Ik heb hem nog niet gewogen, maar zoveel weegt dat tape niet.
Maar ik denk dat de propellerbeschermers al meer wegen.
En met de
motorguards, eventuele onder- en bovenverlichting, ND/PL/UV-filters en SD-kaart zal hij inderdaad (iets) meer dan 249 gram wegen.
Ik heb 4 batterijen (en twee laders), dus iets minder vliegtijd per batterij wordt daarmee gecompenseerd.
Hij is nu Cx-legacy, wat stel je voor?
Dat ik hem upgrade naar C1 (<900 gr) om legaal te kunnen vliegen boven bebouwing ipv te vervallen naar C3, beide vereisen toch Remote ID.
Maar C3 is dan weer wat onwerkbaar gezien je 150 m bij bebouwing weg moet blijven.
Omdat het voor mij nieuw is, is het nu even een kat en muis spel, Cx/C0 vereist geen Remote ID.
Op afstand zal dus geen controleur mijn drone kunnen identificeren, alleen als ze er naast staan.
Maar upgraden naar C1 is ook geen probleem gezien ik brevet A1/A3+A2 heb.
Helpt die tape nou echt tegen vogels?
Een ding is zeker.......tegen bomen helpt het niet.
Die F*ck*rs steken gewoon een tak uit als je langsvliegt.......en voor je het door hebt hang je 5 meter boven het water vast.
Ik zit hier direct naast een vogelweidegebied, dus met weidevogels, watervogels en roofvogels.
En hoewel het geen Natura 2000 gebied is, en ik niet echt er overheen moet, is er vanaf maart wat meer kans op territoriaal gedrag tijdens inspectievluchtjes over ons terrein, of bij de voortgang-vluchtjes van de bouwwerkzaamheden van de buren aan de overkant.
En in het broedseizoen dus nog meer.
Op Youtube kwam ik daar eea over tegen, o.a. dat na aanbrengen van rode reflecterende tape, rode stealth-propellers en een strobe-light, de vogels wel poolshoogte kwamen nemen maar niet meer aanvielen en de drone verder met rust lieten.
Voor de propellers heb ik
deze.
Mij was ooit al opgevallen dat vogels een heel ander zicht hebben dan wij, een worm tussen het gras gegooid op 4 meter van de merel werd zonder problemen gelijk gepakt. Ik kan me dan ook voorstellen dat rode propellers veel bedreigender er uit zien dan zwarte.
Overigens zijn de propellers dus geheel rood, zonder die witte lijnen.
Ik heb
deze tape besteld, en met de gedachte dat alleen bijeneters bijen aanvallen, mits ze niet groter zijn dan henzelf, heb ik er een soort "Maya de bij" van gemaakt, zoemen deed het al.
Waarbij ik de centimeter brede gele tape mooier/alarmerender vond dan de okergele, en de reflectie van de drie centimeterbrede-tapes beter was dan van de 5 cm brede.
Werkwijze:
- eerst van schilderstape in (kleine) stukjes het gewenste exacte oppervlak samenstellen (kleine rondingen knippen etc, en samenvoegen),
- dit van de drone halen en tape er onder plakken hoe je de kleuren wil hebben, en iets uitstekend zodat je de zeskantjes uit kan lijnen, plak de tape zo strak mogelijk tegen elkaar zonder ze te overlappen(als je geen OCD hebt kan je hierop wat tape besparen
) - daarna het tape aan de hand van de schildertapemal op maat knippen, (nu kun je door schilderstape ergens vlak op te plakken en de mal met reflectietape er gespiegeld/omgedraaid er op leggen (dus met de schilderstape op de schilderstape) de andere kant van de drone simpel overtekenen en uitknippen)
- de beschermtape van de reflectietape afhalen en de tape met mal er nog op de drone plakken,
- de schilderstape-mal verwijderen
- de randen/rondingen even heel kort verhitten met een verfföhn op 190 graden, meer even langswaaien, en aanduwen, zodat het stugge reflectietape zich meevormt met de drone en in die vorm afkoelt. Voornamelijk op de onderachterpoten en het "achterlijf" wilde het tape terug naar recht. Dit was met wat warmte verholpen.
En ik heb deze verlichting besteld,
voor boven een die op 5 km te zien zou moeten zijn en
voor onder 4 kleintjes (twee groen achter/twee rood voor) om in schemervluchten wat beter de drone te kunnen herkennen qua positie.
Geen idee hoe groot de reikwijdte van de leds zijn, maar in eerste instantie heb ik voor lichte gekozen, wellicht dat zwaardere een verder bereik hebben. En dat beetje extra gewcht niet uitmaakt in C1.
Maar meestal zal de verlichting er af zijn.
En ook zullen de meeste vluchten geautomatiseerd worden via Litchi-missioncontrol.
Maar de tijd zal het leren of zo de vogels inderdaad weg blijven......ik vond hem zelf er inmiddels bad-ass genoeg uitzien.
[
Voor 3% gewijzigd door
Teijgetje op 06-01-2024 19:24
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.