SpeedingWilly schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:44:
Het is gewoon een grote puinhoop, heel die regelgeving!
Mede daarom heb ik mijn Mini 4 Pro 'gedeclassified'.
Ik verwacht zelfs dat deze drones zonder limiet nog wel eens wat meer op kunnen brengen bij verkoop volgend jaar...
Daar zou je inderdaad best wel eens gelijk in kunnen krijgen!
Voor wat betreft de puinhoop in regelgeving sta ik zelf overigens vooral in de houding, vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van!
De nieuwe Europese regelgeving heeft zijn beperkingen, maar ook wel haar voordelen, zeker in de C0 en <250 gram drones die voor 2024 zijn (worden) verkocht.
Het gelijktrekken van de (basis) regels in heel de EU is prettig. Een paar jaar terug toen ik in Portugal wilde vliegen moest ik 2 weken van tevoren toestemming aanvragen bij de Portugese ministerie van defensie, beoogde vluchtgegevens zoals geplande vluchten inclusief data en tijdstippen en gebieden aangeven. Dat was wel heel omslachtig allemaal, vrijwel elk EU land hanteerde zijn eigen regelgeving die je vooraf moest bestuderen. Tot op zekere hoogte moet dat natuurlijk nog steeds, maar het is wel makkelijker geworden.
Ook voor Nederland heeft het een gunstig effect gehad, want in feite mag je nu meer dan voorheen, met name als het gaat om overvliegen van mensen, objecten en wegen, waar je eerst flinke afstand van moest houden.
Toen de overgang regeling actief werd mocht ik ineens meer met de Mavic Air¹ dan er voor.
Helaas is Nederland alleen niet meegegaan in de basis ’no fly zone' luchtruim regels voor drones, en is ze daarin nog steeds het braafste jongetje in de klas en gaat ze niet mee in de risicoanalyses waarbij je veel dichter bij bijvoorbeeld vliegvelden mag vliegen. In veel EU landen ben je daar veel vrijer in. Nederland blijft een lappendeken qua NFZ's.
Ten tijde van Mavic Air toen de regelgeving in ontwikkeling was werd er nog gesproken over <400 gram drones voor de lichtste categorie. Toen was het nog dromen van <250 gram drones die echt capabel waren qua beeldkwaliteit en zaken zoals omnidirectionele sensoren. En als je dan ziet wat men in een 249 gram Mini 4 Pro weet te proppen, en dat de regels er voor (in verhouding tot boven de <250 gram drones) veel soepeler zijn, dan kan ik niet anders dan blij zijn met de mogelijkheden die ons als operator geboden worden.
Want nog een voorbeeldje van 'de puinhoop’ in regelgeving als ik het goed lees;
*Drones boven de 250 gram zonder Cx certificering mogen alleen in categorie A3 vliegen vanaf 2024, minimaal 150 meter vanuit de bewoonde wereld kort gezegd.
Ik heb heel weinig te klagen met de mogelijkheden die de Mini 4 Pro heeft, en dat geldt voor de drone zelf, maar ook voor de ruime(re) vlucht bevoegdheden.