Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Leuke foto's @matthijst, brengt wat leven in het topic.

Ik zal ook even meedoen met wat plaatjes uit (met name) Friesland

IJlst:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/B4CJJ5W/DCIM-100-MEDIA-DJI-0617-JPG.jpg

Urk:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mtpnjRc/DCIM-100-MEDIA-DJI-0480-JPG.jpg

Sloten:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/syH88yk/DCIM-100-MEDIA-DJI-0565-JPG.jpg

Hindeloopen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Jd4ZsNV/DCIM-100-MEDIA-DJI-0585-JPG.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:14
Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 23:25:
4k is mooi om foto's te maken, maar filmen doe ik doorgaans toch liever in 2.7k 60fps.

Hoe doen jullie dit het liefst en waarom?
Ik doe eigenlijk standaard 4K zonder na te denken. Native resolutie is vaak toch wel een stuk beter dan de lagere varianten. Al heb ik dat voor de Mini2 nog niet getest.

60fps vind ik vaak wel fijner. Misschien toch maar eens gaan doen.

Maar vooral de mogelijkheid tot croppen vind ik fijn. Ik ben niet zo van de "Heel hoog, heel ver weg" beelden. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:05
Vind 't wel handig dat je ver kán als het moet. Zoals dat Cruiseship. Zie je 's ochtends vanaf je balkon. Ff naar buiten en eromheen vliegen (1800m, FCC). Hoog vind ik ook wel mooi omdat je dan een halve stad ziet. Maar beetje onverstandig in bewoond gebied. 750m hoogste dat ik gedaan heb (verduidelijking: DJI Spark, paar jaar terug).

Dit vind ik ook leuk. In de stad, ander perspectief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7PXRH1xcy0f3nBQ8fL621l8BJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irNavoB2hN3oSvyhjkw2SCbi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46sBmMjvOnRrOvXKNovv_URHG30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGiJRVmMVFhhYYwoQBxXg0Q3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door matthijst op 28-08-2021 22:58 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 16:15

qless

...vraag maar...

matthijst schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:02:
Hoog vind ik ook wel mooi omdat je dan een halve stad ziet. Maar beetje onverstandig in bewoond gebied. 750m hoogste dat ik gedaan heb.
750 meter is altijd onverstandig, dan zit je in luchtruim wat gebruikt wordt door bemande luchtvaart.

Vroeger mocht je tot 300 meter in Frankrijk (paar jaar geleden), en ik vond vanaf die hoogte de beelden juist veel saaier, je ziet geen details meer, bergen worden platter etc.
Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 23:25:
4k is mooi om foto's te maken, maar filmen doe ik doorgaans toch liever in 2.7k 60fps.

Hoe doen jullie dit het liefst en waarom?
Fotos altijd op 12 mp raw (dat is meer dan de 4k resolutie) en filmen meestal op 4k. Native resolutie is meestal. het best/scherpst. Eventueel voor hogere framerate naar 1080, dan is precies de helft dus schaalt mooi.

[ Voor 30% gewijzigd door qless op 27-08-2021 11:20 ]

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06

Flipmo

OMG !!

matthijst schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:49:
Paar foto's met de Mini 2.
Luxemburgse kasteeltjes.
Blijft leuk: parkeerplaats in de buurt zoeken, paar foto's schieten en door...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Over die crashende drones.
Niet toevallig emergency shutdown gedaan?
[Afbeelding]

Schijnt op normale mode 1 of 2 instelling vrijwel onmogelijk te zijn (want dan vlieg je wel heel raar zeggen ze), maar op custom controller instelling misschien al makkelijker te doen.
Mooie foto's, door Clervaux en Vianden ben ik paar weken nog langsgefietst.
Had mijn drone op de camping en niet meegenomen ;)
Kasteel van Vianden ook nog van binnen bezocht met vrouw en dochter. Ook erg mooi!

De abdij van Clervaux er niet opgezet. Die zat wat hoger op de berg daar. (pittig klimmetje ook :P)

Ook een foto van de camping, gelegen aan de Our

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZAnlnHWvPLp_KXioga0bOk8psA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlWbvp1Bs8vMu5JHEL3HpsH1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Flipmo op 27-08-2021 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet je het zeker? Buiten dat het onverstandig is gaat elke DJI drone niet hoger dan 500m zonder dat er in de firmware gerommeld is.

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
SpeedingWilly schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:25:
[...]

Weet je het zeker? Buiten dat het onverstandig is gaat elke DJI drone niet hoger dan 500m zonder dat er in de firmware gerommeld is.
Die 500m is gemeten vanaf het vertrekpunt (dacht ik). Dus als je vertrekt vanaf de Vaalserberg (bij wijze van), dan zit je al snel op 850 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Boven een bepaalde hoogte kan je beter Google Maps erbij pakken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
SpeedingWilly schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:25:
[...]

Met certificaat voor nfz wel.

[ Voor 8% gewijzigd door matthijst op 28-08-2021 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
matthijst schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:07:
[...]

Met certificaat voor nfz wel.
Wat heeft een no fly zone er mee te maken? Juist in een NFZ is het nog gevaarlijker om hoger te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
SpeedingWilly schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:44:
[...]

Wat heeft een no fly zone er mee te maken? Juist in een NFZ is het nog gevaarlijker om hoger te gaan.
Knip

[ Voor 11% gewijzigd door Wormaap op 28-08-2021 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij mogen alleen ROC vliegers in nfz zones vliegen, met allerlei beperkingen en extra eisen van dien. En hoger gaan dan 120m zal (zeker in nfz zones) niet zijn toegestaan, alleen in heel specifieke gevallen.

Google kan niets vinden over jouw "Altitude and nfz unlock certificate". Lekker vaag allemaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 28-08-2021 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Misschien ben ik wel een ROC vlieger dan heh.
Waar maak je je druk om.

[ Voor 22% gewijzigd door matthijst op 28-08-2021 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
matthijst schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 11:17:
Misschien ben ik wel een ROC vlieger dan heh.
Laten we deze discussie stoppen! Vliegers in de open categorie mogen niet in NFZ zones vliegen en ook niet hoger dan 120 meter. Verder is het hacken van firmware ook niet erg verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
SpeedingWilly schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 11:18:
[...]

Laten we deze discussie stoppen! Vliegers in de open categorie mogen niet in NFZ zones vliegen en ook niet hoger dan 120 meter. Verder is het hacken van firmware ook niet erg verstandig.
Een certificaat is geen firmware hacken. Dat is dé manier waarop je van DJI vrijstelling krijgt om in bepaalde zones te vliegen. Dat dat niet betekent dat je je daarmee niet meer aan de lokale wetgeving hoeft te houden lijkt me duidelijk en aan een ieder om zelf rekening mee te houden (elke auto kan ook harder dan 120).
Maar idd. Laten we deze discussie stoppen.

[ Voor 19% gewijzigd door matthijst op 28-08-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpeedingWilly schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 11:18:
[...]
Verder is het hacken van firmware ook niet erg verstandig.
Dit zou zelfs strafbaar moeten zijn vind ik.
Als ze je aanhouden op de openbare weg op een opgevoerde brommer dan krijg je ook een boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consono_md110
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 20:38
Ha, straks krijgen we nog te maken met een WOK-status op je drone. :*)
Moet je langs de RDW om 'm te laten keuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
consono_md110 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:00:
Ha, straks krijgen we nog te maken met een WOK-status op je drone. :*)
Moet je langs de RDW om 'm te laten keuren.
Als mensen hun firmware gaan hacken en onverantwoord (want dat is het op 750 meter, je hebt dan echt geen zicht meer op je drone) gaan vliegen geef ik ze ook geen ongelijk.

Zo verpest een kleine meerderheid het voor de rest. En daarom zal ik altijd persoonlijk mensen aanspreken op dit soort gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:22

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Tja, vroeger kon je nog op je sloffen 1-2km halen, maar dat mag inderdaad al een tijdje niet meer.

Aan de andere kant heeft elke drone zijn maximale vlieghoogte afhankelijk van de props en motoren:
Afbeeldingslocatie: https://dronesgator.com/wp-content/uploads/drone-maximum-heights-compared-graphic.jpg

Je kunt dus nog steeds op een paar km boven de grond vliegen als je vanaf een berg start _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Waah schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:49:
[...]

Als mensen hun firmware gaan hacken en onverantwoord (want dat is het op 750 meter, je hebt dan echt geen zicht meer op je drone) gaan vliegen geef ik ze ook geen ongelijk.

Zo verpest een kleine meerderheid het voor de rest. En daarom zal ik altijd persoonlijk mensen aanspreken op dit soort gedrag.
Op 120 meter moet je ook al verdacht goeie ogen hebben trouwens, met die lichte (qua kleur) mini. En line of sight is ook niet heel ver gok ik.
Iig minder ver dan het gros van alle foto's die in dit topic gepost worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
matthijst schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 17:46:
[...]

Op 120 meter moet je ook al verdacht goeie ogen hebben trouwens, met die lichte (qua kleur) mini. En line of sight is ook niet heel ver gok ik.
Iig minder ver dan het gros van alle foto's die in dit topic gepost worden.
Jaa klopt. Daarom heb ik hem oranje gemaakt met een stickerset uit China.

En ach die line of sight is nog tot daar aan toe. Maar als de straaljagers "laag" overvliegen en jij zit op 750 meter.... Heb je niets meer te vertellen. Plus dat ze er al zijn voor je ze hoort.

Kans is heel klein, maar sommige risico's moet je IMHO niet nemen. Zeker als je weet dat de regelgeving enkel strenger er door word.

En inderdaad: je kan heel hoog, als je op de mount everest staat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Waah schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 17:52:
[...]

Jaa klopt. Daarom heb ik hem oranje gemaakt met een stickerset uit China.

En ach die line of sight is nog tot daar aan toe. Maar als de straaljagers "laag" overvliegen en jij zit op 750 meter.... Heb je niets meer te vertellen. Plus dat ze er al zijn voor je ze hoort.
Sticker is wel een goeie d:)b

En het is niet dat ik dagelijks op 750m vlieg. Welgeteld 1x om te kieken of het kon.
En tuurlijk, die ene keer had ook een gevalletje pech kunnen zijn, maar dat geldt ook voor iedereen die in de auto iets te hard rijdt en die keer gelukkig geen aanrijding veroorzaakt,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
matthijst schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 17:54:
[...]

Sticker is wel een goeie d:)b

En het is niet dat ik dagelijks op 750m vlieg. Welgeteld 1x om te kieken of het kon.
En tuurlijk, die ene keer had ook een gevalletje pech kunnen zijn, maar dat geldt ook voor iedereen die in de auto iets te hard rijdt en die keer gelukkig geen aanrijding veroorzaakt,
Die ene keer met de auto komt niet in het nieuws. Die ene keer met die straaljager gegarandeerd, met miljoenenschade tot gevolg. En dan met risico dat hrt verboden wordt.

Daar zit het verschil. Of het eerlijk is kan je natuurlijk in het midden laten. :+ maar het is een risico voor de hobby. En als je alle kleine kansen van iedereen optelt die dat doet....

Dus wees verstandig :+ das mijn enige advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat bijna iedereen het wel doet.
Je hebt net je eerste drone gekocht en wil toch even kijken hoe alles eruit ziet vanaf grote hoogte.
Ik denk dat de meeste mensen die keer wel iets hoger gaan dan 120m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:07
Modbreak:Het is voor ons als mods natuurlijk niet na te gaan wie al dan niet toestemming heeft om waar te vliegen, maar ik hoop dat iedereen hier verstandig genoeg is om niet de randjes van het beleid van Tweakers op te gaan zoeken. Patsen met, of bespreken van, illegale zaken is nog steeds niet toegestaan op GoT

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
Voor dit soort dingen vind ik een drone als de Mini 2 echt mooi.
Gulliver, 70 meter lang. Als je ernaast staat ook wel aardig, maar van boven zie je hem pas goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGFNtW_kNW3avCBvzRShnCKT150=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yz8GG1sDGEsXShiPaUja8M3J.jpg?f=fotoalbum_large

En een overview van een stuk park:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7W8E5eZlGSyUBAZrwVYSmcB6jw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Lpt842QV4nAbw5zdHk02Svb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door matthijst op 28-08-2021 22:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

FPV mode is grappig, maar helaas vrij houterig met de Mini 2.
Misschien moet ik toch eens kijken of ik er een DJI FPV bij wil nemen?
Het FPV vliegen spreekt me wel aan merk ik.

[YouTube: DJI Mini 2 - FPV mode]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:24
Verwijderd schreef op donderdag 2 september 2021 @ 17:48:

Ik heb een DJI Air 2S en ben ook sterk aan het twijfelen om de DJI FPV drone te kopen. Vooral icm de Motion controller lijkt mij dat echt geweldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:29
Mijn Mini2 is terug naar de shop, ik kreeg (helaas op vakantie) de bekende “downward sensor” error…

Nu wachten op de reparatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ObsdBdouaMDD-frW01iFUOpM_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5UjvyIUj6fBvNp0JIS6JwLvU.png?f=fotoalbum_large
Gevolgd door de gimbal error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 17:07
Begrijp ik nou goed dat je zelfs voor een DJI mini 2 een exploitant nummer van de RDW nodig hebt en op de drone moet plakken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-09 20:35

-CJ

Not remastered

pc01 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 21:45:
Begrijp ik nou goed dat je zelfs voor een DJI mini 2 een exploitant nummer van de RDW nodig hebt en op de drone moet plakken ?
Klopt.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Verwijderd schreef op donderdag 2 september 2021 @ 17:48:

schumi1986 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:52:
[...]

Ik heb een DJI Air 2S en ben ook sterk aan het twijfelen om de DJI FPV drone te kopen. Vooral icm de Motion controller lijkt mij dat echt geweldig!
Ik heb de drone gisteren snel besteld nadat ik zag dat t/m 5 september er een gratis Drone Cursus bij zit om het drone bewijs te behalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

schumi1986 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:50:
[...]

[...]

Ik heb de drone gisteren snel besteld nadat ik zag dat t/m 5 september er een gratis Drone Cursus bij zit om het drone bewijs te behalen :)
Die cursussen kun je ook gewoon gratis doen toch, via websites in het buitenland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Verwijderd schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 23:20:
[...]

Die cursussen kun je ook gewoon gratis doen toch, via websites in het buitenland?
Klopt, via Luxemburg is het gratis geloof ik. Maar ach nu krijg je een cursus in het Nederlands en mocht je na 5 sept. Bestellen betaal je hetzelfde maar dan zonder cursus :p

Ook DJI care is op dit moment in de aanbieding voor de FPV drone. Dus dat was voor mij een goede rede om het maar meteen te bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is verleidelijk om er 1 te gaan kopen...maar ik vind het nog iets te prijzig als je ziet wat er nog meer bij komt:

- geheugenkaartjes
- nd-filters
- Fly More kit

Dan zit je snel tegen de 1700 euro aan....iets te veel van het goede als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Lijkt me vooral onpraktisch, zo'n FPV?

Wel is het belangrijk dat er altijd een waarnemer naast de piloot staat, die de omgeving in de gaten houdt en de piloot kan waarschuwen.

Vanaf 1 januari 2023 valt de DJI FPV - vanwege het ontbreken van een Cx-label - in subcategorie A3. Dit wil zeggen dat u minstens 150 meter afstand moet houden van bebouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassos30
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23-06 06:44
matthijst schreef op zondag 5 september 2021 @ 12:41:
Lijkt me vooral onpraktisch, zo'n FPV?

Wel is het belangrijk dat er altijd een waarnemer naast de piloot staat, die de omgeving in de gaten houdt en de piloot kan waarschuwen.

Vanaf 1 januari 2023 valt de DJI FPV - vanwege het ontbreken van een Cx-label - in subcategorie A3. Dit wil zeggen dat u minstens 150 meter afstand moet houden van bebouwing.
Denkje dat mensen zich aan die regel houden?
Lijkt me erg irritant als je steeds iemand mee moet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Verwijderd schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:26:
Het is verleidelijk om er 1 te gaan kopen...maar ik vind het nog iets te prijzig als je ziet wat er nog meer bij komt:

- geheugenkaartjes
- nd-filters
- Fly More kit

Dan zit je snel tegen de 1700 euro aan....iets te veel van het goede als je het mij vraagt.
1700? Nee hoor.

Drone + kit + care refresh verzekering 620 euro
ND filter set 50-100 euro
2x 64gb (snel) Geheugen 60 euro

Totaal: 730-780 euro (afhankelijk van nd setje)

[edit]
En RDW kosten: 23 euro

[ Voor 3% gewijzigd door Dacide op 06-09-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dacide Hoe dan? Ik heb het over nieuwprijs voor de normale consument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jochie911
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-09 15:19
Ik denk dat hier de Mini 2 en de FPV drone door elkaar gehaald worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Oh ok. Sorry, niet goed gelezen.
Ik ging er vanuit dat het om de Mini 2 ging (aangezien dit topic daarover gaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dacide schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:20:
Oh ok. Sorry, niet goed gelezen.
Ik ging er vanuit dat het om de Mini 2 ging (aangezien dit topic daarover gaat).
We hadden even een kleine spinoff ivm mijn filmpje over de fpv mode.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Voor degenen met interesse, vandaag bij iBOOD in de aanbieding. Deze is niet opgenomen in de pricewatch:

DJI Mini 2 Drone Fly More Combo
€ 499,95
€ 5,95 verzending

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coltpower
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-05 20:27
Cheesy schreef op donderdag 9 september 2021 @ 07:32:
Voor degenen met interesse, vandaag bij iBOOD in de aanbieding. Deze is niet opgenomen in de pricewatch:

DJI Mini 2 Drone Fly More Combo
€ 499,95
€ 5,95 verzending
Perfect! Dank voor de heads-up. Zojuist besteld. Ik ben al een maandje in de ban van de Mini 2 en heb me er flink in verdiept, ook de Pricewatch alerts ingesteld e.d. wachtend op een goede aanbieding. Die alert kan er dus af, want dankzij iBOOD nu binnenkort trotse eigenaar van deze gave drone! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 14:15
Weet iemand waarom het lichtje 3x knippert en niet oplaad? Hele nacht opgeladen en vermoed een dode accu.
Dit was volgens mij ook de accu die in m'n gecrashte drone zat en die heb ik niet meegestuurd ter vervanging.. Stom 🥴

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KHaaS9K9MBVQLTbXfl8t71R1dg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MAmGHDcPnRrSH9cA7GKH8EyT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
cliors schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:24:
Weet iemand waarom het lichtje 3x knippert en niet oplaad? Hele nacht opgeladen en vermoed een dode accu.
Dit was volgens mij ook de accu die in m'n gecrashte drone zat en die heb ik niet meegestuurd ter vervanging.. Stom 🥴

[Afbeelding]
Overspanning lader gedetecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Cheesy schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:38:
[...]

Overspanning lader gedetecteerd.
Ik geloof dat je gelijk hebt. De accu zat op 98 toen ik hem net gebruikte. Op 85 in de lader gedaan en hij laad weer op.

Beter om de batterijen dus niet de hele nacht in de lader te hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compumess Inc
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
cliors schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:24:

[Afbeelding]
Ter info.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmu0fytiO16xVQPLKVehfR5YhyQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U9I2atiD0R8lgrqVpE5FHhEb.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:29
rinkel schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 18:36:
Mijn Mini2 is terug naar de shop, ik kreeg (helaas op vakantie) de bekende “downward sensor” error…

Nu wachten op de reparatie.

[Afbeelding]
Gevolgd door de gimbal error.
Vandaag de gerepareerde drone terug, werkt gelukkig weer.
Het lijkt erop dat de drone gewoon vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Kortsluiting dus. Zou mij niet verbazen in het land waar ik nu zit. Niet echt stabiel allemaal zeg maar. 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans N
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:28
Bassos30 schreef op zondag 5 september 2021 @ 22:00:
[...]

Denkje dat mensen zich aan die regel houden?
Lijkt me erg irritant als je steeds iemand mee moet hebben
Hopelijk wel, anders verpesten zij die voor degenen die zich wel aan de regels houden.
Dus ik hoop op hoge boetes bij geconstateerde overtredingen.

Als modelvlieger houd ik mij al jaren aan de regels. Het veld van mijn oude club in Hoofddorp werd een hoogtebeperking opgelegd van 100 meter. Als RC-zweefvlieger kan ik dan niets meer. Oorzaak: een stel RC-vliegers die met 3,5meter spanwijdte F3J zwevers aan het vliegen bij Ruigoord (A'dam-Noordzeekanaal) waren op 300-500 meter hoogte in de aanvliegroute naar Schiphol (5e baan) van Noordzeekanaal. Hoogte van landende vliegtuigen bedraagt daar 500-700 meter. De piloten van de toestellen zagen de RC-zwevers op hun apparatuur en visueel.

Ons veld lag op 1100 meter naast de 5e baan. Dus onze toestellen konden het nooit zijn geweest (niet in hun aanvliegroute).

Gevalletje: niet weten wat de gevolgen voor anderen kunnen zijn. :'(

• Mark19
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-06 00:08
Beste mede drone liefhebbers,

Sinds gistermiddag ben ik de gelukkige eigenaar van een DJI mini 2 drone welke ik al geactiveerd heb. (want ik was erg benieuwd) Echt een super mooi apparaat. Nu lees ik hier op het forum over refresh care en dat deze binnen 48 uur na activeren van de drone geactiveerd moet worden. Get goods (via Bol.com) kan het refresh care pakket echter pas komende dinsdag leveren. Betekent dit dat ik geen gebruik meer kan maken van refresh care?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
Mark19 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 09:23:
Beste mede drone liefhebbers,

Sinds gistermiddag ben ik de gelukkige eigenaar van een DJI mini 2 drone welke ik al geactiveerd heb. (want ik was erg benieuwd) Echt een super mooi apparaat. Nu lees ik hier op het forum over refresh care en dat deze binnen 48 uur na activeren van de drone geactiveerd moet worden. Get goods (via Bol.com) kan het refresh care pakket echter pas komende dinsdag leveren. Betekent dit dat ik geen gebruik meer kan maken van refresh care?
https://store.dji.com/nl/...-care-refresh-plus-mini-2

• Murc1elag0
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-08 21:52
Vraagje voor degene met een mini 2. Ik ben net 2x het beeld verloren tijdens het vliegen. Signaal weleens verloren maar deze melding kreeg ik nu niet. Het hele scherm stond vast. RTH werkte gelukkig nog wel. Ondanks dat m'n scherm bevroren was, kon ik hem wel op zicht laten landen. Daarna maar meteen de nieuwste versie van de app gedownload. Maar ik vind het toch gek. Ruim 30 vluchten gemaakt en nog nooit problemen gehad. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXo_BeH4cObJB2JhTRhb1uzxFr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8QgY7ITW7oH83mLu7848F5ZO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark19
Dank je wel voor je snelle reactie en de link Matthijst
Ik heb refresh care meteen via jou link besteld en kreeg kort daarna een bevestiging dat mijn bestelling ontvangen en verwerkt was. Dat vliegt toch veel prettiger met de wetenschap dat mijn drone nu verzekerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark19
Nog even een andere vraag. Ik heb hier een ongebruikte Iphone 6S liggen waarin een prepay simkaart zit welke verlopen is. Hierdoor gaat bellen niet meer maar kan ik deze aangemeld via mijn huis WIFI netwerk nog wel voor data gebruiken.
Zou ik deze als "monitor" voor mijn DJI mini 2 kunnen gebruiken of is een werkend mobiel netwerk noodzakelijk? Ik lees nl overal dat de drone contact houdt via het WIFI netwerk en dat funtioneerd ook gewoon zonder mobiel abonnement.
Mocht dit kunnen dan hoeft ik mijn huidige mobiel niet telkens uit het hoesje te halen en kan ik ook gewoon bellen, en gebruik ik tevens mijn met pensioen zijnde Iphone 6S weer. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zonder data heb je geen maps, dus je kunt zelf misschien niet goed zien waar de drone precies vliegt.
Maar buiten dat kun je wel gewoon vliegen hoor.
Weet alleen niet zeker of de Fly app op zo'n oud toestel kan draaien, ik zou het gewoon eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassos30
Ik zit eraan te denken om een mini 2 te kopen. Nu vraag ik me af of er al iets bekend is over een mini 3? Ander kan ik evenuteel nog wachten om die te kopen. Ligt er wel aan wat deze gaat kosten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark19
Verwijderd schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:29:
[...]

Zonder data heb je geen maps, dus je kunt zelf misschien niet goed zien waar de drone precies vliegt.
Maar buiten dat kun je wel gewoon vliegen hoor.
Weet alleen niet zeker of de Fly app op zo'n oud toestel kan draaien, ik zou het gewoon eens proberen.
Bedankt voor je snelle reactie Michel.
Okay duidelijk. En stel dat ik de mobile wifi spot van mijn Android toestel aan zet, en met mijn Iphone op dat wifi netwerk inlog. Dan heeft de Iphone toch data zonder dat ik er een SIM kaart in hoeft te doen. Maar wordt de gps lokatie positie niet bepaald mbv de zendmasten van mijn provider ipv via de data verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 16:31

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Mark19 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:01:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie Michel.
Okay duidelijk. En stel dat ik de mobile wifi spot van mijn Android toestel aan zet, en met mijn Iphone op dat wifi netwerk inlog. Dan heeft de Iphone toch data zonder dat ik er een SIM kaart in hoeft te doen. Maar wordt de gps lokatie positie niet bepaald mbv de zendmasten van mijn provider ipv via de data verbinding?
GPS wordt bepaald aan de hand van satellieten, anders is het geen GPS. Je hebt hoogstens een snellere fix mét dataverbinding doordat tijdens het zoeken naar satellieten sommige GPS-apparaten met behulp van GSM-masten een inschatting maken van waar je ongeveer bent. Maar dat zou dan hoogstens werken voor de locatie van de piloot en niet voor die van de drone.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark19
SnoeiKoei schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:52:
[...]

GPS wordt bepaald aan de hand van satellieten, anders is het geen GPS. Je hebt hoogstens een snellere fix mét dataverbinding doordat tijdens het zoeken naar satellieten sommige GPS-apparaten met behulp van GSM-masten een inschatting maken van waar je ongeveer bent. Maar dat zou dan hoogstens werken voor de locatie van de piloot en niet voor die van de drone.
Okay, dank voor je reactie Snoeikoei !!
Wil je daarmee zeggen dat het niet uit maakt of ik met mijn Iphone (welke ik als monitor op mijn zender van mijn drone wil gebruiken) een data verbinding heb of niet? (de Iphone heeft nl. ook locatie aan staan)
In dat geval is het helemaal eenvoudig en kan ik die Iphone zeker dedicated voor mijn drone gebruiken en daarop tevens mijn drone volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 16:31

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Mark19 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:14:
[...]

Okay, dank voor je reactie Snoeikoei !!
Wil je daarmee zeggen dat het niet uit maakt of ik met mijn Iphone (welke ik als monitor op mijn zender van mijn drone wil gebruiken) een data verbinding heb of niet? (de Iphone heeft nl. ook locatie aan staan)
In dat geval is het helemaal eenvoudig en kan ik die Iphone zeker dedicated voor mijn drone gebruiken en daarop tevens mijn drone volgen.
Voor de locatiebepaling zelf maakt dat niet uit maar je iphone gebruikt een dataverbinding normaal wel voor het downloaden van kaarten volgens mij, of staan die allemaal op de telefoon zelf? Hier heb ik geen concreet antwoord op, sorry.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SnoeiKoei schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:26:
[...]
Voor de locatiebepaling zelf maakt dat niet uit maar je iphone gebruikt een dataverbinding normaal wel voor het downloaden van kaarten volgens mij, of staan die allemaal op de telefoon zelf? Hier heb ik geen concreet antwoord op, sorry.
Op de telefoon staan alleen cached maps (als je er b.v. al eens gevlogen hebt). Of je moet van te voren een map downloaden voor offline gebruik.

Om 'life' de map functie te kunnen gebruiken moet je een dataverbinding hebben. Als je bv inzoomt in de map dan worden 'real-time' de hogere resolutie maps gedownload met meer informatie.

Je kunt overigens ook van te voren offline de maps downloaden. Maar in de praktijk is dat wat beperkter (b.v. met zoomen in de map), omdat je dan geen hogere resolutie met meer info krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassos30
Even een andere vraag. Ik heb onderhand dus een Mini 2 gekocht. Nu vraag ik mij af hoe het zit met die range. Heb even een paar vluchten vanaf mijn huis gedaan(dorp). Nu heb ik maximaal 500m ver kunnen vliegen. Raak elke x tussen 300m en 500m Rc-signaal kwijt. Is dit normaal?
Of komt het doordat ik in de bebouwdekom zit met veel stoorsignalen?
Misschien morgen even op het strand proberen zonder obstakels ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-09 20:35

-CJ

Not remastered

Bassos30 schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:19:
Even een andere vraag. Ik heb onderhand dus een Mini 2 gekocht. Nu vraag ik mij af hoe het zit met die range. Heb even een paar vluchten vanaf mijn huis gedaan(dorp). Nu heb ik maximaal 500m ver kunnen vliegen. Raak elke x tussen 300m en 500m Rc-signaal kwijt. Is dit normaal?
Ik heb op YouTube gezien dat 'ie 7km ver komt (origineel). Verstoring komt inderdaad door bomen, bebouwing, etcetera.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klinkt als de range van een Mavic Mini ipv Mini 2 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
  • Laatst online: 12-09 12:23
Staat niet de beginnersmode nog aan? Volgens mij heeft die ook een beperking, al mag het dan niet echt haperen.

Valt mij sowieso op dat de mini 2 een minder stabiele video verbinding heeft dan de air 2. Heb de mini bijna niet gebruikt tijdens 3 maanden op reis zijn, de air 2 pakte ik toch liever door de hogere kwaliteit in video + de sensors die zorgen dat ik net met een wat veiliger gevoel vlieg 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Obstakels ertussen is altijd een klap minder range. Heb zelf wel gehad dat 100 meter al teveel was (paar flats ertussen).

Dan is er gewoon veel wifi verstoring én geen VLOS. En dan haal je die 2km niet.

drone nu mee naar de Costa Brava. Had ik net zo goed niet kunnen doen want vliegen mag echt bijna nergens XD. Dan mogen we in NL niet klagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Waar check je dat?
Was pas in Valencia, en als je dan de DJI kaart bekijkt kan je vrijwel overal vliegen?

[ Voor 20% gewijzigd door matthijst op 20-09-2021 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
matthijst schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:49:
Waar check je dat?
Was pas in Valencia, en als je dan de DJI kaart bekijkt kan je vrijwel overal vliegen?
En daarom vertrouw je niet op de DJI Kaarten ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4H-vfrE-juXlEKkqZzpsxBkz_U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0K5uAKyFABXaOoCw9pXzj4M1.png?f=fotoalbum_large

Altijd de kaart van het land zelf erbij pakken. In dit geval: drones.enaire.es

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/totSiFWdoqhQbn8fryM8cmNl9bs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rilQypKGI4RmXubcksrTAxbu.png?f=fotoalbum_large
Hier zit ik :X

De boetes zijn hier trouwens niet mals... En lopen op tot een half miljoen afhankelijk van de ernst. En als je drone niet verzekerd is komt daar nog een bedrag bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cliors
Op vakantie in Turkije, even geschoten in een wat ooit een oude Griekse stad was.
Ik heb niet op 4k geschoten (geen idee waarom) maar later wel geconverteerd naar 4k. Natuurlijk niet zo slim dus ik vermoed dat sommige haperingen hierdoor komen.

Ik ben gek op onderbouwde kritiek zodat ik het de volgende keer nog beter kan doen dus bij deze, graag! :+ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Waah schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:15:
[...]

En daarom vertrouw je niet op de DJI Kaarten ;-)
Oh lekker dan!
Valencia is op die kaart ook 1 rode vlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassos30
Camiel schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:49:
[...]

Staat niet de beginnersmode nog aan? Volgens mij heeft die ook een beperking, al mag het dan niet echt haperen.

Valt mij sowieso op dat de mini 2 een minder stabiele video verbinding heeft dan de air 2. Heb de mini bijna niet gebruikt tijdens 3 maanden op reis zijn, de air 2 pakte ik toch liever door de hogere kwaliteit in video + de sensors die zorgen dat ik net met een wat veiliger gevoel vlieg 😊
Vanmiddag even naar een weiland geweest met wat bomen achterin. Dit ging eigenlijk dikke prima tot 1km. Daarna werd ik zelf wat huiverig om verder te gaan haha. Blijkbaar maakt het toch veel uit of er wat huizen staan of niet. Al zie ik het nut van 4km ver gaan niet echt naar wil het toch eens proberen. Morgen maar even naar het strand en daar proberen. Bedankt voor de reacties iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03:58
Camiel schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:49:
[...]

Ik ben benieuwd naar meer van dit soort ervaringen, ik heb me een paar dagen ingelezen en mijn A1+A3 certificaat gehaald en ik zit sterk te twijfelen over de mini 2 maar dit is vooral ingegeven door praktische/wettelijke overwegingen.

Pluspunten
- De mini 2 blijft in de categorie A1, ook na 2022 en het voelt een beetje zonde om nu een drone te kopen die zijn restwaarde binnen 1,5 jaar grotendeels verliest
- Ik ben een onervaren drone piloot dus het is wellicht verstandig om niet gelijk met een peperduur apparaat te gaan vliegen, al heeft de mini 2 natuurlijk wel minder veiligheidssensors dan grotere drones.

Minpunten
- Ik wil de drone zakelijk gaan gebruiken, niet als hoofddoel maar als extra dienstverlening en vooral voor video. Ik vraag me af of de kwaliteit daarvoor goed genoeg is. Ik vond niet veel vergelijkingen tussen de mini 2 en mavic 2 pro, meeste vergelijkingen gaan over de mavic air 2 maar in deze video die ik wel vond vind ik het verschil nu niet echt spectaculair, het beeld is anders maar niet perse mooier of scherper.
YouTube: DJI Mini 2 vs Mavic 2 Pro Comparison
- De Mini 2 heeft in het algemeen natuurlijk minder features dan een grotere, duurdere drone. Met name het gemis van optische zoom en het gebrek aan veiligheidssensors als beginner zie ik daarbij als nadelen. Maar het zijn in mijn beleving geen gigantische nadelen als ik tegen een redelijk prijs toch wat ervaring kan opdoen en wat aanvullende content kan maken.

Ik neig er dus naar dat een mini 2 een verstandigere investering is dan een Air 2 of een Mavic 2 pro met het oog op de nieuwe regels. Mocht de Mini volstaan dan is dat natuurlijk helemaal mooi, mocht ik over ruim een jaartje toch denken ik voel me enigszins beperkt kan ik altijd voor een drone met C keurmerk gaan als vervanging of aanvulling op de mini. Is dit een enigszins logische gedachtegang? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mb04
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 26-08-2023
cliors schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:35:
Op vakantie in Turkije, even geschoten in een wat ooit een oude Griekse stad was.
Ik heb niet op 4k geschoten (geen idee waarom) maar later wel geconverteerd naar 4k. Natuurlijk niet zo slim dus ik vermoed dat sommige haperingen hierdoor komen.

Ik ben gek op onderbouwde kritiek zodat ik het de volgende keer nog beter kan doen dus bij deze, graag! :+ _/-\o_

[YouTube: Miletus, Balat, Didim,Turkey.. [4K] / Flying with a DJI MAVIC MINI 2 Drone @]
zeer mooie filmpje! mag ik vragen met welk programma je dit maakt? (beginnende noob :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Mb04 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:50:
[...]

zeer mooie filmpje! mag ik vragen met welk programma je dit maakt? (beginnende noob :P )
Thanks d:)b
De beelden worden gemaakt met de Mavic mini 2 natuurlijk :+
Bewerken doe ik met Cyberlink Powerdirector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
  • Laatst online: 12-09 12:23
Silvos schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 02:22:
[...]

Ik ben benieuwd naar meer van dit soort ervaringen, ik heb me een paar dagen ingelezen en mijn A1+A3 certificaat gehaald en ik zit sterk te twijfelen over de mini 2 maar dit is vooral ingegeven door praktische/wettelijke overwegingen.

Pluspunten
- De mini 2 blijft in de categorie A1, ook na 2022 en het voelt een beetje zonde om nu een drone te kopen die zijn restwaarde binnen 1,5 jaar grotendeels verliest
- Ik ben een onervaren drone piloot dus het is wellicht verstandig om niet gelijk met een peperduur apparaat te gaan vliegen, al heeft de mini 2 natuurlijk wel minder veiligheidssensors dan grotere drones.

Minpunten
- Ik wil de drone zakelijk gaan gebruiken, niet als hoofddoel maar als extra dienstverlening en vooral voor video. Ik vraag me af of de kwaliteit daarvoor goed genoeg is. Ik vond niet veel vergelijkingen tussen de mini 2 en mavic 2 pro, meeste vergelijkingen gaan over de mavic air 2 maar in deze video die ik wel vond vind ik het verschil nu niet echt spectaculair, het beeld is anders maar niet perse mooier of scherper.
YouTube: DJI Mini 2 vs Mavic 2 Pro Comparison
- De Mini 2 heeft in het algemeen natuurlijk minder features dan een grotere, duurdere drone. Met name het gemis van optische zoom en het gebrek aan veiligheidssensors als beginner zie ik daarbij als nadelen. Maar het zijn in mijn beleving geen gigantische nadelen als ik tegen een redelijk prijs toch wat ervaring kan opdoen en wat aanvullende content kan maken.

Ik neig er dus naar dat een mini 2 een verstandigere investering is dan een Air 2 of een Mavic 2 pro met het oog op de nieuwe regels. Mocht de Mini volstaan dan is dat natuurlijk helemaal mooi, mocht ik over ruim een jaartje toch denken ik voel me enigszins beperkt kan ik altijd voor een drone met C keurmerk gaan als vervanging of aanvulling op de mini. Is dit een enigszins logische gedachtegang? :P
Ik bekijk het vanuit video oogpunt, foto's maak ik maar heel weinig. Ik zie vooral verschil in het dynamisch bereik, kleur en scherpte. Dat merk je helemaal als je met een beetje kleurbewerking aan de gang gaat.
Ik vlieg nooit in de automatische modus. Dat is niet altijd ideaal, maar ik wil niet dat een automaat beslist wat mooi is. 😊
De pro 2 zit hier nog wel weer boven, maar de air 2s heeft ook een 1 inch sensor... Keuzes keuzes... Heb qua certificaten de basis voor nu, dus een volgende drone zou liefst een c keurmerk hebben.

• Waah
@Silvos wat voor zakelijke toepassing?

Als je boven gebouwen of mensen moet, is de mini (2) je enige optie. Dus dan is de keuze simpel.

De mini 2 maakt mooie beelden direct uit de drone. Maar zodra die de belichting verkeerd inschat heb je pech. Want dan valt er weinig te redden.

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Waah schreef op woensdag 22 september 2021 @ 06:15:

Als je boven gebouwen of mensen moet, is de mini (2) je enige optie. Dus dan is de keuze simpel.

De mini 2 maakt mooie beelden direct uit de drone. Maar zodra die de belichting verkeerd inschat heb je pech. Want dan valt er weinig te redden.
Gelukkig kun je RAW schieten, daar kun je (tenzij flink onder-/overbelicht), de belichting redelijk compenseren. Anders kun je ook een AEB foto maken en combineren.

• Waah
H92! schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:54:
[...]

Gelukkig kun je RAW schieten, daar kun je (tenzij flink onder-/overbelicht), de belichting redelijk compenseren. Anders kun je ook een AEB foto maken en combineren.
We hebben het over video :+

Verwijderd

Inschatten? Je kunt histogram aanzetten en instellingen on the fly aanpassen. Je hebt zeker niet altijd en overal een nd-filter nodig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:54:
[...]

Inschatten? Je kunt histogram aanzetten en instellingen on the fly aanpassen. Je hebt zeker niet altijd en overal een nd-filter nodig!
Histogram is leuk, maar er is gewoon een (Erg) gelimiteerde hoeveelheid dynamisch bereik op zo'n kleine sensor. En die details verlies je gewoon zodra de drone de belichting zelf verkeerd inschat. Dat komt door het dynamische bereik. Maar ook door het hoge contrast dat de drone uit de camera spuugt. Dat is mooi voor direct mooie beelden... Maar dat geeft dus 0 mogelijkheden bij dichtgelopen schaduwen of geclipte highlights

Manual kan helpen, maar zodra je de drone draait veranderd de belichting alweer.... En is je shot dus óók niet goed.

Een ND filter helpt daar overigens niets mee.....

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 22-09-2021 15:56 ]

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03:58
Camiel schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:38:
[...]

Ik bekijk het vanuit video oogpunt, foto's maak ik maar heel weinig. Ik zie vooral verschil in het dynamisch bereik, kleur en scherpte. Dat merk je helemaal als je met een beetje kleurbewerking aan de gang gaat.
Ik vlieg nooit in de automatische modus. Dat is niet altijd ideaal, maar ik wil niet dat een automaat beslist wat mooi is. 😊
De pro 2 zit hier nog wel weer boven, maar de air 2s heeft ook een 1 inch sensor... Keuzes keuzes... Heb qua certificaten de basis voor nu, dus een volgende drone zou liefst een c keurmerk hebben.
Het vliegen zelf lijkt me erg leuk dus ik denk niet dat dat een probleem gaat zijn. Wat ik vooral lastig vind is inschatten hoe groot de meerwaarde is van een betere camera. Het is natuurlijk heel logisch dat de een lichte drone als de mini 2 met een kleine sensor beperkingen kent in de videokwaliteit. Maar is een (iets) betere kwaliteit de kosten waard van een A2 certificaat en de investering in een duurdere drone met vermoedelijk een forse afschrijving door de EU regels volgend jaar.

Het gaat om relatief eenvoudig video werk, bijvoorbeeld een promo filmpje van een lokale bedrijfsloods of wat extra beelden in een eenvoudige videoreview van een product. Het hoeft dus zeker geen superkwaliteit te zijn maar het moet wel mooi genoeg zijn dat het eindresultaat professioneel oogt. Ik doe sowieso wat nabewerking in Davinci Resolve maar zoals je zelf al aangeeft ben je natuurlijk beperkt door het bronmateriaal. Wellicht wil ik op een later moment investeren in een grotere drone maar nu met de veranderde regels en het feit dat ik onervaren ben voelt het een beetje als een grote investering voor maar een klein beetje kwaliteitswinst, ik kan dat lastig inschatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Silvos De Mini 2 is voor beginners, maar ook wat verder gevorderden, een prima drone.

Als beginnend fotograaf koop je ook niet meteen een megadure Hasselblad camera.
En een goeie fotograaf kan met een wat minder goede camera ook schitterende foto's maken.

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 15:11

Stimulate14

⭐⭐⭐

Ik ga naar Bonaire over een paar weken. Ik zie verschillende antwoorden met betrekking tot vliegen.
Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:46

Sandyman538

SandstorM [148839]

Stimulate14 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:12:
Ik ga naar Bonaire over een paar weken. Ik zie verschillende antwoorden met betrekking tot vliegen.
Wat denken jullie?
Als ik simpel Google op 'drone vliegen Bonaire' zijn de eerste 3 hits er vrij duidelijk over dat dit niet kan omdat heel Bonaire in de ctr van de luchthaven ligt. Wat had jij gevonden dat je aan het twijfelen bracht dat het wel zou mogen?

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• matthijst
DJI Fly map waarschijnlijk?
Staat alleen de airport op.

• Bassos30
Hoe staan jullie hier tegenover. Heb op een aantal plekken gevlogen waar het mag. Heb toch wat kleine vliegtuigen over zien vliegen. Deze vlogen op het oog zeker onder de 120m. Dit kan toch wel een probleem worden als je met je drone daar tegenaankomt. Jullie al zoiets overkomen?

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Bassos30 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:48:
Hoe staan jullie hier tegenover. Heb op een aantal plekken gevlogen waar het mag. Heb toch wat kleine vliegtuigen over zien vliegen. Deze vlogen op het oog zeker onder de 120m. Dit kan toch wel een probleem worden als je met je drone daar tegenaankomt. Jullie al zoiets overkomen?
Ik ben stiekem benieuwd waar je stond. Het is meestal optisch bedrog, de drone is klein en het vliegtuig groot, dus dichtbij of ver ;) Minimale vlieghoogte voor sportvliegtuigjes is zo'n 300 meter (1000 ft), tenzij je bij de baan stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Een vliegtuigje (ook een kleintje) die onder de 120 meter vliegt, daar schrik je echt wel van. Zoals gezegd: mensen zijn heel goed in afstand inschatten.... Maar niet in de hoogte. Als onze ogen boven elkaar stonden was dat waarschijnlijk anders geweest.

Kijk maar eens op de snelweg hoe groot een auto is als er 1 hectometerpaaltje tussen zit. Bedenk vervolgens dat zelfs een klein vliegtuigje (cessna) een stuk groter is als een auto
Afbeeldingslocatie: https://thumbs.gfycat.com/GregariousTerribleEthiopianwolf-size_restricted.gif

Een vliegtuig op 120m hoogte lijkt dus even groot als een auto op 30 a 40 meter... En dat voelt héél dichtbij. :+

Verwijderd

120m hoogte lijkt voor ons gevoel erg hoog, omdat we dan vanaf die hoogte erg wijds kunnen kijken (wat we niet gewend zijn.)
Maar als je bijv. nog 120m bij een stoplicht vandaan bent, dan is het opeens wel maar een klein stukje.

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

H92! schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:55:
[...]

Ik ben stiekem benieuwd waar je stond. Het is meestal optisch bedrog, de drone is klein en het vliegtuig groot, dus dichtbij of ver ;) Minimale vlieghoogte voor sportvliegtuigjes is zo'n 300 meter (1000 ft), tenzij je bij de baan stond.
Boven bebouwing en mensen massa inderdaad. Anders mogen ze op 500ft vliegen, zo'n 150 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassos30
Aha bedankt voor de reacties. Dan leek het misschien maar zo. Het lijkt zo dichtbij....
Moeilijk in te schatten is het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassos30
H92! schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:55:
[...]

Op het strand stond ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 15:11

Stimulate14

⭐⭐⭐

Sandyman538 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:21:
[...]

Als ik simpel Google op 'drone vliegen Bonaire' zijn de eerste 3 hits er vrij duidelijk over dat dit niet kan omdat heel Bonaire in de ctr van de luchthaven ligt. Wat had jij gevonden dat je aan het twijfelen bracht dat het wel zou mogen?
Alle filmpjes op YouTube. :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Filmpjes op youtube zou ik niet als graadmeter nemen om te kijken of iets in het dagelijkse leven wel of niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Welke app gebruiken jullie om de wind voorspellingen (wereldwijd) te checken?
Ik gebruik sinds vandaag windy en UAV Forecast, vroeg mij af of deze de beste zijn.

Gister wezen filmen op een leuke locatie maar de wind was niet echt gunstig. Naar mijn mening was de wind niet heel sterk, maar boven zee vloog m'n mini 2 zelfs even de verkeerde kant op terwijl ik hem juist naar mij toe vloog. Dat was even schrikken dus, maar gelukkig goed afgelopen. :+

Ik geloof dat de wind 21 km/h per uur was met pieken tot 40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
cliors schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:31:
Ik gebruik sinds vandaag windy en UAV Forecast, vroeg mij af of deze de beste zijn.

Gister wezen filmen op een leuke locatie maar de wind was niet echt gunstig. Naar mijn mening was de wind niet heel sterk, maar boven zee vloog m'n mini 2 zelfs even de verkeerde kant op terwijl ik hem juist naar mij toe vloog. Dat was even schrikken dus, maar gelukkig goed afgelopen. :+

Windfinder en Windguru zijn de sites welke wereldwijd het meest bekend zijn hiervoor. Veel gebruikt door surfers/zeilers etc.

Uav forecast gebruik ik vaak als quick check.

Let wel: dit gaat over de windsnelheden aan de grond. En dat zal voor Uav Forecast ook zo zijn. Eerste wat ik doe bij issues met wind? Omlaag! En dan terug naar de kust.

Daarom zet ik mijn return to home hoogte ook altijd zo laag als veilig kan. In een woonwijk zal dat 60 meter zijn (ivm hoge bomen etc). Maar de standaard 120 meter heb ik nog nooit gebruikt. Vaak meer wind op die hoogte, meer risico op vliegverkeer en je ziet de drone bijna niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jochie911
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-09 15:19
cliors schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:31:

Ik gebruik UAV Forecast, vooral omdat je daar ook de hoogte in kan stellen.
Deze heb ik dan over het algemeen standaard op 60 meter hoog staan.

Met de DJI Mavic Mini kan je makkelijker achteruit tegen de wind in vliegen dan vooruit, dan heeft die minder weerstand.
Of dit met de Mini2 ook zo is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Waah schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:00:
[...]

Daarom zet ik mijn return to home hoogte ook altijd zo laag als veilig kan.
Dat is een handige tip inderdaad.
jochie911 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:14:
[...]

Met de DJI Mavic Mini kan je makkelijker achteruit tegen de wind in vliegen dan vooruit, dan heeft die minder weerstand.
Handig om te weten thanks ;)
Pagina: 1 ... 12 ... 48 Laatste

Let op:
Hoewel het begrijpelijk is dat mensen op zoek zijn naar extra zendvermogen, is dit topic niet de plek om het omzeilen van wetgeving en/of beveiligingen te bespreken.

Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2