• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-08 07:31
Mede-auteur:
  • SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:53

SpeedingWilly

DJI Mini 2
Ervaringen & discussie

Inleiding
De DJI Mini 2 volgt de Mavic Mini op met 4K-video, RAW-foto's, OcuSync 2-videotransmissie en krachtrigere motoren voor verbeterde windresistentie en hogere snelheden. De Mini 2 is per direct verkrijgbaar voor €459 of €599 in de Fly More Combo, respectievelijk €60 en €100 meer dan de Mavic Mini bij release.

Belangrijkste verbeteringen van de Mini 2 t.o.v. de Mavic Mini (1):
  1. OccuSync 2 (10km range in USA en 6km range in Europa) i.p.v. Wifi (4km range USA en 2km range Europa)
  2. Nieuwe remote (hetzelfde als Mavic Air 2 remote) met erg grote interne batterij, die ook je smartphone kan laden (en dus OccuSync 2 techniek heeft).
  3. De camera is fysiek hetzelfde gebleven, maar er kan nu maximaal in 4K@30fps gefilmd worden met 100mbps bitrate i.p.v. 2.7K@30fps met 40mbps bitrate
  4. Foto’s kunnen nu ook als RAW/DNG opgeslagen worden
  5. Nieuw type batterij: LiPo HV 2S batterij i.p.v. Li-Ion 2S batterij -> LiPo HV is krachtiger en ook lichter dan Li-Ion
  6. Nieuw type propeller die iets stijver is en de drone iets stiller maakt (minder hoge pitch)
  7. Verbeterde motoren
  8. Punt 5 t/m 7 zorgen ervoor dat de windgevoeligheid van de Mini 2 verhoogd is van Level 4 naar Level 5 (wind tot 8,5-10,5m/s is geen probleem voor de Mini 2)
  9. Maximale snelheid in Sport Mode is nu 57.6km/uur i.p.v. 46.8km/uur
  10. De GPS chip in de drone is vernieuwd en heeft nu ook ondersteuning voor het Europese Galileo GPS systeem (Naast GPS en Glonass)!
  11. De drone heeft nu een usb-c plug i.p.v. micro usb plug. Laden van de accu in de drone is nu ook mogelijk!
  12. Nieuwe oplaadhub die ook als batterij bank gebruikt kan worden
  13. Er zit een speciale propellerhouder bij zodat de propellers niet beschadigen/verbuigen tijdens transport
  14. Maximum vliegtijd op één accu is nu 31min i.p.v. 30min (theoretisch)
  15. De Mini 2 heeft QuickTransfer functie waardoor beelden draadloos naar smartphone gestuurd kunnen worden zonder dat remote gebruikt hoeft te worden
  16. De hardcase is vervangen door een tas die ook bij de DJI Mavic Air 2 geleverd wordt
  17. Er zijn een aantal quickshots toegevoegd die de Mavic Mini 1 nog niet had, en ook panoramafoto’s (3 types) en Auto Exposure Bracketing (AEB) zijn nu mogelijk
  18. Bouwkwaliteit van de armen is iets verbeterd, en die armen zijn nu een stuk stijver en het voelt allemaal wat steviger
  19. 2x-4x digitale zoom in 4K/2.7K/FHD mogelijk, meestal lossy
  20. De 2 grills die aan de voorkant van de Mini zitten en misschien insinueren dat er Obstacle Avoidance op zit (wat dus niet zo is), hebben nu een functie: het zijn ventilatiegaten om de elektronica koel te houden
  21. Aan de voorkant zit nu een configureerbaar led licht, zodat de mini ook vanaf de voorkant beter zichtbaar is (in het donker)

De volgende zaken zijn (bijna) hetzelfde gebleven:
  1. Gewicht is nog steeds 249 gram volgens print op de zijkant van de drone. In werkelijkheid is de drone nog wat lichter en weegt 242 gram. Dat is een voordeel. Nu kan er een ND filter gemonteerd worden zonder dat het gewicht gelijk over de 250 gram gaat. Dit is een mooi pluspunt m.b.t. aanstaande EU-regelgeving die op 31 december 2020 gaat gelden
  2. Design van de drone is hetzelfde gebleven
  3. De (meeste) accessoires die voor de Mavic Mini (1) beschikbaar zijn, passen ook op de Mini 2

Zijn er ook minpunten?
  1. De propellerbescherming die werd meegeleverd met de Mavic Mini (1) wordt helaas niet meer meegeleverd bij de Mini 2
  2. De drone is 59 euro duurder geworden dan zijn voorganger en de Fly More Kit is zelfs 100 euro duurder. Voeg Care Refresh toe voor één jaar en dan is de meerprijs zelfs 110 euro
  3. Deze drone heeft nog steeds geen nieuw EU-C0 label. Dat is jammer, maar gelukkig geen groot nadeel. Volgens geruchten blijft deze drone ook in de speelgoedcategorie na de overgangsregeling van 2 jaar voor legacy drones

Links

Tweakers.net reviews

Externe reviews
GeschrevenVideo

[Voor 87% gewijzigd door SpeedingWilly op 10-11-2020 10:46. Reden: Review toegevoegd]

Mijn review van de DJI Mini 2 is online!

Poll: Heb jij interesse in de nieuwe DJI Mini 2?
Nee, geen interesse in dit speelgoed!
Nee, te duur!
Nee, ik heb al de Mavic Mini
Nee, ik heb al een andere drone
Ja, dit wordt mijn eerste Mini drone!
Ja, wissel Mini 1 in voor de Mini 2!
Anders...
http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=403109&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

[Voor 161% gewijzigd door SpeedingWilly op 03-06-2022 15:47]

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

rimave schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:18:
...
O ja, de Mini 2 had gisterenavond gelijk al een update toen ik wilde activeren.
Mijn Mini 2 heeft aircraft firmware 01.01.000. En er is geen nieuwere update volgens de App.

Het vreemde is dat als ik met Assistant 2 op de computer de drone verbindt, ik niet in het update menu kan komen. Ik kan alleen data van de drone af halen. Blijkbaar kun je daarvoor (nu) de Assistant niet meer voor gebruiken.

Draadloos update via de App gaat wel.

@rimave Als jij jouw Mini met de nieuwe Assistant 2 (versie 2.1.0) verbindt, kun jij dan ook alleen in het data upload menu komen (Log Export)? Met andere drones kan ik met de Assistant ook de firmware updaten.

[Voor 85% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-11-2020 20:21]

rimave schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:20:
[...]
De Assistent 2.0 software vindt mijn Mini 2 niet eens. Meerdere kabels geprobeerd, zonder succes.
Je moet wel eerst de nieuwe assistant 2.1.0 versie downloaden. Die is gereleased samen met de Mini 2.

Bij mij vindt de software de Mini 2 (vierkant vakje met naam drone, net zoals bij andere drones). Als je daar dan op klikt, dan kom je direct bij de log export functie. :?
Bij mijn Mavic 2 kom je standaard in het firmware update menu. Log export is trouwens ook beschikbaar bij de mavic 2.

Koppel je remote maar eens aan de computer. Dan kun je wel de firmware upgraden, althans bij mij. Zie plaatje hieronder.

Edit:
Ik heb inmiddels hetzelfde geprobeerd op een andere PC, echter zonder succes. Bij aansluiten drone is alleen de data export functie beschikbaar, en niet de firmware update functie.

Edit 2:
Inmiddels heb ik ook mijn batterijen moeten updaten, omdat DJI een update voor de batterij heeft uitgebracht.

[Voor 36% gewijzigd door SpeedingWilly op 08-11-2020 11:13]

Mijn review van de DJI Mini 2 is online!

}:O 8) :*)

[Voor 74% gewijzigd door SpeedingWilly op 09-11-2020 21:09]

De onderstaande foto geeft een indruk wat je kunt bereiken met een beetje processing van de foto's. De onderstaande foto is genomen in niet-ideale omstandigheden. Het was nog vrij donker. De linker foto toont de niet bewerkte foto. De rechter foto is gemaakt door 3 AEB foto's in RAW te processen. Dit is zeker niet een geweldige foto (het is één van de weinige foto's die ik geschoten heb met de Mini 2). Het laat wel zien wat je nog met RAW processing kunt bereiken, zeker als de omstandigheden niet ideaal zijn. De foto is klikbaar.

thunder8 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:34:
[...]
Drone uit A1 C0 klasse is inderdaad 31 Euro voor het eerste jaar. Daarna elk jaar 11 euro?
Echter als je een A1 drone hebt die meer dan 250gram weegt, worden de kosten toch: 21+10+40+20=91 Euro voor het eerste jaar?
Je moet je elk jaar weer registreren als drone vlieger. RDW zegt dat dit is om de database actueel te houden (zo verdwijnen mensen die de hobby vaarwel gezegd hebben automatisch). Ik zeg dat dit weer een RDW melkkoe is :( :( :( .

Die kosten die jij noemt kloppen voor drones in de A1 categorie (tot 900 gram). Ik had het over drones in de A2 categorie tot 4kg (b.v. de DJI Mavic 2 Pro)

Check de onderstaande tabel (bron: DroneWatch.nl). Er wordt onderscheid gemaakt tussen drone met- en zonder nieuw EU CE label. Op dit moment zijn er nog GEEN drones met dit nieuwe label te koop (in de EU).

[Voor 17% gewijzigd door SpeedingWilly op 11-11-2020 14:15]

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-08 12:30
SpeedingWilly schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:34:
[...]

Graag een Link! Is het wel de Mini 2? De eerste versie heet DJI Mavic Mini en de 2e versie heet DJI Mini 2. Je bent dus niet helemaal duidelijk. Heb je misschien versie 1 per ongeluk besteld?

Excuus, ik zie dat het inderdaad geen Mavic meer is maar Mini 2

[Voor 4% gewijzigd door knny op 12-11-2020 11:40]

Tineb schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:52:
Ik ben van plan om mijn eerste drone te kopen en denk aan de Mini 2.

Maakt het iets uit of ik deze dit jaar nog koop of volgend jaar, met het ook op de wijzigende wetgeving?

Ik heb begrepen dat ik geen attest/examen moet doen voor de Mini 2, maar dat ik deze wel jaarlijks moet registreren? Klopt dit en hoeveel zou dit jaarlijks kosten?

Ohja... Ik woon in België mocht dat belangrijk zijn
Maakt niets uit. De Mini 2 heeft geen nieuw EU CE-C0 label. Dat maakt ook niet zo veel uit voor drones in de speelgoedcategorie t/m 250 gram (zie ook tabel hieronder).

Dat klopt. Zie hier.
Kosten zijn dus éénmalig €21,- en €10,- en daarna jaarlijks €11,-. De kosten in België kunnen uiteraard afwijken.

Zie ook de tabel hieronder van Dronewatch.nl. Je ziet dat alle legacy drones (drones zonder nieuw EU CE label) na de overgangsperiode van 2 jaar in een 'zwaardere categorie vallen, behalve legacy drones in klasse A1 onder de 250 gram (de Mini 2 dus). Voor deze drones maakt het dus niet zoveel uit dat er geen nieuw EU CE label op zit.

.

[Voor 23% gewijzigd door SpeedingWilly op 12-11-2020 15:33]

• Peerke15
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:03
Afgelopen vrijdagavond de Mini 2 ontvangen. Nog niet mee gevolgen, zal vandaag ook niet gaan gebeuren i.v.m. wind :(

[Voor 62% gewijzigd door Peerke15 op 15-11-2020 08:26]

• Koriel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-08 18:58
Ik ben even op zoek geweest naar de precieze regels vanaf 31-12-2020. Er wordt wel veel naar verwezen, maar wat mag nu wel en niet? En heel specifiek voor "onze" drone. Hieronder met wat knip en plakwerk heb ik alle voor ons geldende regels bijeengevat. En zoals ik het nu zie zijn de komende regels erg redelijk en mag er meer dan wat menigeen aanvankelijk zou denken. Hierbij denk ik aan het vligen boven bebouwing e.d.
Volgens het volgende staatje valt de Mini 2 in de Subcategorie A1 dat betekend dat je de handleiding moet hebben doorgenomen, en je je vanaf 31-12-2020 moet registreren.

Drone-registratie en verzekering
Bron

Van alle dronevliegers wordt verwacht dat men zich verzekert voor zaakschade of letsel aan derden. In principe voldoet een gewone aansprakelijkheidsverzekering met dekking voor schade of letsel veroorzaakt door drones. Het kan wel zijn dat verzekeraars alsnog onderscheid maken tussen recreatief en professioneel gebruik van drones. (Zelf heb ik een WA bij Reaal, volgens mijn verzekeraar ben ik onder de 20Kg gewoon verzekerd zolang ik mij aan de wettelijke eisen houd.)

De volgende text heb ik hier vandaan:
Vliegen boven bebouwing
Opmerkelijk is dat de Europese regelgeving geen beperkingen meer oplegt als het gaat om het vliegen boven bebouwing en wegen. In de open categorie krijgt u weliswaar te maken met een verplichte afstand tot ‘niet-betrokken’ mensen en een verbod op vliegen boven mensenmenigten, maar over vliegen boven (aaneengesloten) bebouwing wordt niets gezegd. Aangenomen dat u kunt voorkomen dat er boven personen wordt gevlogen mag u dus boven bebouwing vliegen (tenzij er middels zonering aanvullende restricties gelden voor het betreffende gebied).

Bij het vliegen boven of nabij bebouwing krijgt u wel te maken met privacy-aspecten. Zo mogen opnamen waarop mensen herkenbaar in beeld komen niet zomaar gepubliceerd worden. Ook de opslag en verwerking van beelden waarop privacygevoelige informatie voor kan komen moet conform de AVG ingeregeld zijn.
Nachtvluchten en maximale afstanden
Een andere opmerkelijk wijziging is dat het ‘s nachts vliegen met drones volgens de EU regelgeving wordt toegestaan en dat de hoogtelimiet waar ROC-light vliegers nu nog mee te maken hebben komt te vervallen: voor iedereen gaat een maximale vlieghoogte van 120 meter gelden (binnen een straal van 50 meter rond objecten die hoger zijn dan 105 meter mag er zelfs hoger worden gevlogen, tot 15 meter boven het hoogste punt).

Een andere wijziging is dat er aan het VLOS-criterium geen maximum afstand van 500 meter is gebonden. Zowel in de open als de specific categorie mag de drone dus net zo ver worden gevlogen als nodig, zolang deze maar met het blote oog zichtbaar is (al dan niet met hulpmiddelen zoals een flitslicht). De maximale horizontale afstand van 100 meter die geldt voor ROC-light vliegers komt te vervallen.
Zonering
In toenemende mate is er onduidelijkheid als het gaat om dronevluchten in Natura 2000-gebieden. Beheerplannen zijn niet eenduidig, het vergunningstraject is niet uniform geregeld en er is veel discussie over de vraag of beheerders van natuurgebieden überhaupt zeggenschap hebben over wat er in het luchtruim gebeurt.

Met de aankomende Europese komt hierover als het goed is meer duidelijkheid dankzij een nieuw systeem van zoneringen. Dronevliegers kunnen in gebieden om redenen van veiligheid, beveiliging, privacy of milieu beperkingen of zelfs een totaalverbod opgelegd krijgen. In de aanloop naar de implementatie van de Europese regelgeving zal de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in overleg gaan met verschillende stakeholders om te bepalen welke zones er in Nederland komen en wat voor restricties er in die zones gaan gelden.
Operaties in het buitenland
Omdat de EU regelgeving geldt voor alle lidstaten, wordt het in principe een stuk eenvoudiger om drone-operaties over de grens uit te voeren (en omgekeerd: buitenlandse dronebedrijven kunnen veel laagdrempeliger in Nederland aan de slag). Voor piloten in de open category geldt dat zij zonder meer kunnen vliegen in het buitenland, zo lang ze zich aan de voor hen geldende eisen houden. Het droneregistratiesysteem wordt om die reden dusdanig opgezet dat de gegevens uitgewisseld kunnen worden met andere lidstaten.

Iets anders wordt de situatie voor dienstverleners die onder de specific categorie vallen. Zij zullen eerst contact moeten zoeken met de luchtvaartautoriteit in het land van bestemming. Die gaan dan na of de scenario’s van de aanvrager compatibel zijn met de lokale situatie. Pas als die via de Nederlandse luchtvaartautoriteit (ILT) toestemming geven mag er gevlogen worden. Er is veel onzekerheid over hoe dit proces zal gaan verlopen en in welk tempo er voldoende standaardscenario’s komen om de meest voorkomende operaties uit te kunnen voeren.

• Koriel
SpeedingWilly schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:08:
[...]

Lijkt me wel, dat is een kwestie van uitproberen. Het zou mijn keuze niet zijn om een Mini 1 batterij in de Mini 2 te stoppen. De Mini 2 batterijen zijn beter, hebben een hogere spanning en kunnen meer stroom leveren voor hoger motorvermogen. Veel goedkoper zijn de Mini 1 batterijen ook niet (€45,- i.p.v. €55,-), en de kleur is totaal anders.
Ik heb er eentje via Amazon gekregen voor €38,50, het maakt niet uit hoeveel een Mini 2 batterij kost als je ze niet kunt krijgen.. :'(
Er zijn een paar goede redenen waarom DJI afgestapt is van de Li-ion batterijen en weer LiPo (HV) batterijen in de Mini 2 gestopt heeft. Het internet staat vol met mensen die klagen over beperkt motorvermogen van de Mini 1, en dat ligt (deels) aan de accu.
Ze doen het. Laden moet in de Mini 2 zelf, en ja je hebt een "slechtere" accu, maar om even in te vliegen is die uitstekend geschikt. En tot er losse batterijen te krijgen zijn heb ik er nu eventjes 4
Ik heb 2 extra cases voor veilig en ultracompact transport aangeschaft:
Ik ben niet zo tevreden over de tas die bij de Fly More Combo geleverd wordt. De tas is van prima kwaliteit, maar veel te groot naar mijn smaak als je alleen de drone met accu en een controller wilt meenemen. Verder beschermt de tas de fragiele propellers ook niet goed (als de propeller guard niet gebruikt wordt).

Ik heb bij de bekende Chinese shop 2 SunnyLife cases aangeschaft voor de drone en de controller. Deze cases zijn van uitstekende kwaliteit en beschermen zowel de drone als de controller prima. Deze 2 cases stop je gemakkelijk in een rugzak of koffer!

Er is nog een 3e case onderweg, waar zowel de drone (met accu), 2 extra accu's en de controller samen in passen. Als die binnen is zal ik een update posten.

Je ziet duidelijk dat de case voor de losse controller veel groter is dan de case voor de drone :X . Dat is gelijk het grote nadeel van de nieuwe controller. Wat mij betreft veel te bulky. Maar de voordelen van deze controller zijn groter!

[Voor 6% gewijzigd door SpeedingWilly op 22-11-2020 11:59]

• Thaiden
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-08 22:32
Ook een Mini 2 kunnen scoren!

Vandaag de meid maar even overspoelen met aandacht zodat er morgen gevlogen kan worden! 👍🏼

Super excited! ND filter setje is ook onderweg. En straks alvast maar de tas even aanbieden op marktplaats, ben er geen fan van en dit kleine beestje past makkelijk in de cameratas.

YouTube | Instagram

In dit filmpje worden de nieuwe EU droneregels nog eens uitgelegd:

http://rcblog.nl/afbeeldingen/droneregels_opencategorie.jpg

• Koriel

Dit is uit een proefcursus gehaald, hire mag je dus wel weer _beperkt_ over bebouwing vliegen.

• Koriel
SpeedingWilly schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:12:
[...]

Ja, dat is toch bekend. Het mag, mits die bebouwing niet in een CTR of no-fly-zone ligt.
https://tweakers.net/i/nB9bH5krrvhqWsLuHDXpCwKE5gE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8IwYttquX0Q5RXqekVV7B1XU.png?f=user_large

Dit uit een paar posts eerder. Hier zit een conflict in.

• Koriel
Net even de hond uitgelaten en zolang het niet regent neem ik de Mini 2 ook mee.

Voor een maatje wilde ik een video maken van de omgeving... Laaghangende bewolking waar ik onder moest blijven, toch een redelijke rondvlucht kunnen maken met een maximale afstand van ca 1300m. Echter bij het terugvliegen verloor ik rond de 700m de verbinding. Dat was toch even spannend. Af en toe even heel even een signaal, en dan was het weer weg. Hoger gaan vliegen tot ik de waarschuwing van 120m kreeg, en gelukkig na een minuutje of twee weer een goed signaal, en toen zat ik helemaal IMC... Eerst wat dichterbij gaan vliegen en toen lager onder het wolkendek... Spannend en ben weer helemaal happy... ;-)

[Voor 27% gewijzigd door Koriel op 02-12-2020 12:23]

Beetje off-topic, maar misschien toch interessant voor Potentiële kopers die in de markt zijn voor een nieuwe drone en hun geld maar 1x kunnen uitgeven.

DJI komt met een FPV racedrone!
Dat was al bekend, maar nu is er meer info:
https://www.dronewatch.nl...-dji-racedrone-uitgelekt/

• Koriel

Easy peasy, en nog groatis ook!

[Voor 22% gewijzigd door Koriel op 04-12-2020 14:29]

Mijn SunnyLife filters voor de Mini 2 zijn binnen (passen ook op de Mavic Mini). Ik heb de optische kwaliteit nog niet getest, maar denk dat dit meer dan prima is om tijdens zonnige dagen wat licht te blokkeren. Met een prijs van 23 euro meer dan prima voor de Mini 2. Ik vond het i.i.g. niet nodig om een setje van rond de 100 euro aan te schaffen, aangezien dat een beetje uit proporties is als je kijkt naar de aanschafwaarde van de Mini 2.

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07 12:44
In my use case voor de mini 2 vind ik 140 euro meerprijs voor de FMC te hoog geprijsd. (Wildlife fotograaf/ videograaf die af en toe nog een video, of meerdere, wil nemen van de omgeving (b-roll).)

Ik kan de mini 2 prima aan een powerbank hangen met PD of QC. Na een halfuurtje zit hij weer op 80%. Het is de laatste 10% (naar de 100%) wat het langst duurt bij het laden.

Ik heb voor pgytech nd filters gekozen met schott glass. Nog niet uitgetest.
https://m.nl.aliexpress.c...042311.0.0.15044c4dZcZvA8

Ik mis wel de nd4, vooral in deze grauwe dagen. Maar heb daarentegen een nd64 voor in de zomer.

De mini is mooi klein en past rechtop in mijn rugzak.

• Jackie Moon
Skids... never loose 1 ☝️ 😁

• Kees_B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:33
Vandaag voor het eerst een drift away meegemaakt, wel scary als je op een slechte locatie zit.
Ik was aan het vliegen in Noordwijk. Ik merkte al dat tegen de wind in vliegen op sport mode bijna niet ging. Iets lager (hoogte ca. 15 meter) ging het nog wel.

Batterij was bijna leeg, dus nog even recht omhoog om nog snel wat shots te maken, en dan weer laten landen. Maar toen kwam "Battery power limit to ensure flight safety" en "Low battery voltage". En begon de drone weg te drijven... Had ik achteraf natuurlijk kunnen weten ;) Gelukkig kon ik op een veilige plaats landen op een parkeerplaats in de duinen. Het was een stukje omrijden met de auto en gelukkig had niemand 'm gejat O-)

Misschien dat ik nu weer iets voorzichtiger ga doen. In ieder geval bij een low battery. :)

[Voor 6% gewijzigd door Kees_B op 14-12-2020 20:36]

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Jackie Moon
superiscch schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:09:
[...]

Zit je dan niet met het probleem dat het gewicht boven de 250gr zit? 🙈🙈
😁

• Jackie Moon
Prop holder met tripod mount

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:08
Mijn Mini 2 was vandaag bijna een duikboot geworden en ik weet dat mijn hart nog steeds werkt. :P

Vanmiddag ben ik even in de auto gestapt naar Lauwersoog. Het was niet echt mooi weer. Beetje bewolkt, maar niet te veel wind en ik had toch niets te doen verder. Even de auto achter de dijk geparkeerd en aan de aan andere kant van de dijk opgestegen. Eerst een beetje vliegen boven de dijk en toen boven de zee richting Schiermonnikoog. Dat was niet het doel hoor, want zover komt de Mini 2 niet. :+

Efin, ik zag wat zandbankjes. Daarheen gevlogen. Misschien zat er wel een zeehond. Geen zeehonden gezien. Toen nog wat hoger gaan vliegen en kwam ik boven de wolken/ mist uit. Daar zat verdorie een prachtig blauwe lucht en je kon Lauwersoog mooi zien liggen door de wolken heen. Wat kiekjes gemaakt.

Accu stond op 44% met nog zo'n 8 minuten te gaan en de Mini vloog op 1800 meter afstand. Dus begonnen aan de terugvlucht. Omdat er toch wel ietswat tegenwind stond de sportstand maar aangezet. Ik vloog tegelijk naar beneden en naar mij toe. Toen kwam op 1500 meter de RTH melding. Weggeklikt. Ik was zelf al bezig om terug te vliegen. De afstand zakte niet erg snel voor mijn gevoel. Blijkbaar was de wind toch wat sterker dan ik dacht.

Met nog zo'n 700 meter te gaan had ik nog 10% accu en een minuut vliegtijd. Ai, dit kon de Mini 2 wel eens niet gaan halen. Daarna zakte de accu tot 3% met nog 40 seconden vliegtijd. Ik moest nog 350 meter. De drone zag de bui ook al hangen en begon gewoon met het inzetten van de landing. "Aaarrgghhh, nee, kreng. Niet gaan landen!!" Ik heb de joystick maar weer omhoog gedrukt, want ik kon de landing niet afbreken en zodra ik de joystick voor de hoogte los liet begon de Mini 2 weer te dalen. Dat hielp niet echt mee om de afstand tot de kustlijn (nog steeds 300 meter) kleiner te laten worden. De drone begon ook steeds meer opzij te gaan en niet echt recht naar mij toe.

Inmiddels was er geen batterijpercentage en vluchttijd meer over, maar ik vloog nog steeds. Critical low battery. Aircraft in Auto Power Off Protection. Forced landing in progress verscheen in beeld. Doordat de drone van mij vandaag ging, maar wel richting kust bleef de afstand 30 meter, maar ik zag al wel de waterlijn en het onderste van de dijk in beeld. Ik had inmiddels ook geen invloed meer op de besturing. De Mini 2 ging gewoon omlaag. Het crashbeeld gaf gelukkig wel de dijk in beeld.

Ik snel naar de crashsite gelopen en ja hoor, daar lag de Mini 2 in de blubber onderaan de dijk. Ik had geluk dat het al eb aan het worden was, want daardoor lag een stukje blubber en keien onderaan de dijk van zo'n 50 cm breed. Bij vloed was daar water geweest. Ik als een kind zo blij dat de Mini 2 toch nog op het droge is weten te landen, maar dat waren wel een paar spannende momenten.

De camerabehuizing van de Mini 2 was wat ontzet en 1 propeller en de voorkant zat onder de blubber. Ik heb hem bij de auto snel wat schoongemaakt, maar wilde niet de camerabehuizing terugdrukken. Wel even een nieuwe accu erin gedrukt en de drone ging nog aan. De camera zat alleen vast. Thuisgekomen heb ik de schade wat beter bekeken en de drone wat uit elkaar geschroefd, maar ik kon de behuizing van de camera zo weer terug klikken. Op die behuizing zitten alleen nog wat krasjes. De lens is nog heel en de rest van de drone ook. Toch vloog hij redelijk hard tegen de dijk aan. Van het weekend maar eens proberen of hij ook weer de lucht in wil.

O, ik kwam erachter dat ik ook nog een videotje had gemaakt:

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-08 13:21

Stimulate14

⭐⭐⭐

Ik heb een mini 1 sinds augustus. Helaas pas 4x gevlogen. Dit is 1 van mijn foto's :P.

• Henkii
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-08 14:00
Prachtige foto!
Maar t weer valt inderdaad vies tegen hier. Wat een wind....wat een wind

Acties:
  • +8Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:13

jd1987

cliquefotografie.nl

Met de ingang van de nieuwe regelgeving ben ik ook overgestapt op de Mini 2. Begonnen met de Phantom 3 Standard, geupgrade naar de 4. Die weer ingeruild voor de Mavic Air ivm grootte en gewicht. En nu dus de Air ingewisseld voor de Mini 2.

Ik vind het echt een hele fijne drone! Verbinding met Ocusync is echt top en hij vliegt praktisch hetzelfde als de Air 1 voor mijn gevoel.

Vandaag voor het eerst echt aan de tand gevoeld en dat viel niet tegen!

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• Kees_B
Inmiddels zijn er meer bedrijven die handig inspelen, bijvoorbeeld: https://www.stickerland.n...kerset-40x8mm-p-4556.html

Subtotaal € 7,95
Verzending € 2,25
Totaal € 10,20 (incl. btw)

Je krijgt dan 8 stickers van 40x8 mm

geen aandelen ;)

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:15
SpeedingWilly schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:06:
Als je een Mini 2 hebt, dan is FCC bereik overbodig. het bereik is met OccuSync meer dan voldoende. Verder zijn de NFZ blokkades die DJI inbouwt erg beperkt en als je daar van DJI niet mag vliegen, dan is het verstandig om daar ook niet te vliegen (zoals bv heel dicht bij vliegvelden).

Verder is het een vliegend apparaat wat potentieel heel gevaarlijk kan zijn. Ik zou daar niet mee gaan rommelen.
Ach ja, beter bereik is altijd meegenomen, als je toch bezig bent :)

En vwb wat wel en niet mag: ik gebruik m'n drone voornamelijk op vakantie (USA), dan is het ontbreken van NFZ meegenomen. Ga niet naast vliegvelden vliegen, maar vind het wel mooi om in een stad oid te fotograferen. Geen idee waar het wel of niet mag, gewoon ff snel drone de lucht in, wat foto's maken en weer door.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:45
Genomen met de Spark , Kathmandu , 2018

[Voor 5% gewijzigd door ramrodwillem op 08-01-2021 16:45]

• rimave
Nieuwe Mini 2 is ook alweer binnen! Gisteren al, maar ik heb vandaag de maiden vlucht gemaakt. Volgens mij heb ik gewoon een hagelnieuwe gekregen en geen gerefurbished model. Blij toe. Kan ik tenminste weer vliegen. Kudo’s voor DJI met de snelle actie. Dit is de eerste keer dat ik mijn DJI Care ook daadwerkelijk heb moeten gebruiken.

Overigens past dat piko ‘kentekenplaatje’ wat nu op de Mini 2 moet wel perfect achter de camera:

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• BlazeMuis
  • Laatst online: 00:23
Vanmorgen even gevlogen met de Mini, gisteravond toen het al donker was begon het pas te sneeuwen hier.

Vanmorgen sneeuwde het nog een klein beetje, de drone heb ik na een minuutje of 6-7 weer laten landen, was redelijk nat geworden.

Er is niet zoveel sneeuw gevallen hier maar wel mooi zo die beelden vanuit de lucht.

Schuur: 4580Wp Noord & Zuid | Keuken: 1185Wp Zuid

• Kees_B
haaswijk1 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:33:
[...]

Dat is goed om te weten, thanks. Een standaard RTH hoogte van 120 meter lijkt me dan de meest veilige instelling.

Grijpt de auto-RTH trouwens ook in wanneer er teruggevlogen moet worden onder een bepaald batterijpercentage? Om te voorkomen dat je anders de terugweg niet meer haalt qua afstand zeg maar..
Op 120 meter waait het vaak te hard dus zou ik niet doen.
Wat ik altijd doe: RTH ca. 30 meter. Dan opstijgen, even rondkijken of die 30 meter voldoet en zonodig aanpassen.

RTH grijpt ook in bij low battery. Let wel op dat het vermogen van de drone bij een bijna lege batterij wordt beperkt, dus het is geen garantie dat je drone echt terugkomt op je homepoint. Vooral bij tegenwind is het waarschijnlijk dat je het niet red. Ik heb onlangs zelfs gehad dat de drone wegwaaide terwijl deze recht boven mij was. Dus dat ik niet meer recht naar beneden kon landen.

Lees eens de gehele gebruiksaanwijzing, best leuk en leerzaam:
https://dl.djicdn.com/dow...i_User_Manual_v1.0_NL.pdf

[Voor 6% gewijzigd door Kees_B op 20-01-2021 08:25]

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Pausie
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-07 13:09
Gister voor het eerst ‘s avonds met mijn Mini 2 gevlogen boven mijn appartement vanaf het dakterras, was toch wel zenuwachtig.

Voor het eerst een Sphere foto gemaakt, deze in de app Theta+ bewerkt.

Hier het resultaat. Ik ben er best trots op 🤓

• Henkii
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-08 14:00

• BlazeMuis
  • Laatst online: 00:23
Ik heb gisteren toch nog even snel kunnen vliegen. Wel bijna een crash gehad tegen de schutting tijdens het landen door een windstoot, maar dat ging op een paar centimeter na gelukkig goed, en anders kon ik mijn care refresh eens gebruiken welke over 2 maand afloopt :+

Schuur: 4580Wp Noord & Zuid | Keuken: 1185Wp Zuid

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-08 16:37
Zojuist toch overstag gegaan en de Mini 2 FMC gekocht (501 op amazon, leek me een mooie deal).

Ik ben op de hoogte dat deze drone alleen geregistreerd hoeft te worden bij RDW (23 euro).
Daarna exploitanten nummer op de drone plakken en gaan.

Echter lees ik op overheidssites ook best wel eens wat tegenstrijdigs daarover.
De drone wordt best vaak als Speelggoeddrone geclassificeerd.
Bijv in de review van @SpeedingWilly
Deze drone wordt gezien als een speelgoeddrone, en valt daarom ook in de laagste categorie. Let echter wel op: je zult jezelf als droneoperator moeten registreren (bij de RDW) volgens de nieuwe EU-regelgeving, aangezien de drone een camera bevat! Deze registratie gaat eenmalig €23,- kosten, en daarna €13,- per jaar.
Als ik dan dit soort plaatjes zie en op de rijksoverheid lees, dan zou dat beteken dat de drone niet geregistreerd hoeft te worden:

Speelgoeddrones tot 250 gram

Voor speelgoeddrones die minder dan 250 gram wegen bij het opstijgen, gelden de algemene regels tijdens het vliegen. Maar de piloot:

heeft geen minimumleeftijd nodig voor het besturen van een speelgoeddrone en mag zonder waarnemer vliegen;
hoeft zich niet te registreren bij RDW. U heeft geen exploitantnummer nodig;
hoeft geen kennistest te doen bij een vliegschool of een vliegbewijs te hebben.
bron

Ik kan op de rijksoverheid verder ook geen definitie vinden wat nou precies een 'speelgoeddrone' zou zijn.

• Kees_B
Vanmiddag nog even een plaatje gemaakt net voordat het donker werd. Een blauwe lucht vind ik eigenlijk leuker, misschien volgende week i.c.m. ijs en schaatsen.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 16:51

Flipmo

OMG !!

Vanmorgen op het werk ook de drone maar even de lucht in gegooid.
Met -14 was het aardig koud, snel even een foto en mooi naar binnen 😁

• rimave

Dit is wat hier ligt. Zojuist even de Mini 2 omhoog gegooid. Je kan wel mooi zien waar de wind zondag en maandag vandaan kwam. :) En als je heel goed kijkt zie je het Lauwersmeer aan de horizon.

[Voor 7% gewijzigd door rimave op 09-02-2021 10:45]

• Kees_B
Leuke plaatjes allemaal!

Die van mij had het goed koud :P

[Voor 3% gewijzigd door Kees_B op 09-02-2021 12:10]

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-08 13:25
Vandaag nog even bij de zonsondergang gevlogen, zodat ik nog wat kon meepakken van de sneeuw. Gelukkig hadden alleen m'n vingers last van de kou.
Op de een of andere manier kreeg ik opeens de melding dat de sd kaart vol zat tijdens het maken van een quickshot. Bleek ik de video's wel verwijderd te hebben op de computer, maar zaten ze nog in de prullenbak op de kaart 8)7
Kom er ook bij het bekijken achter dat ik te veel horizon film. Volgende keer maar wat verder naar beneden kijken, oefening baart kunst hopelijk.

Ik ben nog niet helemaal thuis in de fotobewerking, ik moet nog een goed programma zien te vinden, ik vind lightroom wat aan de dure kant voor de hobby (mocht iemand goede tips/ideeen hebben, ik hoor het graag). Hieronder twee onbewerkte shots van vanmiddag:

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Erulezz schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:37:
Waar blijven de mooie plaatjes met dit schitterende weer? :P Vanmiddag nog even gevlogen maar door de gevoelstemperatuur (zelfs met de zon) is het na een half uurtje wel over. Blijf zelf verbaast over de plaatjes die je kunt maken met de Mini 2:

https://dronepanorama.nl/...erpark-sneeuw-2021/viewer

In de verte de heuvels van de Veluwe, Beek / Stokkum / Elten en Nijmegen in beeld :9
gaaf!

En vooruit.. op de terugweg van het werk een groepje reeën gespot..
Ze bleven heel rustig en hadden geen oog voor de drone. Op een gegeven moment zat ik op 2 meter hoogte en op een meter of 10 van ze af. Mooi met de ondergaande zon, en een ree die wat sneeuw wegkrabde om bij het gras te kunnen komen O+

• Luc45
Zojuist wat zitten knoeien met de RAW foto's van afgelopen week in snapseed op mijn tablet. Werkt best goed, ben echt verbaasd hoeveel 'verborgen' informatie zo'n foto nog heeft. Als het goed is zijn de foto's links de 'originele' en de rechter de zelf aangepast/ontwikkelde.

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

• Downstar2
bvsteyn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:02:
Heb mijn mini inmiddels als geruime tijd, maar niet veel vlieguren. Gisteren had ik een buitenkansje om de mini weer de lucht in te gooien.. ;)

Op mijn zolder werd een nokverhoging geplaatst:

[YouTube: Nokverhoging Nijkerk januari 2021]

Blijft een gave drone en eenvoudig te bedienen!
Hé leuk dat ik dit tref!
Gaf bij mij broer aan dat ik een drone had gekocht vanmorgen;

Ik zit nog te wachten op mijn drone van de Amazon (501) aanbieding. Voorlopig nog geen verwachte levertijd terug gekregen helaas....
Las op pepper iemand die 24 maart suggereerde. Mag toch hopen dat het eerder er is! Kan niet wachten om er mee te vliegen nu ik al deze beelden zie! :9~

• U2psv
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-08 04:18
Na mijn nachtdienst afgelopen zondag nog even wat foto’s gemaakt. Wat blijft het mooi, vliegen met de mini😊

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:13

jd1987

cliquefotografie.nl

@Luc45 Ik begrijp niet wat je bedoelt met "gaps". Je gebruikt een ND filter bij een drone, om de sluitertijd dubbel zo hoog te houden(180 graden regel) van je framerate. Op ISO100 en 1/50 zal je overdag vaak overbelichten, de meeste drones hebben een diafragma dat niet afgestopt kan worden. Dan is de enige optie een ND filter. De keuze om een sluitertijd te gebruiken die 2x zo hoog is als je framerate, is vanwege de motion blur. Dit geeft een motion blur die overeen komt met het menselijk ook en de 180 graden wordt ook bijna altijd gebruikt voor tv/film/bios. Daardoor ben je al gewend aan die motion blur en zal dat natuurlijk aanvoelen. Daarnaast kan je bij hoge sluitertijden last hebben van schaduwen van je props.

Ik was zondag op pad met het winterse weer en gooide ook nog even mijn Mini 2 omhoog. Een beetje spannend met -10 boven het water, maar hij deed het prima :)

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• Luc45
jd1987 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:51:
@Luc45 Ik begrijp niet wat je bedoelt met "gaps". Je gebruikt een ND filter bij een drone, om de sluitertijd dubbel zo hoog te houden(180 graden regel) van je framerate. Op ISO100 en 1/50 zal je overdag vaak overbelichten, de meeste drones hebben een diafragma dat niet afgestopt kan worden. Dan is de enige optie een ND filter. De keuze om een sluitertijd te gebruiken die 2x zo hoog is als je framerate, is vanwege de motion blur. Dit geeft een motion blur die overeen komt met het menselijk ook en de 180 graden wordt ook bijna altijd gebruikt voor tv/film/bios. Daardoor ben je al gewend aan die motion blur en zal dat natuurlijk aanvoelen. Daarnaast kan je bij hoge sluitertijden last hebben van schaduwen van je props.

Ik was zondag op pad met het winterse weer en gooide ook nog even mijn Mini 2 omhoog. Een beetje spannend met -10 boven het water, maar hij deed het prima :)

[Afbeelding]
Als je een snellere sluitertijd neemt, is er meer afstand tussen de frames in de video. Als je een ND filter gebruikt, wordt je sluitertijd langer. Hierdoor wordt de ruimte tussen de frames kleiner. Zie onderstaande afbeelding:

• Downstar2

Mijn bestelling van Amazon om binnen!
Gelukkig sneller dan verwacht en de indicaties van 24 maart of 14 april 😂.

Wel las ik op pepper dat iemand een gebruikte drone had gekregen. Mijne is op de doos wel geseald met een sticker. Hoe kun je anders zien of de drone al 'bevlogen' is?

Mijn eerste DJI drone. Ik moet nog even verdiepen in Care refresh, die wil ik zeker binnen de 48 uur activeren. Echter las ik dat de 2 jaar optie niet op te activeren is voor DJI zelf?

• Downstar2
Fireball86 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:00:
[...]

Je kan het zien met activeren. Ik heb de mijne ook via amazon voor €501,-. Het pakket dat ik kreeg was met plastic geseald.

Ik heb gekozen voor 1 jaar Care and Refresh via de DJI website. Als je na een jaar wil verlengen kan dat door Care and refresh plus af te sluiten. Je eerste jaar mag dan nog niet voorbij zijn en je moet nog 1 vervanging over hebben.
Oke, ik ben benieuwd. Zal morgen eens kijken.
Hier verder geen plastic seal om de verpakking namelijk.

Edit: toch niet kunnen wachten en al even geopend, maar dit is geen nieuwe drone.

Er zit smerigheid aan de 'pootjes' kaartjes van de tassen zijn er al af. Krasjes/gebruikers op de controller.

Gimballbeschermer zat vast aan het zakje geplakt waar hij in zat en heb zelfs het idee dat de gimbal niet goed vast zit. Lijkt aan 1 kant gewoon los te zitten..

Wellicht kunnen jullie zeggen of dit er normaal uit ziet?
Ik heb het idee namelijk dat aan de rechterkant en soort klemmetje zit die je aan de linkerkant vast ziet zitten. Rechts staat de andere kant op ipv klem het grijze gedeelte in het midden.

Verder dus ook nog niet eens aangezet om te kijken naar de vlieguren. Zojuist contact gehad met amazon en ze geven aan dat ze het raar vinden dat de drone een retourproduct zou zijn aangezien ze die aanbieden als warehouse deal. Deze gaat terug en er komt een nieuw vervangend exemplaar terug. Helaas verwachte levertijd wel weer 5 maart....
Waardeloos 😅

[Voor 84% gewijzigd door Downstar2 op 23-02-2021 22:55]

• Downstar2
Camiel schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 01:12:
Vond de foto niet helemaal duidelijk van de gimbal. Zal morgen even proberen de mijne op de foto te zetten.
Ja erg slordig. Volgens amazon mag dit dus niet gebeuren. Maar zoals eerder aangegeven heeft op pepper waar ik de deal zag ook iemand een gebruikte gekregen. Die heeft het afgedaan met 20 procent korting dus.

Heb overigens wel nu een update van verwachte verzending gekregen. Die is vervroegd naar 27 februari gelukkig.
Camiel schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 01:12:
Vond de foto niet helemaal duidelijk van de gimbal. Zal morgen even proberen de mijne op de foto te zetten.
Sorry, gisteravond in het donker wat lastig natuurlijk om te focussen op een donker gedeelte in de gimbal. Ik heb gisteren zelf nog wat YouTube Fix filmpjes gekeken van de gimbal om te zien hoe het vast hoort te zitten. Daar zie je dat er 4 rubber bandjes op 4 punten horen vast te zitten. 2 z'n de bovenkant in de case zelf en 2 aan de onderkant die je kunt zien zonder de drone volledig open te maken.

Hier zie je bijvoorbeeld wel uit het filmpje hoe het eruit ziet bij 1 die los is geschoten is van binnen.

Bij mij beneden leek het dus al los te liggen en bij nadere inspectie is dat ook zo. Aan de linkerkant zie je dat hij netjes door het frame steekt, terwijl hij aan de rechterkant los ligt. Wellicht is het een kwestie van er weer doorheen drukken met een pincet, maar ook aan de linker bovenkant heb ik het idee dat het rubberstoppertje niet meer in het frame gehaakt is. Daardoor moet heel de drone open en verlies je garantie en dat wil je met een nieuw bestelde drone natuurlijk niet 😂

• Camiel
  • Laatst online: 18-08 13:18
Downstar2 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:55:
[...]

[...]

Ja erg slordig. Volgens amazon mag dit dus niet gebeuren. Maar zoals eerder aangegeven heeft op pepper waar ik de deal zag ook iemand een gebruikte gekregen. Die heeft het afgedaan met 20 procent korting dus.

Heb overigens wel nu een update van verwachte verzending gekregen. Die is vervroegd naar 27 februari gelukkig.

[...]

Sorry gisteravond in het donker wat lastig natuurlijk om te focussen op een donker gedeelte in de gimbal. Ik heb gisteren zelf nog wat YouTube Fix filmpjes gekeken van de gimbal om te zien hoe het vast hoort te zitten. Daar zie je dat er 4 rubber bandjes op 4 punten horen vast te zitten. 2 z'n de bovenkant in de case zelf en 2 aan de onderkant die je kunt zien zonder de drone volledig open te maken.

Hier zie je bijvoorbeeld wel uit het filmpje hoe het eruit ziet bij 1 die los is geschoten is van binnen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij mij beneden leek het dus al los te liggen en bij nadere inspectie is dat ook zo. Aan de linkerkant zie je dat hij netjes door het frame steekt, terwijl hij aan de rechterkant los ligt. Wellicht is het een kwestie van er weer doorheen drukken met een pincet, maar ook aan de linker bovenkant heb ik het idee dat het rubberstoppertje niet meer in het frame gehaakt is. Daardoor moet heel de drone open en verlies je garantie en dat wil je met een nieuw bestelde drone natuurlijk niet 😂

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt daar wel een filmpje te pakken van de mini 1.
Maar er klopt niks van in ieder geval. Heb hier even gekeken en bij jou staan er dingen bol die bij mij recht zijn.

• Downstar2
SpeedingWilly schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:15:
[...]

Dit geeft idd enige verduidelijking. Dus dat houdt in de de DJI Mavic Mini en Mini 2 duidelijk geen speelgoeddrones zijn en dat registratie als drone piloot dus verplicht is.
Klopt!
Maar dat was zonder definitie een beetje gokken. Al kon je er wel vanuit gaan inderdaad.

Zojuist mijn eerste vluchten gemaakt op echt een groot braakliggend terrein achter ons huis!
Wat een mooi en stabiel ding!

Bleef hier echt heel goed op zijn plek (vond ook genoeg satellieten). Eind van de middag kwam er ook iets meer wind opzetten maar niks geen problemen!

Zelfs mijn vriendin heeft de drone even kunnen vliegen en prima zelf kunnen opstijgen en landen.

Onderstaande foto's op het hoogste punt gemaakt dat ik nu verantwoord vond. Veel hoger en je kunt hem echt niet meer zien hahah.
Foto's komen uit de cache van mijn telefoon. Weet niet of dit op originele kwaliteit is?
Video's zijn natuurlijk maar beperkt tot 720p.

Panorama opties zijn ook echt een mooie belevenis. *O*

[Voor 12% gewijzigd door Downstar2 op 27-02-2021 17:34]

• Murc1elag0
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-08 20:47
Ik heb de dji mini 2 nu ruim 2 maanden. Erg veel plezier mee gehad al! Gebruik hem voornamelijk voor het maken van foto's. Echter vind ik de ruis op foto's onder bepaalde (goede) omstandigheden best wel veel (foto 1 & 2) Hoe ervaren jullie dit? Foto 3 is tot nu toe het best gelukt 😁

Acties:
  • +6Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:01
Gisteren bij Landgoed Appel gevolgen, nadat ik er een week geleden al gewandeld had zonder drone bij me.. ;)

Twee schrikmomentjes gehad..

- vloog op een meter of 10 boven water en liet 'm daar stilhangen om rond te filmen. Zag ik even later op mijn scherm dat de drone afgezakt was naar nog maar een klein stukje boven het water. Had ik ooit wel gelezen dat da kwam door de sensors, maar nu ook zelf ervaren..
- Ik hou altijd een oog op de batterij en was de drone al weer aan het terugvliegen toen -wederom boven water- de drone aangaf dat de batterij kritiek was en de RTH zou worden ingezet. Stond tussen de bomen en was verplaatst, dus dat was niet handig. Ik probeerde de drone terug te halen, maar kreeg de melding op het scherm niet snel genoeg weg en dus wilde de drone niet dalen. Uiteindelijk lukte om de drone te laten landen, maar schampte wel een paar takjes even daarvoor. Duidelijk user error.. |:(

Maar goed verder wel heerlijk gevlogen! 8)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:57

qless

...vraag maar...

Belfort van Gent en Sint-Baafskathedraal, 360 panorama gemaakt met de mini 2:

https://kuula.co/post/7Rmv2

@Luc45

CPL geven, mits in de goede richting gedraaid, effecten op de lucht en spiegelende opervlakte. ND filters zijn alleen nodig om de sluitertijd naar beneden te krijgen.

[Voor 39% gewijzigd door qless op 01-03-2021 10:47. Reden: thumbnail]

Website|Mini 3 Pro|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Downstar2
Even een vraagje wat betreft vliegen.
Ik hou daar nu een beetje de UAV forecast app voor aan (zag ik al tip hier voorbij komen)

Maar ik krijg best vaak meldingen dat het niet goed zo zijn op te vliegen met de DJI mini 2.
Nu kwam ik er achter dat de standaard windstoten melding op 28km/u stond bij mij.
Zover ik weet kan de mini tot 36km/u dus die heb ik in de app verhoogd. Anders soms onnodig de melding dat ik niet zou kunnen vliegen.

Maar ik zie vaak dat hij nu op basis van de satellieten vergrendeling het niet verstandig vind om te vliegen. Volgens de app moet ik er minimaal 12 hebben.

Maar in de settings zag ik dat de optie voor glonass wel aan stond, maar galileo niet.
Als ik die aan zet zie ik dat hij van 10 naar 17 gaat en dan kan ik dus op veel tijden meer verantwoord vliegen volgens de app.

Zover ik op de DJI site zie heeft de mini 2 alle systemen aan boord. Dus ik zou dus de optie in de app kunnen aanzetten toch?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Zalig toestel die mini 2.

Met andere drone had ik deze foto's niet kunnen maken...

[Voor 26% gewijzigd door qless op 03-03-2021 09:37]

Website|Mini 3 Pro|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300

Acties:
  • +1Henk 'm!
RBH schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:15:
Kan iemand hier misschien iets zinnigs zeggen over de voordelen van DJI refresh t.o.v. een normale inboedel/reis/WA verzekering?
WA particulier verzekering is uiteraard alleen voor schade aan derden en dus niet voor schade aan eigen drone.

Een Reisverzekering geldt uiteraard alleen tijdens reizen, en niet tijdens normaal gebruik buiten vakanties.

Bij een inboedelverzekering denkt alleen de uitgebreidste polis (All-Risk polis) zelf veroorzaakte schade. Dan moet je ook nog verzekerd zijn voor schade aan eigen spullen buitenshuis. En dan vaak nog met een eigen risico. En ik vraag me echt af als je schade aan je drone wilt declareren, dat ze daadwerkelijk uitbetalen. Dit laatste argument geldt ook voor reisverzekeringen.

Uiteraard hangt e.e.a. wel af van de voorwaarden per maatschappij. Het is el een goede en interessante vraag. ben ook wel benieuwd of er al mensen zijn die met succes schade aan drones hebben geclaimd op hun reis/inboedelverzekering.

DJI care refresh heeft ook zo'n zijn nadelen. Er zijn stevige kosten aan verbonden (i.v.m. verzekeringspremies) en de 'verzekering' is maar 1 of 2 jaar geldig.
Verder zijn de kosten niet mals als je er goed naar kijkt en e.e.a. is erg afhankelijk van het type drone. Voor de Mini (2) zijn de ksten van care refresh redelijk laag en aangezien je een hoger risico loopt vanwege het ontbreken van obstacle avoidance is Care Refresh wel aan te raden.

Check onderstaande plaatje maar eens met de verschillen in kosten voor een DJI Mavic 2 Pro en de nieuwe DJI FPV drone! Je betaalt dus $261,- (18%) van de kosten van een nieuwe losse drone als je de Mavic 2 Pro laat crashen en $459,- (62%!) als je de FPV drone laat crashen! Deze kosten zijn incl. de kosten van care refresh en de voorbeeldgetallen zijn in dollars (situatie in NL is iets anders, maar vergelijking gaat goed op).

[Voor 12% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-03-2021 13:34]

• Luc45
Gaaf idee, zal alleen vrij duur zijn tegenover een volledige zelfbouw drone. Nu zag ik gisteren in V&A toevallig een mini met "lichte schade", maar nu de foto's daar bij staan heb ik het vermoeden dat deze hiervoor niet meer geschikt is V&A aangeboden: Lichte Schade - DJI Mavic Mini - Wit
Samengevat is de situatie met de nieuwe EU regelgeving en het gebrek aan drones met de nieuwe EU Cx label (die zijn er nu nog niet) als volgt:

De DJI Mavic Mini en DJI Mini 2 hebben geen last van de nieuwe EU regelgeving, ondankt het feit dat dit ook 'legacy' drones zijn. De DJI Mini's zitten en blijven na 30 december 2022 in categorie A1, en dat is zeer gunstig!

Alle 'legacy' drones die nu op de markt zijn (b.v. DJI Mavic Air 2 van 570 gram en DJI Mavic 2 Pro van 907 gram) kun je nu alleen vliegen in A2 als je daar een vliegbewijs voor hebt, en na 30 december 2022 dus in A3 (met de beperkingen die daar bij horen t.o.v. A2). De oudere Mavic Air (1) heeft nu nog het voordeel dat je in A1 mag vliegen tot 31 december 2022.

Dat houdt dus eigenlijk in dat het nu niet meer uitmaakt of je een 'legacy' drone van 501 gram hebt of 1999 gram, je hebt nu gewoon een vliegbewijs voor A2 nodig! Legacy drones van 250 tot 500 gram hebben de komende tijd nog het voordeel dat ze in A1 vallen i.p.v. A2.

Dus daarom is de DJI Mini 2 nu zo populair! Dat gaat veranderen als er een DJI Mavic Air 3 gaat uitkomen met EU C1 label of een DJI Mavic 3 van 899gram met ook een EU C1 label. Ik denk namelijk dat DJI voor de Mavic 3 heel erg hun best gaat doen om die onder de 900 gram te krijgen. Want dan valt die drone in A1 i.p.v. A2!

Dit plaatje van DroneKiezer maakt dat duidelijk:

offtopic:
Als je het naadje van de kous wilt weten over de nieuwe EU regelgeving en/of meer wilt weten over drone vliegen en/of filmen en fotograferen met een drone, dan moet je maar eens op mijn persoonlijke website kijken.

[Voor 39% gewijzigd door SpeedingWilly op 18-03-2021 10:59]

• Luc45
SpeedingWilly schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:31:
[...]

Dat klopt idd.

Maar als je met 'vliegbewijs' dit bedoelt....

[Afbeelding]

Dit is geen vliegbewijs, alleen een bewijs dat je het examen gehaald hebt. Het vliegbewijs vraag je aan (bij de RDW), en dan moet je dit bewijs van het behalen van het examen tonen (uploaden). En dat kan dus niet, omdat de RDW (nog) geen buitenlandse certificaten van behalen examen accepteert. Dat is in principe in strijd met de EU regelgeving. De RDW heeft het excuus dat de databases nog niet gekoppeld zijn. Volgens mij is het gewoon een ordinaire maatregel m de binnenlandse opleidingsmarkt te beschermen en om zelf meer geld binnen te harken :( .
Voor zover ik weet is bovenstaand een volwaardig Europees vliegbewijs. Er staat zelfs een QR code op naar het toekomstige systeem, waar de RDW nog niet eens aan voldoet. Je hoeft namelijk geen vliegbewijs uit je eigen land te hebben, omdat hij overal in Europa geldig is.
Het Nederlandse vliegbewijs ziet er vrijwel hetzelfde uit, ook met de tekst "Bewijs van voltooiing van een online theorie-examen"
Luc45 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:13:
[...]

En vervolgens staat dit op de site van de RDW:

[...]

Dat is toch precies het vliegbewijs wat ik hier zojuist post, net zoals die uit Ierland/Luxemburg/Oostenrijk of waar je hem ook behaalt.
Ik heb de Nederlandse route niet gevolgd, maar ik dacht dat als je het examen hebt voltooid, dit alleen een vinkje in het RDW systeem is, hier krijg je geen bewijs bij wat je moet inleveren. In de gratis EU landen krijg je het bewijs direct bij de instantie waar je ook de test afneemt, omdat dit niet door commerciele organisaties afgehandeld wordt.
Het is idd zeer onduidelijk. Waar het mij om gaat is dat mensen niet moeten denken dat het stopt bij het behalen van het A1/A3 examen of A2 examen (in Nederland!). De laatste stap is het aanvragen van het vliegbewijs bij de RDW (en dus 10 euro aftikken). En het probleem is dat behaalde examens van A1/A3 en/of A2 in andere EU landen dus (nog) niet geaccepteerd worden door de RDW. Deze laatste stap is misschien (nu) nog mogelijk in andere EU landen. Als je deze laatste stap in een ander EU land hebt voltooid, dan zit is idd goed.

Als mensen het onderstaande 'proof of completion' certificaat gehaald hebben, zoals ik dat in Ierland gehaald heb (gewoon omdat het kan :) ), dan zijn ze er dus nog niet als ze examen in Nederland gedaan hebben.

P.S. privé gegevens (zoals het exploitantnummer) op dit bewijs zijn gewist en de QR code werkt niet :)

[Voor 26% gewijzigd door SpeedingWilly op 18-03-2021 11:29]

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:12

RBH

Wazzup?

Gisteren voor het eerst gevlogen met de MINI 2. Ik had van te voren de batterij ongeveer twee uur lang opgeladen, maar ik heb alsnog maar 5 minuten kunnen vliegen voordat hij al een signaal gaf 'Battery low, RTH'. Nu ga ik hem vandaag maar even wat langer opladen en kijken of de accu wat voller raakt.

Heb wel veel respect gekregen voor de filmpjes die ik nu zo zie, vliegen met zo'n ding is niet makkelijk. :D Ben hem ook een paar keer uit het zicht verloren, hij is echt flink klein en als je een beetje weg vliegt dan hoor je hem al niet meer. Heb verder helemaal geen filmpjes gemaakt, maar alleen een paar luchtfotootjes gemaakt. Ik hoop vanavond weer een tweede poging te kunnen doen.

Fotootje om niet helemaal een post met alleen maar tekst te plaatsen. :)

Heeft een van jullie trouwens DJI Select? Ik vraag mij af of dat nu echt een meerwaarde biedt.

6D | 35 1.4 ART | 70-200 L | Apple Watch 5 | PSN: Robin_NL90

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Murc1elag0
Thanks voor de tip van het updaten van de app. Ik had nog niet door gehad dat ie was verdwenen uit de Play Store. Heb nu net 1.3.1 gedownload https://www.dji.com/nl/downloads/djiapp/dji-fly. Wel onhandig dat je nu constant moet gaan bijhouden of er updates beschikbaar zijn.

Dacht dat ik ergens had gelezen dat de usb-c op de MINI 2 ook voor data overdracht was, maar helaas. Toch maar even een nieuwe sd-kaart reader kopen.

Plaatje van 2 en halve week geleden dan als opvulling. Want ik kan die van net, nu niet delen.

• consono_md110
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:45
Wellicht oud nieuws, maar er is blijkbaar nogal wat te doen over het ontladen van de LiPo-accu's die bij de Mini 2 geleverd worden. Deze Intelligent Flight Battery ontlaadt zichzelf volgens de handleiding tot een bepaald niveau:

Dit schijnt, wanneer de batterijen in de drone of in de lader blijven niet te gebeuren, wat defecte accu's tot gevolg kan hebben.

Ian in London heeft daar een filmpje op YouTube over geplaatst:

[Voor 3% gewijzigd door consono_md110 op 14-04-2021 17:46]

• kverpoorten
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-06 20:16
Voor iedereen die twijfelt over het erbij nemen van de Care Refresh, ik kan het zeker aanraden. Een ongelukje is snel gebeurt!

Gisteren na het filmen voor de fun nog wat rondjes gevlogen en net een takje van een struik geraakt waarover ik wilde vliegen en er zit nu een barstje in de plastic van een van de pootjes.

Het leek zelfs geen harde crash en hij is daarna in hoog gras gevallen, maar net verkeerd geraakt denk ik.

Hij vliegt gelukkig nog perfect, dus ik ga hem niet nu dadelijk opsturen, maar het is fijn om te weten dat ik over een jaartje als mijn care refresh bijna afloopt wel gewoon een nieuwe ongeschonden drone kan krijgen voor 49 euro :-)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Vandaag nog even de mini 2 uitgelaten...boven de snelweg.

(ja dat mag hier)

3 shots, auto's weggehaald in photoshop:

• Kees_B
SpeedingWilly schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:54:
[...]

Dit klopt niet helemaal. Bij een heel korte sluitertijd (b.v. zonnig weer zonder ND-filter, waarschijnlijk de instelling die gebruikt is), komt dat wat onnatuurlijk over, maar juist niet schokkerig. B.v is de sluitertijd dan 1/2000 sec.
Wat bedoel je met onnatuurlijk? Ik heb m'n post nogmaals gelezen maar heb niet de indruk dat die onjuist is. Misschien kan je me overtuigen ;)
Bij een heel lange sluitertijd (b.v. bij zwaar bewolk/schemering/verkeerd gebruik ND filter) is deze b.v. 1/10 - 1/30 sec. Dit kan schokkerig overkomen, omdat de tijd tussen 2 beelden te lang is. Dit ervaar je als schokkerig.
Die sluitertijd is toch onmogelijk, omdat dit langer is dan de 1 frame?

Bovenste plaatje ca. 1/250 bij 30 fps = te korte sluitertijd = schokkerig
Middelste plaatje 1/60 bij 30 fps = juistje sluitertijd
Onderste plaatje ca. 1/40 bij 30 fps = lange sluitertijd = meer blur / cinematic

[Voor 17% gewijzigd door Kees_B op 03-06-2021 11:45]

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

Acties:
  • +3Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Fantastisch ding, zo'n mini 2, maar je kunt wel erg dichtbij komen.

[Voor 12% gewijzigd door qless op 04-06-2021 23:22]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:53
Ben overstag gegaan en toch het gespaarde vakantiegeld vorige week uitgegeven aan de Mini 2.
Unboxing was een beetje van: "ooo wat schattig" :D

Na laden en firmware updates en rdw exploitant sticker gelijk even gevlogen. Beetje de UI leren vooral. RTH is wel erg handig. Blijf uit de buurt vogel!.
Erg mooi allemaal. Je ziet beelden van om je huis die je eigenlijk nooit ziet. (ja iik heb nog geen filters of zo)

[Voor 7% gewijzigd door Xfade op 23-06-2021 02:35]

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Gisteren wat aparts met de mini 1, laatste software geupdate en de mini de lucht in gedaan.
Na een minuut had de app geen verbinding meer met de mini. camera beeld bleef zwart. Ook na het geforceerd sluiten van de app. RTH werkte ook niet.
Gelukkig had ik hem in het vizier en kon ik hem wel terughalen.
Dit was op 102mtr hoogte en 41 mtr afstand, direct daarna op 7 meter hoogte en 5 meter afstand nog een keer de connectie verloren met de app.

Toen de telefoon maar eens laten rebooten en weer geprobeerd. Gelukkig bleef hij toen wel verbinding houden met de app en werkte RTH ook gewoon weer. (samsung s21)
Was blij dat ik het thuis even teste, en niet volgende week in Luxemburg op de camping tussen de bossen.
Was hem dan vast kwijt geweest.

In de log stopt hij ook zomaar, niks raars te zien..

Morgen nog weer ff testen, vertrouwen dat het goed gaat is wel ff weg nu

[Voor 17% gewijzigd door Flipmo op 27-07-2021 08:23]

• Waah
  • Laatst online: 04:56
Camiel schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:53:
[...]

Je kan em ook nog uit de lucht pakken, maar wel eerst oefenen op het land 😁
Klopt, maar de hoogte besturen + voorwaarts/achterwaarts... En dat met 1 hand? Leek me niet zo'n strak plan :+

Als je stil staat doe ik dat ook wel regelmatig. Maar in de beweging is dat toch nog wel lastig. Misschien toch maar eens oefenen of....

• matthijst
Paar foto's met de Mini 2.
Luxemburgse kasteeltjes.
Blijft leuk: parkeerplaats in de buurt zoeken, paar foto's schieten en door...

Over die crashende drones.
Niet toevallig emergency shutdown gedaan?

Schijnt op normale mode 1 of 2 instelling vrijwel onmogelijk te zijn (want dan vlieg je wel heel raar zeggen ze), maar op custom controller instelling misschien al makkelijker te doen.

• matthijst
Nog maar twee dan. Omdat het zo stil is hier.
Cruiship. Eindje weg. Die mini2 doet 't lekker qua ontvangst!

• Kees_B
Leuke foto's @matthijst, brengt wat leven in het topic.

Ik zal ook even meedoen met wat plaatjes uit (met name) Friesland

IJlst:

Urk:

Sloten:

Hindeloopen:

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• matthijst
Vind 't wel handig dat je ver kán als het moet. Zoals dat Cruiseship. Zie je 's ochtends vanaf je balkon. Ff naar buiten en eromheen vliegen (1800m, FCC). Hoog vind ik ook wel mooi omdat je dan een halve stad ziet. Maar beetje onverstandig in bewoond gebied. 750m hoogste dat ik gedaan heb (verduidelijking: DJI Spark, paar jaar terug).

Dit vind ik ook leuk. In de stad, ander perspectief:

[Voor 10% gewijzigd door matthijst op 28-08-2021 22:58]

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

matthijst schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:49:
Paar foto's met de Mini 2.
Luxemburgse kasteeltjes.
Blijft leuk: parkeerplaats in de buurt zoeken, paar foto's schieten en door...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Over die crashende drones.
Niet toevallig emergency shutdown gedaan?
[Afbeelding]

Schijnt op normale mode 1 of 2 instelling vrijwel onmogelijk te zijn (want dan vlieg je wel heel raar zeggen ze), maar op custom controller instelling misschien al makkelijker te doen.
Mooie foto's, door Clervaux en Vianden ben ik paar weken nog langsgefietst.
Had mijn drone op de camping en niet meegenomen ;)
Kasteel van Vianden ook nog van binnen bezocht met vrouw en dochter. Ook erg mooi!

De abdij van Clervaux er niet opgezet. Die zat wat hoger op de berg daar. (pittig klimmetje ook :P)

Ook een foto van de camping, gelegen aan de Our

[Voor 9% gewijzigd door Flipmo op 27-08-2021 11:53]

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Tja, vroeger kon je nog op je sloffen 1-2km halen, maar dat mag inderdaad al een tijdje niet meer.

Aan de andere kant heeft elke drone zijn maximale vlieghoogte afhankelijk van de props en motoren:

Je kunt dus nog steeds op een paar km boven de grond vliegen als je vanaf een berg start _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• matthijst
Voor dit soort dingen vind ik een drone als de Mini 2 echt mooi.
Gulliver, 70 meter lang. Als je ernaast staat ook wel aardig, maar van boven zie je hem pas goed:

En een overview van een stuk park:

[Voor 15% gewijzigd door matthijst op 28-08-2021 22:59]

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-08 18:12
Mijn Mini2 is terug naar de shop, ik kreeg (helaas op vakantie) de bekende “downward sensor” error…

Nu wachten op de reparatie.

Gevolgd door de gimbal error.

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-08 12:57
Weet iemand waarom het lichtje 3x knippert en niet oplaad? Hele nacht opgeladen en vermoed een dode accu.
Dit was volgens mij ook de accu die in m'n gecrashte drone zat en die heb ik niet meegestuurd ter vervanging.. Stom 🥴

• Compumess Inc
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:24
cliors schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:24:
Weet iemand waarom het lichtje 3x knippert en niet oplaad? Hele nacht opgeladen en vermoed een dode accu.
Dit was volgens mij ook de accu die in m'n gecrashte drone zat en die heb ik niet meegestuurd ter vervanging.. Stom 🥴

[Afbeelding]
Ter info.

• Murc1elag0
Vraagje voor degene met een mini 2. Ik ben net 2x het beeld verloren tijdens het vliegen. Signaal weleens verloren maar deze melding kreeg ik nu niet. Het hele scherm stond vast. RTH werkte gelukkig nog wel. Ondanks dat m'n scherm bevroren was, kon ik hem wel op zicht laten landen. Daarna maar meteen de nieuwste versie van de app gedownload. Maar ik vind het toch gek. Ruim 30 vluchten gemaakt en nog nooit problemen gehad.

• Waah
matthijst schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:49:
Waar check je dat?
Was pas in Valencia, en als je dan de DJI kaart bekijkt kan je vrijwel overal vliegen?
En daarom vertrouw je niet op de DJI Kaarten ;-)

Altijd de kaart van het land zelf erbij pakken. In dit geval: drones.enaire.es

Hier zit ik :X

De boetes zijn hier trouwens niet mals... En lopen op tot een half miljoen afhankelijk van de ernst. En als je drone niet verzekerd is komt daar nog een bedrag bij.

• Waah
Een vliegtuigje (ook een kleintje) die onder de 120 meter vliegt, daar schrik je echt wel van. Zoals gezegd: mensen zijn heel goed in afstand inschatten.... Maar niet in de hoogte. Als onze ogen boven elkaar stonden was dat waarschijnlijk anders geweest.

Kijk maar eens op de snelweg hoe groot een auto is als er 1 hectometerpaaltje tussen zit. Bedenk vervolgens dat zelfs een klein vliegtuigje (cessna) een stuk groter is als een auto

Een vliegtuig op 120m hoogte lijkt dus even groot als een auto op 30 a 40 meter... En dat voelt héél dichtbij. :+

• Waah
SpeedingWilly schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:29:
[...]

ik denk het niet. 4K120 kost erg veel processing en dus een dikke CPU. Ik denk dat het hooguit 4K60 wordt. Dat zal de gemiddelde koper ook niet over de streep trekken. Obstacle Avoidance wel, aangezien de Mini (3) toch een beginner drone is, en dan is Obstacle Avoidance wel erg handig.
Dat gold natuurlijk ook al voor de Mini 2. En die kreeg het ook niet.
In gebruik zeer handig, maar marketingtechnisch zetten ze zichzelf wel enorm buitenspel door volledige obstacle avoidance aan te bieden.

En een dikke CPU? Als het in een GoPro past.... En de DJI Action 2 kan het ook.
Ze zouden bijna de DJI action 2 onder een drone kunnen hangen ;-)

Maar we gaan het zien.

• bvsteyn
Hier nog altijd happy met het eerste model van de Mavic mini. Recent Litchi gedownload en de afgelopen dagen wat mee gestoeid. Ben nog wel zoekende naar goede stitching programma's op de Mac. Heb voor deze pano boven Nijkerk gebruik gemaakt van een Windows machine met ICE en daarna nabewerkt op de Mac:

Ben nog aan het stoeien met Hugin en PS maar echt goede resultaten haal ik daar nog niet uit.

• bvsteyn
Nog eentje van 2 dagen geleden.

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 17:42
Alleen Image Composite Editor is niet meer te downloaden bij Microsoft:
Please note that the Image Composite Editor download is no longer available. This project has been retired.
Ik heb nog ergens een oude versie gevonden (1.4.4.0) bij cnet.com en die doet het wel aardig:

Het zijn wel onbewerkte foto's die ik direct vanaf het SD kaartje heb geïmporteerd. Dus ze zijn wat donkerder dan ik had gehoopt.

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:38

Steef

GoT's Most Eaten

M!chel schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:27:
[...]

Volgens mij kun je met DJI Assistant 2 checken welke versies firmware je gebruikt. En of je kunt up- en/of down-graden, mocht je dat willen.
Het was even een zoektocht, want schijnbaar heeft DJI standaard support voor firmware updates via de DJI Assistant 2 software uit staan voor de DJI mini 2 :?

De software heb ik hier gedownload:

https://www.dji.com/nl/downloads/products/mini-2

Let op dat het nodig is om software signature verification uit te zetten tijdens installatie.

Deze video toont welke settings file je aan moet passen om weer updates via de assistant 2 software uit te kunnen voeren.

Standaard is dit niet beschikbaar voor de DJI Mini 2, en krijg je alleen de "Log Export" tab te zien. Na deze aanpassing krijg je ook de "Firmware Update" tab.

De video beschrijft ook hoe je de drone aan moet sluiten zodat hij daadwerklijk in virtual com modus gaat, anders gaat hij direct in storage mode en krijg je alleen de SD card als removable drive zonder een communicatie poort voor de software.

In het kort moet je in defaultsettings.ini de volgende aanpassing maken;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[support]
list=wm161|wm1605

[wm161]
upgrade_enable=1

[wm1605]
upgrade_enable=1

Zo kun je eventueel ook weer downgraden.

[Voor 12% gewijzigd door Steef op 26-12-2021 18:07]

Sony A6600 | 16 - 55G F2.8 | 70 - 350G

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:47
Hier een nieuwe Mavic Mini bezitter. Gekregen als kerstpresent(je) van m'n werkgever. M'n opa heeft de Mini 2, daar al keer of twee mee gevlogen dus helemaal nieuw is het niet meer voor mij in tegenstelling tot m'n collega's.

Wel moet ik erg wennen aan de besturing, je moet erg opletten welke kant de drone op wijst om te weten welke richting je op stuurt. Verder vind ik hem tot nu toe erg makkelijk in gebruik, vanwege de continue mist en kou helaas nog niet veel mee kunnen vliegen.

Iemand nog ideeën om te gaan vliegen in de omgeving van Culemborg? Voornamelijk weiland hier wat de beelden er niet spannender op maken.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 17:42
Steef schreef op zondag 16 januari 2022 @ 08:25:
[...]

Zo zo, dat is een leuke baas!

Je hebt in elk geval flinke gebieden waar je niet mag vliegen rond dat gebied:
https://map.godrone.nl/#loc=51.9802138,5.2561411,12

Misschien de doorgezaagde bunker :P ? En als je op afstand blijft kun je vast ook wat moois doen met die spoorbrug. Je hebt in elk geval voldoende open ruimte om lekker te oefenen. Met goed weer (zonsopgang, mist in de ochtend) over de landen heen kan ook mooi zijn!

Voor zover je het nog niet wist, ook voor deze heb je een RDW registratie nodig:
https://www.rijksoverheid...egistreren-eigenaar-drone

Verder is het inderdaad even wennen, het helpt vaak al veel door op het scherm te vliegen in plaats van te vliegen terwijl je naar de drone kijkt. Dat is veel natuurlijker, je kijkt immers altijd vooruit.

Veel "speelgoed" drones hebben om deze reden een zogenaamde "headless" mode, waarbij de quad altijd in dezelfde richting vliegt relatief aan de controller - onafhankelijk van de orientatie van de quad. Als je de drone een kwartslag draait gaat hij nog steeds "vooruit" van je af, terwijl hij op dat moment dus eigenlijk zijwaarts vliegt.

De mavic heeft deze modus niet, geloof ik. De wat duurdere varianten hebben wel modes als "course lock" of "home lock".
Om te zien waar je wel of niet kunt vliegen is in mijn ervaring aeret net even iets duidelijker.

GoDrone:

Aeret:

Dat gebied rond Cothen en Wijk bij Duurstede wat op GoDrone rood is, is bij Aeret oranje. Je zou denken dat Rood = No-Fly Zone, en Oranje = Opletten! En dat is ook zo, alleen om een of andere reden gebruikt GoDrone ook rood voor sommige gebieden waar je wel mag vliegen mits je goed oplet. Op Aeret wordt het wel goed weergegeven. Het blauwe gebied ten zuiden van Schalkwijk is open, maar je moet er wel goed opletten want er zit daar een hangglider veld.

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

• corrado20vt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:11
Pagina: 1 2

Let op:
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.

Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee