Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 114 Laatste
Acties:
  • 891.405 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:29
@LemonC200
Het gaat om convectorput.

@JME
Het is jammer dat veel oude convector zo klein zijn en dat ze daarom zo’n lage deltaT halen wil je nog beetje vermogen hebben.
Want convectors zijn in principe top voor LT-toepassingen.
Misschien is het optie om grotere convector in je huidige put. Liefst dan zo’n dubbele om grotere dT te realiseren over die convector. Of anders zo’n DBE of speedcomfort gaat het afgiftevermogen ook van omhoog. Moet je wel stroom hebben in die put.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:47
@JME dit bedoelt @leonbong Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVcjZxxpntiWekkogfuVyopT8Ig=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7T26wB2cuXNFEik8PbUVtXew.jpg?f=user_large

Tot op vandaag is de aanvoer temperatuur nog niet boven de 55 graden geweest. Er zitten geen ventilatoren boven of onder. Hij is 2600mm lang T16. Er gaat maar 150 ltr. uur doorheen. (veel te weinig)
En er komt warmte uit. :Y

Edit: delta T is moelijk te bepalen wegens aan/uit maar 15 graden bij 55 aanvoer wordt makkelijk gehaald.

Edit2: Doordat de Twin best veel massa heeft, heeft dit een positief effect op de gemiddelde temperatuur voor het glas. Vooral prettig als je nu niet anders kan dan aan/uit stoken.

[ Voor 23% gewijzigd door Seafarer op 21-11-2020 09:53 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat ja, met dan ook nog dbe erop wordt het vermogen best groot tov een enkele van dezelfde lengte.

Het probleem is dat veel convectorputten nog uit de tijds stammen van voor de hr-ketels.
Die dingen zijn daarom klein want bij 80 graden stralen ze enorm af en deltaT was nog niet belangrijk.

[ Voor 50% gewijzigd door leonbong op 21-11-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-08 15:05

xces

To got or not to got..

Met black friday in aankomst misschien toch maar nu gaan investeren in zoneregeling. Ik ben van plan om een otgw in GW modus te zetten zodat ik via domotica de buitentemperatuur kan doorgeven via OT.

Ik ben van plan om een bypass te laten plaatsen en een zonneklep zodat ik mijn benedenverdieping (vloerverwarming) los kan sturen. De radiatoren boven staan allemaal dicht (1 ouder + 2 kinderkamers), behalve de badkamer en 1 kinderkamer op zolder. Daar moet ooit dus huiswerk gemaakt worden.

Niets is nu ingeregeld overigens; dat gaat ook gebeuren. Vloerverwarming pomp stuur ik al dmv warmte meting in aanvoerbuis aan, anders staat deze uit (eens per week ff aan)

Nu is de vraag met deze achtergrond; Tado of Evohome? De ketel is een Remeha Calenta; warmtesturing in de zones beneden wil ik ook evt ooit gaan doen, maar ik denk als de lussen goed zijn ingeregeld dat dat misschien niet eens nodig is.

Overigens was het eerste idee de temp in de zones zelf meten en op basis daarvan de CV aan te zetten met kleppen enzo maar een slimme radiatorknop is daar natuurlijk veel beter in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:30

JME

zeg maar Jamie

Ik heb geen idee wat voor merk/type mijn convector is. Maar echt klein is ie niet. Hij is 20 cm breed en 2 meter lang, er gaan bovenlangs 4 leidingen parallel doorheen en dan onderlangs weer 4 parallel terug. De toevoer is een domme draaiknop en die staat vol open, met het idee dat de ketel dan de pompsnelheid optimaal kan regelen. De paar radiatoren die nog als bijverwarming in dienst zijn, zijn mega geknepen, dus daar ontstaat geen bypass voor heet water.
De ketel is een Nefit Trendline HRC30 CW5 II. De maximale aanvoertemperatuur staat op 60, de minimale pompsnelheid op 30% (kan niet lager) en de maximale pompsnelheid op 70%. Het vermogen staat op zijn allerlaagst, ik meen 6,9. As we speak staat ie weer te wachten: aanvoer 45, retour 44,5, pompsnelheid 30%, code 0Y 204. Volgens de handleiding: het cv-toestel kan zijn warmte niet kwijt aan de cv-installatie en wacht. Overigens is dit een bedrijfscode, geen storingscode. Maar dit lijkt me toch niet de code die je continu voorbij wilt zien komen. Toch?
Aanvullend: de thermostaat is een TOON, welke via OpenTherm (converter aan de ketel) de boel aanstuurt. Op de TOON is net als op de ketel een Tmax van 60 graden ingesteld en een opwarmsnelheid van maximaal 3 graden/uur.

[ Voor 11% gewijzigd door JME op 21-11-2020 11:55 . Reden: thermostaatinfo toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
JME schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:44:
Ik heb geen idee wat voor merk/type mijn convector is. Maar echt klein is ie niet. Hij is 20 cm breed en 2 meter lang, er gaan bovenlangs 4 leidingen parallel doorheen en dan onderlangs weer 4 parallel terug. De toevoer is een domme draaiknop en die staat vol open, met het idee dat de ketel dan de pompsnelheid optimaal kan regelen. De paar radiatoren die nog als bijverwarming in dienst zijn, zijn mega geknepen, dus daar ontstaat geen bypass voor heet water.
De ketel is een Nefit Trendline HRC30 CW5 II. De maximale aanvoertemperatuur staat op 60, de minimale pompsnelheid op 30% (kan niet lager) en de maximale pompsnelheid op 70%. Het vermogen staat op zijn allerlaagst, ik meen 6,9. As we speak staat ie weer te wachten: aanvoer 45, retour 44,5, pompsnelheid 30%, code 0Y 204. Volgens de handleiding: het cv-toestel kan zijn warmte niet kwijt aan de cv-installatie en wacht. Overigens is dit een bedrijfscode, geen storingscode. Maar dit lijkt me toch niet de code die je continu voorbij wilt zien komen. Toch?
Aanvullend: de thermostaat is een TOON, welke via OpenTherm (converter aan de ketel) de boel aanstuurt. Op de TOON is net als op de ketel een Tmax van 60 graden ingesteld en een opwarmsnelheid van maximaal 3 graden/uur.
Best grootte ketel. Dus die bedrijfscode valt te verwachten.

As ik je goed begrijp is eigenlijk alleen die convector de grootste warmte afnemer.
Je weet ook zeker dat het hete water aan de bovenzijde de convector ingaat? (Cruciaal)

Andere radiatoren: Met " Mega" geknepen bedoel je???? want wat zijn de temperaturen over die radiatoren.
Mega zegt niet zoveel.

Maar als je mega knijpt heb je mega weinig flow nodig. Dan zou ik eens experimenteren door max. pomp ook gewoon op 30 te zetten en kijk dan eens wat er gebeurt. edit: je vermogen staat al op het laagste. Er moet voldoende flow zijn om je vlam te koelen.

Enige temperatuur metingen over radiatoren zou wat meer inzicht geven.

Edit: sorry je had al temperaturen vermeld in een paar posts hiervoor. Ik zou toch proberen de flow wat te verlagen door de convector. Of zit er ergens een verstopte bypass die teveel doorlekt?

[ Voor 6% gewijzigd door Seafarer op 21-11-2020 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@JME
Een standaard vrijstaande jaga van 2m enkellaags doet bij 55/45 ongeveer 1700W.
Een convectorput dus waarschijnlijk nog minder.

Tja dan is huidig gedrag te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Mega te kleine afgifte dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-08 19:43

Jag

Even mijn vraag hier stellen, aangezien er hier denk ik genoeg zijn die meer van CVs weten dan ik.

Probleem: recent CV ketel vervangen en nu zeer trage opwarming van huis

Apparatuur: Nefit Trendline III cw5 ketel, Nefit easy thermostaat

Omschrijving: recent mijn ketel vervangen omdat mijn oude Nefit HR ketel het nog wel perfect deed, maar wel erg oud was (18jaar). Dus profylactisch vervangen :). Echter, is het geen vooruitgang. Hij deed het namelijk perfect en had hele lage gasrekening (650m3 voor oud huis 1908 en 2 personen). Mijn huidige ketel krijgt het nauwelijks warm in huis.

Gelukkig is het een nieuwe ketel en kan je precies zien wat hij doet. Hij verwarmt heel kort, brengt het cv circuit naar ingestelde temp (90graden momenteel), stopt met verwarmen waarna hij heel snel terug zakt naar iets van 25graden en hij weer heel lang wacht voordat hij opnieuw gaat verwarmen.

T leek mij dat er dan mogelijk te weinig flow is, dus heb de minimum pomp snelheid verhoogt naar 40% en pomp energie besparing uitgezet (vorige ketel kon pomp snelheid ook niet moduleren). Dat heeft geholpen maar het gaat nog steeds erg traag.

Ik heb drukgecompenseerde regelafsluiters (mooi woord :P ) geinstalleerd om flow per CV mooi gelijk te houden. Je zou kunnen denken dat die mogelijk teveel knijpen en daardoor er te weinig flow is. Of denk ik in de verkeerde richting? Ik snap niet waarom die ketel de temperatuur van het circuit niet gewoon op de ingestelde temp houdt tot de juiste kamertemp bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Seafarer schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:23:
Best grootte ketel. Dus die bedrijfscode valt te verwachten.
Die grootte is op tapwater gericht. Verwarmingsbedrijf is maximaal teruggeschroefd naar 6,9 dus dat valt best mee.
As ik je goed begrijp is eigenlijk alleen die convector de grootste warmte afnemer.
Je weet ook zeker dat het hete water aan de bovenzijde de convector ingaat? (Cruciaal)
Jazeker!
Andere radiatoren: Met " Mega" geknepen bedoel je???? want wat zijn de temperaturen over die radiatoren.
Mega zegt niet zoveel.
Haha, check! Mega betekent voor mij dat ik het voetventiel eerst volledig heb dichtgedraaid en daarna minder dan een kwartslag open. Ze warmen traag op, maar dat is geen probleem in de ruimtes waar ze zitten. Temperaturen heb ik zo 1-2-3 niet beschikbaar.
Ik zou toch proberen de flow wat te verlagen door de convector. Of zit er ergens een verstopte bypass die teveel doorlekt?
Hmm, daar zeg je zoiets. Er heeft ooit vloerverwarming in de badkamer gezeten, maar die is bij een renovatie afgekoppeld door een installateur. Kan daar iets mis zijn gegaan en hoe check ik dat?
leonbong schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:48:
@JME
Een standaard vrijstaande jaga van 2m enkellaags doet bij 55/45 ongeveer 1700W.
Een convectorput dus waarschijnlijk nog minder.

Tja dan is huidig gedrag te verwachten.
Kan het eigenlijk kwaad? Had misschien de eerste vraag moeten zijn... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:28
Jag schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:00:
Even mijn vraag hier stellen, aangezien er hier denk ik genoeg zijn die meer van CVs weten dan ik.

Probleem: recent CV ketel vervangen en nu zeer trage opwarming van huis

Apparatuur: Nefit Trendline III cw5 ketel, Nefit easy thermostaat

Omschrijving: recent mijn ketel vervangen omdat mijn oude Nefit HR ketel het nog wel perfect deed, maar wel erg oud was (18jaar). Dus profylactisch vervangen :). Echter, is het geen vooruitgang. Hij deed het namelijk perfect en had hele lage gasrekening (650m3 voor oud huis 1908 en 2 personen). Mijn huidige ketel krijgt het nauwelijks warm in huis.

Gelukkig is het een nieuwe ketel en kan je precies zien wat hij doet. Hij verwarmt heel kort, brengt het cv circuit naar ingestelde temp (90graden momenteel), stopt met verwarmen waarna hij heel snel terug zakt naar iets van 25graden en hij weer heel lang wacht voordat hij opnieuw gaat verwarmen.

T leek mij dat er dan mogelijk te weinig flow is, dus heb de minimum pomp snelheid verhoogt naar 40% en pomp energie besparing uitgezet (vorige ketel kon pomp snelheid ook niet moduleren). Dat heeft geholpen maar het gaat nog steeds erg traag.

Ik heb drukgecompenseerde regelafsluiters (mooi woord :P ) geinstalleerd om flow per CV mooi gelijk te houden. Je zou kunnen denken dat die mogelijk teveel knijpen en daardoor er te weinig flow is. Of denk ik in de verkeerde richting? Ik snap niet waarom die ketel de temperatuur van het circuit niet gewoon op de ingestelde temp houdt tot de juiste kamertemp bereikt is.
Pompdebiet naar 60-70%, en veel minder knijpen.

Hier wordt te veel gekeken naar deltaT.

Ik kan met 50W ook een deltaT van 50 graden krijgen als ik het water druppelsgewijs laat stromen.

Debiet moet je hebben!
Ik ben er vrijwel zeker van dat je radiatoren alleen bovenaan warm worden terwijl de onderkant als koelkast kan dienen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
JME schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:12:
[...]

Haha, check! Mega betekent voor mij dat ik het voetventiel eerst volledig heb dichtgedraaid en daarna minder dan een kwartslag open. Ze warmen traag op, maar dat is geen probleem in de ruimtes waar ze zitten. Temperaturen heb ik zo 1-2-3 niet beschikbaar.
Ietsje verder open voor wat meer flow.
Hmm, daar zeg je zoiets. Er heeft ooit vloerverwarming in de badkamer gezeten, maar die is bij een renovatie afgekoppeld door een installateur. Kan daar iets mis zijn gegaan en hoe check ik dat?
Leidingen volgen en een schemaatje maken. Je komt wat raars tegen of niet.
Badkamer radiator is ook een beetje ingeregeld?
Kan het eigenlijk kwaad? Had misschien de eerste vraag moeten zijn... :+
tsja, proberen om 6,9 kw in 1700 watt te stoppen. Kapot zal het niet gaan maar oncomfortabel is het denk ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Tommie12 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:23:
[...]

Pompdebiet naar 60-70%, en veel minder knijpen.

Hier wordt te veel gekeken naar deltaT.

Ik kan met 50W ook een deltaT van 50 graden krijgen als ik het water druppelsgewijs laat stromen.

Debiet moet je hebben!
Ik ben er vrijwel zeker van dat je radiatoren alleen bovenaan warm worden terwijl de onderkant als koelkast kan dienen.
Ja, precies, ik zat in dezelfde richting te denken. Heb de flow nu op turbostand gezet en de flowbeperking per radiator ook wat opengezet, en hij gaat als een malle nu! Lekker, het was echt oncomfortabel koud in huis :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Jag schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:32:
[...]
Ja, precies, ik zat in dezelfde richting te denken. Heb de flow nu op turbostand gezet en de flowbeperking per radiator ook wat opengezet, en hij gaat als een malle nu! Lekker, het was echt oncomfortabel koud in huis :P.
Dan kan je de Cv temp ook wat lager zetten, en hopen dat de ketel wat terug moduleert.
Mijn ketel draait nu gewoon de hele dag, maar dan op vermogens tussen 7 en 20%.
En dat geeft een vertrektemperatuur van ca 35-40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Tommie12 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:42:
[...]

Dan kan je de Cv temp ook wat lager zetten, en hopen dat de ketel wat terug moduleert.
Mijn ketel draait nu gewoon de hele dag, maar dan op vermogens tussen 7 en 20%.
En dat geeft een vertrektemperatuur van ca 35-40 graden.
Ja de delta T is nu ook wel erg laag, net onder de 10 graden. Wat teveel debiet lijkt me :)

Heb de pomp iets terug geschroefd. Wat ik alleen nog niet snap, is dat er 2 instellingen zijn die hetzelfde lijken: verhoogd toerental aan/uit en energiebesparing aan/uit (beiden onder pomp instellingen). Iemand een idee wat het verschil is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Jag schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:39:
[...]

Ja de delta T is nu ook wel erg laag, net onder de 10 graden. Wat teveel debiet lijkt me :)

Heb de pomp iets terug geschroefd. Wat ik alleen nog niet snap, is dat er 2 instellingen zijn die hetzelfde lijken: verhoogd toerental aan/uit en energiebesparing aan/uit (beiden onder pomp instellingen). Iemand een idee wat het verschil is?
Vergeet die delta T.
Als het lekker warm wordt met relatief lage CV temperaturen, dan heb je je doel bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-07 08:25
Van de week toen ik mijn foto's plaatste zei @leonbong al dat de het drukverschil nogal hoog stond.

Onderstaand is mijn bescheiden installatie voor de vloer. Het is bijverwarming voor een relatief groot oppervlak.

Is het aan te raden om iets aan die knop te doen?
Indien ja, kan ik er gewoon aan draaien of moet ik eerst iets doen? Hij lijkt vrij vast te zitten (wil niets afbreken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aFKw9sUFZkXbClmEnyJd1JUDe8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FhEiUs3Z1ZpaCDc9TeBi0tik.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjRVClt0WJBsHLal9vz9JMa053E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a1bLw27pjDYswHjSMD4YptxP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_j7H0a8Mi1vXhmnCzcdF_Jj2nA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vRjBPn7YXGl2qaz1vfnU0hZx.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/um5rt4qW6RCXc-EUXWMu2ooAMio=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bENUPTSGlW3z6v3HdnS1CQgD.jpg?f=user_large

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:40
Sarge78 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:40:
Is het aan te raden om iets aan die knop te doen?
Indien ja, kan ik er gewoon aan draaien of moet ik eerst iets doen? Hij lijkt vrij vast te zitten (wil niets afbreken).
Als je geen problemen hebt en niet weet wat je doet, zou ik eraf bijven. Ik vraag me af hoe of je groepen überhaupt wel dicht kunnen, als ik zo de foto's zie. Want de bypass moeten open als je groepen door thermostaten of klepmotoren dichtgezet worden en de ketel de druk niet kwijt kan.

Maar dat die niet wil draaien kan, mogelijk moet je de plastic ring eerst losklikken en dan pas draaien.
Bij mij is de borging geregeld met een schroef. Die moet ik eerst losdraaien voordat de instelling veranderd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Dapdodo schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:00:
[...]

Als je geen problemen hebt en niet weet wat je doet, zou ik eraf bijven. Ik vraag me af hoe of je groepen überhaupt wel dicht kunnen, als ik zo de foto's zie. Want de bypass moeten open als je groepen door thermostaten of klepmotoren dichtgezet worden en de ketel de druk niet kwijt kan.

Maar dat die niet wil draaien kan, mogelijk moet je de plastic ring eerst losklikken en dan pas draaien.
Bij mij is de borging geregeld met een schroef. Die moet ik eerst losdraaien voordat de instelling veranderd kan worden.
Doorzichtig kunststof eraf trekken, dan kan de witte knop gedraait worden.

Is een Comap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Dapdodo schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:00:
[...]

Ik dacht dat zoiets juist het warme retour water nog eens vermengde met het inkomende warme water als in recycling of is het juist het afkoelen van te heet inkomend water?

Er komt relatief warm water retour met een delta van maar 6 tot 7 graden, zou je dat kunnen finetunen met deze knop?

Pomp van vloer kan ook nog naar stand 1

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Sarge78 schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:04:
[...]

Ik dacht dat zoiets juist het warme retour water nog eens vermengde met het inkomende warme water als in recycling of is het juist het afkoelen van te heet inkomend water?

Er komt relatief warm water retour met een delta van maar 6 tot 7 graden, zou je dat kunnen finetunen met deze knop?

Pomp van vloer kan ook nog naar stand 1
Nee, De functie is niet wat je denkt.
Stel al je thermostaten zetten de radiatoren en vloerverwarming dicht. Dan kan de ketel zijn pompdruk niet kwijt. Dan gaat de bypass open en loost die het warme water van de ketel direct op de retour. Als die ver open gaat stopt de ketel dan wel omdat de retour te warm wordt.
Enige kan zijn dat die onbedoeld doorlaat, maar dan moet dat hele ding warm worden terwijl de verwarming draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-08 19:28
Ons gasverbruik (hoekhuis, 1985) is gigantisch, we gaan dit jaar richting de 2500m3. Beneden (60m2) ligt sinds 2 jaar vloerverwarming en boven zitten radiatoren, welke meestal dichtzitten op de studeerkamer na.

De CV is een Daaldrop Combifort 32/80+ en de thermostaat een Chronotherm IV.

Ik ben eens gaan meten (DS18B20 sensoren) op de aanvoer en retourleidingen en heb het resultaat in een grafiek gezet. Overdag staat de temperatuur vast op 20.5 graden, 's nachts op nachtverlaging (18 graden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHCac3jL-q0CFVuP2YnXvnHdxI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e114T5kkhlfDY0aR9QWtZ6TC.png?f=fotoalbum_large

De CV staat op standaard instelling; begint zelf op relatief lage temperaturen en gaat maar heel even richting de 60. Delta T lijkt me OK te zijn toch?

Wat me opvalt is een behoorlijk overshoot van 0.5-1.0 graad in de ochtend. Het lijkt alsof die Chronotherm niet helemaal lekker omgaat met de traagheid van de vloerverwarming.

Nu zat ik te denken om die Chronotherm IV te upgraden naar een modulerende thermostaat. Echter als ik bij de gebruikersreviews van Honeywell T6, Tado en Nest kijk zie je toch ook nog regelmatig klachten van overshoot. Als dat 't geval is, is het vervangen van de huidige thermostaat onzin. Welke thermostaat werkt wel 'goed' met vloerverwarming?

De minimale nominale belasting van deze CV is 9kW, is dat niet overkill voor vloerverwarming? Zou het in dit geval misschien beter zijn een om er een warmtepomp erbij te zetten voor CV ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:41
Aan het testen met een lichte nachtverlaging (van 21 naar 20,5) i.c.m. VVW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gm0vD8WIDU8sAjyoQONJwapr_1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y3SG9hl7dNzfwXa6laswtnSw.jpg?f=fotoalbum_large

Nu even in de gaten houden wanneer de kamer terug op temperatuur is, ook dringend eens werken maken van de eBus module die ik gekocht heb om de ketel(communicatie) van mijn Vaillant ketel uit te kunnen lezen.

[ Voor 126% gewijzigd door theredone51 op 23-11-2020 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
offtopic:
@theredone51 welke eBus module heb je aangeschaft? Heb ook een Vaillant. Ben benieuwd naar je vervolg met die module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
ThinkPadd schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:44:
offtopic:
@theredone51 welke eBus module heb je aangeschaft? Heb ook een Vaillant. Ben benieuwd naar je vervolg met die module.
offtopic:
Ik ben niet zelf gaan knutselen, maar heb deze gekocht. Ik heb nog een Raspberry Pi over na vervanging door een NUC en ga daarop ebusd draaien, alsook de Pi gebruiken om alle sensoren die ik nu uitlees met een Wemos D1 mini uit te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Rein_stein schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:37:
Ons gasverbruik (hoekhuis, 1985) is gigantisch, we gaan dit jaar richting de 2500m3. Beneden (60m2) ligt sinds 2 jaar vloerverwarming en boven zitten radiatoren, welke meestal dichtzitten op de studeerkamer na.

De CV is een Daaldrop Combifort 32/80+ en de thermostaat een Chronotherm IV.

Ik ben eens gaan meten (DS18B20 sensoren) op de aanvoer en retourleidingen en heb het resultaat in een grafiek gezet. Overdag staat de temperatuur vast op 20.5 graden, 's nachts op nachtverlaging (18 graden)

[Afbeelding]

De CV staat op standaard instelling; begint zelf op relatief lage temperaturen en gaat maar heel even richting de 60. Delta T lijkt me OK te zijn toch?

Wat me opvalt is een behoorlijk overshoot van 0.5-1.0 graad in de ochtend. Het lijkt alsof die Chronotherm niet helemaal lekker omgaat met de traagheid van de vloerverwarming.

Nu zat ik te denken om die Chronotherm IV te upgraden naar een modulerende thermostaat. Echter als ik bij de gebruikersreviews van Honeywell T6, Tado en Nest kijk zie je toch ook nog regelmatig klachten van overshoot. Als dat 't geval is, is het vervangen van de huidige thermostaat onzin. Welke thermostaat werkt wel 'goed' met vloerverwarming?

De minimale nominale belasting van deze CV is 9kW, is dat niet overkill voor vloerverwarming? Zou het in dit geval misschien beter zijn een om er een warmtepomp erbij te zetten voor CV ondersteuning?
Je hebt al een van de betere adaptieve thermostaten, opentherm heeft dan weinig zin en zeker niet een goedkope opentherm thermostaat, die zijn dommer dan wat je nu hebt mbt regeltechniek.
Een Tado/Nest hebben een slechter regelprotocol ook in de opentherm variant goedkope opentherm thermostaten vragen in eerste instantie de max-watertemperatuur om lekker snel op te warmen.
Dat heeft niet echt zin bij vloerverwarming.
Mogelijke opties zijn dan Honeywell T6/T4/Chronotherm Toch / Remeha Etwist maar dat gaat je allemaal niet veel opleveren ben ik bang.
Maar eigenlijk is minimum vermogen van je ketel te groot, daardoor krijg je overshoot.
Daarnaast vergeet die deltaT die is bijna altijd onbelangrijk voor de ketel om zuinig te stoken.

De ketel heeft maar één eis om zuinig te stoken kan de ketel condenseren.
Dat betekent is de retourtemperatuur koud genoeg. (<50 graden), dat is bij jouw het geval dus kan allemaal niet veel zuiniger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:21
theredone51 schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:56:
[...]

offtopic:
Ik ben niet zelf gaan knutselen, maar heb deze gekocht. Ik heb nog een Raspberry Pi over na vervanging door een NUC en ga daarop ebusd draaien, alsook de Pi gebruiken om alle sensoren die ik nu uitlees met een Wemos D1 mini uit te lezen.
Hier ben ik ook benieuwd naar. Zullen we hier een apart topic over beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
NIB0R schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:08:
[...]

Hier ben ik ook benieuwd naar. Zullen we hier een apart topic over beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:09
Ik heb een vraag over mijn vloerverwarmingsverdeler, over met name de aanvoertemperatuur.

Situatie: nieuwbouwhuis 2016 met vloerverwarming beneden en radiatoren op de 1e en 2e verdieping.

Nu heb ik een plugwise zone regeling geinstalleerd waarbij in elke kamer een thermostaat met radiator knop die de ketel kan aansturen. Op de vloerverwarmingsverdeler heb ik ook van plugwise ventielen zitten die aan of uit kunnen. https://www.plugwise.com/nl_NL/products/koen

Nu merk ik echter dat als de badkamer 's ochtends warm wordt de vloerverwaming "meeverwarmd" Daar staan op zich de ventielen dicht maar toch wordt het 1 graad warmer. Ik heb nu de CV aanvoer temperatuur naar 40 graden gebracht ipv 55 om te kijken of dit wat beter gaat. Maar hoop dat die 40 genoeg is voor de radiatoren. Wat ik her en der lees is dat je ook los voor de vloerverwarmingsverdeler met een thermostaat de aanvoer temperatuur kan instellen. Maar ik kan dat bij niet vinden. Ik zie alleen een knop met bar erop staan maar dat lijkt me een bypass ventiel. Of moet ik daar de aanvoertemperatuur mee instellen?

Dit is een foto van de witte knop (en op de plaats van de blauwe knoppen zitten de plugwise ventielen (nu er even afgehaald). Vanuit de witte knop gaat de buis rechtsstreeks de grond in. Er is geen pomp op de verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fIUa4hxfJyxz0F84jI6qg8O_sQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g9aqnJpwjLi5uu6OaJlinjJX.jpg?f=fotoalbum_large

En als de temperatuur niet te regelen is is dat dan een kunstfout van de aannemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
Als er geen pomp op je vloerverwarmingscollector zit (HTV), dan heb je een LTV collector. Dat wil zeggen dat de temperatuur van het water uit de ketel rechtstreeks je vloer in gaat. Er staat geen foto bij van je installatie bij de ketel, maar ik gok dat omdat je VVW + radiatoren hebt, dat daar een menggroep zit. De menggroep bij de ketel gaat:
- Voor VVW circuit: de retour van de VVW mengen met de aanvoer van de CV ketel, deze zal ingesteld staan op bv. 40 graden of iets dergelijks.
- Voor de radiatoren: het water van de CV ongemengd (of eventueel gemengd, als er een dubbele instelling is) doorsturen naar de radiatoren.

Op die manier kun je met een hoge aanvoertemperatuur (voor de radiatoren) ook water op een lage temperatuur maken voor de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@tomdh76
Wat voor ketel heb je hangen?
En zit daar nog regelapparatuur?

Plaats eens een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
@theredone51 en @leonbong .

Het is een intergas hre 36/30 A.

Bij deze wat foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtypLV89M1OjqVw6OMTdQMMEzA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MKLw1qiVcfs8UktuUXoTaSxs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcBBdNpq99uKvOmYzswyHTRW7L0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUUtFfZwct8v1uv5UdK8xmbA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZEBzbfQDFxiSWloNwhAsCgMk-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFoggEjYDthkkP9akJlLxJqV.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee of er een menggroep bij zit?

Ik kan wel een temperatuur instellen voor de verwarming en die heb ik nu dus op 40 graden gezet. Ik kan volgens mij niet apart een temperatuur instellen voor vvw en radiatoren.

Klopt het dat als je de vvw afsluit via de blauwe doppen of de plugwise electroventielen er nog steeds dus warmte komt in de vloer (tijdelijk?). Op zich geen ramp maar ik ga binnenkort ook nog de vloer isoleren en dan vrees ik dat het snel te warm gaat worden. En die witte knop met bar instelling hoef ik verder niet aan te zitten voor een lagere temperatuur in de vloer toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
@tomdh76 Geen menggroep te zien op de foto's, dat is best wel een bakbeest zegmaar, daar kijk je niet zomaar overheen. Je hebt toevallig geen Jaga's hangen boven bedenk ik me net? Lage temperatuur radiatoren doel ik dan op, bv. met een ventilator er ingebouwd om de output te boosten?

Die kunnen namelijk ook perfect op dezelfde temperatuur als je vloerverwarming werken en dan heb je dus ook geen menggroep nodig maar kan je ketel gewoon stoken op 1 lage temperatuur :)

Wat betreft je vraag:
Klopt het dat als je de vvw afsluit via de blauwe doppen of de plugwise electroventielen er nog steeds dus warmte komt in de vloer (tijdelijk?).
Als de ventielen een beetje lekken, dan kan dat zeker :) Die witte knop moet je inderdaad afblijven zolang alles gewoon werkt. Zoals hier op de laatste pagina's te lezen valt zorgt die er voor dat als er teveel groepen dicht staan, het water een bypass heeft terug naar de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Dapdodo schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:50:
[...]

Stel al je thermostaten zetten de radiatoren en vloerverwarming dicht. Dan kan de ketel zijn pompdruk niet kwijt. Dan gaat de bypass open en loost die het warme water van de ketel direct op de retour. Als die ver open gaat stopt de ketel dan wel omdat de retour te warm wordt.
Enige kan zijn dat die onbedoeld doorlaat, maar dan moet dat hele ding warm worden terwijl de verwarming draait.
Ja helder, ik dacht denk ik in de verkeerde stroomrichting. Zodra nu dus de vloerverwarming 40 graden binnen krijgt en de thermostaat dicht gooit, gaat het overtollige hete water via daar weer naar de retour. (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
tomdh76 schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:30:
@theredone51 en @leonbong .

Het is een intergas hre 36/30 A.

Bij deze wat foto's

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geen idee of er een menggroep bij zit?

Ik kan wel een temperatuur instellen voor de verwarming en die heb ik nu dus op 40 graden gezet. Ik kan volgens mij niet apart een temperatuur instellen voor vvw en radiatoren.

Klopt het dat als je de vvw afsluit via de blauwe doppen of de plugwise electroventielen er nog steeds dus warmte komt in de vloer (tijdelijk?). Op zich geen ramp maar ik ga binnenkort ook nog de vloer isoleren en dan vrees ik dat het snel te warm gaat worden. En die witte knop met bar instelling hoef ik verder niet aan te zitten voor een lagere temperatuur in de vloer toch?
Ok heb je ook ergens een twee-weg of drie-werg klep zou er ongeveer zo uit moeten zien.
Afbeeldingslocatie: https://www.50five.nl/media/catalog/product/cache/132044c9a39fbb188754e2156ae4d184/d/d/dd1d1a6b0c9b73dd3629b1664847a831_11879.png
of is CV-water begrenst op 45 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
@leonbong en @theredone51
Nee er zitten geen jaga knoppen op de radiatoren en er is geen twee of drie weg klep. De cv is niet begrensd . Ik kan ook 80 graden in toetsen. Ik probeer het maar met 40 graden en kijk maar hoe het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Maar voorkom je dan dat vloer niet scheurt of tegen het plafond springt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
leonbong schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:39:
Maar voorkom je dan dat vloer niet scheurt of tegen het plafond springt?
Volgens mij is dat niet te voorkomen in deze situatie. Behalve zelf opletten dat ik de cv niet te hoog zet. Dit is wat de aannemer zo heeft gemaakt. En nu ik me er een beetje in verdiep vond het ook wel vreemd. Dus misschien moet ik ze nog eens vragen, zelf dacht ik dat er een thermosstaat kraan op de warmte aanvoer van de vloerverdeler een optie zou zijn. Dan kan ik de cv weer op 55 zetten zodat de radiatoren misschien sneller warm worden en dan de thermostaat voor de vloerverwarming verdeler op bijvoorbeeld 40. Maar ik weet niet of de aannemer dat wil gaan doen, ze zullen wel zeggen dat ik niet de temperatuur te hoog moet zetten in de cv ketel....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos-P
  • Laatst online: 04-08 21:21
tomdh76 schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:09:
@leonbong en @theredone51
Nee er zitten geen jaga knoppen op de radiatoren en er is geen twee of drie weg klep. De cv is niet begrensd . Ik kan ook 80 graden in toetsen. Ik probeer het maar met 40 graden en kijk maar hoe het gaat
Je kunt bij mij bij parameter 5. de maximale temperatuur instellen op bijvoorbeeld 40 gr.c.
Dit geldt dan wel voor het hele systeem.

Dit staat in het installatievoorschrift van onze ketel (HRE 36/30 A):
5. Max. instelwaarde aanvoertemperatuur via bedieningspaneel 90 90 90 90 Instelbereik 30°C tot 90°C

[ Voor 3% gewijzigd door Jos-P op 23-11-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja ik snap dat je de CV op max een aanvoer-temp kan begrenzen.
Echter de vraag is of dat voldoende is voor de radiatoren boven in de winter. Als de bouwer die ook berekent heeft op max 45 graden aanvoer dan is er niks aan de hand, lijken en zijn ze alleen wat groot tov andere huizen. Voor vergelijkbare kamers.
Zou een best goedkope oplossing zijn voor de bouwer en regeltechnisch heel eenvoudig. Veel makkelijker dan zo'n intergas HT/LT-systeem met thermostaten, 2-wegkleppen, bedrading, enz enz.

[ Voor 29% gewijzigd door leonbong op 24-11-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:24
leonbong schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:30:
Ja ik snap dat je de CV op max een aanvoer-temp kan begrenzen.
Echter de vraag is of dat voldoende is voor de radiatoren boven in de winter. Als de bouwer die ook berekent heeft op max 45 graden aanvoer dan is er niks aan de hand, lijken en zijn ze alleen wat groot tov andere huizen. Voor vergelijkbare kamers.
Zou een best goedkope oplossing zijn voor de bouwer en regeltechnisch heel eenvoudig. Veel makkelijker dan zo'n intergas HT/LT-systeem met thermostaten, 2-wegkleppen, bedrading, enz enz.
Maar het is en blijft een beunoplossing toch?

Als er nergens een beveiliging zit om de temperatuur te begrenzen voor de vloerverwarming, lijkt me niet de manier hoe het zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-08 13:13
Of het een beunoplossing is, kun je eigenlijk moeilijk zeggen. Misschien heeft de vorige eigenaar dit expliciet zo besproken met de aannemer. Maar dan zou dat eigenlijk bij overdracht van de woning wel even vermeld mogen zijn. Of ben jij eerste eigenaar / opdrachtgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@maxoss
Ik vind het niet per definitie een beun-oplossing, mits de radiatoren ook op 45 graden gedimensioneerd zijn.

Als volledig vloerverwarming huis zou zijn, dan zouden we helemaal niet raar vinden als er pomploze verdelers zouden zijn met een ketel die op 40 á 45 graden als max zou hebben.
Als huis vloerverwarming en volledig LT-convectors zou zijn dan vinden we het ook niet vreemd.

Als dit huis nu gewoon dubbel zo grote radiatoren heeft hangen, dan wat je normaal zou ophangen dan is echt een prima oplossing en is huis volledig klaar voor een warmtepomp.
Als ik huis nu zou moet laten bouwen en ik heb niet zo heel groot budget, maar ik wel een warmtepomp dan vind ik echt niet zo gek, veel goedkoper dan vloerverwarming in aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
Klopt maar er hoeft maar een verwarmingmonteur te zijn die onderhoud aan de ketel doet die de ketel even op fabriekinstellingen zet of een nieuwe ketel hangt waar standaard 80 graden water uit komt.

Ik heb niet het idee dat die gasten heel je verwarmingsysteem gaan bestuderen. Tijd is geld voor die mannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
maxoss schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:15:
Klopt maar er hoeft maar een verwarmingmonteur te zijn die onderhoud aan de ketel doet die de ketel even op fabriekinstellingen zet of een nieuwe ketel hangt waar standaard 80 graden water uit komt.

Ik heb niet het idee dat die gasten heel je verwarmingsysteem gaan bestuderen. Tijd is geld voor die mannen.
Grote plakker erop. CV temperatuur niet hoger dan 40C.
Wie dan verkeerde instellingen ingeeft, heeft een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Ik ben de eerste eigenaar en heb van de aannemer nooit uitleg gehad over cv ketel. Stond volgens mij destijds op 55 graden. Dus das misschien wat te heet geweest voor de vloer? Gelukkig heb ik een gietvloer en geen houten vloer.... Er zit wel een scheur in de gietvloer maar ik denk niet dat door warmte komt (scheur zit op overgangsdelen betonnen vloer). Ik weet niet of die 40 graden zoals ik die nu instel voldoende zal blijken voor de winter en de radiatoren boven. Ons huis is wel goed geïsoleerd dus we zullen zien.

Als ik toch de cv op 55 of hoger moet zetten zal ik een thermostaat kraan laten plaatsen in de aanvoer bij de vloer om de temperatuur wat te verlagen aldaar zeker als ik de vloer nog isoleer. Maar als ik jullie zo hoor kan ik de kosten van die plaatsing niet echt verhalen op de aannemer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
tomdh76 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:14:
Ik ben de eerste eigenaar en heb van de aannemer nooit uitleg gehad over cv ketel. Stond volgens mij destijds op 55 graden. Dus das misschien wat te heet geweest voor de vloer? Gelukkig heb ik een gietvloer en geen houten vloer.... Er zit wel een scheur in de gietvloer maar ik denk niet dat door warmte komt (scheur zit op overgangsdelen betonnen vloer). Ik weet niet of die 40 graden zoals ik die nu instel voldoende zal blijken voor de winter en de radiatoren boven. Ons huis is wel goed geïsoleerd dus we zullen zien.

Als ik toch de cv op 55 of hoger moet zetten zal ik een thermostaat kraan laten plaatsen in de aanvoer bij de vloer om de temperatuur wat te verlagen aldaar zeker als ik de vloer nog isoleer. Maar als ik jullie zo hoor kan ik de kosten van die plaatsing niet echt verhalen op de aannemer...
Laten we er maar vanuit gaan dat ik compleet verkeerd lees.

Maar toch krijg ik gevoel dat jij het volgende beweert:

Ik plaats een thermostaat kraan en die regelt de water temperatuur. Dus de temperatuur voor de thermostaat kraan is hoger dan achter de kraan.

Maar er wordt geen temperatuur geregeld, alleen de flow. Tenzij je een drieweg kraan bedoelde en dan gaat mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Maar er wordt geen temperatuur geregeld, alleen de flow. Tenzij je een drieweg kraan bedoelde en dan gaat mengen.
Dat gaat nog niet zonder pomp.

@tomdh76
Waarom moet je de vloer nog isoleren, het is toch nieuwbouw huis dus gebouwd volgens bouwbesluit dan is er toch isolatie aanwezig?
Of ben je eerste eigenaar maar woon je er al sinds 1974?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-07 14:21
Ik post even wat foto's van mijn situatie hier, nl. een 2-tal radiatoren die pal naast elkaar in dezelfde kamer hangen. Afgaande op wat plaatjes die ik al tegengekomen ben in dit topic zou ik zeggen dat de radiatoren niet genoeg water krijgen waardoor een te lage warmte afgifte, maar wilde dit idee even afstemmen met de pro's hier. De voetventielen staan op alle radiatoren vol open.

Ter referentie, het gaat om een Intergas HReco 36/30 met Toon OT thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ct2aI3RRvAxHwhdmHt0AacLiX5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sojeWCfJFCNmfGmBCUOhcim5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n61jmafxn52KToVNMQh0YUNQFtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIYxViVcWhPrHmVB1VJ3nzvK.jpg?f=fotoalbum_large

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@Skyrunner
Inderdaad, alle ventielen open zetten, en eventueel je pomp wat sneller laten draaien.

Je moet de foto natuurlijk wel nemen als de verwarming al een tijdje aan staat. Maar 34° voor een radiator is gewoon heel weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Skyrunner
Die bovenste radiator is bovenkant 50 graden die lijkt mij goed.
Die onderste niet te weinig water.

Maar met zo'n camera kan je het heel eenvoudig goed maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-07 14:21
leonbong schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:42:
@Skyrunner
Die bovenste radiator is bovenkant 50 graden die lijkt mij goed.
Die onderste niet te weinig water.

Maar met zo'n camera kan je het heel eenvoudig goed maken.
Dank je!

De onderste heeft al die tijd in een nieuwbouw woning gehangen met voetventiel vol open, toch blijft het gedrag hetzelfde. Wat wél opviel tijdens ontluchten is dat deze "koude" radiator als enige zwart water spuugt en ik het idee krijg dat deze wellicht opvangbak is geworden van rommel in de leidingen.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Seafarer schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:42:
[...]

Laten we er maar vanuit gaan dat ik compleet verkeerd lees.

Maar toch krijg ik gevoel dat jij het volgende beweert:

Ik plaats een thermostaat kraan en die regelt de water temperatuur. Dus de temperatuur voor de thermostaat kraan is hoger dan achter de kraan.

Je zal gelijk hebben, ik heb me pas sinds een paar weken in deze materie verdiept. Zag her en der dat er een thermostaatkraan zit op een vloerverdeler om de temperatuur te regelen en dacht dus dat je dan bijvoorbeeld de aanvoer van de cv op 55 kan zetten en dan door de thermostaat voor de vloerverdeler naar 45 brengen. Maar blijkbaar verkeerd gedacht...

Nu dan maar hopen dat de 40 graden van de cv die ik nu heb ingesteld genoeg zal zijn voor het hele huis.
leonbong schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:04:
Dat gaat nog niet zonder pomp.

@tomdh76
Waarom moet je de vloer nog isoleren, het is toch nieuwbouw huis dus gebouwd volgens bouwbesluit dan is er toch isolatie aanwezig?
Of ben je eerste eigenaar maar woon je er al sinds 1974?
Dat dacht ik ook maar ik heb iemand van TonZon https://tonzon.nl/ laten komen en die vertelde dat het wel zinvol is... Misschien om het te verkopen maar onze kruipruimte is ook best vochtig en koud dus ik geloof wel dat isolatie daarvan kan schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

tomdh76 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:43:
Dat dacht ik ook maar ik heb iemand van TonZon https://tonzon.nl/ laten komen en die vertelde dat het wel zinvol is... Misschien om het te verkopen
Wij van WC-Eend adviseren...
maar onze kruipruimte is ook best vochtig en koud dus ik geloof wel dat isolatie daarvan kan schelen.
Vast wel, maar om dat met een way overpriced stukje folie van hunnie te doen, ik zou het wel weten. Hier heb ik gewoon een rol tolerantiefolie besteld en die ligt er al jaren. Kurkdroog sindsdien. Isoleren van de vloer zelf moet ook nog een keertje, maar met mijn huidige gasverbruik is de nood nog niet zo hoog. En ik heb geen vloerverwarming. De convectorput heb ik wel vanuit de kruipruimte geïsoleerd.

[ Voor 6% gewijzigd door JME op 24-11-2020 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
[...]

Je zal gelijk hebben, ik heb me pas sinds een paar weken in deze materie verdiept. Zag her en der dat er een thermostaatkraan zit op een vloerverdeler om de temperatuur te regelen en dacht dus dat je dan bijvoorbeeld de aanvoer van de cv op 55 kan zetten en dan door de thermostaat voor de vloerverdeler naar 45 brengen. Maar blijkbaar verkeerd gedacht...
Je hebt dat wel goed gezien. 8) Maar jij hebt een pomploze vloerverwarming geschikt om met lage aanvoer temperaturen te werken. En zoals al opgemerkt je kunt dan niet mengen. Je ketel pompt direct de vloer in.

Heb je een vloerverwarming met ingebouwde pomp en hoge aanvoer temperatuur dan kun je wel met een thermostaat knop en kraan de water temperatuur regelen.

Het zal vorig jaar toch ook wel gewerkt hebben? Gewoon dit jaar even aankijken en desnoods de woonkamer deur maar open laten om het boven warm te krijgen.
En eventueel marktplaats afstruinen voor ultra grootte radiatoren voor de boven verdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Dat dacht ik ook maar ik heb iemand van TonZon https://tonzon.nl/ laten komen en die vertelde dat het wel zinvol is... Misschien om het te verkopen maar onze kruipruimte is ook best vochtig en koud dus ik geloof wel dat isolatie daarvan kan schelen.
Leuk dan krijg je een droge kruipruimte.
Maar als het goed is de onderkant van je vloer al volledig voorzien van piepschuim zonder koude bruggen volgens bouwbesluit.
Daar ga je echte helemaal niks meetbaars van merken op je energieverbruik.
Je kan je geld beter aan andere zaken uitgeven om energie te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Dapdodo schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:50:
[...]

Nog even een vraag. Weet jij of iemand anders hier hoe zo'n knop in het begin wordt afgesteld? Ergens moet iemand een keer besloten hebben dat 0.4 wel een mooie stand is.

Het ding wordt wel warm trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

leonbong schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:39:
Leuk dan krijg je een droge kruipruimte.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat inderdaad héél leuk is. Dat je niet voor ieder kabeltje zeiknatte knieën krijgt. Dat er geen muffe lucht in je meterkast hangt. En dat áls je alsnog gaat isoleren, je droog op je rug kunt liggen.
Maar als het goed is de onderkant van je vloer al volledig voorzien van piepschuim zonder koude bruggen volgens bouwbesluit.
Daar ga je echte helemaal niks meetbaars van merken op je energieverbruik.
Je kan je geld beter aan andere zaken uitgeven om energie te besparen.
Dat. Achteraf je vloer isoleren speelt vooral bij oudere bouw. Blijft over die droge kruipruimte. Die toch echt wel relaxed is hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Het betreft hier een nieuwbouwhuis met reeds vloerisolatie, dan voegt tonzon echt helemaal niks meer toe voor het geld.

Daarnaast ik heb wel eens kabels door mijn kruipruimte en die van schoonvader aangelegd als het heel nat en winter is dan trek ik een regenpak aan. Dit jaar ben ik twee keer en en twee jaar terug ook één keer, in mijn kruipruimte geweest al die keren max twee uur.

Maar er gaan jaren voorbij dat ik niet mijn kruipruimte kom.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 25-11-2020 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het topic voor vloer-/kruipruimteisolatie is een deurtje verderop: Kruipruimte vloer (na-)isoleren
De discussie is hier niet op zijn plek, graag weer ontopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Laatst online: 14:20
Bij gebrek aan opentherm of andere inzichten in het ketelgedrag, wat vinden jullie van dit verbruikpatroon?
Ik kan helaas even niet nagaan of hier douchebeurten inzitten en waar, maar mij lijkt dat die piek dan hoger zou moeten zijn.

Thermostaat staat op 18 's nachts, 20 overdag. Woonkamer met vloerverwarming als hoofd.
Jaren 60 huis, halfvrijstaand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nhv3pNtxks29PDasFYWcU-5_2TU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tv3WSLMeTFMVBbevsBk5sDD7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPxpVSllbRFYmuvN9XK65HgDwHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kulPmDujaUrDOzD2HcNgeIHS.png?f=fotoalbum_large

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Moeilijk te zeggen. Blijkbaar komt de temperatuur in huis ‘s nachts nog niet onder de 18 graden, anders had ik daar neer verbruik verwacht. En rond 06:00 gaat de ketel aam de bak om te verwarmen, en gaat daarmee door tot een uur of 12-13? Einde middag is er mogelijk weer een andere instelling in de thermostaat actief, werk je met verwarmingstijdblokken? Modulerende thermostaat, of aan/uit? Om aan te geven of je verbruik an sich hoog of laag is, moeten we wat meer info over de staat van de woning en isolatie weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
mk1992 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:54:
Bij gebrek aan opentherm of andere inzichten in het ketelgedrag, wat vinden jullie van dit verbruikpatroon?
Ik kan helaas even niet nagaan of hier douchebeurten inzitten en waar, maar mij lijkt dat die piek dan hoger zou moeten zijn.

Thermostaat staat op 18 's nachts, 20 overdag. Woonkamer met vloerverwarming als hoofd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu heb ik niet zo'n mooie daggrafieken, maar ik heb even naar mijn verbruik gekeken:
Op 23/11: 6m3 gas waarvan 0.5m3 voor SWW
Op 20/11: 8.1m3 gas waarvan 1m3 voor SWW (mijn dames zijn uitgebreid in bad beweest)

Ik stook overdag naar 22 graden (maar meestal zit het tussen 21.5 en 21.8.
Condensatieketel (Viessmann Vitodens 200-W), in een huis gebouwd in 1996 met 200m2 bewoonbare oppervlakte. Geen vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:44

bert pit

asdasd

mk1992 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:54:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Moeilijk om daar iets van te zeggen. Circa de helft van je gasverbuik voor CV doe je in 3 maanden en die starten ongeveer nu. In een oudere woning is goede isolatie cruciaal, daar kun je tientallen procenten energie besparing mee halen. Dat is je eerste focus.

Daarna komt het fine tunen van de CV, zoals in dit forum besproken wordt. Wat si de aanleiding van de vraag?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Gramser schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:14:
Moeilijk te zeggen. Blijkbaar komt de temperatuur in huis ‘s nachts nog niet onder de 18 graden, anders had ik daar neer verbruik verwacht. En rond 06:00 gaat de ketel aam de bak om te verwarmen, en gaat daarmee door tot een uur of 12-13? Einde middag is er mogelijk weer een andere instelling in de thermostaat actief, werk je met verwarmingstijdblokken? Modulerende thermostaat, of aan/uit? Om aan te geven of je verbruik an sich hoog of laag is, moeten we wat meer info over de staat van de woning en isolatie weten.
- Ja tijdblokken voor verwarming al is de ingestelde temperatuur overdag (vanwege thuiswerken) wel constant 20.
- Thermostaat is Honeywell T4R, die is modulerend geloof ik.
- Woning vorig jaar grondig verbouwd, HR++ glas onder, spouwmuurisolatie Rc1.82, 10cm PIR in het dak Rc4.5. Geen kruipruimte dus geen echte vloerisolatie.
- Ketel is Nefit Trendline waar het vermogen ook al aardig is teruggeschroeft (max 10.3KW?)
- Aanvoertemp staat op 46c, circa 35c gaat de vloer in. VVW heeft pompschakelaar.

[ Voor 4% gewijzigd door mk1992 op 25-11-2020 10:14 ]

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
bert pit schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:41:
[...]

Moeilijk om daar iets van te zeggen. Circa de helft van je gasverbuik voor CV doe je in 3 maanden en die starten ongeveer nu. In een oudere woning is goede isolatie cruciaal, daar kun je tientallen procenten energie besparing mee halen. Dat is je eerste focus.

Daarna komt het fine tunen van de CV, zoals in dit forum besproken wordt. Wat si de aanleiding van de vraag?
Wonen er nu bijna een jaar, hebben het idee aardig wat gedaan te hebben, maar met een wekelijks stijgend gasverbruik richting de winter wordt je toch nerveus en wil je het zeker weten.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Volgens mij heb je dan al wel de basis te pakken voor vrij zuinig stoken. Je zou je, om weersinvloeden tussen verschillende jaren uit te sluiten, kunnen aanmelden bij www.mindergas.nl om op die manier te gaan kijken of je inderdaad zuiniger bent gaan stoken. Moet je wel een jaartje geduld hebben om met jezelf te kunnen vergelijken, maar je kunt wel zien of je tov een gemiddeld vergelijkbaar huis zuiniger bent. Spoiler: ik denk van wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
Gramser schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:24:
Volgens mij heb je dan al wel de basis te pakken voor vrij zuinig stoken. Je zou je, om weersinvloeden tussen verschillende jaren uit te sluiten, kunnen aanmelden bij www.mindergas.nl om op die manier te gaan kijken of je inderdaad zuiniger bent gaan stoken. Moet je wel een jaartje geduld hebben om met jezelf te kunnen vergelijken, maar je kunt wel zien of je tov een gemiddeld vergelijkbaar huis zuiniger bent. Spoiler: ik denk van wel.
Helaas heb ik weinig/geen vergelijkingsmateriaal met de oude situatie. Vorige bewoners (ruim in de 80) kenden alleen het voorschotbedrag van de energiemaatschappij (€166, goeiemorgen). Is nu mede door zonnepanelen een heel ander verhaal.
Wij zijn net voor kerst 2019 ingetrokken, erna is alleen nog spouwmuurisolatie uitgevoerd in begin februari 2020.

Dus ook al volg ik mindergas nauwgezet, het monitort vooral het huis in de 'geïsoleerde' staat. Wel kom ik naar verwachting uit op 1060m3 gas tegenover 1419m3 voor een 'gemiddelde 2-onder-1-kapper'.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dan denk ik dat het nu gewoon een kwestie is van finetunen. Je hebt zo te horen al een hoop gedaan, klinkt vergelijkbaar met mijn situatie. Ik ben nu bezig om te kijken of de woning met een lage Ta ook comfortabel warm gaat worden. En spouwmuurisolatie moet bij ons nog een keer gebeuren, wel hebben we overal HR++ glas, dakisolatie en vloerisolatie onder de vloerverwarming. Vorig jaar, voor we de lage verwarmingstemperatuur instelden, had ik iets van 1100m3 verbruik in deze vrijstaande jaren '30 woning. Nu laten we 'm wel iets minder warm worden dan bij jou. En als ik de laatste maand bekijk, heb ik in 2020 iets meer dan de helft van het gasverbruik dan dezelfde periode een jaar geleden. Maar of dat nou alleen door het weer komt, weet ik niet. Ben in september pas begonnen met mindergas.nl.

Volgens mij: goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:44

bert pit

asdasd

mk1992 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:32:
[...]

Helaas heb ik weinig/geen vergelijkingsmateriaal met de oude situatie. Vorige bewoners (ruim in de 80) kenden alleen het voorschotbedrag van de energiemaatschappij (€166, goeiemorgen). Is nu mede door zonnepanelen een heel ander verhaal.
Wij zijn net voor kerst 2019 ingetrokken, erna is alleen nog spouwmuurisolatie uitgevoerd in begin februari 2020.

Dus ook al volg ik mindergas nauwgezet, het monitort vooral het huis in de 'geïsoleerde' staat. Wel kom ik naar verwachting uit op 1060m3 gas tegenover 1419m3 voor een 'gemiddelde 2-onder-1-kapper'.
1060 M2 is heel goed. Je zou naar het jaartal van de gasmeter kunnen kijken, die stond bij installatie op "0". De huidige stand gedeeld door het aantal jaren op de meter geeft een indicatie van het jaar verbruik.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
Gramser schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:19:
Dan denk ik dat het nu gewoon een kwestie is van finetunen. Je hebt zo te horen al een hoop gedaan, klinkt vergelijkbaar met mijn situatie. Ik ben nu bezig om te kijken of de woning met een lage Ta ook comfortabel warm gaat worden. En spouwmuurisolatie moet bij ons nog een keer gebeuren, wel hebben we overal HR++ glas, dakisolatie en vloerisolatie onder de vloerverwarming. Vorig jaar, voor we de lage verwarmingstemperatuur instelden, had ik iets van 1100m3 verbruik in deze vrijstaande jaren '30 woning. Nu laten we 'm wel iets minder warm worden dan bij jou. En als ik de laatste maand bekijk, heb ik in 2020 iets meer dan de helft van het gasverbruik dan dezelfde periode een jaar geleden. Maar of dat nou alleen door het weer komt, weet ik niet. Ben in september pas begonnen met mindergas.nl.

Volgens mij: goed bezig!
Je kunt oude gegevens ook in laten laden als je die hebt. Ik kon bijvoorbeeld een excel downloaden en die is ingeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Hee dat wist ik niet! Maar dat zal alleen werken met meterstanden, of ook verbruiksgegevens? Die laatste heb ik wel, maar niet de bijbehorende meterstanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Gramser schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:20:
Hee dat wist ik niet! Maar dat zal alleen werken met meterstanden, of ook verbruiksgegevens? Die laatste heb ik wel, maar niet de bijbehorende meterstanden.
Als je gebruiksgegevens hebt kun je in principe toch meterstanden terugrekenen in excel bijvoorbeeld?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
Gramser schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:20:
Ik heb bij Vattenfall de meterstanden van de afgelopen jaren kunnen downloaden. Even vanuit gaande dat je er toen ook al woonde.

Dat zal elders ook wel kunnen denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Sarge78 op 25-11-2020 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Kire88 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:21:
[...]

Als je gebruiksgegevens hebt kun je in principe toch meterstanden terugrekenen in excel bijvoorbeeld?
Vast wel - is wel meer werk natuurlijk ;). Vooralsnog niet kunnen vinden waar ik een .csv kan uploaden. Kan natuurlijk wel nieuwe data van meterstanden invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Nu online
Gramser schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:24:
[...]

Vast wel - is wel meer werk natuurlijk ;). Vooralsnog niet kunnen vinden waar ik een .csv kan uploaden. Kan natuurlijk wel nieuwe data van meterstanden invoeren.
Hangt er natuurlijk een beetje vanaf in wat voor format je data beschikbaar hebt.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Sarge78 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:21:
[...]

Ik heb bij Vattenfall de meterstanden van de afgelopen jaren kunnen downloaden. Even vanuit gaande dat je er toen ook al woonde.

Dat zal elders ook wel kunnen denk ik.
Ik krijg maandelijks wel een overzicht van mijn energeileverancier - eigenlijk nooit op gelet of daat begin- en eindstanden bij staan. Edit: ja dus! Dat biedt mogelijkheden, want die heb ik allemaal bewaard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
Gramser schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:24:
[...]

Even contact met ze opnemen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Hahaha, mooi dit! Heb zojuist alle maandstanden even handmatig ingevoerd, die stonden inderdaad op de maandoverzichten. Top! Kan nu zien dat ik, onafhankelijk van weersinvloeden (want graaddagen), deze maand 12,4% minder gas verbruik ten opzichte van november vorig jaar. Lijkt alsof de aanpassingen die ik in de CV-setup heb gedaan, hun vruchten afwerpen. Tenslotte ben ik nu ook elke dag thuis... dat was vorig jaar niet zo.

[ Voor 12% gewijzigd door Gramser op 25-11-2020 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:51
Gramser schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:24:
Moet je wel een jaartje geduld hebben om met jezelf te kunnen vergelijken, maar je kunt wel zien of je tov een gemiddeld vergelijkbaar huis zuiniger bent.
Waar kan je dat eigenlijk zien op mindergas.nl? Ik kan het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Laatst online: 17:15

Bravo

Second Best

MarcoC schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:57:
[...]
Waar kan je dat eigenlijk zien op mindergas.nl? Ik kan het niet vinden.
Er is de mogelijkheid om periodes met elkaar te vergelijken
Mijn gasverbruik -> Periodevergelijker

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:51
Bravo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:09:
[...]

Er is de mogelijkheid om periodes met elkaar te vergelijken
Mijn gasverbruik -> Periodevergelijker
Ja, dat begrijp ik, maar ik heb het specifiek over de mogelijkheid om te vergelijken met gemiddelde huishoudens. Ik heb nog maar 1 jaar data namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Gramser schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:39:
Kan nu zien dat ik, onafhankelijk van weersinvloeden (want graaddagen), deze maand 12,4% minder gas verbruik ten opzichte van november vorig jaar. Lijkt alsof de aanpassingen die ik in de CV-setup heb gedaan, hun vruchten afwerpen. Tenslotte ben ik nu ook elke dag thuis... dat was vorig jaar niet zo.
Graaddagen neemt alleen de temperatuur als weersfactor mee, niet wind, regen (nat huis) of zon, wat allemaal ook zeer veel invloed heeft op je verbruik. Dus staar je niet blind op de graaddagfactor, een zonnige dag met vorst zal bij mij minder verbruik hebben dan een natte grijze winderige herfstdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

MarcoC schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:10:
[...]

Ja, dat begrijp ik, maar ik heb het specifiek over de mogelijkheid om te vergelijken met gemiddelde huishoudens. Ik heb nog maar 1 jaar data namelijk.
Het tabblad ernaast heet Jaaroverzichten.
Hier staat bovenaan een vergelijk met het type woning wat je in je instellingen hebt opgegeven.

In mijn geval:
Gasverbruik
Periode: 1 mei 2020 t/m 24 nov 2020

Tip: Je kan je jaaroverzichten gelijk laten lopen met je jaarafrekening. Wijzig de begindatum op Instellingen.

Totaal 81,90 m3
Verwarming 70,18 m3
Per gewogen graaddag 0,110 m3/graaddag
Gemiddeld totale gasverbruik voor een tussenwoning in Nederland 438,00 m3

Dat gemiddelde gasverbruik is voor de periode die je aangeeft.
En totaal onrelevant in mjin geval, 438 m3 vs 82 m3 is te verschillend om als referentie te kunnen dienen.

[ Voor 10% gewijzigd door Bravo op 25-11-2020 13:17 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@JPS Dat is een goede aanvulling, en belangrijk om in het achterhoofd te houden. Periodevergelijkingen blijven toch lastig dan. En inderdaad: bij mij zal de thermostaat vanwege de plaats in het huis bij een zonnige dag eerder afslaan, dan wanneer het bewolkt, grijs en grauw is. Derhalve dan ook minder gasverbruik.

[ Voor 44% gewijzigd door Gramser op 25-11-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Nu online
JPS schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:11:
[...]

Graaddagen neemt alleen de temperatuur als weersfactor mee, niet wind, regen (nat huis) of zon, wat allemaal ook zeer veel invloed heeft op je verbruik. Dus staar je niet blind op de graaddagfactor, een zonnige dag met vorst zal bij mij minder verbruik hebben dan een natte grijze winderige herfstdag.
Daarvoor wordt deels gecompenseerd door met gewogen graaddagen te werken:
https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation/explanation

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Kire88 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:44:
[...]

Daarvoor wordt deels gecompenseerd door met gewogen graaddagen te werken:
https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation/explanation
De weging van de graaddagen gaat via een seizoensfactor, dus als je de herfst van dit jaar vergelijkt met de herfst van vorig jaar, dan is dit dezelfde factor.
Waar @Gramser en @JPS aan refereren dat er geen rekening wordt gehouden met het weer buiten en dat dit verschilt van jaar tot jaar. Dit jaar lekker zonnig (dus veel warmte door zon), terwijl het vorig jaar best grauw en mistig had kunnen zijn (dus geen warmte door de zon). Als je dan kijkt naar de uitkomsten van de gewogen graaddagen, dan mis je deze effecten en zou je kunnen concluderen dat je dit jaar een stuk zuiniger stookt, los van de daadwerkelijke buitentemperatuur (die wel wordt vereffend), terwijl je meer zonnewarmte krijgt en minder hoeft bij te verwarmen.

Echter als je veel data gaat vergelijken zullen deze effecten van het weer minder worden (hele seizoen ipv een maand of jaar vs een seizoen).

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-07 22:34
Heeft iemand ervaring met het verlagen van het minimum ventilator toerental van de CV?

Mijn "maximum ventilator toerental bij CV bedrijf" is door de installateur al naar beneden gebracht om rustiger te kunnen verwarmen. Echter zoals eerder besproken in dit topic ervaar ik problemen bij de opwarming van radiatoren wanneer de vloerverwarming dichtgezet wordt door evoHome. De CV springt dan in storing (te hoge temperatuur/te weinig doorstroming) H01.05. Wat ik wil bekijken is of ik de het minimum ventilator toerental naar beneden kan brengen om zo minder vermogen te genereren, eventueel in combinatie met het verhogen van het pomptoerental. Ik wil het "Ventilator toerental bij het starten van het toestel" default laten, wat waarschijnlijk ook gewenst is.

Instellingen nu:
CodeBeschrijvingMogelijke parameterinstellingenIngestelde parameter
GP007Maximum ventilator toerental bij CV bedrijf1200Rpm - 7400Rpm3000
GP008Minimum ventilator toerental tijdens CV en warm water bedrijf1200Rpm - 5000Rpm2070 (default)
GP009Ventilator toerental bij het starten van het toestel1200Rpm - 4000Rpm3200 (default)

CV: Remeha Tzerra Ace 39c CW5

[ Voor 1% gewijzigd door dezonnebril op 25-11-2020 14:06 . Reden: CV model toegevoegd ]

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dezonnebril Daar is in het vorige deel wel het e.e.a over geschreven. Er zal denk ik wel wat ruimte nog in zitten, maar het is niet zonder risico. Zie ook deze post en de reacties erna: Verwijderd in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II" (en mogelijk zijn er nog meer posts die dit onderwerp behandelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Goed beschreven @Bravo . Over een langere periode gemeten zullen de effecten nivelleren, maar ga je bijv een week vergelijken dan kunnen er weersinvloeden zijn die bepalender zijn dan je gewijzigde stookgedrag.

Ik ben ruim een jaar geleden begonnen met afregelen en kan nu wel duidelijk vaststellen dat ik een stuk minder verbruik heb door een veel slimmere stookstrategie. Het heeft enorm geholpen om inzicht te krijgen via de OTGW.
Twee weken geleden heb ik een booster op de convector geplaatst omdat de capaciteit in de woonkamer bij lage T-aanvoer (<50C) gewoon veel te laag was. Zelfs met deze booster blijkt, nu de temperaturen dichter bij het vriespunt komen, dat ik voor aanwarmen minimaal Ta van 60C nodig heb, dus ik heb 'm van 55 naar 60C gezet (stond afgelopen jaar op 70C). Even zien hoe het is als het echt gaat vriezen. Kortom, je moet er mee blijven spelen om een goede balans te krijgen.

@dezonnebril verlagen van het toerental van je CV ventilator kan inderdaad risicovol zijn. Ik heb zelf een overgedimensioneerde Remeha Quinta 35c (CW5), die 8 kW op laaglast doet. Ik heb het toerental met 10% verlaagd en verder ga ik niet om geen onnodig risico te lopen.

[ Voor 11% gewijzigd door JPS op 29-11-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-07 22:34
@ThinkPad en @JPS dan wellicht inderdaad niet het risico waard om te proberen.

Hier ook een overgedimensioneerde CW5, puur voor SWW productie. Als ik in de grafiek kijk, zie ik dat deze ook ongeveer 8kW doet als minimum vermogen... In de handleiding van Remeha staan overigens geen waarschuwingen omtrent het verlagen van het minimum toerental, maar wellicht is deze setting niet geschreven voor "gebruikers" ;).

De CW3 en CW4 varianten hebben een default van 1870Rpm, een kleine 10% lager dan mijn CW5 op 2070Rpm. Zou ik dit wellicht aan kunnen houden?

Zijn deze overgedimensioneerde CV's dan eigenlijk sowieso ongeschikt voor systemen als evoHome, waarbij er regelmatig maar een minimum aan radiatoren openstaat? Die minimale warmte kan hij natuurlijk nooit kwijt in die ene radiator die altijd open staat als (extra) bypass...

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:34

dbzfan

Nee.

CW waarde staat vooral voor de hoeveelheid tapwater die geleverd kan worden en zegt minder over het vermogen voor CV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

De toerentalinstelling gaat bij mij idd via het servicemenu (toegang dmv installateurscode). In het boekje staat dat je deze niet moet wijzigen :+ EDIT: ff nagezocht maar zie ik nu niets over staan. Maar veiligheidshalve gewoon niet erg verlagen. Ik heb mijn post hierboven ook even aangepast met deze link mbt de risico's

CW5 staat inderdaad voor de tapwatercapaciteit, maar veel CW5 ketels hebben daardoor ook een hoog minimum stookvermogen. Achteraf gezien had ik een kleinere ketel moeten nemen, want we hebben geen regendouche en de paar keer dat het bad vol moet lopen had ik wel wat minuten extra kunnen wachten. Enfin, dat is met de wijsheid achteraf.

[ Voor 38% gewijzigd door JPS op 29-11-2020 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxoss
Gramser schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:39:
Hahaha, mooi dit! Heb zojuist alle maandstanden even handmatig ingevoerd, die stonden inderdaad op de maandoverzichten. Top! Kan nu zien dat ik, onafhankelijk van weersinvloeden (want graaddagen), deze maand 12,4% minder gas verbruik ten opzichte van november vorig jaar. Lijkt alsof de aanpassingen die ik in de CV-setup heb gedaan, hun vruchten afwerpen. Tenslotte ben ik nu ook elke dag thuis... dat was vorig jaar niet zo.
Vergeet ook niet dat vergelijken moeilijk word vanwege Corona in sommige persoonlijke situaties.

Als ik mijn situatie bekijk, werk ik vanuit thuis en ik ga niet in de kou zitten. Dus in principe staat de verwarming de hele dag aan wat vorig jaar alleen 's avonds was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Datzelfde geldt voor mij ook. Nou werk ik wel in een studeerkamertje dat ik met een kleine elektrische radiator verwarm, maar als ik voor lunch enzo beneden kom, mag het daar ook gewoon warm zijn. Die kWh’s haal ik van de zomer wel weer terug via de zonnepaneeltjes.

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Vanmiddag ook maar even proberen of het mij lukt. Slechts 3 radiatoren met een voetventiel, en 1 met een thermostaatkraan, maar ik zal het ouderwets gaan knijpen op de toevoer en kijken hoe ver ik kom met de (duidelijke) aanwijzingen zoals gegeven.
Gasverbruik hou ik bij via de app van de ketel en mindergas.nl maar de komende dagen wordt het weer koude, dus zal het verbruik hoe dan ook stijgen. Ik ben benieuwd of het mij lukt in mijn grote jaren 20 woning die deels slecht geïsoleerd is.

• Gramser
*knip*, spouwmuurisolatie e.d. is offtopic. Ik heb gisteren nog gevraagd om de discussie over isolatie ergens anders te voeren.

[ Voor 122% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2020 09:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
CrazyOne schreef op donderdag 26 november 2020 @ 07:55:
Vanmiddag ook maar even proberen of het mij lukt. Slechts 3 radiatoren met een voetventiel, en 1 met een thermostaatkraan, maar ik zal het ouderwets gaan knijpen op de toevoer en kijken hoe ver ik kom met de (duidelijke) aanwijzingen zoals gegeven.
Gasverbruik hou ik bij via de app van de ketel en mindergas.nl maar de komende dagen wordt het weer koude, dus zal het verbruik hoe dan ook stijgen. Ik ben benieuwd of het mij lukt in mijn grote jaren 20 woning die deels slecht geïsoleerd is.
Leg eens uit waarom je wil gaan knijpen?
Zijn er andere radiatoren die koud blijven?

Om met zo laag mogelijke temperatuur te kunnen verwarmen (is beter voor je rendement) moet je een zo groot mogelijke doorstroming krijgen.

Als wat ik hier lees is knijpen knijpen knijpen....
Heeft echt alleen maar zin als er één radiator is die alle stroming krijgt.

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Radiatoren die het verst weg staan van de CV (slaapkamers) worden niet heel erg warm. Maar ik ga eerst de woonkamer (3 grote radiatoren, goed geisoleerd en voetventielen) een beetje knijpen om te kijken of dat werkt.
Ik heb een tijdje op 60 graden gestookt, en een aantal ruimtes werden goed warm, de slaapkamers niet. Sta momenteel weer op 70 graden, hopelijk worden de slaapkamers dan ook weer wat warmer. Maar even snel gekeken, het lijkt erop dat bij de normale verwarming sochtends de delta T al rond de 20 graden zit op de meeste radiatoren.

Overigens is het de bedoeling om komend jaar een airco voor de 4 slaapkamers te installeren, en deze helemaal van de CV af te sluiten. Dan wordt alleen de benedenverdieping nog verwarmd via CV. Ik probeer vloerverwarming erdoor te krijgen bij mijn vrouw, maar die vindt de kosten nog te hoog momenteel (zullen oplegplaten moeten worden ivm houten ondervloer).

[ Voor 67% gewijzigd door CrazyOne op 26-11-2020 09:10 ]

• Gramser
Gramser schreef op donderdag 26 november 2020 @ 08:35:
[mbr]*knip*, spouwmuurisolatie e.d. is offtopic. Ik heb gisteren nog gevraagd om de discussie over isolatie ergens anders te voeren.[/mbr]
Oops, my bad. Had je eerdere bericht niet gezien, terechte opmerking.
Pagina: 1 ... 5 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?