Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waele schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:11:
Iemand die al eens een set Freewell ND filters heeft besteld, zijn die alleen bij Freewell zelf te koop? Hoe zit 't met eventuele import kosten?

En is zo een All-day 6 pack voldoende voor 99% van de tijd? Of moet ik toch echt voor dat 16 pack gaan (flink duurder dus als ik de rest vrijwel nooit gebruik betaal ik er ook liever niet voor).
Mijn setje (bright day pack, 6 filters) voor de Mini 4 Pro en 8 filters voor de Air 3 direct bij Freewell besteld. Daar kwamen wel importkosten bij, omdat het totaalbedrag boven de 150 euro zat. Die import kosten waren maar 8 euro, aangezien Freewell niet het werkelijke bedrag op het pakje vermeld had ;). Deze filters zijn ook op Ali te bestellen inmiddels.

Zie voor foto’s van mijn filters mijn Mini 4 Pro review of hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CXDnkEpa6w5f3nnSJIwtRpqG94=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZNjjZcu5H194MvaoUmQxz8x3.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2xV9I_ddlpt2PzpGX6vv5Pvm-o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QgJlakmQIfmCdgiXttW7awVb.jpg?f=user_large

Voor de Mini 4 Pro heb ik naast de 6 filters ook een los CPL filter, aangezien die niet in het bright day pak zit. Deze 7 filters zijn wat mij betreft alles wat je nodig hebt. Totale kosten zijn dan ongeveer 100 euro. Het CPL filter zit er standaard op, wat naast gesatureerdere kleuren en weghalen van spiegelingen ook zorgt voor protectie van de camera.

Ik heb dit CPL filter en het bright day pak binnenkort beschikbaar voor verkoop (2 setjes beschikbaar). Ik heb Mini 4 accessoires te koop die ik ook tijdens mijn workshops gebruik. Ik heb inmiddels ook SunnyLife hardcases voor de Mini 4 Pro. Deze cases zijn geweldig!

[ Voor 14% gewijzigd door SpeedingWilly op 03-12-2023 19:22 ]

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:00

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Iemand die al eens een set Freewell ND filters heeft besteld, zijn die alleen bij Freewell zelf te koop? Hoe zit 't met eventuele import kosten?

En is zo een All-day 6 pack voldoende voor 99% van de tijd? Of moet ik toch echt voor dat 16 pack gaan (flink duurder dus als ik de rest vrijwel nooit gebruik betaal ik er ook liever niet voor).
Zijn bij diverse Nederlandse webshops te koop. Daarnaast zijn er ook nog andere merken die filters verkopen. Mss eens op YT kijken naar reviews van filters voor de M3P (aangezien er nog niet veel filter reviews zijn voor de M4P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:04

Weet je wat je wilt bereiken met ND filters?
In Hollands weer kun je 99% van de tijd uit de voeten met een ND4 (2 f-stops) of ND8 (3 f-stops) filter. In vol (hard) zonlicht, wat (vind ik) zelden mooie plaatjes oplevert, een hogere waarde uitgaande van de regel sluitertijd is 2x framerate.
Een CPL filter is een mooie toevoeging en misschien wel het beste als eerste aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blurk62 schreef op maandag 4 december 2023 @ 00:42:
[...]

Weet je wat je wilt bereiken met ND filters?
In Hollands weer kun je 99% van de tijd uit de voeten met een ND4 (2 f-stops) of ND8 (3 f-stops) filter. In vol (hard) zonlicht, wat (vind ik) zelden mooie plaatjes oplevert, een hogere waarde uitgaande van de regel sluitertijd is 2x framerate.
Een CPL filter is een mooie toevoeging en misschien wel het beste als eerste aanschaf.
De camera van de Mini 4 Pro is zo lichtgevoelig (f1.7) dat je echt wel hogere waardes nodig hebt. In de zomer kan zelfs een ND32 te weinig zijn! Dat is ook de reden dat de set van Freewell bij ND16 begint. ND4 en ND8 zijn wat mij betreft zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
SpeedingWilly schreef op maandag 4 december 2023 @ 06:52:
[...]

De camera van de Mini 4 Pro is zo lichtgevoelig (f1.7) dat je echt wel hogere waardes nodig hebt. In de zomer kan zelfs een ND32 te weinig zijn! Dat is ook de reden dat de set van Freewell bij ND16 begint. ND4 en ND8 zijn wat mij betreft zinloos.
Het licht er maar aan onder welke omstandigheden en frame rate je filmt. De mini 3 pro kan in 4K 30fps HDR filmen, de mini 4 pro kan dit met 60fps. In het eerste geval is een sluitertijd van 1/60 wenselijk, in het tweede geval een sluitertijd van 1/120 en dan is een lagere ND waarde 'nodig'.
Het setje dat jij noemde heet het "bright day" pack. Die zou ik zelf nooit kopen omdat ik veel vaker 's ochtends vroeg of juist aan het eind van de middag wil filmen. De polarisatie van dat setje is mooi meegenomen maar niet in alle omstandigheden wenselijk omdat het licht kan veranderen bij rotatie van de gimbal/drone. Bij felle zon en/of tegenlicht heb je ongetwijfeld hogere waardes nodig zoals je zegt. Je kunt trouwens best wegkomen met lagere waardes als je langzamer of hoger vliegt.
Waar we het over eens kunnen zijn is dat het verstandig is om permanent een filter te monteren, welke dan ook, om je cameralens te beschermen.
Freewell is waarschijnlijk het meest bekend maar dit is ook een mooi setje.

Leuke uitleg voor beginners: YouTube: ND FILTERS VOOR DRONES // simpele uitleg in 3 minuten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Waarvan moet je de lens beschermen? Zolang je niet op een vreemde plek (takjes etc.) land of in een zandstorm vliegt is er toch weinig aan de hand?

ND filters kunnen handig zijn maar zijn vaak niet nodig, vooral als je relatief laag vliegt kan je het verschil zien, anders is dat amper tot niet merkbaar en je kan altijd in je edit wat (plaatselijke)blur toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Toevallig afgelopen weekend via Amazon besteld, de vorige keer ook rechtstreeks bij freewell en toen kwamen er inderdaad import kosten bij.

Wil aan de slag met long exposure van stranden en hyperlapses met een sluitertijd van 1 sec dus daarom ook de All Day 6 Pack gehaald.
Echt super irritant dat de Filters van de Mini 3 Pro niet passen :(

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
Homeland schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:45:
Waarvan moet je de lens beschermen? Zolang je niet op een vreemde plek (takjes etc.) land of in een zandstorm vliegt is er toch weinig aan de hand?

ND filters kunnen handig zijn maar zijn vaak niet nodig, vooral als je relatief laag vliegt kan je het verschil zien, anders is dat amper tot niet merkbaar en je kan altijd in je edit wat (plaatselijke)blur toevoegen.
Ik vlieg nu vooral laag boven mijn huis en wijk in aanbouw. Ik woon dicht bij het strand en stijg op, vlieg en land daar ook. Best veel zand in de buurt van mijn drone dus.
Ook al is de kans op beschadiging klein, een beschadigd filter kun je simpel vervangen. Een beschadigde lens betekent een beroep doen op je care refresh (als je die hebt tenminste)

Inderdaad zei ik al, als je langzamer of hoger vliegt is een filter met lagere waarde best ok, of helemaal geen. Een snellere sluitertijd is weer fijn voor foto's met een toch altijd bewegende drone.
Blur toevoeging in edit? Brrr..dan liever helemaal geen blur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blurk62 schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:10:
[...]
Het licht er maar aan onder welke omstandigheden en frame rate je filmt. De mini 3 pro kan in 4K 30fps HDR filmen, de mini 4 pro kan dit met 60fps. In het eerste geval is een sluitertijd van 1/60 wenselijk, in het tweede geval een sluitertijd van 1/120 en dan is een lagere ND waarde 'nodig'.
Het setje dat jij noemde heet het "bright day" pack. Die zou ik zelf nooit kopen omdat ik veel vaker 's ochtends vroeg of juist aan het eind van de middag wil filmen. De polarisatie van dat setje is mooi meegenomen maar niet in alle omstandigheden wenselijk omdat het licht kan veranderen bij rotatie van de gimbal/drone. Bij felle zon en/of tegenlicht heb je ongetwijfeld hogere waardes nodig zoals je zegt. Je kunt trouwens best wegkomen met lagere waardes als je langzamer of hoger vliegt.
Waar we het over eens kunnen zijn is dat het verstandig is om permanent een filter te monteren, welke dan ook, om je cameralens te beschermen.
Freewell is waarschijnlijk het meest bekend maar dit is ook een mooi setje.

Leuke uitleg voor beginners: YouTube: ND FILTERS VOOR DRONES // simpele uitleg in 3 minuten!
Voor mij is het bright day pack ideaal icm met een los CPL filter. Ik heb zelf nog nooit een nd4 of nd8 nodig gehad. Die zijn alleen nodig. Tijdens schemer of zonsondergang. Zelfs bij zwaar bewolkt weer is de nd16 beter. De meest uitgebreide set voor de Mini 4 Pro vind ik te duur.

Als ik zelf een setje had mogen samenstellen dan zou ik de nd128 en nd256 omwisselen voor de nd4 en nd8. De nd1000 kan ik weer voor fotografie gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jahe1990
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-06 21:28
Eerste vlucht gemaakt met de mini 4 pro afgelopen zondag; even aan het testen dus! Tot nu toe werkt het allemaal perfect. Obstacle avoidance al 1x nodig gehad toen ik de hoogte van een boom iets onderschatte, gelukkig ging de drone netjes wat sneller omhoog en minder ver naar achter dan ik zelf dirigeerde ;)

Experimentje van 20 seconden:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:46
Heeft er iemand deze Sunnylife schoudertas voor de Mini 4 Pro?

Ik vond die DJI tas al wat te klein en zeker nu ik zo'n frame aan mijn controller heb geschroefd tbv een lanyard is die zeker te klein want ik wil eigenlijk ook niet telkens de joysticks eraf schroeven.

Ik vraag me dus af of in die Sunnylife tas wel alles netjes gaat passen, dus ook de controller met frame en joysticks erop!

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Joop_Klepzeiker schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:16:
Heeft er iemand deze Sunnylife schoudertas voor de Mini 4 Pro?

Ik vond die DJI tas al wat te klein en zeker nu ik zo'n frame aan mijn controller heb geschroefd tbv een lanyard is die zeker te klein want ik wil eigenlijk ook niet telkens de joysticks eraf schroeven.

Ik vraag me dus af of in die Sunnylife tas wel alles netjes gaat passen, dus ook de controller met frame en joysticks erop!
Ik heb deze (Skyreat M4P case) laatst aangeschaft. En ben er erg tevreden over.

Je kunt zelfs de joysticks laten zitten. Voor de zekerheid deze ook erbij besteld.

Geen idee wat het voordeel van dat frame is. De schroeven van de lanyard kun je in ieder geval laten zitten. Daar zitten uitsparingen in de case voor.

Skyreat heeft prima spul. Heb er ook lenzen van.

[ Voor 6% gewijzigd door EXCalibur_EeK op 05-12-2023 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefantim
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-06 11:16
EXCalibur_EeK schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:11:
[...]

Ik heb deze (Skyreat M4P case) laatst aangeschaft. En ben er erg tevreden over.

Je kunt zelfs de joysticks laten zitten. Voor de zekerheid deze ook erbij besteld.

Geen idee wat het voordeel van dat frame is. De schroeven van de lanyard kun je in ieder geval laten zitten. Daar zitten uitsparingen in de case voor.

Skyreat heeft prima spul. Heb er ook lenzen van.
Ik heb dezelfde gekocht. Bij de Mini 3 had ik deze ook en beviel zeer goed. Daarom nu ook voor de dji mini 4. Alles past in de tas en is zo klein mogelijk, daarnaast kan je idd de joysticks erop laten zitten. Het ging mij ook om het gemak en snel pakken van de drone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
Die Skyreat tas ziet er idd ook niet verkeerd uit!
Bedankt voor jullie antwoorden.

EDIT: Beide besteld, zowel de tas als de joystick beschermer ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Joop_Klepzeiker op 05-12-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servival7
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-05 17:33
@LoSBoL Bedankt voor de heldere uitleg dit was precies de info naar waar ik op zoek was.

BTW: zijn er hier mensen die hier ervaring hebben met het vliegen met een drone in Japan?
Voor zover ik kan vinden zijn de regels vergelijkbaar met Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 13:13
Weet er iemand of je als state aircraft ook moet voldoen aan de remote-id verplichting in 2024?

Weet er ook iemand of je moet aanvragen om als state aircraft te voldoen in BE?

Moet je ook elke drone en/of piloot registreren bij je organisatie, of moet je enkel registeren ALS organisatie/exploitant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jahe1990
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-06 21:28
Vanochtend even voor het eerst geklooid met de panorama optie. Dit werkt fantastisch, al ben ik wel blij dat de mini 4 pro ook de foto's apart opslaat. Ik vind het toch fijn om iets meer controle te hebben over het eindresultaat. Ook wel vreemd dat je handmatig de auto modus (weer) naar pro moet zetten als je van de foto modus naar panorama gaat. En dat die auto modus dan dus ook per foto de belichting aanpast! Snel dus maar weer even naar handmatig gezet :)

Testfoto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5thPeV8eOjQGO4lAHcDgs1gMxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqXLZvrzcQQg5LRliwGn6UVd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
skank schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:28:
Weet er iemand of je als state aircraft ook moet voldoen aan de remote-id verplichting in 2024?

Moet je ook elke drone en/of piloot registreren bij je organisatie, of moet je enkel registeren ALS organisatie/exploitant.
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:57

amphora

Websites & Fotografie

skank schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:28:

Wat is een state aircraft?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Overeenkomstig artikel 2, §3, eerste lid, onder a), van Verordening (EU) 2018/1139 vallen
luchtvaartuigen en hun motoren, propellers, onderdelen en niet-geïnstalleerde apparatuur en
apparatuur om een luchtvaartuig op afstand te bedienen, buiten het toepassingsgebied, wanneer:
1° ze worden ingezet voor een van de volgende activiteiten:
a. militaire;
b. douane-;
c. politie-;
d. opsporings- en reddings-;
e. brandbestrijdings-;
f. grenscontrole-;
g. kustbewakings-; of
h. soortgelijke activiteiten of diensten

Staatsvliegtuig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Lijkt me niet iets waar de gemiddelde mini bezitter iets van af weet...

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
skank schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:21:
Overeenkomstig artikel 2, §3, eerste lid, onder a), van Verordening (EU) 2018/1139 vallen
luchtvaartuigen en hun motoren, propellers, onderdelen en niet-geïnstalleerde apparatuur en
apparatuur om een luchtvaartuig op afstand te bedienen, buiten het toepassingsgebied, wanneer:
1° ze worden ingezet voor een van de volgende activiteiten:
a. militaire;
b. douane-;
c. politie-;
d. opsporings- en reddings-;
e. brandbestrijdings-;
f. grenscontrole-;
g. kustbewakings-; of
h. soortgelijke activiteiten of diensten

Staatsvliegtuig.
Mag toch hopen dat je voor deze vraag op zoek gaat naar een betere plek om je antwoord te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Homeland schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:01:
[...]

Mag toch hopen dat je voor deze vraag op zoek gaat naar een betere plek om je antwoord te vinden...
Ja hoor, rechtstreeks bij dglv
Maar wou ook hier eens horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
skank schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:11:
[...]

Ja hoor, rechtstreeks bij dglv
Maar wou ook hier eens horen ;)
Klinkt als België, daar rijd ik wel eens doorheen onderweg naar Frankrijk ;)
Geen idee van de droneregels daar voor professioneel gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:09

ManiacsHouse

Scheisse!

ManiacsHouse schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:05:
[...]

Nachtvliegen is niet toegestaan. VLOS is sowieso ietwat lastig in het donker. Okay lampjes erop maar je ziet natuurlijk totaal niet wat er in omgeving van het luchtruim gebeurt.

(Irriteer me de laatste tijd hier in Nijmegen behoorlijk aan een aantal professionele (dat zou eigenlijk tussen '' moeten) fotografen die deze regels dus aan hun laars lappen en arrogant op Facebook roepen dat het allemaal niet zo serieus genomen moet worden. En je mag er natuurlijk vooral niks over zeggen.)
Toch nog eens over vliegen in het donker. In hoeverre kun je daar iemand op aanspreken?
Voorbeeldje gister in Nijmegen.

https://www.facebook.com/...58161984456?s=yWDuG2&fs=e
(Geen idee of directe link werkt)
Dronevlucht in het donker en dan ook nog eens boven een flinke mensenmassa. Ik heb deze persoon weleens een bericht gestuurd maar daar reageerde hij nogal geïrriteerd/arrogant op. (Dat zegt waarschijnlijk al genoeg...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPK-NlJmV6_wTKhlErQGthZs8C8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dzBM2x1ETwqF8rI6QPFYxCGQ.png?f=fotoalbum_large

Of moet ik maar niet het braafste jongetje van de klas uithangen en ook lekker de regels maar aan mijn laars lappen?

[ Voor 4% gewijzigd door ManiacsHouse op 20-12-2023 22:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Gewoon je gezond verstand gebruiken, naar jezelf kijken en niet de NSB-er proberen uit te hangen.

Natuurlijk mag je in de avond niet vliegen zonder toestemming, maar dit zijn toch mooie beelden. Daarnaast houd de drone gepaste afstand tot het evenement. Zie het probleem niet zo.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mijns inziens is dit ook niet boven mensenmassa's vliegen. Er is duidelijk afstand gehouden en hoogstwaarschijnlijk op zicht. Qua hoogte zit 'ie op een meter of 60 en zo te zien ook niet in een no fly zone.

Ondanks dat het officieel duidelijk niet mag heb ik er persoonlijk niet veel moeite mee. De 'betweter' uithangen komt vaak ook niet heel sympathiek over.
Ik zou het bijvoorbeeld erger vinden in de buurt van helipad van Radboud UMC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik ben even aan het experimenteren en krijg voor het opstijgen de melding: No GPS, fly with caution.

Na wat googelen kwam ik dit artikel tegen https://www.droneblog.com/can-you-fly-dji-drone-without-gps/

Klopt het dus dat deze melding geen kwaad kan en dat ik gewoon zonder problemen kan vliegen?
Uiteraard besef en accepteer ik dan dat er geen locatie / homepoint wordt opgeslagen.

In deze situatie heb ik verder wel gewoon direct zicht op de Drone, maar was bang dat hij wellicht uit de lucht zou kunnen vallen.

Voor zover van toepassing, gaat het hier om een DJI Mini 4 Pro met de RC2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Greatsword schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:07:
Ik ben even aan het experimenteren en krijg voor het opstijgen de melding: No GPS, fly with caution.

Na wat googelen kwam ik dit artikel tegen https://www.droneblog.com/can-you-fly-dji-drone-without-gps/

Klopt het dus dat deze melding geen kwaad kan en dat ik gewoon zonder problemen kan vliegen?
Uiteraard besef en accepteer ik dan dat er geen locatie / homepoint wordt opgeslagen.

In deze situatie heb ik verder wel gewoon direct zicht op de Drone, maar was bang dat hij wellicht uit de lucht zou kunnen vallen.

Zonder gps kan een drone ook niet goed stilhangen in in de lucht. Kans op een fly away is veel groter. Ik zou het niet doen. De vraag is waarom heb je geen gps? Ben je binnen? Logisch, maar buiten? Dan zou je altijd gps moeten hebben tenzij er echt iets kapot is of je tussen hele hoge wolkenkrabbers zit misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:25
Beetje nieuw in het dronewereldje, maar een fly more mini 2 met care-refresh voor €388 kon ik niet laten lopen.
Leek me een prima instapper voor het weinige (denk ik) dat ik er mee ga doen.

Wij zitten hier bij een vogelweidegebied, uit voorzorg komt er dan ook reflecterende rode tape op met rode stealth propellers.
Naast gewone vogels hebben we ook een aantal roofvogels in de omgeving, dus beter een paar euro uitgeven dan gelijk de refresh aanspreken door een attack.

Gebruiken jullie ook verlichting, ondanks dat je niet in het donker mag vliegen lijkt me dat in de schemering toch wel handig om beter zicht op de drone te hebben.
Over verlichting is niet zoveel te vinden hier.
Wordt het gebruikt en welke en waar (rood, groen, wit)?

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 24-12-2023 23:32 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:20
Ik heb sinds een paar dagen dat ik de video's niet meer met de Lightcut app vanaf mijn Mini 4 krijg, zijn er meer mensen die dit probleem hebben?

De foto's gaan prima, de filmpjes (ongewijzigde settings sinds de vorige keer) lukken niet meer, de voorbeelden blijven ook zwart. :/
Wel jammer, dat werkt doorgaans wel mooi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• servival7
FabianGTI schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:17:
Ik heb sinds een paar dagen dat ik de video's niet meer met de Lightcut app vanaf mijn Mini 4 krijg, zijn er meer mensen die dit probleem hebben?

De foto's gaan prima, de filmpjes (ongewijzigde settings sinds de vorige keer) lukken niet meer, de voorbeelden blijven ook zwart. :/
Wel jammer, dat werkt doorgaans wel mooi.
Dinsdag werkte dit bij mij nog prima.
Greatsword schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:07:

Je drone valt zonder GPS niet uit de lucht. Vaak duurt het na het aanzetten van de drone even voordat hij genoeg satalieten heeft gevonden. ik wacht meestel een paar minuten tot hij wel GPS heeft.
EXCalibur_EeK schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:50:
Gewoon je gezond verstand gebruiken, naar jezelf kijken en niet de NSB-er proberen uit te hangen.

Natuurlijk mag je in de avond niet vliegen zonder toestemming, maar dit zijn toch mooie beelden. Daarnaast houd de drone gepaste afstand tot het evenement. Zie het probleem niet zo.
Probleem wat veel piloten hebben is dat door dit soort figuren de regels voor iedereen alleen maar strikter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik heb mijn Mini 4 Pro nu ook gedeclassificeerd maar hoe zit eigenlijk met bijvoorbeeld de Mavic 3 Pro? Moet je die dan ook nog dit jaar aanschaffen of heeft die geen last van de 120m limiet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 16:36

qless

...vraag maar...

De C1..2 etc hoeven niet de extra limiet van 120 meter boven opstijgpunt te hebben, dat is alleen voor c0.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elboo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-06 17:42

Elboo

Ja klopt wel ja...

Zucht, heb ook maar de Mini 4 pro fly more combo met RC2 controller voor € 1129 gekocht. Als ik wat eerder op de hoogte was van de 120 meter restrictie die na 1-1-2024 erop komt, had ik een goede deal gebruikt om dit onder de 1000 te kopen. Helaas.

Heb wel 3% cashback via cashbackxl gekregen (€ 27,5), scheelt wat.
Morgen ophalen en dan als het goed is nog net op tijd declassificeren via https://viewpoints.dji.co...-series-altitude-limit-eu.

Hopelijk kan ik de Mini 2 fly more combo voor een mooi prijsje verkopen in het nieuwe jaar.

Risico komt voor uit niet weten wat je doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:23
Moet die declassificatie ook voor de mini 3 pro gedaan worden?
Ik lees namelijk het odberstaande:
Other drones in the DJI Mini series bought before 1 January 20247
Users of Mini 3 and Mini 2 SE who bought their drones before 1 January 2024 will have two options:

Option 1:

Apply for a C0 label and C0 firmware from January 2024 via a special DJI portal by providing photo proof of the drone’s serial number. They will then be restricted to an altitude of 120 meters from take-off point.

Option 2:

Continue to use the drone without any modifications and without the C0 label and C0 firmware.
Zie geen pro staan, maar ga ervanuit dat dit ook voor de mini 3 pro geldt. Ik hoef dus niks te doen verder zoals in optie 2 beschreven is? Wel m'n firmware updaten keertje nog. Het gaat alleen om de mini 4 pro die declassificatie?

[ Voor 5% gewijzigd door Musta op 30-12-2023 01:51 ]

NS FC: SW 2742 0448 8213

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Ja, de 3 pro heeft geen c0 label.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Een compilatie van mijn IJsland trip, op 2 na alles met de mini 4 pro gefilmed, de overige met de osmo action 4:

[YouTube: Iceland 2023]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compumess Inc
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
qless schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:57:
Een compilatie van mijn IJsland trip, op 2 na alles met de mini 4 pro gefilmed, de overige met de osmo action 4:

Dat zijn mooie beelden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aldjay
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 13:46
Hoe kan het dat je op Marktplaats regelmatig nieuwe gesealde en ongeopende DJI Mini Pro 4 te koop ziet aangeboden door particulieren? Die zijn dan ook nog eens een stuk goedkoper dan bij de retailers, dus ik vraag me af hoe dit kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
aldjay schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:03:
Hoe kan het dat je op Marktplaats regelmatig nieuwe gesealde en ongeopende DJI Mini Pro 4 te koop ziet aangeboden door particulieren? Die zijn dan ook nog eens een stuk goedkoper dan bij de retailers, dus ik vraag me af hoe dit kan...
Een aantal webshops in NL hebben de set voor 999 euro verkocht, wat achteraf niet bleek te mogen van DJI. Die 'marge' is dan snel verdiend (namelijk 130 euro).

En die verkopers anticiperen op het feit dat een ge-deflassified Mini 4 Pro misschien komend jaar wel meer geld waard is....

Nadeel is dat je dan uiterlijk vandaag de drone moet activeren en registreren en declassificeren, dus dan is de drone ook niet meer nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

aldjay schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:03:
Goedkoper ingekocht, gebruik van cadeaubonnen met korting en Cashbacks, Te laat met retourneren enz.

Zolang je hem mag ophalen en er een factuur bij zit prima toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
qless schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:57:

Ik ga in juni naar ijsland, en ook van plan een drone mee te nemen.

Kan/mag je overal met de drone vliegen daar?
Kijken ze vreemd als je het doet?

Tips voor daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Er zijn een aantal plekken waar het niet mag, zoals de national parks en een aantal hele drukke plekken (meestal hangt er dan een bordje ) en bij vogel broed gebieden. Voor vatnajakol park had ik toestemming gekregen.
Vergeet zijn er veel plekken waar je heerlijk kan vliegen, alleen opletten op de wind

Acties:
  • 0 Henk 'm!
qless schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:15:
Er zijn een aantal plekken waar het niet mag, zoals de national parks en een aantal hele drukke plekken (meestal hangt er dan een bordje ) en bij vogel broed gebieden. Voor vatnajakol park had ik toestemming gekregen.
Vergeet zijn er veel plekken waar je heerlijk kan vliegen, alleen opletten op de wind
Vooraf geregeld voor Vatnajakol park, of bij aankomst aangegeven dat je daar wilde vliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Vooraf aangevraagd, voer een paar plaatsen kun je het ter plekke proberen bij een ranger, maar ik wou zeker zijn, en ook op andere plaatsen kunnen vliegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Iemand hier ervaring met de reparatie servic van DJI als je geen care refresh hebt? Afgleopen nacht is direct na het opstijgen mijn mini 2 SE tegen de railing van het balkon aangedrift (opstijgen, en zonder enige input van mij vloog hij er tegenaan) waarna hij 2 etages lagerop de vloer is geklapt, enige wat kapot is is de ophanging van de gimbal...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Homeland schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:28:
Iemand hier ervaring met de reparatie servic van DJI als je geen care refresh hebt? Afgleopen nacht is direct na het opstijgen mijn mini 2 SE tegen de railing van het balkon aangedrift (opstijgen, en zonder enige input van mij vloog hij er tegenaan) waarna hij 2 etages lagerop de vloer is geklapt, enige wat kapot is is de ophanging van de gimbal...
Gewoon aanmelden bij DJI ter reparatie. Onderhand al zo'n 10x gedaan (DJI FPV ongelukjes). Prijzen zijn schappelijk, natuurlijk afhankelijk het onderdeel dat vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

qless schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:15:
Waar/hoe heb je de toestemming geregeld en tot welke windkracht heb jij gevlogen?

Overweeg om mijn Mini 4 Pro te upgraden naar de Mavic 3 Pro omdat ik heb begrepen dat die wat stabieler is in dat soort weeromstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Vanmiddag een waypoint-missie gevlogen met Litchi.
Dat ging perfect tot bleek dat de boom over het water wat verder en lager uitstak dan ingeschat (laatste stukje missie), gevolg dat ik mijn Mini 2 vastvloog in de boom boven het water...... :X
Het eerste WTF momentje. :+
Ik dacht dat het nog licht genoeg was om alles te kunnen zien (op tijd). :N

Gelukkig had ik 360 proppellerbescherming er op gezet zodat ik, nadat ik een hoge uitschuifladder tegen de boom had gezet, met een vishengel van 4 meter tussen de bescherming door de drone kon redden zonder hem in het water te laten vallen.
Wel een aantal propellers naar zijn grootje. :'(

Was toch een beter gevoel dan gelijk mijn care/refresh aanspreken, temeer dat ik hem net helemaal gepimpt had met reflecterende tape als Maya. :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bQjWlOcJMSFzbzSwcZDKb6yAjg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzwGEJnEteYFLv8pQS0Xl81y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rywWdreDd4KyRQuLTxCJ14BRRU4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLnaqO8OqsIoktyy92TPdWRN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lYmIWcV-XVlPPigmswfczr880Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/52TGNIFS0Nfy3C6RoBxcX6AL.jpg?f=fotoalbum_tile

Hopelijk blijven de vogels uit de buurt uit de buurt. :+

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 12-01-2024 20:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Greatsword schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:20:
[...]

Waar/hoe heb je de toestemming geregeld en tot welke windkracht heb jij gevlogen?

Overweeg om mijn Mini 4 Pro te upgraden naar de Mavic 3 Pro omdat ik heb begrepen dat die wat stabieler is in dat soort weeromstandigheden.
De 3 national parks:
https://www.vatnajokulsthjodgardur.is/en
https://www.thingvellir.is/en/
https://www.ust.is/englis...ellsjokull-national-park/

Andere protected areas:
https://www.ust.is/english/visiting-iceland/

Ik heb alleen voor vatnakokul aangevraagd en gekregen. Het kan zijn dat andere moeilijker zijn, of geld kosten.

Ik had met de wind geluk, er was of heel weinig, of meteen zoveel dat het wel duidelijk was dat je niet omhoog moest. Bij een van de gletsjers heb ik het nog geprobeerd, maar de drone gaf snel motor overload en ging maar 0,1 m/s vooruit. Direct terug laten komen (was tegen de wind in die vanaf de gletsjer naar beneden kwam stormen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
Teijgetje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:23:

Was toch een beter gevoel dan gelijk mijn care/refresh aanspreken, temeer dat ik hem net helemaal gepimpt had met reflecterende tape als Maya. :Y
En met dat pimpen, tape en propbeschermers is die nog steeds <250 gram?
Teijgetje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:23:
Hopelijk blijven de vogels uit de buurt uit de buurt. :+
Helpt die tape nou echt tegen vogels?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Joop_Klepzeiker schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:44:
[...]

En met dat pimpen, tape en propbeschermers is die nog steeds <250 gram?
Ik heb hem nog niet gewogen, maar zoveel weegt dat tape niet.
Maar ik denk dat de propellerbeschermers al meer wegen.
En met de motorguards, eventuele onder- en bovenverlichting, ND/PL/UV-filters en SD-kaart zal hij inderdaad (iets) meer dan 249 gram wegen.
Ik heb 4 batterijen (en twee laders), dus iets minder vliegtijd per batterij wordt daarmee gecompenseerd.

Hij is nu Cx-legacy, wat stel je voor?
Dat ik hem upgrade naar C1 (<900 gr) om legaal te kunnen vliegen boven bebouwing ipv te vervallen naar C3, beide vereisen toch Remote ID.
Maar C3 is dan weer wat onwerkbaar gezien je 150 m bij bebouwing weg moet blijven.

Omdat het voor mij nieuw is, is het nu even een kat en muis spel, Cx/C0 vereist geen Remote ID.
Op afstand zal dus geen controleur mijn drone kunnen identificeren, alleen als ze er naast staan.
Maar upgraden naar C1 is ook geen probleem gezien ik brevet A1/A3+A2 heb.
Helpt die tape nou echt tegen vogels?
Een ding is zeker.......tegen bomen helpt het niet. :+
Die F*ck*rs steken gewoon een tak uit als je langsvliegt.......en voor je het door hebt hang je 5 meter boven het water vast. _O-

Ik zit hier direct naast een vogelweidegebied, dus met weidevogels, watervogels en roofvogels.
En hoewel het geen Natura 2000 gebied is, en ik niet echt er overheen moet, is er vanaf maart wat meer kans op territoriaal gedrag tijdens inspectievluchtjes over ons terrein, of bij de voortgang-vluchtjes van de bouwwerkzaamheden van de buren aan de overkant.
En in het broedseizoen dus nog meer.
Op Youtube kwam ik daar eea over tegen, o.a. dat na aanbrengen van rode reflecterende tape, rode stealth-propellers en een strobe-light, de vogels wel poolshoogte kwamen nemen maar niet meer aanvielen en de drone verder met rust lieten.

Voor de propellers heb ik deze.
Mij was ooit al opgevallen dat vogels een heel ander zicht hebben dan wij, een worm tussen het gras gegooid op 4 meter van de merel werd zonder problemen gelijk gepakt. Ik kan me dan ook voorstellen dat rode propellers veel bedreigender er uit zien dan zwarte.
Overigens zijn de propellers dus geheel rood, zonder die witte lijnen.

Ik heb deze tape besteld, en met de gedachte dat alleen bijeneters bijen aanvallen, mits ze niet groter zijn dan henzelf, heb ik er een soort "Maya de bij" van gemaakt, zoemen deed het al. >:)
Waarbij ik de centimeter brede gele tape mooier/alarmerender vond dan de okergele, en de reflectie van de drie centimeterbrede-tapes beter was dan van de 5 cm brede.
Werkwijze:
  • eerst van schilderstape in (kleine) stukjes het gewenste exacte oppervlak samenstellen (kleine rondingen knippen etc, en samenvoegen),
  • dit van de drone halen en tape er onder plakken hoe je de kleuren wil hebben, en iets uitstekend zodat je de zeskantjes uit kan lijnen, plak de tape zo strak mogelijk tegen elkaar zonder ze te overlappen(als je geen OCD hebt kan je hierop wat tape besparen :+ )
  • daarna het tape aan de hand van de schildertapemal op maat knippen, (nu kun je door schilderstape ergens vlak op te plakken en de mal met reflectietape er gespiegeld/omgedraaid er op leggen (dus met de schilderstape op de schilderstape) de andere kant van de drone simpel overtekenen en uitknippen)
  • de beschermtape van de reflectietape afhalen en de tape met mal er nog op de drone plakken,
  • de schilderstape-mal verwijderen
  • de randen/rondingen even heel kort verhitten met een verfföhn op 190 graden, meer even langswaaien, en aanduwen, zodat het stugge reflectietape zich meevormt met de drone en in die vorm afkoelt. Voornamelijk op de onderachterpoten en het "achterlijf" wilde het tape terug naar recht. Dit was met wat warmte verholpen.
En ik heb deze verlichting besteld, voor boven een die op 5 km te zien zou moeten zijn en voor onder 4 kleintjes (twee groen achter/twee rood voor) om in schemervluchten wat beter de drone te kunnen herkennen qua positie.
Geen idee hoe groot de reikwijdte van de leds zijn, maar in eerste instantie heb ik voor lichte gekozen, wellicht dat zwaardere een verder bereik hebben. En dat beetje extra gewcht niet uitmaakt in C1.

Maar meestal zal de verlichting er af zijn.
En ook zullen de meeste vluchten geautomatiseerd worden via Litchi-missioncontrol.

Maar de tijd zal het leren of zo de vogels inderdaad weg blijven......ik vond hem zelf er inmiddels bad-ass genoeg uitzien.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 06-01-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
Teijgetje schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:59:
[...]

Hij is nu Cx-legacy, wat stel je voor?
Ik stel niets voor, van mij mag je er gewoon mee vliegen. Vroeg me alleen af of er op gecontroleerd wordt door de pliesie.

En voor je vogelverschrikker technieken neem ik m'n petje af. Kostelijk verhaal en heel veel werk.

Maar ja, dan moet je wel uitkijken voor in de wegstaande bomen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Texie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-06 19:51
Homeland schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:28:
Ik heb hetzelfde onderdeel laten repareren/vervangen bij Droneland in Almere. Prima club.

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Texie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:05:
[...]

Ik heb hetzelfde onderdeel laten repareren/vervangen bij Droneland in Almere. Prima club.
Hoeveel kostte dit destijds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakhouT
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-06 23:31
Ik weet dat dit topic het al enkele keren heeft besproken, maar ik begin er net terug mee en ik geraak even niet uit alle informatie.

Ik heb dus een DJI Air 3. Deze heeft standaard de C1 label.

Nu heb ik van de informatie begrepen dat ik enkel mag vliegen in categorie A1 en/of A3? En ik zie op deze pagina dat ik maximaal 120m hoog mag vliegen, terwijl ik dacht dat dit meer is. Klopt dit of heb ik het verkeerd begrepen?

Nu wil ik ook nog mijn certificaat behalen, welke haal ik het best om zoveel mogelijk vrijheid te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servival7
MakhouT schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:30:
Ik weet dat dit topic het al enkele keren heeft besproken, maar ik begin er net terug mee en ik geraak even niet uit alle informatie.

Nu heb ik van de informatie begrepen dat ik enkel mag vliegen in categorie A1 en/of A3? En ik zie op deze pagina dat ik maximaal 120m hoog mag vliegen, terwijl ik dacht dat dit meer is. Klopt dit of heb ik het verkeerd begrepen?

Nu wil ik ook nog mijn certificaat behalen, welke haal ik het best om zoveel mogelijk vrijheid te hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkjVTnsmdNugJE0bm30tZkzd70g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P4BQIfziYzFBVP2wph3wUS59.jpg?f=user_large
Met C1 vlieg je in de A1 categorie het klopt dat je in Nederland 120 meter hoog mag vliegen.
Als je je certificaat wilt halen haal je eerst A1 + A3 deze kan je daarna uitbreiden met A2.
Ik heb de mijne bij https://www.droneclass.nl/ gehaald er ben daar zeer tevreden over.
Voor je A2 examen heb je wel een webcam met microfoon nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakhouT
servival7 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:30:
[...]

[Afbeelding]
Met C1 vlieg je in de A1 categorie het klopt dat je in Nederland 120 meter hoog mag vliegen.
Als je je certificaat wilt halen haal je eerst A1 + A3 deze kan je daarna uitbreiden met A2.
Ik heb de mijne bij https://www.droneclass.nl/ gehaald er ben daar zeer tevreden over.
Voor je A2 examen heb je wel een webcam met microfoon nodig.
Ow dus in a2 mag je ook max 120m hoog? Dat is wel rot met mijn DJI AIR 3 dan :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
MakhouT schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:30:

Je mag helemaal niet vliegen.........met 720 gram heb je brevet A2 nodig. ;)
Gezien je zegt het certificaat te willen halen heb je die nog niet.
Totdat je A2 bezit mag je dus niet er mee vliegen. (kan weliswaar prima in een middag)

En bovendien is Remote ID nu verplicht bij C1.
Aan de hand van je Exploitatienummer kunnen ze simpel zien dat je geen A1-A3 en A2 hebt, wat je op een flinke boete zou kunnen komen te staan als je gecontroleerd wordt.

Zie ook de drone categorieën.
720 gram valt onder categorie A2, je mag dus ook niet daarmee in categorie A1 vliegen.

Fijne drone trouwens, die Air 3 ;)
Wil je het zeker weten stel je vraag dan even op de gelinkte site via de chat rechtsonder, dan krijg je antwoord van de opleiders.

Ander leuk weetje, weliswaar niet voor jou, is dat de nieuwste DJIFly software automatisch detecteert of de drone zwaarder is dan 250 gram en dan automatisch vluchthoogte en afstand beperkt tot 20 meter (dacht ik) hoog en 60 meter ver (vanaf homepoint).

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 16-01-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Teijgetje Haal je nu niet een aantal dingen door elkaar?

De Air 3 heeft een C1 label maar valt volgens jou in A2 subcategorie omdat hij 720 gram weegt.
Maar als het een C1 label heeft, dan valt het toch gewoon in subcategorie A1?

Lekker duidelijk weer allemaal :P :+

@MakhouT Je hebt in ieder geval een exploitantnummer nodig en een A1/A3 certificaat.

[ Voor 13% gewijzigd door M!chel op 16-01-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
M!chel schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:13:
@Teijgetje Haal je nu niet een aantal dingen door elkaar?

De Air 3 heeft een C1 label maar valt volgens jou in A2 subcategorie omdat hij 720 gram weegt.
Maar als het een C1 label heeft, dan valt het toch gewoon in subcategorie A1?

Lekker duidelijk weer allemaal :P :+
Inderdaad valt hij blijkbaar toch onder categorie A1 volgens Drone Class.

Wat mij dan weer verbaast met 720 gram omdat drones van 500-2000 gr volgens dezelfde site onder categorie A2 vallen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Teijgetje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:25:
[...]

Wat mij dan weer verbaast met 720 gram omdat drones van 500-2000 gr volgens dezelfde site onder categorie A2 vallen .
Da's denk ik nog de oude regelgeving, toen er nog geen Cx labels waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
M!chel schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:27:
[...]

Da's denk ik nog de oude regelgeving, toen er nog geen Cx labels waren.
Daar lijkt het inderdaad wel op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Dit is de actuele stand van zaken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rTzxp-KeqXIdEzecUJcacYgZVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Hlvsnc3OJ7fu6EyvsnEADgA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgBymSN7pn5IvEZeEoz4CRZEpwQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ImSwQwqqPMG7W98ZEVR18CJu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdFk8yAqGwI5wspwIPeUTzT0CZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQ0mKCGqWxCnkxdhChqYaIpI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakhouT
Is er een categorie waarin je wel boven de 120m kan vliegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
MakhouT schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:08:
Of die er is leer je bij het examen voor het A1/A3 certificaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakhouT
Hahaha true :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
MakhouT schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:08:
De specifieke categorie bijvoorbeeld, maar de drone moet dan wel C5 of C6 gecertificeerd zijn en de drone moet aantoonbaar verzekerd zijn.
Bovendien moet je naast A1-A3 en A2 , STS halen, elke keer vergunning aanvragen (nadat je een risicoanalyse hebt gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Mijn gecrashte Mini 2 SE is inmiddels bij DJI, 67,93 voor het repareren etc. valt me enorm mee. Dit was dus ook zonder DJI Care Refresh.

EDIT: besef me nu dat DJI Care dus duurder zou zijn geweest, dat was 49euro voor DJI Care en dan 49euro vervangingsfee... Mogelijk dat het voor dure drones een goede dienst is maar ik was dus een stuk duurder uit geweest.

[ Voor 45% gewijzigd door Homeland op 17-01-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Homeland schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:11:
Mijn gecrashte Mini 2 SE is inmiddels bij DJI, 67,93 voor het repareren etc. valt me enorm mee. Dit was dus ook zonder DJI Care Refresh.

EDIT: besef me nu dat DJI Care dus duurder zou zijn geweest, dat was 49euro voor DJI Care en dan 49euro vervangingsfee... Mogelijk dat het voor dure drones een goede dienst is maar ik was dus een stuk duurder uit geweest.
Mooi dat hij gerepareerd is! Of heb je een andere gekregen? Check je serie-nummer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Hulliee schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:59:
[...]

Mooi dat hij gerepareerd is! Of heb je een andere gekregen? Check je serie-nummer
Ze sturen een andere (nieuwe?) op, krijg wel dezelfde accu en controller terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Homeland schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:42:
[...]

Ze sturen een andere (nieuwe?) op, krijg wel dezelfde accu en controller terug.
Bij mij was het altijd een andere (refurbished) drone. Je ziet dat het een ander serienummer is. Bij care refresh krijg je een nieuwe Drone (nieuw in doos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Iemand die de airdata app installed heeft op de rc2 van de mini 4pro?
Lukt dat?
Ook voor het updaten van de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Nog een vraagje, klopt het dat je geen simkaart in die nieuwe dji4 pro rc2 kan steken?

Hoe moet je dan streamen?
Vroeger met de gewone rc (zonder scherm) , dan stak je je telefoon in je controller en maakte je zo verbinding met 4g
Nu met die nieuwe rc2 .. kun je geen 4g verbinding maken? Hoe moet je dan streamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
skank schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:47:
Nog een vraagje, klopt het dat je geen simkaart in die nieuwe dji4 pro rc2 kan steken?

Vroeger met de gewone rc (zonder scherm) , dan stak je je telefoon in je controller en maakte je zo verbinding met 4g
Nu met die nieuwe rc2 .. kun je geen 4g verbinding maken? Hoe moet je dan streamen?
Je kunt een hotspot maken op je telefoon. Daarmee kun je een wifi verbinding tot stand brengen met de DJI RC 2.
En zo kun je streamen, of maps gebruiken tijdens het vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
M!chel schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:58:
[...]

Je kunt een hotspot maken op je telefoon. Daarmee kun je een wifi verbinding tot stand brengen met de DJI RC 2.
En zo kun je streamen, of maps gebruiken tijdens het vliegen.
Damn je bent dus nog steeds afhankelijk van een telefoon/tablet/router
Is er al een dongle die je kan inpluggen?
Dat kan bv wel met de remote van een M30

En de remote van de M30 past ook niet om te vliegen met een mini 4 pro...

Weet je toevallig ook of het effectief lukt om die airdata app (aanrader) op je rc2 van de mini te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
skank schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:47:

Er past geen simkaart in de controller, alleen een micro SD kaart. Wat je wel kunt, is via je telefoon een hotspot opzetten en dan via WiFi connecten met de controller. Of je dan kunt streamen weet ik niet, maar dat zou zomaar kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Mediamarkt heeft eens een keer een echte mooie aanbieding.

uitvoering: DJI Mini 4 Pro Fly More Combo (RC 2) - Wit, Zwart

DJI Mini 4 Pro Fly More Combo - incl. RC 2-controller voor 933,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Greatsword schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:19:
Mediamarkt heeft eens een keer een echte mooie aanbieding.

uitvoering: DJI Mini 4 Pro Fly More Combo (RC 2) - Wit, Zwart

DJI Mini 4 Pro Fly More Combo - incl. RC 2-controller voor 933,-
Zeker een mooie prijs incl. BTW.
Nu maar hopen dat hij, voor de BTW-weg-er-mee-actie afgelopen is, weer leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
De Fly app, v. 1.12.8, heeft een nieuwe look!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dyVRmGL.jpeg

[ Voor 36% gewijzigd door M!chel op 24-01-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Niet alleen een nieuwe look, alle no-fly zones en beperkingen zijn geïntegreerd.
En volgens mij moet je eerst een fly spot aanmaken in "voor je vliegt", die je daarna van alle info voor een vluchtplan qua vluchtgegevens, voorbereidingen en wettelijke voorschriften voorziet.

Wel handig want ik kon even snel zien wat mag op mijn wintersportbestemming in Italië.
Maar zo te zien is even snel opstijgen er niet meer bij?

Zal eens kijken of als ik de drone connect ik automatisch de juiste dronegegevens krijg. Zonder moet je elke keer opnieuw het model kiezen.

Die mini4pro fly more combo bij Mediamarkt is vandaag, na gisteren al niet leverbaar, trouwens helemaal verdwenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 24-01-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Teijgetje schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:03:
[...]
En volgens mij moet je eerst een fly spot aanmaken in "voor je vliegt", die je daarna van alle info voor een vluchtplan qua vluchtgegevens, voorbereidingen en wettelijke voorschriften voorziet.
Dat hoeft niet. Je kunt gewoon een locatie aantikken en dan krijg je info te zien.
Maar als ik zo vlug even kijk is het iig hier in de buurt wel een stuk soepeler qua regelgeving dan wanneer ik GoDrone of Aeret kaartgegevens erop nasla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik vraag me dan ook af of het klopt.
Bij mij begint de beperkte/no-fly zone ook dichterbij dan de app aangeeft.
Maar Italie bekijken was eerder alleen mogelijk als je italiaan was dacht ik?

Wel mooi dat eea nu makkelijk geintegreerd is onder service.
Geen idee trouwens of al die "Service" features in de oude versie ook zaten?

Met de drone, mini 2, connected kan ik simpel een C1 label aanvragen geloof ik. (als ik de netwerk-connection-fout er uit krijg) Dat zou voor mij prima voldoen met prop-guards, motorbescherming en evt verlichting waardoor hij iets boven de 250 gram uitkomt.

Ook kan ik inderdaad met de "vlieg maar" button gelijk vliegen.

[ Voor 26% gewijzigd door Teijgetje op 24-01-2024 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Als je de kaart van Nederland met die van België vergelijkt dan zou je zeggen dat ze Nederland nog niet helemaal af hebben.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CPiWbi6.jpg

Ik denk idd dat ze er nog mee bezig zijn en dat 'later' op dit moment nog steeds 'later' is.
Als ik dit zo lees: https://www.dronewatch.nl...an-nederland-volgt-later/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Dit zijn zo`n beetje de nieuwe features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11

_Eend_

🌻🇺🇦

M!chel schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:02:
Als je de kaart van Nederland met die van België vergelijkt dan zou je zeggen dat ze Nederland nog niet helemaal af hebben.

[Afbeelding]

Ik denk idd dat ze er nog mee bezig zijn en dat 'later' op dit moment nog steeds 'later' is.
Als ik dit zo lees: https://www.dronewatch.nl...an-nederland-volgt-later/
Waar staan de nummers bij de plaatsnamen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
_Eend_ schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:07:
[...]

Waar staan de nummers bij de plaatsnamen voor?
Aantal Fly Spots in die regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
M!chel schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:07:
[...]

Aantal Fly Spots in die regio.
Die Fly Spots vind ik zo'n onzin. Jammer dat ze dat nu nog groter maken. Lijkt wel een spelletje ofzo, met dat lelijke Fly Report-logo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
@Cheesy Je kunt het ook gewoon negeren.
Het is een extra service binnen de Fly app, maar niet noodzakelijk om te kunnen vliegen. (mits je je buiten een geo-fencing gebied begeeft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank071
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-04 14:16
Teijgetje schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:28:
[...]

Zeker een mooie prijs incl. BTW.
Nu maar hopen dat hij, voor de BTW-weg-er-mee-actie afgelopen is, weer leverbaar is.
De DJI Mini 4 Pro Fly More combo is leverbaar, ook al zegt de site iets anders. Het lijkt erop alsof MM deze aanbieding alleen via de winkel wil laten lopen, maar online kan je niets (ook niet klaarleggen) - ook al is er voorraad. Gisteren bij de vestiging in Zoeterwoude lagen er 8 in het schap... (voor die prijs ja). Dus als je 'm wilt - en deze prijs is ongekend laag - dan moet je er wat voor doen en naar een vestiging gaan. Welke? Dat is een beetje puzzelen (PM voor een hint).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Vraagje, waar haal je die cx labels , mag je die zelf drukken als het niet op de drone hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zef ackermans
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-01-2024
goedemiddag allen
Ik weet niet of ik hier goed zit maar heb HULP nodig voor mijn Dji mini3pro
Hij vliegt namelijk niet verder dan 300 meter
Heb ik iets niet goed ingesteld??
Graag Reactie dank U vriendelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Laat je instellingen eens zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zef ackermans
Max Altitude 120 m
Max distance No limit
Auto rth Altitude 85m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
@zef ackermans Is bij 300m je bereik weg (dus je RC signaal rood of melding dat er geen verbinding meer is?) of vlieg je tegen een onzichtbare muur aan?
In wat voor omgeving vlieg je? Veel gebouwen of bomen om je heen? of open vlakte?
Beetje meer duidelijkheid graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zef ackermans
hoi
vanaf de achtertuin vlieg ik een rondje op 60 m hoogte en bij 250-300m zegt hij conection lost en moet de homebutton gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
zef ackermans schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:23:
hoi
vanaf de achtertuin vlieg ik een rondje op 60 m hoogte en bij 250-300m zegt hij conection lost en moet de homebutton gebruiken
Ah, da's normaal. Je staat tussen de huizen en heeft invloed op je signaal. Probeer eens in wat meer open gebied te vliegen. Dan gaat het vast stukken beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brumax
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Kan iemand bevestigen dat de EU hoogtelimiet van 120m op GPS is gebaseerd? Op reddit vind ik hier een post over, maar daaruit maak ik niet op of je buiten de EU echt een ietsje hoger plafond kunt instellen.

vice versa en weer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Brumax schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:40:
Kan iemand bevestigen dat de EU hoogtelimiet van 120m op GPS is gebaseerd? Op reddit vind ik hier een post over, maar daaruit maak ik niet op of je buiten de EU echt een ietsje hoger plafond kunt instellen.
Waar je je drone laat opstijgen is het 0-punt. Van daaruit meet de drone dmv GPS de hoogte.
Pagina: 1 ... 37 ... 46 Laatste

Let op:
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.

Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2