:strip_exif()/f/image/ywRGeVK1CzIevI8IbGv2dZH6.jpg?f=fotoalbum_large)
Een maat van mij had voor wat licht draaiwerk een goedkoop Aliexpress micro draaibankje gekocht maar hij is er zeer ontevreden over. Toch wat filmpjes bekeken en hoewel het wat te wensen over laat kwam ik iemand tegen die zo'n ding compleet verbouwd heeft t/m een CNC besturing.
Zijn klachten waren:
- weinig kracht
- de klauwplaat is wat bewegelijk, hij lijkt iets omhoog te bewegen.
2 zaken waar die youtuber ook aan gewerkt had.
Maar eenmaal thuis en dat ding van dichterbij bekijken merkte ik allereerst dat de persoon de beitel verkeerd geslepen had wat goed draaiwerk niet ten goede komt. OK, voor iemand die met 0 ervaring hieraan begon kan je het hem niet helemaal kwalijk nemen. Maar erger was het dat de beitel ongeveer 1.5mm onder het center zat, bij het draaien van kleine diameters wil de beitel onder het object schieten waardoor de klauwplaat zich omhoog wipt.
Een 2e ding waar ik mij aan ergerde waren de draaihendels die heel veel speling hebben.
OK, op zoek naar een krachtige motor, ik vond een 775 motor welke 3500 toeren bij 12v heeft en tot 36 volt aan kan. Met nog wat poeliesets van een oude RC auto die ik special voor dit soort projectjes heb bewaard kom ik aardig op weg, met een 16 en een 48 tand poelie breng ik de 3500rpm terug naar een kleine 1200rpm wat een prima toerental is.
En toen kwam de motor in huis, even naast de originele gelegd wat waarschijnlijk een 300/370 formaat is.
:strip_exif()/f/image/LL9g7X6YElNDyLedz0h2oXfn.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is wel even een verschil.
Om het iets degelijker te maken besloot ik een beugel bovenlangs te maken, dat brengt al meer stevigheid in de constructie en het plan is ook om aan deze beugel nog iets van verlichting te maken.
:strip_exif()/f/image/FW4OuLLyogpNuui1eOFdn7wr.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle gaten lekker strak om de speling minimaal te houden.
:strip_exif()/f/image/UYw4oQB8zLgLhuTfWTedLnTi.jpg?f=fotoalbum_large)
En gemonteerd:
:strip_exif()/f/image/mTmJMqRZuRalgtUJpZ3rClf2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/st7gmNy7eI20zYTK2GLHN6Ig.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de boor-unit heb ik sleuven gemaakt zodat deze nog steeds voor de juiste afstand verplaatsbaar is.
Toen de poelies... De grote poelie is voor een 12mm as terwijl de as van deze draaibank 10mm is. Dus op mijn veel grotere draaibank even een adapter gemaakt als verloop en waar de poelie aan vastgeschroefd moet worden. De adapter van de kleine poelie is voor een 6mm as terwijl de as van de motor 5mm is, ook hiervoor uit een stukje 7mm messing een busje gedraaid wat allemaal perfect past.
:strip_exif()/f/image/KkODbOu5wyA4pWVGgjO8ysGw.jpg?f=fotoalbum_large)
Past allemaal perfect.
:strip_exif()/f/image/sgnjYNUcflxLpauAVIpXD5un.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S0UwNGaWJGwE4oUu36gBZUxj.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de motor:
:strip_exif()/f/image/iOoC0sCCvq073MN5qI36fusj.jpg?f=fotoalbum_large)
En aan de hoofd-as van de draaibank:
:strip_exif()/f/image/cYttxxaGXEXIk2h2XlEph3Yu.jpg?f=fotoalbum_large)
Even snel een test met de motor in de hand:
:strip_exif()/f/image/UOEjklo8nQCTy21zKNiJxK1j.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot zover.
Ik heb al een stukje hoekprofiel op maat gezaagd e de gaten afgetekend om een motor mount te worden. Ook heb ik de draaihendels al losgehaald waar van opzij een gat met wat schroefdraad wordt gemaakt om hem met een schroefje stevig op de as te klemmen.
De laatste stap zal zijn een vulplaatje voor de originele 4x4 beitels en het pas maken van een 2-tal 6x6 beitelhouders met wisselplaatjes. Wordt vervolgd....