Ik zou simpelweg “niet storen” aanzetten. Dan heb je nergens last van en kan je ongestoord vliegen.amphora schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:01:
[...]
Hoe handig je ook in telefoon met controller koppelen bent het is toch soms irritant als je even snel iets wil schieten. Plus notificaties die je storen tijdens het vliegen, of nog erger, gebeld worden. En zoveel groter is die controller volgens mij ook niet.
Dat kun je zelfs automatiseren met Tasker op Android of Automatisering op iOS:
Als: DJI Fly App is gestart en DJI Controller is aangesloten
Dan: Zet de telefoon op Niet Storen & Helderheid op 100%
Als: DJI Fly App is gestart en DJI Controller is aangesloten
Dan: Zet de telefoon op Niet Storen & Helderheid op 100%
Volgens geruchten zal binnen enkele dagen DJI bekend maken dat er een Mavic 3 compatibiliteit komt voor de controller.Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:22:
[...]
Is de remote ook compatible met andere dji drones?
edit: het antwoord is nee. 350 euro voor een remote die slechts op 1 drone werkt is way overpriced!!
[YouTube: Does the New DJI RC Work With Any Other Drones?]
Verwijderd
Wat een feest, gelukkig hebben heel veel mensen ook een Mavic 3cliors schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:17:
[...]
Volgens geruchten zal binnen enkele dagen DJI bekend maken dat er een Mavic 3 compatibiliteit komt voor de controller.
Of een 'echte' controller... Ik vind het de meerprijs waard, dat niet iedereen dat vindt kan ik ook begrijpen.JTfoto schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:20:
[...]
Ik zou simpelweg “niet storen” aanzetten. Dan heb je nergens last van en kan je ongestoord vliegen.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Ga maar eens op een zomerse dag met zon naar het strand, je ziet echt helemaal niets op het scherm van je telefoon.-CJ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:50:
Waarom zou je eigenlijk een controller willen hebben met een scherm erin? Persoonlijk vind ik een telefoon als scherm ideaal en scheelt ruimte in de verpakking.
Puur nieuwsgierig wat voor voordelen het biedt.
Maar omdat je in 4K60 gaat filmen ipv 4K30 (mini 2) scheelt dat een factor 2 (de goede kant op)amphora schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:52:
[...]
Omdat lens van de mini 3 f/1.7 is heb je wellicht sterkere ND's nodig ook
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
heb in Spanje met prachtig weer gefilmt met een iPhone 11schumi1986 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:57:
[...]
Ga maar eens op een zomerse dag met zon naar het strand, je ziet echt helemaal niets op het scherm van je telefoon.
Ja een controller is fijner, zeker met 1000 nits. Maar dat heeft deze controller toch ook niet? 700 nits doen veel telefoons ook wel.
De Motorola G31 doet ook 700 Nits, en kost 219 euro

Maar ook van F2.8 naar F1.7. En dat is méér dan een factor 2SpeedingWilly schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:12:
[...]
Maar omdat je in 4K60 gaat filmen ipv 4K30 (mini 2) scheelt dat een factor 2 (de goede kant op)

Zelf film ik trouwens altijd op 2.7k60. Maar ik ben dan ook enorm fan van hoge framerates

Zelf vind ik de prijs gewoon te hoog om te upgraden van de Mini 2. En zelfs als ik die nog niet had vind ik 2x de prijs gewoon te duur en had ik dan de Mini 2 gekozen... Tenzij de beeldkwaliteit (dus niet pixels, die zijn het minst belangrijk IMHO) ook echt stappen heeft gemaakt.
Als je er écht veel mee vliegt zoals jij, en ook voor werk. Dan snap ik het trouwens prima

[ Voor 10% gewijzigd door Waah op 13-05-2022 14:17 ]
Tjsah mijn Iphone 13pro heeft ook 1000nits maar na een paar minuten in de volle zon dimt het scherm om overhitting te voorkomen.. ik ben laatst naar het strand geweest met mijn Air 2s en kon echt helemaal niets zien op mijn scherm, nadeel van het strand is dat er ook geen schaduw isWaah schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:12:
[...]
heb in Spanje met prachtig weer gefilmt met een iPhone 11kon genoeg zien om veilig te vliegen hoor....
Ja een controller is fijner, zeker met 1000 nits. Maar dat heeft deze controller toch ook niet? 700 nits doen veel telefoons ook wel.
De Motorola G31 doet ook 700 Nits, en kost 219 euroAl verwacht ik dat een LCD toch fijner kijkt in zonlicht dan amoled
Kennis heeft dus onlangs 999 stuk geslagen op een RC pro controller en het is echt een wereld van verschil
Ik blijf 25fps draaien hoorSpeedingWilly schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:12:
[...]
Maar omdat je in 4K60 gaat filmen ipv 4K30 (mini 2) scheelt dat een factor 2 (de goede kant op)
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Het verschil is €260,-. Die €350,- heb ik genoemd omdat dat een reële verkoopprijs is (waarbij je dus 90 euro winst maakt)._Eend_ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:17:
[...]
Ik niet
€350 voor een remote is wmb. wel aan de (te) hoge kant. Daar kun je ook een telefoon of tablet voor kopen die je alleen voor je remote inzet.
Dat is leuk als je €90 winst maakt, maar wie gaat hem kopen? Zoals M!chel al schreef:SpeedingWilly schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:24:
[...]
Het verschil is €260,-. Die €350,- heb ik genoemd omdat dat een reële verkoopprijs is (waarbij je dus 90 euro winst maakt).
Zelfs al zou de remote ook voor andere drones geschikt zijn, dan nog is €350 aan de (te) hoge kant voor een Mini 2.Dan geef ik dat liever uit aan een telefoon met een scherm dat ook zo'n helderheid heeft, en daar zijn er genoeg vanVerwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:22:
[...]
edit: het antwoord is nee. 350 euro voor een remote die slechts op 1 drone werkt is way overpriced!!
Mensen die de remote niet meebesteld hebben, en later spijt hebben. Ik verwacht dat die (voorlopig) niet los te koop zal zijn, en als dat al zo is zal dat voor een hogere prijs zijn dan €260,-._Eend_ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:44:
[...]
Dat is leuk als je €90 winst maakt, maar wie gaat hem kopen? Zoals M!chel al schreef:
Maar was maar een advies van mijn kant, je hoeft de remote niet te bestellen
-CJ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:50:
Waarom zou je eigenlijk een controller willen hebben met een scherm erin? Persoonlijk vind ik een telefoon als scherm ideaal en scheelt ruimte in de verpakking.
Puur nieuwsgierig wat voor voordelen het biedt.
Een hotspot opzetten op je telefoon is wel handig ivm kaartupdate e.d. tijdens het vliegen.amphora schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:01:
[...]
Hoe handig je ook in telefoon met controller koppelen bent het is toch soms irritant als je even snel iets wil schieten. Plus notificaties die je storen tijdens het vliegen, of nog erger, gebeld worden. En zoveel groter is die controller volgens mij ook niet.
Een ander voordeel is dat je je hele uitgebreide opslag (microsd) op de controller kunt gebruiken om schermopnames te maken. Dat deed ik altijd op mijn telefoon met mijn oude Mini 2, maar vond dat altijd maar lastig.
Tijdens gebruik is de DJI RC zelfs veel compacter dan de standaard controller met daarboven een telefoon.amphora schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:01:
[...]
En zoveel groter is die controller volgens mij ook niet.
Wat dacht je dan en wat denk je zelf? Natuurlijk (nu) niet. Als dat al komt, dan wordt dat (veel) later toegevoegd. Dat is al zo vaak gebeurd bij DJI. De Smart controller (1e versie) is ook pas veel later compatible geworden met de Mini 2 en Air 2. Maar ik denk dat alleen de RC Pro straks ook werkt met de Mini 3 (en nu al met de Mavic 3 en Air 2S).Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:22:
[...]
Vanwege marketingtechnische redenen denk ik niet dat de DJI RC snel compatible zal gaan worden met andere drones. Want dan kan DJI wel stoppen met de verkoop van de RC Pro.
Als ze de DJI RC wel compatible gaan maken is dat op een (veel) later tijdstip en dan is dat alleen maar meegenomen. Ik ga er niet van uit. Wel verwacht ik als er nu een nieuwe midrange drone (Air 3) of de opvolger Mini 4 uitkomt, EN de OccuSync versie is nog O3 en niet nieuwer, dat de DJI RC wel compatible wordt met die nieuwe drones.
Ik denk dat DJI de RC Pro uiteindelijk laat werken met alle DJI Drones en dat de DJI RC die bij de mini 3 geleverd wordt alleen werkt met de mini 3. Het zou namelijk wel een erg nare streek van DJI zijn dat als je een RC Pro van 1000 euro bezit en je wilt een Mini 3 kopen dat je dan de Pro bundel moet kopen omdat je anders alsnog afhankelijk bent met je telefoon..
Die Mini 3 Pro bundel lijkt mij trouwens echt een no-brainer als je interesse hebt in een Mini 3.
Hoe pijnlijk is het nu dat de Mavic 3 van 1800,- niet met een fatsoenlijke controller komt
Die Mini 3 Pro bundel lijkt mij trouwens echt een no-brainer als je interesse hebt in een Mini 3.
Hoe pijnlijk is het nu dat de Mavic 3 van 1800,- niet met een fatsoenlijke controller komt
Helemaal mee eens. En je laatste zin: daarom heb ik ook de RC Pro gekocht! Doet erg pijn bij aanschaf, maar tijdens gebruik is het 1000nit scherm zalig! Vandaag weer een workshop gegeven in de volle zon en was nog prima afleesbaar. Als ik dat doe met mijn iPhone 11 Pro (toch geen instap phone), dan wordt die op dagen als vandaag bloedheet en het scherm is gewoon niet fatsoenlijk af te lezen.schumi1986 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:53:
Ik denk dat DJI de RC Pro uiteindelijk laat werken met alle DJI Drones en dat de DJI RC die bij de mini 3 geleverd wordt alleen werkt met de mini 3. Het zou namelijk wel een erg nare streek van DJI zijn dat als je een RC Pro van 1000 euro bezit en je wilt een Mini 3 kopen dat je dan de Pro bundel moet kopen omdat je anders alsnog afhankelijk bent met je telefoon..
Uiteraard heb ik gemakkelijk praten als deels zakelijke (en ook privé) vlieger. Dan zijn zulke investeringen gemakkelijker te verantwooorden.
Verwijderd
Ben meer dan tevreden met m'n Android telefoon en de standaard controller.
Werkt perfect!
En Ocusync 3 is grappig, zit ook op m'n dji fpv drone.
Het werkt niet veel beter dan ocusync 2, tenminste hier in Nederland waar we zwaar gelimiteerd zijn met slechts 25mw zendvermogen.
Werkt perfect!
En Ocusync 3 is grappig, zit ook op m'n dji fpv drone.
Het werkt niet veel beter dan ocusync 2, tenminste hier in Nederland waar we zwaar gelimiteerd zijn met slechts 25mw zendvermogen.
Ik zit er toch echt over te denken om die Air 2s van mij van de hand te doen een Mini3 pro met DJI RC en FMC aan te schaffen…
10 bit dlog is leuk, maar eigenlijk ook wel frustrerend als je wat Youtube filmpjes maakt van plekken en verder niks voor theater/bioscoop/commercieel doet. En zelfs dan, verwacht ik dat de de Mini 3 dat zelfs prima kan doen. Niet teveel hoeven colorgraden in post scheelt natuurlijk ook weer (tijd)
Low light performance? Tsja.. misschien iets beter op de Air 2s, maarja. Wie vliegt er nou met slecht weer en ‘s avonds mag je toch niet vliegen. Ik pak dat ding alleen met mooi weer
Een controller met ingebouwd scherm is denk ik toch wel heel fijn. Wat hier eerder al werd opgemerkt; mijn iphone 13 pro max dimt na een paar minuten zeker tot ver inder de 700nits.. wat zeker niet leuk is
Heb de laatste keer op vakantie gemerkt dat ik toch sneller de Mini 2 pakte dan de Air2s, lekker klein, licht, stiller, makkelijker..
Ik ben wel in het bezit van A1/A3 & A2, maar alsnog zijn er meer mogelijkheden met een <250g drone (over mensen heen vliegen, bebouwing etc) wijfel twijfel twijfel
10 bit dlog is leuk, maar eigenlijk ook wel frustrerend als je wat Youtube filmpjes maakt van plekken en verder niks voor theater/bioscoop/commercieel doet. En zelfs dan, verwacht ik dat de de Mini 3 dat zelfs prima kan doen. Niet teveel hoeven colorgraden in post scheelt natuurlijk ook weer (tijd)
Low light performance? Tsja.. misschien iets beter op de Air 2s, maarja. Wie vliegt er nou met slecht weer en ‘s avonds mag je toch niet vliegen. Ik pak dat ding alleen met mooi weer
Een controller met ingebouwd scherm is denk ik toch wel heel fijn. Wat hier eerder al werd opgemerkt; mijn iphone 13 pro max dimt na een paar minuten zeker tot ver inder de 700nits.. wat zeker niet leuk is
Heb de laatste keer op vakantie gemerkt dat ik toch sneller de Mini 2 pakte dan de Air2s, lekker klein, licht, stiller, makkelijker..
Ik ben wel in het bezit van A1/A3 & A2, maar alsnog zijn er meer mogelijkheden met een <250g drone (over mensen heen vliegen, bebouwing etc) wijfel twijfel twijfel
[ Voor 17% gewijzigd door QempZoR op 13-05-2022 23:16 ]
Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi
Ik heb ook lang deze twijfel gehad en had nog de gedachte om de mini 3 pro erbij te kopen indien de nieuwe remote ook de Air 2s zou ondersteunen maar helaas..QempZoR schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:13:
Ik zit er toch echt over te denken om die Air 2s van mij van de hand te doen een Mini3 pro met DJI RC en FMC aan te schaffen…
Low light performance? Tsja.. misschien iets beter op de Air 2s, maarja. Wie vliegt er nou met slecht weer en ‘s avonds mag je toch niet vliegen. Ik pak dat ding alleen met mooi weer![]()
Een controller met ingebouwd scherm is denk ik toch wel heel fijn. Wat hier eerder al werd opgemerkt; mijn iphone 13 pro max dimt na een paar minuten zeker tot ver inder de 700nits.. wat zeker niet leuk is![]()
Ik heb zojuist de RC pro besteld simpelweg omdat als ik nu mijn Air 2s FMC verkoop voor ~850 ik 350 + 120 dji care moet bijleggen voor een mini 3 Pro.
Voor 500 extra koop je een RC Pro en heb ik met de Air2s en RC Pro een betere Drone en een betere Remote tov de mini 3 pro
Lijkt me genoeg reden dan in jouw geval om voor de Mini 3 Pro te gaan. Een drone kan nog zo fantastisch zijn, als je niet geneigd bent hem van stal te halen en ermee te gaan vliegen heb je daar niks aan.QempZoR schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:13:
Tof, mini 3 zou veel stiller zijn, vooral op 10meter hoogte en omdat het geluid wat dieper is.
Zie test op YouTube: DJI Mini 3 Pro Sound Test - Does It Really Make LESS NOISE? ( geen ideale vergelijking, maar toch geeft het een idee )
Zie test op YouTube: DJI Mini 3 Pro Sound Test - Does It Really Make LESS NOISE? ( geen ideale vergelijking, maar toch geeft het een idee )
Voor de mensen die geen zin hebben om 7,5 minuut naar een Deen te kijken:ben144 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:21:
Tof, mini 3 zou veel stiller zijn, vooral op 10meter hoogte en omdat het geluid wat dieper is.
1-1.5m hoogte:
40 dB(A) omgevingsgeluid
Mini 2 = 68 dB(A)
Mini 3 = 61 dB(A)
Nano+ = 66 dB(A)
10m. hoogte:
40 dB(A) omgevingsgeluid
Mini 2 = 58 dB(A)
Mini 3 = 52 dB(A)
Nano+ = 56 dB(A)
Ik moet wel zeggen dat de Mini 3 een wat prettiger geluid maakt. De Mini 2 en Nano+ maken een geluid alsof er een zwerm boze wespen rondvliegt, dat is bij de Mini 3 toch net iets minder.
Nog steeds geen reden voor mij om over te stappen naar de 3, ik vlieg voor het grootste deel op 50 meter of hoger, en dan hoor je de Mini 2 niet of nauwelijks. Ik heb ook geen last van het geluid, maar een stillere drone valt minder op en dus komt er minder volk langs dat vragen gaat stellen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/1dEfnQBgSPxRIvYRz9O6mfga.png?f=user_large)
Ik heb ook alternatieve props gevonden voor de Mini 2, van Master Airscrew en zij claimen 2.0 dB minder geluid te produceren. En ze hebben voor bijna elke DJI drone wel props beschikbaar met dezelfde claim.
edit: Even wat reviews zitten kijken van die props. Ze zijn zo te zien iets stiller en het geluid is minder 'hoog' maar gut.. Waarom kunnen ze niet gewoon laten zien "dit zijn de props", "zo klinken ze" en "dit zijn de cijfers". Nee er moet eerst een half uur omheen gepraat worden..
Like, subscribe en klik die notificatie knop!!!!
[ Voor 20% gewijzigd door _Eend_ op 14-05-2022 11:27 ]
Ik vind de Mini idd al stil genoeg, net als de Mavic 2 (Pro). De Mavic 3 en dus ook de Mini 3 Pro zijn weer net wat stiller! Dat komt omdat DJI bij deze drones de props langer heeft gemaakt, zodat de efficiënter kunnen vliegen waardoor de vliegtijd toeneemt en het geluid afneemt (de pitch wordt lager). Uiteraard heb je dan langere armen nodig. Bij de Mavic 3 (Pro) (t.o.v. Mavic 2) en Mini 3 Pro is dat goed te zien als je de voorgangers ernaast zet. Verder zorgt de flexibele tip van de prop ook weer voor een iets lagere geluidsdruk._Eend_ schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:00:
[...]
Ik moet wel zeggen dat de Mini 3 een wat prettiger geluid maakt. De Mini 2 en Nano+ maken een geluid alsof er een zwerm boze wespen rondvliegt, dat is bij de Mini 3 toch net iets minder.
Nog steeds geen reden voor mij om over te stappen naar de 3, ik vlieg voor het grootste deel op 50 meter of hoger, en dan hoor je de Mini 2 niet of nauwelijks. Ik heb ook geen last van het geluid, maar een stillere drone valt minder op en dus komt er minder volk langs dat vragen gaat stellen.
Ik heb ook alternatieve props gevonden voor de Mini 2, van Master Airscrew en zij claimen 2.0 dB minder geluid te produceren. En ze hebben voor bijna elke DJI drone wel props beschikbaar met dezelfde claim.
De Master Airscrew props bieden een heel marginaal voordeel, en voor mij de meerprijs niet (meer) waard. Ik heb deze props gehad op de Mavic 2 Pro. Ik denk dat de verschillen marginaal zijn. Maar als je reserveprops nodig hebt een goede koop.
offtopic:
WTF is dit?
Krijg je achievements van Tweakers?
WTF is dit?
SpeedingWilly schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:30:
[...]
offtopic:
WTF is dit?![]()
![]()
Dank! Deze Archievement ga ik zeker even opslaan. Leave me alone! I dont wanna talk about my drone or regulations!
Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi
Ik kom net van de professional imaging beurs in Nijkerk, daar hadden ze een Mini 3 Pro liggen. Die controller is een stuk lichter dan ik verwacht had, de stickjes echter wel erg scherp. Verder was de persoon van DJI ziek, dus veel kennis was er niet. Er zit blijkbaar geen case of iets bij, voor snel laden werd een 30W oplader geadviseerd en die zit er natuurlijk niet bij.
Verder wel een leuk ding om te zien. Bij de CameraNU stand hadden ze op de duurste set van 1169,- al meer dan 250 pre orders staan. De kans om er 1 te bemachtigen volgende week is dus zeer klein!
Verder wel een leuk ding om te zien. Bij de CameraNU stand hadden ze op de duurste set van 1169,- al meer dan 250 pre orders staan. De kans om er 1 te bemachtigen volgende week is dus zeer klein!
[ Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 14-05-2022 17:41 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Jammer dat de mini 2 nu obsolete is
. Maar desondanks even de lokale molen gefilmd op de dag van de molen.
Onbewerkt, niet geknipt.
Kwa geluid trouwens: niemand die op of om keek
blijkbaar raken mensen er al wat aan gewend. Want dat was toch echt wel anders vroegah.
Stiller zou fijn zijn. Maar ga ik niet 1100 euro voor neertellen
Zijn er überhaupt mensen die vragen krijgen? Hier bijna nooit. En zo wel zijn ze nieuwsgierig, en niet boos of vervelend. Mensen mogen graag ff meekijken en heb ik niet zoveel problemen mee.
Onbewerkt, niet geknipt.
Kwa geluid trouwens: niemand die op of om keek
Stiller zou fijn zijn. Maar ga ik niet 1100 euro voor neertellen
Zijn er überhaupt mensen die vragen krijgen? Hier bijna nooit. En zo wel zijn ze nieuwsgierig, en niet boos of vervelend. Mensen mogen graag ff meekijken en heb ik niet zoveel problemen mee.
[ Voor 40% gewijzigd door Waah op 14-05-2022 18:39 ]
Verwijderd
@Waah De Mini 2 is helemaal niet obsolete. Omdat iedereen nu zo hyped is voor de opvolger wil niet zeggen dat deze nu is afgeschreven. In tegendeel, deze heeft nog altijd de meeste 'bang for bucks'!!
Ik ben vandaag ook op pad geweest met de Mini 2.
Was heerlijk weer en zelfs goed te doen op open water.
[YouTube: More tilt shift.]
Ik ben vandaag ook op pad geweest met de Mini 2.
Was heerlijk weer en zelfs goed te doen op open water.
[YouTube: More tilt shift.]
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2022 18:26 ]
De DJI RC is precies even zwaar als de standaard controller, zo rond de 360 gram.Greatsword schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 17:34:
Ik kom net van de professional imaging beurs in Nijkerk, daar hadden ze een Mini 3 Pro liggen. Die controller is een stuk lichter dan ik verwacht had, de stickjes echter wel erg scherp.
It was a jokeVerwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:15:
@Waah De Mini 2 is helemaal niet obsolete. Omdat iedereen nu zo hyped is voor de opvolger wil niet zeggen dat deze nu is afgeschreven. In tegendeel, deze heeft nog altijd de meeste 'bang for bucks'!

Leuke beelden met die tilt shift trouwens. Al vind ik hem bij auto's toch beter werken.
Als ik nog een tip mag geven? Je hebt er nu wel eens vrij abrupte bewegingen in zitten. Zelf heb ik de smoothing heel hoog staan. Daardoor reageert die nogal log.... Maar eenmaal gewend kan je daarmee heel mooi vloeiende bewegingen maken zonder abrupte correcties.
Het kan ook door heel rustig met de sticks te bewegen. Maar 1 foutje en je shot is verpest. Met smoothing is dat minder een issue.
Het is wel jammer dat je niet makkelijk presets kan selecteren/wisselen voor bepaalde besturingen. Misschien dat ik maar wat settings maak voor bepaalde shots en die dan onder cine, normal en sport zet ofzo.
[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 14-05-2022 18:44 ]
Verwijderd
Ik gebruik idd niet het beste programma voor dit effect.Waah schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:43:
[...]
It was a jokeheb hem ff toegelicht met een smiley
![]()
Leuke beelden met die tilt shift trouwens. Al vind ik hem bij auto's toch beter werken.
Als ik nog een tip mag geven? Je hebt er nu wel eens vrij abrupte bewegingen in zitten. Zelf heb ik de smoothing heel hoog staan. Daardoor reageert die nogal log.... Maar eenmaal gewend kan je daarmee heel mooi vloeiende bewegingen maken zonder abrupte correcties.
Het kan ook door heel rustig met de sticks te bewegen. Maar 1 foutje en je shot is verpest. Met smoothing is dat minder een issue.
Het is wel jammer dat je niet makkelijk presets kan selecteren/wisselen voor bepaalde besturingen. Misschien dat ik maar wat settings maak voor bepaalde shots en die dan onder cine, normal en sport zet ofzo.
Moet eens kijken of ik nog ergens Lightroom heb liggen.
Kan denk ik beter een timelapse maken, dat is denk ik mooier.
Gewone foto's krijg ik wel zoals het hoort

De controls kunnen idd nog wat vloeiender ingesteld.
Maar het schokkerige komt ook omdat de videobeelden minstens dubbel zo snel worden afgespeeld.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2022 21:56 ]
Wat is die tilt shift? Het wazige? Idd bij voorgaande fotos van die boten, teveel wazigheid... vind ik niet echt geslaagd.Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:00:
[...]
Ik gebruik idd niet het beste programma voor dit effect.
Moet eens kijken of ik nog ergens Lightroom heb liggen.
Kan denk ik beter een timelapse maken, dat is denk ik mooier.
Gewone foto's krijg ik wel zoals het hoort
[Afbeelding]
De controls kunnen idd nog wat vloeiender ingesteld.
Maar het schokkerige komt ook omdat de videobeelden minstens dubbel zo snel worden afgespeeld.
Deze daarentegen is echt compleet top !
Maar wel bewerkt via een lightroom?
Kan die timelapse rechtstreeks uit de drone?
Verwijderd
Ik vind hem zelf ook minder.skank schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:07:
[...]
Wat is die tilt shift? Het wazige? Idd bij voorgaande fotos van die boten, teveel wazigheid... vind ik niet echt geslaagd.
Geen idee of het aan de compositie ligt of aan het effect in combinatie met bewegend beeld, maar het komt niet echt lekker uit de verf.
Tilt shift is een effect waarmee je de illusie kunt wekken dat je naar een miniatuur wereld zit te kijken. Alsof er elk moment een modelbouw treintje door het beeld kan rijden.
Ja foto's zijn makkelijker, het beeld staat stil en je hebt minder snel dingen waar je tegenaan loopt die de illusie verbreken.Deze daarentegen is echt compleet top !
Maar wel bewerkt via een lightroom?
Kan die timelapse rechtstreeks uit de drone?
Dit is een foto uit de drone, het effect is in Photoshop toegepast.
Je kunt dit niet rechtstreeks met je drone doen, of je moet er een tilt shift lens onder zien te hangen
Prijs : dji mini 3 wins, autel stuk duurder en geen controller met scherm.skank schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:41:
Hoe staat de mini 3 eigenlijk tov de autel evo nano plus?
Camera: autel wins
Range: nog niet duidelijk, geruchten gaan dat het bereik op de mini 3 (controller met scherm) slecht is, slechter als air 2s.
(heeft al iemand range testen gevonden van de mini 3 ? )
Geluid: dji iets beter
Tijd in de lucht: dji mini 3 wins, ook met de standaard batterij
Wind resistance: dji mini 3 overduidelijk winnaar.
No fly zones: autel beter
Privacy waar je vliegt: autel beter, elke dji drone zend unencrypted telemetry data door, inclusief de locatie van de operator. Dus zal niet lang duren eer dat iemand er opensource software voor uitbrengt.
Van Autel weten we niet of die verbinding encrypted is, of wel?
die controller met scherm is voor mij geen hebbeding, prima met smartphone.ben144 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:56:
[...]
Prijs : dji mini 3 wins, autel stuk duurder en geen controller met scherm.
Camera: autel wins
Range: nog niet duidelijk, geruchten gaan dat het bereik op de mini 3 (controller met scherm) slecht is, slechter als air 2s.
(heeft al iemand range testen gevonden van de mini 3 ? )
Geluid: dji iets beter
Tijd in de lucht: dji mini 3 wins, ook met de standaard batterij
Wind resistance: dji mini 3 overduidelijk winnaar.
No fly zones: autel beter
Privacy waar je vliegt: autel beter, elke dji drone zend unencrypted telemetry data door, inclusief de locatie van de operator. Dus zal niet lang duren eer dat iemand er opensource software voor uitbrengt.
Ouch bereik van die mini 3 maar kan mss nog verbeterd worden met firmware updates?
Die wind resistance vind ik wel een belangrijke...
Wat bedoel je met no fly zones, autel beter?
Die fly zones zijn toch voor iedereen, los van de drone?
Die nano is overigens goedkoper toch?
Verwijderd
Denk het niet. DJI FPV drone heeft ook kuren en is ook een O3 drone.skank schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:13:
[...]
Ouch bereik van die mini 3 maar kan mss nog verbeterd worden met firmware updates?
25mw is ook niet zo'n sterk vermogen.
Mensen die nieuw in de hobby zijn denken bij het zien van reviews dat het allemaal geweldig is.
Maar de meeste reviewers hebben FCC standaard zendvermogen. Dat is veeeeeeeel sterker dan het CE zendvermogen dat we hier in Europa hebben.
Maar da's gevoelig onderwerp hier, dus daar laat ik het bij.
Autel dwingt geen no-fly zones af, maar DJI wel, en zelfs veel strenger als wat je officieel mag.Wat bedoel je met no fly zones, autel beter?
Ik vlieg nu met een air 1Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:25:
[...]
Denk het niet. DJI FPV drone heeft ook kuren en is ook een O3 drone.
Mensen die nieuw in de hobby zijn denken bij het zien van reviews dat het allemaal geweldig is.
Maar de meeste reviewers hebben FCC standaard zendvermogen. Dat is veeeeeeeel sterker dan het CE zendvermogen dat we hier in Europa hebben.
Van een vriend van me. Daar valt het signaal soms weg...
Dus ik wil hem toch iets beter, alleen weet ik niet of die mini 3 of die evo dan beter is?
Ik woon in BE en kan zeggen als je kijkt naar skyes.... er nog veel meer no fly zones zijn dan wat dji oplegt...ben144 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:27:
[...]
Autel dwingt geen no-fly zones af, maar DJI wel, en zelfs veel strenger als wat je officieel mag.
Dus ik heb wel liever dat er iets is van no fly zone, zodat je gewaarschuwd wordt.
Hangt af van de plek waar je woont, in mijn geval komt het echt slecht uit. Zelfs als ik dji unlock, is er nog een altitude limit van 60m, terwijl ik er officieel 120m mag als de skyes zone inactief is (in de weekends en avond)skank schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:29:
[...]
Ik woon in BE en kan zeggen als je kijkt naar skyes.... er nog veel meer no fly zones zijn dan wat dji oplegt...
Dus ik heb wel liever dat er iets is van no fly zone, zodat je gewaarschuwd wordt.
Ook zijn er zones die als je doorklikt in skyes uitzonderingen hebben tot 30m hoogte. Dji laat me er niet vliegen, kan ook niet unlocken.
Klopt, het is ook wachten totdat de mini3 voor het grote publiek unlocked is zodat we meer kritische reviews te zien krijgen. Het is dan dat de echte problemen naar boven komen.Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:25:
[...]
Mijn vermoeden:
- display toch niet zo helder als ze nu laten uitschijnen: zeer hoge reflectie in zonlicht
- bereik zou een issue zijn
- sport mode, heel dikwijls battery overload fouten
Dit idd, heel veel mensen gaan range tests op internet kijken voor de aankoop van een drone en komen daarna hier in NL bedrogen uitVerwijderd schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:25:
[...]
Denk het niet. DJI FPV drone heeft ook kuren en is ook een O3 drone.
Mijn FPV heb ik trouwens wel op FCC vliegen doormiddel van een trucje want daar viel mij de range wel erg van tegen

Verwijderd
Sssst...!!schumi1986 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 01:29:
[...]
Mijn FPV heb ik trouwens wel op FCC vliegen doormiddel van een trucje want daar viel mij de range wel erg van tegen

Helderheid zal zeker net zo goed zijn of beter als de meeste smartphonesben144 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:43:
[...]
Klopt, het is ook wachten totdat de mini3 voor het grote publiek unlocked is zodat we meer kritische reviews te zien krijgen. Het is dan dat de echte problemen naar boven komen.
Mijn vermoeden:
- display toch niet zo helder als ze nu laten uitschijnen: zeer hoge reflectie in zonlicht
- bereik zou een issue zijn
- sport mode, heel dikwijls battery overload fouten
Bereik is nog nooit een issue geweest met camera drones van DJI sinds dat ze OcuSync hebben uitgebracht. De originele Mavic Air en de Mini 1 zijn WiFi drones, die hebben een slecht bereik.
Als je problemen hebt met het bereik van een originele DJI camara drone, dan ben je bezig met een vlucht die niet volgens de regeltjes is...

OFTEWEL, GEEN issue.
Vlieg zelf nog altijd met de eerste mini en heb daar - gisteravond nog - vaak wel issues met de verbinding mee. Gisteren meerdere keren de connectie met de RC kwijt terwijl hij vrijwel recht boven me hing. Ok, het is in een woonwijk, maar toch. Heb geen idee hoe OcuSync verder werkt, maar verwacht dat ik er wel op vooruit ga als ik zou overstappen naar een 3. Wacht eerst nog wel wat reviews af en beslis dan om ik wel of niet ga overstappen.
Ik ga ervan uit dat het bereik iig niet slechter zal zijn dan die van mijn Mini2.
Display is zoals al geschreven 700 nits en geen 1000. Daar hadden veel mensen op gehoopt, gewoon wishfull thinking.
"Battery overload¨ in sports mode.. tja, da's een dingetje.
Morgen met de release zal er misschien weer een update zijn van de fw. We zullen dan zien hoe correct al die influencers zijn geweest.
Display is zoals al geschreven 700 nits en geen 1000. Daar hadden veel mensen op gehoopt, gewoon wishfull thinking.
"Battery overload¨ in sports mode.. tja, da's een dingetje.
Morgen met de release zal er misschien weer een update zijn van de fw. We zullen dan zien hoe correct al die influencers zijn geweest.
Van Wifi naar een drone met O3.. da's een heel verschil. Van een slechte verbiding in een woonwijk met heel veel wifi accesspoints naar een verbiding waarmee je kilometers ver nog een goede verbiding kunt hebben. Kijk, afhankelijk van de omstandigheden kun je op het platteland met weinig storingsfactoren echt 7+ km ver vliegen. Ga je het boven Amsterdam proberen (als het daar al mag van de app) dan kom je misschien een kilometer ver? Line of sight blijft ook bij verre vluchten belangrijk.bvsteyn schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:59:
Vlieg zelf nog altijd met de eerste mini en heb daar - gisteravond nog - vaak wel issues met de verbinding mee. Gisteren meerdere keren de connectie met de RC kwijt terwijl hij vrijwel recht boven me hing. Ok, het is in een woonwijk, maar toch. Heb geen idee hoe OcuSync verder werkt, maar verwacht dat ik er wel op vooruit ga als ik zou overstappen naar een 3. Wacht eerst nog wel wat reviews af en beslis dan om ik wel of niet ga overstappen.
Verwijderd
7+ km hier in Nederland? Hahaha, ik denk het niet. Maar ik zie je filmpje tegen die tijd wel verschijnen.Koriel schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:05:
[...]
Van Wifi naar een drone met O3.. da's een heel verschil. Van een slechte verbiding in een woonwijk met heel veel wifi accesspoints naar een verbiding waarmee je kilometers ver nog een goede verbiding kunt hebben. Kijk, afhankelijk van de omstandigheden kun je op het platteland met weinig storingsfactoren echt 7+ km ver vliegen. Ga je het boven Amsterdam proberen (als het daar al mag van de app) dan kom je misschien een kilometer ver? Line of sight blijft ook bij verre vluchten belangrijk.
Nee, klopt. Onder ideale omstandigheden haal je met O3 ongeveer 3.5km. En DAT IS DUS VER ZAT!Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:36:
[...]
7+ km hier in Nederland? Hahaha, ik denk het niet. Maar ik zie je filmpje tegen die tijd wel verschijnen.
Je gaat echt binnen de 500m geen problemen krijgen als de omstandigheden verre van ideaal zijn. Snap de problemen niet.
Verwijderd
Je kunt binnen de 300m al problemen krijgen met je verbinding. Ook met ocusync 3.SpeedingWilly schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:39:
[...]
Nee, klopt. Onder ideale omstandigheden haal je met O3 ongeveer 3.5km. En DAT IS DUS VER ZAT!
Je gaat echt binnen de 500m geen problemen krijgen als de omstandigheden verre van ideaal zijn. Snap de problemen niet.
Als je idd je remote niet naar de drone toe richt wel ja. Als je weet wat je doet niet. Ik heb nog nooit problemen gehad met elke OcuSync drone, en heb al 400 vluchten op mijn naam staan. Dus stop nu eens met deze bangmakerij.Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:40:
[...]
Je kunt binnen de 300m al problemen krijgen met je verbinding. Ook met ocusync 3.
Er is geen concurrent te vinden die een betere stabielere verbinding tussen drone en controller heeft. Uiteraard is in de EU het zendvermogen beperkter, maar daar kan DJI niets aan doen.
Buiten het feit dat je het ding gewoon nog moet kunnen zien als je binnen de regels wil vliegen. Flinke ogen als je dat ding op die afstand nog zietSpeedingWilly schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:39:
[...]
Nee, klopt. Onder ideale omstandigheden haal je met O3 ongeveer 3.5km. En DAT IS DUS VER ZAT!
https://www.rijksoverheid.../regels-drone-laag-risicou heeft altijd zicht op de drone. Dit heet de visual line of sight (VLOS).
Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400
Verwijderd
Dat het bij jou al 400 vluchten prima gaat wil niet zeggen dat dat bij andere mensen ook altijd zo perfect gaat.SpeedingWilly schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:42:
[...]
Als je idd je remote niet naar de drone toe richt wel ja. Als je weet wat je doet niet. Ik heb nog nooit problemen gehad met elke OcuSync drone, en heb al 400 vluchten op mijn naam staan. Dus stop nu eens met deze bangmakerij.
Er is geen concurrent te vinden die een betere stabielere verbinding tussen drone en controller heeft. Uiteraard is in de EU het zendvermogen beperkter, maar daar kan DJI niets aan doen.
Ik heb hier een gebied vlakbij mijn huis waar heel veel interferentie (storing) is.
Geen enkele drone die ik heb kan daar lekker doorheen.
Deze storingsvelden kunnen op meerdere plekken voorkomen.
Dus niks bangmakerij, zo zit de wereld gewoon in elkaar.
Je moet het niet mooier maken dan het is!
Wel dus. Je hebt het over een extreme verstoring die er blijkbaar bij jou al (eens) voor gezorgd heeft dat de verbinding heel slecht werd.Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:45:
[...]
Dat het bij jou al 400 vluchten prima gaat wil niet zeggen dat dat bij andere mensen ook altijd zo perfect gaat.
Ik heb hier een gebied vlakbij mijn huis waar heel veel interferentie (storing) is.
Geen enkele drone die ik heb kan daar lekker doorheen.
Deze storingsvelden kunnen op meerdere plekken voorkomen.
Dus niks bangmakerij, zo zit de wereld gewoon in elkaar.
Je moet het niet mooier maken dan het is!
Vervolgens noem je dit als nadeel en probleem. Dat is het dus niet! Er zijn werkelijk bijna geen klachten over slechte verbindingen met OcuSync drones, en bij elke iteratie verbetert dit ook nog licht. O3 is een prima verbindingstechniek, en kan zich meten met het beste wat er op de markt is.
Dus beste lezers, doe met de info wat je wilt, maar naar mij inziens geen enkel bezwaar om niet een DJI drone aan te schaffen omdat de verbindingstechnologie slecht is. Doe ermee wat je wilt...
Ik stop deze discussie.

[ Voor 10% gewijzigd door SpeedingWilly op 16-05-2022 10:54 ]
Verwijderd
Ik zeg nergens dat Ocusync slecht is.SpeedingWilly schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:52:
[...]
Wel dus. Je hebt het over een extreme verstoring die er blijkbaar bij jou al (eens) voor gezorgd heeft dat de verbinding heel slecht werd.
Vervolgens noem je dit als nadeel en probleem. Dat is het dus niet! Er zijn werkelijk bijna geen klachten over slechte verbindingen met OcuSync drones, en bij elke iteratie verbetert dit ook nog licht. O3 is een prima verbindingstechniek, en kan zich meten met het beste wat er op de markt is.
Het is een prima techniek, alleen komt het minder goed uit de verf in de EU.
DJI adverteert met bereik tot wel 10+km, maar zegt daar niet bij dat dit in de EU niet haalbaar is.
Maar wel extra penetratie toch? Nee dat ook niet, want maar 25mw.
Dus of je nu een O2 of een O3 drone hebt, je gaat even snel tegen verbindingsverlies aanlopen.
Beide technieken zijn capabel voor lange afstanden, maar worden heel kortbij al afgekapt.
Zie het (bijvoorbeeld) als een Fiat500 (O2) en een Audi R8 (O3). Kunnen beide makkelijk 120km/u halen, maar mogen in de EU niet harder dan 25km/u. Dan gaan ze stotteren.
Buiten de EU zie je wel dat O3 veel meer kan dan O2.
Dus ja, leuk zo'n O3 drone. Maar je hebt er niet veel aan hier in de EU. Wel goede techniek
Het enige wat voor mij belangrijk is, is niet zozeer de afstand wat ik kan vliegen... maar de beeld stabiliteit, dus de videofeedback die ik duidelijk op me scherm te zien krijg. (WiFi of Ocusync,,, maakt mij niet uit)
Waarom zou je ook 2km ver gaan vliegen, als je ook gewoon er voor kan zorgen dat je iets dichter fysiek bij het onderwerp wat je wilt filmen gaat staan?
Er zijn altijd wel meerdere wegen... En sws een drone over of achter een berg vliegen op vakantie is gewoon common sense... Niet doen dus
Waarom zou je ook 2km ver gaan vliegen, als je ook gewoon er voor kan zorgen dat je iets dichter fysiek bij het onderwerp wat je wilt filmen gaat staan?
Er zijn altijd wel meerdere wegen... En sws een drone over of achter een berg vliegen op vakantie is gewoon common sense... Niet doen dus
Zinloze discussie wat mij betreft dan ook. Op 100/200 meter heb ik al moeite om een Mini 2 te zien. En dan heb ik hem met stickers oranje gemaaktSteef schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:43:
[...]
Buiten het feit dat je het ding gewoon nog moet kunnen zien als je binnen de regels wil vliegen. Flinke ogen als je dat ding op die afstand nog ziet![]()
[...]
https://www.rijksoverheid.../regels-drone-laag-risico

Een witte drone op 300/500 meter nog "zien"? Hell no.....
En nee ik ben niet roomser dan de paus. Ik snap best dat je soms even vliegt zonder dat je je drone in het zicht hebt maar wel weet waar die zich ongeveer bevind in het luchtruim. Maar VLOS is een stuk belangrijker IMHO dan wáár je vliegt. Want als je de drone niet ziet, kan je ook niet reageren als er wel vluchtverkeer langs komt (traumaheli bijvoorbeeld).
Als ik snel online kijk: De meeste mensen kunnen de drone nog zien op 600/700 feet (180 meter). Als je je best doen 1200 feet (365 meter), met de kanttekening dat als je éven weg kijkt, het praktisch onmogelijk is om hem weer te "vinden".
1km is al zinloos dus. En is IMHO ook gewoon erg ver weg....
[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 16-05-2022 11:27 ]
Ik wilde geen discussie ontlokken Wifi vs O2 vs O3. Wilde alleen mijn ervaring met de wifi verbinding benoemen. Die valt bij mij dus regelmatig weg en dan zie ik de drone nog wel gewoon. Ik probeer altijd VLOS te vliegen, daarom heb ik net als @Waah oranje stickers erop geplakt. Maar desondanks is de drone af en toe lastig zichtbaar. Zal dan ook nooit 1 km ver weg halen..
Dus zoals @v1co aanhaalt; beeldstabiliteit en het behouden van de verbinding is voor mij belangrijker. Dus dat moet in een eventuele opvolger in ieder geval beter zijn. Uit wat ik hier lees zal dat met OcuSync 3 wel goed zitten en voor mij een hele verbetering zijn.
Dus zoals @v1co aanhaalt; beeldstabiliteit en het behouden van de verbinding is voor mij belangrijker. Dus dat moet in een eventuele opvolger in ieder geval beter zijn. Uit wat ik hier lees zal dat met OcuSync 3 wel goed zitten en voor mij een hele verbetering zijn.
Een WiFi verbinding (o.a. Mini 1) is in geen velden of wegen te vergelijken met een O2 of O3(+) verbinding. Wereld van verschil!bvsteyn schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:00:
Ik wilde geen discussie ontlokken Wifi vs O2 vs O3. Wilde alleen mijn ervaring met de wifi verbinding benoemen. Die valt bij mij dus regelmatig weg en dan zie ik de drone nog wel gewoon. Ik probeer altijd VLOS te vliegen, daarom heb ik net als @Waah oranje stickers erop geplakt. Maar desondanks is de drone af en toe lastig zichtbaar. Zal dan ook nooit 1 km ver weg halen..
Enige keer met de Mini 2 dat ik écht geen visuele verbinding meer had, stond ik bij 1, en de drone was bij 2.bvsteyn schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:00:
Geen visual line of sight, en er zaten heel wat gebouwen tussen want vloog op 7 meter hoogte (had contact via telefoon trouwens met een "spotter")
/f/image/4xxH36ryXOeJsiRtBBHdfBCU.png?f=fotoalbum_large)
Alles daarvoor (ik vloog vanaf mijn positie over het water naar die plek) ging helemaal prima

Nee geen zorgen, het zal écht een hele verbetering zijn
Geen zin om te lopen..?v1co schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:09:
Al ben ik hier nog vrij snel gestopt.
Haha snap ik. Dan de auto pakken of ander vervoermiddel en rond cruisen. Er zijn altijd wel (andere) leuke spots.cliors schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:27:
[...]
Geen zin om te lopen..?![]()
[YouTube: 16 mei 2022]
Vooral met vakanties ben ik vrij streng tegen mezelf wat bergen en hoge bomen etc betreft.
Ik vind het wel knap dat je dit doet / durft. Bij mij in de buurt was er allang een bewoner naast me gaan staan met de vraag wat mijn doel is van deze vlucht. Mits het voor je werk oid is.Waah schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:25:
[...]
Enige keer met de Mini 2 dat ik écht geen visuele verbinding meer had, stond ik bij 1, en de drone was bij 2.
Geen visual line of sight, en er zaten heel wat gebouwen tussen want vloog op 7 meter hoogte (had contact via telefoon trouwens met een "spotter")
[Afbeelding]
Alles daarvoor (ik vloog vanaf mijn positie over het water naar die plek) ging helemaal prima![]()
Nee geen zorgen, het zal écht een hele verbetering zijn
Dit blokje bewoners had een feestje en wilde dit graag op beeld. Dus dat hielp....v1co schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:35:
[...]
Ik vind het wel knap dat je dit doet / durft. Bij mij in de buurt was er allang een bewoner naast me gaan staan met de vraag wat mijn doel is van deze vlucht. Mits het voor je werk oid is.
Ze gingen met een bootje naar hun huis, vandaar over het water en die kant op. Aangezien de plek waar ik stond het drukste is ben ik daar gaan staan. Met een spotter rechts onderin die met de hond was en zo leek op een voorbijganger zodat het niet zou opvallen in de video.
De beelden heb ik helaas niet publiekelijk beschikbaar
Wat betreft boze bewoners: ik heb nog nooit iemand gehad die vroeg "wat mijn doel van de vlucht" was. Veel verder dan:" wat kost dat" en "krijg je mooie beelden met zo'n drone?" Krijg ik nooit. IMHO word dat narratief wat overdreven. Agressie richting mensen met een drone is hoge uitzondering (en dus ook in het nieuws als het gebeurt).
Dus gewoon lekker vliegen! En zorgen dat je weet dat het veilig is. Boven water waar niemand zwemt of vaart is dat heel veilig. En de drone verzekering van DJI maakt het eventuele kostenplaatje bij een crash een stuk minder erg. Het water daar is namelijk niet diep dus vind hem vast terug
Mits je de regels volgt gaat dat die bewoner toch helemaal geen ene reet aan waarom jij daar met jou drone vliegt..v1co schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:35:
[...]
Ik vind het wel knap dat je dit doet / durft. Bij mij in de buurt was er allang een bewoner naast me gaan staan met de vraag wat mijn doel is van deze vlucht. Mits het voor je werk oid is.
Ik wil nog eens op zo'n cliff aan zee rijden, en dan met de drone volgen/filmen. Zoals op de reclames.cliors schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:27:
[...]
Geen zin om te lopen..?![]()
[YouTube: 16 mei 2022]
Ik had het ook kunnen doen maar op dat moment gewoon niet bij stil gestaan.
Verwijderd
VLOS is goed, voor mensen die alleen een cameradrone hebben.
Ga je fpv vliegen dan kun je niet altijd VLOS houden, ook niet met een spotter.
Hetzelfde geldt voor longe range vluchten.
Zijn dit soort vluchten daarom illegaal? Geen idee, je kunt beide redelijk veilig uitvoeren.
Zijn dit soort vluchten daarom illegaal? Geen idee, je kunt beide redelijk veilig uitvoeren.
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:59:
VLOS is goed, voor mensen die alleen een cameradrone hebben.
- VLOS is verplicht, maar 99,9% van de dronevliegers overtreedt deze regel (ik ook). De regel slaat ook nergens op. Elke cameradrone heeft via de controller een ap waarop je ziet wat de camera op het moment ziet. En als je dus naar je scherm kijkt heb je de drone niet in zicht.
- Daarom moet je een spotter bij je hebben en verplicht in A3 vliegen (150m van mensen en gebouwen wegblijven. Daarom is FPV vliegen ook niet te vergelijken met het vliegen met een camera drone.
- Ja, die zijn illegaal, en ja Long range vluchten zijn in principe veilig uit te voeren (b.v. midden in de natuur ver weg van mensen en bebouwing). Het mag helaas niet.
[ Voor 9% gewijzigd door SpeedingWilly op 16-05-2022 14:12 ]
https://www.bol.com/nl/nl...no1GfQ.2_5.7.ProductTitle
Op zoek naar een nieuwe SD kaart voor mijn mini 2. Ik zie vooral op Bol.com wat slechte reviews over de kwaliteit hiervan. Volgens de DJI site is dit afdoende voor de mini 2, maakt het nog veel uit?
Op zoek naar een nieuwe SD kaart voor mijn mini 2. Ik zie vooral op Bol.com wat slechte reviews over de kwaliteit hiervan. Volgens de DJI site is dit afdoende voor de mini 2, maakt het nog veel uit?
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Werkt prima, is klasse U3, A2. Ik gebruik zelf overigens Sandisk Extreme Pro kaartjes (128GB), ook klasse U3, A2.Terrie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:14:
https://www.bol.com/nl/nl...no1GfQ.2_5.7.ProductTitle
Hangt van het land af. Bij sommige landen is het een no no. ( Jordanie, Egypte etc)SpeedingWilly schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:11:
[...]
- en ja Long range vluchten zijn in principe veilig uit te voeren (b.v. midden in de natuur ver weg van mensen en bebouwing). Het mag helaas niet.[/li]
Andere landen doen er vrij makkelijk over. (Portugal, delen van Italie, Zwitserland, Filipijnen)
En bij de landen waar de algemene regelgeving wazig is, moet je gewoon goed kijken/navragen of je op de plek waar je bent mag dronen.
Ik heb het hier dan over dronen met een Mini.
Zoals eerder gezegd, kan je gewoon dronen met een Air 2s zonder een license te hebben in sommige Aziatische landen. Ik deed dat 3 jaar geleden met een Mavic Air.
ik had het uiteraard over de situatie in Nederland. Overigens zou ik in Egypte helemaal niet gaan vliegenv1co schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:19:
[...]
Hangt van het land af. Bij sommige landen is het een no no. ( Jordanie, Egypte etc)
Andere landen doen er vrij makkelijk over. (Portugal, delen van Italie, Zwitserland, Filipijnen)
En bij de landen waar de algemene regelgeving wazig is, moet je gewoon goed kijken/navragen of je op de plek waar je bent mag dronen.
Ik heb het hier dan over dronen met een Mini.
Zoals eerder gezegd, kan je gewoon dronen met een Air 2s zonder een license te hebben in sommige Aziatische landen. Ik deed dat 3 jaar geleden met een Mavic Air.

Om reviews van Bol.com zou ik me niet al te druk maken. Weet jij veel wat die mensen met dat kaartje hebben uitgespookt. Straks heeft hun Dobermann chihuahua aan dat kaartje zitten knagen en zijn ze aan het zeuren bij Bol.com voor een nieuwe.
Ze zijn praktisch zelfs verboden:SpeedingWilly schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:20:
[...]
ik had het uiteraard over de situatie in Nederland. Overigens zou ik in Egypte helemaal niet gaan vliegen![]()
. Daar gooien ze je zo de cel in als het ze niet bevalt...
Penalties
Egypt enacted stringent legislation in 2017 prohibiting the use and trade of drones. This law makes it illegal to import, manufacture, sell, collect, or possess drones unless you receive a permit from the Ministry of Defense.
Anyone who violates or violates the law will face a fine of LE 5,000-50,000 or a prison sentence of between one and seven years. The military judiciary will enforce the laws.
Additional Notes For Foreign Operators
Egyptian Customs have reportedly seized many drones. Unless you have obtained prior authorization, your drone will likely be confiscated at the point of entry.
bron: https://drone-laws.com/drone-laws-in-egypt/
[ Voor 0% gewijzigd door _Eend_ op 16-05-2022 14:25 . Reden: opmaak ]
Daar had ik het over
In dit geval zijn de details wel erg belangrijk. Je zou kunnen denken "ik neem hem wel mee in de handbagage". En dan stop je wat extra geld in je paspoort als je door de controle loopt.SpeedingWilly schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:25:
[...]
Daar had ik het over. Thanks voor de details.
Ja, doe maar niet. Ik denk niet dat de gemiddelde grenswacht je door zal laten lopen met een drone in je handbagage. Niet als het Egyptische MinDef zich met drones bemoeit. Je zult als westerling waarschijnlijk niet snel in de bak belanden, dat is niet echt goed voor het toerisme zeg maar, maar het risico is wel aanwezig.
En Egyptische gevangenissen zijn geen pretje..
_Eend_ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:29:
[...]
In dit geval zijn de details wel erg belangrijk. Je zou kunnen denken "ik neem hem wel mee in de handbagage". En dan stop je wat extra geld in je paspoort als je door de controle loopt.
Ja, doe maar niet. Ik denk niet dat de gemiddelde grenswacht je door zal laten lopen met een drone in je handbagage. Niet als het Egyptische MinDef zich met drones bemoeit. Je zult als westerling waarschijnlijk niet snel in de bak belanden, dat is niet echt goed voor het toerisme zeg maar, maar het risico is wel aanwezig.
En Egyptische gevangenissen zijn geen pretje..
offtopic:
Ik ben net terug van een vakantie in Egypte, en daar maak je van alles mee. Corrupte bende daar en willekeur bij de douane. En vriend van mij ging door de douane (bij terugreis) en een kerel ging tegenover hem staan en schreeuwde Hashies hashies om hem te intimideren.
Bij ons moest de handbagage open. Er zaten flesjes drinken in, maar ook een klein schaartje in een etui met kleurpotloden van mijn dochter. Schaartje en drinken werd ingenomen. Het drinken ging naar een collega die het direct opdronk met een grote lach
. In andere handbagage van ons zat ook drinken en dat werd wel doorgelaten.
Stelletje flapdrollen daar. Ik zou met drones idd geen risico lopen.
Ik ben net terug van een vakantie in Egypte, en daar maak je van alles mee. Corrupte bende daar en willekeur bij de douane. En vriend van mij ging door de douane (bij terugreis) en een kerel ging tegenover hem staan en schreeuwde Hashies hashies om hem te intimideren.
Bij ons moest de handbagage open. Er zaten flesjes drinken in, maar ook een klein schaartje in een etui met kleurpotloden van mijn dochter. Schaartje en drinken werd ingenomen. Het drinken ging naar een collega die het direct opdronk met een grote lach

Zo jammer... Ondanks dat Egypte toch nog steeds best hoog op mijn lijstje staat kwa bezienswaardigheden.SpeedingWilly schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:33:
[...]
offtopic:
Bij ons moest de handbagage open. Er zaten flesjes drinken in, maar ook een klein schaartje in een etui met kleurpotloden van mijn dochter. Schaartje en drinken werd ingenomen. Het drinken ging naar een collega die het direct opdronk met een grote lach. In andere handbagage van ons zat ook drinken en dat werd wel doorgelaten.
kan nog steeds, maar niet vanuit de lucht...v1co schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:38:
[...]
Zo jammer... Ondanks dat Egypte toch nog steeds best hoog op mijn lijstje staat kwa bezienswaardigheden.

@SpeedingWilly
Overigens kun je wel een verzoek indienen bij het Egyptische MinDef om daar te mogen vliegen...
...ik wens je alleen veel succes. Ik zou alvast een flesje tegen grijze haren kopen. Die heb je wel nodig. Egyptische overheidsinstanties zijn nou niet bepaald toonbeelden van efficiënte organisaties.
offtopic:
Welkom in Egypte. Ik ben er een paar keer geweest. altijd leuk lachen, gieren, brullen daar.
Welkom in Egypte. Ik ben er een paar keer geweest. altijd leuk lachen, gieren, brullen daar.
Overigens kun je wel een verzoek indienen bij het Egyptische MinDef om daar te mogen vliegen...
...ik wens je alleen veel succes. Ik zou alvast een flesje tegen grijze haren kopen. Die heb je wel nodig. Egyptische overheidsinstanties zijn nou niet bepaald toonbeelden van efficiënte organisaties.
[ Voor 5% gewijzigd door _Eend_ op 16-05-2022 14:41 ]
_Eend_ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:41:
@SpeedingWillyofftopic:
offtopic:
Ik ben er inmiddels 6x geweest, dus ik weet wel hoe daar alles in z'n werk gaat.
. Maar goed, als je wilt dat alles zo is als in Nederland, dan moet je niet op vakantie gaan 
Ik ben er inmiddels 6x geweest, dus ik weet wel hoe daar alles in z'n werk gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door SpeedingWilly op 16-05-2022 14:44 ]
Iemand die de Mini 3 Pro morgen wél geleverd krijgt (van CameraNU) ?
Ik ben begin Juni even op op vakantie, dus hoopte er dan eigenlijk 1 te hebben en voor die tijd ook te kunnen oefenen maar als ik onderstaande mail zo lees schat ik de klans vrij klein in.
Beste klant,
Je hebt de nieuwe DJI Mini 3 Pro drone (met Smart controller) + Fly More Kit bij ons besteld.
Wij verwachten met 1-2 weken voorraad te krijgen.
I.v.m. de overweldigende belangstelling voor deze drone en beperkte beschikbaarheid vanuit DJI zullen wij niet al onze klanten tegelijk kunnen leveren.
Wij zullen je op de hoogte houden van de levertijd.
Eind mei zullen wij je informeren.
Ik ben begin Juni even op op vakantie, dus hoopte er dan eigenlijk 1 te hebben en voor die tijd ook te kunnen oefenen maar als ik onderstaande mail zo lees schat ik de klans vrij klein in.
Beste klant,
Je hebt de nieuwe DJI Mini 3 Pro drone (met Smart controller) + Fly More Kit bij ons besteld.
I.v.m. de overweldigende belangstelling voor deze drone en beperkte beschikbaarheid vanuit DJI zullen wij niet al onze klanten tegelijk kunnen leveren.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Was te verwachten. Ik heb bij DJI besteld op dag introductie en aangegeven levertijd is 28 mei. Lijkt me dat veel webwinkels deze datum niet eens gaan halen.Greatsword schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:48:
Beste klant,
Yup; hier ook. En op de vraag of de "gewone" met RC wel vandaag wordt verstuurd; kreeg ik als antwoord dat die waarschijnlijk ook 1-2 weken levertijd heeft..Greatsword schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:48:
Beste klant,
heb net met Coolblue gebeld en ze hebben helemaal geen voorraad meer. fout in het systeem.... ik had 10 mei besteld en kreeg een mail met de bevestiging dat ik de fmc en mini 3 met RC zou ontvangen op 17 mei. Helaas er zit een bug in onze systemen meneer de drone die u heeft besteld is nooit meer leverbaar en u krijgt hem dan ook niet morgencliors schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:30:
Op de website bij Coolblue staat morgen bezorgd.

Alleen de fmc zou er zijn en die zou ik dan morgen ontvangen....
ik haak even af...
[ Voor 3% gewijzigd door CJSP op 16-05-2022 21:23 ]
Bijzonder weer, ik heb vanochtend de 999 euro versie gekocht (met RC) en die staat nu op "inpakken"
Vanmiddag nog contact gehad, en de medewerker gaf aan dat het inderdaad vanavond/vannacht verstuurd wordt en dat ik de TnT vannacht in de mailbox ga ontvangen...
Edit: Die versie stond op Coolblue net inderdaad als "nooit meer leverbaar"
Inmiddels staat ie weer op "Tijdelijk uitverkocht"
Vanmiddag nog contact gehad, en de medewerker gaf aan dat het inderdaad vanavond/vannacht verstuurd wordt en dat ik de TnT vannacht in de mailbox ga ontvangen...
[ Voor 20% gewijzigd door QempZoR op 16-05-2022 21:40 ]
Ja bijzonder he, bij mij staan de fmc en de drone ook op inpakken. Blijkbaar klopt dat niet werd mij verteld.QempZoR schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:37:
Bijzonder weer, ik heb vanochtend de 999 euro versie gekocht (met RC) en die staat nu op "inpakken"
Vind het een heel raar verhaal, je mag toch verwachten van een bedrijf als coolblue dat ze dit soort zaken op de rit hebben.
Er is een hele kleine kans dat de bestelling wel geleverd zal gaan worden maar dat is afwachten.
[ Voor 6% gewijzigd door CJSP op 16-05-2022 21:53 ]
Ik zag op de Mini 3 pro facebook pagina ook iemand die had de verzendbevestiging al binnen van z'n 3 met RC (geen Fly More), ook bij CBCJSP schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:51:
[...]
Ja bijzonder he, bij mij staan de fmc en de drone ook op inpakken. Blijkbaar klopt dat niet werd mij verteld.
Vind het een heel raar verhaal, je mag toch verwachten van een bedrijf als coolblue dat ze dit soort zaken op de rit hebben.
Er is een hele kleine kans dat de bestelling wel geleverd zal gaan worden maar dat is afwachten.
Deze review van de DJ RC controller vond ik wel ok om de vergelijkingen tussen de verschillende controllers te snappen:
YouTube: DJI RC: 23 Questions Answered in Detail
[ Voor 7% gewijzigd door Tasminos op 16-05-2022 23:06 ]
Net gezien. Goede review. Ben nu toch wel benieuwd naar de haalbare range van de DJI RC i.c.m. De Mini 3 Pro. DC Rainmaker geeft aan dat na ongeveer 1km de ‘problemen’ beginnen.Tasminos schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:50:
Deze review van de DJ RC controller vond ik wel ok om de vergelijkingen tussen de verschillende controllers te snappen:
Blijkbaar zijn die interne antennes toch niet zo goed als de externe antennes bij de andere DJI remotes.
Bedankt voor de tip, ik heb de mini 3 inmiddels ook bij kamera express besteld. En netjes direct een verzend bevestiging. Van coolblue heb ik niks gehad. Mijn bestelling staat nog steeds op inpakken en dus helemaal niks leveren op de 17e …..QempZoR schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:50:
Zojuist de verzendbevestiging van de Mini 3 met RC via Kamera Express binnen (vandaag besteld om 20.00 toen de voorraad verscheen)
Let op:
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.
Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.
Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2