Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:58
_Eend_ schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:03:
[...]

Dat is de versie die ik ook heb gedownload :+
Hmm…Dan moet ik even kijken welke versie ik nu heb. Dacht een andere dan deze, maar kreeg deze link toegestuurd. Ik check het nog ff voor je! 😊

Edit: ik heb versie 2.0.3 gedownload en in gebruik.

[ Voor 7% gewijzigd door bvsteyn op 24-12-2021 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:11
Ik kan het niet vinden, maar was www.droneweatheronline.com nou door iemand van hier gemaakt? Ik zag dat die eruit ligt, jammer want ik vond hem altijd wel handig :)

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaDoXke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-06 13:38
posttoast schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:03:
Ik kan het niet vinden, maar was www.droneweatheronline.com nou door iemand van hier gemaakt? Ik zag dat die eruit ligt, jammer want ik vond hem altijd wel handig :)
Op Facebook vond ik volgende post van de eigenaar:
https://www.facebook.com/...nld/posts/415151389844270

Misschien kan je hem op die manier contacteren.

Edit:
En hier een linkje naar een post op het forum hier: Reinout W in "Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2"

[ Voor 14% gewijzigd door ParaDoXke op 26-12-2021 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 20:08

_Eend_

🌻🇺🇦

posttoast schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:03:
UAVforecast.com werkt ook prima, alleen moet je betalen als je meer dan 2 dagen vooruit wilt kijken (+ nog wat andere features) maar de gratis variant is ook prima te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door _Eend_ op 26-12-2021 14:49 . Reden: URL toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-05 22:29

Steef

GoT's Most Eaten

M!chel schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:27:
[...]

Volgens mij kun je met DJI Assistant 2 checken welke versies firmware je gebruikt. En of je kunt up- en/of down-graden, mocht je dat willen.
Het was even een zoektocht, want schijnbaar heeft DJI standaard support voor firmware updates via de DJI Assistant 2 software uit staan voor de DJI mini 2 :?

De software heb ik hier gedownload:

https://www.dji.com/nl/downloads/products/mini-2

Let op dat het nodig is om software signature verification uit te zetten tijdens installatie.

Deze video toont welke settings file je aan moet passen om weer updates via de assistant 2 software uit te kunnen voeren.

Standaard is dit niet beschikbaar voor de DJI Mini 2, en krijg je alleen de "Log Export" tab te zien. Na deze aanpassing krijg je ook de "Firmware Update" tab.

De video beschrijft ook hoe je de drone aan moet sluiten zodat hij daadwerklijk in virtual com modus gaat, anders gaat hij direct in storage mode en krijg je alleen de SD card als removable drive zonder een communicatie poort voor de software.

In het kort moet je in defaultsettings.ini de volgende aanpassing maken;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[support]
list=wm161|wm1605

[wm161]
upgrade_enable=1

[wm1605]
upgrade_enable=1

Zo kun je eventueel ook weer downgraden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-eFcymdJF5Zes9jKhXMMf6aRjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vQPQc68sVaagmqHzUTDQZ0dX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Steef op 26-12-2021 18:07 ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Steef Volgens mij kun je ook de firmware van je controller (en batterij hub? weet deze niet zeker) checken.
Deze moet je dan met usb verbinden ipv de drone.

Ik gebruik de Assistant voor de FPV drone af en toe en daar kun je wel alles apart updaten.
Maar of dit ook voor de mini 2 werkt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

M!chel schreef op zondag 26 december 2021 @ 18:03:
@Steef Volgens mij kun je ook de firmware van je controller (en batterij hub? weet deze niet zeker) checken.
Deze moet je dan met usb verbinden ipv de drone.

Ik gebruik de Assistant voor de FPV drone af en toe en daar kun je wel alles apart updaten.
Maar of dit ook voor de mini 2 werkt...?
Net even gecontroleerd, voor de controller werkt het nu ook. Het kan zijn dat DJI een goede reden heeft dat deze mogelijkheid standaard uit staat voor de DJI mini 2, maar zoals gebruikelijk is de communicatie niet geweldig.

https://forum.dji.com/thread-234968-1-1.html

Anyway, het werkt nu naar behoren, thanks for the tip _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dat van het exporteren van logs wist ik niet, ik moet toch maar eens gaan kijken naar de Assistant 2, want dat lijkt mij (soms) wel handig. Maar het is wel knullig dat je daarvoor de signature verificatie uit moet zetten, valt me toch weer tegen van DJI. Het zou best lullig zijn als je je firmware om zeep helpt in het (uiterst onwaarschijnlijke) geval dat er tijdens het downloaden van de firmware een 'vogeltje op de lijn zit' waardoor er iets fout gaat met downloaden.

Tenminste, ik neem aan dat die verificatie daarvoor dient :)

Maar ik ga het toch proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

_Eend_ schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:05:
Dat van het exporteren van logs wist ik niet, ik moet toch maar eens gaan kijken naar de Assistant 2, want dat lijkt mij (soms) wel handig. Maar het is wel knullig dat je daarvoor de signature verificatie uit moet zetten, valt me toch weer tegen van DJI. Het zou best lullig zijn als je je firmware om zeep helpt in het (uiterst onwaarschijnlijke) geval dat er tijdens het downloaden van de firmware een 'vogeltje op de lijn zit' waardoor er iets fout gaat met downloaden.

Tenminste, ik neem aan dat die verificatie daarvoor dient :)

Maar ik ga het toch proberen.
Niet helemaal, het gaat in dit geval om een veiligheidsmechanisme voor de driver die nodig is om de drone met je computer te laten communiceren. Ik zal niet te ver in detail gaan, maar het komt er op neer dat DJI geen kosten af heeft willen dragen om hun drivers van een signature te voorzien.

Concequentie is dat jij niet 100% zeker bent dat de driver niet is gemodificeerd door een 3e partij.

Komt vaak voor bij chinees spul. Beetje jammer van een bedrijf met een duidelijke globale markt, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Op die fiets. Maar goed, hoeveel mensen zullen het gebruiken bij wat toch wel een instap drone is.

En ze laten ook wel duidelijk blijken dat het "maar" een instap drone is, niet alleen vanwege dit, maar ook het gebrek aan een SDK, waardoor je apps als Litchi niet kunt gebruiken voor de Mini 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Update:

Het is me inmiddels duidelijk dat dit ding nogal agressief word geadverteerd met YouTube "reviews" die lauter positief zijn, duidelijk met stimulans vanuit de fabrikant. Lastig om objectieve reviews te vinden van dit principe.

Misschien zegt dat al genoeg :) De prijs is in elk geval bizar voor wat het is.

Toch blijft het principe interessant.

https://www.modelbouwforu...pv-for-dji-mini-2.277114/

---

Meer een algemene vraag, heeft iemand hier al eens iets als dit geprobeerd?

Feitelijk een google-cardboard achtige oplossing waarbij je je telefoon gebruikt als scherm. In dit specifieke geval zonder 2-deling van het beeld voor Links en Rechts.

Dit lijkt op het eerste gezicht een interessant alternatieve optie voor FPV met de Mini, maar ben benieuwd of iemand dit al eens heeft geprobeerd.

[ Voor 29% gewijzigd door Steef op 31-12-2021 19:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik wens iedereen een mooi vliegjaar in 2022! Of dat nu is met de Mini 2 of misschien wel de Mini 3 of een andere drone :).

Hopelijk gaat er iets veranderen m.b.t. No-Fly-Zones en drones met een Cx label dit jaar.

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!
De SDK voor de Mini 2 is vrijgegeven! Dat betekent dat b.v. apps zoals Litchi binnenkort wel compatible zullen zijn met de Mini 2. Goed nieuws voor vliegers die net wat meer uit de drone willen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

SpeedingWilly schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:16:
De SDK voor de Mini 2 is vrijgegeven! Dat betekent dat b.v. apps zoals Litchi binnenkort wel compatible zullen zijn met de Mini 2. Goed nieuws voor vliegers die net wat meer uit de drone willen halen.

[YouTube: DJI Mini 2 ACTIVE TRACK, FOLLOW ME and WAYPOINT MISSIONS are NOW POSSIBLE with SDK Update]
Yes! Helaas ligt de litchi website nu plat :(

Tijd voor DJI updates :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:58
Ik heb sinds kort ook een mini 2 en het is mijn eerste drone. Dit topic had ik nog niet eerder gezien en ik heb nu al veel waardevolle informatie gevonden. Ik zal hier vooral veel meelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

tlpeter schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:03:
Ik heb sinds kort ook een mini 2 en het is mijn eerste drone. Dit topic had ik nog niet eerder gezien en ik heb nu al veel waardevolle informatie gevonden. Ik zal hier vooral veel meelezen.
Welkom bij de Mini 2 Club! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

SpeedingWilly schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:16:

[YouTube: DJI Mini 2 ACTIVE TRACK, FOLLOW ME and WAYPOINT MISSIONS are NOW POSSIBLE with SDK Update]
Kijk aan, ik ben benieuwd of dat betekent dat we nu follow modes gaan krijgen via apps als Litchi :)

edit yes!

[ Voor 14% gewijzigd door Steef op 03-01-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format_z
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16-11-2024
follow mode werkt al met Litchi/Android en mini 2. Nu is het wachten op de iPhone/ios app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:08
Steef schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:29:
[...]

Kijk aan, ik ben benieuwd of dat betekent dat we nu follow modes gaan krijgen via apps als Litchi :)

edit yes!

[YouTube: Litchi with the Mini 2 1st test]
Oh dat is vet! Net te laat voor mij helaas... Zou wel erg gaaf zijn geweest op wintersport vorige week :D
Aangezien we lege pistes hadden (letterlijk) en een gekleurd object omringt door witte sneeuw/blauwe lucht zou het een makkelijke opgave zijn voor de drone. Behalve misschien het hoogteverschil :+

Al snowboardend een drone besturen is nogal een uitdaging :+

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 10-01-2022 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Waah schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:03:
[...]

Oh dat is vet! Net te laat voor mij helaas... Zou wel erg gaaf zijn geweest op wintersport vorige week :D
Aangezien we lege pistes hadden (letterlijk) en een gekleurd object omringt door witte sneeuw/blauwe lucht zou het een makkelijke opgave zijn voor de drone. Behalve misschien het hoogteverschil :+

Al snowboardend een drone besturen is nogal een uitdaging :+
Da’s inderdaad leuk om te doen.
Ik zou wel even goed checken of vliegen boven de piste geen problemen op gaat leveren. Naar mijn weten zijn de meeste gebieden hier namelijk vrij steng op, met risico dat je gelijk je skipas in mag leveren. Dat zou dan weer zonde zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Cheesy schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:18:
[...]

Da’s inderdaad leuk om te doen.
Ik zou wel even goed checken of vliegen boven de piste geen problemen op gaat leveren. Naar mijn weten zijn de meeste gebieden hier namelijk vrij steng op, met risico dat je gelijk je skipas in mag leveren. Dat zou dan weer zonde zijn.
Inleveren skipas is vrij mild hoor :+ dat kan echt veel erger :D

De reden is ook wel logisch: Er zijn regelmatig medische helicopters te vinden op een piste. Dus dan is vliegen met een drone dus ook niet handig. Vandaar dat ik het enkel heb gedaan als het geen probleem is als de drone op tilt slaat :+

Wel merk je vaak dat de regels heel streng zijn, maar dat de handhaving praktisch 0 is. Veel pisteurs weten niet eens wat de droneregels zijn tenzij het eens is misgegaan in dat gebied. En je leest online veel dat mensen niet worden aangesproken, maar dat men juist geinteresseert is en graag de beelden wil zien.

Zolang je je verstandig gedraagd, gaat het gewoon goed. in een rode zone zal ik nooit vliegen, maar als er niet expliciet ergens gemeld is dat het verboden is (zoals in dit gebied) houd ik me gewoon aan de normaal geldende regels (genoeg afstand, niet boven mensenmassa's etc).

Dat betekende dus geen mooie beelden van het skidorp (want dat was rood), maar naast de piste vliegen kon gewoon veilig O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Waah schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:53:
[...]

Inleveren skipas is vrij mild hoor :+ dat kan echt veel erger :D

De reden is ook wel logisch: Er zijn regelmatig medische helicopters te vinden op een piste. Dus dan is vliegen met een drone dus ook niet handig. Vandaar dat ik het enkel heb gedaan als het geen probleem is als de drone op tilt slaat :+

Wel merk je vaak dat de regels heel streng zijn, maar dat de handhaving praktisch 0 is. Veel pisteurs weten niet eens wat de droneregels zijn tenzij het eens is misgegaan in dat gebied. En je leest online veel dat mensen niet worden aangesproken, maar dat men juist geinteresseert is en graag de beelden wil zien.

Zolang je je verstandig gedraagd, gaat het gewoon goed. in een rode zone zal ik nooit vliegen, maar als er niet expliciet ergens gemeld is dat het verboden is (zoals in dit gebied) houd ik me gewoon aan de normaal geldende regels (genoeg afstand, niet boven mensenmassa's etc).

Dat betekende dus geen mooie beelden van het skidorp (want dat was rood), maar naast de piste vliegen kon gewoon veilig O-)
Je hebt je goed ingelezen zie ik al. Zo zou ik het ook doen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Cheesy schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:02:
[...]

Je hebt je goed ingelezen zie ik al. Zo zou ik het ook doen :Y
Vereiste voor een dronepiloot :+
En had geen zin in een gevangenisstraf in Frankrijk O-) en boetes daar zijn ook niet mals. Tis geen NL tik op de vingers en foei :X

Hopelijk deze week ergens tijd om de beelden te editen. Geen hele bijzondere beelden verder overigens. De mooiste beelden maak je rond de pieken van zulke bergen.... en ik ben als de dood dat de drone dan wegwaait door de luchtstromen die daar altijd heersen, plus het risico op een heli op die hoogte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Waah schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:07:
[...]

Vereiste voor een dronepiloot :+
En had geen zin in een gevangenisstraf in Frankrijk O-) en boetes daar zijn ook niet mals. Tis geen NL tik op de vingers en foei :X

Hopelijk deze week ergens tijd om de beelden te editen. Geen hele bijzondere beelden verder overigens. De mooiste beelden maak je rond de pieken van zulke bergen.... en ik ben als de dood dat de drone dan wegwaait door de luchtstromen die daar altijd heersen, plus het risico op een heli op die hoogte :+
Ik beeld me nu iemand in die met een noodgang de berg af zeilt op ski's/snowboard terwijl hij/zij "me drone!" gilt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
_Eend_ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:29:
[...]

Ik beeld me nu iemand in die met een noodgang de berg af zeilt op ski's/snowboard terwijl hij/zij "me drone!" gilt :+
Ik denk dat op de piste de enige plek is waar ik de Mini 2 zou kunnen bijhouden en inhalen op topsnelheid :+ tenzij het echt mis gaat en we het over terminal velocity hebben :+

Tip trouwens als je ook zoiets gaat doen: Zet de max distance wat hoger. Was aan het filmen, stukje snowboarden naar waar de drone was, etc. Toen ik de drone wilde laten landen op mijn hand, kwam die opeens niet naar me toe.....

ah, de max distance staat op 1000 meter :+ en die hanteert die natuurlijk vanaf takeoff, niet waar ik nu ben :+

Gelukkig kon ik het snel aanpassen :D anders had ik rennend de piste omhoog gemoeten. Niet aan te raden op ~2500 meter hoogte O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Waah schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:33:
[...]

Ik denk dat op de piste de enige plek is waar ik de Mini 2 zou kunnen bijhouden en inhalen op topsnelheid :+ tenzij het echt mis gaat en we het over terminal velocity hebben :+

Tip trouwens als je ook zoiets gaat doen: Zet de max distance wat hoger. Was aan het filmen, stukje snowboarden naar waar de drone was, etc. Toen ik de drone wilde laten landen op mijn hand, kwam die opeens niet naar me toe.....

ah, de max distance staat op 1000 meter :+ en die hanteert die natuurlijk vanaf takeoff, niet waar ik nu ben :+

Gelukkig kon ik het snel aanpassen :D anders had ik rennend de piste omhoog gemoeten. Niet aan te raden op ~2500 meter hoogte O-)
Vliegen in de bergen is inderdaad net iets ander. Als je vanaf een bergtop wegvlieg naar het dal zit je ook al snel op enorm grote hoogtes.
Heb je geen last van een negatieve hoogtebeperking? Bij stijgen namelijk wel, max +500 meter. Zit geen limiet op -500 neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Cheesy schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:30:
[...]

Vliegen in de bergen is inderdaad net iets ander. Als je vanaf een bergtop wegvlieg naar het dal zit je ook al snel op enorm grote hoogtes.
Heb je geen last van een negatieve hoogtebeperking? Bij stijgen namelijk wel, max +500 meter. Zit geen limiet op -500 neem ik aan?
Ik heb dat niet getest. over 1000 meter, 500 meter dalen... dat zou best steil zijn :+ als in: die pistes kom je bijna niet tegen :+

Maar een leuke test als ik weer eens in de bergen ben. Dat is volgende maand al, maar daar is wél een vliegverbod :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:15
Hier een nieuwe Mavic Mini bezitter. Gekregen als kerstpresent(je) van m'n werkgever. M'n opa heeft de Mini 2, daar al keer of twee mee gevlogen dus helemaal nieuw is het niet meer voor mij in tegenstelling tot m'n collega's.

Wel moet ik erg wennen aan de besturing, je moet erg opletten welke kant de drone op wijst om te weten welke richting je op stuurt. Verder vind ik hem tot nu toe erg makkelijk in gebruik, vanwege de continue mist en kou helaas nog niet veel mee kunnen vliegen.

Iemand nog ideeën om te gaan vliegen in de omgeving van Culemborg? Voornamelijk weiland hier wat de beelden er niet spannender op maken.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LQ7mNRf/IMG-8143.jpg

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

pretpik schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:20:
Hier een nieuwe Mavic Mini bezitter. Gekregen als kerstpresent(je) van m'n werkgever. M'n opa heeft de Mini 2, daar al keer of twee mee gevlogen dus helemaal nieuw is het niet meer voor mij in tegenstelling tot m'n collega's.

Wel moet ik erg wennen aan de besturing, je moet erg opletten welke kant de drone op wijst om te weten welke richting je op stuurt. Verder vind ik hem tot nu toe erg makkelijk in gebruik, vanwege de continue mist en kou helaas nog niet veel mee kunnen vliegen.

Iemand nog ideeën om te gaan vliegen in de omgeving van Culemborg? Voornamelijk weiland hier wat de beelden er niet spannender op maken.

[Afbeelding]
Zo zo, dat is een leuke baas!

Je hebt in elk geval flinke gebieden waar je niet mag vliegen rond dat gebied:
https://map.godrone.nl/#loc=51.9802138,5.2561411,12

Misschien de doorgezaagde bunker :P ? En als je op afstand blijft kun je vast ook wat moois doen met die spoorbrug. Je hebt in elk geval voldoende open ruimte om lekker te oefenen. Met goed weer (zonsopgang, mist in de ochtend) over de landen heen kan ook mooi zijn!

Voor zover je het nog niet wist, ook voor deze heb je een RDW registratie nodig:
https://www.rijksoverheid...egistreren-eigenaar-drone

Verder is het inderdaad even wennen, het helpt vaak al veel door op het scherm te vliegen in plaats van te vliegen terwijl je naar de drone kijkt. Dat is veel natuurlijker, je kijkt immers altijd vooruit.

Veel "speelgoed" drones hebben om deze reden een zogenaamde "headless" mode, waarbij de quad altijd in dezelfde richting vliegt relatief aan de controller - onafhankelijk van de orientatie van de quad. Als je de drone een kwartslag draait gaat hij nog steeds "vooruit" van je af, terwijl hij op dat moment dus eigenlijk zijwaarts vliegt.

De mavic heeft deze modus niet, geloof ik. De wat duurdere varianten hebben wel modes als "course lock" of "home lock".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Steef schreef op zondag 16 januari 2022 @ 08:25:
[...]

Zo zo, dat is een leuke baas!

Je hebt in elk geval flinke gebieden waar je niet mag vliegen rond dat gebied:
https://map.godrone.nl/#loc=51.9802138,5.2561411,12

Misschien de doorgezaagde bunker :P ? En als je op afstand blijft kun je vast ook wat moois doen met die spoorbrug. Je hebt in elk geval voldoende open ruimte om lekker te oefenen. Met goed weer (zonsopgang, mist in de ochtend) over de landen heen kan ook mooi zijn!

Voor zover je het nog niet wist, ook voor deze heb je een RDW registratie nodig:
https://www.rijksoverheid...egistreren-eigenaar-drone

Verder is het inderdaad even wennen, het helpt vaak al veel door op het scherm te vliegen in plaats van te vliegen terwijl je naar de drone kijkt. Dat is veel natuurlijker, je kijkt immers altijd vooruit.

Veel "speelgoed" drones hebben om deze reden een zogenaamde "headless" mode, waarbij de quad altijd in dezelfde richting vliegt relatief aan de controller - onafhankelijk van de orientatie van de quad. Als je de drone een kwartslag draait gaat hij nog steeds "vooruit" van je af, terwijl hij op dat moment dus eigenlijk zijwaarts vliegt.

De mavic heeft deze modus niet, geloof ik. De wat duurdere varianten hebben wel modes als "course lock" of "home lock".
Om te zien waar je wel of niet kunt vliegen is in mijn ervaring aeret net even iets duidelijker.

GoDrone:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBNHzFockkcacO8AiOTqr0Eay8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bqq0c4gCwbEIwzGMhuBxZAWH.png?f=fotoalbum_large

Aeret:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sy1j2T1FkV7O-ByOF_1ADBggJJQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/76oDbBt7abS2MPJdUMMRLePx.png?f=user_large

Dat gebied rond Cothen en Wijk bij Duurstede wat op GoDrone rood is, is bij Aeret oranje. Je zou denken dat Rood = No-Fly Zone, en Oranje = Opletten! En dat is ook zo, alleen om een of andere reden gebruikt GoDrone ook rood voor sommige gebieden waar je wel mag vliegen mits je goed oplet. Op Aeret wordt het wel goed weergegeven. Het blauwe gebied ten zuiden van Schalkwijk is open, maar je moet er wel goed opletten want er zit daar een hangglider veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
Dank voor de leuke en zinvolle reacties :) . Ik dacht dat de kaart binnen de DJI Fly app al afdoende zou moeten zijn, blijkbaar zijn er veel meer zones waar niet gevlogen mag worden. Dat is dan wel weer een beetje jammer, want volgende week ga ik naar Valkenburg en dacht even wat mooie shots te gaan maken.

Intussen heb ik inderdaad een exploitantnummer en deze op de drone geplakt. Gisteren even een stukje gevlogen boven de weilanden maar de beelden zijn vooral erg mistig en grauw door het weer helaas. Het voordeel als je wat buitenaf woont is dat je genoeg oefenterrein hebt :) .
Steef schreef op zondag 16 januari 2022 @ 08:25:
[...]
Wat gebeurt er eigenlijk als je in overtreding bent? De DJI app heeft veel minder No Fly Zones dan de andere kaarten namelijk 8)7 .

Ik wacht even op mooier weer dan ga ik inderdaad eens even naar die bunker, goed idee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

pretpik schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:53:
Dank voor de leuke en zinvolle reacties :) . Ik dacht dat de kaart binnen de DJI Fly app al afdoende zou moeten zijn, blijkbaar zijn er veel meer zones waar niet gevlogen mag worden. Dat is dan wel weer een beetje jammer, want volgende week ga ik naar Valkenburg en dacht even wat mooie shots te gaan maken.

Intussen heb ik inderdaad een exploitantnummer en deze op de drone geplakt. Gisteren even een stukje gevlogen boven de weilanden maar de beelden zijn vooral erg mistig en grauw door het weer helaas. Het voordeel als je wat buitenaf woont is dat je genoeg oefenterrein hebt :) .

[...]

Wat gebeurt er eigenlijk als je in overtreding bent? De DJI app heeft veel minder No Fly Zones dan de andere kaarten namelijk 8)7 .

Ik wacht even op mooier weer dan ga ik inderdaad eens even naar die bunker, goed idee!
In theorie kun je een bekeuring krijgen, en als je iets raakt met je drone kun je denk ik ook wat gezeur krijgen met de verzekering.

Van de DJI Fly App kun je eerlijk gezegd helemaal niet uit gaan. Die geeft zoals je zelf al hebt gemerkt veel minder NFZ's aan dan de Nederlandse apps, en erger zelfs: de NFZ's die de app wel weergeeft zijn ook nog eens veel kleiner.

Ook handig om te weten is dat Natura 2000 gebieden (de groene gebieden op de kaart) ook NFZ's zijn tenzij de eigenaar/beheerder van zo'n gebied drones toestaat. Meestal zijn dat organisaties als Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten e.d. Maar de eerste organisatie die dat toestaat moet ik nog tegenkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik ben vorige week even aan de slag gegaan met de beta versie van Litchi met mijn Mini 2 :)

Lessons learned:
  • Ik vloog te hoog (100 m)
  • Meer waypoints gebruiken
  • Cruise speed stond te hoog ingesteld
  • Ik heb nog veel te leren
  • Gras is saai om naar te kijken :P
Het gaat allemaal niet echt vloeiend. Zelf denk ik dat het komt omdat ik maar een stuk of 4 waypoints rond de molen had gezet, ik dacht dat het wat vloeiender zou lopen dan dit.

[ Voor 9% gewijzigd door _Eend_ op 16-01-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corrado20vt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-06 14:46
Dus als je een beetje snapt hoe je een en ander in moet stellen hoef je tijdens de vlucht niet veel meer te doen?

Klinkt heel handig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

corrado20vt schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:33:
Dus als je een beetje snapt hoe je een en ander in moet stellen hoef je tijdens de vlucht niet veel meer te doen?

Klinkt heel handig
Jep, je kunt met Litchi thuis op de computer een missie plannen op de Mission Hub van Litchi (kijk op https://flylitchi.com/hub# voor voorbeelden). Deze missie kun je dan downloaden in de Litchi app op je telefoon en je drone de missie laten vliegen. Dat gaat helemaal autonoom*, je hoeft alleen maar op start te drukken. Wel moet je de omgeving in de gaten houden natuurlijk, voor het geval er een helikopter oid in de buurt komt. Voor de rest blijven de normale regels ook gewoon gelden: dus je moet de drone altijd in het zicht houden.

En omdat de Mini en Mini 2 geen obstacle avoidance hebben is het ook verstandig om eerst even te kijken wat voor obstakels er zich op je route bevinden. Anders vliegt ie er heel autonoom tegen aan :P

* Nouja, autonoom.. De Mini vliegt niet autonoom maar de Litchi app simuleert de controller, dus in plaats van dat jij met je vette poten input geeft op de controller doet de app dat voor je. Dat gaat in real-time, hij stuurt niet bij het starten van de missie een berg opdrachten naar je drone. M.a.w.: je hebt je controller altijd nodig :)

[ Voor 17% gewijzigd door _Eend_ op 16-01-2022 13:15 . Reden: toevingkje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

pretpik schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:53:
[...]

Ik had nog nooit van die bunker gehoord. Daar ga ik ook een keer langs :)

Edit: Even Google Maps er bij gepakt. De VIS-kazemat aan de andere kant van de A2 ziet er ook wel leuk uit. En aan de andere kant van de Lek heb je Fort Honswijk, de Lunet aan de Snel en het Werk aan de Groeneweg. Wel even kijken wanneer de Paragliding club daar in de buurt bezig is (1 april - 31 oktober)

[ Voor 39% gewijzigd door _Eend_ op 16-01-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

_Eend_ schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:15:
[...]

Om te zien waar je wel of niet kunt vliegen is in mijn ervaring aeret net even iets duidelijker.
Er zit ook nog best wel een verschil in de afmetingen van de aangegeven gebieden :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 15:28
_Eend_ schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:10:
[...]
Ook handig om te weten is dat Natura 2000 gebieden (de groene gebieden op de kaart) ook NFZ's zijn tenzij de eigenaar/beheerder van zo'n gebied drones toestaat. Meestal zijn dat organisaties als Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten e.d. Maar de eerste organisatie die dat toestaat moet ik nog tegenkomen.
Ik moet zeggen dat ik de regels voor Natura 2000 niet bepaald helder vind. Ik woon in het uiterste zuiden van ons land en als ik op de GoDrone-kaart klik dan staat er:
De specifieke regels per gebied staan in de Natura 2000-beheerplannen. Deze zijn gepubliceerd op: https://www.bij12.nl/onde...natura-2000-beheerplannen.
Als je die beheerplannen vervolgens gaat opzoeken, dan staat er het volgende:
Voor het gebruik van drones <25kg. boven en nabij Natura 2000-gebieden zal de provincie een separate regeling opnemen in de Omgevingsverordening; om die reden wordt deze vorm van (huidig) gebruik niet beoordeeld in het kader van voorliggend Natura 2000-plan.”
Op dit moment is er een tijdelijke provinciale regeling van toepassing. (Voor meer info: https://www.limburg.nl/loket/producten-diensten/@6348/drones-boven/)
Bovenstaande link brengt je op een de website van de provincie waar staat dat je er in de basis niet mag vliegen en waar je een aanvraag voor een vlucht kunt doen. Dit zou dan de tijdelijk regeling zijn? Wanneer dit ingaat en eindigt is onduidelijk.
Daarnaast wordt in bovenstaande verwezen naar de Omgevingsverordening. In de huidige versie uit 2014 komt het woord "drone" niet voor. In de Ontwerp Omgevingsverordening Limburg (2021), die halverwege dit jaar in werking zou moeten treden, staat het volgende:
Het is verboden zonder omgevingsvergunning een van de volgende apparaten te gebruiken in een stiltegebied:
a. motorisch aangedreven werktuigen;
b. omroepinstallaties, sirenes, hoorns en soortgelijke apparaten;
c. modelluchtvaartuigen, RPA (drones), modelboten en modelauto’s, aangedreven door verbrandingsmotoren;
d. muziekinstrumenten en andere geluidsapparaten, al dan niet gekoppeld aan geluidversterkers;
e. waterscooters, aangedreven door verbrandingsmotoren;
f. knalapparatuur en vuurwerk; of
g. vuurwapens.
Mijn DJI Mini 2 heeft geen verbrandingsmotor (heb tenminste nog niet hoeven tanken 8)7), dus met het ingaan van de Omgevingsverordening Limburg (2021) is vliegen mijns inziens toegestaan.
Feit is dat er dan nog steeds een lappendeken aan no-flyzones overblijft, waar een groot deel van de gebruikers óf niets van weet óf zich er niet door laat tegenhouden.

DJI Mini 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Morgion schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:49:

[...]

Mijn DJI Mini 2 heeft geen verbrandingsmotor (heb tenminste nog niet hoeven tanken 8)7), dus met het ingaan van de Omgevingsverordening Limburg (2021) is vliegen mijns inziens toegestaan.
Feit is dat er dan nog steeds een lappendeken aan no-flyzones overblijft, waar een groot deel van de gebruikers óf niets van weet óf zich er niet door laat tegenhouden.
Er staat dus dat je er niet mag vliegen met drones EN ook niet met modelbouw voertuigen mag rijden met verbrandingsmotoren.

Maar het had wel wat duidelijker verwoord mogen worden, maar een comma slaat op het stuk daarvoor, en niet op de hele zin.

[ Voor 9% gewijzigd door SpeedingWilly op 16-01-2022 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Morgion schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:49:
[...]

Ik moet zeggen dat ik de regels voor Natura 2000 niet bepaald helder vind. Ik woon in het uiterste zuiden van ons land en als ik op de GoDrone-kaart klik dan staat er:

[...]

[...]

Bovenstaande link brengt je op een de website van de provincie waar staat dat je er in de basis niet mag vliegen en waar je een aanvraag voor een vlucht kunt doen. Dit zou dan de tijdelijk regeling zijn? Wanneer dit ingaat en eindigt is onduidelijk.
Daarnaast wordt in bovenstaande verwezen naar de Omgevingsverordening. In de huidige versie uit 2014 komt het woord "drone" niet voor. In de Ontwerp Omgevingsverordening Limburg (2021), die halverwege dit jaar in werking zou moeten treden, staat het volgende:

[...]

Het is inderdaad een grote chaos. Dan heb je ook nog mensen die zeggen: over het luchtruim hebben ze niets te zeggen (net zoals je tegenwoordig over een woonwijk mag vliegen, onder voorwaarden). Maargoed, dat is vechten tegen de bierkaai. Ik weet wel dat ze bij de Zeeuwse wateren (ook Natura 2000) wat makkelijker zouden zijn: https://www.dronewatch.nl...eden-deels-teruggedraaid/.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Als je op de site van Natuurmonumenten of Staatsbosbeheer zoekt naar Drones staat er overal dat ze niet zijn toegestaan. Elke andere soortgelijke organisatie heeft wel iets van die strekking op hun website staan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
De DJI Mini 2 Fly More Combo is weer in de aanbieding bij Bol:
https://www.bol.com/nl/nl...e-combo/9300000016844892/

Prijs is €488 euro.

Let op, maximaal 2 per klant O-) :z 8)7

[b]Edit, Amazon.nl is meegegaan met de prijs:[/b]
https://www.amazon.nl/gp/product/B07FSZQK27

…en weer hoger…

[ Voor 36% gewijzigd door SpeedingWilly op 17-01-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGti
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-06 22:08
Thanks @SpeedingWilly! Ik had hem in m'n winkelmandje, maar ik wacht toch even af op (de geruchten van) de mavic 3. Dan zal deze ook wel aanzienlijk goedkoper worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
McGti schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:47:
Thanks @SpeedingWilly! Ik had hem in m'n winkelmandje, maar ik wacht toch even af op (de geruchten van) de mavic 3. Dan zal deze ook wel aanzienlijk goedkoper worden.
Je bedoelt de Mini 3. De Mavic 3 is al weer een tijdje uit. Je zult overigens tot april moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
Krijgt die Mini 3 een CX certificaat om voorbereid te zijn op de wetgeving die van kracht gaat worden in 2023?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pretpik schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:08:
Krijgt die Mini 3 een CX certificaat om voorbereid te zijn op de wetgeving die van kracht gaat worden in 2023?
  1. Hoe moeten wij dat nu weten?
  2. Dat maakt niet uit voor een sub 250 gram drone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
Oké, ik dacht misschien zitten wat tweakers die hier wat meer over weten. Ik las namelijk speculaties dat het nog niet zeker dat drones onder de 250 gram vrijgesteld gaan worden van Cx certificeringen.

[ Voor 3% gewijzigd door pretpik op 19-01-2022 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pretpik schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:38:
Oké, ik dacht misschien zitten hier die hier wat meer over weten. Ik las namelijk speculaties dat het nog niet zeker dat drones onder de 250 gram vrijgesteld gaan worden van Cx certificeringen.
Het is een grote puinzooi m.b.t. EU regelgeving. Ik ga er vooralsnog van uit dat drones onder de 250 gram in de C0 categorie blijven. Ik moet de eerste 'oom agent' nog tegenkomen die meer van de regeltjes weet dan ik :). Ik moet sowieso de eerste agent nog tegenkomen die iets van mijn dronevluchten vind. Als je de grenzen niet opzoekt en gewoon vliegt waar het rustig en veilig is heb je niets te vrezen.

Het is niet voor niets dat er nog geen Cx drones op de markt zijn. Dat komt door de trage, ondoorzichtige regelgeving. Reken maar dat drone fabrikanten dolgraag zo'n stickertje willen plakken! Er is te veel onduidelijk en het gaat TRAAAAAAAAAAGGGGG. Het ligt niet aan de fabrikanten, maar aan de EU.

Dus gewoon lekker doorvliegen met je sub 250 gram drone in C0 categorie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Ik heb zelfs een sub 250 gram fpv drone aangeschaft.
Kan oom agent me niks maken als ik binnen de bebouwde kom aan het stunten ben! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

M!chel schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:05:
Ik heb zelfs een sub 250 gram fpv drone aangeschaft.
Kan oom agent me niks maken als ik binnen de bebouwde kom aan het stunten ben! :P
Nog wel een exploitanten registratie nodig, gezien de camera. En ik denk ook een spotter, al ben ik van dat laatste niet zeker bij <250g

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Steef schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:09:
[...]

Nog wel een exploitanten registratie nodig, gezien de camera. En ik denk ook een spotter, al ben ik van dat laatste niet zeker bij <250g
Registratie had ik al, ik bezit meerdere drones.
Spotter is officieel wel nodig als je een fpv bril op hebt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
De DJI Mini 2 Fly More Combo is in de aanbieding bij De MediaMarkt:
https://www.mediamarkt.nl...y-more-combo-1680343.html

Prijs is €433,03 euro. Laagste prijs ooit! Alleen ophalen in de winkel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
SpeedingWilly schreef op maandag 24 januari 2022 @ 06:46:
De DJI Mini 2 Fly More Combo is in de aanbieding bij De MediaMarkt:
https://www.mediamarkt.nl...y-more-combo-1680343.html

Prijs is €433,03 euro. Laagste prijs ooit! Alleen ophalen in de winkel
Mooie deal. FYI Amazon.nl volgt met dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corrado20vt
Mooie prijs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-06 19:22
Cheesy schreef op maandag 24 januari 2022 @ 07:56:
[...]

Mooie deal. FYI Amazon.nl volgt met dezelfde prijs.
Bij MM nu niet meer leverbaar, Amazon idd nog wel dus daar m'n bestelling geplaatst d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wekko306 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:22:
[...]

Bij MM nu niet meer leverbaar, Amazon idd nog wel dus daar m'n bestelling geplaatst d:)b
Ook weer verlopen. Jammer! Had wel bij Amazon willen bestellen. MediaMarkt liever niet.

[ Voor 13% gewijzigd door SpeedingWilly op 24-01-2022 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:50

Stimulate14

⭐⭐⭐

Zullen we eens foto's gaan posten? Ik zal wel een goede aftrap doen. Even zoeken en uploaden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0f8jpI5UUrj2r4AcCZTc0UyvEcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DiVkuY3LkN4F2zgp3rK1ri74.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• corrado20vt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HReSXuoO0nflrwEZDXNf86vfFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWYJs3tGBrq9N7uHO6xVibJS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 16:12

Flipmo

OMG !!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9YhOC-62DpEwuWM1NZunk6rCIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66hjO5oHHP8FkIDvuxTcQgQm.jpg?f=fotoalbum_large

Bijna een jaar geleden, vorig jaar februari gemaakt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Afgelopen zomer in Friesland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCsEOUR0J72APiZCFTpYk3-5weY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4F620k3UN5FuZJagfd1Yp6cW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 216% gewijzigd door Cheesy op 24-01-2022 14:12 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ParaDoXke
  • Laatst online: 05-06 13:38
Eentje van gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjYjieDiqPGREnCKT3WLiNph3L4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NzMq0sdDB38jdgAOis2hsY9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Compumess Inc
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utVExcHQQ87pEK9TGXpWSvLT9QU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6U8Ko0vrFpdHN0eWaNd8FeK.jpg?f=fotoalbum_large
Nabij Hoorn, #20210825

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• iscorpio
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-06-2024
Klein Curacao afgelopen november (DJI mini 2).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpXxlaN76jybzdnJ0NhWuD8qMic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMnaM08cnNSIbEj8WPCkBkza.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:04
Zweden 2021

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VATlY9q9WuoY_moVtIsdxukqQU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xacQvwpqE6TXelUaZktehj7A.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:50

RBH

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WnKytnq/Remote-Media-File-6554156-0-2021-12-25-08-40-06.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door RBH op 24-01-2022 15:57 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:58
Mijn allereerste foto met mijn DJI mini2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LcdzUQvA2MipZXzyEeTknLqY1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8FL6kLAP4hvnIL6zSj4Rl1ML.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zX5omrSg2Z0f-wfUfgUxOJrSDNo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdej0cSx8tBDksUxjWi38gxz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QrtPEyZjHdNhl-1bjoPqLMF22U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xt5HxLqZbkAKuvRNbCq3bx1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3tP5GgmBzgY8Uf9hrrd8tBC95c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDaLBapcdL05ibdevgPeVxUW.jpg?f=fotoalbum_tile

Foto 1: De Naald bij Paleis Soestdijk Beetje een rotplek om te vliegen.
Foto 2: De Pyramide van Austerlitz Natuurgebied, hier mag je eigenlijk niet vliegen kwam ik later achter
Foto 3: De Grebbeliniedijk tussen Soest en Amersfoort Mijn gebruikelijke vliegspot

[ Voor 10% gewijzigd door _Eend_ op 25-01-2022 09:47 . Reden: Beschrijvingen toegevoegd. ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 15:28
Dan doe ik ook maar een duit in het zakje. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aU2gXoUhlXdHDD96vjSTCkf5qwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8t8VUyaYlI3ohlBLqfMP4eZ.jpg?f=fotoalbum_large

DJI Mini 2

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Compumess Inc
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cc0HBGAoviAJFku6g7yvh-H0Frc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qi81dgXOC9I67RfrQhOEOXkT.jpg?f=fotoalbum_large
Realisatie aansluiting A15/N3 nabij Papendrecht.
Mini2 - #20210921

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

FYI: Bij de MediaMarkt in Amersfoort hadden ze gisteren aan het eind van de middag nog een stel Mini 2's liggen. Ik heb alleen niet naar de prijs gekeken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Murc1elag0
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-05 08:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOoEtuo5BafFFJA6Q6ulKKxzLfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n05lvsexF6Zc6FsLruLNFeU1.jpg?f=fotoalbum_large
Randje Kijkduin, richting de zandmotor en maasvlakte.

https://dronedj.com/2022/...bject-tracking-follow-me/
Iemand hier bekend met een 3th party app om je DJI mini te besturen? Zag dit vandaag voorbij komen, maar compleet nieuw voor mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Murc1elag0 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:02:
[Afbeelding]
Randje Kijkduin, richting de zandmotor en maasvlakte.

https://dronedj.com/2022/...bject-tracking-follow-me/
Iemand hier bekend met een 3th party app om je DJI mini te besturen? Zag dit vandaar voorbij komen, maar compleet nieuw voor mij.
Het werkt :)

De voordelen van oa. Litchi is dat je op de mission hub van Litchi een missie kunt plannen die je door de Mini 2 kan laten vliegen. Op die site staan bergen met missies die andere mensen hebben gemaakt, dus die kun je zelf ook vliegen met je drone, en je kunt ze op die site bekijken.

Voor gewone vluchten gebruik ik nog steeds de DJI app, maar dat is meer mijn gedachtenkronkel :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Hé wat leuk, nog meer drone vliegers hier! (begin weer wat actiever te worden op Tweakers ;) )

Onderstaande foto's waren een van mijn eerste beelden met de DJI Mini 2, die ik gebruik voor het maken van reportage- en nieuwsfoto's, maar ook voor privégebruik.

Gemaakt op 16 juli 2021, in Duitsland tijdens de enorme wateroverlast...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSAQp10rmLOAJ9qSe8tNrHilGuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81eDGRV4lzdBig3PlmxxIo3y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/975nMbtoRFgyk6xCw33sW8UmYhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/160E90k6JzGVqc25gpPo35W8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4H4-8pnrv7rgnm_1qyZyhboiQZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0SnvrLDd2isIK5K39b01V9a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• McGti
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-06 22:08
Hele mooi foto's allemaal. Ik heb nog veel te leren!
Vandaag eerste uitstapje met de mini 2, onbewerkte foto bij de Oude Maas nabij Barendrecht.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEr7W7TgEZTctqtGMDhBWv7jmo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WvJ4IaYIZleObfUl9vacvvTk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wimsa
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16:43
Nog meer Maas:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOzpMopAJOQX5u-OmYmNKTA7gNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZKF5Kr2FpdFIxc4HIFm9Ky2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Compumess Inc
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90Io8NpFYWJ38yEMVozu0e8RYsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDsF6yQdGZlqd84rXqwTbtQG.jpg?f=fotoalbum_large
'From a cranedriver's point of view'
Ontmanteling AC Schagen, #20211110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedBaret
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-07-2024
Ik zie op map.godrone.nl een (tijdelijk) rood gebied in de buurt van Waalwijk.

Onder Verticale begrenzing lees ik:
Dit luchtruimgedeelte is beschikbaar tussen het Oppervlak en 3000ft MSL

De term beschikbaar vind ik verwarrend. Is het nu wel of niet toegestaan in de A1 categorie onder de 3000 ft ?!?

Als ik kijk naar bijv Schiphol dan staat er bij Verticale begrenzing ook beschikbaar tussen Oppervlak en 3000 ft.
Kan niet de bedoeling zijn dat ik daar met mijn drone ga vliegen.

Iemand een idee wat nu wordt bedoeld met "beschikbaar" ?

Edit:
typo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Het luchtruim is gedefinieerd als een gebied met een hoogte. Als dit gebied actief is, is het luchtruim beschikbaar. Maar je mag in dit beschikbare gebied niet vliegen met je drone, tenzij het gebied niet beschikbaar is. Is heel verwarrend inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

RedBaret schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:24:
Ik zie op map.godrone.nl een (tijdelijk) rood gebied in de buurt van Waalwijk.

Onder Verticale begrenzing lees ik:
Dit luchtruimgedeelte is beschikbaar tussen het Oppervlak en 3000ft MSL

De term beschikbaar vind ik verwarrend. Is het nu wel of niet toegestaan in de A1 categorie onder de 3000 ft ?!?

Als ik kijk naar bijv Schiphol dan staat er bij Verticale begrenzing ook beschikbaar tussen Oppervlak en 3000 ft.
Kan niet de bedoeling zijn dat ik daar met mijn drone ga vliegen.

Iemand een idee wat nu wordt bedoeld met "beschikbaar" ?

Edit:
typo
Het is iets makkelijker meekijken als je ook de naam meegeeft van 'de rode cirkel' want er liggen daar wel wat meer cirkeltjes op de kaart. Maar als de verticale begrenzingen zijn tussen oppervlak en 3000ft dan zie je daarna vaak bij puntje A wel wat de bedoeling is. Zoals je bijvoorbeeld bij Gilze-Rijen CTR ziet (die daar ook vlakbij ligt).

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedBaret
H92! schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:13:
Het luchtruim is gedefinieerd als een gebied met een hoogte. Als dit gebied actief is, is het luchtruim beschikbaar. Maar je mag in dit beschikbare gebied niet vliegen met je drone, tenzij het gebied niet beschikbaar is. Is heel verwarrend inderdaad.
Dank je. Duidelijk nu. En verwarrend is het zeker.
Sandyman538 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:14:
[...]

Het is iets makkelijker meekijken als je ook de naam meegeeft van 'de rode cirkel' want er liggen daar wel wat meer cirkeltjes op de kaart. Maar als de verticale begrenzingen zijn tussen oppervlak en 3000ft dan zie je daarna vaak bij puntje A wel wat de bedoeling is. Zoals je bijvoorbeeld bij Gilze-Rijen CTR ziet (die daar ook vlakbij ligt).
Luchtruim : Tijdelijke Vluchtrestrictie
Temporary Restricted Area (TRA)

En onderaan bij Notam ID: EHMC/M0087/22

Maar zoals ik al zei staat dezelfde tekst ook bij Schiphol.

[ Voor 6% gewijzigd door RedBaret op 31-01-2022 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

RedBaret schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:49:
[...]

Dank je. Duidelijk nu. En verwarrend is het zeker.

[...]

Luchtruim : Tijdelijke Vluchtrestrictie
Temporary Restricted Area (TRA)

En onderaan bij Notam ID: EHMC/M0087/22

Maar zoals ik al zei staat dezelfde tekst ook bij Schiphol.
De naam geeft het ook een beetje weg hè wat je hier wel en niet zou mogen ;)

Als je verder in de go drone app bij dat gebied leest staat er letterlijk 'dit is een officiele 'no fly zone' (tijdelijk vlucht- beperkingsgebied) op basis van onderstaande criteria, binnen het aangegeven beperkingsgebied.'

De term 'beschikbaar' is een beetje verwarrend inderdaad,
RedBaret schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:24:
maar dat er twijfel zou bestaan of je hier nu wel of niet mag vliegen als je de gehele tekst leest snap ik niet helemaal.

[ Voor 23% gewijzigd door Sandyman538 op 31-01-2022 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedBaret
Sandyman538 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:55:
[...]

De naam geeft het ook een beetje weg hè wat je hier wel en niet zou mogen ;)

Als je verder in de go drone app bij dat gebied leest staat er letterlijk 'dit is een officiele 'no fly zone' (tijdelijk vlucht- beperkingsgebied) op basis van onderstaande criteria, binnen het aangegeven beperkingsgebied.
Dank voor je reactie. Dat je er niet mag vliegen was me al wel duidelijk :) Alleen ik vroeg me af of dat 'beschikbaar' dan weer een uitzondering op een verbod was bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

RedBaret schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:57:
[...]

Dank voor je reactie. Dat je er niet mag vliegen was me al wel duidelijk :) Alleen ik vroeg me af of dat 'beschikbaar' dan weer een uitzondering op een verbod was bijvoorbeeld.
Nee klopt, beschikbaar geeft de verticale begrenzingen van het gebied aan en wordt op die manier in de gehele app gebruikt. Verder kun je dan de details hiervan nog teruglezen in de NOTAM die je verderop nog ziet staan. De app geeft initieel het hele blok aan waarin die zou gelden (31 jan - 3 feb), maar in de NOTAM staat ook het schedule vermeldt waarin het gebied prohibited is (MON TUE 1230-1530, WED 1200-1800, THU 1500-1800), en die tijden zijn dan weer in UTC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:13
Compumess Inc schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:20:
[Afbeelding]
'From a cranedriver's point of view'
Ontmanteling AC Schagen, #20211110
Nice one. Gelukkig voor de chauff zit die niet helemaal bovenin :)

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Sandyman538 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:06:
[...]

Nee klopt, beschikbaar geeft de verticale begrenzingen van het gebied aan en wordt op die manier in de gehele app gebruikt. Verder kun je dan de details hiervan nog teruglezen in de NOTAM die je verderop nog ziet staan. De app geeft initieel het hele blok aan waarin die zou gelden (31 jan - 3 feb), maar in de NOTAM staat ook het schedule vermeldt waarin het gebied prohibited is (MON TUE 1230-1530, WED 1200-1800, THU 1500-1800), en die tijden zijn dan weer in UTC.
Beetje gek die cirkel op GoDrone. Die staat namelijk niet op Aeret.
Als ik de Notam goed lees slaat het volgens mij alleen op EHTRA81

VOLLEDIGE NOTAM-TEKST
Q) EHAA/QRTLP/IV/BO/W/000/030/5147N00516E015 A) EHAA B) FROM: 22/01/31 12:30 C) TO: 22/02/03 18:00 E) TEMPORARY RESTRICTED AREA EHTRA81 (MAAS/WAAL) ACTIVATED. AREA PROHIBITED. LOWER: GND UPPER: 3000FT AMSL SCHEDULE: MON TUE 1230-1530, WED 1200-1800, THU 1500-1800

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zV61jcb/ehtra82.png

Mijns inziens moet je in Waalwijk dorp gewoon kunnen vliegen als deze TRA actief is (let wel op de laagvliegroute aan noordzijde dorp).

https://aeret.kaartviewer...202021,Natura2000%20Basic,

[ Voor 19% gewijzigd door Cheesy op 01-02-2022 08:36 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7dVcniZdFrCaObPVBC7fdo3K_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZDMMqZWR9G0sSr4IzYOLFjJ.jpg?f=fotoalbum_large

Uit het archief, momenteel is het niet echt lekker weer voor mooie plaatjes :'(

[ Voor 9% gewijzigd door LoneGunman op 04-02-2022 09:20 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NyZdGFy1dFGNiIkEorP4650QpgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuBYBwfIa7CtuMa7bUb2wtO4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• cfbarca
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-04-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCWBHIzepjg76jBAV74Qb1tLBJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7sZkfdjHMX2yR4iHg4gN9Bv5.jpg?f=fotoalbum_large

Seixal, Madeira

[ Voor 21% gewijzigd door cfbarca op 06-02-2022 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1975Mark30
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-05 12:31
Ik merk bij mijzelf een beetje het calimero effect met al deze mooie foto's! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:18
Ben eerder benieuwd wat er bij de foto’s aan nabewerking gedaan is!

Prachtige plaatjes hoor! :-)

Stack Sats

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:02
Ondanks dat ik met een Spark vlieg, afgelopen weekend onderstaand plaatje kunnen schieten (om te laten zien waar de Achterhoekse vlag zijn kleuren vandaan heeft)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIRVndocCFbU0mSPcEex8pSVEj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJzNny8HvqsMtrz6Vfx2NG6K.jpg?f=fotoalbum_large

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Stovirpi schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:04:
Ben eerder benieuwd wat er bij de foto’s aan nabewerking gedaan is!

Prachtige plaatjes hoor! :-)
Dat kan ik toelichten! Ik gebruik vrijwel altijd de AEB-mode (dus bracketing), waarna de ze als HDR in Lightroom worden samengevoegd. Dan is het nog vaak alleen een kwestie van de basics afstellen (brightness/contrast/saturation).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Kars schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:29:
Ondanks dat ik met een Spark vlieg, afgelopen weekend onderstaand plaatje kunnen schieten (om te laten zien waar de Achterhoekse vlag zijn kleuren vandaan heeft)

[Afbeelding]
Montferland zo te zien? Mooie plek daar om te vliegen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kars
Anoniem: 691473 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:33:
[...]

Montferland zo te zien? Mooie plek daar om te vliegen inderdaad.
Klopt, bij mij om de hoek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Kars schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:00:
[...]

Dan wonen we niet ver van elkaar gok ik zo. Met een beetje mooier weer kun je ook goed in de bossen zelf vliegen als het niet druk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Kars schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:00:
[...]

Ook bij mij om de hoek.. naja.. een beetje. Maar herkende het wel :)
(en de naam Kars komt me ook zeker niet onbekend voor :D )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kars
Anoniem: 691473 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:05:
[...]

Dan wonen we niet ver van elkaar gok ik zo. Met een beetje mooier weer kun je ook goed in de bossen zelf vliegen als het niet druk is.
Absoluut! Was ik ook zeker nog een keer van plan. Doe ik wel ff een keer een berichtje :)
Flipmo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:09:
[...]

Ook bij mij om de hoek.. naja.. een beetje. Maar herkende het wel :)
(en de naam Kars komt me ook zeker niet onbekend voor :D )
Hee Sander! :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Kars schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:25:
[...]

Absoluut! Was ik ook zeker nog een keer van plan. Doe ik wel ff een keer een berichtje :)

[...]

Hee Sander! :D
That's me! Wat toevallig om elkaar hier te treffen zeg! Motor hebben we niet meer, maar nu wel een andere gezamenlijke hobby *D
Welke drone heb je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kars
Flipmo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:37:
[...]

That's me! Wat toevallig om elkaar hier te treffen zeg! Motor hebben we niet meer, maar nu wel een andere gezamenlijke hobby *D
Welke drone heb je zelf?
Haha leuk dit!
Ik heb 5 jaar FPV gevlogen, super gaaf maar kwam er niet meer aan toe, vorig jaar alles verkocht.

Ik had een paar jaar terug al eens een DJI Spark van een collega geleend en tijdens vakantie een paar mooie kiekjes en filmpjes mee gemaakt en dat beviel erg goed. Maar in die korte tijd niet echt heel veel mee kunnen doen.

Nu zijn mijn vrouw en ik voornemens om dit jaar een (voor ons) flinke motor-trip te gaan maken en willen we naast de foto's en GoPro-filmpjes ook de trip vanuit ander perspectief vastleggen.

Ik kende natuurlijk de Spark al, maar ook de DJI Mavic Mini en Mini 2 stonden op de short-list. Gewichtsklasse maakt me niet zoveel uit; ik heb mijn vliegbewijs en registratie moet toch. Hoewel de Mini-serie betere foto's maakt en in 4K kan filmen, toch voor de Spark gekozen.
Waarom? Omdat deze Active Track ondersteund i.c.m. sensoren voor obstacle avoidance. Mijn vrouw wil namelijk ook vliegen en die vond de extra 'bescherming' wel prettig (en ik ook ;) )

Op MP een mooie Spark Fly More combo kunnen vinden. Nagenoeg in nieuwstaat en diverse extra's erbij voor een zeer nette prijs.

Pagina: 1 ... 14 ... 46 Laatste

Let op:
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.

Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2