• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-05 09:22

amphora

Websites & Fotografie

De mavic mini 3 kost dus 579 (de pro 829)
Fly more combo 189 extra net als bij de pro.
Mist de sensoren en dus active track..
Verder qua hardware hetzelfde volgens mij maar mist opties als d-cinelike, 48mp foto's, 4k 60fps, slowmotion, h265 en nog wat andere software beperkingen. Of zou het echt een andere sensor zijn?

https://www.dji.com/nl/mo...omparison-consumer-drones

[Voor 11% gewijzigd door amphora op 09-12-2022 14:45]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

amphora schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:42:
De mavic mini 3 kost dus 579 (de pro 829)
Fly more combo 189 extra net als bij de pro.
Mist de sensoren en dus active track..
Verder qua hardware hetzelfde volgens mij maar mist opties als d-cinelike, 48mp foto's, 4k 60fps, slowmotion, h265 en nog wat andere software beperkingen. Of zou het echt een andere sensor zijn?

https://www.dji.com/nl/mo...omparison-consumer-drones
Active track is niet het enige wat de mini 3 mist t.o.v. de Mini 3 Pro. Active Track is maar 1 van de 3 FocusTrack functies. Alle focustrack functies missen bij de Mini 3 omdat daar Obstacle Avoidance voor nodig is. Dus geen Spotlight en POI. Deze 2 functies zijn heel krachtig om mooie opnames te kunnen maken waarbij de drone automatisch het object in het midden houdt en de gimbal bedient terwijl jij zelf mooie vliegbewegingen kunt maken.

Wat mij betreft een groot gemis.

[Voor 4% gewijzigd door SpeedingWilly op 09-12-2022 14:53]

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

De DJI Mini 3 Pro en de Mavic 3 hebben een flinke update gehad en er zijn 2 nieuwe belangrijke functionaliteiten toegevoegd!
  • Waypoints! Hier wachten we al op sinds uitkomen Mavic 3 (Mavic 2 heeft deze functionaliteit)
  • Offline maps. Erg handig voor mensen met de DJI RC Pro of DJI RC controller met scherm
Zie voor uitleg van de Waypoint functie:

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
SpeedingWilly schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:29:
De DJI Mini 3 Pro en de Mavic 3 hebben een flinke update gehad en er zijn 2 nieuwe belangrijke functionaliteiten toegevoegd!
  • Waypoints! Hier wachten we al op sinds uitkomen Mavic 3 (Mavic 2 heeft deze functionaliteit
  • Offline maps. Erg handig voor mensen met de DJI RC Pro of DJI RC controller met scherm
Zie voor uitleg van de Waypoint functie: [YouTube: DJI Mavic 3 WAYPOINTS Beginners Guide | NEW Intelligent Flight Mode]
Offline maps is handig!
Waypoints zijn alleen voor de Mavic 3. Niet voor de Mini 3 pro

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hulliee schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:34:
[...]

Offline maps is handig!
Waypoints zijn alleen voor de Mavic 3. Niet voor de Mini 3 pro
Damn bummer... word ik net blij gemaakt met een dode mus 😅
De DJI Mini 3 Pro met DI RC met scherm is nu erg scherp geprijsd bij Amazon.nl (849 euro):
https://www.amazon.nl/dp/B09WDBDGBZ

Zulke aanbiedingen (bij Amazon) zijn vaak erg snel weer weg, dus doe er je voordeel mee.

Update:
Inmiddels al weer 40 euro duurder.

[Voor 9% gewijzigd door SpeedingWilly op 12-12-2022 19:57]

• Schildpad
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:18
Op dit moment ook bij de Mediamarkt verkrijgbaar voor 849EUR

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:51
Ben nu toch eens naar de Mini 2 FMC aan het kijken. Gebruik mijn Mini 1 niet super vaak maar als ik 'm gebruik is het rete irritant dat er geen boom tussen mij en de drone mag komen want dan is het signaal vrijwel meteen weg, dat zou met de Mini 2 verbeterd moeten zijn met dat ander type connectie dat ze gebruiken.

De nieuwe versie van de Mini 3 is totaal niet interessant, dubbel zo duur als de Mini 1 en 2 FMC.... 8)7

Bij de Mini 1 is het nu nog voldoende om alleen dat RDW nummer op de drone te hebben. Geldt dat nu voor de Mini 2 ook nog of moet ik daar nu wel die onlinecursus voor doen?

[Voor 16% gewijzigd door FastFred op 12-12-2022 13:19]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 19:31
@FastFred Bij de mini 2 en mini3 hoef je ook alleen maar een registratie nummer te hebben.
Onder de 250g he

[Voor 9% gewijzigd door SpikeHome op 12-12-2022 13:41]

• FastFred
Ja dat klopt, onder de 250gr. Maar vanwege de camera vallen ze alsnog in de > 250gr categorie dacht ik? Maar dat geldt voor de Mini 2 dacht ik niet omdat deze op de markt kwam vóór de nieuwe wetgeving er was.

Nevermind, ik praat poep :P

[Voor 27% gewijzigd door FastFred op 12-12-2022 14:13]

FastFred schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:02:
Ja dat klopt, onder de 250gr. Maar vanwege de camera vallen ze alsnog in de > 250gr categorie dacht ik? Maar dat geldt voor de Mini 2 dacht ik niet omdat deze op de markt kwam vóór de nieuwe wetgeving er was.
Volgens mij is het slim als je wel je A1/A3 gaat halen, want wat je hierboven schrijft klopt van geen kant.

• FastFred
@SpeedingWilly het is al weer 2 jaar geleden dat ik hier voor het laatst ingedoken ben. Er was toen al veel verwarring over het hoe en wat. Heb sindsdien ook netjes een kenteken op mijn Mini 1.

Wat ik hierboven zei klopt trouwens deels. Drones zonder camera en <250gr vallen onder A1, drones met camera en <250gr vallen nog steeds in A1 maar vereisen wel registratie bij RDW.

En ik ben nog even verder aan het Googlen, vanaf 1 januari gaat er het een en ander veranderen voor drones die op de markt kwamen vóór de huidige drone wetgeving.

EDIT: voor de Mini 2 lijkt er dus niks te veranderen na 1 januari, blijft A1 categorie. Voor zover ik vinden kan.

[Voor 29% gewijzigd door FastFred op 12-12-2022 14:28]

FastFred schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:20:
En ik ben nog even verder aan het Googlen, vanaf 1 januari gaat er het een en ander veranderen voor drones die op de markt kwamen vóór de huidige drone wetgeving.
Nee dus, voor legacy drone (drones zonder Cx label) is de overgangsregeling uitgesteld, en pas vanaf 31 dec 2023 gaat er voor die drones wat veranderen. Dus over een dik jaar. Maar de gevallen zijn fors. e kunt die drones dan eigenlijk niet meer legaal gebruiken, tenzij je 150m van mensen en bebouwing weg blijft.

Voor alle drones die in deze thread behandeld worden (de Mini drones onder de 250 gram) verandert er idd niets, die blijven vallen in A1 onder de 250 gram.

[Voor 12% gewijzigd door SpeedingWilly op 12-12-2022 14:34]

• FastFred
Ah hebben ze die datum weer opgeschoven 8)7 fijn...

Lekker duidelijk allemaal

[Voor 22% gewijzigd door FastFred op 12-12-2022 14:35]

• Cheesy
  • Laatst online: 17:39
FastFred schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:35:
Ah hebben ze die datum weer opgeschoven 8)7 fijn...

Lekker duidelijk allemaal
Bekijk het positief, hopelijk houden ze zich nu bezig met de echte problemen (ben bang van niet overigens :p)

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Tarz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-05 12:28
Ik heb al een tijdje gedacht over het kopen van een Mini 2 fmc of een mini 3 drone, maar van wat ik begrijp van de regels is het dus in een no fly zone (Ik woon vlakbij een vliegbasis in het zuiden) niet meer mogelijk om je drone te laten opstijgen/vliegen, ook niet tot een beperkte hoogte? De drone blokkeert dit vanwege de veiligheidsregels begrijp ik dat goed?

Verder ook op vakantie bijvoorbeeld naar de wadden of een wandeling in de duinen in een Natura 2000 gebied is het niet mogelijk om de drone te laten opstijgen, laat staan vliegen en filmen?

Klopt dat wat ik zeg, en zo ja, dan heeft het dus geen zin om een drone te kopen....

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:29

-CJ

Not remastered

Tarz schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:32:
Ik heb al een tijdje gedacht over het kopen van een Mini 2 fmc of een mini 3 drone, maar van wat ik begrijp van de regels is het dus in een no fly zone (Ik woon vlakbij een vliegbasis in het zuiden) niet meer mogelijk om je drone te laten opstijgen/vliegen, ook niet tot een beperkte hoogte? De drone blokkeert dit vanwege de veiligheidsregels begrijp ik dat goed?

Verder ook op vakantie bijvoorbeeld naar de wadden of een wandeling in de duinen in een Natura 2000 gebied is het niet mogelijk om de drone te laten opstijgen, laat staan vliegen en filmen?

Klopt dat wat ik zeg, en zo ja, dan heeft het dus geen zin om een drone te kopen....
Je kunt vaak wel opstijgen of er in vliegen, maar het mag niet. Het is niet voor niets een no-fly zone. Overigens zijn sommige zones ook beperkt tot een bepaalde hoogte.

All I had to do was follow the damn train.

• Tarz
-CJ schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:11:
[...]

Je kunt vaak wel opstijgen of er in vliegen, maar het mag niet. Het is niet voor niets een no-fly zone. Overigens zijn sommige zones ook beperkt tot een bepaalde hoogte.
Dus dan heeft een drone kopen geen zin in mijn geval (ga geen uur rijden om te kunnen vliegen)
Ik wens iedereen een gezond 2023 met veel drone plezier toe!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:20
Idem !

• Vagax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02:02

Vagax

Hehe

Beste wensen inderdaad! Ik had mijn drone mee om vuurwerk in de omgeving te filmen maar de wind stond echt veel te hard helaas. Volgend jaar beter (met hopelijk een upgrade van de DJI Mini 2 naar Mini 3 Pro)

Hoe heet de man die naast Superman woont? ... Buurman

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-05 22:26
SpikeHome schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:41:
@FastFred Bij de mini 2 en mini3 hoef je ook alleen maar een registratie nummer te hebben.
Onder de 250g he
Wat is de logica hierachter?!
Ik heb toevallig een mini 2 FMC gekocht met kerst en ben vandaag lekker wezen vliegen.

Toen zei mijn zwager dat ik een RDW registratie moest doen.

Dus ik zei: nee want het is minder dan 250gr, dus minder gevaar, dus geen eisen.

Maar nu moet het opeens met een camera wel?! Ik kan slecht tegen dit soort onnozele bureaucratie. Of je drone is gevaarlijk door gewicht en registratie is nodig om bij schade de eigenaar te achterhalen. Of hij is licht en de kans op schade-eis klein waardoor dat niet meer nodig is.

Maar het feit dat er een camera op zit, doet niets met de gevaarzetting.

Ik heb dus geen registratie van €23 gedaan. Waarom kost dit €23?!
Waarom ieder jaar verlengen?!

Zo veel irritaties alweer 🤣

• Tweak_ers
Vagax schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:04:
Beste wensen inderdaad! Ik had mijn drone mee om vuurwerk in de omgeving te filmen maar de wind stond echt veel te hard helaas. Volgend jaar beter (met hopelijk een upgrade van de DJI Mini 2 naar Mini 3 Pro)
Gewicht is toch het grootste probleem hierbij?
Als je echt minder last van wind wil hebben moet je denk ik naar de Mavic lijn.

• Tweak_ers
Tarz schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:32:

Die officiële no fly zones zijn best uitgebreid en komen niet overeen met de no fly zones in de dji software.

Zo zit ik volgens Nederlandse regels in de no fly zone van Rotterdam AirPort hier. We zitten op 14km hemelsbreed van dit vliegveld. Maar de DJI stijgt gewoon op hier.

DJI hanteert veel kleinere cirkels om vliegvelden etc.

Dji houdt rekening met de landingsbaan en Nederland trekt gewoon een cirkel.

Hier kun je de beperkingen vanuit DJI vinden waar je wel en niet kunt opstijgen:
https://www.dji.com/mobile/flysafe/geo-map

[Voor 8% gewijzigd door Tweak_ers op 01-01-2023 21:23]

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:08

_Eend_

🌻🇺🇦

Over de DJI Geo Map heb ik al eens een stukje geschreven: _Eend_ in "[DJI (Mavic) Mini serie] Ervaringen en discussie"

(nouja, meer dan eens, maar dit is de meest uitgebreide post)

Deze ook trouwens: _Eend_ in "[DJI (Mavic) Mini serie] Ervaringen en discussie"

[Voor 20% gewijzigd door _Eend_ op 01-01-2023 21:50]

• Vagax

Vagax

Hehe

Tweak_ers schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:16:
[...]

Gewicht is toch het grootste probleem hierbij?
Als je echt minder last van wind wil hebben moet je denk ik naar de Mavic lijn.
Nouja ik hoop simpelweg op minder wind dit jaar :P

Ik wil de upgrade maken voor Active Track + betere camera module

• Tweak_ers
_Eend_ schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:37:
Over de DJI Geo Map heb ik al eens een stukje geschreven: _Eend_ in "[DJI (Mavic) Mini serie] Ervaringen en discussie"

(nouja, meer dan eens, maar dit is de meest uitgebreide post)

Deze ook trouwens: _Eend_ in "[DJI (Mavic) Mini serie] Ervaringen en discussie"
Maar neem niet de Rotterdam AirPort CTR. Is dat nou verboden? Of verboden boven de 120 meter?

• SpikeHome
  • Laatst online: 27-05 19:31
Tweak_ers schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:15:
[...]

Wat is de logica hierachter?!
Ik heb toevallig een mini 2 FMC gekocht met kerst en ben vandaag lekker wezen vliegen.

Toen zei mijn zwager dat ik een RDW registratie moest doen.

Dus ik zei: nee want het is minder dan 250gr, dus minder gevaar, dus geen eisen.

Maar nu moet het opeens met een camera wel?! Ik kan slecht tegen dit soort onnozele bureaucratie. Of je drone is gevaarlijk door gewicht en registratie is nodig om bij schade de eigenaar te achterhalen. Of hij is licht en de kans op schade-eis klein waardoor dat niet meer nodig is.

Maar het feit dat er een camera op zit, doet niets met de gevaarzetting.

Ik heb dus geen registratie van €23 gedaan. Waarom kost dit €23?!
Waarom ieder jaar verlengen?!

Zo veel irritaties alweer 🤣
Je hoeft onder de 250gram geen vlieg bewijs te hebben.
Registratie echter wel.

• Tweak_ers
SpikeHome schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:11:
[...]

Je hoeft onder de 250gram geen vlieg bewijs te hebben.
Registratie echter wel.
Registratie alleen als er een camera op zit. Zónder camera niet.

Dan is het dus gewoon geldklopperij.
Ook echt ieder jaar verlengen.
Waarom? Wat is het nut ervan?!

Voorlopig laat ik het lekker en ga ik niet registreren.

Ik zit namelijk nog even na te lezen:

https://www.rijksoverheid...rone/nieuwe-regels-drones

“Welke regels gelden, hangt af van het risico op een ongeval tijdens de vlucht.”

Sinds wanneer neemt het risico toe, door een camera?

Voor nu schaar ik mij achter dit artikel:

Ik vind de mini 2 een speelgoed drone. Het is geen pro model en voelt erg plastic aan allemaal. Dit soort regels zijn zo subjectief.

Dus geen exploitanten nummer nodig.

[Voor 49% gewijzigd door Tweak_ers op 02-01-2023 09:05]

Tweak_ers schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:51:
[...]

“Welke regels gelden, hangt af van het risico op een ongeval tijdens de vlucht.”

[Afbeelding]

Ik vind de mini 2 een speelgoed drone. Het is geen pro model en voelt erg plastic aan allemaal. Dit soort regels zijn zo subjectief.

Wel dus, want alle DJI drones zijn geen speelgoeddrones. Bij speelgoeddrones moet er expliciet op de verpakking staan dat het door kinderen onder de 14 jaar gebruikt mag worden. Dat zetten fabrikanten echt niet zo maar op de verpakking, omdat er dan weer aan een hoop extra regeltjes voldaan moet worden.

Dus gewoon altijd registreren of gewoon een andere hobby zoeken.

[Voor 4% gewijzigd door SpeedingWilly op 02-01-2023 09:56]

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 10:40

thunder8

Het gedonder begint weer.

[...]

[Afbeelding]

Wat jij vindt is niet relevant. Het feit is dat de Mini 2 geen speelgoed drone is en een operator registratie is dan ook gewoon verplicht. Ja het is geldklopperij deze elk jaar te moeten vernieuwen, maar hou er wel rekening mee dat als je aangehouden wordt zonder registratie dat de boete een veelvoud van de registratie zal zijn. boetes drones Zoals je hier ziet, is de boete dus 800€ zonder exploitantnummer. En ik zou niet raar staan te kijken als deze vanaf 1-1-23 ook verhoogd is. Daar kan je 40 jaar je exploitantnummer voor verlengen...

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zondag 1 januari 2023 @ 23:00:
[...]

Maar neem niet de Rotterdam AirPort CTR. Is dat nou verboden? Of verboden boven de 120 meter?

[Afbeelding]
Een groot rood vlak is meestal geen goed teken. Ja, er vliegen vliegtuigen rond Rotterdam Airport (echt?), dus je mag er niet vliegen. Staat ook aan de rechterkant:
Dit luchtruim bevindt zich tussen het Oppervlak en 3000ft MSL

CONTROL ZONE (CTR)
Luchtruim waarin de plaatselijke luchtverkeersleiding klaringen, instructies en informatie geeft aan lucht- en grondverkeer. Voor het uitvoeren van dronevluchten in een civiele CTR heb je nodig nodig:
- Een door ILT verleende vergunning.
- Toestemming van LVNL, nadat je de dronevlucht tenminste 24 uur van tevoren hebt aangemeld via GoDrone.
Tweak_ers schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:51:Ik vind de mini 2 een speelgoed drone. Het is geen pro model en voelt erg plastic aan allemaal. Dit soort regels zijn zo subjectief.

Wat jij vindt maakt niets uit. Is wetgeving, dus als je het er niet mee eens bent, waarom koop je dan een drone (en 400 euro voor 'kinderspeelgoed')?

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

[...]

Wat is het nut van een auto kenteken? Zodra er wat gebeurt (ongeluk, overtreding) kunnen ze je vinden en een zaak afhandelen. Drones kunnen gevaarlijk zijn, ook al doe je zelf nog je best om alles onder controle te hebben dus daarom is er een EU wetgeving ingevoerd die al veel soepeler is dan het ooit was. Dat jij daar lak aan hebt moet je zelf weten maar ik vind dan ook dat je je mening hier niet hoeft te delen. Volgens mij is het beleid op tweakers.net dat de wetten moeten worden gerespecteerd.

Dat 13 euro per jaar voor verlengen wellicht wat onnodig/veel is ben ik het overigens wel mee eens. Zou ook eens per vijf jaar kunnen maar goed, we doen het er maar mee.

[Voor 9% gewijzigd door amphora op 02-01-2023 10:27]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

• Tweak_ers
amphora schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:25:
[...]

Wat is het nut van een auto kenteken? Zodra er wat gebeurt (ongeluk, overtreding) kunnen ze je vinden en een zaak afhandelen. Drones kunnen gevaarlijk zijn, ook al doe je zelf nog je best om alles onder controle te hebben dus daarom is er een EU wetgeving ingevoerd die al veel soepeler is dan het ooit was. Dat jij daar lak aan hebt moet je zelf weten maar ik vind dan ook dat je je mening hier niet hoeft te delen. Volgens mij is het beleid op tweakers.net dat de wetten moeten worden gerespecteerd.

Dat 13 euro per jaar voor verlengen wellicht wat onnodig/veel is ben ik het overigens wel mee eens. Zou ook eens per vijf jaar kunnen maar goed, we doen het er maar mee.
Dus het is voor de gevaarzetting?
Maar een drone van <250gr is dus alleen gevaarlijk als er een camera onder zit?
SpeedingWilly schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Wel dus, want alle DJI drones zijn geen speelgoeddrones. Bij speelgoeddrones moet er expliciet op de verpakking staan dat het door kinderen onder de 14 jaar gebruikt mag worden. Dat zetten fabrikanten echt niet zo maar op de verpakking, omdat er dan weer aan een hoop extra regeltjes voldaan moet worden.

Dus gewoon altijd registreren of gewoon een andere hobby zoeken.
Heb jij hem niet bij Intertoys vandaan dan? 😉
thunder8 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:58:
[...]

Wat jij vindt is niet relevant. Het feit is dat de Mini 2 geen speelgoed drone is en een operator registratie is dan ook gewoon verplicht. Ja het is geldklopperij deze elk jaar te moeten vernieuwen, maar hou er wel rekening mee dat als je aangehouden wordt zonder registratie dat de boete een veelvoud van de registratie zal zijn. boetes drones Zoals je hier ziet, is de boete dus 800€ zonder exploitantnummer. En ik zou niet raar staan te kijken als deze vanaf 1-1-23 ook verhoogd is. Daar kan je 40 jaar je exploitantnummer voor verlengen...
Zien we dan wel weer, voor nu vind ik het de grootste onzin en vlieg ik in gebieden waar je alleen wandelend kunt komen. Geen handhaving dus.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Tweak_ers schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:31:
[...]
Dus het is voor de gevaarzetting?
Maar een drone van <250gr is dus alleen gevaarlijk als er een camera onder zit?
Dan is het risico op privacy gerelateerde incidenten wellicht groter. Kan me voorstellen dat dat de achterliggende gedachte is. Drones met camera's zijn ook al snel minder snel speelgoed.

Tweak_ers schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:31:
[...]
Heb jij hem niet bij Intertoys vandaan dan? 😉

[...]

Zien we dan wel weer, voor nu vind ik het de grootste onzin en vlieg ik in gebieden waar je alleen wandelend kunt komen. Geen handhaving dus.
Nee, en ook dat is geen geldige reden.

• Tweak_ers
amphora schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Dan is het risico op privacy gerelateerde incidenten wellicht groter. Kan me voorstellen dat dat de achterliggende gedachte is. Drones met camera's zijn ook al snel minder snel speelgoed.
Daar gaat een registratie toch niets bij helpen?
Dan zie je een drone vliegen en voel je je aangetast in je privacy. Het is niet alsof je een stickertje op een drone kunt lezen.

Het is voor gevaar zetting en die grens is op 250gram bepaald.

Dat extra camera component is gewoon de grootste onzin (vind ik).

Dus als ik mijn camera eraf sloop is het opeens geen enkel gevaar meer en is registratie niet meer nodig?

Heel logisch allemaal.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Tweak_ers schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:39:
[...]

Daar gaat een registratie toch niets bij helpen?
Dan zie je een drone vliegen en voel je je aangetast in je privacy. Het is niet alsof je een stickertje op een drone kunt lezen.

Het is voor gevaar zetting en die grens is op 250gram bepaald.

Dat extra camera component is gewoon de grootste onzin (vind ik).

Dus als ik mijn camera eraf sloop is het opeens geen enkel gevaar meer en is registratie niet meer nodig?

Heel logisch allemaal.
Andere reden: Met een drone zonder camera blijf je in de buurt, je wilt tenslotte altijd zicht op dat ding hebben. Zit er een camera op dan is het risico dat je verder gaat en dus geen VLOS meer hebt een stuk groter want met de camera vind je toch je weg wel terug.

Aan de andere kant, zonder camera is fly-away risico juist groter.

[Voor 4% gewijzigd door amphora op 02-01-2023 11:05]

• Tweak_ers
amphora schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Andere reden: Met een drone zonder camera blijf je in de buurt, je wilt tenslotte altijd zicht op dat ding hebben. Zit er een camera op dan is het risico dat je verder gaat en dus geen VLOS meer hebt een stuk groter want met de camera vind je toch je weg wel terug.

Aan de andere kant, zonder camera is fly-away risico juist groter.
Maar dat mag toch überhaupt niet?
Dus het ene regeltje negeert iedereen hier, maar het andere regeltje valt iedereen hier over als ik aangeef dat ik het onzin vind.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Tweak_ers schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:11:
[...]

Maar dat mag toch überhaupt niet?
Dus het ene regeltje negeert iedereen hier, maar het andere regeltje valt iedereen hier over als ik aangeef dat ik het onzin vind.
Gaat om risico. Even een moment van onoplettendheid en je drone is uit zicht.
En jij mag het onzin vinden maar wij mogen ook aangeven waarom het geen onzin is. Wat jij er mee doet moet je zelf weten maar hier posten dat je er lak aan hebt schiet niemand mee op.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:17

Wormaap

Moderator Foto & Video
Discussies rondom drone wet- en regelgeving kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Tarz
Tweak_ers schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:21:
[...]

Die officiële no fly zones zijn best uitgebreid en komen niet overeen met de no fly zones in de dji software.

Zo zit ik volgens Nederlandse regels in de no fly zone van Rotterdam AirPort hier. We zitten op 14km hemelsbreed van dit vliegveld. Maar de DJI stijgt gewoon op hier.

DJI hanteert veel kleinere cirkels om vliegvelden etc.

Dji houdt rekening met de landingsbaan en Nederland trekt gewoon een cirkel.

Hier kun je de beperkingen vanuit DJI vinden waar je wel en niet kunt opstijgen:
https://www.dji.com/mobile/flysafe/geo-map
Dus eigenlijk zegt DJI zelf dat hun no fly zones niet leidend zijn. Opstijgen gaat dus (misschien) wel, maar is niet legaal. Dus de Godrone kaarten en zones met de veel te grote cirkels zijn dus de officiele no fly zones?

Dan heeft het dus geen zin om een drone te kopen, gezien alle gebieden waar ik zou willen filmen (stranden ivm hond, vakanties Waddeneilanden en rondom natuurgebieden) allemaal niet toegestaan.
Tarz schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:00:
[...]
Dus eigenlijk zegt DJI zelf dat hun no fly zones niet leidend zijn. Opstijgen gaat dus (misschien) wel, maar is niet legaal. Dus de Godrone kaarten en zones met de veel te grote cirkels zijn dus de officiele no fly zones?

Dan heeft het dus geen zin om een drone te kopen, gezien alle gebieden waar ik zou willen filmen (stranden ivm hond, vakanties Waddeneilanden en rondom natuurgebieden) allemaal niet toegestaan.
Zie opmerking van @Wormaap hierboven.

Reactie:
Het is niet aan DJI om voor alle landen met een wirwar aan regels en No Fly Zones uit te zoeken wat wel- en niet mag, en dat in de drone te programmeren. Dat DJI wel zijn verantwoordelijkheid neemt en jou met je DJI drone niet laat opstijgen vlak bij vliegvelden en een warning geeft in de No-Fly -Zones is wat mij betreft netjes. Voor velen is Geofencing een doorn in het oog. Ik heb echter nog nooit meegemaakt dat ik ergens wilde vliegen en dat mijn DJI drone niet opsteeg vanwege Geofencing. Ik ben ook niet roomser dan de paus, maar dus nog nooit tegen Geofencing aangelopen.

DJI is niet het probleem, maar die verstikkende EU regelgeving (m.b.t. No-Fly-Zones).

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:09
SpeedingWilly schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:09:
[...]

Zie opmerking van @Wormaap hierboven.

Reactie:
Het is niet aan DJI om voor alle landen met een wirwar aan regels en No Fly Zones uit te zoeken wat wel- en niet mag, en dat in de drone te programmeren. Dat DJI wel zijn verantwoordelijkheid neemt en jou met je DJI drone niet laat opstijgen vlak bij vliegvelden en een warning geeft in de No-Fly -Zones is wat mij betreft netjes. Voor velen is Geofencing een doorn in het oog. Ik heb echter nog nooit meegemaakt dat ik ergens wilde vliegen en dat mijn DJI drone niet opsteeg vanwege Geofencing. Ik ben ook niet roomser dan de paus, maar dus nog nooit tegen Geofencing aangelopen.

DJI is niet het probleem, maar die verstikkende EU regelgeving (m.b.t. No-Fly-Zones).
Hier dezelfde ervaring, wel met het feit dat handhavers vaak niet op de hoogte zijn van waar wel en niet gevlogen mag worden.

• Tweak_ers
Tarz schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:00:
[...]

Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten, als hij opgediend wordt.

Iedere handhaver snapt ook wel dat het onzin is om heel Zevenhuizen als no fly zone te bestempelen, voor Rotterdam AirPort, terwijl de maximale vlieghoogte voor drones 120 meter betreft.

Ben hier wel eens aangesproken door handhavers omdat ik in de avond vloog, maar niet vanwege de no-fly zone.
Zo lang je niet naast het vliegveld gaat vliegen om in de directe omgeving, loopt het allemaal wel los.

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:34
Goedemorgen, hier mensen bekend met defecte controllers van de Mini 2?

Dinsdag de bestelde Mini 2 ontvangen, alles geïnstalleerd en even opgestegen in de tuin waarbij alles goed werkte. Omdat het nogal winderig was was verder vliegen geen optie. Gisteren was er een periode van bijna geen wind dus boeltje weer uitgepakt.

Drone had verbinding met controller en app, zag het aantal gps satellieten oplopen en toen opeens verbinding verbroken, de controller was uitgegaan. Wilde niet meer aan, bij 1x kort drukken op powerknop gaven ledjes ook niet het accu niveau aan, en bij aansluiten drone op lader gebeurde er ook helemaal niks, ook geen ledjes, kortom, volledig dood. Was blij dat de drone niet in de lucht zat. Ik had de controller dinsdag vol opgeladen weggelegd.

Toen ik erop Googelde kwam ik ontzettend veel gevallen van “dead controllers” tegen, zoveel dat het wel een structureel probleem lijkt.

Contact opgenomen met leverancier, complete set (Fly more combo) wordt omgeruild. Nu alleen nog even zien of we de dinsdag geactiveerde DJI Refresh Care kunnen overzetten op de nieuwe drone.

Was trouwens blij verrast toen ik dinsdag de DJI Care Refresh activeerde, kreeg ipv het gekochte 1 jaar een geldigheid van 2 jaar.

[Voor 5% gewijzigd door Stokertje op 06-01-2023 11:18]

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:05

nexhil

BAM!

Tweak_ers schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:24:
[...]

Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten, als hij opgediend wordt.

Iedere handhaver snapt ook wel dat het onzin is om heel Zevenhuizen als no fly zone te bestempelen, voor Rotterdam AirPort, terwijl de maximale vlieghoogte voor drones 120 meter betreft.

Ben hier wel eens aangesproken door handhavers omdat ik in de avond vloog, maar niet vanwege de no-fly zone.
Zo lang je niet naast het vliegveld gaat vliegen om in de directe omgeving, loopt het allemaal wel los.
Ja ik zou graag in Veghel op een hoogte van ongeveer 80 meter willen filmen, maar vanwege Eindhoven en Volkel durf ik het echt niet aan :P

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-05 06:41
Ik heb met mijn mini 2 dat 1 propellor niet meer rond draait. Het zilveren rondje waaraan de propellors bevestigd zitten gaat stroef. (Zie foto) De andere zilveren rondjes gaan zeer soepel.

Hoe kan ik dat (of waar kan ik dat laten) repareren? Heb m een jaartje geleden ongeveer tweedehands gekocht dus geen garantie of factuur.

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
DCNY schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:18:
Ik heb met mijn mini 2 dat 1 propellor niet meer rond draait. Het zilveren rondje waaraan de propellors bevestigd zitten gaat stroef. (Zie foto) De andere zilveren rondjes gaan zeer soepel.

Hoe kan ik dat (of waar kan ik dat laten) repareren? Heb m een jaartje geleden ongeveer tweedehands gekocht dus geen garantie of factuur.

[Afbeelding]
De motor draait dus niet goed meer? Dan zit er weinig anders op om de motor of de hele arm incl. motor te (laten) vervangen.

• Waah
  • Nu online
[...]

Dat mag je vinden, maar je hebt geen poot om op te staan :Y)

Om het maar duidelijk te maken de Europese regels omtrent Speelgoed(drones)
When is a drone considered to be a toy?​
A drone is considered as a toy when it could be attractive to a child. More precisely, products designed or intended whether or not exclusively, for use in play by children under 14 years of age should be considered as a toy and comply with the Directive 2009/48/EC on the safety of toys. The compliance of a drone with that directive is declared in the corresponding EU declaration of conformity. In case of doubts, the fact that a product should be considered as a toy is assessed by market surveillance authorities based on a number of characteristics related to the attractiveness of the product for kids, accessibility, etc.
However, manufacturers may clearly exclude their product from the application of the Directive on the safety of toys (when a confusion is possible) by indicating clearly a minimum age > 13 years on their product (packaging, manual etc.) (e.g; “not for use under 14 years”).
Regulatory reference: Article 2 of Directive 2009/48/EC of the European Parliament and of the Council of 18 June 2009 on the safety of toys.
Tldr: speelgoed moet voldoen aan veiligheidseisen. En de DJI mini 2 voldoet niet aan die eisen of is er niet voor getest.

Zou jij alle kinderen onder de 14 zonder toezicht met een dji drone laten vliegen? :+ Ooit je vingers tegen de propellers gehouden ? O-)

Ik snap het ongeloof wel, en het voelt misschien niet eerlijk, maar de regels zijn duidelijk O-) of iets plastic aanvoelt of pro of niet maakt niet uit.

Het is uiteindelijk aan jezelf om wel of niet te registreren natuurlijk. Maar de wet is duidelijk O-)

• Tweak_ers
Waah schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:34:
[...]

Dat mag je vinden, maar je hebt geen poot om op te staan :Y)

Om het maar duidelijk te maken de Europese regels omtrent Speelgoed(drones)

[...]

Tldr: speelgoed moet voldoen aan veiligheidseisen. En de DJI mini 2 voldoet niet aan die eisen of is er niet voor getest.

Zou jij alle kinderen onder de 14 zonder toezicht met een dji drone laten vliegen? :+ Ooit je vingers tegen de propellers gehouden ? O-)

Ik snap het ongeloof wel, en het voelt misschien niet eerlijk, maar de regels zijn duidelijk O-) of iets plastic aanvoelt of pro of niet maakt niet uit.

Het is uiteindelijk aan jezelf om wel of niet te registreren natuurlijk. Maar de wet is duidelijk O-)
Ach je hebt gelijk. Ik kan slecht tegen al dit soort bureaucratische onzin regels en vergaande betutteling.

De drone branche is zo’n typisch voorbeeld waar zonder dat het ooit mis is gegaan, allemaal regels worden verzonnen, want stel dat het een keer mis gaat. En dan nog gaan de regels geen enkel ongeval in de toekomst voorkomen.

Maar goed, ik zal erover ophouden, regels zijn duidelijk, maar ik vind het persoonlijk de grootste onzin.

En daar komt nog eens bij dat je een persoon registreert en geen drone. Waarom vervalt dat na een jaar?

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:17

Wormaap

Moderator Foto & Video
Modbreak:Ik wijs nog even op mijn eerdere post. In welke categorie de Mini valt is ondertussen duidelijk, en voor algemene discussie over de regels is dit topic niet de plaats.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• DCNY
M!chel schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:16:
[...]

De motor draait dus niet goed meer? Dan zit er weinig anders op om de motor of de hele arm incl. motor te (laten) vervangen.
De motor doet t volgens mij nog goed, maar omdat t ringetje stroef draait slaat de gehele drone (dus alle 4 de motortjes) weer af.

Als ik met de hand de propellors probeer te draaien, draaien er 3 zeer soepel, en betreffende ringetje (dat zilveren ding) gaat stroef.

Ik zal eens googlen naar reparateurs. Iemand een tip?

• M!chel
  • Niet online
DCNY schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:28:
[...]

De motor doet t volgens mij nog goed, maar omdat t ringetje stroef draait slaat de gehele drone (dus alle 4 de motortjes) weer af.

Als ik met de hand de propellors probeer te draaien, draaien er 3 zeer soepel, en betreffende ringetje (dat zilveren ding) gaat stroef.

Ik zal eens googlen naar reparateurs. Iemand een tip?
Die 'ring' is onderdeel vd motor. Zogenaamd de motorbell. Ik vermoed dat je een kromme shaft hebt.

Voor repair zou ik eens contact opnemen met https://www.minicopters.nl/

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:07

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

DCNY schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:18:

[Afbeelding]
Probeer dit even, misschien zit er een zandkorreltje in. Het zou leuk zijn als het een cheap fix zou zijn, Succes!

YouTube: Solution to sand in drone motors (DJI mini 3 pro)

• DCNY
Oemfoefoe schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:43:
[...]

Probeer dit even, misschien zit er een zandkorreltje in. Het zou leuk zijn als het een cheap fix zou zijn, Succes!

YouTube: Solution to sand in drone motors (DJI mini 3 pro)[YouTube: Solution to sand in drone motors (DJI mini 3 pro)]
Ik denk t niet, maar ga t zeker even proberen, thanks!

• red-devil84
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-05 09:01
is er ook een mogelijkheid dat ik de locatie weer kan vinden waar ik een foto van heb gemaakt waar dat was?
of dat ik een map kan maken met de punten waar ik een foto heb gemaakt dat ik dit op de computer kan weer vinden ?

ik gebruik dji fly app en de litchi ap

maar kan niet vinden of ik de locaties van de foto;s kan zien op de map. wel de fly route die kan ik wel weer vinden

• M!chel
  • Niet online
red-devil84 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:31:
is er ook een mogelijkheid dat ik de locatie weer kan vinden waar ik een foto van heb gemaakt waar dat was?
of dat ik een map kan maken met de punten waar ik een foto heb gemaakt dat ik dit op de computer kan weer vinden ?

ik gebruik dji fly app en de litchi ap

maar kan niet vinden of ik de locaties van de foto;s kan zien op de map. wel de fly route die kan ik wel weer vinden
Klik met rechtermuisknop op het fotobestand, jpg of dng maakt niet uit, en klik op Eigenschappen.
Onder het tabje Details scroll je omlaag tot je bij het kopje GPS komt.
Hier zie je lengte-, breedtegraad en hoogte van de foto opname.

• Tarz
Gisteren via Tweakers pricewatch een prijsalert ontvnangen voor de DJI mini 3 Pro versie met RC-N1 controller voor 579 euro. Mooie aanbieding denk ik? Dus toch maar besteld...

• Dax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 11:46
Tarz schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:56:
Gisteren via Tweakers pricewatch een prijsalert ontvnangen voor de DJI mini 3 Pro versie met RC-N1 controller voor 579 euro. Mooie aanbieding denk ik? Dus toch maar besteld...
Ja, ik heb hetzelfde gedaan gister avond 8)
Prijsfout van Amazon denk ik, ze hadden de Mini 3 pro staan voor de prijs van een Mini 3.
Mijne is wel keurig verstuurd. Nu hopen dat ik ook daadwerkelijk de pro krijg.

Iemand nog een Mini 2 overnemen? O-)

[Voor 11% gewijzigd door Dax op 20-01-2023 09:10]

• Tarz
Dax schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:06:
[...]

Prijsfout van Amazon denk ik, ze hadden de Mini 3 pro staan voor de prijs van een Mini 3.

Same here, staat duidelijk dat ik de Pro krijg, dus anders gaat ie terug :)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Tarz schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:56:
Dax schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:06:
[...]

Iets met mosterd heren… had wel
eerder gedeeld mogen worden ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• M!chel
  • Niet online
Greatsword schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:41:
[...]

[...]

Iets met mosterd heren… had wel
eerder gedeeld mogen worden ;)
Denk dat ze bang waren dat hij anders te snel uitverkocht zou zijn. Of dat de fout voortijdig zou worden hersteld. ;)

• Tarz
M!chel schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:21:
[...]

Denk dat ze bang waren dat hij anders te snel uitverkocht zou zijn. Of dat de fout voortijdig zou worden hersteld. ;)
Niet eens, gewoon niet bij nagedacht dat ik dit tijdens mijn avondronde met de hond kon delen in de hele groep. Mijn excuses, had ik inderdaad kunnen delen. Bang zijn dat iets "op" is, dat is voorbehouden aan Playstation 5 fans :+ :X

• Christiano007
  • Laatst online: 17:17

Christiano007

Ich bin der champion

Maar de grote vraag is, heb je het ontvangen?

Ter land, ter zee en in de kroeg

• Tarz
Christiano007 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:20:
Maar de grote vraag is, heb je het ontvangen?
Ja, keurig netjes de dag erna via Amazon zelf. Dus daar was niks aan gelogen :) Eerste testvlucht is gemaakt, alles werkt prima.

• Cheesy
Voor wie het aandurft de Mini2 Combo voor 390 euro momenteel bij MaxICT (ik bestel daar niet iig).

uitvoering: DJI Mini 2 Combo - Wit, Zwart

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Malus65
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-05 13:21
Vanochtend op pad geweest, heerlijk licht met die mist.

• skank
Wauw knap!

• Malus65
Bedankt! Was ook wel ideaal weer, misschien nog iets te mistig, maar volgende keer beter.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Foto's zijn goed gelukt, en zeker niet te mistig. Vooral foto #1 lijkt zo uit een fantasy wereld te komen.

• M!chel
  • Niet online
Dichte, laaghangende mist.
Geeft de illusie alsof de Mini 2 hoog boven de wolken hangt.

• Chip.
  • Niet online
https://www.uasvision.com...ise-killing-game-changer/

Nou wie gaat even zijn 3D printer aanszwengelen?

[Voor 23% gewijzigd door Chip. op 11-02-2023 23:53]

• skank
M!chel schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:35:
Dichte, laaghangende mist.
Geeft de illusie alsof de Mini 2 hoog boven de wolken hangt.

[Afbeelding]
Wauw wederom zeer knap !

• M!chel
  • Niet online
Nope, minder geluid lijkt misschien fijn maar de vluchttijd wordt ook drastisch minder!!
Misschien beter nog even wachten tot de ontwikkelingen iets verder geperfectioneerd zijn ;)

• iAR
  • Niet online
Ik overweeg een DJI Mini 2 te kopen voor mijn volgende vakantie. Ik zit in de Fly Spots app te kijken wat er zoal mag.
Ik kom veel tegen: Altitude Zone: 500 m, Enhanced Warning Zone en Warning Zone. Betekent dit dat ik wel kan én mag vliegen mits ik niet boven de 500 meter kom én enkel in de app een warning message bevestig?

En concludeer ik correct dat als je hoger in de altitude zone of in een restricted zone wilt vliegen je een officiële unlock procedure moet starten (wat volgens mij voor individuen niet mogelijk is).
Op zich staat het zo ook in de app, maar bij authorization zone moet je ook 'unlocken' maar dan op het moment van vliegen in de app. Wat. dus volgens mij enkel een slecht gekozen woord is gezien de procedure.

• Cheesy
iAR schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:38:
Ik overweeg een DJI Mini 2 te kopen voor mijn volgende vakantie. Ik zit in de Fly Spots app te kijken wat er zoal mag.
Ik kom veel tegen: Altitude Zone: 500 m, Enhanced Warning Zone en Warning Zone. Betekent dit dat ik wel kan én mag vliegen mits ik niet boven de 500 meter kom én enkel in de app een warning message bevestig?

En concludeer ik correct dat als je hoger in de altitude zone of in een restricted zone wilt vliegen je een officiële unlock procedure moet starten (wat volgens mij voor individuen niet mogelijk is).
Op zich staat het zo ook in de app, maar bij authorization zone moet je ook 'unlocken' maar dan op het moment van vliegen in de app. Wat. dus volgens mij enkel een slecht gekozen woord is gezien de procedure.
Simpel gezegd: zodra je in die zones komt ben je meestal al (fors) in overtreding.
De wettelijke regels zijn een stuk strenger. Je kan beter de volgende websites gebruiken:
https://map.godrone.nl/ (website van de overheid, maar heeft wat mij betreft een slechte UX)
https://aeret.kaartviewer.nl/index.php?@dpf_basic

Als je de drone in het buitenland wil gebruiken kun je het beste de no fly map van betreffend land opzoeken.

[Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 13-02-2023 09:45]

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• iAR
  • Niet online
Cheesy schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:44:
[...]

Simpel gezegd: zodra je in die zones komt ben je meestal al (fors) in overtreding.
De wettelijke regels zijn een stuk strenger. Je kan beter de volgende websites gebruiken:
https://map.godrone.nl/ (website van de overheid, maar heeft wat mij betreft een slechte UX)
https://aeret.kaartviewer.nl/index.php?@dpf_basic

Als je de drone in het buitenland wil gebruiken kun je het beste de no fly map van betreffend land opzoeken.
Ah, ik dacht dat DJI in samenwerking met die sites de informatie bijeen haalde.

Als het allemaal veel strenger is per land wordt het toch echt een minder leuk feestje. Ik bedoel, neem deze pagina https://www.npa.go.jp/english/uas/uas.html, ik begrijp daar dus helemaal niets van:
Even in an exceptional case where the ban on flights by the Drone Act does not apply, when flying a drone, etc. in a flight restriction zone, you must report the flight information to the Prefectural Public Safety Commission via the police station having jurisdiction at least 48 hours before the flight.
Dit lijkt me dus gewoon veel tekst voor: je moet het altijd melden bij de politie.

[Voor 19% gewijzigd door iAR op 13-02-2023 10:19]

• Cheesy
iAR schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:04:
[...]

Ah, ik dacht dat DJI in samenwerking met die sites de informatie bijeen haalde.

Als het allemaal veel strenger is per land wordt het toch echt een minder leuk feestje. Ik bedoel, neem deze pagina https://www.npa.go.jp/english/uas/uas.html, ik begrijp daar dus helemaal niets van:

[...]

Dit lijkt me dus gewoon veel tekst voor: je moet het altijd melden bij de politie.
Geen ervaring met Japan, maar dat stukje tekst is van toepassing op de uitzonderingen.
Dus stel dat je akkoord hebt van een vliegveldje om drone-opnames te maken dan moet je het alsnog minimaal 48 uur van tevoren melden bij de politie. Op zich wel logisch, zo kunnen ze er rekening mee houden.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• iAR
  • Niet online
Cheesy schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:15:
[...]

Geen ervaring met Japan, maar dat stukje tekst is van toepassing op de uitzonderingen.
Dus stel dat je akkoord hebt van een vliegveldje om drone-opnames te maken dan moet je het alsnog minimaal 48 uur van tevoren melden bij de politie. Op zich wel logisch, zo kunnen ze er rekening mee houden.
Ah, dan begint het meer te dagen. Elders las ik namelijk dat Japan niet zo streng was op de normale plekken.
Is er toevallig iemand met wel ervaring in Japan? :>

Maar dat is toch wel mijn angst, een drone hebben maar bijna nergens kunnen vliegen of ‘opgepakt worden’ als je al dan niet per ongeluk ergens vliegt.
En dan vooral: het is jammer dat je voor elk land een zoektocht moet ondernemen.

• M!chel
  • Niet online
iAR schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:11:
[...]
En dan vooral: het is jammer dat je voor elk land een zoektocht moet ondernemen.
Dat is onderdeel van de hobby: je vlucht plannen.

• iAR
  • Niet online
M!chel schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:21:
Dat is onderdeel van de hobby: je vlucht plannen.
Dat klinkt een beetje alsof kaartjes sturen onderdeel is van postzegelverzameling.

Maar goed, eerlijk is eerlijk, voor mij zou dat het meest irritante onderdeel zijn. En uiteindelijk met al die vager regels en juridische tekst laat ik de drone maar voor wat het is.

• M!chel
  • Niet online
iAR schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:01:
[...]

Dat klinkt een beetje alsof kaartjes sturen onderdeel is van postzegelverzameling.

Maar goed, eerlijk is eerlijk, voor mij zou dat het meest irritante onderdeel zijn. En uiteindelijk met al die vager regels en juridische tekst laat ik de drone maar voor wat het is.
Er komen heel wat meer verantwoordelijkheden bij kijken dan alleen het vliegen zelf.
Dat is wel iets om rekening mee te houden, want in het ergste geval levert het overtreden van regels zware boetes op, en in het buitenland mogelijk zelfs gevangenisstraf.

Dan kun je idd beter kaartjes sturen van je postzegelverzameling :P

• Analamoebe
  • Laatst online: 26-05 09:14
Malus65 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:48:
Vanochtend op pad geweest, heerlijk licht met die mist.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice, die heb ik volgens mij ook in een FB-groep gezien

• Malus65
Ja ik heb ze links en rechts ook in wat drone groepen op FB geplaatst.

• Waah
  • Nu online
iAR schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:01:
[...]

Mwoah, eerder dat je een rijbewijs moet hebben om auto te mogen rijden. Want guess what: Als je naar Engeland gaat, moet je je ook eerst verdiepen in de lokale regels. Idem voor de USA. Ja, je kunt er als een europeaan gaan rijden, nee dat is niet slim :+

Met een klein beetje googlen heb je vaak wel de lokale "dronekaart" zo gevonden. Zo kon ik in Spanje prima zien waar ik wel of niet mocht vliegen, en ook wist ik dat ik voor de wintersport in plaatsje X de drone mooi mee kon nemen, en voor plaatsje Y kon die wel thuis blijven want no-fly zone.

• iAR
  • Niet online
M!chel schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:07:
Er komen heel wat meer verantwoordelijkheden bij kijken dan alleen het vliegen zelf.
Dat is wel iets om rekening mee te houden, want in het ergste geval levert het overtreden van regels zware boetes op, en in het buitenland mogelijk zelfs gevangenisstraf.
Waah schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:12:
Mwoah, eerder dat je een rijbewijs moet hebben om auto te mogen rijden. Want guess what: Als je naar Engeland gaat, moet je je ook eerst verdiepen in de lokale regels. Idem voor de USA. Ja, je kunt er als een europeaan gaan rijden, nee dat is niet slim :+

Met een klein beetje googlen heb je vaak wel de lokale "dronekaart" zo gevonden. Zo kon ik in Spanje prima zien waar ik wel of niet mocht vliegen, en ook wist ik dat ik voor de wintersport in plaatsje X de drone mooi mee kon nemen, en voor plaatsje Y kon die wel thuis blijven want no-fly zone.
Met dat verschil dat je praktisch alle autoregels op een site als de anwb kunt vinden.

Mijn ervaring is dat het met drones lastiger is en zeker zo'n site als die ik hierboven postte. Je wilt natuurlijk geen boete of inderdaad gevangenis straf.
Ik wil graag mooie beelden maken, en heb geen zin om elke keer te kijken of dat wel mag of niet. Met dat resultaat dat ik mijn drone de halve tijd in de tas moet laten zitten ;)
Laten we stoppen met de discussie rondom regelgeving. Als je die wilt voortzetten, graag in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2.

• Waah
  • Nu online
My bad, sorry zal er over ophouden.

Zelf nu wat aan het oefenen met Davinci Resolve/Fusion (de tegenhanger van After Effects) op titels en teksten in beelden te zetten, inclusief dat het "achter" objecten verdwijnt.
Icm een drone verwacht ik dat dat best leuke beelden/effecten kan geven. Voor een eerste tutorial al best grappig resultaat, al zit er een klein trackingfoutje in. Maar dit was ook wel een erg lastige scene voor tracking. :+

Sowieso volgende keer vliegen maar eens wat rekening houden met waar ik de beelden voor schiet en ruimte laten voor tekst etc.

zal wel ff kijken of ik een voorbeeldje heb dat deelbaar is. (aka, Youtube duurt lang met uploaden/editen/knippen)

kwaliteit is ruk want preview file

In het "herfst" tekstje zit een trackingfoutje, maar voor de rest best indrukwekkend wat men tegenwoordig kan kwa tracking en dergelijke. Dat was "vroeger" (10 jaar terug) veel meer werk. Ooit eens een persoon getracked toen met een bewegende camera, en dat heeft me een week gekost _O-

Enne @Malus65 prachtige beelden _/-\o_ doe ik je niet na!

[Voor 29% gewijzigd door Waah op 14-02-2023 12:30]

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-05 21:05
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een leuke deal en twijfel nu tussen een 3 pro refurbished van DJI met reguliere controller of een reguliere 3 met smart controller beide zijn om en na bij 670 euro. Waar heb je uiteindelijk meer lol van de controller of de extra features van de pro?

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dat is een lastige keuze.. Ik denk dat je van een Pro toch net even iets meer plezier hebt, ookal heb je dan niet de Pro controller.

Aan de andere kant, dat ding is dan wel refurbished. Door wie is ie refurbished? DJI zelf of een ander bedrijf?

• haakjesluiten
_Eend_ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:31:
Dat is een lastige keuze.. Ik denk dat je van een Pro toch net even iets meer plezier hebt, ookal heb je dan niet de Pro controller.

Aan de andere kant, dat ding is dan wel refurbished. Door wie is ie refurbished? DJI zelf of een ander bedrijf?
DJI zelf https://store.dji.com/nl/pages/refurbished?from=store-nav

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Normaal zou ik zeggen: Koop de reguliere 3 tenzij je echt wat features mist op de 3, die wel op de 3 Pro zitten. Maar als je hem voor dat geld kunt kopen zou ik daar voor gaan.

• Vagax

Vagax

Hehe

De 3 Pro is het naar mijn mening volledig waard voor de Active Track, Active Track is een suite van extra functies op de drone door dat de 3 Pro objecten kan detecteren en deze kan ontwijken, hierdoor heb je toegang tot tracking, mastershots en hyperlapse.

Je kan ook tracking uitvoeren met Litchi en dit werkt redelijk maar de tracking van active tracking is een stuk beter.

Voor de rest zijn de beelden van de 3 Pro ook een standje beter omdat die een 48mp camera heeft ipv 12mp wat vooral lekker is voor situaties dat je minder daglicht hebt, voor de rest heeft de reguliere 3 ook een goede camera, daar natuurlijk niet van.

• Waah
  • Nu online
offtopic:
meer megapixels zorgt niet voor betere foto's in het donker... betere sensor, groter diafragma kan allemaal. Maar megapixels heeft daar bijna niets mee te maken en is eerder een nadeel bij dezelfde techniek
Vagax schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:54:
De 3 Pro is het naar mijn mening volledig waard voor de Active Track, Active Track is een suite van extra functies op de drone door dat de 3 Pro objecten kan detecteren en deze kan ontwijken, hierdoor heb je toegang tot tracking, mastershots en hyperlapse.

[...]
Helemaal mee eens! Ga voor de Pro ipv de standaard. Die extra controller is altijd nog los te kopen, en als je een goede telefoon hebt is het gemis niet zo groot. Van een standaard Mini 3 kun je iig nooit een Pro maken ;)

• haakjesluiten
Net de mini 3 pro met RC remote besteld voor 750 euro bij amazon.it. Nog even afwachten of het echt klopt maar verkocht en verzonden door amazon dus in het ergste geval gaat hij retour.

https://www.amazon.it/DJI...09WDBDGBZ?ref_=ast_sto_dp

Edit: zie dat ie inmiddels weer 958 moet kosten blijft ondoorgrondelijk Amazon pricing.

[Voor 37% gewijzigd door haakjesluiten op 17-02-2023 21:55]

• Rozenburger1
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 27-05 22:11
Hallo tweakers,

Sinds vandaag een mini 2 in bezit, wat mij opvalt en wat erg vervelend is dat de gimbal nooit op 0 graden blijft staan, hij zakt helemaal terug naar 90 graden. Voorheen een mavic pro gehad en had hier geen problemen mee...

Heb de RC en gimbal meermaals gecalibreerd maar het blijft, is dit normaal of heb ik ergens een instelling niet goed staan?

• Rozenburger1
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 27-05 22:11
Na wat zoekwerk dit gevonden:
https://forum.dji.com/thread-268235-1-1.html

Drone gaat dus terug naar DJI.

• DCNY
M!chel schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:02:
[...]

Die 'ring' is onderdeel vd motor. Zogenaamd de motorbell. Ik vermoed dat je een kromme shaft hebt.

Voor repair zou ik eens contact opnemen met https://www.minicopters.nl/
Even een positief woord over deze partij! Via Whatsapp contact opgenomen met Minicopters. Drone naartoe gestuurd, na een paar dagen bericht dat ie gemaakt was (nieuwe motor) Tikkie betalen en een week nadat ik m verstuurd had kon ik weer vliegen. Aanrader dus! (Al hoop ik m niet meer nodig te hebben ;) )

Thanks voor de tip!
Pagina: 1 ... 29 30 31 Laatste

Let op:
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.

Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee