De Mini 4 Pro Fly More Combo is nu voor € 899 verkrijgbaar in Duitsland.
Bij MM is de FMC nu ook iets goedkoper 960 ipv 1129. Heb zelf vorig jaar volgens mij toen 888 bij MM betaald voor de mini 4 pro met FMC.DeNachtwacht schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:12:
[...]
Ja dat is een goed dealtje. Ik heb zelf lang getwijfeld en de knoop voor mezelf als volgt doorgehakt: ik ga het geruchtencircuit een beetje afwachten en dan wordt het een goede deal voor de FMC van de M4P, of toch de instapper van de M5P. Vanaf een Mini 3 is de upgrade alleen te verantwoorden als de 4P echt een goede deal is.
Steam: Sneggel Origin: Waus82
Zouden jullie DJI Care Refresh adviseren?
Mijn eerste drone had dat niet en toen die een ongelukje had gehad heb ik van DJI top service gehad waardoor ik het daarna standaard erbij nam.turkeyhakan schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:20:
Het gaf mij zelf ook vooral gemoedsrust, dus ik zou het zeker adviseren. Bij mijn vrouw vloog er bijvoorbeeld vanuit het niets een vogel tegenaan, dan kan je zelf nog zo voorzichtig zijn, maar daar ben je echt superblij met care Refresh.
Ook bij eventuele verkoop is het ideaal want het is apparaat gebonden, dus ook de volgende eigenaar kan met een gerust hart kopen en vliegen.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Dat moet je vooral zelf overwegen of het je waard is. Ik heb het altijd genomen op al mijn DJI drones. En op een gegeven moment dacht ik wel "waar betaal ik het voor"? Maar mijn mening was snel veranderd toen ik mijn Air 3 zelf snoeihard in sport mode de boom in vloog.turkeyhakan schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:20:
DJI heeft dat uitstekend opgelost en de financiële schade was een stuk lager door mijn Care Refresh!
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
@Greatsword @SpeedingWilly
Uiteraard is verzekeren een keuze. Ik neig er eerlijk gezegd wel naar. Hoe heeft DJI het bij jullie opgelost? Hebben jullie een gloednieuwe drone gekregen?
Ik heb vandaag per ongeluk mijn gimbal protector laten vallen. Shit. Een klein deukje in de protector en deze viel op de grond met een beetje zand. Gelukkig niet vies. Weten jullie waar ik een originele gimbal protector voor de Mini 4 Pro kan kopen?
Uiteraard is verzekeren een keuze. Ik neig er eerlijk gezegd wel naar. Hoe heeft DJI het bij jullie opgelost? Hebben jullie een gloednieuwe drone gekregen?
Ik heb vandaag per ongeluk mijn gimbal protector laten vallen. Shit. Een klein deukje in de protector en deze viel op de grond met een beetje zand. Gelukkig niet vies. Weten jullie waar ik een originele gimbal protector voor de Mini 4 Pro kan kopen?
Ja inderdaad, 2x een splinternieuwe gehad.turkeyhakan schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:14:
Hoe heeft DJI het bij jullie opgelost? Hebben jullie een gloednieuwe drone gekregen?
Bij droneshop.nl hebben ze die wel: https://droneshop.nl/cata...esult/?q=gimbal+protectorturkeyhakan schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:14:
Super, dank je wel! Weet je toevallig ook of ze vanuit DJI worden verkocht? Ik kan het nergens vinden._Eend_ schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 06:57:
[...]
Bij droneshop.nl hebben ze die wel: https://droneshop.nl/cata...esult/?q=gimbal+protector
DJI levert bij de drone standaard een gimbal protector. Wat ik wel kan adviseren is een andere propellerbescherming. De standaard van DJI is erg hard en lastig te bevestigen Ik heb al een keer te snel gedaan en toen was volgende dag 1 vd propellers verbogen. Ik heb toen https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title gekocht (geen referral link) en deze is een stuk makkelijker te bevestigen.turkeyhakan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:20:
[...]
Super, dank je wel! Weet je toevallig ook of ze vanuit DJI worden verkocht? Ik kan het nergens vinden.
Geen idee, maar bij droneshop hebben ze ook gewoon originele DJI onderdelenturkeyhakan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:20:
[...]
Super, dank je wel! Weet je toevallig ook of ze vanuit DJI worden verkocht? Ik kan het nergens vinden.
Helemaal mee eens! Dank voor de tip.Sn3gG3l schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:42:
[...]
DJI levert bij de drone standaard een gimbal protector. Wat ik wel kan adviseren is een andere propellerbescherming. De standaard van DJI is erg hard en lastig te bevestigen Ik heb al een keer te snel gedaan en toen was volgende dag 1 vd propellers verbogen. Ik heb toen https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title gekocht (geen referral link) en deze is een stuk makkelijker te bevestigen.
Ja, een gloednieuwe drone. Maar dat kost uiteraard ook wat. Mij koste het nog 359 euro voor een gloednieuwe Air 3S (of 100 euro als je iets kunt terugsturen).turkeyhakan schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:14:
Hebben jullie een gloednieuwe drone gekregen?
Bijzonder dat ze een dergelijke service leveren! Zo'n drone kost in de aanschaf nogal wat geld namelijk. Op jullie aanraden heb ik een 2-jarig Care Refresh abonnement afgesloten. Bedankt. Stelt toch gerust in case of an emergency :-)SpeedingWilly schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:13:
[...]
Ja, een gloednieuwe drone. Maar dat kost uiteraard ook wat. Mij koste het nog 359 euro voor een gloednieuwe Air 3S (of 100 euro als je iets kunt terugsturen).
Hoe weet je dat je een gloednieuwe drone hebt ontvangen? Zijn het niet gewoon refurb/remanufactured drones die er als nieuw uit zien? Zoals bij Apple eigenlijk. Sommige interne componenten kunnen gebruikt zijn, maar het uiterlijk is als nieuw.
[ Voor 9% gewijzigd door turkeyhakan op 21-05-2025 09:36 ]
Ik gebruik gewoon 2 elastiekjes. Niet van die strakke.Sn3gG3l schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:42:
[...]
DJI levert bij de drone standaard een gimbal protector. Wat ik wel kan adviseren is een andere propellerbescherming. De standaard van DJI is erg hard en lastig te bevestigen Ik heb al een keer te snel gedaan en toen was volgende dag 1 vd propellers verbogen. Ik heb toen https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title gekocht (geen referral link) en deze is een stuk makkelijker te bevestigen.
Haha, dat is ook een optieedjedan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:24:
[...]
Ik gebruik gewoon 2 elastiekjes. Niet van die strakke.
Drone kwam geslaagd binnen in een doos voor de drone alleen met accu. Zou theoretisch kunnen dat het een refurb was maar denk het niet. Gloednieuw was die zonder energetisch vorm van schade of afdrukken van vingers etc.turkeyhakan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:27:
[...]
Hoe weet je dat je een gloednieuwe drone hebt ontvangen? Zijn het niet gewoon refurb/remanufactured drones die er als nieuw uit zien? Zoals bij Apple eigenlijk. Sommige interne componenten kunnen gebruikt zijn, maar het uiterlijk is als nieuw.
Yup, had een ongelukje in Seoul en was blij dat ik mijn Care refresh net voor de vakantie had verlengd. Ik kreeg een gesealde Mini 3 Pro opgestuurd nadat ik de kapotte naar ze had gestuurd.turkeyhakan schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:20:
NS FC: SW 2742 0448 8213
Ben ik blij dat ik het toch binnen 48u nog heb kunnen afsluiten. Dank allen voor het delen van jullie ervaringen.Musta schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:56:
[...]
Yup, had een ongelukje in Seoul en was blij dat ik mijn Care refresh net voor de vakantie had verlengd. Ik kreeg een gesealde Mini 3 Pro opgestuurd nadat ik de kapotte naar ze had gestuurd.
Ik ben een beetje bang voor vogels. Ik (lees mijn drone) werd eergisteren al bijna door twee duiven en een roofvogel aangevallen.
Stelt toch gerust dit. Weten jullie of ik ergens kan controleren of de service geactiveerd is en tot wanneer deze loopt?
In de controller of DJI Fly app: Profiel > Apparaatbeheer > Je Drone kiezen > Service met toegevoegde waardeturkeyhakan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:29:
[...]
Ben ik blij dat ik het toch binnen 48u nog heb kunnen afsluiten. Dank allen voor het delen van jullie ervaringen.
Ik ben een beetje bang voor vogels. Ik (lees mijn drone) werd eergisteren al bijna door twee duiven en een roofvogel aangevallen.
Stelt toch gerust dit. Weten jullie of ik ergens kan controleren of de service geactiveerd is en tot wanneer deze loopt?
Daar moet "Geldig" staan.
Haha, precies wat ons dus ook is overkomen.turkeyhakan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:29:
[...]
Stelt toch gerust dit.
Heb ooit wel een video gezien om rode tape op de drone te plakken om vogels af te schrikken, maar geen idee of dat ook daadwerkelijk helpt.
Heb ik ook gelezen, zijn er meer mensen die dit gebruiken? Heb het zelf niet.Greatsword schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:49:
[...]
Haha, precies wat ons dus ook is overkomen.
Heb ooit wel een video gezien om rode tape op de drone te plakken om vogels af te schrikken, maar geen idee of dat ook daadwerkelijk helpt.
[YouTube: I Did This ONE Thing To Stop Birds Attacking My Drone!]
Thanks! De geldigheidsduur wordt daar niet vermeld helaas. Kan ik dat nog elders terugzien of is de bevestiging in de mail het enige bewijs?CHRlS schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:34:
[...]
In de controller of DJI Fly app: Profiel > Apparaatbeheer > Je Drone kiezen > Service met toegevoegde waarde
Daar moet "Geldig" staan.
Maar dan komt de drone weer boven de 250 gram uit denk ik :-)Greatsword schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:49:
[...]
Haha, precies wat ons dus ook is overkomen.
[YouTube: I Did This ONE Thing To Stop Birds Attacking My Drone!]
Als je inlogt op de DJI website dan kan je bij account zien op welke datum je een refresh hebt afgesloten, dat is de basis.turkeyhakan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:55:
[...]
Thanks! De geldigheidsduur wordt daar niet vermeld helaas. Kan ik dat nog elders terugzien of is de bevestiging in de mail het enige bewijs?
Gebeurt je dat zo vaak? Ik heb geen contract (tweedehands drone) en heb wel eens moeten vluchten voor opstandige scholeksters, maar dat was het dan nog wel. *klopt af*turkeyhakan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:29:
[...]
Ben ik blij dat ik het toch binnen 48u nog heb kunnen afsluiten. Dank allen voor het delen van jullie ervaringen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Afgelopen vakantie voor het eerst meegemaakt dat zeemeeuwen de drone begonnen aan te vallen, na bijna vier jaar vliegen. Gelukkig snel terug kunnen vliegen. Vermoed dat ze nesten hadden en daarom aggressief waren.
All I had to do was follow the damn train.
Ik heb nu al 4/5 keer gevlogen en al 2 keer gehad dat ik achtervolgd werd :-)Gonadan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:59:
[...]
Gebeurt je dat zo vaak? Ik heb geen contract (tweedehands drone) en heb wel eens moeten vluchten voor opstandige scholeksters, maar dat was het dan nog wel. *klopt af*
Ik heb het gedaan en bij mij werkt het goed bij meeuwen. Ik vrees alleen wel dat zeearenden en andere grotere vogels nog wel wat spannender zijn, ik heb daar zelf nog nooit bij in de buurt gevlogen en dus geen ervaring mee. Daarnaast is ook drone in het zicht houden iets dat ook dit soort ellende kan voorkomen. Op die manier kwam ik er dus achter dat er meeuwen begonnen te 'azen'. Al eerder had ik al ergens gelezen dat direct heel snel opstijgen dan het best werkt omdat meeuwen dit zelf niet zo snel kunnen en het dus ook op hen overkomt als gevaarlijk 'alfamannetjesgedrag'. Voordat ik die stickers had heeft dat ook een paar keer goed gewerkt, je merkt echt dat ze het in de lucht dan opgeven.Sn3gG3l schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:50:
[...]
Heb ik ook gelezen, zijn er meer mensen die dit gebruiken? Heb het zelf niet.
[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 22-05-2025 23:18 ]
youtube.com/@hisrep
Volgens de laatste geruchten gaat de Mini 5 Pro op technisch vlak een pareltje worden....
...echter zijn er geruchten dat het gewicht is toegenomen en dat de Mini 5 Pro dus niet meer in de categorie A1 onder de 250 gram valt:
nieuws: 'DJI Mini 5 Pro beschikt over 1"-sensor en verbeterde koeling'
Ik geloof er zelf absoluut niets van! DJI gooit dan z'n eigen ruiten in! De mini serie is juist zo populair omdat je dan in de categorie A1 onder de 250 gram mag vliegen met de minste restricties.
Als dit zo is kun je beter een Air 3(S) kopen!
We gaan het afwachten....
...echter zijn er geruchten dat het gewicht is toegenomen en dat de Mini 5 Pro dus niet meer in de categorie A1 onder de 250 gram valt:
nieuws: 'DJI Mini 5 Pro beschikt over 1"-sensor en verbeterde koeling'
Ik geloof er zelf absoluut niets van! DJI gooit dan z'n eigen ruiten in! De mini serie is juist zo populair omdat je dan in de categorie A1 onder de 250 gram mag vliegen met de minste restricties.
Als dit zo is kun je beter een Air 3(S) kopen!
We gaan het afwachten....
Volgens mij is de basis de datum wanneer je Care Refresh activeert! Je koopt die voor een periode van een jaar of 2 jaar. Als je dat op aankoopdatum doet en vervolgens de drone eerst een jaar in de kast legt dan ben je dus je Care Refresh al kwijt.Sn3gG3l schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:57:
[...]
Als je inlogt op de DJI website dan kan je bij account zien op welke datum je een refresh hebt afgesloten, dat is de basis.
Je krijgt een mail van DJI als je Care Refresh activeert op de drone. In die mail staat de datum, en die is dus anders dan de aanschafdatum van de Care Refresh.
Ik had laatst contact opgenomen met DJI Support om te vragen of ik DJI Care Refresh kon overzetten naar een andere drone. Ze gaven toen aan dat het alleen kan als het om hetzelfde model gaat, dus bijvoorbeeld Mini 4 Pro naar een andere Mini 4 Pro.SpeedingWilly schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:14:
Volgens mij is de basis de datum wanneer je Care Refresh activeert! Je koopt die voor een periode van een jaar of 2 jaar. Als je dat op aankoopdatum doet en vervolgens de drone eerst een jaar in de kast legt dan ben je dus je Care Refresh al kwijt.
Echter was er ook nog een andere optie en dat was om de Care Refresh te deactiveren en deels geld terug te krijgen zodat je in de DJI store Care Refresh kan aanschaffen voor de nieuwe drone. Ideaal dus voor degene die hem maar kort gebruiken of alleen voor vakantie of iets aanschaffen.
Hi all,
Vanmorgen een DJI mini 4 pro opgehaald. Maar ik krijg het ding niet aan de praat.
De remote is connected met de drone, en ik kan de camera en gimbal bedienen. Maar ik krijg de propellers op geen enkele manier draaiend.
In het scherm van de controller staat "sensing system, FWD and BKWD unavailable, LEFT/RIGHT unavailable, UP/DOWN unavailable"
In de flight checklist staat: " aircraft not in flight. `Vision systems and obstacle avoidance disabled (code: 180059"
Iemand ervaring met deze error? Heb ik te maken met een DOA?
Vanmorgen een DJI mini 4 pro opgehaald. Maar ik krijg het ding niet aan de praat.
De remote is connected met de drone, en ik kan de camera en gimbal bedienen. Maar ik krijg de propellers op geen enkele manier draaiend.
In het scherm van de controller staat "sensing system, FWD and BKWD unavailable, LEFT/RIGHT unavailable, UP/DOWN unavailable"
In de flight checklist staat: " aircraft not in flight. `Vision systems and obstacle avoidance disabled (code: 180059"
Iemand ervaring met deze error? Heb ik te maken met een DOA?
@SquareOne
- Heb je de software/firmware al geüpdatet?
- Batterij volledig opgeladen?
- Staat de Controller niet op Sport Mode?
- Al een keer gekalibreerd?
- Ben je wel buiten of in een ruimte met veel licht voor de sensors?
Props kun je op 2 manieren draaiend krijgen (als de drone in orde is):SquareOne schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:33:
Hi all,
- Door op het opstijg icoontje te klikken en vervolgens in het midden van het scherm je duim te houden totdat de circel groen is en dan loslaten -> drone stijgt automatisch op en gaat op circa 2m hooveren
- Door de beide sticks naar midden-onder te bewegen -> De motoren gaan stationair draaien en de drone stijgt pas op als je extra 'gas' geeft
die 2e tip deed de trick.SpeedingWilly schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:27:
[...]
Props kun je op 2 manieren draaiend krijgen (als de drone in orde is):
- Door op het opstijg icoontje te klikken en vervolgens in het midden van het scherm je duim te houden totdat de circel groen is en dan loslaten -> drone stijgt automatisch op en gaat op circa 2m hooveren
- Door de beide sticks naar midden-onder te bewegen -> De motoren gaan stationair draaien en de drone stijgt pas op als je extra 'gas' geeft
Automatisch opstijgen wilde die niet.
Er was ook een software update die nog niet werkte.
Paniek om niks

Vraagje:
Ik heb een Mini 4 Pro met FMC en dus ook de Charging Hub. Nu mag deze Hub volgens de specs geladen worden met 5V/3A, 9V/3A of 12V/3A. Ik heb een Anker 323 lader die via de USB-C poort 9V/3A kan leveren. De ledjes op de hub knipperen dan wel behoorlijk snel.
Wat ik me nu afvraag is of dat gezond is voor de batterijen?
Want als je via de Drone zelf laadt, dan mag er max met 8.6V en 4.3A (=37W) geladen worden. Dit protocol wordt dus niet ondersteund en daarom durf ik de drone zelf dus alleen met die Anker 323 via USB-A op te laden. De ledjes knipperen dan langzaam.
Wat zijn jullie ervaringen met laadsnelheden en snel knipperende ledjes (op zowel hub als de drone zelf)?
Ik heb een Mini 4 Pro met FMC en dus ook de Charging Hub. Nu mag deze Hub volgens de specs geladen worden met 5V/3A, 9V/3A of 12V/3A. Ik heb een Anker 323 lader die via de USB-C poort 9V/3A kan leveren. De ledjes op de hub knipperen dan wel behoorlijk snel.
Wat ik me nu afvraag is of dat gezond is voor de batterijen?
Want als je via de Drone zelf laadt, dan mag er max met 8.6V en 4.3A (=37W) geladen worden. Dit protocol wordt dus niet ondersteund en daarom durf ik de drone zelf dus alleen met die Anker 323 via USB-A op te laden. De ledjes knipperen dan langzaam.
Wat zijn jullie ervaringen met laadsnelheden en snel knipperende ledjes (op zowel hub als de drone zelf)?
Arriving Somewhere but not here....
*knip*
Omzeilen van beveiliging is iets wat we op GoT niet gaan ondersteunen.
Omzeilen van beveiliging is iets wat we op GoT niet gaan ondersteunen.
[ Voor 83% gewijzigd door Gonadan op 04-06-2025 08:39 ]
Het vakantiegeld moest natuurlijk ergens naar toe dus de Mavic 4 Pro is hier ook binnen. Mocht ik een goede deal vinden voor de Creator Combo dan zal ik waarschijnlijk wel upgraden maar nu kan ik er alvast mee aan de slag.
Wordt wel lastig om zo alles te testen met 1 accu, denk aan hyperlapses, waypoints, tracking enzovoorts en baal dat er (nog?) geen Elektronische ND Filters zijn maar goed.
Zeer benieuwd naar eindelijk D-Log op alle 3 de lenzen
Wordt wel lastig om zo alles te testen met 1 accu, denk aan hyperlapses, waypoints, tracking enzovoorts en baal dat er (nog?) geen Elektronische ND Filters zijn maar goed.
Zeer benieuwd naar eindelijk D-Log op alle 3 de lenzen
:strip_exif()/f/image/tTa5Zydjx8jl735EpVT1PFAR.jpg?f=fotoalbum_large)
*knip* de grotere accu is ook zwaarder en dat betekent dat de drone ook niet meer in de C0 categorie valt. Dus houd daar rekening mee.
[ Voor 41% gewijzigd door Gonadan op 04-06-2025 08:40 . Reden: citaat verwijderd ]
How to get the C1 Label For DJI Mini 4 Pro
https://support.dji.com/h...&spaceId=34&re=DK&lang=en
Je kunt dan ook hoger dan 120 meter. En dacht dat de grotere accu dan ook werkt. Echter wat al is aangegeven kom je dan boven de 250gr
[ Voor 27% gewijzigd door Gonadan op 04-06-2025 08:40 . Reden: citaat verwijderd ]
Drone is al C1, kan nu indd hoger dan 120 meter, alleen het laat me niet toe om een niet originele dji accu te gebruiken.ManiacsHouse schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 02:08:
[...]
How to get the C1 Label For DJI Mini 4 Pro
https://support.dji.com/h...&spaceId=34&re=DK&lang=en
Je kunt dan ook hoger dan 120 meter. En dacht dat de grotere accu dan ook werkt. Echter wat al is aangegeven kom je dan boven de 250gr
Na een bepaalde firmware heeft dji dit dicht getimmerd, terwijl het voorheen altijd perfect werkte.
Weer een update voor de Flight Simulator
Waarschijnlijk de beste Mavic 4 Pro reviews tot nu toe.
@DutchEZmoder Heb je inmiddels al wat meer gevlogen met de Mavic 4 Pro?
Ben zelf tegen wat dingen aangelopen.
Nu was ik super blij dat je met alle 3 de camera's eindelijk in D-Log kon filmen, maar een bijkomend nadeel is dat dit wel op minimaal ISO 400 is. Nu is dit qua ruis geen probleem maar een hogere ISO zorgt natuurlijk ook weer voor extra licht waardoor ik eigenlijk echt ND filters nodig heb als ik op 6K30 @1/60 of 4K60 @1/120 wil filmen
Ik zat te wachten op de Electronic ND Filters van DJI maar daar die zijn er voorlopig niet, als ze überhaupt nog komen. De normale ND filters zijn wel leverbaar maar kosten 149,-
Die van Freewell zijn (via Amazon) in ieder geval ook nog niet leverbaar maar schijnen Split ND filters te zijn wat op zich wel interessant is omdat er natuurlijk nog steeds een verschil is qua minimale diafragma op de 3 lenzen.
Ondanks dat de RC2 een vooruitgang is, vond ik de RC Pro toch wel een stuk fijner (vooral qua schermhelderheid maar volgens mij ook een beter contrast) ik zou graag de RC2 Pro willen testen maar dat ding is nog steeds overal uitverkocht.
Heb op 1 of andere manier echt het gevoel dat ik maar een half product heb en het lijkt wel alsof DJI je afstraft om eerst het instapmodel te kopen en daarna uit te breiden met accessoires, want als ik alles los koop (Extra Accu's, Hub, Snel lader, RC Pro 2) ben ik nog duurder uit ook.
Nu was ik super blij dat je met alle 3 de camera's eindelijk in D-Log kon filmen, maar een bijkomend nadeel is dat dit wel op minimaal ISO 400 is. Nu is dit qua ruis geen probleem maar een hogere ISO zorgt natuurlijk ook weer voor extra licht waardoor ik eigenlijk echt ND filters nodig heb als ik op 6K30 @1/60 of 4K60 @1/120 wil filmen
Ik zat te wachten op de Electronic ND Filters van DJI maar daar die zijn er voorlopig niet, als ze überhaupt nog komen. De normale ND filters zijn wel leverbaar maar kosten 149,-
Die van Freewell zijn (via Amazon) in ieder geval ook nog niet leverbaar maar schijnen Split ND filters te zijn wat op zich wel interessant is omdat er natuurlijk nog steeds een verschil is qua minimale diafragma op de 3 lenzen.
Ondanks dat de RC2 een vooruitgang is, vond ik de RC Pro toch wel een stuk fijner (vooral qua schermhelderheid maar volgens mij ook een beter contrast) ik zou graag de RC2 Pro willen testen maar dat ding is nog steeds overal uitverkocht.
Heb op 1 of andere manier echt het gevoel dat ik maar een half product heb en het lijkt wel alsof DJI je afstraft om eerst het instapmodel te kopen en daarna uit te breiden met accessoires, want als ik alles los koop (Extra Accu's, Hub, Snel lader, RC Pro 2) ben ik nog duurder uit ook.
Tientallen hobbydrons in beslag genomen om verbod rond navo top
Zouden dit nu gewoon allemaal mensen zijn die het toch gewoon even proberen, of ben ik te braaf voor deze wereld? Als ik zelf ga vliegen kijk ik altijd of het wel of niet mag en als ik ergens zit waar het niet mag doe ik het gewoon niet.
Het is bijna niet te doen om het écht niet te weten lijkt mij toch?
Zouden dit nu gewoon allemaal mensen zijn die het toch gewoon even proberen, of ben ik te braaf voor deze wereld? Als ik zelf ga vliegen kijk ik altijd of het wel of niet mag en als ik ergens zit waar het niet mag doe ik het gewoon niet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb eerlijk gezegd nog niet heel veel gevlogen, 11 keer zag ik staan waarvan de meeste een beetje uitproberen was en gebied verkenning.Greatsword schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:12:
@DutchEZmoder Heb je inmiddels al wat meer gevlogen met de Mavic 4 Pro?
Wat je wel kunt doen is het diafragma aanpassen tot ik dacht F11 of F16. Zelf heb ik alleen wat fragmentjes voor Instagram geschoten op 4k 60p en ik vind een te snelle sluitertijd dan ook geen probleem. Als je op 24 of 30p wilt filmen is zo'n ND wel echt nodig ja, hoop dat DJI daar nog mee komt. Electronische ND lijkt me wel een stuk makkelijker dan die vaste ND's van 3rd party.
Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 28-60mm F/5-6.3 • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf
Dat zijn juist de mensen die het verpesten voor mensen zoals jij en ik, maar het komt (volgens mij) ook door de in mijn ogen veel te strenge regels hier in NL waardoor mensen ook gewoon schijt hebben/krijgen.Gonadan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:22:
Niet mogen vliegen tijdens en rondom dat hele NAVO gebeuren kan ik me prima in vinden, maar bijna overal waar water is of het een beetje interrestant is/lijkt om te vliegen als NATURA 2000 bestempelen gaat nergens over. Er zouden gewoon prima regels kunnen worden opgesteld voor een bepaalde hoogte, tijden broedseizoen etc. maar het is allemaal zo onnodig complex. Om in dergelijke gebieden te mogen vliegen moet je vergunning hebben van je provincie en van de beheerder van het Natura 2000 gebied en die kunnen gewoon nee zeggen als ze willen dus dan houdt het ook op.
Kijk je een beetje op Youtube naar Drone shots in NL dan is het ook bijna altijd geschoten op plaatsen waar het verboden is en daar wordt ik dan ook altijd pissig maar tegelijkertijd jaloers om.
@Greatsword inderdaad. Kijk de andere kant is dat al die kleine drones potentieel in alle steden en gebieden rondfladderen als je er niet iets met vergunningen en regels omheenbouwt. Dus ergens snap ik het wel, als de drempel te laag wordt gaat Jan en alleman voor €200 aan de slag met die instappers en irriteert iedereen rondom leuke/mooie plekken zich groen en geel.
Maar het lastige is idd vooral toestemming/onduidelijkheid in die mooie gebieden, voor natura2000 zou je bij de beheerder moeten zijn maar dat is letterlijk medewerker klantenservice, ene keer heb je dikke pech en is het antwoord zeer onredelijk nee, de volgende keer heeft iemand daar een goede bui of zijn ze in een bepaald gebied minder streng en mogen zelfs de gekste dingen. Het is daar misschien niet zozeer de strenge regels, maar vooral dat het willekeur is en onduidelijk is. Net als dat agenten soms geen idee hebben of iets wel of niet mag met drones.
Maar het lastige is idd vooral toestemming/onduidelijkheid in die mooie gebieden, voor natura2000 zou je bij de beheerder moeten zijn maar dat is letterlijk medewerker klantenservice, ene keer heb je dikke pech en is het antwoord zeer onredelijk nee, de volgende keer heeft iemand daar een goede bui of zijn ze in een bepaald gebied minder streng en mogen zelfs de gekste dingen. Het is daar misschien niet zozeer de strenge regels, maar vooral dat het willekeur is en onduidelijk is. Net als dat agenten soms geen idee hebben of iets wel of niet mag met drones.
youtube.com/@hisrep
Ik overweeg om een mini 4 pro aan te schaffen maar vraag me af hoe het met de hoogte zit, je kan tot 120m hoogte vliegen, hoe wordt dit gemeten, ik ga naar de Himalaya op een motortour en zal soms op meer dan 5000m hoogte zijn. Kan ik dan wel opstijgen met de drone en iemand ervaring met het vliegen op die hoogte ivm de ijle lucht, veranderd er iets qua vliegen en waar rekening mee te houden?
Om eerlijk te zijn snap ik heel goed dat natuurgebieden (lees: rustgebied voor natuur) niet standaard free for all zijn. Maar ik heb dan ook nog nooit een aanvraag gedaan om daar wel te mogen vliegen dus heb ook geen idee in hoeverre dat voor een hobbyist mogelijk is. Eigenlijk ging ik er al van uit dat als ik geen goede reden heb ze toch wel nee zeggen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Toegestane vlieghoogte wordt gemeten vanaf de grond dacht ik. Wat je drone kan qua hoogte boven zeeniveau zou je even moeten opzoeken in de handleiding/specificaties, staat er gewoon in.ramrodwillem schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:21:
Ik overweeg om een mini 4 pro aan te schaffen maar vraag me af hoe het met de hoogte zit, je kan tot 120m hoogte vliegen, hoe wordt dit gemeten, ik ga naar de Himalaya op een motortour en zal soms op meer dan 5000m hoogte zijn. Kan ik dan wel opstijgen met de drone en iemand ervaring met het vliegen op die hoogte ivm de ijle lucht, veranderd er iets qua vliegen en waar rekening mee te houden?
[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 23-06-2025 15:27 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En ter aanvulling je moet die aanvraag/vergunning weken van te voren indienen en een eventuele toekenning geld maar voor 1x. Dus lekker spontaan vliegen met mooi weer en weinig wind zit er ook niet in.DeNachtwacht schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:19:
@Greatsword inderdaad. Kijk de andere kant is dat al die kleine drones potentieel in alle steden en gebieden rondfladderen als je er niet iets met vergunningen en regels omheenbouwt. Dus ergens snap ik het wel, als de drempel te laag wordt gaat Jan en alleman voor €200 aan de slag met die instappers en irriteert iedereen rondom leuke/mooie plekken zich groen en geel.
Sinds kort zie ik in de GoDrone app wel een mogelijkheid om een vluchtplan in te dienen maar volgens mij is dat alleen voor bedrijven of zo er wordt namelijk heel veel gevraagd waar ik niks van begrijp. Daar reageren ze in ieder geval binnen 48 uur. Als ze daar nou gewoon alles in bundelen qua vergunningsaanvraag is het al een stuk leuker om te vliegen.
@ramrodwillem wel even goed checken of dat in Nepal/China ook zo is. Zelfs in Europa, met in principe redelijk uniforme regels, is niet alles gelijk en is het niet overal zo dat als je op 5000 meter start en over een afgrond/kloot vliegt, je automatisch op 5000 meter kan blijven in bergachtig gebied. Geen idee of er over Himalaya goede /duidelijke droneregels te vinden zijn. Andere kant is natuurlijk ook hoe groot is de pakkans in afgelegen bergachtige gebieden.Gonadan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:23:
[...]
Toegestane vlieghoogte wordt gemeten vanaf de grond. Wat je drone kan qua hoogte boven zeeniveau zou je even moeten opzoeken in de handleiding/specificaties, staat er gewoon in.
youtube.com/@hisrep
Ben er al eerder geweest ,ik ga naar India, Ladakh en Zanskar, op zich mag je daar vliegen als het maar niet te dicht bij de grens is en in de buurt van militaire installaties.
Over het algemeen staat het wel aangegeven of je ergens met een drone mag vliegen.
Over het algemeen staat het wel aangegeven of je ergens met een drone mag vliegen.
Vanuit overheid gezien is dit juist niet complex maar lekker overzichtelijk. Al die uitzonderingen, dat maakt het juist complex. Al ben ik daar wel voorstander van hoor, dat wij meer mogen.Greatsword schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:06:
[...]
Er zouden gewoon prima regels kunnen worden opgesteld voor een bepaalde hoogte, tijden broedseizoen etc. maar het is allemaal zo onnodig complex.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Ik heb er afgelopen jaar gevlogen met de mini 4 pro, zonder problemen op die hoogte.ramrodwillem schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:21:
120 meter geld vanaf de hoogte waar je opstijgt, en als ik me goed herinner kon ik in Nepal hem instellen op 500 Meter vanwege de regels daar. Je moet alleen opletten met de wind want de stuwkracht is minder op hoogte dus hij is gevoeliger voor wind, en tussen de bergen kunnen wel eens windstoten zijn dus dan niet vliegen. En let op met de bewolking die langs de berg gaat, vliegen in de mist/bewolking levert mooie beelden op maar als het opeens dicht trekt weet je niet waar de drone uithangt.
Ok goed om te weten.ruberts schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:57:
[...]
Ik heb er afgelopen jaar gevlogen met de mini 4 pro, zonder problemen op die hoogte.
120 meter geld vanaf de hoogte waar je opstijgt, en als ik me goed herinner kon ik in Nepal hem instellen op 500 Meter vanwege de regels daar. Je moet alleen opletten met de wind want de stuwkracht is minder op hoogte dus hij is gevoeliger voor wind, en tussen de bergen kunnen wel eens windstoten zijn dus dan niet vliegen. En let op met de bewolking die langs de berg gaat, vliegen in de mist/bewolking levert mooie beelden op maar als het opeens dicht trekt weet je niet waar de drone uithangt.
Bericht is niet heel duidelijk. Zijn ze allemaal in Den Haag uit de lucht geplukt? Of in de verboden straal om Den Haag heen. Gaan er überhaupt in die omgeving normaal gesproken tientallen drones de lucht in?Gonadan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:22:
Maar deels onwetend volk deels eigenwijs volk. Beetje strand filmen met je drone leuk. Maar om nu in die omgeving te komen is al gedoe met je auto. En dan effe illegaal met je drone de lucht in. Als je dan zo graag wilt vliegen rij je naar Zoetermeer en heb je mooi poldergebied om te filmen buiten de no fly zone.
Bericht is vrij duidelijk toch? In en rond Den Haag zijn er tientallen in beslag genomen.
Maakt feitelijk ook niet uit want als je aeret erbij pakt zien je een hele lappendeken die wel duidelijk maakt hoeveel ruimte er nog is.
Maakt feitelijk ook niet uit want als je aeret erbij pakt zien je een hele lappendeken die wel duidelijk maakt hoeveel ruimte er nog is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Op welk strand mag dat dan wel, overal waar ik klik is juist Natura2000.
Noordzee kust kun je op meeste plekken gewoon op het strand. Beetje inzoomen op drone kaarten in bijvoorbeeld GoDroneGreatsword schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:18:
[...]
Op welk strand mag dat dan wel, overal waar ik klik is juist Natura2000.
Op het strand zelf meestal wel, maar is ook vaak laagvlieg gebied dus max 30m dacht ik. Het duingebied is Natura 2000.
Ik zou het alleen niet zo snel durven met aflandige wind.
Ik zou het alleen niet zo snel durven met aflandige wind.
[ Voor 21% gewijzigd door Gonadan op 23-06-2025 20:37 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nog even een vraag , ik zie bij de div beelden van de DJI Mini 4 Pro de volg functie en andere ingestelde vlieg bewegingen (cirkelen, wegvliegen e.d) dat deze op de filmer zijn gericht door een vierkant om de filmer te trekken en deze dan te blijven volgen.
Kan ik al die voor ingestelde vliegbewegingen ook toepassen op een statisch iets, gebouwen e.d , kan je daar ook de drone ook automatisch oa omheen/vanaf laten vliegen of moet dit dan toch handmatig gebeuren?
Ik heb op YT even gezocht maar kan daar niet zo iets vinden, al die shots zijn met tracking op een persoon/rijden voertuig.
Kan ik al die voor ingestelde vliegbewegingen ook toepassen op een statisch iets, gebouwen e.d , kan je daar ook de drone ook automatisch oa omheen/vanaf laten vliegen of moet dit dan toch handmatig gebeuren?
Ik heb op YT even gezocht maar kan daar niet zo iets vinden, al die shots zijn met tracking op een persoon/rijden voertuig.
Je kan dat vierkant inderdaad ook gewoon over andere dingen trekken.ramrodwillem schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:41:
Nog even een vraag , ik zie bij de div beelden van de DJI Mini 4 Pro de volg functie en andere ingestelde vlieg bewegingen (cirkelen, wegvliegen e.d) dat deze op de filmer zijn gericht door een vierkant om de filmer te trekken en deze dan te blijven volgen.
Die automatische quickshots en mastershots zijn prima om mee te beginnen en experimenteren, maar ik raad je wel aan om op een gegeven zelf te leren hoe het moet want dan kan je echt veel meer en heb je in eventuele nabewerking ook meer flexibiliteit.
Ok de Mastershots bekeken dan neemt hij alle verschillende mastershots in 1x op, kan je er ook voor kiezen om slecht 1 type mastershot te laten maken.
Ik wil het inderdaad ook wel zelf handmatig gaan proberen maar de tijd is te kort om dat nog een beetje onder de knie te krijgen.
Ik wil het inderdaad ook wel zelf handmatig gaan proberen maar de tijd is te kort om dat nog een beetje onder de knie te krijgen.
De 3 pro kon dat in feite ook al, DC Rainmaker heeft er een mooie video over waarin alles uitgelegd wordt.
Het vierkantje gebruik ik met name als ik wat in beeld wil houden, maar dan vlieg ik alsnog zelf. Ga je puur zijwaarts dan wordt het vanzelf een cirkel om het onderwerp heen draaien, maar je bent dan zoals gezegd flexibeler omdat je zelf gewoon kunt vliegen en de drone houdt het onderwerp gewoon in beeld voor zover mogelijk.
Het vierkantje gebruik ik met name als ik wat in beeld wil houden, maar dan vlieg ik alsnog zelf. Ga je puur zijwaarts dan wordt het vanzelf een cirkel om het onderwerp heen draaien, maar je bent dan zoals gezegd flexibeler omdat je zelf gewoon kunt vliegen en de drone houdt het onderwerp gewoon in beeld voor zover mogelijk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee, maar je kan achteraf natuurlijk altijd de video knippen en inkorten.ramrodwillem schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:00:
Ok de Mastershots bekeken dan neemt hij alle verschillende mastershots in 1x op, kan je er ook voor kiezen om slecht 1 type mastershot te laten maken.
Ja dat begrijp ik maar ging mij er om om geen overbodige beelden te maken om zo de batterij te sparen .Greatsword schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:01:
[...]
Nee, maar je kan achteraf natuurlijk altijd de video knippen en inkorten.
Thx
Voor de liefhebber:
Bij de Mediamarkt Duitsland kost de mini 4 pro fly more (na inloggen) 806 euro
Bij de Mediamarkt Duitsland kost de mini 4 pro fly more (na inloggen) 806 euro
Al het goeie.......
@Beyond oeh dat is wel een fijn dealtje, kun je die ook naar NL laten bezorgen en in NL betalen?
youtube.com/@hisrep
Geen idee, maar als je in de grensstreek woont…DeNachtwacht schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:30:
@Beyond oeh dat is wel een fijn dealtje, kun je die ook naar NL laten bezorgen en in NL betalen?
Al het goeie.......
Van het weekend mijn Mavic 4 Pro verkocht en de Creator Combo gehaald
.
:strip_exif()/f/image/900FcTJtI1iQ8g4T19QI2VVL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kwam trouwens deze test tegen (Van o.a Gerald Undone) en zeer bijzondere resultaten, D-Log M (met Auto ISO) blijkt beter te zijn dan normale D Log qua Dynamic Range en Noise. Dit zal dan ook mijn standaard worden nu met deze drone.

:strip_exif()/f/image/900FcTJtI1iQ8g4T19QI2VVL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kwam trouwens deze test tegen (Van o.a Gerald Undone) en zeer bijzondere resultaten, D-Log M (met Auto ISO) blijkt beter te zijn dan normale D Log qua Dynamic Range en Noise. Dit zal dan ook mijn standaard worden nu met deze drone.
[ Voor 29% gewijzigd door Greatsword op 30-06-2025 07:44 ]
Je bedoelt de zwarte en witte lijnen in beeld? Dit zijn de zebra stripes, die aangeven welk deel van de foto overbelicht is. https://support.dji.com/h...Type&paperDocType=ARTICLEAgostino schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:44:
Ik heb geregeld dat ik onderstaande beeld krijg op de app van de drone. Weet iemand wat ik hieraan kan doen?
Als ik een foto of filmpje maak heb ik dit beeld niet.
[Afbeelding]
Ik volg je niet.Agostino schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:44:
Ik heb geregeld dat ik onderstaande beeld krijg op de app van de drone. Weet iemand wat ik hieraan kan doen?
Als ik een foto of filmpje maak heb ik dit beeld niet.
[Afbeelding]
Ja dit idd. Volgende keer zelf even wat beter zoeken op het internet blijkbaar. Thnx._Eend_ schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:46:
[...]
Je bedoelt de zwarte en witte lijnen in beeld? Dit zijn de zebra stripes, die aangeven welk deel van de foto overbelicht is. https://support.dji.com/h...Type&paperDocType=ARTICLE
Mijn vrouw is ZZP'er en doet regelmatig fotografie opdrachten voor zakelijke opdrachtgevers. Ze wil hier graag een drone bij hebben voor evenementen en foto's van panden o.a. Vooralsnog is de keus gevallen op de Mini 4 Po, op dit moment in de aanbieding voor € 899,- (fly more combo): uitvoering: DJI Mini 4 Pro Fly More Combo (RC 2) - Wit, Zwart
Ik zag langskomen dat de release van de 5 dichtbij is, maar geruchten gaan dat deze meer dan 250 gram gaat wegen. Onder de 250 gram is voor zover ik kan vinden alleen het aanvragen van een exploitantnummer verplicht (https://ondernemersplein....elijk-gebruik-van-drones/). Dit is niet het topic voor verdere discussie daarover zie ik.
Waar ik naar op zoek ben is advies of dit inderdaad een goede aanbieding en combo is of dat jullie adviseren om toch te wachten op release van de 5 of wellicht een hele andere drone/combo voor dit doel.
Bij voorbaat dank!
Ik zag langskomen dat de release van de 5 dichtbij is, maar geruchten gaan dat deze meer dan 250 gram gaat wegen. Onder de 250 gram is voor zover ik kan vinden alleen het aanvragen van een exploitantnummer verplicht (https://ondernemersplein....elijk-gebruik-van-drones/). Dit is niet het topic voor verdere discussie daarover zie ik.
Waar ik naar op zoek ben is advies of dit inderdaad een goede aanbieding en combo is of dat jullie adviseren om toch te wachten op release van de 5 of wellicht een hele andere drone/combo voor dit doel.
Bij voorbaat dank!
Wacht niet op de 5. Qua prijs denk ik dat het sowieso een goeie aanbieding is, maar aanvullend hoef je echt niet te verwachten dat de upgrade van de 4 naar de 5 echt een gigantisch verschil gaat maken.Racierox schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:59:
Mijn vrouw is ZZP'er en doet regelmatig fotografie opdrachten voor zakelijke opdrachtgevers. Ze wil hier graag een drone bij hebben voor evenementen en foto's van panden o.a. Vooralsnog is de keus gevallen op de Mini 4 Po, op dit moment in de aanbieding voor € 899,- (fly more combo): uitvoering: DJI Mini 4 Pro Fly More Combo (RC 2) - Wit, Zwart
Bij voorbaat dank!
Er gaan inderdaad geruchten over bepaalde upgrades, waarvan sommigen sowieso niet tot minder relevant gaan zijn voor de door jou beschreven casus. Het enige dat ik mij zou kunnen voorstellen is het gerucht van een grotere camera sensor. Maar nogmaals, allemaal geruchten en inderdaad, het gerucht gaat ook dat hij boven de 250gr zou kunnen zijn, waarmee het per definitie geen C0 categorie meer kan zijn.
De laatste geruchten zijn dat hij 7 Augustus uit komt, dat hij gewoon weer 250 gram is. Ben wel zeer benieuwd naar die nieuwe batterij capaciteit want als die straks net als de Mavic 4 Pro op 50 minuten zit is dat echt wel het wachten/upgraden waard wat mij betreftsn0x0r schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:31:
[...]
Er gaan inderdaad geruchten over bepaalde upgrades, waarvan sommigen sowieso niet tot minder relevant gaan zijn voor de door jou beschreven casus. Het enige dat ik mij zou kunnen voorstellen is het gerucht van een grotere camera sensor. Maar nogmaals, allemaal geruchten en inderdaad, het gerucht gaat ook dat hij boven de 250gr zou kunnen zijn, waarmee het per definitie geen C0 categorie meer kan zijn.
@Racierox het is zeker een goede deal, ongetwijfeld inderdaad omdat de 5 eraan komt.
Maar ik vraag me wel af of je vrouw deze wel zo hard nodig heeft
1. Wanneer moeten de foto’s worden gemaakt? Bij mooi zonnig weer is een Mini 4K of 3 ook al een prima alternatief
2. Heeft ze bij zo’n klus voldoende aan 30 minuten vliegen?
Uit jouw gebruik lijkt het toch eerder af en toe een foto’tje, en niet een paar uur vliegen. Dan heb je dus echt voldoende aan de basis met 1 batterij. Voor foto’s kun je dan prima voor een DJI Mini 3 gaan (€369) of Mini 4K (€299).
Die hele set is de meerprijs waard als je de extra batterijen op een dag nodig hebt, én als bij lastigere omstandigheden fotograferen nodig zijn. De 4 pro is daarin iets beter, maar het zijn allemaal nog geen wereldwonderen, een iPhone 13 maakt bij donkere onstandigheden al mooiere foto’s dan een 4 Pro. Dus ik denk dat ik in veel gevallen voor een 4K of 3 zou gaan.
Maar ik vraag me wel af of je vrouw deze wel zo hard nodig heeft
1. Wanneer moeten de foto’s worden gemaakt? Bij mooi zonnig weer is een Mini 4K of 3 ook al een prima alternatief
2. Heeft ze bij zo’n klus voldoende aan 30 minuten vliegen?
Uit jouw gebruik lijkt het toch eerder af en toe een foto’tje, en niet een paar uur vliegen. Dan heb je dus echt voldoende aan de basis met 1 batterij. Voor foto’s kun je dan prima voor een DJI Mini 3 gaan (€369) of Mini 4K (€299).
Die hele set is de meerprijs waard als je de extra batterijen op een dag nodig hebt, én als bij lastigere omstandigheden fotograferen nodig zijn. De 4 pro is daarin iets beter, maar het zijn allemaal nog geen wereldwonderen, een iPhone 13 maakt bij donkere onstandigheden al mooiere foto’s dan een 4 Pro. Dus ik denk dat ik in veel gevallen voor een 4K of 3 zou gaan.
youtube.com/@hisrep
Dank voor de tips allen, ik ga het met haar bespreken. de Mini 4 Pro was afgelopen week door een collega fotograaf getipt en kwam nu als aanbieding langs. Daardoor is misschien wat tunnelvisie ontstaan. De vraag is inderdaad of dat gezien haar beperkte gebruik geen overkill is. Ik ga de Mini 3 en de Mini 4K er eens naast leggen qua specs en reviews lezen. Er zijn vast vergelijkingsartikelen en filmpjes te vinden.
Bedankt tot zover, ik ben al wat wijzer geworden.
Bij Amazon nu 919 inclusief een jaar DJI Care refresh (twv 85 euro). Wel Prime nodig maar kost maar een paar euro.Racierox schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:17:
Dank voor de tips allen, ik ga het met haar bespreken. de Mini 4 Pro was afgelopen week door een collega fotograaf getipt en kwam nu als aanbieding langs. Daardoor is misschien wat tunnelvisie ontstaan. De vraag is inderdaad of dat gezien haar beperkte gebruik geen overkill is. Ik ga de Mini 3 en de Mini 4K er eens naast leggen qua specs en reviews lezen. Er zijn vast vergelijkingsartikelen en filmpjes te vinden.
Al het goeie.......
Voor degene met interesse:
https://www.amazon.fr/DJI...s%2C187&sr=8-2&th=1&psc=1
Inclusief DJi care refresh €849.
youtube.com/@hisrep
Dan zou ik zeker Care Refresh erbij nemen, voor dat bedrag geen geld!DeNachtwacht schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:23:
Voor degene met interesse:
Ja... ik hoop voor de mensen met interesse dat je ook in NL kan laten bezorgen want dan is het zeker geen gekke deal. Voor dat tientje extra laat je een jaar care & refresh niet liggen.
youtube.com/@hisrep
Zie 'm ook voor dit bedrag op .de staan. Daar heb ik wel eens eerder wat besteld en in NL laten bezorgen.DeNachtwacht schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:51:
Ja... ik hoop voor de mensen met interesse dat je ook in NL kan laten bezorgen want dan is het zeker geen gekke deal. Voor dat tientje extra laat je een jaar care & refresh niet liggen.
Al het goeie.......
P.S., tot en met 10 juli zijn amazon deals, en dit is wel het moment te kopen zie ik nu.Racierox schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:17:
DJI Neo (instapper) van €199 voor €150
DJI Mini 4K van €299 voor €244
DJI Mini 3 van €369 naar €319
DJI Mini 4 Pro van €799 voor €629
Er zijn wel eerder pricedrops geweest maar ze zijn eigenlijk allemaal all-time low. Dus welke prijs je ook in gedachten had, komende dagen is wel het moment om de slag te slaan.
Bron?Greatsword schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:54:
De laatste geruchten zijn dat hij 7 Augustus uit komt, dat hij gewoon weer 250 gram is.
[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 08-07-2025 17:38 ]
youtube.com/@hisrep
Ondertussen enkele dag in bezit van de dji mini 4K. Leuk om mee te vliegen.
Gekocht in promo voor 225€. Heb er nog een tweede battery bij gekocht, had eigenlijk beter de fly more combi gekocht
Gekocht in promo voor 225€. Heb er nog een tweede battery bij gekocht, had eigenlijk beter de fly more combi gekocht
Inderdaad, zonde.kokorico schreef op maandag 14 juli 2025 @ 07:05:
Ondertussen enkele dag in bezit van de dji mini 4K. Leuk om mee te vliegen.
Hier de mini 4K pro fly more met RC 2 gekocht. (Video creator kit) Nu nog even de levering afwachten. Het was volgens mij wel een goede deal afgelopen week.
Ben benieuwd hoe die gaat bevallen, eerste drone voor mij. Afgelopen half jaar wel wat YouTube en reviews bekeken en gelezen.
Edit: Hopelijk kan ik hem deze week nog uitproberen en een beetje oefenen. Zodat ik die volgende week mee kan nemen op vakantie.
Ben benieuwd hoe die gaat bevallen, eerste drone voor mij. Afgelopen half jaar wel wat YouTube en reviews bekeken en gelezen.
Edit: Hopelijk kan ik hem deze week nog uitproberen en een beetje oefenen. Zodat ik die volgende week mee kan nemen op vakantie.
[ Voor 21% gewijzigd door TheKerremenke op 14-07-2025 09:59 ]
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Ik heb afgelopen zondag dit setje opgehaald bij de Coolblue, en gisteren dus meteen de eerste proefvluchten gedaan 
https://www.coolblue.nl/p...mbo-smart-controller.html
Werkt als een tierelier.
Toen ik de drone ophaalde kwam ik erachter dat er dus standaard geen SD kaart bij zit, hebben die grapjurken van de Coolblue me er een standaard SD kaart bijgedaan, maar die past dus niet, er moet een micro SD kaart in. Als het goed is wordt dit omgeruild.
Verder een erg vriendelijke drone om te bedienen met hoge kwaliteit foto's / video's voor een uiterst nette prijs naar mijn mening.
Nu nog ff vogelen hoe ik die foto's / films van de Drone afkrijg, maar dat zal ook wel goedkomen.
https://www.coolblue.nl/p...mbo-smart-controller.html
Werkt als een tierelier.
Toen ik de drone ophaalde kwam ik erachter dat er dus standaard geen SD kaart bij zit, hebben die grapjurken van de Coolblue me er een standaard SD kaart bijgedaan, maar die past dus niet, er moet een micro SD kaart in. Als het goed is wordt dit omgeruild.
Verder een erg vriendelijke drone om te bedienen met hoge kwaliteit foto's / video's voor een uiterst nette prijs naar mijn mening.
Nu nog ff vogelen hoe ik die foto's / films van de Drone afkrijg, maar dat zal ook wel goedkomen.
Voor alle nieuwe drone eigenaren, handig linkje met alle vakantiegerelateerde info die je nodig hebt.
https://www.fdr1.be/dronekaarten-voor-europa
En ja, buiten Europa zijn dus ook landen waar bezit van een drone al strafbaar is dus juist op vakantie altijd vooraf even goed inlezen. Veel vliegplezier!
En ja, buiten Europa zijn dus ook landen waar bezit van een drone al strafbaar is dus juist op vakantie altijd vooraf even goed inlezen. Veel vliegplezier!
youtube.com/@hisrep
Ik sta nog bij de Belgische instantie in de wacht voor een registratie nummer. Ben benieuwd hoe lang zoiets duurt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Tnx voor de handige tip, ik ga over 2 weken naar Oostenrijk en wil de drone wel meenemen.DeNachtwacht schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:23:
Voor alle nieuwe drone eigenaren, handig linkje met alle vakantiegerelateerde info die je nodig hebt.
Ik las ook iets met max 120 meter?
In nl niet zo'n probleem maar in Oostenrijk is dat al vrij snel een probleem
De drone kan softwarematig ook niet hoger dan 120 meter, dus dat is niet snel een probleem. In principe is het startpunt ook het punt van waaraf je hoogte wordt gemeten, ook in landen met reliëf. Er zijn echter wel uitzonderingen op, ik zou even zoeken naar droneregels in Oostenrijk voor je gaat vliegen. Belangrijk dat je de meest recente wetgeving vanaf 1 januari 2024 moet hebben, online zijn heel vaak verouderde regels te vinden.Grolsch schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:29:
Ik las ook iets met max 120 meter?
In nl niet zo'n probleem maar in Oostenrijk is dat al vrij snel een probleem
Maar zoals ik al schreef zal het binnen EU niet snel echt mis gaan hoor, over het algemeen gelden de basisregels overal. Niet boven grote groepen mensen, niet in de buurt van ziekenhuizen/vliegvelden/militair terrein/havens/snelwegen en even in de lokale drone app kijken (van mijn linkje dus) waar je wel en niet kan vliegen.
Soms zijn er kleine verschillen (bijv in Frankrijk mag je boven geen enkel huis vliegen officieel), maar met wat rondzoeken kom je daar ook best uit. Zolang je maar niet totaal onvoorbereid gaat vliegen komt het wel goed.
youtube.com/@hisrep
Ik krijg de software nog niet aan het draaien.
Installatie gaat goed, ik heb de nieuwste / juiste versie volgens mij 2.1.36.
Als ik de drone inplug wordt wel verkenner geopend en zie ik de bestanden / foto's / films.
Maar in de app blij ik onderstaande zien;

Ik ben ingelogd in mijn account, en het exporteren van de logfile werkt wel.
Wat doe ik verkeerd
Als ik de drone inplug wordt wel verkenner geopend en zie ik de bestanden / foto's / films.

Wat doe ik verkeerd
Ik zou de beelden gewoon van de MicroSD kaart halen.Grolsch schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:17:
[Afbeelding]
Wat doe ik verkeerd
Drone moet in Data Transfer mode staan, dat is inderdaad even verwarrend aan het begin. Je doet dat door de drone los van de kabel te houden, aan te zetten, en zodra de eerste lampjes knipperen (na 1-2 seconde) klik je 3x kort (tik-tik-tik) weer op de powerknop op de drone. Er gaan dan blauwe leds knipperen. Vanaf dat moment wordt de drone gewoon als USB stick herkend en is dus ook software niet eens nodig.Grolsch schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:17:
[Afbeelding]
Wat doe ik verkeerd
youtube.com/@hisrep
Let op:
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.
Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.
Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2