Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-03 11:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:09
Om nog op bovenstaand terug te komen. Als eerste drone een fly more Mini 2 of 4k voor minder dan €300. Is dat dan wel een goede afweging. Anders zou ik persoonlijk toch gewoon 2de hands voor een 3 ofzo gaan. Die zie ik online ook rond de 400 zijn 2de hands

[ Voor 11% gewijzigd door twowheeler op 21-03-2025 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-03 11:20
qless schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:53:
Had ik al gezegd dat de air3s een beest van een drone is? Met windkracht 4, windstoten tot 48 km per uur gewoon een bruikbaar sphere panorama kunnen schieten.., zalig, en stuk minder werk dan met de mini 4 dan nog te moeten proberen om alle stitch errrors eruit te editten.
Je moet de M30T es proberen; zalig om mee te vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:58

qless

...vraag maar...

skank schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:18:
[...]

Je moet de M30T es proberen; zalig om mee te vliegen.
Graag, lijkt me tof :)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 15:39

djunicron

*click-swoosh-thud*

EXCalibur_EeK schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:36:
Beetje offtopic maar voor wie het A1/A3 certificaat kosteloos wil halen, kan dit hier doen (weet niet voor hoe lang dit nog actief en kosteloos is).
Deze staat nog steeds kostenloos open. Lijkt erop dat dat tenminste nog 3 maanden zo zal zijn. O+

Neem aan dat je deze zelf ook hebt gedaan via LZ in Luxemburg? Het stukje RDI registratie mist hierbij natuurlijk alleen... Heb je door veel hoepeltjes moeten kruipen om alsnog bij LVLN te kunnen registreren? Kan je me daar wellicht meer over vertellen.

Cursus zelf ziet verder prima uit tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:17

_Eend_

🌻🇺🇦

De Luxemburgse cursus is al jaren gratis. Ik heb 'm een paar jaar geleden gratis gedaan.

De cursus zelf kun je in een ochtendje wel doen. Het is in mijn ogen vooral een cursus in gezond verstand, vlieg niet boven hulpdiensten, in de buurt van vliegvelden en gevoelige objecten (gevangenissen, militaire basissen, infrastructuur etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edjedan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-04 20:27
Ik vlieg nog maar sinds een paar maanden met een DJI Mini 4K. Het valt mij in filmpjes en foto's op dat de horizon scheef is. Ik heb de gimbal gekalibreerd. Zou dat de oplossing moeten zijn? Of kan ik nog meer doen? Zie afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hchWMkE5dna9-Rhn9EtUDiY8DfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxrkS34SS2NzCSj27WvvHQ3J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Dat gebeurt helaas wel vaker, wat bij mij vaak hielp was even stilhangen, gimbal volledig omlaag en weer omhoog.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
edjedan schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 23:06:
Ik vlieg nog maar sinds een paar maanden met een DJI Mini 4K. Het valt mij in filmpjes en foto's op dat de horizon scheef is. Ik heb de gimbal gekalibreerd. Zou dat de oplossing moeten zijn? Of kan ik nog meer doen? Zie afbeelding.

[Afbeelding]
Je kunt geloof ik kiezen tussen automatisch en handmatig kalibreren. Ik deed handmatig met de Mini 2, dat werkte beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Op dit kleine stuk van het kanaal werden vier scheepsliften gebouwd om het hoogteverschil van 66 meter te overbruggen.

De scheepsliften werden gebouwd tussen 1888 en 1917.

De liften zijn dubbel uitgevoerd en bestaan uit twee verticaal beweegbare bakken of caissons, die elk in het midden worden ondersteund door een ijzeren kolom. De twee kolommen zijn hydraulisch met elkaar verbonden, zodat de ene caisson stijgt terwijl de andere daalt, waarbij het gewicht van de ene het gewicht van de andere in evenwicht houdt.

Deze industriële monumenten werden in 1998 door UNESCO aangewezen als Werelderfgoed.

YouTube: Boat lift no 3 on the Canal du Centre

Geprobeerd om extra rustig te vliegen, mischien wat te traag zefls. Gefilmd zonder ND filter met de air3s in 10 bit dlog-m, 4K 60 fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:45
Ik ga van de zomer in Noorwegen in het fjordengebied op vakantie en mijn Mini 4 Pro gaat uiteraard mee. Zijn er hier mensen die al eens met een Drone gevlogen hebben in dat gebied en zijn er dingen waar je op moet letten of alert op moet zijn?

Ik kan me namelijk voorstellen dat daar verraderlijke winden zouden kunnen zijn, dus ik zal sowieso voorzichtig zijn...

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:48
Joop_Klepzeiker schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:32:
Ik ga van de zomer in Noorwegen in het fjordengebied op vakantie en mijn Mini 4 Pro gaat uiteraard mee. Zijn er hier mensen die al eens met een Drone gevlogen hebben in dat gebied en zijn er dingen waar je op moet letten of alert op moet zijn?

Ik kan me namelijk voorstellen dat daar verraderlijke winden zouden kunnen zijn, dus ik zal sowieso voorzichtig zijn...
Goed inlezen omtrent de regels. Kan me voorstellen dat de overheid van Noorwegen bepaalde regels hierover heeft opgesteld. Iets zegt me dat je niet de eerste bent die hier wil vliegen. ;)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
TheKerremenke schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:37:
[...]

Goed inlezen omtrent de regels. Kan me voorstellen dat de overheid van Noorwegen bepaalde regels hierover heeft opgesteld. Iets zegt me dat je niet de eerste bent die hier wil vliegen. ;)
Dat heb ik gedaan, ik heb me ook aangemeld bij de Noorse NSA. Het gaat mij meer om de praktijk en dan met name de weersomstandigheden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:09
Toch ook even hier vragen:

Inmiddels ben ik druk aan het zoeken op de 2de hands markt voor een gunstig geprijsde mini 2/4k om mee te beginnen.

Een grote reden is dat ik de Drone eind mei mee naar Noorwegen wil nemen. Echter: ik wordt niet duidelijk wat nou wel en niet mag.

Ik lees dat ik de drone moet registreren, maar dat doe je al voor Nederland, moet dat dan ook voor het land dat je bezoekt? Ik begrijp dat je daar je vluchten moet aanvragen, geldt dit ook voor minder dan 250gram wegende drone? Heeft iemand er hier ervaring mee?

Wat is het gevolg als je gewoon gaat vliegen?

[ Voor 4% gewijzigd door twowheeler op 09-04-2025 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:54

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het gevolg is dat je gezeur kan krijgen. Je mag zonder een certificaat of training vliegen, maar je drone moet wel gerestistreerd staan bij de RDW. Dat nummer is min of meer jouw 'rijbewijsnummer' dat je op al je drones plakt. Daarna mag je in het open gebied vliegen, maar het is wel aan te raden even uit te zoeken hoe het in Noorwegen precies zit.

Inkoppertjes zijn natuurlijk dat vliegen boven havens, vliegtuigen, gevangenissen :+ en grote industrie overal verboden zijn, en je buiten de bebouwde kom met een drone van 250 gram vaak wel kan vliegen. Maar er zijn wel degelijk verschillen om op te blijven letten, boven natuurgebieden vliegen is in Nederland bijvoorbeeld niet toegestaan (zie de GoDrone app), in een land als Frankrijk bijvoorbeeld is vliegen boven huizen sowieso verboden terwijl dat hier weer wel mag.

Dit linkje vind ik zelf erg handig: https://www.fdr1.be/dronekaarten-voor-europa

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:48
DeNachtwacht schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:03:
Het gevolg is dat je gezeur kan krijgen. Je mag zonder een certificaat of training vliegen, maar je drone moet wel gerestistreerd staan bij de RDW. Dat nummer is min of meer jouw 'rijbewijsnummer' dat je op al je drones plakt. Daarna mag je in het open gebied vliegen, maar het is wel aan te raden even uit te zoeken hoe het in Noorwegen precies zit.

Inkoppertjes zijn natuurlijk dat vliegen boven havens, vliegtuigen, gevangenissen :+ en grote industrie overal verboden zijn, en je buiten de bebouwde kom met een drone van 250 gram vaak wel kan vliegen. Maar er zijn wel degelijk verschillen om op te blijven letten, boven natuurgebieden vliegen is in Nederland bijvoorbeeld niet toegestaan (zie de GoDrone app), in een land als Frankrijk bijvoorbeeld is vliegen boven huizen sowieso verboden terwijl dat hier weer wel mag.

Dit linkje vind ik zelf erg handig: https://www.fdr1.be/dronekaarten-voor-europa
Sommige apps, bijvoorbeeld Dronecast geven ook aan waar wel/niet gevlogen mag worden in de natuur/bij vliegvelden/steden/etc.

Anders is deze link ook wel handig..
https://training.caa.no/W...WHlc-SLLAI7qkt6GuVs-oD47k

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
Even teruglezen is ook handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
In een soort van opwelling ben ik ook ineens drone eigenaar geworden. Ik heb er wel vaker naar gekregen maar vond het snel vrij duur worden, naar toch blijft het een interessante uitbreiding van de fotografie hobby.
Een bekende wilde van zijn mini 3 pro fly more setje af en toen ging ik voor de bijl. Een mooie set om eens mee te experimenteren denk ik.

Alle regelgeving heb ik gelezen, lokale kaarten bestudeerd, exploitantnummer is in bezit, labelprinter ligt klaar en beginners video zitten kijken. Ik ben er wel klaar voor denk ik, nu nog dat pakketje binnen krijgen. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Gonadan schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:35:
In een soort van opwelling ben ik ook ineens drone eigenaar geworden. Ik heb er wel vaker naar gekregen maar vond het snel vrij duur worden, naar toch blijft het een interessante uitbreiding van de fotografie hobby.
Een bekende wilde van zijn mini 3 pro fly more setje af en toen ging ik voor de bijl. Een mooie set om eens mee te experimenteren denk ik.

Alle regelgeving heb ik gelezen, lokale kaarten bestudeerd, exploitantnummer is in bezit, labelprinter ligt klaar en beginners video zitten kijken. Ik ben er wel klaar voor denk ik, nu nog dat pakketje binnen krijgen. :P
Let er wel op dat het exploitant nummer uit 2 delen bestaat. De tekens achter het streepje moet je niet op het labeltje zetten. Dat is een soort van unieke identifier. De reden ervan is mij niet helemaal duidelijk, maar ik zag laatst dat iemand de hele reeks, dus ook de tekens achter het streepje, op zijn drone had geplakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

_Eend_ schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:48:
Let er wel op dat het exploitant nummer uit 2 delen bestaat. De tekens achter het streepje moet je niet op het labeltje zetten. Dat is een soort van unieke identifier. De reden ervan is mij niet helemaal duidelijk, maar ik zag laatst dat iemand de hele reeks, dus ook de tekens achter het streepje, op zijn drone had geplakt :P
Klopt ja, dat staat ook vrij duidelijk in de instructies. Waarschijnlijk kan je bepaalde dingen niet zonder die extra karakters, bijvoorbeeld dat het bij een controle gevraagd wordt ter verificatie maar dat anderen het niet zo kunnen overnemen van je drone.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Gonadan schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:04:
[...]

Klopt ja, dat staat ook vrij duidelijk in de instructies. Waarschijnlijk kan je bepaalde dingen niet zonder die extra karakters, bijvoorbeeld dat het bij een controle gevraagd wordt ter verificatie maar dat anderen het niet zo kunnen overnemen van je drone.
Ja.. Maar je kunt het ook zo tevoorschijn toveren op de rdw site.

Wel een goede reminder voor mezelf, even kijken waar ik die code had opgeslagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

_Eend_ schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:52:
Ja.. Maar je kunt het ook zo tevoorschijn toveren op de rdw site.

Wel een goede reminder voor mezelf, even kijken waar ik die code had opgeslagen
Als je een login hebt kan je hem zien, maar je kunt toch niet zomaar op basis van de gedeeltelijke code de gehele opvragen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Gonadan schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:00:
[...]

Als je een login hebt kan je hem zien, maar je kunt toch niet zomaar op basis van de gedeeltelijke code de gehele opvragen?
Nee, dat kan vziw niet nee. Ik bedoelde eigenlijk dat je hem zelf zo kan opzoeken op de site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Idd, je moet het denk ik zien als een soort van pincode. Hoewel ik ook niet helemaal snap hoe dat zou moeten werken of wat het nut ermee is. Ik ben er nu een jaartje tot veel plezier mee aan het spelen, mijn ervaring is dat als je normaal vliegt en met name niet in de buurt van mensen, je in Nederland er eigenlijk nooit last van hebt en niemand ernaar vraagt.

Het wordt pas oppassen als je in het buitenland zit, ook in de EU helaas.

Maar veel plezier ermee!

[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 13-04-2025 10:35 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik vergelijk het maar met het kentekenbewijs deel 3 van voorheen. Je hebt het niet nodig voor identificatie, maar wel als je er meer wil dan dat. Geen idee wat dat voor een exploitant moet zijn, maar ik doe maar gewoon wat ze opgeschreven hebben. :P

@DeNachtwacht wat maakt dat je in het buitenland meer op moet passen? Ook daar heb je toch gewoon lokale regelgeving en kaarten waar je je aan moet houden?
Zo weet ik alvast dat je in Frankrijk feitelijk niet boven de bebouwde kom mag, dus dan braaf van wegblijven en het zal allemaal wel los lopen lijkt me?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Gonadan schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:29:
@DeNachtwacht wat maakt dat je in het buitenland meer op moet passen? Ook daar heb je toch gewoon lokale regelgeving en kaarten waar je je aan moet houden?
Zo weet ik alvast dat je in Frankrijk feitelijk niet boven de bebouwde kom mag, dus dan braaf van wegblijven en het zal allemaal wel los lopen lijkt me?
Er is uniforme regelgeving, maar het werkt toch overal soms nét weer anders. Idd is in sommige landen boven huizen vliegen sowieso verboden, maar ook werkt het systeem met toegestane gebieden bijvoorbeeld weer anders. In sommige landen is bijv rood dat je er nooit mag vliegen, in andere landen kun je ook daar nog steeds toestemming vragen en is er dus nog wel een mogelijkheid. In sommige landen moet je in die portal eerst weer een licentie betalen (bijv een tientje om een maand te mogen vliegen). Wat het ook complex maakt is dat die uniforme regels die toch niet helemaal uniform zijn op 1 januari 2024 zijn ingegaan, maar als je naar lokale regels / uitzonderingen zoekt, je vaak ook weer gedateerde informatie online vindt die soms wel, maar soms ook niet meer actueel is. En als kers op de taart weten agenten vaak de regels ook helemaal niet goed, zo had ik vorig jaar van Agent 1 toestemming om wel even rondom de fontein in Genève te vliegen, maar kwam ik er vervolgens bij het politiebureautje aan het water achter dat dat ten strengste verboden is. Logisch natuurlijk, want vliegveld in de buurt. Gelukkig zonder boete o.i.d. goed gekomen, maar het is niet de enige keer dat ik tegen onwetendheid van politie ben aangelopen, dus zelf goed op de hoogte zijn is echt belangrijk.

En sowieso is buiten Europa vliegen altijd belangrijk om goed uit te zoeken, zo is niet alleen vliegen, maar zelfs bezit van een drone in Marokko bijvoorbeeld verboden.

Kortom, bezint eer gij begint :P

[ Voor 43% gewijzigd door DeNachtwacht op 13-04-2025 16:51 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@DeNachtwacht dat Marokko voorbeeld is wel een ander verhaal inderdaad, maar binnen Europa zie ik het buitenland niet anders dan Nederland. Je moet je gewoon goed inlezen in de regels en die volgen, dat is ook in Nederland een uitzoekklusje en die handhaving met gebrekkige kennis hebben we hier volgens mij ook wel.
Daarom zie ik buitenland (EU) niet per se als oppassen, maar wellicht zijn er mensen die denken dat het allemaal exact zoals in NL is. Dan zal het we tegen vallen gok ik. :)

Eerste vlucht ging best oké. Even wennen want Zelda heeft de pookjes andersom, misschien pas ik dat nog aan. :+

En nog een rustiger moment vinden om te oefenen, want nu heeft dochter de meeste tijd gevlogen en daar heb ik natuurlijk weinig aan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

De Mavic 4 Pro kan elk moment uit komen.

Lijkt een aardige upgrade te worden

https://dronedj.com/2025/...pro-leaks-specs-revealed/

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:44
Wij gaan binnenkort naar spanje, moet wel ff de regels opzoeken om de drone mee te nemen. Onze reis is richting Andalusie. Hebben ze daar nog speciale / aparte regels dan de standaards?

NS FC: SW 2742 0448 8213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Greatsword schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 04:35:
De Mavic 4 Pro kan elk moment uit komen.

Lijkt een aardige upgrade te worden

https://dronedj.com/2025/...pro-leaks-specs-revealed/
Gezien de specs had ik er wel meer van verwacht.
Nog steeds geen verstelbaar diafragma voor de 2 telecams. En zelfde formaat beeldsensor hoofdcamera.
Ik sla deze even over. Ben gelukkig met de Mavic 3 Pro :Y
Pagina: 1 ... 44 45 Laatste

Let op:
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.

Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2