_Eend_ schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:10:
[...]
Ook handig om te weten is dat Natura 2000 gebieden (de groene gebieden op de kaart) ook NFZ's zijn
tenzij de eigenaar/beheerder van zo'n gebied drones toestaat. Meestal zijn dat organisaties als Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten e.d. Maar de eerste organisatie die dat toestaat moet ik nog tegenkomen.
Ik moet zeggen dat ik de regels voor Natura 2000 niet bepaald helder vind. Ik woon in het uiterste zuiden van ons land en als ik op de GoDrone-kaart klik dan staat er:
Als je die beheerplannen vervolgens gaat opzoeken, dan staat er het volgende:
Voor het gebruik van drones <25kg. boven en nabij Natura 2000-gebieden zal de provincie een separate regeling opnemen in de Omgevingsverordening; om die reden wordt deze vorm van (huidig) gebruik niet beoordeeld in het kader van voorliggend Natura 2000-plan.”
Op dit moment is er een tijdelijke provinciale regeling van toepassing. (Voor meer info: https://www.limburg.nl/loket/producten-diensten/@6348/drones-boven/)
Bovenstaande link brengt je op een de website van de provincie waar staat dat je er in de basis niet mag vliegen en waar je een aanvraag voor een vlucht kunt doen. Dit zou dan de tijdelijk regeling zijn? Wanneer dit ingaat en eindigt is onduidelijk.
Daarnaast wordt in bovenstaande verwezen naar de Omgevingsverordening. In de huidige versie uit 2014 komt het woord "drone" niet voor. In de Ontwerp Omgevingsverordening Limburg (2021), die halverwege dit jaar in werking zou moeten treden, staat het volgende:
Het is verboden zonder omgevingsvergunning een van de volgende apparaten te gebruiken in een stiltegebied:
a. motorisch aangedreven werktuigen;
b. omroepinstallaties, sirenes, hoorns en soortgelijke apparaten;
c. modelluchtvaartuigen, RPA (drones), modelboten en modelauto’s, aangedreven door verbrandingsmotoren;
d. muziekinstrumenten en andere geluidsapparaten, al dan niet gekoppeld aan geluidversterkers;
e. waterscooters, aangedreven door verbrandingsmotoren;
f. knalapparatuur en vuurwerk; of
g. vuurwapens.
Mijn DJI Mini 2 heeft geen verbrandingsmotor (heb tenminste nog niet hoeven tanken

), dus met het ingaan van de Omgevingsverordening Limburg (2021) is vliegen mijns inziens toegestaan.
Feit is dat er dan nog steeds een lappendeken aan no-flyzones overblijft, waar een groot deel van de gebruikers óf niets van weet óf zich er niet door laat tegenhouden.