het delen! Mooie case!SpikeHome schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:24:
https://www.amazon.nl/Fen.../dp/B08NFTC4S8/ref=sr_1_8
wel wat groter maar alles past er in goed beschermt voor tijdens het reizen.
Valt wel mee. Ik heb die cases op 27 oktober besteld, nog voor de introductie van de Mini 2. Het heeft dus 3,5 week geduurd voordat ze binnen waren. Ik wist al dat de Mini 2 dezelfde grootte heeft als de Mavic Mini 1, en ik wist dat de controller dezelfde is als die van de Mavic Air 2. Ik heb dus de drone case voor de Mini 1 en de controller case voor de Mavic Air 2 besteld.Kees_B schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:34:
[...]
Mooie cases! Best snelle verzending uit china?
Waar in de app kun je het percentage instellen? Zonder verbonden drone zie ik die optie iig niet.
Aangezien ik fan ben van opbergkoffers heb ik besloten voor de koffer hierboven te gaan.SpikeHome schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:24:
https://www.amazon.nl/Fen.../dp/B08NFTC4S8/ref=sr_1_8
wel wat groter maar alles past er in goed beschermt voor tijdens het reizen.
[Voor 87% gewijzigd door SpeedingWilly op 30-12-2020 09:44]
Goede vondst! Let wel op dat er nog importheffingen bij kunnen komen. Aangezien het pakket vrij groot is, denk ik dat de kans ook vrij groot is. Dan ben je zo 50-60 euro totaal kwijt, en lang wachten. Dus Amazon optie is dan zo gek nog nietSpikeHome schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:39:
@SpeedingWilly tip heb hem ook nog op ali gevonden https://nl.aliexpress.com/item/1005001756315528.html
Dezelfde box wel goedkoper
En weer uitverkocht!Henkii schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:06:
De DJI mini 2 batterijen zijn in Stock!
[Voor 30% gewijzigd door SpeedingWilly op 24-11-2020 19:52]
Ik snap je punt, maar het is geen negatief punt voor mij zelf, omdat ik iOS gebruiker benJK schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:43:
@SpeedingWilly Ik heb nog een negatief puntje voor in je review;
Als je Android gebruikt, moet je een 64-bit OS hebben, anders werkt de DJI Fly app niet.
Op mijn Motorola Moto G5 Plus (ja, niet de nieuwste, maar doet het nog prima) wil het niet draaien, ook op vele andere Android toestellen niet, die nog 32-bit OS draaien (ondanks dat de CPU het wel aan zou kunnen).
[Voor 23% gewijzigd door SpeedingWilly op 26-11-2020 21:44]
Ik heb het zojuist toegevoegd als negatief punt.JK schreef op donderdag 26 november 2020 @ 21:44:
@SpeedingWilly Ja, maar jouw review is zo uitgebreid, dat het net zo goed een officiele Tweakers-review had kunnen zijn.Of misschien als tip voor gebruikers, check of het op je telefoon werkt.
Zo zo, DJI pakt flink uitThaiden schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 00:08:
Als je een Mini 2 wilt kopen samen met wat gratis koelkast magneten, grijp dan nu je kans!
@Thaiden deed niets fout, want hij poste geen aanbiedingJackie Moon schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 02:00:
[mbr]Aanbiedingen graag in [Fotoapparatuur] Aanbiedingen en al helemaal niet crossposten.[/]
Dat is idd zo. Maar met de Mini 2 heb je nog de minste restricties.Koriel schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:24:
Mmmm veel restrictiever dan ik had gedacht. Grrrrr
edit:
Nu mag je eigenlijk nergens meer vliegen... Je zit al snel boven een stedelijk, natura 2000 of mensen in dit krappe landje..
Ik lees overal dat drones tot 250 gram (zonder nieuw EU CE-label) ook in 2023 in klasse A1 blijven. Daar ga ik ook van uit.thunder8 schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:35:
[...]
De regel onder de tabel maakt het toch weer onduidelijk voor de Mini 2. Het is geen zelfbouw drone onder de 250 gram en volgens de regels zou je dus in 2023 naar A3 verhuizen. Het woordje en is in dit geval essentieel.
Ja, dat is toch bekend. Het mag, mits die bebouwing niet in een CTR of no-fly-zone ligt.Koriel schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:05:
Dit is uit een proefcursus gehaald, hire mag je dus wel weer _beperkt_ over bebouwing vliegen.
Ik verwacht mijn filters ook ergens woensdag binnen te krijgenThaiden schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:51:
[...]
ND filters komen woensdag binnen vanuit Ali, hopelijk dat het wat is. Heb jij ze al binnen @SpeedingWilly? Ik heb precies dezelfde gekocht als in jouw eerder genoemde link namelijk.
Dat werkt b.v. in combinatie met de Mavic 2. Dan kun je Master/Slave vliegen. Verwacht deze functie niet op goedkopere DJI drones.FastFred schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:29:
Leuk die FPV drone maar maakt DJI het dan ook mogelijk dat er iemand naast je staat met een 2e controller maar zonder bril? Want dat is verplicht in NL wil je met een FPV drone vliegen.
Top! Laat even meer wat weten als je meer weet / foto’s hebt.rimave schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:03:
Ik heb altijd cases gebruikt van https://www.tomcase.de/ en die ga ik nu ook weer kopen. Ware het dat deze nog in de maak is. Ik heb het bedrijf even gemailed en krijg hem straks als eerste voor een special price. Ben benieuwd. Zodra deze binnen is laat ik het weten.
Ik heb ook opslag gericht op portabiliteit en robuuste opslag waar de drone altijd in zit opgeslagen. Dat heb ik voor mijn Mavic 2 Pro en nu ook voor de Mini als mijn case binnen is. Dus het beste van 2 werelden...S0epkip schreef op zondag 6 december 2020 @ 08:21:
[...]
Voor mijn gevoel boet je dan wel in op de portabiliteit van de mini, met zo'n case?
Ik had de mini vaak in z'n tasje onder de autostoel liggen, perfect en mini
[Voor 3% gewijzigd door SpeedingWilly op 06-12-2020 09:39]
Mensen, hou dit topic schoon! Reageer anders via een DM.Drummer38 schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:41:
Geprobeerd met gmail.com maar helaas geen mail terug.
SpeedingWilly schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:51:
Mensen, hou dit draadje schoon en heb het over de DJI Mini (2) en accessoires.
Als mensen over de EU regelgeving en de Ierland route willen kletsen, graag een nieuw draadje openen!
Mist (vocht) beïnvloed het signaal heel erg! Dat is nu iets wat je tijdens de cursus leert. I.i.g. bij ROC-Light, en ik denk ook wel bij de A2 cursus.Koriel schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:41:
[...]
Dat weet ik, echter het blijft wel spannend op zo'n moment. Ik vraag mij af in hoeverre mist / bewolking het
occusync signaal kan verstoren. Het was ook niet mijn bedoeling om imc te gaan vliegen me het apparaat, de bewolking was gelaagd en ik denk dat er in mijn vlos best wel wat bewolking zat.
In mijn review ga ik er uitgebreid op in. Het hangt uiteraard af van jouw wensen en budget.superiscch schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:20:
Aangezien we niet kunnen reizen heb ik wat budget over om mezelf een pleziertje te doen 😁
Nu blijf ik twijfelen tussen de Mini 2 en de Air 2... 🙈🙈🙈
Als je zorgt dat de accu warm is voordat je gaat vliegen is het geen probleem. Dus stop de accu in je jaszak i.p.v. in een koude kofferbak. Tijdens het vliegen zal de batterij zichzelf een beetje warm houden.superiscch schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:31:
[...]
Klopt het dat de mini best niet te gebruiken is bij vriestemperaturen? Dan spreek ik over temp tussen de 0 en -10 max.
[...]
Ja, en dat ga je dus niet doen. Gewone ND filters of polarizer ND filters zijn voldoende.superiscch schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:00:
De mini 2 is binnen hier 😍 deze middag kort vluchtte gedaan over 't strand.
Door SpeedyWilly z'n review ga ik eens kijken voor de SunnyLife ND filter. Ik zag dat ze ook een cpl hebben.
...
Moet je dan echt je drone terug naar beneden halen om wat te draaien 🤣
Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite
Tweakers vormt samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details