Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
M!chel schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:49:
De RC controller werkt prettig in de zin van 'je hebt je telefoon niet nodig' en er zitten wat extra knoppen en dials op. Die zijn handig in het gebruik. Maar de controller is idd merkbaar wat trager in het gebruik. Het scherm wat erin zit is trouwens zo slecht nog niet hoor!
Met het wat tragere doel je op als je door het menu klikt gok ik? Dat kan inderdaad wat stroperig voelen soms. Maar met vliegen is hij gewoon vlot is mijn ervaring.
Scherm is een stuk groter dan mijn telefoon, dat is ook wel fijn.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:44:
[...]

Met het wat tragere doel je op als je door het menu klikt gok ik? Dat kan inderdaad wat stroperig voelen soms. Maar met vliegen is hij gewoon vlot is mijn ervaring.
Scherm is een stuk groter dan mijn telefoon, dat is ook wel fijn.
Ja, de traagheid zit in het touchscreen gedeelte. De sticks, waar je dus mee vliegt, voelen wel erg goed aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
SpeedingWilly schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:31:
[...]

• Er kan nu audio worden opgenomen door inpluggen van DJI-microfoon in USB-c poort
Dit kan ook met de DJI RC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Zijn er hier nu ook mensen die nog steeds met een RC-N1,2 of 3 vliegen? Ik heb nu de Mini 3 en mij bevalt de N1 eigenlijk wel prima, de schermhelderheid van je iPhone en dat de app zichzelf altijd automatisch up to date houdt vind ik wel prettig. Terwijl je de drone en afstandsbediening start klik je de smartphone eraan vast, dus echt tijdsverlies heb je niet, en direct na het vliegen kun je meteen in het menu switchen naar wireless transfer om de beelden naar je telefoon te downloaden. Ik vind die manier van werken eigenlijk wel fijn.

Ben nu aan het nadenken over een opvolger en vanwege de fors hogere prijs voor een drone met zo'n RC1/2 remote, neig ik toch ook bij een duurdere drone voor een basismodel en dan wat losse accu's te gaan... scheelt toch een hoop. Zijn er meer met een professionelere drone als Air 3S of Mini 4 Pro die dat zo doen?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DeNachtwacht schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:46:
Zijn er hier nu ook mensen die nog steeds met een RC-N1,2 of 3 vliegen? Ik heb nu de Mini 3 en mij bevalt de N1 eigenlijk wel prima, de schermhelderheid van je iPhone en dat de app zichzelf altijd automatisch up to date houdt vind ik wel prettig. Terwijl je de drone en afstandsbediening start klik je de smartphone eraan vast, dus echt tijdsverlies heb je niet, en direct na het vliegen kun je meteen in het menu switchen naar wireless transfer om de beelden naar je telefoon te downloaden. Ik vind die manier van werken eigenlijk wel fijn.

Ben nu aan het nadenken over een opvolger en vanwege de fors hogere prijs voor een drone met zo'n RC1/2 remote, neig ik toch ook bij een duurdere drone voor een basismodel en dan wat losse accu's te gaan... scheelt toch een hoop. Zijn er meer met een professionelere drone als Air 3S of Mini 4 Pro die dat zo doen?
Nee, waar ik bij de RC1 de nadelen nog wel flink vond, is de RC2 echt een fijne remote. Ik vlieg inmiddels al jaren met de RC2, en zou niet meer terug willen naar ‘klooien met een telefoon’.

Grootste voordelen zijn (voor mij):
  • Een helder scherm dat niet dimt (telefoon wordt bloedheet in de zon en gaat dan dimmen)
  • …en dan valt je telefoon uit omdat de batterij van je telefoon op is (je hoeft dus niet ook nog te checken of je telefoon wel voldoende is ongeladen)
  • Je wordt niet gestoord door een belletje of berichten tijdens het vliegen
  • De RC2 is in een tiental seconden gebruiksklaar
  • Het scherm is net wat groter
  • Het gewicht van de RC2 is flink lager dan met de RC-Nx met telefoon
Enkele (kleine) nadelen:
  • Je moet van tevoren (via Wifi) de mapdata downloaden of een hotspot maken met je telefoon tijdens het vliegen, want de RC2 heeft geen cellular verbinding(mobile data)
  • Je kunt in de editor geen filmpjes exporteren, want de controller kan dat niet exporteren (processor niet krachtig genoeg). Dat moet je met de fly app op je telefoon doen. Dat is echter heel gemakkelijk met de quicksync functionaliteit van de modernere drones
  • Je kunt niet gelijk beelden delen op social media (geen nadeel voor mij). Via quicksync wel gemakkelijk te doen
  • De extra kosten uiteraard
Ik zou echt niet meer terug willen naar een smartphone.

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03:02

_Eend_

🌻🇺🇦

De controller laad ook je telefoon op, dus dat nadeel valt al af, wel moet je dan zorgen dat de accu van je controller niet al te leeg is, maar dat moet je sowieso al. Met een volle accu kun je uren vliegen. Hoe lang kun je zo'n controller-met-scherm gebruiken?

Notificaties, belletjes e.d. kun je uitzetten. Dat kun je zelfs automatiseren. Als DJI Fly App open is en de controller is aangesloten dan "Do Not Disturb" oid. Ik weet niet of dat op iOS kan, maar wel op Android met Tasker. Je zou zelfs automatisch een berichtje kunnen sturen naar bellers met "Ik bel je zo terug" oid. Dat stel je 1x in, en dat kost je een kwartiertje werk als je niet bekend bent met de automatiserings tool.

Als je de telefoon aansluit kun je ook automatisch de DJI Fly App opstarten. Ik doe dat niet omdat ik heel soms nog wel eens Litchi gebruik met mijn Mini 2. Maar iig op Android kan dat.

Het aansluiten zelf duurt ook niet lang. Houder uitschuiven, kabeltje loshalen, telefoon er inschuiven en aansluiten. Dat duurt hooguit 10 seconden.

Het formaat van het scherm ligt aan je telefoon. Je kunt ook een houder voor een (kleine) tablet kopen danwel 3d printen, dus dat is imho ook geen nadeel.

Het 'klooien met de telefoon' valt imho dus wel mee.

Vliegen en bellen gaan toch niet samen.

Een ander voordeel van de RC1 is dat je heel makkelijk je scherm kunt wisselen. Andere telefoon pakken, DJI Fly App installeren, inloggen, inpluggen en vliegen.

Voor de rest, met de warmte kun je vaak wel rekening houden. Ik ga als het even kan in de schaduw staan, want dan heb ik geen last van een lagere helderheid van het scherm en/of oververhitting van de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Eend_ schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:05:
De controller laad ook je telefoon op, dus dat nadeel valt al af, wel moet je dan zorgen dat de accu van je controller niet al te leeg is, maar dat moet je sowieso al. Met een volle accu kun je uren vliegen. Hoe lang kun je zo'n controller-met-scherm gebruiken?
Ook uren.
_Eend_ schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:05:
Het aansluiten zelf duurt ook niet lang. Houder uitschuiven, kabeltje loshalen, telefoon er inschuiven en aansluiten. Dat duurt hooguit 10 seconden.
Ik geef workshops, en ik haal de RC2 met al gemonteerde sticks uit de koffer. Ideaal, niet prutsen met je telefoon en de sticks.

Maar iedereen vind andere dingen belangrijk uiteraard. Meerprijs voor de controller met scherm is zeker niet te verwaarlozen. Bij een Air 3S valt het wel mee, maar voor een Mini 4 Pro is het al hoger in verhouding.

Ik heb wel het idee dat een drone met de controller met scherm op de 2e handse markt wel wat meer gevraagd wordt, maar om daar nu rekening mee te houden is ook zo wat.

[ Voor 7% gewijzigd door SpeedingWilly op 10-05-2025 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ieder zijn voorkeur. Ik vind het wel lekker om een los apparaat te hebben. Accu gaat uren mee en je hebt dedicated opslag voor je offline kaarten en gegevens. Ga je van telefoon wisselen dan moet je daar weer downloaden.
De ingebouwde telefoon is dan misschien niet zo snel als hedendaagse topmodellen, het is wel een kwestie van aanzetten en gaan. Is ook wel fijn.
Maar daardoor is hij er weer minder compact. Feitelijk is het gewoon net een andere usecase.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:58:
...
Maar daardoor is hij er weer minder compact. Feitelijk is het gewoon net een andere usecase.
Iets minder compact tijdens opbergen misschien, maar de RC2 met scherm is echt een stuk lichter dan de RC-Nx met telefoon in je hand. Dat scheelt veel, want de controllers schelen niet veel qua gewicht, maar met de telefoon erbij wel uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bij opbergen bedoel ik uiteraard. Als je met rugtas op pad gaat telt misschien elke kubieke centimeter. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dat is inderdaad voor mij één van de overwegingen, die RC2 is toch een forse slag groter met scherm. Ik zit dus zelf ook wel op de lijjn @_Eend_ en al die voordelen van @SpeedingWilly zie ik dus zelf niet direct, ik zie vooral het nadeel dat je de kaarten altijd online moet updaten vooraf, daar heb je op de telefoon geen last van.

Kortom, nog niet overtuigd dus voor een eventuele volgende drone maar dat was ook precies de reden waarom ik het hier postte, zodra ik weer eens een upgrade doe wil ik niet achteraf denken shit, had ik nu toch maar voor een RC2/3 gekozen. Dus andere argumenten hoor ik hier alsnog graag!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

SpeedingWilly schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:56:
[...]

Ook uren.

[...]

Ik geef workshops, en ik haal de RC2 met al gemonteerde sticks uit de koffer. Ideaal, niet prutsen met je telefoon en de sticks.

Maar iedereen vind andere dingen belangrijk uiteraard. Meerprijs voor de controller met scherm is zeker niet te verwaarlozen. Bij een Air 3S valt het wel mee, maar voor een Mini 4 Pro is het al hoger in verhouding.

Ik heb wel het idee dat een drone met de controller met scherm op de 2e handse markt wel wat meer gevraagd wordt, maar om daar nu rekening mee te houden is ook zo wat.
In zo'n usecase is zo'n all-in-one controller handiger ja, en het staat ook professioneler.

En de restwaarde, dat is misschien wel iets om rekening mee te houden. Maar als je gaat wandelen/fietsen o.i.d. dan is een iets kleinere en lichtere controller (want een telefoon heb je meestal toch wel mee) ook een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:01

nrg

Ik heb een DJI Mavic Mini 2 die ik ooit in een enthousiaste bui heb gekocht en vervolgens vrijwel nooit heb gebruikt. Over 3 weken ga ik roadtrippen in Amerika en het lijkt me leuk om de drone dan mee te nemen. Lees echter dat in de USA een FAA-goedgekeurde Remote ID nodig is en dat de Mavic Mini 2 dit niet ondersteunt. Het schijnt toe te voegen te zijn via een losse module van bijv Holy Stone. Deze zie ik echter niet in Nederland te koop. Weet iemand een (betaalbare) Remote ID module die geschikt is voor Amerika maar in NL te koop is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
nrg schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:54:
Ik heb een DJI Mavic Mini 2 die ik ooit in een enthousiaste bui heb gekocht en vervolgens vrijwel nooit heb gebruikt. Over 3 weken ga ik roadtrippen in Amerika en het lijkt me leuk om de drone dan mee te nemen. Lees echter dat in de USA een FAA-goedgekeurde Remote ID nodig is en dat de Mavic Mini 2 dit niet ondersteunt. Het schijnt toe te voegen te zijn via een losse module van bijv Holy Stone. Deze zie ik echter niet in Nederland te koop. Weet iemand een (betaalbare) Remote ID module die geschikt is voor Amerika maar in NL te koop is?
De Mini 2 weegt minder dan 250 gram en heeft daarom geen Remote ID nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
M!chel schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:37:
[...]

De Mini 2 weegt minder dan 250 gram en heeft daarom geen Remote ID nodig.
De DJI mavic 2 ook niet?

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Je hebt het over een DJI Mavic Mini 2. Technisch gezien bestaat die niet. Maar ik ga er gemakshalve vanuit dat je het over de Mini 2 hebt. -> Die heeft geen Remote ID nodig.

De Mavic 2 heeft dat volgens mij wel, maar misschien is dat iets wat je zelf even duidelijk moet uitzoeken. Welke drone je nou precies hebt, hoe zwaar die weegt en of je dan Remote ID nodig hebt.

Ik kan je wel vertellen dat Remote ID in de EU anders is dan Remote ID in de US. Als ik me niet vergis gebruiken we hier bluetooth en in de US gebruiken ze Wifi. (of net andersom :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001

nrg

Dank allen, gaat idd om een Mini 2. Ik las dat óók <250g drones remote ID nodig hebben maar dat is zo te zien inderdaad toch niet zo. Dus dan kan deze gewoon mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

nrg schreef op zondag 11 mei 2025 @ 18:49:
Dank allen, gaat idd om een Mini 2. Ik las dat óók <250g drones remote ID nodig hebben maar dat is zo te zien inderdaad toch niet zo. Dus dan kan deze gewoon mee!
Ik zou zelf gezien de discussie die DJI het afgelopen jaar daar al oproept, maar daarnaast ook Trump en zijn anti-china houding, wel even bij douane checken hoe en wat. Kan me best voorstellen dat er gezeur kan ontstaan, of denk ik daarin te moeilijk?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

DeNachtwacht schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:45:
[...]

Ik zou zelf gezien de discussie die DJI het afgelopen jaar daar al oproept, maar daarnaast ook Trump en zijn anti-china houding, wel even bij douane checken hoe en wat. Kan me best voorstellen dat er gezeur kan ontstaan, of denk ik daarin te moeilijk?
De VS heeft DJI nog niet verboden, maar er zijn wel problemen gemeld aan de grens: https://www.commercialuav...ing-some-drones-at-border
There are not good numbers on how many DJI drones are being held up temporarily by CBP or not allowed to enter at all, but DJI and US commercial drone operators are highlighting the issue. CBP is citing the Uyghur Forced Labor Prevention Act (ULFPA), which bans products from entering the US that the government believes are built in whole or in part in China’s Xinjiang Uyghur Autonomous Region, pointing to forced labor used in the manufacturing in the region.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik dacht vanavond even thuis kijken en lekker voor zitten wat er allemaal nieuw is... maar ik zie nu pas dat het helaas pindakaas is en dat hij pas morgen officieel uitkomt.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Ik heb geen zin in DJI hypetrain nr. zoveel.
Om over een aantal weken te horen dat dit en dat toch eigenlijk niet zo goed is. En zus en zo valt ook wel wat tegen.
Beetje hetzelfde liedje als altijd.
Het bekende blikje vaste Youtubers wordt weer open getrokken: "De drone is geweldig. Fantastisch!!"

Sure.... :O :Z :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

M!chel schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:46:
Ik heb geen zin in DJI hypetrain nr. zoveel.
Om over een aantal weken te horen dat dit en dat toch eigenlijk niet zo goed is. En zus en zo valt ook wel wat tegen.
Beetje hetzelfde liedje als altijd.
Het bekende blikje vaste Youtubers wordt weer open getrokken: "De drone is geweldig. Fantastisch!!"

Sure.... :O :Z :z
De Mavic 4 heeft sowieso al een paar dingen die anders zijn en niet alles is positief wat mij betreft.

* 28 mm ipv 24
* ND Filters niet inbegrepen bij de Fly More Combo en als ik de geruchten mag geloven is de Elektronische ND uitgesteld
* Geen Pro Res

Vooral die ND filters zijn een must voor mij, dus ik ben wel benieuwd naar de eerste echte reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Vandaag zal het embargo waarschijnlijk verlopen maar hier nog wat video’s van de nieuwe Mavic 4 Pro.

[ Voor 20% gewijzigd door Greatsword op 13-05-2025 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLeijen
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-06 14:45
Aan het twijfelen tussen de mini 4 pro en de air 3S (zou in beide gevallen de Fly More halen). Kom er niet helemaal uit met de wetgeving, is het uiteindelijke verschil tussen de Mini 4 Pro in A0 vliegen en Air 3S in A1 vliegen nou het moeten behalen van het theorie-brevet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DLeijen schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:20:
Aan het twijfelen tussen de mini 4 pro en de air 3S (zou in beide gevallen de Fly More halen). Kom er niet helemaal uit met de wetgeving, is het uiteindelijke verschil tussen de Mini 4 Pro in A0 vliegen en Air 3S in A1 vliegen nou het moeten behalen van het theorie-brevet?
Met de Mavic 4 moet je 30m van niet betrokken personen wegblijven (of 5m in low-speed-mode) aangezien het een C2 drone is. De Air 3(S) is een C1 drone en daar mag je niet mee over niet betrokken personen vliegen. Met de Mini 4 Pro (C0 drone) mag je in principe over niet betrokken personen vliegen, al zal dat in de praktijk niet altijd gewaardeerd worden.

[ Voor 22% gewijzigd door SpeedingWilly op 15-05-2025 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLeijen
SpeedingWilly schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:31:
[...]

Ja, en met de Air 3S moet je 30m van niet betrokken personen wegblijven (of 5m in low-speed-mode). Met de Mini 4 Pro mag je in principe over niet betrokken personen vliegen, al zal dat in de praktijk niet altijd gewaardeerd worden.
Bedankt, helder verhaal. Was inderdaad ook niet van plan dichter dan dat langs mensen te gaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Daar is ie dan

[ Voor 98% gewijzigd door Greatsword op 13-05-2025 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLeijen
SpeedingWilly schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:31:
[...]

Ja, en met de Air 3S moet je 30m van niet betrokken personen wegblijven (of 5m in low-speed-mode). Met de Mini 4 Pro mag je in principe over niet betrokken personen vliegen, al zal dat in de praktijk niet altijd gewaardeerd worden.
Certificering zegt toch wat anders, die 30m is voor categorie A2. A1 onder de 250 gram mag je over mensen (maar geen menigtes heen), A1 boven de 250 graden (maar dus onder de 900 gram) wordt voorgeschreven dit te vermijden maar geen verdere minimumafstand voorgeschreven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-06 16:52
Gisteren wat crypto verkocht en de nieuwe Mavic 4 Pro FMC besteld met RC2 controller... Net tijdens de lunch de basis drone licentie gehaald. Ben ik nu helemaal klaar of moet ik nog een andere licentie halen om te mogen vliegen? Voor zover ik weet ben ik nu klaar?

Sony A1II hobby fotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online

-CJ

Not remastered

DutchEZmoder schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:02:
Gisteren wat crypto verkocht en de nieuwe Mavic 4 Pro FMC besteld met RC2 controller... Net tijdens de lunch de basis drone licentie gehaald. Ben ik nu helemaal klaar of moet ik nog een andere licentie halen om te mogen vliegen? Voor zover ik weet ben ik nu klaar?
RDW registratie sowieso nog.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
-CJ schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:50:
[...]

RDW registratie sowieso nog.
Thx, ik ga even uitzoeken hoe dat moet

Edit: gelukt, dat ging snel

[ Voor 7% gewijzigd door DutchEZmoder op 14-05-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DutchEZmoder schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:02:
Je hebt het A1/A3 nodig en A2.

Heb het zelf vorig jaar bij drone class gedaan en prima aan te bevelen.

https://www.eudronebewijs...filter.bijzonderheden=Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Greatsword schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:07:
[...]

Je hebt het A1/A3 nodig en A2.

Heb het zelf vorig jaar bij drone class gedaan en prima aan te bevelen.

https://www.eudronebewijs...filter.bijzonderheden=Nee
Jeetje A2 ook? Weer €100 en 30 minuten examen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Nog een vraagje: Op de spec list van de Mavic 4 pro staat dat H.265 bitrate 180 Mbps is. De snelste micro SD kaartjes die ik kan vinden hebben slechts 130-150 Mbps write speed... Wel 180 Mbps read speed. Hoe erg zal dit zijn in de praktijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:27
180 Mbps voor de drone en 130-150MBps.
Bit en byte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Lieuwe15 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:26:
180 Mbps voor de drone en 130-150MBps.
Bit en byte ;)
Aah lang geleden dat ik dat heb moeten omzetten, niet aan gedacht, dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@DutchEZmoder Nog een speciale reden dat je specifiek voor de Mavic 4 Pro gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:10

ManiacsHouse

Scheisse!

DutchEZmoder schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:37:
[...]

Jeetje A2 ook? Weer €100 en 30 minuten examen 8)7
Kom kom je hebt net een hele dure drone gekocht. Dan maakt die €100 niet veel uit.

Ooit eerder gevlogen überhaupt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Greatsword schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:15:
@DutchEZmoder Nog een speciale reden dat je specifiek voor de Mavic 4 Pro gaat?
Wou de Mavic 3 Pro kopen maar ging toch voor deze aangezien die bijna net zo duur is en dan toch op alle vlakken beter is.

Heb nu een Mini 3 Pro, maar de kwaliteit is wat minder en ik wil uiteindelijk hier m'n werk van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DLeijen schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:45:
[...]
Certificering zegt toch wat anders, die 30m is voor categorie A2. A1 onder de 250 gram mag je over mensen (maar geen menigtes heen), A1 boven de 250 graden (maar dus onder de 900 gram) wordt voorgeschreven dit te vermijden maar geen verdere minimumafstand voorgeschreven.
Je hebt helemaal gelijk, ik zat met de Mavic 4 in mijn hoofd. Met de Air 3(S) mag je alleen niet over niet betrokken personen vliegen (i.v.m. de Mini 4 Pro waar dit wel mee mag).

Hier de correcte info:

Met de Mavic 4 moet je 30m van niet betrokken personen wegblijven (of 5m in low-speed-mode) aangezien het een C2 drone is. De Air 3(S) is een C1 drone en daar mag je niet mee over niet betrokken personen vliegen. Met de Mini 4 Pro (C0 drone) mag je in principe over niet betrokken personen vliegen, al zal dat in de praktijk niet altijd gewaardeerd worden.

[ Voor 25% gewijzigd door SpeedingWilly op 15-05-2025 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Mooi moment trouwens om een tweedehands Mavic 3 Pro aan te schaffen. Het is echt prijzenoorlog op Marktplaats, Net een Fly More Combo voor 1400 weg zien gaan. Bijna iedereen vraagt 1750-2000 maar ze komen er allemaal niet van af lijkt het. Bij sommige zit zelfs de RC Pro of Care Refresh.

[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 15-05-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:56
SpeedingWilly schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:28:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, ik zat met de Mavic 4 in mijn hoofd. Met de Air 3(S) mag je alleen niet over niet betrokken personen vliegen (i.v.m. de Mini 4 Pro waar dit wel mee mag).

Hier de correcte info:

Dat ligt vooral aan hoe hoog je vliegt }) op een meter afstand kunnen ze het nooit waarderen _O-
op 100m hoogte is er niemand die het ziet of merkt :+

De mini 4 pro verstoft hier trouwens aardig. Merk dat ik in NL nooit vlieg. Doe het puur op vakantie. Dus upgraden zal ik waarschijnlijk niet meer doen aangezien de mini 4 pro alles doet wat ik wil (4K60, HDR).

De nieuwe mavic is prachtig, maar voor mij zou het meer nadelen hebben en zou ik waarschijnlijk nog minder vliegen. _O- Maar voor pro's is het super. Zeker de zoom lijkt me best leuk om mee te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Die DJI Simulator is echt een fantastische toevoeging. Er zijn echt vaak momenten geweest dat ik gewoon thuis bepaalde moves wilde oefenen aangezien ik ze nog niet helemaal onder de knie had en nu kan dat dus eindelijk, briljant!

YouTube: NEW - 2025 , Dji Drone Simulator Dji RC 2 / RC Pro 2

[ Voor 22% gewijzigd door Greatsword op 15-05-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hier nog een geschreven review van de Mavic 4 Pro vanuit een Fotografie perspectief met voorbeeld fotos die je kan downloaden om te inspecteren/testen ;)

https://kaupokalda.com/bl...-raw-samples?pbc=mF6h4ZTt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Greatsword schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:07:
Die DJI Simulator is echt een fantastische toevoeging. Er zijn echt vaak momenten geweest dat ik gewoon thuis bepaalde moves wilde oefenen aangezien ik ze nog niet helemaal onder de knie had en nu kan dat dus eindelijk, briljant!

[YouTube: DJI Mavic 4 Pro Review - The Ultimate Drone For Creators]

[YouTube: DJI Fly and RC 2 Firmware Update - New Drone Flight Simulator Built-In]

[YouTube: NEW - 2025 , Dji Drone Simulator Dji RC 2 / RC Pro 2]YouTube: NEW - 2025 , Dji Drone Simulator Dji RC 2 / RC Pro 2
Maar werkt de simulator ook met de settings die je kan aanpassen mbt vlieggedrag? want het "standaard" gedrag is IMHO een drama voor vloeiende beelden. Dus die heb ik flink aangepast. Maar neemt de simulator dat mee? of is het een simpele game om een gevoel te krijgen voor het vliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Greatsword schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:21:
[...]

De Mavic 4 heeft sowieso al een paar dingen die anders zijn en niet alles is positief wat mij betreft.

* 28 mm ipv 24
* ND Filters niet inbegrepen bij de Fly More Combo en als ik de geruchten mag geloven is de Elektronische ND uitgesteld
* Geen Pro Res

Vooral die ND filters zijn een must voor mij, dus ik ben wel benieuwd naar de eerste echte reviews.
28mm ipv 24mm vind ik zelf geen punt, 28mm is nog wijd genoeg. Hierdoor konden ze de lens F/2 maken ipv F/2.8.
Idd geen ND filters, dat is wel jammer.
Pro res heeft niet echt meerwaarde als ik recensies van de Mavic 3 Pro mag geloven, iedereen zegt dat er geen verschil is qua beeldkwaliteit, wat waarschijnlijk de reden was om het weg te laten bij dit model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DutchEZmoder schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:23:
[...]

28mm ipv 24mm vind ik zelf geen punt, 28mm is nog wijd genoeg. Hierdoor konden ze de lens F/2 maken ipv F/2.8.
Pro res heeft niet echt meerwaarde als ik recensies van de Mavic 3 Pro mag geloven, iedereen zegt dat er geen verschil is qua beeldkwaliteit, wat waarschijnlijk de reden was om het weg te laten bij dit model.
Enige nadeel voor 28mm is bijvoorbeeld als je gewoon fysiek niet verder naar achteren kan, denk bijvoorbeeld aan foto’s/videos van huizen e.d. Die 2.0 is uiteraard mooi meegenomen vooral in low light.

In plaats van Pro RES is er bij de Creator Combo nu ALL-I de reden van het weglaten heeft mogelijk met de licentie kosten van Apple te maken maar het is wel de industrie standaard. Dus als je hier echt geld mee verdiend kan het een beperking zijn maar voor de gemiddelde consument is het geen probleem.

Na het zien van de tientallen reviews heb ik echter ook flink wat positieve punten gevonden ten opzichte van de Mavic 3 Pro en voor mij persoonlijk is D-Log op alle 3 de lenzen toch wel de grootste en belangrijkste voor nabewerking.

Het snelladen bij de Creator Combo (51 min) voor 1 accu en (90 min) voor alle 3 is ook echt fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Heb even een kleine testvlucht gedaan, echt een groot verschil met de mini 3 pro, mag ook wel voor die prijs... 1 best wel groot nadeel vind ik dat de gimbal niet verder dan 10 graden omhoog of omlaag kan bij het verticaal fotograferen/filmen. Dat is echt heel weinig en zo lukt het niet om bepaalde shots te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
DutchEZmoder schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:23:
[...]

Prores is vooral een editing codec. Makkelijk te editen maar grote files.maar het alle hardware encoding van h265 en h264 is het minder nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DutchEZmoder schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:16:
Heb even een kleine testvlucht gedaan, echt een groot verschil met de mini 3 pro, mag ook wel voor die prijs... 1 best wel groot nadeel vind ik dat de gimbal niet verder dan 10 graden omhoog of omlaag kan bij het verticaal fotograferen/filmen. Dat is echt heel weinig en zo lukt het niet om bepaalde shots te maken.
Ja kan natuurlijk wel gewoon in horizontale modus 90 graden naar beneden kantelen en dan in nabewerking weer 45 graden draaien voor verticaal formaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CHRlS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:24
Vanochtend een Pricewatch mailtje dat de Mini 4 Pro met RC-N2 controller voor € 679 te koop is bij Mediamarkt.

https://www.mediamarkt.nl...2-controller-1791317.html

Heb gelijk besteld aangezien mijn Mini 4 een paar weken geleden uit de lucht is geplukt door een zeearend in Thailand 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

CHRlS schreef op maandag 19 mei 2025 @ 06:14:
Vanochtend een Pricewatch mailtje dat de Mini 4 Pro met RC-N2 controller voor € 679 te koop is bij Mediamarkt.

Heb gelijk besteld aangezien mijn Mini 4 een paar weken geleden uit de lucht is geplukt door een zeearend in Thailand 😅
Je had geen Care refresh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHRlS
Helaas niet. Heb super veel gevlogen met mijn Mini 2 en het nooit nodig gehad. Maar heb nu mijn les geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

CHRlS schreef op maandag 19 mei 2025 @ 06:14:

Ja dat is een goed dealtje. Ik heb zelf lang getwijfeld en de knoop voor mezelf als volgt doorgehakt: ik ga het geruchtencircuit een beetje afwachten en dan wordt het een goede deal voor de FMC van de M4P, of toch de instapper van de M5P. Vanaf een Mini 3 is de upgrade alleen te verantwoorden als de 4P echt een goede deal is.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:56
De Mini 4 Pro Fly More Combo is nu voor € 899 verkrijgbaar in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:05
DeNachtwacht schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:12:
[...]

Ja dat is een goed dealtje. Ik heb zelf lang getwijfeld en de knoop voor mezelf als volgt doorgehakt: ik ga het geruchtencircuit een beetje afwachten en dan wordt het een goede deal voor de FMC van de M4P, of toch de instapper van de M5P. Vanaf een Mini 3 is de upgrade alleen te verantwoorden als de 4P echt een goede deal is.
Bij MM is de FMC nu ook iets goedkoper 960 ipv 1129. Heb zelf vorig jaar volgens mij toen 888 bij MM betaald voor de mini 4 pro met FMC.

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Zouden jullie DJI Care Refresh adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

turkeyhakan schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:20:
Mijn eerste drone had dat niet en toen die een ongelukje had gehad heb ik van DJI top service gehad waardoor ik het daarna standaard erbij nam.

Het gaf mij zelf ook vooral gemoedsrust, dus ik zou het zeker adviseren. Bij mijn vrouw vloog er bijvoorbeeld vanuit het niets een vogel tegenaan, dan kan je zelf nog zo voorzichtig zijn, maar daar ben je echt superblij met care Refresh.

Ook bij eventuele verkoop is het ideaal want het is apparaat gebonden, dus ook de volgende eigenaar kan met een gerust hart kopen en vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat moet je vooral zelf overwegen of het je waard is. Ik heb het altijd genomen op al mijn DJI drones. En op een gegeven moment dacht ik wel "waar betaal ik het voor"? Maar mijn mening was snel veranderd toen ik mijn Air 3 zelf snoeihard in sport mode de boom in vloog.

DJI heeft dat uitstekend opgelost en de financiële schade was een stuk lager door mijn Care Refresh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
@Greatsword @SpeedingWilly

Uiteraard is verzekeren een keuze. Ik neig er eerlijk gezegd wel naar. Hoe heeft DJI het bij jullie opgelost? Hebben jullie een gloednieuwe drone gekregen?

Ik heb vandaag per ongeluk mijn gimbal protector laten vallen. Shit. Een klein deukje in de protector en deze viel op de grond met een beetje zand. Gelukkig niet vies. Weten jullie waar ik een originele gimbal protector voor de Mini 4 Pro kan kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

turkeyhakan schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:14:

Hoe heeft DJI het bij jullie opgelost? Hebben jullie een gloednieuwe drone gekregen?
Ja inderdaad, 2x een splinternieuwe gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Uiteraard is verzekeren een keuze. Ik neig er eerlijk gezegd wel naar. Hoe heeft DJI het bij jullie opgelost? Hebben jullie een gloednieuwe drone gekregen?

Ik heb vandaag per ongeluk mijn gimbal protector laten vallen. Shit. Een klein deukje in de protector en deze viel op de grond met een beetje zand. Gelukkig niet vies. Weten jullie waar ik een originele gimbal protector voor de Mini 4 Pro kan kopen?
Bij droneshop.nl hebben ze die wel: https://droneshop.nl/cata...esult/?q=gimbal+protector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Super, dank je wel! Weet je toevallig ook of ze vanuit DJI worden verkocht? Ik kan het nergens vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sn3gG3l
turkeyhakan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:20:
[...]

Super, dank je wel! Weet je toevallig ook of ze vanuit DJI worden verkocht? Ik kan het nergens vinden.
DJI levert bij de drone standaard een gimbal protector. Wat ik wel kan adviseren is een andere propellerbescherming. De standaard van DJI is erg hard en lastig te bevestigen Ik heb al een keer te snel gedaan en toen was volgende dag 1 vd propellers verbogen. Ik heb toen https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title gekocht (geen referral link) en deze is een stuk makkelijker te bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

turkeyhakan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:20:
[...]

Geen idee, maar bij droneshop hebben ze ook gewoon originele DJI onderdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Sn3gG3l schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:42:
[...]

DJI levert bij de drone standaard een gimbal protector. Wat ik wel kan adviseren is een andere propellerbescherming. De standaard van DJI is erg hard en lastig te bevestigen Ik heb al een keer te snel gedaan en toen was volgende dag 1 vd propellers verbogen. Ik heb toen https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title gekocht (geen referral link) en deze is een stuk makkelijker te bevestigen.
Helemaal mee eens! Dank voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hebben jullie een gloednieuwe drone gekregen?
Ja, een gloednieuwe drone. Maar dat kost uiteraard ook wat. Mij koste het nog 359 euro voor een gloednieuwe Air 3S (of 100 euro als je iets kunt terugsturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
SpeedingWilly schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:13:
[...]

Ja, een gloednieuwe drone. Maar dat kost uiteraard ook wat. Mij koste het nog 359 euro voor een gloednieuwe Air 3S (of 100 euro als je iets kunt terugsturen).
Bijzonder dat ze een dergelijke service leveren! Zo'n drone kost in de aanschaf nogal wat geld namelijk. Op jullie aanraden heb ik een 2-jarig Care Refresh abonnement afgesloten. Bedankt. Stelt toch gerust in case of an emergency :-)

Hoe weet je dat je een gloednieuwe drone hebt ontvangen? Zijn het niet gewoon refurb/remanufactured drones die er als nieuw uit zien? Zoals bij Apple eigenlijk. Sommige interne componenten kunnen gebruikt zijn, maar het uiterlijk is als nieuw.

[ Voor 9% gewijzigd door turkeyhakan op 21-05-2025 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edjedan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-06 17:08
Sn3gG3l schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:42:
[...]

Ik gebruik gewoon 2 elastiekjes. Niet van die strakke.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sn3gG3l
edjedan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:24:
[...]

Ik gebruik gewoon 2 elastiekjes. Niet van die strakke.
Haha, dat is ook een optie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:27:
[...]
Hoe weet je dat je een gloednieuwe drone hebt ontvangen? Zijn het niet gewoon refurb/remanufactured drones die er als nieuw uit zien? Zoals bij Apple eigenlijk. Sommige interne componenten kunnen gebruikt zijn, maar het uiterlijk is als nieuw.
Drone kwam geslaagd binnen in een doos voor de drone alleen met accu. Zou theoretisch kunnen dat het een refurb was maar denk het niet. Gloednieuw was die zonder energetisch vorm van schade of afdrukken van vingers etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:42
Yup, had een ongelukje in Seoul en was blij dat ik mijn Care refresh net voor de vakantie had verlengd. Ik kreeg een gesealde Mini 3 Pro opgestuurd nadat ik de kapotte naar ze had gestuurd.

NS FC: SW 2742 0448 8213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Musta schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:56:
[...]

Yup, had een ongelukje in Seoul en was blij dat ik mijn Care refresh net voor de vakantie had verlengd. Ik kreeg een gesealde Mini 3 Pro opgestuurd nadat ik de kapotte naar ze had gestuurd.
Ben ik blij dat ik het toch binnen 48u nog heb kunnen afsluiten. Dank allen voor het delen van jullie ervaringen.

Ik ben een beetje bang voor vogels. Ik (lees mijn drone) werd eergisteren al bijna door twee duiven en een roofvogel aangevallen.

Stelt toch gerust dit. Weten jullie of ik ergens kan controleren of de service geactiveerd is en tot wanneer deze loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CHRlS
turkeyhakan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:29:
[...]

Ben ik blij dat ik het toch binnen 48u nog heb kunnen afsluiten. Dank allen voor het delen van jullie ervaringen.

Ik ben een beetje bang voor vogels. Ik (lees mijn drone) werd eergisteren al bijna door twee duiven en een roofvogel aangevallen.

Stelt toch gerust dit. Weten jullie of ik ergens kan controleren of de service geactiveerd is en tot wanneer deze loopt?
In de controller of DJI Fly app: Profiel > Apparaatbeheer > Je Drone kiezen > Service met toegevoegde waarde

Daar moet "Geldig" staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

[...]

Stelt toch gerust dit.
Haha, precies wat ons dus ook is overkomen.

Heb ooit wel een video gezien om rode tape op de drone te plakken om vogels af te schrikken, maar geen idee of dat ook daadwerkelijk helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
Greatsword schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:49:
[...]

Heb ooit wel een video gezien om rode tape op de drone te plakken om vogels af te schrikken, maar geen idee of dat ook daadwerkelijk helpt.

[YouTube: I Did This ONE Thing To Stop Birds Attacking My Drone!]
Heb ik ook gelezen, zijn er meer mensen die dit gebruiken? Heb het zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
CHRlS schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:34:
[...]

In de controller of DJI Fly app: Profiel > Apparaatbeheer > Je Drone kiezen > Service met toegevoegde waarde

Daar moet "Geldig" staan.
Thanks! De geldigheidsduur wordt daar niet vermeld helaas. Kan ik dat nog elders terugzien of is de bevestiging in de mail het enige bewijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Greatsword schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:49:
[...]

[YouTube: I Did This ONE Thing To Stop Birds Attacking My Drone!]
Maar dan komt de drone weer boven de 250 gram uit denk ik :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sn3gG3l
turkeyhakan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:55:
[...]

Thanks! De geldigheidsduur wordt daar niet vermeld helaas. Kan ik dat nog elders terugzien of is de bevestiging in de mail het enige bewijs?
Als je inlogt op de DJI website dan kan je bij account zien op welke datum je een refresh hebt afgesloten, dat is de basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

[...]

Gebeurt je dat zo vaak? Ik heb geen contract (tweedehands drone) en heb wel eens moeten vluchten voor opstandige scholeksters, maar dat was het dan nog wel. *klopt af*

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online

-CJ

Not remastered

Afgelopen vakantie voor het eerst meegemaakt dat zeemeeuwen de drone begonnen aan te vallen, na bijna vier jaar vliegen. Gelukkig snel terug kunnen vliegen. Vermoed dat ze nesten hadden en daarom aggressief waren.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Gonadan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:59:
[...]

Gebeurt je dat zo vaak? Ik heb geen contract (tweedehands drone) en heb wel eens moeten vluchten voor opstandige scholeksters, maar dat was het dan nog wel. *klopt af*
Ik heb nu al 4/5 keer gevlogen en al 2 keer gehad dat ik achtervolgd werd :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Sn3gG3l schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:50:
[...]

Heb ik ook gelezen, zijn er meer mensen die dit gebruiken? Heb het zelf niet.
Ik heb het gedaan en bij mij werkt het goed bij meeuwen. Ik vrees alleen wel dat zeearenden en andere grotere vogels nog wel wat spannender zijn, ik heb daar zelf nog nooit bij in de buurt gevlogen en dus geen ervaring mee. Daarnaast is ook drone in het zicht houden iets dat ook dit soort ellende kan voorkomen. Op die manier kwam ik er dus achter dat er meeuwen begonnen te 'azen'. Al eerder had ik al ergens gelezen dat direct heel snel opstijgen dan het best werkt omdat meeuwen dit zelf niet zo snel kunnen en het dus ook op hen overkomt als gevaarlijk 'alfamannetjesgedrag'. Voordat ik die stickers had heeft dat ook een paar keer goed gewerkt, je merkt echt dat ze het in de lucht dan opgeven.

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 22-05-2025 23:18 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens de laatste geruchten gaat de Mini 5 Pro op technisch vlak een pareltje worden....

...echter zijn er geruchten dat het gewicht is toegenomen en dat de Mini 5 Pro dus niet meer in de categorie A1 onder de 250 gram valt:
nieuws: 'DJI Mini 5 Pro beschikt over 1"-sensor en verbeterde koeling'

Ik geloof er zelf absoluut niets van! DJI gooit dan z'n eigen ruiten in! De mini serie is juist zo populair omdat je dan in de categorie A1 onder de 250 gram mag vliegen met de minste restricties.

Als dit zo is kun je beter een Air 3(S) kopen!

We gaan het afwachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sn3gG3l schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:57:
[...]
Als je inlogt op de DJI website dan kan je bij account zien op welke datum je een refresh hebt afgesloten, dat is de basis.
Volgens mij is de basis de datum wanneer je Care Refresh activeert! Je koopt die voor een periode van een jaar of 2 jaar. Als je dat op aankoopdatum doet en vervolgens de drone eerst een jaar in de kast legt dan ben je dus je Care Refresh al kwijt.

Je krijgt een mail van DJI als je Care Refresh activeert op de drone. In die mail staat de datum, en die is dus anders dan de aanschafdatum van de Care Refresh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

SpeedingWilly schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:14:

Volgens mij is de basis de datum wanneer je Care Refresh activeert! Je koopt die voor een periode van een jaar of 2 jaar. Als je dat op aankoopdatum doet en vervolgens de drone eerst een jaar in de kast legt dan ben je dus je Care Refresh al kwijt.
Ik had laatst contact opgenomen met DJI Support om te vragen of ik DJI Care Refresh kon overzetten naar een andere drone. Ze gaven toen aan dat het alleen kan als het om hetzelfde model gaat, dus bijvoorbeeld Mini 4 Pro naar een andere Mini 4 Pro.

Echter was er ook nog een andere optie en dat was om de Care Refresh te deactiveren en deels geld terug te krijgen zodat je in de DJI store Care Refresh kan aanschaffen voor de nieuwe drone. Ideaal dus voor degene die hem maar kort gebruiken of alleen voor vakantie of iets aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:11
Hi all,

Vanmorgen een DJI mini 4 pro opgehaald. Maar ik krijg het ding niet aan de praat.

De remote is connected met de drone, en ik kan de camera en gimbal bedienen. Maar ik krijg de propellers op geen enkele manier draaiend.

In het scherm van de controller staat "sensing system, FWD and BKWD unavailable, LEFT/RIGHT unavailable, UP/DOWN unavailable"

In de flight checklist staat: " aircraft not in flight. `Vision systems and obstacle avoidance disabled (code: 180059"

Iemand ervaring met deze error? Heb ik te maken met een DOA? :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@SquareOne
  • Heb je de software/firmware al geüpdatet?
  • Batterij volledig opgeladen?
  • Staat de Controller niet op Sport Mode?
  • Al een keer gekalibreerd?
  • Ben je wel buiten of in een ruimte met veel licht voor de sensors?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SquareOne schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:33:
Hi all,
De remote is connected met de drone, en ik kan de camera en gimbal bedienen. Maar ik krijg de propellers op geen enkele manier draaiend.
Props kun je op 2 manieren draaiend krijgen (als de drone in orde is):
  1. Door op het opstijg icoontje te klikken en vervolgens in het midden van het scherm je duim te houden totdat de circel groen is en dan loslaten -> drone stijgt automatisch op en gaat op circa 2m hooveren
  2. Door de beide sticks naar midden-onder te bewegen -> De motoren gaan stationair draaien en de drone stijgt pas op als je extra 'gas' geeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:11
SpeedingWilly schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:27:
[...]

Props kun je op 2 manieren draaiend krijgen (als de drone in orde is):
  1. Door op het opstijg icoontje te klikken en vervolgens in het midden van het scherm je duim te houden totdat de circel groen is en dan loslaten -> drone stijgt automatisch op en gaat op circa 2m hooveren
  2. Door de beide sticks naar midden-onder te bewegen -> De motoren gaan stationair draaien en de drone stijgt pas op als je extra 'gas' geeft
die 2e tip deed de trick.

Automatisch opstijgen wilde die niet.
Er was ook een software update die nog niet werkte.

Paniek om niks :+ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Veel plezier ermee :)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-06 16:28
Vraagje:

Ik heb een Mini 4 Pro met FMC en dus ook de Charging Hub. Nu mag deze Hub volgens de specs geladen worden met 5V/3A, 9V/3A of 12V/3A. Ik heb een Anker 323 lader die via de USB-C poort 9V/3A kan leveren. De ledjes op de hub knipperen dan wel behoorlijk snel.

Wat ik me nu afvraag is of dat gezond is voor de batterijen?

Want als je via de Drone zelf laadt, dan mag er max met 8.6V en 4.3A (=37W) geladen worden. Dit protocol wordt dus niet ondersteund en daarom durf ik de drone zelf dus alleen met die Anker 323 via USB-A op te laden. De ledjes knipperen dan langzaam.

Wat zijn jullie ervaringen met laadsnelheden en snel knipperende ledjes (op zowel hub als de drone zelf)?

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderB89
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-06 00:12
*knip*

Omzeilen van beveiliging is iets wat we op GoT niet gaan ondersteunen.

[ Voor 83% gewijzigd door Gonadan op 04-06-2025 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Het vakantiegeld moest natuurlijk ergens naar toe dus de Mavic 4 Pro is hier ook binnen. Mocht ik een goede deal vinden voor de Creator Combo dan zal ik waarschijnlijk wel upgraden maar nu kan ik er alvast mee aan de slag.

Wordt wel lastig om zo alles te testen met 1 accu, denk aan hyperlapses, waypoints, tracking enzovoorts en baal dat er (nog?) geen Elektronische ND Filters zijn maar goed.

Zeer benieuwd naar eindelijk D-Log op alle 3 de lenzen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZmtmhEutoqBfQjAHchbunygj9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTa5Zydjx8jl735EpVT1PFAR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:50
*knip* de grotere accu is ook zwaarder en dat betekent dat de drone ook niet meer in de C0 categorie valt. Dus houd daar rekening mee.

[ Voor 41% gewijzigd door Gonadan op 04-06-2025 08:40 . Reden: citaat verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

How to get the C1 Label For DJI Mini 4 Pro
https://support.dji.com/h...&spaceId=34&re=DK&lang=en

Je kunt dan ook hoger dan 120 meter. En dacht dat de grotere accu dan ook werkt. Echter wat al is aangegeven kom je dan boven de 250gr

[ Voor 27% gewijzigd door Gonadan op 04-06-2025 08:40 . Reden: citaat verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderB89
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-06 00:12
ManiacsHouse schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 02:08:
[...]

How to get the C1 Label For DJI Mini 4 Pro
https://support.dji.com/h...&spaceId=34&re=DK&lang=en

Je kunt dan ook hoger dan 120 meter. En dacht dat de grotere accu dan ook werkt. Echter wat al is aangegeven kom je dan boven de 250gr
Drone is al C1, kan nu indd hoger dan 120 meter, alleen het laat me niet toe om een niet originele dji accu te gebruiken.
Na een bepaalde firmware heeft dji dit dicht getimmerd, terwijl het voorheen altijd perfect werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Weer een update voor de Flight Simulator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Waarschijnlijk de beste Mavic 4 Pro reviews tot nu toe.

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste

Let op:
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.

Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2