Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Leuk spul zeg! En wat gaat zo'n klein ding hard ook.
Wel even goed nadenken over shots en dergelijke. Leuk om nog even de tijd te hebben. Jammer dat de tutorials en proefrondjes op de RC2 wat beperkt zijn. Daar zou nog wel wat uit te halen zijn om wat vaardigheid op te bouwen.
Ding is overigens 252 gram met accu...
Ook grappig; er komen hordes meeuwen op af.
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 21-04-2026 16:53 ]
Nee, geen tweede account gemaakt. Gewoon ingelogd met hetzelfde emailadres en wachtwoord. Morgen maar even chatten met DJI. Bedankt.qless schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:48:
Die ziet dus echt maar 1 apperaat, apart. Toch niet 2de account gemaakt voor de mini 4k? Je zal hem idd moeten ontkoppelen voor verkoop.
Hou er wel rekening mee dat voor de EU geld dat de 252 gram geen probleem is (de C0 aanduiding is leidend, +/- paar % mag. Voor canada zou dat wel eens anders kunnen zijn.MikeyMan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:52:
Heb ff een weekje een DJI Mini5 Pro te leen. Staat ook bij mij op de verlanglijst voor een tripje naar Canada. Maat van me gaat dit weekend trouwen, dus die wilde wat shots van de locatie hebben, dus mag ff oefenen.
Wel even goed nadenken over shots en dergelijke. Leuk om nog even de tijd te hebben. Jammer dat de tutorials en proefrondjes op de RC2 wat beperkt zijn. Daar zou nog wel wat uit te halen zijn om wat vaardigheid op te bouwen.
Meeuwen zijn niet grappig. Meeuwen hebben al vaker drones aangevallen, zelfs tijdens broedseizoen hebben ze een octacopter neergehaald....
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Ik ken heel die discussie m.b.t. het werkelijke gewicht van de Mini 5 Pro. Zelf zou ik me niet al te veel zorgen maken om die 2 gram boven de 250 gram. Als (onwetende) consument mag je er vanuit gaan dat je een sub 250 gram drone hebt gekocht. Dat wordt ook zo gecommuniceerd door DJI. Knappe agent die je een boete gaat geven om 2 gram zwaarder dan 250 gram.MikeyMan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:52:
Heb ff een weekje een DJI Mini5 Pro te leen. Staat ook bij mij op de verlanglijst voor een tripje naar Canada. Maat van me gaat dit weekend trouwen, dus die wilde wat shots van de locatie hebben, dus mag ff oefenen.
Een rechtsbijstandverzekering is wel handig om te hebben mocht het gebeuren....
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Opgelost. Even weer met mijn "oude" drone gevlogen. Hij stond ineens in mijn profiel maar moest nog wel toegevoegd worden aan mijn account. Vreemd maar blijkbaar is hij verwijderd toen ik de nieuwe drone toevoegde. Nu staan er netjes 2 drones.edjedan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:57:
[...]
Nee, geen tweede account gemaakt. Gewoon ingelogd met hetzelfde emailadres en wachtwoord. Morgen maar even chatten met DJI. Bedankt.
Kan ik hem verwijderen bij verkoop.
Ja leg dat maar eens uit aan een Candese Mounty...SpeedingWilly schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:39:
[...]
Ik ken heel die discussie m.b.t. het werkelijke gewicht van de Mini 5 Pro. Zelf zou ik me niet al te veel zorgen maken om die 2 gram boven de 250 gram. Als (onwetende) consument mag je er vanuit gaan dat je een sub 250 gram drone hebt gekocht. Dat wordt ook zo gecommuniceerd door DJI. Knappe agent die je een boete gaat geven om 2 gram zwaarder dan 250 gram.
Een rechtsbijstandverzekering is wel handig om te hebben mocht het gebeuren....
Accu's gewogen... Resp 70.0, 70.2 en 70.6 gram.
Dat gaat het verschil niet maken
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 22-04-2026 10:07 ]
Daarenboven moet je natuurlijk achteraf het spul nog bij elkaar brengen in de video edit. Maargoed, dat lijkt staande praktijk te zijn met drone shots.
Zit toch een beetje te twijfelen of ik hem terugstuur en een mic3 bestel. Maar het prijsverschil is natuurlijk erg fors. En los van de sd kaart ga ik dat er denk ik niet uit halen.
https://www.dji.com/nl/li...e=brandsite&from=homepage
[ Voor 22% gewijzigd door Greatsword op 23-04-2026 14:26 ]
Als ik naar de specificaties kijk is de Lito X1 te vergelijken met de Min i 4 Pro. Net is beter vanwege o.a. de Lidar. Mini 5 Pro heeft duidelijk betere specificaties en een hogere prijs. De Mini 4 Pro zal snel verdwijnen uit de winkels denk ik. Evenals de Mini 4K, want de (gewone) Lito is daar de opvolger van.
Dat was ook mijn gedachte bij het zien van de specs. Wel een stuk goedkoper dan wat ik voor mijn Fly More Combo Mini 4 Pro betaald heb.SpeedingWilly schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:32:
[...]
Als ik naar de specificaties kijk is de Lito X1 te vergelijken met de Min i 4 Pro. Net is beter vanwege o.a. de Lidar. Mini 5 Pro heeft duidelijk betere specificaties en een hogere prijs. De Mini 4 Pro zal snel verdwijnen uit de winkels denk ik. Evenals de Mini 4K, want de (gewone) Lito is daar de opvolger van.
Steam: Sneggel Origin: Waus82
Toen jij die kocht was dat (waarschiinlijk) het topmodel. Nu duidelijk niet. Dat is marketing......Sn3gG3l schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:35:
[...]
Dat was ook mijn gedachte bij het zien van de specs. Wel een stuk goedkoper dan wat ik voor mijn Fly More Combo Mini 4 Pro betaald heb.
www.instagram.com/jeroen.van.der.wardt Als je een DM stuurt dat je van Tweakers bent volg ik natuurlijk terug. Alleen fotografen.
Wat me opvalt is dat ze nu optioneel de Battery Plus verkopen bij de X1.SpeedingWilly schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:32:
[...]
Eerst was dat volgens mij niet toegestaan in de EU/NL en nu leggen ze de verantwoordelijkheid gewoon neer bij de gebruiker.
Wat mij betreft een prima ontwikkeling voor degene die extra lang willen vliegen en wel over de benodigde certificaten beschikken.
[ Voor 40% gewijzigd door Greatsword op 23-04-2026 17:25 ]
Correct en correctSpeedingWilly schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:35:
[...]
Toen jij die kocht was dat (waarschiinlijk) het topmodel. Nu duidelijk niet. Dat is marketing......
Steam: Sneggel Origin: Waus82
De Mini 4 Pro heeft wel om het zo te zeggen obstacle sensing gebaseerd op hardware en de Lito X1 op software. De lidar is enkel voorwaarts. Dus is een lichte compensatie. Er is ook geen HLG opname optie op de X1. Geen verticale camera. En ik vraag me af of er nog meer opties missen in de software mbt mastershots en quickshots opties.SpeedingWilly schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:32:
[...]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Ik snap je bewering niet. Obstacle avoidance is altijd een combinatie van hardware (camera's en processing chips) en software. De Mini 4 Pro heeft 6 OA camera's (waarvan er 2 (neerwaartse) van lagere kwaliteit zijn en de 4 camera's aan de bovenkant zijn minder lichtgevoelig als de Lito X1). De Lito X1 moet het maar (met) 2 OA camera's doen, al zijn die wel groothoek en lichtgevoeliger.Cloud_VII schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:34:
[...]
De Mini 4 Pro heeft wel om het zo te zeggen obstacle sensing gebaseerd op hardware en de Lito X1 op software. De lidar is enkel voorwaarts. Dus is een lichte compensatie. Er is ook geen HLG opname optie op de X1. Geen verticale camera. En ik vraag me af of er nog meer opties missen in de software mbt mastershots en quickshots opties.
Mijn gut feeling zegt dat de Mini 4 Pro in de praktijk iets beter zal presteren. Lito series is duidelijk (ook) gericht op kostenbesparing (en gewichtsbesparing). Ter vergelijking, de Mavic 4 Pro heeft 6 camera's voor OA terwijl de Lito er maar 2 heeft (volgens mij van dezelfde kwaliteit).
Mini 5 Pro presteert nog beter, want de 4 OA camer's aan de bovenkant zijn lichtgevoeliger (net als Lito) en ook heeft de Mini 5 Pro Lidar (net als Lito X1).
[ Voor 6% gewijzigd door SpeedingWilly op 24-04-2026 09:33 ]
Wat ik bedoel te zeggen:SpeedingWilly schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:22:
[...]
Ik snap je bewering niet. Obstacle avoidance is altijd een combinatie van hardware (camera's en processing chips) en software. De Mini 4 Pro heeft 6 OA camera's (waarvan er 2 (neerwaartse) van lagere kwaliteit zijn en de 4 camera's aan de bovenkant zijn minder lichtgevoelig als de Lito X1). De Lito X1 moet het maar (met) 2 OA camera's doen, al zijn die wel groothoek en lichtgevoeliger.
Mijn gut feeling zegt dat de Mini 4 Pro in de praktijk iets beter zal presteren. Lito series is duidelijk (ook) gericht op kostenbesparing (en gewichtsbesparing). Ter vergelijking, de Mavic 4 Pro heeft 6 camera's voor OA terwijl de Lito er maar 2 heeft (volgens mij van dezelfde kwaliteit).
Rondom (Zijkanten/Achterkant): De Mini 4 Pro wint hier. Omdat hij overal "twee ogen" (binoculair) heeft, kan hij in elke richting diepte inschatten puur op basis van wat hij ziet. De Lito X1 heeft daar maar "één oog" (monoculair) en moet meer gokken of software-trucjes gebruiken om diepte te bepalen als er geen LiDAR is.
Aan de voorkant: De Lito X1 wint hier met overmacht. De LiDAR "weet" de afstand tot op de centimeter nauwkeurig, ongeacht of het een witte muur is, een dunne tak of dat het nacht is. De Mini 4 Pro kan hier gefopt worden door fel tegenlicht of een gebrek aan contrast.
Ik kan je uit ervaring zeggen dat dunne takjes echt niet gaat lukken (ook niet met Lidar). Daar heb ik ervaring mee i.c.m. o.a. een Mini 5 pro. Dat gaar zeker niet altijd goed.Cloud_VII schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:34:
[...]
Wat ik bedoel te zeggen:
Rondom (Zijkanten/Achterkant): De Mini 4 Pro wint hier. Omdat hij overal "twee ogen" (binoculair) heeft, kan hij in elke richting diepte inschatten puur op basis van wat hij ziet. De Lito X1 heeft daar maar "één oog" (monoculair) en moet meer gokken of software-trucjes gebruiken om diepte te bepalen als er geen LiDAR is.
Aan de voorkant: De Lito X1 wint hier met overmacht. De LiDAR "weet" de afstand tot op de centimeter nauwkeurig, ongeacht of het een witte muur is, een dunne tak of dat het nacht is. De Mini 4 Pro kan hier gefopt worden door fel tegenlicht of een gebrek aan contrast.
Naar mijn mening heeft Lidar slechts een beperkte meerwaarde. Dit is vooral handig bij schemering en in de nacht. Meestal vlieg je toch met veel licht.
Lidar helpt wel goed bij precision landing. Vanaf de Mini 5 Pro / Air 3S / Mavic 4 Pro en nu ook Lito X1 kun je vanonder een bladerdek of carport wegvliegen en na RTH komt de drone terugvliegen zoals je opgestegen bent.
www.instagram.com/jeroen.van.der.wardt Als je een DM stuurt dat je van Tweakers bent volg ik natuurlijk terug. Alleen fotografen.
RC2 met bril gaat er nooit komen. Als je een gewone controller wilt i.c.m. de goggles zul je voor €149,- de DJI FPV controller 3 moeten kopen.DutchEZmoder schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:00:
Ik had vandaag de Avata 360 binnen gekregen met zo'n bril en motion controller. Motion controller is wel enorm wennen, had even 10 minuten gekloot, maar lukt nog niet geweldig... Dus wou ik m'n RC 2 gebruiken, maar dat is dan weer onhandig met zo'n 360 graden perspectief. Geprobeerd de bril samen met de RC 2 te gebruiken, maar dat ging ook niet. Is dit normaal in het begin? Zal er later een firmware komen zodat we de RC 2 samen met de bril kunnen gebruiken of is dat niet gebruikelijk?
Balen, thx! Motion Controller gaat me nu wel beter af, van Beginner standje afgehaald en dat ging even wat vlotter.SpeedingWilly schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:07:
[...]
RC2 met bril gaat er nooit komen. Als je een gewone controller wilt i.c.m. de goggles zul je voor €149,- de DJI FPV controller 3 moeten kopen.
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.
Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2