Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
EXCalibur_EeK schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 23:34:
[...]

Drone in buitenland kopen gaat niet helpen. Alle DJI drones zijn hetzelfde. Aan de hand van GPS lokatie worden de instellingen bepaald.
Ah oke, naja dan dus zelfbouw drone maar 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chip. schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 23:42:
[...]

Ah oke, naja dan dus zelfbouw drone maar 😅
Er zijn ook andere oplossingen.
Maar als je liever een zelfbouw cameradrone wil maken: succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor mensen met een Mini 4 Pro, die tegen het probleem aanlopen dat de sd-kaart niet benaderbaar is via de PC (-> melding dat de kaart geformatteerd moet worden :( ), check mijn post even in het grote drone topic.

SpeedingWilly in "Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2"

Ik heb een workaround gevonden om dit probleem te omzeilen. Hopelijk gaat DJI dit snel oplossen.

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LoSBoL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-07 14:06
Met heel veel plezier vanaf dag 1 na introductie een Mavic Air in gebruik gehad en heel Europa mee genomen in de tanktas. Al bijna vanaf die eerste dag was bekend dat er nieuwe regelgeving aan zou komen en dat de Air tegen die tijd het veld moest gaan ruimen. Maar dan pas nadat er evolutie had plaatsgevonden in de ontwikkeling natuurlijk. Na haar laatste reis (Noorwegen 🤤) van deze zomer eens om me heen gaan kijken en wow, die mini 3 pro voldeed aan heel veel eisen, hoe men het voor elkaar had gekregen dat er zoveel in een drone van onder de 250 gram gestopt kon worden stond ik verbaast van. Ik wist helemaal niet dat er een Mini 4 pro aan zat te komen. Jeeze, onder de 250 gram, omnidirectional avoidance, verdubbeling van vliegtijd, verhoogde snelheid in 'normal' mode, laden via USB, een controller met ingebouwd scherm. Een veel stabielere (beeld)verbinding, Allerlei leuke flight modes, laden via USB (nice voor op de motor!), een flink betere camera, een door dji geleverde lut en vergeleken met de Air muisstil. Het kan allemaal niet op! De Mavic Air incl. Fly more heeft me tegen de 1000 euro gekost, is nu net verkocht en nu maar wachten op een leuke Mini 4 Pro fly more aanbieding. Ik vond het 5 jaar terug al machtig hoeveel techniek je in handen kreeg voor 1000 Euro met de Mavic Air, maar sta nu 5 jaar later weer verbaast over wat je voor dat geld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:13:
[...]

Er zijn ook andere oplossingen.
Maar als je liever een zelfbouw cameradrone wil maken: succes! :)
Zoals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LoSBoL schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:44:
Fly more heeft me tegen de 1000 euro gekost, is nu net verkocht en nu maar wachten op een leuke Mini 4 Pro fly more aanbieding.
Ik verwacht niet veel aanbiedingen de komende tijd voor de Mini 4 Pro. Misschien een heel klein beetje rond black Friday, maar ga daar niet van uit. Voor een goede deal zou je moeten uitkijken naar Mini 3 Pro aanbiedingen…

Of gewoon nu de 4 Pro kopen en gelijk genieten van de upgrade 8) .

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:16

Flipmo

OMG !!

Hier nog steeds blij met de mini 1, gebruik hem niet zoveel. Maar ben elke keer toch weer verbaasd wat een top ding het is. prima beeldkwaliteit en leuk "speelgoed" :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• servival7
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-07 14:26
De Mini 4 Pro is mijn 1e drone dus nog niet zoveel ervaring met video editen. Heb dit filmpje van het weekend gemaakt met lightcut. Mensen nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:16

Flipmo

OMG !!

servival7 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:17:
De Mini 4 Pro is mijn 1e drone dus nog niet zoveel ervaring met video editen. Heb dit filmpje van het weekend gemaakt met lightcut. Mensen nog tips?

[YouTube: Bijland & Omgeving]
prima filmpje, mooie korte shots zodat het leuk blijft om door te kijken.
de laatste 2 "draaishots" draaide voor mijn gevoel wat te snel.

Verder niks op aan te merken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servival7
  • Laatst online: 02-07 14:26
Flipmo schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:51:
[...]

prima filmpje, mooie korte shots zodat het leuk blijft om door te kijken.
de laatste 2 "draaishots" draaide voor mijn gevoel wat te snel.

Verder niks op aan te merken :)
Snap wat je bedoeld. Ik had eerst een ander muziekje eronder wat net iets korter duurde. Daarom had ik hem geprobeerd wat in te korten door de draai te versnellen. Later heb ik het muziekje weer veranderd waardoor het eigenlijk niet nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
  • Laatst online: 03-09 14:16
Vanaf de mini 2 nu naar de mini 4. Net als de mini 2 wordt de 4 ook warm op de grond of tafel.. de hoogte limiet stond me wel even tegen. Ben benieuwd hoe het inderdaad geregeld is. Out of the box was de limiet 125 meter, na de updates kon hij wel naar de 500. Maar zoals al eerder geschreven had iemand dit ook al zonder update. Geen idee of het dan helpt om de wifi uit te zetten, of dat hij dan ook niet gaat vliegen..waar bij de mini 2 nog een netadapter zat is de 4 pro daar niet mee uitgeleverd.

Nu nog even kijken of ik een care refresh neem. Denk dat een fly away het grootste risico is, al is het eigen risico van 255 ook al niet mis. Prijzen voor een losse 4 pro heb ik nog niet gezien maar zullen ook rond de 600-700 liggen. De mini 2 was me nog niet gesneuveld.

[ Voor 8% gewijzigd door jack_ op 09-10-2023 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-09 16:54

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Een tip voor mensen met een Mini 4 Pro en op zoek zijn naar filters.
Op Amazon.de zijn Skyreat filters te krijgen voor de M4P. Prime exclusive deals. Leverbaar vanaf 19 oktober volgens de website.

Heb wat reviews bekeken van hun filters voor de M3P en daar presteerden ze beter dan de Freewell tegenhangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:23

ManiacsHouse

Scheisse!

EXCalibur_EeK schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:57:
Een tip voor mensen met een Mini 4 Pro en op zoek zijn naar filters.
Op Amazon.de zijn Skyreat filters te krijgen voor de M4P. Prime exclusive deals. Leverbaar vanaf 19 oktober volgens de website.

Heb wat reviews bekeken van hun filters voor de M3P en daar presteerden ze beter dan de Freewell tegenhangers.
Ik wilde hier net de vraag stellen of er al iets aan ND filters is opgedoken. Op Amazon.de (waarom niet op .nl? 8)7 ) zie ik al meerdere sets. Wel allemaal met ruim €8 verzendkosten, komt waarschijnlijk direct uit China ofzo.

Edit: Zijn dit niet gewoon dezelfde onder een andere naam.
https://amzn.eu/d/gk55xdU

Ik ben ook op zoek naar propellerguards. Maar vind ze nog nergens. In de DJI store krijg ik de melding dat ze in mijn region niet geleverd worden. :?

[ Voor 5% gewijzigd door ManiacsHouse op 10-10-2023 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Durf niet te zeggen of dat dezelfde zijn. Zie er ook bij AliExpress die er hetzelfde uitzien, maar als je dan de reviews ziet dan zou ik me er niet aan wagen en iets meer uitgeven voor een bekender merk.

Alles komt uit China. Die van Freewell wss ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

ManiacsHouse schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 23:48:
[...]

Ik wilde hier net de vraag stellen of er al iets aan ND filters is opgedoken. Op Amazon.de (waarom niet op .nl? 8)7 ) zie ik al meerdere sets. Wel allemaal met ruim €8 verzendkosten, komt waarschijnlijk direct uit China ofzo.

Edit: Zijn dit niet gewoon dezelfde onder een andere naam.
https://amzn.eu/d/gk55xdU

Ik ben ook op zoek naar propellerguards. Maar vind ze nog nergens. In de DJI store krijg ik de melding dat ze in mijn region niet geleverd worden. :?
Waarom zou je propellerguards willen hebben?
Kan me voorstellen dat ie hier niet te krijgen is vanwege het gewicht. Zal de drone boven de 250 gram uitkomen. Net als die Intelligent Battery Plus.

[ Voor 10% gewijzigd door EXCalibur_EeK op 11-10-2023 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

EXCalibur_EeK schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 00:06:
[...]

Waarom zou je propellerguards willen hebben?
Kan me voorstellen dat ie hier niet te krijgen is vanwege het gewicht. Zal de drone boven de 250 gram uitkomen. Net als die Intelligent Battery Plus.
Oh ja gewicht... Ik maak regelmatig beelden in kleine ruimtes buiten. Of hoe leg ik dat uit. En bij mijn vorige drone hebben guards heel wat schade voorkomen de weinige keren dat het toch effe mis ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoSBoL
SpeedingWilly schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:01:
[...]

Ik verwacht niet veel aanbiedingen de komende tijd voor de Mini 4 Pro. Misschien een heel klein beetje rond black Friday, maar ga daar niet van uit. Voor een goede deal zou je moeten uitkijken naar Mini 3 Pro aanbiedingen…

Of gewoon nu de 4 Pro kopen en gelijk genieten van de upgrade 8) .
Echte vette aanbiedingen kan ik natuurlijk vergeten, ik wil voor het gevoel gewoon een paar tientjes minder betalen. ;)

Maar misschien kan ik het inderdaad niet weerstaan om de koop knop in te drukken.

Mini 3 Pro's worden met de vleet aangeboden voor weinig (naar verhouding), maar wil weer voor 5 jaar klaar zijn, dus het gaat zeker de 4 worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoSBoL
Over de prop guards, ik vraag me af of het ’gedrag' van nieuwe drones niet veranderd is door regelgeving. Kan me nog herinneren dat bij het tot stand komen van de nieuwe regelgeving onderzoek werd gedaan naar gevaar. Daarbij kwamen 2 dingen naar voren, een lichte drone is niet dodelijk bij zeer lichte gewichten en een bepaalde maximum inslag snelheid, waardoor de lichtste categorie is ontstaan. Maar ook dat propellers beveiligd moeten worden tegen het toedoen van letsel.

Vooral dat laatste was natuurlijk een 'bijzondere' aangezien daarmee de indruk ontstond dat prop guards een verplichting zouden worden.

Echter, als ik naar het gedrag van mijn Mavic Air kijk, wat er ook gebeurt, het apparaat vecht voor zijn leven om in de lucht te blijven. Een aantal keren mee gemaakt (een return to home onder bomen, dom een boom in of achteruit tegen een bergwand aan vliegen in sportmode, tegen een tafelpoot aanvliegen) dat ze de meest onmogelijke toeren uit haalt om in de lucht te blijven en daar vrijwel altijd in slaagt.
Alleen als het echt niet anders kon werden de motoren uitgeschakeld.

Als ik naar filmpjes kijk van de Mini 4 waarbij men bewust probeert ergens tegenin te vliegen, of tegen de propellers duwt(in dit geval een broek), zie ik dat gedrag niet terug, maar zie ik dat de motoren direct stoppen en de drone naar beneden valt.

Duidelijk anders dan wat de Mavic Air deed, wat neigt naar het voorkomen van schade en voldoen aan gestelde regelgeving. Niet goed voor de drone, maar wel voor de omgeving.

Ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door LoSBoL op 11-10-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:48
Zelf laatst ND filters gebruikt voor het eerst, maar vind de beelden er niet beter op geworden. Motion blur is leuk, maar als je de standaard regel aanhoud (FPS*2=1/sluitertijd) en 1/60e sluitertijd neem is het me veel te wazig... eigenlijk gewoon zonde. Zelf zal ik er niet zo snel weer een ND filter op schroeven, of een vrij lichte voor als de maximale sluitertijd niet voldoende zou zijn....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:34

-CJ

Not remastered

Overigens is een polarisatiefilter wel degelijk de moeite waard, ik gebruik die veel op mijn Mini 2. Wel altijd even checken hoe je 'm moet draaien maar zeker bij water worden de foto's een stuk mooier.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Lijkt erop dat de slimme RTH in het donker niet werkt. Vloog op zo'n 40 meter hoogte. Druk op RTH en stijgt ie op tot 100 meter tot boven de home lokatie en zakt dan.
Waarschijnlijk omdat de sensoren in het donker niet werken en dus geen risico neemt.
Drone is in donker wel een stuk beter te zien dan overdag door auxiliary light aan de onderkant.

Wat is eigenlijk de beste filter om in het donker te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 19:21

qless

...vraag maar...

Dat hoort zo, in donker pakt ie de ouderwetse RTH, dus opstijgen tot ingestelde hoogte en dan in rechte lijn terug.

Als het echt donker is heb je geen filters nodig, ook polarisatie doet dan niks/niet veel.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennisDeMennis
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 29-08 13:24
Het zou ook geen groot probleem moeten zijn dat dat in het donker niet werkt, aangezien je dan over het algemeen toch niet mag vliegen :p
Wanneer is het binnen zonsopgang en zonsondergang nou zo donker?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DennisDeMennis schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 07:15:
Het zou ook geen groot probleem moeten zijn dat dat in het donker niet werkt, aangezien je dan over het algemeen toch niet mag vliegen :p
Je mag vliegen vanaf 15min voor zonsopkomst t/m 15min na zonsondergang. Ik denk ook dat de OA sensoren in die periodes te weinig licht krijgen, waardoor de RTH overschakelt op een veiligere variant. Niet echt een probleem lijkt me en logisch dat DJI dit zo heeft ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDeMennis
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 29-08 13:24
Ahh ik heb het nog even opgezocht. ik dacht dat het echt strikt zonsopkomst en -ondergang was.

In Nederland mag je niet buiten de 'uniforme daglicht periode' vliegen, wat tussen 15 minuten vóór zonsopkomst en 15 minuten ná zonsondergang is.
In België mag je wél 's nachts vliegen. Daar is de daglichtperiode ook al langer, 30 minuten buiten zonsopkomst en -ondergang.
https://www.fdr1.be/les-32-nachtvluchten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:48
In het buitenland mag dat soms wel. Ik dacht Spanje onder andere.

Voor NL zou het inderdaad geen issue moeten zijn. Half uur voor en na zonsopgang/ondergang is het namelijk ook niet echt heel donker. Dat valt vaak binnen de "burgerlijke schemering" waarin je nog gewoon een boek zou kunnen lezen zonder licht, en de horizon duidelijk kan zien. Al zou het kunnen dat de sensoren dan niet genoeg licht hebben voor een slimme RTH. Aan de andere kant: Veel last van anderen heb je vaak niet op die tijdstippen O-) alleen met harde wind kan het vervelend zijn als die heel hoog gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 12-10-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:22
Waah schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:23:
[...]

In het buitenland mag dat soms wel. Ik dacht Spanje onder andere.

Voor NL zou het inderdaad geen issue moeten zijn. Half uur voor en na zonsopgang/ondergang is het namelijk ook niet echt heel donker. Dat valt vaak binnen de "burgerlijke schemering" waarin je nog gewoon een boek zou kunnen lezen zonder licht, en de horizon duidelijk kan zien. Al zou het kunnen dat de sensoren dan niet genoeg licht hebben voor een slimme RTH. Aan de andere kant: Veel last van anderen heb je vaak niet op die tijdstippen O-) alleen met harde wind kan het vervelend zijn als die heel hoog gaat.
Mijn Air 3 heeft inderdaad al vrij gauw te weinig licht voor de sensoren. Daar hoeft het echt nog niet pikdonker voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Ik woon in Belgie, dus groen knipperlichtje eronder en lekker 's nachts vliegen :)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • +1 Henk 'm!
qless schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:42:
[...]

Ik woon in Belgie, dus groen knipperlichtje eronder en lekker 's nachts vliegen :)
Grappig dat je in België bijna niets mocht voordat de nieuwe EU drone regelgeving actief werd, en nu onder deze nieuwe regelgeving weer veel meer (dan in NL), zoals het vliegen in No-Fly-Zones na het vragen van toestemming (tijdelijke ontheffing na aankondigen drone vlucht) bijvoorbeeld. En wat je zegt ‘s nachts vliegen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Ja het verschil is gigantisch, al een paar vluchten gehad en vll2 (zeg maar buitenring) en zelfs al 1 in vll1 ( daar moet je dan zelfs clearence vragen aan de toren via gsm half uur op voorhand met code) alleen vll0 gaat niet in open categorie, dat moet met specific en radio contact met toren, maar dan sta je bijna op de landingsbaan😁

[ Voor 7% gewijzigd door qless op 14-10-2023 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
qless schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:32:
Ja het verschil is gigantisch, al een paar vluchten gehad en vll2 (zeg maar buitenring) en zelfs al 1 in vll1 ( daar moet je dan zelfs clearence vragen aan de toren via gsm half uur op voorhand met code) alleen vll0 gaat niet in open categorie, dat moet met specific en radio contact met toren, maar dan sta je bijna op de landingsbaan😁
Dit zou ook een prima oplossing zijn hier in Nederland. Nu slaan de No-Fly-Zones echt helemaal nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
Heb sinds vandaag de melding op de mini 4 pro fwd and bkwd unavailable left/right unavailable up/down unavailable en daaronder vision sensors. Mode c n of s maakt niet uit. Obstacle avoidance op brake en bypass geprobeerd. Firmware 1.12.0. Net nog even in de quickstart gekeken of ik niet nog folies van de sensoren moet halen. Rc heeft 02.00.0000 en gewoon netwerk. Calibraties opnieuw uitgevoerd.

Iemand een idee wat het kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jack_ schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:43:
Heb sinds vandaag de melding op de mini 4 pro fwd and bkwd unavailable left/right unavailable up/down unavailable en daaronder vision sensors. Mode c n of s maakt niet uit. Obstacle avoidance op brake en bypass geprobeerd. Firmware 1.12.0. Net nog even in de quickstart gekeken of ik niet nog folies van de sensoren moet halen. Rc heeft 02.00.0000 en gewoon netwerk. Calibraties opnieuw uitgevoerd.

Misschien in donkere omstandigheden gevlogen? Dan doet OA het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

jack_ schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:43:

Heb je er wel al mee gevlogen of is dit al sinds je em hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
EXCalibur_EeK schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:18:
[...]

Heb je er wel al mee gevlogen of is dit al sinds je em hebt?
Heb ermee gevlogen en nog niet die melding gezien, maar binnen werkte de oa eerder ook al niet... Nu is het te donker om te testen al klaagt hij binnen niet over low light. Melding blijft, ook bij hoveren. Morgen nog eens proberen.

Die subject scanning wanneer is die enabled? Die krijg ik ook niet aan. Ah lijkt alleen in flight te kunnen en hoveren alleen wat ik net deed was niet genoeg.

Als de drone gewoon aan staat zonder te hoveren, gaat de temperatuur ook al naar 50 graden. Lijkt me wat veel als er nog niet gevlogen is.

[ Voor 8% gewijzigd door jack_ op 14-10-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Heb je dat stukje zwarte/grijze foam achter de camera weggehaald? Je zou em eens handmatig kunnen calibreren.

Als de drone aan staat op de grond dan loopt de temperatuur idd behoorlijk op. Beste is om em niet te lang te laten idlen op de grond en ermee vliegen zodat ie gekoeld kan worden door de wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jack_ schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:16:
[...]
Als de drone gewoon aan staat zonder te hoveren, gaat de temperatuur ook al naar 50 graden. Lijkt me wat veel als er nog niet gevlogen is.
Dit is juist heel normaal. Een drone blijft koel door de luchtstroom tijdens het vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
EXCalibur_EeK schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:47:
Heb je dat stukje zwarte/grijze foam achter de camera weggehaald? Je zou em eens handmatig kunnen calibreren.
Stukje foam is verwijderd nadat ik dacht waarom doet die gimbal niets ;) de hele obstacle avoidance deed sowieso al niets, dus vermoed dat er toch iets mis is en hij terug zal gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OA doet het overigens alleen in de lucht. Niet als de drone aanstaat en op tafel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
Zo net even getest en nadat ik gisteren alles heb gereset en nu voldoende licht heb, werkt alles. De geluidjes en het remmen voor de obstakels heb ik nog niet eerder gehad. Wat het dan was waarom het eerder niet werkte is dan even de vraag... In het menu stond de obstacle detection gewoon aan en de mode stond op c of n. Ook merk ik dat met regelmaat de mode niet synchroon is, dan staat het device in n terwijl de remote op c of s staat. Dat zouden ze met een Fw update toch eens moeten fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jack_ schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:19:
Zo net even getest en nadat ik gisteren alles heb gereset en nu voldoende licht heb, werkt alles. De geluidjes en het remmen voor de obstakels heb ik nog niet eerder gehad. Wat het dan was waarom het eerder niet werkte is dan even de vraag... In het menu stond de obstacle detection gewoon aan en de mode stond op c of n. Ook merk ik dat met regelmaat de mode niet synchroon is, dan staat het device in n terwijl de remote op c of s staat. Dat zouden ze met een Fw update toch eens moeten fixen.
Dat moeten ze niet fixen, is gewoon voor je eigen veiligheid. Als je land in sport mode en daarna weer opstijgt dan start je in Normal mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:24

_Eend_

🌻🇺🇦

Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:40:
[...]

Dit is juist heel normaal. Een drone blijft koel door de luchtstroom tijdens het vliegen.
Je moet je pas zorgen gaan maken als de drone langere tijd aan staat zonder te vliegen en dan nog niet warm is :P

Als ik mijn drone(s) langer dan 30 seconden aan heb staan thuis voor bijvoorbeeld een firmware update richt ik er altijd een fan op zodat het ding nog iets van koeling krijgt.

Voor de Mini 3 en 4 zijn er zelfs oplossingen voor bedacht:
https://www.printables.co...dji-mini-3-and-mini-4-pro
https://www.printables.co...ji-mini-3-pro-cooling-fan

Omdat de Mini serie onder de 249 gram moet blijven heeft DJI geen eigen fan ingebouwd. Want een fan is relatief zwaar en gebruik je bijna nooit. Al helemaal niet tijdens het vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

De M4P heeft nu een eco mode. Als er een firmware update geïnstalleerd wordt dan schakelt ie automatisch naar deze mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Gisteren eens met de 4 Pro met waypoints aan de slag gegaan. Het instellen werkt op zich prima. Maar de uiteindelijke uitvoer is toch wat minder sophisticated dan ik had verwacht. Voor leuke wide shots werkt het prima. Maar bij close-up is het vrij nutteloos.
Een aantal waypoints uitgezet waarbij de eerste vrij dichtbij een gebouw begint. Mooi, gaan met de banaan. Vliegt netjes naar het eerst punt. Maar wel een 5-6 meter afwijking naar rechts. Ja daar hebben we dus niks aan. En elke keer als ik de route liet vlieg een afwijking. Meer naar links of rechts. Of een meter of 2 hoger.
Mis ik ergens iets of is het leuk voor wide shots op afstand en niet voor echt close/detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ManiacsHouse schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:50:
Gisteren eens met de 4 Pro met waypoints aan de slag gegaan. Het instellen werkt op zich prima. Maar de uiteindelijke uitvoer is toch wat minder sophisticated dan ik had verwacht. Voor leuke wide shots werkt het prima. Maar bij close-up is het vrij nutteloos.
Een aantal waypoints uitgezet waarbij de eerste vrij dichtbij een gebouw begint. Mooi, gaan met de banaan. Vliegt netjes naar het eerst punt. Maar wel een 5-6 meter afwijking naar rechts. Ja daar hebben we dus niks aan. En elke keer als ik de route liet vlieg een afwijking. Meer naar links of rechts. Of een meter of 2 hoger.
Mis ik ergens iets of is het leuk voor wide shots op afstand en niet voor echt close/detail.
Dat laatste dus. GPS is niet zo nauwkeurig. Als je die nauwkeurigheid wel wilt hebben, dan moet je een Mavic 3 Enterprise aanschaffen met een RTK home station. Dan haal je wel een hoge nauwkeurigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

SpeedingWilly schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:00:
[...]

Dat laatste dus. GPS is niet zo nauwkeurig. Als je die nauwkeurigheid wel wilt hebben, dan moet je een Mavic 3 Enterprise aanschaffen met een RTK home station. Dan haal je wel een hoge nauwkeurigheid.
Frappante is wel dat het ding bij RTH het voor elkaar krijgt om maar een afwijking te hebben van 0,5-1 meter.
Probeer het te ondervangen door het eerste waypoint in te geven en vervolgens bij start van de route de drone zelf op het goede startpunt te hangen. Maffe is dat het random goed gaat. Ene keer start hij netjes dan vanaf daar. Andere keer gaat hij zoeken en zelf een plek zoeken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ManiacsHouse schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:39:
[...]

Frappante is wel dat het ding bij RTH het voor elkaar krijgt om maar een afwijking te hebben van 0,5-1 meter.
Probeer het te ondervangen door het eerste waypoint in te geven en vervolgens bij start van de route de drone zelf op het goede startpunt te hangen. Maffe is dat het random goed gaat. Ene keer start hij netjes dan vanaf daar. Andere keer gaat hij zoeken en zelf een plek zoeken 8)7
Dat komt omdat de drone dan de hulp heeft van de onderste Obstacle Avoidance camera's. Er wordt een foto gemaakt tijdens opstijgen, en die wordt naast de GPS info gebruikt om de drone zo nauwkeurig mogelijk op dezelfde plek te laten landen. Dat is overigens bij de Mini 4 Pro (net als Air 3 en Mavic 3) nog iets nauwkeuriger geworden (t.o.v. de Mini 3 Pro). Dat heet precision landing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb inmiddels mijn ND-filterset van Freewell binnen voor de Mini 4 Pro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/ZNjjZcu5H194MvaoUmQxz8x3.jpg

Prima kwaliteit. Ik had alleen nog een een CPL en ND8/PL erbij gehad willen hebben. Maar dit is voorlopig genoeg. Prijs moet ook in verhouding blijven met de drone.

In mijn DJI Mini 4 Pro review zijn 4 foto's toegevoegd van het filtersetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
Het lukt me niet om waypoints tussen te voegen of verslepen. Iemand met een idee of dat kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb inmiddels ook mijn Sunnylife cases binnen voor de Mini 4 Pro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/51YnC1BhmRnnkqwkJGy03kjY.jpg

Erg handig als je de drone en controller zéér compact mee wilt nemen. Prima kwaliteit en de drone en controller zijn erg goed beschermd. De sticks kunnen ook blijven zitten in de controller.

In mijn DJI Mini 4 Pro review zijn 2 foto's toegevoegd van deze Sunnylife cases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau89
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 21-12-2023
Dag forum leden .

Ik zou graag mijn Mavic pro ( 1) upgraden.
Nu ben ik ontzettend aan het twijfelen tussen de mini 4 pro en de 3 pro.
Met kortingen in het achterhoofd zou de 4 pro met smart controller mij €200 extra kosten tov. de 3 pro met smart controller. Als ik de 3 pro zou kopen , kan ik het verschil in 2 jaar dji care refresh steken en dan heb ik nog over...

De upgrades van de 4 tov. de 3 zijn voor mij persoonlijk niet super belangrijk...behalve de antennes op de nieuwe RC.
Het enigste waar ik dus mee zit is dat het bereik van de 3 pro met smart controller niet zo goed is.
Dit zou een enorme dealbreaker zijn voor mij.
Ik gebruik mijn drone voornamelijk tijdens huwelijk (foto) en video shoots.
Zijn hier nog Dji Mini 3 pro gebruikers die hier ervaringen mee hebben ? Of ben ik gewoon teveel aan het stressen :p

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lau89 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:17:
Dag forum leden .

Met kortingen in het achterhoofd zou de 4 pro met smart controller mij €200 extra kosten tov. de 3 pro met smart controller. Als ik de 3 pro zou kopen , kan ik het verschil in 2 jaar dji care refresh steken en dan heb ik nog over...

De upgrades van de 4 tov. de 3 zijn voor mij persoonlijk niet super belangrijk...behalve de antennes op de nieuwe RC.
Het enigste waar ik dus mee zit is dat het bereik van de 3 pro met smart controller niet zo goed is.
Zijn hier nog Dji Mini 3 pro gebruikers die hier ervaringen mee hebben ? Of ben ik gewoon teveel aan het stressen :p

Alvast bedankt.
Je zou dan nog de Mini 3 Pro kunnen overwegen met standaard controller. Daar is het bereik wat beter van en dan bespaar je ook nog wat geld. Je zou ook de Mini 4 Pro kunnen kopen zonder care refresh en vertrouwen op de omnidirectionele OA. Keuzes…

Ik zou het wel weten, maar je zult zelf de voors en tegens moeten afwegen.

Overigens heeft de DJI RC2 meer upgrades dan alleen de antennes. Check mijn review maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

SpeedingWilly schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:06:
Ik heb inmiddels ook mijn Sunnylife cases binnen voor de Mini 4 Pro.

[Afbeelding]

Erg handig als je de drone en controller zéér compact mee wilt nemen. Prima kwaliteit en de drone en controller zijn erg goed beschermd. De sticks kunnen ook blijven zitten in de controller.

In mijn DJI Mini 4 Pro review zijn 2 foto's toegevoegd van deze Sunnylife cases.
Mooie cases alleen heb je dan nog eentje nodig voor de accessoires zoals extra accu's, filters, reserveonderdelen en dock/lader.
Ben best tevreden over de tas die bij de Fly More Combo zit, past alles in en is ook redelijk compact.

Zoiets is ook wel handig alleen dat de versie voor M4P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Lau89 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:17:
Dag forum leden .

Alvast bedankt.
De Air 3 niet overwogen? Als je nu toch al een drone hebt van boven de 250 gram dan zou ik voor deze gaan. Qua prijs is het nauwelijks meer dan de M4P en je hebt een extra lens tot je beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn hardcase waar alles in past is nog onderweg. De DJI tas vind ik niet handig, te klein en de sticks moeten van de controller af.

Dan heb ik het beste van 2 werelden: indien super compact de SunnyLife cases en anders de hardcase.
Als die binnen is dan post ik een paar foto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

SpeedingWilly schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:54:
Mijn hardcase waar alles in past is nog onderweg. De DJI tas vind ik niet handig, te klein en de sticks moeten van de controller af.

Dan heb ik het beste van 2 werelden: indien super compact de SunnyLife cases en anders de hardcase.
Als die binnen is dan post ik een paar foto’s.
Sticks kunnen erop blijven. Scherm van controller richting de accu's en dan zitten de sticks aan de rechter kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Totaal niet handig met kans op beschadigingen. Schroefdraad van sticks is super dun en kan verbuigen of afbreken. Ik berg mijn spullen liever op een andere manier op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Bereik van de mini 4 pro met rc2 is beter, maar als je nooit ver weg vliegt of achter objecten dan is het bereik van een mini 3 pro met rc helemaal niet zo slecht als sommige hier beweren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bereik van Mini 3 Pro i.c.m. de DJI RC is in de praktijk ongeveer tussen 250m en 1.5km, afhankelijk van verstoringen. Voor de Mini 4 Pro is dat ongeveer het dubbele met de DJI RC2. Dat is i.i.g. mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lau89
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 21-12-2023
EXCalibur_EeK schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:53:
[...]

De Air 3 niet overwogen? Als je nu toch al een drone hebt van boven de 250 gram dan zou ik voor deze gaan. Qua prijs is het nauwelijks meer dan de M4P en je hebt een extra lens tot je beschikking.
249 gram is 1 van de redenen om over te schakelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De hardcase is ook binnen voor de Mini 4 Pro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/IATvytPmvCuhj9AvuPjutjy4.jpg

Voor mij een must have als robuuste opslag voor drone en accessoires. Hier kan de DJI tas niet tegenop. Uiteraard is de case groter dan de originele DJI tas.

In mijn DJI Mini 4 Pro review zijn 2 foto's toegevoegd van deze hardcase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoSBoL
Leuke spulletjes allemaal, ik ga denk ik voor zo een sunnylife drone doosje, de controller komt zo een zonnescherm op die over de controller en sticks heen valt, en dan in een pouch. Zo is de Mavic Air overal mee naar toe geweest. De originele tas gebruikte ik alleen als alles opgeborgen mee moest, zoals bijvoorbeeld in het vliegtuig.

Anyway, net de Mini 4 Pro opgehaald voor een leuke prijs van iemand die een impuls aankoop deed, dus nu kan het bestellen van accessoires van start. 😆

Lees net hierboven over de Air 3, mocht iemand nog een leuke deal zoeken, als je hem vandaag of morgen via de Mediamarkt app besteld, heb je de Fly more combo voor 1349,-- heb me er niet in verdiept omdat ik voor de Mini 4 wilde gaan, maar lijkt zo op het eerste gezicht een goede aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

SpeedingWilly schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:57:
De hardcase is ook binnen voor de Mini 4 Pro.

[Afbeelding]

Voor mij een must have als robuuste opslag voor drone en accessoires. Hier kan de DJI tas niet tegenop. Uiteraard is de case groter dan de originele DJI tas.

In mijn DJI Mini 4 Pro review zijn 2 foto's toegevoegd van deze hardcase.
Via AliExpress?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De cases wel, de filters rechtstreeks bij Freewell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoSBoL
Dit weekend de eerste kennismaking gehad met de Mini 4 pro en ik kan niets anders zeggen dan, wouw!

Nou liep ik natuurlijk ver achter met mijn 5 jaar oude Mavic Air, maar dit was echt een eye-opener. Zes batterijen leeg gevlogen en het is echt het verschil tussen speelgoed en een volwassen geworden product.
Ongekend hoe stabiel de videoverbinding is, zelfs in stedelijk gebied niet 1 drop out gehad, dat tezamen met de veel langere vliegtijd en (met name) zijwaartse object detectie vlieg ik met veel meer vertrouwen en rust dan de Mavic Air ooit heeft gegeven, en dat al naar een paar vluchten.
Waar ik bij elke vlucht nog steeds van onder de indruk ben is de stijg en daalsnelheid. De Mavic Air duurde en duurde maar bij stijgen en bij dalen was het nog veel erger, en met de Mini zit je in een paar tellen waar je wezen wil.
De AR Home point en de routeplanning bij RTH werken ook heel fijn en heb voorzichtig met de Obstacle Avoidance zitten spelen, wat mij betreft is de 'Normal' setting al ’Nifty' genoeg.
Na een paar uurtjes vliegen begin ik haar al aardig te leren kennen, mooie techniek waar ik niet snel op uitgekeken ga raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LoSBoL schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:00:
Dit weekend de eerste kennismaking gehad met de Mini 4 pro en ik kan niets anders zeggen dan, wouw!

Nou liep ik natuurlijk ver achter met mijn 5 jaar oude Mavic Air, maar dit was echt een eye-opener. Zes batterijen leeg gevlogen en het is echt het verschil tussen speelgoed en een volwassen geworden product.
Ongekend hoe stabiel de videoverbinding is, zelfs in stedelijk gebied niet 1 drop out gehad, dat tezamen met de veel langere vliegtijd en (met name) zijwaartse object detectie vlieg ik met veel meer vertrouwen en rust dan de Mavic Air ooit heeft gegeven, en dat al naar een paar vluchten.
Waar ik bij elke vlucht nog steeds van onder de indruk ben is de stijg en daalsnelheid. De Mavic Air duurde en duurde maar bij stijgen en bij dalen was het nog veel erger, en met de Mini zit je in een paar tellen waar je wezen wil.
De AR Home point en de routeplanning bij RTH werken ook heel fijn en heb voorzichtig met de Obstacle Avoidance zitten spelen, wat mij betreft is de 'Normal' setting al ’Nifty' genoeg.
Na een paar uurtjes vliegen begin ik haar al aardig te leren kennen, mooie techniek waar ik niet snel op uitgekeken ga raken.
Als je bij de Mini 4 Pro al onder de indruk bent van de stijg- en daalsnelheid, dan raad ik je aan eens met de DJI Air 3 te vliegen. Die gaat dubbel zo snel qua daal- en stijgsnelheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakhouT
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-08 05:25
Gisteren de DJI Air 3 Fly More combo binnengekregen! Maar zonder lader en kabel en dus heb ik er nog niet mee kunnen spelen. Wat raden jullie aan als lader? Is Ugreen Nexode 100W goed? Of raden jullie iets anders aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:03
MakhouT schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:39:
Gisteren de DJI Air 3 Fly More combo binnengekregen! Maar zonder lader en kabel en dus heb ik er nog niet mee kunnen spelen. Wat raden jullie aan als lader? Is Ugreen Nexode 100W goed? Of raden jullie iets anders aan?
Dit is wel wat DJI zelf aangeeft voor compatibility, maar voor zover ik weet doet DJI niet moeilijk over andere chargers en kabels, dus als die Ugreen de volle 100W over de kabel kan drukken moet dat goed komen.
  • DJI Air 3 Intelligent Flight Battery
  • DJI 100W USB-C Power Adapter
  • DJI 65W Portable Charger
  • DJI 65W Car Charger
Hoe meer watt hoe sneller de batterijen vol zitten natuurlijk, daar zegt DJI het volgende over:
  • DJI 100W USB-C Power Adapter: approx. 60 minutes (for each battery)
  • DJI 65W Portable Charger: approx. 80 minutes (for each battery)
  • DJI 65W Car Charger: approx. 80 minutes (for each battery)
https://store.dji.com/nl/...y-charging-hub?vid=143331

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoSBoL
SpeedingWilly schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:24:
[...]

Als je bij de Mini 4 Pro al onder de indruk bent van de stijg- en daalsnelheid, dan raad ik je aan eens met de DJI Air 3 te vliegen. Die gaat dubbel zo snel qua daal- en stijgsnelheid!
Echt waar? Jeetje, snelheid went zeggen ze, maar de Mini 4 is snel genoeg voor deze oude man. 😄

Ook ik ben enorm aan het rommelen geweest met snelladen. Huawei, OnePlus en Samsung snellader geprobeerd, allemaal geen succes. Uiteindelijk 3 opties in huis gevonden. Een cheap Aldi Powerbank, de Dell laptop lader van het vrouwtje en een autolader, die aan een Coleman koelbox 220v naar 12v omvormer hing.

Heb de lader maar besteld die je eerder hier gepost had. 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:08
Ik zit er aan te denken om een Mini 4 Pro met RC331 controller aan te schaffen.
Zijn er nog onderdelen die ik beter direct mee kan aanschaffen? In eerst instantie denk ik dat ik voldoende heb aan 1 accu.

Het lijkt me wel een goede startersdrone die onder het gewichtslimiet zit.

'Vroeger' wel 2 keer een DJI Phantoms (2 & 3) gehad, dus ik ben er alweer een tijdje uit. :+

En zijn er nog bepaalde winkels waar ik deze het beste kan kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

FabianGTI schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:27:
Ik zit er aan te denken om een Mini 4 Pro met RC331 controller aan te schaffen.
Zijn er nog onderdelen die ik beter direct mee kan aanschaffen? In eerst instantie denk ik dat ik voldoende heb aan 1 accu.

Het lijkt me wel een goede startersdrone die onder het gewichtslimiet zit.

'Vroeger' wel 2 keer een DJI Phantoms (2 & 3) gehad, dus ik ben er alweer een tijdje uit. :+

En zijn er nog bepaalde winkels waar ik deze het beste kan kopen?
Die extra batterijen zijn toch wel erg fijn om te hebben.
Fly More Combo is aan te raden. Daarnaast zijn filters goed om te hebben.
De meer optionele zaken zijn:
- reserve joysticks
- lanyard nekband
- een case
- usb lader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
EXCalibur_EeK schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:33:
[...]

Die extra batterijen zijn toch wel erg fijn om te hebben.
Fly More Combo is aan te raden. Daarnaast zijn filters goed om te hebben.
De meer optionele zaken zijn:
- reserve joysticks
- lanyard nekband
- een case
- usb lader
Top, dus toch die Fly More Combo nemen.

En het registeren, als ik op de site van het RDW kijk (https://www.rdw.nl/partic...r-van-een-drone/aanvragen) is het me niet helemaal duidelijk of de drone nou wél of niet geregisteerd moet worden.

Voorwaarden aanvragen exploitantnummer:

Een exploitantnummer is verplicht als u eigenaar (exploitant) bent van een drone of een onbemand luchtvaartuig met een camera of een gewicht van 250 gram of meer. Heeft u een speelgoeddrone ? Dan is een exploitantnummer alleen verplicht als deze 250 gram of zwaarder is. Het maakt daarbij niet uit of de drone wel of geen camera heeft.

Daar lijkt het niet nodig te zijn, is diverse artikelen lees is dat het registreren juist wel moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FabianGTI schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:17:
[...]
Een exploitantnummer is verplicht als u eigenaar (exploitant) bent van een drone of een onbemand luchtvaartuig met een camera of een gewicht van 250 gram of meer. Heeft u een speelgoeddrone ? Dan is een exploitantnummer alleen verplicht als deze 250 gram of zwaarder is. Het maakt daarbij niet uit of de drone wel of geen camera heeft.[/i]

Daar lijkt het niet nodig te zijn, is diverse artikelen lees is dat het registreren juist wel moet.
Het moet WEL, omdat de drone een camera heeft. En een Mini 4 Pro is beslist geen speelgoeddrone. Als dat zo zou zijn dan moet op de verpakking staan dat het geschikt is voor kinderen onder de 14 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Lol, ik krijg de pushmessage van de Osmo Pocket 3 is het Spaans. Waarschijnlijk omdat ik de drone voor het laatst in Spanje heb gebruikt _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
SpeedingWilly schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:24:
[...]

Het moet WEL, omdat de drone een camera heeft. En een Mini 4 Pro is beslist geen speelgoeddrone. Als dat zo zou zijn dan moet op de verpakking staan dat het geschikt is voor kinderen onder de 14 jaar.
Dat geloof ik graag, maar je snapt hopelijk mijn verwarring als ik dit lees op de site van RDW zelf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakhouT
Ik ben dus nog maar een beginner. Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen Shutter Collection | Air 3 en Vivid Collection | Air 3
Welke koop ik het best aan en waar kan je dit het best kopen zonder import duties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MakhouT schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:52:
Ik ben dus nog maar een beginner. Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen Shutter Collection | Air 3 en Vivid Collection | Air 3
Welke koop ik het best aan en waar kan je dit het best kopen zonder import duties?
De eerste set is een 'normale' set en de vivid set is een set met ingebouwd polarizer-filter. Daar worden de kleuren net wat sprankelender (verzadigder) van en het haalt schitteringen van water en glanzende oppervlaktes. Die set zou ik nemen.

Boven de 150 euro komen er importheffingen bij, maar dat is over het algemeen niet zo veel. Ik moest een kleine 9 euro extra betalen (via FedEx) voor 2 setjes bij Freewell, waaronder een setje voor de Air 3:
https://www.freewellgear....air-3-all-day-8-pack.html

[ Voor 8% gewijzigd door SpeedingWilly op 26-10-2023 11:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:40

amphora

Websites & Fotografie

FabianGTI schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:56:
[...]

Dat geloof ik graag, maar je snapt hopelijk mijn verwarring als ik dit lees op de site van RDW zelf. ;)
Wat is er verwarrend aan "Een exploitantnummer is verplicht als u eigenaar (exploitant) bent van een drone of een onbemand luchtvaartuig met een camera of een gewicht van 250 gram of meer."?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakhouT
SpeedingWilly schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:55:
[...]

De eerste set is een 'normale' set en de vivid set is een set met ingebouwd polarizer-filter. Daar worden de kleuren net wat sprankelender (verzadigder) van en het haalt schitteringen van water en glanzende oppervlaktes. Die set zou ik nemen.

Boven de 150 euro komen er importheffingen bij, maar dat is over het algemeen niet zo veel. Ik moest een kleine 9 euro extra betalen (via FedEx) voor 2 setjes bij Freewell, waaronder een setje voor de Air 3:
https://www.freewellgear....air-3-all-day-8-pack.html
Ha zonder jou advies had ik waarschijnlijk de 'normale' set genomen, omdat die 2 aparte glazen heeft en ik niet moet gaan spelen met de ISO.
Wat er mij wel niet duidelijk is bij de vivid set is waarom zou ik daaraan beginnen draaien aan het wieltje? Is het glas niet egaal over de gehele oppervlakte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MakhouT schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:34:
[...]
Ha zonder jou advies had ik waarschijnlijk de 'normale' set genomen, omdat die 2 aparte glazen heeft en ik niet moet gaan spelen met de ISO.
Wat er mij wel niet duidelijk is bij de vivid set is waarom zou ik daaraan beginnen draaien aan het wieltje? Is het glas niet egaal over de gehele oppervlakte?
Een circular polarizer heeft een maximaal effect in een bepaalde stand. Mijn Freewell set voor de Mini 4 Pro heeft zelfs markeringen voor als je horizontaal of verticaal filmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
amphora schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:34:
[...]

Wat is er verwarrend aan "Een exploitantnummer is verplicht als u eigenaar (exploitant) bent van een drone of een onbemand luchtvaartuig met een camera of een gewicht van 250 gram of meer."?
Dat een Mini 4 Pro een gewicht heeft onder de 250 gram.
Ze hebben er alles aan gedaan om een drone van 249 gram te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
FabianGTI schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:56:
[...]

Alle drones met een camera (m.u.v. speelgoeddrones) moet je registreren bij de RDW. Vanaf 250 gram is een vliegbewijs A1?A3 en/of A2) nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

FabianGTI schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:56:
[...]

Klopt, maar dat is niet om RDW registratie te voorkomen maar zodat je geen A1 cursus hoeft te doen.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

SpeedingWilly schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:17:
[...]

Alle drones met een camera (m.u.v. speelgoeddrones) moet je registreren bij de RDW. Vanaf 250 gram is een vliegbewijs A1?A3 en/of A2) nodig.
Volgens mij bij aanwezigheid camera sowieso registreren ook al is het een speelgoeddrone toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

ManiacsHouse schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:49:
[...]

Volgens mij bij aanwezigheid camera sowieso registreren ook al is het een speelgoeddrone toch?
Nee, speelgoed drone onder 250 gram is vrijgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Misschien een rare vraag maar bestaan er ook iets van Indoor locaties waar je kan/mag vliegen met je Drone in NL?

Gaat vooral om oefenen en dingen uitproberen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Greatsword schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:05:
Misschien een rare vraag maar bestaan er ook iets van Indoor locaties waar je kan/mag vliegen met je Drone in NL?

Gewoon veld zoeken op windstille dag.
Naar mijn weten zijn er geen speciale ruimtes.
Optie is wellicht een skatehal waar je in overleg en als het niet druk is kunt oefenen. Of als je echt ruimte voor jezelf wilt hebben een gymzaal huren. Dat kost hier in Nijmegen vrij weinig per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Oefenen kun je het beste buiten doen. RTH, waypoints, active track bijvoorbeeld zijn binnen niet of nauwelijks uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dat wil je echt niet binnen doen. Een foutje en je kunt gelijk leren hoe je nieuwe props er op moet schroeven. Of erger...

Bovendien zul je waarschijnlijk wel een zeurende drone krijgen omdat er geen GPS lock verkregen kan worden omdat je binnen zit.

Zoals anderen al aangeven: Pak een groot, leeg grasveld en ga daar een paar uurtjes vliegen. Zorg er voor dat je niet het plaatselijke speel- of hondenveldje pakt maar echt een leeg veld waar (bijna) niemand komt.

Edit: Ik weet wel dat er her en der FPV clubs zijn waar mensen binnen in een sporthal vliegen, maar dat is heel wat anders dan een DJI drone :+

Zoiets als dit:

[ Voor 15% gewijzigd door _Eend_ op 26-10-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

_Eend_ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:19:
[...]

Dat wil je echt niet binnen doen. Een foutje en je kunt gelijk leren hoe je nieuwe props er op moet schroeven. Of erger...

Bovendien zul je waarschijnlijk wel een zeurende drone krijgen omdat er geen GPS lock verkregen kan worden omdat je binnen zit.

Zoals anderen al aangeven: Pak een groot, leeg grasveld en ga daar een paar uurtjes vliegen. Zorg er voor dat je niet het plaatselijke speel- of hondenveldje pakt maar echt een leeg veld waar (bijna) niemand komt.

Edit: Ik weet wel dat er her en der FPV clubs zijn waar mensen binnen in een sporthal vliegen, maar dat is heel wat anders dan een DJI drone :+

Zoiets als dit:
[YouTube: Tiny Whoop Launch Control | Race Practice @ ThrottleUp Arena]
Kan uit ervaring vertellen dat het ding ook zonder (of minimale) gps lock en zonder obstacle avoidance aan het heel goed doet in kleinere ruimtes. Ook buiten. Wel donders goed opletten met windvlagen etc. Dus in een gymzaal zou best okay moeten werken. Maar heel veel ruimte/afstand kun je dan ook weer niet creëren om gekke dingen uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

ManiacsHouse schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:15:
[...]

Kan uit ervaring vertellen dat het ding ook zonder (of minimale) gps lock en zonder obstacle avoidance aan het heel goed doet in kleinere ruimtes. Ook buiten. Wel donders goed opletten met windvlagen etc. Dus in een gymzaal zou best okay moeten werken. Maar heel veel ruimte/afstand kun je dan ook weer niet creëren om gekke dingen uit te halen.
Geen idee met wat voor drone je dat hebt gedaan, maar als je ziet met welke snelheid bijvoorbeeld een M4P recht omhoog kan vliegen in de normale stand dan hoop ik dat je DJI care erop actief hebt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

EXCalibur_EeK schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:39:
[...]

Geen idee met wat voor drone je dat hebt gedaan, maar als je ziet met welke snelheid bijvoorbeeld een M4P recht omhoog kan vliegen in de normale stand dan hoop ik dat je DJI care erop actief hebt :*)
M4P ;)
Kwestie van niet te wild met de knuppels spelen. :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Als nog iemand op zoek is naar een Mini 4 Pro, de MediaMarkt in Duitsland heeft nu een goede aanbieding.
Mini 4 Pro met Fly More Combo (en RC2 controller) voor 948 euro.
De Mini 4 Pro met RC2 is te koop voor 840 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door EXCalibur_EeK op 27-10-2023 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

ManiacsHouse schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:11:
[...]

M4P ;)
Kwestie van niet te wild met de knuppels spelen. :+
Maar als complete beginner zou ik alsnog niet binnen gaan vliegen. :P

Zeker in begin ben je geneigd om te veel met de knuppels te spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

_Eend_ schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:52:
[...]

Zeker in hegin ben je geneigd om te veel met de knuppels te spelen
Ik had hiervoor een Phantom 4 pro. En door schade en schande geleerd dat ik eerst eens rustig moest beginnen sowieso. Maar wat betreft vliegen is de M4P echt een verademing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataCopy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:12

DataCopy

Dum vita est spes est

_Eend_ schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:52:
[...]

Zeker in hegin ben je geneigd om te veel met de knuppels te spelen
En wat doe je dan trouwens met je minimale RTH hoogte? Volgens mij kan die niet lager dan 15m en als je daar niet heel erg op bedacht bent dan zou dat wel een verrassing kunnen worden :)

Nou is het vrij duidelijk als dat ingeschakeld wordt, maar gecombineerd met die snelle verticale snelheid.....

Edit: ik heb binnen meer vertrouwen in mijn eigen controle over de sticks dan heel snel te moeten reageren als ie om wat voor reden ook de RTH activeerd. Of zet je dat gewoon af , bedenk ik me nu 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door DataCopy op 28-10-2023 08:00 ]

| Exceptio probat regulam in casibus non exceptis |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

DataCopy schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 07:49:
[...]

En wat doe je dan trouwens met je minimale RTH hoogte? Volgens mij kan die niet lager dan 15m en als je daar niet heel erg op bedacht bent dan zou dat wel een verrassing kunnen worden :)

Nou is het vrij duidelijk als dat ingeschakeld wordt, maar gecombineerd met die snelle verticale snelheid.....

Edit: ik heb binnen meer vertrouwen in mijn eigen controle over de sticks dan heel snel te moeten reageren als ie om wat voor reden ook de RTH activeerd. Of zet je dat gewoon af , bedenk ik me nu 8)7
Uitzetten. Ding kan in je slaapkamer toch nergens heen? En de ramen dicht natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Dit weekend de Mini 4 pro binnen gekregen, helaas nog niet kunnen proberen op enkel de installatie na.
Ik ben erg benieuwd, de eerste indrukken zijn in ieder geval erg positief. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Telefoon net geupdate naar Android 14...werkt DJI Fly App niet meer |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:37
Nieuwe update voor de mini 4 waarbij de 120 meter limiet voor altijd opgeheven kan worden!

Pagina: 1 ... 35 ... 48 Laatste

Let op:
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.

Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2