Furfoot schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:26:
[...]
Mini vs Mini 2 kwam uit op een aantal zaken voor mij:
- RAW, fotografeer en bewerk veel met lightroom en dat altijd in raw
- EU drone regels, kan nu gewoon met een sterke verbinding vanaf mijn tuin vliegen icm Occusync 2
- 10 KM/H sneller dus minder kans op fly away
- Lichter dus geen gedoe met MTOM gewicht enzo later voor classificering
- Hogere bitrate/kwaliteit video
- Stiller
- Panoramas
Ik heb gedaan wat ieder weldenkende twijfelaar zou doen, en eens gevlogen met de mini 1 van die maat.
Zoals ik al zei, ik vlieg zelf met de spark en kon hem daar dus mee vergelijken. Die ook maar meegenomen en met een paar mensen naar de dijk getrokken en ze allebei de lucht in gestuurd.
Wat me opviel:
- de park hangt stabieler stil dan de mini 1 bij dezelfde hoogte en wind.
- Opnames gemaakt op beide drones vanuit ongeveer dezelfde hoek.
- Het beeld van de mini is 'iets' rustiger, vloeiender, maar het verschil is klein in de zin dat je het ziet als
je het weet. Een gewone kijker zal het niet snel merken.
- De kwaliteit van de spark is 'wolliger' dan de mini op 2.7k en duidelijk minder helder op 1080p
- Met foto's zag ik geen verschil om eerlijk te zijn.
- De spark is na 12 minuten klaar met vliegen. de mini na ongeveer 21 minuten (het waaide wel redelijk)
Uit ervaring weet ik dat de spark bij rustiger weer meestal rnd de 14 minuten zit dus de mini zal dan wel
rond de 24 zitten, gok ik.
Opmerkelijk:
- De spark in fcc mode heeft een veel stabielere en veel betere connectie dan de mini 1 die na ongeveer
100m af en toe drops in beeld kreeg waar de spark bijna uit het zicht vloog en nog gewoon stabiel beeld
gaf.
- De apps voor de spark zijn veel meer uitgebreid en bieden veel meer mogelijkheden (litchi en dji go4) dan
de app bij de mini. Dat verrastte me omdat die laatste nieuwer is en ik dacht dat de app erbij een
uitbreiding zou zijn, geen stap terug.
Wat heb ik eraan gehad om dit te doen? Nou, het heeft mij duidelijk gemaakt dat het verschil tussen de spark en de mini 1 op sommige punten een vooruitgang is (vliegtijd, beeld kwaliteit) en andere punten niet of zelfs een achteruitgang (vlieg gedrag, bereik, de app en mogelijkheden).
Na met de mini 1 te hebben gevlogen moet ik zeggen dat het zeker een fijne drone is voor iemand die nog geen drone heeft, maar dat het voor mij geen upgrade is (komend vanaf de spark) waar ik 300 euro in wil investeren. Nu ik met de mini 1 heb gevlogen denk ik wel dat ik een inschatting kan maken voor de mini 2.
Ik zal ook proberen daar een testvlucht mee te maken, maar ik vermoed dat het bereik en het vlieggedrag beter zullen zijn en met de verbeterede camera en meer mogelijkheden om beeld te kunnen bewerken vanuit RAW wordt deze drone een stuk aantrekkelijker.
Ik heb de spark sinds 2018 en toen geïnvesteerd in nd filters en extra accu's (heb er nu 5), een tablet houder en zonnekap etc etc. Als ik zie dat deze setjes nu al vanaf 200 euro worden aangeboden op marktplaats dan weet ik dat ik meer spijt ga krijgen van hem voor zo'n lage prijs te verkopen dan hem gewoon te houden.
Die blijft dus lekker bij zijn baasje.Hi zal minder vaak gepakt worden, maar als we met een groepje zijn is het wel leuk om hem eens uit te lenen aan iemand die zelf geen drone heeft en op die manier wat b-roll materiaal te krijgen.
Ok, lang l@lverhaal dat niemand echt wil lezen, dus hier de conclusie:
De spark blijft bij mij, ik zet wat extra geld opzij, houd DJI in de gaten omtrent de retro-classificering van reeds verkochte modellen en wacht even op het voorjaar met mijn oog op de mini 2 als aanvulling op de spark, of misschien zelfs wel de mavic air 2, mits deze de juiste categorie aanduiding krijgt om (ongeveer) het zelfde te kunnen doen als nu mag met de spark.
Iedereen die heeft gereageerd, bedankt voor de input! Het was zeer behulpzaam en heeft me nog eens aangezet om te bedenken wat ik doe met mijn drone, waar ik de beelden voor nodig heb en wat ik nu al kan met de spark te vergelijken met wat ik zou kunnen doen met een mini/mini 2 en of een upgrade een dringende tekortkoming oplost voor mij.
Momenteel is dat vooral de vliegduur (12 a 14 minuten zijn zo om en je mist wel snel een goed shot) maar ik vlieg al een hele tijd met die beperking en daar raak je ook wel weer een beetje aan gewend, dan wissel je gewoon vaker van batterij en vlieg je wat dichter bij de zender
Kortom bedankt voor de input en opmerkingen en ik ga er nog even tot eind maart over slapen