Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:26
Tom.Gerritse schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:12:
Hallo allemaal,

Misschien een rare vraag, maar is er een ervaren vlieger in de regio Arnhem/Nijmegen/Tiel (alles op een uur rijden vanaf die hoek is ook goed!) die me de basis kneepjes van het vliegen wil leren?

Ik wilde eigenlijk deze week de Mini 3 Pro bestellen en er dit weekend mee gaan oefenen, maar gezien volgende week de Mini 4 Pro komt ga ik nu nog niet bestellen.
Echter ga ik half oktober op reis en wil de dronetechnieken dan wel graag machtig zijn.

Bij voorkeur dit weekend, bijvoorbeeld zaterdag eind van de middag of zondag?

Stuur me dan een pb of reageer hieronder!
Alvast dank voor de moeite!
Heb je een bron van dat volgende week de Mini 4 Pro komt?

Laat maar: ik lees net een bericht op reddit dat je de release date de 25e is.

[ Voor 4% gewijzigd door meesje op 19-09-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:36

amphora

Websites & Fotografie

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:53
Zou kunnen, maar ik heb gisteren zeker 10 keer opgestegen en en geland, en geen centje pijn, maar die ene propellor draait nog steeds niet zoals de drie andere.

Naja, ik heb nog ruim garantie en ook nog DJI Care, dus maar even in de gaten houden.

Als het iets van zand zou zijn, zou je zeggen dat dat er ook wel uit slijt.

• gekko90
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-06 19:25
japie101 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:16:
[...]

Zou kunnen, maar ik heb gisteren zeker 10 keer opgestegen en en geland, en geen centje pijn, maar die ene propellor draait nog steeds niet zoals de drie andere.

Naja, ik heb nog ruim garantie en ook nog DJI Care, dus maar even in de gaten houden.

Als het iets van zand zou zijn, zou je zeggen dat dat er ook wel uit slijt.
misschien idee om de motor even schoon te blazen met perslucht.
heb zelf op die manier al paar keer een minder draaiende motor weer goed draaiend gekregen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• adros
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-06 16:03
Ik heb van de week een uitgebreid artikel geschreven + bijbehorende video over het foto's maken met de DJI Mini Pro drones. Het gaat hier dus vooral om fotografie, en dus NIET over video :)

Hoop dat ik dit hier zo mag plaatsen van de moderators. Is wel in het engels, en hopelijk hebben jullie er hier iets aan. En als iemand vragen heeft, stel ze gerust!

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CHRlS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:56
Vandaag een mooie mijlpaal aangetikt. In totaal meer dan 1000 km gevlogen met mijn Mini 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIVOoFendU_870rxXOq2I-yR4I0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idg0UzrcRHbZ3gJ7UErRNca4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:13
CHRlS schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:23:
Vandaag een mooie mijlpaal aangetikt. In totaal meer dan 1000 km gevlogen met mijn Mini 2.

[Afbeelding]
Kan je dit gewoon in de dji fly app zien?

NS FC: SW 2742 0448 8213

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CHRlS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:56
Musta schreef op maandag 25 september 2023 @ 07:41:
[...]

Kan je dit gewoon in de dji fly app zien?
Yes, "Profile --> More"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
De DJI Mini 4 Pro is te bestellen.
https://store.dji.com/nl/...&from=homepage&vid=148581
799 met standaard remote
999 met smart remote
1129 met smart remote en fly more combo

Iets goedkoper dan de adviesprijzen destijds bij de 3 Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

meesje schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:04:
Iets goedkoper dan de adviesprijzen destijds bij de 3 Pro?
Nee, zeker niet. Mini 3 pro Fly more was 999,-
Althans dat heb ik destijds betaald bij Coolblue

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
amphora schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:24:
[...]

Ah ok. Dan de middelste niet. Maar met de standaard remote zie ik bij DJI voor 829 staan. En de set met fly more combo klinkt ook wel voordelig gezien dit los met de 3 Pro 999 euro + 189 euro kost.

Nu nog even wachten tot een leuke aanbieding.
Dat de 4 Pro nu rondom sensoren heeft, vind ik als beginner wel een fijne gedachte. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-06 18:59
amphora schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:24:
[...]

Volgens mij niet hoor, tijdens launch was de mini 3 pro €999 en de fly more €179.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Excuses, jullie hebben gelijk. Ik had fly more besteld maar kreeg toen de normale omdat flymore kit niet op voorraad was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Wel eerste review gevonden: YouTube: DJI MINI 4 PRO Review | DID The Best Drone GET BETTER?
Camera dus vrijwel hetzelfde maar wellicht toch betere kwaliteit door software tweaks. Volledige avoidance natuurlijk altijd welkom. Maar vooral de nieuwe activetrack features spreken me aan...

[ Voor 39% gewijzigd door amphora op 25-09-2023 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn Mini 4 Pro is besteld om 15:05. Wordt morgen verzonden. Een review volgt snel!

De prijs is idd nog met meest verrassend. Inderdaad goedkoper dan de Mini 3 Pro bij introductie. 999 euro + 189 euro voor de Mini 3 Pro + FMC en nu 1129 euro voor de Mini 4 Pro Fly More Combo. Scheelt toch 59 euro ;).

Uiteraard is en blijft de Mini 3 Pro ook een mooie drone, en die kan nu met korting aangeschaft worden.

[ Voor 71% gewijzigd door SpeedingWilly op 25-09-2023 21:36 ]

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
adros schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:41:
Ik heb van de week een uitgebreid artikel geschreven + bijbehorende video over het foto's maken met de DJI Mini Pro drones. Het gaat hier dus vooral om fotografie, en dus NIET over video :)

Hoop dat ik dit hier zo mag plaatsen van de moderators. Is wel in het engels, en hopelijk hebben jullie er hier iets aan. En als iemand vragen heeft, stel ze gerust!
Ik vind het een top bijdrage. Mooie fotografie tips! Nice dat je op DroneWatch staat! 8)

De foto's die je maakt zijn stuk voor stuk echt schitterend. Buiten de schitterende locaties haal je ook het maximale uit de Mini 3 Pro!

[ Voor 16% gewijzigd door SpeedingWilly op 26-09-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:17
Kijk, dit is de upgrade waar ik op wachtte. Net ná het filmen van een bruiloft helaas maar dat mag de pret niet drukken....

Werken de mini 2 accu's trouwens met de mini 4 pro?

De extra accu's zijn fijn van de fly more, maar de rest van de fly more heb ik nog nooit gebruikt. Propellors Ed allemaal niet nodig gehad ondanks 2 botsingen met een boom.

Verder vind ik 200 extra voor het scherm het nog steeds niet waard. De normale vind ik prima met de telefoonverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDeMennis
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-07 11:49
Werken de mini 2 accu's trouwens met de mini 4 pro?
Met de mini 2 sowieso niet, die waren net de 3 (pro) al verandert.
De 4 pro blijkt wel compatible te zijn met de 3 flight battery Plus (maarja, die wordt niet in Europa verkocht :p)
Compatible Battery
DJI Mini 4 Pro Intelligent Flight Battery, DJI Mini 3 Series Intelligent Flight Battery Plus*
* The Intelligent Flight Battery Plus is not sold in Europe.
https://www.dji.com/nl/mobile/mini-4-pro/specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:17
DennisDeMennis schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:51:
[...]

De 4 pro blijkt wel compatible te zijn met de 3 flight battery Plus (maarja, die wordt niet in Europa verkocht :p)

[...]

Was ook wel te verwachten ja. Ander soort batterij. Dan tzt maar eens kijken of er een Mini 4 Pro is met de simpele remote en fly more. De extra batterijen zijn wel noodzakelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
SpeedingWilly schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:59:
Mijn Mini 4 Pro is besteld om 15:05. Wordt morgen verzonden. Een review volgt snel!
Waar heb je besteld?

En wat zouden jullie doen, bestellen bij DJI zelf of via bijvoorbeeld Coolblue of Bol.com?
En ik las iets over care programma's wat doen jullie daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tom.Gerritse schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:20:
[...]
Waar heb je besteld?

En wat zouden jullie doen, bestellen bij DJI zelf of via bijvoorbeeld Coolblue of Bol.com?
En ik las iets over care programma's wat doen jullie daarin?
Ik bestel altijd rechtstreeks bij DJI. Gewoonte, je spaart punten (korting) en Care Refresh wordt automatisch geactiveerd. Ik bestel eigenlijk altijd op release date, dus op korting bij webshops hoef ik niet te rekenen.

De drone is naast hobby ook mijn gereedschap waar ik geld mee verdien (zie signature), dus wachten op korting doe ik niet :) .

[ Voor 11% gewijzigd door SpeedingWilly op 25-09-2023 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
DennisDeMennis schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:51:
[...]

[...]

Batterijen van de mini 3 pro passen in de Mini 4 Pro. Echter de batterijen van de mini 4 pro zijn 2,5 gram lichter, met andere woorden het gewicht van de Mini 4 komt dan boven de 250 gram uit. Dat was uiteraard ook al zo met de plus batterij. Schijnt wel iets mindere vluchttijd te hebben vs de nieuwe batterijen van de mini 4 pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
SpeedingWilly schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:59:
En, is hij al binnen?
Ik heb hem vandaag besteld, zoals het er nu uit ziet levertijd pas donderdag. Had gehoopt op woensdag, heb dan 's avonds nog even de tijd namelijk om ermee aan de gang te gaan, maar dat lijkt hem niet te worden.

Ik wacht dus maar (on)geduldig af!

P.s.: @mods is / komt er ook een levertijden etc topic voor de Mini 4 Pro om dit topic verder niet al teveel te vervuilen met dat soort hypeberichten?

• MakhouT
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-07 04:09
Ik ben kei hard aan het twijfelen voor een mini 4 pro en de air 3
Iemand die me hierbij kan helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MakhouT schreef op woensdag 27 september 2023 @ 01:00:
Binnenkort als ik mijn review af heb van de Mini 4 Pro. ;)

• MakhouT
SpeedingWilly schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:10:
[...]

Binnenkort als ik mijn review af heb van de Mini 4 Pro. ;)
Ik kijk er naar uit :D

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

MakhouT schreef op woensdag 27 september 2023 @ 01:00:
Tenzij je echt heel graag die telelens wil de mini 4. Vanwege regelgeving (ook al heb je A1 papiertje dan mag je met mini toch meer) maar ook gewicht voor op reis en betere activetrack functies.

[ Voor 3% gewijzigd door amphora op 27-09-2023 10:42 ]

• MakhouT
amphora schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:41:
[...]

Tenzij je echt heel graag die telelens wil de mini 4. Vanwege regelgeving (ook al heb je A1 papiertje dan mag je met mini toch meer) maar ook gewicht voor op reis en betere activetrack functies.
Wel de grootste reden dat ik twijfel voor de mini 4 is de wind resistance. Die zou bij de air 3 veel beter zijn.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

MakhouT schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:42:
[...]

Wel de grootste reden dat ik twijfel voor de mini 4 is de wind resistance. Die zou bij de air 3 veel beter zijn.
Met mijn mini 3 heb ik wel eens bij hele harde wind dat gimbal het niet 100% stabiel weet te houden inderdaad. Maar met storm wil eigenlijk toch niet vliegen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Nu online
Overigens wat ook nog een dingetje gaat zijn; de mini 4 pro is een C0 drone en heeft dan ook binnen de EU een maximale hoogte limiet van 120 meter. Ach...zal je zeggen, dat is toch hoog genoeg. In Nederland wellicht wel, maar als je in de bergen gaat vliegen dan kan je dus niet hoger vliegen dan die 120 meter. En dan is het wel een dingetje. Zie ook deze uitleg:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 16:32

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

bvsteyn schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:46:
Overigens wat ook nog een dingetje gaat zijn; de mini 4 pro is een C0 drone en heeft dan ook binnen de EU een maximale hoogte limiet van 120 meter. Ach...zal je zeggen, dat is toch hoog genoeg. In Nederland wellicht wel, maar als je in de bergen gaat vliegen dan kan je dus niet hoger vliegen dan die 120 meter. En dan is het wel een dingetje. Zie ook deze uitleg:

[YouTube: DJI Mini 4 Pro - Don't Buy if you Like Getting High (in the EU)]
Het gaat toch om 120m boven grondniveau, niet boven zeeniveau? Dan lijkt die 120m mij in de meeste omstandigheden hoog genoeg (heb het filmpje niet bekeken overigens).

Never mind, ik begrijp het probleem, echter is dit in de praktijk een grijs gebied (is al veel langer een probleem vanwege de regelgeving tot 120m) en moet je er gewoon verstandig mee omgaan.

[ Voor 10% gewijzigd door [BoSS] op 27-09-2023 12:52 ]

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• bvsteyn
  • Nu online
[BoSS] schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:50:
[...]

Het gaat toch om 120m boven grondniveau, niet boven zeeniveau? Dan lijkt die 120m mij in de meeste omstandigheden hoog genoeg (heb het filmpje niet bekeken overigens).

Never mind, ik begrijp het probleem, echter is dit in de praktijk een grijs gebied (is al veel langer een probleem vanwege de regelgeving tot 120m) en moet je er gewoon verstandig mee omgaan.
Als jij in het dal staat en je wilt naar de top van de berg vliegen dan kan je niet hoger dan 120 meter. Deze discussie hebben we recent ook gehad met de mini 3 na een update (die later weer is teruggedraaid overigens door DJI). Ik verwacht dat in 2024 er ook een update komt voor de mini 3 pro die de maximale hoogte limiteert tot 120 meter.

Maar misschien moet je ff het filmpje kijken..dan wordt het je al snel duidelijk wat ik bedoel. ;)

edit: zie net je toevoeging. Ja, het is nu een grijs gebied, maar je hebt de mogelijkheid (technisch kan de drone dat) om tot 500 meter hoog te vliegen. Dat kan dus met de mini 4 pro niet meer aangezien deze een maximale limiet heeft van 120 meter conform EU regels.

[ Voor 12% gewijzigd door bvsteyn op 27-09-2023 12:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Gewoon boven op de berg gaan staan en dan vliegen :)

• MakhouT
Waar ergens kan ik de EU regels terugvinden die het duidelijk en simpel uitlegt?
Ik zou echt balen als ik de mini of de air 3 koop en het dan niet meer mag/kan gebruiken.

Ik las onlangs ook nog iets van een CE certificatie, geen idee of het hiermee overigens te maken heeft
bvsteyn schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:46:

[YouTube: DJI Mini 4 Pro - Don't Buy if you Like Getting High (in the EU)]
En dat snap ik dus niet van DJI? De Mavic 3 en Air 3 (beide met een C1 label) hebben die beperking niet? Ik hoop dat het een bug is en geen beperking.

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-07 15:06

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

SpeedingWilly schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:20:
[...]

En dat snap ik dus niet van DJI? De Mavic 3 en Air 3 (beide met een C1 label) hebben die beperking niet? Ik hoop dat het een bug is en geen beperking.
Het is een beperking en er zal een firmware update komen voor bestaande drones om dit ook op deze drones te forceren in EU landen.
Het is een beperking die voor de (meeste) mensen geen groot bezwaar is. 120m is al erg hoog.

Echter, in heuvel- of bergachtige gebieden of in de nabijheid van hoge gebouwen mag je gewoon hoger dan 120 (t.o.v. startlocatie) volgens de regelgeving, en dat is nu ook niet meer mogelijk :(. Vreemd dat DJI dit (gedwongen) doet.

Met elke DJI drone kun je ook verder dan VLOS vliegen of in (de buitenste gebieden van) No-Fly-Zones. Dan overtreed je de regels ook maar het kan wel.

Je mag in dit land ook niet harder dan 100km/uur overdag maar het kan wel met elke auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

MakhouT schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:37:
Waar ergens kan ik de EU regels terugvinden die het duidelijk en simpel uitlegt?
Ik zou echt balen als ik de mini of de air 3 koop en het dan niet meer mag/kan gebruiken.

Ik las onlangs ook nog iets van een CE certificatie, geen idee of het hiermee overigens te maken heeft
Het enige verschil (vooralsnog) is dat je met een sub 250g drone nog wel boven mensen mag vliegen (maar geen menigten) met een air 3 mag je helemaal niet boven mensen en je moet je A1 papiertje halen.

Oud plaatje maar volgens mij nog steeds kloppend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gH4SsZpyBbPZBitAH0pTNPqCRbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8cqPZfATfylu8aRNsb9xVoG.jpg?f=fotoalbum_large

• servival7
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-07 14:26
Even een vraagje. Ik heb net mijn 1e drone binnen gekregen (dji mini 4 pro).
Nu had ik gelezen dat je deze drone moet registreren bij het RDW.
Maar op de site van het RDW zie ik alleen maar berichten over drones van 250 gram en zwaarder.

Kijk ik scheel of hoef ik deze drone niet te registreren? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

servival7 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:54:
Even een vraagje. Ik heb net mijn 1e drone binnen gekregen (dji mini 4 pro).
Nu had ik gelezen dat je deze drone moet registreren bij het RDW.
Maar op de site van het RDW zie ik alleen maar berichten over drones van 250 gram en zwaarder.

Kijk ik scheel of hoef ik deze drone niet te registreren? 8)7
Een vliegbewijs is alleen voor 250 gram of zwaarder, een exploitant nummer is wel verplicht (want camera)
Een exploitantnummer is verplicht als u eigenaar (exploitant) bent van een drone of een onbemand luchtvaartuig met een camera of een gewicht van 250 gram of meer. Heeft u een speelgoeddrone ? Dan is een exploitantnummer alleen verplicht als deze 250 gram of zwaarder is. Het maakt daarbij niet uit of de drone wel of geen camera heeft.

• servival7
amphora schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:02:
[...]

Een vliegbewijs is alleen voor 250 gram of zwaarder, een exploitant nummer is wel verplicht (want camera)

[...]
Dat dacht ik dus ook.
Maar deze tekst op de RDW site bracht mij in verwarring vandaar.
U heeft een exploitantnummer nodig als u eigenaar bent van 1 of meer drones met een camera of een gewicht van 250 gram of meer. Door een exploitantnummer bij ons aan te vragen, staat u als eigenaar (exploitant) bij ons ingeschreven.
edit: ik ben dus inderdaad scheel. Las de of als een en |:( |:( |:(

[ Voor 6% gewijzigd door servival7 op 27-09-2023 15:05 ]

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

servival7 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:05:
edit: ik ben dus inderdaad scheel. Las de of als een en |:( |:( |:(
Subtiel doch belangrijk detail ja ;)

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:39
amphora schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:42:
[...]

Het enige verschil (vooralsnog) is dat je met een sub 250g drone nog wel boven mensen mag vliegen (maar geen menigten) met een air 3 mag je helemaal niet boven mensen en je moet je A1 papiertje halen.

[Afbeelding]
Of deze volgens mij ook nog kloppend
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0qFhhBT/drone.jpg

• MakhouT
amphora schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:42:
[...]

[Afbeelding]
Ok duidelijk! Ik neig al sowieso naar de Air 3 nu ik die beperking lees van 120m.
Dan moet ik nog 2 zaken uitzoeken:
- Is die al CE certified door dji
- Wat verstaan we met, boven mensen vliegen? Wilt dit dan zeggen dat ik bijvoorbeeld de drone niet boven mijn kinderen mag vliegen of van hun een leuke foto te trekken?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:38
MakhouT schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:19:
[...]

Ok duidelijk! Ik neig al sowieso naar de Air 3 nu ik die beperking lees van 120m.
- Wat verstaan we met, boven mensen vliegen? Wilt dit dan zeggen dat ik bijvoorbeeld de drone niet boven mijn kinderen mag vliegen of van hun een leuke foto te trekken?
De Air3 heeft die beperking dan toch ook?

• skank
amphora schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:02:
[...]

[...]
Ik wil toch wat verduidelijking graag.
Wat is een exploitant? Dat staat toch gelijk als drone piloot he?
Je mag met dat nummer met meerdere drones vliegen he?
Normaal kleef je dat nummer op je drone..

Maar stel je bent met 5 die met 1 drone vliegen, moet je dan 5 klevers hebben op je drone?
Ik leen momenteel een drone van een vriend uit NL , echter zijn nummer staat op de drone.
Ik registreer me dan best zelf ook, en kleef zelf ook een nummer hierop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

[...]
Er wordt onderscheid gemaakt tussen betrokken en niet betrokken personen. Boven betrokken personen mag altijd, die weten dat je gaat vliegen. Dus boven je kinderen vliegen is echt geen probleem. Maar je mag niet zomaar in een park gaan vliegen waar mensen zijn die niet betrokken (die niet weten dat je gaat vliegen) zijn. Dat mag met de mini dus wel. Maar geen menigte (als er een festival is of gewoon erg druk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ja de Air 3 heeft een C1 label.

Boven mensen vliegen betekent dat dat niet mag als ze niet betrokken zijn bij de dronevlucht (redelijkerwijs te verwachten). Dus als er plotseling iemand onder jouw drone gaat staan moet je weg vliegen van die persoon.

Als jouw kinderen betrokken zijn bij jouw dronevlucht (ze staan te kijken naar jouw capriolen) dan mag het wel en als jouw kinderen verderop in de straat aan het spelen zijn dan mag het niet.

Leuk die EU regels! :X

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

skank schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:24:
[...]

Ik wil toch wat verduidelijking graag.
Wat is een exploitant? Dat staat toch gelijk als drone piloot he?
Je mag met dat nummer met meerdere drones vliegen he?
Normaal kleef je dat nummer op je drone..

Maar stel je bent met 5 die met 1 drone vliegen, moet je dan 5 klevers hebben op je drone?
Ik leen momenteel een drone van een vriend uit NL , echter zijn nummer staat op de drone.
Ik registreer me dan best zelf ook, en kleef zelf ook een nummer hierop?
Er moet inderdaad een exploitant nummer op je drone staan. Dat is in principe de eigenaar, niet perse de persoon die op dat moment er mee vliegt. Dus nee, vijf nummers is niet nodig :)

• skank
amphora schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:25:
[...]

Er moet inderdaad een exploitant nummer op je drone staan. Dat is in principe de eigenaar, niet perse de persoon die op dat moment er mee vliegt. Dus nee, vijf nummers is niet nodig :)
Ah dus ik hoef geen nummer voor zijn drone, en kan gewoon vliegen volgens de regels:
max 120 m
niet boven menigte
(dus ook wel boven kern van dorp tenzij no fly zone uiteraard) met een mini?

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

skank schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:27:
[...]

Ah dus ik hoef geen nummer voor zijn drone, en kan gewoon vliegen volgens de regels:
max 120 m
niet boven menigte
(dus ook wel boven kern van dorp tenzij no fly zone uiteraard) met een mini?
Boven bebouwing mag inderdaad. Er zijn nog wel regels dat je niet boven spoorwegen en snelwegen mag, niet in het donker, etc.
Een A1 cursus online doen is toch wel aan te raden ook al is het niet verplicht. Kost je alleen wat tijd maar dan weet je wel de regels :)

• MakhouT
Ok ik weet genoeg, dank jullie wel!! :D

• MakhouT
tlpeter schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:21:
[...]

De Air3 heeft die beperking dan toch ook?
Zoals ik het begrepen heb, heeft de air 3 die beperking niet. Die beperking geldt enkel voor drones <250g

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:38
MakhouT schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:34:
[...]

Zoals ik het begrepen heb, heeft de air 3 die beperking niet. Die beperking geldt enkel voor drones <250g
C1 heeft die beperking wel volgens het plaatje.
Wat ik me nog kan voorstellen is dat deze 120m beperking alleen geldt voor drones met C0 label onder de 250 gram, omdat daar geen opleiding voor vereist is. En dus dat die 120m beperking 'hard' opgelegd wordt (via de software volgens de EU regelgeving).

Als je met een Air 3 in A1 wil vliegen met C1 label, heb je een A1/A3 opleiding moeten volgen en dus ben je op de hoogte dat je niet hoger mag dan 120meter. Net zoals een theorie/praktijk examen voor een rijbewijs, dan leer je ook wat de snelheidsbeperkingen zijn, terwijl je auto wel harder kan.

Dus omdat je geleerd hebt wat de beperking is, hoeft de drone vervolgens niet hard beperkt te worden.

• skank
amphora schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:30:
[...]

Boven bebouwing mag inderdaad. Er zijn nog wel regels dat je niet boven spoorwegen en snelwegen mag, niet in het donker, etc.
Een A1 cursus online doen is toch wel aan te raden ook al is het niet verplicht. Kost je alleen wat tijd maar dan weet je wel de regels :)
Die heb ik :)
Beetje gezond verstand gebruiken ook he...

Maar een inwoner die dus komt klagen dat je niet mag vliegen ,is dus bullshit he...
Vind het wel jammer dat mensen soms zo agressief reageren op een drone

• skank
amphora schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:30:
[...]

MAar je bent echt 100% zeker dat ik niet moet registreren he als ik met zijn drone vlieg he (hij heeft die registratie wel). Dat lijkt me zo vreemd.
Het zou me niet verbazen als dat idd wel moet. Als de eigenaar er naast staat dan mag het wel want dan is de drone eigenaar verantwoordelijk voor de vlucht. Op deze manier mag je ook je kind laten vliegen. Als je de drone uitleent aan iemand anders dan is het een ander verhaal… Dan moet die persoon zich registreren en volgens de regelgeving moet zijn nummer dan op de drone. Beetje een grijs gebied als je het mij vraagt…

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

SpeedingWilly schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:04:
Het zou me niet verbazen als dat idd wel moet. Als de eigenaar er naast staat dan mag het wel want dan is de drone eigenaar verantwoordelijk voor de vlucht. Op deze manier mag je ook je kind laten vliegen. Als je de drone uitleent aan iemand anders dan is het een ander verhaal… Dan moet die persoon zich registreren en volgens de regelgeving moet zijn nummer dan op de drone. Beetje een grijs gebied als je het mij vraagt…
Ik zie het meer als een kenteken van je auto. Hoeft er maar één op te zitten en als er wat gebeurt (geflitst) is de eigenaar verantwoordelijk en die mag het dan gaan regelen met de betreffende bestuurder.

Ook zijn drones vaak eigendom van een bedrijf maar hebben ze meerdere mensen in dienst die er mee vliegen. Die hebben echt niet meerdere nummers op de drone denk ik

[ Voor 10% gewijzigd door amphora op 27-09-2023 19:25 ]

• skank
Ja moeilijk he, en niet duidelijk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Ik kan inmiddels uit eigen ervaring vertellen dat je in de DJI Fly app voor de Mini 4 Pro de hoogte gewoon kunt instellen op 500m. En dat na alle updates die ik heb uitgevoerd. Storm in een glas water dus. Dat wil uiteraard niet zeggen dat DJI dit in de toekomst niet gaat doen. Verder is het screenshot gemaakt terwijl de Drone op tafel stond. Morgen ga ik vliegen. Als het dan anders is dan meld ik me ;) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vonIggpaV_pjw7XV8akYSRlKGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXfcnG59KmbmlHv7G1qduFO9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door SpeedingWilly op 28-09-2023 00:24 ]

• servival7
SpeedingWilly schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:16:
Ik kan inmiddels uit eigen ervaring vertellen dat je in de DJI Fly app voor de Mini 4 Pro de hoogte gewoon kunt instellen op 500m. En dat na alle updates die ik heb uitgevoerd. Storm in een glas water dus. Dat wil uiteraard niet zeggen dat DJI dit in de toekomst niet gaat doen. Verder is het screenshot gemaakt terwijl de Drone op tafel stond. Morgen ga ik vliegen. Als het dan anders is dan meld ik me ;) .

[Afbeelding]
Die AR settings mis ik op mijn afstandsbediening. Enig idee waar dat aan kan liggen?

Edit: ik miste nog een firmware update 8)7

• qless
  • Laatst online: 21:23

qless

...vraag maar...

Is de review al klaar? Ben vooral benieuwd naar de foto opties.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Na de eerste vlucht kan ik nog steeds melden dat ik met de Mini 4 Pro nog steeds 500m kan instellen ;).

• Tom.Gerritse
  • Niet online
SpeedingWilly schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:25:
Na de eerste vlucht kan ik nog steeds melden dat ik met de Mini 4 Pro nog steeds 500m kan instellen ;).
*O*

De mijne is vandaag binnen gekomen, helaas nog aan het werk en vanavond een lange vergadering... morgen maaar eens mee aan de gang!

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Zojuist even geprobeerd en idd kan ik gewoon 500m instellen en daadwerkelijk hoger dan 120m vliegen.

Die led aan de onderkant van de drone is toch wel een fijne toevoeging.

[ Voor 27% gewijzigd door EXCalibur_EeK op 28-09-2023 20:08 ]

• servival7
Ik denk wel dat ze 1 januari die restrictie gewoon weer terugzetten.

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

servival7 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:27:
Ik denk wel dat ze 1 januari die restrictie gewoon weer terugzetten.
Dat kan alleen met een firmware update dan toch?
En de vraag is, zit die instelling in de controller of de drone zelf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
qless schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:07:
Is de review al klaar? Ben vooral benieuwd naar de foto opties.
Dat is niet 1 2 3 klaar hoor. Ik schat dat ik daar zeker zo’n 20 uur voor nodig heb, als het niet meer is. Vliegen, ervaring opdoen, foto’s maken, en een goed verhaal schrijven. Goed werk kost tijd :) . Ik denk pas begin volgende week te kunnen publiceren. Mijn review komt ook op DroneWatch te staan overigens.

Ik heb vandaag pas voor het eerst 2 accu’s leeggevlogen. Dat is overigens prima bevallen: de Mini 4 Pro is een super fijne Drone!

Overigens ga ik mijn review zo maken dat het een soort aankoopadvies is m.b.t. de (mini) drones van DJI. Verwacht van mij dus niet uitgebreide vergelijkingen tussen de camerakwaliteiten (pixelpeepen) tussen de verschillende DJI drones. Die reviews zijn er genoeg te vinden (of komen er nog wel) op internet.
Ik denk en hoop dat mensen meer hebben aan een duidelijk verhaal wat nu de verschillen zijn tussen de diverse DJI drones (met een technische inslag).

[ Voor 5% gewijzigd door SpeedingWilly op 28-09-2023 22:07 ]

• bvsteyn
  • Nu online
EXCalibur_EeK schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:28:
[...]

Dat kan alleen met een firmware update dan toch?
En de vraag is, zit die instelling in de controller of de drone zelf.
Nee, want de restrictie tot een maximum van 120 meter zat er wel degelijk op. En sinds vandaag is die restrictie blijkbaar aangepast zonder een update te pushen! Dit is door meerdere reviewers op youtube bevestigd. Dus dit kunnen ze ook weer instellen vanaf 1 januari 2024.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Klopt het dat de ND filters e.d. van de Mini 3 Pro niet passen op de Mini 4 Pro?

Heb hier nog een setje liggen van FreeWell dat zou echt balen zijn.

Na onderstaande video de bevestiging dat het helaas niet gaat passen.

[ Voor 40% gewijzigd door Greatsword op 30-09-2023 15:33 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Greatsword schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:46:
Klopt het dat de ND filters e.d. van de Mini 3 Pro niet passen op de Mini 4 Pro?

Heb hier nog een setje liggen van FreeWell dat zou echt balen zijn.

Na onderstaande video de bevestiging dat het helaas niet gaat passen.

[YouTube: DJI MINI 4 PRO | 13 Things You May Not Know & Hidden Features!!]
Die kun je verkopen idd. Past niet.

• mistralleke
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 30-09-2023
Hallo, ik heb net een djl mini 2 drone gekocht. Helaas sumiere handleiding. Maar met internet en wat er aan info bij zat, alles aan de praat gekregen en een connectie gemaakt. Camera doet het en alle lampjes staan in de juiste stand. In de app staat duidelijk dat ze verbonden zijn maar opstijgen ho maar. Ook hoor ik geen motoren aan gaan of zo. Op internet usb debugging tegen gekomen voor android systemen. ook uitgevoerd maar maakt ook geen verschil. Foutmelding undefined error. Wat kan er mis zijn?
batterijen zijn volgeladen

• qless

qless

...vraag maar...

Post eens een screenshot?

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• skank
SpeedingWilly schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:35:
[...]

Dat is niet 1 2 3 klaar hoor. Ik schat dat ik daar zeker zo’n 20 uur voor nodig heb, als het niet meer is. Vliegen, ervaring opdoen, foto’s maken, en een goed verhaal schrijven. Goed werk kost tijd :) . Ik denk pas begin volgende week te kunnen publiceren. Mijn review komt ook op DroneWatch te staan overigens.

Ik heb vandaag pas voor het eerst 2 accu’s leeggevlogen. Dat is overigens prima bevallen: de Mini 4 Pro is een super fijne Drone!

Overigens ga ik mijn review zo maken dat het een soort aankoopadvies is m.b.t. de (mini) drones van DJI. Verwacht van mij dus niet uitgebreide vergelijkingen tussen de camerakwaliteiten (pixelpeepen) tussen de verschillende DJI drones. Die reviews zijn er genoeg te vinden (of komen er nog wel) op internet.
Ik denk en hoop dat mensen meer hebben aan een duidelijk verhaal wat nu de verschillen zijn tussen de diverse DJI drones (met een technische inslag).
Ik wil wel eens een side-by side vergelijking waarbij er echt kritisch gekeken wordt

De 3 vs 3pro vs 4 pro
En of het de meerprijs waard is

Acties:
  • +2 Henk 'm!
skank schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:31:
[...]
Ik wil wel eens een side-by side vergelijking waarbij er echt kritisch gekeken wordt

De 3 vs 3pro vs 4 pro
En of het de meerprijs waard is
Side-by-side vergelijken gaat niet meer, want ik heb de Mini 3 Pro 1.5 week geleden op een goed moment verkocht ;). Maar ik heb die drone 1.5 jaar gehad, dus vergelijken kan wel. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Net mijn eerste mini 4 vlucht gedaan, en natuurlijk de waypoint functie eens gestest.

[YouTube: Dji Mini 4 Pro Waypoint & colourgrading test (dlog-m)]

Twee waypoints aangemaakt met een gedeelde Point of Interest. Gefilmd in 4k60 dlogm, color grading met een lut in final cut pro gedaan.

Nog niet zo ver gevlogen, maar ik had niet eens mijn antennes uitgevouwen en heb altijd de 5 bars ontvangst gehad, ook toen ik achter de kerk stond, dus dat is erg mooi.

Paar voorbeeld foto's (48 MP, 3 traps AEB):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbXRUJFm57uCU9rJ1dyE63gGwPg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z83E5ySptpwHY9gc73NUOhva.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6K4fXhjOFYfZtPjV7BCrCkGYeM8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0t8gW4B9laGTZLcbKVLg0h4.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLjt7xyvTPnr_XS3WRTrk3BDxZc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mT9cLxrfFIjiJujRQI5oltjg.jpg?f=fotoalbum_medium

Kon het niet laten om ook een 360 sphere panorama te maken:
https://arnoraps.be/airview/#daknam

Oh en echt geniaal, je hoeft de drone niet aan te zetten om zonder de sdkaart eruit te prutsen via een usb-c kabel je foto's / filmpjes eraf te halen. Drone mag gewoon uit blijven, dus geen overhitting risico's. De computer ziet gewoon 2 storages (intern en sd-kaart) :)

[ Voor 8% gewijzigd door qless op 30-09-2023 19:38 ]

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

qless schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 18:58:
Net mijn eerste mini 4 vlucht gedaan, en natuurlijk de waypoint functie eens gestest.

[YouTube: Dji Mini 4 Pro Waypoint & colourgrading test (dlog-m)]

Twee waypoints aangemaakt met een gedeelde Point of Interest. Gefilmd in 4k60 dlogm, color grading met een lut in final cut pro gedaan.

Nog niet zo ver gevlogen, maar ik had niet eens mijn antennes uitgevouwen en heb altijd de 5 bars ontvangst gehad, ook toen ik achter de kerk stond, dus dat is erg mooi.

Paar voorbeeld foto's (48 MP, 3 traps AEB):
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Kon het niet laten om ook een 360 sphere panorama te maken:
https://arnoraps.be/airview/#daknam

Oh en echt geniaal, je hoeft de drone niet aan te zetten om zonder de sdkaart eruit te prutsen via een usb-c kabel je foto's / filmpjes eraf te halen. Drone mag gewoon uit blijven, dus geen overhitting risico's. De computer ziet gewoon 2 storages (intern en sd-kaart) :)
Hoe is de snelheid als je em zo aan de pc hangt?
Heb vandaag deze besteld om de data te kopiëren.
EXCalibur_EeK schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:42:
[...]
Zoals je zelf al zegt, een card reader is niet nodig. Je kunt de mini 4 pro gewoon zonder die aan te zetten via kabel aan pc aansluiten om bestanden over te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

EXCalibur_EeK schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:42:
[...]

Niet gemeten, maar leek zelfde snelheid als via kaartlezer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
qless schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:41:
[...]

Niet gemeten, maar leek zelfde snelheid als via kaartlezer
Dus nu zijn er 2 opties en is een kaartlezer niet perse noodzakelijk. Weer een kleine verbetering dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Een kleine teaser voor de mensen die wachten op mijn productreview:
Voor de mensen die zich druk maken om de range (I.c.m. de controller met scherm): die is echt sterk verbeterd bij de Mini 4 Pro!

Zoals de meesten wel weten was de range van de Mini 3 Pro niet super in combinatie met de controller met scherm (DJI RC zonder externe antennes met O3). De DJI RC2 heeft nu ook 2 externe antennes en een upgrade van het transmissiesysteem (O4). Dat maakt echt veel uit!

[ Voor 5% gewijzigd door SpeedingWilly op 01-10-2023 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Tis wachten op filters voor de M4P. Die van Freewell komen mid oktober pas. En die 3 ND filters van DJI zelf vind ik wat beperkt.

Zijn er nog andere leveranciers die goede filters maken voor de M4P?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EXCalibur_EeK schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:46:
Tis wachten op filters voor de M4P. Die van Freewell komen mid oktober pas. En die 3 ND filters van DJI zelf vind ik wat beperkt.

Zijn er nog andere leveranciers die goede filters maken voor de M4P?
DJI filters slaan idd nergens op. Je mist ND32. Freewell filters zijn (wat mij betreft) de beste optie. Even wachten en mid oktober beschikbaar.

PolarPro maakt goede filters, maar zijn stevig aan de prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door SpeedingWilly op 01-10-2023 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

De verbinding lijkt met o4 inderdaad nog beter te zijn. Zelfs met een kerktoren de weg, en de antennes op de rc2 niet uitgevouwen had ik nog 5 streepjes terwijl de m3p dan meestal al naar 3 ging

Acties:
  • +1 Henk 'm!
qless schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:52:
De verbinding lijkt met o4 inderdaad nog beter te zijn. Zelfs met een kerktoren de weg, en de antennes op de rc2 niet uitgevouwen had ik nog 5 streepjes terwijl de m3p dan meestal al naar 3 ging
De niet optimale antenne plaatsing in de Mini 3 Pro i.c.m. de remote met interne antennes is de reden van de (veel) slechtere ontvangst. Dit werd deels opgelost in de Mini 3, die wel pootjes heeft. Nu zorgt O4 en het dubbele aantal antennes in de DJI RC2 voor een veel stabielere verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 15:35
Ik zit zelf erg te twijfelen om mijn dji spark te vervangen voor een mini 4 pro.
Eigenlijk vraag ik mij af of het uberhaupt nog wel zin heeft om een drone te kopen.
Vliegen is inmiddels zo beperkt dat je nog nauwelijks ergens kan dronen als je op de godrone map kijkt.

De spark nam ik altijd mee op vakantie naar de VS met familiebezoek, maar die mag daar sinds 16 september helemaal niet meer de lucht in (daar is een transponder sinds die datum verplicht).
En wonende op de veluwe zou je de natura2000 gebieden nog voorzichtig kunnen negeren, maar de ene na de andere blokkade ivm defensie oefeningen gooien ook flink roet in het eten :+

Hoe doen jullie dat?

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Afgelopen weekend de Mini 4 Pro binnen gekregen, had al eerder een 3 Pro maar die was na de vakantie al weer verkocht.

Wilde gisteren nog even vliegen maar de accu's (fly more combo) moesten uiteraard nog opgeladen worden en dat is er i.c.m. een 30W snellader helaas niet sneller op geworden. Ook de RC2 duurde erg lang om op te laden, daarna nog Firmware updates uitvoeren dus van vliegen was het er uiteindelijk niet meer van gekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 03-10-2023 16:20 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Greatsword schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:20:
Afgelopen weekend de Mini 4 Pro binnen gekregen, had al eerder een 3 Pro maar die was na de vakantie al weer verkocht.

Wilde gisteren nog even vliegen maar de accu's (fly more combo) moesten uiteraard nog opgeladen worden en dat is er i.c.m. een 30W snellader helaas niet sneller op geworden. Ook de RC2 duurde erg lang om op te laden, daarna nog Firmware updates uitvoeren dus van vliegen was het er uiteindelijk niet meer van gekomen.
Ik heb een test gedaan met een 65W lader (35W max output op USB-C poort) en een 100W lader (100W max output op de USB-C poort).

Volgens de specificaties laden de batterijen met maximaal 30W op in de charging hub. Met mijn 65W lader trok ik echter 35W uit het lichtnet en met de 100W lader zelfs 41W! Ik kan me niet voorstellen dat die 5W respectievelijk 11W verliezen zijn, maar dat dit vermogen ook daadwerkelijk in de accu gestopt wordt.

Dus een lader die rond de 40W kan leveren op 1 poort is het meest ideaal. Een zwaardere lader heeft geen nut.

Je kan uiteraard aan het knipperen van de laad-ledjes zien op er snel of langzaam geladen wordt.

Ik gebruik deze lader bij mijn Mini 4 Pro. Die is echt goedkoop en levert dus 35W op de USB-c poort:
https://www.aliexpress.com/item/1005004059012791.html

Ik heb ook een andere 65W lader liggen, en die laad dus alleen erg langzaam! Dus de ene lader is de andere niet. Er zijn inmiddels zo veel laadprotocollen dat het wel uitmaakt welke lader je gebruikt.

[ Voor 22% gewijzigd door SpeedingWilly op 03-10-2023 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

ZtaaB schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:14:
Ik zit zelf erg te twijfelen om mijn dji spark te vervangen voor een mini 4 pro.
Eigenlijk vraag ik mij af of het uberhaupt nog wel zin heeft om een drone te kopen.
Vliegen is inmiddels zo beperkt dat je nog nauwelijks ergens kan dronen als je op de godrone map kijkt.

De spark nam ik altijd mee op vakantie naar de VS met familiebezoek, maar die mag daar sinds 16 september helemaal niet meer de lucht in (daar is een transponder sinds die datum verplicht).
En wonende op de veluwe zou je de natura2000 gebieden nog voorzichtig kunnen negeren, maar de ene na de andere blokkade ivm defensie oefeningen gooien ook flink roet in het eten :+

Hoe doen jullie dat?
Zou inderdaad ingaan op 16 september, maar Remote ID is uitgesteld met een half jaar in de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 15:35
EXCalibur_EeK schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:09:
[...]

Zou inderdaad ingaan op 16 september, maar Remote ID is uitgesteld met een half jaar in de VS.
Oh dat had ik even gemist. Dat scheelt weer want dan kan die nog een keertje mee a.s. november.
Helaas valt die vanaf januari in Europa dan nog wel in de A3 categorie

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/81Vu6K6cDwJ1ewAxyrWWqHwj.jpg

Mijn review van de DJI Mini 4 Pro is online!

Naast een vergelijking met zijn voorganger is de review geschreven als een soort aankoopadvies met een vergelijking van de Mini 4 Pro met de Mini 3, Mini 3 Pro en de Air 3. Veel leesplezier gewenst!

De review is ook op Dronewatch te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Nu online
SpeedingWilly schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 07:59:
[Afbeelding]

Mijn review van de DJI Mini 4 Pro is online!

Naast een vergelijking met zijn voorganger is de review geschreven als een soort aankoopadvies met een vergelijking van de Mini 4 Pro met de Mini 3, Mini 3 Pro en de Air 3. Veel leesplezier gewenst!

De review is ook op Dronewatch te vinden.
Nice! Leest lekker weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor de pixelpeepers onder ons, Philip Bloom heeft zojuist een mooie review gemaakt van de Mini 4 Pro:

…en een mooie samenvatting van DM Productions, hoe het zit met de EASA regelgeving betreffende legacy drones (Mini 3 Pro) die achteraf en EU C0 krijgen en de Mini 4 Pro die dat nu al heeft i.c.m. de aanstaande 120m hoogtelimiet die doorgevoerd gaat worden voor 1 januari 2024:

[ Voor 49% gewijzigd door SpeedingWilly op 06-10-2023 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

De mini 3 krijgt waarschijnlijk ook c0,maar dan nog er is geen limiet van 120 hoogte vanaf opstijging, maar 120 meter vanaf grondniveau. (Met nog een uitzondering van +15 meter boven hoge opstakels zoals torens) dat geldt ook voor een air 3 bijvoorbeeld, dus ik snap niet waarom dan de mini’s zo’n limiet wel zouden krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
qless schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:36:
De mini 3 krijgt waarschijnlijk ook c0,maar dan nog er is geen limiet van 120 hoogte vanaf opstijging, maar 120 meter vanaf grondniveau. (Met nog een uitzondering van +15 meter boven hoge opstakels zoals torens) dat geldt ook voor een air 3 bijvoorbeeld, dus ik snap niet waarom dan de mini’s zo’n limiet wel zouden krijgen.
Dat ligt niet aan DJI, maar staat hard in de EU droneregelgeving voor C0 drones helaas. Slaat idd nergens op. Wat is het verschil met een Air 3 of Mavic 3 die wel hoger mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

EU regel spreekt zichzelf ook tegen, op 1 punt staat 120 meter vanaf opstijgpunt, op andere punten staat wel 120 meter boven grondniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
qless schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:03:
EU regel spreekt zichzelf ook tegen, op 1 punt staat 120 meter vanaf opstijgpunt, op andere punten staat wel 120 meter boven grondniveau.
Gewoon niet meer updaten. En hierna gewoon maar een eigen drone bouwen, helaas denk ik. Of drone in het buitenland kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Chip. schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:58:
[...]

Gewoon niet meer updaten. En hierna gewoon maar een eigen drone bouwen, helaas denk ik. Of drone in het buitenland kopen.
Drone in buitenland kopen gaat niet helpen. Alle DJI drones zijn hetzelfde. Aan de hand van GPS lokatie worden de instellingen bepaald.
Pagina: 1 ... 34 ... 46 Laatste

Let op:
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.

Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2