Ik ben geen expert op dit gebied, ik ben slechts 'een' jurist die veel van privacy weet (o.a.). Ik beweer volgens mij nergens dat alles met een camera automatisch een privacy schending is, daarom vind ik de vergelijking met een telefoon ook onjuist. Maar goed, ik laat de discussie hier verder gaan, want het topic hier is DJI en niet de privacy nuances van het drone vliegen. Los van het feit dat de meeste discussies erover met een goed gesprek tussen de betrokkenen vaak sneller en beter opgelost zal worden.DeNachtwacht schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:25:
Ik vind het inderdaad wel een interessante casus, in diverse landen maar ook Nederland al eens tegengekomen. Kasteel Keukenhof wil niet dat je over hun land vliegt. Maar de vraag is idd of ze dat zomaar over het luchtruim mogen zeggen? @sn0x0r zo te lezen ben je goed juridisch onderlegd, heb jij hier meer beeld van? Hoewel ik als leek inderdaad ook wel twijfels heb bij jouw post hierboven dat camera’s automatisch als privacyschending wordt gezien. Nogmaals, als leek dus ik laat me graag bijscholen. Alles wat ik uit de dronecertificaatcursus weet is dat je met C0 gewoon over huizen mag vliegen, lijkt me niet dat dat principe vrij snel de prullenbak in gaat bij een rechter? Anders had het wel (net als in bijv. Frankrijk) gewoon per definitie verboden geweest om boven huizen te vliegen.
Kortom eigenlijk 2 vragen in 1
Het laatste wat ik er over kwijt wil is dat er regelgeving is omtrent het vliegen met drones. Ze zijn netjes in klasses ingedeeld en daarbij is heel duidelijk uitgezet wat wel en niet mag.sn0x0r schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:00:
[...]
Ik ben geen expert op dit gebied, ik ben slechts 'een' jurist die veel van privacy weet (o.a.). Ik beweer volgens mij nergens dat alles met een camera automatisch een privacy schending is, daarom vind ik de vergelijking met een telefoon ook onjuist. Maar goed, ik laat de discussie hier verder gaan, want het topic hier is DJI en niet de privacy nuances van het drone vliegen. Los van het feit dat de meeste discussies erover met een goed gesprek tussen de betrokkenen vaak sneller en beter opgelost zal worden.
Onder ons dronepiloten is dit vrij duidelijk.
Geen idee eigenlijk of jij zelf ook met een drone vliegt, maar het is in mijn optiek vrij kwalijk dat je het niet over deze regels hebt, maar wel even je eigen visie/expertise omtrent privacy neerkwakt alsof dat de bepalende graadmeter is. Dat is het niet. We hebben de regels uit de regelgeving die bepalend zijn wat wel/niet mag.
En sommige drones mogen dus gewoon over huizen, tuinen en mensen vliegen. Ook als ze dat vervelend vinden of van mening zijn dat het inbreuk op hun privacy maakt. (er uiteraard vanuit gaande dat de piloot ook een normale en fatsoenlijke vlucht maakt.)
Bij mijn weten is er nog nooit iemand veroordeeld voor het schenden van iemands privacy terwijl die gewoon zonder kwaad in de zin te hebben een stukje aan het vliegen was.
Ik laat het bij deze bron dan.
https://www.autoriteitper...mas/cameratoezicht/drones
Vliegen met een drone kan een privacy inbreuk zijn, dat is het enige dat ik had gezegd. Of dat zo is, is afhankelijk van de omstandigheden van het geval.
Vliegen met een drone kan een privacy inbreuk zijn, dat is het enige dat ik had gezegd. Of dat zo is, is afhankelijk van de omstandigheden van het geval.
[ Voor 42% gewijzigd door sn0x0r op 18-09-2024 19:25 ]
Er staat nergens dat het verboden of strafbaar is. Case closed.sn0x0r schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:22:
Nou, gelukkig heb ik dat ook nooit beweerd dus blij dat we het eindelijk eens zijn.
Je begon over schenden van privacy, maar dat was dus gewoon een puntje van aandacht....verder niks?sn0x0r schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:36:
Nou, gelukkig heb ik dat ook nooit beweerd dus blij dat we het eindelijk eens zijn.
Nee, oke dan

Ik heb vandaag blauwe schoenen aan
[ Voor 6% gewijzigd door M!chel op 18-09-2024 19:40 ]
Mja, goede bron, maar mijns inziens ook wel een beetje gevalletje van bureaucratenwijsheid, had van de Autoriteit Persoonsgegevens een andere benadering verwacht. Als ik dit lees:sn0x0r schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:22:
Leuke studeerkamerwijsheid, maar als een medewerker die gefilmd is op grond van de AVG naar de rechter stapt, denk ik toch dat dit soort zaken gefrons op zullen leveren in een rechtbank. Het staat in de wet omdat je ongewenst filmen in geval van misbruiken moet kunnen bestraffen, maar hiervoor? Ook in de tekst daaronder zijn ze wel heel recht in de leer. Het zou betekenen dat filmen van woningen in de verte vrijwel nooit mogelijk is zonder toestemming vooraf van alle bewoners. Dat is echt een onhaalbare en onrealistische interpretatie van de wet. Nogmaals, dan had het wel net als in Frankrijk verboden geweest om boven huizen te vliegen. Voor wie twijfelt; zullen hier samen alvast beginnen met een initiatief om alle publieke en commerciële tv zenders aan te klagen die beelden van huizen, straten, of andere publieke ruimten laten zien? Dan ontdekken we vrij snel of de AP hier een punt heeftVoorbeeld: het gebruik van drones is ongerechtvaardigd
Een eigenaar van een fabriek controleert de binnenkant van de schoorstenen van de fabriek met een camera die is bevestigd aan een drone. De camera maakt tijdens de gehele vlucht video-opnames. Hierdoor komen ook mensen in beeld. Het is in dit geval voor het doel - de controle van de schoorstenen - niet noodzakelijk dat tijdens de gehele vlucht video-opnames worden gemaakt. Het zou voldoende zijn om alleen video-opnames te maken op het moment dat de drone zich boven en in de schoorstenen bevindt.
Met zo’n interpretatie kun je inderdaad ook binnen een half uur in een binnenstad honderden telefoons innemen van iedereen die maar enigszins lijkt te filmen… je maakt mij echt niet wijs dat een rechter daarin meegaat. Wetten worden niet op de letter uitgevoerd, het gaat om interpretatie. Ze interpreteren in dit geval heel star, waarschijnlijk omdat zowel AVG als drones nog relatief nieuw zijn en pietje-precies juristen ongemakkelijk worden van nieuwe dingen met weinig jurisprudentie. Filmen in de openbare ruimte mag gewoon tenzij je iemands wensen niet respecteert. Het is niet andersom, dat je eerst van iedereen expliciet toestemming moet hebben. Dat geldt alleen in afgesloten ruimtes.
[ Voor 20% gewijzigd door DeNachtwacht op 19-09-2024 00:19 ]
youtube.com/@hisrep
Zullen we ophouden met het welles nietes spelletje over privacy. We komen er toch niet uit en het is behoorlijk off-topic in een DJI Mavic topic. Laten we het daar gewoon weer over gaan hebben.
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Volgens mij waren we er juist wel uit en dan kom jij het weer oprakelensys64738 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:38:
[mbr]Zullen we ophouden met het welles nietes spelletje over privacy. We komen er toch niet uit en het is behoorlijk off-topic in een DJI Mavic topic. Laten we het daar gewoon weer over gaan hebben.[/]
Iedereen had z'n laatste zegje al gezegd, dus ja, we gaan weer verder ontopic.
Om de discussie weer te starten hier een aanzet:
Naar mijn mening heeft de DJI Mini 4 Pro eigenlijk alles wel wat je zou kunnen wensen. Sterker nog, zelfs de DJI Air 3 heeft niet alles wat de Mini 4 Pro (hardwarematig) als feature heeft, zoals een camera die verticaal kan draaien voor portrait shots. Uiteraard heeft de DJI Air 3 weer 2 camera's en uiteraard nog meer voordelen zoals zéér stabiel vliegen in de wind, maar dat is inherent aan een grotere drone.
Wat zou jij willen zien in een Mini 5 Pro? En dan wel een realistische feature. Een Mini 5 Pro met b.v. 3 camera's gaat er niet snel komen om meerdere redenen
Wat ik zelf verwacht zijn features zoals de DJI Neo ze heeft, zoals autonoom kunnen vliegen zonder controller. Zelf zit ik hier niet op te wachten overigens.
Naar mijn mening heeft de DJI Mini 4 Pro eigenlijk alles wel wat je zou kunnen wensen. Sterker nog, zelfs de DJI Air 3 heeft niet alles wat de Mini 4 Pro (hardwarematig) als feature heeft, zoals een camera die verticaal kan draaien voor portrait shots. Uiteraard heeft de DJI Air 3 weer 2 camera's en uiteraard nog meer voordelen zoals zéér stabiel vliegen in de wind, maar dat is inherent aan een grotere drone.
Wat zou jij willen zien in een Mini 5 Pro? En dan wel een realistische feature. Een Mini 5 Pro met b.v. 3 camera's gaat er niet snel komen om meerdere redenen
Wat ik zelf verwacht zijn features zoals de DJI Neo ze heeft, zoals autonoom kunnen vliegen zonder controller. Zelf zit ik hier niet op te wachten overigens.
[ Voor 12% gewijzigd door SpeedingWilly op 20-09-2024 08:46 ]
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
20mp 4/3" sensor met instelbaar diafragma please! Die van de mavic 3 zeg maar.SpeedingWilly schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:43:
Wat zou jij willen zien in een Mini 5 Pro?
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
De Mavic 3 heeft een micro-4-thirds sensor en geen 1" sensor. Maar een 1" sensor zou in de toekomst nog kunnen, al denk ik dat die in duurdere drones komt zoals de Air 3S.amphora schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:02:
[...]
20mp 1" sensor met instelbaar diafragma please! Die van de mavic 3 zeg maar.
Instelbaar diafragma is onrealistisch in zo'n kleine drone, marketing aspecten nog daargelaten.
Maar uiteraard zie ik dat ook graag in een nieuwe mini drone, maar ik denk dat je dan lang kunt wachten...
Ok, de 1" van de Mavic 2 dan. Is wellicht realistischer.SpeedingWilly schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:04:
[...]
De Mavic 3 heeft een micro-4-thirds sensor en geen 1" sensor. Maar een 1" sensor zou in de toekomst nog kunnen, al denk ik dat die in duurdere drones komt zoals de Air 3S.
Instelbaar diafragma is onrealistisch in zo'n kleine drone, marketingtechnische aspecten nog daargelaten.
Maar uiteraard zie ik dat ook graag in een nieuwe mini drone, maar ik denk dat je dan lang kunt wachten...
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Dat zou zeker kunnen, en zou een mooie verbetering zijn. Als DJI veel Mini 5 Pro drones wil verkopen dan moeten de verbeteringen significant zijn, en dat wordt steeds moeilijker.amphora schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:07:
[...]
Ok, de 1" van de Mavic 2 dan. Is wellicht realistischer.
En meer foto's!!!!!sys64738 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:38:
[mbr]Zullen we ophouden met het welles nietes spelletje over privacy. We komen er toch niet uit en het is behoorlijk off-topic in een DJI Mavic topic. Laten we het daar gewoon weer over gaan hebben.[/]
100 punten!
Zit er nu ook over te denken om de Mini 4 Pro weg te doen. Tis een fijne drone en beelden zijn echt mooi, maar zou toch graag willen upgraden naar een wat zwaarder model.
Maar het is ook zo zonde als je ziet wat ik dan niet kan hergebruiken (hele FMC, opbergkoffer, een hele set filters, DJI Care).
Maar het is ook zo zonde als je ziet wat ik dan niet kan hergebruiken (hele FMC, opbergkoffer, een hele set filters, DJI Care).
Zou je hem aanbevelen in de standaard koop? Dus zonder de extra batterijen enzo. Zoek puur een drone om wat foto’s/films van ons vakantie huis te kunnen maken.ironic6925 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:48:
[Afbeelding]
Vorige week gemaakt met de DJI Neo op Zakynthos. Uiteraard helpt de locatie maar ik ben echt onder de indruk van de kwaliteit van de foto's die deze kleine drone maakt!
Maar weet nog niet of de neo goed genoeg is of een mini 2 se/4k de betere koop is. Ben iemand met 0 ervaring hierin.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Ik heb zelf zojuist ons eerste filmpje geschoten met de DJI Mini 3 geplaatst. Ter gelegenheid van de nieuw gerestaureerde Domtoren een film die de geschiedenis van de Dom behandelt, maar natuurlijk voorzien van mooie drone beelden.
Ik plaats hem hier eigenlijk ook of er nog mensen zijn die tips/suggesties hebben om de beeldkwaliteit nog beter te krijgen. Of is dit gewoon de max wat je uit een DJI Mini 3 kan persen? Mij valt namelijk op dat het soms heel mooi scherp is (eerste shot bij kerk omhoog bijvoorbeeld) maar soms ook meer ruis terwijl er licht zat is. Ik film nu volledig in de automatische stand met 4K 30FPS, waarbij ik wel een ND filter erop zet en die meestal instel op ND5, 6 of 7. Na wat experimenteren lijken dat bij vol zonlicht de best passende te zijn.
Ik ga niet met shutter speed etc aan de slag omdat ik las dat dat bij dronebeelden op grote hoogte een non-issue zou zijn, je ziet namelijk motion blur toch niet omdat je niet laag bij de grond zit en er dus weinig in beeld snel verandert. Bovendien is het natuurlijk met veranderende lichtinstellingen als je roteert behoorlijk meer gepuzzel in de lucht, terwijl je door de batterij al beperkt tijd hebt.
Maar ik ben benieuwd of mijn aanpak toch anders/beter kan of moet. Ik hoop dat er nog iets meer uit de camera te halen is. Alvast bedankt voor de input!
Ik plaats hem hier eigenlijk ook of er nog mensen zijn die tips/suggesties hebben om de beeldkwaliteit nog beter te krijgen. Of is dit gewoon de max wat je uit een DJI Mini 3 kan persen? Mij valt namelijk op dat het soms heel mooi scherp is (eerste shot bij kerk omhoog bijvoorbeeld) maar soms ook meer ruis terwijl er licht zat is. Ik film nu volledig in de automatische stand met 4K 30FPS, waarbij ik wel een ND filter erop zet en die meestal instel op ND5, 6 of 7. Na wat experimenteren lijken dat bij vol zonlicht de best passende te zijn.
Ik ga niet met shutter speed etc aan de slag omdat ik las dat dat bij dronebeelden op grote hoogte een non-issue zou zijn, je ziet namelijk motion blur toch niet omdat je niet laag bij de grond zit en er dus weinig in beeld snel verandert. Bovendien is het natuurlijk met veranderende lichtinstellingen als je roteert behoorlijk meer gepuzzel in de lucht, terwijl je door de batterij al beperkt tijd hebt.
Maar ik ben benieuwd of mijn aanpak toch anders/beter kan of moet. Ik hoop dat er nog iets meer uit de camera te halen is. Alvast bedankt voor de input!
[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 22-09-2024 13:31 ]
youtube.com/@hisrep
Informatief filmpje! En zeker geen slechte beelden!DeNachtwacht schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:09:
Ik plaats hem hier eigenlijk vooral of er nog mensen zijn die tips/suggesties hebben om de beeldkwaliteit nog beter te krijgen. Of is dit gewoon de max wat je uit een DJI Mini 3 kan persen? Mij valt namelijk op dat het soms heel mooi scherp is (eerste shot bij kerk omhoog bijvoorbeeld) maar soms ook meer ruis terwijl er licht zat is. Ik film nu volledig in de automatische stand met 4K 30FPS, waarbij ik wel een ND filter erop zet en die meestal instel op ND5, 6 of 7. Na wat experimenteren lijken dat bij vol zonlicht de best passende te zijn.
Zelf film ik nooit in volledig auto stand, ik bepaal het liefst zelf hoe ik film.
Je kunt zelf ook stapje voor stapje jezelf aanleren om zelf dingen in te stellen. Begin eens met de iso vast te zetten op 100 of 200 (100 op momenten met voldoende licht, en 200 op wat donkerdere momenten).
Dat scheelt alvast het risico op ruis en je drone kan dan nog steeds zelf de sluitertijd instellen, want die laat je dan op auto staan.
Als het zelfs met iso 200 nog te donker is, gebruik dan geen nd-filter.
Als je je histogram inschakelt heb je een handig hulpmiddel om te zien of je belichting juist is.
Als je niet weet hoe een histogram werkt, zoek dat dan even op op YouTube. Het is vrij simpel, en echt superhandig!
[ Voor 8% gewijzigd door M!chel op 22-09-2024 13:39 ]
Kwestie van experimenteren met settings en daarmee ervaring opdoen.DeNachtwacht schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:09:
Ik heb zelf zojuist ons eerste filmpje geschoten met de DJI Mini 3 geplaatst. Ter gelegenheid van de nieuw gerestaureerde Domtoren een film die de geschiedenis van de Dom behandelt, maar natuurlijk voorzien van mooie drone beelden.
[YouTube: Let's reconstruct the Dom Church and its fascinating history (Utrecht, the Netherlands)!]
Beelden op zich prima. Ik loop meer wat tegen de manier van montage aan. Nogal onrustig. Snelle wisselingen. Dan weer een traag shot. Dan weer een haal lang shot. Het truukje met versnellen in het eerste shot zou ik persoonlijk niet doen. Gaf bij mij een gevoel van huh wat ging er niet goed bij beelden schieten?
Dank, die neem ik ook weer mee, ga ik op letten volgende keer. Als je paar uurtjes hebt zitten monteren word je daar op een gegeven moment wat blind voor.
Goed te horen dat het er op zich goed uitziet. @M!chel probleem is helaas dat de vlieger (drone
) van ISO alleen handmatig helaas niet opgaat. Dat leek mij idd ook een mooie volgende stap, op mijn Pocket 3 film ik idd ook zo. Maar helaas, op de Mini 3 kun je alleen óf alles automatisch, óf alles handmatig doen dus dan moet je ook meteen met de sluitertijd aan de slag.
Goed te horen dat het er op zich goed uitziet. @M!chel probleem is helaas dat de vlieger (drone
youtube.com/@hisrep
Dan is het nog niet zo moeilijk. Iso op 100 of 200, histogram in de gaten houden en zo nodig bijstellen met sluitertijd. Als je eenmaal in de lucht zit blijven je beeldinstelling vaak wel gewoon hetzelfde.DeNachtwacht schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:40:
Dank, die neem ik ook weer mee, ga ik op letten volgende keer. Als je paar uurtjes hebt zitten monteren word je daar op een gegeven moment wat blind voor.
Goed te horen dat het er op zich goed uitziet. @M!chel probleem is helaas dat de vlieger (drone) van ISO alleen handmatig helaas niet opgaat. Dat leek mij idd ook een mooie volgende stap, op mijn Pocket 3 film ik idd ook zo. Maar helaas, op de Mini 3 kun je alleen óf alles automatisch, óf alles handmatig doen dus dan moet je ook meteen met de sluitertijd aan de slag.
Beetje mee oefenen en dan gaat het al snel goed.
Leuke vraag de pro 5. Heb net de 4 pro in bezit sinds 2 weken. Heb wel wat uurtjes gevlogen en vind het een top ding. Heb ND filters besteld dus er gaat nog een wereld voor mij open. Wat eventueel beter kan zijn de auto track functies deze zijn vrij beperkt en snel het object kwijt. Verder zou ik het nog niet weten anders dan de standaard dingen als eer vliegtijd, sneller, waterdicht, betere camera, maar dit is niet zo realistisch denk ik. Voor nu is de 4 pro een top ding!SpeedingWilly schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:43:
Om de discussie weer te starten hier een aanzet:
Van het weekend weer wat kunnen vliegen op Manual mode met de Avata 2. Het vliegen gaat steeds beter en durf ook steeds dichter bij bomen te vliegen terwijl ik in het begin daar nog ver boven bleef.
Ik blijf goede muziek voor de video's toch één van de lastigste dingen vinden van het video bewerken. Ik gebruik nu gewoon de Youtube sound library maar vind deze toch wat beperkt. Ook staan er geen sound effects in. Waar halen jullie je muziek en effecten vandaan?
Hier de video:
Ik blijf goede muziek voor de video's toch één van de lastigste dingen vinden van het video bewerken. Ik gebruik nu gewoon de Youtube sound library maar vind deze toch wat beperkt. Ook staan er geen sound effects in. Waar halen jullie je muziek en effecten vandaan?
Hier de video:
Ingebouwde ND zou leuk zijn voor de Pro 5. Er bestaan camera's met ingebouwde ND-filters namelijk. Om onder de 249 gram te blijven zal misschien wel lastig zijn dan...
Zelf gebruik ik nu geen ND-filters. Teveel gedoe voor iets wat ik zelf nauwelijks zie (en juist risico geeft op teveel motion blur, wat ik dan weer als onscherp/wazig zie).
Autonoom vliegen zou best leuk zijn. Ook zodat Miss Waah het vliegen aandurft ;-) Sowieso een manier om sneller te vliegen en weer opgeruimt te zijn, is altijd beter.
Zelf gebruik ik nu geen ND-filters. Teveel gedoe voor iets wat ik zelf nauwelijks zie (en juist risico geeft op teveel motion blur, wat ik dan weer als onscherp/wazig zie).
Autonoom vliegen zou best leuk zijn. Ook zodat Miss Waah het vliegen aandurft ;-) Sowieso een manier om sneller te vliegen en weer opgeruimt te zijn, is altijd beter.
Ligt het aan mij of is deze afbeelding wat.... raar? Hij lijkt niet echt scherp, en als je inzoomt zie je volgens mij heel veel artifacting maar heel weinig detail?
100 Punten.
Zal dan wel aan mijn upload liggenWaah schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:21:
[...]
Ligt het aan mij of is deze afbeelding wat.... raar? Hij lijkt niet echt scherp, en als je inzoomt zie je volgens mij heel veel artifacting maar heel weinig detail?
iemand hier last gehad van een bootloop met de Mini pro4 en RC2? Ik heb het nu een paar keer gehad, drone laten opstijgen, scherm zwart, drone nog wel bestuurbaar, maar scherm en camera onbruikbaar. Behoorlijk eng. Daarna gaat remote in een bootloop en laat hij bootscherm zien.
DJI support geeft aan dat ik de de remote moet rebooten met 15 aanknop indrukken. Dat is leuk en aardig, maar mijn drone is in de lucht en ik kan niks zien.
DJI support geeft aan dat ik de de remote moet rebooten met 15 aanknop indrukken. Dat is leuk en aardig, maar mijn drone is in de lucht en ik kan niks zien.
[ Voor 34% gewijzigd door arjandijk162 op 01-10-2024 15:53 ]
Ik heb zoiets wel een paar keer gehad met m'n Mini 2 en remote + telefoon. Wat het vaak is/was dat ik de DJI app niet had geupdate. Wellicht is dit bij de remote ook het geval?arjandijk162 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:50:
iemand hier last gehad van een bootloop met de Mini pro4 en RC2? Ik heb het nu een paar keer gehad, drone laten opstijgen, scherm zwart, drone nog wel bestuurbaar, maar scherm en camera onbruikbaar. Behoorlijk eng. Daarna gaat remote in een bootloop en laat hij bootscherm zien.
Lijkt wel of er digital zoom is gebruikt.Waah schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:21:
[...]
Lijkt inderdaad op digitale zoom want alle scherpte en duidelijkheid ontbreekt als je hem op groot scherm ziet.
Gaat om 3 redenen niet gebeuren:Waah schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:56:
Ingebouwde ND zou leuk zijn voor de Pro 5. Er bestaan camera's met ingebouwde ND-filters namelijk. Om onder de 249 gram te blijven zal misschien wel lastig zijn dan...
- Redelijk complex te maken en gaat niet in kleine camerabehuizing Mini drone passen
- Er moet onderscheid blijven tussen mini drone en grotere drones, en die hebben het ook niet
- DJI wil losse filters blijven verkopen
Is niets mis met die afbeelding, komt door de automatische (over) sharpening die DJI toepast. Scharpening op -2 zetten helpt iets. Misschien ook iets ingezoomd terwijl de foto is gemaakt?Waah schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:21:
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door SpeedingWilly op 02-10-2024 09:22 ]
Lol, kan dat op alle Mini's? Ik dacht dat ik wel zo'n beetje alle functies wist, maar (digitaal) inzoomen heb ik nog nooit gedaanSpeedingWilly schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:21:
[...]
Misschien ook iets ingezoomd terwijl de foto is gemaakt?
Overigens zie ik ook niet direct iets geks. Er is inderdaad ruis te zien, maar dat komt omdat je 'm op groot formaat bekijkt, i.c.m. de kleine sensor en/of iso-instellingen. En inderdaad ook wellicht door het verscherpen door de app.
Rechter scrollwieltje op de RC1/2 met scherm (als je die tenminste niet anders ingesteld hebt?). Op het scherm kan het ook door op 1x te drukken.Cheesy schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:28:
[...]
Lol, kan dat op alle Mini's? Ik dacht dat ik wel zo'n beetje alle functies wist, maar (digitaal) inzoomen heb ik nog nooit gedaan
Overigens zie ik ook niet direct iets geks. Er is inderdaad ruis te zien, maar dat komt omdat je 'm op groot formaat bekijkt, i.c.m. de kleine sensor en/of iso-instellingen. En inderdaad ook wellicht door het verscherpen door de app.
Op de RC-N1/2 zit dit wieltje niet, dus dan kom je er ook niet achter dat deze functie er op zit
[ Voor 9% gewijzigd door SpeedingWilly op 02-10-2024 11:40 ]
Hoi
Ik zit in dilemma.
Ik ben al een tijdje bezig met drones maar hoe ongelooflijk het ook is, ik heb zelf geen drone.
Nu was ik al enige tijd van plan om de dji mini 4 pro te kopen...
Tot ik op het werk ook begonnen ben met drones... en waarbij ik zelfs meer toelating heb om te vliegen in België dan anders...
Dit met een dji mini 4 pro ook. Maar nog meer met een dji M30T wat helemaal geweldig is.
Doordat ik met die M30 kan/mag vliegen, zegt de mini 4 me eigenlijk minder.
Nu prikkelde het daarna wel om de avata 2 te nemen...
Ik wil echt eens door zo'n bril kijken
Nu los daarvan... vind ik een drone op reis, wel handig en leuk...
En nu komt het..
Ik ben geteased door de nieuwe dji neo. Vooral door dit filmpje:
YouTube: DJI NEO - Weeks Later Pros & Cons... i Didn´t Expect This!
Dit doordat deze makkelijk meeneembaar is, (kan een hoop schelen) en dan ook nog eens de kostprijs, die erg laag is + het feit dat ik er ook een bril aan kan koppelen...
Ik vermoed dat er hier mensen zijn met die neo.
Wat zeggen jullie ?
Heel benieuwd ! Links laten liggen of doen?
Ik zit in dilemma.
Ik ben al een tijdje bezig met drones maar hoe ongelooflijk het ook is, ik heb zelf geen drone.
Tot ik op het werk ook begonnen ben met drones... en waarbij ik zelfs meer toelating heb om te vliegen in België dan anders...
Dit met een dji mini 4 pro ook. Maar nog meer met een dji M30T wat helemaal geweldig is.
En nu komt het..
Dit doordat deze makkelijk meeneembaar is, (kan een hoop schelen) en dan ook nog eens de kostprijs, die erg laag is + het feit dat ik er ook een bril aan kan koppelen...
Wat zeggen jullie ?
Even een paar pagina’s terug lezen. Staat het e.e.a over de neo vermeld.skank schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:35:
Hoi
Ik zit in dilemma.
En nu komt het..
Wat zeggen jullie ?
Hier nog een mede non-drone eigenaar.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Ik zie eigenlijk enkel ironic6925 als owner van de neo in voorgaande posts... Dus niet echt veel owners tot nu toe.TheKerremenke schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:10:
[...]
Even een paar pagina’s terug lezen. Staat het e.e.a over de neo vermeld.
Hier nog een mede non-drone eigenaar.
Dat is misschien een hintskank schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:46:
[...]
Ik zie eigenlijk enkel ironic6925 als owner van de neo in voorgaande posts... Dus niet echt veel owners tot nu toe.
Voor de Mini 4 Pro heb je de DJI Goggles 3 (compatible alleen met de M4P en de Air3(S)). Krijg je dezelfde soort ervaring. Alleen kun je dan nog je reguliere controller gebruiken om mee te sturen.skank schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:35:
Hoi
Ik zit in dilemma.
En nu komt het..
Wat zeggen jullie ?
En die is echt heel blij met de Neo!skank schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:46:
[...]
Ik zie eigenlijk enkel ironic6925 als owner van de neo in voorgaande posts... Dus niet echt veel owners tot nu toe.
Ik zou mijn Neo ook wel eens aan de bril van de Avatar willen koppelen. Lijkt me echt heel leuk vliegen.
Zoals ik al zei, je moet van de Neo geen wonderen verwachten zowel op cameragebied als op windbestendigheid. Alle waar naar z’n geld (en grootte). Maar voor vakantie kiekjes en korte videos is het een perfecte drone.
Voor de geïnteresseerden ik heb weer een filmpje af.
YouTube: Drone around the Burcht explaining its history and that of the city ...
Zoals gezegd gemaakt met DJI Mini 3, op 4K 30FPS gefilmd met een ND filter op 5. Op basis van feedback op het vorige filmpje is de verzadiging lager gezet en zijn er minder wisselingen tussen beelden om het rustiger te maken. Ben benieuwd of jullie de balans zo goed vinden, en natuurlijk ook weer naar overige tips/suggesties. Dank alvast!
YouTube: Drone around the Burcht explaining its history and that of the city ...
Zoals gezegd gemaakt met DJI Mini 3, op 4K 30FPS gefilmd met een ND filter op 5. Op basis van feedback op het vorige filmpje is de verzadiging lager gezet en zijn er minder wisselingen tussen beelden om het rustiger te maken. Ben benieuwd of jullie de balans zo goed vinden, en natuurlijk ook weer naar overige tips/suggesties. Dank alvast!
youtube.com/@hisrep
Super leuk zeg! Dank voor het delen heb ze inmiddels allemaal met plezier bekeken en weer nieuwe dingen geleerd! Thanks!DeNachtwacht schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:28:
Voor de geïnteresseerden ik heb weer een filmpje af.
DJI Goggles N3 komen begin november uit. Zouden zo'n 265 euro moeten kosten. Ben benieuwd of deze gaan werken op de M4P en wat de limitaties zijn tov de Goggles 3.
Zijn er hier mensen die voor de nieuwe S3 gaan? Ben wel benieuwd wat voor gebruikers dit soort devices nemen, in veel gevallen lijkt mij een pro 4 praktischer en net zo prima of zelfs beter?
youtube.com/@hisrep
Het zijn box goggles, alleen dan wat eleganter vormgegeven. Dus een enkel schermpje ipv de 2 kleine schermpjes zoals in de rechter goggles op onderstaande foto:EXCalibur_EeK schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:34:
DJI Goggles N3 komen begin november uit. Zouden zo'n 265 euro moeten kosten. Ben benieuwd of deze gaan werken op de M4P en wat de limitaties zijn tov de Goggles 3.

Het voordeel is wel dat je in zo'n box goggle meer dan genoeg ruimte hebt, dus een bril op is geen probleem. Maar dat is in normale DJI FPV goggles volgens mij ook geen probleem. Ik kon iig met mijn bril gewoon een DJI V2 goggle op. Dat kan ik met mijn Skyzones niet. Gelukkig kan ik ze zo afstellen dat ik zonder bril ook alles kan zien.
Goeie vraag. Neem aan dat je de Air 3S bedoelt? Lijkt mij dat de mini veel praktischer is qua meenemen en regels. En als een betere camera echt nodig is zou ik eerder voor een mavic 3 pro gaan.DeNachtwacht schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 00:31:
Zijn er hier mensen die voor de nieuwe S3 gaan? Ben wel benieuwd wat voor gebruikers dit soort devices nemen, in veel gevallen lijkt mij een pro 4 praktischer en net zo prima of zelfs beter?
Voor de liefhebbers, filmpje 3 met de DJI Mini 3 is af: geschiedenis van het Muiderslot.
Ik heb het gevoel dat qua kleur alles nu op de meest optimale manier in balans is, en ook de overgangen van beelden en informatie rustig genoeg is. Dit waren de belangrijkste kritiekpunten op de vorige filmpjes, hoor het dus graag of dit ook zo ervaren wordt.
Wel heb ik het gevoel:
- dat op sommige momenten het nog wat overbelicht is.
- dat het filmpje misschien wat lang/landradig wordt, stiekem is het 17 minuten terwijl het doel 15 was. Vinden jullie de informatie te veel/langdradig, of kan dit nog net?
Eventuele suggesties/opmerkingen zijn hier natuurlijk deels offtopic dus een PM wordt ook zeer gewaardeerd.
@amphora Ik heb dus het gevoel dat ik alles uit de camera van de Mini 3 kan persen nu, maar ik heb ook een DJI Pocket 3, en de kleuren daarvan zijn wel echt mooier (sommige shots zitten ook in het filmpje in het Gouden Eeuw deel). Zit dus te twijfelen over een upgrade, ik zit nu in de modus te wachten op de Mini 5 pro en dus niet voor een Air 3S of ander groter/zwaarder model te gaan. Het nadeel is minder handzaam én je mag niet boven (kleine aantallen) mensen vliegen, terwijl de camera volgens mij gewoon vergelijkbaar is.
Ben benieuwd naar jullie gedachten hierover.
Ik heb het gevoel dat qua kleur alles nu op de meest optimale manier in balans is, en ook de overgangen van beelden en informatie rustig genoeg is. Dit waren de belangrijkste kritiekpunten op de vorige filmpjes, hoor het dus graag of dit ook zo ervaren wordt.
Wel heb ik het gevoel:
- dat het filmpje misschien wat lang/landradig wordt, stiekem is het 17 minuten terwijl het doel 15 was. Vinden jullie de informatie te veel/langdradig, of kan dit nog net?
Eventuele suggesties/opmerkingen zijn hier natuurlijk deels offtopic dus een PM wordt ook zeer gewaardeerd.
@amphora Ik heb dus het gevoel dat ik alles uit de camera van de Mini 3 kan persen nu, maar ik heb ook een DJI Pocket 3, en de kleuren daarvan zijn wel echt mooier (sommige shots zitten ook in het filmpje in het Gouden Eeuw deel). Zit dus te twijfelen over een upgrade, ik zit nu in de modus te wachten op de Mini 5 pro en dus niet voor een Air 3S of ander groter/zwaarder model te gaan. Het nadeel is minder handzaam én je mag niet boven (kleine aantallen) mensen vliegen, terwijl de camera volgens mij gewoon vergelijkbaar is.
youtube.com/@hisrep
Erg leuk gedaan! Ziet er behoorlijk professioneel uitDeNachtwacht schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:46:
Voor de liefhebbers, filmpje 3 met de DJI Mini 3 is af: geschiedenis van het Muiderslot.
[YouTube: Everything you should know about Muiderslot in 15 minutes (Amsterdam, Netherlands)]
Wel heb ik het gevoel:
Er zijn 2 stukjes die ik persoonlijk minder vind: van 12:57 tot 13:09, je begint hier met een versnelling waarbij het kasteel uit beeld dreigt te raken en vervolgens maak je een vrij abrupte draai waarbij niet duidelijk is of het kasteel je onderwerp is of dat die links uit het beeld mag verdwijnen. Dat doe je in geen enkel ander shot. Misschien was het stukje gewoon te lang.
Het tweede stukje vind ik een beetje overbodig, van 13:38 tot 13:49. Wat wil je hier laten zien? Het verhaal is toch het kasteel?
Hopelijk voelt dit niet als kritiek, ik ben jaloers op jouw resultaat.
Als ik zelf iets aan het filmen ben, kom ik er iedere keer achter hoe lastig het is om het onderwerp goed in beeld te houden. Ik wil bijvoorbeeld mijn huis in aanbouw filmen, 3de in een rijtje van 8. Als ik om het blok heen wil vliegen moet ik eigenlijk een ellips vliegen, geen cirkel. Dat lukt nooit goed, ik moet altijd corrigeren en dat zie je. Ik maak eigenlijk liever foto's dan dat ik film.
Dank voor de uitgebreide feedback, fijn te horen juist!Blurk62 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:46:
[...]
Erg leuk gedaan! Ziet er behoorlijk professioneel uit![]()
Er zijn 2 stukjes die ik persoonlijk minder vind: van 12:57 tot 13:09, je begint hier met een versnelling waarbij het kasteel uit beeld dreigt te raken en vervolgens maak je een vrij abrupte draai waarbij niet duidelijk is of het kasteel je onderwerp is of dat die links uit het beeld mag verdwijnen. Dat doe je in geen enkel ander shot. Misschien was het stukje gewoon te lang.
Het tweede stukje vind ik een beetje overbodig, van 13:38 tot 13:49. Wat wil je hier laten zien? Het verhaal is toch het kasteel?
Hopelijk voelt dit niet als kritiek, ik ben jaloers op jouw resultaat.
Als ik zelf iets aan het filmen ben, kom ik er iedere keer achter hoe lastig het is om het onderwerp goed in beeld te houden. Ik wil bijvoorbeeld mijn huis in aanbouw filmen, 3de in een rijtje van 8. Als ik om het blok heen wil vliegen moet ik eigenlijk een ellips vliegen, geen cirkel. Dat lukt nooit goed, ik moet altijd corrigeren en dat zie je. Ik maak eigenlijk liever foto's dan dat ik film.
- tussen 12:57-13:09 is grappig, het shot zelf vind ik wel mooi maar het eindigt daar dus ook meteen, als de drone op het eind naar boven gegaan was o.i.d. was hij mooi afgerond, maar ik vond het einde i.d.d. ook wel abrupt. Maar omdat de draai opzich wel mooi is toch erin gelaten.
- stukje na 13:38: ja klopt, is ook een beetje als variatie gedaan omdat je steeds het kasteel blijft zien elke keer anders. Maar ik snap het inderdaad wel, achter af had ik bijvoorbeeld een aantal shots vanaf IJsselmeer moeten doen, vanaf die kant heb ik eigenlijk geen enkele aanvlieg gemaakt en voor de variatie is dat achteraf jammer.
Maar dank, hier kan ik weer wat mee! Ik hoorde ook dat met name aan het begin de muziek/overgangen nog wat lastig klinken af en toe, of dat dat te abrupt gaat. meer mensen het daarmee eens?
youtube.com/@hisrep
Leuk om dit topic door te speuren!
Ik heb zojuist de knoop doorgehakt en een DJI Mini 4K Fly More Combo gekocht voor €379.99. Ik ben volledig nieuw in de dronescene, maar ben al wel veel bezig met fotografie. Dus ben benieuwd of dit me ook gaat bevallen. Iemand nog tips voor een beginner? Zal ik de care pass ook halen?
Ik heb zojuist de knoop doorgehakt en een DJI Mini 4K Fly More Combo gekocht voor €379.99. Ik ben volledig nieuw in de dronescene, maar ben al wel veel bezig met fotografie. Dus ben benieuwd of dit me ook gaat bevallen. Iemand nog tips voor een beginner? Zal ik de care pass ook halen?
[ Voor 7% gewijzigd door doobieters op 23-10-2024 08:54 ]
YMMV, maar ik heb de care / refresh service niet afgesloten. Ik heb zelf de mini 4 pro, en ik vlieg vooralsnog alleen op veilige plekken zonder gekke capriolen uit te halen. Ik ga bijvoorbeeld niet dicht langs objecten vliegen (zoals door bossen, of anderszins dicht langs lastige voorwerpen) en heb ook niet de ambitie om dusdanig ver te vliegen. Dat gezegd hebbende is de value best goed, maar het risico is voor mijn perceptie vrij laag en daarmee alleen maar een extra kostenpost waar ik niet snel gebruik van hoop te maken. Het is eigenlijk hetzelfde als met elke verzekering die niet verplicht is, wat is je appetite for risk en wat kan of wil je out-of-pocket betalen als je drone morgen kapot is om het rechtstreeks te vervangen.
Ik heb mijn mini 4 pro nu dik een maand (bijna 2 zelfs) en ik merk wel dat ik met een schuin oog aan het kijken ben naar de Avata 2, met bril/motion controller. Hier zou ik het wel doen, want FPV drones zijn veel meer bedoeld voor het soort vluchten die meer risico met zich meebrengen. Maar tegelijkertijd sluit ik ook niet uit dat ik wellicht een zelfbouw FPV drone ga maken en leren vliegen. FPV drones is echter wel echt een compleet andere manier van vliegen, dus voorlopig speel ik nog lekker met mijn huidige drone.
Ik heb mijn mini 4 pro nu dik een maand (bijna 2 zelfs) en ik merk wel dat ik met een schuin oog aan het kijken ben naar de Avata 2, met bril/motion controller. Hier zou ik het wel doen, want FPV drones zijn veel meer bedoeld voor het soort vluchten die meer risico met zich meebrengen. Maar tegelijkertijd sluit ik ook niet uit dat ik wellicht een zelfbouw FPV drone ga maken en leren vliegen. FPV drones is echter wel echt een compleet andere manier van vliegen, dus voorlopig speel ik nog lekker met mijn huidige drone.
Dank voor je reactie! Ik denk dat ik het zo maar eens ga proberen. Ik ben ook geen spannende dingen van plan en wil echt de tijd nemen om het onder de knie te krijgen.sn0x0r schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:06:
YMMV, maar ik heb de care / refresh service niet afgesloten. Ik heb zelf de mini 4 pro, en ik vlieg vooralsnog alleen op veilige plekken zonder gekke capriolen uit te halen. Ik ga bijvoorbeeld niet dicht langs objecten vliegen (zoals door bossen, of anderszins dicht langs lastige voorwerpen) en heb ook niet de ambitie om dusdanig ver te vliegen. Dat gezegd hebbende is de value best goed, maar het risico is voor mijn perceptie vrij laag en daarmee alleen maar een extra kostenpost waar ik niet snel gebruik van hoop te maken. Het is eigenlijk hetzelfde als met elke verzekering die niet verplicht is, wat is je appetite for risk en wat kan of wil je out-of-pocket betalen als je drone morgen kapot is om het rechtstreeks te vervangen.
Voor wat betreft de Avata 2, heb je de nieuwe Air 3S al gezien, eerste DJI drone met LiDAR?
Ik heb het niet gedaan, net zoals ik geen hoesje heb om mijn telefoon. Het idee is; zodra je het hebt wordt je er nonchalanter mee. Dus in beide gevallen bescherm ik mezelf door het juist niet te doen, dan blijf je wel alertdoobieters schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:08:
[...]
Dank voor je reactie! Ik denk dat ik het zo maar eens ga proberen. Ik ben ook geen spannende dingen van plan en wil echt de tijd nemen om het onder de knie te krijgen.
Voor wat betreft de Avata 2, heb je de nieuwe Air 3S al gezien, eerste DJI drone met LiDAR?
Maargoed, voor andere kant is net zoveel te zeggen. Mijn advies met vliegen is vooral lekker in heel open ruimtes oefenen. Juist omdat het zo makkelijk is om de drone kapot te vliegen, ontstaat snel die angst. Maar gewoon niet in de buurt van bomen, huizen, in winderige omstandigheden vliegen et cetera, en op een vlakke ondergrond stijgen en dalen. Dan kan er ook eigenlijk niks misgaan.
youtube.com/@hisrep
Voor het landen op vlakke/niet-vlakke ondergrond kun je anders een landingsgestel kopen.DeNachtwacht schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:07:
[...]
Ik heb het niet gedaan, net zoals ik geen hoesje heb om mijn telefoon. Het idee is; zodra je het hebt wordt je er nonchalanter mee. Dus in beide gevallen bescherm ik mezelf door het juist niet te doen, dan blijf je wel alert
Maargoed, voor andere kant is net zoveel te zeggen. Mijn advies met vliegen is vooral lekker in heel open ruimtes oefenen. Juist omdat het zo makkelijk is om de drone kapot te vliegen, ontstaat snel die angst. Maar gewoon niet in de buurt van bomen, huizen, in winderige omstandigheden vliegen et cetera, en op een vlakke ondergrond stijgen en dalen. Dan kan er ook eigenlijk niks misgaan.
Er zijn er zelfs voor landen op water… speciaal voor hen die watervrees hebben.

https://amzn.eu/d/93SdbjL
En mocht iemand een pakketje willen bezorgen, zelfs dat kan.
https://amzn.eu/d/efN6hqv
[ Voor 5% gewijzigd door TheKerremenke op 23-10-2024 17:17 ]
Niet doen al die troep, is nergens voor nodig en het gewicht van de drone wordt hoger dan 250 gram! Dus dan heb je A1/A3 certificaat nodig.TheKerremenke schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:15:
[...]
Voor het landen op vlakke/niet-vlakke ondergrond kun je anders een landingsgestel kopen.https://amzn.eu/d/8OU7CVo
Er zijn er zelfs voor landen op water… speciaal voor hen die watervrees hebben.![]()
![]()
https://amzn.eu/d/93SdbjL
En mocht iemand een pakketje willen bezorgen, zelfs dat kan.![]()
https://amzn.eu/d/efN6hqv
Gewoon leren uit de hand te laten opstijgen / landen als er geen vlakke ondergrond is.
Zéér goede aanbieding voor de DJI Mini 4 FMC met controller met scherm:
https://www.mediamarkt.nl...2-controller-1791315.html
Retailprijs €1129 euro, aanbiedingsprijs €888 euro!
Zat al een tijdje te kijken naar een drone. Knoop door gehakt en net besteld. Ben benieuwd!SpeedingWilly schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:28:
Steam: Sneggel Origin: Waus82
Daar ga je geen spijt van krijgenSn3gG3l schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:12:
[...]
Zat al een tijdje te kijken naar een drone. Knoop door gehakt en net besteld. Ben benieuwd!
Gave aankoop! Ben erg benieuwd naar je ervaringen. Je stapt wel gelijk lekker in met de 4 Pro en die controller met het schermpje. Veel plezier met de aankoop! En het diner.Sn3gG3l schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:12:
[...]
Zat al een tijdje te kijken naar een drone. Knoop door gehakt en net besteld. Ben benieuwd!
Je bedoelt de DJI Air 3S? Ja die heb ik ook (naast de DJI Mini 4 Pro en de DJI Avata 2). De Air 3S is een erg fijne drone en heeft zeker merkbare verbeteringen t.o.v. de DJI Air 3. Zeker geen grote verbeteringen, dus logisch dat DJI er niet het predicaat 'Air 4' aan heeft gehangen.DeNachtwacht schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 00:31:
Wat mij betreft is de Air 3S op heel veel vlakken (veel) beter dan de Mavic 3 (classic/Pro).
Grootste voordelen DJI Air 3(S) t.o.v. de DJI Mini 4 Pro:
- 2 camera's (extra tele-camera)
- Hoofdcamera heeft nu 1" sensor
- Veel sneller en wendbaarder
- Veel minder gevoelig voor wind
- Veel langere vliegtijd op één accu
- Bouwkwaliteit drone
- OA werkt bij minder licht (betere OA sensoren en Lidar)
- Verniewde 'custom' panorama functie
- Duurder
- Minder compact
- A1/A3 licentie nodig (en extra beperkingen A1 > 250gr)
- Geen 'true' vertical shooting mode (camera kan niet 90gr gedraaid worden)
[ Voor 34% gewijzigd door SpeedingWilly op 24-10-2024 15:12 ]
Ik ken niemand met een Mavic 3 Pro die een stapje terug heeft gedaan naar de Air 3S.SpeedingWilly schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:56:
[...]
Wat mij betreft is de Air 3S op heel veel vlakken (veel) beter dan de Mavic 3 (classic/Pro).
Maar ben benieuwd wat jij er zoveel beter aan vind dan?
Range, image processing, active track en aantal softwarematige functies in de M3(pro) zijn niet meer van deze tijd. De Mavic 4 moet daar verandering in brengenM!chel schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:37:
[...]
Ik ken niemand met een Mavic 3 Pro die een stapje terug heeft gedaan naar de Air 3S.
Maar ben benieuwd wat jij er zoveel beter aan vind dan?
De M3(pro) is een geweldige drone maar stamt uit 2021 en is gewoon z’n geld niet meer waard. Als je m hebt is ‘upgraden’ naar de Air 3S niet slim uiteraard, maar voor ongeveer de helft van het geld zou ik voor de Air 3S gaan als je nu 1 van de 2 wilt kopen.
Check ook eens dit filmpje:
YouTube: DJI Air 3S vs. DJI Mavic 3 Pro - A New King Has Arrived
[ Voor 33% gewijzigd door SpeedingWilly op 24-10-2024 16:44 ]
Niet meer van deze tijd? Dikke onzin, de Mavic 3 Pro kan nog jaren mee. Hij heeft zelfs functies die je nooit zult aantreffen in een Air model drone. Jij schrijft hem af omdat er een nieuwer model op de markt is/komt.SpeedingWilly schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:41:
[...]
Range, image processing, active track en aantal softwarematige functies in de M3(pro) zijn niet meer van deze tijd. De Mavic 4 moet daar verandering in brengen
Koop je ook elk jaar een nieuwe telefoon omdat je 'antieke toestel' na een jaar al helemaal versleten is en je daar echt niet meer mee kan worden gezien?

Ja, techniek staat niet stil. Maar je kunt ook duidelijk overdrijven.

En grappig dat je met een YouTube filmpje komt van een dikbetaalde DJI influencer. Eentje die bij elk nieuw model drone keihard beweerd dat 'dit is nu de beste drone!'
Hij maakt reclame, dat is alles.
[ Voor 17% gewijzigd door M!chel op 24-10-2024 16:48 ]
Heb jij de Mavic 3 of Air 3S?
Ik heb een Mavic 3 gehad en ben ik heb nu de Air 3S. Ik spreek uit ervaring. Je hoeft het niet met me eens te zijn…
Ik vind de Mavic 3 erg overpriced en al lang z’n geld niet meer waard.
2e-hands misschien ok, maar (nu) nieuw kopen?
Ik heb een Mavic 3 gehad en ben ik heb nu de Air 3S. Ik spreek uit ervaring. Je hoeft het niet met me eens te zijn…
Ik vind de Mavic 3 erg overpriced en al lang z’n geld niet meer waard.
2e-hands misschien ok, maar (nu) nieuw kopen?
[ Voor 29% gewijzigd door SpeedingWilly op 24-10-2024 16:51 ]
Ik heb verschillende Mavic 3 drones, waaronder ook de Pro.
Met de Air 3S heb ik wel even kort gevlogen, maar die is (in ieder geval voor mij persoonlijk) in niks beter dan de Mavic 3 Pro.
En daar gaat het uiteindelijk om, iedere drone heeft bepaalde eigenschappen.
Mavic 3 Pro is dan wel king omdat die het meest veelzijdig is, maar het kan zomaar zijn dat je veel gelukkiger bent met bijv. een mini drone. Omdat die laatste stiller is en kleiner.
Zo voorziet elke drone in bepaalde behoeftes.
Range lijkt me tegenwoordig voor geen enkele drone een issue, je mag toch niet buiten VLOS vliegen.
Lidar is leuk, maar 's nachts vliegen mag hier niet. Dus daar heb je vrij weinig aan. En het zit ook alleen maar aan de voorkant. Dat wordt misschien pas interessant bij de volgende generatie drones. Als de Air 3S helemaal waardeloos is
Met de Air 3S heb ik wel even kort gevlogen, maar die is (in ieder geval voor mij persoonlijk) in niks beter dan de Mavic 3 Pro.
En daar gaat het uiteindelijk om, iedere drone heeft bepaalde eigenschappen.
Mavic 3 Pro is dan wel king omdat die het meest veelzijdig is, maar het kan zomaar zijn dat je veel gelukkiger bent met bijv. een mini drone. Omdat die laatste stiller is en kleiner.
Zo voorziet elke drone in bepaalde behoeftes.
Range lijkt me tegenwoordig voor geen enkele drone een issue, je mag toch niet buiten VLOS vliegen.
Lidar is leuk, maar 's nachts vliegen mag hier niet. Dus daar heb je vrij weinig aan. En het zit ook alleen maar aan de voorkant. Dat wordt misschien pas interessant bij de volgende generatie drones. Als de Air 3S helemaal waardeloos is
Voor mij hetzelfde… heb me de afgelopen maanden erin verdiept nadat ik hoorde over de nieuwe DJI Neo, maar als je er dan meer over leest en video reviews bekijkt dan wil je al snel een stapje hoger en mijn zinnen gezet op de DJI Mini 4 Pro Fly More Combo. Het is mijn eerste drone, dus ben benieuwd hoe dat bevalt.Sn3gG3l schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:12:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door PatrickC op 24-10-2024 20:26 ]
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Ik denk dat je met een Mini4 Pro geen buil kunt vallen
Bereid je maar vast voor: de eerste vlucht is heel spannend. Maar het went heel snel, en dan wil je ineens meer accu's hebben
Top tip: neem 'm mee als je gaat wandelen of fietsen. Door mijn Mini 2 ben ik gaan wandelen, want ik ging altijd vliegen op plekken waar je eerst een eindje moet wandelen voordat je er bent. Dat beviel wel, dus ik heb maar wandelschoenen gekocht en ben gaan wandelen met de Mini 2 in de rugzak om er mee te vliegen tijdens een pauze. Lekker rustgevend.
Wel even van tevoren uitzoeken waar je wel en niet mag vliegen natuurlijk, maar ook vanaf de rand van een natuurgebied kun je hele mooie plaatjes schieten
Bereid je maar vast voor: de eerste vlucht is heel spannend. Maar het went heel snel, en dan wil je ineens meer accu's hebben
Top tip: neem 'm mee als je gaat wandelen of fietsen. Door mijn Mini 2 ben ik gaan wandelen, want ik ging altijd vliegen op plekken waar je eerst een eindje moet wandelen voordat je er bent. Dat beviel wel, dus ik heb maar wandelschoenen gekocht en ben gaan wandelen met de Mini 2 in de rugzak om er mee te vliegen tijdens een pauze. Lekker rustgevend.
Wel even van tevoren uitzoeken waar je wel en niet mag vliegen natuurlijk, maar ook vanaf de rand van een natuurgebied kun je hele mooie plaatjes schieten
SpeedingWilly schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:28:
:strip_exif()/f/image/YO8UVrvO7jeCnyorXmlixaTx.jpg?f=fotoalbum_large)
Mediamarkt 25 uur aanbieding in Rotterdam: €559
Zaterdagnacht 27-10, tussen 00.00 en 01.00 bij MediaMarkt Tech Village in Rotterdam Centrum. Kom op tijd. OP = OP!
Deze deals zijn exclusief verkrijgbaar in onze winkel in Rotterdam Centrum – niet online en niet in andere filialen. Het is een nachtopening die je niet wilt missen.
[ Voor 15% gewijzigd door doobieters op 25-10-2024 09:00 ]
Geweldige prijs! Ik zou er wel 10 stuks willen hebbendoobieters schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:59:
[...]
[Afbeelding]
Mediamarkt 25 uur aanbieding in Rotterdam: €559
Zaterdagnacht 27-10, tussen 00.00 en 01.00 bij MediaMarkt Tech Village in Rotterdam Centrum. Kom op tijd. OP = OP!
Deze deals zijn exclusief verkrijgbaar in onze winkel in Rotterdam Centrum – niet online en niet in andere filialen. Het is een nachtopening die je niet wilt missen.

Maar om nu met m'n veldbedje en honkbalknuppel richting Rotterdam te gaan om enigszins kans te maken....

Zal een onmogelijke opgave zijn.SpeedingWilly schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:05:
[...]
Geweldige prijs! Ik zou er wel 10 stuks willen hebben.
Maar om nu met m'n veldbedje en honkbalknuppel richting Rotterdam te gaan om enigszins kans te maken....
Ik hoorde trouwens dat de inkoop van dat pakket 750 euro betreft. Dus ze maken er wel aardig verlies op.
Voor iemand die in R-dam woont is het het proberen waard. Als je (ver) moet reizen blijf lekker in je bed...doobieters schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:10:
[...]
Zal een onmogelijke opgave zijn.
Ik hoorde trouwens dat de inkoop van dat pakket 750 euro betreft. Dus ze maken er wel aardig verlies op.
Deze aanbieding geldt ook nog steeds en dit is ook een geweldige prijs. Dan wordt het gewoon bezorgd thuisSpeedingWilly schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:28:
Ik denk dat je meer kans hebt als je bij concurrerende partijen een pricematch probeert te regelen.
Vraagje: kunnen we hier niet een algemeen DJI Drone topic van maken ipv alleen Mavic en Mini? Dan krijg je veel meer klandizie hier
Vraagje: kunnen we hier niet een algemeen DJI Drone topic van maken ipv alleen Mavic en Mini? Dan krijg je veel meer klandizie hier
[ Voor 41% gewijzigd door doobieters op 25-10-2024 09:15 ]
Ik denk het niet, want lokale acties zoals deze zijn (bijna) altijd uitgesloten. Vaak moet het online te bestellen zijn voor die prijs, en dat is hier niet zo.doobieters schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:14:
Ik denk dat je meer kans hebt als je bij concurrerende partijen een pricematch probeert te regelen.
Vergeet ook niet dat de Mini 5 pro eraan komt ongetwijfeld, daarna zullen onderliggende modellen snel verder zakken in prijs gok ik zo. Zo denderend zijn de camera’s van de mini serie niet (mijn iPhone 13 filmt mooier/scherper 4K) dus echt marge om nog een hoger prijspunt op te zoeken met een nieuw model is er denk ik niet.
youtube.com/@hisrep
Haha zag die acties idd ook voorbijkomen, viel bijna van mijn stoel, wat een goede deal.
Maar ik denk dat de kans ongeveer 1% is dat je hem bemachtigd, behalve mensen die die drone oprecht willen hebben zullen er genoeg scalpers voor de deur staan voor deze, en andere producten...
En ik gok dat ze er max 10 op voorraad hebben dan daar.
Ik denk dat er nog weleens in het nieuws kan komen over vechtpartijen e.d...
Zit zelf nog steeds te wachten op een DJI Mini 4K of DJI mini 3 aanbieding, wil eerst eens kijken of het wat voor mij is, dronevliegen. Ga het waarschijnlijk alleen op vakantie doen, en wie weet is het over een aantal jaar wel op de meeste plekken verboden, heb het idee dat het in Nederland al bijna niet de moeite waard is om er 1 te hebben, er zijn meer no-fly zones dan fly zones..
Maar ik denk dat de kans ongeveer 1% is dat je hem bemachtigd, behalve mensen die die drone oprecht willen hebben zullen er genoeg scalpers voor de deur staan voor deze, en andere producten...
En ik gok dat ze er max 10 op voorraad hebben dan daar.
Ik denk dat er nog weleens in het nieuws kan komen over vechtpartijen e.d...
Zit zelf nog steeds te wachten op een DJI Mini 4K of DJI mini 3 aanbieding, wil eerst eens kijken of het wat voor mij is, dronevliegen. Ga het waarschijnlijk alleen op vakantie doen, en wie weet is het over een aantal jaar wel op de meeste plekken verboden, heb het idee dat het in Nederland al bijna niet de moeite waard is om er 1 te hebben, er zijn meer no-fly zones dan fly zones..
Vandaag in de winkel 1 zoeken en verstoppen bij de koffiezetapparaten ofzo. Dan zaterdag daar weer ophalen en betalen [/s]
Wandelen en ook hardlopen doe ik al regelmatig._Eend_ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:34:
Ik denk dat je met een Mini4 Pro geen buil kunt vallen
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Klopt, maar ik verwacht de Mini 5 Pro niet voor de lente van 2025, en het zou zelfs ook nog wat langer kunnen duren nu om 2 redenen! 1: het wordt steeds moeilijker voor DJI om een nieuw model uit te brengen met genoeg verbeteringen. De markt begint wel af te vlakken nu en 2: De Mavic 4 komt eraan en die komt in de eerste helft van volgend jaar is (mijn) de verwachting.DeNachtwacht schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:42:
Vergeet ook niet dat de Mini 5 pro eraan komt ongetwijfeld, daarna zullen onderliggende modellen snel verder zakken in prijs gok ik zo. Zo denderend zijn de camera’s van de mini serie niet (mijn iPhone 13 filmt mooier/scherper 4K) dus echt marge om nog een hoger prijspunt op te zoeken met een nieuw model is er denk ik niet.
Verder komt er ook nog een goedkopere goggles en de GPS tracker voor de Air 3S (en misschien ook compatible met de Air 3 / Mini 4 Pro?).
Als je nu wilt vliegen niet wachten en gewoon doen! Je kunt wel blijven wachten op nieuwere modellen.
[ Voor 5% gewijzigd door SpeedingWilly op 25-10-2024 12:06 ]
Ik zou zeker niet wachten op een Mini 5. De 4 heeft echt praktisch gezien alles wat je zou kunnen wensen voor zo'n prijs. Je zou wellicht een 1" sensor willen, maar als het je echt om hardcore quality gaat moet je sowieso eerder naar andere (grotere/zwaardere) drones kijken. Het zal hoe dan ook lastig worden om op zo'n korte tijd met echt veelzeggende upgrades te gaan komen die het rechtvaardigen om te gaan wachten op een nieuwe release.
Bedenk namelijk goed dat dit model out-of-the-box 249 gram weegt, elke upgrade komt bijna altijd met meer gewicht, dus wat erbij komt, moet ergens anders af. Nu zijn er ook ontwikkelingen die zorgen voor steeds kleinere of lichtere drones, maar verwacht daar niet in relatief korte tijd enorme wonderen (zonder een prijskaartje dat compleet door het dak schiet).
Bedenk namelijk goed dat dit model out-of-the-box 249 gram weegt, elke upgrade komt bijna altijd met meer gewicht, dus wat erbij komt, moet ergens anders af. Nu zijn er ook ontwikkelingen die zorgen voor steeds kleinere of lichtere drones, maar verwacht daar niet in relatief korte tijd enorme wonderen (zonder een prijskaartje dat compleet door het dak schiet).
Hoe zijn de verschillen in camera/beeldkwaliteit tussen een Mini 4K en de Mini 4 Pro? Is dat verschil erg groot?
De DJI Mini 4K heeft een 1/2.3-inch sensor (12 MP) en de DJI Mini 4 Pro heeft een 1/1.3-inch sensor ( 48 MP).
Ik heb geen ervaring met de Mini 4K, maar wel met de Mini 4 Pro. Ik weet niet hoe groot de verschillen zijn, maar de sensor van de Mini 4K is een stuk kleiner en minder lichtgevoelig dan de sensor van de Mini 4 Pro. Overdag zal het verschil niet super groot zijn denk ik, je zult meer ruis zien in de donkere gebieden denk ik.
Voor een indruk hoe de Mini 4 Pro presteert, zie onderstaand filmpje. Dit fimpje hieronder is met de (groothoek)camera van de DJI Air 3 gefilmd. Die sensor zit ook in de DJI Mini 4 Pro, dus de kwaliteit zal vergelijkbaar zijn.
Note: enkele (ground) shots zijn niet met de DJI Air 3 gefilmd.
Ik heb geen ervaring met de Mini 4K, maar wel met de Mini 4 Pro. Ik weet niet hoe groot de verschillen zijn, maar de sensor van de Mini 4K is een stuk kleiner en minder lichtgevoelig dan de sensor van de Mini 4 Pro. Overdag zal het verschil niet super groot zijn denk ik, je zult meer ruis zien in de donkere gebieden denk ik.
Voor een indruk hoe de Mini 4 Pro presteert, zie onderstaand filmpje. Dit fimpje hieronder is met de (groothoek)camera van de DJI Air 3 gefilmd. Die sensor zit ook in de DJI Mini 4 Pro, dus de kwaliteit zal vergelijkbaar zijn.
Note: enkele (ground) shots zijn niet met de DJI Air 3 gefilmd.
[ Voor 5% gewijzigd door SpeedingWilly op 25-10-2024 12:45 ]
Ik denk oprecht dat dit je grootste kans is 😂Cheesy schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:52:
Vandaag in de winkel 1 zoeken en verstoppen bij de koffiezetapparaten ofzo. Dan zaterdag daar weer ophalen en betalen [/s]
Ik denk opzich dat er wel cameraverbeteringen mogelijk zijn, kunnen filmen op iPhone 16 pro of S24 niveau kan nu niet, en dat lijkt mij voor een topmodel consumentendrone toch het ijkpunt.
Als je iPhone van 1300 euro dat kan, dan moet een drone dat zéker kunnen want qua techniek is de rest van de drone eigenlijk stuk simpeler/goedkoper te maken dan een smartphone. Ik verbaas me dus eigenlijk vooral dat een andere fabrikant dan DJI niet in dat gat springt.
Als je iPhone van 1300 euro dat kan, dan moet een drone dat zéker kunnen want qua techniek is de rest van de drone eigenlijk stuk simpeler/goedkoper te maken dan een smartphone. Ik verbaas me dus eigenlijk vooral dat een andere fabrikant dan DJI niet in dat gat springt.
youtube.com/@hisrep
Ik denk dat je met de Mini 4 Pro (en Air 3(S) / Mavic 4) echt wel iPhone Pro resultaten kunt halen, zeker als je in 10-bit DLog-M filmt. De sensor is iig groter en dus zal de kwaliteit echt niet onder doen voor de iPhone 15/16 Pro.DeNachtwacht schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:27:
Ik denk opzich dat er wel cameraverbeteringen mogelijk zijn, kunnen filmen op iPhone 16 pro of S24 niveau kan nu niet, en dat lijkt mij voor een topmodel consumentendrone toch het ijkpunt.
Goed ingeschat van te voren:SpeedingWilly schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:05:
[...]
Geweldige prijs! Ik zou er wel 10 stuks willen hebben.
https://nos.nl/l/2542242
Het hele evenement is afgeblazen door de grote toeloop en ongeregeldheden al voordat het überhaupt begon

Was ook wel te verwachten natürlykCHRlS schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 07:19:
[...]
Goed ingeschat van te voren:
https://nos.nl/l/2542242
Het hele evenement is afgeblazen door de grote toeloop en ongeregeldheden al voordat het überhaupt begon
Alles moet kapot en neigt vaker naar plundering dan dat er een gemoedelijke sfeer hangt. Hebben, hebben, hebben en ikke, ikke, ikke.
Maar goed, ik dwaal af

In het kader van wensen voor de mini 5 pro zou ik graag een mic erop willen. Mogelijk werkt dit in veel situaties niet goed, maar je kan er denk ik leuke sound effects mee krijgen ging wel eens (met gepaste snelheid en afstand) wat koeien op beeld vastleggen en die gingen loeien, dat zou toch geinig zijn. Ook denk ik dat veel geluid van de drone (net als opnamen van de DJI Neo) best weg te filteren is door de software. Ook kan het bij sommige fragmenten miss heel leuk zijn om windgeruis of zoemen in en out te faden met muziek. Wat zijn jullie gedachten hierover?
Mja staat voor mij onderaan het lijstje. Leuke windgeluiden kun je makkelijker zelf in monteren dan het aan gezeur kost om het propellorgeluid eruit te filteren. Stadsgeluiden of natuurgeluiden als je daar vliegt kun je gewoon met je telefoon opnemen terwijl je vliegt.
Ik acht de kans dus ook nihil dat ze dit soort dingen gaan inbouwen, maar misschien zit ik ernaast natuurlijk.
Ik acht de kans dus ook nihil dat ze dit soort dingen gaan inbouwen, maar misschien zit ik ernaast natuurlijk.
[ Voor 23% gewijzigd door DeNachtwacht op 31-10-2024 10:47 ]
youtube.com/@hisrep
Let op:
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.
Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.
Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2