Het zijn NFZ's, dus ik denk ook niet dat je er heen mag vliegen. Anders kan je net buiten de grens opstijgen en vliegen. Anyway, een park ranger moet wel weten waar je staat, dus de kans om gesnapt te worden is denk ik niet heel groot als je op een afgelegen plek dat ding omhoog gooit. Maar bijv in Yellowstone zou ik toch liever een beetje om me heen kijken op afgelegen plekken, gezien er zwarte beren een grizzly's rondlopen. De meeste toeristen lopen niet verder dan een paar honderd meter, in Yellowstone wel eens op een uitgestorven stuk gelopen richting de Morning Glory Pool. Je zou zeggen dat er veel mensen heen gaan, maar voor velen te ver vanaf Old Faithful.
Soms vragen ze ook of je een drone bij je hebt. Had ik in de staat Washington bij de Columbia River Gorge en dan bij het betreden van de Bonneville Dam. Maar goed, dat is ook deels militair (US Army Corps of Engineers). Toevallig had ik 'm toen niet bij me, weet niet wat ze hadden gedaan als ik 'm wel bij me had... complete drone ingenomen? Of alleen batterijen, props, controller? Anyway, daar werd ook de complete kofferbak onderzocht en ondertussen mag je dan dus ook niet uitstappen.
Maar goed, kan je opstijgen in een gebied wat een Nationaal Park of Staats Park is? Met een Mini 2 betwijfel ik het, ik denk dat een Spark dit wel zou kunnen, zeker als je 'm niet zou updaten (deed ik zelden en de Mini2 moet ik ook nog steeds updaten). De boetes zijn meen ik $ 3000,-. Dan doe ik het liever niet.
Amerika is wel een prachtig land om foto's en video's te maken met een drone... maar goed, dat is Europa ook, zeker rond de bergen. Nederland is... meh.