Hey! Ik ben bezig aan een project waar ik een stukje aluminium van +- 120 x 60 x 10mm moet uit laten frezen met een CNC machine, ik heb alleen geen idee hoe duur dit is en waar ik het kan laten doen voor een zacht prijsje.
Iedereen met een thuisfrees moet dat wel kunnen, dus ook bij de meeste hackerspaces.
Ik weet niet wat je gefreesd moet hebben, ik heb een handbediende frees.
Ik weet niet wat je gefreesd moet hebben, ik heb een handbediende frees.
Dit moet uitgesneden worden ^
[Voor 24% gewijzigd door TheSebastiaan op 06-10-2018 00:07]
Dat is wel met de hand bediende frees te doen, zeker als de gaten belangrijker zijn dan de uitlijning.
Mocht je echt niets of niemand kunnen vinden wil ik het wel doen, heb ook zat10mm dik alu in huis.
Mocht je echt niets of niemand kunnen vinden wil ik het wel doen, heb ook zat10mm dik alu in huis.
Veel plezier met je toekomstige elektrische skateboard(?)
Een gemiddeld FabLab helpt je hier graag mee denk ik zo
Een gemiddeld FabLab helpt je hier graag mee denk ik zo

Core i9 9900k // Nvidia RTX3070 // AOC AG352UCG
Ik wil het wel proberen. (heb toch niets anders te doen). Heb ook materiaal zat, toevallig gister voor iets anders nog een plaat 10mm dik uitgezaagd dus ik denk dat het reststukje groot genoeg is.
Dan moet ik alleen even een volledige maattekening hebben.
Dan moet ik alleen even een volledige maattekening hebben.
Zou ik je het fusion 360 bestand sturen?
Kan je niet de maattekening als jpg/pdf exporteren? Ik heb niets aan een 3d bestand
Dit onderdeel uitgaand dat er geen al te gekke toleranties op zitten zou niet veel kosten. Het duurt uiterlijk 2 minuten om te frezen. Ik ben trouwens een CNC verspaner
Kijk, niet dat ik het niet wil doen want voor mij is het een uitdaging en een stukje bezigheid dat heus wel goed komt maar als iemand het CNC wilt doen gaat dat natuurlijk veel sneller en makkelijker.
Hoe duur zou dit ongeveer zijn?DouweNl schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 10:37:
Dit onderdeel uitgaand dat er geen al te gekke toleranties op zitten zou niet veel kosten. Het duurt uiterlijk 2 minuten om te frezen. Ik ben trouwens een CNC verspaner
Zeker waar, ik probeer eerst iemand met een CNC te vinden, als dat niet lukt laat ik het je wetenmemphis schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 10:43:
Kijk, niet dat ik het niet wil doen want voor mij is het een uitdaging en een stukje bezigheid dat heus wel goed komt maar als iemand het CNC wilt doen gaat dat natuurlijk veel sneller en makkelijker.
Kijk het ligt er aan ik werk zelf bij een bedrijf die medische instrumenten ontwikkeld. Maar als je een bedrijf vind die one offs doet zou je ongeveer tussen de 30 en 70 euro kwijt zijn. Het hangt echt af van wat ze er voor vragen.
2 minuten klinkt leuk, maar 30/45 min is realistischer.DouweNl schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 10:37:
Het frezen is inderdaad minuten werk, maar vergeet voor het gemak ook niet
Uitgangsmateriaal zoeken en zagen
Optekenen en programeren
Gereedschappen afstellen
Omspannen en vlakken
Afbramen
Om de hoeken scherp te krijgen aan de kant van het zaaggleufje zul je hem ook nog een keer rechtop moeten zetten en afhankelijk van de maten van het gleufje misschien nog zaagfrees gebruiken om gleufje te maken
Al met al denk ik dat je voor een enkel stuk rond de 50/75 contant kwijt zal zijn incl. materiaal bij een kleine frezerij die dit tussendoor wil doen.
@ts, waar kom je vandaan, in de buurt kan ik misschien wel wat regelen
[Voor 13% gewijzigd door MaD_co op 06-10-2018 13:03]
ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346
De cycle time is ongeveer 3 minuten maar inderdaad het inmeten duurt ongeveer 20 minuten. En ik ging er van uit van een 5 asser
Ja 30-70 is wel too much... Ik zat zelf aan 20€ te denken..
@MaD_co omgeving rotterdam
@MaD_co omgeving rotterdam
Ik heb een semi professionele cnc machine. Maar ik ga het niet doen voor een zacht prijsje
. Wel voor normale prijzen.
Enig idee wat fatsoenlijke freesbits kosten? Afschrijving op een dergelijke machine?

Enig idee wat fatsoenlijke freesbits kosten? Afschrijving op een dergelijke machine?
lol voor hoeveel danvogel1001 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 13:42:
Ik heb een semi professionele cnc machine. Maar ik ga het niet doen voor een zacht prijsje. Wel voor normale prijzen.
Je zou https://www.smart-prototyping.com kunnen vragen.
Als je dit met de machine wilt laten doen, dan moet deze geprogrammeerd worden. Omdat dit deel nog handwerk is, en afhankelijk van het product, is er niet even snel een prijs aan te knopen.
Wellicht moet het product namelijk nog handmatig in een andere oriëntatie worden ingespannen halverwege.
Als je dit met de machine wilt laten doen, dan moet deze geprogrammeerd worden. Omdat dit deel nog handwerk is, en afhankelijk van het product, is er niet even snel een prijs aan te knopen.
Wellicht moet het product namelijk nog handmatig in een andere oriëntatie worden ingespannen halverwege.
Okee, ik denk dat er voldoende suggesties/support is geweest, vooral voor iets wat eigenlijk in vraag en aanbod thuishoort.
Voordat er hier prijsaanvragen, offertes en offtopic discussies komen doe ik er een slotje op.
TS kan via DM met de aanbieders contact opnemen.
Edit: en weer open.
Nogmaals, bovenstaande blijft van toepassing, we zijn geen Werkspot achtig forum, we hebben we een aparte categorie op V&A; categorie: Elektronica & tweaking
Echter kreeg ik het verzoek om het topic te openen om wat foto's te kunnen plaatsen van het werk, en dat zie ik natuurlijk graag terug op het forum!
Voordat er hier prijsaanvragen, offertes en offtopic discussies komen doe ik er een slotje op.
TS kan via DM met de aanbieders contact opnemen.
Edit: en weer open.
Nogmaals, bovenstaande blijft van toepassing, we zijn geen Werkspot achtig forum, we hebben we een aparte categorie op V&A; categorie: Elektronica & tweaking
Echter kreeg ik het verzoek om het topic te openen om wat foto's te kunnen plaatsen van het werk, en dat zie ik natuurlijk graag terug op het forum!

[Voor 43% gewijzigd door _ferry_ op 12-10-2018 08:30]
Omdat ik toch niets anders te doen heb heb ik de klus aangenomen. Gewoon om wat tijd te doden en mijn kunsten te testen.
Voor mensen die alleen kunnen tekenen en de software het onderdeel via CNC uitspuugt: zo is het old skool gedaan
Even snel uittekenen op een op maat gemaakt plaatje.
Omdat het om een 60mm radius ging had ik toevallig nog wat 60mm blokken liggen die ik na het vlak draaien als opspanmal kon gebruiken. In de plaat ben ik begonnen met een 4mm sleuf om met een m4 bout de plaat vast te zetten.
Ook direct in de lijn op het hart van de plaat het grote gat geboord, met een trapboor tot 18mm. het gat moet 19 worden maar heb ik geen boor voor.
Hier een begin van de de 1e radius, uiteindelijk een linker en een rechter beitel gebrukt om zoveel mogelijk vlak te krijgen.
Dan de plaat verderop gespannen en weer gedraaid.
Hier zie je wat overgangsporen maar die zijn minder dan 0.1mm (0.05mm)
Daarna de plaat op zijn mal ingespannen op een verdeeltafel onder de frees om zo op de volledige 60mm ronding uit te frezen.
Was even bij een maat die wat spul voor mij geannodiseerd heeft en liet hem mijn werk zover zien zien. Zijn frees kan kantelen en wilde er wel even de holle zijkanten erin frezen, dat scheelde mij wat vijlwerk hoewel na eerst grof de vorm frezen het vijlen ook zoveel niet meer is.
Het 18mm gat heb ik met de hand met een 6mm frees in het gat opgerekt naar een 19mm schuifpassing met een 19mm kogellager als maatvoering.
Na ook de zaagsnede erin gezet te hebben moet nu alleen nog 2 hoeken verder gefreesd worden en een gat met schroefdraad geboord worden.
Meer werk dan CNC maar wel gewoon leuk om te doen.
Voor mensen die alleen kunnen tekenen en de software het onderdeel via CNC uitspuugt: zo is het old skool gedaan

Even snel uittekenen op een op maat gemaakt plaatje.
Omdat het om een 60mm radius ging had ik toevallig nog wat 60mm blokken liggen die ik na het vlak draaien als opspanmal kon gebruiken. In de plaat ben ik begonnen met een 4mm sleuf om met een m4 bout de plaat vast te zetten.
Ook direct in de lijn op het hart van de plaat het grote gat geboord, met een trapboor tot 18mm. het gat moet 19 worden maar heb ik geen boor voor.
Hier een begin van de de 1e radius, uiteindelijk een linker en een rechter beitel gebrukt om zoveel mogelijk vlak te krijgen.
Dan de plaat verderop gespannen en weer gedraaid.
Hier zie je wat overgangsporen maar die zijn minder dan 0.1mm (0.05mm)
Daarna de plaat op zijn mal ingespannen op een verdeeltafel onder de frees om zo op de volledige 60mm ronding uit te frezen.
Was even bij een maat die wat spul voor mij geannodiseerd heeft en liet hem mijn werk zover zien zien. Zijn frees kan kantelen en wilde er wel even de holle zijkanten erin frezen, dat scheelde mij wat vijlwerk hoewel na eerst grof de vorm frezen het vijlen ook zoveel niet meer is.
Het 18mm gat heb ik met de hand met een 6mm frees in het gat opgerekt naar een 19mm schuifpassing met een 19mm kogellager als maatvoering.
Na ook de zaagsnede erin gezet te hebben moet nu alleen nog 2 hoeken verder gefreesd worden en een gat met schroefdraad geboord worden.
Meer werk dan CNC maar wel gewoon leuk om te doen.
[Voor 3% gewijzigd door memphis op 12-10-2018 11:46]
En hij is lklaar met klemschroef
Bij de klemschroef iets meer materiaal gelaten. Niet alleen om een betere sterkte te garanderen want 4mm kan bij stevig opklemmen wel verbuigen maar ook om zo meer schroefdraad voor de bout te houden.
Bij het draaien merkte ik harde krullen wat er op lijkt dat dit 7075 aluminium is, is alleen maar beter dan die zachte 60xx troep
Bij de klemschroef iets meer materiaal gelaten. Niet alleen om een betere sterkte te garanderen want 4mm kan bij stevig opklemmen wel verbuigen maar ook om zo meer schroefdraad voor de bout te houden.
Bij het draaien merkte ik harde krullen wat er op lijkt dat dit 7075 aluminium is, is alleen maar beter dan die zachte 60xx troep

En echt, als je de vrij simpele basis kent hoe met een draaibank en freesbank om te gaan is het niet zo moeilijk maar je moet wel een hobby hebben wat aansluit bij het gebruik van dergelijke machines. En nee, je zult nooit het geld eruit halen wat je investeerd maar de lol ervan is onbetaalbaar.80000 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:46:
Wow, ik heb noch de machine, noch de skill om dit te doen.
Overigens staan dergelijke hobby bezigheden ook prima op een CV, niet alleen om de kennis en techniek maar ook op basis van werkvoorbereiding, technisch inzicht, oplosgerichtheid en inventief. Kernpunten waar werkgevers graag naar kijken..
Pagina: 1