Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:54

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Denk inderdaad dat alles weer een plaatsje opschuift ook. Mini 4K uit het assortiment, Mini 3 wat goedkoper, Mini 4 Pro wat goedkoper. Maar ja alles staat of valt natuurlijk ook bij de prijs, hopen dat ze er niks bij doen voor de Mini 5 pro.

[ Voor 10% gewijzigd door DeNachtwacht op 03-09-2025 12:54 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Fly More kit van de Mini 5 Pro zal (volgens de geruchten) ook een ND filterset bevatten, waardoor ik denk dat de prijs ongeveer rond de 1200 euro zal liggen voor die set (met DJI RC2 met scherm).

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ben benieuwd :)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De Mini 5 Pro wordt (volgens de laatste geruchten) volgende week dinsdag 16 september (waarschijnlijk om 15:00) aangekondigd. Die is dan vanaf dat moment te bestellen bij DJI. Verwachte prijs is €1129,- voor de Fly more combo met DJI RC2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:53

Beyond

Dussssss.......

17 september 8:00 EDT DJI Mini 5 Pro, als ik mij niet vergis is dat 14:00 NL. Op de afbeelding staat in elk geval 1’’

[ Voor 57% gewijzigd door Beyond op 15-09-2025 14:31 ]

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beyond schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:27:
17 september 8:00 EDT DJI Mini 5 Pro, als ik mij niet vergis is dat 14:00 NL. Op de afbeelding staat in elk geval 1’’
Klopt woensdag 17 september om 14:00!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja, er is al uitgebreid gelekt in een filmpje 2 dagen geleden met ook een unboxing door een verkoper in India met een eigen youtube kanaal. Ongetwijlfed stevige reprimande en/of geen nieuwe voorraad meer want het filmpje is alweer offline. Specs staan al hier:
https://dronexl.co/2025/0...icial-description-leaked/

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:11
Heb mijn mini 4 pro verkocht. Klaar voor de opvolger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Iemand ook een idee bij welke Nederlandse webshops ze beschikbaar komen? Ik zie momenteel nog nergens een vooraankondiging o.i.d.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Nou, het is zover :)

https://www.dji.com/nl/mini-5-pro

Direct besteld bij Amazon, daar heb ik 4,5% cashback dus dat is een lekkere bonus. €1149 inclusief een jaar Care refesh zelfs én inclusief ND filters inderdaad. En hij heeft ook 42 GB intern geheugen, dat is voor vrij veel vliegdingen best genoeg. Heel mooi totaalpakket.

Hopelijk morgen geleverd :)

[ Voor 26% gewijzigd door DeNachtwacht op 17-09-2025 14:17 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ziet er goed uit, je zou er bijna hebberig van worden. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
De FMC voor dezelfde (advies)prijs als de 4 Mini Pro, maar de 5 nu inclusief filterset.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Yup, en inclusief 1 jaar care refresh

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:14:
Nou, het is zover :)

https://www.dji.com/nl/mini-5-pro

[YouTube: Meet DJI Mini 5 Pro - All-In-One 1-Inch Large CMOS Mini Camera Drone]

Direct besteld bij Amazon, daar heb ik 4,5% cashback dus dat is een lekkere bonus. €1149 inclusief een jaar Care refesh zelfs én inclusief ND filters inderdaad. En hij heeft ook 42 GB intern geheugen, dat is voor vrij veel vliegdingen best genoeg. Heel mooi totaalpakket.

Hopelijk morgen geleverd :)
Mooi deal! Voor 2 tientjes extra 1 jaar Care er bij.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@meesje Waar zie je dat? Bij de amazon store is die optie iig niet aan te vinken. Hopen dat het achteraf nog bijbesteld kan worden van €20 is geen geld natuurlijk.

Wel even ter referentie, in het 4 dagen gelekte indiase filmpje van een verkoper (die natuurlijk snel weer online is gegaan onder dwang van DJI) werd hij breed aangepraat als Fly More Combo voor 40,000 roepies. Oftewel net onder de €400. Dus ja, we mogen voor die ruim €700 tax om hem hier te kopen natuurlijk ook wel wat verwachten :P

youtube.com/@hisrep

• Lisastronomy
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-09 18:26
Ik heb de Air 2S, en het begint toch wel te kriebelen om die te verkopen en deze te kopen. Ik ben benieuwd hoe de 1-inch sensor zich verhoudt tot die van de Air 2S.

• jeppiepruts
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:38
DeNachtwacht schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:50:
@meesje Waar zie je dat? Bij de amazon store is die optie iig niet aan te vinken. Hopen dat het achteraf nog bijbesteld kan worden van €20 is geen geld natuurlijk.
Het is de standaard in de store: https://www.amazon.nl/dp/B0FKGSKZ1G
Ze bieden hem niet aan zonder care refresh. En ik meen mij vaag te herinneren dat dit bij release van de 4 PRO ook zo was.

[ Voor 34% gewijzigd door jeppiepruts op 17-09-2025 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeppiepruts
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:38
DJI zoekt wel echt het randje op.
De Mini 4 PRO staat op de site als < 249 gram.
De Mini 5 PRO staat op de site als 249.9 gram met een voetnoot die melding maakt van + of - 4 gram....
Met andere woorden: ze weten op voorhand al dat er gevallen zijn die niet onder de 250 gram blijven, in tegenstelling tot de Mini 4 PRO.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Alsnog heeft hij een C0 markering gelukkig. Uiteindelijk zal je zolang dat label erop zit en officieel is heus niet zomaar in de problemen raken als je drone 3 gram zwaarder is. Stop je er bewust een Plus batterij in, dan is het natuurlijk een ander verhaal want dan zoek je het zelf bewust op en ga je ook fors over die 250 gram heen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Nog even verder gezocht voor de liefhebbers op basis van wat jij precies zei @meesje , via de DJI store gaat die Care Refresh inderdaad tegen de normale prijs, en kun je kiezen voor zonder, of met 1 of 2 jaar coverage, maar via Amazon is het altijd 1 package vooralsnog met 1 jaar Care Refresh waar je dan maar €20 extra voor betaalt t.o.v. een kale zonder Care Refresh bij DJI zelf. Wil je hem bij DJI met 1 jaar Care Refresh dan kost het je €85.

Kortom best goede deal dus, zeker icm 4,5% cashback :P

[ Voor 10% gewijzigd door DeNachtwacht op 17-09-2025 15:48 ]

youtube.com/@hisrep

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 22:15

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Hm, ik was eigenlijk niet van plan om te upgraden, maar ik begin nu toch sterk te twijfelen. Ik ben vooral benieuwd of deze écht steviger in de lucht blijft hangen dan de M4P, want dat is toch de voornaamste reden om af en toe toch mijn Air 3 te pakken, maar de Mini's zijn zoveel compacter ...

ingen vill veta var du köpt din tröja

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:46
DeNachtwacht schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:07:
Nog even verder gezocht voor de liefhebbers op basis van wat jij precies zei @meesje , via de DJI store gaat die Care Refresh inderdaad tegen de normale prijs, en kun je kiezen voor zonder, of met 1 of 2 jaar coverage, maar via Amazon is het altijd 1 package vooralsnog met 1 jaar Care Refresh waar je dan maar €20 extra voor betaalt t.o.v. een kale zonder Care Refresh bij DJI zelf. Kortom best goede deal dus.
Als je 1 zoals bij Amazon 1 jaar Care neemt, kun je die daarna verlengen (tegen kosten uiteraard) ?

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 14:37

qless

...vraag maar...

Lisastronomy schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:50:
Ik heb de Air 2S, en het begint toch wel te kriebelen om die te verkopen en deze te kopen. Ik ben benieuwd hoe de 1-inch sensor zich verhoudt tot die van de Air 2S.
air 2s is 20 MP, de 4 Pro (en air 3s) zijn 50 MP, met een quad bayer patroon. In goed licht kun je dan 50 MP gebruiken, met slechter licht pak je beter de 12 MP modes (dus 4 pixels worden gebinned)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:48
Best een aardige upgrade, zeker gezien de prijs gelijk blijft:
  • Substantieel grotere sensor, 2x (!) het oppervlakte
  • Betere video-opnamemogelijkheden:
    • Hogere 4K framerate (100 --> 120 fps)
    • Hogere 1080p framerate (200 --> 240 fps)
    • 10-bit 4:2:0 voor zowel FHD als 4K in normale modus (vs alleen 8-bit voor FHD normale modus)
  • Kleinere minimale focusafstand (1m --> 0.5m)
  • (in ieder geval op papier) aanzienlijk betere vliegeigenschappen
    • Hogere Max Horizontal Speed (16 --> 18 m/s)
    • Dubbele Max Ascent Speed (5 --> 10 m/s)
    • Hogere Max Descent Speed (5 --> 6 m/s)
    • Max Wind Speed Resistance (10.7 --> 12 m/s)
    • Veel hogere Max Takeoff Altitude (4 km --> 6 km) (!)
  • Betere accuduur:
    • Grotere batterij (2590 mAh / 18.96 Wh --> 2788 mAh / 19.52 Wh)
    • Lichtere batterij (77.9 --> 71.2 g)
    • Snellere laadtijd (58 --> 46 min)
  • Betere sensoren:
    • forward-facing LiDAR
    • Hogere Forward Effective Sensing Speed (12 --> 15 m/s)
    • Hogere Backward & Lateral Effective Sensing Speed (12 --> 14 m/s)
    • Hogere Upward & Downward Effective Sensing Speed (5 --> 6 m/s)
  • Dual-Band GNSS (L1 + L5)
  • 225 graden roll
  • 42 GB ingebouwde opslag
  • Snellere Wi-Fi (Wi-Fi 5 @ 30 MB/s --> Wi-Fi 6 @ 100 MB/s)
Bijzonder knap hoe ze dit allemaal in 250 gram weten te stoppen.

[ Voor 3% gewijzigd door Balance op 17-09-2025 16:01 ]

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:48
*knip* geen V&A op het forum

[ Voor 81% gewijzigd door Gonadan op 17-09-2025 16:10 ]

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:46
*knip* geen V&A op het forum

[ Voor 88% gewijzigd door Gonadan op 17-09-2025 16:10 ]

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:52
Leuke review, wordt ook gezegd dat hij 10 min langere reallife flight time haalt tov de mini 4 pro.

YouTube: DJI Mini 5 Pro Review | EVERYTHING'S CHANGED!

Maandag op de valreep m’n mini 3 pro verkocht en hopelijk deze morgen binnen via Amazon.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

mikekiwi schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:18:
[...]

Als je 1 zoals bij Amazon 1 jaar Care neemt, kun je die daarna verlengen (tegen kosten uiteraard) ?
Geen idee, ik ontvang hem (hopelijk) morgen, sowieso zal ik hier even updaten met eerste indruk, ik zal even kjken of er daar meer in de doos over bij zit. Ik verwacht overigens dat dit een deal is, dus een jaar extra verlengen zal ongetwijfeld tegen de normale prijs gaan.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
DeNachtwacht schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:16:
[...]

Geen idee, ik ontvang hem (hopelijk) morgen, sowieso zal ik hier even updaten met eerste indruk, ik zal evne kjken of er daar meer in de doos over bij zit. Ik verwacht overigens dat dit een deal is, dus een jaar extra verlengen zal ongetwijfeld tegen de normale prijs gaan.
Verlengen kan en kost 85€ voor een jaar. Maar zelfs dan is de Amazon deal goedkoper dan hem voor 20 euro minder te kopen en de 2 jaar voor 139

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:46
Greetoz schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:18:
[...]

Verlengen kan en kost 85€ voor een jaar. Maar zelfs dan is de Amazon deal goedkoper dan hem voor 20 euro minder te kopen en de 2 jaar voor 139
Helemaal duidelijk en dank voor de toelichting. Zat te wachten op de mini 5 om dan een goedkopere gebruikte Mini4 te kopen en dan daar Care refresh bij te nemen (heb nu een Mini2SE). Maar deze prijs met de fly more combo en filters (en uiteraard de andere plusjes die de 5 heeft) maakt me goed aan het twijfelen

• meesje
  • Nu online
Nu met de 5 Mini pro dit topic maar aan mijn bookmarks toegevoegd. Het is dan wel geen beginnersprijs, maar gezien de hoeveelheid sensoren is deze drone wel meer geschikt voor een beginner. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

mikekiwi schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:18:
[...]

Ja gewoon voordat het afloopt krijg je automatisch een mail.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

meesje schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:35:
Nu met de 5 Mini pro dit topic maar aan mijn bookmarks toegevoegd. Het is dan wel geen beginnersprijs, maar gezien de hoeveelheid sensoren is deze drone wel meer geschikt voor een beginner. :)
Hoewel ik toch zelf nog steeds blij ben dat ik begonnen ben met een Mini 3, zonder al die sensoren leer je ook wel een stuk voorzichtiger/veiliger vliegen. Ik ga ook zeker eens kijken wat het met de batterijduur doet als ik de crash detection uitzet. In heel vele omstandigheden is dat namelijk ook gewoon niet zo nodig als je veilig vliegt.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:35:
[...]

Hoewel ik toch zelf nog steeds blij ben dat ik begonnen ben met een Mini 3, zonder al die sensoren leer je ook wel een stuk voorzichtiger/veiliger vliegen. Ik ga ook zeker eens kijken wat het met de batterijduur doet als ik de crash detection uitzet. In heel vele omstandigheden is dat namelijk ook gewoon niet zo nodig als je veilig vliegt.
Ik zal echt niet gelijk beginnen in een bosrijk gebied. Eerst maar grote open vlaktes. :)

• therealwheely
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 20:28
DeNachtwacht schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:07:
Nog even verder gezocht voor de liefhebbers op basis van wat jij precies zei @meesje , via de DJI store gaat die Care Refresh inderdaad tegen de normale prijs, en kun je kiezen voor zonder, of met 1 of 2 jaar coverage, maar via Amazon is het altijd 1 package vooralsnog met 1 jaar Care Refresh waar je dan maar €20 extra voor betaalt t.o.v. een kale zonder Care Refresh bij DJI zelf. Wil je hem bij DJI met 1 jaar Care Refresh dan kost het je €85.

Kortom best goede deal dus, zeker icm 4,5% cashback :P
Waar vind je die 4,5% cashback?

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Inmiddels ook al wat gesponserde reviews

[ Voor 43% gewijzigd door Greatsword op 17-09-2025 18:22 ]

CashBackXL heeft 10,5% cashback voor Amazon.nl. Al moet ik er wel bij vermelden dat die cashback soms niet wordt toegekend. Een beetje 'hit and miss'.....

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

SpeedingWilly schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:28:
[...]

CashBackXL heeft 10,5% cashback voor Amazon.nl. Al moet ik er wel bij vermelden dat die cashback soms niet wordt toegekend. Een beetje 'hit and miss'.....
Yup, dat is hem. Maar met tech is het 4,5%, die 10,5% is alleen op zaken waar echt veel marge op zit.

Even voor de upgraders vanaf de mini 4 pro: deze review laat toch wel zien dat de camerakwaliteit echt niet veel beter is geworden. In sommige reviews wordt daar best over gehyped in die reviews maar als het je daarom te doen is zal het dus wellicht tegenvallen...

youtube.com/@hisrep

• Mastergo
DeNachtwacht schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:22:
[...]

Yup, dat is hem. Maar met tech is het 4,5%, die 10,5% is alleen op zaken waar echt veel marge op zit.

Even voor de upgraders vanaf de mini 4 pro: deze review laat toch wel zien dat de camerakwaliteit echt niet veel beter is geworden. In sommige reviews wordt daar best over gehyped in die reviews maar als het je daarom te doen is zal het dus wellicht tegenvallen...
[YouTube: DJI Mini 5 Pro REVIEW – Better Than Mini 4 or Just HYPE?]
Al veel reviews bekeken. Natuurlijk is een 1 inch sensor wel een vooruitgang.
Ook de zoom lijkt een stuk scherper te zijn.

Waar de mini 3 naar mini 4 vooral in de software een verbetering was, zie ik nu wel degelijk nieuwe coole features en dan heb ik het niet over de camera;

- er zit een knop op de drone als je die ingedrukt houdt dan verzend hij alle footage naar je telefoon ( echt top want ik ben vaak te lui om dit met een kabel handmatig te doen )
- iets langere vliegduur. Maar in werkelijkheid bij hooveren scheelt het al 10 min. lijkt het uit de tests.
- quick release props
- 225 graden draaiende camera optie. Of je het echt gaat gebruiken is ten tweede.
- overladen van accu's in de hub. Mavic air 3 etc hadden dit al maar nu dus ook de mini.
- 42 gb intern geheugen
- weer een beetje stiller

Met alle prijsverhogingen van alles tegenwoordig had ik echt verwacht dat de combo versie een stuk duurder zou worden. Maar je krijgt nu meer voor hetzelfde geld als de mavic 4 bij release.

Een no brainer voor mij om aan te schaffen.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Mastergo Eens hoor, ik heb hem niet voor niets gekocht, ik kom vanaf Mini 3. Maar bovenstaande review vind ik best verhelderend want die debunkt dus wel een aantal dingen die je in zo ongeveer alle andere reviews juichend hoort zeggen.
- Hij zegt dat vliegtijd niet echt veel hoger is dan de mini 4 pro en
- in veel gevallen dus echt niet zo heel veel mooier beeld.
- stijgen en dalen gaat inderdaad sneller, maar vliegen zelf niet

Ook heeft hij nachtshots in de review zitten van de zee op het eind, die zijn wel weer echt indrukwekkend. Er is nog wel noise, maar ik was wel echt verbaasd over de kwaliteit bij nacht. En daarnaast een originele ;) echte wind test waarin je ziet dat de 5 pro inderdaad wat stabieler in de lucht is in vergelijking met de 4.

Kortom voor mij ook reden genoeg aan te schaffen, maar ik weet niet of ik het vanaf een Mini 4 pro gedaan had (als hobbyist).

[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 18-09-2025 08:52 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 20:56
Hier nog een mini 2 die ik eigenlijk alleen gebruik voor wat vakantie kiekjes/beelden.
Als ik dan nu zie hoe compleet de mini 5 pro is en dat met een 1" sensor, begint het wel echt weer te kriebelen :9~
Echt knap hoe ze dat in een <250 gram drone kunnen verwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:03
Downstar2 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:56:
Hier nog een mini 2 die ik eigenlijk alleen gebruik voor wat vakantie kiekjes/beelden.
Als ik dan nu zie hoe compleet de mini 5 pro is en dat met een 1" sensor, begint het wel echt weer te kriebelen :9~
Echt knap hoe ze dat in een <250 gram drone kunnen verwerken.
Ik ben ook een Mini 2 vlieger en had eerst iets van oh misschien de Mini 4 Pro maar nu ik dit allemaal zie.. hyped. 🙃

• EXCalibur_EeK
  • Laatst online: 14:01

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

DeNachtwacht schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:58:
@Mastergo Eens hoor, ik heb hem niet voor niets gekocht, ik kom vanaf Mini 3. Maar bovenstaande review vind ik best verhelderend want die debunkt dus wel een aantal dingen die je in zo ongeveer alle andere reviews juichend hoort zeggen. Hij zegt dat vliegtijd niet echt veel hoger is dan de mini 4 pro en in veel gevallen dus echt niet zo heel veel mooier beeld. Ook heeft hij nachtshots in de review zitten van de zee op het eind, die zijn wel weer echt indrukwekkend. Er is nog wel wel noise, het is nog veen M4P, maar ik was wel echt verbaasd over de kwaliteit bij nacht. En daarnaast een originele ;) echte wind test weaarin je ziet dat de 5 pro inderdaad wat stabieler in de lucht is.

Kortom voor mij ook reden genoeg aan te schaffen, maar ik weet niet of ik het vanaf een Mini 4 pro gedaan had (als hobbyist).
Ik heb de M4P. Op vakantie regelmatig niet durven opstijgen door de wind. Was al een Air 3s aan het overwegen. Vraag me af of de M5P daarbij in de buurt komt of dat het verschil nog steeds groot is (de Air is 500 gram zwaarder, zal em stabieler maken voor mijn gevoel).

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik hoop dit weekend wat te kunnen vliegen en ervaringen te kunnen delen. Maar ik gok wel dat het verschil tussen een 4 en een 5 een stuk kleiner is dan de 5 en een air 3s, puur door het gewicht, die extra 500 gram is 3x zoveel gewicht dus veel stabieler. Heb er zelf geen ervaring mee maar dat heb ik het en der wel gelezen, wellicht kunnen mensen het hier bevestigen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DeNachtwacht schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:37:
Ik hoop dit weekend wat te kunnen vliegen en ervaringen te kunnen delen. Maar ik gok wel dat het verschil tussen een 4 en een 5 een stuk kleiner is dan de 5 en een air 3s, puur door het gewicht, die extra 500 gram is 3x zoveel gewicht dus veel stabieler. Heb er zelf geen ervaring mee maar dat heb ik het en der wel gelezen, wellicht kunnen mensen het hier bevestigen.
Op papier (de specs) verschilt het misschien niet veel, maar de praktijk is anders. De Air 3S (en Mavic 4 Pro) zijn als een baksteen in de lucht bij veel wind. Daar kan een mini drone (ook de M5P) echt niet tegen op!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Nee precies, dat leek mij ook al. Met stevige wind moet je sowieso niet willen vliegen, ik denk dat een M4P ook max windkracht 6 kan ofzo? Maar klopt het dan ook dat je bij windkracht 3-4 ook stabielere / betere beeldkwaiteit met een Mavic hebt?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gday
  • Laatst online: 26-09 22:15

gday

TENACIOUS D TIME!!!

SpeedingWilly schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:44:
[...]

Op papier (de specs) verschilt het misschien niet veel, maar de praktijk is anders. De Air 3S (en Mavic 4 Pro) zijn als een baksteen in de lucht bij veel wind. Daar kan een mini drone (ook de M5P) echt niet tegen op!
Klopt, bij flinke wind blijft de M4P altijd thuis en stijgt de Air 3 bij mij op. Toch lijkt het me wel fijn om een stabielere Mini te hebben, want als ik m'n tas al gevuld heb met 2 FPV-drones, goggles en een transmitter, scheelt het nog steeds of ik de M4P erbij stop of de Air 3.

Het enige nadeeltje dat ik nog kan bedenken is dat de M5P waarschijnlijk niet compatible zal zijn of worden met de Goggles 3. Ik heb die goggles weliswaar niet voor de M4P gekocht, maar toch is het wel fijn omdat je veel meer details kunt waarnemen dan op het scherm van een RC.

ingen vill veta var du köpt din tröja

• Greetoz
Ik moet zeggen dat ik vroeger een Mavic Pro, omdat ik hem eigenlijk alleen op reis gebruik overgestapt op de Mini Serie. Tenzij het stormt gaat de mini gewoon altijd de lucht in, heel soms de sport modus nodig gehad om terug te komen tegen de wind :D

gday schreef op donderdag 18 september 2025 @ 01:42:
[...]
Het enige nadeeltje dat ik nog kan bedenken is dat de M5P waarschijnlijk niet compatible zal zijn of worden met de Goggles 3. Ik heb die goggles weliswaar niet voor de M4P gekocht, maar toch is het wel fijn omdat je veel meer details kunt waarnemen dan op het scherm van een RC.
Dat zou goed kunnen! De goggles 3 zijn ook niet compatible met de Air 3S (en Mavic 4 Pro), terwijl de Air 3 wel compatible was.

Mijn vermoeden is dat DJI FPV vliegen en cinematic vliegen meer en meer uit elkaar gaat trekken. Ben benieuwd hoe dat gaat zijn bij de Neo 2?

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Bah Amazon maakt het wel spannend, hij staat op "vandaag bezorgd" en heeft het pakhuis verlaten, maar is nog niet onderweg voor bezorging tot nu. Hopelijk is dat geen teken dat hij vertraagd is?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
DeNachtwacht schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:26:
Bah Amazon maakt het wel spannend, hij staat op "vandaag bezorgd" en heeft het pakhuis verlaten, maar is nog niet onderweg voor bezorging tot nu. Hopelijk is dat geen teken dat hij vertraagd is?
Vaak pas gedurende de dag naar bezorging bij Amazon, ze leveren vaak pas einde middag/avond

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor de Mini 5 Pro kopers (waaronder ik):

Let op dat je nu een 65W lader nodig hebt om het snelste oplaadtijd te halen! Bij de Mini 4 pro was dit nog 35W.

Ik heb zelf deze lader. Die kun je bij Amazon.nl mooi meebestellen:
https://www.amazon.nl/dp/B0CDCL62MS

[ Voor 25% gewijzigd door SpeedingWilly op 18-09-2025 10:17 ]

• EXCalibur_EeK
  • Laatst online: 14:01

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

SpeedingWilly schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:52:
[...]

Dat zou goed kunnen! De goggles 3 zijn ook niet compatible met de Air 3S (en Mavic 4 Pro), terwijl de Air 3 wel compatible was.

Mijn vermoeden is dat DJI FPV vliegen en cinematic vliegen meer en meer uit elkaar gaat trekken. Ben benieuwd hoe dat gaat zijn bij de Neo 2?
Heb zelf nu een maandje de Xreal One bril (icm M4P) die ik met usb aan de RC2 controller kan verbinden. Werkt prima. Was mij vooral te doen als er veel zon is dan is het scherm gewoon niet af te lezen. Wss mis ik wat knoppen tov de Goggles 3, maar ben erg tevreden. Prijs was 330 euro.

• Marc1510
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-09 15:54
Heb 'm zojuist van Amazon binnen, zie alleen niets over DJI Care Refresh wat een jaar inbegrepen zou zitten. Jullie wel iets gezien? Edit: zit niet bij degene met de standaard controller, enkel met scherm.

[ Voor 23% gewijzigd door Marc1510 op 18-09-2025 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Bij mij hangt hij nu ook aan de lader. Ik heb inderdaad een speciale "DJI Care Bundle (EU)". Direct bij het activeren van de drone vraagt hij daarna direct de koppeling te doen en het betreft inderdaad dan een 1 jaars licentie. Er zit dus ook geen voucher oid bij, het is (denk ik) gekoppeld aan het serienummer van de drone.

(dit gaat dus over de €1149 kostende fly more combo)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:03
DeNachtwacht schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:28:
Bij mij hangt hij nu ook aan de lader. Ik heb inderdaad een speciale "DJI Care Bundle (EU)". Direct bij het activeren van de drone vraagt hij daarna direct de koppeling te doen en het betreft inderdaad dan een 1 jaars licentie. Er zit dus ook geen voucher oid bij, het is (denk ik) gekoppeld aan het serienummer van de drone.

(dit gaat dus over de €1149 kostende fly more combo)
Heb je of ga je zo nog vliegen? Jouw beelden waren om te smullen dus ben benieuwd naar jouw ervaring met deze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik hoop er snel morgen een filmpje van te kunnen schieten met mooi weer en die zaterdag te monteren. Vandaag wel even gekeken maar het was best winderig, regenachtig én heel bewolkt. Dus ik dacht laat ik het dan morgen in 1x goed doen. Ik zal mijn ervaringen snel delen, dank voor compliment :)

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 18-09-2025 19:25 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-09 10:13
Ik heb nu een air 2s met een case voor de afstandbediening en 1 voor de drone zelf (op zich super handig). Die heb ik onze motorvakantie meegenomen op onze motorvakantie. De drone zat in de case, in een rugtas in de roltas die achterop de motor zat. Die roltas zat vast met rokstraps (elastische spanbanden) waar je dan af en toe ook de natte vaatdoek en slippers onder steekt zodat die kunnen drogen.

Je raadt het al: veel te veel gedoe om de drone te pakken en weer terug te doen, dus maar 2x gevlogen (wel mooie beelden).

Ik wil geen tanktas op mijn motor, ik kan geen rugzak op de motor (airbagvest + irritant als je hele dagen op de motor zit)

Ik zou wel een drone willen die ik makkelijker mee kan nemen, ook iets met betere Active track (ik sta zelf nooit op een film of foto, ik ben de gene die de apparatuur heeft en kan bedienen). Is de mini 5 klein genoeg om in een flinke jaszak van een motorjas mee te nemen? Is de stap in Active track groot? Andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@superiscchhij zou er denk ik wel in moeten passen, daarnaast de remote die natuurlijk ook fors is dus je hebt wel 2 zakken nodig ben ik bang. Maar is dan de DJI Neo niks voor jou? Die is nog kleiner en je hebt ook de afstandsbediening dan niet nodig omdat je dat met je telefoon kan doen.

Je kan eens wat YouTube filmpjes daarvan bekijken of de camerakwaliteit daarvan voldoende voor je is?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeNachtwacht schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:00:
@superiscchhij zou er denk ik wel in moeten passen, daarnaast de remote die natuurlijk ook fors is dus je hebt wel 2 zakken nodig ben ik bang. Maar is dan de DJI Neo niks voor jou? Die is nog kleiner en je hebt ook de afstandsbediening dan niet nodig omdat je dat met je telefoon kan doen.

Je kan eens wat YouTube filmpjes daarvan bekijken of de camerakwaliteit daarvan voldoende voor je is?
Ik zou zeker op de Neo 2 wachten dan. De camerakwaliteit is niet geweldig van de Neo en dat zal DJI wel (flink) verbeteren bij de Neo 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Even wat eerste bevindingen na een uurtje vliegen met de mini 5 pro:

+
Hij lijkt inderdaad wat stabieler in de lucht te hangen qua wind
De digitale 2x zoom is beter dan ik had gedacht en echt goed bruikbaar
Zichtbaar mooier beeld dan mijn mini 3, zowel met normal, HLG als D Log M filmmateriaal, maar die laatste levert na editing wel het mooiste beeld op.
Hij is ook echt stukje stiller dan mijn mini 3, propellorgeluid is sowieso wat minder storend/snerpend

+/-
Drone is inderdaad iets groter
Afstandsbediening met scherm inderdaad gebruiksvriendelijker, maar echt sneller is het ook niet want de app doet er best even over om op te starten.
Afstandsbediening is wel echt flink sneller leeg dan die zonder scherm (op zich logisch natuurlijk).

-
Jammer dat er ND8 en ND32 gekozen is, ND16 en ND64 zou denk ik net wat beter passen bij standaardgebruik.
Tas is echt wel fors met hoop loze ruimte.
De automatische shots met roterende gimbal etc doen het alleen in normal (dus geen HLG of D log M)

[ Voor 28% gewijzigd door DeNachtwacht op 20-09-2025 10:52 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DeNachtwacht schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:44:

-
Jammer dat er ND8 en ND32 gekozen is, ND16 en ND64 zou denk ik net wat beter passen bij standaardgebruik.
Die digitale zoom is gewoon een crop toch? Kan je dan niet gewoon beter normaal opnemen en dan in post bewerken, heb je nog wat flexibiliteit ook qua compositie en waar je precies bijsnijd.

Ja, zal vast wel weer een Pro filter set uitkomen en anders gewoon lekker weer bij Freewell bestellen. https://freewellgear.com/...S5m7R_X4aBp8U_1Or9I11OYVx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
DeNachtwacht schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:44:

+
Hij lijkt inderdaad wat stabieler in de lucht te hangen qua wind
Zichtbaar mooier beeld dan mijn mini 3, zowel met normal, HLG als D Log M filmmateriaal, maar die laatste levert na editing wel het mooiste beeld op.
Hij is ook echt stukje stiller dan mijn mini 3, propellorgeluid is sowieso wat minder storend/snerpend

+/-
Drone is inderdaad iets groter
Afstandsbediening met scherm inderdaad gebruiksvriendelijker, maar echt sneller is het ook niet want de app doet er best even over om op te starten.

-
Tas is echt wel fors met hoop loze ruimte.
De automatische shots met roterende gimbal etc doen het alleen in normal (dus geen HLG of D log M)
Die ND filters keuze is natuurlijk een verkoop truuc.
Die tas is voor mij geen issue gezien ik al jaren een Lowepro Droneguard rugzak heb. Dat is zoveel beter dan een schoudertas.
Die roterende gimbal optie is leuk. Maar denk dat ik die na 3x al nooit meer gebruik.

Mijn Mini 5 pro komt morgen als het goed is binnen.
Inmiddels al vele reviews bekeken en waar ik al de stap naar de mini 3 naar mini 4 de moeite waard vond lijkt deze overstap weer nog meer de ideale travel partner te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Greatsword schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:57:
[...]

Die digitale zoom is gewoon een crop toch? Kan je dan niet gewoon beter normaal opnemen en dan in post bewerken, heb je nog wat flexibiliteit ook qua compositie en waar je precies bijsnijd.
Ja en nee, de sensor is 50 MP maar met quad bayer patroon. Als je zelf cropt vanaf 50 heb je gelijk, maar als je hem op 12 hebt staan zou je met croppen maar 3 overhouden. Gebruik je de nieuwe 2x button, dan doet de drone automatisch de 50 MP croppen, niet de 12.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een mooie tear down van de Mini 5 Pro. Er zitten wat ‘verassingen’ in de drone ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

[...]

Ja, zal vast wel weer een Pro filter set uitkomen en anders gewoon lekker weer bij Freewell bestellen. https://freewellgear.com/...S5m7R_X4aBp8U_1Or9I11OYVx
Het is idd wel softwarematig maar de kwaliteit verraste me, ik heb toch aardig wat iphonecamera’s en dergelijke ook gezien hiermee en altijd zie je dat je kwaliteit verlies, maar in dit geval was het zelfs op mijn 4K scherm thuis het niet/nauwelijks zichtbaar dat het geen optische zoom is.

Freewell heeft de ND filters al op de site staan, te pre-orderen en half augustus leverbaar. Ik ga nog even kijken, ik hoop eigenlijk op nog 1 goede ND64 via aliexpress ofzo, dan kan ik met 1 doosje + 1 drone alles mee nemen. Meer dan ND128 heb je sowieso nooit echt nodig lijkt me?

[ Voor 15% gewijzigd door DeNachtwacht op 20-09-2025 00:22 ]

youtube.com/@hisrep

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:21
Hoewel de Mini 5 Pro echt super gaaf is blijf ik nog even vliegen met de Mini 4 Pro ;-)

Was het jullie al bekend dat de drone +/- 4 gram meer kan wegen dan de 249,9 gram?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beyond

Beyond

Dussssss.......

turkeyhakan schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 05:22:
Hoewel de Mini 5 Pro echt super gaaf is blijf ik nog even vliegen met de Mini 4 Pro ;-)

Was het jullie al bekend dat de drone +/- 4 gram meer kan wegen dan de 249,9 gram?
Verbaas mij dat iedereen zich daar zo druk om maakt. Het heeft gewoon het C0 label. Bij elke post/commentaar op Facebook wordt het wel genoemd.

[ Voor 8% gewijzigd door Beyond op 20-09-2025 10:24 ]

Al het goeie.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Het staat ook gewoon in de specs, dus dat zou geen verrassing moeten zijn..
Product weight may vary due to differences in batch materials and other factors. The actual weight is approximately 249.9 g ± 4 g and is subject to the actual product. Before flying with the Intelligent Flight Battery or the Intelligent Flight Battery Plus, check and comply with local laws and regulations to confirm whether registration or an exam is required.
https://www.dji.com/nl/mini-5-pro/specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja, en die ophef op allerlei fora wordt ook nog fors vergroot door verkeerde informatie. In de handleiding staat gewoon dat de 249,9 +/- 4 gram inclusief SD kaart en (DJI) ND filter is, maar je leest overal gezeur dat je die er ook nog bij op moet tellen en richting de 260 gram gaat. Het kan inderdaad zeker zijn dat DJI er zelf nog gezeur mee krijgt omdat ze inderdaad de grens wel opzoeken/oprekken, maar de vliegende consument wordt door hen ook voorgelicht dat het een C0 drone is.

En dan komen die college's rechtsfilosofie gelukkig nog van pas: het gaat ook om het doel van de wet, niet alleen om de letter van de wet. Het doel van die wet is veiligheid en die paar gram extra maakt de drone natuurlijk niet ineens een gevaar. Ergens moet je een grens trekken, en net zoals bij elke grens/regel wordt die opgezocht en is er een grijs gebied waar een redelijke afweging gemaakt moet worden. De dronevlieger die niet bewust zelf allerlei gewicht (landingsgestel, grotere batterij etc) aan de drone toevoegt mag er vanuit gaan dat DJI zijn klanten goed voorlicht met het C0 label, kortom als je al een pietluttige agent hebt die een weegschaaltje pakt dan nog denk ik dat een rechter meer deze redelijke lijn gaat volgen. Geen extra gevaar voor veiligheid & geen bewuste overschrijding: geen boete.

Maar goed ik hoop niet dat nu ook dít draadje constant vervuild gaat worden door die 4 gram extra ;) Over storm in een glas water / werking van media gesproken...

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 20-09-2025 11:00 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DeNachtwacht schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 23:21:
[...]

Meer dan ND128 heb je sowieso nooit echt nodig lijkt me?
Dan heb jij nog nooit de timelapse en hyperlapse functies gebruikt zeker? Daar gebruik ik zelfs ND1000 voor. Echt een hele toffe functie als je veel bewegende dingen in je scene hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Mastergo schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:09:
[...]

Die ND filters keuze is natuurlijk een verkoop truuc.
Die tas is voor mij geen issue gezien ik al jaren een Lowepro Droneguard rugzak heb. Dat is zoveel beter dan een schoudertas.
Die roterende gimbal optie is leuk. Maar denk dat ik die na 3x al nooit meer gebruik.

Mijn Mini 5 pro komt morgen als het goed is binnen.
Inmiddels al vele reviews bekeken en waar ik al de stap naar de mini 3 naar mini 4 de moeite waard vond lijkt deze overstap weer nog meer de ideale travel partner te worden.
Welke rugzak heb jij van LowePro? ik zie er meerdere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastergo
Greetoz schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:22:
[...]

Welke rugzak heb jij van LowePro? ik zie er meerdere.
De Lowepro Droneguard BP 250
https://www.lowepro.com/g...guard-bp-250-lp37099-pww/

Heb mijn Mini 5 Pro ook binnen inmiddels.
Vanmiddag mooi installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Mastergo schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:37:
[...]

De Lowepro Droneguard BP 250
https://www.lowepro.com/g...guard-bp-250-lp37099-pww/

Heb mijn Mini 5 Pro ook binnen inmiddels.
Vanmiddag mooi installeren.
Ah ja die kwam ik ook tegen, kan alleen niet vinden of je buiten de drone en een laptop er nog wat in kwijt kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Greetoz schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:33:
[...]

Ah ja die kwam ik ook tegen, kan alleen niet vinden of je buiten de drone en een laptop er nog wat in kwijt kan?
Ik denk het wel:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.lowepro.com/media/catalog/product/cache/03fd8892b024dd7e7d63ccf8cf919d8c/d/r/drone-backpacks-droneguard-bp250-stuffed-alt-sq-lp37099-pww.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
\
Ja die foto vond ik ook maar ik bedoelde in het " hoofdvak" erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kbeuriot
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 12:14
Weet iemand hoe je het registratienummer van RDW in de Mini Pro 5 zet? Kan het echt niet vinden en heb de versie 1.18

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kbeuriot schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:07:
Weet iemand hoe je het registratienummer van RDW in de Mini Pro 5 zet? Kan het echt niet vinden en heb de versie 1.18
Dat nummer IN de drone setten (in de DJI Fly app), is alleen verplicht voor C1/C2/Cx drones, niet voor C0 drones. Je moet het nummer aan de buitenkant (brandplaatje/sticker/pen) zichtbaar op de drone aanbrengen (dat moet ook voor zwaardere drones).

Ik heb dit brandplaatje (nano):
https://shop.drohnen.de/en/drone-label-nano/

[ Voor 3% gewijzigd door SpeedingWilly op 22-09-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kbeuriot
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 12:14
SpeedingWilly schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:18:
[...]

Dat nummer IN de drone setten (in de DJI Fly app), is alleen verplicht voor C1/C2/Cx drones, niet voor C0 drones. Je moet het nummer aan de buitenkant (brandplaatje/sticker/pen) zichtbaar op de drone aanbrengen (dat moet ook voor zwaardere drones).

Ik heb dit brandplaatje (nano):
https://shop.drohnen.de/en/drone-label-nano/
oh super, dank voor je reactie! Heb het nummer wel idd op de drone geplakt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Nou, voor de liefhebbers, dit weekend even meteen werk gemaakt van een filmpje over de Sterrewacht in Leiden. Helemaal gefilmd met de DJI mini 5 Pro (op wat kleine shots na met een Pocket 3). Uiteraard alles ook even uit de kast gehaald om cinematisch te proberen, dus er zitten wat shots in met de nieuwe zoom modus en uiteraard zo'n hippe gimbal rotate. Ik heb ook geschoten in Normal, HLG én D Log M om de verschillen te zien. Ik ben onder de indruk van de cameramogelijkheden. Dit is met name de eerste keer dat ik zie dat een digitale zoom zo goed werkt dat het bruikbaar is. Niet perfect, maar wel goed genoeg.

Ben benieuwd natuurlijk wat jullie gedachtes zijn over de beeldkwaliteit. Verdere tips/suggesties over de inhoud zijn via DM natuurlijk ook welkom, maar dat is hier wat offtopic.

[ Voor 10% gewijzigd door DeNachtwacht op 22-09-2025 20:48 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastergo
Greetoz schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:33:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wt2Kgd5J/22.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KKvq73Lk/333.jpg

Ja ruimte genoeg. Er is nog een vrij groot vak daar kan zelfs een zomerjas in.
Ik kan ook de mini 5 samen met de avata 2 in de tas kwijt incl. bril, hub met accu's en de fpv controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Voor de liefhebbers, op AliExpress staan gewoon al ND filtersetjes en ook al reservepropellors voor de Mini 5 Pro. Ik heb voor €8 een ND64 filter gekocht, denk dat je die wel vaak nodig hebt. Ik twijfelde ook over een ND/PL setje, voor €30 heb je er daar ook drie van.

Is dit nu ook iets dat veel wordt gebruikt of is dat eigenlijk echt een uitzondering dat je dat nodig hebt? Ben ook hier weer steeds meer mee aan het leren, dus was benieuwd hoe en of jullie met PL filters werken.

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 22-09-2025 23:06 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DeNachtwacht schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:23:
Voor de liefhebbers, op AliExpress staan gewoon al ND filtersetjes en ook al reservepropellors voor de Mini 5 Pro. Ik heb voor €8 een ND64 filter gekocht, denk dat je die wel vaak nodig hebt. Ik twijfelde ook over een ND/PL setje, voor €30 heb je er daar ook drie van.

Is dit nu ook iets dat veel wordt gebruikt of is dat eigenlijk echt een uitzondering dat je dat nodig hebt? Ben ook hier weer steeds meer mee aan het leren, dus was benieuwd hoe en of jullie met PL filters werken.
AliExpress accessoires zijn prima, maar met de props zou ik toch originele DJI propellers nemen! Door dat kleine stukje plastic blijft je drone van 1K in de lucht. Ik zou niet gaan rommelen met el-cheapo spullen en dat risico nemen.

Trouwens, de 6 reserve propellers in de Fly More Kit zijn meer dan genoeg als reserve .

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik heb momenteel nog geen propellors bested idd, maar met de Mini 3 propellors zijn mijn ervaringen prima. Enige suffe was dat ik er te kleine schroefjes bij kreeg, maar ik had gelukkig zelf nog voldoende reserveschroefjes. Denk dat ik toch zeker 6-7 propellors vervangen heb en nooit een probleem gehad.

Ik wacht idd de reviews even af, maar ik verwacht niet echt problemen bij massaal gekochte propellors die goed gereviewd zijn, en het is echt fors goedkoper. Bij DJI betaal je €9 per stuk, momenteel kun je daar inclusief verzendkosten al 8 stuks voor kijken bij Ome Ali. Maar nogmaals; idd eerst even de reviews afwachten.

[ Voor 15% gewijzigd door DeNachtwacht op 24-09-2025 08:56 ]

youtube.com/@hisrep

DeNachtwacht schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:54:
Ik heb momenteel nog geen propellors bested idd, maar met de Mini 3 propellors zijn mijn ervaringen prima. Enige suffe was dat ik er te kleine schroefjes bij kreeg, maar ik had gelukkig zelf nog voldoende reserveschroefjes. Denk dat ik toch zeker 6-7 propellors vervangen heb en nooit een probleem gehad.

Ik wacht idd de reviews even af, maar ik verwacht niet echt problemen bij massaal gekochte propellors die goed gereviewd zijn, en het is echt fors goedkoper. Bij DJI betaal je €9 per stuk, momenteel kun je daar inclusief verzendkosten al 8 stuks voor kijken bij Ome Ali. Maar nogmaals; idd eerst even de reviews afwachten.
Daar gaat het al fout. Je moet geen eigen schroefjes gebruiken of al gebruikte schroefjes gebruiken (voor Mini drones t/m Mini 4 Pro). De schroefjes die bij de props zitten hebben niet geactiveerde loctite op de schroefdraad. Als je oude of eigen schroeven gebruikt dan kunnen die lostrillen in de lucht. Dat is de reden dat er NIEUWE schroeven zitten bij reserveprops.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dat kan een voordeel zijn inderdaad. Anderzijds is in camera croppen makkelijker qua compositie en beoordelen of je onderwerp goed genoeg in beeld is (omdat je het groter op je scherm hebt) en het scheelt gewoon opslag. 't Is net waar je voorkeur op dat moment ligt.
DeNachtwacht schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:23:

Wat is de kwaliteit van dergelijke 3rd party filters voor DJI? In mijn ervaring kan de kwaliteit van filters behoorlijk verschillen, maar dat is mijn ervaring op fotografie gebaseerd. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:57

amphora

Websites & Fotografie

[...]
Bij foto's wel, tenzij DJI een eigen algoritme heeft om met iets meer kwaliteit te kunnen croppen.

Bij video zeker niet. De sensor is in theorie 8k maar wordt opgeslagen als 4k filmpje, ga je daar weer 2x in croppen krijg je dus feitelijk een 2k filmpje. Doe je 2x zoom in de camera zelf dan is je 2x zoom dus wel in 4k.
Niet helemaal waterdicht want zo super 8k is de sensor helemaal niet maar in theorie is bij video in camera croppen altijd beter.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@SpeedingWilly sorry, maar ik vind je nu wel heel stellig. Ik heb eenmalig 1 setje met verkeerde schroefjes gehad, en dat gewoon op kunnen vangen met originele extra schroefjes die ik had liggen, en bovendien zit er geen loctite op schroefjes voor de dji mini 3 iig. Het is altijd goed gegaan zonder 1x een loslatende propellor.

@Gonadan op mijn mini 3 had ik twee variabele nd filters van k&f concepts en die bevielen mij prima, maar moet wel zeggen dat ik geen fotografie expert ben hoor. Ik denk wel dat ik straks met die ND64 ook wel kan vergelijken met de originele dji filters en er zullen vast YouTube reviews over komen binnenkort?

@amphora dank voor de uitleg en nu snap ik het ook beter, mij was idd ook opgevallen dat de mini 5 pro voor het eerst een digitale zoom heeft die bruikbaar is voor filmen. Nog nooit een camera gezien die het zo goed doet (wie het wil zien/vergelijken in het filmpje hierboven een aantal ingezoomde “48mm” shots van de koepel van de sterrenwacht). Ik vind het iig voor hobbywerk echt al wel goed genoeg ter variatie soms.

youtube.com/@hisrep

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:49
DeNachtwacht schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:48:
Nou, voor de liefhebbers, dit weekend even meteen werk gemaakt van een filmpje over de Sterrewacht in Leiden. Helemaal gefilmd met de DJI mini 5 Pro (op wat kleine shots na met een Pocket 3). Uiteraard alles ook even uit de kast gehaald om cinematisch te proberen, dus er zitten wat shots in met de nieuwe zoom modus en uiteraard zo'n hippe gimbal rotate. Ik heb ook geschoten in Normal, HLG én D Log M om de verschillen te zien. Ik ben onder de indruk van de cameramogelijkheden. Dit is met name de eerste keer dat ik zie dat een digitale zoom zo goed werkt dat het bruikbaar is. Niet perfect, maar wel goed genoeg.

[YouTube: Discover the Hidden Gem of Dutch Astronomy in 10 Minutes (Leiden, the Netherlands) | DJI Mini 5 Pro]

Ben benieuwd natuurlijk wat jullie gedachtes zijn over de beeldkwaliteit. Verdere tips/suggesties over de inhoud zijn via DM natuurlijk ook welkom, maar dat is hier wat offtopic.
Gaaf. Maarruh, er zijn geen astrologie studenten in Leiden hoor (op 9:20) ;)

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@celshof haha dank, ja echt vreselijk, ik zag het nét nadat hij op YouTube klaar stond. Het erge is dat je dat niet meer kan aanpassen achteraf, er wordt daarvoor in het filmpje 3 of 4x eerder keurig astronomie gezegd en in de ondertiteling heb ik het natuurlijk correct gezet. Echt wel storend en ook een fout, maar je hebt dus letterlijk serieus droeftoeters die onder het filmpje dan gaan commenten dat het mooie beelden zijn maar de inhoud dus niet serieus te nemen is vanwege dit uitglijdertje (ter info zie in de videobeschrijving dat er 5 boeken/artikelen uit de universiteitsbibliotheek staan die ik als bronnen gebruikt heb).

In de snelheid van z.s.m. een Mini 5 Pro filmpje online zetten is het er helaas tussendoor geglipt, leren we weer van ;). Want is natuurlijk uiteindelijk wel belangrijk het goed te doen.

youtube.com/@hisrep

• qless

qless

...vraag maar...

amphora schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:37:
[...]

Bij foto's wel, tenzij DJI een eigen algoritme heeft om met iets meer kwaliteit te kunnen croppen.

Bij video zeker niet. De sensor is in theorie 8k maar wordt opgeslagen als 4k filmpje, ga je daar weer 2x in croppen krijg je dus feitelijk een 2k filmpje. Doe je 2x zoom in de camera zelf dan is je 2x zoom dus wel in 4k.
Niet helemaal waterdicht want zo super 8k is de sensor helemaal niet maar in theorie is bij video in camera croppen altijd beter.
Ja en nee, de sensor is 50 MP maar met quad bayer patroon. Als je zelf cropt vanaf 50 heb je gelijk, maar als je hem op 12 hebt staan zou je met croppen maar 3 overhouden. Gebruik je de nieuwe 2x button, dan doet de drone automatisch de 50 MP croppen, niet de 12.

• Beyond

Beyond

Dussssss.......

Ik sta op het punt een mini 5 pro te kopen. Hoeveel GB geheugen heb ik minimaal nodig? Stel dat ik 3 accu's 'leeg' vlieg en voor de beste kwaliteit video kies?

En wat is qua grootte aan te raden in de RC2?

Al het goeie.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Beyond schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:43:
Ik sta op het punt een mini 5 pro te kopen. Hoeveel GB geheugen heb ik minimaal nodig? Stel dat ik 3 accu's 'leeg' vlieg en voor de beste kwaliteit video kies?

En wat is qua grootte aan te raden in de RC2?
Ik zou voor minimaal 128GB gaan, het advies is eigenlijk om ook meerdere kaartjes te hebben en ze bij elke accu wissel ook te vervangen. Voor de RC2 kan je ook 128GB of 256GB doen, handig als je veel schermopnames gaat doen.

• Beyond

Beyond

Dussssss.......

Greatsword schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:46:
[...]

Ik zou voor minimaal 128GB gaan, het advies is eigenlijk om ook meerdere kaartjes te hebben en ze bij elke accu wissel ook te vervangen. Voor de RC2 kan je ook 128GB of 256GB doen, handig als je veel schermopnames gaat doen.
Dank!

Dat is ook gelijk het probleem... het wordt mijn eerste drone en geen idee hoe ik het precies zal gebruiken. Hoe groot de opnames zijn / etc. Kaartjes wisselen kan eventueel later ook nog maar in eerste instantie wil ik er 1 voor 3 accu ladingen.

Al het goeie.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zit er toch wel anders in, de Mini heeft 42GB geheugen en eerlijk gezegd denk ik dat je daar met een dagje vliegen normaal zelfs prima mee uit kan komen en er dus niet eens echt een microSD nodig is. Ik heb er zelf wel 1 in voor de zekerheid, maar die is eigenlijk vooral gekocht omdat mijn Mini 3 er geen had.

Ik snap zelf niet goed waarom mensen geheugen in de afstandsbediening stoppen, ik heb pas net een RC2 en had daarvoor de RC-N2 dus dan is de workflow al snel dat je via QuickTransfer alles op je telefoon zet. Eigenlijk vind ik dat wel lekker werken want daarmee wordt het ook meteen gesynct naar de cloud. Daarmee los je dus ook het probleem op van allerlei losse microSD kaartjes wisselen steeds, bij een batterijwissel laad ik alles via QuickTransfer naar mijn telefoon en we kunnen weer door.

Persoonlijk zie ik mezelf vooralsnog dus niet snel een microSD kaart in de remote doen, maar ook voor mij geldt dat ik er nog relatief nieuw mee ben dus laat me graag overtuigen van eventuele voorbeelden.

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 25-09-2025 15:53 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Beyond Ik zou in jouw geval eens rustig zonder proberen, je kan daarmee prima vliegen en filmen. Wil je toch een microSD kaartje erbij, maak dan gelijk van de mogelijkheid gebruik om er 1 spotgoedkoop bij AliExpress te bestellen, dit is echt zo'n product dat voor meer dan de helft van het geld in een klein envelopje op je deurmat valt, gewoon bekende merken zoals Kodak of Sandisk met prima snelheden als je de specs even goed doorkijkt voor het bestellen.

youtube.com/@hisrep

• Mastergo
42gb intern geheugen is meer dan prima. Ik heb de afgelopen 2 accu's ongeveer 8gb aan video's en foto's geschoten. Maar zou altijd een sd kaart bij de hand hebben. Dat zijn de kosten ook niet.

Even een tip. Ik heb mijn Mini 5 pro fly more combo van amazon ( 1149 incl 1 jaar care refresh ). Via cashback app woolsocks kreeg ik ff 57 euro cashback. ( nu nog eens 10 euro korting bij amazon )

• Beyond

Beyond

Dussssss.......

Mastergo schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:23:
42gb intern geheugen is meer dan prima. Ik heb de afgelopen 2 accu's ongeveer 8gb aan video's en foto's geschoten. Maar zou altijd een sd kaart bij de hand hebben. Dat zijn de kosten ook niet.

Even een tip. Ik heb mijn Mini 5 pro fly more combo van amazon ( 1149 incl 1 jaar care refresh ). Via cashback app woolsocks kreeg ik ff 57 euro cashback. ( nu nog eens 10 euro korting bij amazon )
Top! Via cashbackxxl iets van 4.5% geloof ik. Woolsocks ken ik niet. Ga ik naar kijken! Dank

Al het goeie.......

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste

Let op:
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.

Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2