Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Flipmo
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

RTH blijft idd altijd opletten.

Afgelopen zaterdag ook gevlogen. Opgestegen op een meter of 10 naast een boom. Maar na verloop van tijd een andere plek gekozen om de drone goed te kunnen volgen dicht bij wat obstakels.
Batterij werd wat leger en wilde hem terug laten komen en voor mijn voeten laten landen.
Stuurde hem mooi naar me toe, maar landen lukte op het laatst niet, hij wilde maar steeds omhoog ondanks dat mijn stick naar beneden was.
(Stond nu onder een boom, hij moest dus niet omhoog!

Drone ging natuurlijk automatisch naar RTH bij low battery. Dit snel gecancelled op het scherm en toen gewoon kunnen landen.
Altijd blijven opletten dus ;)

• Furfoot
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 17-06 14:07
Gebrek aan obstacle avoidance is zeker een gemis bij dit model, maar ook begrijpelijk voor deze prijs.

Eigenlijk moet je RTH enkel in zetten als het echt moet, het is dus altijd beter om met de hand terug te vliegen. Ook kun je heel goed zien hoe lang je nog kunt vliegen door op het batterij icoontje te klikken.

Instagram

• Erulezz
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 22:56
De 26 individuele foto's van een 360 panorama (Mini 2) zijn maar 2000 x 1500, terwijl normale foto's 4000 x 2250 zijn. Ook zie ik geen DNG bestanden in de folder, terwijl ik dit wel heb aangezet en ook zie bij normale foto's. Is dit een limitatie van de Mini 2 of kijk ik ergens over een instelling?

Ik zou graag de volledige resolutie foto's willen hebben die de Mini 2 maakt bij een 360 panorama... Als ik ze nu stitch dan is het uiteindelijk een 45 MP foto, maar dat kan veel hoger lijkt mij :Y

.. ok blijkbaar is het voor elke foto modus een aparte instelling :X morgen eens proberen

// Hoe zit dit bij de Air 2 bijvoorbeeld? In welke resolutie worden daar de individuele foto’s opgeslagen?

[Voor 26% gewijzigd door Erulezz op 23-01-2021 20:50]

In case of fire: Git commit, git push, leave building | DronePanorama - Interactieve Panorama's | AlpenCams

• Furfoot
Ik ga mijn mini 2 retouneren, heb ook last van onderstaand probleem:

YouTube: Dji Mini 2 Gimbal horizon tilt issue

Alle calibratie (IMU, Compass, RC, Gimbal) meerdere keren uitgevoerd en manueel calibreren van de gimbal helpt ook niet.

Hebben andere mensen hier ook last van?

Instagram

• Fixer
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 00:51

Fixer

FP ProMod
Dit is op zich ook best handig volgens mij.
Kost je dan $225 (voor de Mini 2) wanneer je de drone daadwerkelijk kwijtraakt.
Ook geldig wanneer je reeds een Care Refresh hebt afgesloten.

https://store.dji.com/gui...refresh-flyaway-coverage/

• JK
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14-06 21:08
Fixer schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:36:
Dit is op zich ook best handig volgens mij.
Kost je dan $225 (voor de Mini 2) wanneer je de drone daadwerkelijk kwijtraakt.
Ook geldig wanneer je reeds een Care Refresh hebt afgesloten.

https://store.dji.com/gui...refresh-flyaway-coverage/
Voor 225 dollar neem ik de gok wel en koop ik wel een nieuwe.
Vergeet ook niet dat je nog iets van 50 eur waarschijnlijk moet betalen voor een replacement, dus dan zit je al snel op 210 euro als je alles omrekent van USD naar EUR.

Hoe groot is de kans op een fly away? Als het hard waait moet je niet vliegen, als je geen gps fix hebt moet je wachten tot je dat wel hebt en de home point zal worden vernieuwd. Ik heb in elk geval in de jaren dat ik DJI drones heb, nooit een fly away meegemaakt, ook niet toen je nog handmatig de homepoint moest updaten.

Zat vanmiddag nog een filmpje te kijken van iemand die een rangetest ging doen boven de oceaan. Windje mee heen, 4 km verderop melding om terug te vliegen (batterij rond 68%)... wind tegen. Doei Mini 2! En onderweg nog gewoon een eiland zien, nog 40% battery remaining en 3 km resterend tot homepoint. Als je weet dat 1 km 28% kost en je nog 3 kilometer hebt... dan ga je landen op dat eilandje en dan regel je een boot om 'm te halen. Nee, deze zakte gewoon in de oceaan. Bye bye! :o Logisch nadenken is er soms niet bij.

• Fixer
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 00:51

Fixer

FP ProMod
JK schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:09:
[...]

Voor 225 dollar neem ik de gok wel en koop ik wel een nieuwe.
Vergeet ook niet dat je nog iets van 50 eur waarschijnlijk moet betalen voor een replacement, dus dan zit je al snel op 210 euro als je alles omrekent van USD naar EUR.

Hoe groot is de kans op een fly away? Als het hard waait moet je niet vliegen, als je geen gps fix hebt moet je wachten tot je dat wel hebt en de home point zal worden vernieuwd. Ik heb in elk geval in de jaren dat ik DJI drones heb, nooit een fly away meegemaakt, ook niet toen je nog handmatig de homepoint moest updaten.

Zat vanmiddag nog een filmpje te kijken van iemand die een rangetest ging doen boven de oceaan. Windje mee heen, 4 km verderop melding om terug te vliegen (batterij rond 68%)... wind tegen. Doei Mini 2! En onderweg nog gewoon een eiland zien, nog 40% battery remaining en 3 km resterend tot homepoint. Als je weet dat 1 km 28% kost en je nog 3 kilometer hebt... dan ga je landen op dat eilandje en dan regel je een boot om 'm te halen. Nee, deze zakte gewoon in de oceaan. Bye bye! :o Logisch nadenken is er soms niet bij.
Nouja, hoort gewoon bij Care Refresh dus mocht hij dan toch onverhoopt kwijtraken heb je voor $229 een replacement ;)

• JK
@Fixer ah ok, het is gewoon een extraatje in de Care Refresh. Ik dacht even dat je dat nog extra mocht aftikken nog voor je 'm zou laten wegvliegen. :+

• Furfoot
Volgens mij zat er altijd al wel een coulance regeling bij DJI Care met een fly away, dit is nu gewoon officieel opgenomen.

Instagram

• Furfoot
Furfoot schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:11:

Alle calibratie (IMU, Compass, RC, Gimbal) meerdere keren uitgevoerd en manueel calibreren van de gimbal helpt ook niet.

Nieuwe is binnen en deze vliegt een stuk stabieler met eigenlijk altijd wel een mooi rechte horizon. Vermoed dat mijn vorige een tweedekansje is geweest want na unboxing kreeg ik al een piepende RC waar de sticks dus calibratie benodigde, ook tijdens de eerste vlucht kreeg ik na 10 minuten al een IMU en compass warning. Nieuw model was gewoon opstijgen en helemaal geen issues.

Instagram

• bvsteyn
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17-06 13:21
Heb mijn mini inmiddels als geruime tijd, maar niet veel vlieguren. Gisteren had ik een buitenkansje om de mini weer de lucht in te gooien.. ;)

Op mijn zolder werd een nokverhoging geplaatst:

Blijft een gave drone en eenvoudig te bedienen!

[Voor 8% gewijzigd door bvsteyn op 27-01-2021 21:03]

• Prosperot
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 13-06 17:34

Prosperot

Today is a gift...

Blijkbaar wordt de DJI Fly app minder/niet actief bijgehouden in de Android app store.

Daar staat versie 1.2.1 en bij DJI zelf kan je inmiddels 1.2.4 downloaden.
Met 1.2.4 kan ik gebruik maken van de DJI Care Flyaway Coverage. Met versie 1.2.1 kon ik niet registreren.

Van het DJI forum: The DJI Fly application v1.2.4 has the following release notes :

For Android Users
- Supports in-app updates to allow you to download and install the latest version of DJI Fly.
- Adds Device Management under Profile to allow you to learn more about your DJI devices and check their usage data.
- Fixes certain issues and improves overall app stability and user experience.

For iOS Users
- DJI Fly now remembers screen orientation when launching DJI Fly using the same aircraft model with Portrait Orientation Lock enabled.
- Adds Device Management under Profile to allow you to learn more about your DJI devices and check their usage data.
- Fixes certain issues and improves overall app stability and user experience.

[Voor 6% gewijzigd door Prosperot op 28-01-2021 10:15]

• cameraman52
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 15-04 22:09
SpeedingWilly schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:59:
[...]

Dit mis je ook naast de door jou genoemde punten als je voor de Mini 2 gaat:
  • Sensor is kleiner, minder lichtgevoelig, minder instelopties, lagere fotoresolutie en lagere bitrate
  • Minder stabiel in de lucht (bij wind)
  • Bouwkwaliteit is duidelijk minder (gevolg van de noodzakelijke gewichtsbesparing)
  • Live view beelden minder scherp (720p i.p.v. 1080p)
Maar dit krijg je terug:
  • Als je een krap budget hebt bespaar je toch 450 euro t.o.v. de Mavic Air 2 FMC
  • Je hoeft geen opleiding te volgen. Vanaf 31 december 2020 is alleen een registratie benodigd voor deze drone en geen opleiding
  • Je over steden (buiten No Fly Zones) wilt vliegen (vanaf 31-12-2020)
  • Je compactheid erg belangrijk vindt. Scheelt (met de juiste case) weer een stuk met de Mavic Air 2
Bitrate is niet lager!

• Brainard
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 20-05 13:13
Ik heb een dilemma...
Ik kan van een maat een mini 1 overnemen, FMC voor 300 euro.
Ik heb zelf een spark FMC en ik wil straks, na 20223 ook kunnen blijven vliegen waar ik wil, zoals dat nu kan met de spark.
Voor 550 kan ik een mini 2 FMC kopen en had eigenlijk mijn zinnen op die drone gezet, maar toen kwam die maat met dat aanbod,
Hoe groot is het verschil tussen 1 en 2 en is dat 250 euro extra waard (bijna het dubbele dus)?
Ik twijfel echt enorm nu..
Iets in mij roept: ga voor de nieuwste maar tegelijkertijd denk ik ook... 250 euro is behoorlijk..

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 06:55
Furfoot schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:11:

Ja, na een crash. :9
Via de garantie een nieuwe drone gekregen van DJI.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Wat voor bereik halen jullie typisch met de Mavic Mini 1 over wifi? Ik heb nu een paar keer boven open veld gevlogen en met een 100-120m afstand begon mijn beeld toch wel te haperen. Valt me eigenlijk best tegen.

Was wel naast een woonwijk met veel zichtbare wifi netwerken dus dat kan misschien zorgen voor minder bereik, vandaar ook mijn vraag.

πŸ–₯️ | πŸš—

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 07:36
MadMarky schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:31:
Wat voor bereik halen jullie typisch met de Mavic Mini 1 over wifi? Ik heb nu een paar keer boven open veld gevlogen en met een 100-120m afstand begon mijn beeld toch wel te haperen. Valt me eigenlijk best tegen.

Was wel naast een woonwijk met veel zichtbare wifi netwerken dus dat kan misschien zorgen voor minder bereik, vandaar ook mijn vraag.
Ja dat maakt echt veel verschil. 100-120 is wel weinig, meestal red ik naast een woonwijk iets van 300-400 meter.
Ik vloog pas over de Oosterschelde met gemak 1000 meter. Wel goed antennes blijven richten. Blijft gewoon een zwak punt van de Mini 1. De 2 is daar echt een stuk sterker in.

πŸ…ŸπŸ…₯ πŸ…žπŸ…€πŸ…£πŸ…ŸπŸ…€πŸ…£

• Kees_B
Brainard schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:21:
Ik heb een dilemma...
Ik heb zelf een spark FMC en ik wil straks, na 20223 ook kunnen blijven vliegen waar ik wil, zoals dat nu kan met de spark.
Voor 550 kan ik een mini 2 FMC kopen en had eigenlijk mijn zinnen op die drone gezet, maar toen kwam die maat met dat aanbod,
Hoe groot is het verschil tussen 1 en 2 en is dat 250 euro extra waard (bijna het dubbele dus)?
Iets in mij roept: ga voor de nieuwste maar tegelijkertijd denk ik ook... 250 euro is behoorlijk..
Het verschil is diverse malen in dit topic besproken. Ook op andere websites kan je dat gemakkelijk vinden.
250 is inderdaad een groot verschil. Het hangt er een beetje vanaf wat voor type persoon je bent. Als je altijd het nieuwste wilt, ga je natuurlijk voor de 2. Als je weet dat je tevreden kan zijn met de 1 en je vind het fijn om die 250 te besparen dan is die keuze voordehandliggend.

Ik heb zelf de 1 en heb gekozen om niet te upgraden. Uiteindelijk is het de fotograaf die het plaatje schiet, de drone is slechts een hulpmiddel.

• Brainard
Kees_B schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:39:
[...]

Het verschil is diverse malen in dit topic besproken. Ook op andere websites kan je dat gemakkelijk vinden.
250 is inderdaad een groot verschil.
Ja de verschillen zijn me wel duidelijk.
Voor mij springen dan voor de mini 2 eruit: betere motoren, raw schieten, ocusync 2.0, optical zoom
Tov de spark gelden voor mij voor beide modellen de langere accuduur, het gewicht en de 3-assige gimbal als voordeel en het ontbreken van active tracking en hogere kwetsbaarheid als nadeel(tje)
Het hangt er een beetje vanaf wat voor type persoon je bent. Als je altijd het nieuwste wilt, ga je natuurlijk voor de 2. Als je weet dat je tevreden kan zijn met de 1 en je vind het fijn om die 250 te besparen dan is die keuze voordehandliggend.
Het is 2021 en ik heb een spark uit 2018. Ik ben dus niet iemand die meteen springt op het nieuwste maar met de nieuwe regels en de vraag of dji wel in staat gaat zijn om de spark retro actief alsnog een klasse indicator kan geven voorzie ik dat de spark na 2023 vooral op mijn kast gaat staan en dan geen waarde meer heeft. Ik heb het A1/A3 vliegbewijs behaald, maar 150 m bij alles uit de buurt moeten blijven vs de A1 klasse is wel een beperkend verschil voor mij.

De vraag is of ik tevreden kan zijn met de 1, ik hoor beperkingen in signaal van de 1. Niet dat ik KM's ver ga vliegen, maar verlies van beeld en besturing baren mij wel zorgen omdat er nogal wat elektriciteitsmasten staan waar ik wil vliegen..
Ik heb zelf de 1 en heb gekozen om niet te upgraden. Uiteindelijk is het de fotograaf die het plaatje schiet, de drone is slechts een hulpmiddel.
Dat ben ik met je eens, maar dat gaat dan over onderwerp en compositie en het kiezen van belichting in je plaatje, maar de mogelijkheid om te zoomen en RAW informatie te kunnen gebruiken in je bewerking van je gekozen shots is wel een voordeel en geeft je meer bereik om je mooie shot dat beetje extra te kunnen geven dat het verschil geeft tussen net wel of net niet een goede foto te hebben..

Ik geef wel ook meteen toe dat je op elke 100 foto's die je maakt hooguit 1 of 2 shots zult hebben waar je echt het gevoel van hebt dat je dat verschil nodig hebt om van een shot een "keeper" te kunnen maken.
Het juiste moment op de dag kiezen en de juiste hoek kiezen tov de lichtinval etc maken meer verschil.

Mijn dilemma is dat ik er in eerste instantie niet over dacht om de mini 1 te overwegen, maar met dit aanbod is het wel aantrekkelijk en dan ga ik toch twijfelen. Fotografie is geen goedkope hobby en met 250 euro kun ik nog mooie dingen doen op andere gebieden.

Maar als ik spijt krijg van de 1... dan gooi ik 300 euro weg.. dat is ook heel jammer..

• Kees_B
Brainard schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:01:
[...]

Ja de verschillen zijn me wel duidelijk.
Voor mij springen dan voor de mini 2 eruit: betere motoren, raw schieten, ocusync 2.0, optical zoom
Tov de spark gelden voor mij voor beide modellen de langere accuduur, het gewicht en de 3-assige gimbal als voordeel en het ontbreken van active tracking en hogere kwetsbaarheid als nadeel(tje)

[...]

Het is 2021 en ik heb een spark uit 2018. Ik ben dus niet iemand die meteen springt op het nieuwste maar met de nieuwe regels en de vraag of dji wel in staat gaat zijn om de spark retro actief alsnog een klasse indicator kan geven voorzie ik dat de spark na 2023 vooral op mijn kast gaat staan en dan geen waarde meer heeft. Ik heb het A1/A3 vliegbewijs behaald, maar 150 m bij alles uit de buurt moeten blijven vs de A1 klasse is wel een beperkend verschil voor mij.

De vraag is of ik tevreden kan zijn met de 1, ik hoor beperkingen in signaal van de 1. Niet dat ik KM's ver ga vliegen, maar verlies van beeld en besturing baren mij wel zorgen omdat er nogal wat elektriciteitsmasten staan waar ik wil vliegen..

[...]

Dat ben ik met je eens, maar dat gaat dan over onderwerp en compositie en het kiezen van belichting in je plaatje, maar de mogelijkheid om te zoomen en RAW informatie te kunnen gebruiken in je bewerking van je gekozen shots is wel een voordeel en geeft je meer bereik om je mooie shot dat beetje extra te kunnen geven dat het verschil geeft tussen net wel of net niet een goede foto te hebben..

Ik geef wel ook meteen toe dat je op elke 100 foto's die je maakt hooguit 1 of 2 shots zult hebben waar je echt het gevoel van hebt dat je dat verschil nodig hebt om van een shot een "keeper" te kunnen maken.
Het juiste moment op de dag kiezen en de juiste hoek kiezen tov de lichtinval etc maken meer verschil.

Mijn dilemma is dat ik er in eerste instantie niet over dacht om de mini 1 te overwegen, maar met dit aanbod is het wel aantrekkelijk en dan ga ik toch twijfelen. Fotografie is geen goedkope hobby en met 250 euro kun ik nog mooie dingen doen op andere gebieden.

Maar als ik spijt krijg van de 1... dan gooi ik 300 euro weg.. dat is ook heel jammer..
Lastig hΓ© ;) Succes met je keuze.
De Mini 2 heeft overigens geen optische zoom maar alleen digitale zoom ;)

• Brainard
Kees_B schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:04:
[...]

Lastig hΓ© ;) Succes met je keuze.
De Mini 2 heeft overigens geen optische zoom maar alleen digitale zoom ;)
Ow echt? Hmz, ik dacht optisch zonder kwaliteitsverlies. Dan heb ik dat ergens verkeerd onthouden/gelezen.
Digitaal zoomen kan ik op mijn pc natuurlijk ook gewoon met de software en hoewel het fijner is om in te zoomen vanuit 4k resolutie dan 1080p is dat voor het eindresultaat dus voor de 2 tov de 1 geen groot verschil.

Hooguit is het makkelijker om tijdens de vlucht te kunnen kijken of je bepaalde details wel goed vastlegt voor een latere zoom, maar ik vraag me dan of of ik dat in de praktijk wel veel ga gebruiken..

Dank je voor de info!

• Pausie
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 29-04 12:36
Gister voor het eerst β€˜s avonds met mijn Mini 2 gevlogen boven mijn appartement vanaf het dakterras, was toch wel zenuwachtig.

Voor het eerst een Sphere foto gemaakt, deze in de app Theta+ bewerkt.

Hier het resultaat. Ik ben er best trots op πŸ€“

Brainard schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:21:
Ik heb een dilemma...
Lees mijn review eens zou ik zeggen.

Ik zou voor de Mini 2 gaan!

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur begint!

Wel waar! Bitrate Mavic Air 2 is 120mbit en van de mini 2 100mbit. Daarnaast kan de Air 2 in h.265 opslaan (met 120mbit), terwijl de Mini 2 dit doet met de minder efficiΓ«nte h.264 codec.

• Furfoot
rimave schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:24:
[...]

Ja, na een crash. :9
Via de garantie een nieuwe drone gekregen van DJI.
Ja, ik begin steeds meer te twijfelen of mijn drone wel echt nieuw was. Probleem was al vanaf de eerste vlucht, heb de drone ook binnen de 14 dagen retour termijn kunnen vervangen.

Mini vs Mini 2 kwam uit op een aantal zaken voor mij:

- RAW, fotografeer en bewerk veel met lightroom en dat altijd in raw
- EU drone regels, kan nu gewoon met een sterke verbinding vanaf mijn tuin vliegen icm Occusync 2
- 10 KM/H sneller dus minder kans op fly away
- Lichter dus geen gedoe met MTOM gewicht enzo later voor classificering
- Hogere bitrate/kwaliteit video
- Stiller
- Panoramas

Instagram

• Brainard
Furfoot schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:26:
[...]

Mini vs Mini 2 kwam uit op een aantal zaken voor mij:

- RAW, fotografeer en bewerk veel met lightroom en dat altijd in raw
- EU drone regels, kan nu gewoon met een sterke verbinding vanaf mijn tuin vliegen icm Occusync 2
- 10 KM/H sneller dus minder kans op fly away
- Lichter dus geen gedoe met MTOM gewicht enzo later voor classificering
- Hogere bitrate/kwaliteit video
- Stiller
- Panoramas
Ik heb gedaan wat ieder weldenkende twijfelaar zou doen, en eens gevlogen met de mini 1 van die maat.
Zoals ik al zei, ik vlieg zelf met de spark en kon hem daar dus mee vergelijken. Die ook maar meegenomen en met een paar mensen naar de dijk getrokken en ze allebei de lucht in gestuurd.

Wat me opviel:
- de park hangt stabieler stil dan de mini 1 bij dezelfde hoogte en wind.
- Opnames gemaakt op beide drones vanuit ongeveer dezelfde hoek.
- Het beeld van de mini is 'iets' rustiger, vloeiender, maar het verschil is klein in de zin dat je het ziet als
je het weet. Een gewone kijker zal het niet snel merken.
- De kwaliteit van de spark is 'wolliger' dan de mini op 2.7k en duidelijk minder helder op 1080p
- Met foto's zag ik geen verschil om eerlijk te zijn.
- De spark is na 12 minuten klaar met vliegen. de mini na ongeveer 21 minuten (het waaide wel redelijk)
Uit ervaring weet ik dat de spark bij rustiger weer meestal rnd de 14 minuten zit dus de mini zal dan wel
rond de 24 zitten, gok ik.

Opmerkelijk:
- De spark in fcc mode heeft een veel stabielere en veel betere connectie dan de mini 1 die na ongeveer
100m af en toe drops in beeld kreeg waar de spark bijna uit het zicht vloog en nog gewoon stabiel beeld
gaf.
- De apps voor de spark zijn veel meer uitgebreid en bieden veel meer mogelijkheden (litchi en dji go4) dan
de app bij de mini. Dat verrastte me omdat die laatste nieuwer is en ik dacht dat de app erbij een
uitbreiding zou zijn, geen stap terug.

Wat heb ik eraan gehad om dit te doen? Nou, het heeft mij duidelijk gemaakt dat het verschil tussen de spark en de mini 1 op sommige punten een vooruitgang is (vliegtijd, beeld kwaliteit) en andere punten niet of zelfs een achteruitgang (vlieg gedrag, bereik, de app en mogelijkheden).

Na met de mini 1 te hebben gevlogen moet ik zeggen dat het zeker een fijne drone is voor iemand die nog geen drone heeft, maar dat het voor mij geen upgrade is (komend vanaf de spark) waar ik 300 euro in wil investeren. Nu ik met de mini 1 heb gevlogen denk ik wel dat ik een inschatting kan maken voor de mini 2.
Ik zal ook proberen daar een testvlucht mee te maken, maar ik vermoed dat het bereik en het vlieggedrag beter zullen zijn en met de verbeterede camera en meer mogelijkheden om beeld te kunnen bewerken vanuit RAW wordt deze drone een stuk aantrekkelijker.

Ik heb de spark sinds 2018 en toen geΓ―nvesteerd in nd filters en extra accu's (heb er nu 5), een tablet houder en zonnekap etc etc. Als ik zie dat deze setjes nu al vanaf 200 euro worden aangeboden op marktplaats dan weet ik dat ik meer spijt ga krijgen van hem voor zo'n lage prijs te verkopen dan hem gewoon te houden.

Die blijft dus lekker bij zijn baasje.Hi zal minder vaak gepakt worden, maar als we met een groepje zijn is het wel leuk om hem eens uit te lenen aan iemand die zelf geen drone heeft en op die manier wat b-roll materiaal te krijgen.

Ok, lang l@lverhaal dat niemand echt wil lezen, dus hier de conclusie:

De spark blijft bij mij, ik zet wat extra geld opzij, houd DJI in de gaten omtrent de retro-classificering van reeds verkochte modellen en wacht even op het voorjaar met mijn oog op de mini 2 als aanvulling op de spark, of misschien zelfs wel de mavic air 2, mits deze de juiste categorie aanduiding krijgt om (ongeveer) het zelfde te kunnen doen als nu mag met de spark.

Iedereen die heeft gereageerd, bedankt voor de input! Het was zeer behulpzaam en heeft me nog eens aangezet om te bedenken wat ik doe met mijn drone, waar ik de beelden voor nodig heb en wat ik nu al kan met de spark te vergelijken met wat ik zou kunnen doen met een mini/mini 2 en of een upgrade een dringende tekortkoming oplost voor mij.

Momenteel is dat vooral de vliegduur (12 a 14 minuten zijn zo om en je mist wel snel een goed shot) maar ik vlieg al een hele tijd met die beperking en daar raak je ook wel weer een beetje aan gewend, dan wissel je gewoon vaker van batterij en vlieg je wat dichter bij de zender

Kortom bedankt voor de input en opmerkingen en ik ga er nog even tot eind maart over slapen _/-\o_

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16-06 13:13
Brainard schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:55:
[...]

Ik heb gedaan wat ieder weldenkende twijfelaar zou doen, en eens gevlogen met de mini 1 van die maat.
Zoals ik al zei, ik vlieg zelf met de spark en kon hem daar dus mee vergelijken. Die ook maar meegenomen en met een paar mensen naar de dijk getrokken en ze allebei de lucht in gestuurd.

Wat me opviel:
- de park hangt stabieler stil dan de mini 1 bij dezelfde hoogte en wind.
- Opnames gemaakt op beide drones vanuit ongeveer dezelfde hoek.
- Het beeld van de mini is 'iets' rustiger, vloeiender, maar het verschil is klein in de zin dat je het ziet als
je het weet. Een gewone kijker zal het niet snel merken.
- De kwaliteit van de spark is 'wolliger' dan de mini op 2.7k en duidelijk minder helder op 1080p
- Met foto's zag ik geen verschil om eerlijk te zijn.
- De spark is na 12 minuten klaar met vliegen. de mini na ongeveer 21 minuten (het waaide wel redelijk)
Uit ervaring weet ik dat de spark bij rustiger weer meestal rnd de 14 minuten zit dus de mini zal dan wel
rond de 24 zitten, gok ik.

Opmerkelijk:
- De spark in fcc mode heeft een veel stabielere en veel betere connectie dan de mini 1 die na ongeveer
100m af en toe drops in beeld kreeg waar de spark bijna uit het zicht vloog en nog gewoon stabiel beeld
gaf.
- De apps voor de spark zijn veel meer uitgebreid en bieden veel meer mogelijkheden (litchi en dji go4) dan
de app bij de mini. Dat verrastte me omdat die laatste nieuwer is en ik dacht dat de app erbij een
uitbreiding zou zijn, geen stap terug.

Wat heb ik eraan gehad om dit te doen? Nou, het heeft mij duidelijk gemaakt dat het verschil tussen de spark en de mini 1 op sommige punten een vooruitgang is (vliegtijd, beeld kwaliteit) en andere punten niet of zelfs een achteruitgang (vlieg gedrag, bereik, de app en mogelijkheden).

Na met de mini 1 te hebben gevlogen moet ik zeggen dat het zeker een fijne drone is voor iemand die nog geen drone heeft, maar dat het voor mij geen upgrade is (komend vanaf de spark) waar ik 300 euro in wil investeren. Nu ik met de mini 1 heb gevlogen denk ik wel dat ik een inschatting kan maken voor de mini 2.
Ik zal ook proberen daar een testvlucht mee te maken, maar ik vermoed dat het bereik en het vlieggedrag beter zullen zijn en met de verbeterede camera en meer mogelijkheden om beeld te kunnen bewerken vanuit RAW wordt deze drone een stuk aantrekkelijker.

Ik heb de spark sinds 2018 en toen geΓ―nvesteerd in nd filters en extra accu's (heb er nu 5), een tablet houder en zonnekap etc etc. Als ik zie dat deze setjes nu al vanaf 200 euro worden aangeboden op marktplaats dan weet ik dat ik meer spijt ga krijgen van hem voor zo'n lage prijs te verkopen dan hem gewoon te houden.

Die blijft dus lekker bij zijn baasje.Hi zal minder vaak gepakt worden, maar als we met een groepje zijn is het wel leuk om hem eens uit te lenen aan iemand die zelf geen drone heeft en op die manier wat b-roll materiaal te krijgen.

Ok, lang l@lverhaal dat niemand echt wil lezen, dus hier de conclusie:

De spark blijft bij mij, ik zet wat extra geld opzij, houd DJI in de gaten omtrent de retro-classificering van reeds verkochte modellen en wacht even op het voorjaar met mijn oog op de mini 2 als aanvulling op de spark, of misschien zelfs wel de mavic air 2, mits deze de juiste categorie aanduiding krijgt om (ongeveer) het zelfde te kunnen doen als nu mag met de spark.

Iedereen die heeft gereageerd, bedankt voor de input! Het was zeer behulpzaam en heeft me nog eens aangezet om te bedenken wat ik doe met mijn drone, waar ik de beelden voor nodig heb en wat ik nu al kan met de spark te vergelijken met wat ik zou kunnen doen met een mini/mini 2 en of een upgrade een dringende tekortkoming oplost voor mij.

Momenteel is dat vooral de vliegduur (12 a 14 minuten zijn zo om en je mist wel snel een goed shot) maar ik vlieg al een hele tijd met die beperking en daar raak je ook wel weer een beetje aan gewend, dan wissel je gewoon vaker van batterij en vlieg je wat dichter bij de zender

Kortom bedankt voor de input en opmerkingen en ik ga er nog even tot eind maart over slapen _/-\o_
Ik denk dat je conclusie klopt: de mini 1 biedt te weinig boven de Spark qua prestaties.

Groot voordeel blijft het gewicht ivm de huidige regels. De mini 2 gaat tzt wss wel een goede upgrade zijn voor je.

2430Wp ZW

• Brainard
De mini 2 heeft mijn interesse omdat deze boven bebouwing en incidentele voorbijgangers mag vliegen. Dat is handig als je in parkjes of stedelijke omgevingen wil vliegen zonder gedoe. Na 2023 mag dit ook zonder de dan vereiste classificering en dat maakt hem dus meer "future proof". Tot de eerste drones met zo'n classificering op de markt komen is dit dus de beste keuze in dat respect.

De mavic air 2 staat op de dji site als 570 gram aangeduid en zou daarme, als dji het voor elkaar krijgt, een classering kunnen krijgen van C1 en mag dan ook in A1 worden gevlogen. In dat geval wordt deze drone ook heel interessant en misschien wel een betere keuze dan de mini 2.

Daarom zei ik al, ik ga er tot eind maart eens over denken. Dan begint het betere vliegseizoen voor hier in de omgeving en daar vlieg ik toch het meest. Met meer informatie rondom bovengenoemde zaken kan ik dan een betere keuze maken dan nu.

• Luc45
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 17-06 17:21
Een C1 aanduiding kun je alleen niet krijgen op een bestaande drone. Ik dacht wel dat DJI aan het kijken is of je de drone tegen die tijd kan swappen om wel een C1 markering te krijgen.
Luc45 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:43:
Een C1 aanduiding kun je alleen niet krijgen op een bestaande drone. Ik dacht wel dat DJI aan het kijken is of je de drone tegen die tijd kan swappen om wel een C1 markering te krijgen.
Geloof mij maar: alle bestaande DJI drones gaan geen nieuw EU CE label krijgen. Voor de Mini 2 niet erg, voor de Mavic Air 2 erg jammer!

• Brainard
SpeedingWilly schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:12:
[...]

Geloof mij maar: alle bestaande DJI drones gaan geen nieuw EU CE label krijgen. Voor de Mini 2 niet erg, voor de Mavic Air 2 erg jammer!
Mijn vermoeden is ook dat je daar gelijk in hebt, en ik vermoed zelfs dat DJI daarom snel met andere modellen gaat komen die misschien kwa specs gelijk zijn, maar dan voor de Europese markt worden geΓ―ntroduceerd als nieuwe modellen.

DJI geeft in verschillende pers uitingen aan dat ze in overleg zijn met de easa over retro classificering, maar de geluiden daar rond zijn momenteel heel stil en de easa heeft al aangegeven in principe niet open te staan voor dat idee. Kortom er is een hele kleine kans, maar ik zou er niet op gaan wachten.

Dit versterkt me alleen meer om een afwachtende houding aan te nemen en even te kijken wat de markt gaat doen voor ik een nieuwe drone koop.

Ideaal zou natuurlijk gewoon zijn als je, net als met een auto of een brommer, de kans zou krijgen om hem te laten keuren voor een status/classe. Voor twee of drie tientjes je drone afgeven bij een erkend keurstation en dan de classering krijgen met een klein kenteken zou niet verkeerd zijn. Dat zou een hoop gedoe schelen. Als het kan met een scooter, waarom dan niet met een drone he..

[Voor 16% gewijzigd door Brainard op 31-01-2021 17:00]

Als je de Mini 2 koopt loop je geen risico. Ook na 2022 mag je met deze drone hetzelfde.

• rimave
Het leuke van thuiswerken is dat je in je pauze even kunt gaan vliegen als er zich wat leuks voordoet. Dus even de Mini 2 de lucht in gegooid vanuit de achtertuin toen ik de mist/ zeedampen op zag komen:

Voor de oplettende kijker: ja de Mini 2 hangt op twee momentjes in de video eventjes stil in de lucht. Dat was niet gepland. Toen was hij het signaal met de remote kwijt. Schijnbaar heeft mist dus wel wat invloed op het signaal. Het mooie aan die twee shots is wel dat je de mist ziet 'drijven'.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• JK
Herkansing dit weekend vwb sneeuw. :) Hopelijk nu wel wat mooie shots maken op zondag of maandag. De batterijtjes zijn geladen, de controller ook. Alleen zorgen dat de batterijen 'warm' zijn als ze in de Mini 2 gaan.

• Kees_B
JK schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:10:
Herkansing dit weekend vwb sneeuw. :) Hopelijk nu wel wat mooie shots maken op zondag of maandag. De batterijtjes zijn geladen, de controller ook. Alleen zorgen dat de batterijen 'warm' zijn als ze in de Mini 2 gaan.
Inderdaad. Even in de binnenzak van je jas bewaren ofzo.
Ik denk dat zondag niet te vliegen is i.v.m. neerslag en harde wind.
Woensdag zou de mooiste dag worden, de sneeuw zal er dan nog steeds liggen maar geen idee of het dan ook nog aan de bomen plakt etc.

Helaas zitten we hier volgende week precies in een TRA :(

• Erulezz
Sinds een paar weken een Mini 2, mijn eerste drone, en ben erg onder de indruk van de mogelijkheden :9 Alleen sinds de DJI Fly 1.2.4 (iOS) update crasht de app af en toe onder het vliegen wat natuurlijk schrikken is en hopen dat je weer snel verbinding hebt. Meer mensen last van?

Vanmiddag gevlogen bij Tolkamer om te kijken bij de hogere waterstand. Heerlijk weer om te vliegen met eindelijk eens vrij weinig wind. Ook enkele Panorama Spheres geschoten, waaronder deze units van ~178 MP;

https://dronepanorama.nl/...9/hoogwater-ijssel/viewer

https://dronepanorama.nl/...8/hoogwater-ijssel/viewer

https://dronepanorama.nl/...tolkamer-hoogwater/viewer

https://dronepanorama.nl/...hoogwater-tolkamer/viewer

Volgende stap is het experimenteren met alle filters want de zon ziet er niet echt uit nu :+ Maar ik heb nog nooit echt iets met fotobewerking gedaan dus ik ben er al blij mee :P

[Voor 3% gewijzigd door Erulezz op 04-02-2021 23:42]

In case of fire: Git commit, git push, leave building | DronePanorama - Interactieve Panorama's | AlpenCams

• SpikeHome
  • Laatst online: 17-06 14:26

SpikeHome

2400wp en 2750wp

@Erulezz Mooie foto's moet ik ook maar eens gaan maken.
Maar ik gebruik versie 1.2.2 nog en daar geen problemen mee.

PV1 2750wp woning en PV2 2450wp garage

• FrE911
  • Laatst online: 16-06 10:48
Gisterenavond mijn nieuwe Mini 2 geactiveerd. Dus nog 48u de tijd om care refresh te activeren? Is dit de must have hier?

• Kees_B
FrE911 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:11:
Gisterenavond mijn nieuwe Mini 2 geactiveerd. Dus nog 48u de tijd om care refresh te activeren? Is dit de must have hier?
Wat mij betreft geen must have. Maar als jij je er prettiger bij voelt zou ik het zeker doen.
Bedenk wel dat je de drone moet kunnen opsturen, dat is bij een crash in het water of een fly away wel lastig.

• SpikeHome
  • Laatst online: 17-06 14:26

SpikeHome

2400wp en 2750wp

FrE911 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:11:
Geen Must have.
Maar als je beginner bent en je vliegt hem kapot heb je voor weinig weer een mooie drone.
Als je denk ik ben een top piloot dan kan je de centen in je zak houden.

PV1 2750wp woning en PV2 2450wp garage

• Stimulate14
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 17-06 13:16
Ik ben benieuwd van het weekend, de batterijen zijn vol.

• DCNY
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 06:20
Is t eigenlijk een probleem om te vliegen als t vriest? Of kan ie dat wel aan?

• BlazeMuis
  • Registratie: juni 2013
  • Nu online
DCNY schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:43:
Ik heb het laatst gedaan, batterij gaat voor mij gevoel wel iets sneller leeg. Maar verder gewoon prima :)

Xbox Series X: BlazeMuis | 1950Wp Noord & Zuid - PVOutput

DCNY schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:43:
Zorg er iig voor dat je de batterij warm houdt (bv in binnenzak van jas), en pas op het laatste moment in de drone stopt. Tijdens het vliegen blijft de batterij wel op temperatuur door het stroomgebruik. Zo heb je het minst last van afnemende batterijcapaciteit bij koud weer.

• BlazeMuis
  • Nu online
Ik zou overigens niet gaan vliegen met deze wind :+

Heb toch liever sneeuw zonder deze wind, maar helaas hebben wij daar niks over te zeggen. Hopelijk morgen wat minder wind en dan maar even een rondje vliegen.

• JK
Het waait nu inderdaad best stevig. Ik wacht nog even de middag af. Als ik windy.com mag geloven, moet het wel wat afnemen waar ik woon. En anders gewoon morgen. Het is toch onder nul, dus het blijft wel liggen.

• Henkii
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 17-06 12:38

• JK
Ik ga morgen even een kort rondje vliegen, heb dan toch papadag, dus als de kleine in bed ligt even in de achtertuin omhoog. Zou hier ook wel om een oude kerk willen vliegen, maar met de kleine is dat ff lastig.

Vond de windstoten vandaag ook niet helemaal prettig om in te vliegen en het was pas echt klaar met sneeuwen rond 17u. Maar goed, met -5 blijft het toch wel liggen, dus of ik nu vandaag vlieg of morgen, maakt weinig uit.

• BlazeMuis
  • Nu online
Ik heb gisteren toch nog even snel kunnen vliegen. Wel bijna een crash gehad tegen de schutting tijdens het landen door een windstoot, maar dat ging op een paar centimeter na gelukkig goed, en anders kon ik mijn care refresh eens gebruiken welke over 2 maand afloopt :+

• Thaiden
  • Laatst online: 14-06 12:34
prachtige opnames!

YouTube | Instagram | Xbox series X | Macbook M1 | Canon EOS R | DJI mini II

• ramrodwillem
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 08:07
Bij Amazon.nl , de Mini 2 flymore combo , voor €501, net besteld

• Kees_B
ramrodwillem schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:04:
Bij Amazon.nl , de Mini 2 flymore combo , voor €501, net besteld
Wilde het net posten ;) Wel even verder klikken.
Is momenteel niet op voorraad, maar zal vast snel weer komen:

https://www.amazon.nl/gp/...mbc?ie=UTF8&condition=NEW

De printer die ik begin december gekocht heb op Amazon is nog steeds niet geleverd...

[Voor 14% gewijzigd door Kees_B op 08-02-2021 15:17]

• Downstar2
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 12-06 22:29
Zojuist toch overstag gegaan en de Mini 2 FMC gekocht (501 op amazon, leek me een mooie deal).

Ik ben op de hoogte dat deze drone alleen geregistreerd hoeft te worden bij RDW (23 euro).
Daarna exploitanten nummer op de drone plakken en gaan.

Echter lees ik op overheidssites ook best wel eens wat tegenstrijdigs daarover.
De drone wordt best vaak als Speelggoeddrone geclassificeerd.
Bijv in de review van @SpeedingWilly
Deze drone wordt gezien als een speelgoeddrone, en valt daarom ook in de laagste categorie. Let echter wel op: je zult jezelf als droneoperator moeten registreren (bij de RDW) volgens de nieuwe EU-regelgeving, aangezien de drone een camera bevat! Deze registratie gaat eenmalig €23,- kosten, en daarna €13,- per jaar.
Als ik dan dit soort plaatjes zie en op de rijksoverheid lees, dan zou dat beteken dat de drone niet geregistreerd hoeft te worden:

Speelgoeddrones tot 250 gram

Voor speelgoeddrones die minder dan 250 gram wegen bij het opstijgen, gelden de algemene regels tijdens het vliegen. Maar de piloot:

heeft geen minimumleeftijd nodig voor het besturen van een speelgoeddrone en mag zonder waarnemer vliegen;
hoeft zich niet te registreren bij RDW. U heeft geen exploitantnummer nodig;
hoeft geen kennistest te doen bij een vliegschool of een vliegbewijs te hebben.
bron

Ik kan op de rijksoverheid verder ook geen definitie vinden wat nou precies een 'speelgoeddrone' zou zijn.
Downstar2 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:46:
Zojuist toch overstag gegaan en de Mini 2 FMC gekocht (501 op amazon, leek me een mooie deal).

Ik ben op de hoogte dat deze drone alleen geregistreerd hoeft te worden bij RDW (23 euro).
Daarna exploitanten nummer op de drone plakken en gaan.

Echter lees ik op overheidssites ook best wel eens wat tegenstrijdigs daarover.
De drone wordt best vaak als Speelggoeddrone geclassificeerd.

Als ik dan dit soort plaatjes zie en op de rijksoverheid lees, dan zou dat beteken dat de drone niet geregistreerd hoeft te worden:

[Afbeelding]

[...]

bron

Ik kan op de rijksoverheid verder ook geen definitie vinden wat nou precies een 'speelgoeddrone' zou zijn.
Ik kwalificeer de Mavic Mini en Mini 2 echt niet als speelgoeddrone! Als je dik 500 euro stukslaat voor dit staaltje geavanceerde techniek, dan mag je er van uitgaan dat het geen speelgoed is. En aangezien er een camera op zit dus registreren als drone vlieger... De Mavic Mini en Mini 2 vallen uiteraard door het lage gewicht onder de 250 gram wel in de laagste categorie, waar ook speelgoeddrones in vallen.

[Voor 5% gewijzigd door SpeedingWilly op 08-02-2021 19:53]

• Prosperot
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 13-06 17:34

Prosperot

Today is a gift...

En ik vind het β€˜Toys for Boys’ 😁
Maar het gaat erom wat de overheid onder β€˜Speelgoed’ En helaas is dat nog onduidelijk...

[Voor 21% gewijzigd door Prosperot op 08-02-2021 19:59]

• Kees_B
Prosperot schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:57:
Maar het gaat erom wat de overheid onder β€˜Speelgoed’

En helaas is dat nog onduidelijk
Dat klopt, daar is helaas geen definitie van. Maar een DJI Mini valt overduidelijk niet onder speelgoed, zoals @SpeedingWilly ook al aangeeft.

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 08:05
@Kees_B waarom dan? Als de definitie van een speelgoeddrone niet bekend is blijft het subjectief.

• Kees_B
Vanmiddag nog even een plaatje gemaakt net voordat het donker werd. Een blauwe lucht vind ik eigenlijk leuker, misschien volgende week i.c.m. ijs en schaatsen.

• Kees_B
Ascension schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:00:
@Kees_B waarom dan? Als de definitie van een speelgoeddrone niet bekend is blijft het subjectief.
Ja klopt, vind ik zelf ook jammer. Maar ga je gang zou ik zeggen. Liefst ook wat jurisprudentie verzorgen dan zijn wij ook weer op de hoogte. :)

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 08:05
@Kees_B heb zelf een registratie maar jij zegt dat de mini2 overduidelijk geen speelgoeddrone is. Ik vraag me af waar je dat op baseert ;)

• Kees_B
Ascension schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:13:
@Kees_B heb zelf een registratie maar jij zegt dat de mini2 overduidelijk geen speelgoeddrone is. Ik vraag me af waar je dat op baseert ;)
Ik heb weinig zin in die discussie.
Laten we het houden op mijn mening.
Wees vrij om er wat anders van te vinden. ;)

• Jackie Moon
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 17-06 17:38
Ik heb ergens gelezen dat de fabrikant moet bepalen of het een speelgoeddrone betreft, en dat op de verpakking moet zetten. bv toy rc drone.

Niet de overheid of de rdw bepaald of het een speelgoed drone is.

Binnenkort nieuwe verpakking van dji πŸ˜€

Everybody panic! - D N A

• JK
Een Mini (2) is geen speelgoed. Een Tello is speelgoed, zo'n oude Parrot AR 2.0 drone bijv. ook.
Als er geen GPS chip in zit, vind ik het al snel speelgoed. Spul wat wegvliegt als je het buiten gebruikt.

Mijn altitude EXIF-data klopt geen zak meer van. Ik zie dat oudere DJI's daar ook last van hadden.
Ik zie dat dit bij mijn vorige vlucht ook al zo was, en nu met de sneeuw ook. Ik moet 'm nog steeds updaten, misschien dat eerst maar eens doen en dan weer kijken. Qua altiitude heb ik nu waarden ruim boven 120m en dat heb ik vandaag toch zeker niet gevlogen (sowieso niet met de Mini 2).

edit; de subtitle file tijdens het filmen geeft wel de juiste hoogte. Vaag. :o

[Voor 6% gewijzigd door JK op 08-02-2021 22:06]

• Kees_B
JK schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:55:.

Mijn altitude EXIF-data klopt geen zak meer van. Ik zie dat oudere DJI's daar ook last van hadden.
Ik zie dat dit bij mijn vorige vlucht ook al zo was, en nu met de sneeuw ook. Ik moet 'm nog steeds updaten, misschien dat eerst maar eens doen en dan weer kijken. Qua altiitude heb ik nu waarden ruim boven 120m en dat heb ik vandaag toch zeker niet gevlogen (sowieso niet met de Mini 2).

Altitude in Exif is volgens mij vanaf sea level (NAP). Klopt dat beter op jouw locatie?

• JK
Kees_B schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:24:
[...]
Altitude in Exif is volgens mij vanaf sea level (NAP). Klopt dat beter op jouw locatie?
Hij zit er bijna 100 meter naast (verticaal), waar ik stond is het denk ik 4 meter boven zeeniveau.
Eerst maar eens updaten, misschien helpt het. Geen idee waarom het eerst wel klopte en nu niet meer.

• Downstar2
SpeedingWilly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:48:
[...]

Ik kwalificeer de Mavic Mini en Mini 2 echt niet als speelgoeddrone! Als je dik 500 euro stukslaat voor dit staaltje geavanceerde techniek, dan mag je er van uitgaan dat het geen speelgoed is. En aangezien er een camera op zit dus registreren als drone vlieger... De Mavic Mini en Mini 2 vallen uiteraard door het lage gewicht onder de 250 gram wel in de laagste categorie, waar ook speelgoeddrones in vallen.
Leuk om te zien dat het in dit topic dus ook discussie oplevert. Ik vind het zelf gewoon wat vreemd gedefinieerd door de overheid. Zoals hier in al aangegeven wordt is de definitie nu nergens helder.

Ook dat je hem zou moeten registreren omdat er een camera opzit, komt niet uit het stroom diagram van de overheid zelf. Daar wordt niet per definitie de splitsing gemaakt dat als er een camera op zit dat je dan moet registreren, want een speelgoeddrone met camera is dus vrij te vliegen volgens het schema.

Dus het prijskaartje schets of iets speelgoed is ja of nee, of een GPS chip of de doos etc. Kortom veel ruimte voor discussie. Maar nergens een helder antwoord op Rijksoverheid.

Ik ga mijne ook gewoon registreren, dat is het probleem niet, maar het schept best wat verwarring zo.

Verder zou je je review eventueel kunnen aanpassen, je haalt immers zelf in je review naar voren dat je het een speelgoed drone vind. Verder mooie review waar ik veel aan heb gehad, thanks! _/-\o_

[Voor 4% gewijzigd door Downstar2 op 08-02-2021 23:48]

• Flipmo
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

Vanmorgen op het werk ook de drone maar even de lucht in gegooid.
Met -14 was het aardig koud, snel even een foto en mooi naar binnen 😁

• rimave
Flipmo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:01:
Vanmorgen op het werk ook de drone maar even de lucht in gegooid.
Met -14 was het aardig koud, snel even een foto en mooi naar binnen 😁

[Afbeelding]
Daar ligt ook nog best veel sneeuw. Waar is dit?
Hier in het Noorden ligt bijna niks, maar ik ga morgen toch ff op stap met de Mini denk ik.

• rimave
JK schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:55:
Een Mini (2) is geen speelgoed. Een Tello is speelgoed, zo'n oude Parrot AR 2.0 drone bijv. ook.
Als er geen GPS chip in zit, vind ik het al snel speelgoed. Spul wat wegvliegt als je het buiten gebruikt.

O ja, de Parrot. Dat was mijn eerste drone. Wat een draak van een ding. Heb ik dit filmpje nog mee gemaakt:

Kun je wel zien hoe de techniek veranderd is... :)

• Flipmo
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

rimave schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:04:
[...]

Daar ligt ook nog best veel sneeuw. Waar is dit?
Hier in het Noorden ligt bijna niks, maar ik ga morgen toch ff op stap met de Mini denk ik.
in de Achterhoek (Winterswijk), hier is zo'n 20 a 30cm sneeuw gevallen.
vanmiddag in de pauze nog maar heel even stukje vliegen :)

• rimave

Dit is wat hier ligt. Zojuist even de Mini 2 omhoog gegooid. Je kan wel mooi zien waar de wind zondag en maandag vandaan kwam. :) En als je heel goed kijkt zie je het Lauwersmeer aan de horizon.

[Voor 7% gewijzigd door rimave op 09-02-2021 10:45]

• Thaiden
  • Laatst online: 14-06 12:34
Gisteren ook even de mini 2 omhoog gegooid in Twente. Vanaf de achtertuin tot aan 't kanaal.

YouTube: Almelo - Sneeuw

Grappig dat m'n eerste vlucht, ergens november, veel meer last had van storingen toen ik dezelfde vlucht maakte. Nu wat updates verder (+ sneeuw?) en praktisch geen verbindingsproblemen meer.

YouTube | Instagram | Xbox series X | Macbook M1 | Canon EOS R | DJI mini II

• Kees_B
Leuke plaatjes allemaal!

Die van mij had het goed koud :P

[Voor 3% gewijzigd door Kees_B op 09-02-2021 12:10]

• Flipmo
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

Kees_B schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:10:
Leuke plaatjes allemaal!

Die van mij had het goed koud :P
[Afbeelding]
die melding had ik vanochtend ook met -14 :D

• Luc45
Vandaag nog even bij de zonsondergang gevlogen, zodat ik nog wat kon meepakken van de sneeuw. Gelukkig hadden alleen m'n vingers last van de kou.
Op de een of andere manier kreeg ik opeens de melding dat de sd kaart vol zat tijdens het maken van een quickshot. Bleek ik de video's wel verwijderd te hebben op de computer, maar zaten ze nog in de prullenbak op de kaart 8)7
Kom er ook bij het bekijken achter dat ik te veel horizon film. Volgende keer maar wat verder naar beneden kijken, oefening baart kunst hopelijk.

Ik ben nog niet helemaal thuis in de fotobewerking, ik moet nog een goed programma zien te vinden, ik vind lightroom wat aan de dure kant voor de hobby (mocht iemand goede tips/ideeen hebben, ik hoor het graag). Hieronder twee onbewerkte shots van vanmiddag:

• rimave
Luc45 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:06:
Vandaag nog even bij de zonsondergang gevlogen, zodat ik nog wat kon meepakken van de sneeuw. Gelukkig hadden alleen m'n vingers last van de kou.
Op de een of andere manier kreeg ik opeens de melding dat de sd kaart vol zat tijdens het maken van een quickshot. Bleek ik de video's wel verwijderd te hebben op de computer, maar zaten ze nog in de prullenbak op de kaart 8)7
Kom er ook bij het bekijken achter dat ik te veel horizon film. Volgende keer maar wat verder naar beneden kijken, oefening baart kunst hopelijk.

Ik ben nog niet helemaal thuis in de fotobewerking, ik moet nog een goed programma zien te vinden, ik vind lightroom wat aan de dure kant voor de hobby (mocht iemand goede tips/ideeen hebben, ik hoor het graag). Hieronder twee onbewerkte shots van vanmiddag:
[Afbeelding][Afbeelding]
Je kan de camera idd wat verder naar beneden richten. Dan wordt de foto wat minder donker en kun je de gebouwen beter zien. De zon en lucht zullen dan wel wat overbelichten.

• ramrodwillem
Kan prima de horizon of tegen de zon in opnames maken maar dan alles handmatig instellen, is niet zo lastig , zeker met de langere vliegtijd van de batterijen kan je goed oefenen.

• thunder8
  • Laatst online: 17-06 16:19

thunder8

Het gedonder begint weer.

[Afbeelding][Afbeelding]
Er zijn genoeg alternatieven voor Lightroom voor iemand die af en toe een foto bewerkt. Zowel gratis (vaak dan de beperking dat je geen RAW foto's kan bewerken) als betaald eenmalig.

Ik bewerk alles op de iPad en daar is de keuze wat minder. Uiteindelijk toch gekozen voor Lightroom for iPad abo die 5€ per maand kost. Maarja ik maak ook met mijn DSLR foto's waardoor het wat makkelijker te verantwoorden is.

PSN-ID: Thunder76nl

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

[Afbeelding][Afbeelding]
Kijk voor (ook gratis) alternatieven voor Lightroom eens in dit topic:
Het grote alternatieve raw-converters topic

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• JK
rimave schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:06:
[...]

O ja, de Parrot. Dat was mijn eerste drone. Wat een draak van een ding. Heb ik dit filmpje nog mee gemaakt:

Kun je wel zien hoe de techniek veranderd is... :)
De Parrot was destijds heel gaaf, maar als je nu ziet wat DJI doet en hoe goedkoop het kan (ik vind de Mini 2 echt goedkoop), dan is het echt zo veel professioneler geworden. Je kan er gewoon professionele video's mee opnemen. Met duurdere drones altijd beter, maar het is niet altijd het materiaal wat je gebruikt, ook wie er aan de knoppen zit. Nooit zo'n Parrot gekocht (wel overwogen). Uiteindelijk begonnen met de DJI Phantom 3 SE voor 500 euro. Wat een groot ding was dat. Grote koffer mee, dat was onhandig. Nu kan de Mini 2 gewoon lopend mee, op de fiets of op de motor. Geen auto meer nodig. :+

@Luc45 Wat betreft koude handen, ik doe dunne handschoentjes aan. Van die katoenen dingen die ook met smartphones werken. Ze zijn dun, maar met dit weer zoveel beter dan met blote handen in de vrieskou vliegen. Door warmere vingers kan je toch ook net wat beter de boel besturen.

• Luc45
Bedankt voor de tips allemaal. Ik ga ook eens proberen de camera inderdaad handmatig in te stellen, wellicht dat ik de drone even voor het raam zet zodat ik het op het gemak kan proberen zonder alle andere vlucht dingen er tussendoor komen.
thunder8 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:46:
[...]
Ik bewerk alles op de iPad en daar is de keuze wat minder. Uiteindelijk toch gekozen voor Lightroom for iPad abo die 5€ per maand kost. Maarja ik maak ook met mijn DSLR foto's waardoor het wat makkelijker te verantwoorden is.
Bedankt voor de tip, ik heb geen iPad maar wel een samsung tablet met pen, lijkt me erg handig om foto's mee te bewerken _/-\o_. Ook lijkt er wel een gratis versie van Lightroom te zijn, maar die zal wel beperkt zijn. Ik ga gewoon wat verschillende apps proberen.
JK schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:45:
[...]
@Luc45 Wat betreft koude handen, ik doe dunne handschoentjes aan. Van die katoenen dingen die ook met smartphones werken. Ze zijn dun, maar met dit weer zoveel beter dan met blote handen in de vrieskou vliegen. Door warmere vingers kan je toch ook net wat beter de boel besturen.
Ik had aan mijn linkerhand inderdaad een touchscreen handschoen aan, mijn rechterhand had een warmere handschoen. Maar met deze (gevoels) temperaturen en het stilstaan houdt het effect van zo'n handschoen na bepaalde tijd ook wel op natuurlijk.

• thunder8
  • Laatst online: 17-06 16:19

thunder8

Het gedonder begint weer.

Luc45 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:04:

[...]

Bedankt voor de tip, ik heb geen iPad maar wel een samsung tablet met pen, lijkt me erg handig om foto's mee te bewerken _/-\o_. Ook lijkt er wel een gratis versie van Lightroom te zijn, maar die zal wel beperkt zijn. Ik ga gewoon wat verschillende apps proberen.
Lightroom is standaard ook gratis op de iPad. Helaas is er dan wel de beperking van geen RAW bestanden kunnen bewerken en geen selectieve selectie qua aanpassingen. (bijvoorbeeld de grond wat oplichten tov de lucht of de ogen van een dier wat meer vibrance geven) Vandaar dat ik bereid ben om 5€ per maand te spenderen om mijn foto's te kunnen bewerken op de manier wat ik wil met RAW bestanden. Overigens, voor het verwijderen van ongewenste elementen op mijn foto's gebruik ik dan weer liever Pixelmator Photo. Die heeft een zeer goede retouching tool.

Weet alleen niet of die ook op die manier werken op Android met vergelijkbare prijzen cq abo.

PSN-ID: Thunder76nl

• Erulezz
Waar blijven de mooie plaatjes met dit schitterende weer? :P Vanmiddag nog even gevlogen maar door de gevoelstemperatuur (zelfs met de zon) is het na een half uurtje wel over. Blijf zelf verbaast over de plaatjes die je kunt maken met de Mini 2:

https://dronepanorama.nl/...erpark-sneeuw-2021/viewer

In de verte de heuvels van de Veluwe, Beek / Stokkum / Elten en Nijmegen in beeld :9

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Erulezz schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:37:
Waar blijven de mooie plaatjes met dit schitterende weer? :P Vanmiddag nog even gevlogen maar door de gevoelstemperatuur (zelfs met de zon) is het na een half uurtje wel over. Blijf zelf verbaast over de plaatjes die je kunt maken met de Mini 2:

In de verte de heuvels van de Veluwe, Beek / Stokkum / Elten en Nijmegen in beeld :9
Gaaf zeg! :)

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Flipmo
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

Erulezz schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:37:

gaaf!

En vooruit.. op de terugweg van het werk een groepje reeΓ«n gespot..
Ze bleven heel rustig en hadden geen oog voor de drone. Op een gegeven moment zat ik op 2 meter hoogte en op een meter of 10 van ze af. Mooi met de ondergaande zon, en een ree die wat sneeuw wegkrabde om bij het gras te kunnen komen O+

• Luc45
Zojuist wat zitten knoeien met de RAW foto's van afgelopen week in snapseed op mijn tablet. Werkt best goed, ben echt verbaasd hoeveel 'verborgen' informatie zo'n foto nog heeft. Als het goed is zijn de foto's links de 'originele' en de rechter de zelf aangepast/ontwikkelde.

• Luc45
Vandaag nog wat meer experimentjes gedaan, samen met het filmen van de schaatskoors.
Het valt mij op dat de telefoon oplaad setting bij mij continu uit gezet wordt, waardoor de telefoon erg snel leegloopt tijdens het vliegen. Ik ga maar eens onderzoeken hoe dat komt en of ik dit op kan lossen.
Deze keer heb ik de video bewerkt met de Quik app van GoPro (wel op de tablet, de computer slikt alleen video's van een GoPro camera). Het nadeel is dat ze maximaal 1080p ondersteunen, dus ik heb de beelden eerst op de computer met Handbrake gedownsampled naar 1080p en ze op de tablet gezet. Het voordeel van Quik is dat je geen ervaring hoeft te hebben met videobewerking. Je selecteert de video's/delen die jij gaaf vind en de app plakt ze zelf aan elkaar met de gekozen stijl en muziek. Zo kun je best wel snel een video in elkaar draaien.

Hier het resultaat:

• Stimulate14
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 17-06 13:16

• Downstar2
bvsteyn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:02:
Heb mijn mini inmiddels als geruime tijd, maar niet veel vlieguren. Gisteren had ik een buitenkansje om de mini weer de lucht in te gooien.. ;)

Op mijn zolder werd een nokverhoging geplaatst:

[YouTube: Nokverhoging Nijkerk januari 2021]

Blijft een gave drone en eenvoudig te bedienen!
HΓ© leuk dat ik dit tref!
Gaf bij mij broer aan dat ik een drone had gekocht vanmorgen;

Ik zit nog te wachten op mijn drone van de Amazon (501) aanbieding. Voorlopig nog geen verwachte levertijd terug gekregen helaas....
Las op pepper iemand die 24 maart suggereerde. Mag toch hopen dat het eerder er is! Kan niet wachten om er mee te vliegen nu ik al deze beelden zie! :9~

• ramrodwillem
- Ik zit nog te wachten op mijn drone van de Amazon (501) aanbieding. Voorlopig nog geen verwachte levertijd - terug gekregen helaas....

Ook besteld bij Amazon voor €501 , gisteren bericht dat hij de 22e wordt bezorgd.
Vraag me dan wel af waarom het een week moet duren , waar komt dat ding dan wel niet vandaan ?

• Fireball86
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 23:17
Die aanbieding heb ik ook besteld, ik kreeg gisteren bericht dat hij onderweg is en donderdag de 18e komt. Dus het lijkt er in elk geval op dat ze gaan leveren voor deze prijs.

• vanDaal
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 07:34

vanDaal

-ismeereentje

Ik heb de Mini 2 ook besteld bij Amazon. Is er een kans dat er ooit een volgfunctie komt? Ik heb ooit de Gopro Karma drone gehad en daar werd de follow functie ook pas later toegevoegd.

• Downstar2
vanDaal schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:48:
Ik heb de Mini 2 ook besteld bij Amazon. Is er een kans dat er ooit een volgfunctie komt? Ik heb ooit de Gopro Karma drone gehad en daar werd de follow functie ook pas later toegevoegd.
Software matig zou het moeten kunnen. Maar goed, mocht het niet komen dan is er de hoop dat apps van externen het mogelijk maken.

• Downstar2
Fireball86 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:50:
Die aanbieding heb ik ook besteld, ik kreeg gisteren bericht dat hij onderweg is en donderdag de 18e komt. Dus het lijkt er in elk geval op dat ze gaan leveren voor deze prijs.
Leveren sowieso voor deze prijs. Zijn ook al anderen met bevestiging van binnenkort leveren.
Gelukkig, dat geeft hoop dat ik inderdaad niet tot 24 maart zo hoeven te wachten denk ik.

Hoelaat heb jij je bestelling geplaatst?

[Voor 4% gewijzigd door Downstar2 op 14-02-2021 22:21]

• Fireball86
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 23:17
Downstar2 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:59:
[...]

Leveren sowieso voor deze prijs. Zijn ook al anderen met bevestiging van binnenkort leveren.
Gelukkig, dat geeft hoop dat ik inderdaad niet tot 24 maart zo hoeven te wachten denk ik.

Hoelaat heb jij je bestelling geplaatst?
Vrijwel direct na het plaatsen op pepper. Dus iets na 13.15 uur op 8 februari

• martinvdm
  • Laatst online: 20:24

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Luc45 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 22:38:
Vandaag nog wat meer experimentjes gedaan, samen met het filmen van de schaatskoors.
Het valt mij op dat de telefoon oplaad setting bij mij continu uit gezet wordt, waardoor de telefoon erg snel leegloopt tijdens het vliegen. Ik ga maar eens onderzoeken hoe dat komt en of ik dit op kan lossen.
Deze keer heb ik de video bewerkt met de Quik app van GoPro (wel op de tablet, de computer slikt alleen video's van een GoPro camera). Het nadeel is dat ze maximaal 1080p ondersteunen, dus ik heb de beelden eerst op de computer met Handbrake gedownsampled naar 1080p en ze op de tablet gezet. Het voordeel van Quik is dat je geen ervaring hoeft te hebben met videobewerking. Je selecteert de video's/delen die jij gaaf vind en de app plakt ze zelf aan elkaar met de gekozen stijl en muziek. Zo kun je best wel snel een video in elkaar draaien.

Hier het resultaat:
[YouTube: Schaatsen in Montfoort]
Quik is idd een top app voor de snelle video. Ben er ook fan van. Meeste doe ik toch op de pc met Movavi video editor of Kdenlive, beide vrij gebruiksvriendelijke tools.
Vandaag nog even op pad geweest en dit in elkaar gezet.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

• Kees_B
Ik had ook nog wat korte shots van afgelopen zaterdag. Toch maar even achter elkaar gemonteerd.
Gezin vraagt ook aandacht, dus dat moet de Mini delen met andere mini's ;)

• U2psv
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 14-06 00:07
Na mijn nachtdienst afgelopen zondag nog even wat foto’s gemaakt. Wat blijft het mooi, vliegen met de mini😊

• rimave
Ik ben ook nog even de lucht in geweest. Wel een paar dagen voor de schaatspret.

• Flipmo
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

Erg mooi die schaats filmpjes. Had er helaas zelf geen tijd voor om daar mooie beelden van te maken.

van de reeΓ«n die ik afgelopen donderdag gespot had natuurlijk ook een filmpje gemaakt. Gelukkig toch wat sneeuw opnames zo ;)

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True