youtube.com/@hisrep
Zeker balen!vanDaal schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:05:
[...]
Balen!
Je kunt de RC toch ook gebruiken met de Mini 4 pro? Dat is volgens mij dezelfde.
En nee, de 3 heeft een andere RC dan de 4:

It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Geruchten gaan zelfs dat de 5 in september komt zie ik net, maar ik ga sowieso die RC van de M3P van de hand doen, want ik kan me niet voorstellen dat de 5 ineens weer die van de 3 gaat krijgenDeNachtwacht schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:45:
@Tripl3 D Of even wachten tot de 5 uitkomt binnenkort, de geruchtenmolen draait al volop. Ongetwijfeld volgen er daarna voor diverse modellen ook weer prijsdalingen.
Even aanzien wat het verschil is tussen de 5 en de 4 en of het verschil de meerprijs waard is.
Wat is de reden dat je er klaar mee bent als ik vragen mag?Drials schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:29:
Heb een paar keer gevlogen met mijn drone, maar ben er nu wel klaar mee, mocht je interesse hebben..
Haal er geen plezier uit?Tripl3 D schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:49:
[...]
Wat is de reden dat je er klaar mee bent als ik vragen mag?
Volgens mij niet. De M4P werkt alleen met een O4 controller.vanDaal schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:05:
[...]
Balen!
Je kunt de RC toch ook gebruiken met de Mini 4 pro? Dat is volgens mij dezelfde.
Ook maar meteen wat ND filters en een remote controller besteld.
Ligt er een beetje eraan hoe je de drone gaat gebruiken. Heb zelf de M4P. Tis een geweldig ding, maar op vakantie helaas weinig kunnen gebruiken doordat er vaak teveel wind stond. Dan had ik beter voor een Air kunnen gaan die eigenlijk niet veel meer kost. Je komt alleen dan boven de 250 gram uit. Maar die kan wat meer wind aan. Batterij gaat langer mee en je hebt een tweede lens erop.njiwedu0b schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:42:
Het wordt mij toch wel lastig gemaakt; Mini 4 Pro Fly More Combo in de aanbieding bij Kamera Express of DJI nieuwe Mini afwachten. 😅
Die Goggles 3 zijn wel een hele mooie toevoeging. Zeker als de zon goed schijnt dan zie je niks meer op je controller. Die Goggles geven dan ook nog een FPV ervaring. Maar goed dat kost dan wel weer meer dan 50% van de FMC.
[ Voor 10% gewijzigd door EXCalibur_EeK op 02-09-2024 17:22 ]
Vorig jaar heb ik gewacht op de Black Friday aanbieding van de Mini 4 Pro maar de Mini 3 Pro was ook al erg goed en daar was ik achteraf waarschijnlijk ook dik tevreden mee geweest.njiwedu0b schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:42:
Het wordt mij toch wel lastig gemaakt; Mini 4 Pro Fly More Combo in de aanbieding bij Kamera Express of DJI nieuwe Mini afwachten. 😅
Ik mis helemaal niets aan de Mini 4 en ik kan me haast niet voorstellen dat er nog wereldschokkende verbeteringen mogelijk zijn.
De nieuwe Mini combo zal gok ik zo'n 250 euro duurder zijn dan de aanbieding van KE. Als je daar een leukere besteding voor weet zou ik niet wachten. Wat dacht je van DJI Care Refresh, SD kaartjes, een externe SSD om terabytes aan opnames op veilig te stellen of misschien zelfs een drone cursusje?
De versie die iBood verstuurd had had helaas een bekende activatie Bug dus moest de FMC opsturen naar DJI.
Moet wel zeggen dat dit heel erg soepel verlopen is.
Netjes alles ingevuld, foto’s als bewijs erbij en ingezonden. Gelijk een UPS mail voor het retour sturen.
Een dag later al een mailtje van DJI over wat ik had opgestuurd (alleen controller of hele kit) en dat ze meteen een vervanging zouden sturen.
Helaas heeft UPS dezelfde kwalen als PostNL als het gaat om op zaterdag leveringen (niet leveren en ook niet even melden dat ze niet komen).
Vandaag dus netjes een spiksplinternieuwe FMC gekregen en deze werkt in 1 keer.
Nu alle batterijen laden en morgen maar eens testen.
Dikke kudos voor DJI support voor de afhandeling van deze problemen
Gewoon spullen
https://www.dji.com/nl/tr...e=brandsite&from=homepage
Grote vraag is of er naast de nieuwe DJI Neo ook nog andere producten (mini 5 pro o.i.d.) bijkomen/
youtube.com/@hisrep
Ja, ik ga er wel van uit dat de Mavic 4 dit jaar nog verschijnt. Of anders begin volgend jaar.DeNachtwacht schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:17:
Grote vraag is of er naast de nieuwe DJI Neo ook nog andere producten (mini 5 pro o.i.d.) bijkomen/
Die is ook veel interessanter dan de Neo, wat in feite gewoon een gimmick drone is.
Inmiddels weer een stuk duurder geworden dan vanmiddag, zo ging het ook tijdens Black Friday, of eigenlijk de dagen ervoor. Op BF zelf was ie "goedkoper" maar toch duurder dan de stuntdagen ervoor.njiwedu0b schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:42:
Was je op tijd of toch maar wachten?
Ik wilde zojuist opnieuw gaan kijken, maar de keuze is nu voor mij gemaakt.Blurk62 schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:39:
[...]
Inmiddels weer een stuk duurder geworden dan vanmiddag, zo ging het ook tijdens Black Friday, of eigenlijk de dagen ervoor. Op BF zelf was ie "goedkoper" maar toch duurder dan de stuntdagen ervoor.
Was je op tijd of toch maar wachten?
De mogelijke komst van de Mini 5 maakt een tweedehands kans voor de 3 of 4 ook weer interessant.
Verder las ik ook (volgens mij mede op dit forum) dat de verschillen tussen de 3 en 4 eigenlijk minimaal zijn, waarbij de 4 wel een verbetering is op de (kleine) minpunten van de 3, maar dat de 3 sowieso een goede drone is. Goed dat je DJI Care Refresh benoemt; bij een nieuwe aanschaf lijkt me dat zeker een meerwaarde, vooral na het lezen van de ervaringen hier. Bedankt voor die reminder.Blurk62 schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:23:
[...]
Vorig jaar heb ik gewacht op de Black Friday aanbieding van de Mini 4 Pro maar de Mini 3 Pro was ook al erg goed en daar was ik achteraf waarschijnlijk ook dik tevreden mee geweest.
Ik mis helemaal niets aan de Mini 4 en ik kan me haast niet voorstellen dat er nog wereldschokkende verbeteringen mogelijk zijn.
De nieuwe Mini combo zal gok ik zo'n 250 euro duurder zijn dan de aanbieding van KE. Als je daar een leukere besteding voor weet zou ik niet wachten. Wat dacht je van DJI Care Refresh, SD kaartjes, een externe SSD om terabytes aan opnames op veilig te stellen of misschien zelfs een drone cursusje?
Momenteel vlieg ik met een Mini 2, die ik voor een vriendelijke prijs heb overgenomen. De keuze was om met een klein bedrag in een nieuwe hobby te stappen, en daar zal het de komende periode ook wel bij blijven. Wat ik wel mis bij de Mini 2 zijn de sensoren voor bescherming tegen boomtakken. :x Ik heb onlangs de reservepropellers moeten gebruiken, maar gelukkig kon de drone de klap goed hebben.EXCalibur_EeK schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:21:
[...]
Ligt er een beetje eraan hoe je de drone gaat gebruiken. Heb zelf de M4P. Tis een geweldig ding, maar op vakantie helaas weinig kunnen gebruiken doordat er vaak teveel wind stond. Dan had ik beter voor een Air kunnen gaan die eigenlijk niet veel meer kost. Je komt alleen dan boven de 250 gram uit. Maar die kan wat meer wind aan. Batterij gaat langer mee en je hebt een tweede lens erop.
Die Goggles 3 zijn wel een hele mooie toevoeging. Zeker als de zon goed schijnt dan zie je niks meer op je controller. Die Goggles geven dan ook nog een FPV ervaring. Maar goed dat kost dan wel weer meer dan 50% van de FMC.
Qua gebruik: de drone ligt in de auto, en op rustige en mooie momenten ga ik graag even op pad om de omgeving te verkennen. Dit deed ik ook tijdens onze autovakantie rondom de stops, wat voor een leuke dynamiek zorgt in het vakantie album.
Ik heb wisselende ervaringen met de wind. Tijdens een strandvakantie was de wind heftig, maar (toen nog met de oude propellers) bleef hij goed stabiel. Bij de recente rustige dagen in de achtertuin lijkt hij met het nieuwe setje propellers juist meer last van de wind te hebben. Maar misschien zit dat wel tussen mijn oren.
Ik ben zelf naar volle tevredenheid voor de Mini 3 gegaan. Met de 4 pro betaal je vooral voor de bewegingssensoren, ik heb bewust gekozen mzelf juist te dingen te leren veilig te vliegen door daar niet voor te gaan. Videobeelden zijn voor mij schitterend 4K, als je met ND filters en goed op de zon letten wat ervaring op hebt gedaan, kun je er schitterende beelden mee schieten. Voor €379 + AliExpress batterij + tas onder de €450 klaar. Dat vind ik toch wel een fors verschil met de mini 4 pro, nu was die iBood aanbieding toevallig maar daarvoor begon dat met een basissetje voor €800 zo ongeveer, met een batterij en tas zit je dan al snel op €100 dus dubbel zoveel. Inmiddels heb ik wel ontdekt hoe leuk ik het vind, maar tot nu toe nog geen moment spijt van de keus ik ben hier nog wel even zoet mee.njiwedu0b schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:12:
Verder las ik ook (volgens mij mede op dit forum) dat de verschillen tussen de 3 en 4 eigenlijk minimaal zijn, waarbij de 4 wel een verbetering is op de (kleine) minpunten van de 3, maar dat de 3 sowieso een goede drone is. Goed dat je DJI Care Refresh benoemt; bij een nieuwe aanschaf lijkt me dat zeker een meerwaarde, vooral na het lezen van de ervaringen hier. Bedankt voor die reminder.
Wel vraag ik me voor jou persoonlijk af of het verschil wel groot genoeg gaat zijn als je van een Mini 2 overstapt.
[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 02-09-2024 21:40 ]
youtube.com/@hisrep
De overstap van de Mini 2 naar een opvolger is voor mij vooral om de nieuwe functies te ontdekken en een volgende stap te zetten in het drone-vliegen. Of die stap echt veel verschil zal maken in de beleving, los van de kwaliteit van de beelden, houdt me misschien nog een beetje tegen.
Zit er zelf ook nog steeds aan te denken om een drone aan te schaffen, afgelopen jaar naar Sri Lanka geweest en er zijn echt veel momenten geweest (tempels, bergtoppen, stranden) waarbij ik waarschijnlijk prachtige beelden had kunnen schieten.
Over paar maanden ga ik naar Singapore en Indonesië, lijkt me ook gaaf daar te kunnen vliegen.
Ik zie mezelf de drone alleen niet/nauwelijks gebruiken hier in Nederland.
Dus de twijfel blijft: is het het vele geld waard?
Laat staan of ik dan een tweede hands mini 3 o.i.d. koop of dan 'gelijk goed' doe met de mini 4 pro.
Ga mezelf de komende tijd nog even inlezen
Je gaat waarschijnlijk al heel blij zijn met een 'goedkope' Mini 4KJamesl schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:56:
Leuk om de ervaringen te lezen.
Zit er zelf ook nog steeds aan te denken om een drone aan te schaffen, afgelopen jaar naar Sri Lanka geweest en er zijn echt veel momenten geweest (tempels, bergtoppen, stranden) waarbij ik waarschijnlijk prachtige beelden had kunnen schieten.
Over paar maanden ga ik naar Singapore en Indonesië, lijkt me ook gaaf daar te kunnen vliegen.
Ik zie mezelf de drone alleen niet/nauwelijks gebruiken hier in Nederland.
Dus de twijfel blijft: is het het vele geld waard?
Laat staan of ik dan een tweede hands mini 3 o.i.d. koop of dan 'gelijk goed' doe met de mini 4 pro.
Ga mezelf de komende tijd nog even inlezen
Ja klopt! Ga me daar ook wat beter op inlezen. vind al die modes op de pro 4 versie wel vet, en ook obstacle detection wel fijn.M!chel schreef op donderdag 5 september 2024 @ 05:59:
[...]
Je gaat waarschijnlijk al heel blij zijn met een 'goedkope' Mini 4K
de Neo wordt een nog goedkopere/budget versie las ik?
Vandaag gereleased tegen zeer interessante prijs: https://store.dji.com/nl/...fly-more-combo?vid=169791Jamesl schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:10:
[...]
Ja klopt! Ga me daar ook wat beter op inlezen. vind al die modes op de pro 4 versie wel vet, en ook obstacle detection wel fijn.
de Neo wordt een nog goedkopere/budget versie las ik?
Grootste nadeel lijkt de korte batterijduur te zijn, ook met een fly more convo heb je maar 3 kwartier in de lucht. En iets minder goed bestand tegen harde wind dan een mini. Maar verder wel heel mooi interessant en betaalbaar model om mee te starten. Denk echter dat je nu ook dealtjes voor de mini 4K of mini 3 in de gaten moet gaan houden want die zal weleens kunnen gaan dalen nu om competitief te blijven.
youtube.com/@hisrep
Er zijn nog wel meer nadelen te noemen. Een best kritische review hierDeNachtwacht schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:24:
[...]
Vandaag gereleased tegen zeer interessante prijs: https://store.dji.com/nl/...fly-more-combo?vid=169791
Grootste nadeel lijkt de korte batterijduur te zijn, ook met een fly more convo heb je maar 3 kwartier in de lucht. En iets minder goed bestand tegen harde wind dan een mini. Maar verder wel heel mooi interessant en betaalbaar model om mee te starten. Denk echter dat je nu ook dealtjes voor de mini 4K of mini 3 in de gaten moet gaan houden want die zal weleens kunnen gaan dalen nu om competitief te blijven.
Die review is ook niet zo negatief als hierboven geschetst wordt.
[ Voor 24% gewijzigd door DeNachtwacht op 05-09-2024 17:59 ]
youtube.com/@hisrep
Ik zou dan liever starten met een Mini 4K. Die Neo is echt een gimmick dingetje, grappig stukje (kinder)speelgoed maar zonde van je geld.DeNachtwacht schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:56:
Mja deels eens, voor velen hier zal het net even te veel een instapmodel zijn maar in de fly more combo kun je toch best een eind komen met oefenen met vliegen met de remote, tegen een betaalbare prijs.
Neemt niet weg dat je er tegenwoordig schitterend beeld mee kan schieten, maar met die Neo dus ook. Zelf denk ik dat ik voor een Neo gegaan was als ik nu deze keus had moeten maken. Veel “veiligere” drone om mee te oefenen en met €349 voor een fly more combo een stuk handzamer, en stukje goedkoper dan de €379 kostende basisset Mini 3, terwijl je net zoveel vliegtijd hebt. Camera iets minder goed, maar veel zal het niet schelen bij vol zon/daglicht en dat blijven toch meestal de momenten dat je wil vliegen.
Maargoed, zoals al gezegd het blijft een persoonlijke keus.
[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 05-09-2024 18:18 ]
youtube.com/@hisrep
Dat is zeker waar.DeNachtwacht schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:16:
@M!chel
Maargoed, zoals al gezegd het blijft een persoonlijke keus.
En een gewaarschuwd mens telt voor 2. Niet klagen als het later toch niet aan de verwachtingen voldoet.
En de Mini 2 SE kan ook nog eens meer aan dan alleen een stevig briesje
youtube.com/@hisrep
Het ligt er maar aan welke waarde je hecht aan de verschillende specificaties. Ik hoorde bijvoorbeeld de volgende dealbreakers, voor mij dan:DeNachtwacht schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:56:
Mja deels eens, voor velen hier zal het net even te veel een instapmodel zijn maar in de fly more combo kun je toch best een eind komen met oefenen met vliegen met de remote, tegen een betaalbare prijs.
- Matige beeldkwaliteit (kleine sensor, weinig lichtsterk)
- Alleen interne opslag, geen microSD
- Zonder controller lastig te besturen en slecht bereik. Controller is dus nodig.
- Tering irritant geluid
- Instabiel boven windkracht 3
Positief:
- Lollig speledingetje, net een mini Avata
- Net iets beter als de Hoverair, ook zo'n speelgoedje maar die kun je tenminste nog opvouwen
Koude rilling: geschikt voor facebook types, het soort mensen die zo'n ding oplaten in een museum?
Voor hetzelfde geld heb je veel meer aan de instap Mini 3 met RC-N1
Mijn mening.
Blijft toch lastig om die echt smooth te krijgen.
Die haperingen bedoel je?M!chel schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:49:
Even een hyperlapse gemaakt vanavond.
[YouTube: Hyperlapse]
Door de video stabilisatie lijkt het nu alsof de openstaande brug wat beweegt.
Maar misschien dat jullie het niet zien en let ik gewoon te veel op details.
Heeeeeel vet. Ik snap je wel, qua haperingen. Ik zie het ook en kan je niet vertellen hoe het beter zou moeten, want.... ik ben sinds gisteren een voor de eerste keer bezitter van een DJI Mini 4 Pro!M!chel schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:49:
Even een hyperlapse gemaakt vanavond.
[YouTube: Hyperlapse]
Het is mijn eerste drone, bewust voor deze gekozen om allerlei redenen. Heel de dag heen en weer gevlogen gisteren om alles een beetje onder de knie te krijgen. Zeker even wennen, maar het lukt allemaal aardig zover. Mooie foto's zeg, en ontzettend scherp! Ik was vroeger een klein beetje thuis als super beginnend DLSR fotograaf, maar dat ga ik wel weer even opfrissen. Wel gelijk de ND filters erbij aangeschaft om die reden.
Wat een verschrikkelijk leuk speelgoed voor volwassenen in ieder geval. Het enige waar ik nu nog even over moet nadenken is het extra DJI Care gebeuren. Kan het niet zo goed inschatten so far.
Vloeiender gaat eigenlijk niet want een hyperlapse is niets meer dan filmen met een hele lage FPS en als je drone en het onderwerp bewegen krijg je in het geheel schokjes soms te zien. Persoonlijk zie ik niets storends en mooi stukje film.sn0x0r schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 07:29:
[...]
Heeeeeel vet. Ik snap je wel, qua haperingen. Ik zie het ook en kan je niet vertellen hoe het beter zou moeten, want.... ik ben sinds gisteren een voor de eerste keer bezitter van een DJI Mini 4 Pro!
Het is mijn eerste drone, bewust voor deze gekozen om allerlei redenen. Heel de dag heen en weer gevlogen gisteren om alles een beetje onder de knie te krijgen. Zeker even wennen, maar het lukt allemaal aardig zover. Mooie foto's zeg, en ontzettend scherp! Ik was vroeger een klein beetje thuis als super beginnend DLSR fotograaf, maar dat ga ik wel weer even opfrissen. Wel gelijk de ND filters erbij aangeschaft om die reden.
Wat een verschrikkelijk leuk speelgoed voor volwassenen in ieder geval. Het enige waar ik nu nog even over moet nadenken is het extra DJI Care gebeuren. Kan het niet zo goed inschatten so far.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Nu wil ik in deze hobby stappen, maar wat denken jullie? Even wachten op de 5 pro of gewoon de 4 pro kopen?
Is al eens 869 euro geweest. Je kunt blijven wachten. Er komt altijd iets nieuws. Vraag is: wat mis je bij de M4P dat je wel bij de 5 verwacht te hebben?Mathieu2022 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:19:
Sinds enkele dagen is de mini 4 pro fly more combo aanzienlijk in prijs gedaald van 1099 naar 969 euro. Ook lees ik op internet geruchten over de komst van de nieuwe mini 5 pro.
Nu wil ik in deze hobby stappen, maar wat denken jullie? Even wachten op de 5 pro of gewoon de 4 pro kopen?
Zie niet zo snel wat echt veel beter kan zonder dat je over de 250 gram heen gaat. Verwacht geen betere camera. Misschien iets efficiënter icm met een marginaal grotere batterijcapaciteit. Range met O4 is prima, 360 detectie ook goed.
Als niet ervaren DJIer (heb mijn mini 4 pro net 3 dagenMathieu2022 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:19:
Sinds enkele dagen is de mini 4 pro fly more combo aanzienlijk in prijs gedaald van 1099 naar 969 euro. Ook lees ik op internet geruchten over de komst van de nieuwe mini 5 pro.
Bedankt voor de reactie! Snap helemaal wat je zegt en volgens mij is de 4pro echt wel prima, maar als er met een maand ofzo een nieuwe is vind ik het wel waard. Las geruchten over een 1 inch sensor dat is wel vat. Verder kan ik me voorstellen dat een beter geoptimaliseerde CPU meet AI volg of route achtige zaken mogelijk maakt. 869 dat is wel een behoorlijk prijs verschil nog zeg!EXCalibur_EeK schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:49:
[...]
Is al eens 869 euro geweest. Je kunt blijven wachten. Er komt altijd iets nieuws. Vraag is: wat mis je bij de M4P dat je wel bij de 5 verwacht te hebben?
Zie niet zo snel wat echt veel beter kan zonder dat je over de 250 gram heen gaat. Verwacht geen betere camera. Misschien iets efficiënter icm met een marginaal grotere batterijcapaciteit. Range met O4 is prima, 360 detectie ook goed.
Dank voor de uitgebreide post! Hoe bevalt de 4pro na een paar dagen? De verschillen zullen inderdaad marginaal zijn al was dat de gedachte bij eerdere upgrades misschien ook wel van de 2 naar 3 en 3 naar 4. Ik denk er nog even over voor ik de knoop doorhak, Dank voor de reacties dit help me te kiezen.sn0x0r schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:53:
[...]
Als niet ervaren DJIer (heb mijn mini 4 pro net 3 dagen) heb ik ook even over deze vraag nagedacht en geprobeerd wat meningen te verzamelen. De consensus is dat het mogelijk vooral zou gaan om aspecten als langere vliegduur, sneller, camera kwaliteit (en bijbehorend mogelijk ook verwerkingsproces gerelateerde zaken zoals hogere fps enzo). Die laatste zou ik zelf nog wel interessant vinden, maar doorgaans gaat dit allemaal gepaard met ook hogere kosten. De object detection van de mini 4 pro is al heel goed vs het vorige model dus daar verwacht ik geen grote stappen (al zal er vast iets mogelijk zijn!), en dat geldt eigenlijk voor de meeste zaken begreep ik. Het gevolg is dat het ongetwijfeld een beter model zal zijn maar verwacht geen wereldschokkende verbeteringen en alles tegen hogere kosten. Gegeven de prijs van de mini 4 pro in de fly more combo vond ik dit wel prima. Mocht ik ooit voor meer willen gaan zal het sowieso een grotere drone worden (lees: meer dan 250gr) want dan ga je op cameragebied ook daadwerkelijk stappen kunnen maken. Het gewicht is immers echt een beperkende factor om steeds meer toe te voegen aan een drone.
Natuurlijk komt er altijd iets nieuws en kun je blijven wachten, maar net zoals juli/augustus elk jaar een onverstandig moment is om een nieuwe iPhone te kopen (aanstaande maandag komt de 16 uit) is dit gewoon een moment even de hand op de knip te houden als je de tijd hebt.
[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 07-09-2024 16:14 ]
youtube.com/@hisrep
Hij bevalt echt onwijs goed! Heb er nu in wat verschillende scenario's mee gespeeld, maar met name de active track op een persoon en het ontwijken van objecten ondertussen terwijl de drone je volgt heeft mij echt tot nu toe doen verbazen in positieve zin.Mathieu2022 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:02:
[...]
Dank voor de uitgebreide post! Hoe bevalt de 4pro na een paar dagen? De verschillen zullen inderdaad marginaal zijn al was dat de gedachte bij eerdere upgrades misschien ook wel van de 2 naar 3 en 3 naar 4. Ik denk er nog even over voor ik de knoop doorhak, Dank voor de reacties dit help me te kiezen.
Ik heb dus gelijk ND filters erbij gekocht en die vind ik wel nodig eerlijk gezegd. Zon is fel enzo haha.
Ja zo zat ik er ook een beetje in, al heb ik er natuurlijk wel veel zin in 😀 black Friday is ook zeker een goede tip, thanks!!DeNachtwacht schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:13:
@Mathieu2022 nog even los van meningen over een 5 of 4 pro is het economisch gewoon nu een slim moment om even te wachten als je de tijd toch hebt. Er is een nieuw model in aantocht, daarom is de 4 pro al aan het dalen maar dat zal ongetwijfeld verder zakken als de 5 pro gereleased wordt tegen een normale prijs. Bovendien heb je in november de aankomende Black Friday deals.
Natuurlijk komt er altijd iets nieuws en kun je blijven wachten, maar net zoals juli/augustus elk jaar een onverstandig moment is om een nieuwe iPhone te kopen (aanstaande maandag komt de 16 uit) is dit gewoon een moment even de hand op de knip te houden als je de tijd hebt.
Dank voor de tip, die kende ik niet altijd handig dit tweakers weer 😀EXCalibur_EeK schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:43:
X kanaal van Igor in de gaten houden. Hij is meestal een van de eersten die nieuws/leaks heeft. Als hij nog niks heeft genoemd dan kun je er redelijk zeker van zijn dat er op korte termijn niks uitkomt.
Goed om te horen! Heb je die ND filters van dji zelf dat setje van 4 of aftermarket iets gekocht? Ik ben helemaal niet into de fotografie dus moet het echt allemaal ontdekken. Ik zag ook zonneklepjes voor op de nc2, lijkt me ook handig in de volle zon!sn0x0r schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:33:
[...]
Hij bevalt echt onwijs goed! Heb er nu in wat verschillende scenario's mee gespeeld, maar met name de active track op een persoon en het ontwijken van objecten ondertussen terwijl de drone je volgt heeft mij echt tot nu toe doen verbazen in positieve zin.
Ik heb dus gelijk ND filters erbij gekocht en die vind ik wel nodig eerlijk gezegd. Zon is fel enzo haha.
Setje van 3 van DJI zelf, als je niet om fotografie geeft zou ik het niet gelijk meebestellen maar gewoon even kijken hoe het bevalt zonder.Mathieu2022 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:43:
[...]
Goed om te horen! Heb je die ND filters van dji zelf dat setje van 4 of aftermarket iets gekocht? Ik ben helemaal niet into de fotografie dus moet het echt allemaal ontdekken. Ik zag ook zonneklepjes voor op de nc2, lijkt me ook handig in de volle zon!
Het enige dat ik nu nog onderzoek is de mogelijkheid om het bereik van de antennes te versterken. Hier schijnen verschillende mogelijkheden voor zijn, met wisselende verhalen over de impact ervan, maar mijn buurman met een ouder ander mini model van DJI zweert dat het daarmee echt veeeeeel beter is geworden. Dus mocht iemand hier daar ervaring mee hebben (op een remote met scherm) dan hoor ik dat graag.
De M4pro heeft toch al onwijs goede ontvangst met ocusync 4?sn0x0r schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:05:
[...]
Het enige dat ik nu nog onderzoek is de mogelijkheid om het bereik van de antennes te versterken. Hier schijnen verschillende mogelijkheden voor zijn, met wisselende verhalen over de impact ervan, maar mijn buurman met een ouder ander mini model van DJI zweert dat het daarmee echt veeeeeel beter is geworden. Dus mocht iemand hier daar ervaring mee hebben (op een remote met scherm) dan hoor ik dat graag.
Waarom zou je nog beter willen? Wanneer loop je tegen een limiet aan?
Ik heb zelf geen ocysync 4 drones, dus kan het niet vergelijken. Vandaar wel oprechte interesse.
Ik vind de range soms goed en soms ineens tegen vallen bij een vergelijkbare route. Kan er nog niet echt de vinger op leggen.M!chel schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:23:
[...]
De M4pro heeft toch al onwijs goede ontvangst met ocusync 4?
Waarom zou je nog beter willen? Wanneer loop je tegen een limiet aan?
Ik heb zelf geen ocysync 4 drones, dus kan het niet vergelijken. Vandaar wel oprechte interesse.
Ik ben het wel met @M!chel eens. Je weet dat je je drone volgens de regelgeving altijd moet kunnen blijven zien hèsn0x0r schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:00:
[...]
Ik vind de range soms goed en soms ineens tegen vallen bij een vergelijkbare route. Kan er nog niet echt de vinger op leggen.
Je moet wel in een heel open veld vliegen en scherpe ogen hebben om aan O3 al te weinig hebben, laat staan O4.
youtube.com/@hisrep
Goed om te weten, zag ook al verstelbare nd filters en polarized filters voorbij komen aftermarket, leuk spul!sn0x0r schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:05:
[...]
Setje van 3 van DJI zelf, als je niet om fotografie geeft zou ik het niet gelijk meebestellen maar gewoon even kijken hoe het bevalt zonder.
Oh dat over die ontvangst is interessant, al is het alleen al om de tweaker uit te hangen. Kan je me op weg helpen hoe dat heet met wat google termen?
Tnx!
Bijv vandaag zijn er windstoten van 44 km per uur.
Mijn app zegt dat het geen vliegweer is.
Hoe gaan jullie hiermee om.
Ik bezit een mini 3 btw.
Ligt er aan hoe de situatie is.Dirtyrockers schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:39:
Ik ben benieuwd hoe jullie omgaan met wat meer wind.
Ik bezit een mini 3 btw.
Je drone kan best wat hebben, je app zegt al heel snel dat het geen vliegweer is.
Ik probeer het meestal gewoon, tenzij er te veel risico aan zit. (vluchten boven water, aan de kust, mensen of huizen in de buurt)
Voor gewoon single shot foto's en filmpjes kun je best lang blijven vliegen. Hyperlapse zou ik minder snel doen omdat de drone dan te veel beweegt.
Bij te veel risico zet ik dan liever de Mavic 3 in, deze kan veel beter tegen wind.
Niet mee eens. Ik heb o.a. een Mavic en een Mini 2 gehad. Die had ik wegens gebrek aan tijd en zin weer verkocht. Ik kon de verleiding niet weerstaan en direct na launch de Neo (fly more combo) gekocht. Ik ben echt positief verrast. Zonder controler snel even een filmpje maken is echt een uitkomst.M!chel schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:07:
[...]
Ik zou dan liever starten met een Mini 4K. Die Neo is echt een gimmick dingetje, grappig stukje (kinder)speelgoed maar zonde van je geld.
Vandaag in Griekenland voor het eerst echt even gevolgen met de controller. Uiteraard mist de Neo veel camera instellingen en zijn er beperkingen maar het resultaat viel me echt niets tegen.
Ondanks dat er best wat wind was bleef de drone op hoogte ook stabiel genoeg om een goede foto te schieten. Ik ben zeer tevreden. De Neo is zeker geen gimmick ding maar gewoon een heel fijn klein dronetje. Tuurlijk, ga je vergelijken dan zal de Mini en de duurdere DJI's zeker betere opnames maken en de Avata zal een betere FPV drone zijn maar dat mag ook. Voor het geld en het gemak is de Neo een prima drone (voor erbij).
Hier ga ook jij je uiteindelijk aan lopen ergeren, wacht maar af!ironic6925 schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:08:
[...]
Uiteraard mist de Neo veel camera instellingen en zijn er beperkingen
Mensen die al een drone hebben zitten niet op dit dingetje te wachten, vandaar dat ik het gimmick noem.
Het kan niet veel, maakt een hoop lawaai en brengt daarmee vrij snel ergernis mee voor gebruiker maar ook voor mensen bij wie je in de buurt gaat vliegen.
Verder is het helemaal prima dat jij er tevreden mee bent hoor, geniet er van zolang het duurt
Je moet zo'n ding gebruiken waar hij het sterkst in is.M!chel schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:13:
[...]
Hier ga ook jij je uiteindelijk aan lopen ergeren, wacht maar af!
Mensen die al een drone hebben zitten niet op dit dingetje te wachten, vandaar dat ik het gimmick noem.
Het kan niet veel, maakt een hoop lawaai en brengt daarmee vrij snel ergernis mee voor gebruiker maar ook voor mensen bij wie je in de buurt gaat vliegen.
Verder is het helemaal prima dat jij er tevreden mee bent hoor, geniet er van zolang het duurt
Ik heb de DJI Neo gekocht en het is mijn 4e DJI drome (Ik heb een Phantom 3, Mavic Mini 2 en een Telio (schaar ik ook voor het gemak onder een DJI)). Deze heb ik gewoon om een snelle leuke shot te maken, niet om een lekker stukje te vliegen.
Ik heb ook familie met spiegelreflexcamera's en een zooi lenzen waar je bang van wordt maar maken ook op hun telefoon makkelijke shots.Ook als ze die grote camera's bij zich hebben.
Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)
Volgens de drone cursus is het veilig om te vliegen tot 10m/s (36km/h). Al vind ik het dan zelf al lang niet meer comfortabel vliegen met de mini 4 pro.Dirtyrockers schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:39:
Ik bezit een mini 3 btw.
Korea vond ik niet echt veel erover, behalve dat je niks hoeft te registreren?
NS FC: SW 2742 0448 8213
Ik neem aan dat je UAV Forecast gebruikt? De eenheden en drempelwaarden kun je zelf instellen.Dirtyrockers schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:39:
Ik bezit een mini 3 btw.
DJI geeft voor de Mini's een "Max Wind Speed Resistance" van 10,7 m/s op. Dat is windkracht 5.
Wind is zelden constant, dus vliegen met zulke harde wind is voor mijn gevoel niet veilig.
Op dit moment zie ik op de app een windsnelheid van 6 m/s en windstoten van 12 m/s. Dat is windkracht 4 en dat is prima te doen maar met rukwinden van windkracht 6 zoals nu laat ik hem niet graag wegvliegen. Even omhoog, een paar foto's en weer naar beneden durf ik wel aan.
Als je ziet dat de drone hard moet werken om op een vaste positie te blijven lijkt me dat ook niet zo goed voor de drone eigenlijk.
Ik heb hem mee gehad naar Japan in 2016. Geen registratie toen. Steden, niet doen. Dorpjes heb ik wel gedaan. Nationale parken ook niet doen; staan zeer hoge boetes op. Niet over mensen vliegen maar dat doe je hier ook niet.Musta schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:32:
Hier mensen die hun drone eerder naar japan en korea hebben meegenomen? Ik zag dat je in Japan je drone moet registreren, maar vroeg me af of dat het gedoe wel waard is? Volgens mij (als ik het goed heb) mag je op veel plekken ook niet vliegen (ik ga zelf naar Osaka, Kyoto en Tokio, in de steden is het swso niet verstandig).
De drone start normaal op, fly app ook eventjes maar zodra je camerabeeld ziet begint de fly app continu te rebooten.
Helaas nieuwe afspraak gemaakt met de klant en thuis maar even de fly app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
Dit weekend nog maar eens wat extra testen of het nu wel goed blijft gaan.
Edit: Blijkbaar bekende bug. Schijnt veroorzaakt te worden wanneer je de histogram activeert.
bron: https://forum.dji.com/thread-317966-1-1.html
[ Voor 16% gewijzigd door M!chel op 13-09-2024 18:57 ]
Misschien een oude telefoon gebruiken als backup? Met een andere versie van de Fly app erop.M!chel schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:30:
Vandaag voor het eerst een bug met de Mini 2 icm de Fly App. Net als je bij een klant bent om wat foto's te maken.
De drone start normaal op, fly app ook eventjes maar zodra je camerabeeld ziet begint de fly app continu te rebooten.
Helaas nieuwe afspraak gemaakt met de klant en thuis maar even de fly app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
Dit weekend nog maar eens wat extra testen of het nu wel goed blijft gaan.
Ik verwacht vrij snel een nieuwe Fly app update. DJI is op de hoogte van het probleem._Eend_ schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:09:
[...]
Misschien een oude telefoon gebruiken als backup? Met een andere versie van de Fly app erop.
Edit: ik haal net Fly app 1.14.2 binnen
[ Voor 8% gewijzigd door M!chel op 13-09-2024 18:56 ]
Oh mooi, dan ga ik even snel updatenM!chel schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:25:
[...]
Ik verwacht vrij snel een nieuwe Fly app update. DJI is op de hoogte van het probleem.
Edit: ik haal net Fly app 1.14.2 binnen![]()
[edit]En ik heb de luxe van 2 telefoons, mijn eigen toestel (android) en mijn werk toestel (iPhone), dan zouden beide versies van de Fly app last moeten hebben van hetzelfde probleem.
Dat is natuurlijk goed mogelijk, en ik heb mijn werktelefoon nooit gebruikt hiervoor, maar soms doe ik een lange wandeling naar een plek om daar dronebeelden van te maken. Dan zou het wel erg lullig zijn als ik voor jan-met-de-korte-achternaam daar naartoe zou zijn gelopen.
[ Voor 43% gewijzigd door _Eend_ op 13-09-2024 19:32 ]
Van de gelegenheid maar even gebruik gemaakt en een hele accu leeggevlogen.
Het blijft, als je FPV gewend bent, toch wel een beetje saai maargoed, met een FPV drone maak je niet zulke mooie beelden. In iedergeval niet met mijn analoge drones
Ik heb een spannend weekje, als de dingen blijven zoals ze zijn heb ik na volgende week wellicht een drone met thermalcam.
InteressantM!chel schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:44:
Saai wil ik niet zeggen, maar ik snap wat je bedoeld.
Ik heb een spannend weekje, als de dingen blijven zoals ze zijn heb ik na volgende week wellicht een drone met thermalcam.
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Ik ga sowieso eens wat spelen met zo'n ding. Eigen huis eens goed bekijken, checken of de zonnepanelen nog optimaal werken. En vandaar uit misschien wat mensen in de buurt van dienst zijn, tegen vergoeding uiteraard.SnoeiKoei schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:53:
[...]
InteressantIk ben 2 jaar terug eens meegeweest met een team gasten die op verzoek van boeren 's morgens vroeg boven weilanden gingen zoeken naar weidevogelnesten en reekalfjes met een drone met warmtecamera, om te voorkomen dat die kapotgemaaid zouden worden. Wat ga jij ermee doen?
1. Je bent verplicht tot registratie, net zoals dat in NL zo is bij het RDW.Musta schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:32:
Hier mensen die hun drone eerder naar japan en korea hebben meegenomen? Ik zag dat je in Japan je drone moet registreren, maar vroeg me af of dat het gedoe wel waard is? Volgens mij (als ik het goed heb) mag je op veel plekken ook niet vliegen (ik ga zelf naar Osaka, Kyoto en Tokio, in de steden is het swso niet verstandig).
In Japan kan je dit online regelen op deze site (let op, kost zo`n tientje) - die site heeft nog veel meer andere informatie, neem het even door.
2. Toestellen boven 100gr moeten RID hebben.
3. Japan heeft zijn eigen categories van vluchten. 1,2,3.
Als je in catagorie 1 zit, heb je vooraf geen toestemming nodig (lees : flight plan submitten etc.)
Je zult hoogst w.s. onder catagorie 1 vallen want cat 2-3 is als jij buiten de normale limitaties wilt vliegen.
Denk populated area's (lees: elke stad en dorp in Japan volgens hun kaart) of als je boven 150M wilt vliegen etc. etc. En dan zijn er wat meer eisen. Maar zie hier voor hoe & wat met die catagorie klassificatie.
4. Je houd je aan de regels van het gebied waar je in zit. Deze zijn redelijk vergelijkbaar met hoe het in NL gaat. Niet rondom luchtvaart gebieden, vitale infrastructuur en beschermd natuur gebied. Gelukkig heeft Japan geen Natura2000 ongein, maar sommige nationale parken is een no-no, voordeel van Japan is dat ze graag bordjes plaatsen in zulke gebeden waar je niet mag vliegen dus dit is makkelijk.
De kaart van waar/wel niet vind je hier.
Dus ja. TLDR: registratie en RID verplicht, en min of meer alleen in niet bevolkte gebieden; dus platteland/natuur actie.
[ Voor 19% gewijzigd door lithiumangel op 16-09-2024 11:11 ]
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Heel simpel: het luchtruim boven hun land is niet van hun. Ze kunnen het vervelend vinden maar je mag daar gewoon vliegen (uiteraard wel met de juiste drone en/of met de juiste certificaten).carpebios schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:00:
Vandaag na een aantal maanden weer de drone gebruikt om even te oefenen terug met vliegen boven mijn weiland met de kinderen die wat erachteraan rende. Nu bleek ik van de 9 minuten 6 seconden bij de buurman 5 meter in zijn tuin gevlogen te zijn op 50 meter hoogte, waarin ik de drone draaide om terug naar het weiland te komen (even de logs nagekeken). Nu kreeg ik een appje, dat ik boven zijn grond was geweest en ze daar niet van gediend waren, heel verhaal over veiligheid en dergelijke. Nu snap ik ze dat ze geen drone boven hun hoofd willen hebben, maar een stuurfout waarbij ik gelijk terugdraaide en terug naar het weiland van mijzelf ging, dat vind ik nogal extreem. Zijn er meer die zoiets hebben meegemaakt en hoe zouden jullie hiermee omgaan? Heb nu aangegeven mij niet bewust te zijn geweest van dat ik boven hun land zat, maar excuses als dat zo was. Na het nakijken zag ik dus dat dat die 6 seconden was.
Met een Mini drone mag je gewoon over huizen en tuinen vliegen en is 50 meter zeker geen reden om over te klagen. Als het nou 15 meter was dan zou je de irritatie misschien nog kunnen begrijpen.
Deze mensen hebben geen flauw benul van de regels en proberen je gewoon te intimideren dmv een appje.
Je doet niks verkeerd! (er vanuit gaande dat je met een Mini drone vloog)
Een DJI air 2, en ik heb m'n vliegcertificaat, geregistreerd bij CBR, etc.M!chel schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:24:
[...]
Heel simpel: het luchtruim boven hun land is niet van hun. Ze kunnen het vervelend vinden maar je mag daar gewoon vliegen (uiteraard wel met de juiste drone en/of met de juiste certificaten).
Met een Mini drone mag je gewoon over huizen en tuinen vliegen en is 50 meter zeker geen reden om over te klagen. Als het nou 15 meter was dan zou je de irritatie misschien nog kunnen begrijpen.
Deze mensen hebben geen flauw benul van de regels en proberen je gewoon te intimideren dmv een appje.
Je doet niks verkeerd! (er vanuit gaande dat je met een Mini drone vloog)
Het was echt iets te veel doorgevlogen, draaien (wat trager gaat) en terug naar mijn weiland. Dus ik vond het nogal overdreven, maar fijn dat ik in ieder geval niets verkeerds heb gedaan tegen de regels! Merci.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Gewoon wel even laten weten dat hun verzoek in principe op basis van jouw goodwill wordt gehonoreerd en niet omdat ze ergens juridisch gelijk hebben ofzo. Dit soort volk moet je altijd wel even laten weten dat ze de regels niet aan hun kant hebben, maar jij vanuit je goodwill best bereid bent met ze mee te denken is mijn ervaring.
Puur om te voorkomen dat als het nog een keer per ongeluk even misgaat ze niet nog erger gaan stijgeren.
youtube.com/@hisrep
Dat maakt het verhaal wel een stuk anders, helaas.
De Air 2 heeft geen Cx-label en valt daarmee in de legacy klasse. Je kunt er in Europa wel gewoon mee vliegen maar je moet met deze drone wel 150m afstand houden van mensen en eigenlijk gewoon van een bebouwde kom.
Nu vermoed ik wel dat deze mensen niet weten dat het een Air 2 drone betreft, maar ondanks dat hebben ze in dit geval wel gelijk.
youtube.com/@hisrep
Ja, grotendeels wel. De Air 3 heeft C1 label en mag binnen bebouwde kom vliegen. Alleen wel opletten dat je zo min mogelijk over mensen vliegt.carpebios schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:38:
Dus een air 3 kopen lost dit probleem op?
Ik begrijp het, dank! Ik was al aan het kijken om te upgraden, nu heb ik ook nog een reden. Eerst deze maar eens verkopenM!chel schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:40:
[...]
Ja, grotendeels wel. De Air 3 heeft C1 label en mag binnen bebouwde kom vliegen. Alleen wel opletten dat je zo min mogelijk over mensen vliegt.
Even doorsparen voor de Air 3S, die komt er heel binnenkort aancarpebios schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:42:
[...]
Ik begrijp het, dank! Ik was al aan het kijken om te upgraden, nu heb ik ook nog een reden. Eerst deze maar eens verkopen
Hahaha, I hold my horses!M!chel schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:42:
[...]
Even doorsparen voor de Air 3S, die komt er heel binnenkort aan
Ik zie dat ze hem wss eind deze maand of volgende maand gaan presenteren!
Van toepassing is Burgerlijk Wetboek 5 Artikel 21 (5:21 BW)carpebios schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:00:
Vandaag na een aantal maanden weer de drone gebruikt om even te oefenen terug met vliegen boven mijn weiland met de kinderen die wat erachteraan rende. Nu bleek ik van de 9 minuten 6 seconden bij de buurman 5 meter in zijn tuin gevlogen te zijn op 50 meter hoogte, waarin ik de drone draaide om terug naar het weiland te komen (even de logs nagekeken). Nu kreeg ik een appje, dat ik boven zijn grond was geweest en ze daar niet van gediend waren, heel verhaal over veiligheid en dergelijke. Nu snap ik ze dat ze geen drone boven hun hoofd willen hebben, maar een stuurfout waarbij ik gelijk terugdraaide en terug naar het weiland van mijzelf ging, dat vind ik nogal extreem. Zijn er meer die zoiets hebben meegemaakt en hoe zouden jullie hiermee omgaan? Heb nu aangegeven mij niet bewust te zijn geweest van dat ik boven hun land zat, maar excuses als dat zo was. Na het nakijken zag ik dus dat dat die 6 seconden was.
Gebruik van de ruimte boven en onder de oppervlakte:
1. De bevoegdheid van de eigenaar van de grond om deze te gebruiken, omvat de bevoegdheid tot gebruik van de ruimte boven en onder de oppervlakte.
2. Het gebruik van de ruimte boven en onder de oppervlakte is aan anderen toegestaan, indien dit zo hoog boven of zo diep onder de oppervlakte plaats vindt, dat de eigenaar geen belang heeft zich daartegen te verzetten.
3. De vorige leden zijn niet van toepassing op de bevoegdheid tot vliegen.
Dat laatste is voor een leek gevoelig voor interpretatie maar in principe mag je vliegen tenzij je overlast veroorzaakt. Aangezien drones over het algemeen een camera aan boord hebben is privacy wetgeving van groter belang bij de vraag of je boven iemands terrein mag vliegen.
Huh? Dat stukje dat een cameradrone overlast bezorgt verzin je er zelf bij? Ik lees dat namelijk nergens terug. Bovendien slaat de camera niet continu beelden op.Blurk62 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:54:
[...]
Van toepassing is Burgerlijk Wetboek 5 Artikel 21 (5:21 BW)
Gebruik van de ruimte boven en onder de oppervlakte:
1. De bevoegdheid van de eigenaar van de grond om deze te gebruiken, omvat de bevoegdheid tot gebruik van de ruimte boven en onder de oppervlakte.
2. Het gebruik van de ruimte boven en onder de oppervlakte is aan anderen toegestaan, indien dit zo hoog boven of zo diep onder de oppervlakte plaats vindt, dat de eigenaar geen belang heeft zich daartegen te verzetten.
3. De vorige leden zijn niet van toepassing op de bevoegdheid tot vliegen.
Dat laatste is voor een leek gevoelig voor interpretatie maar in principe mag je vliegen tenzij je overlast veroorzaakt. Aangezien drones over het algemeen een camera aan boord hebben is privacy wetgeving van groter belang bij de vraag of je boven iemands terrein mag vliegen.
Beetje zoals een mobiele telefoon, die neem je ook overal mee naartoe. Maar je hoort nooit iemand klagen over de camera's die erop zitten.
Je mag met een (Mini) drone gewoon over huizen en tuinen vliegen. Het is alleen niet wenselijk dat je bijv. bij het slaapkamerraam van je buurmeisje stiekem naar binnen gaat filmen.
[ Voor 7% gewijzigd door M!chel op 18-09-2024 06:03 ]
Je vergelijking over een mobiele telefoon camera en drone gaat niet op overigens. Een mobiele telefoon laat niet constant een beeld zien van wat de camera ziet, bij een drone zie je wat de drone camera ziet, constant (of je bent headless aan het vliegen). Of je de beelden opneemt is daarbij minder relevant, want je kan het dus zien.M!chel schreef op woensdag 18 september 2024 @ 05:44:
[...]
Huh? Dat stukje dat een cameradrone overlast bezorgt verzin je er zelf bij? Ik lees dat namelijk nergens terug. Bovendien slaat de camera niet continu beelden op.
Beetje zoals een mobiele telefoon, die neem je ook overal mee naartoe. Maar je hoort nooit iemand klagen over de camera's die erop zitten.
Je mag met een (Mini) drone gewoon over huizen en tuinen vliegen. Het is alleen niet wenselijk dat je bijv. bij het slaapkamerraam van je buurmeisje stiekem naar binnen gaat filmen.
Het probleem bij het vliegen boven de tuin van een ander is dus sowieso gelegen in het probleem van het schenden van iemands privacy. Als ik een cliënt zou bijstaan hierover zou ik nooit refereren naar het schenden van een eventueel eigendomsrecht, maar altijd naar het schenden van iemands privacy. Overigens zou ik alles bij elkaar genomen in het geval van 6 seconden boven iemands tuin vliegen mijn cliënt vertellen dat hij toch echt even normaal moet gaan doen (in subtiele bewoordingen).
Haha, even normaal moeten doen? Omdat iemand per ongeluk 6 sec. over een tuin vliegt van iemand 😂sn0x0r schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:29:
[...]
Je vergelijking over een mobiele telefoon camera en drone gaat niet op overigens. Een mobiele telefoon laat niet constant een beeld zien van wat de camera ziet, bij een drone zie je wat de drone camera ziet, constant (of je bent headless aan het vliegen). Of je de beelden opneemt is daarbij minder relevant, want je kan het dus zien.
Het probleem bij het vliegen boven de tuin van een ander is dus sowieso gelegen in het probleem van het schenden van iemands privacy. Als ik een cliënt zou bijstaan hierover zou ik nooit refereren naar het schenden van een eventueel eigendomsrecht, maar altijd naar het schenden van iemands privacy. Overigens zou ik alles bij elkaar genomen in het geval van 6 seconden boven iemands tuin vliegen mijn cliënt vertellen dat hij toch echt even normaal moet gaan doen (in subtiele bewoordingen).
Dan heb je het waarschijnlijk momenteel erg druk met claims tegen vliegtuigen etc. Die schenden massaal de privacy, toch?sn0x0r schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:29:
[...]
Je vergelijking over een mobiele telefoon camera en drone gaat niet op overigens. Een mobiele telefoon laat niet constant een beeld zien van wat de camera ziet, bij een drone zie je wat de drone camera ziet, constant (of je bent headless aan het vliegen). Of je de beelden opneemt is daarbij minder relevant, want je kan het dus zien.
Wat te denken van satelieten in de ruimte? Die lezen makkelijk wat jij in je achtertuintje op je telefoon zit te typen.
Dashcams idem dito. Je zult maar achter je buren wegrijden uit de straat, of gewoon na een werkdag thuiskomen. Dashcam aan is dan natuurlijk not done.
Ik denk dat je gewoon een beetje (heel erg) doordraaft.
[ Voor 4% gewijzigd door M!chel op 18-09-2024 09:20 ]
Volgens mij begrijp je mij verkeerd, maar toegegeven, het zal er ook niet duidelijk staan, maar doorgaans gaat iemand die zelf iets 'verkeerd' doet geen juridsche bijstand zoeken, dus ik bedoel in dit geval de buurman die vind dat er een grens overschreden is...Ik bedoel dus dat als deze buurman mij zou opbellen met de melding dat iemand uit zijn buurt 6 seconden boven zijn tuin heeft gevlogen en dat hij daardoor in zijn rechten is aangetast 'even normaal moet doen'.Drials schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:10:
[...]
Haha, even normaal moeten doen? Omdat iemand per ongeluk 6 sec. over een tuin vliegt van iemand 😂
Ik weet niet zo goed hoe ik hier serieus op moet reageren.M!chel schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:17:
[...]
Dan heb je het waarschijnlijk momenteel erg druk met claims tegen vliegtuigen etc. Die schenden massaal de privacy, toch?
Wat te denken van satelieten in de ruimte? Die lezen makkelijk wat jij in je achtertuintje op je telefoon zit te typen.
Dashcams idem dito. Je zult maar achter je buren wegrijden uit de straat, of gewoon na een werkdag thuiskomen. Dashcam aan is dan natuurlijk not done.
Ik denk dat je gewoon een beetje (heel erg) doordraaft.

Nee, dat hoeft niet, een vliegtuig filmt wederom niet elke tuin waar hij overheen vliegt, ik volg deze vergelijking dus niet. Dat geldt ook voor de satellieten... tenzij het satellieten zijn die door overheden worden ingezet voor reconnaissance (spionage), maar ja, overheden hebben andere wet- en regelgeving omtrent privacy. Als laatste de dashcam, de dashcam is wel degelijk toegestaan, mits het doel niet misbruikt wordt, daarnaast mag je de beelden niet zondermeer publiek maken, dit alles omdat je in de openbare ruimte gewoon mag filmen... maar ook deze vergelijking gaat niet op met de casus zoals beschreven, want de ruimte waar de drone vliegt is GEEN openbare ruimte.
Gelukkig heb ik het overigens nog steeds druk genoeg dus dank voor je medeleven, anders kan er geen omzet gemaakt worden.
Niet drone eigenaren zijn vaak (onterecht) bang dat zo'n drone in hun tuin staat te filmen terwijl (in mijn geval) dat helemaal niet zo is. Ik ben veel meer geïnteresseerd in een mooie lucht/zonsondergang, natuurgebied of een algemeen plaatje van de stad.
Toch snap ik wel dat een drone boven je tuin hebben hangen, alleen om het geluid al, niet fijn is. Dus om overlast zoveel mogelijk te voorkomen ga ik gewoon op 120m hoogte vliegen als ik over andere huizen/tuinen heen moet. Geluidsoverlast is dan minimaal, de drone zien ze waarschijnlijk niet eens en je ontvangst is ook nog eens beter.
Dit is wel degelijk vergelijkbaar. Alles waar ik mijn telefoon op richt KAN ik opnemen. (en met de camera-app open laat die ook alles zien overiens). alles waar ik met de drone over vlieg KAN ik opnemen.... Of ik dat doe, daar zit de crux en het privacy-stukje.sn0x0r schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:29:
[...]
Bij een drone kan het eerder voelen ALSOF alles wordt opgenomen, want dat is het hoofddoel van de drone. Maar dat maakt het niet zo dat dit ook gebeurd. Bij een drone kan je niet eens zien welke kant ik op film, en dat maakt het ook lastiger voor mensen.
De vergelijking met helicopters en vliegtuigen is ook gewoon valide. Of een wat lager voorbeeld: Een luchtballon. Je kan met gemak in iemands tuin kijken, filmen, noem het maar op. Toch maakt niemand er een punt van. Maar bij een drone wel, omdat het hoofddoel vaak filmen is. Maar technisch gezien valt of staat het met hoe de persoon die filmt er mee om gaat.Het probleem bij het vliegen boven de tuin van een ander is dus sowieso gelegen in het probleem van het schenden van iemands privacy. Als ik een cliënt zou bijstaan hierover zou ik nooit refereren naar het schenden van een eventueel eigendomsrecht, maar altijd naar het schenden van iemands privacy. Overigens zou ik alles bij elkaar genomen in het geval van 6 seconden boven iemands tuin vliegen mijn cliënt vertellen dat hij toch echt even normaal moet gaan doen (in subtiele bewoordingen).
Zelf film ik altijd zodat ik er zo min mogelijk omstanders op staan. Delen op Socials doe ik eigenlijk nooit met andere mensen er op (tenzij het een concert is ofzo, maar hoeveel kan je dan nog van privacy spreken). Gelukkig is het in Nederland zo dat men er vanuit gaat dat je verantwoordelijk met de beelden om gaat. In andere landen hebben ze een andere aanpak, waardoor je bijvoorbeeld in zwembaden, maar ook bijvoorbeeld andere buitenactiviteiten niet eens een gopro mee mag om je eigen kinderen te filmen. Persoonlijk vind ik dat erg jammer want ook die beelden vind ik er leuk om later terug te kijken.
Als je iemand in de rechtzaal bijstaat voor dit soort zaken, dan zal een rechter ook kijken naar hoe reeël het is dat de privacy écht geschonden is. Voor 99% van de nederlanders zal naakt in de tuin zonnen sowieso een issue zijn door het weer, en het feit dat er waarschijnlijk meerdere mensen vanuit het slaapkamerraam van andere huizen je kunnen zien liggen
En als je de veilige afstanden in acht neemt bij het vliegen met een drone, is de kans dat iemand herkenbaar in beeld is sowieso klein dankzij de groothoeklens
Volgens mij probeer je te zeggen dat jij het grens overschrijdend vindt, aangezien je nooit met de "buurman" hebt gesproken. Ik denk dat men eerder zal zeggen dat jij even normaal moet doen.sn0x0r schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:45:
[...]
Volgens mij begrijp je mij verkeerd, maar toegegeven, het zal er ook niet duidelijk staan, maar doorgaans gaat iemand die zelf iets 'verkeerd' doet geen juridsche bijstand zoeken, dus ik bedoel in dit geval de buurman die vind dat er een grens overschreden is...Ik bedoel dus dat als deze buurman mij zou opbellen met de melding dat iemand uit zijn buurt 6 seconden boven zijn tuin heeft gevlogen en dat hij daardoor in zijn rechten is aangetast 'even normaal moet doen'.
[...]
Ik vind helemaal niets grens overschrijdend? Mensen komen naar mij toe omdat ze iets grens overschrijdend vinden en ik sta ze bij (of niet als ik vind dat iemand een slechte zaak voorlegt).Drials schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:54:
[...]
Volgens mij probeer je te zeggen dat jij het grens overschrijdend vindt, aangezien je nooit met de "buurman" hebt gesproken. Ik denk dat men eerder zal zeggen dat jij even normaal moet doen.
Om het helemaal duidelijk te maken:
Als de buurman uit dit verhaal naar mij toe zou komen omdat hij vindt dat hij in zijn rechten is aangetast omdat iemand 6 seconden over zijn tuin vliegt met een drone, dan zou ik hem niet bijstaan, want ik vind niet dat er sprake is van grens overschrijdend gedrag. Dus zou ik de buurman vertellen dat hij normaal moet doen. Om het NOG duidelijker te maken, ik vind dus dat @carpebios volledig zijn recht staat en niet iets verkeerd heeft gedaan.
Aah oke, nu is het wel duidelijk ja!sn0x0r schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:06:
[...]
Ik vind helemaal niets grens overschrijdend? Mensen komen naar mij toe omdat ze iets grens overschrijdend vinden en ik sta ze bij (of niet als ik vind dat iemand een slechte zaak voorlegt).
Om het helemaal duidelijk te maken:
Als de buurman uit dit verhaal naar mij toe zou komen omdat hij vindt dat hij in zijn rechten is aangetast omdat iemand 6 seconden over zijn tuin vliegt met een drone, dan zou ik hem niet bijstaan, want ik vind niet dat er sprake is van grens overschrijdend gedrag. Dus zou ik de buurman vertellen dat hij normaal moet doen. Om het NOG duidelijker te maken, ik vind dus dat @carpebios volledig zijn recht staat en niet iets verkeerd heeft gedaan.
De Zaanse Schans en de "Zaan" ernaast is volgens de GoDrone-kaart "fair game" - ik zie wel dat er een natura 2000 gebied rechts ervan ligt wat verboden terrein is. Echter op de website van de Zaanse Schans staat dat vliegen daar niet is toegestaan. GoDrone wordt aanbevolen door Rijkswaterstaat als de officiële kaart, maar dat de website van de Zaanse Schans wat anders zegt is verwarrend.
Kan ik er vanuit gaan dat Go Drone de juiste gegevens heeft?
Daarnaast: Heeft iemand nog tips voor leuke vlieglocaties in Noord-Holland waar vliegen geen probleem is?
:strip_exif()/f/image/KlapYzaUNhQ37UDji7jpL0JK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door lithiumangel op 18-09-2024 14:55 ]
Ze hebben niks te zeggen over het luchtruim, maar kunnen m.i. wel zeggen dat jij niet vanaf hun grond mag opstijgen, of je de toegang weigeren met een drone.
Maar als je dus vanaf publiek terrein opstijgt, en er dan overheen vliegt, daar hebben ze dus niks over te zeggen.
Natuurmonumenten (ook een particuliere instantie) zegt overigens hetzelfde over hun terreinen.
Gevolgen van "overtreding" moet je ook zoeken in verwijderd worden van het terrein. Niet in inbeslagname, boetes, etc.
[ Voor 37% gewijzigd door defusion op 18-09-2024 16:11 ]
Het is daar natuurlijk supertoeristisch en er wonen gewoon mensen. Dus ik snap dat ze er liever geen drones hebben vliegen,want als iedere toerist gaat vliegen wordt je gek.lithiumangel schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:51:
Het lijkt erop dat veel mensen in dit topic goed op de hoogte zijn van de dronevliegregels. Ik heb de GoDrone-kaart bestudeerd om plekken te vinden waar ik ongestoord kan vliegen in Noord-Holland met de DJI Neo die ik recentelijk gekocht heb.
De Zaanse Schans en de "Zaan" ernaast is volgens de GoDrone-kaart "fair game" - ik zie wel dat er een natura 2000 gebied rechts ervan ligt wat verboden terrein is. Echter op de website van de Zaanse Schans staat dat vliegen daar niet is toegestaan. GoDrone wordt aanbevolen door Rijkswaterstaat als de officiële kaart, maar dat de website van de Zaanse Schans wat anders zegt is verwarrend.
Daarnaast: Heeft iemand nog tips voor leuke vlieglocaties in Noord-Holland waar vliegen geen probleem is?
[Afbeelding]
vice versa en weer terug
Je bedoelt dit?lithiumangel schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:51:
Het lijkt erop dat veel mensen in dit topic goed op de hoogte zijn van de dronevliegregels. Ik heb de GoDrone-kaart bestudeerd om plekken te vinden waar ik ongestoord kan vliegen in Noord-Holland met de DJI Neo die ik recentelijk gekocht heb.
[Afbeelding]
"Drones zijn niet toegestaan op de Zaanse Schans en in de Kalverpolder i.v.m. overlast voor bewoners, ondernemers, bezoekers en dieren. Het vliegen van drones op de Zaanse Schans is niet toegestaan voor commerciële doeleinden of privé doeleinden. Bezoekers kunnen in uitzonderingsgevallen toestemming vragen aan Stichting de Zaanse Schans (communicatie@dezaanseschans.nl) en alleen als de operator in bezit is van een ROC (RPAS Operator Certificaat) waarna de wettelijke regels in acht worden genomen."
Vraag is of overlast een valide punt is. Dat kan elke gemeente dan wel gaan roepen. Is het überhaupt wel aangepast aan de nieuwe wetgeving? Omdat ze verlangen dat je ROC hebt.
Ik zie in GoDrone geen issues eigenlijk (op Natura2000 na dan, en heul veul molens). Lijkt er beetje op dat ze hun eigen regels hanteren.
Bel ze eens of mail. Is wel een interessante dit.
Mijns inziens mag je gewoon vliegen, maar zoals altijd met verstand. Ik zou zelf bijvoorbeeld opstijgen in Zaandijk en dan met een grote boog vliegen. Erboven heeft vaak toch geen nut.
Kortom eigenlijk 2 vragen in 1
youtube.com/@hisrep
Zoek maar eens op "Het Paard van Marken + drone", dan kom je hoogstwaarschijnlijk een aantal artikelen tegen van een bewoner die drones te lijf ging met een luchtbuks na tig incidenten met drones die voor de ramen van het Paard (een vuurtoren waar mensen in wonen) vlogen.Cheesy schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:41:
Ik snap dat ze daar inmiddels een scheithekel aan drones hebben, dus enigszins begrijp ik ook nog wel dat ze hier eigen regels voor opstellen. Als je daar 50% mee afvangt is het al winst.
Mijns inziens mag je gewoon vliegen, maar zoals altijd met verstand. Ik zou zelf bijvoorbeeld opstijgen in Zaandijk en dan met een grote boog vliegen. Erboven heeft vaak toch geen nut.
dat het irritant is, maakt het nog niet dat het wettelijk niet mag.Brumax schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:25:
[...]
Het is daar natuurlijk supertoeristisch en er wonen gewoon mensen. Dus ik snap dat ze er liever geen drones hebben vliegen,want als iedere toerist gaat vliegen wordt je gek.
de luchtruim hoort niet bij de grond eronder inderdaad. dus zolang je daar niet op stijgt en het een fly-zone is, kunnen ze ervan vinden wat ze willen.DeNachtwacht schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:25:
Ik vind het inderdaad wel een interessante casus, in diverse landen maar ook Nederland al eens tegengekomen. Kasteel Keukenhof wil niet dat je over hun land vliegt. Maar de vraag is idd of ze dat zomaar over het luchtruim mogen zeggen? @sn0x0r zo te lezen ben je goed juridisch onderlegd, heb jij hier meer beeld van? Hoewel ik als leek inderdaad ook wel twijfels heb bij jouw post hierboven dat camera’s automatisch als privacyschending wordt gezien. Nogmaals, als leek dus ik laat me graag bijscholen. Alles wat ik uit de dronecertificaatcursus weet is dat je met C0 gewoon over huizen mag vliegen, lijkt me niet dat dat principe vrij snel de prullenbak in gaat bij een rechter? Anders had het wel (net als in bijv. Frankrijk) gewoon per definitie verboden geweest om boven huizen te vliegen.
Kortom eigenlijk 2 vragen in 1
je mag met c0 zelfs over mensen en huizen heen vliegen. alleen niet over menigte.
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.
Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2