Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoSBoL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-02 10:15
bvsteyn schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:45:
Nieuwe update voor de mini 4 waarbij de 120 meter limiet voor altijd opgeheven kan worden!
Weet nou niet of dit nou de route is die je op zou moeten willen. DJI wil bewijs zien dat jij de C0 certificatie sticker er af haalt, met andere woorden prima dat je boven de 120 meter vliegt, maar dan zonder C0 certificering.

Ik blijf het ook een rare gewaarwording vinden, in de certificering papieren wat bij de drone zit staat letterlijk dat je niet hoger dan 120 meter boven de grond mag vliegen, en niet dat je niet hoger dan 120 meter boven het opstijgpunt mag vliegen. Met bovengenoemde route snij je volgens mij alleen jezelf in de vingers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoSBoL
ManiacsHouse schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:01:
[...]

Uitzetten. Ding kan in je slaapkamer toch nergens heen? En de ramen dicht natuurlijk.
Instelling op 'hover' zetten bij verlies van verbinding, ook als je onder bomen dek gaat vliegen, vanaf een varende boot of als je lange stukken jezelf volgt terwijl je rijdt, fietst, skate etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:20
Had net iets vreemds met waypoint planning met de mini 4 pro. Had een global setting waarbij ik de speed naar 15m/s kon zetten. Dit gedaan en nog wat andere zaken aan een paar waypoints aangepast. Vervolgens geprobeerd de vlucht te starten maar deze gaaf een failed vanwege weak signal. Drone was praktisch naast me en daarna nog eens geprobeerd vanaf wat hoogte maar ook daar zelfde melding.

Heeft iemand dezelfde melding wel eens gehad en was is bij jullie de max speed? Na een herstart werkte alles namelijk wel weer maar was de snelheid op 12 m/s gelimiteerd. Nog snel, maar vond het vreemd die 15m/s gezien te hebben.

Heb nog n en s mode geprobeerd maar daarin zit geen verschil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LoSBoL
LoSBoL schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:52:
[...]

Weet nou niet of dit nou de route is die je op zou moeten willen. DJI wil bewijs zien dat jij de C0 certificatie sticker er af haalt, met andere woorden prima dat je boven de 120 meter vliegt, maar dan zonder C0 certificering.

Ik blijf het ook een rare gewaarwording vinden, in de certificering papieren wat bij de drone zit staat letterlijk dat je niet hoger dan 120 meter boven de grond mag vliegen, en niet dat je niet hoger dan 120 meter boven het opstijgpunt mag vliegen. Met bovengenoemde route snij je volgens mij alleen jezelf in de vingers.
Na het kort door de bocht filmpje ben ik gister een andere uitgebreidere video tegen gekomen waarbij het een en ander toch genuanceerder schijnt te liggen. Ik overweeg nu ook om de limiet en C0 sticker er permanent af te halen. Er is nog even tot 1 januari, dus ik hoop dat er her en der nog wat artikelen over geschreven worden.

De maas in de wet is de volgende, alle <250 gram drones die gekocht zijn voor 1 januari 2024 blijven in de A1 categorie en een C0 certificaat is niet nodig. Je hoeft dus geen C0 gecertificeerde <250 gram drone te hebben om in A1 te blijven vliegen!

DJI lijkt hier handig op in te spelen, zij zullen vanaf 1 januari 2024 alleen nog maar drones mogen verkopen die gecertificeerd zijn. En die certificering houdt in dat ze in de C0 categorie alleen nog drones mogen produceren en verkopen die maximaal 120 meter hoogte van het opstijgpunt kunnen. (de regelgeving voor producenten en piloten verschilt, de eerste wordt voor de certifiëring opgelegd dat ze niet hoger mogen dan 120 van opstijgpunt. De tweede dat ze niet hoger mogen vliegen dan 120 meter van de grond)

Na 1 januari kan je dus niet je drone meer declassificeren, zowel niet bij voor 2024 aangekochte drones als na 2024 gekochte drones, want dan voldoen ze niet meer aan de aan hen gestelde eisen voor hen.

Aangezien de regels zijn dat je niet hoger mag dan 120 boven de grond, en je bij een <250 gram drone gekocht voor 2024 in A1 mag blijven vliegen, is er eigenlijk niets mis met het er af halen van de harde 120 meter limiet. Je moet je gewoon aan de regels blijven houden en niet hoger dan 120 meter van de grond gaan vliegen en je zit goed.

Nou liep ik eigenlijk met de Mavic Air op een enkele keer na (in de bergen) niet tegen de 'zelf ingestelde' limiet van 120 meter van opstijgpunt aan, maar overweeg het wel om de harde limiet er af te halen bij de Mini 4 Pro, want op de vakanties wordt de drone toch het meest gebruikt.

Voor DJI een leuke stunt om nog veel drones in 2023 te verkopen.

Hier het Youtube fimpje wat beter informeert dan het eerdere fimpje;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:46
LoSBoL schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:15:
[...]

Na het kort door de bocht filmpje ben ik gister een andere uitgebreidere video tegen gekomen waarbij het een en ander toch genuanceerder schijnt te liggen. Ik overweeg nu ook om de limiet en C0 sticker er permanent af te halen. Er is nog even tot 1 januari, dus ik hoop dat er her en der nog wat artikelen over geschreven worden.

De maas in de wet is de volgende, alle <250 gram drones die gekocht zijn voor 1 januari 2024 blijven in de A1 categorie en een C0 certificaat is niet nodig. Je hoeft dus geen C0 gecertificeerde <250 gram drone te hebben om in A1 te blijven vliegen!

DJI lijkt hier handig op in te spelen, zij zullen vanaf 1 januari 2024 alleen nog maar drones mogen verkopen die gecertificeerd zijn. En die certificering houdt in dat ze in de C0 categorie alleen nog drones mogen produceren en verkopen die maximaal 120 meter hoogte van het opstijgpunt kunnen. (de regelgeving voor producenten en piloten verschilt, de eerste wordt voor de certifiëring opgelegd dat ze niet hoger mogen dan 120 van opstijgpunt. De tweede dat ze niet hoger mogen vliegen dan 120 meter van de grond)
Ik ben van plan om de Mini 4 Pro FMC volgend voorjaar aan te schaffen omdat ik geen zin heb om in de winter buiten te gaan staan koukleumen. Maar als ik dit dan weer zie dan is het mss toch handiger om die voor 1-1-2024 aan te schaffen.

Begrijp ik het dan goed als ik het volgende beeld schets:
  • Als je een <250gr Drone koopt na 1-1-2024 is het niet meer mogelijk om op >120 meter te vliegen
  • Koop je nu een Mini4 pro, en je haalt dat declassify trucje uit, dan KUN je na 1-1-2024 hoger vliegen dan 120m maar MAG het officieel niet?
  • Je bent dan niet illegaal bezig omdat de C0 sticker eraf is en daardoor C1 geworden is, die toch nog in de A1 klasse valt

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Interessant artikel voor Mini (4 Pro) eigenaren:
https://www.dronewatch.nl...t-of-120m-kunnen-vliegen/

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoSBoL
Super, bevestigd een hoop, daar was het wachten op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LoSBoL
Joop_Klepzeiker schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:09:
[...]

Ik ben van plan om de Mini 4 Pro FMC volgend voorjaar aan te schaffen omdat ik geen zin heb om in de winter buiten te gaan staan koukleumen. Maar als ik dit dan weer zie dan is het mss toch handiger om die voor 1-1-2024 aan te schaffen.
Zeker wat voor te zeggen gezien de mogelijkheid die het biedt. Het dronewatch artikel wat SpeedingWilly post maakt het nogmaals duidelijk.
Begrijp ik het dan goed als ik het volgende beeld schets:

[list]
• Als je een <250gr Drone koopt na 1-1-2024 is het niet meer mogelijk om op >120 meter te vliegen
Niet meer dan 120 meter vanaf het opstijgpunt. Maar inderdaad, dronefabrikanten mogen dan geen <250 gram drones meer verkopen die hoger mogen dan 120 meter vanaf het opstijgpunt ondanks dat de regelgeving voor piloten tot 120 meter van grondniveau mogen vliegen, en alle verkochte drones moeten een Cx classificatie hebben, vandaar dat het declassificeren tot 1 januari wordt aangeboden, en de omslachtige declassificeer procedure, DJI moet zich indekken anders zouden ze illegaal bezig kunnen zijn omdat de drone niet meer 'voldoet' aan de C0 classificering.
• Koop je nu een Mini4 pro, en je haalt dat declassify trucje uit, dan KUN je na 1-1-2024 hoger vliegen dan 120m maar MAG het officieel niet?
Klopt, je zou dan tot 500 meter boven het opstijgpunt kunnen vliegen, maar meer dan boven 120 meter boven het grondniveau mag niet. Die verantwoording ligt bij jou als piloot.
• Je bent dan niet illegaal bezig omdat de C0 sticker eraf is en daardoor C1 geworden is, die toch nog in de A1 klasse valt
[/list]
Uitzonderingen daargelaten ben je illegaal bezig als je hoger vliegt dan 120 meter boven grondniveau. Het er af halen van de C0 sticker is niet illegaal, want je hoeft namelijk geen C0 sticker/certificatie te hebben om in de open categorie A1 te mogen blijven vliegen mits de (<250 gram) drone voor 2024 is aangekocht. Een gedeclassificeerde C0 drone wordt niet een C1 drone, de <250 gram regels blijven gelden, die nog iets meer ruimte biedt dan de regels voor een C1 drone in de open A1 open categorie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
LoSBoL schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:30:
[...]
Zeker wat voor te zeggen gezien de mogelijkheid die het biedt. Het dronewatch artikel wat SpeedingWilly post maakt het nogmaals duidelijk.
[...]
Niet meer dan 120 meter vanaf het opstijgpunt. Maar inderdaad, dronefabrikanten mogen dan geen <250 gram drones meer verkopen die hoger mogen dan 120 meter vanaf het opstijgpunt ondanks dat de regelgeving voor piloten tot 120 meter van grondniveau mogen vliegen, en alle verkochte drones moeten een Cx classificatie hebben, vandaar dat het declassificeren tot 1 januari wordt aangeboden, en de omslachtige declassificeer procedure, DJI moet zich indekken anders zouden ze illegaal bezig kunnen zijn omdat de drone niet meer 'voldoet' aan de C0 classificering.
[...]
Klopt, je zou dan tot 500 meter boven het opstijgpunt kunnen vliegen, maar meer dan boven 120 meter boven het grondniveau mag niet. Die verantwoording ligt bij jou als piloot.
[...]
Uitzonderingen daargelaten ben je illegaal bezig als je hoger vliegt dan 120 meter boven grondniveau. Het er af halen van de C0 sticker is niet illegaal, want je hoeft namelijk geen C0 sticker/certificatie te hebben om in de open categorie A1 te mogen blijven vliegen mits de (<250 gram) drone voor 2024 is aangekocht. Een gedeclassificeerde C0 drone wordt niet een C1 drone, de <250 gram regels blijven gelden, die nog iets meer ruimte biedt dan de regels voor een C1 drone in de open A1 open categorie.
Dank voor je zeer heldere uitleg. Ik weet al wat ik dit jaar aan Sinterklaas ga vragen! :9

EDIT: In dit filmpje wordt ook nog eens alles goed uitgelegd!

[ Voor 3% gewijzigd door Joop_Klepzeiker op 04-11-2023 19:11 . Reden: YT filmpje toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LoSBoL
Graag gedaan 😉

Gisteren de Mini 4 Pro geupdate en gedeclassificeerd, let even op dat DJI een voor en een na foto wil hebben. Ik was iets te enthousiast met de föhn van het vrouwtje en moest de sticker dus weer plakken voor een 'voor' foto.

Na het declassificeren is de 500 limiet direct weer beschikbaar, er komt niet nog een firmware update overheen om de limiet er af te krijgen.

Van de week de sunnylife sun hood/afdekkap voor de smart Controller binnen gekregen, mooi spul wat overigens nog in de praktijk getest moet worden. Doel was ook om het in de FMC schoudertas te krijgen, zodat ik de sticks niet steeds er af hoef te halen en direct kan vliegen. Helaas wordt het dan allemaal net te krap in de originele FMC schoudertas, het past maar de boel zit dan te strak naar mijn believen.
Dus maar even aan het zoeken geweest en het blijkt dat de Air 2s FMC schoudertas exact hetzelfde design heeft, maar 4,5 centimeter breder is dan de FMC schoudertas van de Mini 4 Pro. Dat wordt even langs Ali om een nieuwe te bestellen, zowat alle originele DJI FMC tassen die op Ali worden aangeboden zijn de Air 2s versie met 27,5 centimeter breedte, ook al zegt men veelal dat het de Mini 4 Pro schouder tas betreft.

Zal ze naast elkaar leggen als ze binnen is, altijd fijn een schoudertas waarin je net iets meer mooi in mee kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LoSBoL schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:54:
Gisteren de Mini 4 Pro geupdate en gedeclassificeerd, let even op dat DJI een voor en een na foto wil hebben. Ik was iets te enthousiast met de föhn van het vrouwtje en moest de sticker dus weer plakken voor een 'voor' foto.

Na het declassificeren is de 500 limiet direct weer beschikbaar, er komt niet nog een firmware update overheen om de limiet er af te krijgen.
...
Ik heb het toevallig net ook gedaan. Procedure is idd makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waele
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-04-2024
Misschien een domme vraag, maar is dat C0 stickertje het enige waar de pliesie naar kijkt in het geval dat je wordt gecontroleerd? En dan nog, heeft de politie apparatuur om de piloot van een drone makkelijk te kunnen opsporen of is het zoeken naar een naald in een hooiberg voor hen (maw, de kans dat de politie je vindt is onzettend klein)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Waele schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:30:
Misschien een domme vraag, maar is dat C0 stickertje het enige waar de pliesie naar kijkt in het geval dat je wordt gecontroleerd? En dan nog, heeft de politie apparatuur om de piloot van een drone makkelijk te kunnen opsporen of is het zoeken naar een naald in een hooiberg voor hen (maw, de kans dat de politie je vindt is onzettend klein)?
Waar meneer de pliesie naar kijkt weet ik niet. Die lui zijn meestal slecht geïnformeerd. Waar ze naar zouden moeten kijken is het volgende in het geval van een mini:
- heeft de operator een exploitantnummer en is deze aangebracht op de drone
- vlieg je in de juiste Open subcategorie.

Mijn ervaring is dat omstanders een stuk moeilijker doen dan politie. Sterker, nog nooit een politie gesproken over m'n drone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Waele schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:30:
Het opsporen van een drone en locatie piloot zou je zelf kunnen doen. Zijn apps voor die dit kunnen. Drones zenden RID (Remote ID) uit. In dit signaal zitten o.a. locatie drone en piloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoSBoL
EXCalibur_EeK schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:30:
[...]

Het opsporen van een drone en locatie piloot zou je zelf kunnen doen. Zijn apps voor die dit kunnen. Drones zenden RID (Remote ID) uit. In dit signaal zitten o.a. locatie drone en piloot.
Mijn Mavic Air¹ zende inderdaad RID uit, was gewoon een instelling in de Fly app. Ik zie de instelling echter niet terug in de Fly app van de Mini 4 Pro, en volgens mij ( pin me er niet op vast ) is dit ook geen eis voor drones onder de 250 gram en is het pas een verplichting voor drones boven de 250 gram, wat ook zou verklaren waarom ik de instelling niet terug kan vinden.

Voor wat betreft de politie, wat je geeft krijg je terug, pas daar je houding en gedrag op aan, de aandacht naar je toe trekken moet je vooral niet doen. In de regel weet de politie inderdaad de regelgeving niet goed, het is ook lastige materie. Als je niet de wijsneus gaat uithangen dat je het wel even beter weet, dan zal het wel loslopen.
Zoals hierboven al genoemd is, andere omstanders kunnen een stuk vervelender zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

LoSBoL schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:23:
[...]

Mijn Mavic Air¹ zende inderdaad RID uit, was gewoon een instelling in de Fly app. Ik zie de instelling echter niet terug in de Fly app van de Mini 4 Pro, en volgens mij ( pin me er niet op vast ) is dit ook geen eis voor drones onder de 250 gram en is het pas een verplichting voor drones boven de 250 gram, wat ook zou verklaren waarom ik de instelling niet terug kan vinden.

Voor wat betreft de politie, wat je geeft krijg je terug, pas daar je houding en gedrag op aan, de aandacht naar je toe trekken moet je vooral niet doen. In de regel weet de politie inderdaad de regelgeving niet goed, het is ook lastige materie. Als je niet de wijsneus gaat uithangen dat je het wel even beter weet, dan zal het wel loslopen.
Zoals hierboven al genoemd is, andere omstanders kunnen een stuk vervelender zijn.
Dat laatste vooral. Omstanders die zich storen aan je drone. En vooral niet gaan klojen of wijsneus gaan uithangen. Met beetje uitleg richting omstanders dat je je aan de regels houdt en uitlegt wat je doet geeft vaak meer begrip en zijn ze vaak ineens geïnteresseerd ipv lastig. Punt is soms dan weer wel dat ze blijven staan kijken en dat is dan weer irritant :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoSBoL
LoSBoL schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:23:
[...]

Ben er toch even in gedoken en zoals vaak bij drones en wetgeving, het is altijd interessant wat je vindt;

* De Mini 4 Pro heeft de mogelijkheid om Remote ID uit te zenden.

* In de Engelse handleiding wordt Remote ID onder het kopje 'FAR Remote ID Compliance Information' beschreven.

Maar...

* De EASA wetgeving stelt Remote ID niet verplicht voor C0 drones, alleen het exploitatie nummer moet op de drone zelf geregistreerd staan.

* In de Nederlandse en Duitse handleiding staat Remote ID niet beschreven. (Ik dacht, ik check er 2)

* Op de Nederlandse DJI website en DJI store website, waar je automatisch naar toe gedirigeerd wordt staat Remote ID niet beschreven bij de specificaties.
(Zou wel interessant kunnen zijn om bijvoorbeeld de US site te kunnen bezoeken om te kijken of er daar wel over FAR Remote ID Compliance Information gesproken wordt.)

* In de Fly app kan je Remote ID niet terug vinden en dus ook geen exploitatie nummer opvoeren, dit kon wel in mijn oude Mavic Air¹.

De kans is dus groot dat er in de EU geen Remote ID wordt uitgezonden, maar wie het weet mag het zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is gewoon een grote puinhoop, heel die regelgeving!

Mede daarom heb ik mijn Mini 4 Pro 'gedeclassified'.
Ik verwacht zelfs dat deze drones zonder limiet nog wel eens wat meer op kunnen brengen bij verkoop volgend jaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoSBoL
ManiacsHouse schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:48:
[...]

Dat laatste vooral. Omstanders die zich storen aan je drone. En vooral niet gaan klojen of wijsneus gaan uithangen. Met beetje uitleg richting omstanders dat je je aan de regels houdt en uitlegt wat je doet geeft vaak meer begrip en zijn ze vaak ineens geïnteresseerd ipv lastig. Punt is soms dan weer wel dat ze blijven staan kijken en dat is dan weer irritant :+
Reacties kunnen inderdaad heel wisselend zijn, één heel groot voordeel van de Mini 4 Pro, het is een ontzettend stille drone, waar de Air¹ te vergelijken was met een zwerm boze killer bee's is de Mini 4 Pro echt een oase van rust. Ze is totaal geen aandacht trekker van zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ga trouwens ergens eind november een 'review' plaatsen tussen de Mini 4 Pro, Air 3 en Mavic 3. Na mijn laatste aankoop (Air 3) heb ik al deze 3 (laatste) drones van DJI.

Dit wordt weer een soort aankoopadvies voor consumenten die twijfelen tussen één van deze drones. De review wordt hier geplaatst (onder de Air 3 drone) en weer op DroneWatch.

Deze 3 drones gebruik ik nu voor het geven van workshops (zie signature).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoSBoL
SpeedingWilly schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:44:
Het is gewoon een grote puinhoop, heel die regelgeving!

Mede daarom heb ik mijn Mini 4 Pro 'gedeclassified'.
Ik verwacht zelfs dat deze drones zonder limiet nog wel eens wat meer op kunnen brengen bij verkoop volgend jaar...
Daar zou je inderdaad best wel eens gelijk in kunnen krijgen!

Voor wat betreft de puinhoop in regelgeving sta ik zelf overigens vooral in de houding, vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van!

De nieuwe Europese regelgeving heeft zijn beperkingen, maar ook wel haar voordelen, zeker in de C0 en <250 gram drones die voor 2024 zijn (worden) verkocht.

Het gelijktrekken van de (basis) regels in heel de EU is prettig. Een paar jaar terug toen ik in Portugal wilde vliegen moest ik 2 weken van tevoren toestemming aanvragen bij de Portugese ministerie van defensie, beoogde vluchtgegevens zoals geplande vluchten inclusief data en tijdstippen en gebieden aangeven. Dat was wel heel omslachtig allemaal, vrijwel elk EU land hanteerde zijn eigen regelgeving die je vooraf moest bestuderen. Tot op zekere hoogte moet dat natuurlijk nog steeds, maar het is wel makkelijker geworden.

Ook voor Nederland heeft het een gunstig effect gehad, want in feite mag je nu meer dan voorheen, met name als het gaat om overvliegen van mensen, objecten en wegen, waar je eerst flinke afstand van moest houden.
Toen de overgang regeling actief werd mocht ik ineens meer met de Mavic Air¹ dan er voor.

Helaas is Nederland alleen niet meegegaan in de basis ’no fly zone' luchtruim regels voor drones, en is ze daarin nog steeds het braafste jongetje in de klas en gaat ze niet mee in de risicoanalyses waarbij je veel dichter bij bijvoorbeeld vliegvelden mag vliegen. In veel EU landen ben je daar veel vrijer in. Nederland blijft een lappendeken qua NFZ's.

Ten tijde van Mavic Air toen de regelgeving in ontwikkeling was werd er nog gesproken over <400 gram drones voor de lichtste categorie. Toen was het nog dromen van <250 gram drones die echt capabel waren qua beeldkwaliteit en zaken zoals omnidirectionele sensoren. En als je dan ziet wat men in een 249 gram Mini 4 Pro weet te proppen, en dat de regels er voor (in verhouding tot boven de <250 gram drones) veel soepeler zijn, dan kan ik niet anders dan blij zijn met de mogelijkheden die ons als operator geboden worden.

Want nog een voorbeeldje van 'de puinhoop’ in regelgeving als ik het goed lees;

*Drones boven de 250 gram zonder Cx certificering mogen alleen in categorie A3 vliegen vanaf 2024, minimaal 150 meter vanuit de bewoonde wereld kort gezegd.

Ik heb heel weinig te klagen met de mogelijkheden die de Mini 4 Pro heeft, en dat geldt voor de drone zelf, maar ook voor de ruime(re) vlucht bevoegdheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:51

-CJ

Not remastered

Wat betekent de C0 certificering eigenlijk voor de DJI Mini 2? Mag deze na 1 januari 2024 nog de lucht in? Ik lees vooral veel over de Mini 3 en Mini 2 SE.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
-CJ schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:58:
Wat betekent de C0 certificering eigenlijk voor de DJI Mini 2? Mag deze na 1 januari 2024 nog de lucht in? Ik lees vooral veel over de Mini 3 en Mini 2 SE.
Alle legacy minidrones onder de 250 gram mogen blijven doorvliegen in A1. Dat is het grote voordeel van de minidrones.

Voor alle drones zwaarder geldt eigenlijk dat alleen de Air 3 en Mavic 3 nog 'bruikbaar' zijn in A1 omdat ze een C1 label hebben. Alle andere drones (>= 250gram) zijn legacy drones en moeten naar A3, waardoor ze eigenlijk niet te vliegen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoSBoL
Als toevoeging, het kan zomaar eens zijn dat je voor 2024 met je Mini 2 vanuit DJI een aanbod krijgt om deze te laten hercertificering naar C0, als dat gebeurt zou ik niet op dat aanbod in gaan. Reden is dat je dan juist de maximale limiet van 120 meter hoogte vanaf opstijgpunt krijgt opgelegd, je verliest dan dus de mogelijkheid om tot 500 meter vanaf opstijgpunt te kunnen vliegen, wat vooral in heuvel of bergachtig terrein handig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LoSBoL schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:30:
Als toevoeging, het kan zomaar eens zijn dat je voor 2024 met je Mini 2 vanuit DJI een aanbod krijgt om deze te laten hercertificering naar C0, als dat gebeurt zou ik niet op dat aanbod in gaan. Reden is dat je dan juist de maximale limiet van 120 meter hoogte vanaf opstijgpunt krijgt opgelegd, je verliest dan dus de mogelijkheid om tot 500 meter vanaf opstijgpunt te kunnen vliegen, wat vooral in heuvel of bergachtig terrein handig is.
Andersom zou ik wel op het aanbod ingaan om je DJI Mini 4 Pro te 'declassificeren'. Daar kun je creatief mee omgaan. Hoe laat ik aan je eigen fantasie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakhouT
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-06 23:31
Verandert er eigenlijk iets voor de air 3 of is de gehele discussie enkel voor < 250g drones?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MakhouT schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:27:
Verandert er eigenlijk iets voor de air 3 of is de gehele discussie enkel voor < 250g drones?
Nee en ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakhouT
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-06 23:31
Hah toen ik dit las dacht ik huh wat bedoelt hij nu :p
Maar na het enkele keren te hebben gelezen snap ik dat je op de 2 vragen een antwoord gaf.

Dank je!
Deze week krijg ik trouwens mijn PolarPro Vivid collection binnen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LoSBoL
Waar een sunhood wel niet goed voor is 😄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkjm2eIcLtDUmbGpK0dLfwP4fAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVdZgAxgMKxKkbNwHqVSN3wa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waele
Welke SD kaart beveelt men over het algemeen aan voor de mini 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Nu online

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Waele schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:32:
Welke SD kaart beveelt men over het algemeen aan voor de mini 4?
Sandisk Extreme Pro microSDXC UHS-I is aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:13
wow mooie prijs
Alleen die 4pro spreekt me meer aan, puur wegens de connectie die beter is

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Hier dan een eerste significante prijsdaling voor de Mini 4 Pro FMC met RC2:
https://www.mediamarkt.nl...2-controller-1791315.html

999 euro. Wel MediaMarkt, dat is dan weer jammer.

[ Voor 12% gewijzigd door SpeedingWilly op 18-11-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
SpeedingWilly schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:12:
Hier dan een eerste significante prijsdaling voor de Mini 4 Pro:
https://www.mediamarkt.nl...2-controller-1791315.html

999 euro. Wel MediaMarkt, dat is dan weer jammer.
Inderdaad Mediamarkt, da's minder, maar heb 'm wel besteld zojuist ;)
Dus ff wachten op de ophaalmail en dan naar Roermond toe want met ophalen heb ik bij dit soort bedragen meer vertrouwen in. :P

Had nog gehoopt dat Kamera Express deze met 5 jaar garantie kon leveren, want daar pronken ze mee op hun website. Maar na een mailtje blijkt dat niet voor Drones te gelden.
Dus je krijgt maar max 2 jaar garantie. Die levert Mediamarkt ook, dus maakt het niet zoveel uit.

Wat is jullie ervaring met die DJI Care pakket? Doen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joop_Klepzeiker schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:13:
[...]
Wat is jullie ervaring met die DJI Care pakket? Doen of niet?
Ik heb het op bijna al mijn drones gekocht (ook 2 jaar op mijn nieuwe Air 3 en Mini 4 Pro), maar nog nooit nodig gehad. Ik doe het omdat ik veel kilometers maak i.v.m. mijn workshops.

Dus is bedrijfsmatig. Maar wat ik hoor van andere kanalen is dat de service van DJI wel dikke prima is. Zeker bij de mini drones van DJI is de meerprijs gering. Prima verdienmodel voor ze, omdat alle nieuwe drone inmiddels omnidirectional obstacle avoidance hebben, en dus het risico afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haasje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-03-2024
Joop_Klepzeiker schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:13:
[...]

Inderdaad Mediamarkt, da's minder, maar heb 'm wel besteld zojuist ;)
Dus ff wachten op de ophaalmail en dan naar Roermond toe want met ophalen heb ik bij dit soort bedragen meer vertrouwen in. :P
Hoe is dit afgelopen? Heb met Mediamarkt wel eens een zeperd gehad, omdat wat ik ophaalde toch niet helemaal spoorde met het plaatje. In dit geval: de RC2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDeMennis
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-05 11:04
Ik heb vanmiddag ook een mini 4 (op)gehaald bij de mediamarkt.
Het weer zat meer tegen dan de mediamarkt in ieder geval :p

Momenteel nog alle accu’s aan het opladen, daarna binnen even alle functionaliteit los van vliegen testen.

Ik kom van de mini2 af, maar los van de duidelijke verbeteringen vind ik de kleine dingetjes als dat de propellers niet meer los kunnen komen van de bescherming al een heel fijn iets :) heb met de 2 al een keer gehad dat een propeller los kwam in m’n tas en toen flink is verbogen waardoor ik hem heb moeten vervangen..

Na een tijdje testen kan de mini 2 waarschijnlijk wel weg :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PiNbmDrVIF2vANNU4RtwwnCnxn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zq7IEmrwFWWv8ZkhsWZqW1c1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
haasje schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:36:
[...]

Hoe is dit afgelopen? Heb met Mediamarkt wel eens een zeperd gehad, omdat wat ik ophaalde toch niet helemaal spoorde met het plaatje. In dit geval: de RC2.
Prima, stond netjes klaar. Dus ben ik nu de trotse bezitter van de Mini 4 Pro met FMC.

Nu nog goed weer nodig, maar eerst maar eens flink wat YouTube gaan kijken, te beginnen met deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haasje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-03-2024
Dan moet ik ook maar eens de knoop doorhakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Nu online

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Als iemand nog wat accessoires zoekt (filters, cases enz) op Amazon.de zijn veel dingen flink afgeprijsd.Bijvoorbeeld skyreat spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11

_Eend_

🌻🇺🇦

Bij Droneshop.nl hebben ze nu ook een Black Friday Sale: https://droneshop.nl/black-friday met oa. een DJI MIni 3 FMC + RC controller voor 719 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDeMennis
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-05 11:04
Dan is die bij de meeste andere winkels toch al goedkoper?..
uitvoering: DJI Mini 3 Fly More Combo & RC - Grijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11

_Eend_

🌻🇺🇦

Dat is zo, maar als je hem per se niet bij een MediaMarkt of een andere grote winkel wil kopen dan kun je hem voor 2 tientjes extra bij een winkel halen waar ze wel verstand hebben van drones.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Voor degene met een klein budget en niet de hoogste eisen:
https://www.coolblue.nl/p...se-remote-controller.html

Mini 2 SE voor 269 euro bij Coolblue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahe1990
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-06 21:28
Even een vraagje. Ik overweeg al langere tijd om de Mini 3 pro aan te schaffen om te gebruiken voor mijn natuurfotografie en (algemenere) videoproducties. Sinds deze uit is heb ik ook mijn oog laten vallen op de mini 4 pro natuurlijk. En tegelijkertijd wil een kennis van mij haar Mavic mini (jawel, de eerste DJI mini drone) best verkopen aangezien zij deze niet veel meer gebruikt.

Persoonlijk boeit budget mij niet zo heel erg veel, als ik maar waar voor het geld krijg en (niet geheel onbelangrijk) het een beetje kan verantwoorden tegenover de wederhelft ;-) Object avoidance en tracking lijken mij wel echt killerfeatures, plus het feit dat er vanaf de mini 3 pro ook verticaal geschoten kan worden (veel van mijn video publiceer ik op instagram, facebook, en tiktok). Maarja, aan de andere kan is het instappen met een 2e handsje voor een prikkie ook wel verleidelijk...

Wat zouden jullie aanraden op basis van jullie ervaring? Gewoon de beste mini kopen die er op de markt is omdat ik daar het meeste uit zal halen? De toch vrij vergelijkbare mini 3 pro kopen nu deze flink in prijs is gezakt? Of lekker goedkoop instappen met de 2e hands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Nu online

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Als geld niet veel uitmaakt dan zou ik niet voor minder dan een M3P gaan. Van Mavic mini naar de 3/4 is een serieuze stap.
Verschil in prijs tussen de 3 en 4 is mi niet zo groot. De 4 is al onder de 1000 euro te krijgen met FMC en RC2.
Ligt er ook maar aan hoe professioneel je video's moeten zijn.

Als je echt videoproducties en natuur wilt schieten dan kun je beter kiezen tussen de M4P en Air 3. Air 3 heeft geen verticaal filmen, maar wel een zoomlens en je moet er een examen voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 16:36

qless

...vraag maar...

Jahe1990 schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:32:
Even een vraagje. Ik overweeg al langere tijd om de Mini 3 pro aan te schaffen om te gebruiken voor mijn natuurfotografie en (algemenere) videoproducties. Sinds deze uit is heb ik ook mijn oog laten vallen op de mini 4 pro natuurlijk. En tegelijkertijd wil een kennis van mij haar Mavic mini (jawel, de eerste DJI mini drone) best verkopen aangezien zij deze niet veel meer gebruikt.

Persoonlijk boeit budget mij niet zo heel erg veel, als ik maar waar voor het geld krijg en (niet geheel onbelangrijk) het een beetje kan verantwoorden tegenover de wederhelft ;-) Object avoidance en tracking lijken mij wel echt killerfeatures, plus het feit dat er vanaf de mini 3 pro ook verticaal geschoten kan worden (veel van mijn video publiceer ik op instagram, facebook, en tiktok). Maarja, aan de andere kan is het instappen met een 2e handsje voor een prikkie ook wel verleidelijk...

Wat zouden jullie aanraden op basis van jullie ervaring? Gewoon de beste mini kopen die er op de markt is omdat ik daar het meeste uit zal halen? De toch vrij vergelijkbare mini 3 pro kopen nu deze flink in prijs is gezakt? Of lekker goedkoop instappen met de 2e hands?
De eerste mini zou ik niet doen, deze heeft geen RAW foto's.

[reclame]Mijn m3p gaat de verkoop in ivm aankoop m4p ;) [/reclame]

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahe1990
EXCalibur_EeK schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:53:
Als geld niet veel uitmaakt dan zou ik niet voor minder dan een M3P gaan. Van Mavic mini naar de 3/4 is een serieuze stap.
Verschil in prijs tussen de 3 en 4 is mi niet zo groot. De 4 is al onder de 1000 euro te krijgen met FMC en RC2.
Ligt er ook maar aan hoe professioneel je video's moeten zijn.

Als je echt videoproducties en natuur wilt schieten dan kun je beter kiezen tussen de M4P en Air 3. Air 3 heeft geen verticaal filmen, maar wel een zoomlens en je moet er een examen voor doen.
Bedankt voor je advies! Video's zijn commercieel (dus de kwaliteit moet niet bagger zijn) maar aangezien ze alleen voor social media zijn is het nu ook weer niet zo dat je het verschil ziet tussen goed en fantastisch. Dat gezegd hebbende, 4k spreekt mij persoonlijk aan ivm de mogelijkheid tot digitaal zoomen in post - zo doe ik dat ook altijd met mijn normale camera's.

De grotere drones overweeg ik overigens niet - een licentie/examen doen schrikken mij totaal niet af, maar het extra gewicht wel aangezien ik vaak op stap zal gaan met de drone en deze dus makkelijk in een rugzakje moet passen.
qless schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:01:
[...]

De eerste mini zou ik niet doen, deze heeft geen RAW foto's.

[reclame]Mijn m3p gaat de verkoop in ivm aankoop m4p ;) [/reclame]
Ai dat is wel een gemis inderdaad!

Ennnn /reclame geen probleem, maar aangezien ik in Spanje woon probeer ik eerst hier een drone te vinden ;) Wel succes met de verkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:40
SpeedingWilly schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:31:
[...]

Ik heb het op bijna al mijn drones gekocht (ook 2 jaar op mijn nieuwe Air 3 en Mini 4 Pro), maar nog nooit nodig gehad. Ik doe het omdat ik veel kilometers maak i.v.m. mijn workshops.

Dus is bedrijfsmatig. Maar wat ik hoor van andere kanalen is dat de service van DJI wel dikke prima is. Zeker bij de mini drones van DJI is de meerprijs gering. Prima verdienmodel voor ze, omdat alle nieuwe drone inmiddels omnidirectional obstacle avoidance hebben, en dus het risico afneemt.
Ik heb het 1 keer nodig gehad. De service van DJI daarin is gewoon goed.
Zonder problemen een vervangende mini gekregen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Sinds vanochtend eigenaar van een Mini 2 SE die nu nog aan de oplader ligt, even kijken of ik vanmiddag een eerste vluchtje kan maken. Nooit eerder met een drone gevlogen dus benieuwd hoe moeilijk/makkelijk dat zal zijn.

Moet wel zeggen dat de regels rondom vliegen niet zo duidelijk zijn en best wat uitzoeken kost.

Mijn drone is onder de 250 gram dus via RDW als operator geregistreerd, labeltje komt nog op de drone. Vliegen mag dus tot 120 meter hoogte en drone moet voor mij altijd zichtbaar zijn (en nachtvliegen is niet toegestaan?), maar mag ik boven bebouwing vliegen? Zal sowieso de map van GoDrone aanhouden, dat is volgens mij de beste bron voor gebieden waar je niet mag vliegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Homeland schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:26:
Sinds vanochtend eigenaar van een Mini 2 SE die nu nog aan de oplader ligt, even kijken of ik vanmiddag een eerste vluchtje kan maken. Nooit eerder met een drone gevlogen dus benieuwd hoe moeilijk/makkelijk dat zal zijn.

Moet wel zeggen dat de regels rondom vliegen niet zo duidelijk zijn en best wat uitzoeken kost.

Mijn drone is onder de 250 gram dus via RDW als operator geregistreerd, labeltje komt nog op de drone. Vliegen mag dus tot 120 meter hoogte en drone moet voor mij altijd zichtbaar zijn (en nachtvliegen is niet toegestaan?), maar mag ik boven bebouwing vliegen? Zal sowieso de map van GoDrone aanhouden, dat is volgens mij de beste bron voor gebieden waar je niet mag vliegen?
Je zit goed qua registratie, label en VLOS (vliegen op zicht).
Met de Mini mag je in Open Subcategorie A1 vliegen. Dat beteken boven mensen en bebouwing, alleen niet boven menigten.
GoDrone is inderdaad dé map om aan te houden.
Praktisch gezien vind ik - en velen met mij - de kaart van Aeret een stuk duidelijker en heb ik ze nog nooit op een foutje kunnen betrappen.

Ook nog een makkelijk schema van Dronewatch.nl wat veel gebruikt wordt:
Afbeeldingslocatie: https://www.dronewatch.nl/wp-content/uploads/2020/10/Open-categorie-indeling-okt-2020.jpg
Merk daarbij op dat de Mini ook zonder Cx label mag doorvliegen in A1 (zie https://www.dronewatch.nl...label-verstandig-of-niet/)

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Homeland schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:26:

Nachtvliegen is niet toegestaan. VLOS is sowieso ietwat lastig in het donker. Okay lampjes erop maar je ziet natuurlijk totaal niet wat er in omgeving van het luchtruim gebeurt.

(Irriteer me de laatste tijd hier in Nijmegen behoorlijk aan een aantal professionele (dat zou eigenlijk tussen '' moeten) fotografen die deze regels dus aan hun laars lappen en arrogant op Facebook roepen dat het allemaal niet zo serieus genomen moet worden. En je mag er natuurlijk vooral niks over zeggen.)

• Cheesy
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:05:
[...]

Nachtvliegen is niet toegestaan. VLOS is sowieso ietwat lastig in het donker. Okay lampjes erop maar je ziet natuurlijk totaal niet wat er in omgeving van het luchtruim gebeurt.

(Irriteer me de laatste tijd hier in Nijmegen behoorlijk aan een aantal professionele (dat zou eigenlijk tussen '' moeten) fotografen die deze regels dus aan hun laars lappen en arrogant op Facebook roepen dat het allemaal niet zo serieus genomen moet worden. En je mag er natuurlijk vooral niks over zeggen.)
Eigenlijk hetzelfde als boven de wolken / mist vliegen ;)
Meestal levert dat mooie beelden op, de media pakt ze ook nog wel eens op om te publiceren en dat inspireert weer andere drone-piloten.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

ManiacsHouse schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:05:
[...]
Dat is sowieso wel een dingetje nu drones populairder beginnen te worden, hier zijn bijna geen evenementen meer waar er niet minstens één iemand met een drone over de menigte heen gaat vliegen (en dan ook nog op zo'n gevaarlijke afstand dat je 'm voelt overvliegen en als er iets misgaat de 'piloot' totaal geen opties meer heeft).

Jammer dat daar niet meer op gehandhaafd wordt, blijkbaar is die theoretische 8000+ euro boete niet genoeg om af te schrikken.. Daar kun je heel wat A1+A2+A3 bewijzen van betalen, maar de pakkans is zo laag dat niemand het echt serieus neemt.

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Cheesy schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:08:
[...]

Eigenlijk hetzelfde als boven de wolken / mist vliegen ;)
Meestal levert dat mooie beelden op, de media pakt ze ook nog wel eens op om te publiceren en dat inspireert weer andere drone-piloten.
Boven de wolken is natuurlijk in bepaalde gevallen sowieso te hoog.
Mist is twijfelgeval. Ik betrap mezelf er soms op dat ik alleen op scherm vlieg. En dan opkijk en drone nergens te bekennen is tegen een heldere lucht. Daar is de led onder de 4 pro echt een uitkomst voor :) Mezelf aangeleerd om continu omgeving te scannen en als ik drone niet zie direct op hover over te gaan en eerst vinden voordat ik verder ga.
Maar afgaande op veel foto's die ik de laatste tijd in Nijmegen voorbij zie komen vliegen er heel wat niet op VLOS.
Oon schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:26:
[...]

Dat is sowieso wel een dingetje nu drones populairder beginnen te worden, hier zijn bijna geen evenementen meer waar er niet minstens één iemand met een drone over de menigte heen gaat vliegen (en dan ook nog op zo'n gevaarlijke afstand dat je 'm voelt overvliegen en als er iets misgaat de 'piloot' totaal geen opties meer heeft).

Jammer dat daar niet meer op gehandhaafd wordt, blijkbaar is die theoretische 8000+ euro boete niet genoeg om af te schrikken.. Daar kun je heel wat A1+A2+A3 bewijzen van betalen, maar de pakkans is zo laag dat niemand het echt serieus neemt.
Yep. Je ziet ze overal en vaak buiten de regels om of op het randje. En laat ze maar eens handhaven en wat boetes uitdelen, al is het maar voor het schrikeffect. 8)

• Waele
Hebben jullie ooit last van nieuwschierige en/of agressieve vogels? Zag laatst een youtube kerel die zijn drone daarom met rode reflecterende tape beplakte wat goed holp volgens hem.

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Waele schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:50:
Hebben jullie ooit last van nieuwschierige en/of agressieve vogels? Zag laatst een youtube kerel die zijn drone daarom met rode reflecterende tape beplakte wat goed holp volgens hem.
Met Mini 4 nog niet gehad. Wel dat er meer vogels in de buurt kwamen. Maar niet agressief.
Met Phantom 4 pro wel gehad dat er schijnaanvallen werden gedaan. Eigenlijk toen nooit aan gedacht om iets afschrikkends te gaan gebruiken. Enige en meest veilige optie was meteen landen.
Wellicht dat ze de Mini 4 als minder groot/bedreigend zien.

Wel altijd beetje medelijden met insekten en de daarop volgende rode strepen op de propellers :/

[ Voor 12% gewijzigd door ManiacsHouse op 23-11-2023 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:45
Waele schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:50:
wel nieuwschierige vogels of schijnaanval ja. Gewoon recht omhoog vliegen. Dat is héél onnatuurlijk voor vogels en meestal vinden ze het dan niet leuk meer. :+

• Cheesy
  • Niet online
Waah schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:22:
[...]

wel nieuwschierige vogels of schijnaanval ja. Gewoon recht omhoog vliegen. Dat is héél onnatuurlijk voor vogels en meestal vinden ze het dan niet leuk meer. :+
Vaker last van agressieve Duitsers die nogal op hun privacy gesteld zijn.
En nee, ik doe echt geen gekke dingen.
rimave schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:25:
[...]

Ik heb het 1 keer nodig gehad. De service van DJI daarin is gewoon goed.
Zonder problemen een vervangende mini gekregen.
We gaan het meemaken. Zojuist mijn gloednieuwe DJI Air 3 snoeihard in sport mode met ong 60km/uur in een boom gevlogen. 8)7 :X . Drone hangt in boom en is er niet uit te halen.

Uiteraard was ik de schuldige, gewoon dom gevlogen.... :/

Grapje gaat me 359 euro kosten, maar dat is een heel stuk minder dan een nieuwe drone. Als ik de drone (kapot) had kunnen terugsturen, had het me 99 euro gekost bij de Air 3. Blij dat ik Care Refresh heb afgesloten....

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:40
SpeedingWilly schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:54:
[...]

We gaan het meemaken. Zojuist mijn gloednieuwe DJI Air 3 snoeihard in sport mode met ong 60km/uur in een boom gevlogen. 8)7 :X . Drone hangt in boom en is er niet uit te halen.

Grapje gaat me 359 euro kosten, maar dat is een heel stuk minder dan een nieuwe drone. Als ik de drone (kapot) had kunnen terugsturen, had het me 99 euro gekost bij de Air 3. Blij dat ik Care Refresh heb afgesloten....
Ja, het kost een paar centen maar is voordeliger dan een nieuwe drone.

De mijne had zwemles gehad. Iets met te weinig sap in de accu boven zee en met tegenwind weer terug moeten vliegen. 8)

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:50
SpeedingWilly schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:54:
[...]

Morgen wordt het baggerweer met harde wind. Met een beetje mazzel waait (of spoelt) hij nog deels uit die boom. Ik zou nog eens gaan kijken. Geen Black Friday kettingzaagaanbieding gezien?
Blurk62 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:57:
[...]

Morgen wordt het baggerweer met harde wind. Met een beetje mazzel waait (of spoelt) hij nog deels uit die boom. Ik zou nog eens gaan kijken. Geen Black Friday kettingzaagaanbieding gezien?
Ik ga morgen nog eens kijken, maar weinig hoop. Drone zit in kruin van boom goed vast. Ik heb toevallig een kettingzaag, maar ga de natuur maar niet vernielen. Is geen klein boompje.... :O

Ik heb overigens mijn Care Refresh aangesproken en 'Fly-away' gekozen. Dan is de replacement fee hoger (359 euro voor de Air 3 i.p.v. 99 euro als je de drone nog kunt terugsturen).

[ Voor 15% gewijzigd door SpeedingWilly op 23-11-2023 18:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blurk62
Zojuist mijn nieuwe Mini 4 Pro opgehaald. Die was eergisteren voor €999 te koop bij Cameranu, met de Fly More Combo, plus ook nog een 128GB memory card en een "cursus" (overbodig).
Ik schrok me gisteren rot toen de prijs ineens weer verhoogd was maar hij was gelukkig nog beschikbaar in mijn "winkelmandje" dus maar snel afgerekend. Minder duur gaat het voorlopig niet worden.
Voor het "bespaarde" geld doe ik maar die Care Refresh, lijkt me wel zo slim.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Ondanks de soms erg winderige omstandigheden toch mijn mini 4 een paar keer op ijsland uitgelaten.

Maar een keer problemen gehad met motor overload (en maar 0.1 ms vooruit willen gaan) dus die vlucht zo snel mogelijk beëindigd.

Ik heb de indruk dat de 48 mp modus een stukje beter is dan op de mini 3 pro.

Panorama ( 6 panels, elk panel in AEB gemaakt (3x) ), volledige foto is 53 MB (jpg) en 8676 bij 11552 pixels

Afbeeldingslocatie: https://www.arnoraps.be/wp-content/uploads/2023/11/riverdelta-scaled.jpg

Op lege plekken, met line of sight, is bereik iets beter dan met de mini 2, en een stuk beter dan met de mini 3 pro. Ook op moeilijkere plekken zoals naar beneden in een nauw ravijn was radio verbinding echt goed. En met de omni sensors ook een stuk zekerder vliegen, als ik hem daar zou crashen had ik hem nooit meer kunnen ophalen ;)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahe1990
Blurk62 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:29:
Zojuist mijn nieuwe Mini 4 Pro opgehaald. Die was eergisteren voor €999 te koop bij Cameranu, met de Fly More Combo, plus ook nog een 128GB memory card en een "cursus" (overbodig).
Ik schrok me gisteren rot toen de prijs ineens weer verhoogd was maar hij was gelukkig nog beschikbaar in mijn "winkelmandje" dus maar snel afgerekend. Minder duur gaat het voorlopig niet worden.
Voor het "bespaarde" geld doe ik maar die Care Refresh, lijkt me wel zo slim.
Nice! Ik kan hier (Spanje) van een soortgelijke deal gebruikmaken - helaas met slechts een 32GB kaartje (wat zo weinig is dat ik me afvraag wat je er aan hebt), maar gelukkig heb ik nog 2 ongebruikte 128GB microSD kaartjes liggen. Care refresh (eerst voor een jaartje om het uit te proberen) lijkt mij ook een no-brainer voor een beginner.

Vandaag ga ik de knoop doorhakken aangezien het de laatste dag is met deze aanbieding!
qless schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 00:48:
Ondanks de soms erg winderige omstandigheden toch mijn mini 4 een paar keer op ijsland uitgelaten.

Maar een keer problemen gehad met motor overload (en maar 0.1 ms vooruit willen gaan) dus die vlucht zo snel mogelijk beëindigd.

Panorama ( 6 panels, elk panel in AEB gemaakt (3x) ), volledige foto is 53 MB (jpg) en 8676 bij 11552 pixels

[Afbeelding]

Op lege plekken, met line of sight, is bereik iets beter dan met de mini 2, en een stuk beter dan met de mini 3 pro. Ook op moeilijkere plekken zoals naar beneden in een nauw ravijn was radio verbinding echt goed. En met de omni sensors ook een stuk zekerder vliegen, als ik hem daar zou crashen had ik hem nooit meer kunnen ophalen ;)
Wauw, prachtig! Je post doet me toch wel denken dat de mini 4 pro toch de meerprijs wel waard is t.o.v. de 3 pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Voor de 12 mp modus denk ik niet dat er veel verschil zit tussen de raw's. Voor de 48 mp modus heb je nu iedergeval veel meer opties (zoals 3 stops aeb. De 12 mp kan nog steeds meer stops)

Voor video zie ik nog geen grote verschillen tussen cinelike en dlog-m. Beeld is bij zowel de 3 als de 4 fantastisch.

Voor mij was vooral de cruisecontrol en waypoints en meer foto opties de reden van upgraden. Betere verbinding en 1080p60 video feed zijn erg fijn, maar ik had met de 3 pro eigenlijk geen problemen (met vlos vliegen). Nu met de mini 4 pro de kreeg ik pas wat drops in de video feed bij 2300 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jahe1990 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 06:29:
[...]
Wauw, prachtig! Je post doet me toch wel denken dat de mini 4 pro toch de meerprijs wel waard is t.o.v. de 3 pro?
Check mijn Mini 4 Pro review eens zou ik zeggen!

Voor mij de meerprijs zeker waard! De Mini 3 Pro was al een goede drone, de Mini 4 Pro nog beter! Als je een hele goede tweedehands deal kunt vinden waarvan je zeker bent dat de Mini 3 Pro drone in orde is het overwegen waard, maar anders ga voor de Mini 4 Pro.

Voor mij is de veel betere verbinding (range) en activetrack 360 de meerprijs al waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
qless schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 00:48:

Erg mooie foto qless!

Kijk ik hier naar een gletsjerlandschap waar het noorderlicht in reflecteert?

Ik wil komende zomer ook naar IJsland en ga dan de Air 3 (als ik die weer heb na mijn crash gisteren :( ) meenemen en misschien de Mini 4 Pro als backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:13
SpeedingWilly schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:54:
[...]

Erg mooie foto qless!

Kijk ik hier naar een gletsjerlandschap waar het noorderlicht in reflecteert?

Ik wil komende zomer ook naar IJsland en ga dan de Air 3 (als ik die weer heb na mijn crash gisteren :( ) meenemen en misschien de Mini 4 Pro als backup.
Oh das leuk.
Ik ga ook naar ijsland komende zomer, is al geboekt.
Ik neem mijn vriend zijn air mee (eerste versie).
Wou zelf een drone kopen, mini 4 pro, maar helaas nu tgeld niet voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Nee dit is een riverdelta, geen ijs, geen noorderlicht, enkel apart lichteffect op water en zandbanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
qless schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:00:
Nee dit is een riverdelta, geen ijs, geen noorderlicht, enkel apart lichteffect op water en zandbanken.
Niet zo zeer apart lichteffect, het water heeft die kleur door diverse mineralen die er in zitten geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Het aparte is dat je dat alleen ziet met 90 graden naar beneden gerichte camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahe1990
SpeedingWilly schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:53:
[...]

Check mijn Mini 4 Pro review eens zou ik zeggen!

Voor mij de meerprijs zeker waard! De Mini 3 Pro was al een goede drone, de Mini 4 Pro nog beter! Als je een hele goede tweedehands deal kunt vinden waarvan je zeker bent dat de Mini 3 Pro drone in orde is het overwegen waard, maar anders ga voor de Mini 4 Pro.

Voor mij is de veel betere verbinding (range) en activetrack 360 de meerprijs al waard.
Goede review hoor! Drone is besteld, kan 'm over een week ophalen :D Ik woon hier redelijk afgelegen (post wordt hier niet aan huis geleverd) dus ik moet een beetje geduld hebben soms. Maarja, die afgelegen locatie heeft ook wel weer voordelen, vooral als je met een drone gaat vliegen _/-\o_

Even een kleine vraag trouwens voor diegenen die ervaring hebben met zowel de 3 pro als de 4 pro: zijn de lanyards/nekkoorden tussen die twee uitwisselbaar? Ik wil er een aanschaffen maar voor de 3 pro is er nog steeds een veel groter aanbod en ik zie geen advertenties die compatibiliteit voor beide aanprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jahe1990 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:47:
[...]
Even een kleine vraag trouwens voor diegenen die ervaring hebben met zowel de 3 pro als de 4 pro: zijn de lanyards/nekkoorden tussen die twee uitwisselbaar? Ik wil er een aanschaffen maar voor de 3 pro is er nog steeds een veel groter aanbod en ik zie geen advertenties die compatibiliteit voor beide aanprijzen.
Zijn uitwisselbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahe1990
Gelukkig. Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Komt de 4 Pro wel boven de 249gram
Nevermind ik zat dus echt niet goed op te laten...

[ Voor 13% gewijzigd door ManiacsHouse op 26-11-2023 00:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Nu online

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

ManiacsHouse schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:31:
[...]

Komt de 4 Pro wel boven de 249gram
Als je lanyard aan de drone zelf vastmaakt wel ja. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
Ik heb vanmiddag mijn mini 4 pro geactiveerd en een firmware update gedraaid. Ik zie nu dat ik zonder te deklassiciferen een max altitude heb van 500 meter. Weet iemand hoe dat nu zit? Ik snap het niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
Geldt dat alleen voor de schroeven of ook voor de nekkoorden waarvoor je zo'n plaatje tegen de controller nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Joop_Klepzeiker schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:42:
Ik heb vanmiddag mijn mini 4 pro geactiveerd en een firmware update gedraaid. Ik zie nu dat ik zonder te deklassiciferen een max altitude heb van 500 meter. Weet iemand hoe dat nu zit? Ik snap het niet meer...
Heb je ook al mee gevlogen?
EXCalibur_EeK schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:40:
[...]

Als je lanyard aan de drone zelf vastmaakt wel ja. :X
Ahum :X 8)7

Iets met beter opletten/lezen enzo ManiacsHouse...

[ Voor 42% gewijzigd door ManiacsHouse op 26-11-2023 00:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
Nee nog niet, zit op droog weer te wachten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waele
Is er een aanbevolen usb laadstekker om het kastje met de drie batterijen van de mini 4 pro mee op te laden? Of is een simpele van de action voldoende?

Net eerste testvluchtje gemaakt, na ongeveer 2 km was het RC signaal volledig weg, is dat niet wat aan de korte kant (ik stond in open veld, geen bomen om me heen, geen obstakels tussen mij en de drone)?

[ Voor 40% gewijzigd door Waele op 29-11-2023 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blurk62
Waele schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:01:
Is er een aanbevolen usb laadstekker om het kastje met de drie batterijen van de mini 4 pro mee op te laden? Of is een simpele van de action voldoende?

Net eerste testvluchtje gemaakt, na ongeveer 2 km was het RC signaal volledig weg, is dat niet wat aan de korte kant (ik stond in open veld, geen bomen om me heen, geen obstakels tussen mij en de drone)?
Lees bladzijde 65 van de gebruikershandleiding eens. In feite maakt het niet veel uit, met een simpele lader van de Action duurt het hooguit langer.

Twee kilometer? Heb jij zulke goede ogen? Of lap je de (Europese) basisregeltjes gewoon aan je laars? Kijk eens bij de term VLOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Met VLOS bedoelen ze dat de drone in je gezichtsveld is of dat je hem daadwerkelijk ziet? Want op 120 meter hoogte zie ik hem al snel niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Homeland schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:41:
Met VLOS bedoelen ze dat de drone in je gezichtsveld is of dat je hem daadwerkelijk ziet? Want op 120 meter hoogte zie ik hem al snel niet meer...
Het is een beetje vaag maar over het algemeen houd men voor vlos 500 meter aan.
Cheesy schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:09:
[...]

Het is een beetje vaag maar over het algemeen houd men voor vlos 500 meter aan.
Er zijn veel regels vaag van de EU drone regelgeving, maar deze regel niet. Je moet de drone nog kunnen zien, en dat hangt ook van je eigen zichtvermogen af. Ik weet wel dat een drone op 500m afstand kunnen zien (vrijwel) onmogelijk is. Zeker een mini drone.

Dus het wordt vaag als je 500m aangeeft, want dat is nergens op gebaseerd.

• Homeland
  • Niet online
SpeedingWilly schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:43:
[...]

Er zijn veel regels vaag van de EU drone regelgeving, maar deze regel niet. Je moet de drone nog kunnen zien, en dat hangt ook van je eigen zichtvermogen af. Ik weet wel dat een drone op 500m afstand kunnen zien (vrijwel) onmogelijk is. Zeker een mini drone.

Een DJI Mini 2 SE is erg klein, afhankelijk van het licht en de achtergrond (wolken/gebouwen etc) zie je die al snel niet meer dus verbreek je die regel heel erg snel...

Vliegt iedereen niet sowieso op basis van de camera en niet door fysiek naar de drone te kijken?

Ben geen voorstander van het breken van regels maar op het gebied van drones lijken sommige regels erg strak te zijn zonder voor mij duidelijke redenering of logica, of dus eenduidigheid qua interpretatie.
Homeland schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:54:
[...]

Een DJI Mini 2 SE is erg klein, afhankelijk van het licht en de achtergrond (wolken/gebouwen etc) zie je die al snel niet meer dus verbreek je die regel heel erg snel...

Vliegt iedereen niet sowieso op basis van de camera en niet door fysiek naar de drone te kijken?

Ben geen voorstander van het breken van regels maar op het gebied van drones lijken sommige regels erg strak te zijn zonder voor mij duidelijke redenering of logica, of dus eenduidigheid qua interpretatie.
Klopt, en de VLOS regel wordt dus ook door 99,999999% van de dronevliegers overtreden. Maar (even) op je controller kijken (en dus de drone niet in VLOS hebben) is uiteraard iets anders dan een mini drone 500 meter ver weg vliegen.

• Cheesy
  • Niet online
SpeedingWilly schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:43:
[...]

Ik zeg ook niet dat de regelgeving vaag is, maar de praktische toepasbaarheid wel vanwege (wat jij ook zegt) je zicht, de grootte en zichtbaarheid van de drone.
KNVL houdt ook max 500 meter voor mogelijk.

Die max 500 meter is dus mijn praktische antwoord.
Cheesy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:07:
[...]
max 500 meter is dus mijn praktische antwoord.
Dat stukje waar jij naar refereert gaat over gebieden voor modelbouwvliegtuigen, en die vliegtuigen zijn over het algemeen een stuk groter, waardoor ze beter zichtbaar zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door SpeedingWilly op 30-11-2023 16:10 ]

• Cheesy
  • Niet online
SpeedingWilly schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:10:
[...]

Dat stukje waar jij naar refereert gaat over gebieden voor modelbouwvliegtuigen, en die vliegtuigen zijn over het algemeen een stuk groter, waardoor ze beter zichtbaar zijn.
Uiteraard. Hoeveel meter houd jij aan?
Cheesy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:31:
[...]

Uiteraard. Hoeveel meter houd jij aan?
Wat ik al zeg, er is niet 1 getal voor. Mijn Mavic 3 kan ik verder weg vliegen dan mijn Mini 4 Pro, omdat mijn veel grotere Mavic 3 veel beter zichtbar is. En ja, ik hoor ook bij die 99,999999% van de dronevliegers die de VLOS regels wel eens overtreedt... }:O

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
SpeedingWilly schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:56:
[...]

Klopt, en de VLOS regel wordt dus ook door 99,999999% van de dronevliegers overtreden. Maar (even) op je controller kijken (en dus de drone niet in VLOS hebben) is uiteraard iets anders dan een mini drone 500 meter ver weg vliegen.
Even op je controller kijken mag gewoon hoor, mag in principe zelfs de gehele vlucht. Daarmee overtreed je niet de VLOS regel.

VLOS wil zeggen dat je je drone zou moeten kunnen zien als je er naar zou kijken. Hij moet dus zichtbaar zijn, en niet verscholen achter obstakels.
VLOS wil niet zeggen dat je constant naar je drone moet kijken.

Klopt helemaal @M!chel. Ik merk echter tijdens workshops dat mensen bijna constant met hun neus in de controller zitten en niet meer naar de Drone kijken. Het zou andersom moeten zijn. Vliegen door naar de Drone te kijken en niet andersom. Uiteraard kijk je meer naar het scherm als je met filmen bezig bent…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
Zojuist de bestelde "CYNOVA DJI Mini 3 Pro RC Controller Holder with Strap for DJI Air 3/DJI Mini 4 Pro/DJI Air 2S, Adjustable Lanyard with Holder for DJI Controller" (een hele mond vol) aan de controller bevestigd.
Alhoewel die ontworpen is voor de Mini 3 past deze ook op de 4.

Zo'n Lanyard is toch handiger kwam ik van de week achter. Heb je de handen weer vrij indien nodig en hoef je niet bang te zijn als die uit je handen glipt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jahe1990
Joop_Klepzeiker schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:13:
Zojuist de bestelde "CYNOVA DJI Mini 3 Pro RC Controller Holder with Strap for DJI Air 3/DJI Mini 4 Pro/DJI Air 2S, Adjustable Lanyard with Holder for DJI Controller" (een hele mond vol) aan de controller bevestigd.
Alhoewel die ontworpen is voor de Mini 3 past deze ook op de 4.

Zo'n Lanyard is toch handiger kwam ik van de week achter. Heb je de handen weer vrij indien nodig en hoef je niet bang te zijn als die uit je handen glipt.
Ik mag morgen mijn mini 4 pro ophalen (jeuj!🥳) maar de lanyard is inmiddels ook besteld. Lijkt me handig, ook als je even snel bijv. beeld van jezelf wil opnemen en de controller uit zicht maar wel binnen handbereik wil hebben voor wanneer je moet ingrijpen.

Oh, en de controller is niet verzekerd met DJI Care Refresh, dus ik laat ‘m liever ook niet per ongeluk vallen 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waele
Iemand die al eens een set Freewell ND filters heeft besteld, zijn die alleen bij Freewell zelf te koop? Hoe zit 't met eventuele import kosten?

En is zo een All-day 6 pack voldoende voor 99% van de tijd? Of moet ik toch echt voor dat 16 pack gaan (flink duurder dus als ik de rest vrijwel nooit gebruik betaal ik er ook liever niet voor).
Pagina: 1 ... 36 ... 46 Laatste

Let op:
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.

Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2