Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x
Leuk spul zeg! En wat gaat zo'n klein ding hard ook.
Wel even goed nadenken over shots en dergelijke. Leuk om nog even de tijd te hebben. Jammer dat de tutorials en proefrondjes op de RC2 wat beperkt zijn. Daar zou nog wel wat uit te halen zijn om wat vaardigheid op te bouwen.
Ding is overigens 252 gram met accu...
Ook grappig; er komen hordes meeuwen op af.
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 21-04-2026 16:53 ]
Nee, geen tweede account gemaakt. Gewoon ingelogd met hetzelfde emailadres en wachtwoord. Morgen maar even chatten met DJI. Bedankt.qless schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:48:
Die ziet dus echt maar 1 apperaat, apart. Toch niet 2de account gemaakt voor de mini 4k? Je zal hem idd moeten ontkoppelen voor verkoop.
Hou er wel rekening mee dat voor de EU geld dat de 252 gram geen probleem is (de C0 aanduiding is leidend, +/- paar % mag. Voor canada zou dat wel eens anders kunnen zijn.MikeyMan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:52:
Heb ff een weekje een DJI Mini5 Pro te leen. Staat ook bij mij op de verlanglijst voor een tripje naar Canada. Maat van me gaat dit weekend trouwen, dus die wilde wat shots van de locatie hebben, dus mag ff oefenen.
Leuk spul zeg! En wat gaat zo'n klein ding hard ook.
Wel even goed nadenken over shots en dergelijke. Leuk om nog even de tijd te hebben. Jammer dat de tutorials en proefrondjes op de RC2 wat beperkt zijn. Daar zou nog wel wat uit te halen zijn om wat vaardigheid op te bouwen.
Ding is overigens 252 gram met accu...
Ook grappig; er komen hordes meeuwen op af.
Meeuwen zijn niet grappig. Meeuwen hebben al vaker drones aangevallen, zelfs tijdens broedseizoen hebben ze een octacopter neergehaald....
Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x
Ik ken heel die discussie m.b.t. het werkelijke gewicht van de Mini 5 Pro. Zelf zou ik me niet al te veel zorgen maken om die 2 gram boven de 250 gram. Als (onwetende) consument mag je er vanuit gaan dat je een sub 250 gram drone hebt gekocht. Dat wordt ook zo gecommuniceerd door DJI. Knappe agent die je een boete gaat geven om 2 gram zwaarder dan 250 gram.MikeyMan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:52:
Heb ff een weekje een DJI Mini5 Pro te leen. Staat ook bij mij op de verlanglijst voor een tripje naar Canada. Maat van me gaat dit weekend trouwen, dus die wilde wat shots van de locatie hebben, dus mag ff oefenen.
Leuk spul zeg! En wat gaat zo'n klein ding hard ook.
Wel even goed nadenken over shots en dergelijke. Leuk om nog even de tijd te hebben. Jammer dat de tutorials en proefrondjes op de RC2 wat beperkt zijn. Daar zou nog wel wat uit te halen zijn om wat vaardigheid op te bouwen.
Ding is overigens 252 gram met accu...
Ook grappig; er komen hordes meeuwen op af.
Een rechtsbijstandverzekering is wel handig om te hebben mocht het gebeuren....
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Opgelost. Even weer met mijn "oude" drone gevlogen. Hij stond ineens in mijn profiel maar moest nog wel toegevoegd worden aan mijn account. Vreemd maar blijkbaar is hij verwijderd toen ik de nieuwe drone toevoegde. Nu staan er netjes 2 drones.edjedan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:57:
[...]
Nee, geen tweede account gemaakt. Gewoon ingelogd met hetzelfde emailadres en wachtwoord. Morgen maar even chatten met DJI. Bedankt.
Kan ik hem verwijderen bij verkoop.
Ja leg dat maar eens uit aan een Candese Mounty...SpeedingWilly schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:39:
[...]
Ik ken heel die discussie m.b.t. het werkelijke gewicht van de Mini 5 Pro. Zelf zou ik me niet al te veel zorgen maken om die 2 gram boven de 250 gram. Als (onwetende) consument mag je er vanuit gaan dat je een sub 250 gram drone hebt gekocht. Dat wordt ook zo gecommuniceerd door DJI. Knappe agent die je een boete gaat geven om 2 gram zwaarder dan 250 gram.
Een rechtsbijstandverzekering is wel handig om te hebben mocht het gebeuren....
Accu's gewogen... Resp 70.0, 70.2 en 70.6 gram.
Dat gaat het verschil niet maken
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 22-04-2026 10:07 ]
Daarenboven moet je natuurlijk achteraf het spul nog bij elkaar brengen in de video edit. Maargoed, dat lijkt staande praktijk te zijn met drone shots.
Zit toch een beetje te twijfelen of ik hem terugstuur en een mic3 bestel. Maar het prijsverschil is natuurlijk erg fors. En los van de sd kaart ga ik dat er denk ik niet uit halen.
https://www.dji.com/nl/li...e=brandsite&from=homepage
[ Voor 22% gewijzigd door Greatsword op 23-04-2026 14:26 ]
Als ik naar de specificaties kijk is de Lito X1 te vergelijken met de Min i 4 Pro. Net is beter vanwege o.a. de Lidar. Mini 5 Pro heeft duidelijk betere specificaties en een hogere prijs. De Mini 4 Pro zal snel verdwijnen uit de winkels denk ik. Evenals de Mini 4K, want de (gewone) Lito is daar de opvolger van.
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Dat was ook mijn gedachte bij het zien van de specs. Wel een stuk goedkoper dan wat ik voor mijn Fly More Combo Mini 4 Pro betaald heb.SpeedingWilly schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:32:
[...]
Als ik naar de specificaties kijk is de Lito X1 te vergelijken met de Min i 4 Pro. Net is beter vanwege o.a. de Lidar. Mini 5 Pro heeft duidelijk betere specificaties en een hogere prijs. De Mini 4 Pro zal snel verdwijnen uit de winkels denk ik. Evenals de Mini 4K, want de (gewone) Lito is daar de opvolger van.
Steam: Sneggel Origin: Waus82
Toen jij die kocht was dat (waarschiinlijk) het topmodel. Nu duidelijk niet. Dat is marketing......Sn3gG3l schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:35:
[...]
Dat was ook mijn gedachte bij het zien van de specs. Wel een stuk goedkoper dan wat ik voor mijn Fly More Combo Mini 4 Pro betaald heb.
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
www.instagram.com/jeroen.van.der.wardt Als je een DM stuurt dat je van Tweakers bent volg ik natuurlijk terug. Alleen fotografen.
Wat me opvalt is dat ze nu optioneel de Battery Plus verkopen bij de X1.SpeedingWilly schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:32:
[...]
Als ik naar de specificaties kijk is de Lito X1 te vergelijken met de Min i 4 Pro. Net is beter vanwege o.a. de Lidar. Mini 5 Pro heeft duidelijk betere specificaties en een hogere prijs. De Mini 4 Pro zal snel verdwijnen uit de winkels denk ik. Evenals de Mini 4K, want de (gewone) Lito is daar de opvolger van.
Eerst was dat volgens mij niet toegestaan in de EU/NL en nu leggen ze de verantwoordelijkheid gewoon neer bij de gebruiker.
Wat mij betreft een prima ontwikkeling voor degene die extra lang willen vliegen en wel over de benodigde certificaten beschikken.
[ Voor 40% gewijzigd door Greatsword op 23-04-2026 17:25 ]
Correct en correctSpeedingWilly schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:35:
[...]
Toen jij die kocht was dat (waarschiinlijk) het topmodel. Nu duidelijk niet. Dat is marketing......
Steam: Sneggel Origin: Waus82
De Mini 4 Pro heeft wel om het zo te zeggen obstacle sensing gebaseerd op hardware en de Lito X1 op software. De lidar is enkel voorwaarts. Dus is een lichte compensatie. Er is ook geen HLG opname optie op de X1. Geen verticale camera. En ik vraag me af of er nog meer opties missen in de software mbt mastershots en quickshots opties.SpeedingWilly schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:32:
[...]
Als ik naar de specificaties kijk is de Lito X1 te vergelijken met de Min i 4 Pro. Net is beter vanwege o.a. de Lidar. Mini 5 Pro heeft duidelijk betere specificaties en een hogere prijs. De Mini 4 Pro zal snel verdwijnen uit de winkels denk ik. Evenals de Mini 4K, want de (gewone) Lito is daar de opvolger van.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Ik snap je bewering niet. Obstacle avoidance is altijd een combinatie van hardware (camera's en processing chips) en software. De Mini 4 Pro heeft 6 OA camera's (waarvan er 2 (neerwaartse) van lagere kwaliteit zijn en de 4 camera's aan de bovenkant zijn minder lichtgevoelig als de Lito X1). De Lito X1 moet het maar (met) 2 OA camera's doen, al zijn die wel groothoek en lichtgevoeliger.Cloud_VII schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:34:
[...]
De Mini 4 Pro heeft wel om het zo te zeggen obstacle sensing gebaseerd op hardware en de Lito X1 op software. De lidar is enkel voorwaarts. Dus is een lichte compensatie. Er is ook geen HLG opname optie op de X1. Geen verticale camera. En ik vraag me af of er nog meer opties missen in de software mbt mastershots en quickshots opties.
Mijn gut feeling zegt dat de Mini 4 Pro in de praktijk iets beter zal presteren. Lito series is duidelijk (ook) gericht op kostenbesparing (en gewichtsbesparing). Ter vergelijking, de Mavic 4 Pro heeft 6 camera's voor OA terwijl de Lito er maar 2 heeft (volgens mij van dezelfde kwaliteit).
Mini 5 Pro presteert nog beter, want de 4 OA camer's aan de bovenkant zijn lichtgevoeliger (net als Lito) en ook heeft de Mini 5 Pro Lidar (net als Lito X1).
[ Voor 6% gewijzigd door SpeedingWilly op 24-04-2026 09:33 ]
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Wat ik bedoel te zeggen:SpeedingWilly schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:22:
[...]
Ik snap je bewering niet. Obstacle avoidance is altijd een combinatie van hardware (camera's en processing chips) en software. De Mini 4 Pro heeft 6 OA camera's (waarvan er 2 (neerwaartse) van lagere kwaliteit zijn en de 4 camera's aan de bovenkant zijn minder lichtgevoelig als de Lito X1). De Lito X1 moet het maar (met) 2 OA camera's doen, al zijn die wel groothoek en lichtgevoeliger.
Mijn gut feeling zegt dat de Mini 4 Pro in de praktijk iets beter zal presteren. Lito series is duidelijk (ook) gericht op kostenbesparing (en gewichtsbesparing). Ter vergelijking, de Mavic 4 Pro heeft 6 camera's voor OA terwijl de Lito er maar 2 heeft (volgens mij van dezelfde kwaliteit).
Rondom (Zijkanten/Achterkant): De Mini 4 Pro wint hier. Omdat hij overal "twee ogen" (binoculair) heeft, kan hij in elke richting diepte inschatten puur op basis van wat hij ziet. De Lito X1 heeft daar maar "één oog" (monoculair) en moet meer gokken of software-trucjes gebruiken om diepte te bepalen als er geen LiDAR is.
Aan de voorkant: De Lito X1 wint hier met overmacht. De LiDAR "weet" de afstand tot op de centimeter nauwkeurig, ongeacht of het een witte muur is, een dunne tak of dat het nacht is. De Mini 4 Pro kan hier gefopt worden door fel tegenlicht of een gebrek aan contrast.
Ik kan je uit ervaring zeggen dat dunne takjes echt niet gaat lukken (ook niet met Lidar). Daar heb ik ervaring mee i.c.m. o.a. een Mini 5 pro. Dat gaar zeker niet altijd goed.Cloud_VII schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:34:
[...]
Wat ik bedoel te zeggen:
Rondom (Zijkanten/Achterkant): De Mini 4 Pro wint hier. Omdat hij overal "twee ogen" (binoculair) heeft, kan hij in elke richting diepte inschatten puur op basis van wat hij ziet. De Lito X1 heeft daar maar "één oog" (monoculair) en moet meer gokken of software-trucjes gebruiken om diepte te bepalen als er geen LiDAR is.
Aan de voorkant: De Lito X1 wint hier met overmacht. De LiDAR "weet" de afstand tot op de centimeter nauwkeurig, ongeacht of het een witte muur is, een dunne tak of dat het nacht is. De Mini 4 Pro kan hier gefopt worden door fel tegenlicht of een gebrek aan contrast.
Naar mijn mening heeft Lidar slechts een beperkte meerwaarde. Dit is vooral handig bij schemering en in de nacht. Meestal vlieg je toch met veel licht.
Lidar helpt wel goed bij precision landing. Vanaf de Mini 5 Pro / Air 3S / Mavic 4 Pro en nu ook Lito X1 kun je vanonder een bladerdek of carport wegvliegen en na RTH komt de drone terugvliegen zoals je opgestegen bent.
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
www.instagram.com/jeroen.van.der.wardt Als je een DM stuurt dat je van Tweakers bent volg ik natuurlijk terug. Alleen fotografen.
RC2 met bril gaat er nooit komen. Als je een gewone controller wilt i.c.m. de goggles zul je voor €149,- de DJI FPV controller 3 moeten kopen.DutchEZmoder schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:00:
Ik had vandaag de Avata 360 binnen gekregen met zo'n bril en motion controller. Motion controller is wel enorm wennen, had even 10 minuten gekloot, maar lukt nog niet geweldig... Dus wou ik m'n RC 2 gebruiken, maar dat is dan weer onhandig met zo'n 360 graden perspectief. Geprobeerd de bril samen met de RC 2 te gebruiken, maar dat ging ook niet. Is dit normaal in het begin? Zal er later een firmware komen zodat we de RC 2 samen met de bril kunnen gebruiken of is dat niet gebruikelijk?
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Balen, thx! Motion Controller gaat me nu wel beter af, van Beginner standje afgehaald en dat ging even wat vlotter.SpeedingWilly schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:07:
[...]
RC2 met bril gaat er nooit komen. Als je een gewone controller wilt i.c.m. de goggles zul je voor €149,- de DJI FPV controller 3 moeten kopen.
www.instagram.com/jeroen.van.der.wardt Als je een DM stuurt dat je van Tweakers bent volg ik natuurlijk terug. Alleen fotografen.
39
Afgelopen week heb ik mijn eerste drone gekocht, de Mini 3 Fly More Combo bij Amazon voor 385eu.
In het begin vond ik het vliegen best spannend maar het gaat steeds beter. Gisteravond nog een rondje gevlogen en diverse foto’s en video’s gemaakt.
Nu vind ik de kleuren van foto’s t.o.v. video’s wat flets, zie bijgaande voorbeelden. Hebben jullie tips hoe ik dit zou kunnen oppoetsen?
Ter info; foto’s gemaakt in RAW 48MP en video’s in 4K30fps.
Dank alvast!
/f/image/lyGYVgkJuIsNbdcLZqWn4Pfz.png?f=fotoalbum_large)
Indien je Raw foto’s maakt dan zijn deze altijd fletser. Deze dienen na bewerkt te worden met een software programma zoals bijvoorbeeld Paint shop pro.henkjan101 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:00:
Goedemorgen,
Afgelopen week heb ik mijn eerste drone gekocht, de Mini 3 Fly More Combo bij Amazon voor 385eu.
In het begin vond ik het vliegen best spannend maar het gaat steeds beter. Gisteravond nog een rondje gevlogen en diverse foto’s en video’s gemaakt.
Nu vind ik de kleuren van foto’s t.o.v. video’s wat flets, zie bijgaande voorbeelden. Hebben jullie tips hoe ik dit zou kunnen oppoetsen?
Ter info; foto’s gemaakt in RAW 48MP en video’s in 4K30fps.
Dank alvast!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt ook eens proberen te vliegen en foto’s te maken als jpeg.
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Oh, dacht altijd dat RAW ook altijd de beste kwaliteit had. Dat is dus niet zo.TheKerremenke schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:14:
[...]
Indien je Raw foto’s maakt dan zijn deze altijd fletser. Deze dienen na bewerkt te worden met een software programma zoals bijvoorbeeld Paint shop pro.
Je kunt ook eens proberen te vliegen en foto’s te maken als jpeg.
Dat zijn ze ook. Zijn nl volslagen onbewerkt waardoor je ze zelf naar lieve lust kunt bewerken. JPG gooit er 9 van de 10 keer een filter overheen waardoor jou brein denkt dat ze heel mooi zijn. Maar eigenlijk is RAW het pure beeld. JPG is voo rkant en klaar.Drials schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:23:
[...]
Oh, dacht altijd dat RAW ook altijd de beste kwaliteit had. Dat is dus niet zo.
Zo gooit Samsung gsm er altij deen heel kleurig filter over zijn jpg. Ik vind ze dan erg onwerkelijk lijken.
Wat je eigenlijk het beste kunt doen is in zowel JPG als RAW plaatjes maken. Dan heb je voor familie acuut de JPG klaar en voor de echt hele mooie opnames ga je daarna nog eens aan de slag met RAW. En dan zul je al snel merken dat je dat mischien maar bij 1 op de 100 plaatjes dot
[ Voor 20% gewijzigd door maartend op 30-05-2026 10:34 ]
Dit dus. Bedankt voor de extra toelichting. Kwam zo snel niet op de juiste woorden.maartend schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:25:
[...]
Dat zijn ze ook. Zijn nl volslagen onbewerkt waardoor je ze zelf naar lieve lust kunt bewerken. JPG gooit er 9 van de 10 keer een filter overheen waardoor jou brein denkt dat ze heel mooi zijn. Maar eigenlijk is RAW het pure beeld. JPG is voo rkant en klaar.
Zo gooit Samsung gsm er altij deen heel kleurig filter over zijn jpg. Ik vind ze dan erg onwerkelijk lijken.
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Ik ben daar zelf langzaam wat van terug gekomen, in het begin doe je het braaf "want D log is de beste kwaliteit" maar als hobbyist ontdek je langzaam wel dat 9 van de 10 keer je dan eigenlijk naar zo mooi mogelijk normaal beeld staat te monteren... wat gelijk is aan de kwaliteit van normal mode en dan is direct filmen in normal mode dus gewoon veel makkelijker
[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 30-05-2026 10:32 ]
Het grootste voordeel van filmen in een log formaat is dat je de highlights veel mooier krijgt. In een normaal profiel moet je erg oppassen voor uitgebeten luchten die je nooit meer kunt herstellen! Maar als je hier op let dan is in een normaal profiel filmen prima.DeNachtwacht schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:31:
Precies, net zoals je met filmpjes ook het liefst toch in normal mode filmt. D Log M kan op zich ook wel, dan moet je de LUT van DJI er daarna op toepassen. Maar zonder die LUT moet je dus bij elk beeld dan ook de kleuren handmatig goed zetten.
Ik ben daar zelf langzaam wat van terug gekomen, in het begin doe je het braaf "want D log is de beste kwaliteit" maar als hobbyist ontdek je langzaam wel dat 9 van de 10 keer je dan eigenlijk naar zo mooi mogelijk normaal beeld staat te monteren... wat gelijk is aan de kwaliteit van normal mode en dan is direct filmen in normal mode dus gewoon veel makkelijker
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Ahh goede tip, ga ik proberen, dank!TheKerremenke schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:14:
[...]
Indien je Raw foto’s maakt dan zijn deze altijd fletser. Deze dienen na bewerkt te worden met een software programma zoals bijvoorbeeld Paint shop pro.
Je kunt ook eens proberen te vliegen en foto’s te maken als jpeg.
Dat ligt ook heel erg aan welke drone je precies gebruikt. Ik vind 9 van de 10 keer dat DJI footage er standaard veel te verzadigd uit ziet en ze hebben vaak ook veel te veel sharpening toegepast.DeNachtwacht schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:31:
Precies, net zoals je met filmpjes ook het liefst toch in normal mode filmt. D Log M kan op zich ook wel, dan moet je de LUT van DJI er daarna op toepassen. Maar zonder die LUT moet je dus bij elk beeld dan ook de kleuren handmatig goed zetten.
Ik ben daar zelf langzaam wat van terug gekomen, in het begin doe je het braaf "want D log is de beste kwaliteit" maar als hobbyist ontdek je langzaam wel dat 9 van de 10 keer je dan eigenlijk naar zo mooi mogelijk normaal beeld staat te monteren... wat gelijk is aan de kwaliteit van normal mode en dan is direct filmen in normal mode dus gewoon veel makkelijker
Als je dan ook nog eens een drone hebt met meerdere lenzen zoals de Mavic series, dan heb je vaak per lens ook nog eens een ander kleurprofiel. Als je dan je filmpjes samen wilt voegen kan je bijna niet om Log heen anders zie je echt flinke kleur en kwaliteitsverschillen.
- Wat mij nog het meest heeft verrast is de verbinding, waarbij ik bij de mini 2 in onze wijk (tussen de woningen) snel en vaak de verbinding kwijt was.. Heb ik daar nu echt geen issues mee. Het effectieve bereik is een heel stuk groter (zonder issues)
- Obstakel detectie: Nog niet echt getest dat wil ik ook zo houden..
- Hij vliegt sneller en is ook een stuk stiller
- Gegevens overdracht is een stuk stabieler en sneller, video's is echt enkele seconden en duurde op de mini 2 soms echt wel minuten en werd de drone heel heet
- Extra automatische opties zijn ook heel fijn, volgen e.d. hiermee krijg je toch de mooiste vloeiende beelden (of ik ben gewoon een slechte piloot, dat kan ook)
- Sensor is ook wel echt beter, breder bereik en ook de avond foto's zijn stuk beter.
Here in Holland we eat boerenkool from a wooden shoe with a rietje!
Vergeet niet dat de Mini 2 een drone is die in 2020 geïntroduceerd is! Er zit bijna 6 jaar innovatie tussen de Lito X1 en de Mini 2! De Mini 2 was de eerste mini drone waar OccuSync (2) op zat, wat een verbetering was t.o.v. een (standaard) WiFi verbinding. We hebben nu OccuSync 4+. Nu heb je eigenlijk bijna altijd een stabiele verbinding, of je moet het wel heel erg bont maken met ver weg vliegen, Line of sight en verstoringen.Opperclowntje schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:24:
Ik ben overgestapt van de mini 2 naar de Lito X1: Dit zijn mijn belangrijkste bevindingen;Tot nu toe heel blij met de upgrade en hiermee kunnen we weer jaren vooruit.
- Wat mij nog het meest heeft verrast is de verbinding, waarbij ik bij de mini 2 in onze wijk (tussen de woningen) snel en vaak de verbinding kwijt was.. Heb ik daar nu echt geen issues mee. Het effectieve bereik is een heel stuk groter (zonder issues)
- Obstakel detectie: Nog niet echt getest dat wil ik ook zo houden..
- Hij vliegt sneller en is ook een stuk stiller
- Gegevens overdracht is een stuk stabieler en sneller, video's is echt enkele seconden en duurde op de mini 2 soms echt wel minuten en werd de drone heel heet
- Extra automatische opties zijn ook heel fijn, volgen e.d. hiermee krijg je toch de mooiste vloeiende beelden (of ik ben gewoon een slechte piloot, dat kan ook)
- Sensor is ook wel echt beter, breder bereik en ook de avond foto's zijn stuk beter.
Dus ik snap dat je genoemde observaties positief zijn, want de stap van een mini 2 naar een Lit X1 is enorm!
Vlieg ze!
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Ik denk dat er veel meer mensen zijn die na 5-6 jaar wel een keer een update/ upgrade willen, het verschil is dag en nacht.. Deze verschillen (vooral die over bereik/ signaal sterkte) kwam ik niet tegen in bijna alle reviews, daarom vond ik het wel even leuk om een korte vergelijking te maken.
Ik heb mijn mini 2 fly more combo voor 225 euro kunnen verkopen waardoor ik voor een kleine investering weer helemaal up-to-date ben.
[ Voor 3% gewijzigd door Opperclowntje op 03-06-2026 14:32 ]
Here in Holland we eat boerenkool from a wooden shoe with a rietje!
Ik krijg toch weer de kriebels om hier leuke vakantie foto’s en filmpjes mee te maken met mijn kids. De follow functie als mn zoontje aan het fietsen is of gewoon een gezinsfoto op een leuk moment. De NEO2 lijkt me dan perfect vanwege de eenvoud en omvang van het apparaat icm de functionaliteit die het biedt en eventueel later de uitbreidmogelijkheden.
vast en zeker zal ik ook eens de grenzen opzoeken van het apparaat maar dat is niet het hoofd doel…
[ Voor 18% gewijzigd door crimby op 26-06-2026 13:02 ]
Maar qua gemak krijg je daar een hoop voor terug als het om casual vakantievliegen gaat.
Thanks! Ik wil vooral snel en makkelijk even een foto of filmpje maken. De kids zijn nog klein dus veel rust of geduld is er niet. De Neo2 is nu €228 en met 15% cashback (cashbackxl) kom ik uit op €194 voor de instapversie. Dat maakt de drempel wel lekker laagDeNachtwacht schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:11:
@crimby ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het is echt een prima ding voor op vakantie hoor. Camerakwaliteit is prima en zolang je maar niet de grens opzoekt qua winderige gebieden is het een hele mooie koop. En ja de batterijduur is aan de korte kant, wat dat betreft is een oude mini 3 o.i.d. ook een betere koop.
Maar qua gemak krijg je daar een hoop voor terug als het om casual vakantievliegen gaat.
Ik kan altijd later nog uitbreiden met een accu pakket toch? Dan kan ik het even ervaren allemaal en later upgraden. Ook eventueel als ik toch wat meer wil de controller en/of gogglesDeNachtwacht schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:28:
@crimby prima koop, enige overweging is of je die batterij tussendoor steed wil/kan opladen. Met een powerbankje prima te doen overigens.
Dat kan ja maar lost zijn die batterijen normaliter een stuk duurder dan FMC.crimby schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:38:
[...]
Ik kan altijd later nog uitbreiden met een accu pakket toch? Dan kan ik het even ervaren allemaal en later upgraden. Ook eventueel als ik toch wat meer wil de controller en/of goggles
Steam: Sneggel Origin: Waus82
Valt mee hoor bij deze. Als je niet vele geeft om de afstandsbediening. Je betaalt €40 per batterij, dus inclusief 2 batterijen zit je nog steeds onder de FMC.Sn3gG3l schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:56:
[...]
Dat kan ja maar lost zijn die batterijen normaliter een stuk duurder dan FMC.
Ah dat valt nog mee idd, bij mijn mini4 pro zijn die dingen al 69 euro per stuk.DeNachtwacht schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:03:
[...]
Valt mee hoor bij deze. Als je niet vele geeft om de afstandsbediening. Je betaalt €40 per batterij, dus inclusief 2 batterijen zit je nog steeds onder de FMC.
Steam: Sneggel Origin: Waus82
Goed! Heerlijk om zonder controller op pad te kunnen. M’n mini 3 pro sindsdien nooit meer aangeraakt. Misschien een mini 6 pro ter aanvulling als beeldkwaliteit belangrijker is (en die uit komt) maar voor privé en vakanties is de Neo2 goed genoeg.crimby schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:01:
Hoe zijn inmiddels de ervaringen met de NEO2?
Ik krijg toch weer de kriebels om hier leuke vakantie foto’s en filmpjes mee te maken met mijn kids. De follow functie als mn zoontje aan het fietsen is of gewoon een gezinsfoto op een leuk moment. De NEO2 lijkt me dan perfect vanwege de eenvoud en omvang van het apparaat icm de functionaliteit die het biedt en eventueel later de uitbreidmogelijkheden.
vast en zeker zal ik ook eens de grenzen opzoeken van het apparaat maar dat is niet het hoofd doel…
[ Voor 3% gewijzigd door amphora op 26-06-2026 14:34 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Vaak krijg je bij de FMC namelijk nog meer extra's zoals een Tas, ND filters etc.
Als je het daarna ook nog eens los probeert te verkopen, dan gaat dat ook lastiger omdat een FMC dan vaak aantrekkelijker/voordeliger is.
Er lijken twee FMC te zijn voor de Neo2. Op amazon enkel met charger en accu pack voor €328 en op oa coolblue met RC N3 controller voor €379. Beide zie ik geen tas oid. Staat dat er dan ook wel bij?Greatsword schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:19:
Bij DJI wordt je altijd afgestraft als je onderdelen los koopt i.p.v. de FMC.
Vaak krijg je bij de FMC namelijk nog meer extra's zoals een Tas, ND filters etc.
Als je het daarna ook nog eens los probeert te verkopen, dan gaat dat ook lastiger omdat een FMC dan vaak aantrekkelijker/voordeliger is.
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.
Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2