Mijn ervaringen met het optimaliseren van de CV.
Inmiddels voor elkaar gekregen om de CV-ketel op laag-vermogen (laag pitje) langere stooksessies te laten draaien voor het extra comfort (continu egale warmte afgifte) en maximaal gebruik te maken van het hoog-rendementsprincipe (condenseren van rookgassen).
Mijn cv-ketel is over gedimensioneerd (25kW). In het begin de fout gemaakt om alleen de aanvoertermperatuur te verlagen, dit leidde tot extra pendelen (aan-uit-aan-uit), wat extra gas kost.
Om te voorkomen dat de ketel te vaak aan-uit gaat is het belangrijk dat de CV-ketel lang op zijn minimumvermogen kan draaien (laaglast).
Het belangrijkste is dus om het max. vermogen (ventilatie stand in rpm) te verlagen van 25kW naar 5kW en de pompsnelheid te verlagen naar zijn laagste stand. Omdat:
- 's Ochtends is er voor de meeste huizen de grootste warmtevraag, de modulerende ketel gaat
vol vermogen draaien om het huis snel van warmte te kunnen voorzien. Dit is erg inefficient en daardoor wordt 's ochtends al ruim 50% van al het gas verbruikt gedurende die dag.
- De gemiddelde pompsnelheid van een ketel is normaliter 16L/min (1000L/uur), dit is veel te snel, waardoor de CV-installatie te snel het water door de installatie pompt. Dit kan prima naar 6L/min of 4L/min.
- Dat de CV op laag minimum vermogen kan werken is extra belangrijk voor een extra hoog rendement.
- Radiatoren dienen niet warm-koud, warm-koud te worden maar dienen een egale warmte af te geven.
Mijn setup:
Remeha Calenta 28C (25kW, CW4)
Tado slimme thermostaatknoppen
4 normale Radiatoren + 40m2 vloerverwarming (35*C)
Mijn instellingen:
Minimum (ventilator) vermogen: 1650rpm (1300rpm had beter geweest, maar is niet mogelijk)
Maximum (ventilator) vermogen: 2000rpm
omgerekend 5kW
Pompstand: 2-6 (fabrieksinstelling)
min en max. op 2 (laagste stand)
Watt Flow 22mm (2-16ltr./min) inregelkraan op
4L/min. Handig om een metertje te hebben, max pompstand verlagen had hetzelfde bereikt.
Aanvoertemperatuur op 75*C (absoluut niet nodig om deze te verlagen)
Waterzijdig inregelen radiatoren (20% verschil aanvoer-retour)
Waterzijdig inregelen vloerverwarming (10 graden verschil aanvoer-retour)
De CV-ketel draait nu lang op laag vermogen en past zich gedurende de dag aan de warmtebehoefte van dat moment (moduleert tot max. 5kW dus). Daardoor is er altijd ruim 20*C verschil tussen de aanvoer en retour van de CV-ketel zelf. Meestal draait de CV op 60*C aanvoer en 35*C retour.