Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-07 19:01
Greatsword schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:07:
[...]

Je hebt het A1/A3 nodig en A2.

Heb het zelf vorig jaar bij drone class gedaan en prima aan te bevelen.

https://www.eudronebewijs...filter.bijzonderheden=Nee
Jeetje A2 ook? Weer €100 en 30 minuten examen 8)7

Sony A1II hobby fotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Nog een vraagje: Op de spec list van de Mavic 4 pro staat dat H.265 bitrate 180 Mbps is. De snelste micro SD kaartjes die ik kan vinden hebben slechts 130-150 Mbps write speed... Wel 180 Mbps read speed. Hoe erg zal dit zijn in de praktijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:41
180 Mbps voor de drone en 130-150MBps.
Bit en byte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Lieuwe15 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:26:
180 Mbps voor de drone en 130-150MBps.
Bit en byte ;)
Aah lang geleden dat ik dat heb moeten omzetten, niet aan gedacht, dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@DutchEZmoder Nog een speciale reden dat je specifiek voor de Mavic 4 Pro gaat?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:57

ManiacsHouse

Scheisse!

DutchEZmoder schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:37:
[...]

Jeetje A2 ook? Weer €100 en 30 minuten examen 8)7
Kom kom je hebt net een hele dure drone gekocht. Dan maakt die €100 niet veel uit.

Ooit eerder gevlogen überhaupt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Greatsword schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:15:
@DutchEZmoder Nog een speciale reden dat je specifiek voor de Mavic 4 Pro gaat?
Wou de Mavic 3 Pro kopen maar ging toch voor deze aangezien die bijna net zo duur is en dan toch op alle vlakken beter is.

Heb nu een Mini 3 Pro, maar de kwaliteit is wat minder en ik wil uiteindelijk hier m'n werk van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DLeijen schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:45:
[...]
Certificering zegt toch wat anders, die 30m is voor categorie A2. A1 onder de 250 gram mag je over mensen (maar geen menigtes heen), A1 boven de 250 graden (maar dus onder de 900 gram) wordt voorgeschreven dit te vermijden maar geen verdere minimumafstand voorgeschreven.
Je hebt helemaal gelijk, ik zat met de Mavic 4 in mijn hoofd. Met de Air 3(S) mag je alleen niet over niet betrokken personen vliegen (i.v.m. de Mini 4 Pro waar dit wel mee mag).

Hier de correcte info:

Met de Mavic 4 moet je 30m van niet betrokken personen wegblijven (of 5m in low-speed-mode) aangezien het een C2 drone is. De Air 3(S) is een C1 drone en daar mag je niet mee over niet betrokken personen vliegen. Met de Mini 4 Pro (C0 drone) mag je in principe over niet betrokken personen vliegen, al zal dat in de praktijk niet altijd gewaardeerd worden.

[ Voor 25% gewijzigd door SpeedingWilly op 15-05-2025 08:50 ]

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Mooi moment trouwens om een tweedehands Mavic 3 Pro aan te schaffen. Het is echt prijzenoorlog op Marktplaats, Net een Fly More Combo voor 1400 weg zien gaan. Bijna iedereen vraagt 1750-2000 maar ze komen er allemaal niet van af lijkt het. Bij sommige zit zelfs de RC Pro of Care Refresh.

[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 15-05-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:59
SpeedingWilly schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:28:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, ik zat met de Mavic 4 in mijn hoofd. Met de Air 3(S) mag je alleen niet over niet betrokken personen vliegen (i.v.m. de Mini 4 Pro waar dit wel mee mag).

Hier de correcte info:

Met de Mavic 4 moet je 30m van niet betrokken personen wegblijven (of 5m in low-speed-mode) aangezien het een C2 drone is. De Air 3(S) is een C1 drone en daar mag je niet mee over niet betrokken personen vliegen. Met de Mini 4 Pro (C0 drone) mag je in principe over niet betrokken personen vliegen, al zal dat in de praktijk niet altijd gewaardeerd worden.
Dat ligt vooral aan hoe hoog je vliegt }) op een meter afstand kunnen ze het nooit waarderen _O-
op 100m hoogte is er niemand die het ziet of merkt :+

De mini 4 pro verstoft hier trouwens aardig. Merk dat ik in NL nooit vlieg. Doe het puur op vakantie. Dus upgraden zal ik waarschijnlijk niet meer doen aangezien de mini 4 pro alles doet wat ik wil (4K60, HDR).

De nieuwe mavic is prachtig, maar voor mij zou het meer nadelen hebben en zou ik waarschijnlijk nog minder vliegen. _O- Maar voor pro's is het super. Zeker de zoom lijkt me best leuk om mee te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Die DJI Simulator is echt een fantastische toevoeging. Er zijn echt vaak momenten geweest dat ik gewoon thuis bepaalde moves wilde oefenen aangezien ik ze nog niet helemaal onder de knie had en nu kan dat dus eindelijk, briljant!

YouTube: NEW - 2025 , Dji Drone Simulator Dji RC 2 / RC Pro 2

[ Voor 22% gewijzigd door Greatsword op 15-05-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hier nog een geschreven review van de Mavic 4 Pro vanuit een Fotografie perspectief met voorbeeld fotos die je kan downloaden om te inspecteren/testen ;)

https://kaupokalda.com/bl...-raw-samples?pbc=mF6h4ZTt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Greatsword schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:07:
Die DJI Simulator is echt een fantastische toevoeging. Er zijn echt vaak momenten geweest dat ik gewoon thuis bepaalde moves wilde oefenen aangezien ik ze nog niet helemaal onder de knie had en nu kan dat dus eindelijk, briljant!

[YouTube: DJI Mavic 4 Pro Review - The Ultimate Drone For Creators]

[YouTube: DJI Fly and RC 2 Firmware Update - New Drone Flight Simulator Built-In]

[YouTube: NEW - 2025 , Dji Drone Simulator Dji RC 2 / RC Pro 2]YouTube: NEW - 2025 , Dji Drone Simulator Dji RC 2 / RC Pro 2
Maar werkt de simulator ook met de settings die je kan aanpassen mbt vlieggedrag? want het "standaard" gedrag is IMHO een drama voor vloeiende beelden. Dus die heb ik flink aangepast. Maar neemt de simulator dat mee? of is het een simpele game om een gevoel te krijgen voor het vliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Greatsword schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:21:
[...]

De Mavic 4 heeft sowieso al een paar dingen die anders zijn en niet alles is positief wat mij betreft.

* 28 mm ipv 24
* ND Filters niet inbegrepen bij de Fly More Combo en als ik de geruchten mag geloven is de Elektronische ND uitgesteld
* Geen Pro Res

Vooral die ND filters zijn een must voor mij, dus ik ben wel benieuwd naar de eerste echte reviews.
28mm ipv 24mm vind ik zelf geen punt, 28mm is nog wijd genoeg. Hierdoor konden ze de lens F/2 maken ipv F/2.8.
Idd geen ND filters, dat is wel jammer.
Pro res heeft niet echt meerwaarde als ik recensies van de Mavic 3 Pro mag geloven, iedereen zegt dat er geen verschil is qua beeldkwaliteit, wat waarschijnlijk de reden was om het weg te laten bij dit model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DutchEZmoder schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:23:
[...]

28mm ipv 24mm vind ik zelf geen punt, 28mm is nog wijd genoeg. Hierdoor konden ze de lens F/2 maken ipv F/2.8.
Pro res heeft niet echt meerwaarde als ik recensies van de Mavic 3 Pro mag geloven, iedereen zegt dat er geen verschil is qua beeldkwaliteit, wat waarschijnlijk de reden was om het weg te laten bij dit model.
Enige nadeel voor 28mm is bijvoorbeeld als je gewoon fysiek niet verder naar achteren kan, denk bijvoorbeeld aan foto’s/videos van huizen e.d. Die 2.0 is uiteraard mooi meegenomen vooral in low light.

In plaats van Pro RES is er bij de Creator Combo nu ALL-I de reden van het weglaten heeft mogelijk met de licentie kosten van Apple te maken maar het is wel de industrie standaard. Dus als je hier echt geld mee verdiend kan het een beperking zijn maar voor de gemiddelde consument is het geen probleem.

Na het zien van de tientallen reviews heb ik echter ook flink wat positieve punten gevonden ten opzichte van de Mavic 3 Pro en voor mij persoonlijk is D-Log op alle 3 de lenzen toch wel de grootste en belangrijkste voor nabewerking.

Het snelladen bij de Creator Combo (51 min) voor 1 accu en (90 min) voor alle 3 is ook echt fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Heb even een kleine testvlucht gedaan, echt een groot verschil met de mini 3 pro, mag ook wel voor die prijs... 1 best wel groot nadeel vind ik dat de gimbal niet verder dan 10 graden omhoog of omlaag kan bij het verticaal fotograferen/filmen. Dat is echt heel weinig en zo lukt het niet om bepaalde shots te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
DutchEZmoder schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:23:
[...]

Prores is vooral een editing codec. Makkelijk te editen maar grote files.maar het alle hardware encoding van h265 en h264 is het minder nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DutchEZmoder schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:16:
Heb even een kleine testvlucht gedaan, echt een groot verschil met de mini 3 pro, mag ook wel voor die prijs... 1 best wel groot nadeel vind ik dat de gimbal niet verder dan 10 graden omhoog of omlaag kan bij het verticaal fotograferen/filmen. Dat is echt heel weinig en zo lukt het niet om bepaalde shots te maken.
Ja kan natuurlijk wel gewoon in horizontale modus 90 graden naar beneden kantelen en dan in nabewerking weer 45 graden draaien voor verticaal formaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CHRlS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:06
Vanochtend een Pricewatch mailtje dat de Mini 4 Pro met RC-N2 controller voor € 679 te koop is bij Mediamarkt.

https://www.mediamarkt.nl...2-controller-1791317.html

Heb gelijk besteld aangezien mijn Mini 4 een paar weken geleden uit de lucht is geplukt door een zeearend in Thailand 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

CHRlS schreef op maandag 19 mei 2025 @ 06:14:
Vanochtend een Pricewatch mailtje dat de Mini 4 Pro met RC-N2 controller voor € 679 te koop is bij Mediamarkt.

Heb gelijk besteld aangezien mijn Mini 4 een paar weken geleden uit de lucht is geplukt door een zeearend in Thailand 😅
Je had geen Care refresh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHRlS
Helaas niet. Heb super veel gevlogen met mijn Mini 2 en het nooit nodig gehad. Maar heb nu mijn les geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:38

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

CHRlS schreef op maandag 19 mei 2025 @ 06:14:

Ja dat is een goed dealtje. Ik heb zelf lang getwijfeld en de knoop voor mezelf als volgt doorgehakt: ik ga het geruchtencircuit een beetje afwachten en dan wordt het een goede deal voor de FMC van de M4P, of toch de instapper van de M5P. Vanaf een Mini 3 is de upgrade alleen te verantwoorden als de 4P echt een goede deal is.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:15
De Mini 4 Pro Fly More Combo is nu voor € 899 verkrijgbaar in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:51
DeNachtwacht schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:12:
[...]

Ja dat is een goed dealtje. Ik heb zelf lang getwijfeld en de knoop voor mezelf als volgt doorgehakt: ik ga het geruchtencircuit een beetje afwachten en dan wordt het een goede deal voor de FMC van de M4P, of toch de instapper van de M5P. Vanaf een Mini 3 is de upgrade alleen te verantwoorden als de 4P echt een goede deal is.
Bij MM is de FMC nu ook iets goedkoper 960 ipv 1129. Heb zelf vorig jaar volgens mij toen 888 bij MM betaald voor de mini 4 pro met FMC.

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Zouden jullie DJI Care Refresh adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

turkeyhakan schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:20:
Mijn eerste drone had dat niet en toen die een ongelukje had gehad heb ik van DJI top service gehad waardoor ik het daarna standaard erbij nam.

Het gaf mij zelf ook vooral gemoedsrust, dus ik zou het zeker adviseren. Bij mijn vrouw vloog er bijvoorbeeld vanuit het niets een vogel tegenaan, dan kan je zelf nog zo voorzichtig zijn, maar daar ben je echt superblij met care Refresh.

Ook bij eventuele verkoop is het ideaal want het is apparaat gebonden, dus ook de volgende eigenaar kan met een gerust hart kopen en vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat moet je vooral zelf overwegen of het je waard is. Ik heb het altijd genomen op al mijn DJI drones. En op een gegeven moment dacht ik wel "waar betaal ik het voor"? Maar mijn mening was snel veranderd toen ik mijn Air 3 zelf snoeihard in sport mode de boom in vloog.

DJI heeft dat uitstekend opgelost en de financiële schade was een stuk lager door mijn Care Refresh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
@Greatsword @SpeedingWilly

Uiteraard is verzekeren een keuze. Ik neig er eerlijk gezegd wel naar. Hoe heeft DJI het bij jullie opgelost? Hebben jullie een gloednieuwe drone gekregen?

Ik heb vandaag per ongeluk mijn gimbal protector laten vallen. Shit. Een klein deukje in de protector en deze viel op de grond met een beetje zand. Gelukkig niet vies. Weten jullie waar ik een originele gimbal protector voor de Mini 4 Pro kan kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

turkeyhakan schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:14:

Hoe heeft DJI het bij jullie opgelost? Hebben jullie een gloednieuwe drone gekregen?
Ja inderdaad, 2x een splinternieuwe gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:02

_Eend_

🌻🇺🇦

Uiteraard is verzekeren een keuze. Ik neig er eerlijk gezegd wel naar. Hoe heeft DJI het bij jullie opgelost? Hebben jullie een gloednieuwe drone gekregen?

Ik heb vandaag per ongeluk mijn gimbal protector laten vallen. Shit. Een klein deukje in de protector en deze viel op de grond met een beetje zand. Gelukkig niet vies. Weten jullie waar ik een originele gimbal protector voor de Mini 4 Pro kan kopen?
Bij droneshop.nl hebben ze die wel: https://droneshop.nl/cata...esult/?q=gimbal+protector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Super, dank je wel! Weet je toevallig ook of ze vanuit DJI worden verkocht? Ik kan het nergens vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sn3gG3l
turkeyhakan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:20:
[...]

Super, dank je wel! Weet je toevallig ook of ze vanuit DJI worden verkocht? Ik kan het nergens vinden.
DJI levert bij de drone standaard een gimbal protector. Wat ik wel kan adviseren is een andere propellerbescherming. De standaard van DJI is erg hard en lastig te bevestigen Ik heb al een keer te snel gedaan en toen was volgende dag 1 vd propellers verbogen. Ik heb toen https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title gekocht (geen referral link) en deze is een stuk makkelijker te bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

turkeyhakan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:20:
[...]

Geen idee, maar bij droneshop hebben ze ook gewoon originele DJI onderdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Sn3gG3l schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:42:
[...]

DJI levert bij de drone standaard een gimbal protector. Wat ik wel kan adviseren is een andere propellerbescherming. De standaard van DJI is erg hard en lastig te bevestigen Ik heb al een keer te snel gedaan en toen was volgende dag 1 vd propellers verbogen. Ik heb toen https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title gekocht (geen referral link) en deze is een stuk makkelijker te bevestigen.
Helemaal mee eens! Dank voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hebben jullie een gloednieuwe drone gekregen?
Ja, een gloednieuwe drone. Maar dat kost uiteraard ook wat. Mij koste het nog 359 euro voor een gloednieuwe Air 3S (of 100 euro als je iets kunt terugsturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
SpeedingWilly schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:13:
[...]

Ja, een gloednieuwe drone. Maar dat kost uiteraard ook wat. Mij koste het nog 359 euro voor een gloednieuwe Air 3S (of 100 euro als je iets kunt terugsturen).
Bijzonder dat ze een dergelijke service leveren! Zo'n drone kost in de aanschaf nogal wat geld namelijk. Op jullie aanraden heb ik een 2-jarig Care Refresh abonnement afgesloten. Bedankt. Stelt toch gerust in case of an emergency :-)

Hoe weet je dat je een gloednieuwe drone hebt ontvangen? Zijn het niet gewoon refurb/remanufactured drones die er als nieuw uit zien? Zoals bij Apple eigenlijk. Sommige interne componenten kunnen gebruikt zijn, maar het uiterlijk is als nieuw.

[ Voor 9% gewijzigd door turkeyhakan op 21-05-2025 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edjedan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:10
Sn3gG3l schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:42:
[...]

Ik gebruik gewoon 2 elastiekjes. Niet van die strakke.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sn3gG3l
edjedan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:24:
[...]

Ik gebruik gewoon 2 elastiekjes. Niet van die strakke.
Haha, dat is ook een optie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:27:
[...]
Hoe weet je dat je een gloednieuwe drone hebt ontvangen? Zijn het niet gewoon refurb/remanufactured drones die er als nieuw uit zien? Zoals bij Apple eigenlijk. Sommige interne componenten kunnen gebruikt zijn, maar het uiterlijk is als nieuw.
Drone kwam geslaagd binnen in een doos voor de drone alleen met accu. Zou theoretisch kunnen dat het een refurb was maar denk het niet. Gloednieuw was die zonder energetisch vorm van schade of afdrukken van vingers etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:03
Yup, had een ongelukje in Seoul en was blij dat ik mijn Care refresh net voor de vakantie had verlengd. Ik kreeg een gesealde Mini 3 Pro opgestuurd nadat ik de kapotte naar ze had gestuurd.

NS FC: SW 2742 0448 8213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Musta schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:56:
[...]

Yup, had een ongelukje in Seoul en was blij dat ik mijn Care refresh net voor de vakantie had verlengd. Ik kreeg een gesealde Mini 3 Pro opgestuurd nadat ik de kapotte naar ze had gestuurd.
Ben ik blij dat ik het toch binnen 48u nog heb kunnen afsluiten. Dank allen voor het delen van jullie ervaringen.

Ik ben een beetje bang voor vogels. Ik (lees mijn drone) werd eergisteren al bijna door twee duiven en een roofvogel aangevallen.

Stelt toch gerust dit. Weten jullie of ik ergens kan controleren of de service geactiveerd is en tot wanneer deze loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CHRlS
turkeyhakan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:29:
[...]

Ben ik blij dat ik het toch binnen 48u nog heb kunnen afsluiten. Dank allen voor het delen van jullie ervaringen.

Ik ben een beetje bang voor vogels. Ik (lees mijn drone) werd eergisteren al bijna door twee duiven en een roofvogel aangevallen.

Stelt toch gerust dit. Weten jullie of ik ergens kan controleren of de service geactiveerd is en tot wanneer deze loopt?
In de controller of DJI Fly app: Profiel > Apparaatbeheer > Je Drone kiezen > Service met toegevoegde waarde

Daar moet "Geldig" staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

[...]

Stelt toch gerust dit.
Haha, precies wat ons dus ook is overkomen.

Heb ooit wel een video gezien om rode tape op de drone te plakken om vogels af te schrikken, maar geen idee of dat ook daadwerkelijk helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
Greatsword schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:49:
[...]

Heb ooit wel een video gezien om rode tape op de drone te plakken om vogels af te schrikken, maar geen idee of dat ook daadwerkelijk helpt.

[YouTube: I Did This ONE Thing To Stop Birds Attacking My Drone!]
Heb ik ook gelezen, zijn er meer mensen die dit gebruiken? Heb het zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
CHRlS schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:34:
[...]

In de controller of DJI Fly app: Profiel > Apparaatbeheer > Je Drone kiezen > Service met toegevoegde waarde

Daar moet "Geldig" staan.
Thanks! De geldigheidsduur wordt daar niet vermeld helaas. Kan ik dat nog elders terugzien of is de bevestiging in de mail het enige bewijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Greatsword schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:49:
[...]

[YouTube: I Did This ONE Thing To Stop Birds Attacking My Drone!]
Maar dan komt de drone weer boven de 250 gram uit denk ik :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sn3gG3l
turkeyhakan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:55:
[...]

Thanks! De geldigheidsduur wordt daar niet vermeld helaas. Kan ik dat nog elders terugzien of is de bevestiging in de mail het enige bewijs?
Als je inlogt op de DJI website dan kan je bij account zien op welke datum je een refresh hebt afgesloten, dat is de basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:28

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
[...]

Gebeurt je dat zo vaak? Ik heb geen contract (tweedehands drone) en heb wel eens moeten vluchten voor opstandige scholeksters, maar dat was het dan nog wel. *klopt af*

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:16

-CJ

Not remastered

Afgelopen vakantie voor het eerst meegemaakt dat zeemeeuwen de drone begonnen aan te vallen, na bijna vier jaar vliegen. Gelukkig snel terug kunnen vliegen. Vermoed dat ze nesten hadden en daarom aggressief waren.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Gonadan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:59:
[...]

Gebeurt je dat zo vaak? Ik heb geen contract (tweedehands drone) en heb wel eens moeten vluchten voor opstandige scholeksters, maar dat was het dan nog wel. *klopt af*
Ik heb nu al 4/5 keer gevlogen en al 2 keer gehad dat ik achtervolgd werd :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Sn3gG3l schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:50:
[...]

Heb ik ook gelezen, zijn er meer mensen die dit gebruiken? Heb het zelf niet.
Ik heb het gedaan en bij mij werkt het goed bij meeuwen. Ik vrees alleen wel dat zeearenden en andere grotere vogels nog wel wat spannender zijn, ik heb daar zelf nog nooit bij in de buurt gevlogen en dus geen ervaring mee. Daarnaast is ook drone in het zicht houden iets dat ook dit soort ellende kan voorkomen. Op die manier kwam ik er dus achter dat er meeuwen begonnen te 'azen'. Al eerder had ik al ergens gelezen dat direct heel snel opstijgen dan het best werkt omdat meeuwen dit zelf niet zo snel kunnen en het dus ook op hen overkomt als gevaarlijk 'alfamannetjesgedrag'. Voordat ik die stickers had heeft dat ook een paar keer goed gewerkt, je merkt echt dat ze het in de lucht dan opgeven.

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 22-05-2025 23:18 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens de laatste geruchten gaat de Mini 5 Pro op technisch vlak een pareltje worden....

...echter zijn er geruchten dat het gewicht is toegenomen en dat de Mini 5 Pro dus niet meer in de categorie A1 onder de 250 gram valt:
nieuws: 'DJI Mini 5 Pro beschikt over 1"-sensor en verbeterde koeling'

Ik geloof er zelf absoluut niets van! DJI gooit dan z'n eigen ruiten in! De mini serie is juist zo populair omdat je dan in de categorie A1 onder de 250 gram mag vliegen met de minste restricties.

Als dit zo is kun je beter een Air 3(S) kopen!

We gaan het afwachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sn3gG3l schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:57:
[...]
Als je inlogt op de DJI website dan kan je bij account zien op welke datum je een refresh hebt afgesloten, dat is de basis.
Volgens mij is de basis de datum wanneer je Care Refresh activeert! Je koopt die voor een periode van een jaar of 2 jaar. Als je dat op aankoopdatum doet en vervolgens de drone eerst een jaar in de kast legt dan ben je dus je Care Refresh al kwijt.

Je krijgt een mail van DJI als je Care Refresh activeert op de drone. In die mail staat de datum, en die is dus anders dan de aanschafdatum van de Care Refresh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

SpeedingWilly schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:14:

Volgens mij is de basis de datum wanneer je Care Refresh activeert! Je koopt die voor een periode van een jaar of 2 jaar. Als je dat op aankoopdatum doet en vervolgens de drone eerst een jaar in de kast legt dan ben je dus je Care Refresh al kwijt.
Ik had laatst contact opgenomen met DJI Support om te vragen of ik DJI Care Refresh kon overzetten naar een andere drone. Ze gaven toen aan dat het alleen kan als het om hetzelfde model gaat, dus bijvoorbeeld Mini 4 Pro naar een andere Mini 4 Pro.

Echter was er ook nog een andere optie en dat was om de Care Refresh te deactiveren en deels geld terug te krijgen zodat je in de DJI store Care Refresh kan aanschaffen voor de nieuwe drone. Ideaal dus voor degene die hem maar kort gebruiken of alleen voor vakantie of iets aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:33
Hi all,

Vanmorgen een DJI mini 4 pro opgehaald. Maar ik krijg het ding niet aan de praat.

De remote is connected met de drone, en ik kan de camera en gimbal bedienen. Maar ik krijg de propellers op geen enkele manier draaiend.

In het scherm van de controller staat "sensing system, FWD and BKWD unavailable, LEFT/RIGHT unavailable, UP/DOWN unavailable"

In de flight checklist staat: " aircraft not in flight. `Vision systems and obstacle avoidance disabled (code: 180059"

Iemand ervaring met deze error? Heb ik te maken met een DOA? :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@SquareOne
  • Heb je de software/firmware al geüpdatet?
  • Batterij volledig opgeladen?
  • Staat de Controller niet op Sport Mode?
  • Al een keer gekalibreerd?
  • Ben je wel buiten of in een ruimte met veel licht voor de sensors?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SquareOne schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:33:
Hi all,
De remote is connected met de drone, en ik kan de camera en gimbal bedienen. Maar ik krijg de propellers op geen enkele manier draaiend.
Props kun je op 2 manieren draaiend krijgen (als de drone in orde is):
  1. Door op het opstijg icoontje te klikken en vervolgens in het midden van het scherm je duim te houden totdat de circel groen is en dan loslaten -> drone stijgt automatisch op en gaat op circa 2m hooveren
  2. Door de beide sticks naar midden-onder te bewegen -> De motoren gaan stationair draaien en de drone stijgt pas op als je extra 'gas' geeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:33
SpeedingWilly schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:27:
[...]

Props kun je op 2 manieren draaiend krijgen (als de drone in orde is):
  1. Door op het opstijg icoontje te klikken en vervolgens in het midden van het scherm je duim te houden totdat de circel groen is en dan loslaten -> drone stijgt automatisch op en gaat op circa 2m hooveren
  2. Door de beide sticks naar midden-onder te bewegen -> De motoren gaan stationair draaien en de drone stijgt pas op als je extra 'gas' geeft
die 2e tip deed de trick.

Automatisch opstijgen wilde die niet.
Er was ook een software update die nog niet werkte.

Paniek om niks :+ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Veel plezier ermee :)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:08
Vraagje:

Ik heb een Mini 4 Pro met FMC en dus ook de Charging Hub. Nu mag deze Hub volgens de specs geladen worden met 5V/3A, 9V/3A of 12V/3A. Ik heb een Anker 323 lader die via de USB-C poort 9V/3A kan leveren. De ledjes op de hub knipperen dan wel behoorlijk snel.

Wat ik me nu afvraag is of dat gezond is voor de batterijen?

Want als je via de Drone zelf laadt, dan mag er max met 8.6V en 4.3A (=37W) geladen worden. Dit protocol wordt dus niet ondersteund en daarom durf ik de drone zelf dus alleen met die Anker 323 via USB-A op te laden. De ledjes knipperen dan langzaam.

Wat zijn jullie ervaringen met laadsnelheden en snel knipperende ledjes (op zowel hub als de drone zelf)?

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderB89
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-06 19:18
*knip*

Omzeilen van beveiliging is iets wat we op GoT niet gaan ondersteunen.

[ Voor 83% gewijzigd door Gonadan op 04-06-2025 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Het vakantiegeld moest natuurlijk ergens naar toe dus de Mavic 4 Pro is hier ook binnen. Mocht ik een goede deal vinden voor de Creator Combo dan zal ik waarschijnlijk wel upgraden maar nu kan ik er alvast mee aan de slag.

Wordt wel lastig om zo alles te testen met 1 accu, denk aan hyperlapses, waypoints, tracking enzovoorts en baal dat er (nog?) geen Elektronische ND Filters zijn maar goed.

Zeer benieuwd naar eindelijk D-Log op alle 3 de lenzen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZmtmhEutoqBfQjAHchbunygj9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTa5Zydjx8jl735EpVT1PFAR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:00
*knip* de grotere accu is ook zwaarder en dat betekent dat de drone ook niet meer in de C0 categorie valt. Dus houd daar rekening mee.

[ Voor 41% gewijzigd door Gonadan op 04-06-2025 08:40 . Reden: citaat verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

How to get the C1 Label For DJI Mini 4 Pro
https://support.dji.com/h...&spaceId=34&re=DK&lang=en

Je kunt dan ook hoger dan 120 meter. En dacht dat de grotere accu dan ook werkt. Echter wat al is aangegeven kom je dan boven de 250gr

[ Voor 27% gewijzigd door Gonadan op 04-06-2025 08:40 . Reden: citaat verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderB89
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-06 19:18
ManiacsHouse schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 02:08:
[...]

How to get the C1 Label For DJI Mini 4 Pro
https://support.dji.com/h...&spaceId=34&re=DK&lang=en

Je kunt dan ook hoger dan 120 meter. En dacht dat de grotere accu dan ook werkt. Echter wat al is aangegeven kom je dan boven de 250gr
Drone is al C1, kan nu indd hoger dan 120 meter, alleen het laat me niet toe om een niet originele dji accu te gebruiken.
Na een bepaalde firmware heeft dji dit dicht getimmerd, terwijl het voorheen altijd perfect werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Weer een update voor de Flight Simulator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Waarschijnlijk de beste Mavic 4 Pro reviews tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@DutchEZmoder Heb je inmiddels al wat meer gevlogen met de Mavic 4 Pro?

Ben zelf tegen wat dingen aangelopen.

Nu was ik super blij dat je met alle 3 de camera's eindelijk in D-Log kon filmen, maar een bijkomend nadeel is dat dit wel op minimaal ISO 400 is. Nu is dit qua ruis geen probleem maar een hogere ISO zorgt natuurlijk ook weer voor extra licht waardoor ik eigenlijk echt ND filters nodig heb als ik op 6K30 @1/60 of 4K60 @1/120 wil filmen

Ik zat te wachten op de Electronic ND Filters van DJI maar daar die zijn er voorlopig niet, als ze überhaupt nog komen. De normale ND filters zijn wel leverbaar maar kosten 149,-

Die van Freewell zijn (via Amazon) in ieder geval ook nog niet leverbaar maar schijnen Split ND filters te zijn wat op zich wel interessant is omdat er natuurlijk nog steeds een verschil is qua minimale diafragma op de 3 lenzen.

Ondanks dat de RC2 een vooruitgang is, vond ik de RC Pro toch wel een stuk fijner (vooral qua schermhelderheid maar volgens mij ook een beter contrast) ik zou graag de RC2 Pro willen testen maar dat ding is nog steeds overal uitverkocht.

Heb op 1 of andere manier echt het gevoel dat ik maar een half product heb en het lijkt wel alsof DJI je afstraft om eerst het instapmodel te kopen en daarna uit te breiden met accessoires, want als ik alles los koop (Extra Accu's, Hub, Snel lader, RC Pro 2) ben ik nog duurder uit ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tientallen hobbydrons in beslag genomen om verbod rond navo top

Zouden dit nu gewoon allemaal mensen zijn die het toch gewoon even proberen, of ben ik te braaf voor deze wereld? Als ik zelf ga vliegen kijk ik altijd of het wel of niet mag en als ik ergens zit waar het niet mag doe ik het gewoon niet.
Het is bijna niet te doen om het écht niet te weten lijkt mij toch?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Greatsword schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:12:
@DutchEZmoder Heb je inmiddels al wat meer gevlogen met de Mavic 4 Pro?

Ben zelf tegen wat dingen aangelopen.

Nu was ik super blij dat je met alle 3 de camera's eindelijk in D-Log kon filmen, maar een bijkomend nadeel is dat dit wel op minimaal ISO 400 is. Nu is dit qua ruis geen probleem maar een hogere ISO zorgt natuurlijk ook weer voor extra licht waardoor ik eigenlijk echt ND filters nodig heb als ik op 6K30 @1/60 of 4K60 @1/120 wil filmen

Ik zat te wachten op de Electronic ND Filters van DJI maar daar die zijn er voorlopig niet, als ze überhaupt nog komen. De normale ND filters zijn wel leverbaar maar kosten 149,-

Die van Freewell zijn (via Amazon) in ieder geval ook nog niet leverbaar maar schijnen Split ND filters te zijn wat op zich wel interessant is omdat er natuurlijk nog steeds een verschil is qua minimale diafragma op de 3 lenzen.

Ondanks dat de RC2 een vooruitgang is, vond ik de RC Pro toch wel een stuk fijner (vooral qua schermhelderheid maar volgens mij ook een beter contrast) ik zou graag de RC2 Pro willen testen maar dat ding is nog steeds overal uitverkocht.

Heb op 1 of andere manier echt het gevoel dat ik maar een half product heb en het lijkt wel alsof DJI je afstraft om eerst het instapmodel te kopen en daarna uit te breiden met accessoires, want als ik alles los koop (Extra Accu's, Hub, Snel lader, RC Pro 2) ben ik nog duurder uit ook.
Ik heb eerlijk gezegd nog niet heel veel gevlogen, 11 keer zag ik staan waarvan de meeste een beetje uitproberen was en gebied verkenning.

Wat je wel kunt doen is het diafragma aanpassen tot ik dacht F11 of F16. Zelf heb ik alleen wat fragmentjes voor Instagram geschoten op 4k 60p en ik vind een te snelle sluitertijd dan ook geen probleem. Als je op 24 of 30p wilt filmen is zo'n ND wel echt nodig ja, hoop dat DJI daar nog mee komt. Electronische ND lijkt me wel een stuk makkelijker dan die vaste ND's van 3rd party.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Gonadan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:22:

Zouden dit nu gewoon allemaal mensen zijn die het toch gewoon even proberen, of ben ik te braaf voor deze wereld? Als ik zelf ga vliegen kijk ik altijd of het wel of niet mag en als ik ergens zit waar het niet mag doe ik het gewoon niet.
Dat zijn juist de mensen die het verpesten voor mensen zoals jij en ik, maar het komt (volgens mij) ook door de in mijn ogen veel te strenge regels hier in NL waardoor mensen ook gewoon schijt hebben/krijgen.

Niet mogen vliegen tijdens en rondom dat hele NAVO gebeuren kan ik me prima in vinden, maar bijna overal waar water is of het een beetje interrestant is/lijkt om te vliegen als NATURA 2000 bestempelen gaat nergens over. Er zouden gewoon prima regels kunnen worden opgesteld voor een bepaalde hoogte, tijden broedseizoen etc. maar het is allemaal zo onnodig complex. Om in dergelijke gebieden te mogen vliegen moet je vergunning hebben van je provincie en van de beheerder van het Natura 2000 gebied en die kunnen gewoon nee zeggen als ze willen dus dan houdt het ook op.

Kijk je een beetje op Youtube naar Drone shots in NL dan is het ook bijna altijd geschoten op plaatsen waar het verboden is en daar wordt ik dan ook altijd pissig maar tegelijkertijd jaloers om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Greatsword inderdaad. Kijk de andere kant is dat al die kleine drones potentieel in alle steden en gebieden rondfladderen als je er niet iets met vergunningen en regels omheenbouwt. Dus ergens snap ik het wel, als de drempel te laag wordt gaat Jan en alleman voor €200 aan de slag met die instappers en irriteert iedereen rondom leuke/mooie plekken zich groen en geel.

Maar het lastige is idd vooral toestemming/onduidelijkheid in die mooie gebieden, voor natura2000 zou je bij de beheerder moeten zijn maar dat is letterlijk medewerker klantenservice, ene keer heb je dikke pech en is het antwoord zeer onredelijk nee, de volgende keer heeft iemand daar een goede bui of zijn ze in een bepaald gebied minder streng en mogen zelfs de gekste dingen. Het is daar misschien niet zozeer de strenge regels, maar vooral dat het willekeur is en onduidelijk is. Net als dat agenten soms geen idee hebben of iets wel of niet mag met drones.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik overweeg om een mini 4 pro aan te schaffen maar vraag me af hoe het met de hoogte zit, je kan tot 120m hoogte vliegen, hoe wordt dit gemeten, ik ga naar de Himalaya op een motortour en zal soms op meer dan 5000m hoogte zijn. Kan ik dan wel opstijgen met de drone en iemand ervaring met het vliegen op die hoogte ivm de ijle lucht, veranderd er iets qua vliegen en waar rekening mee te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Om eerlijk te zijn snap ik heel goed dat natuurgebieden (lees: rustgebied voor natuur) niet standaard free for all zijn. Maar ik heb dan ook nog nooit een aanvraag gedaan om daar wel te mogen vliegen dus heb ook geen idee in hoeverre dat voor een hobbyist mogelijk is. Eigenlijk ging ik er al van uit dat als ik geen goede reden heb ze toch wel nee zeggen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ramrodwillem schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:21:
Ik overweeg om een mini 4 pro aan te schaffen maar vraag me af hoe het met de hoogte zit, je kan tot 120m hoogte vliegen, hoe wordt dit gemeten, ik ga naar de Himalaya op een motortour en zal soms op meer dan 5000m hoogte zijn. Kan ik dan wel opstijgen met de drone en iemand ervaring met het vliegen op die hoogte ivm de ijle lucht, veranderd er iets qua vliegen en waar rekening mee te houden?
Toegestane vlieghoogte wordt gemeten vanaf de grond dacht ik. Wat je drone kan qua hoogte boven zeeniveau zou je even moeten opzoeken in de handleiding/specificaties, staat er gewoon in.

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 23-06-2025 15:27 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DeNachtwacht schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:19:
@Greatsword inderdaad. Kijk de andere kant is dat al die kleine drones potentieel in alle steden en gebieden rondfladderen als je er niet iets met vergunningen en regels omheenbouwt. Dus ergens snap ik het wel, als de drempel te laag wordt gaat Jan en alleman voor €200 aan de slag met die instappers en irriteert iedereen rondom leuke/mooie plekken zich groen en geel.

Maar het lastige is idd vooral toestemming/onduidelijkheid in die mooie gebieden, voor natura2000 zou je bij de beheerder moeten zijn maar dat is letterlijk medewerker klantenservice, ene keer heb je dikke pech en is het antwoord zeer onredelijk nee, de volgende keer heeft iemand daar een goede bui of zijn ze in een bepaald gebied minder streng en mogen zelfs de gekste dingen. Het is daar misschien niet zozeer de strenge regels, maar vooral dat het willekeur is en onduidelijk is. Net als dat agenten soms geen idee hebben of iets wel of niet mag met drones.
En ter aanvulling je moet die aanvraag/vergunning weken van te voren indienen en een eventuele toekenning geld maar voor 1x. Dus lekker spontaan vliegen met mooi weer en weinig wind zit er ook niet in.

Sinds kort zie ik in de GoDrone app wel een mogelijkheid om een vluchtplan in te dienen maar volgens mij is dat alleen voor bedrijven of zo er wordt namelijk heel veel gevraagd waar ik niks van begrijp. Daar reageren ze in ieder geval binnen 48 uur. Als ze daar nou gewoon alles in bundelen qua vergunningsaanvraag is het al een stuk leuker om te vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Gonadan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:23:
[...]

Toegestane vlieghoogte wordt gemeten vanaf de grond. Wat je drone kan qua hoogte boven zeeniveau zou je even moeten opzoeken in de handleiding/specificaties, staat er gewoon in.
@ramrodwillem wel even goed checken of dat in Nepal/China ook zo is. Zelfs in Europa, met in principe redelijk uniforme regels, is niet alles gelijk en is het niet overal zo dat als je op 5000 meter start en over een afgrond/kloot vliegt, je automatisch op 5000 meter kan blijven in bergachtig gebied. Geen idee of er over Himalaya goede /duidelijke droneregels te vinden zijn. Andere kant is natuurlijk ook hoe groot is de pakkans in afgelegen bergachtige gebieden.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Ben er al eerder geweest ,ik ga naar India, Ladakh en Zanskar, op zich mag je daar vliegen als het maar niet te dicht bij de grens is en in de buurt van militaire installaties.

Over het algemeen staat het wel aangegeven of je ergens met een drone mag vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:29

amphora

Websites & Fotografie

Greatsword schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:06:
[...]
Er zouden gewoon prima regels kunnen worden opgesteld voor een bepaalde hoogte, tijden broedseizoen etc. maar het is allemaal zo onnodig complex.
Vanuit overheid gezien is dit juist niet complex maar lekker overzichtelijk. Al die uitzonderingen, dat maakt het juist complex. Al ben ik daar wel voorstander van hoor, dat wij meer mogen.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:59
ramrodwillem schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:21:
Ik heb er afgelopen jaar gevlogen met de mini 4 pro, zonder problemen op die hoogte.
120 meter geld vanaf de hoogte waar je opstijgt, en als ik me goed herinner kon ik in Nepal hem instellen op 500 Meter vanwege de regels daar. Je moet alleen opletten met de wind want de stuwkracht is minder op hoogte dus hij is gevoeliger voor wind, en tussen de bergen kunnen wel eens windstoten zijn dus dan niet vliegen. En let op met de bewolking die langs de berg gaat, vliegen in de mist/bewolking levert mooie beelden op maar als het opeens dicht trekt weet je niet waar de drone uithangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
ruberts schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:57:
[...]

Ik heb er afgelopen jaar gevlogen met de mini 4 pro, zonder problemen op die hoogte.
120 meter geld vanaf de hoogte waar je opstijgt, en als ik me goed herinner kon ik in Nepal hem instellen op 500 Meter vanwege de regels daar. Je moet alleen opletten met de wind want de stuwkracht is minder op hoogte dus hij is gevoeliger voor wind, en tussen de bergen kunnen wel eens windstoten zijn dus dan niet vliegen. En let op met de bewolking die langs de berg gaat, vliegen in de mist/bewolking levert mooie beelden op maar als het opeens dicht trekt weet je niet waar de drone uithangt.
Ok goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Gonadan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:22:

Bericht is niet heel duidelijk. Zijn ze allemaal in Den Haag uit de lucht geplukt? Of in de verboden straal om Den Haag heen. Gaan er überhaupt in die omgeving normaal gesproken tientallen drones de lucht in?
Maar deels onwetend volk deels eigenwijs volk. Beetje strand filmen met je drone leuk. Maar om nu in die omgeving te komen is al gedoe met je auto. En dan effe illegaal met je drone de lucht in. Als je dan zo graag wilt vliegen rij je naar Zoetermeer en heb je mooi poldergebied om te filmen buiten de no fly zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bericht is vrij duidelijk toch? In en rond Den Haag zijn er tientallen in beslag genomen.

Maakt feitelijk ook niet uit want als je aeret erbij pakt zien je een hele lappendeken die wel duidelijk maakt hoeveel ruimte er nog is. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

ManiacsHouse schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:28:
[...]

Beetje strand filmen met je drone leuk.
Op welk strand mag dat dan wel, overal waar ik klik is juist Natura2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Greatsword schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:18:
[...]

Op welk strand mag dat dan wel, overal waar ik klik is juist Natura2000.
Noordzee kust kun je op meeste plekken gewoon op het strand. Beetje inzoomen op drone kaarten in bijvoorbeeld GoDrone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Op het strand zelf meestal wel, maar is ook vaak laagvlieg gebied dus max 30m dacht ik. Het duingebied is Natura 2000.

Ik zou het alleen niet zo snel durven met aflandige wind. :P

[ Voor 21% gewijzigd door Gonadan op 23-06-2025 20:37 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Nog even een vraag , ik zie bij de div beelden van de DJI Mini 4 Pro de volg functie en andere ingestelde vlieg bewegingen (cirkelen, wegvliegen e.d) dat deze op de filmer zijn gericht door een vierkant om de filmer te trekken en deze dan te blijven volgen.

Kan ik al die voor ingestelde vliegbewegingen ook toepassen op een statisch iets, gebouwen e.d , kan je daar ook de drone ook automatisch oa omheen/vanaf laten vliegen of moet dit dan toch handmatig gebeuren?

Ik heb op YT even gezocht maar kan daar niet zo iets vinden, al die shots zijn met tracking op een persoon/rijden voertuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

ramrodwillem schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:41:
Nog even een vraag , ik zie bij de div beelden van de DJI Mini 4 Pro de volg functie en andere ingestelde vlieg bewegingen (cirkelen, wegvliegen e.d) dat deze op de filmer zijn gericht door een vierkant om de filmer te trekken en deze dan te blijven volgen.

Kan ik al die voor ingestelde vliegbewegingen ook toepassen op een statisch iets, gebouwen e.d , kan je daar ook de drone ook automatisch oa omheen/vanaf laten vliegen of moet dit dan toch handmatig gebeuren?

Ik heb op YT even gezocht maar kan daar niet zo iets vinden, al die shots zijn met tracking op een persoon/rijden voertuig.
Je kan dat vierkant inderdaad ook gewoon over andere dingen trekken.

Die automatische quickshots en mastershots zijn prima om mee te beginnen en experimenteren, maar ik raad je wel aan om op een gegeven zelf te leren hoe het moet want dan kan je echt veel meer en heb je in eventuele nabewerking ook meer flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Ok de Mastershots bekeken dan neemt hij alle verschillende mastershots in 1x op, kan je er ook voor kiezen om slecht 1 type mastershot te laten maken.

Ik wil het inderdaad ook wel zelf handmatig gaan proberen maar de tijd is te kort om dat nog een beetje onder de knie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

De 3 pro kon dat in feite ook al, DC Rainmaker heeft er een mooie video over waarin alles uitgelegd wordt.

Het vierkantje gebruik ik met name als ik wat in beeld wil houden, maar dan vlieg ik alsnog zelf. Ga je puur zijwaarts dan wordt het vanzelf een cirkel om het onderwerp heen draaien, maar je bent dan zoals gezegd flexibeler omdat je zelf gewoon kunt vliegen en de drone houdt het onderwerp gewoon in beeld voor zover mogelijk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

ramrodwillem schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:00:
Ok de Mastershots bekeken dan neemt hij alle verschillende mastershots in 1x op, kan je er ook voor kiezen om slecht 1 type mastershot te laten maken.

Ik wil het inderdaad ook wel zelf handmatig gaan proberen maar de tijd is te kort om dat nog een beetje onder de knie te krijgen.
Nee, maar je kan achteraf natuurlijk altijd de video knippen en inkorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Greatsword schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:01:
[...]

Nee, maar je kan achteraf natuurlijk altijd de video knippen en inkorten.
Ja dat begrijp ik maar ging mij er om om geen overbodige beelden te maken om zo de batterij te sparen .

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Beyond

Dussssss.......

Voor de liefhebber:

Bij de Mediamarkt Duitsland kost de mini 4 pro fly more (na inloggen) 806 euro

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Beyond oeh dat is wel een fijn dealtje, kun je die ook naar NL laten bezorgen en in NL betalen?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Beyond

Dussssss.......

DeNachtwacht schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:30:
@Beyond oeh dat is wel een fijn dealtje, kun je die ook naar NL laten bezorgen en in NL betalen?
Geen idee, maar als je in de grensstreek woont…

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Van het weekend mijn Mavic 4 Pro verkocht en de Creator Combo gehaald oOo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAX2jc6OrRBuJu0WA1CrpOUrfKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/900FcTJtI1iQ8g4T19QI2VVL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kwam trouwens deze test tegen (Van o.a Gerald Undone) en zeer bijzondere resultaten, D-Log M (met Auto ISO) blijkt beter te zijn dan normale D Log qua Dynamic Range en Noise. Dit zal dan ook mijn standaard worden nu met deze drone.

[ Voor 29% gewijzigd door Greatsword op 30-06-2025 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:25
Ik heb geregeld dat ik onderstaande beeld krijg op de app van de drone. Weet iemand wat ik hieraan kan doen?

Als ik een foto of filmpje maak heb ik dit beeld niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bk44QBVkZTM2gS_4NMBGz9UABFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W82IBNKoOCDDW7QPmp2wEWMR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Agostino schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:44:
Ik heb geregeld dat ik onderstaande beeld krijg op de app van de drone. Weet iemand wat ik hieraan kan doen?

[Afbeelding]
Je bedoelt de zwarte en witte lijnen in beeld? Dit zijn de zebra stripes, die aangeven welk deel van de foto overbelicht is. https://support.dji.com/h...Type&paperDocType=ARTICLE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Agostino schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:44:

[Afbeelding]
Ik volg je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:25
_Eend_ schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:46:
[...]

Je bedoelt de zwarte en witte lijnen in beeld? Dit zijn de zebra stripes, die aangeven welk deel van de foto overbelicht is. https://support.dji.com/h...Type&paperDocType=ARTICLE
Ja dit idd. Volgende keer zelf even wat beter zoeken op het internet blijkbaar. Thnx.
Pagina: 1 ... 45 46 Laatste

Let op:
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.

Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2