Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:52
Zie ook https://www.dronewatch.nl...es-stap-dichterbij-in-vs/

Er staat ook dat ze zichzelf dan in de voet schieten: én geen vervangende eigen drones op korte tot middellange termijn die kunnen wat de DJI`s kunnen qua mogelijkheden, hardware, software en randapparatuur, én het een kostenpost van 116 miljard zou kunnen opleveren.

Goed bezig.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Joop_Klepzeiker schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:32:
Check USA gaat DJI drones verbieden?.
Wie weet gaat de EU dit vervolgens ook doen.
Zijn we mooi klaar mee.
Ik ben pas terug van vakantie en heb afgelopen dagen mijn Mini 4 Pro en Mavic 3 Pro verkocht.

Zo te zien goede timing, maar zeer benieuwd waar dit naar toe gaat. Hoopte volgend jaar op 2 opvolgers van deze drones maar als het zo doorgaat vrees ik voor het ergste.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 14:48
Teijgetje schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 01:23:

Er staat ook dat ze zichzelf dan in de voet schieten: én geen vervangende eigen drones op korte tot middellange termijn die kunnen wat de DJI`s kunnen qua mogelijkheden, hardware, software en randapparatuur, én het een kostenpost van 116 miljard zou kunnen opleveren.

Goed bezig.
Maar wel een goede impuls voor andere bedrijven om soortgelijke drones te ontwikkelen, eventueel van eigen bodem.

Voor de VS niet enkel nadelen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zal allemaal niet zo'n vaart lopen.
Huawei telefoons zijn ook verbannen in de US maar kun je hier ook nog gewoon kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:35

_Eend_

🌻🇺🇦

Waah schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:20:
[...]

Maar wel een goede impuls voor andere bedrijven om soortgelijke drones te ontwikkelen, eventueel van eigen bodem.

Voor de VS niet enkel nadelen dus.
Anzu Robotics heeft een deal gesloten met DJI, zij mogen DJI drones verkopen die zijn voorzien van hun eigen firmware.

https://www.anzurobotics.com/
https://thehill.com/polic...a-step-ahead-of-congress/

Uit hun FAQ ( https://www.anzurobotics.com/faq/ ):
WHERE ARE ANZU ROBOTICS PRODUCTS MANUFACTURED?

Nearly all of the components and final assembly of our drones is done in Malaysia. The completed drone hardware is sent to Anzu Robotics in the United States and firmware is then installed and quality control measures are conducted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 14:37

qless

...vraag maar...

Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:41:
Het zal allemaal niet zo'n vaart lopen.
Huawei telefoons zijn ook verbannen in de US maar kun je hier ook nog gewoon kopen.
Ja, maar wel zonder google services, waardoor voor de meeste mensen je er niks meer mee kan. (Voor sommige wel een pluspunt), en geen nieuwe cpu's meer dan wat ze zelf kunnen maken.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servival7
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-07 14:26
Teijgetje schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 01:23:

Goed bezig.
"Ondanks talrijke ontkenningen van DJI dat het bedrijf zich bezighoudt met het verzamelen van gebruikersdata, externe security audits, en maatregelen om dergelijke beschuldigingen te weerleggen, zoals de introductie van Local Data Mode en Government Editions van zakelijke drones"

Ik denk/hoop dat de EU beleidsbepalers een stuk gevoeliger zijn voor dit soort oplossingen van DJI dan de Amerikaanse. Las op reddit al verhalen van bedrijven die straks toot wel $100.000 aan apparatuur aan de grond hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agaam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 23:29

agaam

dit is mijn huisdier

Even een vraag.

Heeft er iemand ervaring bij Dronekopenonline.nl,
Ik zie namelijk een mooie aanbieding van DJI Mini 3 wordt geleverd inclusief de DJI RC Remote Controller voor 499

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

agaam schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:43:
Even een vraag.

Heeft er iemand ervaring bij Dronekopenonline.nl,
Ik zie namelijk een mooie aanbieding van DJI Mini 3 wordt geleverd inclusief de DJI RC Remote Controller voor 499
Duur, voor dat geld heb je al bijna een Mini 3 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Vandaag dacht ik even mijn batterijen te checken...............het vliegweer komt er aan (toch? :+ Ooit. >:) )

Alle vier helemaal leeg, als in geen lichtje meer in de oplader. (Alles vol opgeslagen eind februari)
Nu dacht ik dat de oplader de volle batterij tot 70% ontlaadde bij langduriger opslag, ter bescherming van de batterij.
Maar in beide opladers waren de batterijen gewoon helemaal leeg. :(
Ik had begrepen dat in de drone de batterij niet geconditioneerd werd, vandaar alles in de laders.

Gelukkig laden ze wel allemaal weer op maar goed lijkt het me niet?
Voortaan toch maar uit de laders (en drone) halen............?

Iemand daar ook last van?

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 15-07-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik haal de batterijen altijd uit de lader, ik heb mijn Mini 2 een hele tijd niet gebruikt, 9 maanden ofzo, en nog waren ze maar op +/- 30%.

Dus ja, ik zou ze niet in de oplader laten zitten :p

Edit: Je kunt de batterijen wel in de lader doen om ze te gebruiken als powerbank. Sinds die tijd dat ik niet heb gevlogen die ik dat met enige regelmaat, gewoon even een telefoon oid opladen met de "powerbank". Dan gebruik je ze iig nog af en toe.

[ Voor 39% gewijzigd door _Eend_ op 15-07-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@_Eend_
Ze ontladen vanzelf, dat is ingebouwd.
Van 100% na 1 dag naar 96% en na 5 dagen 72%, ook in de lader of drone sinds de update in 2021.
Ik had verwacht dat ze daar dan op zouden blijven bij geen gebruik.
Niet dat ze leeg gaan.

Hopelijk zit er wel een ondergrens aan het ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@Teijgetje weet ik :) rond de tijd dat ik mijn Mini 2 kocht zat er een probleem in de accu firmware die ervoor zorgde dat de accu's bleven ontladen als ze in de Mini 2 of de lader zaten. Vrij snel daarna kwam er een firmware update ervoor die het probleem oploste, maar sinds die tijd haal ik de accu's altijd eruit.

DJI raad zelf aan om elke 3 maanden de batterijen te checken:
Hi, Shawn. Thank you for reaching out. The auto-discharging function has been applied with the Mini 3 Pro battery to prevent swelling. The battery automatically goes down to approximately 96% if it is not been used for one day, from 100% to 96%. For long-term storage of batteries please check the information below:
During storage, the battery will deplete at an extremely low speed as is normal for lithium batteries. When the battery level is extremely low, batteries may over-discharge. To maintain battery activity and extend battery use life, it is recommended to discharge the battery to 40% - 65% when it will not be used for 10 days or longer and store it in a dry and cool place (22°C - 28 °C). Check the battery level every three months and then let the battery completely discharge and then recharge it. Pay attention to battery maintenance during daily use.

bron: https://forum.dji.com/thread-292798-1-1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
_Eend_ schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:57:
@Teijgetje weet ik :) rond de tijd dat ik mijn Mini 2 kocht zat er een probleem in de accu firmware die ervoor zorgde dat de accu's bleven ontladen als ze in de Mini 2 of de lader zaten. Vrij snel daarna kwam er een firmware update ervoor die het probleem oploste, maar sinds die tijd haal ik de accu's altijd eruit.

[...]
Het probleem was juist andersom, dat ze niet automatisch ontlaadden door een lekstroom dat auto-discharge verhinderde, en daardoor vol bleven, en daardoor opzwollen en gas produceerden, en dus defect raakten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-09 14:58

Arfman

Drome!

Hoi, verse Mini 2 SE eigenaar hier. Afgelopen weken een aantal keer met de drone gevlogen en dat bevalt perfect.

Het enige wat een beetje tegenvalt is de range van de controller/dronecombo. Er wordt geadverteerd met 6 kilometer bereik (wat natuurlijk erg positief wordt ingeschat, dat begrijp ik) maar in de praktijk krijg ik soms al bij 200 meter connectieproblemen, ook in open veld. Doe ik iets fout of is dit nu eenmaal de beperking van het systeem? Dan zit er wel veel verschil in de geadverteerde specs, maar goed.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:59
Arfman schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:55:
Hoi, verse Mini 2 SE eigenaar hier. Afgelopen weken een aantal keer met de drone gevlogen en dat bevalt perfect.

Het enige wat een beetje tegenvalt is de range van de controller/dronecombo. Er wordt geadverteerd met 6 kilometer bereik (wat natuurlijk erg positief wordt ingeschat, dat begrijp ik) maar in de praktijk krijg ik soms al bij 200 meter connectieproblemen, ook in open veld. Doe ik iets fout of is dit nu eenmaal de beperking van het systeem? Dan zit er wel veel verschil in de geadverteerde specs, maar goed.
Google eens op het woordje (afkorting) "VLOS" en klik daarna eens op gratis cursus
Best leuk om even te doen, VLOS wordt beschreven in hoofdstuk 1.8
Het officiële examen is overigens retesimpel, het bewijsje kan je mooi naast je zwemdiploma hangen.

Formeel is 200m met een Mini eigenlijk al veel te ver, maar ik zal niet ontkennen dat ik ook wel eens verder gevlogen heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Die 6 kilometer bereik haal je in de praktijk nooit, en in Nederland mag dat ook niet. Je moet de drone altijd binnen zichtafstand vliegen, en je hebt wel hele goede ogen als je de Mini 2 op 6 km afstand nog kunt zien ;)

Ik heb overigens hetzelfde probleem met mijn Mini 2, ik vermoed dat dit aan een firmware update ligt, maar zeker weten doe ik het niet. Ik vlieg er niet zoveel mee, en als ik vlieg dan vlieg ik niet heel ver, even het ding de lucht in voor wat 360 graden foto's op 75-100 meter hoogte en dat is het wel. En omdat er veel tijd zit tussen vluchten kijk ik voor een vlucht of er een update is. Na een update (ik weet alleen niet meer welke, 1-2 updates geleden?) heb ik problemen met het bereik, maar dat kan natuurlijk toeval zijn. Dan ben ik na 100 m. en soms zelfs nog eerder de RC link kwijt. Vaak heb ik dan nog wel video, al hapert die verbinding soms ook wel.

Dat heb ik op plekken waar ik eerder wel gewoon een paar honderd meter kon vliegen, en op plekken waarvan ik vrij zeker weet dat er geen zendmasten oid. in de buurt zijn. Om een beetje een beeld te krijgen van zendmasten en straalverbindingen in je omgeving gebruik ik altijd https://antennekaart.nl al meen ik mij te herinneren dat op die kaart ook C2000 masten stonden, en die zie ik nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:14

Sandyman538

SandstorM [148839]

Mijn DJI mini 2 wil niet meer verbinden voor de quick transfer van bestanden icm een Google Pixel 7 pro. Tamelijk vervelend omdat dit juist zo handig was om snel de bestanden naar de telefoon te krijgen. Op internet lees ik wel meer mensen met dit probleem maar niet echt een oplossing. Iemand hier misschien die een idee heeft? (Verbinden om met de drone te vliegen gaat overigens prima)

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Blurk62 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:21:
[...]

Google eens op het woordje (afkorting) "VLOS" en klik daarna eens op gratis cursus
Best leuk om even te doen, VLOS wordt beschreven in hoofdstuk 1.8
Het officiële examen is overigens retesimpel, het bewijsje kan je mooi naast je zwemdiploma hangen.

Formeel is 200m met een Mini eigenlijk al veel te ver, maar ik zal niet ontkennen dat ik ook wel eens verder gevlogen heb ;)
Ik ken de wetgeving, dat had ik ook moeten vermelden. Maar zoals je zelf al zegt, vrijwel iedereen vliegt wel eens verder dan VLOS.

Is ~200 meter range dan gewoon normaal? Of doe ik iets fout, of kan ik iets anders instellen?

Disclaimer: ik vlieg in/op een weiland met in de wijde omtrek geen mensen of dieren, het is een ideaal oefenplekje, ik ben me uiteraard bewust van VLOS en andere wetgeving. Ik zou gewoon graag een antwoord op mijn vraag willen hebben :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:59
Arfman schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:51:
[...]

Ik ken de wetgeving, dat had ik ook moeten vermelden. Maar zoals je zelf al zegt, vrijwel iedereen vliegt wel eens verder dan VLOS.

Is ~200 meter range dan gewoon normaal? Of doe ik iets fout, of kan ik iets anders instellen?

Disclaimer: ik vlieg in/op een weiland met in de wijde omtrek geen mensen of dieren, het is een ideaal oefenplekje, ik ben me uiteraard bewust van VLOS en andere wetgeving. Ik zou gewoon graag een antwoord op mijn vraag willen hebben :)
Ah, sorry, verse eigenaar zei je. De Mini 2 SE heeft een wat minder transmissie systeem in vergelijking met de nieuwere (duurdere) mini's maar ik zou verwachten dat je toch minstens dubbel zo ver zou moeten kunnen komen (hoewel, op reddit lees ik dat iemand het heeft over 1500ft). Misschien kom je in het open veld toch aardig wat stoor-signalen tegen. In ons land staan natuurlijk op de gekste plekken zendmasten. Maakt het uit op welke hoogte je vliegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Blurk62 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:53:
In ons land staan natuurlijk op de gekste plekken zendmasten. Maakt het uit op welke hoogte je vliegt?
Dat lijkt niet veel uit te maken. In de buurt (ik denk hemelsbreed 300 meter verderop) staat wel een zendmast. Die kan natuurlijk ook storing geven, of niet? Ik kan ook een halve kilometer de andere kant op gaan testen, dat is echt alleen bos en weiland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Arfman schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:10:
[...]

Dat lijkt niet veel uit te maken. In de buurt (ik denk hemelsbreed 300 meter verderop) staat wel een zendmast. Die kan natuurlijk ook storing geven, of niet? Ik kan ook een halve kilometer de andere kant op gaan testen, dat is echt alleen bos en weiland.
Die zendmast kan nog wel uitmaken, mijn eerste vlucht met mijn Mini 2 deed ik vlakbij een C2000 zendmast. Ging ik op de hoogte vliegen waar de zenders zaten dan verloor ik de verbinding, zowel RC als video. Vloog ik hoger of lager dan herstelde de verbinding.

Top tip: Voordat je boven bomen gaat vliegen check ook even je return to home hoogte. Mijn Mini 2 heeft nog wat groene plekken na een aanvaring met een boom die iets hoger was dan de standaard ingestelde 25 meter :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
Wij merken op dat bij de mini 4 pro de batterijen in de lader, erg laag staan... na een weekje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
skank schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:07:
Wij merken op dat bij de mini 4 pro de batterijen in de lader, erg laag staan... na een weekje
wat is erg laag?
In de oudere laders ontladen de batterijen zich tot ~50% dacht ik. Ivm levensduur en veiligheid van het type accu dat wordt gebruikt.

Dus wat is laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Waah schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:21:
[...]

wat is erg laag?
In de oudere laders ontladen de batterijen zich tot ~50% dacht ik. Ivm levensduur en veiligheid van het type accu dat wordt gebruikt.

Dus wat is laag?
Ik dacht onder de 50.. eerder tegen de 30 , ik ga hierop moeten letten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-09 15:43
Iemand hier met ervaringen mbt het vervoer van een drone in een fietstas?
Ik ga morgen een rondje fietsen en wil de drone in deze koffer in de fietstas meenemen maar zit me af te vragen of dit niet teveel trilt en zodoende slecht is voor de Mini 4.

Of beter maar in een rugzak meenemen op de fiets?

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:00
Joop_Klepzeiker schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:46:
Ik ga morgen een rondje fietsen en wil de drone in deze koffer in de fietstas meenemen maar zit me af te vragen of dit niet teveel trilt en zodoende slecht is voor de Mini 4.

Ik zou me daar niet direct zorgen overmaken; zolang de drone uitstaat en zonder accu wordt vervoerd en zeker met zo’n case kan er niet veel mis gaan door trillingen. Er staat immers geen spanning op en daarmee ook geen (ge-ijkte) componenten die er last van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:00

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hey, even een startersvraag hier. Ik wil graag een drone gaan aanschaffen die goed 4K HDR kan filmen op 30 FPS. Ik ben er nog helemaal nieuw mee en hoewel ik denk dat het me gaat bevallen, is het natuurlijk ook een investering. Ik heb aardig rondgekeken en kom dan uit bij de DJI Mini 3.

Het basispakket is voor €379 erg mooi te koop, maar ik vrees dat de batterij toch wel heel snel leeg is. De fly more combo is echter met €649 wel meteen de dubbele prijs. De vraag is dan dus, ga ik voor het basismodel + tas + extra batterij voor rond de €479 totaal? Of is die exta batterij en remote met scherm toch wel iets waar je heel snel spijt van hebt als je het niet gekocht hebt?

Ben dus benieuwd wat jullie in mijn geval zouden doen. Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 23-07-2024 23:55 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
DeNachtwacht schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 23:55:
Hey, even een startersvraag hier. Ik wil graag een drone gaan aanschaffen die goed 4K HDR kan filmen op 30 FPS. Ik ben er nog helemaal nieuw mee en hoewel ik denk dat het me gaat bevallen, is het natuurlijk ook een investering. Ik heb aardig rondgekeken en kom dan uit bij de DJI Mini 3.

Het basispakket is voor €379 erg mooi te koop, maar ik vrees dat de batterij toch wel heel snel leeg is. De fly more combo is echter met €649 wel meteen de dubbele prijs. De vraag is dan dus, ga ik voor het basismodel + tas + extra batterij voor rond de €479 totaal? Of is die exta batterij en remote met scherm toch wel iets waar je heel snel spijt van hebt als je het niet gekocht hebt?

Is het een mogelijkheid voor je om ergens een drone te lenen om het te proberen? Ik kon via iemand paar dagen een drone lenen om mee uit te proberen, het beviel en heb daarna tweede hands een drone aangeschaft.

Drukt de eerste investering, doet minder pijn als het niet goed gaat en je kunt de boel door verkopen als je toch afziet van je nieuwe hobby!

Als je het budget er voor hebt kijk wel naar een FlyMore combo, zelf ben ik ook opzoek naar de RC met scherm. Als voldoet de normale nog prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dank voor snelle antwoord. Ik heb mogelijkheid van lenen niet, en denk dat het sowieso genoeg gaat bevallen om er een tijdje zoet mee te zijn. Ik wil wel echt goede 4K HDR kunnen schieten dus dan vallen tweedehandsjes ook snel af. Zaken als de remote met scherm en accessoires lonken wel, maar ik merk dat je toch snel fors meer betaalt terwijl de kwaliteit van je camerabeelden er niet van omhoog gaan ;).

De Mini 4 pro is schitterend, maar voor mij nog echt te duur. Aangezien er best vaak nieuwe modellen uitkomen, doe ik het zoals ik het doe met TV's: voor een zacht prijsje een wat ouder model, het verschil met het nieuwste model in je zak houden en die voor die prijs over een jaar of 2 kopen ;)

Heb zojuist dus de knoop doorgehakt (anders kan hij niet mee op vakantie :9 ) en gegaan voor de Mini 3 basisset voor €379. Wel jammer dat die een maandje voor €329 te koop was, maar verder wel een mooie instap deal. Ben benieuwd als hij morgen voor de deur staat :)

[ Voor 32% gewijzigd door DeNachtwacht op 24-07-2024 12:40 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:39

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Heb ook deze case en die kan wel wat hebben. Als je de drone erin hebt met de propeller guard dan kan er weinig mis gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 12:03

Ik heb voor m'n mini2 een hardcase zoals deze:
Lekufee hardcase
De mijne is inmiddels wat gehavend, hij heeft klem gezeten onder een rijdende auto (vraag me niet hoe en waarom :X )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njiwedu0b
DeNachtwacht schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:06:
Dank voor snelle antwoord. Ik heb mogelijkheid van lenen niet, en denk dat het sowieso genoeg gaat bevallen om er een tijdje zoet mee te zijn. Ik wil wel echt goede 4K HDR kunnen schieten dus dan vallen tweedehandsjes ook snel af. Zaken als de remote met scherm en accessoires lonken wel, maar ik merk dat je toch snel fors meer betaalt terwijl de kwaliteit van je camerabeelden er niet van omhoog gaan ;).

De Mini 4 pro is schitterend, maar voor mij nog echt te duur. Aangezien er best vaak nieuwe modellen uitkomen, doe ik het zoals ik het doe met TV's: voor een zacht prijsje een wat ouder model, het verschil met het nieuwste model in je zak houden en die voor die prijs over een jaar of 2 kopen ;)

Heb zojuist dus de knoop doorgehakt (anders kan hij niet mee op vakantie :9 ) en gegaan voor de Mini 3 basisset voor €379. Wel jammer dat die een maandje voor €329 te koop was, maar verder wel een mooie instap deal. Ben benieuwd als hij morgen voor de deur staat :)
Mini 4 staat ook bij mij op de lijst als eerst volgende upgrade, maar als ik het zo lees heb je geen miskoop gedaan met de basisset Mini 3, iniedergeval voldoende ruimte om te leren en langzaam meer geld te inversteren naarmate de behoefte en WAF. ;-)
Analamoebe schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:57:
[...]

Ik heb voor m'n mini2 een hardcase zoals deze:
Lekufee hardcase
De mijne is inmiddels wat gehavend, hij heeft klem gezeten onder een rijdende auto (vraag me niet hoe en waarom :X )
Je maakt ons nu wel nieuwsgierig.. vloog je in FPV modus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 18:53

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Analamoebe schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:57:
[...]
Hoe en waarom? :D

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Nog een ander beginnersvraagje (sorry als ik het kan vinden ergens) maar voor de vakantie merk ik dat dronekaarten voor heel europa, er nog niet zijn, dit lijkt een mooi overzicht te zijn: https://www.fdr1.be/dronekaarten-voor-europa/

Maar: hoe weet ik nu wat wel en niet mag, rood en niks snap ik op de Nederlandse kaart wel, maar wat betekent oranje? En blauw? Die laatste rond Schiphol is wel in te vullen natuurlijk maar wat is dan het verschil met rood?

Kortom ik kan geen legenda vinden. En daarbij: zijn die kleurcodes door heel Europa hetzelfde?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 18:53

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

DeNachtwacht schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:40:
Nog een ander beginnersvraagje (sorry als ik het kan vinden ergens) maar voor de vakantie merk ik dat dronekaarten voor heel europa, er nog niet zijn, dit lijkt een mooi overzicht te zijn: https://www.fdr1.be/dronekaarten-voor-europa/

Maar: hoe weet ik nu wat wel en niet mag, rood en niks snap ik op de Nederlandse kaart wel, maar wat betekent oranje? En blauw? Die laatste rond Schiphol is wel in te vullen natuurlijk maar wat is dan het verschil met rood?

Kortom ik kan geen legenda vinden. En daarbij: zijn die kleurcodes door heel Europa hetzelfde?
Klik maar eens op die gebieden op de Nederlandse kaart, dan krijg je uitleg. :)

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dank voor de hulp hier tot zover, inmiddels in 1 dag alle vragen beantwoord en opties langsgelopen. Drone geregistreerd bij RDW, aanschaf gedaan, morgen aan de slag :9

Even een gekke vraag misschien, maar ik kon dit topic eerst niet vinden door de titel. Iets als "[DJI] Mini drones Ervaringen en discussie" dekt misschien beter de lading?

Daarnaast is een overzicht met veelgestelde vragen misschien prettig in de openingspost, denk aan RDW regels die hier steeds meer opnieuw gevraagd worden?

Ik wil best helpen als dat nodig is.

[ Voor 70% gewijzigd door DeNachtwacht op 24-07-2024 19:08 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

SnoeiKoei schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:49:
[...]

Klik maar eens op die gebieden op de Nederlandse kaart, dan krijg je uitleg. :)
Oranje gebieden moet je sowieso altijd wel even aanklikken, die geven aan dat er iets in dat gebied kan gebeuren. Ik woon middenin zo'n oranje gebied, en dat is een gebied waar je mogelijk parachutisten kunt tegenkomen. Een ander oranje gebied bij mij in de buurt is voor een gebied waar je Paragliders kunt tegenkomen. Altijd handig om even te weten waar je precies op moet letten. :)

In het geval van die paragliders is het vrij makkelijk, je hoeft alleen maar even op de site van de paraglidervereniging te kijken om te zien wanneer ze vliegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 12:03
Op de een of andere manier is de case met drone op de oprit terecht gekomen en heb ik de auto moeten verzetten. Case dus een paar meter klem onder de auto _O-

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:16

vanDaal

-ismeereentje

Hier nog een mooi verhaal uit IJsland, waar ik nu ben met mijn Mini 4 Pro. Ik wilde een stukje vliegen en onze auto volgen die door het landschap reed. Dus vanaf de passagiersstoel de drone bestuurd. Na een meter of 800 auto stilgezet en uitgestapt om verder te vliegen; de omstandigheden waren schitterend. Echter, op een gegeven moment verloor de drone de verbinding (1e keer dat dat gebeurde). Na 30 seconden gaf ie aan dat ie terug zou keren naar het home point. Ai... dat was dus waar ik we wegreden met de auto. En laat ik hem net vanaf de weg hebben laten opstijgen |:( . Dus ik in volle sprint 800 meter terugrennen naar het home point, in de hoop dat er ondertussen geen auto aan zou komen. Maar die zag ik wel aankomen in de verte, en mijn drone was nog niet in zicht :o. Dus ik al rennend seinen naar de auto om te stoppen. Die reageerde en stopte uiteindelijk een meter of 10 voor mijn drone *O*

Eind goed, al goed. En wat geleerd:
- nooit je drone vanaf een weg laten opstijgen, ook al is het rustig
- pas je home point onderweg aan als je in beweging bent

-edit-
Daar hoort natuurlijk een plaatje bij :)
Hier stegen we op en ik stapte ongeveer uit waar het water eindigt.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53878980337_391ed3d61d_h.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door vanDaal op 25-07-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
Goeie ervaring om een keer mee te maken inderdaad, bedankt voor het delen!

Hoe is de video geworden? Echt een mooi gebied waar je bent, leuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

njiwedu0b schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:54:
Goeie ervaring om een keer mee te maken inderdaad, bedankt voor het delen!

Hoe is de video geworden? Echt een mooi gebied waar je bent, leuk!
Die video gaat nog mooier zijn ;) , maar aangezien ik in "D-Log M" film (soort RAW formaat voor film) is ie nog vrij flets. En nabewerking kan pas als ik weer thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanDaal schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:20:
op een gegeven moment verloor de drone de verbinding (1e keer dat dat gebeurde). Na 30 seconden gaf ie aan dat ie terug zou keren naar het home point. Ai... dat was dus waar ik we wegreden met de auto. En laat ik hem net vanaf de weg hebben laten opstijgen |:( . Dus ik in volle sprint 800 meter terugrennen naar het home point, in de hoop dat er ondertussen geen auto aan zou komen.
Kun je met de Mini 4 Pro niet RTH cancelen zodra je weer signaal hebt? Hangt de drone stil in de lucht, update je de homepoint en vlieg je manual of automatisch terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:32

ManiacsHouse

Scheisse!

Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:29:
[...]

Kun je met de Mini 4 Pro niet RTH cancelen zodra je weer signaal hebt? Hangt de drone stil in de lucht, update je de homepoint en vlieg je manual of automatisch terug.
Zat ik me ook af te vragen. Tenzij de controle over de drone helemaal weg was en niet terug kwam. Maar dat is dan ook wel een dingetje om na te kijken. En 800 meter in zo'n landschap zou wat betreft signaal geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

ManiacsHouse schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:46:
[...]

Zat ik me ook af te vragen. Tenzij de controle over de drone helemaal weg was en niet terug kwam. Maar dat is dan ook wel een dingetje om na te kijken. En 800 meter in zo'n landschap zou wat betreft signaal geen probleem moeten zijn.
De auto zal denk ik wel het probleem zijn geweest.

@vanDaal Nog een tip: Stijg niet op vanaf een (varende) boot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• consono_md110
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:02
vanDaal schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:20:
Hier nog een mooi verhaal uit IJsland, waar ik nu ben met mijn Mini 4 Pro. Ik wilde een stukje vliegen en onze auto volgen die door het landschap reed. Dus vanaf de passagiersstoel de drone bestuurd. Na een meter of 800 auto stilgezet en uitgestapt om verder te vliegen; de omstandigheden waren schitterend. Echter, op een gegeven moment verloor de drone de verbinding (1e keer dat dat gebeurde). Na 30 seconden gaf ie aan dat ie terug zou keren naar het home point. Ai... dat was dus waar ik we wegreden met de auto. En laat ik hem net vanaf de weg hebben laten opstijgen |:( . Dus ik in volle sprint 800 meter terugrennen naar het home point, in de hoop dat er ondertussen geen auto aan zou komen. Maar die zag ik wel aankomen in de verte, en mijn drone was nog niet in zicht :o. Dus ik al rennend seinen naar de auto om te stoppen. Die reageerde en stopte uiteindelijk een meter of 10 voor mijn drone *O*

Eind goed, al goed. En wat geleerd:
- nooit je drone vanaf een weg laten opstijgen, ook al is het rustig
- pas je home point onderweg aan als je in beweging bent

-edit-
Daar hoort natuurlijk een plaatje bij :)
Hier stegen we op en ik stapte ongeveer uit waar het water eindigt.

[Afbeelding]
Erg herkenbare locatie! Vorig jaar september op exact dezelfde plek gevlogen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-m4kZFGbMRAe4WqtyX_y0w10SY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjMmWXfzRPMSynzWJ8qLU6df.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Zijn er hier mensen die toevallig suggesties en/of linkjes naar sites met tips hebben om de beelden mooier/scherper te maken? Wat ik op YouTube voorbij zie komen is toch wel erg wisselend in kwaliteit. Met name hoe scherp alles is, het lijkt dat de autofocus dan aanstaat en het met manual focus te verbeteren zou zijn geweest.

Of denk ik dan iets te veel als "op de grond filmer" en gelden hier andere regels ;)
Ik heb inmiddels een setje K&F Variable ND filters binnen, klikt binnen no time op de drone dus dat kan met manual mode ook e.e.a. aan de kwaliteit doen denk ik.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeNachtwacht schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:27:
Zijn er hier mensen die toevallig suggesties en/of linkjes naar sites met tips hebben om de beelden mooier/scherper te maken? Wat ik op YouTube voorbij zie komen is toch wel erg wisselend in kwaliteit. Met name hoe scherp alles is, het lijkt dat de autofocus dan aanstaat en het met manual focus te verbeteren zou zijn geweest.

Of denk ik dan iets te veel als "op de grond filmer" en gelden hier andere regels ;)
Ik heb inmiddels een setje K&F Variable ND filters binnen, klikt binnen no time op de drone dus dat kan met manual mode ook e.e.a. aan de kwaliteit doen denk ik.
Ik neem aan dat je wel software hebt waarmee je de dronebeelden nabewerkt?
Beetje standaard dingen zijn dan toch wel beelden kunnen verscherpen, kleuren en contrast kunnen aanpassen.
Iedereen doet dit op z'n eigen manier, en zo krijg je dus je eigen stijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

ManiacsHouse schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:46:
[...]

Nee, volgens mij was er geen mogelijkheid om de RTH uit te zetten. Maar moet ook zeggen dat ik niet lang heb gekeken toen ik mij besefte hoe ver ik terug moest :+. Ik was overigens een stuk terug en voorbij die berg (rechts op de foto) gevlogen. Dus het kan zijn dat die berg het signaal blokkeerde.

@consono_md110 : haha, ja, ik herkende hem ook van andere beelden. Jij had iets mindere omstandigheden helaas.

[ Voor 7% gewijzigd door vanDaal op 25-07-2024 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Yup, ik werk in CapCut met diverse handmatige aanpassingen maar ook LUTs. Scherper maken heb ik echter nog nooit gedaan, mij lijken dat toch dingen die je met de focus op de drone zelf moet instellen tijdens het filmen voor de beste resultaten, of moet ik me hier toch eens in verdiepen?

Andere vraag; heeft er iemand hier gebruik gemaakt van deze mogelijkheid: https://www.dronewatch.nl...-upgrade-voor-mini-4-pro/

Het is mij nou niet duidelijk of je met een Legacy drone wél zonder vliegbewijs hoger dan 120 meter mag vriegen of niet, zo ja dan is dit opzich best interessant. Niet zozeer in Nederland maar wel in bijvoorbeeld de Alpen of ander bergachtig gebied

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
DeNachtwacht schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 00:02:
Yup, ik werk in CapCut met diverse handmatige aanpassingen maar ook LUTs. Scherper maken heb ik echter nog nooit gedaan, mij lijken dat toch dingen die je met de focus op de drone zelf moet instellen tijdens het filmen voor de beste resultaten, of moet ik me hier toch eens in verdiepen?

Andere vraag; heeft er iemand hier gebruik gemaakt van deze mogelijkheid: https://www.dronewatch.nl...-upgrade-voor-mini-4-pro/

Het is mij nou niet duidelijk of je met een Legacy drone wél zonder vliegbewijs hoger dan 120 meter mag vriegen of niet, zo ja dan is dit opzich best interessant. Niet zozeer in Nederland maar wel in bijvoorbeeld de Alpen of ander bergachtig gebied
Verscherpen is nuttig voor high end camera's omdat die de verscherping niet zelf doen. Maar de dji mini verscherpt in-camera al de beelden. Dus nog meer scherpte toevoegen is vaak niet nodig. Idem met saturatie: pro cameras laten het aan de editor over en hebben vaak weinig saturatie. Maar de standaard beelden uit de camera hebben al hoge saturatie.

Met andere filmmodi kan je dit wel krijgen op de mini pro 4 dacht ik. Maar dan moet je testen. En in mijn ervaring, als je het echt goed wil doen moet je veel ervaring hebben....

Ik heb zelf de downgrade gedaan. Ga toch niet vliegen in gebied waar je eerst contact met de verkeersleiding moet hebben en een vlieg plan moet indienen. Dus nu kan ik gewoon in de oude categorie vliegen en kan ik hoger dan 120 meter.

Let op: je mag niet hoger dan 120 meter boven de grond. Echter zonder update kan je niet hoger dan 120 meter van de startlocatie. In Nederland is dat praktisch hetzelfde, maar zoals je al zei in de Alpen is dat toch anders.

Dat heeft ook met veiligheid te maken, en met behoud van je drone. Op grotere hoogte spelen vaak hele andere windstromen en effecten. Zeker in de bergen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Waah schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 00:19:
Ik heb zelf de downgrade gedaan. Ga toch niet vliegen in gebied waar je eerst contact met de verkeersleiding moet hebben en een vlieg plan moet indienen. Dus nu kan ik gewoon in de oude categorie vliegen en kan ik hoger dan 120 meter.
Dank, inderdaad in bergachtig gebied wel handig. Vrees alleen dat het voor de vakantie van Frankijk a.s. zondag niet meer gaat lukken om dit nog aan te vragen, ik ga me er nog eens rustig in verdiepen ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
DeNachtwacht schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 00:50:
[...]

Dank, inderdaad in bergachtig gebied wel handig. Vrees alleen dat het voor de vakantie van Frankijk a.s. zondag niet meer gaat lukken om dit nog aan te vragen, ik ga me er nog eens rustig in verdiepen ;)
Het is een firmware upgrade. Als je de keuze voor zondag maakt, is het daadwerkelijk "aanvragen" een kwestie van 15 minuten volgens mij. Als ik me niet vergis krijg je gewoon een update na aanvraag via je remote zoals elke firmware update.

Dus geen gedoe met ad kaartjes of handmatig flashen of whatever. Alleen eenmaal gedaan kan je officieel niet meer terug. Dus goed bedenken of je niet later toch C0/C1 wil. Maar voor mezelf zag ik geen nadelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Waah op 26-07-2024 06:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
_Eend_ schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:26:
[...]
@vanDaal Nog een tip: Stijg niet op vanaf een (varende) boot.
Kan wel alleen je bent de sjaak als je de verbinding verliest en hij gaat terug naar het home point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHRlS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:01
Chip. schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 00:18:
[...]

Kan wel alleen je bent de sjaak als je de verbinding verliest en hij gaat terug naar het home point.
Volgens mij is het ook mogelijk om via een instelling altijd terug te laten keren naar de actuele locatie van de controller. Zelf nooit geprobeerd maar wel handig voor dit soort situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]

plons! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

CHRlS schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 07:08:
[...]

Volgens mij is het ook mogelijk om via een instelling altijd terug te laten keren naar de actuele locatie van de controller. Zelf nooit geprobeerd maar wel handig voor dit soort situaties.
Klopt, ik heb die instelling wel eens gebruikt op een volkomen lege parkeerlaats, toen er een stel auto's naast mij parkeerde.

Er is vziw alleen geen instelling om de RTH locatie live bij te werken. En dat zou ook niet veel uitmaken op een boot als je de RC link kwijtraakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
[...]

Niet alleen dan......

_O- _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 00:19:
[...]

Verscherpen is nuttig voor high end camera's omdat die de verscherping niet zelf doen. Maar de dji mini verscherpt in-camera al de beelden. Dus nog meer scherpte toevoegen is vaak niet nodig. Idem met saturatie: pro cameras laten het aan de editor over en hebben vaak weinig saturatie. Maar de standaard beelden uit de camera hebben al hoge saturatie.
Dan nog heb je niet de optimale kwaliteit die je uit je beelden kunt halen. Het 'sausje' wat DJI over je beelden gooit is niet optimaal voor elke situatie.
Het is niet meer dan een aardige impressie van wat er mogelijk is, dit kun je zelf ook doen en nog wel meer en beter ook. Alleen kost dat wat meer tijd en wat ervaring. Dat laatste zul je nooit krijgen als je altijd het 'sausje' van DJI gebruikt.

Hier een voorbeeld van nabewerking met beelden uit de Mini 4 Pro:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Klopt het dat je in BelgiË 'snachts mag vliegen maar dat je verplicht een groene beacon nodig hebt?

Of mag dat ook wit zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

skank schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 16:48:
Klopt het dat je in BelgiË 'snachts mag vliegen maar dat je verplicht een groene beacon nodig hebt?

Of mag dat ook wit zijn?
De kleur van het te gebruiken stroboscopisch knipperlicht kan land per land verschillen: zo moet het in België verplicht groen zijn voor drones.
bron: https://www.fdr1.be/les-32-nachtvluchten/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 16:03:
[...]

Dan nog heb je niet de optimale kwaliteit die je uit je beelden kunt halen. Het 'sausje' wat DJI over je beelden gooit is niet optimaal voor elke situatie.
Het is niet meer dan een aardige impressie van wat er mogelijk is, dit kun je zelf ook doen en nog wel meer en beter ook. Alleen kost dat wat meer tijd en wat ervaring. Dat laatste zul je nooit krijgen als je altijd het 'sausje' van DJI gebruikt.

Hier een voorbeeld van nabewerking met beelden uit de Mini 4 Pro:

[YouTube: CINEMATIC DJI Mini 4 Pro SETTINGS + Timeline Breakdown]
Dan moet je dus inderdaad Dlog of soortgelijk filmen, ben je verplicht om elk beeld te gaan bewerken/color correction te doen en voor 90% zal het standaard dji profiel betere beelden geven dan wanneer ze zelf met de kleuren gaan spelen.

Ja het kan, maar meestal resulteert het in crushed blacks, overbelicht en overgesatureerde beelden of verkeerde kleuren. Maar dat is mijn mening :+

Als je video's editen leuk vind, leuke hobby. Als je liever met je drone beelden gaat maken zou ik geen DLOG aanraden.

Persoonlijk film ik in HLG trouwens. Dan heb je SDR en HDR in één video en ziet het er al aardig uit zonder editen. Zeker als je een HDR tv hebt. Alleen kleurcorrectie van HDR is heel uitdagend. Gelukkig is wat uit de camera komt al prima

[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 27-07-2024 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:38:
[...]

Dan moet je dus inderdaad Dlog of soortgelijk filmen, ben je verplicht om elk beeld te gaan bewerken/color correction te doen en voor 90% zal het standaard dji profiel betere beelden geven dan wanneer ze zelf met de kleuren gaan spelen.

Ja het kan, maar meestal resulteert het in crushed blacks, overbelicht en overgesatureerde beelden of verkeerde kleuren. Maar dat is mijn mening :+

Als je video's editen leuk vind, leuke hobby. Als je liever met je drone beelden gaat maken zou ik geen DLOG aanraden.

Persoonlijk film ik in HLG trouwens. Dan heb je SDR en HDR in één video en ziet het er al aardig uit zonder editen. Zeker als je een HDR tv hebt. Alleen kleurcorrectie van HDR is heel uitdagend. Gelukkig is wat uit de camera komt al prima
DLOG geeft je de meeste vrijheid in het nabewerken. Maar als je in de standaard kleurprofiel filmt valt er ook nog genoeg aan te sleutelen hoor.
En het is prima als jij tevreden bent wat DJI je standaard bied in HLG vorm. Maar niet iedereen is dat, sommigen willen er toch iets extra's uit halen. Dat kan ook, maar komt niet zo rauw uit je drone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agaam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 23:29

agaam

dit is mijn huisdier

DeNachtwacht schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 23:55:

Ik zat ook te twijfelen tussen alleen de drone met 1 accu of de fly more combo, maar de fly more combo ga je zeker geen spijt van krijgen, vooral omdat je dan ook direct 3 accu's erbij hebt, als ik je een advies mag geven bij wie je hem wil bestellen doe dan maar even een Dm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Thx net ook gevonden op mobiliteit.belgium.be

Mag ik ‘s nachts vluchten uitvoeren in de categorie Open?
In de categorie Open zijn nachtvluchten toegelaten als deze vluchtuitvoeringen aan alle voorwaarden van deze categorie voldoen.

Meer bepaald is het verplicht dat de vluchtuitvoeringen binnen zicht (VLOS) worden verricht:

u moet uw UAS dus altijd duidelijk kunnen zien, zelfs ‘s nachts;
het UAS moet ook met een groen knipperlicht worden uitgerust om de zichtbaarheid van het UAS in de lucht te garanderen;
de vliegomgeving moet zodanig zijn dat het zicht tijdens de gehele vluchtuitvoering behouden blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:44:
[...]

DLOG geeft je de meeste vrijheid in het nabewerken. Maar als je in de standaard kleurprofiel filmt valt er ook nog genoeg aan te sleutelen hoor.
En het is prima als jij tevreden bent wat DJI je standaard bied in HLG vorm. Maar niet iedereen is dat, sommigen willen er toch iets extra's uit halen. Dat kan ook, maar komt niet zo rauw uit je drone.
Klopt. Maar er valt vrij weinig aan te passen in het standaard kleurprofiel. Saturatie is al hoog en sharpening is al hoog. En de saturatie en unsharpen werkt niet hetzelfde als een onscherpere DLOG verscherpen. Artifacts door de sharpening in het standaard profiel en over saturatie is níét te fixen en dan zijn aanpassingen daarop vaak erger dan het met rust laten.

Maar natuurlijk kun je nog wat aanpassingen doen. En ook zeker aan te raden. Maar je kunt relatief weinig doen zonder het uiteindelijk slechter te maken. Das mijn waarschuwing. Doe daar mee wat je wil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:02

Beyond

Dussssss.......

DJI mini 4 pro fly more rc2
Mooie aanbieding

https://www.ibood.com/nl/...y-more-combo-rc-2/1075438

899 euro

[ Voor 4% gewijzigd door Beyond op 18-08-2024 10:05 ]

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Misschien wel een goeie inderdaad. Mijn Mini 4 is vandaag helaas hier in Cyprus weggevlogen :'( . Ik was in de buurt van de zee. Ik had nog geen goede GPS lock ("GNSS mode"). Maar liet hem vast in de lucht boven mij hangen. Niet superslim natuurlijk en doe ik principe nooit. Daarna ging ie "In flight". Echter 15 seconden daarna sprong ie "Altitude mode" en werd ie onbestuurbaar. Nog wel zichtbaar op de controller, maar vloog alle kanten op. Dat duurde 2 minuten of zo totdat ie besloot van de land de zee op te vliegen om uit zicht te verdwijnen. Al die tijd was ie onbestuurbaar.

Gelukkig wel Care refresh en zojuist aanvraag gedaan van een Flyaway. Hopen dat het goed gaat, iemand ervaring?

[ Voor 4% gewijzigd door vanDaal op 18-08-2024 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Oeh :/ dat is balen. Hopen dat DJI hier de naam van Care Refresh waar maakt. Ook fijn dat je het even deelt hier, vanaf nu ben ik voorzichtiger met het vliegen zonder GPS lock. Had er geen idee van dat dit het gevolg zou kunnen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 18-08-2024 18:04 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vanDaal schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:57:
Misschien wel een goeie inderdaad. Mijn Mini 4 is vandaag helaas hier in Cyprus weggevlogen :'( . Ik was in de buurt van de zee. Ik had nog geen goede GPS lock ("GNSS mode"). Maar liet hem vast in de lucht boven mij hangen. Niet superslim natuurlijk en doe ik principe nooit. Daarna ging ie "In flight". Echter 15 seconden daarna sprong ie "Altitude mode" en werd ie onbestuurbaar. Nog wel zichtbaar op de controller, maar vloog alle kanten op. Dat duurde 2 minuten of zo totdat ie besloot van de land de zee op te vliegen om uit zicht te verdwijnen. Al die tijd was ie onbestuurbaar.

Gelukkig wel Care refresh en zojuist aanvraag gedaan van een Flyaway. Hopen dat het goed gaat, iemand ervaring?
Niet echt handig, aangezien er in die regio ook volop GPS jamming gaande is. En zoals je kunt zien ook precies op heel Cyprus.
Met een drone vliegen zal op zich wel gaan, maar zodra je bijv. RTH doet is je drone volledig de weg kwijt.

GPS jamming
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cGO7Noa.png

Bron: https://gpsjam.org/?lat=3...508&z=2.6&date=2024-08-13

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2024 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:39:
[...]

Niet echt handig, aangezien er in die regio ook volop GPS jamming gaande is. En zoals je kunt zien ook precies op heel Cyprus.
Met een drone vliegen zal op zich wel gaan, maar zodra je bijv. RTH doet is je drone volledig de weg kwijt.

GPS jamming
[Afbeelding]

Bron: https://gpsjam.org/?lat=3...508&z=2.6&date=2024-08-13
Ik heb inmiddels hier al best veel gevlogen zonder problemen. In tegenstelling tot onze telefoons trouwens, Google maps dacht steeds dat we in Beirut waren... maar dit verklaart een hoop.

RTH doe ik eigenlijk nooit. Vlieg altijd handmatig terug.

[ Voor 6% gewijzigd door vanDaal op 18-08-2024 19:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Mijn Care refresh aanvraag is inmiddels afgerond. Ik kreeg al vrij snel bericht dat ik mbv Care refresh een nieuwe drone kon laten versturen (voor 255 euro). In dat bericht stond ook de mogelijkheid dat DJI een (gratis) onderzoek kon doen in de flight log en dat het eventueel een garantiegeval kon zijn. Dat onderzoek heeft inmiddels plaatsgevonden en hij valt inderdaad binnen de garantievoorwaarden. Dus nu wordt ie gratis opgestuurd 8) . Dus topservice van DJI _/-\o_

Ik moet alleen nog even een nieuwe SD kaart en ND filter scoren; die ben ik ook kwijt natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door vanDaal op 22-08-2024 13:43 ]

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-09 15:43
Prima oplossing en idd goede service van DJI

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnKars
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 31-03 10:39
Hi allemaal

Is er iemand die het leuk vindt om kort uit te leggen wat het betekent als ik mijn c0 label van mijn mini 3 afhaal en via de site aanvraag dat ik boven de 120m kan vliegen?

Ik kan nergens echt concreet vinden wat het nou veranderd aan regels bij het vliegen in Nederland. Ik vlieg vooral veel in het buitenland, maar ik wil niet opeens veel gelimiteerder zijn in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@MartijnKars

Nou, vrij weinig ;). De open categorie is in Nederland (en eigenlijk overal) nu eenmaal max 120 meter dus als je hoger vliegt ben je gewoon strafbaar net zoals je op een snelweg nergens met je Ferrari 180 km/u mag rijden ;). Mijn ervaring is dat het juist in NL ook niet uitmaakt je zit echt al hoog genoeg. Ik denk ook niet dat DJI dit zomaar doet, ze moeten namelijk de wetgever volgen.

Om C1 te mogen vliegen heb je ook je theorie certificaat nodig, ik weet niet of je die hebt maar daarin wordt bovenstaande ook goed uitgelegd.

[ Voor 14% gewijzigd door DeNachtwacht op 24-08-2024 11:14 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-09 14:09
En je mag niet meer boven mensen vliegen of überhaupt bebouwde kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Dirtyrockers schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:05:
En je mag niet meer boven mensen vliegen of überhaupt bebouwde kom.
https://www.rijksoverheid...w-cx-keurmerk-voor-drones

C1:
"Vlieg niet over een grote groep mensen.
Vlieg zo weinig mogelijk over omstanders.
Houd de drone op veilige afstand van mensen, dieren en andere luchtvaarttuigen.
Software update voor Remote ID."

Bebouwde kom lijkt me geen probleem. Maar wat is 'veilige afstand'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
ManiacsHouse schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:14:
[...]

https://www.rijksoverheid...w-cx-keurmerk-voor-drones

C1:
"Vlieg niet over een grote groep mensen.
Vlieg zo weinig mogelijk over omstanders.
Houd de drone op veilige afstand van mensen, dieren en andere luchtvaarttuigen.
Software update voor Remote ID."

Bebouwde kom lijkt me geen probleem. Maar wat is 'veilige afstand'.
Ik meende >50 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar heb je dat gelezen? Ik kan dit nergens terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
Verwijderd schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:00:
[...]

Waar heb je dat gelezen? Ik kan dit nergens terugvinden.
Goed dat je me om een bron vroeg, want ik begon zelf weer te twijfelen. :+

Ik heb dit gevonden en lees het o.a. onder "Subcategorie A2"
-> https://www.rijksoverheid.../regels-drone-laag-risico

Maar er wordt ook geschreven over andere afstanden op sites zoals: https://www.easa.europa.e...lying-drones-close-people

Zelf vlieg ik nog met een Mini 2, ik houdt de 50 meter aan tenzij anders overlegd met de mensen in de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

njiwedu0b schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:21:
[...]

Goed dat je me om een bron vroeg, want ik begon zelf weer te twijfelen. :+

Ik heb dit gevonden en lees het o.a. onder "Subcategorie A2"
-> https://www.rijksoverheid.../regels-drone-laag-risico

Maar er wordt ook geschreven over andere afstanden op sites zoals: https://www.easa.europa.e...lying-drones-close-people

Zelf vlieg ik nog met een Mini 2, ik houdt de 50 meter aan tenzij anders overlegd met de mensen in de omgeving.
A2 is voor drones met C2 label. Dus dat geldt niet voor C1.
Niet te streng zijn! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnKars
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 31-03 10:39
Ik ben nu een half jaar in Indonesië, ik zou graag rond de vulkanen hoger dan 120m willen vliegen. Betekent dat dat ik meteen een remote-ID uit moet zenden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

MartijnKars schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:54:
Ik ben nu een half jaar in Indonesië, ik zou graag rond de vulkanen hoger dan 120m willen vliegen. Betekent dat dat ik meteen een remote-ID uit moet zenden?
Je zal echt even de lokale wetgeving moeten checken.

Op basis van wat in EU - VK - VS uniform is, zou je kunnen zeggen ga op de top van de berg staan, want ook in EU mag je vanaf dát punt 120 meter omhoog, ook als je daarna 300 meter naar oost vliegt en daardoor 380 meter boven de grond zit, zit je goed.

Geen idee of deze “universele” regels daar ook gelden, ook belangrijk of ze überhaupt wel toestaan dat je boven vulkanen vliegt. Hier is alles boven natura 2000 verboden in principe.

Belangrijker is dat je nu een tweede vraag stelt die met je met het behalen van een A1/A3 certificaat zelf had kunnen beantwoorden ;). Ik heb hem zelf ook gehaald ondanks dat ik met een C0 drone vlieg. Kost een paar tientjes maar je snapt je drone, vliegverkeer en regelgeving meteen een stuk beter. Aanrader!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MartijnKars schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:54:
Het schijnt zo te zijn dat je in Indonesië max 150m hoog mag vliegen, en remote ID is ook niet verplicht.
Maar lees het anders zelf even, en zoek ook op andere sites voor extra zekerheid.
Je wil in dergelijke landen geen gezeik hebben met de overheid vanwege een simpele dronevlucht.

https://drone-laws.com/drone-laws-in-indonesia/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Laatst online: 21:06

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Ik blijf problemen houden met de afstand die ik kan vliegen. Vanmorgen bij 400 meter al de melding dat het signaal bijna wegvalt. Wat zou dat kunnen zijn? Mini 3 Pro. Ik heb de controller met display.

[ Voor 9% gewijzigd door Miesjh op 25-08-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Miesjh schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:42:
Ik blijf problemen houden met de afstand die ik kan vliegen. Vanmorgen bij 400 meter al de melding dat het signaal bijna wegvalt. Wat zou dat kunnen zijn? Mini 3 Pro. Ik heb de controller met display.
Op verschillende plekken? Of steeds dezelfde locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Laatst online: 21:06

Miesjh

Verschillende plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

DeNachtwacht schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:17:
[...]

Op basis van wat in EU - VK - VS uniform is, zou je kunnen zeggen ga op de top van de berg staan, want ook in EU mag je vanaf dát punt 120 meter omhoog, ook als je daarna 300 meter naar oost vliegt en daardoor 380 meter boven de grond zit, zit je goed.

..
Nee, je mag in EU 120 meter boven de grond, dus als je over een dal vliegt zal je moeten dalen!

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

qless schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:10:
[...]

Nee, je mag in EU 120 meter boven de grond, dus als je over een dal vliegt zal je moeten dalen!
Voor zover ik de regels begrijp geldt die 120 meter omhoog vanaf je startpunt. In ieder geval in Frankrijk. En ik kan ook bevestigen dat je met een DJI drone op die manier dus ook nog steeds rustig 800 meter boven een dorpje kan vliegen… ;).

Verklaring is op zich ook logisch, in dat soort bergachtig gebied zal nooit een vliegtuig op 800 meter zitten (want bergen vlak eromheen 1500-3000 meter hoog).

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

qless schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:10:
[...]

Dit zou veel makkelijker zijn als onze drones waren uitgerust met LiDAR :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

DeNachtwacht schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:17:
[...]

Voor zover ik de regels begrijp geldt die 120 meter omhoog vanaf je startpunt. In ieder geval in Frankrijk. En ik kan ook bevestigen dat je met een DJI drone op die manier dus ook nog steeds rustig 800 meter boven een dorpje kan vliegen… ;).

Verklaring is op zich ook logisch, in dat soort bergachtig gebied zal nooit een vliegtuig op 800 meter zitten (want bergen vlak eromheen 1500-3000 meter hoog).
Ik zie ze zelf regelmatig met mirages tussen de berg toppen vliegen, als je dan met je drone in de weg hangt....
Overigens apart zicht dat je neerkijkt van boven op een vliegtuig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

qless schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:14:
[...]

Ik zie ze zelf regelmatig met mirages tussen de berg toppen vliegen, als je dan met je drone in de weg hangt....
Die zie je toch niet aankomen. :+ Maar dan heb je wel een stevige verzekering nodig . Zo'n Mirage kost wel een miljoentje of 17 (volgens wikipedia)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

qless schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:14:
[...]

Ik snap dat je dat gevoel hebt, in de bergen zijn hoogtes lastig in te schatten (cursus A1/A3 ;)) maar dat is echt wat te enthoustiast gesteld, sorry. Ja een incidentele legeroefening, maar hoe vaak komt dat nu voor en dan geldt op zo'n moment overigens wegens militaire oefening snel een droneverbod. Grootste risico in de bergen dat je met (reddings)helikopers te maken hebt, die vliegen er inderdaad wel rond.

Maar vooral parapenters is leuk / uitdagend in die gebieden. Even ontopic: ik zit hier ook om te leren, maar volgens mij is het toch echt zo dat je in Frankrijk vanaf het opstartpunt 120 meter de hoogte in mag en daarna dus boven een dal mag vliegen van 600-700 meter hoogte (oid). Deze zomer nog in de Alpen van een agent-buiten-dienst begrepen en ik heb het zelf voor het heengaan op Franse sites nog gecheckt, kan alleen nu de bron niet meer vinden. Hoor het graag als het toch niet klopt, want dat het met die regels nog steeds tricky / onduidelijk is, zullen we het iig wel over eens zijn.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Staat zo heel duidelijk met tekeningen zelfs uitgelegd op de EASA site, 120 meter vanaf grond, dus bij overvliegen dal moet je dalen, en bij omhoog vliegen naar bergen mag je stijgen, zelfs als dat dus op je controller dan meer dan 120 meter is (die pakt immers je opstijgplek) en dat is dan zelfs weer gelimiteerd op 500 meter door dji.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

qless schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:38:
Staat zo heel duidelijk met tekeningen zelfs uitgelegd op de EASA site, 120 meter vanaf grond, dus bij overvliegen dal moet je dalen, en bij omhoog vliegen naar bergen mag je stijgen, zelfs als dat dus op je controller dan meer dan 120 meter is (die pakt immers je opstijgplek) en dat is dan zelfs weer gelimiteerd op 500 meter door dji.
Alleen weet je in de praktijk nooit wanneer en hoeveel je moet dalen.
Hoogte inschatten is niet makkelijk, ook al ziet het er logisch en simpel uit op een tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Ik loop tegen het rare probleem aan dat ik een read only krijg op de sd-card als ik opnames wil wissen binnen Windows. Enige oplossing die ik kan vinden zo gauw is de card formatteren in de Air 3 zelf. Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 09:32

Tripl3 D

Brother in Arms

Ik heb helaas afgelopen vakantie mijn Mini 3 pro laten crashen in de Oostenrijkse Alpen.
Op een gletsjer een rondje aan het maken en mijn zoon was half om half mijn spotter (hij kijkt meestal met mij mee).
Eerste rondje ging nog goed, toen ik in de buurt van een berg kwam begon hij te gillen en stuurde zelf al terug.
Tweede rondje iets lager en dichterbij mijn zoon die op een uitstekende rots stond.
Net op het moment dat ik dacht: "Ik moet zo stoppen, anders klap ik op de bergwand", laat ik mij gedeeltelijk af leiden door een gesprek tussen mijn vrouw en zoon (die dus ook even een paar seconden niet meer op lette) en op het moment dat hij begon te gillen voor een obstakel crasht de drone meteen.
Zat de helling waarschijnlijk in zijn dode hoek en reageerde daardoor zelf ook niet meer en ik had beter op moeten letten. Niemand anders zijn schuld dan de mijne. :(

Filmen stopte meteen, maar op het kaartje zag ik nog wel waar de drone ongeveer moest zijn, want ik had hem niet zien gaan. Heb nog met gevaar voor eigen leven een deel van de helling afgedaald, maar ik leek maar niet dichterbij aan de drone te komen. Na ongeveer een kwartiertje was ik ook ineens de verbinding kwijt, ondanks dat de accu nog zo'n 70% had. Slaapstand vermoed ik.
Nog een tijdje gezocht, maar de helling werd steeds schuiner en de stenen bleven maar wegglijden onder mijn voeten, dus uiteindelijk maar opgegeven.

Thuis kwam ik erachter dat ik de drone ook geluid en lichtsignalen had kunnen laten uitzenden via de RC, maar toen was dit natuurlijk te laat.

Aantal lessen voor mezelf:

- Laat je "gewoon" niet afleiden, anders moet je stoppen.
- Betere afspraken maken over het spotten (was nu vrijblijvend)
- Opvolger moet echt ook zijwaartse obstakeldetectie hebben om dit mede te kunnen voorkomen

Ik ga dan ook voor de Mini 4 pro als opvolger en ga de RC die ik nog heb verkopen, want daar heb ik als het goed is niets aan. Fly More kit van de 3 kan wel met de 4, alleen wordt hij dan net wel een beetje aan de zware kant (253 gram ipv 249), dus daar moet ik nog even over nadenken of ik die ook ga vervangen.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:55
Tripl3 D schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:56:
Ik heb helaas afgelopen vakantie mijn Mini 3 pro laten crashen in de Oostenrijkse Alpen.
Op een gletsjer een rondje aan het maken en mijn zoon was half om half mijn spotter (hij kijkt meestal met mij mee).
Eerste rondje ging nog goed, toen ik in de buurt van een berg kwam begon hij te gillen en stuurde zelf al terug.
Tweede rondje iets lager en dichterbij mijn zoon die op een uitstekende rots stond.
Net op het moment dat ik dacht: "Ik moet zo stoppen, anders klap ik op de bergwand", laat ik mij gedeeltelijk af leiden door een gesprek tussen mijn vrouw en zoon (die dus ook even een paar seconden niet meer op lette) en op het moment dat hij begon te gillen voor een obstakel crasht de drone meteen.
Zat de helling waarschijnlijk in zijn dode hoek en reageerde daardoor zelf ook niet meer en ik had beter op moeten letten. Niemand anders zijn schuld dan de mijne. :(

Filmen stopte meteen, maar op het kaartje zag ik nog wel waar de drone ongeveer moest zijn, want ik had hem niet zien gaan. Heb nog met gevaar voor eigen leven een deel van de helling afgedaald, maar ik leek maar niet dichterbij aan de drone te komen. Na ongeveer een kwartiertje was ik ook ineens de verbinding kwijt, ondanks dat de accu nog zo'n 70% had. Slaapstand vermoed ik.
Nog een tijdje gezocht, maar de helling werd steeds schuiner en de stenen bleven maar wegglijden onder mijn voeten, dus uiteindelijk maar opgegeven.

Thuis kwam ik erachter dat ik de drone ook geluid en lichtsignalen had kunnen laten uitzenden via de RC, maar toen was dit natuurlijk te laat.

Aantal lessen voor mezelf:

- Laat je "gewoon" niet afleiden, anders moet je stoppen.
- Betere afspraken maken over het spotten (was nu vrijblijvend)
- Opvolger moet echt ook zijwaartse obstakeldetectie hebben om dit mede te kunnen voorkomen

Ik ga dan ook voor de Mini 4 pro als opvolger en ga de RC die ik nog heb verkopen, want daar heb ik als het goed is niets aan. Fly More kit van de 3 kan wel met de 4, alleen wordt hij dan net wel een beetje aan de zware kant (253 gram ipv 249), dus daar moet ik nog even over nadenken of ik die ook ga vervangen.
Heb een paar keer gevlogen met mijn drone, maar ben er nu wel klaar mee, mocht je interesse hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Tripl3 D schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:56:
Balen!

Je kunt de RC toch ook gebruiken met de Mini 4 pro? Dat is volgens mij dezelfde.
Pagina: 1 ... 40 ... 49 Laatste

Let op:
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.

Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2