Acties:
  • +9 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Topicstarter
Ooit bij de Ikea zon simpele halogeen bureaulamp gehaald, je kent ze wel met zo'n ronde voet en een soort van telescoop antenne waar de lamp aan zit. Handig ding, geeft prima licht, goed verstelbaar en vooral mobiel. Maar na 15 jaar trouwe dienst begon die te smelten, een slecht contact bij een scharnierpunt wat heet werd en de hele houder bijna weg smolt.

Bij de Conrad kwam ik dezelfde lamp tegen in doorzichtig plastic. Gaaf ding dus gekocht. Het heeft alleen 4 retourzendingen gekost omdat dat ding altijd beschadigd aankwam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZixnhG22mXhIrOFiCxWgVJyYB1E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hTAjfx6yVBvoh5QdTS8TizVP.jpg?f=user_large

Het bleek gewoon het materiaal te zijn want na een jaar viel deze lamp door de gebroken stukken ook uit elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOR8pxaGHj2UjMMeyLjMd-9E4iI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H6GVKArhdc3cr4bWelTgOU9Z.jpg?f=user_large

Gezien ik de trafo ook als testvoeding gebruikte voor lichte electronica projectjes middels met krokodiellenbekjes aan de 2 telescoop "antennes" had ik het idee om dan maar een nieuwe voet te maken met een simpele regelbare voeding.
Het idee was dan kastje met een 12v wisselspanning trafo van max 5A wat een lekkere zware voet geeft. Bovenop 2 montagegaten voor de telescopen van de lamp en intern een regelbare DC/DC voedingsprint, een USB lader en een losse DC/DC voeding voor de lamp.
Na wat zoekwerk kwam i,k uit bij een printje gebaseerd op de XL4015 dat spanning tot 30v en de stroom tot 5A kan regelen. De print wordt als acculader verkocht en heeft dan ook 3 leds voor de laadstatus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GF6Aqe5y_JJmmA9NQR2CfXqofQ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CnWaoAR8girSkegyOrITbUve.jpg?f=user_large

Na wat zoekwerk kwam ik ook bij het complete schema uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrUGJRjeH1Ctj4th4F7FvLzANP0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YfGBeTzxeOflFpxGMnRMrVu6.jpg?f=user_large

Met de gekozen 12v/4A trafo zou ik tot 16v kunnen regelen en zou ik de maximale 5A laadstroom voor mijn 2S accu's kunnen halen via mijn mini RC lader want dat is maar 42 watt van de 50 dat ik mag trekken. Het benodigde dan ook een simpele rekensom om de potmeter voor de spanning te vervangen voor een andere waarde voor het 16v bereik. De specsheet gaf voldoende info.

Maar dan....
Al die Chinese printjes zijn niet echt gemaakt voor inbouw dus alles wat aan de bovenkant te dik was heb ik naar de onderkant verplaatst. De 2 SMD elco's heb ik vervangen voor en normale versie met pootjes zodat ze aan de onderkant aan de juiste eilandjes gesoldeerd konden worden. Ook had ik de 2 drukknoppen vervangen voor een versie met een langere as en ik kwam ergens een tip tegen hoe het display middels 1 zo'n knop uit te schakelen was met ook daarbij ook de output uit te schakelen, die mod had ik dus ook uitgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpSR80BYp0ZM0sS81np_hK61snI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OODT6NCe6csODrO2dzLCjZcV.jpg?f=user_large

Een totaal overzicht met de DC/DC converter voor alleen de lamp, deze heb ik met de dipswitches ipv op 12v op 11v ingesteld om de lamp een langere levensduur mee te geven. In de 1e instantie wilde ik de lamp voor een LED versie vervangen maar de voet laat dat niet toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myp-shm7zedeaUW3L9_3s7A1IgQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yitQets2C34i21kgxhx3bxzS.jpg?f=user_large

Ook goed zichtbaar de 2 aluminium houders bovenop waar de telescopen van de lamp netjes in vallen.
En omdat de 20w halogeen lamp blijft zitten heb ik een 2e schakelaar op de behuizing. De 1e schakelt de 220v voor het geheel en de 2e alleen de lamp om zo 20w vrij te maken voor de regelbare voeding.

Een 1e test was niet helemaal denderend, de lamp en de USB werkte maar de regelbare voedingsmodule niet. Uiteindelijk bleek er een verandering doorgevoerd te zijn in de stroomregeling waardoor ik de potmeter met maar 2 draden volgens schema niet correct had aangesloten.

Omdat het display vrij helder is en door het multiplexen van de segmenten ook pijn aan de ogen deed heb ik een klein venstertje gemaakt van een blanko sheet lexaan en deze met wat spuitwerk voorzien van een witte streep voor de scheiding van de waarde en de betekenis en met een "smoke" verf een donkere tint gegeven waardoor het display veel netter en rustiger over komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXNTiB19SbRtvvp3UxrZMuzuv4s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/usdAXZtQz02oDnnCoKDS5qEl.jpg?f=user_large

Het display ket een aantal functies.
Het geeft de weergave van de ingang spanning, uitgang spanning, stroom en vermogen. Ik kan de meter vast zetten op 1 type meeting maar kan hem ook laten verspringen tussen de meetingen, dat haat met een interval van een seconde, En hoe die verspringt kan op 2 manieren.

Precies wat ik voor ogen had en makkelijk op de werkplek.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Leuk DIY project d:)b

Ik was zelf alleen niet voor een trafo gegaan (maar gewoon DC) en ook gelijk voor led (echt wel mogelijk met de voet en anders volplakken met ledstrip). Ik denk namelijk dat je capaciteit aan de ingang nu veel te licht is. Misschien dat je daar op lage spanningen nog mee weg komt maar op de hogere uitgangsspanningen ga je denk ik al snel een aardige 100Hz ripple krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Topicstarter
Thnx!

Zoals aangegeven een switched power supply maakt het geheel erg licht en daarmee de lamp onstabiel. Voor de kosten hoef je het niet te laten want de trafo was nog geen 20 euro. En zolang je hem niet overbelast zal die eindeloos mee gaan wat bij veel geschakelde voedingen veel kleiner de kans is door bv een rotte condensator.
De G4 connector voor de halogeenlamp zit iets verdraaid wat problemen geeft met een LED versie, die komt dan onder een hoek te staan en straalt dan niet meer recht naar beneden. Dan zou ik moeten kijken naar zo'n platte rechthoekige LED

Voor het gewone elektronica werk zal ik er niet veel stroom uit trekken en als ik er een 5A lader op aansluit voor mijn modelbouw accu's zal een beetje rimpel niet veel uitmaken.

Maar vandaag lekker er al mee bezig geweest. Moet voor een maat wat steppermotor controllers nakijken. Heb daarbij zo'n beeldscherm microscoop gevoed door USB en de 12v spanning voor de controler als ook een mini DSO201 scope. Door de slimme opzet lekker veel ruimte op nog geen vierkante meter en goed verlicht.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden