Acties:
  • 0 Henk 'm!
bvsteyn schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:26:
@SpeedingWilly Hoe zijn je ervaringen met de Sunnylife filters ondertussen? Kan je de ND filters gewoon gebruiken met foto's maken?

... Heb een review gezien van de CPL en daarin presteert hij niet zo goed. Zeker aangezien een CPL (dit is een non circulair) eigenlijk constant bijstelling nodig heeft en dat gaat niet als de drone in de lucht hangt.. ;)

Ben benieuwd naar je ervaringen ermee!
Ik heb de filters eigenlijk nog niet serieus getest. Ik weet echter zeker dat ze voor mijn doel voldoen.

Ik heb ook een Mavic 2 Pro en daarbij heb ik een flinke set Freewell filters (10 stuks) t.w.v. €235,-. Als ik mooie foto's of filmpjes wil schieten (volgens de 180gr regel), dan gebruik ik de filters op mijn M2P. Ik gebruik dan altijd ND filters met circular Polarizer functie.Daar heb ik goede ervaringen mee en de kwaliteit van deze filters is prima. Je hebt gelijk dat je in principe een CPL moet bijstellen, maar dat gaat idd niet in de lucht. in de praktijk doe ik dat dus ook nooit. Ik heb daar nog geen negatieve ervaringen mee. Het mooie contrast en kleuren (bij foto's) en het afstoppen van licht (bij video's) werkt prima. Ik ben tevreden met deze set voor de M2P.

Voor de Mini 2 wilde ik ook een setje hebben, zodat als ik serieus wil gaan filmen met de Mini 2, dit mogelijk is. Je moet alles wel in verhouding zien. De filterset voor de Mavic 2 Pro koste €235,-, Mijn M2P drone inclusief alle belangrijke accessoires hebben me grofweg €3000,- gekost. Dan is een filterset van dik 200 euro niet buiten proportie.

De bekendere merken filtersets voor de Mini 2 kosten ook al gauw richting de 100 euro. Dat vond ik te duur als je de totale investering van de Mini 2 (zo'n 650 euro) in beschouwing neemt. De Sunnylife filterset heeft mij 23 euro gekost namelijk. Dat vond ik een prima bedrag om zo nu en dan te gebruiken. Ik vlieg voornamelijk recreatief (om het vliegen) met de Mini 2. Als ik betere kwaliteit wil, dan pak ik mijn M2P wel. Als ik in de toekomst ergens wil vliegen waar de M2P niet mag komen, dan gebruik ik de Mini 2 met Sunnylife filters.

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:29
SpeedingWilly schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:01:
[...]

Ik heb de filters eigenlijk nog niet serieus getest. Ik weet echter zeker dat ze voor mijn doel voldoen.

Ik heb ook een Mavic 2 Pro en daarbij heb ik een flinke set Freewell filters (10 stuks) t.w.v. €235,-. Als ik mooie foto's of filmpjes wil schieten (volgens de 180gr regel), dan gebruik ik de filters op mijn M2P. Ik gebruik dan altijd ND filters met circular Polarizer functie.Daar heb ik goede ervaringen mee en de kwaliteit van deze filters is prima. Je hebt gelijk dat je in principe een CPL moet bijstellen, maar dat gaat idd niet in de lucht. in de praktijk doe ik dat dus ook nooit. Ik heb daar nog geen negatieve ervaringen mee. Het mooie contrast en kleuren (bij foto's) en het afstoppen van licht (bij video's) werkt prima. Ik ben tevreden met deze set voor de M2P.

Voor de Mini 2 wilde ik ook een setje hebben, zodat als ik serieus wil gaan filmen met de Mini 2, dit mogelijk is. Je moet alles wel in verhouding zien. De filterset voor de Mavic 2 Pro koste €235,-, Mijn M2P drone inclusief alle belangrijke accessoires hebben me grofweg €3000,- gekost. Dan is een filterset van dik 200 euro niet buiten proportie.

De bekendere merken filtersets voor de Mini 2 kosten ook al gauw richting de 100 euro. Dat vond ik te duur als je de totale investering van de Mini 2 (zo'n 650 euro) in beschouwing neemt. De Sunnylife filterset heeft mij 23 euro gekost namelijk. Dat vond ik een prima bedrag om zo nu en dan te gebruiken. Ik vlieg voornamelijk recreatief (om het vliegen) met de Mini 2. Als ik betere kwaliteit wil, dan pak ik mijn M2P wel. Als ik in de toekomst ergens wil vliegen waar de M2P niet mag komen, dan gebruik ik de Mini 2 met Sunnylife filters.
Dank voor de uitgebreide reactie! Precies hoe ik er naar kijk..heb de freewell filters voor mijn mini 1 in het mandje gehad, maar hik enorm tegen de prijs ervan aan. Ruim 100 euro voor een paar filters is dan een hoop geld. En het is de vraag hoe vaak ik ze gebruik in de praktijk. Misschien maar voor nu de Sunnylife ND set (4,8,16 en 32) aanschaffen voor 15 euro. Kan dan later altijd nog upgraden naar Freewell's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bvsteyn schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:12:
[...]

Dank voor de uitgebreide reactie! Precies hoe ik er naar kijk..heb de freewell filters voor mijn mini 1 in het mandje gehad, maar hik enorm tegen de prijs ervan aan. Ruim 100 euro voor een paar filters is dan een hoop geld. En het is de vraag hoe vaak ik ze gebruik in de praktijk. Misschien maar voor nu de Sunnylife ND set (4,8,16 en 32) aanschaffen voor 15 euro. Kan dan later altijd nog upgraden naar Freewell's.
Idd. Ik heb de set met 6 filters (ND4/ND8/ND16/ND32/CPL/MCUV). Het UV filter is eigenlijk waardeloos. Dus de set van 4 filters is idd misschien een nog betere keuze. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:31

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Geen slecht idee. Als je weet welke filters je in de praktijk veel gebruikt kun je inderdaad altijd nog besluiten daar een kwalitatief betere versie van te kopen.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SnoeiKoei schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:31:
Geen slecht idee. Als je weet welke filters je in de praktijk veel gebruikt kun je inderdaad altijd nog besluiten daar een kwalitatief betere versie van te kopen.
ND16 gebruik ik het vaakst, daarna ND32 en daarna ND8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:05
@SpeedingWilly Ik ben net ook aan het kijken welke filter(s) ik zal aanschaffen.
Merk als het zonnig is dat het nogal overbelicht is, verder is het allemaal zeer hobby matig dus hoef ik geen tig filters.
Met een setje van 4 waar dus de nd8,16 en 32 in zitten heb ik het meest aan?
hier heb je diverse opties
https://nl.aliexpress.com/item/4000434420635.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvsteyn
SpikeHome schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:09:
@SpeedingWilly Ik ben net ook aan het kijken welke filter(s) ik zal aanschaffen.
Merk als het zonnig is dat het nogal overbelicht is, verder is het allemaal zeer hobby matig dus hoef ik geen tig filters.
Met een setje van 4 waar dus de nd8,16 en 32 in zitten heb ik het meest aan?
hier heb je diverse opties
https://nl.aliexpress.com/item/4000434420635.html
Klopt, dat zijn de Sunnylife exemplaren waar ik het over heb. Ik zou dan gaan voor het setje van 4 ND filters (zonder PL toevoeging).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:15

qless

...vraag maar...

Beetje creatief geweest met de sphere functie van de mini 2,

Vijf verschillende pano's in een tour:
https://www.arnoraps.be/2021/03/ghent-airview/

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nennie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:15
qless schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 01:02:
Beetje creatief geweest met de sphere functie van de mini 2,

Vijf verschillende pano's in een tour:
https://www.arnoraps.be/2021/03/ghent-airview/
Super geweldig dit !
Doe je dit allemaal met de Mini 2 zelf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Alle foto's zijn met de mini 2 in raw gemaakt, maar daarna begint heel de bewerking en stitching op de computer

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
vandaag via de Luxemburg route mijn dronebewijs ook maar aangevraagd en behaald. Niet nodig voor de mini natuurlijk.Maar mocht ik tzt over willen stappen naar een andere drone dan heb ik in ieder geval de mogelijkheid. Of wellicht binnenkort de drone van mijn 82 jarige (!) overbuurman uitproberen. Hij vliegt met een Phantom 4 pro v2.. _/-\o_

Maar voor nu nog steeds veel plezier met de mini in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:54

RBH

Kan iemand hier misschien iets zinnigs zeggen over de voordelen van DJI refresh t.o.v. een normale inboedel/reis/WA verzekering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RBH schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:15:
Kan iemand hier misschien iets zinnigs zeggen over de voordelen van DJI refresh t.o.v. een normale inboedel/reis/WA verzekering?
WA particulier verzekering is uiteraard alleen voor schade aan derden en dus niet voor schade aan eigen drone.

Een Reisverzekering geldt uiteraard alleen tijdens reizen, en niet tijdens normaal gebruik buiten vakanties.

Bij een inboedelverzekering denkt alleen de uitgebreidste polis (All-Risk polis) zelf veroorzaakte schade. Dan moet je ook nog verzekerd zijn voor schade aan eigen spullen buitenshuis. En dan vaak nog met een eigen risico. En ik vraag me echt af als je schade aan je drone wilt declareren, dat ze daadwerkelijk uitbetalen. Dit laatste argument geldt ook voor reisverzekeringen.

Uiteraard hangt e.e.a. wel af van de voorwaarden per maatschappij. Het is el een goede en interessante vraag. ben ook wel benieuwd of er al mensen zijn die met succes schade aan drones hebben geclaimd op hun reis/inboedelverzekering.

DJI care refresh heeft ook zo'n zijn nadelen. Er zijn stevige kosten aan verbonden (i.v.m. verzekeringspremies) en de 'verzekering' is maar 1 of 2 jaar geldig.
Verder zijn de kosten niet mals als je er goed naar kijkt en e.e.a. is erg afhankelijk van het type drone. Voor de Mini (2) zijn de ksten van care refresh redelijk laag en aangezien je een hoger risico loopt vanwege het ontbreken van obstacle avoidance is Care Refresh wel aan te raden.

Check onderstaande plaatje maar eens met de verschillen in kosten voor een DJI Mavic 2 Pro en de nieuwe DJI FPV drone! Je betaalt dus $261,- (18%) van de kosten van een nieuwe losse drone als je de Mavic 2 Pro laat crashen en $459,- (62%!) als je de FPV drone laat crashen! Deze kosten zijn incl. de kosten van care refresh en de voorbeeldgetallen zijn in dollars (situatie in NL is iets anders, maar vergelijking gaat goed op).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8lIPOvlEGWpCQCvrRjGIgVnu18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oCOGUuI2bjzQPKwdPAxpoLvX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-03-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH

RBH

Precies ja, zoiets bedacht ik mij ook al. Ik heb nu toch maar gekozen voor Refresh bij de MINI 2, als onervaren vlieger is dat wel zo fijn voor die paar tientjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erg stil in dit topic....

Houd iedereen de Mini aan de grond vanwege de flinke wind deze week? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:44
SpeedingWilly schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:46:
Er stil in dit topic....

Houd iedereen de Mini aan de grond vanwege de flinke wind deze week? ;)
Geen keuze, lijkt me? Tenzij je hem graag weg ziet vliegen :P

Ik moet wel nog steeds iets van vorige week monteren; maar ben nog noob.. wel met de DJI Fly app wat clipjes in elkaar gedraaid.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S0epkip schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:08:
[...]
Geen keuze, lijkt me? Tenzij je hem graag weg ziet vliegen :P
Klopt, maar er valt toch genoeg over de Mini te zeggen? Tijd zat, want je kunt toch niet vliegen bij veel wind en regen }:O

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Maar eens een tutorial proberen maken over 360 panorama maken met de mini 2:

[YouTube: 360 Panorama's with a drone]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-07 09:45
qless schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:20:
Maar eens een tutorial proberen maken over 360 panorama maken met de mini 2:

[YouTube: 360 Panorama's with a drone]
Dank, leuk om te zien!

Hopelijk snel weer beter vliegweer :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ter vermaak:
Er is iemand die zijn DJI Mavic Mini compleet gestript heeft en omgebouwd heeft tot FPV drone!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-09 21:00
Gaaf idee, zal alleen vrij duur zijn tegenover een volledige zelfbouw drone. Nu zag ik gisteren in V&A toevallig een mini met "lichte schade", maar nu de foto's daar bij staan heb ik het vermoeden dat deze hiervoor niet meer geschikt is V&A aangeboden: Lichte Schade - DJI Mavic Mini - Wit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBzg-85xZ4X1oFAg9FhKC4ip1CA=/288x238/filters:strip_icc():strip_exif()/m/339925/1LmD2QocvkuKvpM0BkcJUANADhcd32Gr9cikS3CLKLiziHvKPe.jpeg?f=imagemedium

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Luc45 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:07:
...
aangeboden: Lichte Schade - DJI Mavic Mini - Wit
...
Lichte schade :X |:( 8)7 ;w

Hooguit een tientje waard voor de paar onderdelen die nog wel goed zijn...

Maar dat weet de verkoper ook wel als je de advertentietekst goed leest... :)

[ Voor 13% gewijzigd door SpeedingWilly op 18-03-2021 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 15:10
Ik heb een paar weken terug even gratis mijn vliegbrevet in Luxemburg gehaald, dus ik mag nu ook met de Mavic Air 1 en Pro vliegen. De Air 2 is helaas net te zwaar.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc45
rimave schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:17:
Ik heb een paar weken terug even gratis mijn vliegbrevet in Luxemburg gehaald, dus ik mag nu ook met de Mavic Air 1 en Pro vliegen. De Air 2 is helaas net te zwaar.
De air 2 mag je dan nog wel in de A3 klasse vliegen, moet je alleen wel een plek in de middle of nowhere zien te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rimave schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:17:
Je bedoelt je A1/A3 examen? Dan moet je hier in Nederland je vliegbewijs aanvragen bij de RDW, en die accepteren (nog) geen buitenlandse basisbewijs A1/A3 bij aanvragen vliegbewijs.

Voor de Mavic Air 2 (zonder EU label) heb je A2 nodig

Dus je mag de Mavic Air 2 vliegen in klasse A2 tot 31 december 2022. Daarna mag je met deze drone nog in categorie A3 vliegen vanaf 31 december 2022.

Als er een Mavic Air 3 uitkomt van DJI met CE C1 label, dan mag je die drone wel in A1 blijven vliegen.

[ Voor 16% gewijzigd door SpeedingWilly op 18-03-2021 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luc45 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:19:
[...]
De air 2 mag je dan nog wel in de A3 klasse vliegen, moet je alleen wel een plek in de middle of nowhere zien te vinden.
klopt niet helemaal, zie hierboven.

[ Voor 16% gewijzigd door SpeedingWilly op 18-03-2021 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc45
SpeedingWilly schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:23:
[...]

Je bedoelt je A1/A3 examen? Dan moet je hier in Nederland je vliegbewijs aanvragen bij de RDW, en die accepteren (nog) geen buitenlandse basisbewijs A1/A3 bij aanvragen vliegbewijs.

Voor de mavic Air 2 (zonder EU label) heb je A2 nodig

Dus je mag de Mavic Air 2 vliegen in klasse A2 tot 31 december 2022. Daarna mag je met deze drone nog in categorie A3 vliegen vanaf 31 december 2022.
Bij dat examen krijg je een Luxemburgs vliegbewijs. Dus die hoef je niet meer bij de RDW aan te vragen. (Ik heb 'm zelf ook, maar niet nodig voor de mini natuurlijk)

Omdat de gratis route alleen voor A1/A3 is, kun je met de Air 2 alleen in de A3 vliegen. Wil je daarmee in de A2 gaan vliegen, dan moet je de hele Nederlandse route voor A1/A3 een A2 gaan volgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Luc45 op 18-03-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luc45 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:28:
[...]

Bij dat examen krijg je een Luxemburgs vliegbewijs. Dus die hoef je niet meer bij de RDW aan te vragen. (Ik heb 'm zelf ook, maar niet nodig voor de mini natuurlijk)

Omdat de gratis route alleen voor A1/A3 is, kun je met de Air 2 alleen in de A3 vliegen. Wil je daarmee in de A2 gaan vliegen, dan moet je de hele Nederlandse route voor A1/A3 een A2 gaan volgen.
Dat klopt idd.

[ Voor 63% gewijzigd door SpeedingWilly op 18-03-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
SpeedingWilly schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:31:
[...]

Dat klopt idd.

Maar als je met 'vliegbewijs' dit bedoelt....

[Afbeelding]

Dit is geen vliegbewijs, alleen een bewijs dat je het examen gehaald hebt. Het vliegbewijs vraag je aan (bij de RDW), en dan moet je dit bewijs van het behalen van het examen tonen (uploaden).
Die inderdaad.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Samengevat is de situatie met de nieuwe EU regelgeving en het gebrek aan drones met de nieuwe EU Cx label (die zijn er nu nog niet) als volgt:

De DJI Mavic Mini en DJI Mini 2 hebben geen last van de nieuwe EU regelgeving, ondankt het feit dat dit ook 'legacy' drones zijn. De DJI Mini's zitten en blijven na 30 december 2022 in categorie A1, en dat is zeer gunstig!

Alle 'legacy' drones die nu op de markt zijn (b.v. DJI Mavic Air 2 van 570 gram en DJI Mavic 2 Pro van 907 gram) kun je nu alleen vliegen in A2 als je daar een vliegbewijs voor hebt, en na 30 december 2022 dus in A3 (met de beperkingen die daar bij horen t.o.v. A2). De oudere Mavic Air (1) heeft nu nog het voordeel dat je in A1 mag vliegen tot 31 december 2022.

Dat houdt dus eigenlijk in dat het nu niet meer uitmaakt of je een 'legacy' drone van 501 gram hebt of 1999 gram, je hebt nu gewoon een vliegbewijs voor A2 nodig! Legacy drones van 250 tot 500 gram hebben de komende tijd nog het voordeel dat ze in A1 vallen i.p.v. A2.

Dus daarom is de DJI Mini 2 nu zo populair! Dat gaat veranderen als er een DJI Mavic Air 3 gaat uitkomen met EU C1 label of een DJI Mavic 3 van 899gram met ook een EU C1 label. Ik denk namelijk dat DJI voor de Mavic 3 heel erg hun best gaat doen om die onder de 900 gram te krijgen. Want dan valt die drone in A1 i.p.v. A2!

Dit plaatje van DroneKiezer maakt dat duidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhY1lOeNA0WRWzGC7I6aqcUAM68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VoGpfN0JoPHTxapabQdnOmYo.png?f=fotoalbum_large

offtopic:
Als je het naadje van de kous wilt weten over de nieuwe EU regelgeving en/of meer wilt weten over drone vliegen en/of filmen en fotograferen met een drone, dan moet je maar eens op mijn persoonlijke website kijken.

[ Voor 39% gewijzigd door SpeedingWilly op 18-03-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc45
SpeedingWilly schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:31:
[...]

Dat klopt idd.

Maar als je met 'vliegbewijs' dit bedoelt....

[Afbeelding]

Dit is geen vliegbewijs, alleen een bewijs dat je het examen gehaald hebt. Het vliegbewijs vraag je aan (bij de RDW), en dan moet je dit bewijs van het behalen van het examen tonen (uploaden). En dat kan dus niet, omdat de RDW (nog) geen buitenlandse certificaten van behalen examen accepteert. Dat is in principe in strijd met de EU regelgeving. De RDW heeft het excuus dat de databases nog niet gekoppeld zijn. Volgens mij is het gewoon een ordinaire maatregel m de binnenlandse opleidingsmarkt te beschermen en om zelf meer geld binnen te harken :( .
Voor zover ik weet is bovenstaand een volwaardig Europees vliegbewijs. Er staat zelfs een QR code op naar het toekomstige systeem, waar de RDW nog niet eens aan voldoet. Je hoeft namelijk geen vliegbewijs uit je eigen land te hebben, omdat hij overal in Europa geldig is.
Het Nederlandse vliegbewijs ziet er vrijwel hetzelfde uit, ook met de tekst "Bewijs van voltooiing van een online theorie-examen"
Afbeeldingslocatie: https://www.dronewatch.nl/wp-content/uploads/2019/10/voorbeeld-EU-dronebewijs-RDW.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luc45 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:00:
[...]

Voor zover ik weet is bovenstaand een volwaardig Europees vliegbewijs. Er staat zelfs een QR code op naar het toekomstige systeem, waar de RDW nog niet eens aan voldoet. Je hoeft namelijk geen vliegbewijs uit je eigen land te hebben, omdat hij overal in Europa geldig is.
Het Nederlandse vliegbewijs ziet er vrijwel hetzelfde uit, ook met de tekst "Bewijs van voltooiing van een online theorie-examen"
[Afbeelding]
ik heb zelf nog geen vliegbewijs aangevraagd, omdat ik als ROC-Light vlieger vrijstelling ga krijgen, maar met bovenstaand bewijs van voltooiing moet je een vliegbewijs aanvragen bij de RDW (kosten 10 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc45
SpeedingWilly schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:08:
[...]

ik heb zelf nog geen vliegbewijs aangevraagd, omdat ik als ROC-Light vlieger vrijstelling ga krijgen, maar met bovenstaand bewijs van voltooiing moet je een vliegbewijs aanvragen bij de RDW (kosten 10 euro).
En vervolgens staat dit op de site van de RDW:
Na de betaling ontvangt u van ons het vliegbewijs per mail.
Voor de categorie A1A3 ontvangt u een Europees vliegbewijs dat ‘bewijs van voltooiing theorie-examen’ wordt genoemd.
Voor de categorie A2 ontvangt u een Europees vliegbewijs dat ‘vaardigheidsbewijs’ wordt genoemd.
Dat is toch precies het vliegbewijs wat ik hier zojuist post, net zoals die uit Ierland/Luxemburg/Oostenrijk of waar je hem ook behaalt.
Ik heb de Nederlandse route niet gevolgd, maar ik dacht dat als je het examen hebt voltooid, dit alleen een vinkje in het RDW systeem is, hier krijg je geen bewijs bij wat je moet inleveren. In de gratis EU landen krijg je het bewijs direct bij de instantie waar je ook de test afneemt, omdat dit niet door commerciele organisaties afgehandeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luc45 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:13:
[...]

En vervolgens staat dit op de site van de RDW:

[...]

Dat is toch precies het vliegbewijs wat ik hier zojuist post, net zoals die uit Ierland/Luxemburg/Oostenrijk of waar je hem ook behaalt.
Ik heb de Nederlandse route niet gevolgd, maar ik dacht dat als je het examen hebt voltooid, dit alleen een vinkje in het RDW systeem is, hier krijg je geen bewijs bij wat je moet inleveren. In de gratis EU landen krijg je het bewijs direct bij de instantie waar je ook de test afneemt, omdat dit niet door commerciele organisaties afgehandeld wordt.
Het is idd zeer onduidelijk. Waar het mij om gaat is dat mensen niet moeten denken dat het stopt bij het behalen van het A1/A3 examen of A2 examen (in Nederland!). De laatste stap is het aanvragen van het vliegbewijs bij de RDW (en dus 10 euro aftikken). En het probleem is dat behaalde examens van A1/A3 en/of A2 in andere EU landen dus (nog) niet geaccepteerd worden door de RDW. Deze laatste stap is misschien (nu) nog mogelijk in andere EU landen. Als je deze laatste stap in een ander EU land hebt voltooid, dan zit is idd goed.

Als mensen het onderstaande 'proof of completion' certificaat gehaald hebben, zoals ik dat in Ierland gehaald heb (gewoon omdat het kan :) ), dan zijn ze er dus nog niet als ze examen in Nederland gedaan hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saPRqQbZh_gppGLxSAQdNLoNizs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u4WkzSe8EKkiHDdHzI9fd2a0.png?f=fotoalbum_large

P.S. privé gegevens (zoals het exploitantnummer) op dit bewijs zijn gewist en de QR code werkt niet :)

[ Voor 26% gewijzigd door SpeedingWilly op 18-03-2021 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc45
SpeedingWilly schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:15:
[...]

Het is idd zeer onduidelijk. Waar het mij om gaat is dat mensen niet moeten denken dat het stopt bij het behalen van het A1/A3 examen of A2 examen. De laatste stap is het aanvragen van het vliegbewijs bij de RDW (en dus 10 euro aftikken). En het probleem is dat behaalde examens van A1/A3 en/of A2 in andere EU landen dus (nog) niet geaccepteerd worden door de RDW.
Examens van andere landen hoeven niet geaccepteerd te worden door de RDW, omdat deze landen zelf een Europees geldend vliegebwijs uitgeven wat je mag gebruiken. Het enige probleem wat je daarmee hebt is dat je hierdoor niet A1/A3 in het buitenland en A2 in Nederland kunt behalen, omdat de koppeling er (nog) niet is. Dus alleen als je A2 wilt, moet je bij de RDW aankloppen. In het buitenland zijn er nog geen gratis varianten hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luc45 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:17:
[...]

Examens van andere landen hoeven niet geaccepteerd te worden door de RDW, omdat deze landen zelf een Europees geldend vliegebwijs uitgeven wat je mag gebruiken. Het enige probleem wat je daarmee hebt is dat je hierdoor niet A1/A3 in het buitenland en A2 in Nederland kunt behalen, omdat de koppeling er (nog) niet is. Dus alleen als je A2 wilt, moet je bij de RDW aankloppen. In het buitenland zijn er nog geen gratis varianten hiervoor.
Klopt, als je je best doet kun je buiten NL je A1/A3 'proof of completion' halen, en daarna krijg je het vliegbewijs. A2 is buiten NL via een gratis route (nog) niet te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luc45 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:00:
[...]
Voor zover ik weet is bovenstaand een volwaardig Europees vliegbewijs. Er staat zelfs een QR code op naar het toekomstige systeem, waar de RDW nog niet eens aan voldoet.
[...]
Wij moeten hier in Nederland weer extra geld aftikken voor het vliegbewijs! ik weet idd niet of wij daarin het enigste EU land zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

SpeedingWilly schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:19:
[...]

Klopt, als je je best doet kun je buiten NL je A1/A3 'proof of completion' halen, en daarna krijg je het vliegbewijs. A2 is buiten NL via een gratis route (nog) niet te halen.
Voor mensen in Belgie is A2 wel gratis te doen, tenminste het examen, er worden geen gratis oefeningen voor aangeboden. Examen is ook echt fysiek in Brussel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jules_nl
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-09-2023
Hey!

ik heb een mini 2 binnen gekregen en moet nu overwegen of ik nog een care refreshment abonnement wil afsluiten. Ik twijfel hierover omdat ik ook een electronica verzekering heb lopen waar veel van de mogelijke schade ook mee gedekt wordt.

Ik vraag me alleen af of dat 1 year plan (49 euro uit m'n hoofd) ook gelijk één replacement is. Of het zo dat ik nu 49 euro betaal en als m'n drone dan kapot is ik daarboven op nog een replacement moet betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc45
Jules_nl schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:54:
Ik vraag me alleen af of dat 1 year plan (49 euro uit m'n hoofd) ook gelijk één replacement is. Of het zo dat ik nu 49 euro betaal en als m'n drone dan kapot is ik daarboven op nog een replacement moet betalen?
Nee, die verzekering staat daar los van. Op het moment dat je hem kapot vliegt, kun je voor 49 euro een nieuwe krijgen, mits je de verzekering hebt. Mocht je de drone laten verdrinken, moet je hem wel opduiken, omdat je hem fysiek moet opsturen.

Hoe het met andere verzekeringen zit weet ik niet, ik heb wel gehoord dat ze bij care refresh heel makkelijk zijn, je stuurt hem op en hebt een paar dagen later een vervangende. Bij een reguliere verzekering zal dit wel langer duren en is ook maar de vraag wat je vergoed gaat krijgen.

Ik heb hem zelf wel aangeschaft, het is best wel wat geld natuurlijk, maar als het er op aan komt is het een schijntje. Een nieuwe drone aanschaffen is toch een heel stuk duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 15:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

SpeedingWilly schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:15:
[...]

Het is idd zeer onduidelijk. Waar het mij om gaat is dat mensen niet moeten denken dat het stopt bij het behalen van het A1/A3 examen of A2 examen (in Nederland!). De laatste stap is het aanvragen van het vliegbewijs bij de RDW (en dus 10 euro aftikken). En het probleem is dat behaalde examens van A1/A3 en/of A2 in andere EU landen dus (nog) niet geaccepteerd worden door de RDW. Deze laatste stap is misschien (nu) nog mogelijk in andere EU landen. Als je deze laatste stap in een ander EU land hebt voltooid, dan zit is idd goed.

Als mensen het onderstaande 'proof of completion' certificaat gehaald hebben, zoals ik dat in Ierland gehaald heb (gewoon omdat het kan :) ), dan zijn ze er dus nog niet als ze examen in Nederland gedaan hebben.

[Afbeelding]

P.S. privé gegevens (zoals het exploitantnummer) op dit bewijs zijn gewist en de QR code werkt niet :)
Het plaatje is het vliegbewijs. Wat je in Ierland hebt gehaald, komt rechtstreeks van de luchtvaart autoriteit. In NL moet je bij een aangesloten bedrijf de cursus doen, daar krijg je bij voltooiing een code mee, die je bij de RDW kan intikken en daarmee het Nederlandse equivalent ervan krijgt. Waar je dus in Ierland tot voor kort de cursus gratis kon doen en gratis examen met vliegbewijs, moeten we in NL eerst een betaalde cursus doen en na voltooiing mag je ook nog eens bij het RDW het gegenereerde bewijs "kopen" voor een tientje. Daarom kan je die bewijzen uit het buitenland niet koppelen via het RDW, omdat je het bewijs al hebt.

Het moet in NL weer eens duur en complex gedaan worden, terwijl dit makkelijk op een vergelijkbare wijze als bijvoorbeeld Ierland gedaan had kunnen worden door de luchtvaartautoriteit. Snap sowieso niet dat dit bij het RDW is neergelegd, omdat dit totaal geen partij is in luchtvaart gerelateerde zaken. Tenminste totdat dit draak van een NL-systeem werd ingevoerd.
Luc45 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:10:
[...]

Mocht je de drone laten verdrinken, moet je hem wel opduiken, omdat je hem fysiek moet opsturen.
1x is dat niet het geval sinds kort. Als je je drone hebt gekoppeld aan je Fly app, dan ben je met de Care verzekering van DJI ook verzekerd voor 1x niet retourneren als je hem kwijt bent. Denk dat de interne ID van die bewuste drone door DJI wordt disabled, waardoor fraude met deze verzekering niet mogelijk is, omdat de oude verloren drone simpelweg niet meer zal vliegen als je die toch werkend hebt. Voor de exacte regels moet je even op de site van DJI kijken. Wel moet je voor deze replacement ook de fee betalen.

[ Voor 14% gewijzigd door thunder8 op 18-03-2021 14:45 ]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc45
thunder8 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:09:
[...]
1x is dat niet het geval sinds kort. Als je je drone hebt gekoppeld aan je Fly app, dan ben je met de Care verzekering van DJI ook verzekerd voor 1x niet retourneren als je hem kwijt bent. Denk dat de interne ID van die bewuste drone door DJI wordt disabled, waardoor fraude met deze verzekering niet mogelijk is, omdat de oude verloren drone simpelweg niet meer zal vliegen als je die toch werkend hebt. Voor de exacte regels moet je even op de site van DJI kijken. Wel moet je voor deze replacement ook de fee betalen.
Goeie inderdaad, dat is nieuw ja. Helemaal vergeten, had hem al afgesloten voordat dit zo was. Thanks voor de aanvulling _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vandaag weer gevlogen tijdens een workshop met de Mini 2. Blijft een erg fijne Drone om te gebruiken! Het valt mij ook op dat omstanders positief reageren op de Drone. Weinig geluid(soverlast) en dus niet hinderlijk voor passanten.

Wat me opviel: bij wat wind in de Cine mode (de langzame mode) gaat de Drone vrij snel mee driften met de wind omdat het vermogen en snelheid in deze modus dus beperkt is. In principe zou DJI de firmware zo moeten aanpassen dat de Drone wel stil blijft hangen bij wat meer wind (dus wat meer vermogen toelaten als dat nodig is), maar wel tijdens vliegen in Cine mode de (voorwaartse) snelheid beperken. Wat ruimte voor verbetering dus! :)

Vraagje: heeft iemand tips voor een goede viewer waarin de geschoten sphere panorama’s te bekijken zijn (b.v. Met PC via applicatie en via webbrowser)?

[ Voor 10% gewijzigd door SpeedingWilly op 19-03-2021 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSEDA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:50
SpeedingWilly schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:45:

Vraagje: heeft iemand tips voor een goede viewer waarin de geschoten sphere panorama’s te bekijken zijn (b.v. Met PC via applicatie en via webbrowser)?
Je zou Pannellum kunnen proberen. Daarme kan je de panoramas in je webbrowser bekijken. Is open source: https://pannellum.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DarkSEDA schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 23:23:
[...]
Je zou Pannellum kunnen proberen. Daarme kan je de panoramas in je webbrowser bekijken. Is open source: https://pannellum.org/
Thanks, maar dat bedoel ik niet. Ik gebruik zelf de iPanorama 360 plugin voor mijn site. Die werkt prima.

Ik bedoel een programma voor op de PC of een website waar ik (snel) mijn geschoten sphere panorama’s kan bekijken (dus niet voor op een website).

Voor de mensen die dit niet weten: de DJI Fly app kan deze panos ook prima laten zien in de viewer. Maar ik wil op een groot scherm kunnen kijken op de PC, vandaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 20:59

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Leuk filmpje van Scheveningen gemaakt met de mini.

[ Voor 101% gewijzigd door martinvdm op 21-03-2021 14:08 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 19:53

GJA

SpeedingWilly schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 07:37:
[...]

Thanks, maar dat bedoel ik niet. Ik gebruik zelf de iPanorama 360 plugin voor mijn site. Die werkt prima.

Ik bedoel een programma voor op de PC of een website waar ik (snel) mijn geschoten sphere panorama’s kan bekijken (dus niet voor op een website).

Voor de mensen die dit niet weten: de DJI Fly app kan deze panos ook prima laten zien in de viewer. Maar ik wil op een groot scherm kunnen kijken op de PC, vandaar.
Zou GoPro VR Player voor je kunnen werken?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thanks voor de suggestie. Echter (via jouw link) wordt deze applicatie niet meer aangeboden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003

Mars Warrior

Earth, the final frontier

SpeedingWilly schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:01:
[...]

Thanks voor de suggestie. Echter (via jouw link) wordt deze applicatie niet meer aangeboden.
Versie 3 is gewoon te downloaden: https://community.gopro.c...r-desktop-FAQ/ta-p/394345

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 10:18
Drone vs graafmachine... 0 - 1

Vandaag met het maken van beelden tegen de arm van een stilstaande graafmachine gevlogen op de bouwplaats. Was ook niet heel snugger bezig. Maar de mini 2 is super sterk zeg.
Een hapje uit de propeller was de enige schade. Setje nieuwe erop en vliegen maar. Was al bang dat dit m'n eerste care and refresh zou worden 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Fireball86 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:14:
Drone vs graafmachine... 0 - 1

Vandaag met het maken van beelden tegen de arm van een stilstaande graafmachine gevlogen op de bouwplaats. Was ook niet heel snugger bezig. Maar de mini 2 is super sterk zeg.
Een hapje uit de propeller was de enige schade. Setje nieuwe erop en vliegen maar. Was al bang dat dit m'n eerste care and refresh zou worden 8)7
De Mini 2 is heel licht, dus dan valt de schade meestal ook wel mee bij zo’n lichte drone. Schade aan gimbal is denk ik het grootste risico.

Het aantal views van mijn Mini 2 review is inmiddels de 25 duizend views gepasseerd! _/-\o_ Tijd voor een kleine update na 4 maanden gebruik (zie onderaan de review).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
SpeedingWilly schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:30:
[...]

De Mini 2 is heel licht, dus dan valt de schade meestal ook wel mee bij zo’n lichte drone. Schade aan gimbal is denk ik het grootste risico.

Het aantal views van mijn Mini 2 review is inmiddels de 25 duizend views gepasseerd! _/-\o_ Tijd voor een kleine update na 4 maanden gebruik (zie onderaan de review).
Mijn geluk is ook wel een beetje geweest dat hij ondersteboven terecht kwam. Dus de gimbal is niet geraakt.

Gefeliciteerd met deze mijlpaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:44
Ik ben trouwens wel helemaal blij met de tas van de Mini 2. De draagband vind ik ook handig en ik zou zelf geen carry case meer willen :P

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!
S0epkip schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:13:
Ik ben trouwens wel helemaal blij met de tas van de Mini 2. De draagband vind ik ook handig en ik zou zelf geen carry case meer willen :P
Mooi! Verschillende mensen, verschillende wensen!

Zelf ben ik blij met een compacte Carry case (SunnyLife) voor de tripjes waar ik zo compact mogelijk wil zijn. Deze case past desgewenst weer in een rugzak. Voor het opslaan van alle Mini 2 spullen en voor workshops gebruik ik een grotere koffer (hardcase) waar alles in past.

Ik zal binnenkort eens foto’s maken van deze 2 cases.

[ Voor 4% gewijzigd door SpeedingWilly op 22-03-2021 20:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

[...]

Die van mij staat ook net online: productreview: DJI Mini 2 Combo - Wit, Zwart review door qless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
Gezien mijn aanvlieging met een graafmachine gisteren, wil ik een propeller guard gaan kopen. Research heeft mijn keuze in elk geval teruggebracht naar de DJI propeller guard (origineel) of de pgytech propeller cage. Wat zou jullie advies zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 16:06

Flipmo

OMG !!

Fireball86 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:41:
Gezien mijn aanvlieging met een graafmachine gisteren, wil ik een propeller guard gaan kopen. Research heeft mijn keuze in elk geval teruggebracht naar de DJI propeller guard (origineel) of de pgytech propeller cage. Wat zou jullie advies zijn?
beter uitkijken ;)

Bij mijn flymore zit de standaard guard van DJI, maar die ligt nog ergens in een doos, ondanks dat ik zelf ook al een aanvaring heb gehad met een paar takken :)

[ Voor 17% gewijzigd door Flipmo op 23-03-2021 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
Ik zit de laatste dagen filmpjes van de DJI FVP drone op YouTube te kijken.
Wat een bruut apparaat is dat toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fireball86 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:41:
Een ongelukje zit in een klein hoekje, maar ik zou je een propguard niet aanraden. In de praktijk gebruik je die 1 maal, en ligt daarna in de hoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nette review hoor! Hebben lezers een second opinion! 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bak-banaan
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 29-06 20:30
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben momenteel aan het orienteren op een drone met sterke voorkeur op de DJI mini 2 omdat je hiervoor geen vliegbwijs nodig hebt.

Ik heb een aantal keren de vliegkaart van NL gezien echter is het mij niet geheel duidelijk of ik nu wel of niet mag vliegen in mijn woonplaats (Hengelo). Er zit een grote rode rechthoek omheen maar ik kan niet achterhalen of dit nu een no-fly zone is of niet. Kan iemand mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Bak-banaan schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:22:
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben momenteel aan het orienteren op een drone met sterke voorkeur op de DJI mini 2 omdat je hiervoor geen vliegbwijs nodig hebt.

Ik heb een aantal keren de vliegkaart van NL gezien echter is het mij niet geheel duidelijk of ik nu wel of niet mag vliegen in mijn woonplaats (Hengelo). Er zit een grote rode rechthoek omheen maar ik kan niet achterhalen of dit nu een no-fly zone is of niet. Kan iemand mij helpen?
in de Go drone app staat een groot vak om Enschede / Hengelo OV, hier mag dan ook niet gevlogen worden
Als je in Hengelo Gld woont kan je hem rustig de lucht in sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bak-banaan
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 29-06 20:30
Flipmo schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:34:
[...]

in de Go drone app staat een groot vak om Enschede / Hengelo OV, hier mag dan ook niet gevlogen worden
Als je in Hengelo Gld woont kan je hem rustig de lucht in sturen :)
Hi Flipmo, het gaat inderdaad om Hengelo (Ov) wat voor soort zone is het? Heeft het een specifieke naam? Ik loop namelijk te klooien met de filters... Dat zou wel erg jammer zijn en maakt mijn keuze wel makkelijker 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Bak-banaan schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:39:
[...]

Hi Flipmo, het gaat inderdaad om Hengelo (Ov) wat voor soort zone is het? Heeft het een specifieke naam? Ik loop namelijk te klooien met de filters... Dat zou wel erg jammer zijn en maakt mijn keuze wel makkelijker 8)7
een rode zone is het, dus een gesloten luchtruim waar je niet met je drone de lucht in mag.
Rode zones zijn gereguleerde gebieden met een hoog risico en het gebruik van je drone kan gevaarlijk of verboden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 15:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Bak-banaan schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:39:
[...]

Hengelo is waarschijnlijk een NoFlyZone vanwege Thales en de testopstellingen die ze hebben staan voor Radar. Dat was zelfs een reden waarom er in Enschede niet hoger dan X meter gebouwd mocht worden in het verleden. Daarnaast natuurlijk een grote NFZ vanwege vliegbasis Twenthe.

Hoewel het natuurlijk fijn is om bij je huis te mogen vliegen, zou dat niet de reden moeten zijn om daar een Drone voor te kopen. Dat doe je een paar keer en dan heb je het wel gezien. Je zou dan sowieso gaan zoeken naar andere interessante plekken om te gaan vliegen en filmen. :) Ik woon zelf in Enschede en mag daar bijna nergens in de stad vliegen. Ben om te proberen een paar keer in de winter naar het Rutbeek geweest en ga straks met warmer weer en meer tijd op zoek naar leuke locaties in de omgeving waar wel gevlogen mag worden. Met warmer weer is ook een recreatiegebied met zonnebaders offlimits vanwege privacy en terecht trouwens. :)

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsmaal
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Als geïnteresseerde in de DJI Mini 2 en Mavic Air 2 ben ik een van de lezers. Een puike review!. Desondanks zie ik af van een drone aanschaffen (Mini 2).

Belangrijkste reden is de talrijke NFZ en Natura 2000 gebieden in en buiten NL. Ik woon in en nabij gelegen no-fly zones en niet ver van Natura 2000 gebieden. Ondanks de vlakbij gelegen uitgestrekte weilanden en natuur verbiedt de Gemeente expliciet vliegen met drones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wsmaal schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:50:
[...]
Als geïnteresseerde in de DJI Mini 2 en Mavic Air 2 ben ik een van de lezers. Een puike review!. Desondanks zie ik af van een drone aanschaffen (Mini 2).

Belangrijkste reden is de talrijke NFZ en Natura 2000 gebieden in en buiten NL. Ik woon in en nabij gelegen no-fly zones en niet ver van Natura 2000 gebieden. Ondanks de vlakbij gelegen uitgestrekte weilanden en natuur verbiedt de Gemeente expliciet vliegen met drones.
Ik kan het me helemaal voorstellen! Ik woon ook in een grote NFZ. En buiten die zone ook talrijke natura 2000 gebieden. Er zijn gelukkig ook nog gebieden waar je wel vrij mag vliegen. Verder ben ik niet roomser dan de paus :*) >:) . Ik ben overigens nog nooit een handhaver tegengekomen, en heb al 1000 kilometers ‘op te teller staan’. Ik probeer overal veilig te vliegen en in hanteer de regel ‘als de drone nu uit de lucht valt, veroorzaak ik dan schade’? Ik vlieg dus nergens waar het antwoord ‘ja’ is.

Maar als ik 1 reden zou moeten noemen om geen drone te kopen, of te stoppen met vliegen, is het wel dat Nederland idd 1 grote NFZ is. Hopelijk gaat dit nog veranderen in de toekomst als deze zones aangepast gaan worden.

[ Voor 7% gewijzigd door SpeedingWilly op 23-03-2021 20:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
SpeedingWilly schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:01:
[...]

Ik kan het me helemaal voorstellen! Ik woon ook in een grote NFZ. En buiten die zone ook talrijke natura 2000 gebieden. Er zijn gelukkig ook nog gebieden waar je wel vrij mag vliegen. Verder ben ik niet roomser dan de paus :*) >:) . Ik ben overigens nog nooit een handhaver tegengekomen, en heb al 1000 kilometers ‘op te teller staan’. Ik probeer overal veilig te vliegen en in hanteer de regel ‘als de drone nu uit de lucht valt, veroorzaak ik dan schade’? Ik vlieg dus nergens waar het antwoord ‘ja’ is.

Maar als ik 1 reden zou moeten noemen om geen drone te kopen, of te stoppen met vliegen, is het wel dat Nederland idd 1 grote NFZ is. Hopelijk gaat dit nog veranderen in de toekomst als deze zones aangepast gaan worden.
^ dit :)

Woon zelf ook aan de rand van een NFZ, midden op de platteland. Natuurlijk kun je dan wel 'veilig' een vluchtje maken, ondanks dat het volgens de letter van de wet niet mag. De lol is er alleen snel af, aangezien je het na een paar keer wel gezien hebt. Uiteindelijk ga je toch op pad om nieuwe locaties te bekijken.

Nog een tip voor de Mini (2) vliegers: je kunt gratis de A1/A3-cursus in Luxemburg volgen. Ondanks dat het niet verplicht is leer je toch een hoop, vooral het stukje risico's inschatten is erg nuttig. Over de geldigheid van het certificaat bestaat wat discussie, maar het verrijkt je kennis sowieso :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:18
Vandaag mijn nieuwe mini2 de lucht ingelaten.
Had hiervoor de mavic mini 1 en wat een verschil met bereik!

Hierbij een leuke panorama van het Naarderbos in Naarden.

https://teliportme.com/view/1877778

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

LoneGunman schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:32:
[...]

Nog een tip voor de Mini (2) vliegers: je kunt gratis de A1/A3-cursus in Luxemburg volgen. Ondanks dat het niet verplicht is leer je toch een hoop, vooral het stukje risico's inschatten is erg nuttig. Over de geldigheid van het certificaat bestaat wat discussie, maar het verrijkt je kennis sowieso :)
Je hebt de A1/A3 inderdaad niet nodig, maar de cursus zelf is al erg nuttig, je leert er altijd wat van. Er zit wel flink wat verschil in tussen de landen, ik heb hem eerst in Ierland gehaald (toen nog gratis was) en daarna in Belgie toen bleek dat die ook gratis was (ik woon in Belgie, dus moest hier toch al registreren), maar de Belgische A1/A3 was echt stuk moeilijker dan de Ierse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
qless schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:22:
[...]

Je hebt de A1/A3 inderdaad niet nodig, maar de cursus zelf is al erg nuttig, je leert er altijd wat van. Er zit wel flink wat verschil in tussen de landen, ik heb hem eerst in Ierland gehaald (toen nog gratis was) en daarna in Belgie toen bleek dat die ook gratis was (ik woon in Belgie, dus moest hier toch al registreren), maar de Belgische A1/A3 was echt stuk moeilijker dan de Ierse.
Klopt, er zit wat verschil in tussen de landen onderling. Ik meende het nachtvliegen (mag in NL niet, LU wel dacht ik) en b.v. het verplicht verzekerd zijn in LU. Maar goed, de basis is wel hetzelfde en het vliegen komt ook grotendeels neer op 'common sense' en risicovermijdend keuzes maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
qless schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:22:
[...]

Inderdaad. Het beste kan de NL overheid dit ook gratis maken en verplichten.
Geen overbodige luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RBH

RBH

Gisteren voor het eerst gevlogen met de MINI 2. Ik had van te voren de batterij ongeveer twee uur lang opgeladen, maar ik heb alsnog maar 5 minuten kunnen vliegen voordat hij al een signaal gaf 'Battery low, RTH'. Nu ga ik hem vandaag maar even wat langer opladen en kijken of de accu wat voller raakt.

Heb wel veel respect gekregen voor de filmpjes die ik nu zo zie, vliegen met zo'n ding is niet makkelijk. :D Ben hem ook een paar keer uit het zicht verloren, hij is echt flink klein en als je een beetje weg vliegt dan hoor je hem al niet meer. Heb verder helemaal geen filmpjes gemaakt, maar alleen een paar luchtfotootjes gemaakt. Ik hoop vanavond weer een tweede poging te kunnen doen.

Fotootje om niet helemaal een post met alleen maar tekst te plaatsen. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/T4Y5cQw/JWCOE4973.jpg

Heeft een van jullie trouwens DJI Select? Ik vraag mij af of dat nu echt een meerwaarde biedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RBH schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:42:
Heeft een van jullie trouwens DJI Select? Ik vraag mij af of dat nu echt een meerwaarde biedt.
Lees de berichten hier in het topic even door. Dit onderwerp is al een aantal keer voorbij gekomen. Of je het waard vind zul je zelf moeten afwegen. Overigens is het aanvragen van DJI Select lastiger als je de drone al (langer dan 48 uur) hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RBH

RBH

SpeedingWilly schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:02:
[...]

Lees de berichten hier in het topic even door. Dit onderwerp is al een aantal keer voorbij gekomen. Of je het waard vind zul je zelf moeten afwegen. Overigens is het aanvragen van DJI Select lastiger als je de drone al (langer dan 48 uur) hebt.
Bedoel je niet DJI Care Refresh? Zo te zien is DJI Select tot 15 dagen na aanschaf nog te activeren. Maar ik zal alsnog even (beter) het topic doorzoeken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RBH schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:16:
[...]
Bedoel je niet DJI Care Refresh? Zo te zien is DJI Select tot 15 dagen na aanschaf nog te activeren. Maar ik zal alsnog even (beter) het topic doorzoeken. ;)
Sorry, mijn fout. Niet goed gelezen :X

Over DJI Select heb ik een duidelijke mening. Niet doen! Ik ben er ook een aantal keren ingestonken.

Je krijgt bij DJI Select een 50% kortingscode coupon op DJI Care Refresh en 4x 20% kortingscoupons op losse onderdelen (zoals accu's) e.d. Deze coupons zijn 1 jaar geldig. Over het algemeen werken deze codes op oudere onderdelen en er zijn veel uitsluitingen (zie DJI site).

De DJI Care Select coupon werkt b.v. niet op de nieuwe DJI FPV drone. Ik heb 2.5 jaar geleden overigens wel de coupon kunnen gebruiken bij de DJI Mavic 2 Pro.

Echter werken deze coupons NOOIT op nieuwe drones en onderdelen. Als je een accu van een DJI Mavic 2 wilt kopen, prima, maar bij veel onderdelen werkt het gewoon niet. Deze coupon code werk inmiddels wel op een aantal Mini 2 onderdelen, zoals accu's. Je bespaart dan 11 euro.

Ik zou het niet doen tenzij je op voorhand weet dat je de investering er uit zal halen. Ik heb op het moment DJI Select coupons. Als iemand wil weten of die toepasbaar zijn op een specifiek product dan wil ik wel even kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door SpeedingWilly op 31-03-2021 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RBH schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:16:
[...]
Zo te zien is DJI Select tot 15 dagen na aanschaf nog te activeren. Maar ik zal alsnog even (beter) het topic doorzoeken. ;)
DJI Select is vaker aan te schaffen, zeker als je al eens bij DJI zelf online wat hebt gekocht. Normale prijs is €49,-, maar soms komt DJI ook met een aanbieding voor €29,- zoals tijdens Black Friday, of als je Select coupons verlopen.

[ Voor 3% gewijzigd door SpeedingWilly op 31-03-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH

RBH

Thanks voor de uitgebreide reactie! Dat wordt hem niet voor mij dan voorlopig. Zo'n €29 euro actie is nog wel interessant tegen die tijd wellicht. :)

Wel nog met wat opgebouwde credits een propellor strap besteld, toch wel handig met vervoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapmansz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-08 18:40
Mavic mini uit de mottenballen getrokken, accu's opgeladen en mijn oude telefoon dedicated device gemaakt na een factory reset.

Kwam toch wel wat problemen tegen:

- DJI Fly app niet meer te vinden in de play store, via mijn apps wel kunnen vinden.
- Tijdens opstijgen trok de drone naar achteren en na landen een ESC error => opgelost met propellors vervangen
- Camerabeeld op zwart na testen met foto / video modes => opgelost na herstart telefoon

Fly app uit de 'mijn apps' in de Android play store bleek niet de meest recente versie te zijn, meest recente versie (1.3.0) gesideload vanaf de DJI site:
https://www.dji.com/nl/dji-fly#download

Zeer apart wat betreft de app, Huaweitje via de USA of heeft DJI de zaakjes niet goed voor elkaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvsteyn
Aapmansz schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 01:53:
Mavic mini uit de mottenballen getrokken, accu's opgeladen en mijn oude telefoon dedicated device gemaakt na een factory reset.

Kwam toch wel wat problemen tegen:

- DJI Fly app niet meer te vinden in de play store, via mijn apps wel kunnen vinden.
- Tijdens opstijgen trok de drone naar achteren en na landen een ESC error => opgelost met propellors vervangen
- Camerabeeld op zwart na testen met foto / video modes => opgelost na herstart telefoon

Fly app uit de 'mijn apps' in de Android play store bleek niet de meest recente versie te zijn, meest recente versie (1.3.0) gesideload vanaf de DJI site:
https://www.dji.com/nl/dji-fly#download

Zeer apart wat betreft de app, Huaweitje via de USA of heeft DJI de zaakjes niet goed voor elkaar?
De app in de play store wordt niet meer geupdate ivm een issue tussen Google en DJI:

https://dronedj.com/2021/...bsite-not-the-play-store/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berns
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 06:37
Heb em net gedownload, idd niet meer in de plee store. niet de 1.2.4 maar de 1.3
Het lukt me niet om de app te verlaten in full screen mode. Ik swipe alle kanten op met 1 en 2 vingers, maar krijg hem niet uit full screen. (had ik al met 1.2.1) Nu zet ik de telefoon uit, of soms lukt het door de schermvergrendeling aan uit te zetten en vlug op "alles sluiten" te klikken voor de optie verdwijnt. Misschien ligt het aan de Samsung A50 van het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murc1elag0
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-08 21:52
Thanks voor de tip van het updaten van de app. Ik had nog niet door gehad dat ie was verdwenen uit de Play Store. Heb nu net 1.3.1 gedownload https://www.dji.com/nl/downloads/djiapp/dji-fly. Wel onhandig dat je nu constant moet gaan bijhouden of er updates beschikbaar zijn.

Dacht dat ik ergens had gelezen dat de usb-c op de MINI 2 ook voor data overdracht was, maar helaas. Toch maar even een nieuwe sd-kaart reader kopen.

Plaatje van 2 en halve week geleden dan als opvulling. Want ik kan die van net, nu niet delen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9Pat9mxOEgvl7lz_HV8wfDDkXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mF2oesAKtcotc2r95wpFa5Z4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berns
Ik zet de data over met de kabel in de mini2. Dat gaat sneller dan wireless (en wordt hij ook heel heet van). Misschien heb je een kabel zonder data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
berns schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 08:19:
Ik zet de data over met de kabel in de mini2. Dat gaat sneller dan wireless (en wordt hij ook heel heet van). Misschien heb je een kabel zonder data?
Ik haal gewoon het sd kaartje eruit en stop het in een cardreader. Vind ik veel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berns
SpeedingWilly schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:40:
[...]

Ik haal gewoon het sd kaartje eruit en stop het in een cardreader. Vind ik veel handiger.
Dat kan, maar het ging erom dat het mogelijk was of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consono_md110
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 20:38
Sinds een week of twee de eigenaar van een Mini 2. Geweldig dingetje, maar ja, zonder ook maar enige ervaring met drones is het al gauw geweldig nietwaar? 😊
Gisteren geslaagd voor het A1/A3-certificaat, hoewel dit niet nodig is voor de Mini 2. Via een NL-aanbieder de stof bekeken en examen gedaan. Is heel goed te doen. Best handig om de theorie te beheersen. 😎

V.w.b. de link die hierboven gegeven wordt naar versie 1.3.1 van de DJI Fly-app kom ik op de pagina waar inderdaad v1.3.1 wordt genoemd, maar éénmaal gedownload komt er toch een 1.3.0 naar binnen. Weet iemand hoe dit zit?

[ Voor 7% gewijzigd door consono_md110 op 11-04-2021 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als er mensen zijn die twijfelen tussen de aanschaf van een DJI Mini 2 en een DJI Mavic Air 2, en ze neigen de duurdere Mavic Air 2 te kiezen (vanwege de voordelen t.o.v. de DJI Mini 2), WACHT DAN NOG EVEN!!!

O-) ... :X ..... }:O

A.s. donderdag om 14:00 wordt de nieuwe DJI Mavic Air 2S geïntroduceerd door DJI!

Deze Air 2S zal wat voordelen gaan bieden t.o.v. de Air 2, en misschien voor jouw van meerwaarde. Als je toch voor de oudere Air2 wilt gaan, dan kun je vanaf donderdag waarschijnlijk op Marktplaats je slag slaan :) .

Update: afhankelijk van de voordelen die de nieuwe DJI Air 2S zal bieden, overweeg ik aanschaf van deze drone en zal ik weer een uitgebreide review schrijven.

Voorwaarde voor aanschaf voor mij moet zijn compatibiliteit met de DJI FPV Goggles v2 en een nieuw EU C1 label voor de Air 2.

[ Voor 20% gewijzigd door SpeedingWilly op 13-04-2021 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Zoals het er nu uitziet krijgt de nieuw Air 2s GEEN C1 label. Dat beperkt voor gebruik in europa de mogelijkheden flink, je mag dan nog ruim een jaar in A2 vliegen, maar daarna is het A3, dus 150 meter afstand houden van zo'n beetje alles...

Mischien dat bij een toekomstige Mavic 3 er eindelijk een Cx label opkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
qless schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:00:
Zoals het er nu uitziet krijgt de nieuw Air 2s GEEN C1 label. Dat beperkt voor gebruik in europa de mogelijkheden flink, je mag dan nog ruim een jaar in A2 vliegen, maar daarna is het A3, dus 150 meter afstand houden van zo'n beetje alles...

Misschien dat bij een toekomstige Mavic 3 er eindelijk een Cx label opkomt.
Als dat zo is (en dat zou goed kunnen!), dan is het een no buy voor mij! Na dik 1,5 jaar met deze drone in A3 vliegen is niet leuk!

Dan kun je dus veel beter wachten op de Mavic 3 en lekker doorvliegen met je Mini 2 (of die nu kopen :) ). Ik vlieg lekker door met mijn Mavic 2 Pro in A2 of met de Mini 2 in A1.

[ Voor 5% gewijzigd door SpeedingWilly op 13-04-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer
  • Laatst online: 10-09 12:18

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

Gisteren deze drone besteld, best mooie gebieden hier en een Tello was leuk voor binnen en een beetje spielerij maar de camera is natuurlijk dramatisch. Wel leuk ding om mee te oefenen, kan ik het mijn kinderen ook mee leren.

Welke kaart met no-flyzones etc is het beste te gebruiken? go-drone of vliegjedroneveilig? go-drone lijkt meer up to date met notams maar vliegjedroneveilig staan de regels weer wat duidelijker..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DutchHammer schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:42:
Gisteren deze drone besteld, best mooie gebieden hier en een Tello was leuk voor binnen en een beetje spielerij maar de camera is natuurlijk dramatisch. Wel leuk ding om mee te oefenen, kan ik het mijn kinderen ook mee leren.

Welke kaart met no-flyzones etc is het beste te gebruiken? go-drone of vliegjedroneveilig? go-drone lijkt meer up to date met notams maar vliegjedroneveilig staan de regels weer wat duidelijker..
GoDrone is de app die de overheid aanhoudt! Helaas een draak van een app en niet gebruiksvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:04
qless schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:00:
Ik vrees dat voor de meeste mensen dat sowieso subcategorie A3 wordt, omdat ze hopelijk wel hun A1/A3 examen hebben afgelegd, maar niet voor A2 zijn gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mortis__Rigor schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:04:
[...]
Ik vrees dat voor de meeste mensen dat sowieso subcategorie A3 wordt, omdat ze hopelijk wel hun A1/A3 examen hebben afgelegd, maar niet voor A2 zijn gegaan.
Dat 'probleem' heb ik gelukkig niet 8) .

Maar als de Air 2S wel een EU C1 gaat krijgen, dan mag die drone wel in A1 gevlogen worden, ook na 31 dec 2022. Daarom is dat zo belangrijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• consono_md110
  • Laatst online: 11-09 20:38
Wellicht oud nieuws, maar er is blijkbaar nogal wat te doen over het ontladen van de LiPo-accu's die bij de Mini 2 geleverd worden. Deze Intelligent Flight Battery ontlaadt zichzelf volgens de handleiding tot een bepaald niveau:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSF1oA0QKnGZAgyetybnkoaihzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HckHHsRLsE1WWlfY4DCiyL4H.jpg?f=fotoalbum_large

Dit schijnt, wanneer de batterijen in de drone of in de lader blijven niet te gebeuren, wat defecte accu's tot gevolg kan hebben.

Ian in London heeft daar een filmpje op YouTube over geplaatst:

[ Voor 3% gewijzigd door consono_md110 op 14-04-2021 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
consono_md110 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:40:
...
Dit schijnt, wanneer de batterijen in de drone of in de lader blijven niet te gebeuren, wat defecte accu's tot gevolg kan hebben.
...
Geen oud nieuws voor mij. Ik wist dat niet.

Echter is het voor mij geen probleem omdat ik altijd mijn batterijen rond de 50% heb als de Drone niet gebruikt wordt. Als ze lager dan 50% zijn laad ik ze een beetje op en als ze veel voller zijn (meer dan 75%), dan vlieg ik ze wat leger.

Zo houdt ik mijn batterijen in topconditie.

Mijn 5 batterijen van de Mavic 2 Pro zijn 2.5 jaar oud en nog in topconditie. Mijn 4 batterijen van de Mini 2 zijn ook nog prima, maar die zijn uiteraard veel nieuwer.

[ Voor 6% gewijzigd door SpeedingWilly op 14-04-2021 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als iemand nog een aanbieding zoekt van een Mini 2 FMC:
https://www.mediamarkt.nl...y-more-combo-1680343.html

533 euro (als nieuwe klant aanmelden voor de nieuwsbrief 10 euro korting).

Niet meer beschikbaar!

[ Voor 29% gewijzigd door SpeedingWilly op 15-04-2021 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-09 20:26
Hoi allen , ik overweeg de aanschaf van een mini 2 . Nu zal ik het apparaat waarschijnlijk slechts incidenteel gebruiken . Zo af en toe voor de fun een plaatje schieten of filmpje op m’n werk mits dit binnen de richtlijnen valt en voor wat huis tuin en keukengebruik. Nu vroeg ik me af is het allemaal simpel uit de la te pakken zo’n minidrone of is het na 2 maanden in de la een heel circus om het beestje van de grond te krijgen ( door middel van eerst diverse updates en instellingen doorlopen op de drone en de telefoon) of is het gewoon starten en lopen maar ?

Ik vrees dat het zomaar even pakken van de drone hem niet gaat worden als het een heel gedoe is alvorens je kunt vliegen.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Codeoranje schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:03:
...
Nu vroeg ik me af is het allemaal simpel uit de la te pakken zo’n minidrone of is het na 2 maanden in de la een heel circus om het beestje van de grond te krijgen ( door middel van eerst diverse updates en instellingen doorlopen op de drone en de telefoon) of is het gewoon starten en lopen maar ?
...
Ik vind dat je heel snel je drone de lucht in hebt. Geen circus of moeilijke dingen, uiteraard moet je van te voren zorgen dat alles opgeladen is, en zo nu en dan de firmware updaten als er nieuwe functionaliteit en bugfixes zijn.

Of jij dat een ‘circus’ vind is aan jou :) . Ik vind de Mini 2 uitermate geschikt (ook door de fijne controller) om in je rugzak te gooien en in een oogwenk op locatie in de lucht te hebben.... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchHammer
  • Laatst online: 10-09 12:18

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

SpeedingWilly schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:44:
[...]

GoDrone is de app die de overheid aanhoudt! Helaas een draak van een app en niet gebruiksvriendelijk.
Vandaar ook mijn vraag.. naja met Go-Drone app plus vliegjedroneveilig en een app van ASR is het goed duidelijk te krijgen.

Afgelopen twee dagen flink kunnen "spelen" met de mini 2 en gisteren durfde ik hem naar 120m te sturen (als je speelgoed drones/tello gewend bent is dat best hoog..). en onderstaande opname gemaakt.

Nu flink veel tutorials/info zoeken zoals de tips mbt accu's hierboven..

Pagina: 1 ... 8 ... 48 Laatste

Let op:
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.

Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2