Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 16:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Om nog op bovenstaand terug te komen. Als eerste drone een fly more Mini 2 of 4k voor minder dan €300. Is dat dan wel een goede afweging. Anders zou ik persoonlijk toch gewoon 2de hands voor een 3 ofzo gaan. Die zie ik online ook rond de 400 zijn 2de hands

[ Voor 11% gewijzigd door twowheeler op 21-03-2025 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 16:28
qless schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:53:
Had ik al gezegd dat de air3s een beest van een drone is? Met windkracht 4, windstoten tot 48 km per uur gewoon een bruikbaar sphere panorama kunnen schieten.., zalig, en stuk minder werk dan met de mini 4 dan nog te moeten proberen om alle stitch errrors eruit te editten.
Je moet de M30T es proberen; zalig om mee te vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 12:14

qless

...vraag maar...

skank schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:18:
[...]

Je moet de M30T es proberen; zalig om mee te vliegen.
Graag, lijkt me tof :)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 11:08

djunicron

*click-swoosh-thud*

EXCalibur_EeK schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:36:
Beetje offtopic maar voor wie het A1/A3 certificaat kosteloos wil halen, kan dit hier doen (weet niet voor hoe lang dit nog actief en kosteloos is).
Deze staat nog steeds kostenloos open. Lijkt erop dat dat tenminste nog 3 maanden zo zal zijn. O+

Neem aan dat je deze zelf ook hebt gedaan via LZ in Luxemburg? Het stukje RDI registratie mist hierbij natuurlijk alleen... Heb je door veel hoepeltjes moeten kruipen om alsnog bij LVLN te kunnen registreren? Kan je me daar wellicht meer over vertellen.

Cursus zelf ziet verder prima uit tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:14

_Eend_

🌻🇺🇦

De Luxemburgse cursus is al jaren gratis. Ik heb 'm een paar jaar geleden gratis gedaan.

De cursus zelf kun je in een ochtendje wel doen. Het is in mijn ogen vooral een cursus in gezond verstand, vlieg niet boven hulpdiensten, in de buurt van vliegvelden en gevoelige objecten (gevangenissen, militaire basissen, infrastructuur etc)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edjedan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-06 09:05
Ik vlieg nog maar sinds een paar maanden met een DJI Mini 4K. Het valt mij in filmpjes en foto's op dat de horizon scheef is. Ik heb de gimbal gekalibreerd. Zou dat de oplossing moeten zijn? Of kan ik nog meer doen? Zie afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hchWMkE5dna9-Rhn9EtUDiY8DfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxrkS34SS2NzCSj27WvvHQ3J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Dat gebeurt helaas wel vaker, wat bij mij vaak hielp was even stilhangen, gimbal volledig omlaag en weer omhoog.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
edjedan schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 23:06:
Ik vlieg nog maar sinds een paar maanden met een DJI Mini 4K. Het valt mij in filmpjes en foto's op dat de horizon scheef is. Ik heb de gimbal gekalibreerd. Zou dat de oplossing moeten zijn? Of kan ik nog meer doen? Zie afbeelding.

[Afbeelding]
Je kunt geloof ik kiezen tussen automatisch en handmatig kalibreren. Ik deed handmatig met de Mini 2, dat werkte beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Op dit kleine stuk van het kanaal werden vier scheepsliften gebouwd om het hoogteverschil van 66 meter te overbruggen.

De scheepsliften werden gebouwd tussen 1888 en 1917.

De liften zijn dubbel uitgevoerd en bestaan uit twee verticaal beweegbare bakken of caissons, die elk in het midden worden ondersteund door een ijzeren kolom. De twee kolommen zijn hydraulisch met elkaar verbonden, zodat de ene caisson stijgt terwijl de andere daalt, waarbij het gewicht van de ene het gewicht van de andere in evenwicht houdt.

Deze industriële monumenten werden in 1998 door UNESCO aangewezen als Werelderfgoed.

YouTube: Boat lift no 3 on the Canal du Centre

Geprobeerd om extra rustig te vliegen, mischien wat te traag zefls. Gefilmd zonder ND filter met de air3s in 10 bit dlog-m, 4K 60 fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-06 12:15
Ik ga van de zomer in Noorwegen in het fjordengebied op vakantie en mijn Mini 4 Pro gaat uiteraard mee. Zijn er hier mensen die al eens met een Drone gevlogen hebben in dat gebied en zijn er dingen waar je op moet letten of alert op moet zijn?

Ik kan me namelijk voorstellen dat daar verraderlijke winden zouden kunnen zijn, dus ik zal sowieso voorzichtig zijn...

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57
Joop_Klepzeiker schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:32:
Ik ga van de zomer in Noorwegen in het fjordengebied op vakantie en mijn Mini 4 Pro gaat uiteraard mee. Zijn er hier mensen die al eens met een Drone gevlogen hebben in dat gebied en zijn er dingen waar je op moet letten of alert op moet zijn?

Ik kan me namelijk voorstellen dat daar verraderlijke winden zouden kunnen zijn, dus ik zal sowieso voorzichtig zijn...
Goed inlezen omtrent de regels. Kan me voorstellen dat de overheid van Noorwegen bepaalde regels hierover heeft opgesteld. Iets zegt me dat je niet de eerste bent die hier wil vliegen. ;)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
TheKerremenke schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:37:
[...]

Goed inlezen omtrent de regels. Kan me voorstellen dat de overheid van Noorwegen bepaalde regels hierover heeft opgesteld. Iets zegt me dat je niet de eerste bent die hier wil vliegen. ;)
Dat heb ik gedaan, ik heb me ook aangemeld bij de Noorse NSA. Het gaat mij meer om de praktijk en dan met name de weersomstandigheden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Toch ook even hier vragen:

Inmiddels ben ik druk aan het zoeken op de 2de hands markt voor een gunstig geprijsde mini 2/4k om mee te beginnen.

Een grote reden is dat ik de Drone eind mei mee naar Noorwegen wil nemen. Echter: ik wordt niet duidelijk wat nou wel en niet mag.

Ik lees dat ik de drone moet registreren, maar dat doe je al voor Nederland, moet dat dan ook voor het land dat je bezoekt? Ik begrijp dat je daar je vluchten moet aanvragen, geldt dit ook voor minder dan 250gram wegende drone? Heeft iemand er hier ervaring mee?

Wat is het gevolg als je gewoon gaat vliegen?

[ Voor 4% gewijzigd door twowheeler op 09-04-2025 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:16

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het gevolg is dat je gezeur kan krijgen. Je mag zonder een certificaat of training vliegen, maar je drone moet wel gerestistreerd staan bij de RDW. Dat nummer is min of meer jouw 'rijbewijsnummer' dat je op al je drones plakt. Daarna mag je in het open gebied vliegen, maar het is wel aan te raden even uit te zoeken hoe het in Noorwegen precies zit.

Inkoppertjes zijn natuurlijk dat vliegen boven havens, vliegtuigen, gevangenissen :+ en grote industrie overal verboden zijn, en je buiten de bebouwde kom met een drone van 250 gram vaak wel kan vliegen. Maar er zijn wel degelijk verschillen om op te blijven letten, boven natuurgebieden vliegen is in Nederland bijvoorbeeld niet toegestaan (zie de GoDrone app), in een land als Frankrijk bijvoorbeeld is vliegen boven huizen sowieso verboden terwijl dat hier weer wel mag.

Dit linkje vind ik zelf erg handig: https://www.fdr1.be/dronekaarten-voor-europa

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
DeNachtwacht schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:03:
Het gevolg is dat je gezeur kan krijgen. Je mag zonder een certificaat of training vliegen, maar je drone moet wel gerestistreerd staan bij de RDW. Dat nummer is min of meer jouw 'rijbewijsnummer' dat je op al je drones plakt. Daarna mag je in het open gebied vliegen, maar het is wel aan te raden even uit te zoeken hoe het in Noorwegen precies zit.

Inkoppertjes zijn natuurlijk dat vliegen boven havens, vliegtuigen, gevangenissen :+ en grote industrie overal verboden zijn, en je buiten de bebouwde kom met een drone van 250 gram vaak wel kan vliegen. Maar er zijn wel degelijk verschillen om op te blijven letten, boven natuurgebieden vliegen is in Nederland bijvoorbeeld niet toegestaan (zie de GoDrone app), in een land als Frankrijk bijvoorbeeld is vliegen boven huizen sowieso verboden terwijl dat hier weer wel mag.

Dit linkje vind ik zelf erg handig: https://www.fdr1.be/dronekaarten-voor-europa
Sommige apps, bijvoorbeeld Dronecast geven ook aan waar wel/niet gevlogen mag worden in de natuur/bij vliegvelden/steden/etc.

Anders is deze link ook wel handig..
https://training.caa.no/W...WHlc-SLLAI7qkt6GuVs-oD47k

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
Even teruglezen is ook handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:06

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
In een soort van opwelling ben ik ook ineens drone eigenaar geworden. Ik heb er wel vaker naar gekregen maar vond het snel vrij duur worden, naar toch blijft het een interessante uitbreiding van de fotografie hobby.
Een bekende wilde van zijn mini 3 pro fly more setje af en toen ging ik voor de bijl. Een mooie set om eens mee te experimenteren denk ik.

Alle regelgeving heb ik gelezen, lokale kaarten bestudeerd, exploitantnummer is in bezit, labelprinter ligt klaar en beginners video zitten kijken. Ik ben er wel klaar voor denk ik, nu nog dat pakketje binnen krijgen. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Gonadan schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:35:
In een soort van opwelling ben ik ook ineens drone eigenaar geworden. Ik heb er wel vaker naar gekregen maar vond het snel vrij duur worden, naar toch blijft het een interessante uitbreiding van de fotografie hobby.
Een bekende wilde van zijn mini 3 pro fly more setje af en toen ging ik voor de bijl. Een mooie set om eens mee te experimenteren denk ik.

Alle regelgeving heb ik gelezen, lokale kaarten bestudeerd, exploitantnummer is in bezit, labelprinter ligt klaar en beginners video zitten kijken. Ik ben er wel klaar voor denk ik, nu nog dat pakketje binnen krijgen. :P
Let er wel op dat het exploitant nummer uit 2 delen bestaat. De tekens achter het streepje moet je niet op het labeltje zetten. Dat is een soort van unieke identifier. De reden ervan is mij niet helemaal duidelijk, maar ik zag laatst dat iemand de hele reeks, dus ook de tekens achter het streepje, op zijn drone had geplakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

_Eend_ schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:48:
Let er wel op dat het exploitant nummer uit 2 delen bestaat. De tekens achter het streepje moet je niet op het labeltje zetten. Dat is een soort van unieke identifier. De reden ervan is mij niet helemaal duidelijk, maar ik zag laatst dat iemand de hele reeks, dus ook de tekens achter het streepje, op zijn drone had geplakt :P
Klopt ja, dat staat ook vrij duidelijk in de instructies. Waarschijnlijk kan je bepaalde dingen niet zonder die extra karakters, bijvoorbeeld dat het bij een controle gevraagd wordt ter verificatie maar dat anderen het niet zo kunnen overnemen van je drone.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Gonadan schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:04:
[...]

Klopt ja, dat staat ook vrij duidelijk in de instructies. Waarschijnlijk kan je bepaalde dingen niet zonder die extra karakters, bijvoorbeeld dat het bij een controle gevraagd wordt ter verificatie maar dat anderen het niet zo kunnen overnemen van je drone.
Ja.. Maar je kunt het ook zo tevoorschijn toveren op de rdw site.

Wel een goede reminder voor mezelf, even kijken waar ik die code had opgeslagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

_Eend_ schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:52:
Ja.. Maar je kunt het ook zo tevoorschijn toveren op de rdw site.

Wel een goede reminder voor mezelf, even kijken waar ik die code had opgeslagen
Als je een login hebt kan je hem zien, maar je kunt toch niet zomaar op basis van de gedeeltelijke code de gehele opvragen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Gonadan schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:00:
[...]

Als je een login hebt kan je hem zien, maar je kunt toch niet zomaar op basis van de gedeeltelijke code de gehele opvragen?
Nee, dat kan vziw niet nee. Ik bedoelde eigenlijk dat je hem zelf zo kan opzoeken op de site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Idd, je moet het denk ik zien als een soort van pincode. Hoewel ik ook niet helemaal snap hoe dat zou moeten werken of wat het nut ermee is. Ik ben er nu een jaartje tot veel plezier mee aan het spelen, mijn ervaring is dat als je normaal vliegt en met name niet in de buurt van mensen, je in Nederland er eigenlijk nooit last van hebt en niemand ernaar vraagt.

Het wordt pas oppassen als je in het buitenland zit, ook in de EU helaas.

Maar veel plezier ermee!

[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 13-04-2025 10:35 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik vergelijk het maar met het kentekenbewijs deel 3 van voorheen. Je hebt het niet nodig voor identificatie, maar wel als je er meer wil dan dat. Geen idee wat dat voor een exploitant moet zijn, maar ik doe maar gewoon wat ze opgeschreven hebben. :P

@DeNachtwacht wat maakt dat je in het buitenland meer op moet passen? Ook daar heb je toch gewoon lokale regelgeving en kaarten waar je je aan moet houden?
Zo weet ik alvast dat je in Frankrijk feitelijk niet boven de bebouwde kom mag, dus dan braaf van wegblijven en het zal allemaal wel los lopen lijkt me?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Gonadan schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:29:
@DeNachtwacht wat maakt dat je in het buitenland meer op moet passen? Ook daar heb je toch gewoon lokale regelgeving en kaarten waar je je aan moet houden?
Zo weet ik alvast dat je in Frankrijk feitelijk niet boven de bebouwde kom mag, dus dan braaf van wegblijven en het zal allemaal wel los lopen lijkt me?
Er is uniforme regelgeving, maar het werkt toch overal soms nét weer anders. Idd is in sommige landen boven huizen vliegen sowieso verboden, maar ook werkt het systeem met toegestane gebieden bijvoorbeeld weer anders. In sommige landen is bijv rood dat je er nooit mag vliegen, in andere landen kun je ook daar nog steeds toestemming vragen en is er dus nog wel een mogelijkheid. In sommige landen moet je in die portal eerst weer een licentie betalen (bijv een tientje om een maand te mogen vliegen). Wat het ook complex maakt is dat die uniforme regels die toch niet helemaal uniform zijn op 1 januari 2024 zijn ingegaan, maar als je naar lokale regels / uitzonderingen zoekt, je vaak ook weer gedateerde informatie online vindt die soms wel, maar soms ook niet meer actueel is. En als kers op de taart weten agenten vaak de regels ook helemaal niet goed, zo had ik vorig jaar van Agent 1 toestemming om wel even rondom de fontein in Genève te vliegen, maar kwam ik er vervolgens bij het politiebureautje aan het water achter dat dat ten strengste verboden is. Logisch natuurlijk, want vliegveld in de buurt. Gelukkig zonder boete o.i.d. goed gekomen, maar het is niet de enige keer dat ik tegen onwetendheid van politie ben aangelopen, dus zelf goed op de hoogte zijn is echt belangrijk.

En sowieso is buiten Europa vliegen altijd belangrijk om goed uit te zoeken, zo is niet alleen vliegen, maar zelfs bezit van een drone in Marokko bijvoorbeeld verboden.

Kortom, bezint eer gij begint :P

[ Voor 43% gewijzigd door DeNachtwacht op 13-04-2025 16:51 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@DeNachtwacht dat Marokko voorbeeld is wel een ander verhaal inderdaad, maar binnen Europa zie ik het buitenland niet anders dan Nederland. Je moet je gewoon goed inlezen in de regels en die volgen, dat is ook in Nederland een uitzoekklusje en die handhaving met gebrekkige kennis hebben we hier volgens mij ook wel.
Daarom zie ik buitenland (EU) niet per se als oppassen, maar wellicht zijn er mensen die denken dat het allemaal exact zoals in NL is. Dan zal het we tegen vallen gok ik. :)

Eerste vlucht ging best oké. Even wennen want Zelda heeft de pookjes andersom, misschien pas ik dat nog aan. :+

En nog een rustiger moment vinden om te oefenen, want nu heeft dochter de meeste tijd gevlogen en daar heb ik natuurlijk weinig aan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

De Mavic 4 Pro kan elk moment uit komen.

Lijkt een aardige upgrade te worden

https://dronedj.com/2025/...pro-leaks-specs-revealed/

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:08
Wij gaan binnenkort naar spanje, moet wel ff de regels opzoeken om de drone mee te nemen. Onze reis is richting Andalusie. Hebben ze daar nog speciale / aparte regels dan de standaards?

NS FC: SW 2742 0448 8213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Greatsword schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 04:35:
De Mavic 4 Pro kan elk moment uit komen.

Lijkt een aardige upgrade te worden

https://dronedj.com/2025/...pro-leaks-specs-revealed/
Gezien de specs had ik er wel meer van verwacht.
Nog steeds geen verstelbaar diafragma voor de 2 telecams. En zelfde formaat beeldsensor hoofdcamera.
Ik sla deze even over. Ben gelukkig met de Mavic 3 Pro :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M!chel schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:05:
[...]

Gezien de specs had ik er wel meer van verwacht.
Nog steeds geen verstelbaar diafragma voor de 2 telecams. En zelfde formaat beeldsensor hoofdcamera.
Ik sla deze even over. Ben gelukkig met de Mavic 3 Pro :Y
Buiten dat het totale pakket aan specs van de M4P echt wel weer een stuk beter is dan de M3P, moet je niet vergeten dat de software functies van de M3(P) ondertussen aardig oud zijn! Op het gebied van software zijn zelfs de Mini 4 Pro, Air 3 en Air 3S al een stuk beter dan de M3P.

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
SpeedingWilly schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:17:
[...]

Buiten dat het totale pakket aan specs van de M4P echt wel weer een stuk beter is dan de M3P, moet je niet vergeten dat de software functies van de M3(P) ondertussen aardig oud zijn! Op het gebied van software zijn zelfs de Mini 4 Pro, Air 3 en Air 3S al een stuk beter dan de M3P.
Ik spreek voor mezelf als ik zeg dat het de investering niet waard is om over te stappen naar de Mavic 4 pro als je de Mavic 3 pro al in bezit hebt.

Jij zegt dat de M3P al aardig oud is. Ja en nee. Het klinkt alsof hij naar het museum mag maar in werkelijkheid is het zeker voor de komende jaren! nog een prima drone en totaal geen schande om te gebruiken. Software is volledig in handen van DJI, anders zou die minstens zo goed zijn als de drones die jij noemt. Hardwarematig blijft het een topmodel! Straks niet meer 'het' topmodel, maar 'een' topmodel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
M!chel schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:41:
[...]

Ik spreek voor mezelf als ik zeg dat het de investering niet waard is om over te stappen naar de Mavic 4 pro als je de Mavic 3 pro al in bezit hebt.

Jij zegt dat de M3P al aardig oud is. Ja en nee. Het klinkt alsof hij naar het museum mag maar in werkelijkheid is het zeker voor de komende jaren! nog een prima drone en totaal geen schande om te gebruiken. Software is volledig in handen van DJI, anders zou die minstens zo goed zijn als de drones die jij noemt. Hardwarematig blijft het een topmodel! Straks niet meer 'het' topmodel, maar 'een' topmodel.
Dat snap ik uiteraard. Ik geef alleen aan dat er best wel een groot verschil zit in de M4P en z'n voorganger. Maar gezien de forse investering snap ik zeker dat de M3P nog steeds prima voldoet. Dat blijft een geweldige drone, net zoals b.v. de Mini 4 pro en Air 3(S).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor degene die het wachten zijn op de DJI Mini 5 Pro, er zijn geruchten dat DJI die drone in september lanceert.

Verbeteringen zijn o.a. toevoeging van Lidar en weer een lichte stijging van de vliegtijd op 1 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:36
Ik heb een Mini 3 Pro met RC controller en nu wil ik een Mavic 3 Pro kopen, de controller is compatible met de Mavic 3 Pro, weet iemand of het mogelijk om ergens enkel de drone te kopen zodat ik niet nog een controller erbij heb waar ik niks aan heb? Misschien een DJI site waar ze enkel onderdelen verkopen ofzo?

Sony A1II hobby fotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DutchEZmoder schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:48:
Ik heb een Mini 3 Pro met RC controller en nu wil ik een Mavic 3 Pro kopen, de controller is compatible met de Mavic 3 Pro, weet iemand of het mogelijk om ergens enkel de drone te kopen zodat ik niet nog een controller erbij heb waar ik niks aan heb? Misschien een DJI site waar ze enkel onderdelen verkopen ofzo?
Je weet dat de Mavic 4 Pro volgende week al uit komt? Drone zelf is nooit los te koop geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Greatsword schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:57:
[...]
Je weet dat de Mavic 4 Pro volgende week al uit komt? Drone zelf is nooit los te koop geweest.
DutchEZmoder wil waarschijnlijk geld besparen, want hij wil zijn Mini 3 controller ook gebruiken voor de M3P.

@DutchEZmoder Je zult waarschijnlijk dan op Marktplaats moeten zoeken voor een losse drone. De M3P is zoals Greatsword zegt niet los te koop bij DJI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

SpeedingWilly schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:25:
[...]

DutchEZmoder wil waarschijnlijk geld besparen, want hij wil zijn Mini 3 controller ook gebruiken voor de M3P.
Ik vind die controller echt slecht werken icm de Mavic 3 Pro. Veel te langzaam, donker scherm, zeer lage resolutie schermopname etc. Zoals ik al vaker heb gezegd hadden ze hier eigenlijk standaard de RC Pro controller bij moeten leveren.

De Mavic 4 Pro krijgt als het goed is de RC2 die gelukkig al een stuk beter is qua snelheid, maar helaas nog steeds niet zo fel is als de RC Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Greatsword schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:42:
[...]

Ik vind die controller echt slecht werken icm de Mavic 3 Pro. Veel te langzaam, donker scherm, zeer lage resolutie schermopname etc. Zoals ik al vaker heb gezegd hadden ze hier eigenlijk standaard de RC Pro controller bij moeten leveren.

De Mavic 4 Pro krijgt als het goed is de RC2 die gelukkig al een stuk beter is qua snelheid, maar helaas nog steeds niet zo fel is als de RC Pro.
Klopt helemaal. Ik heb de Mavic 3 gehad in combinatie met de RC Pro. Die is echter zwaar overpriced! Range i.c.m. de RC1 (van de Mini 3) is ook nog eens vrij slecht vanwege ontbreken van externe antennes.

@DutchEZmoder Dus als je echt een krap budget hebt zou ik kijken wat je 2e hands op Marktplaats kunt regelen. Anders is de goedkoopste optie (nog steeds een hoop geld uiteraard) van de Mavic 4 Pro een optie misschien.

[ Voor 13% gewijzigd door SpeedingWilly op 09-05-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

SpeedingWilly schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:44:
[...]

Klopt helemaal. Ik heb de Mavic 3 gehad in combinatie met de RC Pro. Die is echter zwaar overpriced! Range i.c.m. de RC1 (van de Mini 3) is ook nog eens vrij slecht vanwege ontbreken van externe antennes.
Ja gelukkig destijds op Amazon een retour deal gevonden voor 600,- en zelfs daar heb ik 100,- verlies op gemaakt bij verkoop, dus ik zou hem ook alleen aanschaffen als het een hele goede (combi) prijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

SpeedingWilly schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:44:
Da's wel jammer inderdaad. Ik heb zo'n RC en vind die erg lekker werken, maar opschroefbare externe antennes waren niet verkeerd geweest. Als er wat meuk tussen staat is een kleine kilometer toch wel de max.
Niet dat het een standaard usecase is voor mij, ik wil er toch nog wel redelijk zicht op houden, maar ik kan mij voorstellen dat een pro daar sneller last van heeft.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Bedankt allemaal! Budget is niet krap, maar ik zie de meerwaarde van de 4 nog niet. Leuk zo'n draaibare gimbal, maar niet nodig. Ik kan de 3 Pro voor €1350 kopen, en dan de batterijen etc los kopen dan kom ik op onder de €2000 uit. Maar met de RC controller, dus dat is niet aan te raden als ik het zo hoor. Dan wordt het waarschijnlijk toch een bundel met de Pro controller. Zo even kijken wat dat scheelt met de aankomende 4 Pro en of dat het waard is.

Edit: De creator combo wordt €3850... Zo'n €1000 extra voor een draaiende gimbal 🧐 (€2880 voor de Mavic 3 Pro fly more combo met pro controller)

[ Voor 14% gewijzigd door DutchEZmoder op 09-05-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
DutchEZmoder schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:45:
Bedankt allemaal! Budget is niet krap, maar ik zie de meerwaarde van de 4 nog niet. Leuk zo'n draaibare gimbal, maar niet nodig. Ik kan de 3 Pro voor €1350 kopen, en dan de batterijen etc los kopen dan kom ik op onder de €2000 uit. Maar met de RC controller, dus dat is niet aan te raden als ik het zo hoor. Dan wordt het waarschijnlijk toch een bundel met de Pro controller. Zo even kijken wat dat scheelt met de aankomende 4 Pro en of dat het waard is.

Edit: De creator combo wordt €3850... Zo'n €1000 extra voor een draaiende gimbal 🧐 (€2880 voor de Mavic 3 Pro fly more combo met pro controller)
De RC controller werkt prettig in de zin van 'je hebt je telefoon niet nodig' en er zitten wat extra knoppen en dials op. Die zijn handig in het gebruik. Maar de controller is idd merkbaar wat trager in het gebruik. Het scherm wat erin zit is trouwens zo slecht nog niet hoor!

Je kunt ook een RC-N1 controller gebruiken, hier sluit je je telefoon op aan. Werkt wat vlotter, je hebt de nieuwste versie DJI Fly app maar gedoe met telefoon aansluiten. Het is maar net wat je prettiger vindt.
Persoonlijk vind ik het niet zo erg om met de RC controller te vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
M!chel schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:49:
[...]

De RC controller werkt prettig in de zin van 'je hebt je telefoon niet nodig' en er zitten wat extra knoppen en dials op. Die zijn handig in het gebruik. Maar de controller is idd merkbaar wat trager in het gebruik. Het scherm wat erin zit is trouwens zo slecht nog niet hoor!

Je kunt ook een RC-N1 controller gebruiken, hier sluit je je telefoon op aan. Werkt wat vlotter, je hebt de nieuwste versie DJI Fly app maar gedoe met telefoon aansluiten. Het is maar net wat je prettiger vindt.
Persoonlijk vind ik het niet zo erg om met de RC controller te vliegen.
De RC2 is merkbaar sneller dan de RC1 van de Mini 3 / Mavic 3.

Dit zijn de verbeteringen van de RC2 t.o.v. RC1:
  • De verbeterde DJI RC2 (met scherm) heeft een snellere processor met actieve koeling (fan)
  • 32 GB intern storage (i.p.v. 8 GB) intern geheugen
  • WiFi 6 (i.p.v. WiFi 5)
  • Bluetooth 5.2 (i.p.v. Bluetooth 4.2)
  • 1080p@60fps liveview (i.p.v. 1080p@30fps liveview)
  • Android 11 OS (i.p.v. Android 10 OS)
  • 6200 mAh interne batterij (i.p.v. 5200 mAh interne batterij)
  • De USB-c poort heeft nu pc-connectiviteit
  • Er kan nu audio worden opgenomen door inpluggen van DJI-microfoon in USB-c poort
Dus dat is best veel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchEZmoder
SpeedingWilly schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:31:
[...]

De RC2 is merkbaar sneller dan dr RC1 van de Mini 3 / Mavic 3.

Dit zijn de verbeteringen van de RC2 t.o.v. RC1:
  • De verbeterde DJI RC2 (met scherm) heeft een snellere processor met actieve koeling (fan)
  • 32 GB intern storage (i.p.v. 8 GB) intern geheugen
  • WiFi 6 (i.p.v. WiFi 5)
  • Bluetooth 5.2 (i.p.v. Bluetooth 4.2)
  • 1080p@60fps liveview (i.p.v. 1080p@30fps liveview)
  • Android 11 OS (i.p.v. Android 10 OS)
  • 6200 mAh interne batterij (i.p.v. 5200 mAh interne batterij)
  • De USB-c poort heeft nu pc-connectiviteit
  • Er kan nu audio worden opgenomen door inpluggen van DJI-microfoon in USB-c poort
Dus dat is best veel!
Ah kijk dat zijn best leuke upgrades! M'n telefoon gebruiken vind ik erg onhandig, met de Mini 3 Pro vind ik het heerlijk zo'n controller met ingebouwd scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

M!chel schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:49:
Met het wat tragere doel je op als je door het menu klikt gok ik? Dat kan inderdaad wat stroperig voelen soms. Maar met vliegen is hij gewoon vlot is mijn ervaring.
Scherm is een stuk groter dan mijn telefoon, dat is ook wel fijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:44:
[...]

Met het wat tragere doel je op als je door het menu klikt gok ik? Dat kan inderdaad wat stroperig voelen soms. Maar met vliegen is hij gewoon vlot is mijn ervaring.
Scherm is een stuk groter dan mijn telefoon, dat is ook wel fijn.
Ja, de traagheid zit in het touchscreen gedeelte. De sticks, waar je dus mee vliegt, voelen wel erg goed aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
SpeedingWilly schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:31:
[...]

Dit kan ook met de DJI RC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Zijn er hier nu ook mensen die nog steeds met een RC-N1,2 of 3 vliegen? Ik heb nu de Mini 3 en mij bevalt de N1 eigenlijk wel prima, de schermhelderheid van je iPhone en dat de app zichzelf altijd automatisch up to date houdt vind ik wel prettig. Terwijl je de drone en afstandsbediening start klik je de smartphone eraan vast, dus echt tijdsverlies heb je niet, en direct na het vliegen kun je meteen in het menu switchen naar wireless transfer om de beelden naar je telefoon te downloaden. Ik vind die manier van werken eigenlijk wel fijn.

Ben nu aan het nadenken over een opvolger en vanwege de fors hogere prijs voor een drone met zo'n RC1/2 remote, neig ik toch ook bij een duurdere drone voor een basismodel en dan wat losse accu's te gaan... scheelt toch een hoop. Zijn er meer met een professionelere drone als Air 3S of Mini 4 Pro die dat zo doen?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DeNachtwacht schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:46:
Zijn er hier nu ook mensen die nog steeds met een RC-N1,2 of 3 vliegen? Ik heb nu de Mini 3 en mij bevalt de N1 eigenlijk wel prima, de schermhelderheid van je iPhone en dat de app zichzelf altijd automatisch up to date houdt vind ik wel prettig. Terwijl je de drone en afstandsbediening start klik je de smartphone eraan vast, dus echt tijdsverlies heb je niet, en direct na het vliegen kun je meteen in het menu switchen naar wireless transfer om de beelden naar je telefoon te downloaden. Ik vind die manier van werken eigenlijk wel fijn.

Ben nu aan het nadenken over een opvolger en vanwege de fors hogere prijs voor een drone met zo'n RC1/2 remote, neig ik toch ook bij een duurdere drone voor een basismodel en dan wat losse accu's te gaan... scheelt toch een hoop. Zijn er meer met een professionelere drone als Air 3S of Mini 4 Pro die dat zo doen?
Nee, waar ik bij de RC1 de nadelen nog wel flink vond, is de RC2 echt een fijne remote. Ik vlieg inmiddels al jaren met de RC2, en zou niet meer terug willen naar ‘klooien met een telefoon’.

Grootste voordelen zijn (voor mij):
  • Een helder scherm dat niet dimt (telefoon wordt bloedheet in de zon en gaat dan dimmen)
  • …en dan valt je telefoon uit omdat de batterij van je telefoon op is (je hoeft dus niet ook nog te checken of je telefoon wel voldoende is ongeladen)
  • Je wordt niet gestoord door een belletje of berichten tijdens het vliegen
  • De RC2 is in een tiental seconden gebruiksklaar
  • Het scherm is net wat groter
  • Het gewicht van de RC2 is flink lager dan met de RC-Nx met telefoon
Enkele (kleine) nadelen:
  • Je moet van tevoren (via Wifi) de mapdata downloaden of een hotspot maken met je telefoon tijdens het vliegen, want de RC2 heeft geen cellular verbinding(mobile data)
  • Je kunt in de editor geen filmpjes exporteren, want de controller kan dat niet exporteren (processor niet krachtig genoeg). Dat moet je met de fly app op je telefoon doen. Dat is echter heel gemakkelijk met de quicksync functionaliteit van de modernere drones
  • Je kunt niet gelijk beelden delen op social media (geen nadeel voor mij). Via quicksync wel gemakkelijk te doen
  • De extra kosten uiteraard
Ik zou echt niet meer terug willen naar een smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

De controller laad ook je telefoon op, dus dat nadeel valt al af, wel moet je dan zorgen dat de accu van je controller niet al te leeg is, maar dat moet je sowieso al. Met een volle accu kun je uren vliegen. Hoe lang kun je zo'n controller-met-scherm gebruiken?

Notificaties, belletjes e.d. kun je uitzetten. Dat kun je zelfs automatiseren. Als DJI Fly App open is en de controller is aangesloten dan "Do Not Disturb" oid. Ik weet niet of dat op iOS kan, maar wel op Android met Tasker. Je zou zelfs automatisch een berichtje kunnen sturen naar bellers met "Ik bel je zo terug" oid. Dat stel je 1x in, en dat kost je een kwartiertje werk als je niet bekend bent met de automatiserings tool.

Als je de telefoon aansluit kun je ook automatisch de DJI Fly App opstarten. Ik doe dat niet omdat ik heel soms nog wel eens Litchi gebruik met mijn Mini 2. Maar iig op Android kan dat.

Het aansluiten zelf duurt ook niet lang. Houder uitschuiven, kabeltje loshalen, telefoon er inschuiven en aansluiten. Dat duurt hooguit 10 seconden.

Het formaat van het scherm ligt aan je telefoon. Je kunt ook een houder voor een (kleine) tablet kopen danwel 3d printen, dus dat is imho ook geen nadeel.

Het 'klooien met de telefoon' valt imho dus wel mee.

Vliegen en bellen gaan toch niet samen.

Een ander voordeel van de RC1 is dat je heel makkelijk je scherm kunt wisselen. Andere telefoon pakken, DJI Fly App installeren, inloggen, inpluggen en vliegen.

Voor de rest, met de warmte kun je vaak wel rekening houden. Ik ga als het even kan in de schaduw staan, want dan heb ik geen last van een lagere helderheid van het scherm en/of oververhitting van de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Eend_ schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:05:
De controller laad ook je telefoon op, dus dat nadeel valt al af, wel moet je dan zorgen dat de accu van je controller niet al te leeg is, maar dat moet je sowieso al. Met een volle accu kun je uren vliegen. Hoe lang kun je zo'n controller-met-scherm gebruiken?
Ook uren.
_Eend_ schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:05:
Het aansluiten zelf duurt ook niet lang. Houder uitschuiven, kabeltje loshalen, telefoon er inschuiven en aansluiten. Dat duurt hooguit 10 seconden.
Ik geef workshops, en ik haal de RC2 met al gemonteerde sticks uit de koffer. Ideaal, niet prutsen met je telefoon en de sticks.

Maar iedereen vind andere dingen belangrijk uiteraard. Meerprijs voor de controller met scherm is zeker niet te verwaarlozen. Bij een Air 3S valt het wel mee, maar voor een Mini 4 Pro is het al hoger in verhouding.

Ik heb wel het idee dat een drone met de controller met scherm op de 2e handse markt wel wat meer gevraagd wordt, maar om daar nu rekening mee te houden is ook zo wat.

[ Voor 7% gewijzigd door SpeedingWilly op 10-05-2025 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ieder zijn voorkeur. Ik vind het wel lekker om een los apparaat te hebben. Accu gaat uren mee en je hebt dedicated opslag voor je offline kaarten en gegevens. Ga je van telefoon wisselen dan moet je daar weer downloaden.
De ingebouwde telefoon is dan misschien niet zo snel als hedendaagse topmodellen, het is wel een kwestie van aanzetten en gaan. Is ook wel fijn.
Maar daardoor is hij er weer minder compact. Feitelijk is het gewoon net een andere usecase.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:58:
...
Maar daardoor is hij er weer minder compact. Feitelijk is het gewoon net een andere usecase.
Iets minder compact tijdens opbergen misschien, maar de RC2 met scherm is echt een stuk lichter dan de RC-Nx met telefoon in je hand. Dat scheelt veel, want de controllers schelen niet veel qua gewicht, maar met de telefoon erbij wel uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bij opbergen bedoel ik uiteraard. Als je met rugtas op pad gaat telt misschien elke kubieke centimeter. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dat is inderdaad voor mij één van de overwegingen, die RC2 is toch een forse slag groter met scherm. Ik zit dus zelf ook wel op de lijjn @_Eend_ en al die voordelen van @SpeedingWilly zie ik dus zelf niet direct, ik zie vooral het nadeel dat je de kaarten altijd online moet updaten vooraf, daar heb je op de telefoon geen last van.

Kortom, nog niet overtuigd dus voor een eventuele volgende drone maar dat was ook precies de reden waarom ik het hier postte, zodra ik weer eens een upgrade doe wil ik niet achteraf denken shit, had ik nu toch maar voor een RC2/3 gekozen. Dus andere argumenten hoor ik hier alsnog graag!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

SpeedingWilly schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:56:
[...]

Ook uren.

[...]

Ik geef workshops, en ik haal de RC2 met al gemonteerde sticks uit de koffer. Ideaal, niet prutsen met je telefoon en de sticks.

Maar iedereen vind andere dingen belangrijk uiteraard. Meerprijs voor de controller met scherm is zeker niet te verwaarlozen. Bij een Air 3S valt het wel mee, maar voor een Mini 4 Pro is het al hoger in verhouding.

Ik heb wel het idee dat een drone met de controller met scherm op de 2e handse markt wel wat meer gevraagd wordt, maar om daar nu rekening mee te houden is ook zo wat.
In zo'n usecase is zo'n all-in-one controller handiger ja, en het staat ook professioneler.

En de restwaarde, dat is misschien wel iets om rekening mee te houden. Maar als je gaat wandelen/fietsen o.i.d. dan is een iets kleinere en lichtere controller (want een telefoon heb je meestal toch wel mee) ook een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-06 22:30

nrg

Ik heb een DJI Mavic Mini 2 die ik ooit in een enthousiaste bui heb gekocht en vervolgens vrijwel nooit heb gebruikt. Over 3 weken ga ik roadtrippen in Amerika en het lijkt me leuk om de drone dan mee te nemen. Lees echter dat in de USA een FAA-goedgekeurde Remote ID nodig is en dat de Mavic Mini 2 dit niet ondersteunt. Het schijnt toe te voegen te zijn via een losse module van bijv Holy Stone. Deze zie ik echter niet in Nederland te koop. Weet iemand een (betaalbare) Remote ID module die geschikt is voor Amerika maar in NL te koop is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
nrg schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:54:
Ik heb een DJI Mavic Mini 2 die ik ooit in een enthousiaste bui heb gekocht en vervolgens vrijwel nooit heb gebruikt. Over 3 weken ga ik roadtrippen in Amerika en het lijkt me leuk om de drone dan mee te nemen. Lees echter dat in de USA een FAA-goedgekeurde Remote ID nodig is en dat de Mavic Mini 2 dit niet ondersteunt. Het schijnt toe te voegen te zijn via een losse module van bijv Holy Stone. Deze zie ik echter niet in Nederland te koop. Weet iemand een (betaalbare) Remote ID module die geschikt is voor Amerika maar in NL te koop is?
De Mini 2 weegt minder dan 250 gram en heeft daarom geen Remote ID nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
M!chel schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:37:
[...]

De Mini 2 weegt minder dan 250 gram en heeft daarom geen Remote ID nodig.
De DJI mavic 2 ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Je hebt het over een DJI Mavic Mini 2. Technisch gezien bestaat die niet. Maar ik ga er gemakshalve vanuit dat je het over de Mini 2 hebt. -> Die heeft geen Remote ID nodig.

De Mavic 2 heeft dat volgens mij wel, maar misschien is dat iets wat je zelf even duidelijk moet uitzoeken. Welke drone je nou precies hebt, hoe zwaar die weegt en of je dan Remote ID nodig hebt.

Ik kan je wel vertellen dat Remote ID in de EU anders is dan Remote ID in de US. Als ik me niet vergis gebruiken we hier bluetooth en in de US gebruiken ze Wifi. (of net andersom :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-06 22:30

nrg

Dank allen, gaat idd om een Mini 2. Ik las dat óók <250g drones remote ID nodig hebben maar dat is zo te zien inderdaad toch niet zo. Dus dan kan deze gewoon mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

nrg schreef op zondag 11 mei 2025 @ 18:49:
Dank allen, gaat idd om een Mini 2. Ik las dat óók <250g drones remote ID nodig hebben maar dat is zo te zien inderdaad toch niet zo. Dus dan kan deze gewoon mee!
Ik zou zelf gezien de discussie die DJI het afgelopen jaar daar al oproept, maar daarnaast ook Trump en zijn anti-china houding, wel even bij douane checken hoe en wat. Kan me best voorstellen dat er gezeur kan ontstaan, of denk ik daarin te moeilijk?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

DeNachtwacht schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:45:
[...]

Ik zou zelf gezien de discussie die DJI het afgelopen jaar daar al oproept, maar daarnaast ook Trump en zijn anti-china houding, wel even bij douane checken hoe en wat. Kan me best voorstellen dat er gezeur kan ontstaan, of denk ik daarin te moeilijk?
De VS heeft DJI nog niet verboden, maar er zijn wel problemen gemeld aan de grens: https://www.commercialuav...ing-some-drones-at-border
There are not good numbers on how many DJI drones are being held up temporarily by CBP or not allowed to enter at all, but DJI and US commercial drone operators are highlighting the issue. CBP is citing the Uyghur Forced Labor Prevention Act (ULFPA), which bans products from entering the US that the government believes are built in whole or in part in China’s Xinjiang Uyghur Autonomous Region, pointing to forced labor used in the manufacturing in the region.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik dacht vanavond even thuis kijken en lekker voor zitten wat er allemaal nieuw is... maar ik zie nu pas dat het helaas pindakaas is en dat hij pas morgen officieel uitkomt.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Ik heb geen zin in DJI hypetrain nr. zoveel.
Om over een aantal weken te horen dat dit en dat toch eigenlijk niet zo goed is. En zus en zo valt ook wel wat tegen.
Beetje hetzelfde liedje als altijd.
Het bekende blikje vaste Youtubers wordt weer open getrokken: "De drone is geweldig. Fantastisch!!"

Sure.... :O :Z :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

M!chel schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:46:
Ik heb geen zin in DJI hypetrain nr. zoveel.
Om over een aantal weken te horen dat dit en dat toch eigenlijk niet zo goed is. En zus en zo valt ook wel wat tegen.
Beetje hetzelfde liedje als altijd.
Het bekende blikje vaste Youtubers wordt weer open getrokken: "De drone is geweldig. Fantastisch!!"

Sure.... :O :Z :z
De Mavic 4 heeft sowieso al een paar dingen die anders zijn en niet alles is positief wat mij betreft.

* 28 mm ipv 24
* ND Filters niet inbegrepen bij de Fly More Combo en als ik de geruchten mag geloven is de Elektronische ND uitgesteld
* Geen Pro Res

Vooral die ND filters zijn een must voor mij, dus ik ben wel benieuwd naar de eerste echte reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Vandaag zal het embargo waarschijnlijk verlopen maar hier nog wat video’s van de nieuwe Mavic 4 Pro.

[ Voor 20% gewijzigd door Greatsword op 13-05-2025 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLeijen
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-05 22:36
Aan het twijfelen tussen de mini 4 pro en de air 3S (zou in beide gevallen de Fly More halen). Kom er niet helemaal uit met de wetgeving, is het uiteindelijke verschil tussen de Mini 4 Pro in A0 vliegen en Air 3S in A1 vliegen nou het moeten behalen van het theorie-brevet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DLeijen schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:20:
Aan het twijfelen tussen de mini 4 pro en de air 3S (zou in beide gevallen de Fly More halen). Kom er niet helemaal uit met de wetgeving, is het uiteindelijke verschil tussen de Mini 4 Pro in A0 vliegen en Air 3S in A1 vliegen nou het moeten behalen van het theorie-brevet?
Met de Mavic 4 moet je 30m van niet betrokken personen wegblijven (of 5m in low-speed-mode) aangezien het een C2 drone is. De Air 3(S) is een C1 drone en daar mag je niet mee over niet betrokken personen vliegen. Met de Mini 4 Pro (C0 drone) mag je in principe over niet betrokken personen vliegen, al zal dat in de praktijk niet altijd gewaardeerd worden.

[ Voor 22% gewijzigd door SpeedingWilly op 15-05-2025 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLeijen
SpeedingWilly schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:31:
[...]

Ja, en met de Air 3S moet je 30m van niet betrokken personen wegblijven (of 5m in low-speed-mode). Met de Mini 4 Pro mag je in principe over niet betrokken personen vliegen, al zal dat in de praktijk niet altijd gewaardeerd worden.
Bedankt, helder verhaal. Was inderdaad ook niet van plan dichter dan dat langs mensen te gaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Daar is ie dan

[ Voor 98% gewijzigd door Greatsword op 13-05-2025 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLeijen
SpeedingWilly schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:31:
[...]

Ja, en met de Air 3S moet je 30m van niet betrokken personen wegblijven (of 5m in low-speed-mode). Met de Mini 4 Pro mag je in principe over niet betrokken personen vliegen, al zal dat in de praktijk niet altijd gewaardeerd worden.
Certificering zegt toch wat anders, die 30m is voor categorie A2. A1 onder de 250 gram mag je over mensen (maar geen menigtes heen), A1 boven de 250 graden (maar dus onder de 900 gram) wordt voorgeschreven dit te vermijden maar geen verdere minimumafstand voorgeschreven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Gisteren wat crypto verkocht en de nieuwe Mavic 4 Pro FMC besteld met RC2 controller... Net tijdens de lunch de basis drone licentie gehaald. Ben ik nu helemaal klaar of moet ik nog een andere licentie halen om te mogen vliegen? Voor zover ik weet ben ik nu klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:06

-CJ

Not remastered

DutchEZmoder schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:02:
Gisteren wat crypto verkocht en de nieuwe Mavic 4 Pro FMC besteld met RC2 controller... Net tijdens de lunch de basis drone licentie gehaald. Ben ik nu helemaal klaar of moet ik nog een andere licentie halen om te mogen vliegen? Voor zover ik weet ben ik nu klaar?
RDW registratie sowieso nog.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
-CJ schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:50:
[...]

RDW registratie sowieso nog.
Thx, ik ga even uitzoeken hoe dat moet

Edit: gelukt, dat ging snel

[ Voor 7% gewijzigd door DutchEZmoder op 14-05-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DutchEZmoder schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:02:
Je hebt het A1/A3 nodig en A2.

Heb het zelf vorig jaar bij drone class gedaan en prima aan te bevelen.

https://www.eudronebewijs...filter.bijzonderheden=Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Greatsword schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:07:
[...]

Je hebt het A1/A3 nodig en A2.

Heb het zelf vorig jaar bij drone class gedaan en prima aan te bevelen.

https://www.eudronebewijs...filter.bijzonderheden=Nee
Jeetje A2 ook? Weer €100 en 30 minuten examen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Nog een vraagje: Op de spec list van de Mavic 4 pro staat dat H.265 bitrate 180 Mbps is. De snelste micro SD kaartjes die ik kan vinden hebben slechts 130-150 Mbps write speed... Wel 180 Mbps read speed. Hoe erg zal dit zijn in de praktijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:36
180 Mbps voor de drone en 130-150MBps.
Bit en byte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Lieuwe15 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:26:
180 Mbps voor de drone en 130-150MBps.
Bit en byte ;)
Aah lang geleden dat ik dat heb moeten omzetten, niet aan gedacht, dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@DutchEZmoder Nog een speciale reden dat je specifiek voor de Mavic 4 Pro gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:49

ManiacsHouse

Scheisse!

DutchEZmoder schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:37:
[...]

Jeetje A2 ook? Weer €100 en 30 minuten examen 8)7
Kom kom je hebt net een hele dure drone gekocht. Dan maakt die €100 niet veel uit.

Ooit eerder gevlogen überhaupt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Greatsword schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:15:
@DutchEZmoder Nog een speciale reden dat je specifiek voor de Mavic 4 Pro gaat?
Wou de Mavic 3 Pro kopen maar ging toch voor deze aangezien die bijna net zo duur is en dan toch op alle vlakken beter is.

Heb nu een Mini 3 Pro, maar de kwaliteit is wat minder en ik wil uiteindelijk hier m'n werk van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DLeijen schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:45:
[...]
Certificering zegt toch wat anders, die 30m is voor categorie A2. A1 onder de 250 gram mag je over mensen (maar geen menigtes heen), A1 boven de 250 graden (maar dus onder de 900 gram) wordt voorgeschreven dit te vermijden maar geen verdere minimumafstand voorgeschreven.
Je hebt helemaal gelijk, ik zat met de Mavic 4 in mijn hoofd. Met de Air 3(S) mag je alleen niet over niet betrokken personen vliegen (i.v.m. de Mini 4 Pro waar dit wel mee mag).

Hier de correcte info:

Met de Mavic 4 moet je 30m van niet betrokken personen wegblijven (of 5m in low-speed-mode) aangezien het een C2 drone is. De Air 3(S) is een C1 drone en daar mag je niet mee over niet betrokken personen vliegen. Met de Mini 4 Pro (C0 drone) mag je in principe over niet betrokken personen vliegen, al zal dat in de praktijk niet altijd gewaardeerd worden.

[ Voor 25% gewijzigd door SpeedingWilly op 15-05-2025 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Mooi moment trouwens om een tweedehands Mavic 3 Pro aan te schaffen. Het is echt prijzenoorlog op Marktplaats, Net een Fly More Combo voor 1400 weg zien gaan. Bijna iedereen vraagt 1750-2000 maar ze komen er allemaal niet van af lijkt het. Bij sommige zit zelfs de RC Pro of Care Refresh.

[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 15-05-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:02
SpeedingWilly schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:28:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, ik zat met de Mavic 4 in mijn hoofd. Met de Air 3(S) mag je alleen niet over niet betrokken personen vliegen (i.v.m. de Mini 4 Pro waar dit wel mee mag).

Hier de correcte info:

Dat ligt vooral aan hoe hoog je vliegt }) op een meter afstand kunnen ze het nooit waarderen _O-
op 100m hoogte is er niemand die het ziet of merkt :+

De mini 4 pro verstoft hier trouwens aardig. Merk dat ik in NL nooit vlieg. Doe het puur op vakantie. Dus upgraden zal ik waarschijnlijk niet meer doen aangezien de mini 4 pro alles doet wat ik wil (4K60, HDR).

De nieuwe mavic is prachtig, maar voor mij zou het meer nadelen hebben en zou ik waarschijnlijk nog minder vliegen. _O- Maar voor pro's is het super. Zeker de zoom lijkt me best leuk om mee te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Die DJI Simulator is echt een fantastische toevoeging. Er zijn echt vaak momenten geweest dat ik gewoon thuis bepaalde moves wilde oefenen aangezien ik ze nog niet helemaal onder de knie had en nu kan dat dus eindelijk, briljant!

YouTube: NEW - 2025 , Dji Drone Simulator Dji RC 2 / RC Pro 2

[ Voor 22% gewijzigd door Greatsword op 15-05-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hier nog een geschreven review van de Mavic 4 Pro vanuit een Fotografie perspectief met voorbeeld fotos die je kan downloaden om te inspecteren/testen ;)

https://kaupokalda.com/bl...-raw-samples?pbc=mF6h4ZTt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Greatsword schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:07:
Die DJI Simulator is echt een fantastische toevoeging. Er zijn echt vaak momenten geweest dat ik gewoon thuis bepaalde moves wilde oefenen aangezien ik ze nog niet helemaal onder de knie had en nu kan dat dus eindelijk, briljant!

[YouTube: DJI Mavic 4 Pro Review - The Ultimate Drone For Creators]

[YouTube: DJI Fly and RC 2 Firmware Update - New Drone Flight Simulator Built-In]

[YouTube: NEW - 2025 , Dji Drone Simulator Dji RC 2 / RC Pro 2]YouTube: NEW - 2025 , Dji Drone Simulator Dji RC 2 / RC Pro 2
Maar werkt de simulator ook met de settings die je kan aanpassen mbt vlieggedrag? want het "standaard" gedrag is IMHO een drama voor vloeiende beelden. Dus die heb ik flink aangepast. Maar neemt de simulator dat mee? of is het een simpele game om een gevoel te krijgen voor het vliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Greatsword schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:21:
[...]

De Mavic 4 heeft sowieso al een paar dingen die anders zijn en niet alles is positief wat mij betreft.

* 28 mm ipv 24
* ND Filters niet inbegrepen bij de Fly More Combo en als ik de geruchten mag geloven is de Elektronische ND uitgesteld
* Geen Pro Res

Vooral die ND filters zijn een must voor mij, dus ik ben wel benieuwd naar de eerste echte reviews.
28mm ipv 24mm vind ik zelf geen punt, 28mm is nog wijd genoeg. Hierdoor konden ze de lens F/2 maken ipv F/2.8.
Idd geen ND filters, dat is wel jammer.
Pro res heeft niet echt meerwaarde als ik recensies van de Mavic 3 Pro mag geloven, iedereen zegt dat er geen verschil is qua beeldkwaliteit, wat waarschijnlijk de reden was om het weg te laten bij dit model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DutchEZmoder schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:23:
[...]

28mm ipv 24mm vind ik zelf geen punt, 28mm is nog wijd genoeg. Hierdoor konden ze de lens F/2 maken ipv F/2.8.
Pro res heeft niet echt meerwaarde als ik recensies van de Mavic 3 Pro mag geloven, iedereen zegt dat er geen verschil is qua beeldkwaliteit, wat waarschijnlijk de reden was om het weg te laten bij dit model.
Enige nadeel voor 28mm is bijvoorbeeld als je gewoon fysiek niet verder naar achteren kan, denk bijvoorbeeld aan foto’s/videos van huizen e.d. Die 2.0 is uiteraard mooi meegenomen vooral in low light.

In plaats van Pro RES is er bij de Creator Combo nu ALL-I de reden van het weglaten heeft mogelijk met de licentie kosten van Apple te maken maar het is wel de industrie standaard. Dus als je hier echt geld mee verdiend kan het een beperking zijn maar voor de gemiddelde consument is het geen probleem.

Na het zien van de tientallen reviews heb ik echter ook flink wat positieve punten gevonden ten opzichte van de Mavic 3 Pro en voor mij persoonlijk is D-Log op alle 3 de lenzen toch wel de grootste en belangrijkste voor nabewerking.

Het snelladen bij de Creator Combo (51 min) voor 1 accu en (90 min) voor alle 3 is ook echt fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Heb even een kleine testvlucht gedaan, echt een groot verschil met de mini 3 pro, mag ook wel voor die prijs... 1 best wel groot nadeel vind ik dat de gimbal niet verder dan 10 graden omhoog of omlaag kan bij het verticaal fotograferen/filmen. Dat is echt heel weinig en zo lukt het niet om bepaalde shots te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
DutchEZmoder schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:23:
[...]

Prores is vooral een editing codec. Makkelijk te editen maar grote files.maar het alle hardware encoding van h265 en h264 is het minder nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DutchEZmoder schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:16:
Heb even een kleine testvlucht gedaan, echt een groot verschil met de mini 3 pro, mag ook wel voor die prijs... 1 best wel groot nadeel vind ik dat de gimbal niet verder dan 10 graden omhoog of omlaag kan bij het verticaal fotograferen/filmen. Dat is echt heel weinig en zo lukt het niet om bepaalde shots te maken.
Ja kan natuurlijk wel gewoon in horizontale modus 90 graden naar beneden kantelen en dan in nabewerking weer 45 graden draaien voor verticaal formaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CHRlS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04:02
Vanochtend een Pricewatch mailtje dat de Mini 4 Pro met RC-N2 controller voor € 679 te koop is bij Mediamarkt.

https://www.mediamarkt.nl...2-controller-1791317.html

Heb gelijk besteld aangezien mijn Mini 4 een paar weken geleden uit de lucht is geplukt door een zeearend in Thailand 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:49

ManiacsHouse

Scheisse!

CHRlS schreef op maandag 19 mei 2025 @ 06:14:
Vanochtend een Pricewatch mailtje dat de Mini 4 Pro met RC-N2 controller voor € 679 te koop is bij Mediamarkt.

Heb gelijk besteld aangezien mijn Mini 4 een paar weken geleden uit de lucht is geplukt door een zeearend in Thailand 😅
Je had geen Care refresh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHRlS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04:02
Helaas niet. Heb super veel gevlogen met mijn Mini 2 en het nooit nodig gehad. Maar heb nu mijn les geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

CHRlS schreef op maandag 19 mei 2025 @ 06:14:

Ja dat is een goed dealtje. Ik heb zelf lang getwijfeld en de knoop voor mezelf als volgt doorgehakt: ik ga het geruchtencircuit een beetje afwachten en dan wordt het een goede deal voor de FMC van de M4P, of toch de instapper van de M5P. Vanaf een Mini 3 is de upgrade alleen te verantwoorden als de 4P echt een goede deal is.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste

Let op:
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.

Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2