gday schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:31:
Oef, maar als we die 1:1-uitleg aanhouden is vliegen in een stedelijke omgeving dus ook eigenlijk vrijwel onmogelijk. Als je op 60m vliegt betekent dat dus dat je in een cirkel met een diameter van 120m moet vliegen waar 0 mensen zijn? Dat betekent een cirkel met een oppervlak van 11.000m2 zonder een ziel.
Als ik trouwens kijk naar Aeret zie ik daar bij 80km/u-wegen dat het gebied waar je met A1 niet mag vliegen ongeveer 100m breed is, dus 50m aan weerszijden gemeten vanaf het hart van de weg.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals ik schreef: Gebruik je verstand
Je moet op veilige afstand van mensen, dieren en andere luchtvaartuigen blijven. Dus je kunt best in een niet al te druk gebied vliegen:
* Vlieg niet over een grote groep mensen.
* Houd de drone op veilige afstand van mensen, dieren en andere luchtvaarttuigen.
https://www.rijksoverheid...w-cx-keurmerk-voor-drones
Ik ga dan even uit van een Mini 2, dus een drone zonder Cx label, want dat is wat ik heb, dus:
* Vlieg niet over omstanders.
* Houd de drone op een veilige afstand van mensen, dieren en andere luchtvaartuigen, en zorg voor minstens 150 meter afstand van residentiële, commerciële, industriële en recreatieve gebieden.
Ik zou dat laatste samenvatten als "Vlieg op minstens 150 meter afstand van bebouwing" maargoed. Maar met een Cx label mag het weer wel.
Dit alles in de categorie "Leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker"
En veilige afstand is een vaag begrip. Als je strikt de 1:1 regel aanhoud dan kun je vrijwel nergens echt goed vliegen. Ik houd de 1:1 regel aan bij groepen mensen, wat in mijn ogen 5+ mensen bij elkaar is. Ik
probeer niet recht boven mensen te vliegen, maar mensen hebben nogal eens de neiging om plots ergens te verschijnen, omdat ze uit een tunneltje, steegje of bos komen. Dan ga ik geen hele rare capriolen uithalen om die 1:1 regel toe te passen. Ik vlieg wel zo snel mogelijk van ze weg als het even kan. Maar ik sta vaak ook wel op een vrij zichtbare plek met een knalblauw/oranje landingpad. Dan is het voor de meeste mensen ook wel duidelijk dat er weer zo'n malloot met een drone aan het spelen is