Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:53
_Eend_ schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:30:
[...]

Ik zou de beelden gewoon van de MicroSD kaart halen.
Dat kan zeker, maar als er software bestaat, en ik heb het geïnstalleerd, is het ook wel prettig dat ik het kan gebruiken.
DeNachtwacht schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:35:
[...]

Drone moet in Data Transfer mode staan, dat is inderdaad even verwarrend aan het begin. Je doet dat door de drone los van de kabel te houden, aan te zetten, en zodra de eerste lampjes knipperen (na 1-2 seconde) klik je 3x kort (tik-tik-tik) weer op de powerknop op de drone. Er gaan dan blauwe leds knipperen. Vanaf dat moment wordt de drone gewoon als USB stick herkend en is dus ook software niet eens nodig.
Hij wordt dus wel als USB stick herkend, dat is het probleem niet. Alleen de software ziet de drone niet.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:15

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Grolsch Ja, maar ik snap niet helemaal wat je met die software zou moeten willen? Als de drone als USB stick wordt herkend heb je toch alles wat je nodig hebt? Firmware updates etc gaat gewoon via de app, dus daar heb je die ook niet voor nodig. Ik heb in ieder geval nog nooit iets gedaan met een DJI app op de PC en zou eerlijk gezegd ook niet weten welke app dat zou moeten zijn?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik zou eigenijk niet weten wat ik met de app kan, daarom dacht ik laat ik het ff proberen.

Maar als ik jullie goed begrijp kun je er niet zoveel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Nou misschien zit ik er naast hoor, ik heb er simpelweg alleen zelf nog nooit iets mee gedaan, nooit nodig gehad. En ik kan die app nu ik eens op de dji site kijk niet eens vinden, welke app gebruik je precies?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjedan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:32
DeNachtwacht schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:23:
Voor alle nieuwe drone eigenaren, handig linkje met alle vakantiegerelateerde info die je nodig hebt.

https://www.fdr1.be/dronekaarten-voor-europa

En ja, buiten Europa zijn dus ook landen waar bezit van een drone al strafbaar is dus juist op vakantie altijd vooraf even goed inlezen. Veel vliegplezier!
Ik heb er al eens vaker naar gekeken maar niet alle landen in de link zijn even duidelijk. Italië bijvoorbeeld. Gewoon een lege kaart. Geen idee hoe ik de zones tevoorschijn krijg.

[ Voor 25% gewijzigd door edjedan op 15-07-2025 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
DeNachtwacht schreef op maandag 14 juli 2025 @ 23:22:
Nou misschien zit ik er naast hoor, ik heb er simpelweg alleen zelf nog nooit iets mee gedaan, nooit nodig gehad. En ik kan die app nu ik eens op de dji site kijk niet eens vinden, welke app gebruik je precies?
Het gaat om DJI Assistant 2 (Consumer Drones Series)

https://www.dji.com/nl/do...-2-consumer-drones-series

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

edjedan schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 06:48:
[...]

Ik heb er al eens vaker naar gekeken maar niet alle landen in de link zijn even duidelijk. Italië bijvoorbeeld. Gewoon een lege kaart. Geen idee hoe ik de zones tevoorschijn krijg.
In italië moet je inderdaad een (gratis) account aanmaken voordat de zones ziet.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dat is sterk verouderde software (uit 2019) die voor de mavic kennelijk was, ik denk dat die nooit meer geupdated is voor nieuwere modellen simpelweg omdat met de smartphone updaten van eventuele firmware makkelijker is. En verder heb je naar je PC alleen data transfer nodig, dan is dat soort software ook niet nodig. dus dat hebben ze bij DJI kennelijk ook ingezien.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 14:37

qless

...vraag maar...

Heel soms dat je met updaten issues hebt, dan kan je met de assistant software toch nieuwe versie updaten. Ik moest daarvoor wel aparte usb-driver op de pc installeren.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
TheKerremenke schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:35:
Hier de mini 4K pro fly more met RC 2 gekocht. (Video creator kit) Nu nog even de levering afwachten. Het was volgens mij wel een goede deal afgelopen week.

Ben benieuwd hoe die gaat bevallen, eerste drone voor mij. Afgelopen half jaar wel wat YouTube en reviews bekeken en gelezen.

Edit: Hopelijk kan ik hem deze week nog uitproberen en een beetje oefenen. Zodat ik die volgende week mee kan nemen op vakantie.
Gelukt om te oefenen. d:)b Fijne drone. Eenvoudig in gebruik (tot nu toe). Volgende keer wat automatische video/foto modussen uitproberen. Nu enkel de video zoom out (terwijl die langzaam achteruit, omhoog vliegt) geprobeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aP-14tblZYiyX2lw2MFVKKKdN6Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5XEAzO5A6LbWqQBQhNHvA6s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFRXmvA3aiW81c4oBFSZZjF-mgU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ehR2u4fyPO1PiHbFULoZkVK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MS0pnQYGquNao3Zx6GLmw6fo6lQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJsEpMnkJvCaCroR020KZKsi.jpg?f=fotoalbum_tile

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Aiii ik kan maar niet kiezen en heb jullie advies nodig :)
Momenteel ben ik ook aan het orienteren voor het kopen van een drone, m;n eerste - geen verdere ervaring.
Een kennis heeft de DJI NEO met een FPV kit, dit is erg leuk maar vind het dragen van een bril niet zo fijn.

Wat ga ik ermee doen?: ik zie het als een leuke gadget , af en toe een beetje vliegen, wat foto's/ filmpjes maken en verder geen bijzonderheden. Budget is toch wel max ~ 800 euro maar minder is beter.

De DJI mini 4k vs de mini 3 zijn al vaak voorbij gekomen , toch twijfel ik enorm. De Mini 4K gebruik je met je telefoon en de mini 3 heeft de mogelijkheid tot een controller met scherm. Al denk ik dat het gebruik van een controller met telefoon beter is - iphone 15 pro gaat hoger dan 700 lumen van de controller met scherm.

De Mini 4k is ,369 euro als fly more combo
De mini 3 is, 564 euro als fly more combo

195 euro verschil, dan is de laatste wel met de controller met ingebouwd scherm.

Iemand doorslaggevende tips/advies?

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Fietsbel het is fors meer geld. Ik heb zelf de mini 3 en die maakt iets mooiere beelden dan de 4K. Ik zou voor €329 een mini 3 nemen zonder fly more combo. Eventueel kun je er nog eens een losse batterij bij kopen maar mijn ervaring is dat je meer dan 2 toch zelden/nooit gebruikt. Misschien zijn die nu ook wel in de sale. De afstandsbediening en het tasje zijn leuk, maar het is wel fors meer geld.

Het hangt natuurlijk allemaal erg af van of je het leuk gaat vinden, hou er ook rekening mee dat veel mensen een drone na een jaartje toch ook weer ongebruikt in de kast hebben liggen. Voor €250 kan die 4K ook al een leuke starter zijn om te zien of het wat voor je is. Wel snel zijn want die deals duren denk ik niet lang meer.

Als je echt het geld eraan uit wil geven zou ik voor €629 de mini 4 pro halen in het basissetje. Dan geef je het geld uit aan dronecamerakwaliteit én automatische objectdetectie et cetera. Dat zou mij meer waard zijn dan een extra batterij.

[ Voor 14% gewijzigd door DeNachtwacht op 17-07-2025 23:46 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

@DeNachtwacht bedankt voor je advies, dat maakt het er allemaal niet makkelijker op. Wat is jouw mening over de controller, zonder scherm en je telefoon gebruiken of is de controller met scherm echt een toegevoegde waarde? Dat scheelt namelijk ook veel in de aanschaf

Ik neig zelf naar een controller zonder scherm, iphone 15 pro is 6,1 inch en de controller 5,5

[ Voor 16% gewijzigd door Fietsbel op 17-07-2025 23:58 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik heb zelf een controller zonder scherm en die heeft ook als voordeel dat de app automatisch altijd up to date is en je er geen kaarten op hoeft te laden. Maar eigenlijk staat of valt alles, ook hier weer, bij de vraag: denk je dat je het intensief gaat doen?

Ik ben er inmiddels zoveel mee bezig dat mijn volgende drone waarschijnlijk wel met afstandsbediening met scherm is, maar zou ik er af en toe mee vliegen dan zou ik het op zich prima vinden het met de iphone te blijven doen.

Als ik jou zo lees/hoor denk ik echt begin lekker met de Mini 4K voor €250 en zie of het wat voor je is. Mooie instapdrone die al prima mee kan qua beeldkwaliteit. Zelfs met een Neo kun je al heel aardige beelden schieten:
YouTube: DJI NEO - Switzerland, Cinematic 4K

De Neo zou ik wel minder snel aanraden hoor, die is toch gevoeliger voor wind en heeft ook wel een heel korte accuduur. Dat is echt meer voor mensen die voor de grap een drone omhoog willen gooien bij een familie-uitje o.i.d. Het belangrijkste verschil tussen alle modellen, hoe duurder de drone wordt, is beeldkwaliteit bij lastigere lichtsituaties. De mooie zonnige zondag kun je echt met elke drone al mooi in beeld brengen, maar de echt meer uitdagende donkere beelden is waar je het verschil gaat zien. Kortom als je gewoon casual vliegt bij mooi weer is zo'n Mini 4K al prima. Bovendien is het dan straks als het bevalt ook een extra leuke upgrade om een Mini Pro 4 of binnenkort Mini Pro 5 te halen want dan is het ook echt weer een visuele upgrade.

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 18-07-2025 01:22 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Enige tijd geleden heb ik voor België een registratienummer aangevraagd, maar ze doen er aardig lang over om het verzoek te voltooien. Toch een beetje een tegenvaller, in Nederland is dat volledig automatisch dus minutenwerk.

Heeft iemand ervaring met aanvragen daar en hoe lang dat kan gaan duren?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:57

amphora

Websites & Fotografie

Gonadan schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:33:
Enige tijd geleden heb ik voor België een registratienummer aangevraagd, maar ze doen er aardig lang over om het verzoek te voltooien. Toch een beetje een tegenvaller, in Nederland is dat volledig automatisch dus minutenwerk.

Heeft iemand ervaring met aanvragen daar en hoe lang dat kan gaan duren?
Bedoel je exploitantnummer? Je NL nummer is toch in heel EU geldig?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

amphora schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:20:
[...]

Bedoel je exploitantnummer? Je NL nummer is toch in heel EU geldig?
:o :D :+ _O- :'(

Dat lees ik nu ook inderdaad nu ik er specifiek op zoek. Bij het zoeken naar regels werd ik gestuurd naar de Belgische instanties waar je dan als buitenlander een nummer moet aanvragen, dus dat ben ik maar braaf gaan doen.
Nou da's lekker, dat scheelt een hoop stickers. Aan de lokale regels voldoen gaat me wel lukken. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Gonadan schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:25:
[...]
Nou da's lekker, dat scheelt een hoop stickers. Aan de lokale regels voldoen gaat me wel lukken. ;)
Voor België 2 belangrijke dingen:
positief: registratie in de app is prima en daarmee kun je zelfs ook verzoeken doen in rode gebieden te mogen vliegen, wat in NL niet kan 8)
iets minder: in stedelijk gebied (vooral grote steden) moet je vooraf contact leggen met gemeente als je boven gebouwen wil vliegen, óók met een sub-249 drone in een gebied dat een toegestane zone is in de app.

@Fietsbel Ik kwam op Amazon Duitsland de DJI Mini 4K Camera Drone Combo tegen, drone+tasje+1 batterij, is dat niet wat voor jou?? Instapper met het leuke tasje en 1 batterij. Geen gekke deal denk ik. Maar ik gok dat je wel snel de knoop moet gaan doorhakken want op Amazon.nl zijn de meeste deals inmiddels alweer verdwenen en staat dit setje alweer 'gewoon' voor €389, zal bij de Duitse ook niet lang meer gaan duren.

[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 18-07-2025 11:12 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

DeNachtwacht schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:10:
positief: registratie in de app is prima en daarmee kun je zelfs ook verzoeken doen in rode gebieden te mogen vliegen, wat in NL niet kan 8)
iets minder: in stedelijk gebied (vooral grote steden) moet je vooraf contact leggen met gemeente als je boven gebouwen wil vliegen, óók met een sub-249 drone in een gebied dat een toegestane zone is in de app.
De DJI Fly app doel je dan op neem ik aan?

Het deel waar ik zit is niet zo veel. Heb al zitten kijken vooraf en er ligt een luchthaven in de buurt, maar wij zitten net een paar kilometer buiten die zone. 't Is ook niet dat ik heel veel van plan men maar mooie beelden rondom de camping vind ik wel leuk. En fijn als dat gewoon volgens de regels kan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Gonadan Nee, ik bedoel deze site: https://map.droneguide.be/

Je kan daar ook een account aanmaken en via die app kun je dan indien nodig ook toestemmingen vragen. Maar zo te zien komt het wel goed, en in België is het ook sowieso niet snel gezeur hoor, net als bij ons is oom agent vaak heus redelijk, dat is in mediterrane landen vaak minder :). Maar onderin de streep zijn het wel dingen die je moet doen, vandaar dat ik het je wel even mee wilde geven.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

DeNachtwacht schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:52:
@Gonadan Nee, ik bedoel deze site: https://map.droneguide.be/

Je kan daar ook een account aanmaken en via die app kun je dan indien nodig ook toestemmingen vragen. Maar zo te zien komt het wel goed, en in België is het ook sowieso niet snel gezeur hoor, net als bij ons is oom agent vaak heus redelijk, dat is in mediterrane landen vaak minder :). Maar onderin de streep zijn het wel dingen die je moet doen, vandaar dat ik het je wel even mee wilde geven.
Ah ja, droneguide had ik al gebruikt om de omgeving te verkennen inderdaad.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

DeNachtwacht schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:10:
[...]

Nee, nee en nog eens nee. Sommige gemeente hebben (of hadden) dat op hun site staan, maar dat mag niet. Brugge is bijvoorbeeld al op de vingers getikt door het DLGV.

Je moet alleen de kaart op map.droneguide.be volgen en de regels natuurlijk, maar je mag met een C0 of C1 drone gewoon in de bebouwde kom vliegen.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ah, dat wist ik niet... dank! Ik wist inderdaad wel dat ze het op websites hadden staan soms en ik ben er ook een keer op aangespreken. Maar dat is dus niet conform EU wetgeving ofzo?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Klopt, als een gemeente een no-fly zone wil, moeten ze die zelf aanvragen bij skeyes/dlgv. Voor sommige evenementen zoals tomorrow land wordt dat wel gedaan trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

qless schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:22:
Klopt, als een gemeente een no-fly zone wil, moeten ze die zelf aanvragen bij skeyes/dlgv. Voor sommige evenementen zoals tomorrow land wordt dat wel gedaan trouwens.
Dat zou feitelijk al bijna niet hoeven vanwege de mensenmassa, maar dat is eigenlijk omdat ze het luchtruim zelf ook nodig hebben. Bij defqon zag je dat laatst ook. Die hebben zelf al zat helikopters en drones, daar moet dan echt niet nog wat hobbyspul tussen gaan vliegen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Bedankt voor het meedenken en je uitleg, ik heb inmiddels m’n drone :P
Een mini 4K leek mij ook een zeer goede drone, zeker de prijs/kwaliteit verhouding is zeer goed. Het verschil naar een Mini 3 was nog te doen omdat deze een betere gimble heeft, maar het fly more pakket heeft de controller met het ingebouwde scherm wat ik eigenlijk niet wil. Totdat ik in Vraag en Aanbod een mooie Mini 4 pro met alles erop en eraan zag voor een strakke prijs en letterlijk in nieuwstaat. Na een paar berichtjes over en weer heb ik de drone gekocht. De tweaker nam ook zijn tijd om alles uit te leggen _/-\o_
Eenmaal thuis de eerste meters gevlogen en wauw wat is dit gaaf! :o

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Kijk, dat is zeker een mooie deal, dan is het een no-brainer natuurlijk. Slimme koop en veel plezier ermee!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjedan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:32
DeNachtwacht schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:49:
[...]

In italië moet je inderdaad een (gratis) account aanmaken voordat de zones ziet.
En dat blijkt nog een heel gedoe. Ik ben maar afgehaakt en laat de drone thuis in september. Ook torenhoge boetes daar las ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:03

-CJ

Not remastered

Lukte mij gisteren ook niet om een account aan te maken bij d-flight, foutmelding. Op meerdere apparaten en met meerdere browsers.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja, het is inderdaad allemaal nog niet om over naar huis te schrijven. Er zijn al wat mooie stappen gezet met de uniforme wetgeving en het dronebewijs dat overal is geaccepteerd, maar ik vind het ook echt een gemis dat elk land een eigen aparte app heeft en er niet gewoon 1 europese app voor gemaakt is.

Hopen dat dat ooit nog eens wordt aangepast. Ergens werkt het allemaal, maar het is een hoop gezeur en gerommel.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 12:50
Stom stom stom, zojuist mijn Mini 2 kapot gevlogen.
Arm achter is afgebroken.

Ik dacht wel even vanaf het balkon op vakantie te vliegen. Opstijgen ging prima, landen niet. Denk toch door het dak erboven.

Wat zouden jullie doen?
Zal reisverzekering eens informeren.

Hij is van december 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Tweak_ers schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:04:

Ik dacht wel even vanaf het balkon op vakantie te vliegen. Opstijgen ging prima, landen niet. Denk toch door het dak erboven.

Wat zouden jullie doen?

Hij is van december 2022
Gewoon DJI Support contacteren en in het vervolg Care Refresh erbij nemen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:19

ManiacsHouse

Scheisse!

Wat zouden jullie doen?

Hij is van december 2022
Zo'n ding is toch ook te klein om op vakantie mee te gaan vanaf je balkon :+
Benieuwd wat je reisverzekering zegt. Bij mijn buitendedeur van Interpolis zijn alle luchtvaartuigen (nadrukkelijk staat er bij inclusief drones) uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Vraagje, ik heb ergens weleens een handig tabelletje online voorbij zien komen waarop je globaal kon zien welke ND filter je bij welke weer (licht) condities nodig hebt. Leek me wel handig dit even als printje in mijn dronetasje te stoppen, maar nu kan ik het online nergens meer vinden.

Wel her en der voor fotografen, dus bij welke ND filter moet ik welke camerasettings gebruiken, maar daar ben ik dus niet ;) naar op zoek. Ik gebruik in principe de automatische modus op de camera, met de ND filter wat sterker of zachter zetten ben ik altijd al wel tevreden, maar dan moet het achteraf thuis toch niet te licht of sterk zijn.

Wie o wie heeft toevallig een mooi linkje of zelf zo'n tabelletje? Alvast bedankt.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zouden jullie doen?
Ik zou hem laten repareren, of als je het zelf kan gewoon zelf repareren.
Op zoek naar een goeie reparateur? --> https://www.dronerepareren.nl (heeft ook een YouTube kanaal, kun je kijken of hij het naar je zin doet. Of je de reparatie aan je eigen drone volgen! ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DeNachtwacht schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:44:
Ik gebruik in principe de automatische modus op de camera, met de ND filter wat sterker of zachter zetten ben ik altijd al wel tevreden, maar dan moet het achteraf thuis toch niet te licht of sterk zijn.
Als je de automatische stand gebruikt gaat het hele nut van die ND filters natuurlijk verloren.

Je wilt namelijk een natuurlijke motion blur. Op de Mini’s kan je meestal 4K @30fps of 60fps schieten en dan moet je de sluitertijd verdubbellen, dus 1/60 of 1/120.

Als je dat insteld op je drone is je video waarschijnlijk overbelicht en daarvoor gebruik je dan een ND Filter.

In de basis kan je stellen, hoe feller de zon schijnt hoe hoger de filter (64-256 bij fel licht bijvoorbeeld en 8-32 bij minder licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Greatsword schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:07:
[...]

Gewoon DJI Support contacteren en in het vervolg Care Refresh erbij nemen.
Enig idee wat zoiets gaat kosten via DJI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Tweak_ers schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:36:
[...]

Enig idee wat zoiets gaat kosten via DJI?
Contact is gratis en de prijsopgave vrijblijvend.

Ligt natuurlijk verder aan te veel variabelen om die vraag te beantwoorden dus contacteer ze gewoon via chat op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Greatsword schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:25:
Je wilt namelijk een natuurlijke motion blur. Op de Mini’s kan je meestal 4K @30fps of 60fps schieten en dan moet je de sluitertijd verdubbellen, dus 1/60 of 1/120.
Ik wil binnenkort de overstap gaan maken naar mini 5 pro, dus dan ga ik dat weer doen. Maar ik vlieg nu op auto stand omdat de mini 3 alleen alles auto kan hebben staan óf alles manual. Op de 4 pro (en dan hopelijk ook 5 pro) kun je ook een fixed sluitertijd instellen maar dan met een automatische ISO, en ook dan bijv tot 800. Dat lijkt mij ideaal, hoef je dus nergens over na te denken behalve je ND filter goed zetten.

Reden dat ik nu niet let op de motion blur is dat ik ooit een vrij overtuigend youtube filmpje heb gezien van iemand die uitlegde dat dit voor dronefilmpjes maken eigenlijk een overbodige setting is. Motion blur is namelijk relevant als je 1-2 meter van je ondergrond / een object af zit en je vliegt eroverheen of er langs. Maar met drones zit je 9 van de 10 keer hoger dan 30 meter van de grond, en vaak ook 30 meter van objecten af. Je zit er dan zover vanaf dat je die motion blur dus helemaal niet ziet was zijn standpunt. Hoe zie jij dit?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@DeNachtwacht Auto ISO zorgt natuurlijk weer voor ruis, die wil je dus het liefst op 100 houden. Ik heb met de Mini 4 Pro echter in de avond een hotel gefilmt met ISO 800-1600 en dat was tot mijn verbazing echt mooi.

Betreft motion blur is dat inderdaad een goed argument, echter hebben mooie shots zoals slides en reveal natuurlijk vaak wel voorgrond voor een diepte effect e.d dus dan merk je het zeker.

Mijn Mavic 4 Pro heeft ook meerdere lenzen, dus ook bij zaken als parallax shots maakt het een wereld van verschil.

Ik ben uiteraard een gevorderde piloot en ga altijd voor cinematische resultaten. Ben je echter een beginner of hobbiest dan zou ik me daar allemaal niet zo druk om maken en gewoon op auto filmen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Greatsword dank, ja sowieso is het in mijn geval hobby en ook een andere prijscategorie drone. Maar wat ik aan die setting mooi vindt is dat je een auto max kan zetten, ik zie daar erg naar uit op de 5 pro. Dan zet je hem bijvoorbeeld op max 400 en gaat hij zo laag mogelijk, maar nooit hoger dan 400. Lijkt mij ideaal want dan hoef je (met ND filter) niks meer te doen als je net even een wat donkerder of lichter stuk in beeld hebt.

Maar jij hebt dus ook geen idee van zo’n tabelletje? Natuurlijk weet ik wel dat bij volle zomerzon overdag je ND5 a 6 erin wil hebben, maar ik ben dus vooral even benieuwd naar alle stapjes eronder als een soort chewtsheet in de koffer.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DeNachtwacht schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:21:
@Greatsword dank, ja sowieso is het in mijn geval hobby en ook een andere prijscategorie drone. Maar wat ik aan die setting mooi vindt is dat je een auto max kan zetten, ik zie daar erg naar uit op de 5 pro. Dan zet je hem bijvoorbeeld op max 400 en gaat hij zo laag mogelijk, maar nooit hoger dan 400. Lijkt mij ideaal want dan hoef je (met ND filter) niks meer te doen als je net even een wat donkerder of lichter stuk in beeld hebt.

Maar jij hebt dus ook geen idee van zo’n tabelletje? Natuurlijk weet ik wel dat bij volle zomerzon overdag je ND5 a 6 erin wil hebben, maar ik ben dus vooral even benieuwd naar alle stapjes eronder als een soort chewtsheet in de koffer.
Zo’n sheet is weer afhankelijk van het diafragma van de lens.
Wat ik zelf vaak deed is eerst kijken hoe fel het licht buiten is om een inschatting te maken, de standaard filter er alvast afhalen, drone aanzetten maar nog niet opstijgen en dan even de ND ervoor houden terwijl je de drone richt op bijvoorbeeld de lucht. Let op het Histogram of Zebra effect en dan pas de filter er op zetten en vliegen. Gaat twijfel je maar tussen 2 filter sterktes dus dit heb je zo onder de knie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Greatsword Dank, histogram ken ik maar wat bedoel je met Zebra effect?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DeNachtwacht schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:55:
@Greatsword Dank, histogram ken ik maar wat bedoel je met Zebra effect?
Je kan de overbelichting functie instellen, dan zie je bij dergelijke situaties dus “zebra” strepen in je scherm.

Voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ah. Dat dus, hoef het filmpje niet eens te zien, dat plaatje + je uitleg zegt me al genoeg. Komt goed zo. Dank ;-)

[ Voor 21% gewijzigd door DeNachtwacht op 21-07-2025 22:20 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:07
Greatsword schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:02:
[...]

Je kan de overbelichting functie instellen, dan zie je bij dergelijke situaties dus “zebra” strepen in je scherm.

Voorbeeld.

[Video: How to Use the Overexposure Warning on DJI Mini 4 Pro]
Goede uitleg.......helder.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie101
  • Laatst online: 26-09 21:15
DeNachtwacht schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:44:
Vraagje, ik heb ergens weleens een handig tabelletje online voorbij zien komen waarop je globaal kon zien welke ND filter je bij welke weer (licht) condities nodig hebt. Leek me wel handig dit even als printje in mijn dronetasje te stoppen, maar nu kan ik het online nergens meer vinden.

Wel her en der voor fotografen, dus bij welke ND filter moet ik welke camerasettings gebruiken, maar daar ben ik dus niet ;) naar op zoek. Ik gebruik in principe de automatische modus op de camera, met de ND filter wat sterker of zachter zetten ben ik altijd al wel tevreden, maar dan moet het achteraf thuis toch niet te licht of sterk zijn.

Wie o wie heeft toevallig een mooi linkje of zelf zo'n tabelletje? Alvast bedankt.
Geen tabelletje, maar wel iets waar je mee vooruit kunt:
https://deugd.co/gear/drone-nd-calculator/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Oeh dat is ook handig! Enige wat ik dan toch wel mis: bij volle zonlicht op een wit kiezelstrand heb je toch een heel ander filter nodig dan bij een regenachtige bewolkte dag in een donker bos? Ik snap niet helemaal waarom die tool daar geen rekening mee houdt?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Greatsword schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:40:
[...]

Contact is gratis en de prijsopgave vrijblijvend.

Ligt natuurlijk verder aan te veel variabelen om die vraag te beantwoorden dus contacteer ze gewoon via chat op de site.
Is de chat kreeg ik door:
- €15 reparatie
- €50 service fee

Mits het alleen de arm is.
Reken er nog wat rotors bij en het valt allemaal wel mee.

Ik weet inmiddels ook wat ik verkeerd heb gedaan.

Ipv landen naar beneden, heb ik hem geprobeerd uit te zetten vanuit de lucht, dus beide joysticks schuin naar binnen.

Maaaar nu kan ik heel de vakantie niet vliegen.

Neig er toch naar hier bij de mediamarkt een mini 4K te kopen voor €269.

Heb zelf de mini 2 fly more combo, accu’s zijn als het goed is uitwisselbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Tweak_ers op 22-07-2025 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:57

amphora

Websites & Fotografie

DeNachtwacht schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:46:
Oeh dat is ook handig! Enige wat ik dan toch wel mis: bij volle zonlicht op een wit kiezelstrand heb je toch een heel ander filter nodig dan bij een regenachtige bewolkte dag in een donker bos? Ik snap niet helemaal waarom die tool daar geen rekening mee houdt?
Die tool vraagt om je huidige sluitertijd en berekent vervolgens welke nd je nodig hebt om tot de gewenste sluitertijd (op basis van fps) te komen. Dus het klopt toch echt.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
amphora schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:27:
[...]

Die tool vraagt om je huidige sluitertijd en berekent vervolgens welke nd je nodig hebt om tot de gewenste sluitertijd (op basis van fps) te komen. Dus het klopt toch echt.
Amphora heeft gelijk!

Om het anders te zeggen. Een wit kiezelstrand of een donker bos maakt niet uit. Het gaat om de huidige sluitertijd (bij een goede belichting!) en vervolgens geef je aan in de tool wat de doel sluitertijd is en de tool geeft dan aan welk ND filter je moet gebruiken.

Hou er rekening mee dat het sowieso allemaal vrij grof is. Elk opvolgend ND filter gooit 2x zo veel licht weg. Je schiet dus eigenlijk met een olifant op een mug. In de praktijk is het heel moeilijk om precies je target sluitertijd in te kunnen stellen. Dat is dus omdat een ND filter een grove correctie is en omdat de lichtomstandigheden in de lucht continue veranderen. Daarom is een Mavic 3/4 Pro zo'n fijne drone omdat je dan in de lucht met je diafragma instelling kleine correcties kunt maken om wel op de sluitertijd uit te komen die gewenst is! Alle andere drones hebben een vast diafragma en met die drones kun je dus niet in de lucht corrigeren.

Dus werkwijze om de tool te gebruiken:
  1. Zet je camera in de pro stand.
  2. Zet je ISO op het laagste getal (ISO 100)
  3. Corrigeer je belichting (EV compensatie) om een goede belichting in te stellen. Nu corrigeer je dus voor dat witte kiezelstrand of dat donkere bos!
  4. Lees de huidige sluitertijd af (b.v. 1/2500)
  5. Voer deze sluitertijd in in de tool en voer ook de doel sluitertijd in (b.v. 1/120 als je in 4K@60fps filmt)
  6. Lees in de tool af welk filter je moet gebruiken (b.v. ND32)
  7. Monteer het filter
  8. Ga vliegen en have fun!

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

amphora schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:27:
[...]

Ja, maar wat snap ik dan niet? Sluitertijd wil je altijd op 2x je fps hebben lezen we hier net nog. Met zo’n gefixeerde sluitertijd heb je toch een andere ND sterkte nodig bij filmen in een bos op een zwaarbewolkte dag dan filmen op een strand in volle zon?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeNachtwacht schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:15:
[...]

Ja, maar wat snap ik dan niet? Sluitertijd wil je altijd op 2x je fps hebben lezen we hier net nog. Met zo’n gefixeerde sluitertijd heb je toch een andere ND sterkte nodig bij filmen in een bos op een zwaarbewolkte dag dan filmen op een strand in volle zon?
Lees stap 3. Daar corrigeer je voor een te licht of een te donker plaatje. Een camera stelt zich in alsof de wereld '18% grijs' is. Dus in stap 3 ga je het witte kiezelstrand wat overbelichten (anders zijn de kiezels grijs) en het donker bos moet je onderbelichten. Als je belichting dan goed is ingesteld (gebruik ook het histogram) dan lees je de ongecorrigeerde sluitertijd af (die is bijna altijd veel te hoog omdat drone camera's lichtgevoelig zijn en je over het algemeen overdag filmt met veel licht). Deze sluitertijd is vervolgens de basis om daarna je correctie te doen met een ND filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

SpeedingWilly schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:30:
[...]

Lees stap 3. Daar corrigeer je voor een te licht of een te donker plaatje. Een camera stelt zich in alsof de wereld '18% grijs' is. Dus in stap 3 ga je het witte kiezelstrand wat overbelichten (anders zijn de kiezels grijs) en het donker bos moet je onderbelichten. Als je belichting dan goed is ingesteld (gebruik ook het histogram) dan lees je de ongecorrigeerde sluitertijd af (die is bijna altijd veel te hoog omdat drone camera's lichtgevoelig zijn en je over het algemeen overdag filmt met veel licht). Deze sluitertijd is vervolgens de basis om daarna je correctie te doen met een ND filter.
Ah, nu snap ik waar de miscommunicatie zit; met een DJI mini kun je als je ISO en sluitertijd gefixeerd hebt staan, die EV waarde niet meer handmatig aanpassen. Er zit dan alleen een M.M knopje onder maar daar kun je niks mee, dat lijkt alleen maar een waarde te geven. Het enige dat je nog kan tweaken dan is de witbalans. Zet je hem op auto, dan is er ineens wel een EV metertje.

Vandaar dus ook dat ik hem altijd op auto heb staan. Het alternatief met een gefixeerde ISO en sluitertijd is namelijk elke keer de drone naar beneden halen om de ND waarde aan te passen bij elke volgende scene die andere lichtintensiteit heeft.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlideR NL
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:01
Sn3gG3l schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:42:
[...]

DJI levert bij de drone standaard een gimbal protector. Wat ik wel kan adviseren is een andere propellerbescherming. De standaard van DJI is erg hard en lastig te bevestigen Ik heb al een keer te snel gedaan en toen was volgende dag 1 vd propellers verbogen. Ik heb toen https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title gekocht (geen referral link) en deze is een stuk makkelijker te bevestigen.
Ik heb zelf de “knopjes” van de propellerbeschermer vervangen voor stukje klittenband. Hoef je ook niet zo hard te drukken om hem vast te maken. Geeft mij toch een beter gevoel tijdens en vast- en losmaken van de propellerbeschermer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Heel eerlijk gebruik ik het zelf niet eens meer. Had een DeLock setje klittenband besteld, maar mijn drone zit in zo'n hardcase van Amazon, biedt eigenlijk al voldoende bescherming.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Sn3gG3l schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:42:
[...]

DJI levert bij de drone standaard een gimbal protector. Wat ik wel kan adviseren is een andere propellerbescherming. De standaard van DJI is erg hard en lastig te bevestigen Ik heb al een keer te snel gedaan en toen was volgende dag 1 vd propellers verbogen. Ik heb toen https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title gekocht (geen referral link) en deze is een stuk makkelijker te bevestigen.
Bedankt voor de tip, heb de beschermhoes ook gekocht. De originele vind ik erg strak gaan.

39

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:45
Fietsbel schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:43:
[...]

Bedankt voor de tip, heb de beschermhoes ook gekocht. De originele vind ik erg strak gaan.
Graag gedaan! De originele is inderdaad veel te strak. Heb al een keer een rotor verbogen omdat die klem zat achter dat stuk harde plastic. Met die andere guard gaat alles veel soepeler.

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Nog even een opmerking over het hele ND filter verhaal:
- Op een drone is het onzin bij foto's, uitgezonderd overdag 2 seconden belichtingen voor bijvoorbeeld waterval effect e.d.
- Met filmen (180 graden shutter effect) kan het mooi zijn, maar je ziet het alleen als je laag/dicht langs grond/voorwerpen vliegt. Het kost wat gok werk of meten en terugvliegen om de juiste nd-filter te kiezen, en ik pak dan meestal de iets sterkere, en compenseer dat dat met iso, zodat ik niet meteen weer filter moet wisselen als de lichtomstandigheden wijzigen.

Polarisatie filters moet je op een drone echt niet willen, of je moet een magisch shot moeten doen van een glazen gevel ofzoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:03

-CJ

Not remastered

qless schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:55:
Polarisatie filters moet je op een drone echt niet willen, of je moet een magisch shot moeten doen van een glazen gevel ofzoiets.
Ik ben zeer blij met mijn circulaire polarisatiefilter, zowel op fotocamera als drone. Zowel de luchten als ook vooral water wordt flink mooier via zo'n filter. Ja, het is even afstellen voordat je gaat vliegen maar het resultaat is het zeker waard naar mijn mening.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Ik vindt polas te veel werk, elke hoek vraagt andere afstelling, maar als voor jouw werkt, des te beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Sn3gG3l schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:37:
[...]

Graag gedaan! De originele is inderdaad veel te strak. Heb al een keer een rotor verbogen omdat die klem zat achter dat stuk harde plastic. Met die andere guard gaat alles veel soepeler.
Inmiddels is de guard binnen en deze gaat erg soepel.
Mijn ervaring met de drone is super positief, inmiddels heb ik al de nodige accessoires gekocht en gaat de drone mee op vakantie. Nu denk ik erover om mn drone bewijs te halen, de truuk via ierland werkt al een tijd niet meer. Iemand nog tips welke site/bedrijven goed zijn?

39

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:57

_Eend_

🌻🇺🇦

Fietsbel schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 02:25:
[...]

Inmiddels is de guard binnen en deze gaat erg soepel.
Mijn ervaring met de drone is super positief, inmiddels heb ik al de nodige accessoires gekocht en gaat de drone mee op vakantie. Nu denk ik erover om mn drone bewijs te halen, de truuk via ierland werkt al een tijd niet meer. Iemand nog tips welke site/bedrijven goed zijn?
Via Luxemburg kun je je A1/A3 certificaat nog steeds gratis halen: https://learningzone.euro...rses/22987406/description

Dan krijg je een EU certificaat dat in de hele EU geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-09 15:43
Er staat wel bij dat het maar 3 maanden geldig is....

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Joop_Klepzeiker schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:31:
Er staat wel bij dat het maar 3 maanden geldig is....
Klopt, je hebt 3 maanden om de cursus af te ronden. Aangezien je het in een dagdeel kunt doen is dat meer dan voldoende.

Het certificaat wat je krijgt is wel 5 jaar geldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

DJI mini 5 pro verpakking gelekt op Reddit, ziet er goed uit, ook weer nieuwe remote. Alleen de flight time toch niet de al erg mooi klinkende 51 minuten, dat zal vast met de grotere batterij zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7dVLWzKq9zF4euaIOETi--L618=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lM2ChXQevZDUZPzqqkGqmSct.png?f=fotoalbum_large

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Zit op de camping en ineens hoor ik een immens gierend geluid. Loopt er achter me door het bos en volwassenen vent te hobbelen gevolgd door een drone die klinkt als 47 katten die langzaam geroosterd worden. Is dat dan een ali model of zo?

Wel een beetje jammer dat ik bewust niet vlieg hier omdat het een verboden zone is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Gonadan schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:20:
Zit op de camping en ineens hoor ik een immens gierend geluid. Loopt er achter me door het bos en volwassenen vent te hobbelen gevolgd door een drone die klinkt als 47 katten die langzaam geroosterd worden. Is dat dan een ali model of zo?

Wel een beetje jammer dat ik bewust niet vlieg hier omdat het een verboden zone is.
Ik kan mij eerlijk gezegd geen voorstelling maken van hoe een langzaam geroosterde kat klinkt, laat staan 47 :+

Maar dat kan van alles zijn, mogelijk is het een FPV drone.

Edit: klonk het zoals in dit filmpje?

[ Voor 17% gewijzigd door _Eend_ op 02-08-2025 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:39:
DJI mini 5 pro verpakking gelekt op Reddit, ziet er goed uit, ook weer nieuwe remote. Alleen de flight time toch niet de al erg mooi klinkende 51 minuten, dat zal vast met de grotere batterij zijn

[Afbeelding]
Ziet er meer uit als een geüpgraded rc 2 nc remote en de batterij tijd is 36 min volgens de verpakking..

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@TheKerremenke De geruchten waren een 51 minuten batterij, vandaar dat ik scheef dat dat helaas dus toch niet het geval lijkt te zijn, maar dat dat gerucht dan wellicht over de pro batterij zal hebben gegaan.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:55
Gonadan schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:20:

Drone die volgt en een K(@# herrie maakt, DJI Neo wellicht? :+

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Xrypta schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:17:
[...]

Drone die volgt en een K(@# herrie maakt, DJI Neo wellicht? :+
Haha zou zomaar kunnen. Hij hing wel vol met 'guards' wat ik wel snap tussen al die takken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:55
Gonadan schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:22:
[...]

Haha zou zomaar kunnen. Hij hing wel vol met 'guards' wat ik wel snap tussen al die takken. :P
Afbeeldingslocatie: https://www.fotodevakman.nl/resize/359a4605b36dbde3e6555111fcfd8aa1large_11932515075453.jpg/0/1100/True/dji-neo-propeller-guard-2.jpg

Zou me niets verbazen, en die klinken inderdaad alsof er een kat door de mangel gaat. Wel leuk ding om mee te vliegen overigens.

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

_Eend_ schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 05:58:
[...]

Via Luxemburg kun je je A1/A3 certificaat nog steeds gratis halen: https://learningzone.euro...rses/22987406/description

Dan krijg je een EU certificaat dat in de hele EU geldig is.
Dank je voor de link, inmiddels ook het certificaat behaald 8)
De drone bevalt me enorm goed en het is echt een leuke hobby, zeker het geld waard geweest :)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Fietsbel schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:43:
[...]

Dank je voor de link, inmiddels ook het certificaat behaald 8)
De drone bevalt me enorm goed en het is echt een leuke hobby, zeker het geld waard geweest :)
Goed om te weten :)

Ik ben wel benieuwd hoe je de training vond.

En veel plezier met vliegen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DJI MINI 5 PRO LEAK SHOWS C0 LABEL

Dus gewoon weer 249 gram, maar nu met een 1 inch sensor en gewoon weer dezelfde batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K63KEjwJvrtOVjdv9DiuPK-J3Wg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t4hFw6iJlEAxPvmmPLpiaSKq.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik zit momenteel in de Indiase Himalaya, heb al een aantal mooie shots met de mini 4 pro gemaakt, allemaal op hoogte. Morgen wil ik niet de hoogte in maar vanaf een bepaald punt juist naar beneden een ravijn in , moet ik hier nog ergens rekening mee houden, kan het überhaupt wel of beter niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

ramrodwillem schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:29:
Ik zit momenteel in de Indiase Himalaya, heb al een aantal mooie shots met de mini 4 pro gemaakt, allemaal op hoogte. Morgen wil ik niet de hoogte in maar vanaf een bepaald punt juist naar beneden een ravijn in , moet ik hier nog ergens rekening mee houden, kan het überhaupt wel of beter niet doen?
Kan prima, zorg wel dat je de sensors allemaal aan zet, dus niet in sportmode vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

En even checken of die 'coming home' bij verlies van verbinding wel netjes eerst een bepaalde hoogte opzoekt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb nu ook ruim een maand een DJI mini 4, en supergaaf werk.

Ook meegehad op vakantie in Oostenrijk en mooie filmpjes kunnen maken.
Ik ben verbaasd over de auto focus techniek, en het automatisch volgen van een object, vooral omdat het zo goed werkt!

Als ik vlieg in de "NORMAL" stand zien de sensoren alles, maar kan het kloppen dat dit in de autotrack modus niet zo werkt :?

Volgens mij kijkt hij dan niet naar zijn omgeving en is er een grote kans op botsingen met kabels / bomen / etc. :?

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 20-08-2025 17:03 ]

• ramrodwillem
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:45:
En even checken of die 'coming home' bij verlies van verbinding wel netjes eerst een bepaalde hoogte opzoekt. :P
Vliegen naar lager dan vanaf homepoint ging goed. Echter denk ik dat ik een te trage SD kaart er in heb zitten , na op de record button te hebben gedrukt blijft hij regelmatig “hangen” en neemt niet op , welke kaart raden jullie aan , kan ik kijken of ik er hier nog 1 kan kopen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Greatsword schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:06:
DJI MINI 5 PRO LEAK SHOWS C0 LABEL

Dus gewoon weer 249 gram, maar nu met een 1 inch sensor en gewoon weer dezelfde batterij.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLwq0Iq2uoQnj6YMbrNHHtW4Ukg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xhHfxxrbyma8WOD9jKRBDgYH.webp?f=fotoalbum_large
Check de meest linkse propeller. :?

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Iets geraakt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Waarschijnlijk. :*)
Flink mee gerost waarschijnlijk. Of zijn de foto's nep/fake?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ManiacsHouse schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 00:23:
[...]

Waarschijnlijk. :*)
Flink mee gerost waarschijnlijk. Of zijn de foto's nep/fake?
Als je goed kijkt is er niets geraakt, maar is het oranje flexibele gedeelte losgeraakt en ontbreekt dus. Dat kan gebeuren als je de props op die plek te stevig vastpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:21
Ik heb een vraagje: ik wil mijn drone meenemen in het vliegtuig naar Turkije. Hebben jullie hier ervaring mee? Ik heb een Mini 4 Pro. Gewoon met de standaard (3 stuks) accu's. Ik neem deze wel mee in mijn handbagage.

Maar moet ik nu van die speciale LIPO zakjes kopen? Of is dat niet nodig? Ik vlieg vanaf Düsseldorf. Ik zit er niet op de wachten dat ik niet met mijn drone door de beveiliging heen kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

turkeyhakan schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:04:
Ik heb een vraagje: ik wil mijn drone meenemen in het vliegtuig naar Turkije. Hebben jullie hier ervaring mee? Ik heb een Mini 4 Pro. Gewoon met de standaard (3 stuks) accu's. Ik neem deze wel mee in mijn handbagage.

Maar moet ik nu van die speciale LIPO zakjes kopen? Of is dat niet nodig? Ik vlieg vanaf Düsseldorf. Ik zit er niet op de wachten dat ik niet met mijn drone door de beveiliging heen kan...
Ja, nog nooit problemen gehad, speciale zakjes zijn niet nodig, heb ze zelf altijd gewoon in mijn cameratas. Officieel mogen de accu’s per stuk niet meer dan 100Wh zijn. Had laatst zelfs 6 accu’s bij voor een Mavic 3 Pro. Check even de site van je luchtvaartmaatschappij voor de zekerheid.

[ Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 23-08-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Greatsword schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:37:
[...]

Ja, nog nooit problemen gehad, speciale zakjes zijn niet nodig, heb ze zelf altijd gewoon in mijn cameratas. Officieel mogen de accu’s per stuk niet meer dan 100Wh zijn. Had laatst zelfs 6 accu’s bij voor een Mavic 3 Pro. Check even de site van je luchtvaartmaatschappij voor de zekerheid.
Heb ik gecontroleerd maar die gaan helemaal van het uiterste uit, zoals wel vaker het geval. Het gaat mij erom dat ik door de beveiliging kom :-) Dan maakt het volgens mij niet of je met maatschappij A of Z vliegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

turkeyhakan schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:04:
[...]

Heb ik gecontroleerd maar die gaan helemaal van het uiterste uit, zoals wel vaker het geval. Het gaat mij erom dat ik door de beveiliging kom :-) Dan maakt het volgens mij niet of je met maatschappij A of Z vliegt?
Afgelopen jaren op de luchthavens geweest van Amsterdam, IJsland, Cyprus, Thailand, Indonesië, Portugal/Madeira, Noorwegen, Faroe eilanden, soms moet ik mijn camera tas even openmaken na de scan bij de beveiliging maar thats it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Greatsword schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:37:
[...]

Afgelopen jaren op de luchthavens geweest van Amsterdam, IJsland, Cyprus, Thailand, Indonesië, Portugal/Madeira, Noorwegen, Faroe eilanden, soms moet ik mijn camera tas even openmaken na de scan bij de beveiliging maar thats it.
Thanks!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Volgens mij is zo'n Mini drone nergens een probleem tenzij je het hebt over landen waar drones verboden zijn (marokko, egypte et cetera). De accu is kleiner dan die in de gemiddelde tablet en zo kijkt zo'n beveiliging ernaar natuurlijk. Maar ik vind het ook atijd weer spannend in het vliegtuig hoor, dus zeer herkenbaar :)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DeNachtwacht schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:55:
Volgens mij is zo'n Mini drone nergens een probleem tenzij je het hebt over landen waar drones verboden zijn (marokko, egypte et cetera). De accu is kleiner dan die in de gemiddelde tablet en zo kijkt zo'n beveiliging ernaar natuurlijk. Maar ik vind het ook atijd weer spannend in het vliegtuig hoor, dus zeer herkenbaar :)
Ja en die camera/drone apparatuur is vaker duurder dan mijn ticket/vakantie dus achterlaten is geen optie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:57
Hoi hoi, ik heb een vraag. Ik heb weer is mijn oude DJI mavic air uit de kast getrokken. Moeten wat filmen dus dacht die heb ik ook nog. Nu wil helaas maar 1 van de 3 accu’s opladen. Weten mensen toevallig nog een manier om de andere wel aan de gang te krijgen. Op internet kom ik allemaal manieren tegen met een cp2112 bordje enkel heb ik die niet in huis en ook niet zo snel in huis. Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Als je al die tijd niks gedaan hebt met die batterijen zou het wel eens over en uit kunnen zijn. Soms werkt het door ze extra lang te proberen te laden, maar wees voorzichtig met batterijen zonder toezicht te laden. Nieuwe batterijen voor de Mavic Air ga je ook niet meer vinden, daar is helaas het model al weer te oud voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Kan een te trage SD kaart er voor zorgen dat 4k opnames niet of niet goed worden opgeslagen op de kaart, heb een paar opnames die niet goed zijn gegaan of zijn opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Yup, er zijn inderdaad te trage kaartjes mogelijk. Maar welk type heb je precies?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:27:
Yup, er zijn inderdaad te trage kaartjes mogelijk. Maar welk type heb je precies?
Gaat om een Toshiba 128Gb micro XC1 3 kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja dat zou zomaar idd de reden kunnen zijn
Leessnelheid 98 mb/s
Schrijfsnelheid 65 mb/s

Voor 4K video op 30 fps heb je minimaal 90 mb/s nodig, dus met schrijfsnelheid gaat dit mis. Met 60FPS heb je al 120 mb/s nodig, dus een UHS-II kaartje kopen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Ik ben ook benieuwd wat dit gaat doen op de tweedehands Mini 4 Pro markt:

https://www.dronewatch.nl...september-geintroduceerd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

njiwedu0b schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:57:
Ik ben ook benieuwd wat dit gaat doen op de tweedehands Mini 4 Pro markt:

https://www.dronewatch.nl...september-geintroduceerd/
Die moet flink zakken, de Mini 4 Pro Fly More combo's zijn al regelmatig tussen de 800-900 te koop geweest, grote kans dat ze binnenkort dus weer voor die prijs in de aanbieding komen.

Tweedehands zal dan rond de 700-750 moeten gaan zitten.

Pagina: 1 ... 47 ... 49 Laatste

Let op:
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.

Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2