Toon posts:

Deel je.build-projecten met je medetweakers en de redactie

Pagina: 1
Acties:

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-03 10:17
We publiceren als redactie al bijna drie jaar .buildartikelen. Daarin beschrijven we diy-elektronicaprojecten waarbij we gebruikmaken van 3d-printers, kleine computingboards en tal van andere onderdelen. We zijn benieuwd of jullie geïnspireerd zijn geraakt en zelf ook aan de slag zijn gegaan met de projecten.

Met de gadgets die we de afgelopen drie jaar in elkaar geknutseld hebben, kan menig geek zijn lol op. Dat geldt niet alleen voor het gebruik, maar ook voor het bouwen ervan. Sommige projecten zijn echt voor vermaak, zoals gamen met je zelfgebouwde ZX Spectrum of racen met een drone die je gemoneerd hebt. Andere producten zijn ook echt handig, zoals de mobiele bestandsserver of de luchtkwaliteitmeter.

We hebben jullie al eerder naar eigen .buildprojecten gevraagd en daar kwamen mooie overzichten van eigen creaties en Raspberry Pi-projecten uit voort. We zijn nu vooral benieuwd naar jullie projecten die hun oorsprong vinden bij onze .build-projecten.

Misschien heb je wel mensen of instellingen heel blij gemaakt met Wonderfoons? Of rijd je rond met je zelfgebouwde navigatiescherm? Staat een zelfbouw-3d-printer te zoemen op je kamer? Wellicht heb je een draai gegeven aan wat wij bouwden en een veel mooiere nixieklok of speakerset voor streaming audio ontworpen? We horen het graag en je mede-tweakers waarschijnlijk ook.

Ook als projecten om een of andere reden niet lukten of voortijdig afgebroken moesten worden, horen we dat graag. Ondanks je enthousiasme, kunnen dingen immers wel eens anders lopen dan verwacht.

Als redactie lijkt het ons leuk om bij genoeg animo een overzicht uit te werken van de interessantste projecten en verhalen erachter, voor in het laatste Tweakers Magazine. Dus we horen graag van jullie, liefst met foto's, details, achterliggende verhalen, successen, problemen, enzovoorts. :)

• Bicky
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-03 13:36
Ik rijd al enkele jaren met een velomobiel (een overdekte ligfiets).
Het elektronische systeem van mijn velomobiel vind ik slecht uitgevoerd. Te dunnen draden, geen krimpkousen en veel te veel verbindingen. Ik heb er wel nog nooit problemen mee gehad maar toch vind ik de uitwerking niet goed.

Toen ik online een video zag van een velomobiel met een programmeerbare led strip was ik geïnteresseerd om deze ook te monteren.
2 led strips de fiets rond naar centrale computer en 1 kabelboom naar het stuur. simpel ivm verbindingen, installatie en mogelijkheden.
Het kan zelfs met 1 led strip de volledige fiets rond. maar 2 strips was iets makkelijker om te programmeren.

deze werd gemonteerd in oktober 2018 en doet nog altijd zijn werk.

Default branden er 3 witte leds vooraan en 3 rode leds achteraan met ertussen een looplicht.
Bij remmen branden er 12 witte leds vooraan en 12 rode leds achteraan met ertussen een looplicht.
Bij linker of rechter indicator wordt de zijkant oranje looplicht. De rode en witte leds knipperen mee aan de zijkant.
Er zijn verder nog 2 patronen
eentje voor waarschuwing met knipperende witte en rode leds volledig rond de fiets die ik gebruik als er iemand op het fietspad staat en nog een extra voor
2de patroon is oranje knipperende zijkanten die geactiveerd kan worden bij problemen of panne.
Alle patronen zijn mogelijk
Het ziet er alvast erg futuristisch uit. Ik heb voor de gelegenheid een video gemonteerd om de mogelijkheden te demonstreren.

https://photos.app.goo.gl/xVYK8fqMxNtVDc8EA

Ik kreeg al veel positieve reacties op mijn led strips.
Er vroeg ook iemand om meer details/info.
Graag deel ik mijn kennis en stelde een simpel schema op en post hier ook bij de code.

De 2 belangrijkste onderdelen zijn een arduino nano en een programmeerbare ledstrip ws2812
Deze werken bij mij op een powerbank van 5v.
maar deze strips bestaan ook op 12V en een arduino kan dit ook aan.

2data lijnen naar de ledstrips en 5 schakelaars verbonden op digitale ingangen is in grote lijnen de werking.

De code kan waarschijnlijk een stuk beter maar geef deze graag mee:
https://drive.google.com/...dhNgFOY7/view?usp=sharing

Mogelijke verbeteringen:
De schakelaar op digitale ingangen is niet ideaal maar wel de simpelste oplossing.
Deze schakelaars aansluiten op een analoge ingang zou betekenen dae er maar 2 draadjes naar het stuur moeten en op het stuur paar extra weerstanden.

ipv een powerbank alles op de onboard accu zou ook een grote verbetering zijn.
Momenteel blijf ik er erg tevreden over de installatie

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:51
In 2015 zonder Arduino programmeer kennis begonnen met een GNSS tracker voor GPS windsurfen.
7 revisies op basis van een Teensy gemaakt.
PCB ontwerp met Eagle en productie in China.
XYZ 3D printer gekocht voor de kastjes en inmiddels over naar een Ender 3 (met de nodige modding).

Nu bezig met een tweede revisie.
Basis is een ESP32 met draadloos laden, wifi, flash geheugen, e-paper en touch knoppen.
Logging gaat straks op 25hz als het flash geheugen het aankan.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Jammer dat niet de mechanica projecten kan indienen.....
Motormount voor een mede tweaker: Aluminium laten snijden met een CNC
Aanpassing aan mijn draaibank [project] Tool voor de draaibank
Inloopbank voor modelmotoren Modelmotor inloopbank

Maar heb hier ook een elektronica project staan
500 watt 2S RC accu ontlader [zelfbouw] RC accu ontlader

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-02 12:19
Hmja, zit nu bijna 20 jaar op tweakers, en heb ook wel de nodige casemods gebouwd. Echter, in 2013 raakte ik besmet met 3D-printen en wat er op de markt was, was of kwalitatief niet goed genoeg of te duur. Na een aantal mislukte builds (een Rostock en Kossel build) was ik klaar met delta's en hun eigenaardigheden, en heb ik met de delen van de kossel en wat aluminium tooling plaat op mn werk de basis gefreesd voor mijn huidige printer in 2014.

https://tweakers.net/i/G5tnxMBduP2OO189WyKh5sUMkEA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCx51ASdKdrOu6nwWGpnhiII.jpg?f=fotoalbum_small

Zwaar gedateerd, loopt nog op een RAMPS 1.4 bord, enkele extruder, maar door de lineair geleiding amper speling en bed calibratie? wat is dat anders dat ik tussen zomer en winter mn Z-offset een paar honderste bij moet stellen. De laptop is de printer host, en is genaamd Damocles. :)

https://tweakers.net/i/DKg849t2DpD8y9VhdK2JsOl_VcU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8Z9NdJvFHnJxjdz14thIk3d.jpg?f=fotoalbum_small

Deze Corsair 600T is al bijna 10 jaar mijn main PC, en heb ik destijds Hades gedoopt. Echter, de core i7 2600K en overige hardware begon gedateerd te raken, dus het werd tijd voor een upgrade... Twee jaar geleden uitgesteld, want het werkt prima voor wat ik er mee doe (casual gamen, CAD, en een beetje internetten) Magoed, vorig jaar toch een eerste stap gezet, maar niet doorgezet. En 2020 is al best bout, maar microsoft in al hun wijsheid was van mening dat mijn Win7 naar Win10 licentie niet meer geldig was, dus toch maar de upgrade gemaakt naar een i5 9400F en de originele GTX 580 was al geupgrade naar een GTX 980. Maar voor die kaart kon ik geen waterkoel blok krijgen, dus tja, recentelijk is er een GTX 2080 Super geplaatst. 3000 series was meer bang 4 your buck, maar je moet ergens een lijn trekken als het op kosten aankomt, en meer dan 850 euro lappen voor een videokaart is daar eentje van. :/

https://tweakers.net/i/aXRw9jFKfD_4ADX5tql7ufZpEcs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5WEFg3oYD4P6Lt5SDme3K5an.jpg?f=fotoalbum_small

Tijdens het bouwen van de vernieuwde PC kom je de Lian-Li PC-O11 tegen.... Een enorm populaire kast, en na de nodige reviews gelezen te hebben toch besloten om deze aan te schaffen en rustig aan een nieuwe build op te zetten. Tis een WiP, ook geen haast mee want het kost toch weer meer dan in initieel uit wou geven aan mijn PC upgrade. :+ Huidige en deze PC wordt gebouwd met waterkoeling, en bevat 3D geprinte delen. Wat een verademing is dat inplaats van zelf allemaal dingen inelkaar beunen. :)

Mn 3D printer blogje..

• eye2web
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-01 14:02
Het vervolg op mijn eerste zelf ontwikkelde CoreXY 3d Printer design. V1 had toch wat gebreken zoals de stevigheid van het frame.

De custom beugels gebruikt in deze printer zijn met de CoreXY v1 geprint.

Features:
- Print oppervlak 310x310x350
- 750W heated bed. (aangestuurd via een solid state relay)
- Linear rails voor geleiding.
- Fatsoenlijke ball screws.
- Auto bed leveling
- BMG extruder (bowden)
- 9mm GT2 belts ipv. de meest gebruikte 6mm belts. (minder strech)
- TMC-2209 stepper drivers.
- z en extruder motoren 0.9 graden per step ipv 1.8.
- 40 teeth pully's.
- Bigtreetech skr 1.4 turbo (met touchscreen).
- Software is gebaseerd om Marlin 2.x

Aankomende features:
- Flex3drive (aandrijving van de extruder via een flexibele shaft)
- Berd-air cooling. (koeling systeem doormiddel van een luchtpomp ipv. fan)

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-03 22:58
Alweer een oudere 'build', maar wel een project waar ik trots op ben. Een vliegtuig. Nee, geen hobbymodel, full size! In 2000 met een vriend begonnen met bouwen aan deze Rans S-6S Coyote II, zeven jaar aan het klussen geweest en sinds 2007 vliegend in Nederland en omstreken.

Het toestel is uitgerust met een 6-cylinder 130PK boxer motor, maar ook de nodige elektronika. Twee strobe lights met Atmel AT-Tiny45 chips, een Flap controller met een Atmel AT90S1200 (Arduino avant-la-lettre) en een ADS-B / Flarm traffic collision ontvanger met een Raspberry Pi met Stratux software die mooie plaatjes op een Samsung tablet met EasyVFR software tovert.

To terminate or not to terminate, that's the question...

• Reindier
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-12-2020
Target practice:

Ik ben al ruim 3 jaar met arduino / Raspberry Pi /Orange Pi bezig en leren programmeren.
Ben begonnen met een 6 voudig stopcontact dat te bedienen is via de app Blynk op je telefoon / tablet.
Daarna een aquarium water temperatuursensor met lcd scherm, gemaakt voor mijn zee aquarium.
Later heb ik ook homeassistant ontdekt en maak daar nu de nodige stappen in zoals vijver temperatuursensor, verlichting schakelen en Webcam en temperatuur en luchtvochtigheid in huis regelen enz..

Ik ben ook sind 2 jaar met airsoft bezig en leek mij leuk om een target practice te maken om te trainen in de tuin.

Ik draai een Blynk server op een Orange pi one, ik heb een lynksys router gebruikt die ik overhad voor een eigen netwerk lokaal met wifi voor de tablet om de score digitaal af te lezen wat ik schiet.

Als ik mijn taget schiet gaat er een blauwe led aan aan de voorzijde zo dat je ziet welk target je raakt en de score word opgeteld op de tablet, het systeem werkt op 2 stekkers 220v

Ik het begin ben ik veel tijd bezig geweest met software programmeren en met prototyping,
Mijn targets had ik eerst geprobeerd met een reed sensor dus zodra er een magneet contact werd verbroken telde ik de score dit bleek in de praktijk niet zo goed te werken.
Daarna heb ik de targets uitgewerkt met microswitches en deze kreeg ik niet ingedrukt als ik er op schoot.
Nu heb ik het gemaakt met contact verbreking dus simpel op de target en de basis beide een draad die altijd verbonden zijn tenzei je er tegen schiet dan word hij verbroken. Dit werkt goed.
Alleen moet ik mijn targets groter maken het is nog best moelijk om targets kleiner dan 32mm te raken met een airsoft geweer. Heb nu 32 28, 22, 16mm tagetholes gemaakt deze moeten nog aangepast worden

• Jot!
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-02 12:36
.Build TRLING_01
Bouw je eigen luchtkwaliteitsmeter

Luchtkwaliteit in leslokalen is niet echt een nieuw discussiepunt in het onderwijs. Al jaren blijkt dat op veel (oudere)scholen de luchtkwaliteit niet al te best is. En toen kwam Covid-19... Met ramen en deuren die constant open moesten en een toch volle klas dacht ik bij het zien van de .build over de luchtkwaliteitsmeter: dat ga ik ook maken! Aanvankelijk met wat bij elkaar geschraapte onderdelen en een matige behuizing die snel geprint was. Versie 1 was geboren: een Wemos D1, mini display, HDC1080 CCS811 sensor en een aantal NeoPixels op een bordje gesoldeerd en bij elkaar gebracht via ESPEasy.

Met deze versie was van alles mis, vooral de behuizing deugde niet en de temperatuur liep steeds verder op door de warmteontwikkeling van de Wemos. Daarom snel door naar de 2e versie. Die had een iets betere ventilatie rond de sensor en daarnaast had ik er een BME280 aan toegevoegd voor een betere temperatuurweergave.

Het probleem waar ik met de units tegenaan bleef lopen was mijn gebrekkige kennis over de combinatiesensor (HDC1080 CCS811) die gebruikt was voor de luchtmetingen en de beperkte mogelijkheden van de sensor in EspEasy. Daardoor liepen de waarden telkens binnen het uur steeds hoger op en moest de Esp gereset worden. Toen een collega een unit leende en deze van tafel gelopen werd en het PLA plastic in stukken lag, was daarnaast meteen duidelijk dat de behuizing echt niet voldeed. Het moest sterker en ondertussen was ik het ook beu dat het scherm zo klein was.

Versie 3 had een sterkere behuizing, nu met schroeven, niet in PLA plastic maar in PETG en voorzien van een 40mm 12v ventilator die net genoeg stroom kreeg om een minimale luchtverplaatsing te garanderen en de temperatuur in de behuizing daardoor gelijk trok met die in de ruimte waar de unit stond. Ook was ik overgestapt op een 16x2 scherm voor de leesbaarheid.

De derde versie was robuust genoeg, het scherm mooi leesbaar, handzaam genoeg om mee te nemen van lokaal naar lokaal, maar de luchtsensor bleef een lastig onderdeel voor me. Inmiddels had ik genoeg fora doorgespit om te zien dat het met mijn eigen kennis niet zou lukken om de sensor stabiele waarden te laten geven en dat was ik beu. Daarom nog een laatste wijziging, de sensor zelf moest vervangen worden door iets waar meer (lees voor mij makkelijkere) kennis over voor handen was. De MH-Z19B. De ESPEasy aanpassingen waren snel gedaan, de behuizing had geen aanpassing nodig en na veel proberen en drie versies later was versie 4 uiteindelijk naar tevredenheid.

Ik heb er drie gemaakt, één voor mijn lokaal, één voor collega's die nieuwsgierig zijn en willen testen en één voor de woonkamer, gewoon omdat het kan.. Het voordeel van de Esp was dat ik ze vrij makkelijk in het domoticasysteem in huis kon hangen om in de diverse ruimtes de waarden te meten over een langere periode.
Een succesvolle '.build', dankbaar geïnspireerd door het artikel op Tweakers en nu al weer weken in gebruik!

PV Output 3020 Wp (zuid-zuid-west - Noord-Brabant - dakhelling 45%) - SMA 2.5

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:58
Tof man, al die verscheidenheid!

• memphis

memphis

Van de week een ander langlopend mechanica projectje afgerond

Modded modelmotor

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:29
Ik heb een best behoorlijke voor- en achtertuin en ben in deze hete zomers heel wat tijd kwijt met een tuinslangetje om te sproeien. Toen ik door Corona in mijn vrije tijd aan huis gekluisterd was, heb ik het plan opgepakt om beregening aan te leggen inclusief een zelf gesoldeerde en geprogrammeerde beregeningscomputer. Ik blij omdat ik weer een leuk knutselproject had gevonden, vrouw blij omdat het veel tijd met de tuinslang scheelt....dat zijn de beste projectjes.

Requirements
  • 4 zones in de voortuin, 3 zones in de achtertuin
  • aan te sluiten op de normale buitenkraan, dus maar beperkte waterdruk
  • complexe programma's in te stellen
  • in te stellen en uit te lezen via fysieke knoppen en display, via mobiele telefoon en via API's
  • zeer simpel en fool-proof in gebruik, (schoon)ouders moeten het in de vakantie zelf kunnen bedienen
Uiteindelijk was het nog best eenvoudig om dit voor elkaar te krijgen
Sproeisysteem
  • Ik heb alles gestandaardiseerd op Rainbird. Met name 3500 sproeiers voor het gazon, 1800 popupsproeiers voor borders en een druppelslang voor de heg.
  • Heel veel meters 32mm PVC ingegraven
  • De 7 zones stuur ik individueel aan door 7 HV100 magneetkleppen. Die werken heel simpel; gewoon 24V er op zetten en ze gaan open. In de voortuin en in de achtertuin heb ik deze in een kist ingegraven.

Beregeningscomputer
Het aansturen van de magneetkleppen is dus simpel: gewoon 24V AC er op. Via een 8-kanaals relais bord kan ik de individuele kleppen besturen. Dit relais bord wordt aangestuurd door een ESP8266 (NodeMCU) met eigen software.

Daarnaast heb ik een stuurkastje gemaakt met daarop een display met de status en knoppen om handmatig een programma samen te stellen of te selecteren.

Al deze hardware (relaisbord, knoppen, display) loopt via de I2C bus. Hiermee kon ik het hele systeem netjes modulair opzetten. In principe kan ik er eenvoudig nog 96 zones aan toe voegen. Ook kabelmanagement was eenvoudig omdat alles via dezelfde 4 kabeltjes is aangesloten. Omdat de ESP maar een beperkt aantal IO poorten heeft heb ik 2 MCP23017 IO expanders gebruikt.

Ook bevat de software API's om alles te doen. Met een web-frontendje kan ik ook alles instellen en starten. De API's kunnen ook vanuit mijn domotica worden aangeroepen om programma's op vaste tijdstippen te starten; daar maak ik in de praktijk echter geen gebruik van.

Terugblik
Ik, en mijn vrouw en ouders ook :-), ben bijzonder tevreden over het resultaat. Het werkt perfect en voldoet precies aan de wensen. Het bouwen ging zonder noemenswaardige tegenslagen en was erg leuk om te doen tijdens de "intelligente lockdown".

Was dit nu heel veel goedkoper dan een beregeningscomputer kopen? Ik denk het niet; beregeningscomputers zijn niet zo heel duur. Maar dit was wel veel leuker en leerzamer.

[Voor 3% gewijzigd door ocmer op 13-11-2020 16:30]

• DonSebas
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-03 22:40
"Portable" XBOX series X kast ( Xbox-Box)
Omdat ik geregeld mn xbox en monitor mee nam naar mn vrienden maar ook omdat ik vaak met mn xbox aan de keukentafel zat icm monitor wilde ik iets maken om dit makkelijker en veilig te vervoeren.
Bij deze een paar foto's van mn project

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:54
Ik kan eigenlijk niet goed een overzicht vinden.

Arcadekast, ledtafel en nixieclock heb ik al voorbij zien komen? En ik dacht ook smart-mirror?

Wellicht quiz knoppen? Met tenminste 1,5m afstand dan wel ;)

Of labvoeding uit oude PC voeding? (Met regelbaar CV/CC).

Aangepaste versie van "Stef stuntpiloot"?

Lijn-volg-robot?

Allemaal wel een beetje cliché projecten, maar ook leuk.

[Voor 13% gewijzigd door FuaZe op 13-11-2020 20:11]

• frederikbove
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-03 12:44
Ik heb overlaatst toen ik opzoek was naar een Bench power supply voor in mijn werk kot deze tegen gekomen.

https://www.aliexpress.com/item/1005001488070904.html

Is een Riden RD6018 die kan je als front kopen voor je huidige voeding of wel samen met voeding en case kopen. Je moet hem nog wel even in elkaar steken. Voordeel van deze controle units is dat je ook batterijen kan opladen als hem aansturen via de pc.

Heb er zelf ook even een video gemaakt voor de assembly maar je kan natuurlijk gewoon je case gebruiken en alleen de control unit in je case inbouwen.

YouTube: Assembling of a Riden RD6006/RD6012/RD6018 bench power supply

• Joey54
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-03 14:33
eye2web schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:25:
Het vervolg op mijn eerste zelf ontwikkelde CoreXY 3d Printer design. V1 had toch wat gebreken zoals de stevigheid van het frame.

De custom beugels gebruikt in deze printer zijn met de CoreXY v1 geprint.

Features:
- Print oppervlak 310x310x350
- 750W heated bed. (aangestuurd via een solid state relay)
- Linear rails voor geleiding.
- Fatsoenlijke ball screws.
- Auto bed leveling
- BMG extruder (bowden)
- 9mm GT2 belts ipv. de meest gebruikte 6mm belts. (minder strech)
- TMC-2209 stepper drivers.
- z en extruder motoren 0.9 graden per step ipv 1.8.
- 40 teeth pully's.
- Bigtreetech skr 1.4 turbo (met touchscreen).
- Software is gebaseerd om Marlin 2.x

Aankomende features:
- Flex3drive (aandrijving van de extruder via een flexibele shaft)
- Berd-air cooling. (koeling systeem doormiddel van een luchtpomp ipv. fan)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Hoe heb jij je skr afgesteld? Ik heb zelf hier nogal wat problemen mee. Ben er wel benieuwd naar

• eye2web
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-01 14:02
Joey54 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:51:
[...]

Hoe heb jij je skr afgesteld? Ik heb zelf hier nogal wat problemen mee. Ben er wel benieuwd naar
Waar loop je tegen aan? Stuur anders even een pm.

• Durango
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-01 20:25
kan weg

[Voor 99% gewijzigd door Durango op 18-12-2020 00:35]

• memphis

memphis

Een nieuw knutselwerkje voor mijn RC hobby: RC nitro motor pre-heater

• Scorpio_UT
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-08-2021

Scorpio_UT

Computerwiz

Leuk projectje en al heel vaak hier door andere tweakers gedaan, maar wilde het toch even delen.
Pc Omgebouwd in een houten kast en onder mijn bureau opgehangen.

JB

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-02 14:42

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Na heel wat jaartjes heb ik weer eens een oude hobby opgepakt. Nieuwe Casemod tijd!.
Wou specifiek een Corsair 900D hebben vanwege het feit dat je daar 2 compartimenten in kan creeeren.

Idee: Radiator en warmte afvoer beneden en de overige spullen boven.

Zoals de kenners wellicht weten worden de 900D kasten al heel wat jaartjes niet meer gemaakt. Maar ik heb er eentje kunnen bemachtigen in zeer goede staat. De perfecte basis. Maar zit wel vol met meuk die we vandaag de dag echt niet meer gebruiken dus er dient wel veel aangepast te worden.

WC setup is een Frankenstein van hardtubing en slangen, dit heb ik bewust gedaan zodat ik makkelijk van cpu kan wisselen als ik dat wil zonder de drama van alle tubing los te moeten halen. Zelfde geldt voor onder, zeer handig als het flexibel is bij verwijderen van de midden plaat.

Eindresultaat is hier :)

Achteraf nog een geluidskaart ingebouwd echter was dat niet makkelijk gezien de gpu alle sloten blokkeerd.
Deze heb ik nu gedeeltelijk aangepast en voorzien van een riser zodat ik hem beneden kon monteren.
Werkt geweldig :)

Hier foto's van het onderste gedeelte, voor zien van de old-school Treibwerk Feser TK-122's.
Beesten van ventilatoren specifiek gemaakt voor radiatoren op pull. De warmte kan echter direct weer weg omdat de ruimte er achter volledig leeg is.

Gebruikte onderdelen voor de kast + cooling setup zelf :

Coolermaster vertical GPU kit V2 (helemaal aan moeten passen want dat past normaal niet in deze kast).
Corsair Commander Pro
Corsair RGB Hub (2x)
Corsair LL120 4x
Corsair LL140 3x
Treibwerk Feser TK-122 Radiator Fans
HW Labs Blackice 360 GTX Radiator
2x D5 pump setup + XSPC top
Custom made voltage regulator voor de D5 pompen (voltage @ 3v-5v-7v-10v-12v)
EK Velocity AM4
30cm Reservoir
13mm Alpacool Tubing
Bitspower/Corsair/Alphacool fittingen

[Voor 5% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 31-01-2021 15:43]

Turn it off and on again.

• Scorpio_UT

Scorpio_UT

Computerwiz

Ziet er netjes uit

JB

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-05-2021
De vraag is natuurlijk of onderstaand onder bouwprojecten valt zoals in de openings post is omschreven.
Daarbij mag in aanmerking worden genomen, vind ik, dat geen enkel gebouw zonder bouwtekening is onstaan, behalve dan een schuurtje ofzo.
Niet dat ik de architect ervan ben maar heb, al zeg ik het zelf, van Ben Eaters bread board compucter best een leuke virtuele replica van kunnen maken, met wat hulp hier en daar natuurlijk en er tot mijn eigen verbazing dezelfde uitkomsten mee kunnen krijgen zoals getoond in zijn videoserie.
Waarvan hier een plaatje van slot video no. 44

YouTube: Conditional jump instructions

Virtueel gaat wel een stuk trager uiteraard als met echte hardware. Daar staat tegenover dat virtueel er zonder al teveel uitbreidingen er een tamelijk stukje meer output (displays) bij kon worden geplaatst als in het origineel. Dit is de eindversie geworden

Meer info en links zijn te vinden in Vuikies breadboard topic.

kitao in "Het grote 'breadbord computer' topic"
.

[Voor 29% gewijzigd door kitao op 25-02-2021 23:47. Reden: Link op juiste plaats gezet]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• driesbessels
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-07-2021
Een tijdje geleden heb ik uit Wenge en Beukenhout mijn eigen PC kast gemaakt maar dat was het nog niet helemaal. Daarom heb k nu de deurtjes vervangen door glas-in-lood deurtjes. Enkele van de glaspaneeltjes heb ik vervangen door oude processoren en memory modules om in stijl te blijven. Het eindresultaat is denk ik redelijk uniek en ik ben er blij mee!

• Scorpio_UT

Scorpio_UT

Computerwiz

netjes

JB

• memphis

memphis

Aangepast bureau lampje
Modding een bureau lamp

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:49
Mag deze hier? Ik gebruik een oude Raspberry Pi om mijn waterstand op te nemen (voor Domotica toepassing). Met een camera, die had ik nog liggen...

• memphis

memphis

Net weer een projectje afgerond, een bandenwarmer voor mijn 1:18 RC modelauto.

[project] RC auto bandenwarmers

• robsloetjes
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-03 22:47
Graag deel ik de woordklok waarvan ik er de afgelopen jaren verschillende heb gemaakt. Je ziet ze wel eens vaker op (tweakers-)fora voorbij komen, maar omdat ik gaandeweg mijn ontwerp heb bijgeschaafd is dit een mooi moment om hem hier ook te tonen en het ontwerp te delen. Het object is simpel maar toch een mooi design-object in huis: een klok die de tijd weergeeft in tekst.

Op wordclock.readthedocs.io heb ik een bouwhandleiding geplaatst, inclusief templates voor het lasersnijden van onderdelen. Daarmee is het een stuk eenvoudiger om er zelf ook een te maken! De materiaalkosten per klok zijn dan €100-150. Dit is mede zo weinig omdat ik een ESP8266 met Micropython gebruik, terwijl veel alternatieven op Arduino's of Raspberry Pi's draaien. De afmetingen zijn 450x450x24mm.

• j.h.kroese
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-02 10:33
Heeft het een reden dat je een vrij complexe matrix gebruikt voor het interieur i.p.v. vierkantjes?

• robsloetjes
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-03 22:47
j.h.kroese schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:00:
Heeft het een reden dat je een vrij complexe matrix gebruikt voor het interieur i.p.v. vierkantjes?
Reden is voornamelijk dat ik de matrix toch laat lasersnijden. Nu vangen de letters binnen de woorden licht op van meerdere leds, dus mogelijk zijn de randen daar wat beter verlicht dan wanneer iedere letter een eigen led heeft.

• Marcel-Jan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-01 07:54
Dit is volgens mij mijn eerste echte "maker" projectje. Het is een Raspberry Pi 3B+ met een Pimoroni Inky Impression e-ink display dat mijn fiets-statistieken van Strava toont. De houten voet is door mijn vader gemaakt. De achtergond plaatjes zijn gegenereerd met Stable Diffusion. Ik heb zelfs een aantal kerstmis achtergrondjes gemaakt voor deze tijd van het jaar.

Ik had al wat ervaring met Raspberry Pi's. Ik heb er ooit een gebruikt voor een Domoticz oplossing en ik heb een Pi.hole in huis. Het aansluiten van de Raspberry Pi op het e-ink display was eenvoudig. Maar het ontsluiten van data van de Strava API, dat leek me een aardige uitdaging. Maar met wat voorbeeld code van blogs is dat ook gelukt.

Ik heb alles beschreven in een serie blogposts die nog bijna af is. Ik heb de blogposts beschreven voor fietsliefhebbers die niet veel weten van Raspberry Pi's, dus wie weet is het interessant voor mensen die daar mee aan de slag willen.
https://marcel-jan.eu/datablog/2022/12/12/strava-dashboard-on-a-raspberry-pi-with-an-e-ink-display/

De Python code heb ik gedeeld op Github:
https://github.com/Marcel-Jan/StravaInky
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee